Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Record! 264.337 huizen te koop

boerderijtjetekoopvoorweinig.jpgGefeliciteerd Nederland. We hebben de magische grens van 264.000 huizen op de Huis TeKoop-0-Meter (mirror) ruim overschreden. Het gaat hard nu. Duizend (1000) huizen erbij op de Funda in precies een maand. Op 28 april gingen we door de 263.000. (Ja, we houden het bij. Op 28 maart gingen we richting de 261.000 units met bordjes in de tuin. Zie ook deze site met angstaanjagende Grafieken des Doods.) We mogen dan nog wel in de EU zitten, de euro hebben. Ondertussen klettert de BV Nederland verder in elkaar wegens vastzittende woningmarkt, vastzittende VOC-mentaliteit en vooral vastzittende volksvertegenwoordigers die pas op 12 september naar de stembus willen wegens dun door de broek lopende zetelschijterij. We zijn gigahard aan het knoeien, mensen. Banken die het verprutsen krijgen miljarden aan staatssteun, hardwerkende tweeverdieners die een hypotheekje willen, krijgen helemaal niets. (En die mensen die wel lalala leengeld van de bank krijgen worden extraveel genaaid.) GeenStijl Huizen doet zijn best. Een aantal huizen in dit topic is inmiddels verkocht, danwel drastisch in prijs verlaagd. Die cute herenboerdij in Groningen: verkocht. Het 50K-huisje in FRL: verkocht. Oké, dat exposure op de GeenStijl een garantie voor succes is gaat niet altijd op. Deze betaalbare starterswoning is nog steeds beschikbaar. Alsook dit topobject voor de ruimdenkende Nederlander met meer cash alsdan smaak. Voor de NVM Woonpositivo's die nu weer roepen: "En bedankt GeenStijl. Praat de hele zooi maar verder de put in. Met dit soort topics is de huizenmarkt allesbehalve geholpen." Hiero! Buitenkansje van de Maand. Voor slechts 315K bent u weg uit de naderende hongerwinter. Prima compound met vrij schootsveld om de bankencrisis safe uit te zitten. Ver weg van de brandstof- en voedselrellen in de Randstad. Nabij Waddenzee (malse zeehondenbiefstuk!) en voorzien van een eigen rivier (drinkwater!) en aanpalend stuk land (groente!). Het is in Moddergat. Maar dan heb je ook wat. Bieden maarrr. 315.000. (spegel)

Reaguursels

Inloggen

264.000 huizen te koop, en evenzoveel daklozen en woningzoekenden en mensen op wachtlijsten. Dan is er iets is met de prijs.

cabbit | 30-05-12 | 05:55

Gaat zo'n beetje kloppen. Zeker in NL.
De slachtoffercultuur wordt dagelijks netjes onderhouden.
De "Volkskrant" (alleen de naam al) was eerst een krant waar pontificaal "katholiek" op de voorpagina stond. Dat katholiek staat er niet meer.
Dat katholiek is vervangen door een ander dogmatisch, conservatief, intolerant geloof, dat van de Linksche kerk.
OM ford te citeren; "je kunt de ford krijgen in elke kleur als je maar wilt, zolang dit maar zwart is". De "Volkskrant" komt vooral in rood, met groene en bruine tinten.
Vroeger was het vaak zo dat de directeur tegen meneer Pastoor zei; "hou jij ze dom, hou ik ze arm" en in feite werkt het nog steeds zo, alleen in een nieuwe rolbezetting.
Socialistische, onscrupuleuze, opportunistische volksmenners die vooral met zichzelf bezig zijn werpen zich op als een nieuwe messias die een vertrapte massa naar het heiland zal voeren.
Orwell zei indertijd al; "als je degenen volgt die je de hemel beloven, kom je vaak uit in de hel.

said_fred | 30-05-12 | 00:39

said_fred | 28-05-12 | 23:30 |
Ik kom zelf uit de VS. heb een paar bedrijven en werk af en toe in NL. Ik schrik elke keer weer hoe de mentaliteit van de Nederlander is.
Niet iedereen trouwens. Ondernemers in NL zijn een goede uitzondering op die regel.
Maar het is zo vreemd om te zien dat middelmatigheid het streven is. Ik ben me toen in de Nederlandse cultuur gaan verdiepen om eens erachter te komen waar dat vandaan komt. En volgens mij is dit puur aan een over-sociaal beleid te danken. Sinds de jaren 70 is Nederland in een soort socialistische cultuur gedrukt. Doordat jullie media nog steeds in handen is van de staat en ambtenaren het daar voor het zeggen hebben is het makkelijk een heel volk te laten geloven dat dat een goed iets is.
Er zijn geen grote verschillende media bronnen (behalve het internet) ter beschikking. Alles is socialistisch in de basis. Ja zelfs een Telegraaf is een braaf volgzaam net niet linkse krant. Maar het is niet zoals hier in de VS op een basis van liberalisme gebouwd.
Socialisme en links maken mensen geestelijk armen houden ze klein. Die stromingen kunnen enkel bestaan door angst te zaaien. Door te blijven hameren op zekerheid, door te zeggen dat het niet eerlijkis, dat de zorg niet goed is, dat mensen arm zijn, dat de crisis NL kapot maakt. De PvdA is het beste voorbeeld van een partij die altijd haar zin heeft door gedreven door op angst in te spelen. Daar heeft het volgens mij mee te maken.

Lompe Loel | 29-05-12 | 16:45

Wat een fanatisme hier tegen een akkoord wat door een rechtse partij op tafel is gelegd (lees door de strot geduwd).

Het aantal te koop staande woningen zal alleen nog maar meer worden. Niet omdat de markt zo gunstig is maar omdat de babyboomers zo langzamerhand met bosjes tegelijk beginnen om te vallen en al die huisjes moeten verkocht worden.

Vervelende is dat die babyboomers steeds ouder worden en de enige manier om dat te financieren is door de rekenrente omhoog te gooien. (Dit hebben ze in het zuiden van de EU trouwens al een tijdje door, wij hier in het noorden willen er niet aan om nogal bedenkelijke redenen.)

FalderalderalderAAA | 29-05-12 | 01:01

@ Lompe Loel | 28-05-12 | 20:19 | + 5 -
Helemaal mee eensch.
Dit is inderdaad al sinds de vroege jaren '70 gaande. De exameneisen voor het onderwijs werden steeds verder verlaagd om de horde om met een diploma een school te verlaten zo laag mogelijk te maken en de zesjescultuur wordt in stand gehouden. Kijk in een willekeurig bedrijf eens rond op de werkvloer en praat eens met de mensen op de werkvloer en je weet hoe de vlag erbij hangt. Van boven naar beneden draait het om gemakzucht en onverschilligheid. Zelfbeheersing en gevoel voor verantwoordelijkheid kun je vaak vergeten.
Dalrymple heeft het in "leven aan de onderkant" over "waarderelativisme" dat criminaliteit goedpraat als onontkoombaar gevolg van armoede en discriminatie en het verdacht maken van prestatiedrang in het onderwijs. Ergo dus de "zesjescultuur".
Een slachtoffercultuur ontstaat waarin mensen hun lot niet meer in eigen hand nemen.
Met alle persoonlijke/ maatschappelijke kwalijke gevolgen van dien dus.

said_fred | 28-05-12 | 23:30

@ Lompe Loel, u heeft helemaal gelijk. Of zoals John F. Kennedy al zei: "Don't ask what the country can do for you, ask what you can do for your conuntry"

E Rectus Magnificus | 28-05-12 | 22:37

Lompe Loel | 28-05-12 | 20:19 | + 1
Werken en voor jezelf zorgen is het beste wat men kan doen i.p.v. het handje ophouden en klagen. Ondernemen nog veel meer dan gewoon "werken".
Maar de Nederlandse overheid maakt het mensen heel erg moeilijk om met ondernemen te beginnen (1001 regeltjes, registraties, papieren)... En daarnaast met het belastingstelsel... Als men een paar 100 euro extra verdient dan verliest men het recht op allerlei gratis geld via regelingen en krijg je ook nog een leuke bon van de fiscus.
Het systeem van de Nederlandse overheid is er vooral op gericht om een grote lagere-middenklasse te scheppen en de mensen vooral arm te houden.
De meeste mensen denken zelf niet eens aan manieren om wat extra's te verdienen.

Graftak | 28-05-12 | 20:59

Nederland moet eens niet zo janken over politiek maar eens werken tot hun hoogste prioriteit maken.
Nederland is vergeven van politiek en staats afhankelijk gejank. De media hebben het nergens anders over en de mensen ook niet.
Nooit hoor je iets over succesvolle mensen of bedrijven. Nee, want over werk praten mag niet in NL. Daar hebben ze het liever over wat de overheid voor ze moet doen.
En dan raar opkijken dat de economie in NL muurvast zit. Het socialisme is totaal door geslagen de laatste 40 jaar. En vrijwel niemand die het door heeft.
Alleen het talent, die voelen het glazen plafond in NL en zijn dan ook de mensen die naar het buitenland verdwijnen.
De middelmaat blijft achter. Maar daar is ook het hele Nederlandse systeem op gebouwd. Middelmaat, gewoon, prestaties afremmen en afstraffen en talent negeren door non-talent subsidie te geven.

Lompe Loel | 28-05-12 | 20:19

Ben ik nou gek of valt die "Grafiek Des Doods" als je 'm goed leest wel mee en is er een toename van zo'n 10%?!? (van 246.000 naar 264.000). Veel gedoe om niks?

Donkersloot | 28-05-12 | 20:07

Tsja, men is er in geslaagd om de woningmarkt tamelijk te verneuken en dit gaat de komende jaren als het even kan in de overdrive. Mede gezien het huidige voorgestelde "beleid".
Enfin, het wordt nog eens uitgediept in "Kunduzhypotheek.nl: hoofdpunten EIB-rapport over effecten Kunduz-akkoord / Lente-akkoord"
"Bij Kunduhypotheek.nl willen we graag diepgang. Hier de analyse van het EIB.Wat valt op: EIB waarschuwt dat banken nu helemaal nul concurrentie hebben, dat de werkgelegenheid in de woningbouw geraakt wordt omdat er geen nieuwe woningen meer gebouwd zullen worden en dat starters een hypotheek bij de bank wel op hun buik kunnen schrijven. Maar lees het zelf…" www.hypotheekvanjeouders.nl/wordpress/...
www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&c...
™
Het Kunduz/ Kontneuk akkoord wasemt de overbekende gierput/ onbespoten tenenkaas odeur die het verspreid in de zelfde mate als wanneer je het deksel van een gierput afhaalt. De natte droom van extremistisch linksch die het in een nacht en nevel Uberfanatieke/ psychopathische/ "idealistische" actie op een achternamiddag in elkaar knutselt zonder al te veel stil te lijken te staan bij futiliteiten als een economische realiteit en een werkelijkheid en dus een impact die het gaat hebben op niet alleen Henk en Ingrid maar ook een achterban van onrendabelen, die al niet in het bezit van enig financieel/ geestelijke rijkdom zijn en nog eens (financieel) worden gepakt. Als soppend achter het bureautje enthousiast wordt gemeld dat linksche hobby's als "ontwikkelingshulp" buiten schot blijven en men als hongerige wolven zich op de bezittingen van Henk en Ingrid wil storten in de vorm van diens spaargeld (dood vermogen volgens de Linksche Kerk) en diens huis met hypotheek dan weet je al hoe de vlag erbij hangt. Denk aan het adagium "bezit is diefstal".
debatop2.ncrv.nl/nieuwsblogs/belangrij...
www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&c...
™
Moest wat deze "sociale" aspecten van genoemd kontneukakkoord onwillekeurig denken aan het boek van Theodore Dalrymple "Leven aan de onderkant", Het systeem dat de onderklasse in standhoudt.
www.google.nl/search?q=theodore+dalrym...
™
Als onrendabele zou ik denken;"heer, bescherm mij voor mijn (zogenaamde) vrienden, met mijn vijanden (";de kapitalisten" *proest*) reken ik zelf wel af.

said_fred | 28-05-12 | 19:28

Pom pom pom ... Jaaaa Nederland, moddert u maar lekker door met uw overrated huizenprijzen. Zodra de nood echt aan de man komt, komt bunnykiller u wel tegen een leuk prijsje uit uw stulpje kopen. Kunt u een nieuwe doos kopen en heb ik een huis voor een eerlijke prijs. We faxen !

BunnyKiller | 28-05-12 | 19:02

Probleem is niet de huizenmarkt, maar de huizenprijzen. 8 van de 10 eigenaars willen nog een semi hoofdprijs voor hun hoopje stenen. Een enkeling realiseert zich dat het met ruim een procent per maand omlaag gaat en verlaagd serieus de vraagprijs.

Andersom dag | 28-05-12 | 18:36

@ vander F | 28-05-12 | 16:18 Ik ben het niet met je duiding eens, want ik heb de laatste tijd een rendement van ruim 10% op het geinvesteerde vermogen. Dat is toch gek, als iedereen zijn onverkoopbare huis te huur zet? Ik snap er niks meer van.

OhJee | 28-05-12 | 18:19

@Twee Jeetjes | 28-05-12 | 17:25
1: De TV de deur uit doen, het is toch alleen maar bagger, en wat je zien wilt kan ook via het internet.
Besparing minimaal 20 euro p.m.
2: Internetverbinding de deur uit doen, internetten doe je dan via je mobieltje (tethering)
Besparing minimaal 20 euro p.m.
3: Als je hem niet echt nodig hebt: doe je auto de deur uit of koop een wegenbelastingvrije Aygo of zo.
4: Betaal je schulden af en ga geen nieuwe aan.

Slipsnifter | 28-05-12 | 17:43

Ik krijg in 2016 mijn AOW 5 maanden later. Wie heeft tips om dit gat te dichten.
.
Tip 1 Auto met dure (130 euro/maand) wegenbelasting wegdoen en goedkope (38 euro/maand) terugnemen.
.
Wie weet nog meer tips. Op deze manier naaien we het Kunduz-akkoord helemaal naar z'n mallemoer.

Twee Jeetjes | 28-05-12 | 17:25

Het blijft wel Friesland, dat Moddergat. Daarom alleen al is dat boerderijtje minstens 2 ton te duur.

Stormageddon | 28-05-12 | 16:58

Krijg je niet de schijtziekte van de allenigheid daaro?

Twee Jeetjes | 28-05-12 | 16:44

Zeeland de enige provincie met meer verkochte huizen in de zelfde periode als vorig jaar dan in de rest van Nederland! woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/g...

Poeh, kocht ik vijf jaar geleden in Zeeuws Vlaanderen een vrijstand huis voor een absoluut laag bedrag met een absoluut absurde lage rente die ik ook nog eens 20 % heb vastgezet... minus hypotheek aftrek... En onze zuiderburen kopen zich momenteel scheel aan huizen hier! Succes rest van Nederland!

Leaque of Morons | 28-05-12 | 16:31

Huizen verkopen ,heeft vele motieven,maar je bent in deze tijd toch wel goed gek als je betaalbaar woont en omwille van schoonheid, jaloersheid of bezopen dikdoenerij en status-geilheid een andere omgeving gaat zoeken.In een stad vol overheidspersoneel als Den Helder kan je dat verwachten,want elke promotie bij de marine vereist standsverschil en dus een ander huis.Maar dit land is geen Den Helder,maar vanouds helder van geest : Hollandse nuchter zg.

Dolphi | 28-05-12 | 16:27

Rotbanken: ze veroorzaken de grote financiële malaises maar geen minister = manager die ze aanpakt. Ondertussen gaan landen = mensen kapot maar krijgen de heren prutsende bankdirecteuren belastinggeld om de door hun onkunde kapotgegane banken te redden (inclusief dikke bonus).
Weer je wat geinig is? Onderhandelen over je hypotheekrente. Dat is toch wel voor mijn gevoel steevast het vreemdste wat ik meemaak. Je weet dat de 'bankmeneer' beslist wat voor rente je gaat krijgen of je nou op je kop gaat staan of dat je je vrouw aan hem cadeau geeft. Het zal nooit lager zijn dat wat hij je wilt geven en het zal nooit lager zijn dan dat hij een gevoel heeft van "Tjemig, wat heeft die klant mij toch een onhebbelijke lage rente afgedwongen". En toch wordt een ieder wijsgemaakt dat je erover kan onderhandelen!

appeltjesgroeneweide | 28-05-12 | 16:23

De veroorzaker van alle ellende is de AFM, na de DSB affaire zijn zij met een pakket regeltjes gekomen.
Dankzij die regeltjes heeft de AFM de economie van financiele - tot bouwsector plat gelegd.
Maar we hebben wel fijn een hoop regeltjes zodat de starters later niet in de knoei kunnen komen.
In de knoei komen de meeste door scheiding of werkloosheid, dat gebeurt nou eenmaal kan je niet dicht regelen althans de AFM wel die meent dat de overheid alles moet regelen.
ALs de AFM de banken meer ruimte geeft om zelf te mogen beslissen aan wie ze wat centjes uitlenen zijn we een stuk verder.

Uw Verzekeringsadvis | 28-05-12 | 16:22

@OhJee | 28-05-12 | 15:31
economie rammelt, zomaar huizen kopen is er niet meer bij, instortende woningmarkt, men huurt nu even liever dan kopen, logisch.

vander F | 28-05-12 | 16:18

En dan te bedenken dat nederland met enigzins weldenkend beleid net zo`n paradijsje had kunnen zijn als bijvoorbeeld Zwitserland...
Maar nee, alles is hier gericht op "sociaal en progressief" slopen en weggeven...
Het oerhollandse weg-met-ons beleid waar we zo ontzettend goed in zijn en waardoor we in de rest van de wereld hartelijk worden uitgelachen.

Slipsnifter | 28-05-12 | 15:54

@ vander F | 28-05-12 | 14:43 Ik verhuur 2 huizen en heb de huurders voor het uitzoeken. De laatste tijd nog meer dan anders. Hoe rijm je dat?

OhJee | 28-05-12 | 15:31

vander F | 28-05-12 | 15:25 | + 1
Precies. Als mensen niet gedwongen arm worden gehouden en ondernemerschap loont, zal Nederland weer een van de rijkste en machtigste landen worden.

Graftak | 28-05-12 | 15:30

Graftak | 28-05-12 | 15:02
in die zin zou het hele systeem eens grondig ontmanteld moeten worden, soort van voorjaars schoonmaak, al die vestzak-broekzak activiteiten schrappen, vlaktaks instellen etc.
En dat binnen 1 week regelen.

vander F | 28-05-12 | 15:25

@lion@night | 28-05-12 | 12:26
En de doorgewinterde crimineel laten zien wat er zoal in huis staat of hangt? Ons huis is mooi van buiten en binnen doch ik zal nooit foto's van de binnenkant laten zien. Als ze het willen hebben dan moeten ze maar komen kijken.

Implant | 28-05-12 | 15:23

miko | 28-05-12 | 15:14
Pension naar 70? u bent nog jong denk ik.

spooked | 28-05-12 | 15:22

@miko | 28-05-12 | 15:14
absoluut, die krimp is zelfs uitstekend nieuws,
maar voor veel mensen contro-intuitief, zo gewend is men aan het 'groeimodel'.
ook politici blijf je maar horen bazelen over 'groei' alsof het een toverwoordje is.

vander F | 28-05-12 | 15:22

@vander F | 28-05-12 | 14:36
Ik zie daar het probleem niet zo van in. Er zijn nog veel te veel mensen die niet aan het arbeidsproces deelnemen .Verder mag van mij de pensioen leeftijd naar 70 jaar en geen gedwongen pensioen meer.Krimp van de bevolking levert op de termijn een hoop op.

miko | 28-05-12 | 15:14

De VOC mentaliteit is niet dood, enkel verlamd.
Met alle 1001 regeltjes in Nederland is iets (op kleine schaal en experimenteel) ondernemen zo ongeveer onmogelijk (legaal dan). Bovendien, je hoeft maar 100 Euro meer te verdienen in een maand en je verliest je recht op allerlei gratis geld en voordeeltjes en je zult de belastingdienst flink wat terug moeten gaan betalen. In Nederland loont het dus niet om ondernemend te zijn, soms wat extra te werken of om een projectje uit te proberen. Het hele sociale stelsel is zo gemaakt dat het volledig ontmoedigend is, en mensen dus min of meer "gedwongen" arm houdt.

Graftak | 28-05-12 | 15:02

@Jan Toeternuitje | 28-05-12 | 13:54
je kunt het je bijna niet voorstellen, maar er zijn inderdaad hele volksstammen die geen idee hebben wat voor hypotheek ze zich hebben laten aansmeren door een of andere gladjakker van een bank.

vander F | 28-05-12 | 14:43

@OhJee | 28-05-12 | 13:58
scholen sluiten en krimpen, Nederland heeft een demografisch waterhoofd, de naoorlogsche geboortegolf komt alras te overlijden.
We zitten dus met vergrijzing EN ontgroening
www.schooltv.nl/eigenwijzer/project/25...

vander F | 28-05-12 | 14:36

@Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:52
Ik heb nooit gesnapt waarom mensen hetzelfde willen betalen over een lange periode.Je kunt toch veel harder werken als je jong bent?
Ik ben nu half in de 40 en werk niet meer dan 25 uur in de week.
Bevalt me prima.

miko | 28-05-12 | 14:31

Gewoon verhuizen naar krimpregio's. Onbenullige randstedelijke vooroordelen overboord zetten en voor twee ton een prachtig huis aanschaffen in het oosten of zuiden van het land. Daarmee komt en de huizenmarkt weer op gang en de vergrijzing in de krimpregio's wordt verminderd. Werkgelegenheid komt vanzelf als de mensen zich weer verdelen over Nederland.

Bytemaster | 28-05-12 | 14:27

De stijgingen zijn een correctie op wat er in de woningmarkt aan de hand is. Net als de daling van huizenprijs.

Op naar de 500.000 woningen in de verkoop, de normale aantallen.

#NOT

BozeMan | 28-05-12 | 14:16

Die boerderij in Moddergat is een slimme investering! Dat halve gat staat leeg en/of te koop. Waarschijnlijk door de beroerde ligging. Aan de andere kant kun je met een goeie plantage in de stallen, de hypotheek binnen twee jaar aflossen.

GodDamage | 28-05-12 | 14:15

Pritt Stift
is daar wel internet? Kost jullie anders 1 lezer

The Thinker in ME | 28-05-12 | 14:14

verdiend*

dutchdj | 28-05-12 | 14:12

Laten zakken die handel, restschulden afboeken, hypotheekrente drastisch omlaag en koopsubsidie afschaffen en we hebben weer een gezonde markt. Maar nee, dat kan natuurlijk niet, want dan kan er natuurlijk niet genoeg gegraaid worden.

dutchdj | 28-05-12 | 14:11

Huizenbubbel in Nederland nu langzaam ook naar de knoppen, mooizo. Moest er een keer van komen, die huizenprijzen kunstmatig blijven opjagen houdt een keertje op.

SH- | 28-05-12 | 14:11

Zelf ben ik uitermate tevreden met mijn eigen stulp. Ik hoef en wil niet verkopen en geniet volop. Nu van mijn tuin (nu even verkast naar mijn 'atelier') en de privacy. En binnen is het ook een stukje aangenamer vertoeven dan in het duivenkot-flatje waar mijn ouders me opvoedden.
Ik kan me dus niet anders voorstellen dan dat het leedvermaak dat hier geëtaleerd wordt grotendeels door jalouzie gevoed wordt.

WirMachenMusik | 28-05-12 | 14:06

Komt allemaal meer dan goed. De vraag krijgt dadelijk een enorme impuls.
Want zoals GL & D66 willen moeten we straks immers allemaal gaan verhuizen naar dichtbij je baan(zonder ontslagbescherming).

Hufter | 28-05-12 | 14:05

Waarom de fokpremie stoppen na het tweede kind? Elke vogel kan voor zichzelf zorgen, is de mens daar te stom voor?Te lui misschien?
Als je naar het centrum van Den Haag gaat of naar Marokko aan de Noordzee lijkt het alsof er niemand werkt, wat doen al die mannen op straat en op de markt? En toch gaan er kapitalen aan kinderbijslag het land uit, voor niet of wel bestaande kinderen.
Ook hiermee worden we bedonderd.

Barbertjehangt | 28-05-12 | 14:04

Als student maak je de keuze; werken of zuipen. Dat wordt dus zuipen. Daarna zoek je een vrouw met centen. Moet je daar moeilijk over doen? Dacht het niet!

tiswat | 28-05-12 | 14:03

Het zijn eigenlijk niet eens de woningen die zo duur zijn maar de grond in Nederland. 13% van Nderland mag bewoont worden. Daardoor zijn de grondprijzen absurd hoog.

Smarties | 28-05-12 | 13:58

@ vander F | 28-05-12 | 13:36 Tot nu toe is de bevolking nog steeds gegroeid. De mensen worden ook ouder, moet je niet vergeten.

OhJee | 28-05-12 | 13:58

Het is wel apart onderhandelen in deze dalende markt. De meeste verkopers willen (nog) niet aan -20/30 % van hun vraagprijs. Maar het enige wat jij hoeft te doen is gewoon wachten.

roze_bril | 28-05-12 | 13:57

@kapitein_iglo

ik snap je hekel aan de banken wel, maar waarom denk je dat die banken zo moeilijk doen met lenen?

Ze willen dolgraag uitlenen! Dit is hun corebusiness, zo verdienen ze hun geld. Daar betalen ze al die grote kantoren en managementsalarissen van. De grootste waarschijnlijkheid waarom ze niet willen uitlenen is omdat jan de koper een redelijke grote kans op default heeft. Die banken hebben miljoenen aan R&D afdelingen en die weten waarschijnlijk wel beter dan jij en ik hoe de huidige en waarschijnlijk toekomstige ontwikkelingen zullen verlopen. Dit is juist een duidelijk signaal, zij verwachten een verslechtering, en daarom lenen ze niet uit.
En zomaar geld gaan uitlenen vanuit een overheidsbank werkt ook niet. De bubble is geweest, en moet weer leeglopen, zodat een nieuwe cyclus kan beginnen. Wash, Rinse & Repeat.

The Thinker in ME | 28-05-12 | 13:54

Echt gebeurd: iemand vertelt dat ie een aflossingsvrije hypotheek heeft.
.
Op de vraag hoe hij na de looptijd de hoofdsom gaat terugbetalen komt het antwoord: "Dat hoeft niet, het is een aflossingsvrije hypotheek".
.
Die hert-in-de-koplampen blik in z'n ogen toen hem uitgelegd werd wat aflossingsvrij hier betekent...

Jan Toeternuitje | 28-05-12 | 13:54

Parel van het Zuiden | 28-05-12 | 12:19 | + 9 -

Geen dank .. en geheel tot uw dienst.
Wie stemden er in Maart vorig jaar overigens tegen een motie om de misselijke bonussen verstrekt door banken die staatssteun hadden ontvangen voor 100% te belasten? Juist
ja : de VVD en bijwagen Verhagen c.s.. Dus ga me nu niet vertellen waar de werkelijke vriendjes van de VVD zitten.

daytripper | 28-05-12 | 13:51

Maar goed, de huizenprijs gaat dus zo'n 80% zakken voordat we in reel vaarwater terechtkomen,
je zou bijna medelijden krijgen met die hypotheeksukkels die never nooit meer van die megahoge schuld afkomen.

vander F | 28-05-12 | 13:49

De kinderbijslag inkomensafhankelijk maken was toch de oplossing voor de crisis? Dat heb ik van Die-de-rik begrepen?

spanarchist | 28-05-12 | 13:41

@
Als de euro werkelijk instort en ons geld geen tyfus meer waard is, is onze schuld dat ook niet. Dàn zijn de banken pas gefucked...
ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:24

Het zal die banken een rotzorg zijn, die hebben het uitgeleende geld ook weer bij iemand anders opgenomen, en die is pas fsck'd.

dugo | 28-05-12 | 13:39

er moet nog zeker 50% van de vraagprijzen af om weer een gezonde markt te krijgen. Ben benieuwd wie de eerste is die dat gaat of moet doen.

Dagobert D. | 28-05-12 | 13:38

@vander F | 28-05-12 | 13:36

Ach, importeren we toch nog een paar miljoen hardwerkende qatkauwers?

Oh. Wacht.......

Reinaert | 28-05-12 | 13:38

@OhJee | 28-05-12 | 13:31
Nederlandse bevolking neemt af. Europa als geheel ‘krimpt’ al vanaf 2004. Ons werelddeel is zelfs koploper in de wereld. Delen van Spanje, Italië, Polen, Frankrijk en Duitsland kampen al decennia met de gevolgen van bevolkingskrimp. Wie en route naar het zuiden de snelweg verlaat, belandt al gauw in één van de vele spookdorpen op het verlaten platteland van Frankrijk. Leeggelopen door slechte bestaansmogelijkheden ter plekke. Desolaat door betere kansen elders.

Bill Cosby | 28-05-12 | 13:38

Geen zorgen, dit is een verwachte piek. Iedereen gaat nu even snel dichter bij z'n werk zoals GroenLinks wil en daarna is alles weer koek en ei.

FrankieHapsberger | 28-05-12 | 13:37

Elke dag een corrupte politicus, corrupte bankier of corrupte manager uit de semi-overheidssector live op de televisie ophangen zou in ieder geval goed voor het vertrouwen van de bevolking zijn. Alleen vervelend voor de pvda, die houden dan wel erg weinig mensen over.

spanarchist | 28-05-12 | 13:37

De paarden op de foto zijn leuk maar voor de rest zou ik niet in Moddergat willen wonen, mij te rustig.
vindt het trouwens ook geen 315000,00 euro waard het is waar executie waarde min 15000,00 euro

Soledi Kidswear3995 | 28-05-12 | 13:37

@OhJee | 28-05-12 | 13:31
dream on
bevolking groeit niet meer, vergrijst wel,
boomerts massaal dood binnen nu en 20 jaar = veel vrijkomende woningen = nog verdere daling huizenprijs.

Scholen krimpen en fuseren al jaren wegens teruglopendfe leerlingaantallen, de toekomstige huizenkoper.

vander F | 28-05-12 | 13:36

De banken hebben gmiddeld per jaar op hypotheken nu een kost van risico van ongeveer 15 basispunten, dat is 0,15 procent. Dat noem ik nog niet echt afschrijven.

gooi en smijtwerker | 28-05-12 | 13:35

Misschien tijd om van eens afscheid te nemen van de dogma dat geld het hoogst haalbare goed is. Alsof geld ons daadwerkelijk gelukkig maakt. We maken ons druk om economische vooruitgang, maar waarom?

Bill Cosby | 28-05-12 | 13:35

ben nou bezig met het kopen van een huis. bruto brengen we bijna per jaar 47000 Euro binnen, maar die banken doen oh zo moeilijk over een hypotheek van 205.000.
net wat
zweibier | 28-05-12 | 13:28
zegt: als de banken nou eens relaxed doen, gaat de huizencrisis ook voorbij.

kapitein_iglo | 28-05-12 | 13:33

@gooi en smijtwerker | 28-05-12 | 13:16
De banken zijn nu al keihard aan het afschrijven, ze gaan alleen nog proberen het bij Sjaak en Sjaan op te halen, wat ze niet gaat lukken, maar wat dé Nederlandse bevolking in armoede stort.
Het gaat om het idee, je kan er allerlei variabelen op los laten, maar de basis is: 33% afschrijven, HRA afschaffen, overdrachtsbelasting 0.
Nederland gaat op dit moment kapot, uw vermogen verdampt.
Eénmaal andermaal, VERKOCHT! aan die meneer met die bruine ogen daar.

gentle giant | 28-05-12 | 13:32

De huizenprijzen zijn wel eens eerder zo in elkaar geklapt - en ook weer opgekrabbeld. Als je een huis hebt, gewoon blijven zitten, komt vanzelf weer goed.

Het punt is: Nederland wordt niet groter, de bevolking groeit wel. Eén en één is twee.

OhJee | 28-05-12 | 13:31

@hagelkruis | 28-05-12 | 13:23 | + 0 -

Bestaat binnenkort al. Dat programma heet 'ik op zolder of jij in de kelder'. Waarbij een jong-gescheiden ex-paar nog samenwoont in een onverkoopbaar Vinex hut.

El Gouda | 28-05-12 | 13:31

Gobnudeus | 28-05-12 | 12:23 | + 0 -
Het tegengestelde is echter meer aannemelijk. Er lopen meer gekken vrij rond, dan dat er opgesloten zitten.

Rector Reflector | 28-05-12 | 13:30

De nederlandse huizenmarkt drijft op besteedbaarheid en toekomstvertrouwen.

Onze volprezen coalitie met griekse preferenties heeft net de besteedbaardeid voor nieuwe kopers fors afgekapt. Alleen al daardoor zouden de prijzen zomaar met 20 procent moeten dalen.

Zonder enige vorm van compensatie.

gooi en smijtwerker | 28-05-12 | 13:29

De mensen die hun huis snel moeten verkopen hebben een probleem. Voor de mensen die een andere reden hebben, boeit het allemaal vrij weinig :) Een beetje geld mag je huis toch wel kosten, dus als je het lager verkoopt dan jij ervoor hebt betaald is het ook niet erg :)

Probleem wordt eigenlijk voornamelijk gecreëerd door de banken en de media. Als de banken nu eens wat relaxer worden, dan komt het vanzelf wel goed met de media!

zweibier | 28-05-12 | 13:28

hagelkruis | 28-05-12 | 12:13
"Onze gezonde economie is naar de kloten geholpen op het moment dat Zalm de guldenprijs van de huizen in feite 60% optisch verlaagde..."
Johan1438 | 28-05-12 | 13:00 |
Inderdaad Johan, velen rekenden zich rijk maar nu mogen de ouders de puinhoop van hun "gescheiden" kinderen oplossen,
ergste is nog dat 400.000 vrouwtje/mannetjes gevangen zitten als in boerka's omdat hun droomhuisjes niet meer te verkopen zijn, ben benieuwd naar het TV-programma wat 10.00 huilers kan portretteren

hagelkruis | 28-05-12 | 13:23

Er moet nog minimaal 10% van de huizenprijzen af hoor. Sowieso bijna 6% eraf omdat hypotheken nog maar 100% van de woningwaarde mogen zijn ipv 106%. Dan nog de hypotheekrenteaftrek die afgeschaft wordt in stapjes. We hebben bij de pensioenleeftijd ook kunnen zien dat het snel kan gaan.

stipjes | 28-05-12 | 13:22

@Hunter S. Thompson
Dat je aardig hebt verdiend door te speculeren met geleend kapitaal is inderdaad mooi voor je. Doch moet je niet vergeten dat we al een tijdje in een globale recessie zitten, die naar alle waarschijnlijkheid eerder verergert dan verbetert. Het is lastig wanneer je in een bullperiode aardig hebt verdient door met die huidige flow mee te gaan je te kunnen voorstellen dat tijden ook anders kunnen worden. Als er een daling komt zal dat nooit in een rechte lijn zijn nee, altijd met horten en stoten. Maar er zijn nauwelijks goede argumenten op te brengen waarom de woningmarkt op zou trekken. Sommigen besteden nu al 40% van hun besteedbare inkomen aan woonlasten, moet dat 60% worden? En oja, iets wat nu geen media aandacht krijgt, maar wel degelijk aan de gang, is een afneming van de groei van China en India.

Zowiezo is het huidige woningmarkt-model hier in Nederland een omslachtig stelsel. De overheid begint met geld te innen via IB, om vervolgens weer een deel terug te laten vloeien via de HRA. Hoeveel tussen personen en ambtenaren zijn voor deze nutteloze gelddistributie nodig? En dat wordt weer betaald uit de belastingpot. Inefficiëntie ten top.

The Thinker in ME | 28-05-12 | 13:22

De oplossing is zo simpel, kijk naar de prijzen vergelijkbare huizen in de buurt tussen 2003 en 2008, doe er 25% af en je bent huis zo kwijt. En die restchuld, ja eigen schuld dikke bult denk ik dan, had je maar niet moeten denken dat die 'smaakvolle' keuken en badkamer met geleend geld extra waarde toevoegt, dan ben te stom om voor de duvel te dansen en verdien je niet anders. Het werkt hetzelfde als op de beurs, je moet dat soort zaken alleen doen met geld wat je ook gewoon kan missen, anders niet. En veel had je niet gemist, een pizza gaat ook prima in combi-oventje, daar heb je geen Boretti voor nodig, en die vijf minuutjes douchen 's morgens, tja moest je daar nou 20000 pegels voor aftikken? De Nederlands koopwoningmarkt zal nog flink moeten zakken voordat de boel weer op gang, als dat al gebeurt, want in Spanje en Ierland lijkt de boel ook nog steeds op z'n gat te liggen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Rest In Privacy | 28-05-12 | 13:22

@gentle giant
Dan vind je het dus ook niet erg wanneer de staat eur 50 miljard extra in abn amro stopt en 80 miljard aan de rabobank geeft en een enkele verzekeringsmaatschappij zoals AEGON 7 miljard toestopt. Samen goed voor 200 miljard. Plus of min een paar miljard. Bovenop onze bestaande staatsschuld. En de zekere tegenvallers die er op ons afkomen. Nederland-nieuw griekenland, maar dan zonder ouzo, feta en olijven.

gooi en smijtwerker | 28-05-12 | 13:16

@Mazzeltov Mijn idee, ik heb die hele huizenmarkt nooit begrepen. Normaal gesproken wordt iets altijd goedkoper naarmate het ouder wordt. Met huizen is dat net andersom. Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen er nu 2 huizen hebben en dubbele woonlasten hebben. Eerst een ander huis kopen en daarna pas je oude huis verkopen was ook altijd doodnormaal en heb ik ook nooit kunnen snappen. Dat in een wereld waar zoveel geld in om gaat. En omdat de huizenmarkt nu naar de kloten gaat worden huurders gestraft (huurverhoging) omdat ze zich nooit gek hebben laten maken en verstandig zijn geweest.

Roscoo1963 | 28-05-12 | 13:15

Als er wat meer huizen te koop waren, is er voor de gedwongen forens nog hoop. Anders vrees ik dat vooral Groen Links een heel, heel groot probleem heeft na de hufterige opmerking van Van Gent dat forenzen maar moesten verhuizen. lesclochards.wordpress.com/2012/05/25/...

Arrabinekoeterine | 28-05-12 | 13:07

Hoe zou Moddergat met Carnaval heten?

Hans Otjens | 28-05-12 | 13:07

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:58
Inderdaad, een vlaktaks vind ik ook veel sympathieker, en verder in zijn algemeenheid meer doelbelastingen. In plaats van alles op de grote hoop.

Willem Hollander | 28-05-12 | 13:06

@Zure Sigaar | 28-05-12 | 12:12

Nee Geert verdient mijn stem ook niet, wegens te links.. Ik zeg: stemt allen blanco, dan maken we met zijn allen een statement en krijgt de winnende partij mijn stem teminste niet cadeau..

deMeer | 28-05-12 | 13:05

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:56
Oh dat vind ik best hoor, technisch correcter waarschijnlijk, dan noem je het geen subsidie.
Alfred E. Neuman | 28-05-12 | 12:52
Moge, nou ik twijfelde even vandaar, zag al andere mooie reacties hierboven :)

Willem Hollander | 28-05-12 | 13:04

Tjah, dan moet je nu gewoon de reiskosten op arbeid gaan belasten tegen top tarief en aflossen verplicht gaan stellen bij nieuwe hypotheken. Dan komt het wel goed met de huizenmarkt.

dugo | 28-05-12 | 13:04

@Einde van de Domheid | 28-05-12 | 12:19
Komt ie weer met dat lulverhaal..... Wiens eigendom zijn die huizen dan?

Nilfisk | 28-05-12 | 13:03

Nederlanders hebben zich gek laten maken door mensen als Jan des Bouvrie en bladen als VT Wonen. En de banken vond het prima. Leen er maar op los mensen, the sky is the limit. Meer, groter, duurder, gekker. Tegels uit Cordoba, badkuip van Siciliaans graniet, keuken als een CSI-laboratorium. Leven in een paleisje terwijl, let's face it, de meesten onder ons allemaal janboerelullen zijn of van een janboerelul afstammen.

milky bar | 28-05-12 | 13:02

hagelkruis | 28-05-12 | 12:13
"Onze gezonde economie is naar de kloten geholpen op het moment dat Zalm de guldenprijs van de huizen in feite 60% optisch verlaagde..."

Touché! De intelligente mensen wisten allang dat de burgerts voor de gek gehouden werden. Maar zoals altijd worden mensen inhalig en iedereen wil de jackpot winnen.
Je wilt niet weten hoeveel gezinnen nu in de problemen zitten door een veel te hoge hypotheek met graties restschuld door bijv. echtscheiding.

Johan1438 | 28-05-12 | 13:00

@Willem Hollander | 28-05-12 | 12:51

Ter aanvulling: verder ben ik het wel met je eens, dat we van al die onzin af moeten, want ook op belasting gebied zitten we met waanzinnige overregulering, die alleen maar averechts werkt.

Gewoon naar de vlaktaks, en voor de rest zoek je het maar uit, hoe je je huis betaald.

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:58

@Willem Hollander | 28-05-12 | 12:51

Jammer alleen dat HRA geen subsidie is, maar een aftrekpost over ZELFVERDIEND geld, waar subsidie andermans geld is.

Dus je kletst onzin.

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:56

Wat kost nou helemaal een huis bouwen aan matriaal, op een stuk grond,
ik heb wel eens gelezen dat je voor 35,000 een behoorlijk huis kunt neer zetten.
Zonder arbeidsloon natuurlijk, waarom moet er zoveel winst op gemaakt worden?

happysolo | 28-05-12 | 12:55

@Willem Hollander | 28-05-12 | 12:51 | + 1 -
Mogguh... ik vond het al lang duren.

Alfred E. Neuman | 28-05-12 | 12:52

miko | 28-05-12 | 12:29
Same here!
Ik was me 15 jaar geleden al bewust dat ik precies het tegenovergestelde moest kiezen wat de banken mij wilden aansmeren. En dát heeft bewezen gewerkt!

Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:52

12 September:
nl.wikipedia.org/wiki/12_september
443: De Senaat weigert de jaarlijkse schatting aan de Hunnen te betalen. Ter voorbereiding van een onvermijdelijke oorlog wordt er een wet uitgevaardigd die aan iedere dux (gouverneur) extra taken toebedeelt. Het Romeinse leger wordt gemobiliseerd en de rijksgrens versterkt met fortificaties.
1944: In Limburg begint de bevrijding van Nederland.
Dat u niet zegt; 'Dat wist ik niet'.

gentle giant | 28-05-12 | 12:51

Niet zo moeilijk doen hoor, stoppen met HRA/NHG en andere subsidievarianten. Wachten op prijsniveau waar, de boel weer aantrekt, hoe laag dat ook kan worden.
Woningprijzen dalen substantieel, vrije sector huur uiteindelijk ook, kunnen we meteen de sociale verhuur goeddeels afschaffen en gemeenten kunnen evt. individueel armlastigen subsidiëren. Kap nou eens met die ongein, zo'n beetje heel Nederland woont met subsidie, zowel koop als huur. (uitgezonderd de relatief kleine groep vrije sector huurders, de enigen die de volle mep betalen)

Willem Hollander | 28-05-12 | 12:51

@Red mij niet | 28-05-12 | 12:30

En dáár zit je helemaal raak: iedereen heeft zich gek laten maken, dat woningen een fantastische belegging zijn voor je oude dag , en zijn vergeten het primair te zien als een dak boven je hoofd.

En dan, als je je oude dag bereikt hebt, en stel, de economie zou nog geweldig gedraaid hebben, verkoop je je huis. De opbrengst die niet in een volgend huis gestopt wordt valt onder inkomsten en dus wordt er IB over geheven. Ja, over geld waar al belasting over betaald is, en wat door de schulden duurder was, dan het uiteindelijke resultaat (je bent namelijk altijd meer kwijt dan het oplevert), mag je NOG eens belasting gaan betalen.

En het allerbelangrijkste: Waar ga je dan wonen? Huren? En dan vervolgens jaarlijks een vermogensrendementsheffing mogen betalen over een door de overheid fictief vastgesteld rendement van 4% over het vermogen dat je huis heeft opgeleverd? Dus WEER belasting betalen over dat geld? Wow, wat een belegging is dat.

Al met al, is de huizenmarkt maar voor één grote partij echt een appel voor de dorst, en dat is de roverheid.

En daar zal hopelijk binnen heel kort een eind aan komen...

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:49

Altijd geestig al die huurmenschjes die alles van de woningmarkt denken te weten. Omdat ik zo slim was op mijn 17de mijn eerste huis te kopen en in de 15 jaar daarna steeds groter ben gaan wonen verdiende ik goed. Daardoor is het nu geen enkel probleem dat ik twee huizen heb waarvan er een te koop staat en die weg zal gaan met een verlies van een 40k. In 15 jaar huizen kopen en verkopen verdiende ik ongeveer net zo veel als met werken. Ja nu is het even minder, zo kan het gaan. Lange termijn denken is helaas wat veel mensen niet kunnen. Lekker blijven huren kinders.

Hunter S. Thompson | 28-05-12 | 12:45

@Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:42
Vergeet 9/11, remember 9/12!

gentle giant | 28-05-12 | 12:44

Volgend jaar zijn de meesten van ons gratis ontslagen.
(met dank aan (vv)D66 & groenrechts. Ten gunste van zg. outsiders die de klus (theoretisch) voor de helft van de prijs gaan doen. Zie TNT debacle...

Hufter | 28-05-12 | 12:43

@Red mij niet | 28-05-12 | 12:39
En dat is de grote misvatting.Je huis word niet meer waard maar blijft ,mits onderhouden, dezelfde waarde hebben.Verder is het dood kapitaal want je moet er in blijven wonen.Maar mensen laten zich vaak in een hoekje wegzetten want men durft niet tegen de bankjongen te zeggen dat het niet fris ruit en men zijn twijfels heeft.Leen maar! Je kunt de rente toch aftrekken van je belasting.Yup met die verstandhouding dat je belasting alleen betaalt over geld dat je verdient en rente altijd moet betalen.

miko | 28-05-12 | 12:43

Geen interieurfoto's omdat het geen officiële woonbestemming heeft... En ook nog lekker asbest op het dak! Lekker buitenkansje... :)

JohanM | 28-05-12 | 12:43

Bindend advies: Stem op geen enkele partij die voor de Eurozone is 12 September

Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:42

Los van lange termijn maatregelen als afbouwen HRA en huurtoeslag ligt de oplossing van de huizencrisis in het herstellen van de middenklasse. Een gerichte lastenverlichting, gefinancierd uit een stevige sanering van de (semi) publieke sector en terugtrekken van onzalige 'miljarden commitments' als ESM, zou vertrouwen kunnen herstellen. Natuurlijk zullen de huizenprijzen dalen maar naar een veel overzichtelijker bodem als de kloof waar we nu op afsteven.
.
Kan dit? Ja, mits de Nederlandse politiek eens in wijsheid en burgerbelang gaat besluiten. De Nederlandse overheid en de Europese Unie hebben hun eigen omvang zelf in de hand, maar zullen moeten erkennen dat zij niet meer "slechts" de markt verstoren zoals overheden plegen te doen, maar dat zij inmiddels een zwart gat zijn geworden die de markten leegzuigen.
.
Zal het gebeuren? Nee, de Nederlandse en de Europese politiek streeft andere belangen na. De luchtkastelen van onze overheid en de Europese Unie zullen ten kost van elke burgers die ze kunnen vinden in hun belastingvizier door gaan.
.
De burger kan het best zoveel mogelijk "assets" buiten bereik houden van de overheid totdat de echte klap komt. Dan heb je erna wat starterskapitaal voor de wederopbouw...

Parel van het Zuiden | 28-05-12 | 12:41

Een uitkering was nog nooit zo aantrekkelijk. Gratis wonen, wie wil dat nu niet!

HoogToontje | 28-05-12 | 12:40

Ook grappig: Bij alles wat je koopt ga je er van uit dat het slijt en minder waard wordt. Bij veel ga je er van uit dat je er nooit meer een cent voor terug ziet. Behalve een huis, dat zou altijd in waarde stijgen. Extragratis: je kan regelmatig een extra hypotheekje nemen op de overwaarde! Geld groeit niet aan een boom, maar wel aan je huis.

Red mij niet | 28-05-12 | 12:39

.. het goede nieuws voor mensen die hun huis verkochten met behoud van veel schuld is dat dankzij de EU geld pijlsnel in waarde daalt. Een oude geleende gulden is nog geen Euro meer waard, dankzij de Wet van de Communistische Vaten. Het verschil stroomt in de zuidelijke putjes van "ons" financiële systeem.

Jan Passant mk2 | 28-05-12 | 12:39

@Red mij niet | 28-05-12 | 12:30
Ja lenen tot je een ons weegt en daarna klagen als je het niet meer red.Want de kinderen kosten meer geld,de vrouw of man wil minder werken maar we willen wel op vakantie blijven gaan enz.De Nederlander,het lijkt wel een griek.

miko | 28-05-12 | 12:39

de afgelopen tijd is het ook mogelijk dat nieuwbouwhuizen op Funda staan (dus niet alleen bestaande bouw) vertekent het beeld natuurlijk.
Sowieso staan er in NL heel weinig huizen echt leeg, in tegenstelling tot Spanje en USA.

erkendeverhuizer | 28-05-12 | 12:38

@gentle giant | 28-05-12 | 12:17
éénmaal andermaal, door Alexander op de veiling verkocht, maar stem gerust D66, ben je volgend jaar aan het werk op deze dag.
==
Nou, volgend jaar aan het werk lijkt me niet voor veel mensen en als je dan nog eens die zelfingenome Koolmees hoort dan vraag je aj ofiemand het nog kan betalen volgend jaar naar zijn werk te gaan.

Iets van kereltje Peggold kopen? Nooit, zelfs niet gratis want met hem weet je nooit hoe je er wel weer ingeluisd zal worden.

Barbertjehangt | 28-05-12 | 12:37

@pitsteen | 28-05-12 | 12:22
Lul niet man, de dalende huizenprijzen en de enorme geldontwaarding hebben niks met links of rechts te maken, maar alles met het door en door verrotte financiele systeem.

Alfred E. Neuman | 28-05-12 | 12:32

In al het Haags gelul wat ik tot nu toe voorbij heb horen komen ontbreekt elke visie, of het is landverraad, dat kan ook. Huren verhogen, hypotheekrenteaftrek aanpakken, pensioenleeftijd omhoog, 2de pinksterdag ook maar komkommers plukken voor Griekenland.
Het is de hoogste voor een Marshallplan, hetzelfde idee waar nu over onderhandeld wordt bij Vestia (bedankt hé Erik en banken).
www.z24.nl/ondernemen/artikel_353911.z...
Banken schrijven 33% van de uitstaande hypotheekschuld van dé Nederlander (hij bestaat) af, hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft en das Reich compenseert de banken.
Reële woningprijzen, veel minder administratief gekloot en de banken doen eens wat terug.

gentle giant | 28-05-12 | 12:30

Huizen zijn toch vastgoed? Helaas zijn te veel mensen in de makelaarpraatjes gestonken dat het 'beleggingsobjecten' zouden zijn.

Red mij niet | 28-05-12 | 12:30

Gebakken lucht is waardeloos en behalve wat bouwmaterialen is dat toch het grootste component van de verkoopprijs van Nederlandse huizen. Je kan het de verkoper niet eens kwalijk nemen, die heeft zijn leven in onderpand gegeven voor deze warme substantie en hoopt op genade.
En natuurlijk dat er niet een stel criminele krakers misbruik gaan maken van zijn ellende. Vooral werkende mensen hebben niet altijd de keuze waar ze gaan wonen.

Jan Passant mk2 | 28-05-12 | 12:29

@Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:22
Ik heb indertijd lineair geleend.Mijn eerste jaren waren zwaar en ik heb met wat gesjoemel en krom liggen een redelijk huis kunnen kopen.Ook ik heb versneld afgelost en dat vond niemand 'slim'.Ondertussen ben ik op twee huizen vrij. Misschien dat Mazzeltov van me huurt. :)

miko | 28-05-12 | 12:29

Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:22 | Betaal slechts gas en licht en gemeentelijke belastingen, koopje. Laat maar snel zakken die prijzen dan kan ik de bovenetage overnemen en er 1 woning van maken. Kassa!

Bokito ergo sum | 28-05-12 | 12:27

@pitsteen | 28-05-12 | 12:22

"... De aflossing maar lenen dan?..."

Waarom ook niet? Als onze overheden op die manier hun schulden willen oplossen, waarom zouden wij dan niet een handje helpen, aan die totale ineenstorting?

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:26

@pitsteen | 28-05-12 | 12:22
Dat de prijs van onroerend goed nog stevig verder naar beneden gaat hoor ik al 10 jaar. Dat de economie verder inklapt naar een jaren dertig niveau hoor ik sinds 2008 elke week.
Wanneer gaat het nu eens echt gebeuren?

Allemaal | 28-05-12 | 12:26

Altijd leuk foto's van het exterieur zonder foto's van het interieur.
In de meeste gevallen betekent dit dat het interieur een grote teringzooi is.
Zoals vaak blijkt, aan de buitenkant is het mooi, van binnen door en door verrot.
Zoiets als Nederland BV zeg maar.

lion@night | 28-05-12 | 12:26

Pritt, niet zo alarmistisch doen. D66 heeft de oplossingen ("hervormen") al lang klaar liggen:
- BTW omhoog, behalve voor kunst.
- Lasten verzwaren.
- Kunstsubsidies omhoog.
- Ontwikkelingshulp verhogen.
- Weg met de HRA.
- Meer immigratie.
- Meer dubbele paspoorten.
- Meer macht naar Brussel.
- Een leven lang leren.
- ESM naar 50.000 miljard €.
- 2000 uren per jaar werken.
- Werken tot je 85e.

Fijnstoffer | 28-05-12 | 12:26

@Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:22

Als de euro werkelijk instort en ons geld geen tyfus meer waard is, is onze schuld dat ook niet. Dàn zijn de banken pas gefucked...

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:24

De huizenmarkt is een dierentuin. Er worden nog steeds absurde prijzen gevraagd voor hokken die nog niet de helft waard zijn. Zelf zag ik recentelijk puur toevallig ook een aardig huis te koop staan, leuk projectje, leuk gelegen, leuke tuin, beetje werk aan, maar dat hou je toch, en last but not least: leegstaand. Dan zou je toch denken dat zo'n eigenaar er graag van af wil. Thuisgekomen even de prijs opgezocht: precies het dubbele van hetgeen ik in mijn hoofd had. Zes-en-een-halve ton voor een modaal dertiger jaren huis met zichtbare oorlogsschade. Proost!

Reinaert | 28-05-12 | 12:24

dubbert | 28-05-12 | 12:21 | + 0 -
Je kunt bij (huur)koop ook denken aan een volatiele prijs.
Daalt de gemiddelde huizenprijs, dan daalt ook jouw hypotheekbedrag.

Einde van de Domheid | 28-05-12 | 12:23

@zeg maar jansen | 28-05-12 | 12:07
Helaas zitten de meeste gekken opgesloten, dus die kans is erg klein.

Gobnudeus | 28-05-12 | 12:23

Reken er maar op, dat de prijs van het onroerend goed nog stevig verder naar beneden gaat. Reken er verder op dat de economie verder inklapt naar een jaren dertig niveau. Tja, op één of andere manier moeten we onze linkse schulden ophoesten. De aflossing maar lenen dan?

pitsteen | 28-05-12 | 12:22

@Zure Sigaar | 28-05-12 | 12:12

Doe toch niet zo dom, jongen...

Niemand gaat die huizenmarkt meer vlot trekken, want die bubbel staat ook al een aardig jaartje op klappen. En dat gaat ie doen ook, wie je ook stemt.

Wel hoop ik dan voor Wilders dat dat nog even gaat gebeuren voor 12 september, dat dan weer wel.

ZKH EénOog | 28-05-12 | 12:22

Ik los gewoon versneld af. Dat is de énige manier om die kudtbanken terug te fucken.

Banana-Hollandia | 28-05-12 | 12:22

hagelkruis | 28-05-12 | 12:13 | + 0 -
Zalm heeft daar weinig mee van doen.
Vraag/aanbod.
Er is nooit genoeg gebouwd na WOII.

Einde van de Domheid | 28-05-12 | 12:22

Tot de prijs daalt naar de werkelijke waarde staat de koopmarkt stil. Zelfde geldt voor de huren. Verhuizen: ik moet er niet aan denken! Er zijn partijen die bezit bevorderen. Bezit geeft zorgen.

dubbert | 28-05-12 | 12:21

@daytripper | 28-05-12 | 12:15 |

De staatssteun expliciet noemen en marktwerking als schuldige aanwijzen. U durft uw "intellect" wel breed uit te venten.
.
*zucht*

Parel van het Zuiden | 28-05-12 | 12:19

(Of je kunt jouw aandeel verkopen aan een andere (huur)koper...)

Einde van de Domheid | 28-05-12 | 12:19

EvdD oplossing:
Verander hypotheek naar huurkoop.
Kun je de huurkoop niet betalen, dan moet je je huis uit.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Einde van de Domheid | 28-05-12 | 12:19

Die hardwerkende tweeverdieners waren zo stom om te geloven dat hun lelijke rijtjes huis binnen no time twee keer zo veel waard zou zijn. Die hoeven wat mij betreft helemaal niet gered te worden.

Mike Oxlong | 28-05-12 | 12:18

@Zure Sigaar | 28-05-12 | 12:12
éénmaal andermaal, door Alexander op de veiling verkocht, maar stem gerust D66, ben je volgend jaar aan het werk op deze dag.

gentle giant | 28-05-12 | 12:17

Ik weet niet waarom, maar Funda vind ik een vies woord. Zal wel aan mij liggen!

c.onjo | 28-05-12 | 12:15

"Banken die het verprutsen krijgen miljarden aan staatssteun, hardwerkende tweeverdieners die een hypotheekje willen, krijgen helemaal niets." (quote Pritt Stift).
Ik zou zeggen: nu niet teveel zeuren: de meerderheid hier was toch zo blij met de vrije markt VVD-boys aan het roer indertijd?

daytripper | 28-05-12 | 12:15

Meh.. Pas als de boel echt grondig inklapt koop ik weer.

Mike Oxlong | 28-05-12 | 12:14

Door het lente-akkoord komt er binnenkort weer een impuls.
Medewerkers van het COA, AZC's en hun vriendjes, managementlagen van gratis-geld-voor-afrika-doelen zitten ook weer goed in hun slappe was, net als de makers van die grote rode buizen in het midden van rotondes en managers in de zorg en het onderwijs.

Tja, je kan niet zeggen dat ze geen maatregelen willen nemen om de huizenmarkt te redden.

Cuyahoga | 28-05-12 | 12:13

Onze gezonde economie is naar de kloten geholpen op het moment dat Zalm de guldenprijs van de huizen in feite 60% optisch verlaagde, een grote EURO oplichterzooi waar een paar babyboomers met verkoop van "geprofiteerd" hebben, heus niet. Die zitten nu in hun nieuwe appartementen van 373K die nog maar 190K waard zijn, lachen, met de groeten aan Zalm.
Die Euro was de stap naar de foute globalisering waar de plaatselijke groenteboer en loodgieter in 100.000 gemeenten in Europa alles verloren hebben.
De rekening gaan we NU betalen.

hagelkruis | 28-05-12 | 12:13

@Mazzeltov | 28-05-12 | 12:09
"Je bent een dief van je eigen portemonnee als je blijft huren", zei men altijd. Nu is de daling van een koopwoning gemiddeld 1000 euro per maand.

blinde kip | 28-05-12 | 12:12

Stem Geert! Die gaat de hele huizenmarkt vlot trekken!
En komt dan ook nog eens persoonlijk het stoepje schoonvegen...
.
Of heeft Geert nog niet getwitterd?

Zure Sigaar | 28-05-12 | 12:12

@zeg maar jansen | 28-05-12 | 12:09

Hoezo geen interieurfeauteaux? Wat is dit dan: www.funda.nl/koop/moddergat/huis-47243...

Zal waarschijnlijk wel representatief zijn voor de rest.

Reinaert | 28-05-12 | 12:11

Met mijn huurhuisje van 300 euro hoor je mij niet klagen hoor, vertrouwde vroeger die kreten al niet : "een eigen huis komt naar je toe" !

Mazzeltov | 28-05-12 | 12:09

Pritt, dat huis in Moddergat, van die laatste link.

Geen interieurfoto's. Dan is het er een zootje en moet je er twee ton opkalefatergeld bij tellen.

zeg maar jansen | 28-05-12 | 12:09

@blinde kip | 28-05-12 | 12:07
En dan snap je gelijk waarom die halvegare D66-ers de huren flink willen verhogen. Dan wordt de daling van de koopwoningen minder. Geweldig die logica.

blinde kip | 28-05-12 | 12:09

Er staat ook een hoop te koop wat eigenlijk niet echt te koop is. Willen ze gewoon weten of er een gek komt die de hoofdprijs biedt.

zeg maar jansen | 28-05-12 | 12:07

-weggejorist-

Eshek | 28-05-12 | 12:06

Niks aan de hand. Huur een interieeurdesigner.

blinde kip | 28-05-12 | 12:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken