Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

The End Game. WTF-slideshow over de bankencrisis

pokpokpokpokpokpokpok.jpgGeinig zwartebril-topicje over het naderende financiële einde. Alles is kapotstuk en we staan aan de vooravond van de [even in kapitalen nu, voor maximaal effect en visueel uitgedaagden] BIGGEST BANKING CRISIS IN WORLD HISTORY. Hier op de GeenStijl roepen we al een tijdje de mantra. Verlaat de randstad. Koop een compound in de outback van NL. Word zelfvoorzienend. Leer het SAS Survival-boek uit uw hoofd. Leer dieren slachten, groenten kweken, boter karnen, haring kaken. [Zie ook: dit topic.] En nu hebben we ook een voormalige Goldman Sachs-pipo en hedge fund insider die exact hetzelfde zegt. Al die contemporaine kleinaardse problematiek met purschuim en gsm-stralingen vallen in het niet bij de nakende totaalcollaps van de wereldeconomie. Gepresenteerd in 31 slides met huiveringwekkende infografiekjes, duizelingwekkende scenario's en de onthullende oneliner - All that is left is The Dollar and Gold - die duidelijk maakt dat dit globale piramidespel een Amerikaans Bilderbergend stinkzaakje is. Leest & huivert: THE END GAME.

Reaguursels

Inloggen

We hebben het nog steeds over banken-crises.De staten-crises zullen volgen,want banken en staten zijn immers de 2 beeltenissen van dezelfde munt.Alleen de staten liggen nog in de luwte,maar zijn nu weer aan zet om tijd te kopen. De munt gaat dus op zijn kant om te rollen.Het is nog beeldspraak,maar de geesten zijn rijp voor het volgende hoofdstuk van turbulentie.Grote tijden breken weer aan met steeds meer kleine kwetsbare (en tenslotte dode) mensen.De 30er en 40er jaren zullen herrijzen,maar over een kortere tijdspanne dan 20 jaar.

Dolphi | 04-06-12 | 11:44

zondaars

7anPau1 | 04-06-12 | 10:54

Oh nee, het eind der tijden is nabij, toont berouw u zonders, want de dag des oordeels is morgen, .....
of overmorgen, of ..., nou ja in ieder geval snel.
Zucht, laten we het ene geloof lekker inruilen voor het andere. Je kunt kiezen uit de club van Rome achtige geitenwollen sokken types (kijk een An Inconvinient Truth nog eens terug op youtube. Daarin dezelfde soort recht doorgetrokken - maar dan omhoog -grafiekjes als van deze GS-knakker en toch leven we nog, rara) die al jaren verkondigen dat moeder aarde terug gaat slaan, of loop mee met de nieuwste trent: de de ZeroHedge, Kees de Kort doemdenkertjes.

7anPau1 | 04-06-12 | 10:53

@Pritt: een presentatie op basis van technische analyse (= bullshit, trust me i know) is het vermelden niet waard. Neemt niet weg dat we naar de klote gaan...

synchronicity | 03-06-12 | 22:18

Instorten? HAHA echnie.
Mijn voorspelling:
- Eind 2012/begin 2013 gaat de inflatie stevig omhoog doordat de ECB een hele bak geld drukt in een periode van een maand of 8. Ik schat op een totaalinjectie van 400-800 miljard. Hopelijk houden de salarissen het een beetje bij.
- En in 2014 krijgen we toch een neuro en een zeuro.
- Over 15 jaar verdienen we 8-10x zoveel als we nu verdienen.

Hoe ik dit weet? Gewoon, aannames, gokjes, compleet ongefundeerd. Doorrrrlopen maarrrr, en vooral NIET D66 stemmen

jolovonfransisco | 03-06-12 | 21:46

Op korte termijn in dollars gaan, ik zie geen alternatief.
Planning voor de langere termijn is onzeker.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 20:52

D.Turpin | 03-06-12 | 19:28

Dat is de ellende: er gebeuren dingen die je niet wilt.
En een tragedie is nog erger: je doet dingen die je niet wilt.
Ja, ja,... tot zover de maakbare mens.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 20:51

Goudklompjes, piepers, het maakt geen ruk uit. Iemand komt het toch wel van je afpakken. En hetzelfde geldt voor je vrouw. Als de chaos compleet is dan geldt er het recht van de sterkste. Daarom is chaos iets wat we niet willen.

D.Turpin | 03-06-12 | 19:28

Stormageddon | 03-06-12 | 17:55
Gemiddelde opbrengst in de wereld voor aardappelen is maar 17 ton/hectare, of 40 vierkante meter voor een mud. Met moderne technieken is het mogelijk om betere resultaten te halen, maar ik ga er niet van uit dat die straks beschikbaar zijn.

Een aardappel levert ongeveer 1 kcal/gram, dus een mud is genoeg om 2 weken van te leven. Als je oogst tenminste niet mislukt.

Aan goud heb je inderdaad niks, maar dat is juist een voordeel. Het is daardoor uitermate geschikt als waardemiddel. Dat is al duizenden jaren zo geweest, en ik zie geen reden waarom het zou veranderen.

ongelovigehond | 03-06-12 | 18:17

Goldman Sachs zegt vanalles, wanneer het jou als klant maar verleid tot het doen van een derivatentransactie waar zij uiteindelijk beter van worden. Wij zijn de muppets en zij zijn de puppetmasters. Wen er maar aan. Dus wanneer GS zegt dat het goed gaat, zegt dat helemaal niks. Behalve de opdracht aan jou om te kopen of verkopen.

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 17:56

@ongelovigehond | 03-06-12 | 17:23
In een wereld waarin goud niks waard is (en laten we eerlijk zijn: het is niks waard. Je kunt er bijzonder weinig mee. Het roest niet en glimt mooi, maar veel meer dan sieraden kun je er niet van maken), heb je niet er niet zoveel aan. Als niemand het spul wil hebben kost het alleen maar energie om mee te zeulen. Kennis is veel meer waard. Dat heeft nog 2 voordelen: het kost bijna niks aan energie om te vergaren, het weegt niks en je hebt het altijd bij je.

Een moestuin levert meer dan voldoende op om van te leven als je maar slim tuiniert. Met een aardappeltoren kun je op 1 vierkante meter met 1 aardappelplant een mud aardappelen kweken. Je kunt in etages tuinieren. Een postzegel stadstuin kan al meer opleveren dan je zelf op kan. De overproduktie kun je ruilen tegen eieren, vlees, melk. Zoveel werk heb je er niet aan, zeker geen dagtaak. Nog niet zo heel lang geleden had bijna iedereen op het platteland een moestuin, naast een gewone baan van 40 tot 50 uur per week.

Er zijn in Nederland heel veel periodes geweest waarin men zo arm als de neten was maar niemand kwam om van de honger. De enige serieuze hongersnood die dit land heeft gekend was in 1944, en dat had hele andere oorzaken dan een gebrek aan voedselproductie.

Stormageddon | 03-06-12 | 17:55

Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als Goldman Sachs pipo's zouden zeggen dat het goed gaat.

Not Stephen Colbert | 03-06-12 | 17:44

@superlutser
De bodem is pas echt in zicht wanneer de gooi- en eemlander op de voorpagina begint te schrijven over de naderende ondergang.
Zaterdag was het hoofdartikel gewijd aan de hells angels en er stond een foto van de paus op de een. Het kan dus nog wel even doorgaan.

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 17:25

Stormageddon | 03-06-12 | 17:13
Aan de andere kant... als je plotseling moet vertrekken is het makkelijker om een handje goud mee te nemen dan een moestuin. En een moestuin levert niet voldoende op om van te leven. Reken er op dat je minstens een halve tot een hele hectare per persoon nodig hebt, en dan heb je een dagtaak om het te onderhouden, zelfs zonder dieven.

ongelovigehond | 03-06-12 | 17:23

@Magnum Force | 03-06-12 | 10:44
Je kan beter boontjes, aardappelen, uien en dat soort spul in de grond stoppen. Je kunt goud en zilver namelijk niet eten. Dat wil zeggen: je kan het wel eten, maar de voedingswaarde is bijzonder laag, namelijk nul. Een zakje zilveren muntjes om te barteren is niet zo'n slecht idee, maar een moestuin is een beter idee. En een geweer (om konijnen en dieven af te schieten).

Enfin, Pal beweert niet dat de dollar en goud als enige overleven, maar dat dat de enige dingen zullen zijn die nog van waarde zijn voor de handel. Uiteindelijk denk ik dat dat wel klopt, want alle stabiele valuta zijn gekoppeld aan die Dollar. Dus ook de waarde van de Canadese Dollars en Noorse Kronen (die ik op dit moment als de meest veilige valuta beschouw) worden uiteindelijk uitgedrukt in US Dollar.

Stormageddon | 03-06-12 | 17:13

Geef die jongen eens een fatsoelijk power point programma. En je kunt wel stellingen poneren maar dan moet je ze wel onderbouwen.

The immortal | 03-06-12 | 17:10

Voor jezelf gaan boeren mocht het allemaal fout aflopen is echt geen goed plan. Heb je een paar maanden op een stuk grond geploeterd en daarna wordt het graan uit je silo gejat. Of er komen een paar gasten op visite om je koe te roosteren.

Jagen en verzamelen is beter idee. Of een militie oprichten met wat patsers en de boerderijen langsgaan.

Goed ik geloof niet in een onmiddelijke ondergang, maar mocht het ervan komen, dan zie ik het duister in voor die grijze eekhoorns in mijn tuin.

D.Turpin | 03-06-12 | 16:56

Jullie vergeten helemaal te vermelden dat we allemaal dood gaan.

Hyper.nl | 03-06-12 | 16:53

Zeikverhaal, gemaakt door en voor bange mensjes.

captainobvious | 03-06-12 | 16:49

Onthou het economische credo. Als iedereen het maar over crisis en instorting gaat hebben, dan zijn we al over het dieptepunt heen.

superlutser | 03-06-12 | 16:27

Gelukkig lust ik mensenvlees.

whoppah_ban | 03-06-12 | 16:02

Ik weet het. Laten we landen die geen geld meer hebben geld gaan lenen.

Gab3 | 03-06-12 | 15:59

Paniek verhaal nummer 928216...
Next.

BerendB | 03-06-12 | 15:03

Caddy | 03-06-12 | 14:15
Behalve dat er geen goed alternatief is. En zelfs al zou er een alternatief zijn, dan is het nog een gigantische operatie om huidige schulden allemaal af te bouwen.

ongelovigehond | 03-06-12 | 14:38

Onzin. De wetenschap heeft gewoon het sociaal darwinisme weer op de kaart gezet.

hawie | 03-06-12 | 14:17

Einde van fractioneel bankieren. Klinkt mij als muziek in de oren.

Caddy | 03-06-12 | 14:15

Hadden die mayas toch gelijk, 2012 gaat de wereld veranderen as we know it.

Dagobert D. | 03-06-12 | 14:13

Weg uit de randstad. pfff. hoe dan ? Enige wat ik nodig heb is een gun met flink wat ammo en dan komt het allemaal goed.

Katte Nut | 03-06-12 | 13:51

Niets te verliezen, heb ook niets. Heerlijk toch!

fritsspits | 03-06-12 | 13:46

Wat een gelul toch allemaal weer hier en alles jungs. Deze wereld gaat helemaal niet over geld ansich, maar over afgunst, hebzucht en haat :-)

Shareholder II | 03-06-12 | 13:37

He forgot the first rule of the big reset..

dugo | 03-06-12 | 13:33

damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:14

Een epische video.

Veritas simplex

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 13:32

Je zult momenteel toch maar met pensioen zijn, gehandicapt zijn, of laagopgeleid zijn: Geen leuke tijden.
Kijk, als het systeem instort hebben jonge mensen die voor zichzelf kunnen zorgen minder problemen. Er komt wel weer een nieuw systeem..
Als je met pensioen bent, dan heb je een groter probleem: Het pensioen waar je jarenlang hard voor gewerkt hebt is in een klap waardeloos.
Je bent dan afhankelijk van je kinderen en verdere familie. Geen leuk vooruitzicht.
En het erge is: we kunnen weinig doen om het te veranderen. Zonder eurozone was de crisis na het herstel van Amerika wel weer opgehouden. De invloed van Spanje, Italie en Griekenland op de wereldeconomie is niet zo groot. Doordat de hele EU in een wurggreep wordt gehouden, omdat niemand een beslissing wil nemen, is de crisis weer helemaal terug. Dom dom dom.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ze hadden anderhalf jaar geleden Griekenland uit de Euro-zone moeten gooien en indien nodig ook Spanje. Die economieen waren totaal kapot gegaan, maar de crisis was wel meteen ten einde geweest. Je had inmiddels als EU deze landen weer kunnen gaan helpen met steunmaatregelen, zodat hun economie weer had kunnen gaan groeien.

Quacka | 03-06-12 | 13:32

Gewoon een slideshow van een geldbelegger die net dik in de dollars is gegaan en wat goud als onderliggende verzekering heeft. Niks aan de hand, stelletje paniek zaaiers.

FalderalderalderAAA | 03-06-12 | 13:27

cynisme lost niets op

Rational | 03-06-12 | 13:22

@ Feynman | 03-06-12 | 12:15 | + 0 -
Goud kun je niet eten maar wel ruilen voor andere spullen. Het is dus geld! Het wordt ook als geld geaccepteerd door miljarden mensen, bijvoorbeeld door Indiërs en Chinezen. Dus goud is zeker een aanrader in barre tijden.
.
Ook zou ik je aanraden om voorlopig nog even je reet af te vegen met gewoon wc papier en niet met dollars, zolang olie nog wordt afgerekend in die valuta, en de dollar een veelgevraagde reserve munt.

Greetje Duisenberg | 03-06-12 | 13:18

En die maya-gekkies maar lachen!

keEschkkKachel | 03-06-12 | 13:18

ben ik ff blij dan ik een die hard fan van Bear Grills & Ray Mears ben!=)

*bijt kop van slang*

kom maar op met die crisis!>=)

avitas | 03-06-12 | 13:17

Je hebt zelf met een peilstok in de grond de voorraad gecheckt?
Randvoorwaarde | 03-06-12 | 13:06 |

duurt even, maar is zeker de moeite van kijken waard:
www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
"Perhaps the most boring video you'll ever see, and definitely the most important."

damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:14

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 13:11

hisotische = historische

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 13:13

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 13:06

Ik hoef in Fukushima ook niet zelf het stralingsnivo te meten om te weten dat daar een kernramp heeft plaatsgevonden.
Werp eens een blik op de hisotische olieproductie van de VS, Indonesië, de Noordzee etc, etc, en je beseft dat Peak Oil geen hersenspinsel is, maar (onwelkome) realiteit.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 13:11

Feynman | 03-06-12 | 13:02

Dat leven hoeft inderdaad niet slechter te zijn. Heb je gelijk in. Toch vrees ik dat niet iedereen zich eenvoudigweg bij de nieuwe realiteit zal neerleggen. En de vraag is ook of een geleidelijke teruggang wel haalbaar is, en of een complete crash met oorlog en hongersnood in het verschiet ligt. En het is ook heel goed mogelijk dat politieke leiders in het nauw gedreven door hun eigen ontevreden bevolkingen, zullen kiezen voor oorlog.
Afgezien daarvan, ben ik het geheel met je eens.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 13:09

Peak Oil, man, Peak Oil. Daarom zitten we slechts in de eerste fase van de economische neergang. Vanaf 2013 gaat de olieproductie dalen. Jaar na jaar. De hele boel dondert in elkaar. Geen ontkomen aan.
Van Duyvenbode | 03-06-12 | 12:41
Je hebt zelf met een peilstok in de grond de voorraad gecheckt?

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 13:06

Zulke figuren kun je een stuk beter serieus nemen als ze de boekhoudcrisis al eerder hadden zien aankomen. If not: niet serieus nemen.

das_Freudenmädchen | 03-06-12 | 13:06

We hebben nu een eeuwen gekend met een economisch model dat altijd groei kent. Daarom zijn we heb als normaal gaan beschouwen. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar wat doet en dan komt het goed.

Toen dat begon te haperen zijn we gaan vechten en lenen. Dat heeft de boel nog een eeuw gerekt. Nu blijkt ook dat economische model te falen. De kans op betalen van de lening begint episch klein te worden.

Waarom noemen we de nieuwe economische realiteit depressie? We gaan eigenlijk normaal doen. Op dieet. Afslanken. Nieuwe dingen doen. Leven met minder middelen en minder energie. Waarom zou dat leven gelijk slechter moeten zijn?

Feynman | 03-06-12 | 13:02

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 12:59
Helaas. In de nadagen van het petroleum tijdperk zal de chaos op straat zo groot zijn, dat we niet meer rustig over kunnen stappen op een vervanger (als die er al is).

ongelovigehond | 03-06-12 | 13:02

Het frappante is dat Nederlanders zo ongeveer het meest oververzekerde volkje van deze planeet zijn, maar desalniettemin bijna niemand zich 'verzekerd' heeft tegen lege pin-automaten en supermarkten.

mygfisbrazilian | 03-06-12 | 13:01

Eerst moet de financiële puinhoop worden opgeruimd. Laten we daar in een optimistische schatting 5 jaar voor zetten. Dan is het 2017. Daarna moet een vervanging voor petroleum worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Een dergelijke herculische taak heeft de omvang van de na-oorlogse wederopbouw. Zet daar dus maar 20 jaar voor. Zitten we in 2037, als ik me niet vergis.
Dus de economische depressie duurt nog minstens 20 jaar, gezegd en geschreven.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 12:59

@Feynman | 03-06-12 | 12:55 | + 0 -
gefeliciteerd met je aankoop van die boerderij in moddergat.

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 12:58

Dus onze redding is een stapel papier en een functioneel waardeloos metaal.

Het hele uitgangspunt van die oude wereld types is dat de rest van de wereld nog behoefte heeft aan een financieel systeem dat gebaseerd is op handel en speculatie op de oude wijze wanneer de as is afgekoeld. Ik denk van niet, eigenlijk. Beter om je geld te investeren in spullen die je zelfvoorzienend maken, niet spul wat mooi glimt.

PolarWolf | 03-06-12 | 12:57

Feynman | 03-06-12 | 12:55
Er zijn straks een paar miljard mensen die op zoek gaan naar de beste plekjes om te overleven. Plekken met voldoende voedsel zullen schaars worden.

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:57

Bitcoin.

Grouver | 03-06-12 | 12:55

@gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 12:49 | + 0 -
Ten eerste kan ik met mijn achtergrond overal terecht. Ten tweede spreek ik al vloeiend Engels. De tweede taal ter wereld. Spaans is de meest gesproken taal ter wereld. Mijn overlevingsstrategie is ergens gaan zitten met voldoende voedsel waar weinig anders te halen valt.

Feynman | 03-06-12 | 12:55

@ongelovigehond | 03-06-12 | 12:51 | + 0 -
dat is ook zo afgezaagd, als oplossing dan.

een bad vol zoutzuur, dat is er ook een...

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 12:54

@me,myself and IK | 03-06-12 | 12:48 | + 0 -
rentebetalingen en aflossingen komen nog tientallen jaren binnen, alleen zoals ik al zei is de kredietkwaliteit van al die tweede hypotheken annex auto - en vakantiefinancieringen aan zzp'ers, tokkies en tv-gidslezers niet de beste.

en in de tussentijd hebben anderen de uitbetaling van jouw depositogarantie voorgefinancierd. dat kon omdat het maar om een luizige paar miljard ging, maar wie kan de 25 miljard aan spaargeld bij de SNS opvangen, of de 100 miljard bij abnamro, of de 200 miljard van de rabo?

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 12:53

En nog zul je volksstammen overhouden die het liberale vrije marktmodel blijven verdedigen. De Titanic kon immers ook niet zinken.

Bigi Bana Boy | 03-06-12 | 12:52

Zo moeilijk is het allemaal niet. Het probleem is dat er louter incompetente losers in de politiek zitten. We hebben een alfaman met visie nodig in plaats van een gefeminiseerd praatclubje. Echte leiders worden door het onderwijssysteem geweerd uit de top. Er zitten alleen nog maar alles slikkende schooljongetjes, die geen beslissingen of verantwoordelijkheid durven nemen, op hoge posities.
3 kritieke systeemfouten die opgelost dienen te worden:
- De euro moet weg.
- Overheden moeten eens leren niet meer uit te geven dan dat er binnenkomt en schuld gaan afbouwen.
- China moet de yuan loskoppelen van de dollar.

Semper Pecunia | 03-06-12 | 12:52

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 12:49
Of een shotgun met 1 patroon. En een afgezaagde loop, dan kun je wat makkelijker bij te trekker.

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:51

@feynman

het bezit van voldoende kernwapens en een staand leger van 500000 man is goed voor een 4 notch uplift in je credit rating. zolang de dollar nog steeds de reserve currency van de wereld is, for the lack of others, kunnen ze de boel nog even rekken. zeker met een federal reserve, die bewezen heeft de geldpers op volle toeren te laten draaien en een voorzitter van de fed die als mantra heeft het geld het liefst uit helikopters naar buiten te gooien wanneer dat de economie kan helpen.

maar ook een kernmacht kan niet onbeperkt op de pof leven. dat hebben de sovjets aan den lijve ondervonden. wanneer ze niet die kernwapens hadden, dan was rusland nu een onbetekenend, vergrijzend en uitstervend land in de periferie van de wereld. wachtend op de chinezen die in siberie komen winkelen. alleen maar even binnendoor oversteken en ze kunnen al die grondstoffen gewoon ophalen.

even los van de economie die uit het lood ligt, is ook de etnische samenstelling van de VS de afgelopen 30 jaar fors veranderd. de melting pot is niet meer de grote integratiemachine, de breuklijnen zijn angstig duidelijk wanneer je eens door de staten arkansas en texas rijdt. je spaanse taaltip komt daar goed uit, engels is de tweede taal na het spaans.
en mexico is erg dichtbij. allee al hierdoor moet je je afvragen of amerika op enige termijn nog wel overal de spullen vandaan kan halen, of dat het land niet alleen economisch maar ook geografisch en etnisch uit elkaar valt.

china dan? historisch is china onrustig geweest, met lokale warlords die in wisselende coalities vooral hun eigen kleine gebiedje probeerden uit te buiten. de stabiliteit en eenheid onder mao is duidelijk aan het verkruimelen en je moet je afvragen wanneer de relapse plaatsvindt. en dat kan hard gaan, zeker wanneer de gepimpte economische groeiplaatjes tegenvallen en de 1 miljard chinese paupers de driehonderdmiljoen pseudomiddenklassers over de kling gaan jagen.

en. want. dus. wanneer je de lijntjes van de voorspelling van Pal volgt, staat chaos voor de deur. misschien heeft geen spaans leren niet zoveel zin, overlevingstechnieken zijn een beter alternatief....

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 12:49

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:53 | + 0 -
Als niemand hypotheken wil overkopen duurt het terugbetalen alleen wat langer. op DSB hypotheken gaat nog tientallen jaren afgelost worden.

me,myself and IK | 03-06-12 | 12:48

@Dr.Prepper | 03-06-12 | 12:39
Het is nogal vreemd om een vrijdenker als Benjamin Franklin te misbruiken om je eigen paranoiablogje te promoten.

rara | 03-06-12 | 12:43

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:33

Peak Oil, man, Peak Oil. Daarom zitten we slechts in de eerste fase van de economische neergang. Vanaf 2013 gaat de olieproductie dalen. Jaar na jaar. De hele boel dondert in elkaar. Geen ontkomen aan.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 12:41

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:33
Als 1 land meer gaat produceren, dan heeft dat niet zoveel effect op de prijs, maar wel veel op hun eigen winst. Individuele producenten zijn dus gebaat bij maximale productie. De productie gaan tegenhouden om hogere prijzen te vragen werkt alleen als je dat kan coördineren. Dat zal niet lukken, want de grootste olieproducent ter wereld zit niet in de OPEC. Landen als Saudi Arabië hebben wel de optie om productie tijdelijk te verhogen, door harder te pompen, maar dat is slecht voor de olievelden, dus zodra ze de kans krijgen, gaan ze productie weer verlagen tot een veilig niveau, zodat ze de olievelden niet beschadigen, en daarmee toekomstige winst zo goed mogelijk behouden.

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:40

Zoals Benjamin Franklin al zei: "By Failing to Prepare, you prepare to fail."

www.preppers.nl

Dr.Prepper | 03-06-12 | 12:38

Integendeel. OPEC probeert juist de wereld te overtuigen dat er genoeg olie is. Feit is dat wereldproductie al 5 jaar min of meer op een plateau zit, terwijl de vraag uit Azie hard is toegenomen. Als er geen tekort is, waarom wordt er dan niet meer geproduceerd ?
ongelovigehond | 03-06-12 | 12:21
Please, check wikipedia b.v. eens hoe de OPEC de ene crisis na de andere regisseert. Je zit er flink naast.
Niet meer produceren levert een tekort op wat de prijs opdrijft. Ik begrijp niet dat ik jou dat moet uitleggen. Blijkbaar ben je zo goedgelovig dat je de historie negeert en de situatie omdraait.
Leg anders eens uit hoe die OPEC landen in het begin van een jaar minder produceren om jouw vermeende tekorten, en in het tweede helft van datzelfde jaar meer kunnen produceren ondanks die vermeende tekorten geslonken zouden moeten zijn door de productie ervoor? Simsalabim?

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:33

@Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:04 | + 1 -
Er is genoeg van alles zoals u stelt. Daar ben ik het zeker mee eens, schaarste wordt gemaakt door tussenpersonen, niet degene die het vervaardigen/leveren.

Ik hoop op een wereldwijde ramp in de zin van "weg met geld" wanneer we die stap gemaakt hebben globaal kunnen we nu eens echt gaan werken aan wat belangrijk is in het leven, en dat is leven. Niet werken en geld verdienen.

MasthaX | 03-06-12 | 12:31

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:14
Integendeel. OPEC probeert juist de wereld te overtuigen dat er genoeg olie is. Feit is dat wereldproductie al 5 jaar min of meer op een plateau zit, terwijl de vraag uit Azie hard is toegenomen. Als er geen tekort is, waarom wordt er dan niet meer geproduceerd ?

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:21

Heb niet veel vertrouwen in ons financiële systeem, maar nog meer dan in deze beunhaas.

De Vijfde Colonne | 03-06-12 | 12:17

Deze slideshow is gemaakt door een Amerikaan, die werkte voor een Amerikaanse bank en voor een stukje extra vertrouwen in de dollar en goud. Slide 27. Het eerste teken dat het hier een Amerikaans mantra is. Goud kan je niet eten. Met een dollar kan je alleen je reet afvegen.

Aangezien de slides het instorten van het hele Westerse financiële systeem voorspellen, is dat dus inclusief de dollar. De vraag is meer welke munt als eerste valt. De euro of de dollar. Dat de wisselkoers tussen de twee munten stabiel is, betekend dat er EVENVEEL vertrouwen in de twee munten is. Dat is compleet iets anders dan VEEL vertrouwen.

De Amerikaanse staatsschuld is in vier jaar van 60% BNP naar 100% BNP gegaan. Dat is 10% begrotingstekort per jaar, gedurende vier jaar. Ruim 1000 miljard euro per jaar verbrand. Volledig Griekse toestanden. Samen met de import behoefte van Amerika heeft dit land geen duurzaam houdbare financiële structuur.

De enige infographic die de gezondheid van de Amerikaanse economie laat zien is slide acht. Daar wordt in tegenstelling tot alle andere slides plotseling jaar op jaar groei gepakt van het BNP. Bij de UK en EU wordt industriële productie genomen. Die is in de US ook ingestort, maar wordt gedempt omdat de Amerikaanse industriële productie langer wordt ondersteund vanuit aankopen met geleend geld. Deels door consumptie met creditcards, een Amerikaan zonder inkomen leeft nog even door op zijn credit rating. Deels door de overheid die zijn wapentuig flink aan het uitbreiden is.

Militaire productie heeft vaker een land uit een depressie gehaald. Duitsland in de aanloop naar de tweede wereld oorlog is daar een klassiek voorbeeld van. De oorlog op twee fronten betekende voor Amerika ook een boost voor de industriëlen. Die vlak na de oorlog moesten overschakelen op civiele productie. Iets wat gemakkelijk rendabel ging, omdat heel veel investeringen in panden en machines al gedaan waren. Nieuwe civiele producten konden tegen variabele kostprijs gemaakt worden.

De militaire expansie oplossing, zoals voorgesteld door Parel van het Zuiden en mijn simulaties in Sid Meijer`s Civilization, is voor landen zoals China en Amerika de enige juiste. Alleen als de twee supermachten met elkaar in gevecht gaan is iemand de lachende derde. Te verwachten is de dit soort landen met een gigantische staatsschuld en een enorme import behoefte de spullen gaan HALEN in plaats van BETALEN.

Dat klinkt sommige extreem vreemd hier, maar Irak is nu toch echt een extra staat van Amerika, zonder nog een militair op de grond. Iedere Irakees weet dat de Amerikanen de olie komen halen. Erger nog, iedere Arabier weet het en wij weten het. U wilt geen lijstje, u krijgt een lijstje. academic.evergreen.edu/g/grossmaz/inte... 125 jaar proletarisch winkelen door de USA.

Ik ga Spaans leren.

Feynman | 03-06-12 | 12:15

Eagle_Eye | 03-06-12 | 12:08
"De gulden heeft het honderden jaren volgehouden, zonder noemenswaardige problemen voor de burgers, omdat de creatie ervan door de regering werd gereguleerd."
De gulden heeft dan ook eeuwenlang daadwerkelijke, intrinsieke waarde bezeten, tot aan 1967(enkele relatief korte perioden uitgezonderd. Met de gulden speelde men de laatste decennia, al ruwweg hetzelfde spelletje als met de euro, hetzij wat eleganter en kleinschaliger.

Willem Hollander | 03-06-12 | 12:14

Olie is niet een grondstof"je". De hele wereld loopt op olie, en er is een tekort aan. Met een tekort aan olie kun je niet meer groeien, en ons financiële stelsel kan alleen bestaan bij gratie van voortdurende groei.
ongelovigehond | 03-06-12 | 12:13
Dat zegt de OPEC inderdaad.
En nu eens goed nadenken over mijn verhaal... Valt het kwartje?

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:14

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:09
Olie is niet een grondstof"je". De hele wereld loopt op olie, en er is een tekort aan. Met een tekort aan olie kun je niet meer groeien, en ons financiële stelsel kan alleen bestaan bij gratie van voortdurende groei.

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:13

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:22 | + 0 -

dank voor uw uitleg

daytripper | 03-06-12 | 12:12

Je moet wel een insider zijn om deze sheets te begrijpen. De klassieke head en shoulder patronen zullen denk ik maar weinig mensen iets zeggen.

de euro middenweg | 03-06-12 | 12:10

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:06
Je kunt met 1 of 2 schaarse grondstofjes niet je gelijk gaan halen op het mondiale probleem, vriend.

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:09

damnschreeuwer | 03-06-12 | 11:24 | + 1

Doe ik al een paar jaar.
5,5%

Iedereen blij,behalve bank...

swassannuf | 03-06-12 | 12:09

De creatie van geld is in handen van private bankiers. De ECB is in handen van o.a. Goldman Sachs. Elke euro die wordt gedrukt is een lening aan de bank. En dát is de reden dat we binnen het tienjarig bestaan van de euro in de stront zitten.<br />
De creatie van geld dient te worden gereguleerd en moet in handen zijn van de landen zelf. Zo kunnen belastingen omlaag en worden staatsschulden tot een minimum beperkt. De gulden heeft het honderden jaren volgehouden, zonder noemenswaardige problemen voor de burgers, omdat de creatie ervan door de regering werd gereguleerd. De euro legt na 7 jaar (2008 was het begin van de ellende, 2001 de invoering) het loodje...

Eagle_Eye | 03-06-12 | 12:08

Ah, de peak oil gekkies hebben een nieuw standpuntje gevonden?

dlseth_ | 03-06-12 | 12:08

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:04
Er is wel degelijk schaarste op de grondstoffen markt. Bovendien werken grote partijen gewoon rechtstreeks met elkaar, en niet via tussenhandel.

ongelovigehond | 03-06-12 | 12:06

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:56
Haha, ben nog niet helemaal wakker geloof ik, het is ook best duidelijk nu ik je reactie herlees. Soms ben ik wat te fanatiek, nog wel op zondag, maar het huidige Europa haalt dan ook het slechtste in in den mensch boven.

Willem Hollander | 03-06-12 | 12:05

Het zijn altijd de bemiddelaars die verantwoordelijk zijn voor instabiliteit. Kijk naar de markt voor olie, gas, energie, landbouw en grondstoffen bijvoorbeeld. Het is geen werkelijke schaarste of vraag-en-aanbod probleem die roering brengt in die handel. De tussenpersonen jagen de problemen aan door middel van het creëren van schaarste verdeel-en-heers tactiek.
Landen hebben niet zomaar minder behoefte aan olie waardoor er meer geproduceerd wordt dan men kan verhandelen. Het zijn die bemiddelaars die geruchten in de wereld helpen dat er olie tekorten ontstaan waardoor de afhankelijke landen erom gaan vechten. Dat drijft de prijs op. Dat is met alles zo. Zie ons interne melk problematiek van de afgelopen jaren. Overproductie en toch maken de bemiddelaars het mogelijk de prijs op de drijven of zelfs de producenten de nek strakker aan te draaien.
Met banken is dit net zo. Door de jaren heen hebben ze nevenactiviteiten ontwikkeld om meer geld te verdienen. En dankzij het beleggen is dat helemaal ontspoort. En niemand die er wat van durfde te zeggen. Overheden hebben zo ook de boel binnen kunnen harken waardoor rijke landen met een ambt moloch zitten die altijd betaald kon worden. Sky was the limit. Maar sinds aantal jaren is de concurrentie groter geworden en moet het verdeeld worden. Overheden van rijke landen doen er alles aan om de balans in orde te krijgen. Hun ambt apparaat slinken komt nicht im frage. Dus zien ze hun banken en participatie in "Het Rijke Westen" als noodzaak die in stand gehouden moet worden. Zodoende hebben overheden en banken elkaar in de greep met maar 1 uitgangspunt: binnenharken.
Ik moet nog altijd denken aan Wouter Bos bij de eerste crisis in 2008:"De crisis gaat aan ons voorbij".
Allemaal stemmingmakerij om fiat te krijgen voor hun op dat moment geldende oplossingen uit te kunnen voeren met steun van het volk.
De hele politiek en het financiële spel is zo groot en ingewikkeld geworden dat 1 oplossing niks brengt. Je moet de banken weer terugzetten naar datgene waar ze voor bedoeld zijn en beleggen en speculeren extreem gecontroleerd reguleren. Dat kan enkel als alle landen er aan mee willen werken. Maar dat gaat nooit lukken. Elk land heeft zijn eigen verborgen behoeften die zorgen voor geharrewar in die hele discussie. Waar de 1 een probleem maakt van dit ene aspect van het verdrag, ligt de ander dwars om een andere letter. Elk met hun eigen nationaal/interne verborgen agenda.
Door die besluiteloosheid ontstaat er een wereld van schimmen en onduidelijkheden waar de creatieve bedenkers hun gang kunnen gaan om van alles te verzinnen om geld te verdienen. Bijvoorbeeld geruchten de wereld in helpen waar iedereen in paniek op reageert waar zij dan weer flinke sommen geld aan verdienen.
Dit laatste is de trend sinds 10 jaar en het lijkt erop dat dit het ultieme wapen is. Wat al die voorgaande jaren enigzins met fatsoen bestreden kon worden in tegenwoordig een ongeleid projectiel. Met honderden miljoenen inzet binnen no-time een winst van 50% of meer behalen. Geen hansworst die nog iets leuks bedenkt (financieel product bijvoorbeeld) wat per jaar 3 tot 5% winst kan opleveren. De rest lacht je uit. Want niet meedoen is uitvallen. Er tegenin gaan is verstoten of ingelijfd worden.
En deze tendens zie je in de grootste wereldhandel terug. De financiële markt, olie, gas, energie, landbouw en grondstoffen. En op de financiële markt na, kun je alles middels oorlog naar je hand zetten. Daar heb je enkel die overheid voor nodig. Die afhankelijke...
Jongens, en meisjes, dit is niet meer tegen te houden. De gulzige mens hierachter is de oorzaak. En de mens is het enige dier dat zich als beest kan gedragen.
... ik ga nu ff schijten.

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 12:04

Niks aan de hand bangmakerij, gewoon doorlopen, en de 40miljard in de emf pompen en alles komt weer goed.. *aluhoedje op doet*

demilord | 03-06-12 | 12:01

@willem hollander
Tongue in cheek, weet je wel.

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:56

@me myself and IK
Je vergeet helaas dat de schuldeisers van de DSB boedel vooral de andere banken zijn die als garant optreden van het depositogarantiestelsel en jou je spaargeld hebben terugbetaald (tenzij je jouw van icesave teruggekregen geld op een achtergesteld deposito bij dirruk hebt gezet)

Uiteraard komt er geld binnen in de boedel, hoewel de kwaliteit van de DSB hypotheken inderdaad slechter is dan van andere banken. Het is ook niet voor niets dat nog niemand de portefeuilles heeft wilen kopen voor een prijs die ook aanvaardbaar is voor de curatoren. Afgezien van aasgierfondsen zijn er geen normale financiele instellingen opgestaan die deze mooie portefeuille van eersteklas nederlandse subprime willen oppikken tegen 100 cent per euro.
Het uitmanagen van een failliete bankportefeuille levert een kasstroom, je moet alleen hopen dat dat ook voldoende is voor de volledige aflossing van de schulden van de ex-bank.
Helaas is de wereld ingewikkelder dan dit.

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:53

Moet ik mijn huis al gaan barricaderen ??

Hobbykip | 03-06-12 | 11:48

funkyd | 03-06-12 | 11:45 |
ben je je pilletje vergeten vanochtend?

damnschreeuwer | 03-06-12 | 11:46

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:40
Hetgeen u enigszins geruststellend noemt, baart mij juist ernstige zorgen. #prolonging the agony

Willem Hollander | 03-06-12 | 11:45

@ me,myself and IK | 03-06-12 | 11:41
Icesave idem. 98% van het geld is inmiddels terug. Lees je alleen niet zo veel over in de kranten.

Ivoren Toren | 03-06-12 | 11:45

Had Geert Wilders WEEER gelijk goedverdoeme. Terugtrekken op Fort Holland allemaal, terug naar de gulden, schulden in Griekenland en Spanje ophalen met Leopardtanks, JSF etc. We only accept gold or oil assholes.
12 september PVV!

funkyd | 03-06-12 | 11:45

@ Van Duyvenbode | 03-06-12 | 11:38
De Chinese elite heeft het westen veel te hard nodig om geld te verdienen en te stallen. Dat rode leger gaat niet komen, neem dat maar van mij aan.

Ivoren Toren | 03-06-12 | 11:44

Bij failliete bank DSB komt elke maand 30 miljoen aan aflossing binnen, met dat geld kunnen alle schuldeisers worden afbetaald. Andere banken kunnen hypotheken overkopen als ze interesse hebben. Dus waarom al die banken overeind gehouden moeten worden met geld van de burger is mij een raadsel. Gewoon failliet laten gaan en van de lopende aflossingen de schulden terugbetalen.

me,myself and IK | 03-06-12 | 11:41

Waarom hebben ze die grafiekjes onderste boven? En zelfs een grafiek van een aardbeving!
En zeg nou zelf we hebben 6 maanden de tijd,dit moet geschreven zijn door een Maja rebel..

Santtulainen | 03-06-12 | 11:40

@willem hollander
Het probleem met deze historici in de tweede kamer is dat ze waarschijnlijk allles weten van de acceptatie van homosexualiteit onder de inuit in de jaren 1850 tot 1900 maar niets, maar dan ook niets weten van wat dan ook gerelateerd aan het geldwezen. De tulpengekte alleen bestuderen vanuit een antropologische hoek, maar niet stilstaan bij het cyclisch karakter van menselijke hebzucht.
Als er iets schrijnend duidelijk is geworden is het wel de disconnect tussen politiek, toezichthouders, centrale bank en commerciele financiele sector en de onkunde over alles dat te maken heeft met kapitaalmarkten. Een geruststellende gedachte, in dit verband, dat dit weekend Van Rompuy, Barroso, Junker en Draghi bijelkaar zitten om een nieuw, alomvattend masterplan voor de euro te maken. Of althans, nadenken om te komen tot het plannen van het samenstellen van een aanpak om te komen tot een aanzet tot een alomvattend masterplan voor de euro. Alleen al het gebrek aan daadkracht zal leiden tot de val. Voer voor toekomstige historici: wat leidde tot de val van de euro
A) de banken
B) speculanten
C) politici
D) hebzucht
E) all of the above
F) menselijke domheid en zelfoverschatting

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:40

rara | 03-06-12 | 11:37
Nee hoor, gewoon een nieuwe nick.

spanarchist | 03-06-12 | 11:40

Zometeen in Buitenhof dit thema (again)!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:39

Geen nood. Feynmann en Kaas de Vies gaan ons redden. Toch ?

Montgomery Burns | 03-06-12 | 11:39

En dan zijn er ook nog mensen die denken dat ze de finanzielle Gesamtkollaps met wat goud, wapens en voedsel wel overleven.
Dat komt omdat ze door de overdaad aan welvaart a-politiek zijn geworden. Dit zitten daar met hun survival kit op de hei... komt daar het optrekkende Chinese rode leger op ze af.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 11:38

rara | 03-06-12 | 11:30
Natuurlijk! *gniffel*

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:38

Johannes D. | 03-06-12 | 11:36
Mwahaha, dat kostte me bijna mijn koffie. :)

Willem Hollander | 03-06-12 | 11:37

@12septemberisdedagda | 03-06-12 | 11:34
U heeft een probleem op 13 september, denk ik.

rara | 03-06-12 | 11:37

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:32
Over off-topic gesproken...

rara | 03-06-12 | 11:36

Lang leve de vrije markt! Lang leve de VVD!

Johannes D. | 03-06-12 | 11:36

necrosis | 03-06-12 | 10:25
+1 Ook hier! ;-))

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:36

Bent U straks op 12 september 2012 de oplossing of het probleem?

12septemberisdedagda | 03-06-12 | 11:34

Sommige zeggen de overheid is het probleem, niet de oplossing.
Anderen zeggen de banken zijn het probleem, niet de oplossing.
Weer anderen reppen over EU en Euro die de oplossing zijn en niet het probleem.
Ik heb zelfs gehoord Islam is de oplossing, niet het probleem.
Of deze: Democratie is niet de oplossing, maar het probleem.

12septemberisdedagda | 03-06-12 | 11:33

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:29
Dat is vooral bedoeld om stemmen van Henk en Ingrid te winnen. Die snappen er toch niks van.

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:32

rara | 03-06-12 | 11:29 | + 0 -
Omdat er toch een kans blijft dat ik dat snap.
Ik was ook de eerste die die Damshariaclub wilde laten oppakken en een Choudary-topic wilde. (Een van de Bin-gelijken op de Dam)

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:32

@Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:14
Good for You. Stuur je tegen die tijd wel wat ontwikkelingshulp onze kant op?

rara | 03-06-12 | 11:30

Hoewel het barst van zogenaamde historici in de tweede kamer, lijkt het me verstandig als men eens een keer naar het verleden had gekeken. Dit is soort dingen gebeuren regelmatig, ook altijd om zo'n beetje dezelfde reden (te veel schuldbriefjes drukken), aangezien wij als mensheid te druk zijn met gewichtige zaken als (bijvoorbeeld)voetjebal of de volgende vakantie, in plaats van op onze leiders te letten dat voor de zoveelste keer dezelfde fouten worden gemaakt. Één troost voor ons allemaal, nog nooit was het systeem zo verweven, dus we gaan lekker met zijn allen. En wanneer in september, weer dezelfde ouwejongenskrentbroodpartijen uit de bus komen, ben ik heel zuur van mening dat we deze toestand nog verdienen ook.

Willem Hollander | 03-06-12 | 11:29

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:26 | + 0 -
Vandaar mijn initiële vraag: als dat meevallen niet te voorkomen is waarom praten wij dan over verkiezingsthema Euro exit? Dat is dan toch allemaal schuim?

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:29

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:18
Als je mij zou begrijpen dan zou je inzien dat jouw vragen los staan van het onderwerp, en weer neerkomen op jouw oude Wildersbashneiging. Off-topic en irritant, dus.

Zelfs ik vraag me inmiddels af waarom ik dit aan je uitleg. Bij het volgende artikel over (bijvoorbeeld) de nieuwe hit van zanger Rinus ga je toch weer de schuld geven aan Wilders.


rara | 03-06-12 | 11:29

AMSTERDAM - De SP blijft gewoon de Socialistische Partij heten. Volgens Kamerlid Harry van Bommel speelde de kwestie enkele jaren terug en is een naamswijziging nu niet aan de orde.
-
oef.. gelukkig

(c)ZWITSUL | 03-06-12 | 11:27

En Parel, zit je al tevreden aan het bier na mij systematisch gepositioneerd te hebben als betaalde volkert? Een duveltje heb je wel verdiend heur!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:26

verder wat Randvoorwaarde | 03-06-12 | 11:07 | zegt.

Dit is een besef dat zoveel meer mainstream moet worden.
In de laatste jaren is op een of andere manier het idee vastgeworteld dat de financiële sector een aandrijvende sector is van de economie. Dat de financiële sector leading is en de rest van het bedrijfsleven en concumenten volgen. Dat is een hele verkeerde assumptie die uit de wereld moet. De financiële sector en daarmee de banken zijn enkel en alleen goed als facilitair onderdeel voor de rest van het systeem.

moonshiner3519 | 03-06-12 | 11:26

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:22
Ik denk niet dat een Nederlandse EU exit realistisch is. Een meerderheid zal voorlopig tegen zijn, en zelfs als we de EU gaan verlaten, dan zijn we nog steeds niet immuun voor een EU crisis. Als de EU valt, dan valt NL gewoon mee.

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:26

gewoon niet meer lenen, en je spaargeld investeren in een leuk project. Dat is de beste manier om banken dwars te zitten.

damnschreeuwer | 03-06-12 | 11:24

moonshiner3519 | 03-06-12 | 11:20 | + 0 -
Jim Rogers zei dat nog mooier.
Vertrouw niemand maar verzamel je feiten overal en maak dan je eigen mening.

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:24

Volgende financiele systeem wordt ook weer oneerlijk. Eerlijk werkt niet, want mensen zijn niet eerlijk en rijke mensen al helemaal niet. Maar die crisis mag nog wel even harder, ik heb nog wat goud waar ik nog geen flikker aan verdiend heb. Aandeeltjes Apple lopen trouwens wel leuk.

Go ahead, min my day.

QuelleFromage | 03-06-12 | 11:24

hypocratie | 03-06-12 | 11:17 | + 0 -
En wederom: kudo's!
ongelovigehond | 03-06-12 | 11:16 | + 0 -
Klopt, maar waarom praten we dan dagelijks over een EU exit? (Gepousseerd als hoofdverkiezingsthema..) en niet over een beter systeem, en een glitchless transition daarnaartoe. (Het is wensvol denken maar je moet ergens vanuit gaan, van een best mogelijk optie...)

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:22

daytripper | 03-06-12 | 11:19
Zelfs met de juiste kennis is het nog niet simpel om rijk te worden. Zoals de bekende beurswijsheid luidt: "the market can stay irrational longer than you can stay solvent.".

Je kunt pas wat verdienen als je de timing precies goed krijgt. En dan nog is de vraag of er überhaupt iets te verdienen valt aan een ineenstorting van het monetair systeem.

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:22

Ik heb maar een les voor u allen:
''Never trust a banker''

Ook in dit geval gaat dat op. Ga ervan uit dat u precies het tegenovergestelde doet als wat een bankier u aanraadt en u komt er vrijwel altijd beter van af.
Vooral ook het indekken in de laatste slides ''let's hope i'm wrong''...

moonshiner3519 | 03-06-12 | 11:20

Dat ons monetaire stelsel onhoudbaar is, is een wiskundig feit. Roep het al jaren.
Parsons | 03-06-12 | 10:19 | + 6 -

Dan moet u op z'n minst inmiddels toch rijk zijn?

daytripper | 03-06-12 | 11:19

Het is werkelijk ongelofelijk dat de bankensector zo'n gigantische teringzooi mogen maken van onze economie en samenleving. Er wordt de bankiers ook geen strobreed in de weg gelegd door onze volksvertegenwoordigers. Begrijpelijk want bijna alle volksvertegenwoordigers kunnen na hun politieke carrière aan de gang in de financiële sector.

jaco | 03-06-12 | 11:18

rara | 03-06-12 | 11:07 | + 0 -
I hear you.
Maar de vraag was aan Pritt.
(Mijn: | 10:41 | )

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:18

Als ik ook maar iets geroepen zie worden door Goldman Sachs ga ik nadenken waarom ze het zeggen, er is amper een andere groep mensen te vinden die zo consistent met dubbele tong praat. Lees hier een mooie uiteenzetting hoe Goldman Sachs de ene na de andere bubbel creëert en er zelf veel aan verdient en veel anderen de vernietiging in helpt: www.rollingstone.com/politics/news/the...

hypocratie | 03-06-12 | 11:17

Dat de EUSSR een dodelijk recept is mag duidelijk zijn, hoe de boel uiteindelijk zal omvallen laat zich niet zo makkelijk voorspellen. Het zal niet saai en zonder verrassingen worden, dat is wel duidelijk.

Jan Passant mk2 | 03-06-12 | 11:17

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:11
Je kunt wel een nieuwe manier van bankieren bedenken, maar daarmee heb je het bestaande schuldenprobleem nog niet opgelost. Ook moet je zorgen voor een gladde transitie. Als het water aan je lippen staat, moet je geen golven gaan maken.

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:16

Maar.. Een jaar of wat terug was het toch "de dag dat de dollar valt" paniek?
omanders | 03-06-12 | 09:54 | + 13 -

Klopt .. ook hier op "geenstijl". Kompleet met financieel advies ... lol
Misschien kan iemand dat nog es opdiepen ?

daytripper | 03-06-12 | 11:15

Kijk leuk stukkie natuurlijk. Alleen Nederland wordt nergens genoemd. Ja dan ontken je wel een belangrijk stukje wereld geschiedenis.
Dus voor die amerikaanse gast die in spanje woont.
F** Y**
The start of the end of the world as we know it is on
12 september 2012.
Is een feit en dan gaan de dominostenen rollen.

12septemberisdedagda | 03-06-12 | 11:15

rara | 03-06-12 | 11:04
Maar ik ben toch al bezig uit dit 'hell hole' strafkamp te emigreren. Laat de deurwaarder maar aanbellen in een verlaten compound. Mwoehahaha..

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:14

El Gouda | 03-06-12 | 11:12
Nee, de meeste mensen zijn nog positief.

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:13

Als Goldman dit begint te roepen dan is de bodem bereikt. Koopt Nederlandsche aandelen!

Mauguio | 03-06-12 | 11:12

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 11:07 | + 0 -
Exact! Kudo's!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:12

Laat het maar gebeuren, ik overleef het toch wel. Wat kapot moet gaat vanzelf

Bokito ergo sum | 03-06-12 | 11:12

Iedereen lekker negatief? Mooi, dan is de bodem bijna bereikt en de ommekeer aanstaande.

El Gouda | 03-06-12 | 11:12

Laat ik eens een nieuw punt in de discussie brengen. Vriend en vijand zijn het er over eens dat de rol van de banken cruciaal is in deze economische crisis. (Natuurlijk ook veel consumptief krediet maar wat denk je dat er gebeurt als je een onrendabele een 5tal creditcards geeft?)
Een nieuwe manier van banking betekent vooral dat een bank zich ondersteunend, dienend zou moeten opstellen. Participatoir misschien wel. In ieder geval werkt de drijfveer winst voor banken niet. Insiders spreken zelfs over een gewenste terugkeer van regiobanking, waar de deskmedewerker weet wat iemand 'waard' is.
Sharia banking is zo'n model dat (op zichzelf bekeken, los van het religieuze 'model') daaraan heel erg goed voldoet. Maar ook micro banning (waar ons prinsesje zich voor inzet). De belangen tegen de Islam zijn dus eigenlijk ook de belangen van Goldman Sachs!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:11

Bangmakerij van iemand die geld verdiende met het verkopen van aandelen etc die hij helemaal nIet had om vervolgens de boel goedkoper terug te kopen. Als je het nou hebt over mensen die de boel om zeep helpen staan hatchfunders wel heel hoog op het lijstje. Zou hij short zitten ofzo?!?

Bubba | 03-06-12 | 11:08

gisteren nog wat van die eurofielen gezien (oa van Baalen / in 't veld) .. ze lijken wel onder EU hypnose te zijn gebracht .. vingers in hun oren en heel hard ' lalalalala EUROPAAAAAAAAA' roepen..

(c)ZWITSUL | 03-06-12 | 11:08

@ gentle giant | 03-06-12 | 10:48
+1. Precies mijn idee.

Fijnstoffer | 03-06-12 | 11:08

In het allerergste geval devalueren we de euro gewoon en steken we een middelvinger op naar de schuldeisers. Problem solved.
Maar dat is wel het uiterste redmiddel en laten we hopen dat het niet nodig is. Andere optie is wachten tot China instort en dan komt al het geld vanzelf weer deze kant op; als china de binnenlandse economie niet op orde krijgt dan zal dat binnen een jaar of 2 gebeuren, want met die megalomane projecten alleen kun je geen economie bouwen (zie spanje, maar dan 100x erger).

damnschreeuwer | 03-06-12 | 11:07

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:54
De EU is slechts 1 van de spelers in deze crisis, en nog niet eens een grote speler. De grote spelers zijn landen als China en de USA. We hebben het dus over geo-ecomomische zaken, en niet over eurootjes, Wilders, peggold, tulpen of knaken.

rara | 03-06-12 | 11:07

Grote banken hebben een impuls nodig. Dat doen ze heel slim op deze manier.
In tijd van nood en onzekerheid heeft onze historie 1 ding uitgewezen: luister niet naar de banken.
Het bedrijfsleven is de motor van de economie. Banken zijn niks meer dan veredelde spaarpotjes die door de jaren heen een steeds grotere bek hebben gekregen. Enige invloed die ze hebben is met hun zelfverheven alleswetende oog de boel aan te jagen tot paniek omdat ze weten dat het gepeupel denkt dat ze weten waarover ze het hebben. We hebben sinds 2006 wel gezien dat ze er geen bal verstand van hebben. De rotzooi nu hebben zij veroorzaakt.
Wil je de boel in balans krijgen moet je banken wereldwijd laten doen waar ze voor bedoeld zijn: geld parkeren en leningen verstrekken. Nothing more.

Randvoorwaarde | 03-06-12 | 11:07

Tommygunner | 03-06-12 | 10:58
SP of PVV gaat natuurlijk niks doen aan de macht van Goldman Sachs.

ongelovigehond | 03-06-12 | 11:07

@gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:01

Wat een dom gelul, we lossen de zaak gewoon even op door wat meer geld te lenen, uiteindelijk lenen we zoveel geld dat het vanzelf weer goed komt, ofzo.

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 11:05

@Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:01
Een creditcard is een trucje van de bank om jou meer uit te laten geven dan je hebt.

rara | 03-06-12 | 11:04

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:57
Zullen we Wilders buiten deze discussie houden omdat hij - hoe dan ook - weinig invloed heeft op de wereldwijde gang van zaken die nu het onderwerp van gesprek zijn?

rara | 03-06-12 | 11:03

Ooit, lang geleden hadden we de postgiro en de Rijkspostspaarbank. Dat werkte goed. Maar nee, het moest zonodig geprivatiseerd worden...

Ivoren Toren | 03-06-12 | 11:02

De kracht van de voorspelling is onafhankelijk van de uitkomst ervan. In die zin alleen al is deze voorspelling een sterke.
Hoewel de implosie van de euro en ons financieel stelsel een historische wetmatigheid is, isnhet een heikele zaak om het exacte moment te voorspellen. Wat daarvoor noodzakelijk is, is een tipping point; een ondeelbaar moment in deze trend waarop de meerderheid van de europese burgers besluit om met de voeten te stemmen en de banken naar een faillissement te pinnen.
Het systeem is zo instabiel dat een relatief kleine aanleiding - een systeembank of verzekeraar gaat kapot (let de komende tijd eens op het italiaanse generali) - de boel echt onderuit kan trekken. En dat is de kracht van het verhaal achter deze slides. Wordt je bewust van het kunstmatig karakter van de westerse ponzi-economie en de zwakke fundamenten ervan. Heel veel tijd om te repareren is er niet meer, zoveel is wel duidelijk.

gooi en smijtwerker | 03-06-12 | 11:01

Tommygunner | 03-06-12 | 10:58
Weet je wat een 'Credit Card' is?

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:01

Tommygunner | 03-06-12 | 10:58 | + 0 -
SP heeft geen EU exit.
Vooral terugdraaien van de macht van BRU.

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:00

@Banana-Hollandia | 03-06-12 | 10:47
Een negatief saldo kun je niet opnemen...

Tommygunner | 03-06-12 | 10:58

De grafiekjes in die slides geven allemaal een stijging aan. De correcties hebben we de afgelopen jaren al gehad, en het gaat nu weer redelijk. De enige daling is een rode lijn die hij er zelf bij getekend heeft. Paniekzaaierij dus, en totaal niet onderbouwd ook.

damnschreeuwer | 03-06-12 | 10:58

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:46
Alleen daarom zou een keer SP of PVV niet slecht zijn. Nu is het één en al vriendjespolitiek en heeft bijv. Goldman Sachs alle ruimte. Het wordt tijd dat ze een keer opgerold worden...

Tommygunner | 03-06-12 | 10:58

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 10:54 | + 0 -
Onzin.
Of kladderadatsch of Wilders behoudt ons voor de kladderdatsch.
Kies nou toch eens!
-14 kudo;'s en geen enkele mening. Ook jij (weer) niet. Jij bent ook maar iemand die omhullend een Wilderskruiwagen aan het spelen is!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:57

@spanarchist
In het donker gehouden en shit gevoerd?
We zijn inderdaad champignons

lidlbier | 03-06-12 | 10:55

necrosis | 03-06-12 | 10:48 | + 1 -
Allebei niet is natuurlijk een betere optie!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:55

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:41 |

Misschien dat mensen een beetje flauw zijn van uw Wilders -obsessie? Dit draadje gaat over het grote plaatje, monetaire systeem, en schuldenproblematiek en u weet Wilders er weer bij te slepen. Het heeft inmiddels iets "Aspergerachtigs"....

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 10:54

* -heeft

HonderdEnEen | 03-06-12 | 10:54

Precies, er is namelijk helemaal geen mening. Het gaat fout MET de EU en het gaat fout als de Euro exit-en. Maar dan hebben we tenminste iemand waarbij we zelf niet na hoeven te denken? Is dat het?

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:54

@gentle giant | 03-06-12 | 10:48
Zonder Wilders zou Kereltje 0 stemmen krijgen, aangezien hij verder niets te melden heeft.

necrosis | 03-06-12 | 10:54

De enige manier om de grenzen te sluiten: totale collaps van de economie.

meneer Q | 03-06-12 | 10:54

Oh nee, iemand op het internet heeft vertelt een onwaarheid. Wat nu ?

HonderdEnEen | 03-06-12 | 10:53

Ah gezellig, even de ochtend 'krant' lezen!

cDR | 03-06-12 | 10:49

En dit verdomme eens niet te minnen maar geef eens een keer een mening!

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:48

@Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:30
Gisteren op twitter nog met een D66'er in de clinch, het enige wat eruit komt is: Wilders is fout.
Stem 12 september desnoods op dierenpoes, maar zorg dat die eurofiele prutsers niet aan de macht komen.

gentle giant | 03-06-12 | 10:48

Ik moet eerst wakker worden hoor...

eerstneukendanpraten | 03-06-12 | 10:48

@Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:41
Liever Wilders dan een landverrader als Kereltje.

necrosis | 03-06-12 | 10:48

Als het Volk het maar slecht genoeg heeft krijgt de overheid eindelijk het deel die men al jaren tegoed heeft. Tot nu toe genoot deze de gunst van de sulligheid van het Volk omdat dit Volk het nog veel te goed had met brood en spelen, opportunisme, bevlogen ideologisch denken en andere schijnheiligheid om de boel vooral in slaap te houden, maar daar komt weldra eindelijk echte verandering in met de economie die zij zelf ten gronden heeft gebracht als gifpil en ze weten het kijkende naar die zogenaamde peilingburootjes die ons proberen te brainwashen waarbij we helemaal niet verwonderlijk hoeven op staan kijken wanneer deze door die zelfde overheid op zijn eind goed betaald worden. Gelukkig waren ze daarbij zo dom om het leger af te schaffen die men straks nog wel eens hard nodig zal hebben.

vrijheid-van-spreken | 03-06-12 | 10:48

@Magnum Force | 03-06-12 | 10:44
Metaaldetector is wellicht nog een goede investering dan. ;)

doenormaal! | 03-06-12 | 10:47

Fuck dollars en goud. Die kun je niet eten.
We moeten allemaal weer boeren worden.
Gewoon deurdonderen!!

hangbuikzwijntje46 | 03-06-12 | 10:47

Magnum Force | 03-06-12 | 10:44
Een huis met een lap grond gaat je ook niet helpen tegen gewapende bendes die 's nachts op visite komen.

ongelovigehond | 03-06-12 | 10:47

Ik ga ff een bank-run doen. Gewoon omdat het nóg kan.

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 10:47

Goldman Sachs is een van de hoofdschuldigen aan deze wereldwijde economische crisis. In de docu 'Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland' werd ze een inktvis die tegen een gezicht aan zit en alle leven eruit zuigt. De banken als dementors parasiterend op de levenssappen van de aarde.
Nou zouden we deze man moeten geloven?
Naturlijk, het banking systeem gaat door de plee.
Maar deze man wil zijn shortselling terug.
Dat is wat ik er van maak.
Verder is het wat saai.

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:46

Die geldboom in de tuin kan ik dus ook omzagen. Bummer.

doenormaal! | 03-06-12 | 10:46

Ik ben ervan overtuigd dat het huidige monetaire stelsel in zwaar weer verkeert. Een crisis of zelfs een hard reset is derhalve zeker niet uit te sluiten.

Echter, een voorspelling van wereldwijd financieel Armageddon die concludeert "All that is left is The Dollar and Gold" is natuurlijk evident belachelijk. Alsof de dollar de ondergang van de Euro ongeschonden zou overleven.

Echter, de dollar is nog steeds s'werelds reservevaluta. De USA vindt vanzelfsprekend dat dat zo moet blijven. Dus elke andere valuta moet van tijd tot tijd de oren worden gewassen, om de concurrentie uit te schakelen zeg maar. Daartoe is elk middel geoorloofd, inclusief de stelselmatige paniekzaaierij van ene Raoul Pal.

Iemand die écht een financiele kladderadatsch ziet aankomen, koopt een huis met een lap grond eromheen en begraaft wat fysiek goud en zilver in de tuin.

Magnum Force | 03-06-12 | 10:44

Ik had gisteren onderstaand gepost als schets van een WO3 scenario. Misschien leuk om gezien dit onderwerp eens even over door te discussiëren...
.
Er zijn veel mogendheden die primaire (levens)behoeften voor mens en staat vervullen door die goederen te importeren.
.
Bij het klappen (of misschien al tijdens de teloorgang) van het financiele stelsel zullen die mogendheden dus grote problemen ondervinden bij het vervullen van die behoeften omdat ze niet voldoende financiele middelen hebben om goederen te importeren.
.
Die mogendheden staan dan voor een tweesprong. Ten onder gaan aan interne onrust of de vlucht naar voren nemen en die behoeften vervullen door controle te nemen van die goederen.
.
Dit doe je door ouderwets gebieden in te nemen / annexeren door middel van militaire middelen.
.
Dit mechanisme is onderhevig aan geopolitieke parameters qua tijdlijn en geografie. Welke mogendheid doet welke zetten (alliantievorming, investeringen in militaire middelen, en eventueel nu al schade toebrengen aan evt. rivalen) en beschikt over welke middelen (bevolking, industrie, staande legers).
.
Dit mechanisme wordt op dit moment versneld door schaarste van veel goederen. Die worden al autonoom duurder.
.
Ik vermoed dat het "flashpoint" in Azie komt te liggen gezien de aldaar aanwezige enorme bevolkingen, veel nettoimport van primaire goederen, en concentraties militaire middelen. De Amerikanen lijken dit ook zo te zien gezien hun militair strategische herorientatie richting dit gebied.
.
Risicolanden... China, India, Pakistan, Korea, Japan, Rusland. Gezien de verstrengelde belangen zullen Europa en de VS kanten kiezen en betrokken raken.
.
Zoiets?

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 10:44

Als wij elkaar en de VS de koude oorlog verklaren, dan wordt er weer geinvesteerd in conquer & survival shit, dan komt alles goed.

ontlullen | 03-06-12 | 10:43

@ necrosis | 03-06-12 | 10:36
Ik vrees dat het met die bijltjes wel mee zal vallen. Er zijn te veel mensen ongeïnteresseerd, uitkeringsafhankelijk of dom/naïef/onwetend. Het is dood kapitaal.

Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:42

@neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:36
Mijn huisarts vroeg laatst waarom ik al jaren pijn in mijn aarsch heb....
Nu weet ik waarom.

necrosis | 03-06-12 | 10:42

Zoals met bijna alles zal het wel weer meevallen. Ook aan de jaren dertig kwam een einde.
Oh wacht, toen kwamen de jaren veertig..

Ome Gijs | 03-06-12 | 10:42

Pritt.
WAT zeggen jullie nu al maanden?
Dat dominoday komt ?
Of dat dominoday niet komt als Geert maar de vrije hand krijgt.
Hom of kuit?

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 10:41

"Antwoord,vader,als gij dáár zijt,antwoord...
Laat niet uw kind vertwijfelen. Vader blijf niet stom
op het bloedig afgeperste lama sabachtani !
Zo kermt de onwetende aan zijn zelfgekozen kruis,
de wijze-hij die wél weet,wel god kent (zoiets als Bilderberg) bespot de dwaas. Hij reikt hem gal en jubelt: Hoor hij roept zijn vader en prevelt: Dank o heer,dat ik niet ben als hij ! En zingt een psalm : "Welzalig hij hij die in der bozen raad (van de manipulerende/maakbare wereld) niet zit en niet op het vuile pad des zondaars gaat... De wijze... sluipt ter beurze en sjachert integralen ( obligatie's).De vader zwijgt... o God er is geen God. 1861 26 februari, Ofteweel : Alles moeten we zelf doen t/m revolutie. Multatuli met zijn "Gebed van onwetende" geldt voor alle tijden en zeker deze.

Dolphi | 03-06-12 | 10:37

Coolchwip | 03-06-12 | 10:34
Welk systeem had je dan in gedachten ? En hoe komen we van het huidige systeem naar het "betere" systeem, zonder de boel in te laten storten ?

ongelovigehond | 03-06-12 | 10:36

@Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:30
Ik stem niet op D'66, en na het kontneuq-akkoord hoop ik dat niemand dat zal doen.
12 September wordt bijltjesdag....

necrosis | 03-06-12 | 10:36

@Ik_weet_het_beter666 | 03-06-12 | 10:31

De werkelijkheid is helemaal niet complex, je moet alleen willen zien hoe we al honderden jaren worden opgelicht.

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:36

Ach. Lees sheet 27 maar eens. Die meneer bedoeld met "all that is left is the Dollar and Gold" dat hedgefunds alleen nog op die dingen kunnen hedgen. Hedgefunds, die roofdieren die eertijds door Nederland trokken en allerlei bedrijven aan stukken trokken. De sprinkhanenplaag zeurt nu dat ze niets te eten meer hebben. Good riddance.

omanders | 03-06-12 | 10:35

Aardige grafiekjes maar dan is Bandirah toch leuker om te naar te kijken...

paost712 | 03-06-12 | 10:35

Is het niemand opgevallen dat de entiteit die onze inflatie zo laag mogelijk moet houden (ECB, uiteindelijk de EC/centrale overheden), juist de instanties zijn die een voordeel hebben bij het drukken van geld?

Waarom accepteren we dit systeem ook alweer?

Coolchwip | 03-06-12 | 10:34

@Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 10:31

Wat is plan A?

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:34

31 November | 03-06-12 | 10:30
Het zal niet uitmaken wat je doet. Nu nog even genieten van het laatste stukje.

ongelovigehond | 03-06-12 | 10:33

Btw, is de kerkdienst al begonnen? Ik heb best wel zin om te gaan bidden.

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:32

Dus we hebben Maya end of the world in 2012, de GACW hysterics end of the world, de Ecomorons end of the world, deze halve gare die 'connects the dots', diverse religieuze sectes end of the world....

En dan hebben we het nog niet over super vulkaanuitbarstingen, asterioide inslag, gamma pulses van supernova's

Wat is toch die fascinatie met doom scenario's?

openluchtgevangenis | 03-06-12 | 10:32

Het gaat slecht met de echte wereldeconomie en er staan duizendenmiljarden aan schuld tegenover. Grondstoffen worden schaarser en duurder.
.
Ik heb de vraag hier in de panelen al meermaals gesteld. Waar moet het geld vandaan komen voor alle bailouts, steunfondsen, en herfinancieringen?
.
Mij lijkt het verstandig om eens goed na te gaan denken over plan B...

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 10:31

de werkelijkheid is zo complex en degene die voorspelt is zo gekleurd door zijn eigen zogenaamde subjectieve werkelijkheid dat je elke toekomstige werkelijkheid kunt voorspellen die je wilt en daarna weer een ander. We weten het gewoon niet. Haha niemand weet het! Het enige dat ik weet is dat iedereen in 1e instantie vooral aan zichzelf denkt dus ook dit figuur, misschien beseft ie het geen eens. Allemaal zinloos dus.

Ik_weet_het_beter666 | 03-06-12 | 10:31

@Jopie2009 | 03-06-12 | 10:28

Misschien wat mensen in Frankfurt die een touwtje om hun nek verdienen?

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:30

Ok, maar wat is nu handig? Helemaal geen leningen hebben of jezelf juist megagigadiep in de schulden steken als alle banken toch omvallen?

31 November | 03-06-12 | 10:30

@necrosis | 03-06-12 | 10:25
D66 heeft de oplossingen ("hervormen") al lang klaar liggen:
- BTW omhoog, behalve voor kunst.
- Lasten verzwaren.
- Kunstsubsidies omhoog.
- Ontwikkelingshulp verhogen.
- Weg met de HRA.
- Meer immigratie.
- Meer dubbele paspoorten.
- Meer macht naar Brussel.
- Een leven lang leren.
- ESM naar 50.000 miljard €.
- 2000 uren per jaar werken.
- Werken tot je 85e.
En die rente die we trekken van de PIIGS is mooi meegenomen. Daar kunnen we bijvoorbeeld een volgende generaal pardon mee bekostigen. Of uitkeringsfraude.
nieuwreligieuspeil.net/node/4635
#goededoelenmoetjedoen

Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:30

De werkelijke reden ontbreekt nog in de slides: peak oil.

ongelovigehond | 03-06-12 | 10:29

Vero Legata | 03-06-12 | 10:25
Als de boel nog verder onderuit zakt, dan eindigen de rijken op het schavot. Daar zullen ze ook niet op uit zijn.

ongelovigehond | 03-06-12 | 10:28

Er zitten natuurlijk wel dingen goed scheef in ons monetaire en bancaire systeem. En dat gaat tot situaties leiden die we liever niet zouden willen zien. Het meest extreme is dan dat er oorlog gaat komen, hoewel ik ook niet zo snel voor ogen heb wie tegen wie deze oorlog gaat voeren.

Jopie2009 | 03-06-12 | 10:28

Hebzucht en angst. Dit zijn de 2 ultieme redenen voor ons handelen. Om deze hebzucht en angst te reguleren en te kanaliseren zijn systemen bedacht. Bijvoorbeeld een EURO of een bankensysteem. Die systemen kunnen instorten, maar onze hebzucht en angst blijven altijd bestaan.

henkojenko | 03-06-12 | 10:28

De oproerkraaiers en oplichters ven Goldman Sachs moeten opgepakt en naar Den Haag getransporteerd worden.

ontlullen | 03-06-12 | 10:27

zooishettoch | 03-06-12 | 10:23
Er zijn wel meer dingen waar banken geen belang bij hebben, en die gebeuren toch.

ongelovigehond | 03-06-12 | 10:26

-weggejorist-

Vero Legata | 03-06-12 | 10:25

Zo zeg, die Raoul is goed met denkbeeldige lijntjes trekken!

Kapitein Stijlvol | 03-06-12 | 10:25

@Parsons | 03-06-12 | 10:19

Pardon, ONS monetaire stelsel? Wilt u voor u zelf praten? Het is niet mijn monetaire oplichtingsstelsel, vriend.

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:25

@Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:21
We gaan allemaal rentenieren van de beloofde rente van Jan-Kees?
*lachstuip*

necrosis | 03-06-12 | 10:25

De banken hebben er geen belang bij dat de banken vallen dus gebeurt het niet. Simpel.

zooishettoch | 03-06-12 | 10:23

"History tells us that when sovereign defaults occurs, that they come is a series of default..."

Die meneer laat vervolgens geen enkele historische reeks overheids faillisementen zien. Ik kan me er zo geen voor de geest halen overigens.

Mijn bullshitdetector zegt: flauwekul.

omanders | 03-06-12 | 10:22

Hoe zat dat nou ook al weer met die zwakke dollar ???

Henk.Streepje.S | 03-06-12 | 10:22

De crisis heeft twee oorzaken: een pervers financieel systeem dat zichzelf opblaast door speculatie en schulden; en aan de andere kant de smaller wordende fysieke basis van de economie als gevolg van te weinig investeringen in wetenschap en techniek, terwijl de olieproductie stokt en de wereldbevolking ongecontroleerd blijft groeien. Kortom, je hebt te maken met een kaartenhuis op een fragiele basis.

Van Duyvenbode | 03-06-12 | 10:21

@vraagstaart | 03-06-12 | 10:05

Btw, ik heb nog een prachtig appartement in de aanbieding, op basis van timesharing kost dat slechts 80k, mag u er elk jaar een week in verblijven, echt, helemaal toppie joppie.

Voor slechts 80k kunt u de rest van uw leven een week per jaar verblijven in uw eigen appartement. (Komen wel wat kleine kosten bij)

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:21

@Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:18
Droom maar lekker verder!

necrosis | 03-06-12 | 10:21

Ik hoor net dat rekenwonder en Kunduzcoalitieman Rutte volgende zondag bij Eva Jinek zit. Dan zal hij wel uitleggen hoe hij, kereltje Pechtold en Bea de wereld gaan redden.

Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:21

Niks over de VS en de dollar is liev.

roze_bril | 03-06-12 | 10:20

Zucht waar blijft de normale "staats" bank.
Waar dit soort creditdefaultswapmotherfockers bij sollicitatie gedood worden.
Eerst de zakken vullen en dan moord en brand schreeuwen?????

lidlbier | 03-06-12 | 10:20

Dat ons monetaire stelsel onhoudbaar is, is een wiskundig feit. Roep het al jaren.

Parsons | 03-06-12 | 10:19

Onzin. Gewoon nog een paar honderd miljard bijstorten en het komt vanzelf goed.

De Geus | 03-06-12 | 10:19

Het is de arrogante gedachte van een banker dat alles in gaat storten als de finaciele wereld inklapt. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten totdat het zo ver is. Daarna ontstaat er vanzelf een nieuw systeem dat werkelijk in dienst van de mensen zal staan en niet van een klein groepje hedonisten

deministerpresident | 03-06-12 | 10:18

@¿Ya tu Sabes? | 03-06-12 | 10:14
Voor de zekerheid geef ik mijn biefstukplantjes nog maar even wat water....

necrosis | 03-06-12 | 10:18

We zullen Roemer als premier hebben. Net op tijd.

Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:18

@vraagstaart | 03-06-12 | 10:05

Wtf, is fractional reserve banking crimineel? Hoe komt u daar nu bij?

neemjemoederindemali | 03-06-12 | 10:17

all thats left is dollar and gold :P rofl het is een leuk verhaal maar het is erg USA minded

deva1977 | 03-06-12 | 10:17

/Care

Als het hele zaakje klapt moet je de volgende dag toch naar je werk, naar school of naar weet ik het wat. Dat hele post apocalyptische gedoe valt in de praktijk wel mee. Het enige dat je moet hebben is 20kg rijst en 10kg gedroogde bonen zodat je niet al te vaak bij de gaatkeuken langs hoeft te gaan.

¿Ya tu Sabes? | 03-06-12 | 10:14

Het zou niet slecht zijn om het hele systeem te herzien. We doen en deden te veel op basis van vertrouwen en krediet. Misschien is er nu geen probleem van te weinig vertrouwen, maar is het probleem dat er in goede tijden te veel vertrouwen is.

honderddagen | 03-06-12 | 10:14

We hoeven niet echt bang te zijn. Zolang Facebook en Twitter in de lucht blijven is er niets aan de hand. Op het moment dat die uitvallen komt de massa in opstand. Gewoon uit verveling, meer niet.

rara | 03-06-12 | 10:13

@necrosis | 03-06-12 | 10:02

Ik houd mijn mond stijf dicht!

omanders | 03-06-12 | 10:12

Merkwaardig stukje. Uit de grafieken kun je met groot gemak ook de volgende conclusie trekken: niets aan de hand.

propper1000 | 03-06-12 | 10:12

[aluhoedje]Of bedoelde de Maya's soms met het einde van de wereld het instorten van de wereldeconomie waardoor we weer overnieuw kunnen beginnen? Kunnen we straks weer met kraaltjes en spiegeltjes in de weer...[/aluhoedje]

-weggejorist-

Vero Legata | 03-06-12 | 10:09

Ik ben niet echt onder de indruk, gek hè. Nederland is er tot nu toe altijd nog bovenop gekomen en dat zal nu ook wel weer lukken. Geen stress des deauds dus hierzo.

Pearlyan | 03-06-12 | 10:08

@vraagstaart | 03-06-12 | 10:05
Voor herinvoering van de doodstraf zal je wat wetten moeten veranderen, stel jezelf verkiesbaar, dan stem ik op je.

necrosis | 03-06-12 | 10:08

Misschien is dat wat de Maya's bedoelde?

Fopspeen | 03-06-12 | 10:06

Straks krijgen die gekke Mayas alsnog gelijk en houdt het allemaal dan toch op in december dit jaar.

Iemand die het weet al? Dan gaan we nog ff lekker vakantie vieren vanaf nu.

Mark6105 | 03-06-12 | 10:06

@GS
Willen jullie Tim Kuik aub verwijderen als tweet van de dag?

necrosis | 03-06-12 | 10:05

Kunnen we dan ein-de-lijk terug naar de goudstandaard en dat piramidespel van fractional reserve banking keihard verbieden? Iets met doodstraf en zo?

vraagstaart | 03-06-12 | 10:05

Who cares? De wereld ging toch doodkapodt in 2012?

frotteurist frenkie | 03-06-12 | 10:05

Kan iemand de necrosis -1 machine even uitzetten?
Dank!

necrosis | 03-06-12 | 10:04

-weggejorist-

Jackanders | 03-06-12 | 10:03

Heb tóch altijd al een deel van mijn leven willen meemaken in een
'post apocalyptische' wereld.
Gewoon om te kijken hoe dát is..
Beetje zoals in www.imdb.com/title/tt0480249/

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 10:02

@Ivoren Toren | 03-06-12 | 09:53
@scootah rijdert | 03-06-12 | 09:57
Sterker nog. Olli Rehn, onze Grote Europese Financiële & Budgettaire Hoeder heeft het bevestigd.
nieuwsuur.nl/video/336988-olli-rehn-ov...
Meer betrouwbaarheid en zekerheid kunnen we niet krijgen. Kont 100% goed dus. Wij kunnen blij zijn met deze grote lichten in zware economische tijden.

Fijnstoffer | 03-06-12 | 10:02

@omanders | 03-06-12 | 09:57
Mag ik vragen uit welke regio (noord, oost of zuid) u komt?
Dan ga ik vast wat moties voorbereiden....

necrosis | 03-06-12 | 10:02

Goldman Sachs figuren die van het ene uiterste "het kan niet op!" plotseling overstappen op "het is een ramp!" roepen dat maar met één reden: er zelf beter van worden.

grieper | 03-06-12 | 10:01

Werd eens tijd, ik was al aan het wachten op een wereld zonder geld. Iedereen doet moeilijk nu alles omvalt, maar het probleem zit hem niet in de voorraad materialen en werkkracht van de mens, het probleem zit hem bij de hoge heren die kosten wat kost "geld" in ons bestaan willen houden om zo hun eigen gulzige zak te vullen.

MasthaX | 03-06-12 | 10:01

Uw mantra wordt reeds tegengesproken in het voorwoord:
"the last slide is not meant to suggest that we're going back to the economic activity of 3000 years ago"

drieluik | 03-06-12 | 10:01

"BIGGEST BANKING CRISIS IN WORLD HISTORY"

Op de tijdlijn van de aarde bestaan de banken nog maar heeel recent! Dat valt wel mee dus! Ik zeg stemmingmakerij!

maatman | 03-06-12 | 10:00

De trailer voor The End Game ziet er goed uit. Wanneer komt de officiele versie van dit spel uit?

rara | 03-06-12 | 10:00

En willen jullie alstublieft in de Randstad blijven? Het leven is al moeilijk genoeg zonder dat onze "outback" overspoeld wordt met paniekerende mafkezen die met rood doorlopen ogen komen gillen waar je hier kunt leren boterkarnen. Echt. Blijf lekker thuis.

omanders | 03-06-12 | 09:57

... en de wereld houdt op met bestaan in December 2012... ladidadida

Dam Schreeuwer | 03-06-12 | 09:57

Ivoren Toren | 03-06-12 | 09:53 |
Yep, mét rente ook nog.
Dus alle binnenlandse problemen zijn dan ook opgelost.
*whoehahahhha*

scootah rijdert | 03-06-12 | 09:57

Gaap. Short gaan en paniekberichten de wereld insturen. Dat hebben we al veel eerder gezien.
Meestal is dit een teken dat het dieptepunt bereikt is (en de boel dus weer gaat stijgen)

du Roi Soleil | 03-06-12 | 09:56

Ik ben het zelden eens met CU, maar hun standpunt over een Neuro en Zeuro klinkt best goed.

necrosis | 03-06-12 | 09:56

Zolang het Bilderberg plannen zijn zorgen Bea, Mark en Pechtold goed voor ons, toch?

Oh wacht ff ....

BedrijfsTijgerT | 03-06-12 | 09:56

Maar.. Een jaar of wat terug was het toch "de dag dat de dollar valt" paniek?

omanders | 03-06-12 | 09:54


Ach, aan al het goede komt een eind.
Accepteer het en verder geen gezeur.

Jumpman JR | 03-06-12 | 09:54

Prima... zoals Doe Maar al eens zong;

Laat maar vallen want het komt er toch wel van....

En daar gaat 40 miljard geen enkele verandering in maken.

Kingeef1975 | 03-06-12 | 09:54

Bangmakerij. Het gaat helemaal goedkomen en we krijgen al ons geld teug. De Jager heeft het zelf gezegd.

Ivoren Toren | 03-06-12 | 09:53

We zijn allemaal goed afgerichte schuldslaven met een werk- en consumeerplicht.

King of the Oneliner | 03-06-12 | 09:53

Ik had die presentatie al gezien op GS, maar zeg nou zelf: die extrapolaties naar beneden komen wel een beetje vanuit het niets. O.b.v. de huidige trend zullen ze niet naar boven gaan, maar er is geen aanwijzing dat ze ineens hard naar beneden zullen gaan.

Voorts ben ik van mening dat de euro vernietigd moet worden.

Coolchwip | 03-06-12 | 09:53

Willem Middelkoop zijn finest hour.

King of the Oneliner | 03-06-12 | 09:51

Eh, de dominostenen des doods?
En moet 'hier op de GeenStijl' niet worden gevolgd door 'redactie'?

necrosis | 03-06-12 | 09:50

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken