Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland in Top 10 landen met extraveel GOUD!

goudenpluggen100.jpgCheck dan hoe cool. NL op de tiende plek in de WK Wie Heeft Het Meeste Goud, via deze leerzame infografiek over het gele olie. Doen we dan toch weer aardig als klein snertlandje. Er is alleen 1 probleempje. Wij hebben dat goud niet zelf in een bunkert in Drenthe ofzoo. Het meeste van het NL goud (90%) staat in depot in de VS, UK en Canada. Wijzelf hebben maar een lutsende jip&janneke 10% in de kelders van de DNB staan. Veels te weinig om de komende crisis het hoofd te bieden. Ooit, toen het bijna WOII-oorlog was, heeft de koninklijke familie ONZE goudvoorraad naar Amerika en Engeland versleept, in ruil voor onderdak en kraamzorg voor oranjeprinsesjes in Canada, en gratis drinken en escortmeisjes voor Prins Bernhard in Engeland. Nu, 70 jaar later zijn wij dus giga de sjaak. Want die Amerikanen cum suis willen dat goud niet teruggeven. De eurozone is kapot en Amerika is het nieuwe Griekenland. Nederland kan fluiten naar de overzeese goudvoorraden. Dat tripje van @MinPres Mark Rutte naar POTUS Barack Obama, incluis dat geginnegap en die jobsjobsjobs-mantra, was een grote decoy voor diepdiplomatieke onderhandelingen over de repatriëring van onze goudvoorraden. Maar de Amerikanen geven onze goudstaafjes niet terug. Never nooit niet. De Nederlandsche Bank laat weten dat er geen enkele reden is om werkelijk ONGERUST te zijn. Yeah right. Mensen, ga pinnen tot het niet meer kan en lees dit. Update: Meer over GoldGate bij @WillemMiddelkoop.

Reaguursels

Inloggen

Amerika dacht waarschijnlijk: wij Joran, jullie je goud ...

de tandarts | 08-01-12 | 20:23

Voor de goed orde, het goud ligt in de kelders van de Federal Reseve Bank of New York (FRBNY). Dit is een particuliere bank waarvan de eigenaren de bekende grote banken zoals JP Morgan en HSBC zijn. Het heeft dus niets met de VS te maken. Ook al zouden we een claim op het goud hebben, het is zeer waarschijnlijk dat er nog veel meer claims op dat zelfde fysieke blok goud zijn. De papieren goud economie zou ongeveer 100x groter zijn dan de fysieke goud hoeveelheid. Vandaar dat de eigenaren van de FRBNY ook acief de prijs van goud naar beneden managen. Uiteindelijk zullen alle papieren vordering op het goud wel met waardeloos papier geld gesettled worden en houden onze vrienden, de bankiers het goud gewoon lekker zelf. Dit heeft dus niets met overheden te maken, maar met de werkelijke machten in de wereld. Overigens, je moet je serieus afvragen wat de relatie tussen de DNB en het nederlandse volk is om te kunnen stellen dat het "ons" goud zou zijn. Kijk ook naar de relatie ECB DNB en onze bankiers.

Pimp my Voortuin | 08-01-12 | 09:44

Grootste gedeelte van het goud lag tot 9_11 opgeslagen onder het wtc.

deministerpresident | 08-01-12 | 09:43

Lekker hypocriet weer? Wist niet dat Nederland goud onder de grond had? Waar is dat gejat?

Saywhat! | 08-01-12 | 00:33

Die Amerikanen lachen in hun vuistje. Ze hebben gewoon ons goud en dat van de moffen. Punt uit. Op willen we ons leger erheen sturen om het op te halen of zo. Of Duitsland de Waffen-SS... Pfff.

Der alte Fritz | 07-01-12 | 22:48

JA, dat goud is al verdeeld in de Rothschild familie denk ik.
De FED heeft zelf ook TOTAAL GEEN goud (meer) trouwens, zie deze hearing maar eens:
www.youtube.com/watch?v=-UdsQz-hwq8
( op 1:50)

HaveXS | 07-01-12 | 20:09

Het geeft maar weer aan;
Zowel onze regenten als onze politicie kosten ons meer dan ons lief is.
Als Amerika het niet terug wil geven, kunnen ze de tyfus krijgen.
Alle, maar ook; alle samenwerking stoppen.
Sluiten we ons aan bij de BRIC landen, ipv. die falliet boevenstaat.

Ray Skak | 07-01-12 | 19:38

@idopane | 07-01-12 | 17:34

Uiteraard heb je, op je onterechte zelfverheerlijking na (een intelligent mens zou niet kunnen leven met een plemp als de jouwe op 13:38, ondanks de goede visie die ten toon gespreid werd), zeker een punt in je plemp.

Maar ik wilde enkel aangeven, dat de waarde van goud die nu gehanteerd wordt, totaal fictief is. Onterecht laag, gezien de zeldzaamheid van het materiaal. Maar, en dat ter aanvulling op de vorige plemp, net zo goed onterecht hoog. Het is immers, net als steen, alleen maar een dood materiaal, dat uit zichzelf niets presteert, gelijk elk ander materiaal.

Sterker: ZELFS ALS alle monetaire systemen instorten, zal goud nog niets waard zijn, anders dan de waarde die men er aan wìl geven. Als iedereen ineens besluit, dat het net zo veel waard is, als leisteen, of een onsje zand, ben je nog nergens.

En of een waarde, opgelegd met back-up van een imperialistische militaire macht, nu voor geld wordt opgedrongen, of voor goud, kraaltjes, schelpen of wat dan ook, dat stond even totaal buiten mijn punt.

Ik had het namelijk over waarde vergelijk, door beide materiële objecten te verdelen over het aantal wereldburgers. Zeldzaamheidsvergelijk in (grond-)stof per burger, zeg maar.

Daarbij heeft goud dan het overgrote voordeel, dat het er een stabielere waardevermeerderaar in heeft, dat het niet bij elke natte politieke of economische scheet bijgedrukt kan worden.

ZKH EénOog | 07-01-12 | 19:00

Al dat overzeesche goud is er allang niet meer, ze kunnen het niet eens terug geven.

pfffft! | 07-01-12 | 18:47

Ik roep hier al jaren die obama is bad news.

I told you so !

solidstate | 07-01-12 | 17:35

ZKH EénOog | 07-01-12 | 17:21
Het is pas iets waard als alle monetaire systemen in elkaar storten en dan zit je op een half miljoen dollar per kilo of 1 miljard oftewel een Mad Maxfuture waar alles kaalgeplukt is. Tot dan toe gok ik op de dollar gesponserd door de halve wereld en een vloot van vliegkampschepen en atoomonderzeers. De groeten aan die lutser Willempie Goudkoop en respect voor Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:43 die een intelligent mens al van verre herkent.

idopane | 07-01-12 | 17:34

rara | 07-01-12 | 14:12
heb alu hoedje verkocht aan een socialist. kon hij goed gebruiken in hun strijd tegen Wilders. kijken of dat werkt zei hij nog lachend tegen mij. Jezus die zijn wel echt wanhopig.

idopane | 07-01-12 | 17:25

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:19

Maar je vergeet één ding mee te nemen: goud wordt kunstmatig laag gehouden.
Afgelopen september is goud bijvoorbeeld weer eens vastgezet rond het bedrag waar het nu op schommelt.

Als je de werkelijke waarde zou willen vergelijken, moet je eigenlijk eens kijken hoeveel valuta er per wereldburger in de omloop is. En dat vergelijken met hoeveel goud er per wereldburger bovengronds aanwezig is.

Ik denk dat je dan op een hele andere waarde van goud terecht komt, als je het mij vraagt...

ZKH EénOog | 07-01-12 | 17:21

Weet je ook gelijk waar nederland zun af en toe grote bek op economisch gebied vandaan haalt.

Umberto die trotzoni | 07-01-12 | 17:19

de deurwaarder | 07-01-12 | 16:22

Pffff. Triestte plemp.

pius | 07-01-12 | 16:53

@reinaarden 16:41
Verkocht voor wat? Voor dollars die ze ook gewoon kunnen drukken? Er is geen motief om het te stelen want de VS heeft alleen schulden in dollars. Die kunnen ze aflossen door simpelweg de rekeningen van de schuldeisers te crediteren, hebben ze geen goud voor nodig.

dugo | 07-01-12 | 16:49

Die Amerikanen hebben dat goud waarschijnlijk al lang verkocht, bestaat enkel nog op papier.

reinaarden | 07-01-12 | 16:41

bosbaan | 07-01-12 | 16:20
Het is idd onbegrijpelijk, om via leningen aan Griekenland en Italie de eigen banken en pensioenfondsen van geld te voorzien, de transactiekosten zijn belachelijk hoog.

vanhetvarken | 07-01-12 | 16:36

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:56

Ok, als het dan toch zover komt.....

Mijn scenario gaat erover dat de typhus in Utrecht uitbreekt. Gewoon wat irritante geweldadige marokjes in elkaar meppen door wat motherfuckers met knuppels.... Hoewel dit niet economie gerelateerd is, maar simpelweg voortvloeit uit inteelt lijkt het me desondanks wel prachtigmooi. hoe meer mensen zich er dan mee gaan bemoeien, des te beter.

de deurwaarder | 07-01-12 | 16:22

Op de derde plaats Italië met meer dan 2000 ton goud wat ze niet willen inleveren.Duitsland en Nederland zijn krankjorum om miljarden in Italië te pompen terwijl 90% van de Nederlanders straks op hun tandvlees loopt.

bosbaan | 07-01-12 | 16:20

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:50
+1 voor de duidelijke, en interessante, geschiedenisles.

Nu afwachten of de geschiedenis zich herhaalt, of dat er een nieuw stukje geopolitieke (mooi woord!) geschiedenis geschreven gaat worden.

Bart_Bart | 07-01-12 | 16:19

Het meeste goud, van vele landen, ligt overigens in Manhattan, omdat de granieten bodem het gewicht van zo'n metaaldepot kan dragen.

Fort Knox is van die film met een nagesynchroniseerde Duitser ... www.flickr.com/photos/[email protected]/470...

Gooische Vrijgezel | 07-01-12 | 16:18

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:22

Klopt, maar de uiteindelijke afrekening wordt gedaan in bloed. Niet van degene die de betalingsopdrachten de deur uit doen natuurlijk, ook zo'n dingetje dat je in de geschiedenis regelmatig ziet terugkomen.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 16:00

@de deurwaarder | 07-01-12 | 15:45

Ik wel, alle tekenen wijzen er op, het is alleen nog de vraag wie met wie gaat knokken en waar de 1e pleuris uitbreekt. Persoonlijk gok ik op Frankrijk waar Moslims met niet Moslims van start gaan. Maar er zijn meerdere scenario's denkbaar.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:56

@toetanchamon | 07-01-12 | 15:21

Ik niet, laten de Engelsen, Amerikanen en Canadezen maar lekker op ons goud passen, scheelt ons weer het bouwen van grote kluizen.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:53

@Bart_Bart | 07-01-12 | 15:22

Ik hoef mijn gelijk niet te halen maar ik zal iets uitgebreider antwoorden dan..
.
Door de hele geschiedenis is een patroon van militaire en daar aangekoppelde economische macht te herkennen. De partij die het machtigste leger heeft domineert het economisch verkeer.
.
In de huidige tijd is dat de VS. Europa heeft na de 2de oorlog netjes aan de leiband meegelopen en is daarvoor beloond met bescherming en daarmee een kans om welvaart te realiseren. Wel op voorwaarde dat de VS daar van profiteert (markten) en niet onder lijdt. Dat is nu de status quo.
.
China is later ook volgens de regels mee gaan spelen en ook net als Europa beloond daarvoor. Echter China heeft de potentie om zelf een macht te worden. Nu vertaalt dat zich niet direct in oorlog want de belangen zijn nu nog wederzijds. Dat zal veranderen naarmate China echt de directe concurrentie met de VS aangaat. Dat is nu (nog) niet het geval.
.
Op een gegeven moment komt er druk op resources en levensruimte waardoor de belangen tegengesteld worden. Deze druk is er al en zal toenemen.Daarmee komt de noodzaak voor de verschillende machten om die resources en levensruimte voor zichzelf veilig te stellen.
.
Dat doe je met militaire middelen. Bij voorkeur door de zeewegen in bezit te nemen (die zijn overigens al het bezit van de VS). Relatief lichte inspanning met maximaal effect.
.
Veel van de huidige ontwikkelingen rond resources (tekorten) indiceren dat hernieuwd conflict waarschijnlijker wordt. Deze ontwikkelingen lijken sterk op die in Europa voorafgaand aan de Frans-Duitse oorlog tot en met de tweede wereldoorlog. U weet immers dat gebeurtenissen van die hele periode onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat de oorlogen primair een strijd van machten was en niet een strijd tussen goed en kwaad.
.
Militaire macht is nog steeds net zo actueel als vroeger. Het is minder zichtbaar maar nog steeds aanwezig.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:50

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:26 | + 0 -

Dat lijkt mij zonde. Tenzij ze de prijzen naar beneden schroeven ipv met burgers te schieten. Ik prefereer de whopper....

Een burgeroorlog echter zie ik hier verder niet zo snel gebeuren. Daar zijn wij Hollanders niet zo van.

de deurwaarder | 07-01-12 | 15:45

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:25
Niets, was ter informatie, Heeft u het stuk over het goud uitgekenen?

toetanchamon | 07-01-12 | 15:37

@Bart_Bart | 07-01-12 | 15:33
Dit zijn 13 reserve Iraniërs voor na de oorlog.

toetanchamon | 07-01-12 | 15:35

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:26
Nog kleiner dan de kans dat DWDD haar kijkers ooit een realistische kijk op de samenleving geeft.

Bart_Bart | 07-01-12 | 15:31

@toetanchamon | 07-01-12 | 15:23

Nu heb je me tuk:-)

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:27

@Bart_Bart | 07-01-12 | 15:22

Wat dacht je van een burger oorlog in Europa?

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:26

@toetanchamon | 07-01-12 | 15:21

zo'n 90% vd goudvoorraad ligt in het buitenland, ik neem aan dat het klopt aangezien Klaas Knot het ook toegeeft, wat moet ik er verder mee?

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:25

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:20
Een boer niet nee, een wapenhandelaar wel....

toetanchamon | 07-01-12 | 15:23

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:16

De oorlog is er al lang, alleen geen fysieke maar een valuta oorlog.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:22

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:16
Voor mij is geschiedenis de herhalingen van The A-team. Daar baseer ik dan ook al mijn denkbeelden op. Jij leest zeker ook boeken enzo? Daar begin ik niet aan.

We zullen zien. Ik denk dat een (een-richtings)oorlogje tegen Iran het maximaal haalbare is, maar zelfs die kans acht ik zeer klein.

Maar als de Chinezen de VS aanvallen, of Rusland valt Duitsland aan, ben ik de eerste die zegt: "Oepsie, je had toch gelijk Pearl of the South."

Hoewel je dus vooralsnog niet zoveel gelijk hebt.

Bart_Bart | 07-01-12 | 15:22

@toetanchamon | 07-01-12 | 15:15

Lol, je denkt toch niet dat een boer eten gaat ruilen voor coke?

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:20

@toetanchamon | 07-01-12 | 15:01

Het staat hierboven in de grafiek www.geenstijl.nl/archives/images/goudt...

Ruim 8000 ton dus x 40.000,- is € 320.000.000.000,- ofwel 320 miljard, in dollars zo'n 416 miljard. Afgezet tegen hun staatsschuld van zo'n 15 biljard een schijntje dus.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:19

@Bart_Bart | 07-01-12 | 15:06 |

De serieuze oorlogsdreiging is juist per dag aan het toenemen. Misschien moet je jezelf eens verdiepen in geschiedenis en dan zal je zien dat de factor tijd in het mechanisme van geopolitiek niet veranderd.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:16

@Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:58

Quote: "AMSTERDAM – De grootste goudbezitter van ons land is De Nederlandsche Bank. In haar kluizen ligt voor zo’n 22,5 miljard euro van dit gele edelmetaal. Dit is 5% van de totale goudvoorraad, de overige 95% liggen dus in Amerika en Engeland en als 5% = 22,5 miljard euro is, moet ons Nationale Appeltje voor de Dorst dus een voorraad zijn van 12.800 ton met een waarde van 450 miljard Euro."

Hun redenering is zo krom als een hoepel, ze denken dat die 5/10% die in de kluizen van DNB ligt 22,5 miljard waard is. Het is dus zo dat de totale goudvoorraad 22,5 miljard waard is en dat 5/10% daarvan in Nederland is, ofwel zo'n 2,5 miljard.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:16

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:12
U vergeet coke, olie en diamanten.

toetanchamon | 07-01-12 | 15:15

graftak

jij hebt het begrepen

eerste keer 14:33 daarna 15:04
HIERRRRR MET DAT GOUD

I rest my case, tv kijken

nee joh | 07-01-12 | 15:14

@Graftak | 07-01-12 | 14:57

Je betaald alleen goederen in goud tijdens oorlogssituatie.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 15:12

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:05 | + 0 -
Hoe dan ook, hij is de VS in het oblivious aan het spenden.

Graftak | 07-01-12 | 15:06

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:57
Ja, militaire macht tot op zekere hoogte.

Daar zitten veel landen mijlenver boven, dus daar zal heel wat van afgaan.

Militaire macht wordt juist steeds meer bijzaak. Dat heet evolutie. Het is een luxe, een speeltje, die landen zichzelf steeds minder kunnen veroorloven. Ontwikkelde landen, ik bedoel. Vooral als de (serieuze) oorlogsdreiging nog bijna lager is dan de dreiging van een invasie van Klingons. Wegens steeds meer economische dwarsverbanden, en burgers die enkel geïnteresseerd zijn in de economie.

Dus misschien moet je de grondbeginselen van geopolitiek eens gaan heroverwegen, wegens dimensie tijd.

Bart_Bart | 07-01-12 | 15:06

nee joh | 07-01-12 | 15:04 | + 0 -
Chavez is inderdaad 100x gekker dan Ghadafi, maar hij heefft wel gelijk, ik vind dat Nederland ook gewoon stijlloos moet zeggen: Hierrrrrrrrrrrrrrrrrr met ons goud.

Graftak | 07-01-12 | 15:05

@Graftak | 07-01-12 | 15:02 |

Discussie gaat over het militaire budget, niet het totale budget...

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 15:05

chavez, die heeft, afgezien dat-ie knettergek is, het bij het rechte eind:
HIER MET MIJN GOUD

nee joh | 07-01-12 | 15:04

Parasieten zijn 't.

Hempieman | 07-01-12 | 15:02

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:57 | + 0 -
Obama wil helemaal niet bezuinigen. De dingen die hij doet om te bezuinigen leveren bijna niets op, al zijn socialistische programma's nemen alleen maar toe. Hij is de president die het land het meest in de schulden heeft doen laten lopen.

Graftak | 07-01-12 | 15:02

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:46
Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn, ik zou het kunnen googlen en u een nummer kunnen geven. ik kan het nergens zelf controleren. Wat ik weet, is dat wij nog 10% in huis hebben en de rest elders ligt waarvan een groot deel in USA.

toetanchamon | 07-01-12 | 15:01

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:41 |
Mijns inziens hebben zij het over 555 ton goud en rekenen zij in verhouding tot het BBP van 2009.

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:58

@Bart_Bart | 07-01-12 | 14:53 |

De Europese landen die jij noemt voeren kortzichtig beleid en zijn echt geen voorbeeld om te volgen. Obama wil natuurlijk bezuinigen, de VS geven 2 keer zoveel uit als de nr2 op de lijst en misschien ook nog aan de verkeerde dingen. Nogmaals, ik ga in deze draad niet de grondbeginselen van de geopolitiek doceren. De huidige welvaart en relatieve vrede is ook gebaseerd op militaire macht. De rest is bijzaak.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:57

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:52 | + 0 -
Dat is in een oorlogssituatie. Voedsel was toen heel veel waard vanwege de schaarste. Het was voedsel dat in een keer veel meer waard was (vraag-aanbod), maar in een niet oorlogs situatie zul je altijd ongeveer hetzelfde kunnen kopen met een staafje goud.

Graftak | 07-01-12 | 14:57

Het lijkt mij dat het goud in de VS net zo veilig is als het pensioen in Griekenland.

Ing. eslapen | 07-01-12 | 14:55

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:45
De term bankmannetje natuurlijk geleend van bekende columnist rond lunchtijd.
Wat eurofiele banksters en banksterloving eurofielen vind je hier gelukkig wel meer sympathisanten. Spread the word:)

Willem Hollander | 07-01-12 | 14:54

@Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:51

4,5 miljoen is de moeite van het dreggen waard.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:54

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:46
Kijk jij maar even wat het beleid van bijvoorbeeld Frankrijk, GB, Nederland en Duitsland is geweest ten opzichte van wel of niet bezuinigen op het militaire apparaat. De afgelopen jaren.

Zelfs Oboema heeft gister aangekondigd te bezuinigen, hoewel minimaal.

Dat landen als China, Brazilië en Iran investeren in het leger zegt meer iets over hun achterstand. Als ook zij volwassen naties worden, zal het leger ook onder druk komen te staan.

Bart_Bart | 07-01-12 | 14:53

@Graftak | 07-01-12 | 14:47

Dat is dus niet waar, in de 2e WO waren randstedelingen maar al te graag bereid om een gouden ring te ruilen tegen bvb een brood. Voor de oorlog hadden ze waarschijnlijk wel 100 broden kunnen krijgen in ruil voor die ring.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:52

@Fijnstoffer | 07-01-12 | 14:43 |
i1184.photobucket.com/albums/z339/Gera...
Tot op de dag van vandaag zijn er dus nog 9 goudstaven van elk 12.5 kilo zoek. Indien ze destijds ook niet zijn gestolen moeten ze dus nog ergens tussen Vlaardingen en Maassluis op de bodem van de Nieuwe Waterweg liggen. * Vindersloon delen *

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:51

@Jopie2009 | 07-01-12 | 14:45

Dat klopt dus wel ongeveer met de berekeningen die hier gemaakt worden, omdat de koers iets hoger is op het moment komen we nu zo rond de 25 miljard uit. Peanuts dus.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:49

necrosis | 07-01-12 | 14:33 | + -1 -
Je hebt er heel veel aan. Het is waardevast. Als dalijk je dollars niets meer waard zijn, is het goud nog steeds hetzelfde waard (misschien meer valuta dan je er voor betaald hebt, maar je kunt er altijd minof meer hetzelfde voor kopen).

Graftak | 07-01-12 | 14:47

@Bart_Bart | 07-01-12 | 14:39 |

Militaire macht is uit... Sorry, daarmee ben ik afgehaakt. Wensdenken. Pak even een paar boeken over geopolitiek op en dan doen we nog een rondje.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:46

@toetanchamon | 07-01-12 | 14:44

De simpele vraag is hoeveel goud ze volgens jou hebben liggen en dan ga ik niet lullig doen als je er 1000 ton naast zit.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:46

@ necrosis

biljetten kunnen in de fik gaan
biljetten vergaan in de zee

goud niet (wordt ook meer waard, trouwens)

nee joh | 07-01-12 | 14:45

Gaat=gaan, sorry

toetanchamon | 07-01-12 | 14:45

Ik heb er trouwens nog even de jaarverslagen van DNB bij gepakt, maar daar staat de teller in 2010 op 20 miljard (zeg maar dus even wat we in een jaartje aan Griekenland wegpissen). De waardering vindt plaats tegen (citaat): De waardering van goud en goudvorderingen, courante fondsen, en de op de balans opgenomen alsmede de niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen luidende in vreemde valuta vindt, voorzover van toepassing, plaats tegen marktwaarde per de laatste werkdag van het boekjaar.

Kortom, tamelijk verwarrend allemaal.

Jopie2009 | 07-01-12 | 14:45

@Willem Hollander | 07-01-12 | 14:21 |
Ik heb je financiële tegels uit het verleden even doorgenomen en begrijp nu je sarcasme modus.
Geinig, wij staan er het zelfde in; niet alleen financieel maar ook politiek.
Peter Verhaar heeft een carrière van dertig jaar in het bankwezen, daarna broker en oprichter van beleggingsbank Alex. Bij PenW ontpopte hij zich daarnaast nog eens tot een Eurofiel van de ergste soort, gelijk Alexander Pechthold en consorten. Eurofiel + Bankster = dodelijke combinatie.

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:45

@neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:41
"De USA heeft zoveel goud op voorraad dat ze er een volledige nieuwe economie mee kunnen oprichten"
OMG, dat ik u dit moet gaat uitleggen, daar schrik ik van. ;)

toetanchamon | 07-01-12 | 14:44

@Niemands Knegt | 07-01-12 | 13:55
* Zandzuiger aan trekhaak koppelt en tussen Vlaardingen en Maassluis op de bodem van de Nieuwe Waterweg zuigen gaat *

Fijnstoffer | 07-01-12 | 14:43

@toetanchamon | 07-01-12 | 14:18

Hoeveel goud heeft de USA op voorraad volgens jou?

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:41

@Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:16

Ik heb je linkje even gelezen, dat broddelwerkje kan ongezien de prullenbak in, tenzij je ook in de wonderbaarlijke brood vermenigvuldiging van ene Jezus van Nazareth gelooft.

De huidige prijs van goud is ongeveer 51.200,- dollar per kilo ofwel zo'n € 40.000,- x 670.000 kg is 26.800.000.000,-

Volgens dat broddelwerkje hebben we ineens 12.800 ton, waar die 12.100 ton ineens vandaan komen kan ik niet goed ontdekken in het stukje.

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 14:41

Roemer en Middelkoop zijn anders wel de Albert Verlindes van de economie en politiek.

henniebal | 07-01-12 | 14:40

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:29
Militaire macht is 'uit'. 'Normale' landen gaan elkaar toch niet meer aanvallen. Dat pikt het volk namelijk niet, want economie gaat aan diggelen.

De enige reden dat de VS haar militaire budget nog niet halveert is vanwege electorale overwegingen. Want als je teveel bezuinigt ben je geen echte 'Commander-in-chief', maar een Europese 'pussy'.

De macht van de toekomst is innovatieve macht. Dat is Apple, Google en Facebook. De macht van de toekomst is educatie, educatie en nog eens educatie. De macht van de toekomst is vooral de binnenlandse (financiële) zaakjes goed voor elkaar hebben.

De grootste dreiging oor al die landen komt namelijk uit de landen zelf, en niet van buiten. Afgezien van die terroristjes dan.

Bart_Bart | 07-01-12 | 14:39

SP en Middelkoop, economisch dus solide onderbouwd. De VS kan geen goud teruggeven, want zij hebben het niet. Fort Knox is onzin, verreweg het meeste internationale goud ligt onder Manhattan. Is ook handig, een verkoop wordt zo een administraieve handeling.

Jammer dat dergelijke "deskundigen"/handelaren/fuckwits casu quo onheilsprofeten worden opgevoerd om het klassieke Joodse geluid misplaatst te laten horen. Bangmakerij op basis van (be)drogredenen. En waarom het metaal terug moet naar de randstad? Emiel mag het weten...

Gooische Vrijgezel | 07-01-12 | 14:36

Dit is al jaren bekend; toch steunen we blind de Amerikanen; die wel degelijk het goud gestolen hebben...(en inmiddels een x of 10 uitgeleend op papier)
Frankrijk en Duitsland willen idd wat terugzien, maar krijgen niks. Chavez is zo gek nog niet door al het goud terug te vorderen. Laat de DNB maar eens duidelijk geven...

Daarnaast betalen we via olie $ (het moeten kopen van grondstoffen in een waardeloze munt) fijn mee aan het financiële wanbeleid van de USA. In november 2011 had de VS een balans met 49% inkomsten tov uitgave (daar is Griekenland een stabiele staat bij)

keizeradmiraal | 07-01-12 | 14:36

@nee joh | 07-01-12 | 14:30
Je kunt goud noch geld eten, het is leuk om te verzamelen maar je hebt er verder zo weinig aan.

necrosis | 07-01-12 | 14:33

De schuld van de USA is al ca. 2x zoveel als de waarde van de totale goudvoorraad ter wereld, op 15 december 15098 miljard dollar.(wereldgoudvoorrraad: 8488 miljard).

ecologiste | 07-01-12 | 14:32

rara, jij zegt goede dingen
13:14 en 14:21

inderdaad usa wordt 3e wereldland
net zoals engeland dat nu aan het worden is

goud is stabieler dan geld

nee joh | 07-01-12 | 14:30

@rara | 07-01-12 | 14:27 |

Je draait de wereld om. Financiele macht volgt militaire macht, niet andersom. China ligt op dat terrein ver achter op de VS.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:29

@rara | 07-01-12 | 14:23
Niet de staatsschuld in dollars nee, als ze de dollar laten vallen is de link die u dumpte niets meer dat een website waar een heel groot getal op staat.

toetanchamon | 07-01-12 | 14:29

@nee joh | 07-01-12 | 14:24
Ondanks de waarde die men eraan geeft, kun je het nog steeds niet eten.
*bloembollen water geven gaan doet*

necrosis | 07-01-12 | 14:28

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:21
Ik ben bang dat mijn woorden verkeerd begrepen worden. Alles wat ik beweer is dat de USA geen wereldspeler meer is. Die rol is door China overgenomen. Vertrouw er maar niet op dat de USA haar militaire macht mag gebruiken om de dollar te beschermen. Dat levert onrust op de financiele markten op, en daar wordt China niet vrolijk van. De USA is een papieren tijger geworden.

Wat de schulden van de USA aan China betreft: heb je het over de staatsleningen, of ook over alle uitstaande kredieten van het bedrijfsleven?

rara | 07-01-12 | 14:27

Hierboven is @Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:18

Willem Hollander | 07-01-12 | 14:26

@Teun van het Tuinpad | 07-01-12 | 14:21
Alleen als jij het zegt, voor ieder ander had het 'patstelling' moeten zijn.
Leuk gevonden trouwens.

necrosis | 07-01-12 | 14:25

necrosis | 07-01-12 | 14:23
InHolland?

Teun van het Tuinpad | 07-01-12 | 14:24

600 ton = 600.000 kilo
per kilo kost het 40.000
da's 4 x 6 = 24
dan nog 9 nullen erbij
24 miljard

nee joh | 07-01-12 | 14:24

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:43

en wie gaat dan die chinese rotzooi kopen?
china handeld enkel in hun eigen belang en snappen dat zij harder geraakt worden dan de VS bij zon actie.

henniebal | 07-01-12 | 14:23

@Yowww | 07-01-12 | 14:14
Waar heb jij leren schrijven?

necrosis | 07-01-12 | 14:23

@toetanchamon | 07-01-12 | 14:18
Ze hebben niet eens genoeg goud om hun staatschuld af te lossen. www.brillig.com/debt_clock/

rara | 07-01-12 | 14:23

@rara | 07-01-12 | 14:14 |

Volgens verschillende schattingen bezit China ergens tussen de 8-14% van die schuld, veel minder als nodig is voor jou scenario. Maakt ook niet uit want de Chinezen nemen zo'n besluit niet. Ze zouden zichzelf daarmee net zo beschadigen.
.
Mocht het allemaal nou zo zout gegeten worden als jij stelt dan parkeren de Amerikanen een paar vliegkampgroepen voor de Chinese kust en zullen de Chinezen ofwel heroverwegen of hun industriele hart riskeren. De militaire arm reikt ver en is de ultieme beschermer van een munt. Wat dat betreft denk ik dat jij de wereld om heen enigzins misinterpreteert.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 14:21


rara | 07-01-12 | 14:14
China heeft er sowieso niets aan als de USA een derde wereldland zou worden.
Kost te veel.

Noem het een padstelling.

Teun van het Tuinpad | 07-01-12 | 14:21

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:18
Had de sarcasme modus aan, ben het compleet met je eens, het is een eurofiele ponzi-loving chroney bankier.

Willem Hollander | 07-01-12 | 14:21

@Willem Hollander | 07-01-12 | 14:03 |
Absoluut niet 'mijn' bankmannetje; veel te Eurofiel om weloverwogen, neutralen en onderbouwden meningen te ventileren.

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:18

@rara | 07-01-12 | 14:14
De USA heeft zoveel goud op voorraad dat ze er een volledige nieuwe economie mee kunnen oprichten, laat maar zeggen voor de lol een nieuwe munt op de wereldmarkt kunnen brengen. Ik zie China helemaal niets doen.

toetanchamon | 07-01-12 | 14:18

Overigens schreef Herstel De Republiek hier reeds in januari 2011 een uitstekend artikel over:
herstelderepubliek.wordpress.com/2011/...
Zij komen tot de volgende uitspraak: 'Nederland had op 10 mei 1940 een totaal van 555 ton goud - Die goudreserve zou vandaag de dag (in dezelfde verhouding tot het BBP van 2009 waarin het Bruto Binnenlands Product 800 miljard) een bedrag van circa 160 miljard euro vertegenwoordigen!'

Niemands Knegt | 07-01-12 | 14:16

@Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:43
China is de grootste schuldeiser van de USA. Als de chinezen vandaag hun Dollars dumpen dan is de USA morgen een derde-wereldland.

De USA mag de leider van de wereld spelen omdat China dat toestaat.

rara | 07-01-12 | 14:14

-weggejorist-

Yowww | 07-01-12 | 14:14

tsja.... wij Hollanders kankeren graag, maar als de nood echt aan de man is en de vrijheden steeds meer ingeperkt worden blijft iedereen liever thuis op de bank hangen dan dat er iets gedaan wordt. Iedereen kijkt naar elkaar en uiteindelijk volgt de navolgende conclusie...

Zo slecht hebben wij het hier in dit koude kikkerlandje niet vergeleken met anderen.....

*kapot doen gaat van deze uitspraak*

de deurwaarder | 07-01-12 | 14:13

@captainobvious | 07-01-12 | 13:51
Goud kopen?

rara | 07-01-12 | 14:13

KrentVanEenVent | 07-01-12 | 14:08
Het moet natuurlijk 'Deze gele olie' zijn.
Scherp!

Teun van het Tuinpad | 07-01-12 | 14:12

@idopane | 07-01-12 | 13:38
Lezen is lastig tijdens een meltdown, he? De euro is net als de dollar waardeloos. dat is wat ik schreef en bedoelde. Elke andere interpretatie is foutief.

Wil je je aluhoedje terug? Ik kan er niets mee.

rara | 07-01-12 | 14:12

HET gele olie?

KrentVanEenVent | 07-01-12 | 14:08

de deurwaarder | 07-01-12 | 14:02
Alleen de gedachte erachter al, niemand mag aantonen dat de keizer geen kleren aan heeft en vadertje staet wil niet dat burgers hun pecunia in veiligheid brengen.
*Iets met hoofden op staken aan de muur v/h binnenhof mompelt*

Willem Hollander | 07-01-12 | 14:07

Is ons goud niet al in '95 achterovergedrukt? Was een documentaire van "Die hard with a vengeance" geloof ik.

053 | 07-01-12 | 14:06

Ik had deze info eigenlijk wel van Peter Verhaar verwacht.
Maar goed, het is inmiddels al 14:00 geweest dus Peter zal wel een vrije dag hebben.

Teun van het Tuinpad | 07-01-12 | 14:05

@henniebal | 07-01-12 | 14:01
Alle contacten in elektronische apparaten zijn voorzien van een goudlaagje, omdat het niet oxideert.

Jeff Hawke | 07-01-12 | 14:04

Kan ons favoriete bankmannetje, Peter Verhaar, niet hierop reageren met een columnpje?

Willem Hollander | 07-01-12 | 14:03

Willem Hollander | 07-01-12 | 13:59 |

Het is dus een voorstel waar tot op heden geen strafmaat op staat.... Interessant

de deurwaarder | 07-01-12 | 14:02

Kets22 | 07-01-12 | 13:43

nog steeds begrijp ik niet dat goud zo hoog gewaardeerd word. Het is mijnsinziens een vrij waardeloos metaal zonder bijzondere eigenschappen behalve dat negers het mooi vinden glimmen.
we kunnen vrij makkelijk zonder, en goud als standaard is nogal 1870.

henniebal | 07-01-12 | 14:01

Niemands Knegt | 07-01-12 | 13:55
Denk dat de yanks fysiek niet veel meer hebben liggen, iedere gram goud is alleen al op papier vele malen verkocht en uitgeleend, naar het schijnt.

Willem Hollander | 07-01-12 | 14:01

Elckerlijc | 07-01-12 | 13:00: volgens mij had dat, met uitzondering van het onderhouden van de koningin, niet veel verschil gemaakt. Ik had liever gezien dat ze hier waren gebleven.

www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-a...

sufkut | 07-01-12 | 14:01

Op de rand van de munt zou moeten staan: 'in military dominance we trust'. Wat heb je aan gelijk hebben als je het niet krijgt? Abraham Lincoln mocht het ook niet meer meemaken. Wat wil je als je dingen zegt als "These capitalists generally act harmoniously and in concert to fleece the people, and now that they have got into a quarrel with themselves, we are called upon to appropriate the people's money to settle the quarrel". vooruitziende blik of gewoon niets nieuws onder zon.

ecologiste | 07-01-12 | 13:59

captainobvious | 07-01-12 | 13:51

Amateur

de deurwaarder | 07-01-12 | 13:59

Staatshoofden die hun land ontvluchten (Wilhelmina, Ben Ali, Gadaffi et cetera) hebben de nare gewoonte om een greep te doen in 's land goudvoorraad. Dankzij het onvolprezen archief van Gerard de Boer ligt er veel vast: gerard45.bloggertje.nl/note/19983/het-...
Is onze goudvoorraad een appeltje voor de dorst voor ons, burgers, of is het een appeltje van oranje?

Nog een verontrustend bericht: www.prijsvangoud.nl/goud-reserves-fran...
De goudreserves van Duitsland en Frankrijk opgeslagen in Amerika, zijn niet meer terug te vinden? Weigert Amerika de goudvoorraden van Duitsland en Frankrijk vrij te geven?

Niemands Knegt | 07-01-12 | 13:55

Willem Hollander | 07-01-12 | 13:47 |

Strafbaar in de zin van onnodig toeteren of in de zin van een oma verkrachten om vervolgens een agent in z'n gezicht beuken?

de deurwaarder | 07-01-12 | 13:55

@WirMachenMusik | 07-01-12 | 13:46 |

Het goud is toch bijzaak. Door de visionaire kijk op defensie in de EU zijn we volkomen van de Amerikanen afhankelijk voor onze veiligheid en dus welvaart. De dag dat de Amerikanen besluiten ons te naaien zijn we uitgeleverd aan omringende mogendheden. Goud is dan niet meer belangrijk....

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:54

Er ligt geen goud in Fort Knox. Ron Paul mocht er geen onderzoek naar doen.
Strauss-Kahn kwam er ook achter en moest dat bekopen met een sex schandaal.
Misschien is het allemaal niet waar, maar het lijkt er steeds meer op dat de werkelijkheid ons voorstellingsvermogen overstijgt.

domheid regeert | 07-01-12 | 13:54

@ rara | 07-01-12 | 13:14

Even snel gekeken, maar ik ben goed voor ongeveer 8 miljoen van die waardeloze Dollars.
Wat nu?

captainobvious | 07-01-12 | 13:51

@Indates | 07-01-12 | 12:31
Dat is al sinds 1971 niet meer zo #nixonshock

mygfisbrazilian | 07-01-12 | 13:48

"Mensen, ga pinnen tot het niet meer kan en lees dit."
Kijk uit Pritt, zijn "Lakemannetjes" niet strafbaar inmiddels?

Willem Hollander | 07-01-12 | 13:47

De VS kunnen niet teruggeven wat er niet meer is. Ooit een recente foto ervan gezien? Google 'plated', 'tungsten' (wolfram, heeft ongeveer hetzelfde gewicht ), 'gold', 'China'. We've been had, brothers and sisters. Fluit er maar naar. Met dank aan de CEO van de Staat der Nederlanden Bea van A.
.
( Inschrijving KvK van de Staat der Nederlanden (pdf): debrander.nl/StaatderNederlanden.pdf )
.
That's all, folks. Have a nice day.

o)+ | 07-01-12 | 13:46

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:36 |
Geen zorg, die komen ze op de een of andere manier dan ook wel halen.
Er zit niets anders op dan blijven dokken voor bescherming en onderhandelen op de manier zoals vroeger met je ouders als je wat uit de spaarpot wilde. Maar dan voorzichtiger.

WirMachenMusik | 07-01-12 | 13:46

jongens en meisjes, de redding is nabij. Neil Young song het al enkele decennia geleden; After the goldrush
www.youtube.com/watch?v=1e3m_T-NMOs

ecologiste | 07-01-12 | 13:46

Het percentage goud t.o.v. valuta reserves is wel lager dan van andere westerse landen. Zwitserland heeft uiteraard een uitzionderingspositie qua Forex reserves.

CoJoNes | 07-01-12 | 13:45

SP *snik* Geloven nog in het sprookje dat het goud van DNB van ONS is.

dugo | 07-01-12 | 13:45

@henniebal | 07-01-12 | 13:29

Goud is niet duur papier geld is juist goedkoop u ziet het verkeerd.
De euro en de dollar worden kapot geprint dus worden ze minder waard en kost het meer van die steeds minder waardevolle euro's of dollars om dezelfde hoeveelheid goud mee te kunnen kopen.

Kets22 | 07-01-12 | 13:43

@idopane | 07-01-12 | 13:38 |

Eindelijk iemand die schijnt te begrijpen hoe belangrijk de militaire back-up van een munt is. De werkelijke reden waarom de VS wel wegkomen met torenhoge schulden.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:43

Prima deal intussen van Amerika.
1. Ze hebben "ons" goud in Fort Knox, een bunker waar geen enkel bevriend staatshoofd of EUSSR met zijn grijpgrage vingertjes bij kan; en
2. Ze kunnen er nog huur voor vragen ook.

Jan Passant mk2 | 07-01-12 | 13:40

Even de rekenmasjien erbij pakken.

670 ton zouden we dus hebben, dat is 670.000 kilo x 32 = 21.440.000 troy ounce.

Bij een huidige waarde van 1600 dollar praten we dan over 34.304.000.000 gedeeld door 1,3 = € 26.387.692.000,-

Ruim 26 miljard dus tegen de huidige koers, dat geeft Wouter Bos op een regenachtige zondagmiddag voor een failliete bank. #peanuts

neemjemoederindemali | 07-01-12 | 13:39

Ik blijf lekker op m'n eigen voorraadje vertrouwen.

mygfisbrazilian | 07-01-12 | 13:39

rara | 07-01-12 | 13:14
'waardeloze' dollars. Weet u wel wat u zegt 'waardeloze dollars en euro's' zijn euro's ineens wel waardevol terwijl die munt in mekaar aan het storten is of is zij ineens waardevol geworden omdat ze beschermt wordt door atoomwapens of vliegkampschepen, onderzeers met 'nuclear devices'. Ik dacht het niet meneer Aluhoedje.

idopane | 07-01-12 | 13:38

@Stormageddon | 07-01-12 | 13:25
Niets mis met de prachtige docu "ancient aliens".

Sliptong | 07-01-12 | 13:36

We zijn een van de rijkste landen ter wereld en bulken ook nog eens een keer van het goud. Stukje positiever zou dan wel mogen, dunkt me...

nduss | 07-01-12 | 13:34

Op papier is Nederland een fantastisch land, beetje jammer dat we ook met dat zelfde papier onze reet afvegen en achter blijven met niets meer dan een schone anus.

toetanchamon | 07-01-12 | 13:33

.. heel vroegah was het eigendomsrecht van goud niet zo politiek ingewikkeld als het nu is.
Het was gewoon eigendom van wie het in zijn bunker had liggen achter zijn eigen, tot den tanden bewapende krijgsmacht, die niet van plan was zich te laten overrompelen door het eerste de beste bevriende staatshoofd, of door grote groepen cultureel meerwaardig geachte mee-eters.

Jan Passant mk2 | 07-01-12 | 13:33

de Bree | 07-01-12 | 12:51
Moet er niet aan denken wat een zolderkamertje hier op 200 NAP me dan gaat opleveren. Hoop wel dat er dan nog wat Autobahn over is om mijn uit de VS geïmporteerde Targa los te laten.

WirMachenMusik | 07-01-12 | 13:32

Nonkel Frituur | 07-01-12 | 13:19
Doe mij maar een zakske Pommes Pont Neuf.

James St John Smythe | 07-01-12 | 13:32


hotmint | 07-01-12 | 13:21 | Waar lees jij dat een metrische ton niet precies 1000 kilo is?

Willianus Wortelus | 07-01-12 | 13:29

is de goudprijs niet eigenlijk veel te hoog?
10% van het goud word maar gebruikt voor iets nuttigs.
de overige 90% is voor kralen, kettingen of investeringen/gebakken lucht.

bij olie, grondstoffen voor de industrie of grondstoffen die nodig zijn of echt producten te maken en unieke eigenschappen hebben kan ik me e.e.a. voorstellen, maar goud.. ik heb de hoge prijs hiervan nooit begrepen.
of houden apen gewoon van glimmende dingen?

henniebal | 07-01-12 | 13:29

O ja prittlul vliegen er dan Griekse vliegtuigen bij de KLM rijden er Griekse tazakis over de weg. Varen er Griekse vliegkampschepen en onderzeeboten over en in de Oceanen. Was een Griek de eerste mens op de maan is de Griekse economie de sterkste van de wereld, ik dacht het niet prittstift. En zolang dat niet het geval is of geweest gebruik je vergelijkingen zoals ze bedoelt zijn anders wordt het even lachwekkend als Dolf Jansen die een PVVster er op wilde wijzen dat je dingen alleen kunt vergelijken als ze verschillend zijn. Dat is niet zo. Sterker nog als de verschillen zo groot zijn verdwijnt het effect van zo'n vergelijking als door jou bedoelt totaal. Of had u misschien hier al het goud willen hebben nu Sarkozy al heeft gedreigd om het culminerende rampjaar 1672 te herhalen toen een bijna failliete Zonnekoning uit datzelfde Frankrijk dacht zijn wankele financiële positie onder de briljante Colbert aan te vullen met het ‘goud’ van de Nederlandse Eeuw.

idopane | 07-01-12 | 13:28

@hotmint | 07-01-12 | 13:21 |

Is dat exclusief of inclusief het aandeel 'niggabitchas'?

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:26

Goud is veilig in handen van een neger? Als Obama en zijn dochtertjes morgen met een gouden smoelwerk lopen (of een gouden grill op de presidentiële limo), weet je wat al die geruststellende woorden waard zijn.

sjaakdeslinksesul | 07-01-12 | 13:26

Mark & Maxim moeten even kijken hoe Merkel zoiets aanpakt. Gebruik daarbij Kok of Bos of Cohen als lokaas om van Fort Knox een Fort Knot te maken!
www.youtube.com/watch?v=kZV5jnFrSpM

ecologiste | 07-01-12 | 13:24

Leuk hoor, het je voorstellen van zoveel glimmend goud.

Wel net geleerd dat een "metric tonne" niet het zelfde is als een volume van 1,0 x 1,0 x 1,0 meter,
maar toch een gewichtmaat is van om en nabij de 1000 Kg. Maar ook weer niet exact, wat een gedoe.

Voor de beeldvorming kwa volume, uit de infografiek:
Al het goud van de wereld past in een kubus van 20 x 20 x 20 meter, ofwel 3,42 Olympische zwembaden.

hotmint | 07-01-12 | 13:21

Cintiq | 07-01-12 | 12:34 |
"Germany op 2?"
----------------------
Ja! En zelfs met stip op 1 wat betreft "We bewaren dat hier voor jullie maar durf er niet met je fikken aan te komen."

WirMachenMusik | 07-01-12 | 13:20

@zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:00
Je hebt echter ook nog zoiets als een houder. Niet om te zeggen dat Amerikanen geen dieven zijn, allemaal!

vMuiden | 07-01-12 | 13:20

@zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:18
Als de crisis uitbarst dan gaat de Bree heel snel een Darwin-Award verdienen.

rara | 07-01-12 | 13:20

@zeg maar janssen

En een levering Constitutum possessorium stinkt als de hel!

Maar de US is houder en die kan nooit eigenaar worden volgens Hollandsch recht. Maar goed, wat stelt het recht hier nog voor?

de deurwaarder | 07-01-12 | 13:20

Kort geleden een infodoc gezien op History channel. Hier werd gezegd dat het NL goud gejat was door de Duitsers, i.i.g. indertijd ter waarde van 160 miljoen gulden (nu 1,6 miljard euro).

Regelbaut | 07-01-12 | 13:19

België heeft miljoenen goudstaafjes, en daarvan drijven er momenteel een paar honderd in mijn frituurpan.

Nonkel Frituur | 07-01-12 | 13:19

de Bree | 07-01-12 | 13:17 Nee hoor, bij ons niet.

Jij woont in Helmond-Gaza zeker?

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:18

WirMachenMusik | 07-01-12 | 13:15 Bombommertijd?

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:17

@zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:13
Ach come on, in tijden van extreme nood en uitzichtloze honger steekt je buurvrouw je neer voor een boterhammetje en andersom. Maak je geen illusies over de beschaving van de mens.

de Bree | 07-01-12 | 13:17

Jos Tiebent | 07-01-12 | 13:14 Nee, het is de telefoon met de hoorn op de haak terwijl er een vrouw in dezelfde ruimte is.

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:15

Wees nou voorzichtig. Indien we dat goud zouden opeisen zal al gauw 'blijken' dat ons land volgepropt is met illegale massavernietigingswapens en we daardoor een grote bedreiging voor de wereldvrede vormen. En dan volgen, maar pas na evacuatie van de Oranjes, passende maatregelen.

WirMachenMusik | 07-01-12 | 13:15

@de deurwaarder 1239
het is een wasmachine (paneel bovenaan) met het interieur van een vaatwasser (verchroomde binnenkant) dat nu als oven gebruikt wordt. Viral voor nieuwe keukenapparatuur in de jaren '50.

Jos Tiebent | 07-01-12 | 13:14

@idopane | 07-01-12 | 13:06
Het gaat niet om aluhoedjes, Goldfinger of diefstal. De USA wil waarschijnlijk met alle plezier (waardeloze) dollars of euro's teruggeven voor dat goud, uiteraard tegen een lage koers. Het goud is op termijn veel stabieler dan geld.

rara | 07-01-12 | 13:14

Het zou me bijzonder verbazen als al dat goud daadwerkelijk nog in Amerika ligt en niet gewoon een groot deel al onderhands is verkocht.

sk!llz | 07-01-12 | 13:13

de Bree | 07-01-12 | 13:11 Jij hebt gewoon tokkies van buren.

Als hier de gemeenschap wat naars gebeurt staat iedereen klaar voor de rest.

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:13

@Zure prak | 07-01-12 | 13:08
Goudvoorraad heeft niks te maken met overheidsfinanciën.

Stormageddon | 07-01-12 | 13:12

@Allemaal | 07-01-12 | 13:06
Ik doelde op een maatschappij-ontwrichtende crisis of ramp waarbij de overheden en autoriteiten wegvallen. Dan is het ieder voor zich en telt het gemeenschappelijk belang niet meer.

de Bree | 07-01-12 | 13:11

Blikken witte bonen in tomatensaus. Het goud van de toekomst.

James St John Smythe | 07-01-12 | 13:11

Wel knap dat Pritt daar nu mee komt. Is al een tijdje bekend hoor.

Varkensjuin | 07-01-12 | 13:10

@Spruitkop | 07-01-12 | 13:00
Maar de amerikanen hebben de remoot kontrool om die dingen af te laten gaan. Een heel veilig gevoel.

lekkurlinx | 07-01-12 | 13:09

@dosis | 07-01-12 | 12:41
De website ligt er nu al uit. Het is een complot...

rara | 07-01-12 | 13:09

Met die italianen ging het toch niet zo goed?Qua crisis enzo.En dan toch derde staan.Dit stinkt.

Zure prak | 07-01-12 | 13:08

Allemaal | 07-01-12 | 13:06 DeBree gaf een inkijkje in z'n eigen mentaliteit. 'Ieder voor zich'.

Terwijl samenwerken toch meer resultaten brengt.

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:08

Betekent dit topic trouwens dat Verhaar al de weg beloopt die we Bandirah ook graag zouden zien belopen?

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:07

En dan staat Duitsland op nummer 2 qua goudvoorraad. Is natuurlijk pas vergaard ná 1945...

Tommygunner | 07-01-12 | 13:06

@de Bree | 07-01-12 | 12:51
Huh, dus je hebt miljoenen resources (mensen) die natte voeten dreigen te krijgen en dan niets gaan doen omdat het crisis is? Dat lijkt me buitengewoon stug. De belangrijkste zaken draaien gewoon door, ook een in een crisis. Er is altijd iemand die kolen uit de grond wil halen om te verkopen, zeker als er afnemers zijn die een electriciteitscentrale willen stoken om te pompen te kunnen laten draaien.

Allemaal | 07-01-12 | 13:06

ganzo | 07-01-12 | 12:59 Ondertussen hebben we nog wat helicopteronderdelen in Libië liggen.

Een huurauto in de verkeerde buurt in de V.S. is niet sneller gesloopt dan die heli.

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:06

Zo prutstift ook liggen luisteren naar Willempie Koopman en z'n failliete goudhandel die zichzelf voortdurend op z'n kippenborst klopt omdat hij de crisis samen met nieuwsuur lutser Twan Huys zou hebben voorspeld terwijl wij nu de eurocrisis hebben en de dollar fier overeind staat. Of misschien je oren laat hangen naar die marxistische dwergmuil van de SP die ons goud terug wil zien en een of andere financiële klungel met een theorie als zou Amerika ons goud willen afpikken. Alsjeblieft zeg, ik weet dat GS af en toe sprookjes nodig heeft om de actualiteit enigszins op te leuken maar laat deze lachwekkende verhalen liever over aan de socialistische opperduim van Nieuwsuur. Dat ziet er veel 'geloof'waardiger en vooral stukken komischer uit. Alle Alu hoedjes hier verzamelen !!!!

idopane | 07-01-12 | 13:06

me,myself and IK | 07-01-12 | 12:53
Waar waar, met de toevoeging dat een substantieel deel natuurlijk ook eigenbelang was.
Zie bijvoorbeeld ook 't Marshall plan om maar vooral het rooie gevaar buiten de West-Europese deuren te houden.
But that's another story.

Ashtrey | 07-01-12 | 13:05

@Spruitkop | 07-01-12 | 13:00 |

Kernbommen zijn niet zo courant in de wereldhandel;)

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 13:04

Wij hebben Amerikaanse kernbommetjes in Volkel liggen. Die komen toch wat harder aan dan een klompje goud.

Spruitkop | 07-01-12 | 13:00

-weggejorist-

Elckerlijc | 07-01-12 | 13:00

We hebben ongeveer 10% = 67 ton (waarde ca. 3 miljard euro) op DNB locatie; rest in VS, UK, Canada.
nieuwsuur.nl/onderwerp/328458-nederlan...
Totale waarde dus ca. 30 miljard. Daarmee gaan we echt de oorlog (met Frankrijk en Duitsland) niet winnen.
Maar het ergste is nog dat we in feite alles al kwijt zijn. Dankzij kereltjes als Pechtold, Rutte, Cohen, Wouter Bos, Balkenende, Verhagen, en De Jager vervalt alles aan de EUrofielenkliek in Brussel. Het zal worden afgedragen aan bad bank ECB. Om Franse en Duitse banken te redden, en om kudtlandjes als Griekenland, Portugal en half Oost-Europa overeind te houden.

Fijnstoffer | 07-01-12 | 13:00

Als je bezitter bent maar geen eigenaar ben je een dief.

De wet is nooit grijs, wet is zwart-wit.

zeg maar jansen | 07-01-12 | 13:00

we hebben ook nog een helikopter in libie staan.

ganzo | 07-01-12 | 12:59

@me,myself and IK | 07-01-12 | 12:53
Ga je nu alles 3 keer posten omdat je met zn drieën bent?

vMuiden | 07-01-12 | 12:56

Jopie2009 | 07-01-12 | 12:48
Centrale banken schatten hun goudreserves niet op hun actuele marktwaarde. Waarom, weet ik niet, maar het zal wel te maken hebben met het feit dat ze niet willen dat ze van dag tot dag de totaalwaarde van hun reserves willen bijstellen.
.
B.v. de goudreserves van het IMF staan te boeken als hebbende een waarde van $40-50 per troy ounce, terwijl de huidige marktprijs inmiddels $1600+ is.

Moondance | 07-01-12 | 12:56

Bovendien zijn we als burgers natuurlijk verplicht bij te dragen aan een netjes gefinancierde vluchtweg voor het koningshuis in geval van calamiteiten. Zo werkt een monarchie nou eenmaal.. de lusten voor de monarch, de lasten voor het volk.

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 12:56

Laat ik nu toevallig wat kelderruimte vrij hebben, past best een palletje of 5.

Dhr. W. Anhoop | 07-01-12 | 12:55

Intressant verhaal. Laat ze dit maar eens even uitzoeken!

Paulkruger | 07-01-12 | 12:55

Hoeveel heeft het de USA gekost ons te bevrijden? Als ze dat niet hadden gedaan hadden we nu in een heel ander Europa geleefd.

me,myself and IK | 07-01-12 | 12:53

Hoeveel heeft het de USA gekost ons te bevrijden? Als ze dat niet hadden gedaan hadden we nu in een heel ander Europa geleefd.

me,myself and IK | 07-01-12 | 12:53

Dat Rusland relatief zo weinig heeft, geloof ik niet.

andorra | 07-01-12 | 12:53

Aan dat goud hebben we toch niks. Zodra iemand er lucht van krijgt dat we zulk een grote hoeveelheid goud willen verkopen zakt de prijs zo dramatisch dat het haast niks meer oplevert. Lekker laten liggen dus en net doen alsof we er heel goed voor staan met z'n allen.

vMuiden | 07-01-12 | 12:53

Degenen welke dat goud weggesluisd hebben hadden nooit meer voet aan de grond mogen zetten hier. Smerig koningshuis. Wel de lusten maar niet de lasten. En dan nog een grote mond in je nieuwjaarstoespraak ook. Doe die waxinelichtjeshoudergooier maar eens vrijlaten ondertussen. Of hoe wil je dat gaan verkopen aan 't volk? Als je iets doet doe 't dan goed

sufkut | 07-01-12 | 12:53

Hebben we toch nog iets overgehouden aan die Gouden Eeuwen...

Datkanikvéélbeter! | 07-01-12 | 12:53

@Jopie2009 | 07-01-12 | 12:48
Foreign exchange reserves, reserves aangehouden in andere valuta dan de eigen (waaronder goud). Verder moet het inderdaad 30 miljard zijn wat in de kelders van DNB ligt.

vMuiden | 07-01-12 | 12:52

Overleven in Nederland in geval van een immense crisis is niet mogelijk.
Iemand er wel eens aan gedacht dat er dan ook niet meer gemaald en gepompt wordt? Binnen een paar weken is het één groot getijdengebied en de rest staat twee meter onder water. Daar zit je dan met je houtkacheltje.

de Bree | 07-01-12 | 12:51

Lulletje nederland wordt weer eens genaaid, verrassend.

Slipsnifter | 07-01-12 | 12:50

Kun je goud vreten? Nee. Als WO III uitbreekt en er moet weer bloembollen-soep getrokken worden dan zitten wij goed. Minder goud in huis is ook minder om ruzie over te maken. Die gasten in de Bijlmer trekken ook meteen een pipa als ze bling-bling zien; bewijs geleverd.

Taggart | 07-01-12 | 12:50

@Krabatsch | 07-01-12 | 12:31
Ligt niet in Fort Knox, daar ligt alleen het goud van de VS zelf. Wijsneus.

vMuiden | 07-01-12 | 12:50

En wat als de US het wel teruggeeft? Denk je dan echt dat wij als burger daar ook maar iets van zien? Dan gaat het wel naar Griekenland, of naar het volgende dominosteentje (Portugal/Spanje/Italië/Ierland) in de EU-crisis. Europa is als een vis op het droge. Het ademt, het spartelt nog wat, maar het weet dat het een kwestie van tijd is.

DutchLibertarian | 07-01-12 | 12:50

Sleep het eerst maar bij die Amerikanen weg, die vertrouw ik minder dan Canada en Engeland.

Jackanders | 07-01-12 | 12:49

Als we die stapel goud weer in Nederland willen opslaan moeten we het ook kunnen beschermen. Aangezien we in Nederland graag op onze veiligheidsapparaten bezuinigen (terwijl dat juist nu kerntaken van de overheid zijn, WTF) lijkt het me dat niet verstandig.
.
Of was het idee van de SP dat we het meteen gingen uitdelen?

Parel van het Zuiden | 07-01-12 | 12:49

Volgens mij klopt er iets niets in de rekensommetjes. Volgens Nieuwsuur ligt er voor 3 miljard in de kelder van DNB. Als dat 10% van de goudvoorraad zou zijn, dan zou de complete goudvoorraad 30 miljard zijn. Maar als ik dat statistiekje zie, dan is de goudvoorraad ca 300-400 miljard. Nou weet ik niet wat 'Forex reserves' zijn en of dat nog wat uitmaakt in de berekening.

Jopie2009 | 07-01-12 | 12:48

Goud stallen in de VS is als je spaarpot bij iemand neer zetten die in de schuldsanering zit. Het kan zijn dat diegene er niet aan zit maar als dat wel gebeurt zegt iedereen om je heen "tja wie doet dat dan ook".

Datzegiktoch | 07-01-12 | 12:47

Als die vuile honden dat spul echt achterover drukken hebben ze in mij een haatbaard.

weedo | 07-01-12 | 12:45

Ik hoorde gisteren een Amerikaan uit de financiële wereld zeggen, dat de US de mentaliteit heeft dat als je iets voor iemand moet bewaren je automatisch 90% eigenaar bent. Het scenario wat de man noemde is eigenlijk al een rede om vandaag te beginnen op naar het goud te zwaaien. Dat zien we niet meer terug.

toetanchamon | 07-01-12 | 12:45

The Dragon Family, een rijke Aziatische club, heeft hetzelfde met haar goud gedaan, vlak voor WOII. Goud uit China weg laten halen door de VS, die het braaf en veilig op zouden slaan.
Dat goud zien ze nooit meer terug. Net als wij.
'
alu-hoedje-uitleg hier:
www.divinecosmos.com/start-here/davids...

dosis | 07-01-12 | 12:41

@Indates | 07-01-12 | 12:31
tenzij je in de jaren 30 naar school bent gegaan.

Jopie2009 | 07-01-12 | 12:40

Ik denk dat we eerder dat goud terug hebben dan dat we antwoord hebben op de vraag wat er niet klopt aan die hoer bij die oven.

de deurwaarder | 07-01-12 | 12:39

goudwisselstandaard

AIVD-medewerker | 07-01-12 | 12:38

Je kan het niet eten.

ZDEV | 07-01-12 | 12:37

Tel daarbij op al het goud in Antilliaanse zuigmondjes, en je kan een tweede Fort Knox vullen!

King of the Oneliner | 07-01-12 | 12:37

* alu-hoedje op zet *

Zolang Bea en een aantal Bilderbergse Bonzen, Bazen van Bilderbergse Bedrijven, in Nederland vertoeven, hoeven we ons ook niet ongerust te maken.
Pas wanneer zij allen gezamelijk de boot naar het westen pakken, dan moet je ongerust zijn.

* alu-hoedje af doet *

ZKH EénOog | 07-01-12 | 12:36

Germany op 2? is de oorlog toch nog ergens goed voor geweest...

Cintiq | 07-01-12 | 12:34

Op school leerden wij dat tegenover elk biljet een klompje goud stond... #leugens #fail

Indates | 07-01-12 | 12:31

Aah, Fort Knox

Krabatsch | 07-01-12 | 12:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken