Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Psychologe: geweld tegen hulpverleners = NARCISME

evenoverleggenjongensenmeisjes.jpg 2011 is voorbij en Diederik Stapel is empirisch dood & begraven. Maar uit zijn as stijgt nog een lijkenluchtje op dat gewoon doorgaat het met verklarend labelen van menselijk gedrag middels aanpakbelemmerende dooddoeners. Nu dit weer: ene Heilwine Bakker, psycholoog & dichteres die mishandelde hulpverleners begeleidt (waarvoor +1 maar dat terzijde), weet waar het agressieve horkengedrag jegens ambubroeders, brandweermannen en oranje hesjes vandaan komt: "Door de welvaart van de afgelopen decennia zijn we er aan gewend geraakt dat behoeften direct bevredigd worden. Voor veel mensen is uitstel onverdraaglijk. NARCISME, heet dat in de psychologie.” Bedankt Heilwine, voor je psycho-analytische verklaring waarom Hollanders een kort lontje hebben. Gebrek aan respect voor autoriteit + eigen ego eerst. Dat wisten we al. Maar met dit soort bijdragen zorg je er voor dat het chronische probleem met kloodtzakken in de buitenlucht een leuk wetenschappelijk kadertje krijgt. Daarmee kunnen politici en hoge politiebonzen met de verplegersvakbond aan tafel om beleidslijnen op te stellen waaruit dan blijkt dat het probleem lastig aan te pakken is want zo zijn mensen nou eenmaal aan de schaduwkant van de welvaartssamenleving en zwaar straffen schiet allemaal niet op dus ja, wat doe je d'r eigenlijk aan behalve een beetje bewustwording creëren in SIRE-campagnes waar alleen mensen die geweld tegen hulpverleners sowieso al verwerpelijk vinden een beetje instemmend om gaan knikken. Maar vertaald naar echte situaties is het banaal boompjes markeren voor volidioten. Fysieke geldingsdrang voor koekwauzen die geen hele zinnen kunnen formuleren om een punt te maken. Faalhaantjesgedrag voor doorgesnoven hooligans. En het moet allereerst snoeihard aangepakt worden, daarna ga je er maar in wol verpakte psychoterminologie op loslaten. Dat kan altijd nog. Eerst de gummiknuppel, dan pas de voetnoten.

Reaguursels

Inloggen

Dat is geen narcisme.
Dat is egocentrisme in combinatie met een gebrek aan fatsoen in combinatie met een gebrek aan inzicht in combinatie of veroorzaakt door een onderontwikkeld besef van wat kan, hoort en wat niet hoort of kan. Tref je ook wel aan bij kleuters, Fransisco van Jolo e.d.
Het is een ontbreken aan sociale verkeersregels, dat leidt dus tot botsingen en ongelukken en een afname aan maatschappelijke efficiëncy. Dit is, als de omvang van dit probleem te veel toeneemt, het begin van het einde van onze beschaving.

ZSU-23-4 | 03-01-12 | 15:04

Genoemd naar de Griekse mythologische figuur Narcissus die zich zelf hele dagen ging bekijken in het water van de rivier en uiteindelijk er in is gevallen en verdronken.

strikdewepstroper01 | 03-01-12 | 13:02

dedeurs | 03-01-12 | 07:37 |
Heilwine had het over onzekerheid en narcisme en ik zag daar geen direct verband tussen. Jij gooit er ook nog eens verslaafdheid en idolatrie tegenaan. Mijn hemel, een bizarre pathologie om de tijdgeest te verklaren.
Die overdreven afgoderij, dat zie je inderdaad wel steeds meer om je heen, en deen toename van agressie, dat zie je óók om je heen, maar ik vraag me af of je die verschijnselen terug kunt voeren op eenof ander ziektebeeld en dat ziektebeeld dan als verklarende factor moet gaan zien. Daar verklaar je niks mee.

Schoorsteenveger | 03-01-12 | 11:44

Vaak is het ook een afleiding voor een overval o.i.d. ;je betaald een paar petjes om rellen te schoppen en de hulpverleners te bekogelen e.d. , zodat het hele politie korps naar het plaats delict gaat.
Dit maakt het veel makkelijker om een overval te plegen, vanwege een grote absentie van de politie.
true story

depostbode | 03-01-12 | 10:35

-weggejorist-

Verminus | 03-01-12 | 10:22

Ik lees liever wetenschappelijke kadertjesmakers dan het gebral van z.g. hoger opgeleide regeringsleden: 'We gaan het KEIHARD aanpakken'. Wat al 5 jaar totaal NIET gebeurt. Omdat we wetten hebben die verankerd zitten in de 19e eeuw, en dat vinden de heren en dames regenten - allemaal Beatrixjes - prima zo. In Den Haag en in stadhuizen en deelgemeenteraden; daar zitten dus de Übernarcisten. Heers en verdeel, het werkt nog steeds.
.
Ze doet vervolgens wél een poging een en ander te verklaren, maar die verklaring heeft dan weer niks te maken met narcisme. "... in Nederland zijn veel mensen onzeker geworden door het wegvallen van traditionele steunpilaren als de kerk en politieke zuilen..."
Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:46

Heeft er alles mee te maken. Verslaafden aan christendom en islam is de volgende groep Narcisten. Geloven is niets anders dan in een spirituele Superman je alter ego zien en dus jezelf kunnen overtuigen van je eigen 'goddelijke' kwaliteiten. Het aanbidden van politieke goden is daar een onderdeel van.

Kortom, Bakker levert een stukje keiharde realiteit af. Het komt dan ook niet als een verrassing dat ze verketterd wordt.

dedeurs | 03-01-12 | 07:37

Mooi artikel, zo op de vroege ochtend (voor mij dan).
Begreep ik het nou goed dat met 'hulpverlener' ook een politieagent wordt bedoeld? Dus niet alleen ambulancemedewerker of brandweerman, maar ook 'cops'?

Theodoros | 03-01-12 | 06:46

Geloel! Ik kan het weten want ik ben zelf behoorlijk narcistisch in de zin dat ik uitermate tevreden ben met wat ik tot nu toe van mijn leven gemaakt heb. En een enkel psychiatrisch consultje zou vast nog wel wat andere stoornisjes aan het licht brengen. Desalniettemin heb ik sinds mijn puberteit nooit meer fysiek geweld gebruikt of zelfs maar iemand daarmee bedreigd.
Een ouderwets strenge opvoeding waarbij de mattenklopper niet werd geschuwd was alles wat daarvoor nodig was.

WirMachenMusik | 03-01-12 | 02:39

Of is narcisisme een aandoening die bij Marokkanen meer voorkomt dan bij Nederlanders?

sitzkrieg | 03-01-12 | 02:32

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:18

blijkbaar wel :(

waarom mag je eigenlijk niet zeggen dat dit agressieve gedrag toch echt voornamelijk voorkomt bij andere culturen en hier door de plaatselijke tokkies wordt overgenomen?

sitzkrieg | 03-01-12 | 02:30

Dit vind ik dus idioot.
Want, het wordt wel meegeteld in de statistieken "geweld tegen hulpverleners"
-
Hey vuile kk-kop!
-
www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaa...
-
En ik vind dat een agent daar heus wel tegen op mag treden, maar om dit met 1000 euro boete te bestraffen?
-
Er zijn verdorie wel belangrijker zaken.

2emeREP | 03-01-12 | 01:04

Heilwine en Gottwine uw hulpverleners bij uitstek.

Dr.Thorvaldt | 02-01-12 | 21:38

Geitenwollensokken geleuter van zo'n volledig overbodige zachte sector werkster.
Twee knap geplaatste perfect uitgevoerde knietjes en de zijn van hun narcisme genezen en gaan de rest van hun leven standaard zestig meter verderop staan kijken.

krankzinnig | 02-01-12 | 21:36

Ik denk dat ze het narcisme noemen omdat ADHD zijn beste tijd weer gehad heeft...

Petrus Poortwachter | 02-01-12 | 21:30

@zovoklets | 02-01-12 | 21:01 |
In de brand, Uit de brand!

Bunaliua | 02-01-12 | 21:22

-weggejorist-

Prikkl | 02-01-12 | 21:21

Lol, Van Rossum en gummiknuppel. Wat een wereldcombi.

Prikkl | 02-01-12 | 21:19

Lol, Van Rossum en gummiknuppel. Wat een wereldcombi.

Prikkl | 02-01-12 | 21:19

Jammer dat Heilwine de definitie van narcisme niet goed toepast. M.i. doelt ze op een vorm van egocentrisme, gecombineerd met sociopathische elementen (waaronder het veronderstelde 'recht' op directe bevrediging van de eigen behoeften).
Toegegeven, het ligt allemaal dicht bij elkaar.

JeGrootmoeder | 02-01-12 | 21:07

Ja, probeer je de crisii het hoofd te bieden door je huis in de fik te steken en de verzekeringspenningen te innen komt er zo'n rode vrachtwagen de straat in scheuren.

Eikels!

zovoklets | 02-01-12 | 21:01

Alsof hulpverleners zulke lieverdjes zijn!
-
Ze slaan je ruiten in en steken je met scherpe voorwerpen, met een beetje pech proberen ze je gas toe te dienen of stroomstoten.

zovoklets | 02-01-12 | 20:57

@Semolina Pilchard | 02-01-12 | 20:42
Klopt, die verwent de jongetjes zo extreem, dat ze nul komma nul zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel opbouwen.

Ze worden van kleins af aan als Prinsjes behandeld, terwijl kinderen duidelijke regels en afbakeningen nodig hebben.

Bart_Bart | 02-01-12 | 20:55

@Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:38
Goed punt B.B.

Het probleem van veel narcisten begint met een te laag zelfbeeld. Ik zal, voor de verandering, Marokkaanse jongemannen als voorbeeld nemen.

Marokkanen zitten in een machocultuur, dus je moet veel geld en statusobjecten hebben. Om mee te showen. Echter:

1) Veel Marokkaanse jongens zitten op het VMBO en doen het daar beneden gemiddeld (=reden tot laag zelfbeeld)

2) Daardoor komen alleen de 'lage' baantjes in beeld, maar dat is niet macho (dus laag zelfbeeld).

3) Dan is de enige oplossing jezelf als 'gangsta' zien. En jezelf afzonderen van de 'normale' wereld, want als je jezelf daarmee vergelijkt voel je je alleen maar kut. Dus 'gangstas' zijn stoer (want jij bent er eentjes) en normale burgers zijn idioten. (+ veel voor je zelfbeeld)

4) Dit leidt dus tot narcisme, want die normale burgers moeten natuurlijk wel beseffen dat er voor jou als gangster andere wetten gelden. Zij moeten jouw respect geven.

5) Bijkomend voordeel is dat je als gangster wel veel kunt verdienen, en veel mooie spulletjes kunt -jatten- kopen (+ veel voor zelfbeeld)

Dit is dus allemaal te herleiden op het niet goed doen op school, omdat school niet stoer is. Hard werken niet stoer is en beschaafd zijn al helemaal niet.

En daar zit een sterke culturele factor in. Kijk alleen naar het verschillen tussen Chinezen en Marokkanen.

Bart_Bart | 02-01-12 | 20:53

Ik heb ook volledig disrespect voor autoriteit, maar ik ben, al zeg ik het zelf, geen slecht mens. Sterker, ik zie het zelfs als een deugd (voor jezelf nadenken en het naleven van bepaalde ethische waarden etc.) Jammer dat het in dit topic wordt neergezet als iets slechts...

synchronicity | 02-01-12 | 20:51

"Nederlanders kunnen er slecht tegen als een hulpverlener hen gebiedt aan de kant te gaan.”
Het is een Nederlands probleem?
„Het is een westers probleem,"

Kijk, en hier ligt al het probleem.
Ten eerste; het is overduidelijk uit welke hoek met name het geweld tegen hulpverleners komt. Dat zijn over het algemeen geen Nederlanders of van Nederlandse komaf. Dat volk heeft inderdaad een kort lontje en is zeer intolerant.

Het is wellicht een Westers probleem wat is ontstaan door een ander Westers probleem; geen daadkracht meer tot het correct uitvoeren van de wet, door het opleggen van veel te lage straffen, door te veel ontsnappingen en absurde vrijspraken. Door een falend gezag en vooral door een slappe houding vanuit Brussel.

De oplossing is zo simpel; bij gebruik van geweld tegen een hulpverlener de dader minimaal 1 jaar de cel in flikkeren. Zonder rekening te houden met 'moeilijke jeugd of gedragsstoornissen'.
En daar ligt het probleem; als het gezag te veel gedoogt en niet adequaat optreedt, dan verlegt men elke keer de grens.
Dat doen kinderen ook.

Geef de grenzen aan en handhaaf die ook!
Overschrijding daarvan betekent harde maatregelen, ongeacht de reden.

Doet me wat aan Buikhuisen denken. Die mocht van journalisten ook niet zijn werk doen omdat het niet in hun politieke plaatje paste.

De Geus | 02-01-12 | 20:46

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 20:32

Klopt als een zwerende vinger.

De overheid heeft tenslotte niet voor de kat z'n flamoes een zorgplicht dus die moet ook maar nagekomen worden. En wat mij betreft kost dat betrokkenen maar een beetje individuele vrijheid. Wie niet mee kan komen in de samenleving moet maar geholpen worden, en als dat onvrijwillig moet gebeuren dan moet dat maar.

Voor de zoveelste keer: opvoeding is een taak van de ouders doch wanneer die blijk geven daar geen kaas van te hebben gegeten moet de overheid die schone taak maar overnemen. Datzelfde is wat mij betreft van toepassing op het onderwijs: IEDEREEN in dit land behoort een basiskwalificatie te behalen. Al betekent dat dat iemand tot z'n vijfentwintigste de VMBO-schoolbanken warm moet houden, dat mot dan maar. Niet omdat 'ie er intellectueel zo veel mee op zal schieten maar hij/zij zal toch op z'n minst leren lezen, schrijven, rekenen en last but not least de nodige sociale vaardigheden opdoen.

Maar goed, herhaling van zetten dus ik beperk me tot dit betoogje, met nog één aanvulling: maatschappelijke dienstplicht. Liever vandaag dan morgen wat mij betreft. Het waarom moge uit het bovenstaande al blijken.

Reinaert | 02-01-12 | 20:42

@Bart_Bart | 02-01-12 | 20:29
Bij de weg, Antilliaans cultuur is beheurlijk matriarchaal. De moederfiguur staat centraal en heerst in huis. Althans, dat heb ik altijd begrepen.

Semolina Pilchard | 02-01-12 | 20:42

@Bart_Bart | 02-01-12 | 20:29
Mja, een machocultuur, maar dat vertaalt zich naar het voorkomen van gezichtsverlies ten opzichte van leden van de familie of vrienden. Een andere oorzaak ven geweld is, zoals beschreven, garanderen dat een gewonde goed wordt geholpen. Tokkie Wesley eist echter instant respect.

Semolina Pilchard | 02-01-12 | 20:39

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 20:23 |
.
Wellicht... misschien moet je het soms ook gewoon niet eens willen snappen, maar er voor gaan zorgen dat de 'oorzaak-gevolg relaties' zich gaan verplaatsen naar een plek onder de Noord-Afrikaanse zon waar ze uiteindelijk hun oorsprong vinden.

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 20:38

trouwens bij narcisten moet ik altijd aan Tony denken.Die van de Onnoembaren.die is volgens Tim ook een narcist.Narcisses van de frissus of zoiets.
www.google.com/imgres?q=onnoembaren+to...

miko | 02-01-12 | 20:37

Stormageddon | 02-01-12 | 19:53
Interessante en juiste stelling maar ik zou het geen betuttelen maar pamperen noemen. En ik denk dat beide stellingen prima naast elkaar kunnen bestaan. Sterker nog, die van jou sluit naadloos aan. Ik wil geen herhalio zijn, maar wat jij stelt is naast die van mij, één van de centrale stellingen van Dalrymple. De massa ongebreidelde vrijheid geven én tegelijkertijd tot zielig bestempelen heeft geleid tot de mentaliteit waar we nu mee zitten.

Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 20:36

@Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 20:32
Je bent toch geen hulpverlener? Anders krijg je een schop zodat jezelf in het bakkie kunt gaan liggen. :)
Maar je hebt helemaal gelijk allemaal.
*spiegel opzoekt*

miko | 02-01-12 | 20:35

Leuk hoor, een draad vol met het hoe en waarom, het is gewoon onaangepast tokkie-gedrag dat niet getolereerd dient te worden.
Keihard aanpakken, dit soort uitspattingen, voor mijn part middels een defibrillator op de oren.

Jackanders | 02-01-12 | 20:32

miko | 02-01-12 | 19:33
Allemaal ! Zo is dat. Voor nuance gaan jullie maar naar Joop.

Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 20:32

@Reinaert | 02-01-12 | 20:19 |

Natuurlijk is het een waarheid als een koe. Ik zal dat echt niet ontkennen. Wat er vervolgens mee gebeurd is het probleem.
.
Gebruiken we deze wijsheid om te zorgen dat er minder mensen een moeilijke jeugd hebben of een minder moeilijke jeugd.. Dat lijkt me dan de juiste benadering.
.
Of gebruiken we deze wijsheid zoals dat nu de praktijk is om wangedrag te vergoeilijken.. Dat lijkt me zeker de verkeerde benadering en ik denk zelfs te mogen stellen dat we daar nu als maatschappij de wrange vruchten mogen plukken.
.
Dan rest ons nog de huidige mislukte producten van onze maatschappij.. Die kostenpost moeten we maar nemen. Te vaak over de schreef is exit maatschappij oftewel gevangenis. Niet ideaal maar het beste wat we hebben.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 20:32

Las ik toch echt dat de politiebonzen met de VEELplegersvakbond om de tafel wil.

neemjemoederindemali | 02-01-12 | 20:31

@Semolina Pilchard | 02-01-12 | 20:06
Die respectcultuur is erg verschillend aanwezig tussen verschillende bevolkingsgroepen.

Met name Marokkanen, Turken, Antillianen en bepaalde balkanlanden (Servië, Bosnië) hebben een sterke machocultuur.

Bart_Bart | 02-01-12 | 20:29

@brutus68 | 02-01-12 | 20:16

Het doel heiligt de middelen wat mij betreft. Maar dan wel onder één voorwaarde en dat is dat we met z'n allen ons best gaan doen om ook eens naar de oorzaken van al deze shit te gaan kijken.

Zombies moeten ook eten tenslotte dus we hebben het wel over een aardige portie maatschappelijke en economische schade. Zombie-preventie mag wat mij dan ook wel een paar centen kosten, volgens mij is dat op de lange termijn een stuk goedkoper dan het levenslang onderhouden van lieden die geen enkel uitzicht meer hebben op een normaal bestaan.

Nog even afgezien van het feit dat ik het buitengewoon onwenselijk vind om mensen chemisch te veranderen in zombies, dat is mensonwaardig. Maar for the time being en bij gebrek aan alternatieven knijp ik een oogje dicht.

Reinaert | 02-01-12 | 20:24

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 20:17 |
Kan kloppen, maar je moet vervolgens oppassen om al te snel een oorzaak-gevolg relatie te veronderstellen. Wellicht moet je breder en/of dieper en proberen te snappen waarom het een vaak met het ander samengaat maar lang niet altijd. We hebben de neiging om al te snel unicausale verbanden te leggen en te denken dat we snappen wat er aan de hand is.

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 20:23

@miko | 02-01-12 | 20:10
Afschuiven van schuld voor eigen zonde of zomaar ongeluk is een eeuwenoud principe, dat past prima in de "joods-christelijke" traditie. De Joden stuurden al een bok de woestijn in om alle schuld op zich te nemen, christenen hebben het ultieme mensenoffer om alle schuld en ongeluk op te projecteren. Niets gebeurt zomaar, en niets is zomaar domme pech: voor alles moet iets of iemand de schuld hebben en aan te wijzen zijn.
Dat komt er inderdaad ook nog eens bij.

Stormageddon | 02-01-12 | 20:22

Volgens de staatsomroep zijn wij nederlanders een stel hufters die er maar aan moeten wennen dat ze het geld bestemd voor Griekenland nooit meer zullen terugzien.

Oome Gijs | 02-01-12 | 20:20

@Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 20:13

De beroemde "moeilijke jeugd" berust natuurlijk wel op een waarheid als een koe: het is niet zo moeilijk om dat vast te stellen. Blijft de vraag staan of je dat ook als een EXCUUS voor wangedrag mag zien; rechters doen dat soms wel.

Wat mij betreft zou het nooit een excuus mogen zijn, ook geen verzachtende omstandigheid. Wat je vervolgens met dit soort mensen aan moet is een ander verhaal. Waarschijnlijk moet de hele maatschappij op de helling om aan dit soort ellende een eind te maken.

En als dat moet, dan moet dat maar. Zó kan het ook niet meer.

Reinaert | 02-01-12 | 20:19

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 20:10
.
Dat de samenleving stuurloos zou worden en uiteen zou vallen zonder vaderfiguur als rolmodel in het gezin durf ik niet te beweren, maar mijn ervaring tot nu toe (gedurende eigen jeugd, via kids op school, sportverenigingen etc)is wel, dat wanneer zich serieus probleemgedrag met jeugd voordoet de gezinssituatie wel héél vaak als 'gebroken' kan worden omschreven.

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 20:17

@Reinaert | 02-01-12 | 20:14

Met Haldol kweek je zombies, het is effectief, maar omstreden...

brutus68 | 02-01-12 | 20:16

macmiep.nl | 02-01-12 | 20:10 | + 0 -

Ik denk dat ze eerst een folder moeten uitdelen wat hartmassage is , sommige omstanders denken dat een
hulpverlener hun familielid wil vermoorden.

Eurotokkie | 02-01-12 | 20:15

Wat dacht die truus van 1000 euro voor de eerste x en 5000 voor de 2e .?
O nee dan laat alleen de HARDWERKENDE nederlander dit soort stommiteiten uit zijn hoofd .
Voor de wesleys is er een speciaal traject toch.! JA zielugh...

lidlbier | 02-01-12 | 20:14

@tipo | 02-01-12 | 20:09

Ik moest even opzoeken wat Haldol precies is maar inderdaad: dat zou ook nog zo maar eens kunnen. Waar ik dan wederom aan toe wil voegen dat ook medicatie niet meer is dan symptoombestrijding.

Ik interesseer me meer voor het bestrijden van oorzaken dan symptomen, alleen moet je dan wel die oorzaak kunnen definiëren en da's nog niet zo makkelijk blijkt wel weer.

Reinaert | 02-01-12 | 20:14

@De Treinende Rechter | 02-01-12 | 19:46 |

Dat 'wellicht' kun je weglaten. Dit soort 'hoog over' conclusies leiden in Nederland per definitie tot goed praten.
.
Hulpverleners, rechters en advocaten blijken juist de mensen die niet om kunnen gaan met dit soort kaders. Het wordt gebruikt om voorbij te gaan aan de keuzes die daders zelf maken.
.
'Een moeilijke jeugd gehad' , 'gebrek aan kansen' echoën nog steeds door de maatschappij. Ondertussen worden dit soort oorzaken niet geadresseerd zodat het in de toekomst beter gaat met de maatschappij, maar worden dit soort oorzaken vooral gebruikt om in het heden daders vrij te pleiten.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 20:13

Het is geen toeval dat men van staatswege via de omroep het bericht dat Griekenland een deel van zijn schuld moet worden kwijtgescholden samenvalt met een discussie over de negatieve kanten van de nederlandse volksaard in verband met het vuurwerk en de incidenten rond oud en nieuw. Komt er op de radio weer zo'n linkse roeptoeter verkondigen dat we allemaal hufters zijn. Maar we zijn wel goed genoeg om op te draaien voor Griekse schulden. Daar moeten we dan niet moeilijk over doen. Zo gaat dat mensen. Zo presenteert men dat in de media. Zo poogt men de geesten ertoe te bewegen te berusten in een Grieks fiasco.
Alleen ze moeten niet denken dat wij ze niet doorhebben, daar bij de staatsomroep.

Oome Gijs | 02-01-12 | 20:13

@ eurotokkie 20:08

Wij zijn het duidelijk met elkaar eens!

eerstneukendanpraten | 02-01-12 | 20:11

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 20:03 |
Mitscherlich was zo'n psychoanalyticus die vond dat als de vaderfiguur als rolmodel wegvalt een samenleving stuurloos wordt en uiteenvalt. Maar dat gaat weer helemaal goed komen, zo lees ik:
www.al-yaqeen.com/nieuws/nieuws.php?id...
“Zodra de gele hesjes van stichting as-Soennah op het plein verschenen, zag je de relschoppers zich verspreiden”, aldus een politieagent.

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 20:10

Hmmm.. Narcissus zag toch zijn spiegelbeeld in een beekje en werd prompt verliefd op zichzelf en kon niks meer uitvoeren ten gevolge daarvan?

Hoe kun je van jezelf houden als je een brandweerman bekogelt met stenen? Volgens mij ben je dan gewoon een psychopaat!

MacMiep.nl | 02-01-12 | 20:10

@Stormageddon | 02-01-12 | 19:53
En het claimgedrag van mensen.Niks gaat per ongeluk.Een supercel die een concert vernaggeld? schuld van de KNMI want die had moeten waarschuwen.Rellen op het strand?politie schuldig want die had het aan moeten zien komen.

miko | 02-01-12 | 20:10

@Reinaert 20:05
Gebrek aan Haldol kun je het ook noemen.

tipo | 02-01-12 | 20:09

@miko | 02-01-12 | 20:04

Ik doelde met name op agressie in de openbare ruimte, dat had ik er inderdaad even bij moeten roepen om het wat eenduidiger te maken. Agressie kent tegenwoordig vele gezichten, in de openbare ruimte is het vaak de fysieke vorm, in de relatieve beslotenheid van een huisartsenpraktijk zal het meestentijds beperkt blijven tot verbaal geweld.

Wat mij betreft allebei even fout overigens, laat dat duidelijk zijn.

Reinaert | 02-01-12 | 20:08

Volgens mij ben je ziek als je geweld tegen hulpverleners gebruikt.

Eurotokkie | 02-01-12 | 20:08

Of je nu narcistisch, homoseksueel, sado-masochist, necrofiel, mocro, tokkie, werkloos, miljonair, pedofiel, slipjesruiker, alcoholist of geheelonthouder bent, je blijft met je gore poten van hulpverleners af!

eerstneukendanpraten | 02-01-12 | 20:08

Moeilijk doen tegen hulpverlenend personeel heeft natuurlijk niks te maken met een Betuttel Paradox. Of het moeten vooral quasi-rechtse reaguurders zijn die ambulances opwachten op de hoek van de straat.
Het is wel een mooi gevonden dingetje. Een megavinger naar sociale kuch wetenschap.

LibertasSimplex | 02-01-12 | 20:07

alles is actie en reactie
meer geweld tegen burgers=meer geweld tegen de polisie
de cirkel is rond

a-socrates | 02-01-12 | 20:06

@Schoorsteenveger | 02-01-12 | 20:00
Narcisme is wellicht het verkeerde woord, het is een plakje uit het spectrum van narcistische gedragingen: respect claimen. De respectcultuur levert problemen op. Wanneer er in de ogen van de narcist geen respect wordt getoond -en dat gebeurt zodra een hulpverlener mensen toebijt dat ze plaats moeten maken- gaat hij door het lint. Ouders hebben strontvlieg Wesley namelijk bijgebracht dat hij koningin kan en mag zijn.

Semolina Pilchard | 02-01-12 | 20:06

@YaHozna | 02-01-12 | 19:52
Moet jij je niet bezig houden met asvreters en kinderofferaars?

miko | 02-01-12 | 20:06

@GuiltyofBeingWhite | 02-01-12 | 20:02

Wat wil je ze laten doen dan? In de weg laten lopen ofzo?

brutus68 | 02-01-12 | 20:05

@tipo | 02-01-12 | 20:01

Hedonisme zou ik het ook al niet willen noemen. Daar is het vervolgens toch echt weer te platvloers voor, te vulgair, te simpel.

Rabiaat egoïsme komt volgens mij nog het best in de buurt. Zaken opeisen en zonodig afdwingen met alle mogelijke middelen, zonder aanzien des persoons.

But correct me if I'm wrong!

Reinaert | 02-01-12 | 20:05

@Reinaert | 02-01-12 | 19:39
Niet altijd zijn het onderklasse figurenDit word met heel veel zaken zo gesteld maar is niet zo.Ook voetbal hooligans zijn voor het overgrote deel geen uitkeringtokkies.Kijk naar de vermoorde Sven mr High.
Een vriendin van me is arts en word ook regelmatig verbaal bedreigd.Ze heeft haar praktijk niet in een achterstand wijk maar gewoon in een redelijk welgesteld dorp.Het probleem is dat mensen steeds vaker denken het beter te weten.Iemand met een stijve arm wil fysiotherapie. een verkoudheid is TBC en ga maar door.De agressie tegen brandweer is dan wel van een iets andere aard.

miko | 02-01-12 | 20:04

Ene Heilwine?? ziet het licht in de veronderstelling dat het narcisme is, fantastisch, het beestje heeft een naam.

lanexxx | 02-01-12 | 20:04

Schoorsteenveger | 02-01-12
.
Uh... is dat 'beschrijvend', moet ik de titel lezen als een idee... of wellicht zelfs als een 'aanbeveling'?

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 20:03

Geweld tegen hulpverleners is echt het meest kansloze wat je kunt doen.

Bij de meeste Tokkies komt het vanuit de haat tegen de politie = iemand in uniform. En dan pakken ze de brandweer, de ambulance en de zuster ook maar meteen mee.

Kutvolk. Verplicht een half jaar laten vrijwilligen bij de getroffen hulpdienst in kwestie.

GuiltyofBeingWhite | 02-01-12 | 20:02

Precies, ik zeg het al jaren: narcissen en afrikaantjes zijn de oorzaak van alle problemen.

caspert79 | 02-01-12 | 20:01

Wel jammer dat de psychologe narcisme als term gebruikt, terwijl ze hedonisme beschrijft. Ze snapt het zelf dus ook niet.

tipo | 02-01-12 | 20:01

laten we het toch bij de feiten houden mensen... dit land is van de pot gerukt laatste tijd...
in amsterdam nauwelijks problemen etc etc etc
laat je niet opfokken... noordkoreaanse opvattingen doet denken

a-socrates | 02-01-12 | 20:01

Reinaert | 02-01-12 | 19:57 |
Juistem. Er is helemaal geen voor de hand liggend verband tussen narcisme en agressie.

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 20:00

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:53
.
Uiteindelijk lullen we allemaal maar wat. Het is werkelijk geen stijl. Oh, wacht...

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 20:00

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:49 |
Laat ik je nog even lastigvallen met het gelul waar Heilwine waarschijnlijk háár gelul op baseert.
www.vanstockum.nl/boeken/mens-en-maats...

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:58

"In de vorige nieuwjaarsnacht [2010-11] waren er welgeteld 3 ‘geweldsincidenten’ tegen ambulancemedewerkers. Twee keer ging het om belediging. Slechts één keer was er sprake van mishandeling".

"http://www.nwtonline.nl/00/nt/nl/0/weblog/766/De_fabel_van_de_belaagde_hulpverlener.html

Melchett | 02-01-12 | 19:57

@Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:46

De waere narcist zit voor zijn favoriete virtuele spiegel naar keuze en bevredigt zich daar, al is het door te F5'en en comments te genereren. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

Maar de waere narcist bedreigt niet, laat staan dat 'ie slaat.

En daar slaat Heilwine de plank dus volledig mis.

Reinaert | 02-01-12 | 19:57

YaHozna | 02-01-12 | 19:52
.
jaja... dat zij ondanks dat alles 'toevallig' is voortdurend de baas willen spelen en willen normeren is overigens weer geen toeval: dat ligt dan weer aan jouw aangeboren 'perceptie'.

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:56

Madeliefjes zijn ook geen lieverdjes, hoor !

Gier | 02-01-12 | 19:56

Tis allemaal de schuld van de huidige welvaart, fijn kunnen we deze tokkies in een slachtofferrol plaatsen!

hertog1 | 02-01-12 | 19:53

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:49 |
Ik lul ook maar wat natuurlijk.

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:53

@Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 19:27
Er is een "Betuttel Paradox", maar die werkt net even subtieler. 100 jaar lang hebben bepaalde figuren in het landsbestuur (laten we ze voor het gemak 'socialisten' noemen) getracht een betuttel-paradijs te maken en daarmee de indruk wekkend bij de burger dat de overheid overal voor zorgt en dat als er iets mis gaat de overheid zorgen 'moet'.

Zolang de burgers makke schapen zijn met natuurlijk respect voor gezag is dat te behappen, maar in de moderne tijd waarin je "voor jezelf moet opkomen", "je recht moet claimen" gaan mensen eisen dat ze geholpen worden. Voor jezelf opkomen betekent in de praktijk: Eisen dat de overheid voor je zorgt, en niet wat het letterlijk betekent: zorgen voor jezelf.

Voeg daarbij cultuurverschillen, drank, poeders, laag IQ, slechte opvoeding (zoals @zeepvrij ook memoreert - BTW: HNY Ellen!), en lieden gaan bijten in de hand die voedt.

Stormageddon | 02-01-12 | 19:53

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:38 | + 2 -
Humanisten zijn ook van dat soort karakters. Bij uitstek. "Alles is toevallig" schreeuwen ze maar wel voortdurend de baas willen spelen en willen normeren ...

YaHozna | 02-01-12 | 19:52

Hmmm, 'k heb ook wel eens vernomen dat men in Marokko hulpverleners bedreigd om er zeker van te zijn dat deze knuppels alles doen om de gewonde buiten levensgevaar te brengen. Zo van: als hij sterft, sterf jij ook. Nu, dan wil je wel bakken met zorg verlenen. Dat gedrag hebben de nieuwe Nederlanders meegenomen. De rest is inderdaad verwend Wesley-gedrag. Mogelijke oplossing: ouders beboeten wanneer hun kroost onder 18 jaar hulpverleners aanvalt. Het begint bij de opvoeding.

Semolina Pilchard | 02-01-12 | 19:50

Heilwine lult maar wat.
Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:46
.
Hahaha, prachtig... je leert het al:)

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:49

@Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 19:27 |

Kijk... daarom is u aanwezigheid alhier in de panelen altijd zo prettig te noemen!

overVecht | 02-01-12 | 19:48

Ik ben niet zo van het verbloemen van corruptie. Van generaliseren ook niet en weet dus ook niet op welke hulp GS doelt, maar er zijn slachtoffers van BJZ die NIET aan bloemen denken bij ´hulpverleners´.

hawie | 02-01-12 | 19:47

Heilwine verklaart met haar narcisme niks, Heilwine beschrijft slechts. Wij kunnen er aan gewend geraakt zijn op onze wenken bediend te worden, maar dat wil niet zeggen dat wij daarmee als bij toverslag zijn veranderd in nacistische persoonlijkheden. Nee, zij plakt een psychologiserend label op een algemeen verschijnsel dat wij allemaal kunnen waarnemen.
Ze doet vervolgens wél een poging een en ander te verklaren, maar die verklaring heeft dan weer niks te maken met narcisme. "... in Nederland zijn veel mensen onzeker geworden door het wegvallen van traditionele steunpilaren als de kerk en politieke zuilen..." zo lezen we. Maar nergens vertelt Heilwine wat het mogelijke verband zou kunnen zijn tussen die vermeende onzekerheid en narcisme. Dat verband is er ook niet.
Heilwine lult maar wat.

Schoorsteenveger | 02-01-12 | 19:46

Ze heeft natuurlijk groot gelijk. Maar analyse van wat er in Nederland op meta niveau aan de hand is mag kennelijk niet op geen stijl van meneer Van R. Want dan krijg je een 'kader' waarin 'men' wellicht het gedrag gaat goedpraten.....

De Treinende Rechter | 02-01-12 | 19:46

Eerst een knuppel en dan de voetnoten? Ik ben benieuwd wat het NWO daarvan zegt...

Petrus de Rewa | 02-01-12 | 19:46

Wake up Sheeple. Geweld tegen hulpverleners is een grote mediahype, dankbaar aangewakkerd door luie journalisten en machtgeile politici.

www.radio1.nl/items/44117-wetenschapsj...

Melchett | 02-01-12 | 19:44

@Hölzenbein | 02-01-12 | 19:40

Mwah, liever een grote bos narcissen op tafel dan een elftal narcisten op de bank. Kwestie van keuzes maken hè.

Reinaert | 02-01-12 | 19:44

Narcissen? Stinkbloemen.

Hölzenbein | 02-01-12 | 19:40

@miko | 02-01-12 | 19:32

De daders laten betalen? Hoe dan? Vrijwel alle daders zijn afkomstig uit de maatschappelijke onderklasse, daar is geld of bezit een uitzondering en van kale kippen kun je zoals bekend moge worden verondersteld niet plukken.

Repressie is ook slechts symptoombestrijding, daar los je het eigenlijke probleem dus ook al niet mee op. Bovendien kost het je klauwen met geld en dat moeten we met z'n allen niet willen dunkt me.

Ik roep het maar weer eens: je mot dit probleem bij de wortel aanpakken en da's opvoeding en onderwijs. De generatie etterbakken die nu al het spoor volledig bijster is krijg je toch nooit meer terug, die moet je als verloren beschouwen.

Beter ware het alle pijlen op toekomstige generaties te richten. In the long run een stuk goedkoper en bovendien plezieriger ook want de onveiligheid neemt ongetwijfeld af.

Wat we met de huidige generatie etters moeten doen? Goeie vraag. Ik weet het ook niet, het zal wel op repressie neerkomen, wellicht dat een enkeling nog te redden is.

Reinaert | 02-01-12 | 19:39

Bart_Bart | 02-01-12 | 19:28
.
Narcisten hebben juist een breekbaar zelfbeeld en WEINIG gevoel van eigenwaarde. Narcisten COMPENSEREN dit door zich als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen. Hoe paradoxaal dat ook moge klinken: het ego van een narcist moet niet afgebroken worden, maar juist 'opgebouwd', zodat er niet meer gecompenseerd hoeft te worden. Edoch... eerst d'n knuppel er knoerthard overheen; daarna is er nog tijd genoeg voor het geitenwollensokkengeneuzel.

Bertus Betonsloper | 02-01-12 | 19:38

Heilwine (vreselijke naam trouwens, maar dit terzijde) doet vast nuttig werk, waarvoor respect, maar dichten moet ze maar niet meer doen...

brutus68 | 02-01-12 | 19:38

Een gebrek aan opvoeding, gebrek aan zelfdiscipline, inname van grote hoeveelheden alcohol, drugs, medicijnen, groepshysterie, groepsdruk, verknipte mores in subculturen,...
.
De hele lijst kan in de prullenbak want het blijkt narcisme te zijn. Toevallig weer dat er in de psychologie een afwijking gevonden is die alles verklaard. Zo een waar je wandrag mee kan verklaren zodat mensen geen verantwoordelijkheid te nemen.
.
De aanpak lijkt me duidelijk. Behandelplannen schrijven, PGB's, zorgcoordinatoren, medicijnen pushen, maar boven alles mensen NIET aanspreken op wangedrag, mensen NIET confronteren met consequenties van het wangedrag, mensen NIET straffen voor wangedrag.
.
Ik voorspel een wildgroei aan narcisme diagnoses en wel op aanvraag van advocaten. De rechters zullen het woord narcisme na 2012 niet meer aan kunnen horen.

Parel van het Zuiden | 02-01-12 | 19:36

Hé, het woord Marokkaan is nog niet gevallen.

Laatst nog meegemaakt dat hulpverleners werden lastiggevallen. Nier door Marokkanen overigens, maar roomblanke boeren.

bavarois | 02-01-12 | 19:36

Ik vind het moeten duiden van allerlei zaken een vorm van narcisme.

Kansleaus | 02-01-12 | 19:34

@Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 19:27
Allemaal!

miko | 02-01-12 | 19:33

M.i. is de oorzaak gewoon een combi van te veel mensen op een stukje grond, slechte opvoeding, laag IQ en niet om kunnen gaan met drank/drugs.

Rest In Privacy | 02-01-12 | 19:33

ik zou zeggen, laat mensen die niet met hun poten van hulpverleners af kunnen blijven alle kosten betalen.Of dit nu de brandweer is of ambulance.
En een aantal drones aanschaffen met permanente controle.
1984 1984 1984

miko | 02-01-12 | 19:32

@Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 19:27
Heb jij ook de Big-Five theorie bedacht, Bigi? ;-)

Bart_Bart | 02-01-12 | 19:31

humanisme = overdreven zelfliefde = narcisme

YaHozna | 02-01-12 | 19:29

Ik zie niet wat het probleem is.

Een maatschappelijk probleem wordt wetenschappelijk geduid. Namelijk een (ziekelijke) vorm van narcisme, als oorzaak van geweld tegen hulpverleners.

En nee, narcisme is geen vaag Stapel-termpje.

Anywayz, narcisten hebben een ziekelijk groot ego. En daarbij weinig tot geen empathie. Dus, een belangrijkere rol voor (de verhalen) van slachtoffers kan goed werken tegen recidive. Omdat sommige narcisten pas dan een gevoel van schaamte hebben.

Verder natuurlijk keihard aanpakken die narcisten, en dat ego'tje naar beneden bijschaven.

Overigens zou ik hierbij gelijk een nieuwe onderzoeksvraag willen aandragen:

Is het zo dat (de klinische vaststelling) van een narcistische persoonlijkheid significant vaker voorkomt bij Marokkaanse mannen?

Mijn hypothese: Ja, bij Marokkaanse mannen komt narcisme vele malen vaker voor dan bij autochtone Nederlanders. Ten opzichte van Chinezen is het verschil helemaal groot. Vervolgonderzoek zou kunnen kijken naar culturele oorzaken voor dit 'te grote ego' bij Marokkaanse mannen.

Bart_Bart | 02-01-12 | 19:28

Bunaliua | 02-01-12 | 19:16
Dat willen 'wij' ook niet. Het probleem is dat wanneer hier in Turkije iemand door de politie hard wordt aangepakt, dit onmiddellijk door de Nederlandse geitenwollers vertaald wordt in mensenrechtenschending (leuk scrabblewoord...).

Van Dikhout | 02-01-12 | 19:27

Extra graties, niet op feiten maar op gevoel gestoelde, theorie van Bigi : De Betuttel Paradox. Om kort te gaan het verschijnsel dat men onder geen beding betutteld wil worden maar tegelijkertijd niet willen inzien dat het juist het volstrekt doorgeslagen vrijheid-blijheid denken is dat veel van de maatschappelijke problemen veroorzaakt. Ergo, zeggen dat je zo rechts bent, maar ondertussen het linkse babyboomergedachtengoed aanhangen. Voila, de Betuttel Paradox van uw Bigi. Geheel in de geest van Dalrymple. En verdomd als ik geen gelijk heb ook. Het is gene geintje, denk er maar eens over na. Jullie lijden er vrijwel allemaal aan.

Bigi Bana Boy | 02-01-12 | 19:27

Onze modernerwetse samenleving is voor velen in diezelfde samenleving gewoonweg veuls te ingewikkeld geworden. Zekerheden vallen weg, nieuwe concurrenten doemen op, er wordt van de individuele burger een stukje zelfwerkzaamheid verwacht, vangnetten blijken opeens een stuk grofmaziger te zijn (als ze er nog zijn, dat is), enzovoorts.

Vroegâh - en dan hebben we het niet eens over zo héél lang geleden - was alles een stuk overzichtelijker. Al was het maar omdat de media minder toegankelijk waren en dat vermaledijde internet en die slimme telefoontjes nog moesten worden uitgevonden. Ook was men anno destijds een stuk minder mobiel dan anno tegenwoordig en doken er ook geen vreemde figuren uit andere culturen in de eigen veilige openbare ruimte op. Van die dingen.

Dat er lieden zijn die het tempo niet aankunnen moge duidelijk zijn. En lieden die overvraagd zijn reageren vaak nogal primair, da's een stokoud gegeven. Als praten niet blijkt te werken - omdat je daar nu eenmaal niet zo bedreven in bent bijvoorbeeld - dan is voor sommigen de rechtse directe een handig en voor de hand liggend alternatief.

Een deel van de burgerij is de weg kwijt en de overheid doet er maar verdoemd weinig aan om diezelfde burger de weg te wijzen in de rapide wijzigende constellatie. Dáár zit naar dezerzijds immer bescheiden mening het probleem.

Maar ja, los dat maar eens op een achternamiddag op!

Reinaert | 02-01-12 | 19:24

Mocht u als hulpverlener geconfronteerd worden met geweld, even diep ademhalen en de catalogus raadplegen:http://www.vng.nl/Arbocatalogus%20agressie.pdf

de honden blaffen... | 02-01-12 | 19:24

Vanochtend inbraak op kantoor ontdekt. Mac weg (2K). Flinke schade. Pliesie erbij. Gevraagd of vingerafdrukken op koffertje afgenomen konden worden. 'Daar is het delict niet ernstig genoeg voor, en de rechter zal wrsch geen toestemming geven. Heeft te maken met privacy richtlijnen.' En: 'Kasten kan je maar beter niet op slot doen, want daar krijg je alleen maar extra braakschade van.'
.
Dus... ik mag écht niet 220 V op het dakluik zetten zodat ze de volgende keer met hun fikken van m'n spullen afblijven?

N=1 | 02-01-12 | 19:19

superjan | 02-01-12 | 19:17 | + 0 -
Bye bye? Dit is geen Joop he!

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:18

bye bye sitzkrieg

superjan | 02-01-12 | 19:17

-weggejorist-

sitzkrieg | 02-01-12 | 19:16

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:14 | + 0 -
En ik de allimentatie, geef me de vijf.

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:16

Hulde, Van Rossem!
En zolang rechters dit nog steeds niet serieus nemen en mensen hiervoor een taakstraf geven veranderd er niets.
Een Marokkaanse collega vertelde mij dat de politie in Marokko zo nu al optreed. Dan pleuren ze je eerst 3 dagen in een cel en daarna komen ze vragen wat je probleem is. Verkeerd antwoord en je bent weer aan de beurt.
Ik kan mijn niet voorstellen dat wij dit hier in NL ook niet willen..

Bunaliua | 02-01-12 | 19:16

Memien Holboog

colonnecinco | 02-01-12 | 19:16

@Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:12
Ter bescherming tegen en van het volk opnemen wegens niet-handelingsbekwaam. Dat klinkt wel lekker, toch?

rara | 02-01-12 | 19:15

Zo kan je ze volgens deze (ik vermoed, zeer jaloerse ongelukkige) vrouw op facebook spotten: youtu.be/lglGxQ71Urc

verhaard | 02-01-12 | 19:15

Inderdaad, wisten we al. Maar om dit soort uitspraken gelijk te verbannen omdat we anders niet kunnen opsluiten of er op slaan is natuurlijk grote onzin. Dit soort uitspraken zijn juist hout voor het vuur van het groeiende besef dat sociale cohesie en landsidentiteit geen loze termen zijn maar eerder het complexe weefsel wat een samenleving doet
functioneren.

thp | 02-01-12 | 19:15

Euh.. Ze heeft denk ik wel een punt? Mensen willen dat er na een ongeluk rappo klappo de boel weer in elkaar wordt gelijmd. Als meneer de ambulancebroeder aangeeft dat de men even rustig moet blijven en dat de lolly + pleister pas in ziekenhuis uitgedeeld kan worden gaan mensen - familieleden etc - wild. Mensen weten het beter en denken zelf wel even de boel te kunnen/willen gaan oplossen.

Dat mevrouw de psycholoog hier wat zinnigs over zegt is haar werk. Hard aanpakken is prima, maar uiteindelijk is het kunnen voorkomen beter dan genezen. En daar is zo veel mogelijk kennis voor nodig.

BlitzFlicker | 02-01-12 | 19:14

Staat het in de arbeidsvoorwaarde om een slachtofferrol op je te nemen als je door de staat betaalt wordt. Ik ken genoeg mensen die ieder dag met gevaar voor eigen leven gewoon hun werk doen en die nooit in de media lopen janken.

toetanchamon | 02-01-12 | 19:14

@Kansleaus | 02-01-12 | 19:07
DiensTpistool.

rara | 02-01-12 | 19:11
Af en toe val ik terug in het Afrikaans.

Kansleaus | 02-01-12 | 19:14

@DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:14 | + 0 -
Ik heb de afschriften nog.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:14

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:12 | + 0 -
Dat u na 10 nog bent blijven tellen...

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:14

Die SIRE Campagne. Super elitair, met veel letters en kwinkslaagjes, en dan gericht op half plant half varken mensen.
Een grote eigenpijpende faal campagne, die exact 0 verschil gaat maken. SIRE is sowieso FAALkwadraat.

superjan | 02-01-12 | 19:13

@rara | 02-01-12 | 19:11 | + 0 -
Beslaglegging wegens wanprestatie?

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:12

Narcissen moeten dood,Allemaal!

Beëlzebul | 02-01-12 | 19:12

@DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:07 | + -1 -
Ik denk een zij, een ex, helaas minder ex-en dan ik had verwacht, ik hoopte op -153, maar niet alle ex-en hebben blijkbaar de kelder overleefd.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:12

Ik ben zelf niet zo van de zweefthee, doe mij maar een strakke espresso

Tobi | 02-01-12 | 19:12

@Kansleaus | 02-01-12 | 19:07
DiensTpistool.

rara | 02-01-12 | 19:11

Endless psychology.

Willem VanDer Decken | 02-01-12 | 19:11

@Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:01
Ik ben bang dat we de 2e kamer zelf moeten terugveroveren, bij voorkeur via het stembiljet. Een andere manier is ook goed.

rara | 02-01-12 | 19:11

@Biff Eagleburger | 02-01-12 | 19:08 | + 0 -
Lost wel het probleem op, maar het wordt liever in stand gehouden.
Maar typisch Nederlands om het probleem op te lossen door iemand die iets meldt aan te pakken.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:10

agree. zo is mij jaren geleerd dat belonen beter werkt dan straffen als je gedragsverandering wil van iemand ---> BS

wolfje23 | 02-01-12 | 19:08

@Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:02

Zaniken over kudo's zou met een banhamer moeten worden bestraft.

Biff Eagleburger | 02-01-12 | 19:08

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:02 | + -1 -
Haha, zelfs je laatste post heeft een min-kudo. Hij/zij moet van je houden! Haha!

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:07

@The Evil One | 02-01-12 | 19:05 | + 0 -
Vroeger zouden dit soort mensen het niet doen omdat ze een patroon hadden, hun baas. Tegenwoordig zijn alle verbanden losgerukt en niet iedereen kan het aan. Denk er maar over na.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:07

@Kansleaus | 02-01-12 | 18:56
Dat de 't' ontbreekt?

rara | 02-01-12 | 19:01
U bedoelt de 'thee' ?

Kansleaus | 02-01-12 | 19:07

Makkelijki ridiculiseren maar ze heeft wel gelijk, een aantal miljoen Nederlanders lijdt aan een narcistische persoonlijkheidsstoornis, alle familiedrama's, het aanvallen van een 12-jarige scheidsrechter bij een jeugdvoetbalwedstrijd, ouders die docenten die hun kinderen bestraffen op komen zoeken, allemaal narcisme of in ieder geval een persoonlijkheidsstoornis. Kun je Rutte, Wilders, Verhagen, Cohen of Balkenende de schuld van geven, maar dit is onzin, maar dat dit aan de hand is is een feit.

The Evil One | 02-01-12 | 19:05

gniffel*

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:04

Waarom is die volgorde zo belangrijk? Alsof het ene het andere uitsluit. Deze mevrouw is psychologe en dit is haar werk. De politie heeft een andere taak moet die mafkezen aanpakken.

Saaihead | 02-01-12 | 19:04

Ik zie dat er weer een potentiele dader van hulpverleneragressie iedereen weer aan het minkudo-en is.

Gelukkig nieuwjaar minkudo-er!

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:02

''Daarmee kunnen politici en hoge politiebonzen met de verplegersvakbond aan tafel om beleidslijnen op te stellen waaruit dan blijkt dat het probleem lastig aan te pakken is want zo zijn mensen nou eenmaal aan de schaduwkant van de welvaartssamenleving en zwaar straffen schiet allemaal niet op dus ja, wat doe je d'r eigenlijk aan behalve een beetje bewustwording creëren in SIRE-campagnes waar alleen mensen die geweld tegen hulpverleners sowieso al verwerpelijk vinden een beetje instemmend om gaan knikken''
.
Het een regel of twee verder wel hebben over ''koekwauzen die geen hele zinnen kunnen formuleren''? U heeft uw lesjes interpunctie zelf ook gemist, mijnheer van Rossem?
[kritische noot]

DubbelDubbz | 02-01-12 | 19:02

@rara | 02-01-12 | 19:01 | + 0 -
Of de ME de boardroom in of de 2de kamer. Het wordt nog lachen in 2012.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:01

@Kansleaus | 02-01-12 | 18:56
Dat de 't' ontbreekt?

rara | 02-01-12 | 19:01

@Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:00 |

Goed dat je het zegt. Ik zal morgen mijn psycholoog weer eens even bellen. Even vragen of hij nog wat geleerd heeft van ons laatste gesprek.

overVecht | 02-01-12 | 19:01

En wat doen we als 'hulpverleners' zelf agressief worden tegen andere hulpverleners? Dan meten we met 2 maten en gaan we de "omstandigheden meewegen".
www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binne...

Biff Eagleburger | 02-01-12 | 19:01

Narcisme komt ook voor bij politici en bankiers, dus je kunt je afvragen of daar de oorzaak ligt.

De oplossing is hoe dan ook simpel: handhaving. Stuur desnoods de M.E. mee met ambulances.

rara | 02-01-12 | 19:01

@overVecht | 02-01-12 | 18:59 | + 2 -
In sommige wijken is een riotgun meer op zijn plaats.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:00

Ik heb trouwens een hekel aan narcisten. Niet iedereen kan zo geweldig als ik zijn...

overVecht | 02-01-12 | 19:00

Trouwens, ik had ook een psycholoog, die loopt nu bij de psychiater.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 19:00

Leuk zo'n mooie analyse, maar wanneer wordt dat huftertuig een keet fatsoenlijk aangepakt? Ik ben benieuwd naar de nieuwe film van Theo; Doodslag.

De Badtegelzetter | 02-01-12 | 18:59

Van mij mag er een scherpschutter standaard op een ambulance zitten. Dáár betaal ik graag wél belasting voor.

overVecht | 02-01-12 | 18:59

Het grappige is dat die narcisten meestal nogal stupide lui zijn en zeer zeker niet beter dan een hardwerkende hulpverlener. Hun wereldbeeld is even krom als die van onze politici. En de cirkel is weer rond, iedereen krijgt de politici die het verdient.

Kaas de Vies | 02-01-12 | 18:59

GELUL heet dat op Geenstijl...

Tommygunner | 02-01-12 | 18:58

Narsisten, die mensen moet je mijden, altijd. Laten sporen van ellende na.

MacVulpen | 02-01-12 | 18:58

Ja, Heilwine en psycholoog: 'nuff said.

Jaap de Paap | 02-01-12 | 18:58

Die gummiknuppel mag trouwens ook van het narcistensterretje een hele grote scheur maken.

Schreeuwmeeuw | 02-01-12 | 18:58

"En het moet allereerst snoeihard aangepakt worden,"
.
Daar is alles mee gezegd.

De Heilige Fappert | 02-01-12 | 18:56

Wat is er mis met het dienspistool?

Kansleaus | 02-01-12 | 18:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken