Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GSTV. Tom Staal staakt voor meer verkansie

staakmeneer.jpg De leraren zijn BOOS omdat minister Van Bijsterveldt de ophokplicht door wil drukken. Gaat ten koste van de vakantie en om daar mag u niet meteen om grinniken, want zo veel vrije tijd als iedereen denkt hebben die leraren helemaal niet. Dus liep de Jaarbeurs vandaag vol met 10k volwassen spijbelaars die de Vakantiebeurs nog een keer wilden herbeleven. Politiek begrip kregen ze niet. Wegblijven van school is nou eenmaal onverantwoord. Vooral als je spijbelt om een soort examenstunt te houden, met bordjes en ludieke pruikdingen en sneren naar de volwassen mensen die de regels maken. De opstandige quotes liegen er niet om. Massaal van school wegblijven. Ziek melden. In de kroeg zitten onder schooltijd. Leraren zijn net leerlingen, maar dan met extra bevoegdheden. HUISWERK!

Reaguursels

Inloggen

@zware majesteit
Je maakt 2 denkfouten:
1. leraren doen het niet voor het geld. Er is een CAO en scholen kunnen je hooguit een hogere schaal in het vooruitzicht stellen of je wegkopen bij een andere school als ze zelf ergens een tekort aan hebben, bijv. een leraar wiskunde of latijn doet het goed dezer dagen.
2. leraren zijn in de regel trouw aan een school, omdat ze met mensen werken en hun werk niet kapitaalgedreven is, zoals bij jou.
Als leraren alleen maar zouden kijken waar ze het meeste konden verdienen... dan werd het nog een grotere chaos. Ik werk liever op een school voor een lager salaris waar je met leuke collega's werkt en een goeie directie hebt, die de zaakjes goed voor elkaar hebben (zoals bijv iets kleinere klassen en de prioriteiten op de juiste plaats hebben staan mbt onderwijs en niet alleen maar ieder uurtje tellen dat je al dan niet gewerkt hebt) dan dat ik ergens werk voor een paar tientjes meer met waardeloze collega's en slechte leidinggevenden... Maar: het belangrijkste blijven altijd de leerlingen. En die zijn in de regel eigenlijk overal leuk.

Link(s)esoep | 28-01-12 | 13:50

Wie legt die kwiebussen nou eens uit dat niemand er een punt van zou maken als men staakte voor wat meer geld ipv vakansje.

geenjagergeenneeger | 27-01-12 | 23:07

Wel leuk die schoolkleding(uniform): Wit Groene sjaaltjes en mutsjes!

ONS | 27-01-12 | 20:33

Leraren dienen 1659 uur per jaar te werken bij een FT-baan. Die 1040 uur hebben daar niks mee te maken. Dus: binnen die 1659 moeten leraren ervoor zorgen dat er 40 uur extra gegeven worden. Hoe gebeurt dat? Gewoon, kaasschaaf. Mentoraat leverde eerst op jaarbasis een zielige 40 uur op. Daar maken we 25 uur van. Zelfde hoeveelheid werk (of misschien wel meer, want de wet 'Passend Onderwijs' komt eraan, waarbij het Speciaal Onderwijs wordt opgeheven), maar gewoon 15 uur ineens bespaard.
Offe... de reis naar Parijs, waar je normaal gesproken een vrije dag voor terugkrijgt als je in het weekend werkt... daar zetten we geen vergoeding meer tegenover. Weer 8 uur verdiend. En al die verdiende uren zetten we in om leerlingen op te hokken. Om ze in een lokaal te zetten met iemand die er uitsluitend voor zorgt dat ze hun kop houden en werken.
Het is niet zo dat we niet (meer) willen werken, verre van. Maar door deze kaasschaafmethodes is ons beroep al uitgehold. Wil je een beetje meer verdienen dan kan dat maar op één manier: De Bruine Arm. Zorg dat je je omhoog likt met allerlei interessante managementtaken en je krijgt er een salarisschaal bij. Opleiding en ervaring hebben daarmee niks meer te maken. Hoe geiler je naar je baas lacht, hoe groter de kans op een hogere schaal.
En wat er dan nog voor aantrekkelijks overblijft van het leraarschap, dat halen ze dan weg. Leraren krijgen een week minder vakantie om dat zelfde werk te doen zodat ze 'zogenaamd' hun werkdruk beter kunnen verdelen. Het gaat er niet om dat wij minder willen werken in het algemeen, het gaat erom dat wij niet meer willen werken in dezelfde tijd voor hetzelfde loon. Die 1659 uur op jaarbasis, daar gaat ieder zichzelf respecterend en serieus leraar makkelijk overheen. Want wat als je 4 ADHD'ers in je klas hebt? Begeleiding is er niet meer, dus dan mag jij dat aanpakken. Inclusief alle avond-telefoongesprekken die hierover gaan.
Per jaar ben ik ongeveer 27 avonden (en soms gedeeltes van nachten) kwijt aan buitenschoolse activiteiten. Onvergoed, omdat ik het leuk vind. Of noodzakelijk. Maar wel gratis.
Laat een havenarbeider in Rotterdam per week eens onbetaald 3 uur gratis doorwerken. Omdat hij dan zijn werk beter kan verdelen en er dan minder werkdruk zou zijn. Hoe denk je dat hij zal reageren?
En allemaal die stoere verhalen van de reaguurders die zeggen dat het onze schuld is dat dat wij teveel managers hebben binnengehaald, zeg ik: waarom dacht je dat die scholen steeds groter werden? De enige beleidsachtergrond die de politici de afgelopen decennia op het onderwijs hebben losgelaten was kostenbesparing, en dat hele verhaal werd dan als een 'verbetering' gepresenteerd. Hoe kun je je daar überhaupt tegen verzetten??
Leraren zijn monddood gemaakt. Als je kritisch bent tegen je werkgever(s) wordt je geïntimideerd. Vervolgens gepest. En daarna kun je beter je biezen pakken.
Om dan over dat geweldige salaris maar te zwijgen.
Maar goed dat ik dat enthousiasme nog heb. Ik sta graag voor de klas, maar de waardering die ik er van directie, ouders, en Nederlanders (als ik de teneur van de reacties hier lees) in het algemeen voor terugkrijg... die is zwaar onder de maat.
Maar ja, tis crisis, we moeten niet zeiken maar werken. Toch? Blij zijn dat we een baan hebben. Want, zo zegt Ton Elias, de VVD-vetbult van onderwijs, we mogen best een tandje bijzetten, en extra geld, nee, daar kunnen we naar fluiten. *Zucht*

Link(s)esoep | 27-01-12 | 18:10

@Zware majesteit; hoe denk je dat deze minister aan haar baan is gekomen? Nog erger dan een docent die zich omhoog likt is in dit geval een verpleegster die zich tot minister omhoog werkt.

B1982 | 27-01-12 | 14:55

Het zijn toch ook mietjes ook! Het gansche onderwijs staat stil als uw machtige arm het wil. Ofzoiets. En inderdaad, arbeidsvoorwaarden in het onderwijs zijn niet in orde. Organisatorisch heb ik ook nog niet één school gezien waar de zaken wél keurig geregeld zijn. Dat krijg je natuurlijk vanzelf wanneer je een lesboer buiten zijn competenties plaatst en hem managementtaken geeft. Dat kán een doorsnee leraar helemaal niet, moet 'ie ook niet willen, maar helaas is de tragiek van het management de enige weg omhoog voor een leraar.

Zelf heb ik nog nooit gebogen voor een werkgever. Waar het mij niet zint, leg ik mijn verhaal op tafel. Komt daar na onderhandelen geen bevredigend resultaat uit, dan ga ik iets anders doen. Ben net deze maand vanuit een vaste baan overgestapt naar een tijdelijk contractje voor een half jaar. Oeh, crisis, paniek! Dat jij dat durft!! Nou, ze hebben me hier ook alweer een vaste plek aangeboden tegen nog betere voorwaarden. Mijn werkgever weet dat ik niet loyaal ben aan "de zaak" maar aan de hoogste bieder, dat heb ik hem glashelder verteld in mijn eerste sollicitatiegesprek. Daarmee spiegel ik precies de houding van de zaak zelf, want die is ook zuiver kapitaalgedreven. Ik moet zeggen: het geeft een hoop rust. Zouden onderwijzers ook eens moeten gaan doen.

Zware Majesteit | 27-01-12 | 12:46

Wat een ongebruikelijk mild commentaar hier, is de GS achterban ineens verstandig geworden ofzo? Ben zelf leraar (nee die leven niet in een life-support pod onder de school en JA die hebben computers) en zag Tom gisteren hard op zoek naar de grootste stotterende mongool die er te vinden was.. maar het is in de montage toch nog best vriendelijk gebleven. Het grootste deel van de "manifestatie"was tenenkrommend, iets met rappen... en onverstaanbare brabanders op t podium. Maar gelukkig stond mr Tom-niet-zo-leuk-als-Rutger-Staal toen alweer buiten.

Leraren werken echt wel hard genoeg, hebben best leuk werk, verdienen niet slecht en hebben het volste recht om die overblijfjuf die nu op het OCW de touwtjes in handen heeft af te zeiken!

B1982 | 27-01-12 | 10:04

nuckin*futs | 26-01-12 | 22:02
Ja hoor, jij ook?

Absoluut niet waar | 27-01-12 | 08:30

OMG en dat volk moet onze kinderen de les lezen. Dat schoonmakers maar 4 weken verlof hebben en wij willen 7 willen behouden spreekt boekdelen voor het niveau, laat staan dat het natuurlijk allemaal de schuld is van die fokking Wilders voor het intellect. Blij m'n zaad ooit buiten onze landsgrenzen te hebben verschoten want wat een mentaliteit weer laat staan objectief voorbeeld een kind.

Puz Pin | 27-01-12 | 07:31

11 weken vakantie per jaar,wat zeuren die lui nou.

fleurtje | 27-01-12 | 06:03

Stormageddon | 27-01-12 | 04:31

Daar heb ruim anderhalf uur over zitten nadenken? Al die tijd had je ook internet? Volgens mij weet je pas net wat een analogie is.

boeglul | 27-01-12 | 04:42

@de grote Anti | 27-01-12 | 03:40
Tja, je zou toch van iemand die te koop loopt met een IQ van 148 mogen verwachten dat hij een analogie begrijpt en ook weet wat een analogie is.

Stormageddon | 27-01-12 | 04:31

Ik begrijp dat de indoneger veel minder leuk is dan de strijd aan de andere kant van de oceaan. Jammer, want onze eigen huisneger met blond haar is echt veel leuker!

Tot morgen!

boeglul | 27-01-12 | 04:27

@Bart_Bart | 27-01-12 | 03:53
En die investeringsaanval. Wat de neuk?

Parsons | 27-01-12 | 04:16

Parsons | 27-01-12 | 03:45

Het is: "praten als Brugman" (met een hoofdletter)
Dom lullen is the core business?

boeglul | 27-01-12 | 04:06

@Parsons | 27-01-12 | 03:45
Hij doet het niet slecht.

Ik ben voor Gingrich, omdat ik zo lang mogelijk wil kunnen genieten van spannende primaries.

Ook heeft hij meer potentie dan Romney. Maar Romney doet het 'technisch' veel beter vandaag. Komt goed uit zijn woorden, goede one-liners, alles weldoordacht.

Bij Gingrich versta soms niet wat hij zegt, omdat hij binnensmonds praat. Maar als het er wel een keertje lekker uitkomt, is het gelijk een verbale mokerslag.

Bart_Bart | 27-01-12 | 03:53

Die Romney kan lullen als brugman. Eerlijk is eerlijk.

Parsons | 27-01-12 | 03:45

@Stormageddon
Hier focking hippie..
www.youtube.com/watch?v=A7tQiDHSe5E
Was u niet eerst armageddon?

Liever een bugatti in je huiskamer dan op kratjes,toch.

de grote Anti | 27-01-12 | 03:40

@Stormageddon | 27-01-12 | 02:53

Nu weet ik dus waarom de Austraalnegers geen woorden hebben voor links en rechts. Vooral bedankt voor Austraalnegers... mooi woord!

boeglul | 27-01-12 | 03:32

@de grote Anti | 27-01-12 | 03:04
Een IQ waar je niks mee doet is als een Bugatti Veyron in een huiskamer. Leuk om mee te pronken, maar zinloze egotripperij en vooral: missing the point entirely.

Stormageddon | 27-01-12 | 03:31

@baaskopkaas | 27-01-12 | 03:22
Is het zo moeilijk te begrijpen dat een stel nederlandse klunsen die op internationale sites roepen dat men nederlands is en totale onzin uitkramen een beetje genant is.. Vrienden beginnen plotseling te vragen of iedereen in nederland zo is.

Zoals ik al zei,u bent grappig,en een switzal.

de grote Anti | 27-01-12 | 03:30

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 03:24

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 03:22

Ach ja,jij (jah jij) snapt er de ballen van.. Daar ga ik niet eens mee argumenteren.Toen wij nog in lelijke eendjes reden hadden ze in amerika al V8 en hadden ze supermarts.Onder andere.
En entertainment,en ze wisten iets van medicine.
Ze lopen minstens 20 jaar op ons vooruit.

de grote Anti | 27-01-12 | 03:20

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 03:12

@baaskopkaas
Wie had het over de 'regering'.. idioot?

de grote Anti | 27-01-12 | 03:12

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 03:10

@Stormageddon | 27-01-12 | 02:56
Dom blijven met een iq van 148 is lastig,maar ik zal het proberen.Moet zeggen dat uw plempsels mij wel tot denken hebben aangezet.Trouwens.

de grote Anti | 27-01-12 | 03:04

@baaskopkaas | 27-01-12 | 02:55
U denkt nogal graag in sport termen hmm.. Believe it or not im qualified.
Als een stel nederlandse kudtkoters gaan doen alsof zij 16 miljoen nederlanders representateren op een amerikaans kanaal dan heb ik daar een probleem mee jah.

Amerikanen lopen altijd zeg maar 20 jaar voor op ons,en daar mag je even over na gaan denken babyface.

de grote Anti | 27-01-12 | 03:02

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:59

@de grote Anti | 27-01-12 | 02:55
Dan maar dom blijven. Mag ook. Ik verplicht tot niets, maar dan zijn we wel uitgeluld.

Stormageddon | 27-01-12 | 02:56

Sorry ik klik geen uitzendinggemist dingetjes meer aan..
*dikke joint opsteekt*

de grote Anti | 27-01-12 | 02:55

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:55

"Zelfs zonder te spreken zou men moeten kunnen begrijpen hoe de natuur werkt."
@de grote Anti | 27-01-12 | 02:44

Nee. Dat kan dus niet. Voor uw lering ende vermaak:
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

Stormageddon | 27-01-12 | 02:53

*toetsenbord schoonveegt*

de grote Anti | 27-01-12 | 02:51

@baaskopkaas
Deze idioten zaten die hele chat vol te pammen met dat ze 'dutch' waren en dat zij een hoerrrr was.. Vreemd hmm?
Wat zullen die amerikanen wel gdacht hebben.

de grote Anti | 27-01-12 | 02:50

@Bart_Bart | 27-01-12 | 02:39
Nou... Ron Paul is nog lang geen Harry Browne, maar het komt een beetje in de richting.
Overigens ben ik wel een idealistisch libertariër, maar pragmatisch genoeg om te beseffen dat de realiteit wat anders in elkaar zit en dat het er nooit van zal komen.
Ik maak me geen illusies.

Stormageddon | 27-01-12 | 02:49

-weggejorist en opgerot-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:47

@Stormageddon | 27-01-12 | 02:35
Daar kan ik tenminste iets mee..
Uiteraard is talenkennis belangrijk,maar wat kwam eerst,de kip of het ei? Zelfs zonder te spreken zou men moeten kunnen begrijpen hoe de natuur werkt.
Lost in translation?

Zo was er laatst een filmpje van 'jenna marbles' op dumpert en ik schaamde mij kapodt voor wat de reaguurders allemaal achterlieten op haar youtube account.Misschien heb je gelijk,dan eerst maar wat sarcastisch engels leren voordat je gaat grunten en weet ik wat.Met je paaseitjes.

de grote Anti | 27-01-12 | 02:44

Die Ron Paul moet toch een man naar het hart van Stormageddon zijn.

Een minimalist puur sang. Zo min mogelijk overheid. Jammer dat hij niet het charisma heeft. Zijn zoon moet het straks dan maar doen.

Bart_Bart | 27-01-12 | 02:39

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:38

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:36

@de grote Anti | 27-01-12 | 02:26
Het moet dus net andersom. Talen moet je zo snel mogelijk mee beginnen. Tot hun 12e zijn kinderen in staat om alle mogelijke talen en taalstructuren te leren en te snappen. Een westers kind leert heel makkelijk Chinees op z'n 6e, maar na z'n 12e als de structuren van de indo-europese talen zijn vastgelegd in het brein wordt dat allengs lastiger. Dan leer je nog wel makkelijk Russsich, maar Chinees wordt al moeilijk. Expressie volgt noodzakelijkerwijs. Het spreken en beheersen van talen is niet beperkt tot het verstaan en lezen van woordjes, maar ook om je zo goed mogelijk zelf uit te drukken en hoe je verschillende dingen zo makkelijk of mooi mogelijk benoemt. Daaruit volgen dan de vragen van hoe werken dingen, hoe zit de wereld in elkaar en dan komt pas de techniek en allerlei hogere kennis en vaardigheden.

Stormageddon | 27-01-12 | 02:35

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:34

@baaskopkaas | 27-01-12 | 02:26
U heeft al bewezen dat u nonsense uitkraamt,dus ik voel mij niet verplicht aan u te verantwoorden.Bij deze.

de grote Anti | 27-01-12 | 02:28

Erg persoonlijk,maar ik vind dat jongeren de basis moeten beheersen.. En dat loopt tegenwoordig helemaal faut danzij bepaalde stromingen.

Belangrijk is om te weten hoe de natuur werkt.Waarom en hoe mensen en dieren doodgaan en leven.Pas daarna,komt de rest van het circus.Techniek staat tweede in mijn boekje,en expressie derde.Vierde zal zijn talen.Oja,en religie heeft er geen fuck mee te maken.

de grote Anti | 27-01-12 | 02:26

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:26

@baaskopkaas | 27-01-12 | 02:08
He babyface.. bedoel je niet sante,of cheers bijvoorbeeld.

de grote Anti | 27-01-12 | 02:19

@Parsons | 27-01-12 | 02:04
Tja, jij wel en Bosma wellicht ook wel, maar zo'n 4 miljard aardbewoners hebben daar wat andere ideeën over, soms ingegeven door een oud sprookjesboek, soms door een lege maag, soms door beiden. Maar dat mag je niet benoemen en met feiten onderbouwen want dan ben je niet lief voor die 4 miljard.
Je mag niet zeggen wat sommige van die 4 miljard beweren en blijkbaar denken, wat ook uit hun daden en hun doen blijkt, want dan heb je dus blijkbaar iets tegen die mensen en ben je niet lief!
Het is een wonderlijke wijze van denken. Of nou ja, denken gaat er vaak niet aan vooraf. Het is een soort geconditioneerde, geïndoctrineerde reflex om dat meteen "gevaarlijk" te vinden.

Stormageddon | 27-01-12 | 02:16

de grote Anti | 27-01-12 | 02:02 | + 0 -
Ook weer waar.

Rammstein | 27-01-12 | 02:11

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:10

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:08

@baaskopkaas | 27-01-12 | 02:05
Als je onderwijzer was geweest had je geweten dat het bij dezeN is. Mjah, zeiken over typo's is ook weer zo wat.

Parsons | 27-01-12 | 02:08

@baaskopkaas
Moet zeggen dat u wel grappig bent.
Nog een glaasje?

de grote Anti | 27-01-12 | 02:06

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 02:05

@Stormageddon | 27-01-12 | 02:03
Ik ben ook lief voor iedereen. Behalve voor vrouwen die stoppen voor een lege rotonde dan. Mjah, kneisoor die daar op let.

Parsons | 27-01-12 | 02:04

@Parsons | 27-01-12 | 01:54
Feiten laten zich slecht combineren met een idealistisch, optimistisch en positief mensbeeld waarin iedereen lief voor elkaar zou moeten zijn.

Stormageddon | 27-01-12 | 02:03

@Parsons | 27-01-12 | 02:01
Zo natuurlijk is dat ook weer niet. Die van maandag werd door -De Obama Omroep- NBC georganiseerd.

Bart_Bart | 27-01-12 | 02:02

@Rammstein
Jah sorry,ik kan niet alles bijhouden.. pff.

@baaskopkaas
Piss off switzal.. Bent u een zogenaamde onderwijzer?

de grote Anti | 27-01-12 | 02:02

@Parsons | 27-01-12 | 01:59
CNN natuurlijk, lul.

Parsons | 27-01-12 | 02:01

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:59

de grote Anti | 27-01-12 | 01:31 | + 0 -
Ze zijn op f*****g tournee ! Hebben twee maanden geleden single uitgebracht !! Let je wel een beetje op ?

Rammstein | 27-01-12 | 01:59

@Bart_Bart | 27-01-12 | 01:51
Welke zender?

Parsons | 27-01-12 | 01:59

@baaskopkaas | 27-01-12 | 01:53
Oke,ik heb je betoog gelezen,'twee volzinnen :
Ik heb geen idee.
Waar u het over heeft.

de grote Anti | 27-01-12 | 01:56

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:55

@Stormageddon | 27-01-12 | 01:48
Njah, waar ik maar niet aan kan wennen is dat goetmensen coûte que coûte feiten negeren.

Wat is dat toch?

Je zou bijna denken dat ze er geil van worden. Bijna dan.

Parsons | 27-01-12 | 01:54

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:53

@01:48
"al is het op leugenachtige gronden"

Ik ga weer teveel typefouten maken. Tijd voor drank.

Stormageddon | 27-01-12 | 01:52

Zeau, gaan we eens zien op Newt het momentum terug kan pakken van Stomney. Hij moet weer de aanval kiezen.

Bart_Bart | 27-01-12 | 01:51

WirMachenMusik | 27-01-12 | 01:44
Een onderwijssysteem dat denkende mensen voortbrengt, dat moeten we niet willen.
Het is zo al moeilijk genoeg.

de honden blaffen... | 27-01-12 | 01:51

@WirMachenMusik | 27-01-12 | 01:44
Klop. Wat dat betreft best knap wat er de afgelopen 25 jaar is gebeurd. Hebben ze toch mooi voor elkaar gekregen in Den Haag. Van een prima onderwijssysteem naar de rottende socialistische kansenbende die het nu is.

Parsons | 27-01-12 | 01:48

@Parsons | 27-01-12 | 01:34
Dat is vrij simpel: Een socialistisch goedmens met een intense haat voor de PVV herschrijft de geschiedenis van Zuid-Afrika zonder kennis van zaken, zonder te weten waar hij het over heeft, alleen omdat Bosma daar iets over gezegd heeft wat in de kern feitelijk correct is.

Het doel is niet iets om wat te beweren over de vroegere of huidige situatie in Zuid-Afrika (daar weet de scribent overduidelijk niets vanaf), maar om Bosma weg te zetten als racistische pro-Apartheid nazi en dus dat hij dood en kapot moet. Vandaar het woordje "gevaar". Want als je iets benoemt als gevaar, dan moet het bestreden worden, als is het op leugenachtige gronden.

Stormageddon | 27-01-12 | 01:48

'Weinig antwoorden weer, zoals je mag verwachten van een stel racistische, bekrompen en seksistische koeko's. Joris dit aub niet weg. Laat zien dat u anders bent dan links.!!!!'
@Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:39

Ah leuk,kijk als je GS al iets langer kent @kleine kip,dan weet je dat je de antwoorden zelf mag invullen.

de grote Anti | 27-01-12 | 01:47

Even over die vakanties: Leraren werken uiteindelijk net zoveel uren als in het bedrijfsleven op basis van een 36-urige werkweek. Die vakanties komen doordat docenten door-de-week meer uren maken en extra uren maken in avonden vanwege huisbezoeken, ouderavonden, schoolreisjes, etc.. Die vakanties zijn geen kadootje, maar iets waar leraren gewoon voor werken. Dus iedereen die roeptoetert over die vakanties zou de onderwijs CAO eens moeten bestuderen.

lauwebal | 27-01-12 | 01:47

@baaskopkaas | 27-01-12 | 01:35
Zoals ik al eerder zei mijn waarde,is dat leraren wel degelijk respect verdienen.. Maar het blijft complex,helemaal vandaag de dag.Ik zou het niet kunnen.
Thuisonderwijs/priveonderwijs is enkel voor de elite hmm?

En nu mag u in 30 volzinnen uw excuses aanbieden.

de grote Anti | 27-01-12 | 01:45

Als dit representatief is voor wat momenteel onze jeugd onderwijst is het nog erger gesteld dan ik al dacht af te lezen aan rekenkunde en taalvaardigheid van mijn encounters met jeugdigen.
Ontstellend, maar ook niet zó totaal onverwacht, na wat ik over een periode van zo'n twintig jaar aan geleidelijk wegzakkend instroomniveau in ons hoger onderwijs waarnam.
Was gedurende die jaren bovendien in de gelegenheid om directe vergelijkingen te trekken met Vlaanderen en Nordrhein-Westfalen waar het niveau dus een stuk hoger lag en bleef.
Nee, dat krijg je echt niet zo maar even omgebogen. Ook een PVV met 75+ zetels en een Caterpillarbezem niet. Dat wordt generatie-overstijgend herstelwerk.

WirMachenMusik | 27-01-12 | 01:44

@Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:39
Linkse emo met je vier uitroeptekens!!!!

Bart_Bart | 27-01-12 | 01:44

@Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:39
Ik vind jou wel grappig, maar ik heb het vermoeden dat je het hier niet heel erg lang gaat volhouden.

Geen idee waarom is een voorgevoel.

Parsons | 27-01-12 | 01:43

Weinig antwoorden weer, zoals je mag verwachten van een stel racistische, bekrompen en seksistische koeko's. Joris dit aub niet weg. Laat zien dat u anders bent dan links.!!!!

Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:39

Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:30
Zie: de honden blaffen... | 27-01-12 | 01:24

de honden blaffen... | 27-01-12 | 01:38

@baaskopkaas | 27-01-12 | 01:31 |
Inderdaad; een groot deel van de regels, de conventies en vrijwel alle kennis die we accepteren en die door het onderwijsapparaat worden onderwezen, zijn eigenlijk, heel negatief gesteld, 'massa hallucinaties'.
Ze zijn echter niet meer waard dan een alternatief systeem zou zijn.

Niemands Knegt | 27-01-12 | 01:36

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:35

@Stormageddon | 27-01-12 | 00:57
Zo begrijp ik dit sargasso.nl/archief/2011/10/31/het-gev... niet.

Kun je ook een kwartier over nadenken, maar ook dan lukt het me niet om het te duiden.

Parsons | 27-01-12 | 01:34

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:31

@blaffende honden die
vertel...

Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:30

@baaskopkaas | 27-01-12
Explain.. Is ik softer geworden? Kent u mijn huis?
Of,nee toch,heb ik verteld dat ik onvruchtbaar ben.. pff.

*zucht*

de grote Anti | 27-01-12 | 01:28

@Rammstein | 27-01-12 | 01:14
Een beetje vent heeft daar een butler voor.

Stormageddon | 27-01-12 | 01:24

Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:19
Dat had je nou niet moeten doen. Dat comment posten.
Het haalt namelijk je stelling onderuit.

de honden blaffen... | 27-01-12 | 01:24

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:23

@de honden blaffen... | 27-01-12 | 01:08
En zo is het!
De uitkomst van een verblinde technocratische visie op onderwijs: scholen zijn letterlijk verworden tot onderwijsfabriek en zo zien ze er dan ook uit en op die manier wordt het onderwijs vormgegeven en de instelling geleid. Het is een fabriek met gestandaardiseerde productiemethoden (het onderwijs en het onderzoek) en gestandaardiseerde eindproducten (de studenten en hun diploma's).

Niemands Knegt | 27-01-12 | 01:21

@baaskopkaas
Rustig maar switzal,het valt wel een klein beetje mee kan ik je verklappen.. Mijn leraren vonden kleine vogeltjes ook erg liev en toch heb ik schijt aan kleine lieve vogeltjes.

de grote Anti | 27-01-12 | 01:20

Al die zogenaamde vrijheidsstrijders hier hebben geen idee dat vrijheid bestaat uit het complete niks doen. Toch jammer.

Litttle Chicky Wawah | 27-01-12 | 01:19

-weggejorist-

baaskopkaas | 27-01-12 | 01:17

Stormageddon | 27-01-12 | 00:57 | + 0 -
En om een champagnefles te ontkurken met je mond, lijkt mij ronduit gevaarlijk.

Rammstein | 27-01-12 | 01:14

@BedrijfsTijgerT | 27-01-12 | 00:55
Het zou niet voor mij weggelegd zijn.
Dat moet ik u toegeven.Vreemd genoeg lijkt thuisonderwijs best wel interessant tegenwoordig.Zelf je kinderen opvoeden,leraar inhuren? Het klinkt bijna bizar.

Dan zouden die kudtkoters nooit met elkaar hoeven vechten over een kitkat en zouden de slimme kinderen kunnen groeien zonder 'afleiding' van allerlei puberale onzin.Of zijn wij dan toch primaten die vooral zichzelf in de groep moeten waarmaken?

Maar respect hoor,niet iedereen kan een klas vol kinderen tot orde brengen..

de grote Anti | 27-01-12 | 01:13

Stormageddon | 27-01-12 | 00:57 | + 0 -
Oh ja, nu zie ik het. Er staat een prijs onderin.

Rammstein | 27-01-12 | 01:11

@de honden blaffen... | 26-01-12 | 23:26 |
De huidige problematiek in het onderwijs is inderdaad begonnen in 1967 met de introductie van de Mammoetwet. Ook op onderwijskundig gebied hebben de technocraten meer kapot gemaakt dan opgebouwd met hun schaalvergrotingen. Je kunt het onderwijsveld een op een leggen met niet alleen alle andere beleidsmatige gebieden, maar ook met de politiek (zie Europa).
En laat de PvdA aub deze stakingsgolf niet kapen ter meerdere eer en glorie van zichzelf; Van Kemenade en Wallage hebben meer stuk gemaakt dan wij lief hadden.
Professor Fortuyn had ook op dit gebied meer dan gelijk.

Niemands Knegt | 27-01-12 | 01:02

@00:57
"herinnerd" dus. #correcties

Stormageddon | 27-01-12 | 00:58

BedrijfsTijgerT | 27-01-12 | 00:55
Wie dan allemaal?

de honden blaffen... | 27-01-12 | 00:58

@Rammstein | 27-01-12 | 00:50
Dat geeft niks. Ik bekijk reclames ook nooit zo intensief, maar deze komt zo vaak voorbij en het viel me van mezelf op dat ik mij afvroeg: waar gaat het eigenlijk over? Hoe zit dit? En dan ben ik zo'n lul die daar over gaat nadenken en elke keer weer als dat spotje in beeld komt eraan herinnert wordt dat het niet klopt.
En welke conclusie je ook trekt: het klopt niet met de uiteindelijke boodschap: "boek via ons".

Stormageddon | 27-01-12 | 00:57

Gelukkig zijn er heel wat reaguurders die graag in het onderwijs met kudtkoters, overwerk, kudtloon, kudtouders zouden willen werken.

BedrijfsTijgerT | 27-01-12 | 00:55

@blinde kip
Verwachten die slimme managers prestaties ? Ach nee!
Leraren zijn ambtenaren en krijgen dus klakkeloos altijd verhoging. Je moet je best doen om dat mis te lopen, zelfs met die slimme managers.

Maar zelfs als we maar de helft van de tijd de verhoging doorvoeren hebben leraren per uur een erg hoog salaris, reken maar even terug met de 58 vakantiedagen, de bonus, de zorgvergoeding etc.

De zoveelste groep ambtenaren die klagen en nog nooit het bedrijfsleven hebben meegemaakt. Werkdruk, maken ze een grapje ?

Om maar een foefje uit te halen wat heeeel populair is: Ik ken veel leraren die de ballen uit de broek lachen als ze andere horen klagen over werkdruk. Als een leraar veel werkdruk heeft: Geen zin in zijn werk, geen passie, geen slimme manager en hopeloos achterhaald bezig zijn.

De meeste mensen met 3500 euro per maand werken meer dan 40 uur per week en moeten daadwerkelijk iets presteren.

Ik ken wetenschappers die na 8 jaar hard werken 80 uur per week draaien voor minder dan 3000 per maand. Ga je kapotschamen als leraar als je klaagt!

OpenDeur | 27-01-12 | 00:51

Stormageddon | 27-01-12 | 00:38 | + 0 -
Aha. Dank je. Ik heb de onhebbelijke gewoonte om met een half oog naar de teevee te kijken, en reclames weg te zappen.
Ik moet je dus bekennen, dat ik hem nooit in een keer heb gezien, delen heb gemist, alleen het geluid heb gehoord en zo voort, en zo voort.
En derhalve een onterechte conclusie heb getrokken.
Mijn excuses hiervoor.

Rammstein | 27-01-12 | 00:50

blinde kip | 27-01-12 | 00:17
Maar dat leraren niet eens een sigaretje mogen opsteken terwijl zij achter hun lessenaar zitten, daar heb ik ze nog nooit over gehoord...

de honden blaffen... | 27-01-12 | 00:49

@Bart_Bart | 27-01-12 | 00:45
En knetterstoned zijn geweest. Dat moet haast wel. Dit is het type verhaaltje wat heel erg logisch lijkt met geestverruimende middelen in je mik, maar nuchter beschouwd slaat het nergens op.

Stormageddon | 27-01-12 | 00:48

@Stormageddon | 27-01-12 | 00:38
Die paarse broeken hebben gezamenlijk Lost in Translation zitten kijken, de dag voordat deze reclame geproduceerd moest worden (op het Amerikaanse equivalent van een midweek heide op de Veluwe).

Bart_Bart | 27-01-12 | 00:45

@Rammstein | 27-01-12 | 00:34
Uiteindelijk wel, natuurlijk. En een hotelkamer én free sex. Een escort is duurder.
Hoe dan ook: aan het einde staat de prijs die ze hebben betaald onder in beeld. Als het zo was dat de baardmeneer goedkoper uit was dan was het nog ingewikkelder geweest om te duiden.

Stormageddon | 27-01-12 | 00:38

Stormageddon | 26-01-12 | 23:48 | + 0 -
..... en ik maar denken dat die man goedkoper uit was ...

Rammstein | 27-01-12 | 00:34

@Stormageddon | 27-01-12 | 00:29
Misschien is het wel zo simpel als twee mooie menschen associëren met TriVAAGo.

En natuurlijk die lage prijs.

Dat hele flirtneuq verhaaltje eromheen is gewoon om de aandacht vast te houde, hopende dat de kijker onthoudt dat Trivago = mooie mensen = lage prijs.

Bart_Bart | 27-01-12 | 00:33

@Soy yo | 27-01-12 | 00:01
Ik kan het dus niet helemaal volgen. Dat is het probleem. Ik laat er alle hermeneutiek op los die ik kan en dan klopt het nog niet. Daarom zit ik er mee en elke keer als het spotje voorbij komt dan denk ik: nog een keer opletten, misschien mis ik iets. En dan kijk ik weer en denk ik er vervolgens weer een kwartier over na en kom ik er weer niet uit. Vermoeiend is dat.

Stormageddon | 27-01-12 | 00:29

@Stormageddon | 27-01-12 | 00:15
Dat is ook een waarschijnlijk ske-nario. Maar in dat geval ontbreekt elke logica van the ad :-)

Ik zeg dit scenario, de eerste twee keer was flirten. En de derde keer as well. In mijn onschuld.

Dan kan het ook zijn, lekkere wijven, zijn wijven die slim goedkope kamers boeken, via Travigo!

Bart_Bart | 27-01-12 | 00:19

@Bart_Bart | 26-01-12 | 23:16
Precies, maar meer vakantiedagen zal je altijd eerder zien opduiken als aanbod bij onderhandelingen. En wanneer men eenmaal akkoord is gegaan, wordt de desbetreffende groep beschuldigd van luiheid en pak je die uren ook nog eens af. De leraren hebben groot gelijk dat ze staken voor slechts die ene week. Genoeg is genoeg. Als sinds de invoering van HOS-nota is het loon van leraren zwaar achteruit gegaan. Niemand zou dat moeten pikken.

blinde kip | 27-01-12 | 00:17

@Bart_Bart | 27-01-12 | 00:02
Nee... het moment in de lift is het vertrek, het uitchecken van het hotel. Dan is het neuken al gebeurd. Het lachen naar elkaar is het lachen van twee mensen die net een nacht in een hotel van alles hebben gedaan behalve slapen.
De scenes op de hal en bij het zwembad zijn de pré-neuk scenes: seks op het eerste en tweede gezicht.
Eerste scene: "wat doe jij hier?!". Tweede scene: "Hé jij weer? Hmmm... neuken? "

Stormageddon | 27-01-12 | 00:15

@Parsons | 27-01-12 | 00:09
Daar mist een aantal woorden, maar de strekking moge duidelijk zijn.

Parsons | 27-01-12 | 00:09

@OpenDeur | 26-01-12 | 22:18
Weinig leraren krijgen dit. Hiervoor moet je minimaal 12 jaar gewerkt hebben en de juiste klassen hebben gehad. Reken maar dat je ook nog eens een minder voordelig jaar toebedeelt krijgt door slimme managers en je kunt nog langer over je salarisstijging doen.

blinde kip | 27-01-12 | 00:09

@Bart_Bart | 27-01-12 | 00:05
Als iemand je uitlegt dat hij slechthorend is en vragen extra onduidelijk mompelend stellen?

Als ik Weensie was had ik hem op staande voet ontslagen.

Mjah, blijkbaar vond die het wel leuk - zegt alles over dat clubje.

Parsons | 27-01-12 | 00:09

@Parsons | 27-01-12 | 00:01
Ik vond het enigszins bedenkelijk toen hij 'choking' geluiden maakte bij Ferrier, maar dit is toch redelijk onschuldig.

Maar good, smaeken verschillen.

Bart_Bart | 27-01-12 | 00:05

@Stormageddon | 26-01-12 | 23:54
Nou, feit is wel dat hij aan het eind wordt uitgelachen door een lekker wijf. Omdat hij 44 dollartjes meer betaalt.

Maar goed, het feit dat je een slechte deal maakt, heeft er wel weer voor gezorgd dat je een speciaal 'lachmomentje' met een lekker wijf hebt. En dus grote kans hebt om te neuqpalen.

Dus eigenlijk is het bericht. IF mannelijk geslacht, THEN te dure kamer boeken, teneinde een leuk gespreksonderwerp te hebben met een lekker wijf (en te kunnen paalketsen).

Bart_Bart | 27-01-12 | 00:02

Stormageddon | 26-01-12 | 23:54
Dat jij überhaupt het verhaal van dat spotje kan volgen vind ik al knap. Was mij nog niet gelukt namelijk.

Soy yo | 27-01-12 | 00:01

@Bart_Bart | 26-01-12 | 23:51
Ik niet. Van zeer bedenkelijk niveau.

Parsons | 27-01-12 | 00:01

@Bart_Bart | 26-01-12 | 23:50
Daarom zit ik er dus al een tijdje mee. Dat het over neuken gaat en dat er met onze vooroordelen wordt gespeeld, dát snap ik nog wel, maar als je dan gaat analyseren hoe (HOE HOE HOE) er met onze vooroordelen wordt gespeeld dan klopt het niet en is de uiteindelijke boodschap "Ga naar Trivago om een hotel te boeken", helemaal niet vanzelfsprekend.

Van die dingen dus. Daar gaat een hoop een tijd inzitten.

Stormageddon | 26-01-12 | 23:54

@Zaadhaan | 26-01-12 | 23:41
Hoeveel minuten zitten er ook al weer in een lesuur?

Lewis Lewinsky | 26-01-12 | 23:52

Zaadhaan | 26-01-12 | 23:41
Wat jij zegt!
Plus de emotionele last die tegenwoordig de samenleving als geheel op de docent legt...

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 23:52

@Parsons | 26-01-12 | 23:49
Ik vond het wel grappig van Rutgert.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:51

@Stormageddon | 26-01-12 | 23:48
Ja dammit, je hebt gelijk. Waarom is het nou niet simpel.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:50

@Bart_Bart | 26-01-12 | 23:07
Was dat gênant of wat?

Parsons | 26-01-12 | 23:49

@Bart_Bart | 26-01-12 | 23:40
Uno: Nee, die baardmeneer betaalt dus teveel, omdat hij niet via trivago heeft geboekt, maar vanwege neuqseks: boeie! Dus toch big smile. Geen incentive om volgende keer wél via trivago te boeken.
Het meisje betaalt via trivago en dus weinig, maar wat is daar de incentive voor mannen om naar trivago te gaan?

Duo: die kans is er in hotels sowieso altijd.

Zo simpel vind ik het dus niet.

Stormageddon | 26-01-12 | 23:48

@Stormageddon | 26-01-12 | 23:37
Baardmans is docent godsdienstwetenschappen en het meisje een vlijtige leerlinge, die hem door de übermoeilijke periodes van 37 weken aaneengesloten verkansie per jaar heen helpt.
Denk ik, voordat ik crack gebruikt heb, dan. Dus de duiding kan nog veranderen.
*overstappen doet op heroïne, wegens gedichtendag, de dag waarop ge dichten mag, en de daarbij horende feestelijke huldiging van het trema, de hitler onder de leestekens*

Lewis Lewinsky | 26-01-12 | 23:45

@Zaadhaan | 26-01-12 | 23:41
+2.7

En je hebt gelijk.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:43

Een voltijd baan als leraar staat wettelijk op 1659 uur per jaar. Verdeeld over de feitelijke 40 lesweken is dat ongeveer 41,5 uur per week. Verdeeld over 46 weken (dus 30 vakantiedagen zoals bij mensen in andere sectoren) is dat precies 36 uur!
De leraar werkt dus formeel 6,5 uur per week extra, om die te kunnen compenseren met vakanties.
Helaas is een voltijd baan in het onderwijs veel meer dan 41,5 uur per week.
Buiten de ongeveer 25 lessen wordt er ook nog verwacht dat je dag en nacht ouders te woord staat, nutteloze studiedagen volgt, teamoverleg bijwoont, nakijkt, lessen voorbereid˙En dan zit je nog met de emotionele last van 30 drukke VMBO'ers, waarvan de mondige ouders wel eens even zullen gaan klagen bij de directie als zoon/dochter een onvoldoende haalt op de toets.
Na een week vakantie ben ik net weer op het punt dat ik me weer wat mens begin te voelen.
Mensen die buiten het onderwijs staan beseffen de emotionele ballast niet, de druk van oordelende ouders en managers niet.

Zaadhaan | 26-01-12 | 23:41

@Stormageddon | 26-01-12 | 23:37
Het is heel simpel. Twee associaties (met Trivago) worden aangemaakt.

Uno, goedkoop (is natuurlijk belangrijk).

Duo, kans op lekkere wijven (is ook belangrijk als je 's avonds alleen aan de bar zit).

Genitale spot dus.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:40

@de honden blaffen... | 26-01-12 | 23:33
Ja, beter dan Dhr. Agterbakx Ten Have.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:38

Nu we het toch over meer verkansie hebben.... Wat mij nu al een tijdje bezighoud is dat reclamespotje van Trivago. Ik zie het regelmatig voorbij komen en ik begrijp het niet zo goed. Deze bedoel ik dus:

www.youtube.com/watch?v=NYpMfgLA0T4

Ja, het gaat over neuken, dat snap ik ook nog wel, maar verder... wat heeft dat met hotelprijzen te maken? Op één of andere manier wordt er met onze vooroordelen gespeeld. Het is natuurlijk meteen seks op het eerste gezicht, dat wel, maar ik blijf toch ongemakkelijke vraagtekens zitten.

Ik vermoed, maar dat is slechts een vermoeden, dat wij als kijkerT eerst moeten denken dat die baardmeneer een vieze armoedige occupyer is en dat het meisje een soort rijke kakmadam die naar hem kijkt met het idee "wat moede gij in mijn dure hotel, dat kenne gij toch niet betalen, baardaap." En dat dan blijkt in de lift dat baardmeneer te veel heeft betaald en dus genaaid is... maar omdat hij genaaid is door occupy-meisje vind hij dat niet erg.

Terwijl je ook andersom kan redeneren, met andere vooroordelen. Dat meiske is wel erg jong, die kan nooit zoveel verdienen dat ze zo'n hotel kan betalen en die meneer lijkt een dure oliesjeik en mag als moslim niet met de meisjes verkeren, en omdat zij steeds met een handdoek op de kop loopt weet hij niet zeker of ze wel of geen moslima is en of hij dus wel of niet een "Sunny Islampje" mag doen.
En dan blijkt in de lift dat je vooroordelen ook niet kloppen.

Nou ja, ik vind het een wonderlijk spotje. Geen idee wat nu precies de boodschap is van die twee en hoe dat nou zit.

Stormageddon | 26-01-12 | 23:37

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:27
Nou, ik persoonlijk zou een honkbalspeler prefereren.
Of iemand die heel goed kan zwemmen.

de honden blaffen... | 26-01-12 | 23:33

Eens met Feynman. Onze enige grondstof zijn onze hersenen. Als we bezuinigen op onze grondstof, daalt ons BNP: moeilijker is het niet. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat we er met goed of zelfs uitstekend onderwijs alleen (nog) uit zullen komen: daarvoor hebben we ons globaliseringsgewijs bekeken te zeer te lang in de luren laten leggen.

Aardbewoner | 26-01-12 | 23:28

@de honden blaffen... | 26-01-12 | 23:26
Dus de grootste voetbalclub van Nederland moet je laten leiden door een pseudo wetenschapper Organisatiewetenschappen?

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:27

zeg maar jansen | 26-01-12 | 23:10
Inderdaad, hier een citaatje uit "De puinhopen van paars":
"Professionele organisaties moet je altijd laten leiden
door een professional. Dat wil zeggen een advocatenkantoor door een advocaat,
een accountantskantoor door een accountant, een ziekenhuis door een dokter
of verpleegkundige en dus een school door een onderwijzer! Dat is nodig omdat
de professional alleen echt begrepen wordt door een professional. De
professional aanvaardt ook alleen maar gezag van een andere professional
indien hij dat als professional waarmaakt. De huidige situatie in de collectieve
sector waarin managers de baas zijn en de dokter en de verpleegster, de
onderwijzer en de agent gezag hebben te aanvaarden van mensen die nog
nooit een patiënt hebben behandeld, nog nooit voor de klas hebben gestaan
of nog nooit een boef hebben gevangen is te absurd voor woorden."
Niet slecht voor een "racistische fascist".

de honden blaffen... | 26-01-12 | 23:26

@vraagstaart | 26-01-12 | 23:20
Ik had gewoon plagiaat gepleegd met zo'n mooie tegel :-)

Maar jij hebt blijkbaar wel ethisch besef.

Inderdaad, miljarden meer naar onderwijs. Linea recta, VAN -Ministerie van Geweten Sussen- Ontwikkelingssamenwerking NAAR onderwijs.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:24

Dit onderwerp verdient de uitstekende tegel van Feynman en ik zie dat hij 'm niet heeft geplaatst. Jammer, maar dan doe ik 't maar even voor hem:

-------------

Dit kabinet begint met het halveren voor speciaal onderwijs voor moeilijk of nog niet opgevoede kinderen. Deze kinderen worden nu met hun diagnose naar het reguliere onderwijs gestuurd.

Binnen het gewone onderwijs zijn klassen soms in moeilijkere wijken net wel of net niet beheersbaar. Als je aan iedere klas nu ook nog een paar extra zorgleerlingen is een klassikale oplossing niet meer haalbaar. Het onderwijs in zijn algemeen gaat dan onderuit.

Deze zorgleerlingen worden niet meer aan een diploma, opleiding en startkwalificatie geholpen. Deze zullen vervallen tot levenslange uitkeringen en criminaliteit. De bezuinig nu wordt nog vele malen meer onbeheersbaar als onze staatsschuld. Iedere euro geïnvesteerd in het onderwijs komt nu drie keer terug.

Met deze afbraak van onze kenniseconomie zijn ook wij hard op weg naar Griekse toestanden. De huidige staatsschuld is alleen houdbaar bij het huidige BNP. Als wij stukken kenniseconomie kwijt raken aan China of India omdat mensen daar wel naar school gaan, gaan wij ook in default.

De fundamentele fout zit niet in de urennorm zelf. Het is niet verkeerd om aan een instelling te vragen hoeveel er geleverd wordt. Echter, deze hele wet houdt zich niet bezig met WAT er geleverd wordt. We zien nu gemiddeld over Nederland 20 tot 30% onbevoegde docenten, klassen van 32 leerlingen, afgevulde studielokalen met babysitters en vijf tot zes uur gym in de week.

Aangezien scholen 4% meer moeten gaan leveren terwijl hun budget voornamelijk personeelkosten is en zijn niet 4% meer geld krijgen is de enige oplossing nog goedkoper lessen aan te gaan bieden. Dit kan alleen maar door 1 goede les door een ervaren docent te gaan ruilen voor 2 lessen door onbevoegde goedkope docenten.

Aangezien de begroting van een school voornamelijk personeelskosten is, zal bezuinigen op nieuwbouw, materiaal of boeken nooit in hetzelfde tempo geld vrijmaken om 4% meer docenten aannemen. Je zou dan de kosten voor voorzieningen meer dan moeten halveren.

Laten we kijken naar de Europese nummer 1 onderwijs. Finland. Slechts 800 uur onderwijs, leraren staan daar slechts 20 uur per week voor de klas en er gaat daar extreem veel geld naar onderwijs. Het heeft een kenniseconomie opgeleverd met multinationale spelers zoals NOKIA.

De werkdruk ziet niet zozeer in het aantal uur wat je voor de klas staat, maar wat er in dat uur moet gebeuren. Kinderen worden in onze digitale wereld 24/7 getriggerd om impulsief direct te reageren. Qua communicatie (pingen what`sapp, MSN), games (First Person Shooter, Autoracen) en media (internet, TV). Alleen op school wordt nog geëist om niet direct te reageren en na te denken.

Feynman | 26-01-12 | 11:23

vraagstaart | 26-01-12 | 23:20

Van mij mogen die leerteachers best hun 45 weken vakantie behouden. We willen dat beroep toch zeau aantrekkelijk mogelijk maken?

IF weekje minder, THEN meer salaris.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:16

@blinde kip | 26-01-12 | 22:47
You get clowns on diarrhoea?

Ayatollah Oink-Oink | 26-01-12 | 23:15

de honden blaffen... | 26-01-12 | 22:57 Gerrit Komrij. Op de dag dat Pim begraven werd in Driehuis.

zeg maar jansen | 26-01-12 | 23:10

@Stormageddon | 26-01-12 | 22:56
Wat zeg je? Ik ben slechthorend, ik versta je niet? Ging het erover dat ik docent lichamelijke opvoeding ben??

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:07

Cor Rupteling | 26-01-12 | 23:00
Met jouw instelling red je het wel. Ik daarentegen... Je doet drie scholen, da's dus ook drie keer die administratieve overload, ik zou me d'r blauw aan ergeren. Heb me in een vorig leven al zo boos gemaakt dat ik maar een marginaal deel van m'n tijd aan m'n 'core-biz' kon spenderen, de rest ging op aan, juist, administratie et tutti quanti. Ach, misschien ben ik gewoon niet flex genoeg (meer); de leeftijd weetjewel.

Aardbewoner | 26-01-12 | 23:07

Respetc voor Danny van PowtjesNews. Twee keer drie mensen laten aanhouden voor koperdiefstal.

Ze zijn überhaupt lekker bezig de laatste weken met die koperhandel. Maar goed, complimenten aan PowNews is natuurlijk een doodzonde voor de meeste reaguurders.

Bart_Bart | 26-01-12 | 23:06

P.S. Ik heb niet gestaakt vandaag.

Cor Rupteling | 26-01-12 | 23:01

@Aardbewoner | 26-01-12 | 22:36
Dank je wel. Ik zie het fietsen inmiddels als een gezonde manier om de regelmatig opgebouwde spanning te kanaliseren.

Beter op deze manier, dan door met leerlingen te gaan gooien.

Cor Rupteling | 26-01-12 | 23:00

Omdat het vandaag Nationale gedigtendag is, en die leraren toch niet vertellen waarom die werkdruk nou groot is:

De zittende politicus
Hij heeft nog nooit gedanst. Hij kent zijn doel.
Nog nooit is op zijn vale klerkensmoel
Zomaar een lach verschenen, maar die nacht,
Nadat de gek de nar had omgebracht,
Kroop hij zijn bed uit, glimmend van de pret,
En maakte hij onbespied een pirouette.
Dank, dank, riep hij, het monster is geveld.
Hij oefende het woord ‘geschokt’ voor morgen
En sliep als twintig ossen kunnen slapen.
Straks is hij, voor de camera, vol zorgen.
Natuurlijk is hij zwaar tegen geweld.
Daar klinkt verdomd weer zijn belegen lied.
Hij loopt op straat, ondragelijk rechtschapen,
En ziet nog steeds het echte monster niet.
10 mei 2002.

de honden blaffen... | 26-01-12 | 22:57

Wat mij nou wel leuk lijkt is als Rutger en Tom elkaar eens bij zo'n gelegenheid zouden interviewen. Tegelijk.

Stormageddon | 26-01-12 | 22:56

OpenDeur, ik werk in het onderwijs. Niet als docent, maar ik zie goed om me heen wat er gebeurt!

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:55

@blinde kip
You get chipmunks?

de grote Anti | 26-01-12 | 22:52

En dat staat dan representatief voor de toekomst.
* pinkt een traantje weg *

KeurMeester | 26-01-12 | 22:52

@Ayatollah Oink-Oink | 26-01-12 | 22:39
If you pay peanuts...

blinde kip | 26-01-12 | 22:47

@necrosis | 26-01-12 | 22:12


nee. Dat niet. Vanzelfsprekend.

pius | 26-01-12 | 22:47

@Cor Rupteling | 26-01-12 | 22:33
Jah ! ResteCp !
Ik zou mijn geitenwollen sokken opeten uit frustratie,maar de kudtkoters moeten toch onderwijs krijgen op de een of andere manier.

de grote Anti | 26-01-12 | 22:46

Een uur per week. Dat verbeuzelen ze hier alleen al bij de koffieautomaat. Buiten de pauzetijden dat is.

zeg maar jansen | 26-01-12 | 22:46

Serieus, ik weet dat GS natuurlijk ze er op uitzoekt, maar op een paar lui na zijn dit echt compleet kansloze dombo's. Sommigen weten nog niet eens wat de reden is dat ze staken, de rest is te dom om uit de ogen te kijken. Die trien die jammert dat ze dan gewoon een week ziek is, dat soort figuren zijn compleet kansloos als ze een echte baan zouden hebben. Kuthippies.

Moonwarrior | 26-01-12 | 22:45

@vinpower | 26-01-12 | 22:29
en waarschijnlijk wordt er nergens meer in europa gefraudeerd met lesuren dan bij nederlandse onderwijsinstellingen.

cumshaft | 26-01-12 | 22:42

@Sparky79 | 26-01-12 | 21:24
En die kwaliteit gaat geleverd worden door de minkukels in het filmpje? LOL.

Ayatollah Oink-Oink | 26-01-12 | 22:39

@idv01 | 26-01-12 | 22:09
Sinds wanneer is vakantie een democratisch recht?

Getson | 26-01-12 | 22:38

@OpenDeur | 26-01-12 | 22:34 | + 1 -
Hear Hear!

Mark de Vriep | 26-01-12 | 22:36

Ik kan wel huilen als ik dit zie. Na de politiek met 17 weken per jaar vakantie komt, ik dacht, het onderwijs op een tweede plaats met zo'n 14 weken...

Drs. D. | 26-01-12 | 22:36

Cor Rupteling | 26-01-12 | 22:33
Gatver! Ik zou jouw stijl van lesgeven hebben, maar dat gezeul met die meubels en dan vooral dat pendelen tussen die scholen, met de fiets dan nog... Zucht. Restecp voor je overgave.

Aardbewoner | 26-01-12 | 22:36

@Boomschade | 26-01-12 | 22:10
Het is nu geen examentijd, dus daar gaat je argumentatie.

Cor Rupteling | 26-01-12 | 22:35

@Quichegerechtigde
58 vakantiedagen is 2x zoveel als normaal. Daarnaast is de werkweek 36 uur. Dus zelfs op 120% die je claimt lopen ze achter op de rest.
En dan heb ik het er nog niet eens over dat leraren er maar van uit blijven gaan dat de rest van nederland noooit onbetaald overwerk doet..
Omdat ze blijkbaar nog nooit in het bedrijfsleven hebben gezeten.
En prima, neem ik een 2de graads leraar, 4 jaartjes HBO en tada 3200 euro salaris voor mijn 30ste.
Jij weet blijkbaar niet waar je het over hebt!

OpenDeur | 26-01-12 | 22:34

@Aardbewoner | 26-01-12 | 22:07
In de eerste plaats geef ik heel actief les. Veel voordoen op het bord, door de klas lopen en kijken waar leerlingen vastlopen. Ik denk dat ik gemiddeld een kilometer per lesuur aan de wandel ben in mijn lokaal.

Het tweede geldt waarschijnlijk niet voor al mijn collega's, maar ik geef les bij een scholengemeenschap in drie verschillende gebouwen.

Op de fiets pendel ik tussen de verschillende gebouwen en aangekomen in het nieuwe lokaal mag ik vier van de vijf keer het meubilair weer rechtzetten omdat er een project gegeven was, of omdat ik gewoon meer leerlingen dan stoelen en tafels heb.

Dus mag ik ook vaak op pad om vanuit het hele gebouw stoelen en tafels bijeen te rapen, voor ik mijn les kan geven.

Uiteraard na afloop van mijn les al het geleende meubilair weer terug brengen en op de fiets naar de volgende locatie.

Wel goed voor je conditie.

Cor Rupteling | 26-01-12 | 22:33

necrosis | 26-01-12 | 22:28
OK, maar laat ons hopen dat dat nooit representatief wordt hè? Anywaytjes, ben m'n huidige job kotsbeu en dacht alsnog m'n aggregaat te halen - in Vlaanderen nodig om les te mogen geven - maar ik ben ook al de 45 gepasseerd en als ik dan Ginger Ted lees, dan zinkt de moed me wat in de schoenen. Ik zal iets anders moeten verzinnen.

Aardbewoner | 26-01-12 | 22:33

@nuckin*futs | 26-01-12 | 21:57
Je hebt helemaal gelijk, maar dit gaat niet over de basisschool.

Getson | 26-01-12 | 22:33

@Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:27 | + 0 -

Ik heb al een heel leuke baan, sorry. Mentaliteit heb je of niet, en deze personen in het filmpje op die ene man na geen mentaliteit.

Mark de Vriep | 26-01-12 | 22:31

Vergeet niet dat het Nederlandse onderwijs de meeste lesuren al kent van heel Europa en andere westerse gerichte landen. Het is voor de docent niet goed en voor de leerling al helemaal niet. Nog meer uren die niet opgevuld kunnen worden door docenten. Bijzonder onderwijs wat opgeheven is komt er ook nog eens bij. Ja ze verknallen het onderwijs weer eens goed.

vinpower | 26-01-12 | 22:29

Pim Achtertuin, docenten zijn nog steeds 24 uur per dag docent. Maar dat wordt niet meer gewaardeerd!

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:28

Volgens mij hadden deze mensen net zoals een groot gedeelte van de huidige Pabo-studenten geen idee wat ze wilden worden. "Oh dan wordt ik maar leraar". Je ziet het terug in deze mensen, totaal geen plezier in hun werk. De vakantie moet voor alles wijken "Dan maar ontslagen worden". Triest.

Mark de Vriep | 26-01-12 | 22:28

Mark de Vriep, wat let je! Wordt docent!

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:27

Mark de Vriep, wat let je! Wordt docent!

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:27

Ik ga ook even door mijn knieën. Maar dat komt omdat ik van deze wansmakelijke vertoning boven een emmer dien te hangen.

Passaparola | 26-01-12 | 22:25

Waar blijft de tijd dat de bovenmeester ook op zijn vrije woensdagmiddag het schoolplein in de gaten hield als wij als kinderen daar speelden? En kwam de brave man ons ook nog samen met z'n vrouw limonade brengen....
die man was leraar 24 uur per dag..... gewoon omdat het zijn roeping was!

pim achtertuin | 26-01-12 | 22:25

Ginger Ted | 26-01-12 | 22:20
Now I get your drift. Heb ook - even maar - in de metaal gezeten, en dan in de winter de vroege shift: geen pretje. Echter niet zo zwaar als wat jij schetst, zelfs bijlange niet. Als ik het goed begrijp is de voldoening minder - ik ken dat gevoel van 'moe maar voldaan' te zijn door het harde werk. Blijkbaar krijg je dat voldane niet van het lesgeven. Bedankt voor je verklarende noot.

Aardbewoner | 26-01-12 | 22:24

OpenDeur, die 4900 euro is weggelegd voor een docent in LD-functie. Dat is een teamleider die al heel lang voor de klas staat.
Veel docenten beginnen als LB-er met een Salaris van 2445 euro. Dat bedrag en ook die €4900 heb je bij een fulltime-aanstelling. Dat hebben maar weinig docenten. Echter ondanks die parttime aanstelling werkt een docent meer dan fulltime .Maar enkelen krijgen LD.

Docenten hoeven zich dus niet te schamen. 60% voor de klas, maar ook minstens voor 60% andere werkzaamheden. Maar wel max. 100% uitbetaald.

Kortom OpenDeur, je weet niet waar je het over hebt....

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:24

Het probleem is dat wanneer je als docent je houdt aan wat het management wil je geen kwaliteit kunt leveren. Omdat je gek wordt van de veranderingen, er te weinig tijd is voor echt onderwijs. Dus wordt je gemangeld. Maar op het moment dat het misgaat is het management/directie/politici al op weg naar een beter "opporunity", leuke wachtgeld-regeling, de volgende klus. Als docent hoop je maar dat jouw school dan niet op GS komt ivm kwaliteitsproblemen. Of dat je filmpje op GS komt omdat een stoel op je af komt. Kansloos gedoe? Neem de mammoetwet, neem het afschaffen van de MAVO, neem competentiegericht onderwijs, neem grootschalige ROC's, neem vraaggericht onderwijs, neem studiehuis, et cetera ... en alvast in de toekomst: neem het afschaffen van financiering van masterstudenten, afknijpen beta-studies (chinezen lachen zich rot). En politici en bestuurders gaan ondertussen weer naar een volgende "kans", want oh-oh, wat hebben ze toch goed iets "geïmplementeerd". ZUCHT.

Lacan | 26-01-12 | 22:24

Ik ken leraresjes met een 20 uurs contract (en salaris) die standaard 40+ draaien in de week. Schijnt vrij normaal te zijn. Iets met roeping of plichtsbesef ofzo. En die groep ga je nu extra belasten met rare regeltjes. Snap het wel een beetje zo'n staking.

Getson | 26-01-12 | 22:23

Dan zeggen ze wat over de mentaliteit van de jeugd. Degene die de jeugd moeten bijleren zijn zelf een stelletje luiwammesen zonder mentaliteit! Huilie huilie doen over een paar uurtjes. Ik zou god op mn blote knietjes danken als ik per jaar zoveel vrij had.

Mark de Vriep | 26-01-12 | 22:22

Zodra je niet meer met de directeur aan de lunchtafel zit en dus moet gaan staken om je zin te krijgen weet je dat je bij een te groot bedrijf, organisatie of falende overheidsinstelling aan het werk bent.

Bij een klein bedrijf werken zonder CAO en gewoon handjeklap doen met de baas over je vakantiedagen en salaris is toch echt het fijnst.

Arme drommels.

omwenteling | 26-01-12 | 22:20

@aardbewoner Ik heb in de metaal hele dagen gelast, gesjouwd, en bijvoorbeeld uren achtereen met constant draaiende slijptol in één hand, met de andere steeds een nieuw te slijpen product pakkend, lange werkdagen gemaakt, in ploegendienst en ook met veel overuren, niet zelden voor lange tijd. Nooit zo moe geworden als nu. Fysiek moe door zwaar fysiek werk vond ik uiteindelijk altijd lekker moe. S'avonds en in de weekends genoot je dan extra. In het onderwijs probeer je dan, hoe afgebrand ook, het werk dat is blijven liggen, nakijkwerk, voorbereiden lessen, en overige taken, te doen. Het moet wel. Ik heb er overigens ooit voor gezorgd door langdurig en veel overwerken in de metaal dat ik een vakantie had verdiend van zeven weken om een voettocht in Zuid-Frankrijk te maken. Mijn sterke lichaam kon dat, het zodanig overwerken, en de geest kostte het geen enkele moeite. In het onderwijs is dat anders. Geestelijk moe zijn is er inmiddels normaal geworden zeker voor een fulltimer. Dit soort vermoeidheid, in tegenstelling tot fysieke, is iets fundamenteel slopends, en als je je niet hardt, de reden waarom zovelen het niet trekken. Ik ben inmiddels door de branding van de beginner en op de open zee van ervaring, maar geestelijk hard en zwaar blijft het. Met het al voltrokken en aanstaande beleid nog meer. Er zullen meer sneven, ook oudgedienden, ik zie het steeds meer gebeuren, en misschien zelfs ik als ik niet uitkijk.

Ginger Ted | 26-01-12 | 22:20

tijd om dit hele boeltje te privatiseren, waarom moeten leraren uberhaupt verantwoording afleggen aan politiek en bestuurders?

cumshaft | 26-01-12 | 22:19

58 dagen vrij in 2012, en maar klagen over werkdruk.
60% van je tijd voor de klas.

Ga je schamen leraar. 4900 euro per maand, met 1400 euro bonus in aug, 13de maand, 31 euro per maand extra voor zorgkosten...
www.wordleraarinhetvo.nl/fileadmin/fil...

OpenDeur | 26-01-12 | 22:18

Het onderwijs in Nederland wordt al jaren uitgehold.
Mijn spelling fouten zijn daar het ultieme voorbeeld van.
Tweedeling zal al langer hoe meer komen, regulier onderwijs voor kanslozen en plebs, kwalitatief goed onderwijs voor vermogenden.
Soort van boarding school a la Engels model.
Goh, wat ben ik af en toe toch blij dat ik al jaren weg ben uit Nederland.

Spokoynoy Nochi | 26-01-12 | 22:15

@pius | 26-01-12 | 21:53
Moet ik je ineens gaan plussen?
En straks gaan jammeren dat je buiten de minkudo top 10 valt?

necrosis | 26-01-12 | 22:12

Wordt tijd dat het OV gaat staken in examentijd.
Oh nee. Dat hebben ze al eens gedaan en toen was het commentaar van de docenten en leerlingen niet van de lucht.

Boomschade | 26-01-12 | 22:10

OT/
En op ned3 het vragenuurtje van leerlingen met de baas van virgin records als gast.. Erg integere man,maar de slinkse presentator moest er net toch even een antwoord uit persen door te stellen dat sommige mensen de grenzen weer iets dichter willen hebben.Waarop de beste man uiteraard niet anders kon dan te zeggen dat multikulti prachtig en de wereld van iedereen is.

Staande ovatie van hoofddoekjes tot gevolg..
Tranen biggelden over wangetjes,achmed gaf de blondine naast hem een spontane knuffel en iedereen voelde zich verlicht.Gewoon de bikkelharde criminaliteit vergeten hmm,stelletje kudtkoters?

de grote Anti | 26-01-12 | 22:09

Als je een dag eerder op vakantie wilt gaan, of een extra dag vrij wil vragen voor je kind, dan kan dat niet en leraren mogen er zomaar een dagje tussenuit? Ik neem aan dat deze dag natuurlijk wel weer moet worden ingehaald door de leerlingen.......

idv01 | 26-01-12 | 22:09

-weggejorist-

Parsons | 26-01-12 | 22:08

@Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:03
En dan eens bezien hoeveel leerlingen inzien dat jij een moralfag bent.

Parsons | 26-01-12 | 22:08

@Ginger Ted | 26-01-12 | 21:41 | + 8 -
"Als je in het bedrijfsleven 4 a 5 overuren per week maakt bij een 38-urige werkweek heb je na 8 a 9 weken ook een week vakantie gespaard als je ze niet laat uitbetalen"
Ik weet niet hoe je aan die onzin komt maar bij een normaal bedrijf doe je gewoon je werk. Soms zijn dat weken van 40 en soms van 60 uur (helaas vaker 60 dan 40). Nee daar krijg je bij ons niets voor terug. 25 dagen per jaar thats it. Af en toe staat het licht ook op zaterdag of zondag aan op kantoor. Voor elk uurtje overwerken wat terug willen hebben is niet meer van deze tijd tenzij je werk op lbo niveau hebt met een bijbehorend salaris.

Hunter S. Thompson | 26-01-12 | 22:08

necrosis | 26-01-12 | 22:04
Dat snap ik wel ja, en eerlijk gezegd zou ik me aan lesgeven in een VMBO niet dadelijk durven wagen. Iets moeilijker heb ik het met Cor Rupteling | 26-01-12 | 22:04: hoezo ook lichamelijk zwaar?

Aardbewoner | 26-01-12 | 22:07

1000 of 1040 lesuren maakt niets uit. Het blijft een parttime job voor een fulltime salaris. En dat is meer dan modaal. En dan extra uren claimen voor vergaderen, voorbereiden, oudergesprekken etc. is gewoon een lachtertje. Klagen en staken doen ze wel maar een baan in het bedrijfsleven zullen ze nooit aankunnen.

de euro middenweg | 26-01-12 | 22:06

@Aardbewoner | 26-01-12 | 21:58
Ik woon vlakbij een VMBO school, als de leerlingen die tijdens de pauze de supermarkt 'terroriseren' een afspiegeling zijn van een doorsnee VMBO klas, dan dienen de betrokken leraren minstens 50% loonsverhoging te krijgen.

necrosis | 26-01-12 | 22:04

@Aardbewoner | 26-01-12 | 21:58
Lesgeven is zowel lichamelijk als geestelijk retezwaar, tenminste als je het goed wilt doen.

Werken in de metaal is 'slechts' lichamelijk zwaar, geestelijk is het op z'n best dodend.

Cor Rupteling | 26-01-12 | 22:04

Ik denk dat de reacties op GS mooie voorbeelden zijn voor op school om aan te tonen hoe kortzichtig mensen kunnen zijn.

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:03

Ik denk dat de reacties op GS mooie voorbeelden zijn voor op school om aan te tonen hoe kortzichtig mensen kunnen zijn.

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:03

@Absoluut niet waar | 26-01-12 | 21:49
Kun je ook inhoudelijk iets toeteren?

nuckin*futs | 26-01-12 | 22:02

Ik durf te wedden dat Geenstijl op alle middelbare scholen vanaf nu verboden is...

Pisvlucht-Airlines | 26-01-12 | 22:01

@nuckin*futs Inderdaad, er wordt veel vrijwilligerswerk gedaan. Jammer dat een groot deel van de samenleving dat niet ziet. De ouders verwachten het beste onderwijs, de docenten doen met hart en ziel hun best en vervolgens worden ze uitgekotst omdat ze "zoveel" vakantie hebben.
Iedereen die zich druk maakt om de vakantiedagen, moet zelf maar het onderwijs in gaan. Want daar hoef je het echt niet voor te doen in het onderwijs!

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 22:00

@Ginger Ted | 26-01-12 | 21:41
Je ziet het overal, zelfs bij de schoonmaakbranche.
Mijn afdelingschef ging 'for tender' voor een nieuw contract met een schoonmaakbedrijf.
Er meldde zich een 'schoonmaakmakelaar', die 'mijn' kantoor bezocht en een rapport opstelde.
Die heeft dus serieus zitten rekenen hoelang (bv) het stofzuigen per etage zou mogen duren met daaraan natuurlijk een maximum prijs.....
Ik heb mijn chef nooit gevraagd wat die 'makelaar' (die volgens mij nog nooit een stofzuiger van dichtbij heeft gezien) per uur rekende......

necrosis | 26-01-12 | 22:00

Laten we de soldaten van het front vooral steunen, inclusief die middelmatige malloten uit het filmpje, opdat zij geïnspireerd blijven om onze kinderen degelijk te onderwijzen.

Simon de Danser | 26-01-12 | 21:59

Ginger Ted | 26-01-12 | 21:41
Lesgeven zwaarder dan werken in 'de metaal'? Ik vraag het uit eerlijke interesse, niks geen sarcasme, ben gewoon wat verbaasd.

Aardbewoner | 26-01-12 | 21:58

@Quichegerechtigde | 26-01-12 | 21:47
Ik kijk regelmatig met verbazing naar hoe het er aan toegaat op de basisschool. De hoeveelheid vrijwilligerswerk, anders kan ik het niet noemen, die leerkrachten na werktijd uitvoeren, is ongelooflijk. Het moet een roeping zijn, anders is het niet te doen. Niet voor dat geld.

nuckin*futs | 26-01-12 | 21:57

@necrosis | 26-01-12 | 21:48

Zowaar? dat begrijp ik nou niet. Je zou me structureel moeten plussen. En jij niet alleen overigens.

Dat zeker niet nee.

pius | 26-01-12 | 21:53

"en om daar mag u niet meteen om grinniken". Lekker Van Rossem. *grinnik*

Den Meester | 26-01-12 | 21:52

In het onderwijs wordt slechts drie kwartalen per jaar gewerkt. Klagers geen nood....

John Doorzon | 26-01-12 | 21:52

correctie 5e regel Ginger Ted: "als je je werk zoals de meeste docenten goed wilt doen" Sneltypen, ondertussen redeneren, een vorm van multitasken is nooit mijn sterkste kant geweest. Excuus.

Ginger Ted | 26-01-12 | 21:51

@GoogIeIaar | 26-01-12 | 21:35
Dat zijn dus les-uren, uren dat die koters les krijgen. Dat is wat anders als werkuren. Zal waarschijnlijk gemiddeld rond de 36 uur liggen. Dus werken doen ze waarschijnlijk al, volgens jouw definitie.

nuckin*futs | 26-01-12 | 21:49

Schrijnend om deze faalhazen zichzelf en kwalitatieve en goed willende collega`s voor lul te zien zetten.

Jammer ook dat deze niet meer aan het woord zijn gelaten. Ik snap dat het leuk is om falende demonstranten aan het woord te zien, maar de goede boodschap is mij net iets te belangrijk om compleet te negeren.

Absoluut niet waar | 26-01-12 | 21:49

@pius | 26-01-12 | 21:34
Ik heb je zowaar een plusje gegeven.
Schoolmanagers zijn tegenwoordig eerder vastgoedhandelaren en speculanten van de miljarden die scholen hebben uitstaan.
Ik vraag me af of huidige schooldirecteuren ooit zelf voor de klas hebben gestaan.

necrosis | 26-01-12 | 21:48

@GoogIeIaar: 1040 is het aantal lesuren, daar komen nog allerlei taken bij als mentoraat, vergaderen, oudergesprekken, nakijken, voorbereiden en nog veel meer.

Rest van de reacties, als je op school hebt gezeten, betekent niet dat je inzicht hebt in de gang van zaken bij onderwijs. Loop maar eens een week of een maand mee met docenten.

Quichegerechtigde | 26-01-12 | 21:47

afschaffen die scholen

watsinneneem | 26-01-12 | 21:47

Eerlijk is eerlijk, het zijn wel beschaafde stakers. Niet van dat werkweigerende koperjattende occupy tuig.

Kingeef1975 | 26-01-12 | 21:45

Als je in het bedrijfsleven 4 a 5 overuren per week maakt bij een 38-urige werkweek heb je na 8 a 9 weken ook een week vakantie gespaard als je ze niet laat uitbetalen. In het onderwijs werkt het dus precies zo behalve dat je niets te kiezen hebt en in deze 'vakanties' vaak ook nog achterstanden in moet halen. Bovendien maak je meer extra uren per week (±10) als je je werk zoals de meeste docenten doen,zeker die het volhouden. Mensen die uit het bedrijfsleven overstappen naar het onderwijs heb ik zien komen, en meestal afgebrand door werkdruk of de leerlingen, weer snel zien gaan. Zelf kom ik ook uit het bedrijfsleven, 5 jaar grafisch en 12 jaar metaal, beide hard werken, en ben door avondstudie alsnog wiskundedocent geworden. Het is absoluut zwaarder maar ik houd het alweer 12 jaar vol (VMBO/HAVO/VWO). Ander feit: Uren die je voor aanvang van het jaar voor een vastgesteld aantal taken buiten de lestaak toegekend krijgt zijn absoluut te weinig om deze taken uit te voeren. Het aantal toegekende taakuren is natte vingerwerk en er worden willekeurig toegekende uren in mindering gebracht als er tijd nodig is voor andere taken. Creatief boekhouden heet dat. B.v. mentorschap vorig jaar nog 40 uur voor een heel jaar dit jaar zonder opgaaf van redenen nog 25 uur terwijl hetzelfde werk verwacht wordt. Dit soort taakuren komen neer op stukwerk: Je moet de taak volbrengen en als dat meer tijd dan toegekend kost moet je het toch gewoon doen. Door bezuinigingen komen er steeds meer taken en wordt het aantal toegekende uren per taak dus op papier verminderd. Het structurele lerarentekort, en voor wiskunde helemaal, bewijst precies wat ik zeg. Iedereen die anders beweert nodig ik uit het eens te proberen. Geen woorden maar daden.

Ginger Ted | 26-01-12 | 21:41

@Sparky79 | 26-01-12 | 21:24
De politiek is zelf verantwoordelijk voor de afbraak van het onderwijs.
Ik heb al heel wat onzinnige dingen voorbij horen komen, zoals 'tussenschool', studiehuis, 1040 urennorm, invoering VMBO ipv bijvoorbeeld LTS en MTS.
Vervolgens bleek ook de megafusies van scholen niet te werken, ipv geld besparen, ging het alleen maar meer kosten door extra overhead, die er daarvoor niet was.
Toen ik nog op de basisschool zat, had je een directeur (die zelf ook les gaf), een aantal vaste docenten en twee man voor de hand-en spandiensten (conciërge heette dat toen).
Volgens mij hebben middelbare scholen meer ondersteunende sectoren met elk een manager, een plaatsvervangend manager en een secretaresse, dan het aantal vakken dat er gedoceerd wordt.
Maar voor mij zijn schoolbanken alweer een tijdje geleden.....

necrosis | 26-01-12 | 21:41

En dan die bordjes. Met tenenkrommende woordspelingen. Het doet gewoon pijn aan de ogen.

Boerenhoofd | 26-01-12 | 21:36

Kijk eens naar buiten docentjes. 't Is crisis. Wees blij dat je een job hebt.

De Regeering | 26-01-12 | 21:35

PVV is bijna de nieuwe godwin.

Boerenhoofd | 26-01-12 | 21:35

Zeuren over 1000 of 1040 uur met 11 weken vakantie per jaar... Fulltime is 1900 uur per jaar, ga aan het werk!

GoogIeIaar | 26-01-12 | 21:35

Nee doe maar lekker tientallen miljoenen in het facilitaire gebeuren douwen. Daar worden de lessen zeker beter van.

Het word pijpend en beffend tijd dat leraren wat beter gaan verdienen ten opzichte van de zakenvullende beleids-terroristische managment-cellen. Dat is het ware kwaad.

leve de leraren dus!

pius | 26-01-12 | 21:34

@Parson: Kunstacademie..

Juniorm | 26-01-12 | 21:32

wat Niemands Knegt | 26-01-12 | 21:30 zegt, spijker en kop.

dikke kutlul | 26-01-12 | 21:32

en daarom graag een verstandig beleid op onderwijs. op voorhand.
nu heb je alleen al in dit filmpje zo rond de 10, 15 mensen die kunnen stoppen met lesgeven omdat ze al hun geloofwaardigheid tegenover de kinders kwijt zijn.
als leraar heb je namelijk ALTIJD een voorbeeldrol. (zolang je in de publieke ruimte treed, that is.) en als je leraren net zo lang gaat uitknijpen totdat ze het niet meer trekken dan gaan ze gekke dingen doen die voor hun dagelijkse werkzaamheden heel kwalijk zijn.
(sowieso vind ik dat een leraar best wat beter betaald mag worden. de vergelijking met schoonmakers is behoorlijk scheef omdat je voor schoonmaken de meest ongeïnspireerde seizoenwerkers kan inhuren terwijl je voor je kinderen enthousiaste, inspirerende mensen wilt neerzetten)

two ball cane | 26-01-12 | 21:32

hoeveel weken hebben ze eigelijk vakantie. in een jaar..

zomervakantie voorjaarsvaktie. herfstvakantie.../ rot op ga aan je werk!!

janoz | 26-01-12 | 21:31

Waarom hebben deze docenten geaccepteerd dat er zoveel geld uit de salarispot is doorgeschoven naar bureaubanen binnen de school? De vele reorganisaties in het onderwijs zijn de afgelopen decennia een goudmijn geweest voor adviesorganen van het ministerie, huiswerkinstituten, externe adviseurs en te zware directies; laat ze daar tegen protesteren.

Niemands Knegt | 26-01-12 | 21:30

@Parsons | 26-01-12 | 21:17
Volmondig "eensch"
Als ik dat tegen mijn werkgever zeg als het een periode wat drukker is dan normaal, hoef ik er ook niet op te rekenen dat ik wat eerder naar huis mag als de omstandigheden daarom vragen.
En mensen met een tijdelijk contract hoeven met zo'n instelling waarschijnlijk niet te rekenen op verlenging/ vaste aanstelling.
*iets met 'geven en nemen' mompelt*

necrosis | 26-01-12 | 21:26

Docenten hebben een heel belangrijk beroep en worden als stront behandeld. Door leerlingen, docenten, de politiek, hun bazen.

Treurig voor een land dat trots probeert te zijn op de kenniseconomie... Kennis... van kruidenieren ja. In zo ongeveer elk land om ons heen worden docenten beter betaald voor minder uren. Daarin hebben ze dan ook nog eens kleinere klassen.

Wannee gaat de politiek begrijpen dat het met kennis gaat om kwalitiet en niet alleen om kwantiteit.

Sparky79 | 26-01-12 | 21:24

En uiteraard is het allemaal de schuld van Wilders.

Nog twijfels over de kwaliteit van ons onderwijs iemand?

Man man, wat een armoe.

Parsons | 26-01-12 | 21:22

Stelletje kinderen, mogen ze niet naar Ajax, organiseren ze alsnog hun schoolreisje.

zwemverbrander | 26-01-12 | 21:22

Luisteren naar de leraar is de basis van beschaving.

Plukkiehaar | 26-01-12 | 21:20

"Ik ga niet een extra uurtje werken."

Kijk met zo'n mentaliteit komen we wel uit de crisis toch?

Ga godverdomme gewoon aan de slag, TRUT.

Parsons | 26-01-12 | 21:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken