Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Infographics Award 2012 voor weekblad Elsevier

elsevier100lang.jpgJuryrapport: Ook dit jaar verliep de jurering weer uiterst moeizaam, met zoveel uitstekende kandidaten uit binnen- en buitenland. Maar uiteindelijk is de keus dan toch unaniem gevallen op weekblad Elsevier, dat met de heldere, klip en klare infographics met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De staafdiagrammen parkeren zich in de geest van de lezer als een roze Mercedes in een schaarsverlichte garage. De taartdiagrammen zijn van superieure eenvoud door bijvoorbeeld niet altijd te kiezen voor de obligate cirkel, maar soms ook gebruik te maken van de ietwat speelsere ellips. Het ogenschijnlijk complexe maar tevens treffende kleurgebruik met de zwarte kaders - waarin de witte letters zich naar buiten dansen - heeft een verbluffende effectiviteit. Elsevier plaatst onthullende nieuwsverhalen over omstreden onderwerpen met grote maatschappelijke gevolgen (we noemen: het meldpunt voor criminele MOE-landers, die Nederland LEEGROVEN) en Elsevier duidt dat met begrijpelijke spot-on grafieken, die in één oogopslag de lezer de vaak lange lappen tekst intrekken. En dat is voorwaar de enig juiste toepassing van de infographic. Vandaar dat de jury eensluidend in het oordeel is. De Infographics Bokaal 2012 is voor... ... ... weekblad Elsevier. Proficiat! Statistieken Showcase na de klik. innederland534.jpg veelpolen534.jpg stelenhetmeest534.jpg polengaanalseenspeer534.jpg ongewenst534.jpg BOE!

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

More tea for NL! | 06-03-12 | 19:19

-weggejorist-

More tea for NL! | 06-03-12 | 19:12

Hé, dat is grappig, Nederlanders stelen meer dan Turken.
Asmodean | 03-03-12 | 11:03
Turken zijn zelfs te lui om te stelen.

Het Zilte Nat | 06-03-12 | 19:02

Dit is toch mag ik hopen niet serieus? Toch? Toch...???

Reykjavik | 04-03-12 | 13:23

Waarom staan die Oranjes er niet bij?
Zijn ook allemaal allochtonen toch?
(Als jijzelf -of één van bijde ouders niet in NL is geboren.....)

lilluke halve hoan | 04-03-12 | 12:08

@ TomoNL | 03-03-12 | 12:28
Wat U beweert dat ik uit die grafieken haal, haal ik er niet uit en heb ik niet beweerd. Hoe durft U te beweren dat ik dat beweerd heb?

Beetje laat, maar toch.

goedverstaander | 03-03-12 | 19:29

Maak u zich geen illusies, Elsevier is onderdeel van Reed Elsevier en als zodanig vertegenwoordiger van de Beaberggroep en heeft alleen tot taak politiek correct een uitlaatklep te zijn. Het is nl het enige blad dat 2x meer reacties verwijderd dan plaatst. Lees het regelmatig en de vele al afgehaakte reaguurders, ik dadelijk ook, en totaal willekeurige manier van verwijderen doen ALLE gekende censuur VOLLEDIG verbleken. Elsevier, als u weet wat goed voor u is, effectiever dan Dhimmiekoning Pechthol's Drion...

zoisut | 03-03-12 | 18:16

Kortom we betalen ons scheel en we krijgen er een hoop criminaliteit voor terug.

klowiepowie | 03-03-12 | 17:06

Door de duidelijkheid en geen angsthazerij in Elsevier ben ik dus al jaren abonnee!

lanexxx | 03-03-12 | 15:52

Zou Dolf Jansen de Elsevier lezen?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Nee natuurlijk niet.

Die Dolf, die werd gisteravond bij P&W al om de oren geslagen met het feit dat organisaties die zich bezig houden met ontwikkelingshulp, jaarlijks nogal wat geld overhouden, dit niet terug in de staatskas storten maar besteden aan allerlei onzin projecten. Dus dat er best nog wel op ontwikkelingshulp bezuinigd kan worden.

(Dit geldt overigens voor alle organisaties/instellingen die afhankelijk zijn van overheidssubsidies. Het geld moet op, anders krijgen zij het jaar daarop minder.)

Vervolgens begon hij over dat schandalige Polenmeldpunt en dat dit zeer schadelijk was voor de handelsbetrekkingen met andere landen, dus voor onze economie.

'Onzin' zeiden Bolkestein en Frits Wester. Dat argument gebruiken de tegenstanders van Wilders maar al te graag maar daar is nooit iets van gebleken. Het gaat de handelspartners om verhouding tussen prijs en kwaliteit
van Nederlandse producten en niet om wat een Nederlandse politicus zegt of doet.

En weer trok Dolf wit weg. Je zag hem denken: Gofferuh, dan verkoop ik allerlei leugens in mijn cabaretprogramma. Nu maar hopen dat mijn fans niet naar PenW hebben gekeken.

La Vie En Rose | 03-03-12 | 15:01

@Asmodean | 03-03-12 | 13:15
Jaja, mister downplayer met je 'grappig feitje'. Voorlopig heb ik nog niet gelezen wat je van die andere 'grappige feitjes' vindt.

Ow doe ik altijd zuur? Nou alleen tegen types zoals jij.
Die roepen een ongekende irritatie bij mij op.

En Yep, jij roept het beeld bij mij op van een bakfietsend onbenul met een Pechtold kapsel.

Ik snap dat je daar niet blij mee bent, maar vooralsnog bevestig je dat beeld alleen maar.
Daar kan ik ook niets aan doen.

La Vie En Rose | 03-03-12 | 14:30

Yep! mooie grafiekjes.......... om links mee om de oren te slaan..... MOEhahaha!

Hobbykip | 03-03-12 | 14:17

@Bart_Bart | 03-03-12 | 12:55
Gezien :)

Thnx voor de link!

La Vie En Rose | 03-03-12 | 14:16

@lion@night | 03-03-12 | 12:25
Ha Leeuw ;)
Zo duidelijk dat @Asmodean er niets tegen in kan brengen.

La Vie En Rose | 03-03-12 | 13:51

*Wie stelen het meest?* *per honderd verdachten uit etnische groep*

Als we nou ook nog zouden weten hoeveel mensen er worden verdacht per 1000 personen uit elke etnische groep dan zouden we werkelijk wat te weten komen.

statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?V...

Ofwel, 1+1=2, Turken zijn nog altijd 3 keer zo vaak verdacht van diefstal als Nederlanders... (en Marokkanen bijna tien keer)

VerenigdeNederlanden | 03-03-12 | 13:51

necrosis | 03-03-12 | 13:10 |
zou dat het zijn, dat een paspoort je je emotionele identiteit geeft? Dus jongens van zestien die in nderland geboren zijn, naar school zijn gegaan (en uitgevallen) op de voetbalclub hebben gezeten voelen zich geen Nederlander omdat ze ook een Marokkaans paspoort hebben? Goh, wat zitten die jongens anders in elkaar dan ik als het gaat om hoe je identiteit tot stand komt.
Toen ik in Amerika woondde had en collega twee zonen, jongens van 12 met een nedelrands paspoort. geboren en getogen in de US. En wat denk dat die jongens zeiden tegen hun vader: dad, we are not Dutch, we are American.

Simplify, but don't oversimplify.

Che_cuevara | 03-03-12 | 13:08 |

Wat jij voorstelt heet in financiele kringen creatief boekhouden. ik ben daar geen voorstander van

Stok Kickhuizen | 03-03-12 | 13:38

@ blinde kip | 03-03-12 | 11:48 | + 2 -
Weet je ook de cijfers voor NL.? Lijkt me interessant om per land ook het privaat spaargeld op de bank te zien.

me,myself and IK | 03-03-12 | 13:33

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:51
Eerder zei je: Ik miste ook iets, zie mijn tegel van 11:26. Mag ik daar niet op ingaan van jou?

rara | 03-03-12 | 13:28

@necrosis | 03-03-12 | 12:57
Fijn, discussieren over vaststaande feiten die je zelf zou kunnen controleren. Grappig, die insinuaties over dingen die ik nooit beweerd heb. Lachwekkend dat je niet even de moeite neemt om naar wikipedia te gaan.

nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Europa

Ik voel me nu een beetje de schoolmeester van groep 6.

rara | 03-03-12 | 13:27

La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:30 |
Rustig maar hoor. Ik vond het gewoon een grappig feitje, dat is alles. Het is niet het eerste wat me opviel, maar ik vond het wel vermeldenswaardig. Waarom doe je altijd zo zuur? En bakfietsend onbenul? You couldn't be more wrong. Maar dat gebeurt vaker.

Asmodean | 03-03-12 | 13:15

@neemjemoederindemali | 03-03-12 | 13:12
Die komt volgende week vrijdag voor het middaggebed met een leuke tekening.

kapotte_stofzuiger | 03-03-12 | 13:14

Btw, is onze bankgoeroe Peter Verhaar ziek of heeft hij niks onzinnigs meer te duiden?

neemjemoederindemali | 03-03-12 | 13:12

@Stok Kickhuizen | 03-03-12 | 12:58
Zelf voelen die 'criminelen' zich geen Nederlander, dat is nou juist het probleem van 2 paspoorten.

necrosis | 03-03-12 | 13:10

@Troost J.E. | 03-03-12 | 11:35

Ghehe, "onze held"? Weer 1 die niet begrijpt wat we hier doen. *Boeeeeeeeeeee*

neemjemoederindemali | 03-03-12 | 13:09

@Stok Kickhuizen | 03-03-12 | 12:58
Als je de Nederlandse nationaliteit af neemt zijn het geen Nederlandse criminelen maar Marokkaanse.

Che_cuevara | 03-03-12 | 13:08

@Mijnbescheidenmening | 03-03-12 | 12:54
Vergeet Paul Lieben niet, die is zich aan het ontwikkelen tot een opvolger van de beste columnist die ze ooit gehad hebben, Pim Fortuyn.

Borakh | 03-03-12 | 13:03

@Strangetown | 03-03-12 | 12:59
Een kratje bier hoort in de koelkast, niet in de tuin, jij .... barbaar.
*grinnik*

necrosis | 03-03-12 | 13:02

Anyway: het kratje bier dat uit de tuin wordt gestolen door een dorstige Pool raakt je meer, dan verdwenen miljoenen door strak in pak zittende toffe jongens met een VOC mentaliteit...

*out*

Strangetown | 03-03-12 | 12:59

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:43 |

Waarom zou Marokko nederlandse criminelen willen invoeren?

Stok Kickhuizen | 03-03-12 | 12:58

@rara | 03-03-12 | 12:47
Nog even dit: toen IK op de lagere school zat, bestond er geen Oekraïne of Wit-Rusland, dat viel allemaal onder die rode hamer + sikkel.
En dat was definitief GEEN Europa!

necrosis | 03-03-12 | 12:57

@La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:30
Je was gister op televisie!

Je hebt gelijk overigens. Dit gaat alleen over diefstal.

Bijna vijftig procent van de jonge Turkjes wordt tussen 12-22 verdacht van een misdrijf, tegenover 25 procent allochtonen.
www.scp.nl/dsresource?objectid=29810&type... (PDF ALERT!, pagina 207).

Het klopt wel dat ze het minder slecht doen dan andere exotische bevolkingsgroepen.

Bart_Bart | 03-03-12 | 12:55

Meten is weten. Of liever niet ?

Kamervraag | 03-03-12 | 12:55

Elsevier is al jarenlang mijn favoriete weekblad, je leest er dingen waarover anderen niet schrijven of berichten. Beste Elsevier auteurs: Syp Wynia als het gaat om maatschappelijk/politieke kwesties, en Simon Rozendaal is een echte aanrader als het gaat om wetenschappelijke duiding, en heeft een uitgesproken mening over duurzame energie!

Mijnbescheidenmening | 03-03-12 | 12:54

@rara | 03-03-12 | 12:47
Complete bullshit, op school leerde ik lang geleden dat Turkije gedeeltelijke Europees was.
Na het songfestival zijn de grenzen schijnbaar aangepast, Israël valt tegenwoordig schijnbaar ook binnen de gestelde kaders.
Straks ga je me vertellen dat Australië een eiland van de provincie Zeeland is.
En over de term 'ongewenst' laat ik me niet uit, geen zin in ruzie met Joris.....

necrosis | 03-03-12 | 12:53

Er schijnen hier nogal wat lui te reaguren die zelfs zulke simpele taartdiagrammen niet kunnen duiden. Bijvoorbeeld 'Nederlanders stelen meer dan Turken' concluderen uit 'Aantal inbraken en diefstallen per 100 verdachten per etnische groep' getuigt van een rekenkundige redeneerzwakte waar een gemiddelde babyboomer met hooguit twee jaar MULO de broek van afzakt.

WirMachenMusik | 03-03-12 | 12:53

@rara | 03-03-12 | 12:49
Ja hoor ik miste wat.
Nu tevreden?

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:51

@Dmitri Dmitrievitsj
Ik geloof dat jij de enige bent die hier de statistieken begrijpt. De rest lezers lijkt wel van het niveau Panorama / Elsevier.
Uit de info valt op te maken dat Polen ongeveer net zo crimineel zijn als andere Oost-Europeanen.
Verder blijkt dat als ze eenmaal opgepakt zijn nogal vaak voor stelen worden gepakt (65 van de honderd opgepakten). Turken en Nederlanders worden vooral voor andere zaken (misschien waar je minder dronken voor moet zijn)opgepakt. Bij Nederlanders zal dat voornamelijke wel eens bijstandsfraude, zwartwerken en andere vermogendelicten kunnen zijn, en bij Turken bijvoorbeeld illegale handel, drugszaken, vrouwenhandel en eerwraak.

Het enige wat ik kan concluderen is dat Polen als ze crimineel zijn dat op nogal eenvoudige en ambachtelijke wijze doen, namelijk stelen.

Sir EnemA | 03-03-12 | 12:49

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:45
Je miste wat, is dat geen probleem?

rara | 03-03-12 | 12:49

@Bertus Betonsloper | 03-03-12 | 12:35
Ik weet.
Het ging mij om het feit dat @Asmodean dát als eerste opviel.

La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:47

@rara | 03-03-12 | 11:31
*gevonden*
Dus omdat het over Europese verdachten/ ongewensten gaat mag ik mijn criminele eskimobuurman niet aangeven?
En wat hebben Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne met Europa te maken?
Bovendien kloppen de verhoudingen niet, maar dat weet jij ook wel.....

necrosis | 03-03-12 | 12:47

@necrosis | 03-03-12 | 12:40
Wil je echt dat ik nu ga uitleggen dat deze landen in Europa liggen? Dat kun je zelf bij Wikipedia opzoeken. Rusland is natuurlijk gedeeltelijk Europees, gedeeltelijk Aziatisch. Wit-Rusland is zuiver Europees. De Oekraine ligt ook al in Europa.

Lagere-school aardrijkskunde.

rara | 03-03-12 | 12:47

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:39
Per 100 verdachten van inbraak en diefstal.
Niet van een ander misdrijf.
Anders zou gewoon 100% van elke groep wel van een misdaad verdacht moeten zijn.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:46

@rara | 03-03-12 | 12:41
Ik heb geen probleem hoor maar bedankt voor de interesse.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:45

@La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:30
- aan

La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:44

Voor alle duidelijkheid: 39 van de 100 Nederlandse criminelen houdt zich bezig met diefstal, tegenover 38 van de 100 Turkse criminelen. Deze cijfers zeggen NIETS over het PERCENTAGE criminelen binnen de verschillende etnische groepen.
.
*over begrijpend lezon gesproken...*

Bertus Betonsloper | 03-03-12 | 12:44

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:35
De cijfers zeggen niet wat jij wil dat ze zeggen, is dat het probleem?

rara | 03-03-12 | 12:41

@Strangetown | 03-03-12 | 12:31
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Alles is te herleiden naar politieke voorstellen waar initiatieven voor zijn getoond vanuit de partijen. Gevolgen van dat soort initiatieven zijn dan wel degelijk gerelateerd aan een politieke partij.

Utrecht noemen is niet goedkoop, het is realiteit. Net als Gouda, ook een PvdA bolwerk, waar het Marokkanenprobleem onvoldoende tot niet adequaat wordt aangepakt.

Rest In Privacy | 03-03-12 | 12:41

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:35
Blij dat ik niet de enige ben.
Wat hebben Rusland, wit-Rusland en Oekraïne trouwens met Europa te maken?
Even bij rara checken......

necrosis | 03-03-12 | 12:40

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:32
Omdat er boven staat "per 100 verdachten."

Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:39

Charles de Batz | 03-03-12 | 12:25

Jeroen Pauw is niet links en zelfs in de verste verte niet net als P Witteman. De hele VARA is niet links. Het zijn volksverlakkeraars en dat kunnen ze zijn omdat sorry het volk te dom is om NIET voor de duvel te dansen.

ecologiste | 03-03-12 | 12:37

Er is altijd een groep die het verpest voor de minderheid

NietInDeHondHouden | 03-03-12 | 12:37

merkt als eerste op dat Nederlanders meer stelen dan Turken, om de aandacht af te leiden van het feit dat Marokkanen, Polen, Antillianen,en Surinamers meer stelen dan Nederlanders en Turken.
La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:30
.
Vande honderd Nederlandse VERDACHTEN steelt er één Nederlander per 100 meer dan bij de Turkse VERDACHTEN uit de etnische groep.

Bertus Betonsloper | 03-03-12 | 12:35

@necrosis | 03-03-12 | 12:33
Ik miste ook iets, zie mijn tegel van 11:26.
Maar volgens rara zie ik dat verkeerd.
Het zou alleen maar over Europeanen gaan.
En toch blijf ik ook iets missen.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:35

@Asmodean | 03-03-12 | 11:03

Zie @Sliptong | 03-03-12 | 11:59

La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:35

@laatste plaatje
Ongewenst verklaard: Polen op nr 1.
Klopt die grafiek wel, ik mis namelijk iets, ik kan er alleen niet zo snel opkomen.....

necrosis | 03-03-12 | 12:33

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:27
Waar staat dat?
Als jij dat zo interpreteert zit je volgens mij op een dwaalspoor.
Wat jij eigenlijk zegt is dat als je niet verdacht wordt van diefstal of inbraak, je wel van iets anders verdacht wordt.
Rare redenering.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:32

lion@night | 03-03-12 | 12:02 |
Het bestaan van straattuig is niet gerelateerd aan een politieke partij, maar helaas wel een maatschappelijk verschijnsel geworden waar de politiek in zijn algemeenheid, het OM en politie onvoldoende een antwoord op weet te vinden binnen de huidige wettelijke kaders.

Primair hoort politie - als uitvoerende instantie - overlast aan te pakken en het OM strafrechtelijk te vervolgen. De politiek maakt de wetten om overlast aan te pakken en stelt budgetten beschikbaar om daar uitvoering aan te kunnen geven.

Utrecht als ultiem voorbeeld noemen is te goedkoop met een oppositie die er ook geen antwoord op heeft, maar het politieke spelletje mbv GS goed speelt.

Strangetown | 03-03-12 | 12:31

@Asmodean | 03-03-12 | 11:03
Hé, dat is grappig, Asmodean, het bakfietsend onbenul met Peggoldkapsel,(dat is het beeld dat ik altijd bij jou krijg) merkt als eerste op dat Nederlanders meer stelen dan Turken, om de aandacht af te leiden van het feit dat Marokkanen, Polen, Antillianen,en Surinamers meer stelen dan Nederlanders en Turken.

En nog even ter uwer informatie: Turken houden zich idd nauwelijks bezig met inbraken of overvallen. Wel met aan een andere tak van criminele sport: Drugshandel.

La Vie En Rose | 03-03-12 | 12:30

Mensen die pie charts gebruiken falen sowieso hard. Wat is het grootste voordeel van een pie chart tegenover een bar chart? Kan zelf niets bedenken...

Zuigentrut | 03-03-12 | 12:29

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:27
Herstel: dan zou ik liever in een gevangenis met Poolse boeven zitten dan in een gevangenis met Nederlandse boeven.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:28

goedverstaander | 03-03-12 | 11:06
Leer eens grafieken lezen, het gaat over diefstal per 100 verdachten, niet per 100 personen. Dit zegt dus niets over hoeveel ze stelen. De tweede grafiek is ook misleidend voor de dommigere mensen, die suggereert dat ongeveer de helft van verdachten Polen zijn, terwijl het alleen over de Oost-Europeanen gaat. Dat is niet erg verwonderlijk als de helft van de Oost-Europeanen uit Polen komt. En 60 Polen van de 142.240 ongewenst? Dat lijkt me een beetje aan de lage kant.
De derde grafiek is al helemaal poep, wat staat er überhaupt in?

TomoNL | 03-03-12 | 12:28

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:24
Dus van alle Poolse verdachten wordt 65% verdacht van stelen en 35% van iets anders. Van alle Nederlandse verdachten wordt 39% verdacht van stelen en 61% van iets anders. Wat nu als dat andere moord is? Dan zou ik liever in een buurt met Polen wonen. Maar je weet het niet. Vandaar dus niet informatief en er volgt zeker niet uit dat Polen crimineler zijn. Zelfs niet dat Polen meer stelen dan Nederlanders.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:27

@gentle giant | 03-03-12 | 12:24
Die staat in de rij bij de apple store

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:27

ecologiste | 03-03-12 | 11:25 | + 8 -
Jeroen Pauw is helemaal niet zo links. Hij verkondigt hardop in zijn uitzending dat ie niet gelooft in multiculturele samenleving. (ik trouwens ook niet).

Charles de Batz | 03-03-12 | 12:25

@Asmodean | 03-03-12 | 12:05
Laat ik het dan eens hypothetisch zeggen;

Als de PVV de absolute meerderheid in de kamer haalt weten we één ding zeker. De criminaliteit van allochtonen gaat hard aangepakt worden. Daders worden dan ook daadwerkelijk als daders bestraft en aangepakt i.p.v. zielige figuren met schaamtecultuur etc.

Als de PVDA de absolute kamermeerderheid behaalt weten we al welk scenario ons te wachten staat. Dát scenario bestaat reeds al: het beleid in Utrecht.

Zo duidelijk?

Rest In Privacy | 03-03-12 | 12:25

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:20
Wie stelen het meest.
En wat staat er onder deze zin?
Juist, per 100 verdachten uit etnische groep.
Per 100 is nou precies wat met percent bedoeld wordt.
Ziedaar, je percentage. en daar staan de Polen met 65% tegen de Nederlanders met 39%
Toch echt niet zo moeilijk hoor.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:24

Zit Verhaar in Brussel?

gentle giant | 03-03-12 | 12:24

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:12
Het wordt niet met het juiste vergeleken. Uit de titel bij de tweede grafiek is op te maken dat het om het aandeel Polen op het toaal van Oost-Europeanen gaat. Vergeleken met grafiek 1 volgt daaruit dat Polen niet crimineler zijn dan andere Oost-Europeanen. Om te concluderen dat Polen crimineler zijn dan Nederlanders zou vergeleken moeten worden met Nederlanders en dan gecorrigeerd voor het deel Polen op Nederlanders, dwz hoeveel procent van de aanwezige Polen is crimineel en hoe is dat te vergelijken met het percentage criminele Nederlanders.
Dus ja, er is criminaliteit en er zijn criminele Polen. Verder zeggen de grafieken niets.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:20

@blinde kip | 03-03-12 | 11:48 |

Mensen die hun mening uitsluitend baseren op informatie uit de Nederlandse media baseren hun mening op eenzijdig, gefragmenteerd en selectief gepresenteerde 'gegevens'. Opvallend genoeg zijn dat vaak de mensen die anderen xenofoob noemen. Vreemd aangezien deze mensen zelf niet eens een buitenlands medium tot zich durven te nemen. Ik begrijp die angst wel. Veel Nederlandse 'waarheden' zullen bij eerste absorptie direct afbrokkelen. Een aantal kenmerkende voorbeelden:

Wilders maakt internationaal bijzonder weinig los met zijn geroeptoeter. In tegenstelling tot wat beweerd wordt in NL.

Immigratie is een keuze en selectie aan de poort is dood normaal.

Ieder land is verantwoordelijk voor eigen aangelegenheden en het is niet per definitie onze verantwoordelijkheid.

Oorlog is onderdeel van de wereld. Er zijn verschillende assen waarover je kant kunt kiezen. Goed/slecht is daar geen van.

Overheden moet je per definitie wantrouwen i.p.v. omarmen en als grote heilbrenger benoemen.

Maar goed... Buitendijkse media zijn niet zo populair gebleken getuige het publieke debat in NL. Dat zal helaas wel zo blijven.... De waarheid moet de waarheid blijven!

Parel van het Zuiden | 03-03-12 | 12:19

-1 voor de Turken! Chapeau!

Brunoximus | 03-03-12 | 12:15

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:08
Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?
Verdachten, Wie stelen het meest, ongewenst verklaard.
Dat is toch wel duidelijk een indicatie van problemen?

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:12

lion@night | 03-03-12 | 11:58 |
Maar nogmaals, je vindt dat de PvdA-lijsttrekker moet antwoorden op de vraag wat ze hieraan gaan doen, maar waarom moet dit kabinet het niet? En vooral, waarom moet de pvv het niet? Ik heb buiten het kekke meldpunt niets van ze gehoord hierover. Het is toch veel zinniger dat de pvv een voorstel doet? Zij hebben daadwerkelijk macht op dit moment, de PvdA niet. Meen je het nou serieus dat het niet erg is dat de pvv geen enkel idee of voorstel heeft om dit aan te pakken omdat de intentie er wel is?

Asmodean | 03-03-12 | 12:12

Het is niet zo dat Turken minder stelen dan Nederlanders. In de grafiek staat: per ethnische groep. Dat wil dus zeggen dat Turken relatief minder inbreken dan iets anders. Verder niks

du Roi Soleil | 03-03-12 | 12:11

Dus samenvattend voor Jip & Janneke: Turken zijn cool. De rest mag op de trein.

Geppie. | 03-03-12 | 12:09

*toch maar een grote hond in hok op erf doet*

ZDEV | 03-03-12 | 12:09

zeg maar jansen | 03-03-12 | 11:34 |
Dat heb ik juist heel goed begrepen, dank u. Een enkeltje naar het land van eerste ('onvervreemdbare') nationaliteit. De Nederlandse nationaliteit kan nl. afgepakt worden (dit i.t.t. misdadigers die slechts de NL nationaliteit hebben, helaas).
Duidelijk?

propagandhi | 03-03-12 | 12:08

@Che_cuevara | 03-03-12 | 12:07
Het zou goed kunnen dat er een probleem met Polen is, maar uit deze grafiekjes volgt het niet.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 12:08

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 11:59
Tja, je kunt ook alleen maar je kop in het zand steken en doen of er niks aan de hand is.
Dat is dan weer dom-links.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:07

Polen hebben Breda bevrijdt, maar dat past niet in een infograpic.

tipo | 03-03-12 | 12:06

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:02 |
Geen probleem. En aan al je plusjes te zien in je comment waren velen het met je eens ;).

Asmodean | 03-03-12 | 12:06

JanRap | 03-03-12 | 11:48 |
Vermoedelijk bedoelt u de derde generatie.
Want wie in NL geboren is uit ouders die hier geboren zijn, is natuurlijk helemaal geen allochtoon meer.
Tuurlijk, dat kan iedereen zien die wel eens in westelijk Amsterdam en dat soort contreien komt. Hardstikke geïntegreerd en aangepast die mensen, gewoon meerekenen met de Nederlanders dus :-)

propagandhi | 03-03-12 | 12:05

lion@night | 03-03-12 | 11:58 |
Ah, dus dat de pvv de intentie heeft er iets aan te doen vind jij al goed genoeg. Wat moet het toch heerlijk zijn voor de pvv, je krijgt niets voor elkaar, maar je stemmers vinden dat niet erg omdat je 'wel de intentie had er iets aan te doen'.

Asmodean | 03-03-12 | 12:05

@Asmodean | 03-03-12 | 11:46
Je hebt gelijk. Mijn excuses, ik zie nu pas dat Porrello zegt dat de ouders in het buitenland zijn geboren.

Che_cuevara | 03-03-12 | 12:02

@Strangetown | 03-03-12 | 11:51
Zie mijn comment van 11:58

Het is met name de PvdA die roept dat het socialer moet terwijl tijdens de CDA/PVDA coalitie het alleen maar asocialer is geworden op straat omdat criminelen en agressief straattuig niet wordt opgepakt.

Met Utrecht als ultiem voorbeeld hoe fout het kan gaan als de PvdA aan de macht is en weigert te vertrekken.

Rest In Privacy | 03-03-12 | 12:02

Wat zeggen deze grafiekjes nu? De eerste is duidelijk, die toont hoe de groep Oost-Europeanen verdeeld is.
Wat is in de tweede het totaal? Ook Oost-Europeanen? Dus van alle Oost-Europese verdachten is ongeveer de helft Pool. Wat te verwachten is als de helft van alle Oost-Europeanen Pool is.
Wat is in de derde grafiek het totaal? Ik zou denken alle verdachten uit de etnische groep. Dat betekent dus dat van alle Marokkaanse verdachten 70% verdacht wordt van inbraak of diefstal en 30% van de Marokkaanse verdachten van iets anders. En van alle Poolse verdachten wordt 65% verdacht van stelen en 35% van iets anders.
Zonder tekst is er niet uit te halen dat Polen crimineler zijn en zelfs niet dat er een probleem met Polen is.
Maar ik ben dan ook geen Elsevierlezer.
Elsevier, lijfblad voor dom-rechtsen die alleen maar willen lezen wat ze toch al dachten.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-03-12 | 11:59

Turken zitten dan ook meer in de bijstandsfraude, georganiseerde misdaad als witwassen, afpersen, mensenhandel en handel in hasj en heroïne. Gelukkig stelen ze steeds minder. Uit winkels blijkbaar.

Sliptong | 03-03-12 | 11:59

@Asmodean | 03-03-12 | 11:47
Er is een verschil tussen er 'iets aan kunnen doen' en 'er iets aan willen doen'.

De PvdA heeft beide intenties niet, de PVV wel en komt daar open voor uit.

Helaas kan er nog weinig aan gedaan worden aangezien justitie nog bevolkt is met D66 rechters die de belangen van buitenlandse criminelen vooralsnog belangrijker achten dan de veiligheid van de Nederlandse maatschappij.

Rest In Privacy | 03-03-12 | 11:58

lion@night | 03-03-12 | 11:45 |
Je kunt dit beter aan het huidige Kabinet vragen.
Vooralsnog geen 3000 extra blauw op straat gezien, noch een efficiënte aanpak van criminaliteit.

Strangetown | 03-03-12 | 11:51

JanRap | 03-03-12 | 11:48 |
Bron? In de CBS-cijfer zijn tweede-generatie Marokkanen gewoon allochtonen hoor, en geen Nederlanders. Pas als je beide ouders in Nederland geboren zijn wordt je volgens de gangbare statistieken Nederlander.

Asmodean | 03-03-12 | 11:49

Elsevier, een eilandje gezond verstand in een oceaan van domheid.

Fijnstoffer | 03-03-12 | 11:49

En hier een goede infographic van de BBC over de crisis (met iets meer tekst):
www.bbc.co.uk/news/business-16301630?s...
Zoiets zie je nu eigenlijk nooit in de Nederlandse media.

blinde kip | 03-03-12 | 11:48

goedverstaander | 03-03-12 | 11:06 |
"Opvallend dat Nederlanders vaker verdacht worden van diefstal dan Turken."
Dat komt omdat tweede generatie Marokkanen meegeteld worden als Nederlander; dat krikt de grafiek een beetje omhoog.

JanRap | 03-03-12 | 11:48

lion@night | 03-03-12 | 11:45
Wat gaat de pvv er eigenlijk aan doen? Behalve dat je het nu kunt melden als je een dronken Pool ziet natuurlijk?

Asmodean | 03-03-12 | 11:47

@lion@night | 03-03-12 | 11:45
incidentenlijstje dus....

Rest In Privacy | 03-03-12 | 11:47

-weggejorist-
Troost J.E. | 03-03-12 | 11:35 |

Lange teentjes als we Rutger niet zielig vinden?

Troost J.E. | 03-03-12 | 11:46

Vaag artikel ik zie het verband met Rutger helemaal niet ?....

leijpeideaud | 03-03-12 | 11:46

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:39 |
Om 11.13 zeg ik dat het geen allochtonen meer zijn indien beide ouders in Nederland geboren zijn.

Asmodean | 03-03-12 | 11:46

Laat Rutger deze infographics eens onder de neus leggen bij de potentiële Pvda lijsttrekkers met een simpele vraag; "is het een indicentenlijstje ja of te nee en wat gaat u daar met de PvdA aan doen?"

Rest In Privacy | 03-03-12 | 11:45

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:33 |
Selectief lezen, er staat duidelijk per etnische groep!

Strangetown | 03-03-12 | 11:45

@zeg maar jansen | 03-03-12 | 11:34
Ze kunnen hier wel geboren zijn, en ook de Nederlandse nationaliteit hebben. Maar ze blijven de Marokkaanse nationaliteit houden.
Als je 2 nationaliteiten hebt waarvan een de Nederlandse, kan die Nederlandse afgenomen worden.
Dan ben je dus alleen nog Marokkaan.
En die kun je naar Marokko sturen.
Technisch gezien heb je gelijk, je kunt ze niet "terug" sturen maar er wel naar toe sturen.

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:43

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:30 |
Wat Elsevier doet is data verzamelen die vrij toegankelijk is of met een WOB opvraag is, vervolgens maken ze daar een 'analyse' van en schrijven er een verhaaltje omheen. Jij noemt dit niet gehinderd door politieke correctheid, maar is m.i. niet meer dan een (marketing)strategie om een bepaalde doelgroep lezers te willen bereiken.

Strangetown | 03-03-12 | 11:43

Overigens 'Elsevier' is de grootste kernenergie-lobby van Nederland. Ze laten geen gelegenheid onbenut om de gevaren ervan te downplayen, waarschijnlijk omdat er door invloedrijke types korte termijnwinsten te halen vallen. Verder mag Elsevier vaak en graag in de christelijke kont kruipen (want gristenen zijn nu eenmaal nette mensen) en zouden ze alle coffeeshops liever vandaag nog dan morgen verbieden. Echt het type kennis van zaken dat je aantreft in het in 'liberalisme' verpakte conservatisme van de VVD.

Kutmug | 03-03-12 | 11:41

@Asmodean | 03-03-12 | 11:33
"Pas als alleen een van je grootouders nog maar in het buitenland en je beide ouders in Nederland zijn geboren ben je geen allochtoon meer."
Dit zeg je om 11:13.
Dit zegt Porrello Nederlanders waarvan de ouders in het buitenland zijn geboren om 11:11.
Jouw antwoord hierop om 11:14:
Nee hoor, dat zijn in de CBS-cijfers nog gewoon allochtonen.

Dus om 11:13 zijn het geen allochtonen meer en om 11:14 ineens weer wel.
Wat zie ik dan over het hoofd?

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:39

@Che_cuevara | 03-03-12 | 11:33
Het is wel de logische verklaring waarom Marokkanen niet in dat lijstje staan. Als je wilt kun je zelf bij de IND zoeken naar het onderzoek waar de statistiek op gebaseerd is.

Maar als je misinterpretaties nodig hebt om Peggold aan te vallen mag dat, hoor.

rara | 03-03-12 | 11:39

Troost J.E. | 03-03-12 | 11:35
Jullie?

Boe.

Ashtrey | 03-03-12 | 11:37

Strangetown | 03-03-12 | 11:31

?

ecologiste | 03-03-12 | 11:36

-weggejorist-

Troost J.E. | 03-03-12 | 11:35

propagandhi | 03-03-12 | 11:31 "Terug op het vliegtuig naar Rabat"?

Je hebt dat van 'hier geboren' niet zo goed begrepen.

zeg maar jansen | 03-03-12 | 11:34

Strangetown | 03-03-12 | 11:31
Welk een grove leugen! Onder andere Adele wordt daar dus suf gedraaid. Hoezo 100%?

Ghe.

Ashtrey | 03-03-12 | 11:34

Joris...

AUB de dubbel post verwijderen

Ing. eslapen | 03-03-12 | 11:33

@rara | 03-03-12 | 11:31
Dat lijstje heeft inderdaad alleen Europese landen.
Maar er staat nergens dat het alleen over Europeanen gaat.

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:33

goedverstaander | 03-03-12 | 11:09 |
Eureka, daarom scoren Nederlanders bij 'Wie steelt het meest' natuurlijk hoger dan Turken. Iedereen met een dubbel paspoort wordt als Nederlander gerekend.

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:33

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:19 |
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Blijkbaar kun je niet zo goed analyserend lezen. Geeft niet hoor, ik leg het wel even uit. Het klopt dat je geen allochtoon meer bent als je beide ouders in Nederland zijn geboren. In mijn post van 11.14 reageerde ik op Turak, die stelde dat de Nederlanders, zoals bedoeld in de grafiek, mensen zijn waarvan de ouders in het buitenland geboren zijn. Ik zei vervolgens op 11.14 dat dit volgens de gangbare definities geen Nederlanders, maar allochtonen zijn. Hoe precies spreek ik mijzelf dan tegen?

Asmodean | 03-03-12 | 11:33

Het is toch allemaal zo moeilijk niet? Een volkje van 100 mensen moet de grenzen in de gaten houden als het omringd is door volkeren van +100.000 mensen. Daar hoef je geen commissie's voor in het leven te roepen. Roepen dat de grenzen open moeten blijven en dat mensen die dat niet willen fascisten zijn getuigt van het type stommiteit dat je vooral bij idealisten aantreft.

Kutmug | 03-03-12 | 11:33

-weggejorist-

Ing. eslapen | 03-03-12 | 11:33

Nu nog uitsplitsen naar politici en burgers.

Ing. eslapen | 03-03-12 | 11:33

@Che_cuevara | 03-03-12 | 11:26
Dat ene lijstje bevat uitsluitend Europese landen. Is dat reden genoeg, of zullen we verder zoeken naar complotten?

rara | 03-03-12 | 11:31

ecologiste | 03-03-12 | 11:25 |
Er is ook nog een 100%NL zender, hoor!

Strangetown | 03-03-12 | 11:31

zeg maar jansen | 03-03-12 | 11:29 | + 0 -
Terug naar het land van herkomst = terug naar het land van eerste nationaliteit = de Marokkaanse. Die Marokkanen met een Nederlandse nationaliteit, hebben allemaal de Marokkaanse nationaliteit.
Dus bij recidive denaturaliseren en terug op het vliegtuig naar Rabat.

propagandhi | 03-03-12 | 11:31

Strangetown | 03-03-12 | 11:27
Deels uit die bronnen, ja. Maar ook voor een groot deel eigen onderzoek. Ze onderzoeken jaarlijks zelf de beste universiteiten, scholen, ziekenhuizen, analyseren de criminaliteitscijfers. Daarnaast wordt Elsevier niet beperkt door politieke correctheid en weten ze het veel duidelijker weer te geven, sla maar eens een willekeurige Elsevier open.

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:30

Thoth | 03-03-12 | 11:27 De meeste Marokkanen die hier stelen zijn hier geboren.

Terugsturen naar het land van herkomst heeft dan weinig zin hè?

zeg maar jansen | 03-03-12 | 11:29

Tjonge, tjonge. Er staat werkelijk helmaal niets in over de criminele marokkanen. Deze lieden worden dus niet uitgezet. Deze mogen de nederlanders gewoon elke dag b.v. bestelen. Het is weer een zeer ongelukkig feit dat deze autochtonen boven alle andere clubs staat en geen 'thuisland' heeft. Tss.....

Thoth | 03-03-12 | 11:27

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:20 |
Hoe denk jij dat Elsevier aan die info komt?

Strangetown | 03-03-12 | 11:27

Waarom staan er geen Marokkanen bij ongewenst verklaard?

Weet Pechtold hier van?

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:26

Als je Elsevier graag leest dan ben je van mening dat het een intelligent blad is dat met kop en schouders boven de rest uit steekt. Want je bent toch geen sukkel?
Zo zit dat.

Koos Knak | 03-03-12 | 11:26

Veel erger dan gedacht, jaren keihard onder de pet gehouden door politiek en media ten faveure van de Europese heilstaat. En dat nog zonder de berg Serviërs die sinds eergisteren hun spullen aan het inpakken zijn voor een enkeltje luilekkerland.

Puz Pin | 03-03-12 | 11:26

@DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:22
Als je moeite hebt om de cijfers te geloven dan moet je ze gewoon zo verdraaien dat ze weer in je wereldbeeld passen. Da's makkelijker dan de waarheid accepteren.

Voorbeeld: 'Turken stelen minder dan Nederlanders, dus zijn ze nog niet goed geïntegreerd'.

rara | 03-03-12 | 11:25

Hiddema zei het al: schaf een revolver aan. En ja hoor P&W en de hele kliek viel over hem heen. Want ja een revolver hebben hè? Maar GVD alleen maar een beetje stom lachen wanneer de zoveelste persoon op brutale wijze wordt aangepakt en half tot heel-deaud wordt geslagen. Het is een grove schande dat de bevolking wordt leeggeroofd en kapodtstukgeslagen en sociaal verder gesloopt door de de drugsmaffia, de bankers etc en dat zij die ons hadden moeten helpen PvdA en CDA erbij keken en een broodje smeerden. Complete volkswijken stuk gesloopt met hulp van de PvdA om de volkskracht te splijten de solidariteit te versplinteren zodat de opstandigen en vrijheidslievenden één voor één onschadelijk gemaakt konden worden door de stromannen van de absolute heersers. Ik die vroeger graag VN en VK las en gruwelde van Elsevier maar die nu graag dat blad leest. Hoe kan een mens zo erg bedrogen worden door de media? Waarom betalen wij 1,5 miljard per jaar om de tvomroepen in stand te houden en de Belgen maar 0,5 miljard? Om ons voor een extra miljard per jaar zand in de ogen te laten strooien. Wat er met de muziek op de radiozenders is gebeurd (het werd muzak) is er ook met onze informatie gebeurd: nonformatie.

ecologiste | 03-03-12 | 11:25

'Nederlanders', daaronder vallen ook alle derde generatie-allochtonen, toch?

propagandhi | 03-03-12 | 11:24

Nee niemand?

Wat een fascisten en racisten bij Elsevier! Bah.

Ashtrey | 03-03-12 | 11:23

Bij 'Wie stelen het meest?' staat dat Nederlanders meer stelen dan Turken. Typfoutje?

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:22

´t is geen stijl

Lilly09 | 03-03-12 | 11:21

Ik ben al jaren abonnee. Elsevier geeft, zonder subsidie, 10x betere en meer duidelijke informatie over Nederland dan dat het CPB/CBS/SCP gezamenlijk doen met hun bakken subsidie.

DutchLibertarian | 03-03-12 | 11:20

De Marokkanen schijnen ook behoorlijk pissed te zijn op de Polen omdat de Marokkanen van de troon dreigen te worden gestoten in de misdaadstatestieken.
www.youtube.com/watch?v=04ulBp7urbU

Rest In Privacy | 03-03-12 | 11:19

@Asmodean | 03-03-12 | 11:14
En net zeg je dat je geen allochtoon meer bent als je beide ouders in Nederland zijn geboren.
Je spreekt jezelf tegen.
Of komt je dat beter uit.

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:19

Dan staat het eens zwart op wit wat veel mensen al jaren weten maar waar politiek Den Haag maar blind voor blijft.

irma zonderboezem | 03-03-12 | 11:18

Wanneer worden de zwarte armbanden uitgedeeld?

DANNY3960 | 03-03-12 | 11:17

Gevalletje 'wij van WC eend...."?

blaster | 03-03-12 | 11:17

@Schout-bij-nacht | 03-03-12 | 11:12

Ja. Al de politici die hier doelbewust hun ogen voor hebben gesloten.

En dat criminele tuigh gewoon op het vliegtuigh zetten. Hetzelfde vliegtuigh, waarmee zij of hun ouders hierheen zijn gekomen.

Of had jij het iets anders in gedachten ;)

ZKH EénOog | 03-03-12 | 11:17

Ik heb het altijd opvallend gevonden dat een magazine van een groot internationaal concern als ReedElsevier nog steeds dergelijke niet politiek correcte teksten mag publiceren. Het kan dus wel. Internationaliteit en handelsnatie betekent niet per definitie moeten buigen voor andere groepen.

de Bree | 03-03-12 | 11:16

@Schout-bij-nacht | 03-03-12 | 11:12 Doe je @fietskettingslot en @The_Challenger de groeten?

vraagstaart | 03-03-12 | 11:15

-lalalalalalalaaaalalalalalah- aldus de gevestigde politiek...

Parel van het Zuiden | 03-03-12 | 11:15

Porrello | 03-03-12 | 11:11 |
Nee hoor, dat zijn in de CBS-cijfers nog gewoon allochtonen.

Asmodean | 03-03-12 | 11:14

goedverstaander | 03-03-12 | 11:09 |
Pas als alleen een van je grootouders nog maar in het buitenland en je beide ouders in Nederland zijn geboren ben je geen allochtoon meer. Dat heeft niets met (dubbele) nationaliteit te maken.

Asmodean | 03-03-12 | 11:13

De uitkomsten hiervan zijn politiek niet gewenst en zullen zoals gewoonlijk weer fijn in het ronde archief verdwijnen.

Winston1 | 03-03-12 | 11:12


Verschrikkelijke cijfers, de info grafic wie het meest stelen.

Echt nagenoeg uitsluitend niet-Nederlanders die bijna alle criminaliteit leveren.

Dat maakt het aan de andere kant ook wel weer heel makkelijk wie we straks allemaal tegen de muur gaan zetten om dit probleem eindelijk eens voorgoed op te lossen.

Schout-bij-nacht | 03-03-12 | 11:12

Even wachten op de policor-reflex: "nee, het zijn maar een paar Polen en als Wilders er niet over was begonnen hadden ze helemaal nooit iets gedaan" van Peggold.

vraagstaart | 03-03-12 | 11:12

@Hé, dat is grappig, Nederlanders stelen meer dan Turken.
Asmodean | 03-03-12 | 11:03 | + 1 -

Nederlanders waarvan de ouders in het buitenland zijn geboren.

Porrello | 03-03-12 | 11:11

Jammer dat ze niet ook een staafje hebben gemaakt met het gestolen bedrag/veroorzaakte schade per etnische groep...

Strangetown | 03-03-12 | 11:11

Als een kandidaat er met kop en schouders bovenuit steekt, wat kan er dan nog moeizaam aan de jurering zijn, vraag ik me af...

ZKH EénOog | 03-03-12 | 11:10

De Roemenen en Bulgaren zullen zeker succes behalen met de bestrijding van corruptie en georganiseerde criminaliteit. Door het zich te laten verplaatsen naar Nederland.

Zoetwaterpanharing | 03-03-12 | 11:10

@ Daarnaast, ik lees niets over Finnen, die schijnen allemaal crimineel te zijn.
kapotte_stofzuiger | 03-03-12 | 11:03 |

Hangt er vanaf wat ze als Finnen zien. Marokkanen (tweede, derde generatie) met een dubbel paspoort worden wellicht onder de Nederlanders gerekend.

goedverstaander | 03-03-12 | 11:09

Volgens mij had ik net al een Pool aan de achterkant van mijn huis die op onvrijwillege basis de boel aan het openbreken was.

joyriders | 03-03-12 | 11:08

Elsevier altijd +1, een van de weinig media die nog niet volledig ten prooi gevallen is aan het verstikkende politiek correcte denken.

Borakh | 03-03-12 | 11:08

Duidelijk.

BroodenSpelen | 03-03-12 | 11:07

Elsevier is niet fatsoenlijk, ze strooien met feiten.

Parsons | 03-03-12 | 11:06

Opvallend dat Nederlanders vaker verdacht worden van diefstal dan Turken.

Over de grens met dat tuigh!

goedverstaander | 03-03-12 | 11:06

@kapotte_stofzuiger | 03-03-12 | 11:03
Dan hoef je ze ook niet meer in de statistieken te zetten.
Je weet het dan al.

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:06

+1 Voor Turken <3

Dikr | 03-03-12 | 11:05

Veel inbrekende Polen en Antillianen. Ik ben benieuwd wanneer Wilders begint over het christelijke straattuig en het verderfelijke christendom dat ze daartoe aanzet.

Asmodean | 03-03-12 | 11:05

Ik vind dat de Polen het wel goed doen.
Heeft de Poolse ambassadeur deze grafieken ook gezien?

Che_cuevara | 03-03-12 | 11:04

Hé, dat is grappig, Nederlanders stelen meer dan Turken.

Asmodean | 03-03-12 | 11:03

Toch nog maar even wachten met die nieuwe autoradio.

drs. Hunebed | 03-03-12 | 11:03

Daarnaast, ik lees niets over Finnen, die schijnen allemaal crimineel te zijn.

kapotte_stofzuiger | 03-03-12 | 11:03

"Onzin, het is altijd een kleine groep die het verpest voor de meerderheid", volgens fatsoenlijke Nederlanders.

kapotte_stofzuiger | 03-03-12 | 11:02

Wat een polariserend stukje.

rara | 03-03-12 | 11:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl