Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gouden handdruk Bankia: Sinterklaas bestaat

mijter.jpg Het was een jonge Wiegel die ooit in een debat met Den Uyl riep "Sinterklaas bestaat en hij zit daar" en wees vervolgens naar Den Uyl. Wilders had deze week in het kort geding tegen de Nederlandse Staat geheel in de VVD-traditie kunnen roepen: "Sinterklaas bestaat, hij woont in Spanje en heet Ragoy". De Spaanse premier heeft afgelopen week de trukendoos geopend en rookgordijnen opgetrokken om een klassieke reddingsactie voor een bank er niet zo uit te laten zien. En om tegelijkertijd te voorkomen dat het 100% duidelijk is dat de Spaanse overheid eigenlijk het geld niet meer heeft om de banken te redden. Het gaat om de Spaanse bank met de 'fancy' naam, Bankia. De vierde bank van Spanje, een samenraapsel van 7 bijna failliete spaarbanken, moet per direct 19 miljard euro hebben. De eerdere 4,5 miljard bleek niet voldoende. Op 19 juli 2011 ging de bank nog naar de beurs. Dat ging al lastig, de uitgiftekoers werd 26% lager vastgesteld op 3,75 euro. Huidige koers: 1,11, au, au. Het is een bekend fenomeen dat een nieuw hoofdkantoor een goede voorspeller is van de toekomst. Denk maar eens aan ABN AMRO die eisten dat zij het hoogste gebouw zouden hebben aan de Zuidas met vrij uitzicht op Schiphol om te laten zien aan bezoekers dat 'de wereld' het werkterrein van De Bank was. En dan hebben we het nog maar niet eens over Dexia Bank- Legio Lease- Labouchere die een hoge toren bouwden, maar min of meer failliet waren voordat ze er in konden trekken. Nou, Bankia maakt het nog bonter, de richting van de bank was al duidelijk. De truc was dat de Spaanse overheid Bankia zou voorzien van Spaanse staatsobligaties, die Bankia vervolgens als onderpand bij de ECB zou inbrengen in ruil voor echte cash. Goed, daar is een stokje voor gestoken. Blijft dat de bank de facto failliet is en feitelijk wordt genationaliseerd . Dat heet overheidssteun en dus moet de Europese Commissaris voor Mededinging Almunia (opvolger van Kroes), ingrijpende hervormings strafmaatregelen eisen. Het blijft echter erg stil. Het is natuurlijk toeval dat Almunia de Spaanse nationaliteit heeft, maar ik vermoed dat ING-baas Hommen enkele Spaanse scheldwoorden geuit zal hebben. ING is door Kroes zeer hard aangepakt: terugbetalen steun met forse boete, verkoop ING Direct USA, verkoop van de verzekeringsactiviteiten, verkoop WUH. Kroes heeft ING teruggebracht van een mondiale macht tot een Europese speler. En nu ligt ING weer overhoop met Almunia. Het Europese Hof was namelijk zeer kritisch over de maatregelen van Kroes, maar Almunia is wraakzuchtig en ging direct in beroep. En hij was er als de kippen bij om nóg drie extra onderzoeken aan te kondigen naar de gang van zaken in 2008. Hommen vindt dat Nederland 'wat meer handjes moet schudden' in Brussel. Dat zou je wel denken. Nederland is een belangrijke betaler aan Brussel. De Fransen pakken dat beter aan. Ik hoor Almunia namelijk ook niet echt luid en duidelijk over de staatssteun aan Dexia. En dat terwijl Nederland altijd het braafste jongetje van de klas is. Aegon heeft alles terugbetaald, ABN AMRO heeft met 2 handen op de rug de HBU tegen een bodemprijs moeten verkopen aan Deutsche Bank en ook ING heeft al een zeer groot deel afgelost, met boete. En hoe staat het met de voortgang van de herstructurering van RBS en Commerzbank? Het wordt tijd voor meer dan 'handenschudden'. Ik heb een advies voor Almunia. Naast de genomen strafmaatregelen zou een verbod op 'gouden handdrukken' voor het topmanagement van steunbanken een goed voorbeeld zijn. En daar lijkt bij faalbank Bankia echt alle reden voor, dacht ik zo.

Reaguursels

Inloggen

We worden als lemmingen over de cliff geleid door onze "deskundigen"lees politici. Deze faalhazen, niet capabele, onwetende en domme volks vertegenwoordigers zijn schuldig aan het straks naar de afgrond geleide failliete Nederland. Ik hoop dat er ooit nog eens een afrekening komt voor deze nitwits.

lanexxx | 03-06-12 | 19:19

-weggejorist-

jjg | 03-06-12 | 15:34

Och, ik denk dat de Grieken (en de Spanjaarden, en de Italianen) gewoon een paar honderd miljard bijdrukken. Wat mij eerder intereseeert is wat Duitsland en Nederland dan gaan doen. Er komt inflatie, dat lijkt me duidelijk.

jjg | 03-06-12 | 15:34

Het is zo klaar als een klontje dat het systeem hard gaat crashen. Ik heb geen harde feiten nodig om dat te moeten onderbouwen. Ik heb mij verdiept in vele zaken rondom ons economische systeem, klimaat ver anderingen, instortende eco systemen,etc. Dat ik op basis van mijn intuitie zelf wel kan bepalen dat we werkelijk in THE END GAME zitten. Je Euro omzetten in Zwiterse Franken, Dollars, goud of zilver heeft geen enkele zin. Dat is allemaal niks meer waard straks. Een eigen huis met grote tuin, drinkwater en gratis energie bepalen straks of je het overleefd of niet! Bij een mega crash zijn de AH bij jouw om de hoek binnen twee dagen leeg. En wat doe je dan als upperyup woonachtig aan Amsterdamse grachtengordel? Rivaliserende bendes zullen rovend, moordend, verkrachtend de grote steden onveilig maken. Uw dochter van 18 kunt u maar beter binnen houden. Tijd voor een keiharde reset van het systeem. Gewoon opnieuw beginnen een een geldsysteem instaleren niet gebaseerd op rente! Gewoon geld drukken wat nodig is voor een gezonde economie! PS: En een energie systeem wat goedkope, duurzame energie levert! = Thorium reactor! Zonnepannelen, biomassa, windenergie!
Super goedkope duurzame energie is de oplossing voor alle wereldwijde problemen!

Leaque of Morons | 03-06-12 | 15:27

Even een wilde gedachte: Als Griekenland binnekort weigert te betalen, EN in de Euro blijft, wat dan?
Niemand schijnt zich te realiseren dat ze eurobiljetten kunnen drukken. Als ze dat nou eens gewoon gaan doen?
- de rest van Europa zal waarschijnlijk bij voorkeur doen alsof ze nix merken...
- maar misschien kunnen ze gewoon alle Griekse biljetten ongeldig verklaren...
- of eigen biljetten met opdruk uitgeven, of.. of..
Optie 1 lijkt mij het waarschijnlijkste. Of ze leggen Gr een boete op (dat drukken ze dan ook gewoon bij)

jjg | 03-06-12 | 13:46

De EU vertegenwoordigt een schaalvergroting van de bureaucratie die alleen al op grond van haar ongehoorde omvang de finale opheffing van betekent van de individuele vrijheid. Dat deze uitvergroting van de formele gevangenis geschiedt onder verwijzing naar nobele idealen, spreekt uiteraard vanzelf.

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 23:00

Vergeet die 14 miljoen euro niet die een bestuurder gaat krijgen (steelt) omdat hij binnenkort met pensioen mag.......

fingers | 02-06-12 | 19:38

2040. De oude, walmende autobus rijdt door grauwe, betonnen wijken van woonkazernes en komt vervolgens op het Plein van de Europese Samenwerking. Door de beslagen ruiten vangt Kees nog net een glimp op van het kolossale mausoleum van Neelie Smit-Kroes, dat streng wordt bewaakt door soldaten met blauwe helmen. Nadat de volgepakte bus is gestopt, lopen de passagiers in een lange rij zwijgend naar een bunkerachtig gebouw. Zij komen in een grote hal waar tafels staan opgesteld in lange rijen. Gelaten schuifelt de groep langs een loket waar bonnen worden uitgedeeld. Kees leest het stukje groezelig stukje papier: To the owner is granted by the European Commission: one portion of beans, one piece of bread and one glass of water.
Via beeldschermen aan de muur schalt het door de hal: Our beloved Leader of United Europe has granted you this favour out of his sublime goodness. Hail to our Leader! You will now sing collectively the anthem of de United States of Europe!".

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 18:18

@gooi en smijtwerker | 02-06-12 | 17:28
Prima aanvulling. Inderdaad, neem de ferry naar de eilanden, of een een binnenlandse vlucht in de UK. Het zijn leuke reisjes, als je daar van houdt.
Overigens zou ik op dit moment staatspapier sowieso willen vermijden (als rule of thumb), maar Noorse, Canadese leningen zijn inderdaad wel de veiligste.
Een credit card voor de opbrengstrekening is uiteraard het veiligst, maar die werkt de facto natuurlijk als debit card. Enfin, zoals al eerder gesteld: niet alle stapjes verklappen (Feind hört mit).

Stormageddon | 02-06-12 | 17:56

@GekkeDave | 02-06-12 | 11:43
Vorr mij mag je nu al stoppen

EvertsNL | 02-06-12 | 17:28

Wanneer je Isle of Man bezoekt, neem dan de boot vanuit Ierland en neem niet het vliegtuig. Vwb jersey of guernsey geldt hetzelfde, neem de boot en vlieg niet rechtstreeks.
Naast bank of scotland international is ook hsbc een goede kandidaat.
Vwb de valutas om te beleggen, vermijd de zwitserse frank. Het land heeft zich een strop om de hals gelegd door de frank te koppelen aan de euro. Bij een verdere verzwakking van de euro gaat SNB ongelimiteerd euros kopen en het gerlies is voor de zwitserse belastingbetaler. Bem benieuwd hoe lang ze dat gaan volhouden.
Wanneer je geld belegt via een bank op de Cayman Isles, beleg dan liever in waardepapieren (zoals staatsleningen van noorwegen of canada) en controleer of het custody bedrijf waar deze papieren worden bewaard goed is gescheiden van het bankbedrijf.
Open een zwitserse rekening voor de opbrengsten, maar neem geen gewone pinpas maar een credit card, bij voorkeur amex. Daarmee kan je ook gewoon pinnen.

gooi en smijtwerker | 02-06-12 | 17:28

@Stormageddon | 02-06-12 | 16:46
dank je voor je advies. klinkt allemaal wel alsof het veel rompslomp met zich meebrengt en er onderweg wat zwakke schakeltjes kunnen zitten...

Jopie2009 | 02-06-12 | 17:15

hoppa! Hier komen de financiële meevallers voor de top!

vouwbare binnenband | 02-06-12 | 17:00

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:39
De markt regelt zichzelf juist wel. De beleggers in die vastgoed-zeepbel gaan failliet. Dat is het ultieme marktmechanisme. De dwaalleer is dat nationale staten dergelijke faillissementen zou moeten opkopen, dat het collectief (de staat) verantwoordelijk zou moeten zijn voor het risico dat individuen willens en wetens hebben genomen. Dát is de dwaalleer, Bigi.

Stormageddon | 02-06-12 | 16:52

@Jopie2009 | 02-06-12 | 12:36
Als je nog wat centen hebt moet je dat als de sodemieter off-shore stallen in US of Canadese dollars, Pond Sterling, Zwitserse franken of Noorse Kronen. Het is wat gedoe (maar je houdt er wel leuke vakanties aan over). Heel in het kort (ik sla wat juridische stapjes over want: Feind hört mit) is dit de methode:

Ga naar 1 van de kanaaleilanden of Isle of Man richt daar een stichting op en benoem een plaatselijke advocaat tot bewindvoerder. Die stichting moet een plaatselijke bankrekening hebben bij een Britse bank (mijn advies: Bank of Scotland) die je alleen gebruikt als tussenrekening, en een spaarrekening bij een bank in Panama, de Kaaimaneilanden of de Maagdeneilanden.

Je betaalt vanuit Nederland de stichting een maandelijks bedrag in Euro's voor een dienst (via je bedrijf kun je nog BTW terugvorderen ook - fuck 'em!) en de stichting sluist het geld in Dollars (of Franken of whatever) weg naar de spaarrekening. Zorg ervoor dat de bank van die spaarrekening niet speculeert met vastgoed, obligaties en duistere kapitaalmarkten maar belegt in commodities.

Rendement van die spaarrekening laat je uitbetalen op een Zwitserse of Maltese betaalrekening in Euro's en dat pin je dan in België of Duitsland (koste wat kost geen paper-trail in Nederland krijgen).

Succes.

Stormageddon | 02-06-12 | 16:46

@Van Duyvenbode | 02-06-12 | 15:26

Fijn dat u zo masochistisch bent.

1 voordeel heeft het hele verhaal wel, ook het ABP zal helemaal leeg getrokken worden.

Mogen die ambtenaren op hun 65e eindelijk echt gaan werken.

neemjemoederindemali | 02-06-12 | 15:40

Het doet ons een genoegen slimme, begaafde bankiers met miljoenen bonussen omgevallen banken te zien verlaten. Het doet ons deugd de triomfantelijke lach van financiële genieën voor de camera's te mogen aanschouwen. Heerlijk is het om kaal geplukt te worden. Het voelt zo lekker fris aan, die kouwe wind over je kale kop.

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 15:32

Wat interesseert het mij nou Verhaar of veldmaarschalk Paulus een legging of een jurk aan had toen hij eind 1942 Stanlingrad aanviel. Naar de kloten gingen ze allemaal.

idopane | 02-06-12 | 15:28

Wij betalen nu eenmaal graag arm, daar zijn we voor geboren. Heerlijk is het om een banken oligarchie te spekken met eigen spaargeld. Nog fijner is het dat onze pensioenen en onze sociale verzekeringen als onderpand worden gebruikt voor het glorieuze internationale casino. De eer is geheel onzerzijds.

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 15:26

Dank voor de adviezen.

*tegen 2% op de bank zetten wegstrepen doet*

neemjemoederindemali | 02-06-12 | 15:20

Tja weer een risico beleggend verhaal in de hoop op mega mega winsten. (zit nu wat ff tegen) De belangrijkste mensen van deze bank hebben totaal geen hulp nodig. Die zwemmen nu eenmaal in hun geld en lachen zich rot om het feit dat de belasting betaler hun uit het slop moeten halen. Dreigen met: Want anders..... Opknopen die hap!!!

hader | 02-06-12 | 15:16

Het nieuwe Europa gaat juist helemaal met de tijd mee ! Het is vergelijkbaar met een modern , ´goed´ huwelijk: doorrekenen.

hawie | 02-06-12 | 15:09

porcodio | 02-06-12 | 14:59
Het ene devaluerende schuldbriefje met het andere vergelijken zegt niet zoveel volgens mij. De euro is zeer zeker een grotere fail, maar dollar komt ook nog wel, alles op zijn tijd.
neemjemoederindemali | 02-06-12 | 15:02
Ik zou sowieso voor 'fysiek' gaan, pek en veren vind ik alleen wat omslachtig, meteen zo'n heel gedoe. De hooivork wel (uiteraard) en een touw en pootaardappelen zijn ook altijd handig.

Willem Hollander | 02-06-12 | 15:07

Ik vraag me af of de Nuon ook betalingen in blikken capucijners accepteert.
Heb weinig zin om op dit moment euro's op de bank of in mijn sok te hebben...

Graaisnaaiert | 02-06-12 | 15:05

Dit is dan ook de reden waarom Geert ageert tegen de EU
Hij krijgt nog gelijk ook!

TheNox | 02-06-12 | 15:04

neemjemoederindemali | 02-06-12 | 15:02

beleggen in Roepia's, kan je er later altijd nog een klewang van kopen of een bakkie rijst.

Wayan | 02-06-12 | 15:04

@porcodio | 02-06-12 | 14:59

Zowel de euro als de dollar zijn geen flikker meer waard.

neemjemoederindemali | 02-06-12 | 15:03

Ik heb nog ongeveer 100,- in een oude sok zitten, wat raden jullie me aan?

[ ] Hooivork kopen*
[ ] pek en veren kopen*
[ ] op de bank zetten tegen 2%
[ ] beleggen in Roepia's
[ ] pootaardappelen kopen
[ ] touw kopen*

*verplichte velden

neemjemoederindemali | 02-06-12 | 15:02

En al die arrogante Geenstijl sukkels een jaar geleden maar zeiken over hoe de USD niets waard is, terwijl de Euro zo snel naar beneden zakt dat het de USD naar beneden gaat passeren. Dat zegt wat over wat de Euro dan waard is.
www.ecb.int/stats/exchange/eurofxref/h...

porcodio | 02-06-12 | 14:59

@Fopspeen | 02-06-12 | 14:53

Heeft u ooit een bank of de overheid vertrouwt?

neemjemoederindemali | 02-06-12 | 14:57

Ik lees trouwens net dat in maart 2012 66.2 miljard euro uit Spanje weggesluist is. Dat ziet er niet best uit, in feite is de bankrun daar al een paar maanden aan de gang.

Jopie2009 | 02-06-12 | 14:56

Elk verhaaltje over Europa is als je het tegen het licht houdt nadelig voor Nederland. Zo ook dit verhaaltje.

me,myself and IK | 02-06-12 | 14:54

Waarom vertrouwen de gewone burgers de banken en overheid ook al niet meer?!?

Fopspeen | 02-06-12 | 14:53

Kunnen we zo onderhand dus concluderen dat als we de euro handhaven we het faillissement van de EU worden ingetrokken, en als we er nu uitstappen we Europa ( en daarmee ook onszelf ) opblazen...
Een oplossing heb ik niet, maar wat zou het heerlijk zijn de verantwoordelijken die ons dit megalomane project in hebben gekonkeld collectief te zien bungelen aan lantaarnpalen langs de A1.

Graaisnaaiert | 02-06-12 | 14:51

In Brabant gaat al enkele dagen een sterk gerucht(vanuit bankmensen in grensgebied) dat het toch echt verstandiger is alle handen van Spaanse investeringen/vakantiefaciliteiten etc.etc.af te trekken en wel heel subiet.(binnen 3 weken stort de zaak in)
Zoals bekend werken Brabanders hard en laten zich die pot niet afnemen door oplichters.
Kan zomaar waar zijn.

hagelkruis | 02-06-12 | 14:43

@Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 14:05 |
Altijd al dwarse lieden geweest: de Snouck Hurgronjetjes... De beroemde ging naar Mekka, stond onder verdenking moslim te zijn geworden, fungeerde als een social engineer, spion in de Atjeh-oorlog waar hij samenwerkte met Van Heutsz. En beval ene Gerlof van Vloten aan als expert inzake Islam, Semitische talen. Ik denk inderdaad dat deze Snouck een beetje te ingewikkelde woorden gebruikt om zijn boodschap bij het 'plebs' te laten opbloeien. Maar de kern van de boodschap is duidelijk.
Je hebt overigens maar een paar 'vertalers' nodig om de massa in beweging te krijgen:
books.google.nl/books?id=r-Rfz4BsHnEC&...
En een standaardwerk in deze, van Nobelprijswinnaar Elias Canetti: "Massa en Macht".

Niemands Knegt | 02-06-12 | 14:37

@La Bailaora | 02-06-12 | 14:12
dat zijn dan toch gewoon de comunidad kosten? Als je in een urbanisatie woont dan kost het onderhoud natuurlijk gewoon geld :)

Dagobert D. | 02-06-12 | 14:37

Ik heb de oplossing: we verhogen de werkdag tot 23 uren en dit natuurlijk bij 7 dagen per week zonder vakantie. Dit heeft dan wel als voordeel dat we best wat vroeger met pensioen kunnen gaan, ik dacht zo aan ons 337e levensjaar. Dan kunnen we dit best betalen. Die bankdirecteur heeft hard gewerkt om die bank zo in de diepte te storten, dat is best 14 miljoen Euro waard. En hoe moet die arme man anders rondkomen? Je verwacht toch zeker niet dat hij ergens zal gaan WERKEN?

Patatter | 02-06-12 | 14:34

@Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:00
bedankt voor de link, eigenlijk dus met andere woorden wat ik in mijn eerdere tegeltje stel.

Jopie2009 | 02-06-12 | 14:33

Het gaat helemaal fout en wel om 1 simpele reden, de politici bemoeien zich er mee en dan spelen er andere belangen dan het werkelijke belang.

Uw Verzekeringsadvis | 02-06-12 | 14:25

Huppa de helft van de 40 miljard is al zo goed als weg.

Moonwarrior | 02-06-12 | 14:16

@HY78 | 02-06-12 | 14:07
Nog niet haha. Je moet er wel voor betalen als je wilt zwemmen, wij betalen 50 Euro pp per jaar, is gemiddeld 4-5 maanden open per jaar (juni-juli-augustus-september, ongeveer 125 dagen).

La Bailaora | 02-06-12 | 14:12

Het is een bekend fenomeen dat een nieuw hoofdkantoor een goede voorspeller is van de toekomst.
.
------
.
Als je de torens ziet blijken ze 'n voorspellende architectuur te hebben.
Ze staan op omvallen:

static8.businessinsider.com/image/4f68...

donjon | 02-06-12 | 14:07

@La Bailaora | 02-06-12 | 13:27

Vraagje mbt uw linkje :
goo.gl/maps/tcEQ

Doet men in Spanje ook aan zwembad-belasting, zoals in Griekenland?
Er mogen dan misschien geen buren wonen, maar met dergelijke zwembaden in de achtertuin lijkt me dat niet echt een nadeel.

HY78 | 02-06-12 | 14:07

@Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:20 |

Net gelezen. Ik moet er nog even op kauwen, zeg. Mijn eerste commentaar zou zijn dat de schrijver het "plebs" bij de eerste alinea al kwijt is. Wil hij echt een boodschap breed brengen dan zal hij wat aan zijn taalgebruik moeten doen....

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 14:05

Wat wil je nou eigenlijk zeggen flapdrol Verhaar?

Nilfisk | 02-06-12 | 14:03

Zozo, weer een dag, weer een financiele instelling die haar eigen betrouwbaarheid onder de grond stopt. Als de financiele sector een vrouw was, zou ze nu inmiddels een wandelend SOA virus zijn.

Wat ik mij trouwens afvraag: zijn er eigenlijk nog financiele instellingen over waar je je vertrouwen nog wel kan beredeneren? Of is de markt over tien jaar net zoiets als religie?

GödelsRevenge | 02-06-12 | 13:59

Per hoofd van de bevolking draagt Nederland dus het meest af binnen de EU. In totalen zijn we vierde.

Waarom laten we de hele tijd zo met ons sollen? De EU is ons niets dan last, en zie hoeveel we voor dat recht betalen! Wat mij betreft stappen we er zo snel mogelijk uit. Weg met die regeltjes uit Brussel. En als ze dreigen onze handel te boycotten, gaan we toch lekker meer handelen met de andere landen op de wereld? Dat zal zonder alle EU bemoeienis ongetwijfeld ook een stukje makkelijker zijn.

Piet van het Padje | 02-06-12 | 13:59

Nederlanders zijn gewoon veel te goed van vertrouwen en daar wordt altijd door iedereen misbruik van gemaakt. Daarom ook moet je nooit de regie uit handen geven, bijvoorbeeld aan zo'n mafioso als Almunia.
.
Dan kun je handjes blijven schudden tot je een ons weegt, maar bereiken doe je niks.
.
Ik ben benieuwd wanneer bij Peter de schellen van de ogen vallen en hij inziet dat we op een doodlopende weg zijn beland. Kunnen mensen wel eeuwig boos zijn op Wilders, maar ik denk dat Almunia of een mafioso als Gül banger zijn voor hem dan voor iemand als Jan Kees, of Jan Hommen.
.
Tuig moet je als tuig behandelen, ook als het vermomd is als heer in een krijtstreeppak.

Greetje Duisenberg | 02-06-12 | 13:57

@Bart_Bart | 02-06-12 | 13:26 |

Uit de heup...
.
Er zijn veel mogendheden die primaire (levens)behoeften voor mens en staat vervullen door die goederen te importeren.
.
Bij het klappen (of misschien al tijdens de teloorgang) van het financiele stelsel zullen die mogendheden dus grote problemen ondervinden bij het vervullen van die behoeften omdat ze niet voldoende financiele middelen hebben om goederen te importeren.
.
Die mogendheden staan dan voor een tweesprong. Ten onder gaan aan interne onrust of de vlucht naar voren nemen en die behoeften vervullen door controle te nemen van die goederen.
.
Dit doe je door ouderwets gebieden in te nemen / annexeren door middel van militaire middelen.
.
Dit mechanisme is onderhevig aan geopolitieke parameters qua tijdlijn en geografie. Welke mogendheid doet welke zetten (alliantievorming, investeringen in militaire middelen, en eventueel nu al schade toebrengen aan evt. rivalen) en beschikt over welke middelen (bevolking, industrie, staande legers).
.
Dit mechanisme wordt op dit moment versneld door schaarste van veel goederen. Die worden al autonoom duurder.
.
Ik vermoed dat het "flashpoint" in Azie komt te liggen gezien de aldaar aanwezige enorme bevolkingen, veel nettoimport van primaire goederen, en concentraties militaire middelen. De Amerikanen lijken dit ook zo te zien gezien hun militair strategische herorientatie richting dit gebied.
.
Risicolanden... China, India, Pakistan, Korea, Japan, Rusland. Gezien de verstrengelde belangen zullen Europa en de VS kanten kiezen en betrokken raken.
.
Zoiets?

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:57

Of deze, weer in een heel ander deel in Madrid:
goo.gl/maps/ebPA

goo.gl/maps/3g5o

Hele blokken zijn zo, en meerdere wijken, de vorige voorbeelden waren ten Noorden van Madrid, deze is ten zuid oosten.

La Bailaora | 02-06-12 | 13:56

@necrosis | 02-06-12 | 13:33
Ja, en binnenkort krijg je ze als broodjes, gaan zo over de toonbank..., hier een andere buurt, met hetzelfde beeld:
goo.gl/maps/6e4h

La Bailaora | 02-06-12 | 13:52

Einde van de Domheid | 02-06-12 | 13:27

Wat maakt dat nu uit? Het is toch een mooi verhaal!

Wayan | 02-06-12 | 13:36

@La Bailaora | 02-06-12 | 13:27
Zo te zien wel plenty parkeerplek voor je 3 auto's.
*overweegt emigratie*

necrosis | 02-06-12 | 13:33

Aansluitend op mijn plemp van | 02-06-12 | 12:46 |:
Kijk en bestudeer die clip van Johnny Quid nog eens: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/05/...
Regisseur Romain Gavras is de maker van de opmerkelijke provocerende videoclip. Het is een gewelddadig verslag van de Griekse jongeren die in opstand komen tegen de gevestigde orde.
De videoclip bevat heftige beelden in een donkere wereld die ten onder lijkt te gaan. Jongeren gaan op de vuist met de Griekse politie, molotov-cocktails vliegen door de lucht en paarden steigeren terwijl Griekse goden hun hoofd afwenden.
Echte beelden vanuit Griekenland, gelardeerd met een filosofische tekst die de huidige situatie zeer goed weergeeft.
Waarom zijn grote kunstenaars, als Lars von Trier, Terrence Malick, Darren Aronofsky en in het verleden Stanley Kubrick met de toekomst bezig?

Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:32

Het ESM is een idee van de banken, geen woord daarover. Bovendien vraag ik me altijd weer af hoe een spaarbank failliet kan gaan zonder strafbare feiten te plegen. Niemand doet iets.

doskabouter | 02-06-12 | 13:32

@Parsons | 02-06-12 | 13:06
Ja, klopt helemaal die linkjes. Ik had een oud-collega in Madrid die in een van die wijken is gaan wonen. Hij had daar wel een huis gekocht, maar het blok was verder helemaal leeg:

Hier is bv. zo'n wijk:
goo.gl/maps/tcEQ

goo.gl/maps/Y4gZ

La Bailaora | 02-06-12 | 13:27

De hoogte van het gebouw is een indicatie over hoe slecht het met het bedrijf gaat.
Pritt, Brusselmans, Quid, dit kan echt net hoor!

Einde van de Domheid | 02-06-12 | 13:27

@Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:20
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog lichtelijk ambivalent ben, aangaande de W03-prognose, maar dan had ik toch graag wat meer concrete oorzaak-gevolg relaties gezien.

Zoiets als, die [bepaalde] omstandigheden zullen via dat [mechanisme] tot een grote oorlog leiden. Ik ben nog te overtuigen!

Kan ook een andere keer, of nooit, of anders lees ik je antwoord later vandaag. *out*

Bart_Bart | 02-06-12 | 13:26

Ja Peter, de riedel over den Uyl is bekend.
Iets minder bekend is deze:
Onder opvolgende kabinet van Agt/Wiegel liep de staatsschuld enorm veel meer op.
Kennelijk is het zowel leuk om sinterklaas te bekritiseren EN zelf te spelen!

Einde van de Domheid | 02-06-12 | 13:25

@Bart_Bart | 02-06-12 | 13:14 |

Enneh, het is nu zo onderhand toch wel duidelijk dat het volk OOK daar niets over te zeggen zal hebben?

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:20

@Bart_Bart | 02-06-12 | 13:14 |

U zult terugdenken aan mijn tegels wanneer het zover is. Helaas zijn de omstandigheden waarin de wereld zich bevindt niet uniek. Men zou zelfs kunnen spreken van een historische cyclus.
.
"All of this has happened before, all of this will happen again..."

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:18

Okay, genoeg ge-internet. Ik ga naar buiten, naar www.dagvandebouw.nl/ De mazzel allemaal!

Ivoren Toren | 02-06-12 | 13:18

En wat @Niemands Knegt zegt.

Parsons | 02-06-12 | 13:15

Boeie allemaal. Gaan we nog duitse EK polls vernueken?

Kloede | 02-06-12 | 13:15

@Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:10

Het paradigma van "onderlinge economische verbondenheid zorgt voor stabiliteit en vrede" heeft een donkere, nooit benoemde, kant. Als het fundament (monetaire systeem) onder die verbanden wordt weggetrokken doet het het tegenovergestelde...

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:14

@Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:04
Nu ga je te ver Pearl of the South, met je oorlog.

Dat het financiële systeem gaat instorten, dat kan nog, maar een WO3 gaat er dus echt niet komen.

Om de simpele reden dat oorlog teveel welvaart kost. Alleen al om de wereldhandel ineen zou storten. En het volk wilt enkel welvaart, geen oorlog.

Bart_Bart | 02-06-12 | 13:14

@Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:04 |
Inderdaad dreigt de totale instorting van niet alleen het bankensysteem, maar ook de overheden in heel Europa en daarna in de rest van de wereld. De complete staatsobligatiemarkt zal onderuitgaan.

Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:10

@La Bailaora | 02-06-12 | 13:02
Precies. En dat doet denken aan een ander land dat nooit meer uit de schulden gaat komen...

Parsons | 02-06-12 | 13:08

@Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:00

De systeemcrisis beperkt zich niet tot het Westen. Het wereldwijde financiele systeem dreigt in te storten. Mag u raden wat daar de resultante van gaat worden. Laat ik een tipje van de sluier oplichten daar te stellen dat ik een groot voorstander ben van het ophogen van het Nederlandse defensiebudget en het erg op prijs zou stellen als onze NAVO-bondgenoten dat ook zouden doen...

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 13:04

@Parsons | 02-06-12 | 12:54
Piramidespelen zijn alleen interessant als je in de top zit.
Hoe lager je in de piramide zit, hoe groter de teleurstelling.
*ineens aan Facebook denken doet*

necrosis | 02-06-12 | 13:04

@Parsons | 02-06-12 | 12:54
Grote probleem van de Spaanse banken was dat een groot deel van het vermogen werd opgevoerd met 'waarde' van de huizen. Nu die dalen daalt het vermogen van de banken, en aangezien ze steeds minder cash hebben kunnen ze die balans truuk niet veel langer meer handhaven. Dit probleem was al jaren bekend, werd in 2008 al door verschillende mensen besproken, maar pas nu, 5 jaar later, begint dat kaartenhuis te vallen.

La Bailaora | 02-06-12 | 13:02

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:52

Zolang het in Duitsland goed blijft gaan...

En ik vraag me af, hoe goed het werkelijk gaat in Duitsland. Als ik van mijn vertegenwoordigers hoor, dat ze nu met Duitsland in hun rayon erbij dezelfde omzet draaien als vijf jaar terug in Nederland alleen, dan heb ik hier en daar mijn twijfels. Ik ben me zeer bewust, dat de sector waar ik in zit, sowieso laag op het consumentenverlanglijstje staat heden ten dage, maar dat neemt niet weg, dat ik dan toch mijn twijfels mag hebben over die eeuwige succesverhalen.

En hoeveel procent van de Duitse beroepsbevolking vreet daar uit de ruif?

Want zoals ik al zeg: op het moment dat de productieve sectoren en de commerciele dienstverlening het niet meer ophoesten, barst de bom en is onze werkloosheid in één klap groter dan die van Spanje. En dat geld voor Duitsland ook, als ze zulke hoge aantallen ruifvreters hebben.

ZKH EénOog | 02-06-12 | 13:01

@damnschreeuwer | 02-06-12 | 12:53 |
Ik probeer werkelijk alles te lezen wat los en vast zit in deze geschiedkundig uiterst interessante tijden; ook het FD en de Groene. Ook daar komen ze niet tot de kern. Er zijn wat losse, vrije geesten, zoals prof. dr. Rene Tissen die de kern wel weten te benaderen: 'Ik sluit niet uit dat de aanstaande ondergang van Griekenland en Spanje tot een wereldcrisis zal lijden die zijn weerga niet kent en dus erger zal worden dan de Amerikaanse Lehman-crisis van 2008. Er staat veel op het spel. De situatie is op dit moment zelfs zo bedreigend dat van de feitelijke instorting van het westerse financiële systeem sprake is.'
www.rtl.nl/components/financien/rtlz/r...

Niemands Knegt | 02-06-12 | 13:00

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:52
Vlak de Nederlandse export naar Duitsland niet uit, ik ben zelf werkzaam in die sector.
En dan praat je niet over 'een paar miljoen Euro'....
Die bedragen liggen ietsje hoger dan dat.

necrosis | 02-06-12 | 13:00

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:47
Je hebt op deelpunten wel gelijk over Spanje, maar niet over het deel of het de Spaanse banken of de Spaanse particulier is die het probleem heeft veroorzaakt. Er zijn wel een paar particulieren met meerdere huizen idd., maar het grote probleem is toch echt de grote nieuwe wijken met gigantische blokken die door geld geleverd door banken zijn opgetrokken, en die voor 90% leeg staan. Daar is, anders dan de banken, niemand eigenaar van, want nog helemaal niet verkocht:
www.altamirasantander.com/#

www.bbvavivienda.com/

La Bailaora | 02-06-12 | 12:58

Overigens is het vastgoedprobleem nog niet eens het grootste probleem hier. De Spaanse banken dachten ook leuk mee te kunnen gaan doen met het piramidespel dat ook wel ons "monetair systeem" wordt genoemd.

Parsons | 02-06-12 | 12:54

@Niemands Knegt | 02-06-12 | 12:46
lees bijvoorbeeld eens het FD of de Groene ipv de televaag.
Verwacht niet dat de televaag jou je 'nieuws' op een presenteerblaadje komt aanleveren.

damnschreeuwer | 02-06-12 | 12:53

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:47
er is in nederland geen huizenbubbel, prijzen zijn gaan stijgen omdat vrouwen zijn gaan werken. en dat zullen ze nog wel even blijven doen.

cumshaft | 02-06-12 | 12:52

ZKH EénOog | 02-06-12 | 12:48
Niet van Spaanse proporties. Onze economie wordt grotendeels door Duitsland bepaalt. Zolang het daar goed blijft gaan zal het met massa werkloosheid wel meevallen. Spanje heeft het probleem dat het naast agrarische produkten niks produceert en dat vastgoed, toerisme en landbouw geen voldoende solide basis is. Noem mij één produkt uit Spanje dat je in de winkels of bouwmarkten vindt. Wij transporteren, innoveren en exporteren veel meer dan Spanje dat doet. En dat redt ons.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:52

Hommen vindt dat Nederland 'wat meer handjes moet schudden' in Brussel.
Ja prima, bij afscheid is dat wel zo netjes.
-

(c)ZWITSUL | 02-06-12 | 12:51

Terwijl de oude autobus rokend wegrijdt, blijft Kees achter bij de halte. Hij is vandaag niet ingestapt en staart over de betonnen woonkazernes en geasfalteerde voetpaden. In de verte klinken schoten. De lucht is asgrauw. Hij loopt langs kale betonnen muren, af en toe onderbroken door grote panelen van het Directoraat met kreten als: "The EU for justice", "Neelie Smit-Kroes, your only hope", "Dutch is abolished", "Islam is peace", "History does not matter". Weer thuis snijdt hij een keihard stuk brood aan, wat hij wegslikt met koffie getrokken van klei en houtskool.

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 12:50

@Bakito | 02-06-12 | 12:46
Als jij mijn aandeel in het ESM even overmaakt, maak ik er geen woorden meer aan vuil.
Tot die tijd: ESMNEE!

necrosis | 02-06-12 | 12:50

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:47
Je vergelijkt appels met peren. De Spaanse vastgoedbubbel is NIET TE VERGELIJKEN met de Nederlandse. #FEIT

Parsons | 02-06-12 | 12:49

seven | 02-06-12 | 12:45 |
Weet je maat, als internationaal kunstenaar/artiest juich ik het natuurlijk toe dat jouw belastingcenten wegvloeien richting buitenlandse staatsruiven en subsidiepotten.

Je kunt mij deze VOC-mentaliteit toch niet kwalijk nemen, ik heb al genoeg moeten bloeden onder Rutte 1....

Bakito | 02-06-12 | 12:49

Bakito | 02-06-12 | 12:46 |
lol
Wat ben je toch een regio-denker.

#IMFJA

zovoklets | 02-06-12 | 12:49

cumshaft | 02-06-12 | 12:45
Dat is inderdaad zonder meer waar. De Euro was in die zin een vloek voor landen die voorheen een zwakke munt hadden.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:48

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24

Die werkeloosheid gaat hier ook wel komen. Wacht al de lastenverhogingen van het kunduzakkoord maar rustig af.

Ruim de helft van de beroepsbevolking vreet al uit de ruif. Feitelijk zijn dat voor de staatskas al ENORM DURE werkelozen, met bezigheidstherapie. En daar hebben we dan ook nog eens 2,5 miljoen AOWers bovenop. En dat moet een steeds kleiner wordende groep in de commerciële dienstverlening en productieve sectoren ophoesten; eens barst ook die bom. En dat zal nu niet lang meer duren, vrees ik.

ZKH EénOog | 02-06-12 | 12:48

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:39
Je bent uitzonderlijk slecht geïnformeerd en het heeft bovenal minder dan niks met een "vrije markt" te maken. De belangrijkste reden (of eigenlijk de enige) van het Spaanse vastgoedprobleem is dat de EUSSR ongebreideld geld heeft gepompt in de Spaanse bouwsector. Gevolg is dat ze van gekkigheid niet meer wisten wat ze moesten doen - de enigen die gespeculeerd hebben zijn de bankjongens en wat gemeentes. Er zijn hele wijken (en zoals ik al zei - steden) gebouwd met Europees geld terwijl met toen al wist dat er nooit iemand zou gaan wonen. Dat er enkele particulieren hebben geprobeerd mee te liften op die bubbel doet daar niets aan af. En het is echt volslagen onzin dat de gemiddelde Spanjaard een huis of 4 heeft.

Parsons | 02-06-12 | 12:48

Parsons | 02-06-12 | 12:43
Oh ja ?

Feit 1 : De Spaanse crisis is voornamelijk een vastgoedcrisis.

Feit 2 : Ook hier zijn de huizenprijzen feitelijk struktureel te hoog en ligt de bouw inmiddels net als in Spanje op zijn reedt.

Feit 3 : Spanje ook nog eens een groot probleem met de werkloosheid

Feit 4 : The Economist schreef enkele jaren geleden al dat Nederland gevaar liep door de huizenbubbel.

Feit 5 : De vastgoedbubbel is een feit.

Met alle respekt Parsons maar dat zijn gewoon harde feiten en geen persoonlijke meningen.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:47

@Bolesmales | 02-06-12 | 12:36
Dus van Spanje krijgen we ook dikke rente?
*Bugatti bestellen doet*

necrosis | 02-06-12 | 12:47

Wat mij in deze ook opvalt is de rol van de media; waar zijn de berichten over IJsland? Waar zijn de berichten over de keiharde strijd tussen burgers en politionele diensten op de pleinen in Griekenland, Spanje en Italië? Is het expres gekozen passieve indoctrinatie? Het weglaten van relevante informatie, in wezen actieve indoctrinatie, is mijns inziens eigenlijk een onderdeel van het onderdrukkingsapparaat van de huidige macht. Kritische sleutelzaken, bepalend voor onze welvaart zien we nauwelijks op TV, lezen wij niet in kranten, laat staan in tijdschriften; alleen de 'nieuwe media' probeert, met hun vaak beperkte middelen de burger op de hoogte te houden.
Waarom onthult de MSM de ware toedracht niet achter deze huidige schijnbare werkelijkheid?
www.geennieuws.com/2012/05/wie-de-medi...

Niemands Knegt | 02-06-12 | 12:46

necrosis | 02-06-12 | 12:40 |
Jij denkt echt dat een handvol reaguurders en/of twitteraars die als een stel Donquichots tegen Europese windmolens tekeergaan in september potten gaan breken hè....?

Bespaar je de illusie, een overgrote meerderheid weldenkende Nederlanders snapt donders goed dat deze trein maar een keer voorbijkomt en dat angstig wegkruipen achter de Hollandse dijken de economie/welvaart fataal zal worden. #ESMJA

Bakito | 02-06-12 | 12:46

Bakito | 02-06-12 | 12:36
Als je cynisch was had je een punt. Politici & ambtenaren denken wel beter te weten waar het geld heen moet ipv degene die het verdienen en bezitten, maar dan negeren ze de realiteit. De vrije economie is wisdom of the crowd in optima forma.
'Als overheidsorganen (ipv eigenaren) bepalen waar kapitaal terecht komt, ondermijnen we de markteconomie.' sylvestereijffinger.com/wordpress/euro...

seven | 02-06-12 | 12:45

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:39
u vergeet te melden dat spaanse banken zoveel konden lenen omdat ze in de euro zaten!

cumshaft | 02-06-12 | 12:45

Als we nou eens gewoon de markt haar werk lieten doen?

Dat scheelt ons in ieder geval al 40 miljard.

Kingeef1975 | 02-06-12 | 12:45

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:39
Dat geldt ook voor Griekenland.
Ik sprak de barman van het hotel waar ik verbleef, en hij bleek een aantal appartementen te bezitten voor verhuur aan toeristen.
Ik spreek nu dus over de Drachme-tijd.
Hij lachte zich in ieder geval de ballen uit zijn broek, want: geld als water, barman spelen deed hij voor de lol.....

necrosis | 02-06-12 | 12:44

necrosis | 02-06-12 | 12:23

100% mee eens! jouw sarcasme was te cursief voor mij na slechts een kop koffie ; )

Wayan | 02-06-12 | 12:44

There is no such thing as a free lunch. En dat zijn ze vergeten in Spanje. Iedereen maar denken dat ze rijk konden blijven worden met vastgoed. Nooit gehoord van de varkenscyclus.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:43

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:35
Het enige dat volstrekt bewijsbaar is aan je betoog is dat het feitelijk onjuist is wat je zegt.

Parsons | 02-06-12 | 12:43

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:39

Maar dat wordt nu toch door de markt gecorrigeerd?

Of bedoel je dat liberalisme ieder individuele piek en dalletje direct moet herkennen en afvlakken?

zovoklets | 02-06-12 | 12:42

Nou kan je met zijn allen wel gaan wijzen naar de spanjaarden, maar een hoop van de ellende hebben we ook over onszelf afgeroepen.
ING roept dat we meer moeten handenschudden in Brussel, maar misschien had ie dat zelf ook meer moeten doen in Den Haag. Er is een enorme disconnect tussen de ploitiek, centrale bank, afm, ministeries en de commerciele financiele sector. Dat was al zichtbaar bij de fuckup rondom de overname en latere redding van abnamro. Dan doen ze dat in frankrijk een stuk handiger. Gewoon iedereen steun, nodig of niet. La France SA regelt het wel.
Dan Spanje. De ultieme luchtbel door onroerendgoedspeculatie, gefinancierd simpel en alleen op basis van de euro. Met een bankwezen dat al door en door verrot was voor de komst van die euro. Een beter argument tegen de ontvlechting van nutsbanken en investeringsbanken is er niet te verzinnen. Volstrekt onrendabele banken op zoek naar rendement gedekt door een deposito garantiestelsel en een corrupte en incestueuse politieke omgeving. Al die Cajas bestuurd door lokale politici met verbindingen naar de bouwbedrijven en de plaatselijke voetbalclub.
Iedereen wist het. En iedereen heeft erover gezwegen, tot nu. Nu het feitelijk te laat is en de implosie een kwestie van tijd. Het is wachten op het bezwijken van een van de grote banken - een nieuw Lehman moment - en dan zal blijken hoe verzwakt het systeem wel is. Door alle steunmaatregelen en stabiliteitsmechanismen is er ook geen wezenlijke rem meer op. Het steeds maar redden van falende instituten heeft een agency risico van jewelste gecreeerd en we zijn opgeschoven van to big to fails naar to big to bails.
Nou Verhaar, denk daar eens over na inplaats van steeds weer over bonussen te zeiken. In de discussie daarover heeft iedereen het altijd over de toon van het debat of ober se spijkers in de plinten. Niet, echter, over de issues waar het echt over gaat, de olifant in de kamer.

gooi en smijtwerker | 02-06-12 | 12:42

Ook wel even leuk om in de discussie op te nemen... Inmiddels beginnen de Chinese (vastgoedbubbel, dalende afzet naar Westen, en stagnerende interne markten) en Indiase (teruglopen buitenlandse investeringen, stagnerende interne markten, daling vertrouwen door corruptie) economieen grote problemen te ondervinden. Welke impact zou dat hebben op de hoeveelheid geld dat nog geleend kan worden door Europese landen voor eigen financiering en vullen van steunfondsen?

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 12:41

@Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:37
Dat gaat gebeuren zodra er wordt gestopt met het lullen over de HRA.

Parsons | 02-06-12 | 12:41

@Bakito | 02-06-12 | 12:31
Klopt, 12 September wordt een stap in de goede richting.
*datum met bloedrode pen noteert in agenda*

necrosis | 02-06-12 | 12:40

@ Bakito | 02-06-12 | 12:36
LOL! Dat meen je toch niet serieus hoop ik? Zeg me dat dat sarcastisch bedoeld is...

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:39

Parsons | 02-06-12 | 12:30 |
In Spanje hebben veel mensen meer dan één huis, in sommige gevallen wel vier zelfs. En dan praat je over gewone werknemers hoor. Dát zie je hier gelukkig niet. Die huizen zijn puur gekocht als spekulatie en beleggingsobjekt. Het hoeft geen betoog dat we het hier over een krankzinnige luchtbel hebben. Die lege wijken/steden zijn overigens iets van de laatste jaren. Voor de crisis werd alles gewoon verkocht. Met geleend geld weliswaar. Maar voor mij is het bewijs nummer zoveel dat die hele markt zichzelf helemaal niet regelt en dat het liberalisme een dwaalleer is. Maar wie gelooft is blind voor de feiten.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:39

Bakito | 02-06-12 | 12:36 |

In de CCCP zaten ook de beste communisten, allemaal dezelfde mening...

Desmoulins | 02-06-12 | 12:39

@necrosis | 02-06-12 | 12:34
Ja wist ik toevallig.

Parsons | 02-06-12 | 12:38

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:35
Waarschijnlijk was dat iemand met twee hypotheken en een P.L. die nu betalingsproblemen heeft.

rara | 02-06-12 | 12:38

@ Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:33
In Nederland wordt elk jaar 0,3% van de woningen gesloopt. Om dat vol te houden moet elke woning theoretisch een levensduur hebben van 300 jaar. Dat kan natuurlijk niet, en de Nederlandse woningbouw gaat dus gegarandeerd wel weer een keer uit het slop komen. De enige vraag is: wanneer?

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:37

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24
In NL zijn huizen tov gem. huren & gem. inkomen internationaal vergeleken 21% cq 43% overgewaardeerd. www.economist.com/node/21551486 (scrol voor tabel)

seven | 02-06-12 | 12:37

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:33 |
In Brussel zitten de beste economen van de wereld. We moeten vertrouwen op hun expertise en niet altijd zo achterdochtig doen naar buitenlanders....

Bakito | 02-06-12 | 12:36

Op papier ben ik rijk. Huis in goede tijd verkocht, jarenlang een onderneming drijvend en voor m'n eigen pensioen gezorgd buiten de institutionele kaders om. Echter, door het ongelimiteerd geld wegschijten van de Haagsche bende onder leiding van onze Griekse neukerd Jan-Kees ben ik, als het zo doorgaat, binnen een paar jaar in feite technisch failliet. De signalen worden steeds duidelijker dat er afroming gaat plaatsvinden van tegoeden die burgers hebben opgebouwd (zie het voorstel van Samson). De rest van de door de overheid te bepalen rekeningen zullen de komende jaren met mij verrekend worden door verder opschroeven van de belastingen en het terugbrengen van allerlei voorzieningen. De illusie dat er tegen de tijd dat ik met pensioen gaat nog zoiets bestaat als een AOW heb ik inmiddels ook maar opgegeven. Zo langzamerhand doemen er 2 scenario's op: of alle geld contact opnemen in dollars en de pleiterik maken naar de USA, Canada of Australie. Of hier blijven en een opstand voorbereiden.

Jopie2009 | 02-06-12 | 12:36

IK voorspel dat we net zoveel aan de Spanjaarden gaan verdienen als aan de Grieken.

Bolesmales | 02-06-12 | 12:36

Verhaar probeert ons weer zand in de ogen te strooien... Schande dat Bankia een bonus ontvangt, wtf werkelijk? Moeten wij daar nu, uitgerekend nu schande over spreken? Ik spreek schande over die 40 miljard, dat slechts een schijntje is van wat de werkelijke rekening zal bedragen. Verhaar zit vast in een dogma net zoals 90% van onze intelligentsia die zich geroepen voelen de zaak te duiden... Stelletje blinde idealisten.

Desmoulins | 02-06-12 | 12:35

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24
Ik hoef geen applaus maar hoe iemand -1 kan geven op een volstrekt bewijsbaar en feitelijk betoog is mij een raadsel.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:35

Even Offtop.

Joris mijn tegels verdwijnen en komen simpelweg niet door op GSOranje.

Watskeburt?

Ashtrey | 02-06-12 | 12:35

@Bakito | 02-06-12 | 12:31
Hoi Alexander.
Of is het Jolande.

Fijnstoffer | 02-06-12 | 12:35

@Bakito | 02-06-12 | 12:31
Je kan veel zeggen, maar van Swiebertje moet je afblijven!

rara | 02-06-12 | 12:34

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:29
Het is in Spanje en in mindere mate in Ierland inderdaad een vastgoedbonanza van ongekende proporties geweest en het is toegegeven niet te vergelijken met wat er hier speelt. Maar toch, The Economist zal het niet voor niks gezegd hebben en de eerste tekenen zijn daar in de vorm van het vastzitten van de huizenmarkt, het oplopend aantal huizenveilingen, het failliet gaan van makelaars, notarissen en bouwbedrijven. De economie is in Nederland niet zo bizar afhankelijk van de bouw als In Spanje, maar toch. Voorzichtigheid is geboden en zeker als het om nieuw te nemen maatregelen zoals de HRA gaat.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:33

Feynman | 02-06-12 | 11:34 |
+100

swassannuf | 02-06-12 | 12:33

@ Bakito | 02-06-12 | 12:31
Sorry, maar dat slaat nergens op. Dat sommige veranderingen verbeteringen zijn betekent niet dat alle veranderingen verbeteringen zijn.

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:33

Degenen die zich zo hysterisch verzetten tegen ESM c.q. economische vooruitgang verlangen waarschijnlijk ook terug naar Swiebertje, de stoomlocomotief en een os die de akker ploegt.

Kom op mensen, het is 2012, we moeten vooruit, anders worden we onder de voet gelopen door andere continenten.....

Bakito | 02-06-12 | 12:31

@Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24
Situatie met Spanje is niet te vergelijken. Daar zijn hele steden gebouwd (met Europees geld) zonder dat er mensen in wonen.

Parsons | 02-06-12 | 12:30

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24
Je ziet al hoe ze het willen oplossen. Ipv de bubbel leeg te laten lopen (waardoor banken minder onderpand voor reeds gegeven hypo's hebben, geen extreem probleem als iedereen braaf blijft aflossen) gaan ze de waarde van vastgoed ondersteunen door oa de huren te verhogen en schaarste te laten toenemen via sloop en minder kavels uit te geven.

seven | 02-06-12 | 12:30

@ Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24
Ik ben er niet zo bang voor. In Spanje staan nieuwe woningen, appartementencomplexen, vliegvelden enzovoort op veel grotere schaal leeg dan bij ons. Alleen de Nederlandse kantorenmarkt kampt met zorgwekkende leegstand, maar dat is een erkend probleem en de vastgoedmarkt heeft dat inmiddels al wel ingecalculeerd.

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:29

Indoneesje | 02-06-12 | 11:21
Familie van Soekarno, ouwe communsitenvreter dat je er bent ?

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:28

@swassannuf | 02-06-12 | 12:13
Plus veel voor De Winter. Ben het overigens bijna altijd met die man eens.

Parsons | 02-06-12 | 12:27

Het is allemaal de schuld van Jan-Peter!

yuck fou | 02-06-12 | 12:27

Oh ja en Verhaar, ik was jaren geleden in Madrid en dat hoofdkantoor stond er toen meen ik ook al en was van Caja Madrid (opgegaan in Bankia). Ik kan er naast zitten maar volgens mij staat dat ding er dus al jaren.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:26

seven | 02-06-12 | 12:23 |

De ziel van den mens groeit niet van loon, maar van den arbeid die 't loon verdient.- Multatuli

zovoklets | 02-06-12 | 12:25

Vergeet één ding niet en dat is dat de Spaanse crisis voornamelijk een vastgoedcrisis is en dat wij, zij het in iets mindere mate, hetzelfde risico lopen met onze huizenbubbel. Want ook hier zijn de huizenprijzen feitelijk struktureel te hoog en ligt de bouw inmiddels net als in Spanje op zijn reedt. Nu heeft Spanje ook nog eens een groot probleem met de werkloosheid, maar toch ... het blad The Economist schreef enkele jaren gelden al dat Nederland gevaar liep door de huizenbubbel. Wat in Spanje gebeurt (en in Ierland al gebeurd is) kan dus hier, zoals gezegd waarschijnlijk in minder heftige mate, ook hier nog altijd gebeuren als het kabinet niet voorzichtig handelt op het gebied van de HRA e.d. Want die vastgoedbubbel is een feit.

Bigi Bana Boy | 02-06-12 | 12:24

@Wayan | 02-06-12 | 12:15
Was mijn sarcasme niet duidelijk genoeg?
Persoonlijk koop ik al een tijdje minder, of goedkopere spullen.
Die BTW-verhoging gaat echt geen 1,4 miljard opleveren voor de schatkist als men evenredig minder gaat kopen.
Het logische gevolg is, dat MKB harde klappen gaat krijgen, omdat de consument, in tegenstelling tot de overheid, wél zijn/ haar huishoudboekje op orde probeert te houden.

necrosis | 02-06-12 | 12:23

das_Freudenmädchen | 02-06-12 | 12:06
De EU is inderdaad een keihard concurrerende markteconomie voor de belastingslaven zodat die iig veel belasting binnenbrengen maar een softe socialistische nomenklatura en.wikipedia.org/wiki/Nomenklatura voor de EU bestuurders & top zelf met 500k per parlementslid, gratis pensioen voor ambtenaren vanaf 52, cultuur, politieke benoemingen ipv best man for the job, nepotisme etc.

seven | 02-06-12 | 12:23

@ Dostranamus | 02-06-12 | 12:18
Zelfs bij joop.nl beginnen ze eurosceptisch te worden. Een teken aan de wand.

Ivoren Toren | 02-06-12 | 12:21

Zoek_eauk | 02-06-12 | 12:18 |

Jij bent nog niet zo lang op de internets? Dat verhaal gaat al jaren rond.

zovoklets | 02-06-12 | 12:20

@Leucopterus | 02-06-12 | 11:40
Laat ém daar maar opperen om een zakelijk parallel finacierings-systeem voor de handel in waardepapier en leningen voor banken onderling op te zetten, naast Normale Nationale Nuts banken systeem, gekoppeld aan een eigen valuta. Dan kan het zaken-systeem gebruik blijven van die voor de bevolking te dure Euro.

deraderendraaien | 02-06-12 | 12:20

Dit is nog maar het begin.
De eurofieltjes smeden snode plannen tegen de nederlandse staat.
Lees en huiver over de toekomstige plannetjes;
www.joop.nl/opinies/detail/artikel/bar...

Dostranamus | 02-06-12 | 12:18

Goede zaak. Mensen die niet met hun handen kunnen werken moeten tenslotte ook bezig worden gehouden.

zovoklets | 02-06-12 | 12:18

Stel dat Fort Knox in de U.S.A. gewoonweg geheel leeg is.... dat al het goud, incl. al het goud v/d NL-bank, gewoon in de loop der jaren allang verpatst is en er dus allang geen werkelijke tegenwaarde meer aanwezig is.
Zeg dat het een boze droom was...

Zoek_eauk | 02-06-12 | 12:18

2020. De EU-vlag wappert op het Kurhaus. Vanuit zijn 1-kamer appartement overziet Kees een desolaat landschap. Dan gaat hij naar zijn werk. De auto is 5 jaar geleden verkocht. Met te veel andere, vaal gekleede buurtbewoners stapt hij in een oude, ronkende autobus. Dan gaat het door wat er nu uitziet als een verlaten industrieterrein maar vroeger een bloeiende stad was met een floriserende middenstand. Eerst moet hij langs cursus, verplicht voor alle EU-onderdanen, een cursus islamkunde. Sommige van de grauwe gebouwen hebben hier en daar kogelgaten.
Dan schalmt het uit de vele luidsprekers: "Attentie kameraden! Onder leiding van het EU commissariaat is de economie vorig jaar met 0,12 % gegroeid! Het aarappelenrantsoen wordt daarom verhoogd met 10%! Hoera voor de commisarissen!".

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 12:16

necrosis | 02-06-12 | 11:45

Wat bedoel je precies?

Wayan | 02-06-12 | 12:15

Leon de Winter:
EU-politici verblind door zelfbedrog

Hoe zou het zijn om als Jan Kees de Jager door het leven te gaan en zonder morren standpunten in te nemen die alle kanten uit kunnen draaien? Hij wekt niet de indruk een man te zijn die daarvan wakker ligt. En dat komt omdat hij zichzelf de magische formule heeft aangepraat dat het nodig is wat hij doet. Er staan hogere zaken op het spel. Het gaat om zoiets verhevens als de toekomst van Europa. Daarvoor is een Unie nodig. En een Unie heeft een gemeenschappelijke munt en een krachtige centraal-federatieve regering nodig. Zonder de Unie zijn wij verloren. Dit is wat Jan Kees denkt als hij weer retorisch moet draaien en dit of dat moet zeggen.

Er zijn veel gelegenheden tegenwoordig die om verklaringen en uitleg schreeuwen. Een Europees noodfonds, bijvoorbeeld, vraagt om een extra context. En Jan Kees doet vervolgens wat in het algemeen belang, althans, gedefinieerd door de politieke elite, nodig is.

Op elk niveau van de hierarchie zie je dit mechanisme zijn verwoestende werk doen, en of ze nou Jan Kees of Neelie of Herman (Van Rompuy) heten, ze doen allemaal hetzelfde. Hun verklaringen vallen samen met de mythologie die in de supranationale subcultuur van de Europese politieke elite is ontstaan. De drogredeneringen over wat een natiestaat in een globaliserende wereld kan overkomen, worden daar alle nagekakeld. De rampzalige gevolgen die ontstaan nadat er besluiten zijn genomen op basis van die drogredeneringen, worden vervolgens als springplank gebruikt voor nog rampzaligere besluiten.

We zeggen dat de euro in een crisis verkeert doordat Zuid-Europese landen te veel geld hebben geleend en niet eens de rente kunnen ophoesten. Het is ondenkbaar dat de essentie van dat schuldenverschijnsel door die politieke elite wordt benoemd. Nee, we spreken over een crisis, niet over de inherente aard van de euro, die onvermijdelijk tot de huidige crisis moest leiden aangezien de gemeenschappelijke munt een crisismunt is, per definitie. Zolang je die werkelijkheid blijft ontkennen, ben je bij machte om te beweren dat er oplossingen zijn. Dat de euro zich kan herstellen. Dat de schuldenlanden hun rente op een dag kunnen betalen zodra ze maar de tering naar de nering zetten en hun ’concurrentiepositie’ hebben verbeterd.

Dat is allemaal leugen en bedrog.

Catastrofe

De Grieken kunnen hun ’concurrentiepositie’ niet verbeteren. De Grieken kunnen hun positie ten opzichte van de Duitsers niet verbeteren aangezien ze niet in een concurrentiestrijd met de Duitsers verkeren. Ze produceren heel andere dingen dan Siemens, Daimler, Airbus. Maar heel veel carrières, denk aan die van Herman en Neelie, zijn ten diepste met de Europese retoriek en Europese mythologie verweven geraakt, en dus is het onmogelijk om de bittere feiten van de ramp die euro heet onder ogen te komen. Ze zullen naar oplossingen blijven zoeken, en de reddingsfondsen nog groter maken dan ze al zijn, aangezien het voor hun onvoorstelbaar is te aanvaarden dat de gemeenschappelijke munt, en het hele project van de federalisering van Europa, feitelijk een catastrofe is.

Retoriek

We hebben dus te maken met de retoriek van een kleine maar machtige groep van politici die met zichzelf op de loop is gegaan. Dankzij het systeem van de vertegenwoordigende democratie hebben die politici de gedachte dat zij een leidende, visionaire elite vormen die de massa’s in beweging moeten brengen naar een verenigd Europa, in instituties weten om te zetten. Er zijn nu machtsorganen waarmee zij hun denkbeelden macht verleend hebben. We wachten tegenwoordig met spanning op de signalen die een man die Olli Rehn heet gaat geven.

Wie is Olli? Olli is een Fin. Hoe komt het dat Olli zoveel macht heeft? Dat komt omdat Olli Eurocommissaris is. Waarom hebben we in spanning op Olli’s signalen gewacht? Hij gaat over de centjes, en kan boetes uitdelen. Heeft u op Olli gestemd? Nee. Wat doet Olli met ons? Hij heeft macht over ons.

Olli Rehn is geboren in Mikkeli, wist u dat? Hij is hoogopgeleid en verkeerde al vroeg in de gangen van de Europese mythologie. De Raad van Europa, het Europese Parlement, hoogleraar Europese Studies, daarna in de commissie-Barroso I Commissaris voor de Uitbreiding, Commissaris voor Ondernemingen en Informatiemaatschappij. En vanaf 2010 in de commissie-Barroso II de portefeuille Economische en Monetaire Zaken. Het prototype van de Europese bureaucraat.

De Olli’s in Brussel hebben hun eigen ideologie ontwikkeld. Koste wat kost moet het Europese project gered worden. Geld doet er niet toe. In die kringen bekennen dat het project gestrand is door de invoering van de gemeenschappelijke munt, is hetzelfde als zelfmoord plegen. Dat kan niet. Ondenkbaar. Dus gaat iedereen verder op de ingeslagen weg. En worden miljarden aangesleept, bijgedrukt of virtueel in computerbestanden gecreëerd teneinde de feiten ondergeschikt te maken aan de fictie dat de Grieken op een dag als de Denen zullen leven en werken.

Jan Kees is snel aan zijn rol gewend geraakt. Hij zal zeggen wat nodig is. Niet dat hij liegt. Nee. De omstandigheden dwingen hem om te waarschuwen voor een mogelijke splitsing van de euro in een noordelijke en zuidelijke munt. In zijn politiek-ideologische omgeving, die hij inmiddels verinnerlijkt heeft, kan hij niet anders dan zoiets zeggen. Hij zou als een paria worden uitgekotst als hij iets anders zou beweren.

We zijn in een denkbeeldige wereld gaan leven, vol Europese mythes en drogredeneringen op basis waarvan honderden miljarden worden gereserveerd, uitgegeven, gelegitimeerd. Want het doel, de eenwording van Europa, is heilig. Niemand vraagt zich in die supranationale kringen meer af of een vreedzaam en welvarend Europa niet beter gediend is met een eenheid in verscheidenheid, zonder gemeenschappelijke munt, zonder de macht van Ollie en Neelie en Jan Kees. Verblind door zelfbedrog marcheren we de afgrond in.

swassannuf | 02-06-12 | 12:13

@marxistje | 02-06-12 | 12:02
Ken je Cees Veerman nog?
Een Nl minister (van landbouw) die tegelijkertijd landbouwsubsidies in Frankrijk opstreek voor zijn boerderijen:
nl.wikipedia.org/wiki/Cees_Veerman

necrosis | 02-06-12 | 12:13

Het ongelimiteerd uitgeven van geld van de burger/belastingbetaler, betekent in feite een financiële straf opleggen aan diezelfde burger, een straf voor een situatie die hij niet veroorzaakt heeft en waaraan hij geen schuld draagt.
Voor het zogenaamd redden van banken (in Nederland en elders in de EU) is een bodemloos diep gat geslagen in de nationale schatkisten en een Haags clubje amateurs, gesouffleerd door Brusselse technocraten voert ons eens zo trotse natie naar de afgrond.
Wat mij verbaasd is de huidige totale lethargie en desinteresse onder een groot deel van de bevolking. Begin maar eens met een willekeurig iemand over het ESM; 98% kijkt of ze het in Keulen horen donderen.
Maar als het 'brood' uit de uitdrukking 'geef het volk brood en spelen' wegvalt zal de massa uiteindelijk wel op gang komen.
Mijns inziens kan de crisis slechts worden opgelost, als deze hele stinkende, rottende banksters/politieke kliek bij het grof vuil wordt gezet. De EU en de nationale regeringen hebben kennelijk nog steeds niet begrepen dat je de burger niet eindeloos kunt blijven plukken, want er komt een moment, dat de burger het zat is.
Wat de burger na deze revolte zal zien is vergelijkbaar met een leeg plein, net nadat de kermis is vertrokken. Aan ons om de bezem ter hand te nemen en de prullen en de lege dozen op te vegen en uit die chaos iets nieuws te beginnen.

Niemands Knegt | 02-06-12 | 12:12

die directeur van bankia met al die miljoenen kan meer beter een paar bodyguards aanschaffen als hij nog over straat wil lopen.

cumshaft | 02-06-12 | 12:09

Peter, bleef het maar beperkt tot wat problemen met een kudt-bank hier en daar. Het is allemaal veel erger.
De drachme wordt al gedrukt.
www.rp-online.de/politik/eu/wird-die-n...
En via de EU-kliek in Brussel wordt Nederland niet alleen financieel gesloopt, maar ook cultureel en politiek.
xandernieuws.punt.nl/?id=657967&r=...
We zijn en worden voorgelogen door Mark Rutte en Jan-Kees de Jager. Of ze zijn dom. Hoe dan ook, rete-schuldig.

Fijnstoffer | 02-06-12 | 12:09

Europa is wel in haar opzet geslaagd. Per saldo worden burgers goedkopere werknemers en afhankelijker burgers.
Nu nog t internet op slot en slechts digitaal betalen en u werkt zo goed als graties. Hier had Adolf een flinke stramme kabouter van gekregen.

das_Freudenmädchen | 02-06-12 | 12:06

Wanneer je bij de EU handen gaat schudden, moet je daarna wel even controleren of alle vingers er nog aan zitten.

Van Duyvenbode | 02-06-12 | 12:04

@Leucopterus | 02-06-12 | 11:40
Of die een zwemdiploma heeft. kan makkelijk zijn als hij het land met pek en veren wordt uitgejaagd en in de noordzee wordt gedumpt, en van daaruit al zwemmend Engeland wil bereiken.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 02-06-12 | 12:02

Waarom de hele tijd het Netto NL Eu betalingsoverschot erbij halen? Het probleem wat betreft de EU betalingen zit nl. niet in Zuid-Europa, maar in Frankrijk met die achtelijke landbouwsubsidies.
Dat nu een toxic bank moet worden gered, tja, niet voor niets een samenraapsel van andere uberfail banken. Maar ook daar zit het probleem niet, het probleem is dat er gewoon geen werkgelegenheid in Spanje is en tenzij een oorlogje oid zal daar denk ik ook niet snel verandering in komen.

marxistje | 02-06-12 | 12:02

@ alexbl | 02-06-12 | 11:50
Het blindelings doordrukken van utopieen leidt vroeg of laat altijd tot brokken. Een schip dat met vastgezet roer rechtdoor vaart in een eenmaal uitgezette richting loopt vanzelf een keer op de klippen. Dat hebben we gezien in de Sovjetunie, en dat zien we nu bij de EU. De EU en de euro hoeven van mij niet vernietigd te worden. Maar het roer moet wel om voor een veel realistischer koers. Tot mijn grote spijt moet ik concluderen dat dat met de gevestigde Nederlandse politieke partijen niet gaat lukken. Die willen nog altijd rechtuit op basis van een hopeloos verouderde zeekaart van meer dan een halve eeuw oud...

Ivoren Toren | 02-06-12 | 11:59

GekkeDave | 02-06-12 | 11:25 | + 4 -
Ik bewonder je naiviteit.

Jopie2009 | 02-06-12 | 11:58

Met zo'n kruis op die mijter komt Ragoy Amsterdam niet in.

colonnecinco | 02-06-12 | 11:58

Maar meneer Verhaar, Europa en ESM waren toch zo geweldig? Jammer, dat u niet even doorpakt met de conclusies trekken.

Jopie2009 | 02-06-12 | 11:56

Dus naast Kreta is Ibiza binnenkort ook van ons.

Barbatruuk! | 02-06-12 | 11:50

Geert wordt wel de grootste. Heb altijd VVD gestemd met een natuurlijke afkeer voor de PVV. Maar mijn persoonlijke eerste prioriteit is nu de directe vernietiging van de euro en de EU, en dan hoef je niet bij Rutte cs. te zijn, die lekker met Bea, kereltje Pechthold en de andere eurofielen bij Bilderberg de toekomst van ons continent denken te kunnen bepalen.

Dus toch maar PVV. De EU moet stoppen!!!

alexbl | 02-06-12 | 11:50

@Feynman | 02-06-12 | 11:34
En wederom een zinvolle bijdrage, die bovendien hout snijdt.
Waarom krijg jij geen wekelijkse column op GeenStijl?

necrosis | 02-06-12 | 11:49

Hommen heeft bijna gelijk. Nederland zou inderdaad wat neer met de handen in Brussel moeten doen. Alleen heb ik daarbij meer een specifiek handgebaar in gedachten.
.
De trends zijn namelijk duidelijk. Alles ten zuiden van Brussel wil helemaal niet veranderen of kan niet veranderen om verschoond de toekomst in te gaan. Frankrijk valt weer terug in "eigen pensioen eerst", Spanje schuift geld van bubbel naar bubbel om de corrupte elite uit de wind te houden. Griekenland zet de voet dwars, etc. Het issue van die landen is namelijk niet zozeer de schulden alswel de uitgeteerde staat van het economisch leven, het gebrek aan verdienpotentieel om uitgaven te dekken.
.
Er zijn twee gemene delers in Europa. De zuidelijke elite kijkt lonkend naar de rijkdom van het noorden en vindt het volstrekt geoorloofd hun rekeningen daar naar door te schuiven. De noordelijke polior elite weigert dit gegeven te accepteren en stelt zich per maatregel meer bloot aan torenhoge risico's en welvaartsverlies. De Eurofielen menen de situatie te kunnen misbruiken om hun EU heilstaat, met bewust ontworpen democratisch en rechtstatelijke tekorten, door te drukken.
.
Dit alles gaat ten koste van elke Europese burger. Het verschil tussen noord en zuid is de mate van verlies dat zal optreden. Het wordt tijd het noorden haar burgers gaat afschermen van de risico's en welvaartsverlies. Het wordt tijd de Eurozone ofwel te ontmantelen of opschonen.
.
Er is door verschillende groepen met verschillende motieven gegokt op een gemeenschappelijke Europese munt. Het wordt nu duidelijk dat er verloren is. Einde oefening, terug naar de tekentafel, en aan de wederopbouw beginnen....

Parel van het Zuiden | 02-06-12 | 11:47

Bart_Bart | 02-06-12 | 11:16 | + 9 -

Hey psssst! Tik eens in Google IMF in en lees dat Nederland de afgelopen jaren tientallen miljarden aan deze club heeft betaald. Uiteraard zonder enige vorm van inspraak over de uitgaven. Greet W. hoor je er niet over, maar het gebeurt al jaren en het kost de belastingbetaler meer dan het hele ESM samen!

El Gouda | 02-06-12 | 11:46

@GekkeDave | 02-06-12 | 11:43
je mag altijd stoppen. werken is niet verplicht in NL (dan heet het namelijk slavernij. )

damnschreeuwer | 02-06-12 | 11:46

@Wayan | 02-06-12 | 11:33
Reaguurders zijn allemaal hoog opgeleid en verdienen minstens 3x modaal, toch?

necrosis | 02-06-12 | 11:45

@damnschreeuwer | 02-06-12 | 11:37
Ik werk al vanaf mijn 16e, mag ik dan ook op mijn 58e stoppen?

GekkeDave | 02-06-12 | 11:43

@ damnschreeuwer | 02-06-12 | 11:37
Misschien is het een hoax, dat heb je altijd met berichten uit anonieme bron. Maar wees eerlijk: zou het jou verbazen als het uiteindelijk waar blijkt te zijn? Mij niet.

Ivoren Toren | 02-06-12 | 11:42

JKJ is op 11 juni bij een congres bij de RUG. Waarschijnlijk dat ik hem daar nog een paar vragen kan stellen.

Iemand alvast suggesties?

Leucopterus | 02-06-12 | 11:40

Als we die PIIGS landen nu gewoon hun stemrecht en hun aanwezigheid in de EU burelen afnemen hoeven ze we ze niet eens fysiek te koloniseren.

Superior Bastard | 02-06-12 | 11:39

Tja kindertjes de tijden veranderen...... vroeger bracht de Sint de cadeautjes mee uit Spanje en brengen wij cadeautjes naar Spanje en jullie papa en mama die betalen die cadeautjes.

Baron vHier tGinder | 02-06-12 | 11:39

Nederland betaalt wel weer. Want Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan, ze wonen in Nederland en ze heten Mark Rutte en Jan-Kees de Jager.

Zoetwaterpanharing | 02-06-12 | 11:38

Ivoren Toren | 02-06-12 | 11:29
wir haben es nicht gewusst.
Het Nederlandse equivalent van "wir haben es nicht gewusst" is "met de kennis van nu"

Wayan | 02-06-12 | 11:37

Het gekke is dat de Spanjaarden zelf hun EIGEN GELD eraf hebben gehaald. Dit kun je een "BANKRUN" noemen maar feitelijk kiest iedereen er tegelijkertijd voor om de caravan op te halen bij de caravanstalling. Het kan toch niet zo zijn dat mister EU dan langs komt om tig miljoen nieuwe caravans te stallen.

stipjes | 02-06-12 | 11:37

@Ivoren Toren | 02-06-12 | 11:21
dat van de drachme is niet bevestigd en zeer waarschijnlijk een hoax.
De pensioenleeftijd in frankrijk gaat alleen naar 60 voor degenen die 42 jaar gewerkt hebben (dus op 18e begonnen en geen jaar werkloos), dat zijn er dus maar 3 in heel frankrijk, en die hebben het dan wel verdiend imho.

damnschreeuwer | 02-06-12 | 11:37

De strekking van het verhaal, volgens een leek: er zijn kredieten die slechts lucht zijn en enkel op papier bestaan.

Geld, wat niet bestaat, maar toch wordt verhandeld. En als iedereen tegelijk zou gaan schuldeisen zou de wereld imploderen.
Leuk zeg!

Strotgrondel | 02-06-12 | 11:36

Overigens: goed stuk van Peter. Er wordt inderdaad met twee maten gemeten. Rechtvaardigheid in deze dagen ver te zoeken.

Ivoren Toren | 02-06-12 | 11:34

Ach ach, 1 woord ontbreekt weer in de column van Peter Verhaal. ESM. of EFSF. of een andere financiële malversatie. Het ESM overtreedt zaken als 125 of 126 van een ongebruikte grondwet, maar ach wat boeit het.

Spanje krijgt het niet voor elkaar haar eigen staatsschuld te herfinancieren tegen betaalbare rentestanden. Het doorrollen tegen tarieven waar de begroting tegen kan. Zelfs bij gelijkblijvende hoofdsom zullen de rentelasten verdubbelen. Als er al geleend mag worden.

Spanje heeft een bruto nationaal product van rond de 1500 miljard dollar en een staatsschuld van 70% BNP. Rond de 850 miljard euro. Gek trouwens dat je die informatie in harde euro`s niet netjes ergens in een lijstje tegenkomt. Leuk dat ze een bank willen herfinancieren van 19 miljard, het Nederlandse akkefietje was rond de 30 miljard, maar dit is slechts bijzaak.

Peter Verhaal verzet zich tegen het redden van zeven samengeraapte spaarbanken. Misschien was het meer opportuun om dat over investeringsbanken te zeggen. Die nemen risico met andermans waarbij ze zelf op de blaren moeten zitten, maar dat effectief nooit doen.

Dan kan je die spaarbank wel symbolisch een boete opleggen, maar je zal dat bedrag dan ook weer netjes moeten optellen bij de hulpgoederen die je vlak daarvoor opstuurt. Op dit moment volledig zinloze actie.

De vergelijking met andere strafmaatregelen is ook zwakjes. De aandeelhouders van ABN en ING hadden bij een netjes afgewikkeld faillissement met volledig lege handen gestaan. Iedere eurocent dat een aandeel nu nog waard is vertegenwoordigd illegale staatssteun. RBS is dermate is Britse overheidshanden, dat de aandeelhouders daar de voordelen van de redding marginaal terugzien in hun portefeuille. Commerzbank sla ik even over, moet nog lunchen.

Waar het ESM naar mijn oprechte verwachting maar een jaar meegaat en 22 duizend euro per seconde kost, is het zinloos om over symboolpolitiek te praten zoals een stop op bonussen. Wat boeit het of je 29 miljoen euro of 18 miljoen euro niet kan uitgeven? Ach het bootje in Monaco wordt een meter korter. Gut o gut.

Deze bankiers hebben alle kennis van de universiteiten genegeerd en met een fles afwasmiddel bij mooi weer buiten een zo groot mogelijke zeepbel geblazen. Is geen computer aan te pas gekomen. Bij wanbeheer hoort maar 1 ding. Dat de bestuurder privé aansprakelijk is voor alle schulden. Een persoonlijk faillissement. Een kartonnen doos.

Feynman | 02-06-12 | 11:34

Bankia is een grote verzameling leningen gebleken die niet inbaar zijn. Vriendjes van de bank leenden miljoenen tegen 0% rente om vliegvelden en andere speeltjes mee te financieren. En vervolgens een extra lange siesta te houden.
Maar ja, zo gaat dat in een wereld zonder gouden standaard.

das_Freudenmädchen | 02-06-12 | 11:33

Eurofiele banksupporter Verhaar wil ook graag handen schudden met de bankmanagers. Wat doet die man hier eigenlijk?

Wayan | 02-06-12 | 11:33

@Parsons | 02-06-12 | 11:26
Iets met pek & veren bij Jan-Kees De Jager zou het equivalent zijn van de hele provincie Utrecht met pek & veren bedekken.

Dat zou miljarden euro's gaan kosten.

Bart_Bart | 02-06-12 | 11:31

Ja Peter, dat is precies de wereld waar jij voor staat.
Gevaarlijke gekken die anderen aan de rand van de afgrond brengen. Ondertussen opereer je in de marge en durf je je vinger niet op de echt zere plekken te leggen: namelijk dat de financiele toekomst van ons allen en onze kinderen naar de klote is geholpen.

De financiele wereld staat op imploderen en dat zal heel zeer gaan doen. Ik hoop op een afrekendag voor zowel de financiele wereld als de EU.

BedrijfsTijgerT | 02-06-12 | 11:30

@ Bart_Bart | 02-06-12 | 11:23
Vooral ook omdat hij voordat hij minister werd al eens gezegd had dat er geen geld naar Griekenland moest. Hij kan zich nooit verschuilen achter het excuus: wir haben es nicht gewusst. Hij wist het en toch deed hij het. Volledig toerekeningsvatbaar en guilty as hell.

Ivoren Toren | 02-06-12 | 11:29

wij hebben ook zo'n bank die heet vestia.

ganzo | 02-06-12 | 11:29

@artie | 02-06-12 | 11:17
Solidair???? Zeg dat maar tegen de Grieken die die Nederlander in elkaar puistten op de Griekse stranden en dat alleen omdat hij zei dat hij uit Nederland kwam. Solidair start met een gezond stuk zelfkritiek en een gezond huishoudboekje als je samen de toko (EU) runt!

sallandstrots | 02-06-12 | 11:29

Geef gewoon 100 miljard nieuwe aandelen uit...

eerstneukendanpraten | 02-06-12 | 11:28

@Bart_Bart | 02-06-12 | 11:23
Ja, laten we hem geven wat hij wil.

Ik heb een beter plan.

Iets met pek & veren.

Parsons | 02-06-12 | 11:26

@happysolo | 02-06-12 | 11:24
*voelt een landverraadje opkomen

GekkeDave | 02-06-12 | 11:26

Rajoy, niet Ragoy.
En dat van die bonus is overigens nog niet helemaal duidelijk, men is druk bezig alle mogelijkheden te onderzoeken om niet te hoeven betalen.
En 19 miljard is inmiddels achterhaald, het schijnt nu om 23 miljard te gaan.

spanarchist | 02-06-12 | 11:26

Peter, ga dan eens zelf handjes schudden in brussel.

damnschreeuwer | 02-06-12 | 11:25

12 september D-day....

GekkeDave | 02-06-12 | 11:25

OMG.. ik durf te wedden dat Jan Kees al bezig is om het regerings vliegtuig
vol te proppen met koffers met geld!

happysolo | 02-06-12 | 11:24

Dat is de EU democratie, de grote, blut of niet, de zuidelijke landen zijn de meerderheid, crushen de kleine landen. De EU is een ongelijk huwelijk. In de normale democratie wordt de macht vd meerderheid beperkt door mensenrechten die het individu moet bescheren tegen de macht vd staat. Maar wat is er om individuele landen (NL) te beschermen tegen de macht van de EU? Steeds minder, de soevereiniteit wordt te lichtvaardig weggegeven.

seven | 02-06-12 | 11:23

Jan-Kees de Jager moet zich straks jarenlang gaan verstoppen in een hele donkere kamer, als blijkt dat alles finaal gaat klappen, en hij ons niet goed heeft voorgelicht.

Bart_Bart | 02-06-12 | 11:23

Kortom: ook de Spaanse banken komen aan het infuus van ESM, d.w.z. ons, te hangen.

Op naar de 7-daagse werkweek dan maar?
vraagstaart | 02-06-12 | 11:12

Maar dan wél meteen ook 23/7. Een uur slaap per dag is meer dan voldoende.

Banana-Hollandia | 02-06-12 | 11:23

Bankmannetje Verhaar weer door de bocht, steekt nog even een paar veren bij zijn vrinden, de NL-grootbanken, in den aarsch. Petertje hoopt volgens mij nog steeds dat hij eens met de grote jongens bankiertje mag meespelen.
"Het wordt tijd voor meer dan 'handenschudden'."
Ferme taal hoor Verhaar. *proest*

Willem Hollander | 02-06-12 | 11:23

Een zeldzaam warrig verhaal waar bovendien geen touw aan is vast te knopen.

Of is dat ook de bedoeling?

Parsons | 02-06-12 | 11:22

@artie | 02-06-12 | 11:17
Solidariteit werkt alleen als gever en ontvanger dezelfde rechten en plichten hebben.

kapotte_stofzuiger | 02-06-12 | 11:21

artie | 02-06-12 | 11:17 | + -2 -
Dan trek jij toch lekker je beurs, bij mij is de rek er al een jaar uit.
Zadel ons niet met problemen van heel de EU op.

XaaD666 | 02-06-12 | 11:21

En wie mag de rekening betalen? Juist! Wij!
.
Volk der Nederlanden, vergeet nooit en te nimmer wie ons Europa heeft ingesluist! Weg de EUSSR! Weg met die facistische communisten! Tegen de muur ermee als het moet!

Indoneesje | 02-06-12 | 11:21

Als we elk jaar twee Spaanse voetballers naar keuze mogen naturaliseren tot Nederlander, moeten we die miljardensteun misschien toch overwegen.

Voor 2012 kies ik Ramos en Pique.

Bart_Bart | 02-06-12 | 11:20

EN het houdt niet op bij Spanje (zoals we al wisten), Portugese banken zijn next, maar liefst 3: www.cbc.ca/news/business/story/2012/05...
Alleen kan zoveel negatief economisch niet in 1 keer officieel gebracht worden, maar u kunt dus nog short gaan.

Westheimer 2.0 | 02-06-12 | 11:20

Toen de ING een paar miljoen kreeg van de Nederlandse staat was Europa te klein en moest ING de verkregen staatssteun onverbiddelijk terugbetalen. Nu het gaat om een paar miljard en de toekomst van de EU hoor je de de megalomaantjes uit Brussel niet. Hyprocrieten.

Slome Duikelaar | 02-06-12 | 11:19

Jammer, dacht even te lezen: Gouden handdruk Bandirah....

MyCatIsDoingThis | 02-06-12 | 11:19

@wakkere_nederlander | 02-06-12 | 11:14
"Wij zijn mooi de Kaas dus...."

kapotte_stofzuiger | 02-06-12 | 11:18

Hmmm 7 dagen werken klinkt wel aantrekkelijk, ook maar geen vakantiedagen meer. Fijn!

poeTsBaas | 02-06-12 | 11:17

We moeten wel solidair zijn. In NL gaat het vooralsnog heel erg goed. Een beetje consideratie met onze Europese vrienden die wat minder geluk gehad hebben de laatste tijd, zou ons niet misstaan.

artie | 02-06-12 | 11:17

Om een lang verhaal kort te maken: de EU werkt alleen in je voordeel als je ook van uitgebreide lunch, siesta en veel rode wijn houdt.

kapotte_stofzuiger | 02-06-12 | 11:16

gelukkig mogen weer naar de stembus in september

de goddeloze | 02-06-12 | 11:16

Hoe krijgt die Verbalhaar het voor elkaar in zo'n lap tekst het ESM niet te noemen.

Verder ook wat rara wie ben ik zegt.

Bart_Bart | 02-06-12 | 11:16

Zeg Peter, Bankia trekt Spanje (en dus de EU) naar een faillissement. Kun je niets beters verzinnen dan je opwinden over de bonussen van de bestuurders?

rara | 02-06-12 | 11:14

Hier zie je gelijk hoe de mensen over Spanje denken en de AAA landen.
Meer dan 500 basispunten verschil op de 10 jaars rente, dat zegt genoeg.
IMPEACH SPAIN !
www.staatslening.info/

Fapsletje | 02-06-12 | 11:14

Wij zijn mooi de Klaas dus...

wakkere_nederlander | 02-06-12 | 11:14

Kortom: ook de Spaanse banken komen aan het infuus van ESM, d.w.z. ons, te hangen.

Op naar de 7-daagse werkweek dan maar?

vraagstaart | 02-06-12 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken