Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS censureert sociale media

sterkmerk.jpg Eén ding moet je de Nederlandse Spoorwegen nageven: ongeacht hoeveel bungelende bovenleidingen of bevroren wissels er voor treinuitval en dreigende verdrukking des doods op overvolle perrons zorgen, in de communicatie naar buiten toe is alles altijd helemaal hunky dory. Meest gehoorde downplayzinnetje: 'NS deelt gratis koffie uit'. Hartstikke lief-positief. Maar ook: 'Nee hoor, alles rijdt gewoon', terwijl alles toch echt stil staat. Het gaat namelijk niet om de realiteit, het gaat om hoe je die verkoopt. En NS is nou eenmaal geen vervoersbedrijf meer sinds de halfslachtige privatisering, NS is een semi-commercieel communicatiebureau dat alleen maar hoeft te zéggen dat alles op tijd rijdt, dat er nooit wat stuk gaat en dat chaos op het spoor enkel bij de reiziger tussen de oortjes zit. Eerlijk is eerlijk: NS verkoopt dat goed. Werkt de OV-Chipkaart na jaren nog steeds niet? Terwijl particuliere bedrijfjes uit arren moede zelf maar alternatieven aan het bedenken zijn, begint NS gewoon een ludieke social media-actie. In tegenstelling tot de OV-Faalkaart, werken Facebook & 4Square namelijk wél, dus ga je die gewoon pluggen. Slim! NS snapt: Een goed imago krijg je niet door het halen van prestatienormen, een goed imago krijg je door een goed imago. En da's gewoon te koop. Al moeten alle chagrijnige conducteurs, mopperende machinisten en klagende kioskmedewerkers daarvoor wel HUN BEK HOUDEN. Hallo! Goedemorgen, NS-reputatiemanagers Gjerryt, Marije, Miryam & Danielle! Letten jullie ook een beetje op je twittergedrag? Lijstje! Wat leuk! Een NS twitterlijst vol opgelegde blijheid.

Reaguursels

Inloggen

Wat een tranentrekkend nivo. Dat die trainee dit nu doet is tot daar aan toe.

Maar RELATIEMANAGERS en ander communicatiegespuis !

Oei Goor | 15-03-12 | 19:35

Hey gekke Gjerryt! Als GS halen het hoogtepunt van je carriere is.. wat voor kutbaan heb je dan eigenlijk!?

Onzinloos_2.0 | 15-03-12 | 14:43

Hölzenbein | 15-03-12 | 12:09 |
Als de boodschap schadelijk is moet je die schade repareren en niet de boodschapper uitschakelen.
Maar ja , dat is al zo oud... er iets van geleerd ? Dat hoef ik mij niet meer af te vragen.
Melden! Melden! Melden !

Ratzing. | 15-03-12 | 14:17

Gewoon massaal op "block en report voor" spam drukken, dat zal ze leren.

neemjemoederindemali | 15-03-12 | 13:11

-weggejorist-

Fapperdesap2293 | 15-03-12 | 12:46

Functie van een van die NS twittersletjes is "Reputatiemanagement". Had ik nog nooit van gehoord, maar wij doen hier danook gewoon wel ons werk.

Salmon Rosti | 15-03-12 | 12:20

En wie censureert G.S op schelpberichten ?

Ratzing. | 15-03-12 | 12:18

Je moet niet pissen in het watertje waar je zelf uit drinkt. Het lijkt me vrij normaal dat je dingen die fout gaan in je bedrijf benoemt. Maar wel intern graag. Als ondernemer zou ik mensen die op sociale media mijn bedrijf kapotmaken direct ontslaan. Kom op zeg, onzin.

Lacan | 15-03-12 | 12:13

Hoe ziek ben je als organisatie als je een 'reputatiemanager' in dienst moet hebben...

MarV | 15-03-12 | 12:11

Op het een na drukste spoorwegnet ter wereld kan wel eens iets fout gaan. En dat NS de sociale media censureert is prima. Er is geen enkel bedrijf dat schade wil hebben veroorzaakt door haar eigen personeel. Volkomen legitiem.

Hölzenbein | 15-03-12 | 12:09

Als ik werknemers zou hebben die negatief over mijn bedrijf zouden twitteren, zou ik ze hun gang laten gaan maar hun contract niet verlengen. Als iets je niet bevalt ben je een grote meneer of mevrouw en kom je het persoonlijk tegen je leidinggevende vertellen. Niet aan Twitter. Natuurlijk moet je er als bedrijf wel wat mee doen maar ik denk niet dat al deze twitteraars uitgebreid hun best hebben gedaan om intern veranderingen te realiseren. Dus opzouten

deministerpresident | 15-03-12 | 12:04

@ZDEV | 15-03-12 | 11:19 |

Desgevraagd zou ik zelfs een Toyota Prius accepteren. Ik weet, dat gaat wel ver...

Parel van het Zuiden | 15-03-12 | 11:38

Is dat niet iets wat in elk bedrijf gedaan wordt? Ik ken geen énkel bedrijf wat het op prijs zou stellen als je doodleuk op twitter roept dat je je bedrijf kudt vind. Maargoed, het is NS, dan is zeiken klaarblijkelijk toegestaan.

Kialna | 15-03-12 | 11:37

eerstneukendanpraten | 15-03-12 | 10:40
Ik bedoel maar. Een Ford Ka verkiezen boven de NS. Groot gelijk.

ZDEV | 15-03-12 | 11:19

Klote NS, stom OV... sorry maar er zijn nog zoveel nadelen aan openbaar vervoer in dit zo westerse goed economische land als nederland. NS kan je niet genoeg bashen, ze zullen het ooit moeten leren!

Mita! | 15-03-12 | 11:17

wil nog niet dood gevonden worden in de trein

kraaghaar | 15-03-12 | 11:17

Erg heh censuur?
Elsevier doet het, Tros radar, Kieskeurig en nog wel meer denk ik, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Goed dat Gs er aandacht aan besteed. (nee is geen slijmen)
Vrijheid van meningsuiting? An me hoela!

Terpen-tijn | 15-03-12 | 11:10

Ooit ergens op een opleiding communicatie geleerd dat imago en identiteit twee heel verschillende dingen zijn en dat wanneer je imago niet kopt met je identiteit, mensen daar vroeg of laat wel achter komen en je dan echt een groot probleem hebt. De NS is dit stadium van discrepantie tussen imago en identiteit al jaren ver voorbij en heeft er schijt aan.
De opleiding voorzag destijds niet in lesmateriaal ten aanzien van hoe je als communicatieadviseur dan moest handelen. Dat blijkt. Ook de communicatie-adviseurs bij de NS hebben dit nooit geleerd blijkbaar en gaan dus maar gewoon verder met liegen. Tsja wat moeten ze anders. Ze werken gewoon voor een hopeloos bedrijf waar de interne organisatie een zootje is.

doenormaal! | 15-03-12 | 11:05

ZDEV | 15-03-12 | 10:36 |
U bedoelt Adolf Eichmann ?
De man die door zionisten uit Argentinië werd ontvoerd nadat hij via het Vaticaan Europa wist te ontvluchten.
Weet u trouwens wie er ook uit Argentinië komt?

Ratzing. | 15-03-12 | 11:01

Beste NS,

Neem een voorbeeld aan de Noord/Zuidlijn. Volledig met de billen bloot. Laat de mensen maar gal spuwen. Openheid en transparantie. Mensen zijn niet gek! Moet je nu es kijken hoe positief er over de Noord/Zuidlijn wordt gedacht. www.marketingfacts.nl/berichten/201110...
'Probeer niet te controleren maar laat los' Toch knap, dwars door al die ambtelijke, behoudende, bureaucratische, stijve mindset knallen met bovenstaande communicatiestrategie :)

SammyJankis | 15-03-12 | 10:58

Machinist : Overwerkte NS-medewerker in rood tenue die treinen bestuurt, voornamelijk op een route die rond de kerk rijdt. Het is dan ook niet te verwonderen dat het hem zo nu en dan rood voor de ogen ziet, waardoor hij wel eens een sein mist van dezelfde kleur.

_- ViXXeN -_ | 15-03-12 | 10:56

Als ik aan de NS denk, denk ik altijd aan die prachtige directe routes tussen stadscentra en wat voor een geweldige doorgaande wegen dat zouden kunnen zijn.

Parel van het Zuiden | 15-03-12 | 10:54

Halfslachtige of totale privatisering, wat mij betreft is een GEDEGEN staatsbedrijf de beste optie.

Wikipedia
Zwitserland heeft een zeer uitgebreid spoorwegnet dat beroemd is vanwege de hoge punctualiteit. Het wordt aangevuld door het uitgebreide netwerk van postbussen, bussen, trams, veerboten en kabelbanen en vormt daarmee één van de dichtste netwerken van openbaar vervoer ter wereld.

Naast het door de staatsspoorwegen SBB CFF FFS geëxploiteerde hoofdnetwerk zijn er van oudsher nog vele andere spoorwegmaatschappijen actief in het land. Deze worden vaak private maatschappijen genoemd, maar zijn meestal geheel of gedeeltelijk in handen van overheden, vaak kantons.

Bergverzet | 15-03-12 | 10:49

Sinds ik niet meer met de trein ga, kan ik eigenlijk niets negatiefs over de NS zeggen.

Biff Eagleburger | 15-03-12 | 10:49

Feiten zijn immers maar lastig, rechts en fascistisch.
James Lastig | 15-03-12 | 10:11 |
*grinnikt*
.
''Ach, meneer de gemeenteambtenaar, u moet de gegevens in deze bouwaanvraag maar zo ongeveer voor kennisgeving aannemen. Feiten zijn immers maar lastig, rechts en fascistisch.''

Bertus Betonsloper | 15-03-12 | 10:45

ZDEV | 15-03-12 | 10:35 | + 0 -

Om niet met de trein te hoeven (mijn stationwagon stond bij de garage) heb ik ooit een leenwagen van ze meegekregen. Ik durf het bijna niet te zeggen maar het was een Ford Ka...

eerstneukendanpraten | 15-03-12 | 10:40

Trein : Meestal niet (op tijd) rijdend openbaar vervoermiddel voor machinisten en controleurs. Passagiers worden zoveel mogelijk geweerd door middel van stakingen, verkeerde of niet te interpreteren mededelingen op stations, vertragingen en wisselstoringen.

_- ViXXeN -_ | 15-03-12 | 10:39

Asfalteren!

ZDEV | 15-03-12 | 10:36

Niemand was mij voor? Komt ie dan :)

Weet je wie treinen ook zo nuttig vond!

ZDEV | 15-03-12 | 10:36

Grappig die conducteur die op zijn falie krijgt door wel DRIE managers. Ik denk dan direct aan een management overhead in het kwadraat, precies de plek waar het grote falen van de NS plaats vind. toet toeeeet.

faz | 15-03-12 | 10:36

-weggejorist-

kimlustjerauw | 15-03-12 | 10:35

Ik zou nog liever in een aftandse roze stinkende Prius rijden dan één voet in een trein zetten.

ZDEV | 15-03-12 | 10:35

Treinreiziger : Gemanipuleerd slachtoffer van enerzijds een dove monopolist enanderzijds stakersdie zich op bepaalde dagen van het jaar in treinen vertonen om deze te besturen ofwel van passagiers de kaartjes te knippen die wel degelijk op tijd aangeschaft en betaald moeten zijn.

_- ViXXeN -_ | 15-03-12 | 10:34

De NS is koning in het herdefiniëren van definities zoals 'op tijd'.

ZDEV | 15-03-12 | 10:31

@zeg maar jansen | 15-03-12 | 10:15
Die doen het dan wel beter dan de NS.

Misschien een idee voor NS, ga met vrijwilligers werken.

Che_cuevara | 15-03-12 | 10:24

Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

_- ViXXeN -_ | 15-03-12 | 10:23

@zegmaarjansen|10.15|
Klopt. Die tent draait als een tierelier. Het rijdend personeel is door NS geschoold! Het kan dus allemaal wel, maar ja, de instelling van het personeel hè.

pitsteen | 15-03-12 | 10:23

@Stormageddon | 15-03-12 | 10:12
Hoezo?
Hebben ze na de toiletten nu ook al de stoelen afgeschaft?

Che_cuevara | 15-03-12 | 10:22

Een werkgever kan z'n personeel een eigen mening niet ontzeggen. Nou ja, proberen kan natuurlijk altijd maar wanneer je eigen personeel een negatieve mening over je bedrijf heeft dan zou ik als organisatie toch maar eens bij mezelf te rade gaan.

Iemand naar een andere mening toe "coachen" is puur verspilde tijd, weldenkende mensen laten zich niet als golden retrievers dresseren. Op zitten en pootjes geven? Yeah. Sure. En drie seconden later op het tapijt schijten.

Wat de NS-directie zich ook eens zou moeten realiseren is dat het wel het eigen personeel is dat de collectieve woede van al dan niet gestrande reizigers over zich heen krijgt wanneer er weer eens iets loos is. De directie kan zich wel terugtrekken in de ivoren toren natuurlijk maar dan moet diezelfde directie niet raar opkijken wanneer er onwelgevallige meningen van het personeel de wereld in gejaagd worden.

Vreemde club. Maar dat was al.

Reinaert | 15-03-12 | 10:22

De NS is een monopolist die op tal van fronten herhaalde malen faalt. Een mastodont die langzaam kapot "gemanaged" wordt.

Dat NS medewerkers en met name die er al 20-30 jaar werken, zich op sociale media beklagen over hun werkgever is dan ook niet vreemd. Dat het management vervolgens energie steekt in het monddood maken van medewerkers in plaats van het bedrijf beter te runnen, vind ik bedenkelijk.

TisNieZoMoeilijk | 15-03-12 | 10:22

Pastor Sippenhaft | 15-03-12 | 10:16 De modelspoorbaan op zolder heeft geen twitterend personeel.

zeg maar jansen | 15-03-12 | 10:20

Sinds December 5 klachten ingestuurd. Alle 5 zouden binnen 5 werkdagen worden behandeld. Voor 1 verwijst men me doodleuk naar de OV Chip website en de andere 4 tot op heden niks gehoord. Schandalige praktijken. Pure oplichting en diefstal wat mij betreft.

Miss Diction | 15-03-12 | 10:20

NS = Not Social

Chicka | 15-03-12 | 10:19

Het is tijd voor de TwitterPolice !

Ratzing. | 15-03-12 | 10:17

Al sinds de privatisering is de NS volledig ontspoord.
De directie staat zich waarschijnlijk met grote verbazing af te vragen: "Huh? Hoe kan dit nou? Thuis met het modelspoor lukte het allemaal wel..."

Pastor Sippenhaft | 15-03-12 | 10:16

pitsteen | 15-03-12 | 10:14 Museumlijntje zeker? Met vrijwilligers als personeel?

zeg maar jansen | 15-03-12 | 10:15

De NS kiest altijd voor een tactisch antwoord in plaats van een eerlijk antwoord.

Boerenhoofd | 15-03-12 | 10:15

Eén keer in de twee jaar ga ik met de trein van Boekelo naar Haaksbergen VV. Die rijdt ouderwets op verhit water, kolengestookt. De treinmaatschappij heeft een dienstregeling die zonder mankeren wordt gereden. Bij elk weertype wordt gereden, ook 's-winters, al dan niet met sneeuw. Maar ja, kom daar bij de NS nou eens om.

pitsteen | 15-03-12 | 10:14

De NS beschikt over de mooiste stalen snelweg van
Nederland.

Spokoynoy Nochi | 15-03-12 | 10:14

Leuke 1 april grap van smartchecker

T. Grimbek | 15-03-12 | 10:14

Zo is het maar net! | 15-03-12 | 10:10 Nee, het is de schuld van de reizigers. Als die er niet zouden zijn dan ging het allemaal nog beter.

De sukkels die allemaal bij één en dezelfde deur willen instappen omdat ze daar toevallig het perron op zijn gekomen, de hufters die zodra ze binnen in de trein staan op het balkon blijven hangen met hun vouwfiets zodat de rest niet meer in kan stappen.

En een beetje ergernis kan worden toegeschreven aan de N.S. zelf. Die verrekte stiltecoupé's, als die er niet waren dan was er ook geen ergernis over het gebrek aan stilte in die coupé.

zeg maar jansen | 15-03-12 | 10:13

De populariteit van de NS kun je afleiden uit het feit dat er vaak alleen nog maar staanplaatsen zijn.

Stormageddon | 15-03-12 | 10:12

Gewoon dit artikel flink retweeten met #NS en #Fail erin. Komt het vanzelf goed :-)

ole guapa | 15-03-12 | 10:12

Mijn werkgever wens ik veel succes met het in de gaten houden van Chiant. En aangezien ik niet sociaal ben, doe ik ook niet aan social media. En korte, inhoudsloze oneliners twitter ik wel door het porcelein. Geen behoefte aan.
Man, man, je hele doopceel online plempen en dan nog gaan lopen miepen dat iedereen (inclusief werkgevert) dat kan misbruiken. De collectieve domheid slaat echt toe.

Chiant | 15-03-12 | 10:12

Logisch. Als je vindt dat in je eigen bedrijf iets niet goed gaat, kaart je dat intern aan zodat het opgelost kan worden.
Dat is constructief. Het zeiken op je werkgever mag je aan je klanten over laten.

niet voor de hond | 15-03-12 | 10:11

TU Delft doet het ook op die manier.
Plaats 104 in de lijst van beste universiteiten en plaats 51 qua reputatie.
PR is alles vandaag de dag. Feiten zijn immers maar lastig, rechts en fascistisch.

James Lastig | 15-03-12 | 10:11

Nou motivatietrainers en Mindfullness-zweefteven, ik zou zeggen dat daar aardig wat opdrachten in het verschiet liggen.

Cuyahoga | 15-03-12 | 10:10

En zo is dat. Loyaliteit dwing je gewoon af, ook al ben je nog zo'n slecht presterende werkgever. Extragratis tip: huur een Noord-Koreaanse social media-manager in en je hele personeel loopt er in no-time weer breed lachend bij. In paradepas.

Naïviteit kent geen tijd. NS en (op) tijd is trouwens toch al een slecht huwelijk.

Reinaert | 15-03-12 | 10:10

Het is de schuld van het weer. Als de temperatuur tussen de 5 en 18 graden ligt, rijden die verdomde treinen gewoon.

Zo is het maar net! | 15-03-12 | 10:10

Koffie kost bijna niets.

Einde van de Domheid | 15-03-12 | 10:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl