Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volk: "Televaag praat peop over prijzen supermarkt"

vrouwinstraat534.jpgHoogstopmerkelijk onderzoek in De Televaag van gisteren. De prijzen voor opeetdingen in de supermarkten zijn bijna NIET duurderder dan tien jaar geleden. Die winkelkar met 42 producten was 10 jaar terug € 79,80 waard, en in 2012 maar € 80,56. Pienuts dus. En de wakkere ochtendbode had keiharde cijfers paraat om een en ander te staven. Zie HIERRR. Op de twitter deed iedereen meteen heel erg WUT? Maar dat is twitter, waar alles en iedereen nep is. Verslaggever Tom Staal van GeenStijl.TV reisde daarom maar weer eens af naar de echte mensen in de echte straat om de mening van Het Volk te bevragen. Want zo is het toch mensen? Alles wordt duurder, maar niet goedkoper. FILMPJE.

Reaguursels

Inloggen

Doe mij hetzelfde lijstje uit 2000 en durf dan nog te zeggen dat het wel meevalt. Stelletje struisvogels.

amoniton | 11-01-12 | 11:53

Ik had met nieuwjaar een bonnetje van 66 euro, met alleen bier drinken, als ik dat omreken naar guldens 145,45 dan schrik ik me de pleuris, met dure mix drankjes kwam ik nog niet over de 100 gulden.
Van 2 gulden voor biertje naar 2,30 harde euro's.

Maar zelf bier in supermarkt is flink omhoog gegaan, zit nu goedkope zooi te zuipen dat het anders te veel kost.

Gelukkig was uitgaan in me jeugd betaalbaar, balen voor huidige generatie.

legionaire | 11-01-12 | 10:49

wel een forse dode pixel in de krant, me dunkt

rund | 11-01-12 | 09:16

Je kunt mensen met de feiten om de oren slaan en zelfs dan beweren ze het tegenovergestelde. Briljant.

El PiS | 11-01-12 | 01:45

Het aantal artikelen dat supermarkten onder de kostprijs/inkoopsprijs verkopen is gestegen met ongeveer 1200 procent, dat melde ze voor het gemak er maar niet bij

T. Grimbek | 11-01-12 | 01:08

Waarom rekenen zoveel mensen naar annleiding van dit stukje terug naar guldens?
De vergelijking die hier wordt getrokken is van 2002 (BOEM! euro's op je kassabon!) tot 2012 (Nog steeds Euro's!).
Ik zal niemand tegenspreken die zegt dat de overstap van guldens naar euros een financiele tegenvaller is geweest voor de consument, maar naar mijn mening vergelijkt de onderzoeker the vers ingevoerde euro prijzen van 2002 met de huidige europrijzen van 2012. En als die maar met 2% gestegen is dat weet iedereen wel dat we in 2002 ontzettend zijn genaaid door de economie.

Sir Ronald | 11-01-12 | 00:38

@dkny | 10-01-12 | 19:40 | + 1 -
"Calve pindakaas (2,19)
juist en diezelfde pot kost nu 3.50 euro......."
Bij de Albert Hein kost de 350g pot E1.48, en de 600g pot kost E2.02. Waar doe jij je boodschappen?

alcor | 10-01-12 | 23:55

aar koop je in hemelsnaam 3 paprika's voor 3 euro? Bij de Albert Heijn, een van de duurdere, kosten drie paprika's E1,69...
En dat zijn lichtgewicht paprika's die nergens naar smaken. Maar als je nooit een echte hebt gegeten...

adriana65 | 10-01-12 | 23:16

Het naaien heeft tussen 1999-2002 plaatsgevonden .
Zal nooit vergeten dat ik daar stond met mijn 1.5ltr p.e.t fles waarvoor ik toch 1 gulden statiegeld had betaald terwijl ik nu maar 25 eurocent kreeg.
Kommentaar van casiere en chef : is dat zo.?

lidlbier | 10-01-12 | 21:07

Duur allemaal zeg, waar doet iedereen zijn inkopen. Ik koop nooit cola, bier, wasmiddel, deodorant, tandpasta, vaatwasmiddel of wijn tegen deze prijzen. Elke week heeft een andere supermarkt een 3-halen-2-betalen of 1+1 aanbieding. Mijn kassabon is zeker 30% lager. Gewoon een kwestie van opletten.

Uriël Fack | 10-01-12 | 20:51

de prijzen zijn gelijk gebleven inderdaad alleen het gulden teken is vervangen voor het euro teken

dkny | 10-01-12 | 19:42

Calve pindakaas (2,19)

juist en diezelfde pot kost nu 3.50 euro....... ruim 7 gulden dus.... en dat betaal ik toch echt niet voor een potje pindakaas van calve

dkny | 10-01-12 | 19:40

bron: www.infocash.nl/financieel/848-terug-n...

