Bomaanslagen in EK-land Oekraïne
Boem! In Dnjepropetrovsk zijn vier bommen afgegaan bij tramhaltes en bioscopen. Vooralsnog geen doden, wel 10+ gewonden. Leuk, een paar weken voor het EK voetbal in de Oekraïne. Dnjepropetrovsk is geen speelstad, maar een sportspektakel als het Europees Kampioenschap trekt duizenden journalisten & camerateams naar je land, om miljoenen kijkers op het plein & in de kroeg wekenlang spelersbussen, trainingsvelden en topwedstrijden te kunnen laten zien. Sinds de bloederige sportersgijzeling tijden de OS van München in 1972 weten terroristen en eenzame gekken die vergrootglasaandacht soms handig voor eigen propagandadoeleinden te gebruiken. Zie ook Atlanta '96. Volgens New Russia hebben de aanslagen in Днепропетровске te maken met de politieke rellen rond de in de cel mishandelde (en daarom nu hongerstakende) Julia Timosjenko. Meer info bij de mediapartizanen van Interfax. Andere filmpjes hier en hier.
Update: Politie arresteert verdachte.
Update: Inmiddels 27 gewonden, waaronder 8 schoolkinderen.
Update: Aanslag onder andere bij een markt aan de Karla Marksa Allee. Centrum in chaos. Mobiele netwerken zijn plat gegooid om explosies op afstand onmogelijk te maken.
Update: Televisienieuws uit Oekraïnië hier en hier.
Oranje: Zit voetbaltechnisch wel in een poule des doods en voetbalt in Oekraïne (180 km van de bomstad, weet @obk), maar verblijft tijdens het EK in het veilige Krakow.
Update: Gerucht over home made bommen via @Kysia.
Update: Voor alle zekerheid: Bavariajurkjes thuis laten en het Voetbal is Oorlog-pak aantrekken als je de Oranjecamping verlaat.
Update: Politie arresteert verdachte.
Update: Inmiddels 27 gewonden, waaronder 8 schoolkinderen.
Update: Aanslag onder andere bij een markt aan de Karla Marksa Allee. Centrum in chaos. Mobiele netwerken zijn plat gegooid om explosies op afstand onmogelijk te maken.
Update: Televisienieuws uit Oekraïnië hier en hier.
Oranje: Zit voetbaltechnisch wel in een poule des doods en voetbalt in Oekraïne (180 km van de bomstad, weet @obk), maar verblijft tijdens het EK in het veilige Krakow.
Update: Gerucht over home made bommen via @Kysia.
Update: Voor alle zekerheid: Bavariajurkjes thuis laten en het Voetbal is Oorlog-pak aantrekken als je de Oranjecamping verlaat.
Reaguursels
Inloggen-weggejorist-
topless bomaanslag ?
Elke sport krijgt wat het verdient
horsteknots | 27-04-12 | 14:53 | + 0 -
Mee eens hoor vandaar dat ik biljart = pinten.
@gaffelbaard | 27-04-12 | 13:35 : Dus als je naar een voetbalwedstrijd gaat dan moet je dood?
Lekker droplul ben jij zeg.
Toch altijd jammer dat de dood van kinderen altijd zo benadrukt moet worden, alsof de dood van de rest niet net zo erg is...
Tsja, het is uiteraard een verachtelijke manier om je ongenoegen kenbaar te maken, maar als je als corrupte regering een show proces gaat voeren tegen je belangrijkste politieke tegenstander dan vraag je om protesten, sommigen daarvan gewelddadig.
Laat gewoon Timosjenko vrij en gooi haar het land uit als je dan toch je macht wilt misbruiken.
En daar gaan wij dan heen met ons voetbalteam. Doet me denken aan de stank van 1978.
@potsjol na goej | 27-04-12 | 14:43
Nee precies, we weten het niet. En de kans dat het mohammedaantjes zijn is natuurlijk ook heel erg klein. Ik bedoel, wie brengt aanslagen en moslimterreur nou helemaal met elkaar in verband.
Toch?
Elke sport krijgt wat het verdient
@eerstneukendanpraten | 27-04-12 | 14:31
Goed voor haar. Overigens LOL @het hoopvolle m/v.
@ Parsons | 27-04-12 | 14:38
.
Misschien Tsjetsjenen of boze Timosjenko aanhangers. In het geval van Tsjetsjenen is het aannemelijk dat het om Moslims gaat. Maar dat weten we nog niet...
De paapse rakkers hebben vanavond blijkbaar een documentaire over die corrupte Oekraïeners: reporterinternational.kro.nl/seizoenen...
Zijn vast geen islamisten, toch?
@kaskoeskielewan | 27-04-12 | 14:26
Is mij dus welgeteld één keer overkomen. Na acht maanden opleiding. Met het complete peloton (lees: 11 man). Hilariteit alom overigens dus niks aan de hand. Had de wacht ons niet gepakt terwijl we over het hek klommen dan hadden we de wacht genaaid. Zonder vrees en zonder blaam.
Matennaaien roeleert grote tijd. Je bent matennaaier of niet hè.
@eerstneukendanpraten | 27-04-12 | 14:24
Neuh. De Brigade van de KMar zal pal naast het (leegstaande) Loo. Hun taak, hun dingetje. Wij bewaakten alleen de kroonjuwelen van 101MIDcie en 111CIdet. Niet zo spannend dus.
Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 14:26 | + 0 -
Misschien heeft ze hier een nieuwe lover m/v in de buurt...
@eerstneukendanpraten | 27-04-12 | 14:21
Nee toch. Dat is zonde van zo'n getalenteerd meisje. Royalty, wat is daar nu aan? Valt niets aan te duiden, wat je ziet is wat je krijgt. Gewoon een kanaal voor de zorgvuldig gedoseerde propaganda van de RVD. Dat heeft het dan weer gemeen met verslaggeving uit landen zonder vrije pers.
Reinaert | 27-04-12 | 14:22
Ik zat anders al vrij snel een paar dagen 'achter de wacht'. En dat was meestal in het ene weekend in de veertien dagen dat ik naar huis mocht (parate hap). Ik was niet zo gedisciplineerd, dus weinig naar huis. Maar goed, was 40+ jaar geleden.
Reinaert | 27-04-12 | 14:17 | + 0 -
Maar jij zat heel dicht bij het Loo. Stel je voor als iemand een aanslag zou willen beramen, dan kun je toch niet slapen...
necrosis | 27-04-12 | 13:48
Klopt, maar Oekraïne niet voor zo ver ik weet.
necrosis | 27-04-12 | 13:48
Mijn dank voor deze wetenswaardigheid. Blijft een raadsel waarom uitgerekend Oekraïne.
Uhm.... word even te serieus genomen zie ik....
@necrosis | 27-04-12 | 14:14
Dat gevalletje "achter de wacht" dat was inderdaad nét iets meer dan vijfentwintig jaar geleden. De avond dat wij als peloton - of wat daar van over was - het einde van onze opleiding gevierd hadden en het nodig vonden om over het hek de kazerne te betreden in plaats van via de poort. Mocht niet. Maar altijd nog een mooi verhaal. ASV.
Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 14:15 | + 0 -
Hou je vast. Ze wordt verslaggever van het koninklijk huis bij de NPS. Gekker moet het niet worden...
@eerstneukendanpraten | 27-04-12 | 14:12
LOL. Slapen tijdens de wacht.... Ben ik ooit ook op betrapt, als wachtcomediant op de van Haeften-kazerne te Apeldorp (een mini-kazerne en een mini-wacht). Gelukkig hing ik met m'n hoofd op mijn handen boven een krant dus slapen kon me niet bewijsbaar verweten worden. "Een onvoldoende waakzame houding" was het enige. Kostte me drie dagen "licht" oftewel gewoon 's avonds naar huis en daar blijven. Niks, noppes, nada krijgsraad. Thank God!
@Man-Bijt-Hond | 27-04-12 | 13:02
Platini blatter is FIFA
@eerstneukendanpraten | 27-04-12 | 14:12
Oh echt waar? Dat wist ik niet. Ik kijk ook bijna nooit naar het journaal. Het is te hopen dat ze nog af en toe op televisie mag komen, ze weet ook vrij veel van Rusland en de voormalige Sovjet-Unie.
@Reinaert | 27-04-12 | 14:08
'achter de wacht'?
Dat is dan toch minstens 25 jaar geleden, schat ik zomaar.
Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 14:11 | + 0 -
Geloof dat ze nu een andere baan heeft aangenomen een stuk dichter bij huis...
Reinaert | 27-04-12 | 14:08 | + 0 -
Ik was vroeger de wacht. Als er geen bezoekers waren en het was 02:00 ging ik daar ook wel eens een hazenslaapje doen. Maar omdat het bed niet was opgemaakt ging ik dan maar onder onze nationale driekleur liggen die ik klokslag 20:00 daarvoor had neegehaald. Je moest toch iets hebben wat op een deken lijkt nietwaar...
@eerstneukendanpraten | 27-04-12 | 14:05
Heel leuk meisje, inderdaad. Ook een goede verslaggeefster. Ze weet dingen vaak als eerste te melden en gaat zelf op onderzoek waar geen andere verslaggevers zitten.
@necrosis | 27-04-12 | 14:03
Ik heb ooit één nacht in een cel mogen doorbrengen. Al moet ik je eerlijk zeggen daar niet veel meer van te weten wegens te dronken en omstreken. "Achter de wacht" zoals dat in vakjargon heet, verder ook nooit problemen meer mee gehad overigens. Roesje uitslapen, koude douche en business as usual.
Geen Bubba, geen TBC - maar ook geen airco. Dat zuigt.
M.assala | 27-04-12 | 13:49
dan spreekt u uzelf toch aardig tegen, zie 13.36, tenzij u engeland als 3e wereldland ziet, en ja: OS is geen E/WK, pfff
Tsja, sinds 9-11 zijn we anders gaan denken over mensen die met bommen een politieke zaak willen beïnvloeden. Hoezeer ik ook vind dat Timosjenko moet worden vrijgelaten, als je sympathisanten bommen gaan gebruiken dan verpest je je casus.
We gaan toch allemaal dood:
www.the-end.com/
overVecht | 27-04-12 | 13:53 | + 0 -
Saba is ook Nederland terwijl het niet bij Texel ligt...
Cruiiiijff, Koelliet, gratis fietsen, duizenden miljarden aan belasting voordeeltjes fifa, A2 afzetten voor Bletter z'n Maybach..... Nee dan waren omstandigheden voor een voetbaltournooitje in Polen/Oekraine wel een stuk beter. Logisch weer.
Blij dat t hier niet doorging overigens
Wat is ze toch mooi! Ik ben verliefd...
www.google.nl/imgres?q=kysia+heksters&...
@Reinaert | 27-04-12 | 13:58
Ik heb nog nooit in een gevangenis 'gezeten', en TBC is mij nog immer bespaard gebleven.
En voorkeuren heb ik inderdaad, onder een kroonkurkje...
*plopT*
Is het vreemd als ik zeg dat mensen die zoiets doen niet goed bij hun hoofd zijn?
@necrosis | 27-04-12 | 13:50
Klopt. Maar de gevangenissen in wijlen de Sovjet-Unie zijn dan toch wel weer het andere uiterste. Hier krijg je airco in je cel, daar krijg je open TBC cadeau.
Zeg nou zelf.... Voorkeuren?
@overVecht | 27-04-12 | 13:53
Over mierenneuqen gesproken: 'Canarische' is toch echt met hoofdletter c.
Bovendien nog steeds grondgebied van Spanje (= EU).
@Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 13:50
UEFA valt onder de FIFA, en hoe meer landen, hoe meer poen.
Vraag maar aan Sepp Blatter....
@necrosis | 27-04-12 | 13:43 en Dimitri
Wat een mierengeneuk en ego gezeik zeg... De kanarische Eilanden zijn ook Europa terwijl het in Afrika ligt.... nou goed.
@necrosis | 27-04-12 | 13:43 en Dimitri
Wat een mierengeneuk en ego gezeik zeg... De kanarische Eilanden zijn ook Europa terwijl het in Afrika ligt.... nou goed.
@Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 13:47
De lagere school, dat is een tijd geleden voor mij.
Toen waren de Russen nog de vijand en Amerika de bondgenoot.
*zich ineens oud voelen doet*
@kaskoeskielewan | 27-04-12 | 13:43
Het Oekraiense voetbal valt onder de UEFA. Zelfs Georgië en Armenië vallen onder de UEFA.
@Reinaert | 27-04-12 | 13:45
Volgens mij zijn gevangenissen nooit bedoeld als plek waar het 'goed toeven' is.
Helaas is de werkelijkheid in Nl anders.....
Ik voorspel bij deze een aanslag straks in London
@kaskoeskielewan | 27-04-12 | 13:43
Zwitserland is ook geen lid van de EU maar ligt, geologisch gezien, wél in Europa.
@necrosis | 27-04-12 | 13:43
Het is gewoon geografie, volkomen waardevrij. Uit de tijd dat de basisschool nog de lagere school heette.
en dan gaat het nog 'maar' om de EK, en om Oekraïne, straks is het echte grote feestje in Londen, ik ga er niet heen
@necrosis | 27-04-12 | 13:38
De kronkels in onze eigen kromspraak zijn me ook genoegzaam bekend, daar hoef je met niet op te wijzen.
Wat ik wilde stellen is dat je beter met justitie in ons land in aanraking kunt komen dan met justitie in Ukraïne. Om allerhande voor de hand liggende redenen. En dan heb ik het nog niet eens over de gevangenissen aldaar gehad waar het kennelijk ook niet echt goed toeven is. Van die dingen.
@Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 13:37
De blanke bevolking uit de USA is ook van Europese origine, net als die van Australië.
Kop jij hem in, of zal ik het doen?
Oekraïne is nog geen lid van de EU. Waarom het EK daar überhaupt gespeeld wordt is me een raadsel.
Ga ik dus niet naar het EK jamme.Laat mij wat voor mijn ballen schieten of mijn ballen laten ontploffen door deze idioten.Ongeacht om wat voor reden zij dit doen,het zijn gruweldaden waar mensen getroffen worden die hier niets aan kunnen veranderen,en niets mee te maken hebben.
Voetbal is oorlog.
@Reinaert | 27-04-12 | 13:28
Dat ben ik met je eens, maar 'ons rechtssysteem' slaat weer door naar de andere kant, bang als men is voor schadeclaims.
Overigens, als je Lucia de Berk ter sprake wil brengen:
Ze is alsnog vrijgesproken aangezien het bewijs niet voldoende was, dat wil echter niet zeggen dat ze daadwerkelijk onschuldig was.
Ik vraag me af of we dat ooit zullen weten......
@necrosis | 27-04-12 | 13:31
Het continent Europa, dus iets geografisch/geologisch en niets politieks. Cultureel is de Oekraïne in veel opzichten Europees. Etnisch zijn het Slaven, de religie is oosters-orthodox christelijk, het Oekraiens is een Slavische taal.
De Levant is Azië, maar cultureel is er altijd veel verwantschap met Europa geweest. Het Songfestival is een wat ongelukkige manifestatie hiervan.
En daarom geen EK of een WK in derde wereldlanden meer pppfffff
Voetbal? I could not care less.
Veel te vroeg dus, die bomaanslag. Nu zijn de verkeerden het slachtoffer.
Gisteren op de Verrekijk een of andere eikel die het over triple.AAA adverteerders bij het voetbal had, zoals Audi.
Daar keek ik eerlijk gezegd van op.Een triple.AAA.leugen
rating voor dat volksvermaak.Niks waard,geld.Ploffen.
@Dmitri Dmitrievitsj | 27-04-12 | 13:22
Sinds wanneer en beslist door wie?
Mij is namelijk niets gevraagd, en een referendum heb ik ook nog niet mogen begroeten.
En hoe verklaar je deelname van bv Israël aan het Eurovisiestront-festival?
Valt dat ook binnen Europa?
Wel mooi weer daar in Dnjepropetrovsk
12 doden en 27 gewonden volgens website van Oekrains Emergency Situations Ministry
@necrosis | 27-04-12 | 13:25
Daar staat helaas wel tegenover dat je in Oekraïne ook niet schuldig hoeft te zijn om tóch veroordeeld te worden. Ons rechtssysteem mag dan krom zijn, aldaar is het nog veel droeviger gesteld. Zie de zaak Timosjenko. Nuff said.
Er woed in de Oekraïne al jaren een schaduwoorlog tussen Rusland - VS + vrinden. Een aardige BBC docu: "putin russia and the west"
@DANNY3960 | 27-04-12 | 13:04
In het Engels staat de Oekraïne in het rijtje landen dat een bepaald lidwoord krijgt, net als the Lebanon, the Gambia. In het Nederlands wordt het ook wel gedaan, maar het zal wel niet officieel zijn. Misschien omdat het voelt als een streek of een geografisch gebied? Interessant verschijnsel.
Lekker ding die dochter van Timosjenko.
Goh minnetjes...
Tsja, het is altijd moeilijk om in de spiegel te kijken. Wat ik nog niet aan die tegel had toegevoegd maar gezien de waardering dan toch maar doe:
.
- Griekenland en Spanje zullen zeker in het lijstje van eerste landen zitten waar zulke bewegingen opstaan of misschien al heimelijk zijn opgestaan.
.
- Ik zou ook Frankrijk en Italie willen noemen die een roemrijk recent verleden hebben qua militante geweldadige bewegingen.
.
- Op basis van de recente geschiedenis zou je zeggen dat het in Nederland wel gaat loslopen. De innige verstrengeling met Brussel zou dat toch wel eens anders kunnen laten lopen.
.
Zien is een kwestie van willen niet kunnen...
Even een serieuze noot; bomaanslagen zijn niet leuk en bovendien de daad van een lafaard.
Volgens de update 27 (niet-dodelijke) slachtoffers waaronder 8 schoolkinderen.
Grote kans dat de slachtoffers daar puur op het verkeerde tijdstip, op de verkeerde plaats waren.
Gelukkig werkt het rechtssysteem in Oekraïne niet zoals in Nl.
Daar komt hij niet weg met een taakstrafje, of vrijspraak wegens vormfouten.
@necrosis | 27-04-12 | 13:07
Als grens tussen Europa en Azië wordt meestal het Oeralgebergte aangehouden. Oekraïne, Wit-Rusland en het westen van Rusland horen dus gewoon bij Europa.
Op die ene site bovenaan op het rechter groene pijltje klikken wordt beloond.
@von Krankenhausen | 27-04-12 | 13:12
@Bertus Brulbroek | 27-04-12 | 13:12
Ghehehehe....
West-Europa zal binnen onafzienbare tijd ook ten prooi vallen aan seperatistische, nationalistische, of vrijheidzoekende bewegingen en de daarmee gepaard gaande aanslagen en geweld.
.
De teloorgang van de Westeuropese economieen en de gooi naar de macht vanuit Brussel zullen een ideale voedingsbodem blijken. De onrust in de Zuidelijke landen is al aan het toenemen en het duurt niet lang meer voordat dit omslaat in geweld.
.
De staat der dingen in Ukraine is het resultaat wanneer je vrijheid en identiteit wegrelativeert & ondermijnt, principes overboord zet voor korte termijn rust en gewin, en de bevolking burgerrechten, inspraak en toekomstperspectief ontneemt.
.
Nu lijkt het nog ver weg maar het komt eraan. Wen er dus maar aan of gewoon blijven wegkijken en ontwikkelingen negeren.
.
Het wordt een mooi EK. Oranje doet het altijd relatief goed in gastlanden met een discutabel regime. Hup Holland Hup!
De ironie... Daar mag je wel filmen op straat van de politie. Hier ook maar daar heeft onze politie vaak schijt aan. #burgerrechten
@Tommygunner | 27-04-12 | 13:06
Opvallend, hè.
En altijd direct na het Bandirah-topic.....
(waarmee ik natuurlijk *kuch* niets wil suggereren)
necrosis | 27-04-12 | 13:07 |
Dat was ook het tweede wat in mij op kwam. Vroeger was het nog een leuk feestje vlakbij. Volgende EK in Estland/Litouwen.
Ik vrees (en hoop uiteraard van niet) dat het 'even oefenen voor het grote werk van straks is...'
Zal toch niet de harde kern van FC Kunduz zijn?
@ necrosis | 27-04-12 | 13:07 Zeg het maar niet te hard. In 2032 wint China het EK in Kabul.
Alle comments in de min? De sociale werkplaats is weer gesloten? Fijn. Bijgeplust daar waar mogelijk. Kotsmisselijk word ik er van!
Breivik, maar dan Anders.
-weggejorist-
Als ik de naam van die stad zie vind ik het haast jammer dat Philip Freriks er niet meer is om hierover te berichten.
kudt land ik ga lekker thuis zuipen
Bizar feit: Timosjenko was de leidster van de *Oranje Revolutie* in de Oekraine.
@An die ARBEIT | 27-04-12 | 13:01
Democratie is een rekbaar begrip. Eigenlijk is het meer een gevoel. Net zoiets als armoede of rijkdom. Pure democratie is sowieso niet werkbaar want in die situatie ben je als bevolking permanent met elkaar in overleg over het te voeren beleid, dat werkt al tijden niet meer. Dat werkte in het oude Griekenland waar men de democratie heeft uitgevonden nog wel natuurlijk wegens weinig burgerij en kleine stadstaten. Van die dingen.
Met andere woorden: democratie is relatief. Kan niet anders.
@Boerenhoofd | 27-04-12 | 13:00
Sterker nog, sinds wanneer is Oekraïne een Europees land?
Nog even en Europa strekt zich uit tot aan de grenzen van China.
Lekker zinloos weer.
Tja dit kan in ieder land gebeuren, valt weinig tegen te doen helaas.
Ah, de vrijdagmiddagminhoer is er weer...
Dnjepropetrovsk... Say no more.
Het ultieme doelwit voor terroristen.
Bomvolle stadions zullen straks te zien zijn.
Man-Bijt-Hond | 27-04-12 | 13:02 | + 0 -
Sepp zegt meestal iets anders: "Ik veroordeel het gebruikte geweld, maar zie dat er alles aan wordt gedaan dit te voorkomen. Er is op dit moment geen gevaar voor de voetballers en daarom gaat het EK door (mits de regering mij nog meer macht geeft en ons meer geld)"
De Oekraïne?
De Duitsland, De Nederland, De Frankrijk? Neueueu... denk het niet.
Kan natuurlijk ook een ludieke actie van de Tjeczetcheniërs zijn. Je weet het nooit daar.
Dat weet je bij dergelijke kutlanden. Mij zie je daar niet. Hetzelfde met landen als Egypte tegenwoordig. Die mensen zitten bomvol haat, daar kan geen oranje goodwill-vuvuzela tegen op...
Ik wacht op de perso van Sepp Blätter waarin hij dit geweld sterk veroordeeld en het EK niet door laat gaan als de daders niet binnen 48 uur voor het hekje staan.
Ja dat mag dus niet!
Kunnen we zeiken op Bandirah... maar eigenlijk is de mensheid haast netzo achterlijk als hem... met al die aanslagen en oorlogen...
Lastig te duiden. Lijkt me vooralsnog binnenlands terrorisme, al was het maar omdat de 'grote jongens' van het internationaal terrorisme hun kruit niet zullen verschieten vóór aanvang van het EK voetbal. Dit soort acties leidt alleen maar tot méér politie en méér toezicht en dus minder bewegingsruimte, dat zou ik als terrorist nu net niet willen lijkt me.
Maar goed, we wachten af. Leuk is anders uiteraard.
@Doldwaas | 27-04-12 | 12:58
Stabiel is dan nog wel te vinden, maar democratische landen? Bestaan die uberhaupt?
Daar met de tram gaan is dus ongeveer net zo gevaarlijk als hier met de trein gaan.
En toch blijven zeggen dat het veilig is. Waarom geven ze zo'n land ook een EK.
Oekraine is het beste voorbeeld van het democratische gehalte van de EU.
Blitzkrieg !
In het vervolg EK's en WK's toch maar weer in stabiele democratische landen?
Gelijk de rode kaart!
Denk dat ik het EK maar thuis ga kijken...
-weggejorist-
Och ja, mensenrechtenschendingen in het gastland vind niemand een probleem dus dan moet dit toch ook wel kunnen?
Rinus Michels zei het al..
REAGEER OOK