Een kassabon van 25-05-1998, juist in guldens:

Volle melk 1 liter (1,45)
Glorixfris 0,75 liter (2,45)
Chablis Laboure ROI (10,95)
Heineken krat 12 flesjes (18,79)
Bonbonbloc 150 gram (2,29)
Superchips Smith (1,99)
Sanex Deo roller (4,99)
Persil Megaperls Navul (12,39)
Vissticks Iglo 10 stuks (2,79)
Calve pindakaas (2,19)
Moet&Chandon champ (54,95)
Levis 501 (99,00)
Nivea Huidcreme 150 ml (2,98)
Strippenkaart Volw (11,25)
Donald Duck (2,35)
Gauloises Blondes (5,90)

Totaal in guldens 236,71

Dan een kassabon van 25-05-2003, in euro's:

Volle melk 1 liter (0,77)
Glorixfris 0,75 liter (1,45)
Chablis Laboure ROI (8,19)
Heineken krat 12 flesjes (10,29)
Bonbonbloc 150 gram (1,35)
Superchips Smith (1,09)
Sanex Deo roller (2,89)
Persil Megaperls Navul (7,29)
Vissticks Iglo 10 stuks (1,75)
Calve pindakaas (1,49)
Moet&Chandon champ (32,49)
Levis 501 (59,95)
Nivea Huidcreme 150 ml (2,59)
Strippenkaart Volw (6,20)
Donald Duck (1,38)
Gauloises Blondes (3,30)

Totaal in euro´s 142,47 en omgerekend naar guldens 313,96

the_phenomenon | 10-01-12 | 19:29

@Nick v2.0. Off topic, maar vraag het me even af; dat je PVV stemmers over 1 kam scheert onder de noemer "tokkies, kanslozen, etc." snap ik wel, maar dat je dat vervolgens gelijk stelt aan SP- stemmers geeft wel aan hoe makkelijk je te indoctrineren bent door alles wat er op o.a. GS vaak gezegd wordt.... Je realiseert je wel dat SP en PVV vrijwel haaks op elkaar staan in het politieke spectrum?

Stond er vast niet bij toen je de kieswijzer invulde.....

aapnbats | 10-01-12 | 19:06

Ze vergeten alleen te vertellen dat toen we overgingen op de euro ,de prijzen ook gelijk al verdubbelt werden.
Wat dat betreft hebben ze al 10 jaar dikke winst.

jan8408 | 10-01-12 | 18:41

Op moment dat de you naait me states pizza als groente ziet www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=... ben ik alle vertrouwen kwijt.
Zo meteen zeggen ze nog dat Obama zwart is ... echt niet.

sTiRf | 10-01-12 | 18:37

Het klopt redelijk, dat lijstje van AH/TVaag. In die tijd (gulden) moest ik vaak kopen bij de Aldi wegens een tijdelijk gebrek aan middelen ;)
Als ik dan 44 'items' kocht wist ik dat ik bij de kassa 44 x Hfl. 1,75 moest afrekenen, oftewel Hfl. 77,00 (Euro 34,94).

Bij de Aldi gingen de prijzen in 2002 met ongeveer 1 A 2 % omlaag ! Na de introductie van de Euro. Daarna kwanm de supermarktorlog en nu zijn de prijzen vlak voor de crisis (2009) gestegen. Al met al echter lijkt het staatje van de Tvaag best te kloppen.

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen kooppatroon dat verschillen oplevert, shampoo koop ik niet wegens kaalheid en tampons ook al niet meer na de ombouw ;)

Wat vooral meespeelt zijn twee psychologische redenen;
1. Hang naar vroegah was alles beter.
en
2. Doordat de gulden Euro door 2,20371 werd gedeeld en alles dus meer dan de helft van de prijs was, hebben we makkelijker Euro's uitgegeven totdat we er achter kwamen dat we tekort kwamen ;)

Voorbeeld, ik kocht in 2002 een flesje citroensap bij de visboer @ 3,69 Euro's dus. Thuis reken ik dat om Hfl. 8,14 ! Kijk daar had ik het enkele maanden daarvoor in guldens dus nooit voor gekocht, maar een paar citroenen gekocht (toch een strakker plan).

Zo gaat dat. Mekkeren OK, maar wel staven met feiten.

Cinq-Marquis | 10-01-12 | 17:56

-weggejorist-

Jan de Vries | 10-01-12 | 17:49

Waarom trilde die handjes van Gerrit Zalm toch zo erg toen hij op 1-1-2002 de eerste euroos uit de flappentap haalde?

swassannuf | 10-01-12 | 17:33

Prijzen worden hoger of lager, niet goedkoper en niet duurder.

relatief | 10-01-12 | 17:32

De inflatiecijfers worden iedere maand structureel door het CBS gemanipuleerd. Lees dit maar eens. www.joop.nl/opinies/detail/artikel/inf...
(linkje van joop.... kan er ook niks aan doen.)

De geldontwaarding die iedere burger dus voelt in zijn/haar portemonnee is een sluimerend proces, wat dus alleen maar erger gaat worden!

En de overheid die vinden dit uiteraard best zo. Het met opzet vaststellen van een lager inflatiecijfer, heeft als gevolg dat de looncompensatie ook achter blijft. Loonmatiging is goed voor de export en dus kassa voor de overheid. Aan de andere kant verdient de overheid ook aan de hogere inflatie, middels btw en accijzen. Voor de overheid dus een win-win situatie en de burger die mag weer eens pijn lijden!

poker | 10-01-12 | 17:27

classNotFound | 10-01-12 | 16:38
Dat politieke boodschappenmandje dat prijsstijgingen meet? Een lachertje en zo manipulatief als de pest. Inflatie is (opblazen) is het toenemen van de geldhoeveelheid, prijsstijgingen zijn een gevolg. Hoge benzineprijs wakkert inflatie aan, ik zou het juist omdraaien. Hoge inflatie drijft benzineprijs op.

Willem Hollander | 10-01-12 | 17:18

2:30 - daar geloof ik niks van want als de Telegraaf dat schrijft daar geloof ik niks van. - mwoehaahaahaa

Hölzenbein | 10-01-12 | 16:58

Er zijn drie belangrijke dingen hier tegen in brengen: Het boodschappenlijstje in de Televaag is wel heel selectief. Vlees, kaas, groenten, fruit en wijn zijn wel degelijk heel veel duurder geworden.
Het ijkpunt en de vergelijking met 2002 is misleidend. De grootste prijsstijgingen in de supermarkt vonden plaats in de jaren voor de fysieke invoering van de Euro, 2000 en 2001.
Energiekosten, woonlasten, verzekeringskosten, ziektekosten en bankieren zijn in de afgelopen 10 jaar enorm gestegen zodat de totale inflatie veel hoger lag dan de 2% in de supermarkt.
Het is een leuk stukje reclame voor Albert Heijn (wie doet daar sowieso boodschappen? Dat was in 2002 al een dure super) maar het zegt geen moer over de inflatie sinds de invoering van de Euro, waar Nederland veel te duur is ingestapt, met dank aan Gerrit Zalm, Wim Duisenberg en DNB.

Stormageddon | 10-01-12 | 16:56

Druk maken om de supermarktprijzen is één !

Men kan zich beter zorgen maken om de verplichte eigen bijdrage basisverzekering ziektekosten.

In 1977 betaalde ik voor mijn gezin 1 maal per maand voor de ziekenfondsverzekering 2 gulden en 50 cent.

Nu 35 jaar later 251 euro voor mijn vrouw en ondergetekende voor eenzelfde verzekering, met dit verschil dat je in 1977 ook geen eigen risico had en er veel meer vergoed werd.

Dus de basisverzekering die verplicht is kost nu pakweg 220 keer meer als in 1977.

Nu gaat de minister beslag leggen op het loon of uitkering van weigeraars en sluit daarvoor zelf een basisverzekering af.

Echter wat ik mij afvraag is hoe ze beslag gaan leggen bij iemand die geen salaris of uitkering heeft ?

En hoeveel zou de basisverzekering over tien jaar kosten ?

herodus | 10-01-12 | 16:51

'even' laatste zin == 'eten'

classNotFound | 10-01-12 | 16:39

Ik heb de consumentenprijzen index van het CBS er maar even bijgepakt (statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...)

inflatie op inflatie / jaar levert:

1,036×1,034×1,019×1,014×1,015×1,015×1,022×1,009×1,011×1,022 = 1,214978607 => 21,5% dus officieel in een laboratorium vastgesteld.

Hmmm, ik kan mij niet herinneren in 2001 fl. 10,- voor een kilo tomaten of fl. 3,87 voor een liter benzine te hebben betaald. 21,5% inflatie over 10 jaar is zwaar gecompenseerd voor consumentenelectronica naar mijn idee. Ik vind het niet aantrekkelijk om afgedankte mobieltjes op te even bij wijze van goedkope vervanging van de dagelijks - veel duurder geworden - maaltijd.

classNotFound | 10-01-12 | 16:38

@ seven | 10-01-12 | 14:37

... bullshit

In dit kassabonnetje zou in ieder geval 2 artikelen genegeerd moeten worden.
- de Levi broek (mode artikel, kan sterk dalen of stijgen, andere merken die uit de gratie zijn dalen sterk in prijs
- De champagne van Moet (extreem luxe artikel. Een ander willekeurig luxe artikel kan sterk gedaald zijn in prijs voorbeeld is de sushi die voor een prikkie te kopen is in de AH)

Zonder deze twee artikelen is er een prijsstijging van 11% in 5 jaar. Grofweg normale inflatie.Met een dergelijk selectieve selectie kun je alles aantonen.

... Iets met leugens, zware leugens en statistiek.

tooompje | 10-01-12 | 16:30

Die Tom Staal, valt die op lelijke wijven?

rugridder | 10-01-12 | 16:27

@Betamax | 10-01-12 | 15:32

Er zijn denk ik weinig middelen die je aan brood kan toevoegen die goedkoper zijn dan graan, en die dezelfde vulling geven.

ongelovigehond | 10-01-12 | 16:10

seven | 10-01-12 | 14:37 |
Damn.. zie die klapper dan "nominale ziekenfonds premie" stijging 261%.
www.sdnl.nl/prijzen.htm

datzouzomaarkunnen | 10-01-12 | 16:06

De Telegraaf is ook de grootste sensatie/pauper krant van heel Nederland. Man man man, tenenkrommend is het

Autist | 10-01-12 | 16:06

De guldens waren vanaf 1/1/99 al eigenlijk verklede euros.

dugo | 10-01-12 | 16:01

Maar wie heeft ongezien zijn zakken zitten vullen, de boeren in ieder geval niet, die produceren nog steeds veur dezelfde prijs als 11 jaar geleden.

kneuterzak | 10-01-12 | 16:00

ja,zo blij..........?

ziende blind | 10-01-12 | 15:57

Mijn opa betaalde toen hij 16 was, 25 gulden cent voor een biertje.
Mijn pa betaalde toen hij 16 was, 4x zoveel, 1 gulden voor een biertje.
Ik betaalde toen ik 16 was, weer 4x zoveel, 2 euro.
Mijn kinderen betalen dus 8 euro voor een biertje.
En mijn kleinkinderen 32 euro.
Dat is een stijging van 4,7% per jaar, minus inflatie, is er niet zoveel verandert.

Jolly_Jop | 10-01-12 | 15:57

Logisch een VVD pauperkrant met vriendjes hoog bij UNILEVER die ga je natuurlijk niet afvallen dus PRAVDA. Feit is dat we 12 jaar geleden met de gulden voor de euro van vandaag een winkelwagen vol hadden met boodschappen en nu een winkelmandje en dan nog met geluk ook. Was het niet een VVD'er die pas geleden boodschappen belasting wilde invoeren, deze VVD'er Frans Weekers is vast een trouwe Telegraaf-lezer.

vrijheid-van-spreken | 10-01-12 | 15:55

alcor | 10-01-12 | 15:49
In België is eten ook duurder. Daar gaat het niet omHet gaat erom dat de Televaag beweert dat Nederland de goedkoopste levensmiddelen van West-Europa heeft. Dat is aantoonbaar niet waar.

Aktivist | 10-01-12 | 15:53

@Betamax | 10-01-12 | 15:44 | + 0 -
"Ergo, we worden genaaid."
We laten ons naaien. We zijn te lui om een beetje rond te shoppen en zodoende de supermarkten te dwingen de prijzen scherp te houden.

alcor | 10-01-12 | 15:51

@Aktivist | 10-01-12 | 15:42 | + 0 -
"De Telegraaf praat peop. [...] Conclusie: niet Nederland, maar Duitsland is het goedkoopste qua levensmiddelen!"
En in Ierland is alles de helft duurder en een stuk slechter. Het is een leuk weetje, maar het heeft met deze draad niet zoveel te maken, lijkt me zo.

alcor | 10-01-12 | 15:49

Ma Flodder op de picca?

MentalMidget | 10-01-12 | 15:47

@ alcor
als ik het voorbeeld van volkorenbrood weer mag aanhalen, op het lijstje in de Televaag is dit toch echt 33% duurder geworden. de gemiddelde inflatie is de afgelopen 10 jaren lager geweest dan 2,5% in tegenstelling tot de hierboven gehanteerde 3%.
Ergo, we worden genaaid.

Betamax | 10-01-12 | 15:44

De Telegraaf praat peop. Hier ten huize wordt iedere week de grens overgewipt naar Kaufland in Duitsland. Als we bij de plaatselijke C1000 (niet eens de duurste supermarkt in Nederland) hetzelfde kopen, zijn we minimaal eenderde meer kwijt en dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit. Die is in Duitsland over het algemeen stukken beter. We hebben het dus helemaal gehad met de Nederlandse grootgrutters. Conclusie: niet Nederland, maar Duitsland is het goedkoopste qua levensmiddelen!

Aktivist | 10-01-12 | 15:42

@Doldwaas | 10-01-12 | 15:27 | + 0 -
"Echter, de doorgewinterde koffiejunk betaalt zich scheel voor z'n verslaving."
Een pak roodmerk is niet veel duurder dan 10-12 jaar geleden. De reden waarom de koffiejunks zich scheel betalen is omdat haast niemand meer filterkoffie drinkt.

alcor | 10-01-12 | 15:39

@ ongelovigehond
inderdaad, ik vind die pitjes en exotische zaden lekker en ben bereid daar iets extra's voor te betalen. Neemt niet weg dat de broden in de categorie "3 voor €2,-" behalve de door jou aangehaalde wettelijke graankorrel ook bovengemiddeld veel toegevoegde goedkope stoffen bevat om het eindprodukt kostendekkend te maken. Dit maakt dat brood dat ik wel eens geprobeerd heb niet bepaald als smakelijk heb ervaren.

Betamax | 10-01-12 | 15:32

Kaan78 | 10-01-12 | 15:11 | + -1 -

Als je begint met komkomers plukken en nu de plaatselijke amfetaminehandelaar bent moet dat vast wel lukken!

eerstneukendanpraten | 10-01-12 | 15:32

Graag een volgend onderzoekje; prijsvergelijking van huurhuizen, koophuizen, ov, gas/licht/water, vervoer, verzekeringen, zeg maar de vaste lasten van een huishouden. Boodschappen zijn nogal bewerkelijk,want wat je de ene week koopt, heb je misschien de volgende keer niet nodig...

pretparkdrievliet | 10-01-12 | 15:31

Het is een gemiddelde, maar uiteraard ligt het er heel erg aan wat je eetpatroon is. Als je de hele week alleen maar sla en ham zit te kanen ben je inderdaad goedkoper uit. Echter, de doorgewinterde koffiejunk betaalt zich scheel voor z'n verslaving.

Zo langzaamaan begint zelfvoorzienendheid een steeds aantrekkelijker alternatief te worden.

Doldwaas | 10-01-12 | 15:27

Ik shop bij Goody Foods, maar ben dan ook een nerd en vegetariër en volgens de DSM V niet goed bij mijn hoofd en moet pilletjes slikken.
Nee dus. Dat ik de ingrediënten lees op een verpakking maakt me niet obsessief. Dat tuig wil alleen maar hun rommel me door de strot duwen.

sTiRf | 10-01-12 | 15:26

Goh, nominale ziekenfondspremie in 2003 € 21,45. Daarvoor FL 13,08. ( € 5,94) Hoeveel % is die gestegen in 10 jaar? Is de Nederlander echt zoveel langer gaan leven in de afgelopen 10 jaar?

pretparkdrievliet | 10-01-12 | 15:26

@alcor | 10-01-12 | 15:20
Als je het zo bekijkt wel.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 15:25

Niet voor niets komen Duitsers die dicht bij de grens wonen massaal onze supermarkten leegroven.
gepakt.

MacReady | 10-01-12 | 15:24

@Boerenhoofd | 10-01-12 | 15:15 | + 0 -
"Klopt, maar dat was dus niet de echte prijs. Met andere woorden was koffie toen geen 11 gulden."
Natuurlijk niet, maar inflatie is er altijd geweest, en de lonen stijgen (over het algemeen) met de inflatie mee. Als je prijzen wilt vergelijken, moet je rekening houden met de inflatie.
In de tijd van m'n grootmoeder kostte een ijsje een stuiver... en dat was veel geld.

alcor | 10-01-12 | 15:20

@alcor | 10-01-12 | 15:09
Klopt, maar dat was dus niet de echte prijs. Met andere woorden was koffie toen geen 11 gulden.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 15:15

Jezus_Boeddha | 10-01-12 | 15:10
De Televaag een VVD krant??? Ga je mond spoelen man! Of eigenlijk je keyboard.
De Televaag is voor tokkies, paupers, proleten en kanslozen, m.a.w. SP en PVV stemvolk.

NickV2.0 | 10-01-12 | 15:13

@Betamax | 10-01-12 | 14:58 | + 1 -
"de voedselprijzen zijn de laatste jaren enorm gestegen, [...]"
Dat zijn ze juist niet. Met de invoering van de Euro is een sprong gemaakt, maar sindsdien stijgen de prijzen minder dan de inflatie. Met als gevolg dat na 11 te dure jaren het merendeel weer op het niveau van voor de euro zit.

alcor | 10-01-12 | 15:13

Komkommer 1,25 en blikje whiskas 0,99 eurocent. Avondmaal voor nog geen 2,25! Ik zeg doe die uitkeringen naar beneden.

sjaakdeslinksesul | 10-01-12 | 15:12

@Betamax | 10-01-12 | 14:58

Voor die 66 cent koop je gewoon een volkorenbrood, en dat moet volgens de wet van volledige graankorrel gemaakt zijn, met bijbehorende voedingswaarde. Verder bestaat het uit water, een beetje gist en zout, en een paar gram additieven. Tuurlijk, voor 2 euro kun je broden kopen met luxe pitjes, zaadjes, of exotische granen, maar dat heeft niks meer met gewoon brood te maken. Prima als je dat lekker vind, maar dan moet je ook niet zeuren over de prijs.

ongelovigehond | 10-01-12 | 15:11

Mijn loon is 350% gestegen de afgelopen 10 jaar.

Kaan78 | 10-01-12 | 15:11

Zelfs in India zijn de prijzen op de markt en in de winkels behoorlijk gestegen in 10 jaar. Dus hier net zo goed. Maar de Telegraaf is een VVD krant dus moeten ze de indruk wekken dat alles prima loopt met de vvd aan het roer. Nog meer bezuinigen op de kleine man zodat de parelkettinkjes van de vvd en kekke mantelpakjes van de pvda lekker door kunnen verdienen.

Jezus_Boeddha | 10-01-12 | 15:10

De man op de straat = de pest van de huidige gemakshoernalistiek. Bah.

JasperdePiPaPasper | 10-01-12 | 15:09

@Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:53 | + 1 -
"Dus met jouw berekening kost koffie nu evenveel als in '99?"
Als je corrigeert voor inflatie, scheelt het weinig.

alcor | 10-01-12 | 15:09

wat een gezeik. 10 jaar geleden was een boodschappenkar 200 piek, nu 90 euro. Klopt als een bus dus. Maar Henk en Inrit klagen het liefste tot ze erbij neervallen. Nou: mijn zegen hebben ze. Pleurt er maar bij neer!

Den Meester | 10-01-12 | 15:07

Laat het gepeupel dan maar taart van de HEMA eten of zo.

GormSuil | 10-01-12 | 15:06

Laat mij raden.... Geert gaat hier niet over twitteren.

Bergverzet | 10-01-12 | 15:04

Net nu ik dacht dat we van die krasplaat Tom af waren...

brabant altijd -1 | 10-01-12 | 15:03

Gewoon een maand te laat gedaan dit onderzoek. Wil wel eens 1 kassa bon van 2001 vergelijken met 1 van 2011.

stefanstalker | 10-01-12 | 15:01

@ ongelovigehond 14:21
dat is geen brood, dat zijn 3 smakeloze sponzen met nul voedingswaarde. Smaakvol brood kost minstens €2,- tegenwoordig.

@Algemeen
de voedselprijzen zijn de laatste jaren enorm gestegen, niet vanwege mislukte oogsten, maar door de vele extra overbevolkingsmonden en de idioterie om granen e.d. te gaan gebruiken voor bio-brandstof.

Betamax | 10-01-12 | 14:58

Krijg hier af en toe het gevoel bij dat het salaris ook nog in guldens wordt ontvangen. Wel een beetje babyboomert gedrag.

Wetsdoemaar | 10-01-12 | 14:55

Hwb | 10-01-12 | 14:43 | + 0 -
Je weet hoe ik het bedoel, troll :)

evilbanaan | 10-01-12 | 14:53

@alcor | 10-01-12 | 14:44
Ik vind het een rare rekensom. Jij rekent met de 13 jaar inflatie van '99-'12 een pond koffie wat hij nu kost om naar die van '99. Dus met jouw berekening kost koffie nu evenveel als in '99?

Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:53

Er is in NL een supermarktoorlog gaande, op duitsland na zul je niet snel een westers land tegen komen waar je goedkoper boodschappen doet, wel eens in belgie geweest bv?
Maar ja we zijn nederlanders en houden van kankeren en klagen. Als iemand roept dat iets duur is roepen we allemaal mee.

Hunter S. Thompson | 10-01-12 | 14:52

Mensen die (veel) meer geld kwijt zijn aan boodschappen zijn duurdere producten gaan kopen óf (veel) meer gaan kopen (of een combinatie van beide natuurlijk).

Hwb | 10-01-12 | 14:50

Het is niet alleen inflatie maar ook stijging van grondstoffen en indirect de prijzen van energie

rosher | 10-01-12 | 14:50

Staal voor elcken dagh een keertje.
Prijzen zijn ver10voudigt. Klopt !

Ratzing. | 10-01-12 | 14:48

seven | 10-01-12 | 14:37 |
Schrok je ook zo van de al gestegen zorgpremie in 2003 en Hansje H daar nog een flink schep bovenop deed in 2006?

Strangetown | 10-01-12 | 14:48

Na de inflatie denk ik dat de prijzen niet zo veel gestegen zijn Vergelijk de supermarkt maar in het buitenland en al helemaal in een ander werelddeel Alle prijzen in dollars melk 1,00 gehakt 450gram 2,40 brood 1,70 chocomelk poeder 400 gram merk 1,40 smeerboter 500 gram 1,30 ijs liter 2,00 prijzen latijnsamerika Wat wel duur is in nederland uiteten en energie benzine en diesel,gas voor je huis teverwarmen of te koken

rosher | 10-01-12 | 14:47

seven | 10-01-12 | 14:37 |
Dat is geen fout, dat is een keuze. Een keuze die benoemd wordt. En de vergelijking wordt hier niet gemaakt tussen voor de euro en nu, maar tussen nu en 10 jaar geleden.
Daarnaast hebben die prijsverhogingen voorafgaand aan de invoering van de euro mede tot gevolg dat onze boodschappen de afgelopen 10 jaar nauwelijks onderhevig zijn geweest aan inflatie.

Hwb | 10-01-12 | 14:46

Ben toch benieuwd hoeveel mensen inflatie meenemen in hun vergelijking. Een normale inflatie van 3% komt neer op 38% vergeleken met 2001. Als voorbeeld:
@Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:25 | + 1 -
"Koffie kost bijna 5 euro per pond. Ik kan me niet herinneren dat koffie vroeger 10 gulden kostte."
Een pak roodmerk (250g) kostte Fl 3.69 in 1999. Dus E3.35/pond. 13 jaar inflatie van 3% is ongeveer 47%. Dus een pond koffie kostte in 1999 E4.92, ofwel bijna 11 gulden...

alcor | 10-01-12 | 14:44

Niet alleen de prijzen in de supermarkt zijn aan `inflatie` onderhevig, ook het niveau van de GS reporters. Wat een aanfluiting blijft die Tom Staal toch, de grootste kansloze uit het hele filmpje.

Absoluut niet waar | 10-01-12 | 14:43

@Fopspeen | 10-01-12 | 14:21

Bij de Plus is het brood 99 cent, en ze hebben vaak een "3 halen, 2 betalen" actie, dus 66 cent voor een heel brood.

ongelovigehond | 10-01-12 | 14:43

evilbanaan | 10-01-12 | 14:30 |
U koopt dagelijks nivea-creme, wasverzachter koffiefilters, OB tampons, 2 liter cola, 5 kilo aardappelen, 1 kilo gehakt, 250 gram boter/margarine en 6 rollen toiletpapier (wat koffie, thee, brood en melk betreft geef ik u gelijk)?
U koopt maandelijks 1 krop sla, 1 komkommer, 1 ons ham en een zak chips?
En daarnaast koopt u dagelijks eten voor de kat, maar slechts maandelijks voor de hond?

Hwb | 10-01-12 | 14:43

@pica
Heeft die mevrouw haar spareribs saus aan haar "shirt" afegeveegd ofzo?

Raad_maar_raak! | 10-01-12 | 14:40

Hoe wordt je supermarktspecialist? En hij is ook nog een Drs. Oeehh. Even op zijn site gekeken en hij verkoopt volgens mij vooral gebakken lucht.

Flodder | 10-01-12 | 14:38

Advertorial van Appie zou ik zeggen.

Rikketiktik | 10-01-12 | 14:37

De Telegraaf / (Emile Bode) maakt in haar onderzoek een grote fout, ze start haar nulmeting op 2 januari 2002, dus nadat de chartale overgang naar de euro heeft plaatsgevonden. (Wordt ook in artikel opgemerkt) De grootste stijging was natuurlijk op het moment vd wisseling door afrondingen, en in de aanloop ernaar toe. Daarbij startte de girale euro al in 1999.

Beter Kassabon Onderzoek euro-inflatie www.sdnl.nl/images/hp-prijzen.jpg
( bron HP/detijd 2003 www.sdnl.nl/prijzen.htm (scrollen voor de 8 gescande pagina's uit HP/deTijd )
"De prijzen zijn in de afgelopen vijf jaar spectaculair gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van HP/De Tijd. Het opinieblad vergeleek aan de hand van kassabonnen uit 1998, 2000 en 2003 de prijzen van honderd producten en diensten. De gemiddelde prijsstijging bedroeg liefst 49 procent."

seven | 10-01-12 | 14:37

@zuurkool | 10-01-12 | 14:30
Nee oke, maar dan betaalde je nog bijna 6,5 gulden. Dat lijkt me ook veel.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:35

Reve geciteerd. Doet het altijd.

Jaap de Paap | 10-01-12 | 14:33

@neemjemoederindemali | 10-01-12 | 14:18
Moet je de inburgeringscursus van paprika maar niet zo moeilijk maken.

Hölzenbein | 10-01-12 | 14:32

Een simpel pak 1L jus d'orange. Momenteel 1,10. Omgerekend een rijksdaalder. Wie weet nog wat zo'n pak moest opbrengen in 2000?

Wedstrijdkrokodil | 10-01-12 | 14:31

Heel simpel. Als je dat lijstje bekijkt, zijn de dingen die je ééns per maand koopt inderdaad goedkoper geworden. De dagelijkse boodschappen (brood, melk, fruit, groenten, vlees, etc) zijn allemaal duurder geworden. Over de gehele maand genomen ben je dus flink de zak.

evilbanaan | 10-01-12 | 14:30

Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:25 |
Volgens het lijstje was dat dan ook niet zo.

zuurkool | 10-01-12 | 14:30

*aluhoedje op* Dit is gewoon een test van de regering om te zien hoe ver ze de Nederlanders kunnen pushen in het vertellen van sprookjes. Zal vast iets te maken hebben met de sprookjes omtrent de volgende lening aan Griekenland en het hele gedoe rondom de Euro.

doenormaal! | 10-01-12 | 14:29

Als je in 2002 grofweg 25% van je inkomsten kwijt bent aan wonen, 20% aan additionele belastingen, 10% aan energie, 5% aan (verplichte) verzekeringen en rest kunt besteden aan boodschappen, zal dat laatste gevoelsmatig veel duurder worden als in 2012 wonen 35%, additionele belastingen 30%, energie 20% en verzekeringen 10% van je inkomsten opmaken.

kapotte_stofzuiger | 10-01-12 | 14:29

@ Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:19
Ja natuurlijk, echter gaat het zich hier om de prijsstijging bovenop die natuurlijke schommeling van prijzen.

DerUnterMensch | 10-01-12 | 14:29

In de supermarkt zijn de prijzen vrij gelijk gebleven. Dat zal ongetwijfeld een feit zijn. De rest van de prijzen daarentegen zijn wel flink gestegen. Mijn loon overigens ook!

deministerpresident | 10-01-12 | 14:28

In de supermarkt zijn de prijzen vrij gelijk gebleven. Dat zal ongetwijfeld een feit zijn. De rest van de prijzen daarentegen zijn wel flink gestegen. Mijn loon overigens ook!

deministerpresident | 10-01-12 | 14:28

@Fopspeen | 10-01-12 | 14:21 | + 0 -
"Een brood kosten voor de invoering van de euro 2 gulden 45. Nu kost een brood 2 euro 49."
Waar betaal je 2 euro 49 voor een brood? En waarom betaal je dat, als je voor de helft van de prijs ook een goed brood kunt kopen?

alcor | 10-01-12 | 14:27

Ann die nog ff: www.sdnl.nl/hp-prijzen.htm
Maar dat staat ook al allemaal onder dat andere artikel op PowNed.

De prijzen zijn vanaf 2003 inderdaad redelijk stabiel gebleven omdat het geld van de consumenten op was. De prijsstijgingen zijn van (1998 / 2003) en die waren zo hoog dat bij normale inflatie ze nu nog altijd niet op een normaal niveau zouden zitten. En dat ondanks prijzenoorlogen enz.

DerUnterMensch | 10-01-12 | 14:27

Maar als je leeft op koffie (+ 73%) en sigaretten (+60%), dan is het een heel ander verhaal.

witwas | 10-01-12 | 14:27

Koffie kost bijna 5 euro per pond. Ik kan me niet herinneren dat koffie vroeger 10 gulden kostte.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:25

Zelfs goedkoop is duurkoop.

Vroomshoopmafia | 10-01-12 | 14:24

Die vent in het rood in de rolstoel +1

Tommygunner | 10-01-12 | 14:24

Eigenlijk staat alles wat ik daarover te zeggen heb al hier: www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/0... maar nu ik dat lijstje zag toch nog een WUT? erbij. Een komkommer kost 1,29? Ik wist niet dat ze ook vergulde komkommers verkochten bij de AH. Niet vergulde komkommers schommelen toch in ieder geval tussen de 40 en 80 cent.

DerUnterMensch | 10-01-12 | 14:23

@neemjemoederindemali | 10-01-12 | 14:18 | + 0 -
"3 paprika's voor fl, 6,60 nuff said"
Waar koop je in hemelsnaam 3 paprika's voor 3 euro? Bij de Albert Heijn, een van de duurdere, kosten drie paprika's E1,69...

alcor | 10-01-12 | 14:23

Ik was gisteren nog even bij de C1000t. Paar kuttige boodschapjes, ik moest 38 euro afrekenen. Nu weet ik toch vrij zeker dat ik daar vroegah een hele kar boodschappen voor had. Goedverdoeme!

Armageddon | 10-01-12 | 14:22

Dit opent onvermoede mogelijkheden. Niet alleen veiligheid is een gevoel, prijzen zijn dat ook!

Hwb | 10-01-12 | 14:22

het altijd gezellige winkelcentrum in Amsterdam-Noord?

Dr. Mabuse | 10-01-12 | 14:21

Een brood kosten voor de invoering van de euro 2 gulden 45. Nu kost een brood 2 euro 49. Dat is inderdaad bijna 2%... als je de ƒ door de € vervangt.

Fopspeen | 10-01-12 | 14:21

Wel erg dom van de Televaag om haar eigen achterban zo met feiten in verlegenheid te brengen.

NickV2.0 | 10-01-12 | 14:21

Eieren en melk zijn niet veel duurder geworden #feit

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 14:21

Voor een goed vergelijk moeten de prijzen van 2001 (netjes omgerekend in euro's) er ook naast. Blijken dezelfde boodschappen 78,90 gulden, oftewel 35,80 euro, te kosten

kapotte_stofzuiger | 10-01-12 | 14:20

Pakje sigaretten voor € 6,90 (fl.15,30)

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 14:19

Volgens datzelfde volk wordt het ook steeds onveiliger op straat en ben je veel sneller op je bestemming als je 130 rijdt.
Perceptie en realiteit gaan niet altijd hand in hand.

NickV2.0 | 10-01-12 | 14:19

Sommige producten worden duurder en sommige goedkoper. Het is maar net de vraag wat de grondstofprijzen zijn en hoe het weer is met betrekking op de oogsten.

Boerenhoofd | 10-01-12 | 14:19

Heerlijk die nuchtere Nederlanders en dan toch die typische Hagenezen. Overigens ook een +je voor de Drs. die gewoon duidelijk taal spreekt in plaats van interessant te doen zoals je normaal ziet.

LocalMuppet | 10-01-12 | 14:19

3 paprika's voor fl, 6,60 nuff said

neemjemoederindemali | 10-01-12 | 14:18

Eens zien wat Henk en Ingrid er van vinden.

Herr Knäckebröd | 10-01-12 | 14:17

Dat zijn van die typische ijkproducten. Winkeliers zorgen dat prijzen van producten als Coco Cola, Lay's chips en brood redelijk hetzelfde blijven en verhogen prijzen van zaken waarvan niemand precies vooraf weet hoeveel het kost. Het blijven kruideniers...

Tommygunner | 10-01-12 | 14:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken