Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hé NvJ'ers. Ga eens weg van ons internet!

robhoogland-IN-ACTIE.jpeg Pijp. Kladblok. AKSIE! De Nederlandse Vereniging voor Jammeraars (NvJ) heeft de gestelde CAO-deadline zien verstrijken en ging woensdag he-le-maal los met een ludieke twitterbom-actie onder de episch slecht gekozen hashtag #stopmetpersen. Dat riep associaties op (hmm, zoiets, of dit misschien?) die niets met het beoogde doel te maken hadden: 2 procent loon d'r bij want anders dreigen er witte plekken in de krant. Ironisch hoor, dat die Remingtonridders van de NvJ nu ineens digitaal actie voeren om meer geld te krijgen voor hun papieren hobby. Op internet wordt al honderd jaar GRATIES en ONBETAALD content gemaakt & geleverd. Hoor je op een enkele schoolkrantredacteur na niemand over jammeren. En nou komen die dikke dagblad-cao's uit lang vergeelde jaren ineens op INTERNET klagen dat ze te weinig geld krijgen voor wat ze op PAPIER doen. Ja hallo. Val ons daar niet mee lastig, stelletje barvliegen. Terwijl jullie rustig rondbellend af en toe een artikeltje in elkaar flansten, werkte het internet zich een berooide slag in de rondte om - onder luide tegenwerking van de papieren moraalridders - een beetje erkenning te krijgen en een verdienmodel op poten te zetten. Nou zijn de rollen omgedraaid (krant failliet, internet schathemeltjerijk) en komen jullie ineens op óns medium klagen en dreigen om krantenwebsites op zwart te gooien. Moeten wij dan soms de witte plekken op het papier vol gaan tikken? Kom maar door, hoofdredacteuren van Nederland. Doen we met alle plezier en nog voor goedkoop ook. Twitterbommetje van woensdag werd een blindganger, dus vanaf morgen is het ernst: Occupy Mediapark!

Reaguursels

Inloggen

Ik heb net lekker gescheten baar bij ik stevig moest persen #aambeien

Lum-chan | 12-12-11 | 08:11

De krant , dat is toch dat papieren naslagwerk wat een overzicht geeft van het nieuws dat 48 uur ( en op maandag zelfs 72 uur ) geleden heeft plaats gevonden ?

ja,diedus! | 11-12-11 | 21:37

Een van de Republiekeinse kandidaten voor het presidentschap van de USA heeft de oplossing. Hij wil het staken in de USA verbieden want de arbeiders verdienen goed en werken in een veilige aangename omgeving dus heeft het voor hen geen zin om te staken !!

bijtertje | 11-12-11 | 20:26

Wat is een krant? Iemand?

Snorry! | 11-12-11 | 19:46

Waar blijven de reaguurders die voor de miljoenmiljardste keer hun Abo opzeggen?

necrosis | 11-12-11 | 18:21

Zouden de heren van Huët en Bruinsma van De Gelderlander ook meedoen?

"Wat je ook mag denken van het bij vlagen volslagen surrealistische ge-Occupy in Arnhem, in Bernd Ebbo Visser hadden de bezetters een waardig en volhardend videochroniqueur. Bizarre reportages leverde dat op die werden gejat door Geenstijl.nl. De credits van dat alles gaven de stijllozen heel kinderachtig aan 'Ene Bernd Ebbo Visser'. Dat werd leuk omdat Omroep Gelderland vervolgens 'Ene Bernd Ebbo' als bron noemde van de videoverslagen. Ene dus als nieuwe voornaam. Wat ons betreft is er maar één Bernd Ebbo Visser en die verdient alle credits voor zijn onderhoudende soap." (BovH)

Over jatten gesproken, collega Bruinsma schrijft in zijn column 'tussen de regels' over "reaguurders". En in zijn commentaar over online commentaren doet hij geen moeite te verhullen waarom sommige reacties bij DG volgens een ogenschijnlijke willekeurigheid nooit verschijnen:

"Daarom verklap ik u dat ik heel soms, in een kortdurende vlaag van verstandsverbijstering, ook weleens iemand het zwijgen zou willen opleggen als ik zie welke baarlijke nonsens er onder een artikel, in een tweet of in een blog worden opgeschreven -en vaak door dezelfde lieden. Dat is moeilijk te verdragen als je zelf je best doet eerst even na te denken voordat je überhaupt iets zegt. Wij leven in het tijdperk van GeenStijl - en dat zullen we weten. (JB)

In alle eerlijkheid zal ik erbij zetten dat het bovenstaande uit de context gehaald is, welke er kort gezegd op neerkwam, dat we blij mogen zijn in een land te leven waar vrij internet bestaat ('liever GeenStijl-tijdperk dan leven in een land waar je opgepakt kunt worden om een kritische tweet'). Evenzogoed hebben beide schrijfseltjes een hoog "krant is kwaliteit en internet is poep"-gehalte, en dat is jammer. Ik lees best graag een krantje op z'n tijd, maar wanneer het schakelen tussen oud en nieuw de heren journalisten zoveel zichtbare moeite kost, neem ik steeds minder de moeite om ze te lezen.

dopinie | 11-12-11 | 17:56

Zware Majesteit | 11-12-11 | 17:33
80% kan zo weggejorist worden, tien procent is vermakelijk.
En dan blijft er 10 percent over.
Dat zijn de juweeltjes, de briljantjes die af en toe de kop opsteken.

De Dansende Kater ® | 11-12-11 | 17:55

@neemjemoederindemali | 11-12-11 | 17:00
Ik zeg niets over HP de tijd maar over die columns. ;)

La Vie En Rose | 11-12-11 | 17:44

De krant is altijd het laatste met het nieuws van gisteren. Doe eens een toekomst zoeken stomme stukjesschrijvers.

Haarkopje | 11-12-11 | 17:44

Laten we maar eens rustig aankijken hoe lang het duurt voordat de journalistieke inhoud tot het absolute nulpunt is verschraald. Opiniebloggers -waaronder ondergetekende overignes- zijn vermakelijk, maar worden inhoudelijk zwaar overschat. Structurele kwaliteitsjournalistiek kost geld. De rimpelsauriers uit de dagbladenwereld zijn echter niet de oplossing. Ze zijn het probleem. En dat weet ik omdat ik er zelf een was. Pas als die bedrijfstak uitsterft, en archaische gesubsidieerde structuren afbrokkelen, is weer plaats voor echte journalistiek.

Zware Majesteit | 11-12-11 | 17:33

Dat internet jojo's als paternotte de helft goedkoper zijn dan pijprokende BvJ'ers doet me eigenlijk alleen maar denken aan het spreekwoord:

If you pay peanuts, you get monkeys.

René40181216 | 11-12-11 | 17:09

Al die krantensites retweeten doorgaans puur 1:1 ANP berichten. Check de RSS-feeds maar eens. VK, Telegraaf, Trouw, AD, Parool: Allemaal hetzelfde, van Kop tot aan de interpunctie in het artikel toe.

yamahaha | 11-12-11 | 17:08

@Bakito | 11-12-11 | 16:57
In communistische systemen staakt iedereen continu, maar dan terwijl hij een stoel warm houdt op zijn werkplek.

vetkleppert | 11-12-11 | 17:06

kapotte_stofzuiger | 11-12-11 | 16:15
Dat is een wereldwijd verspreid misverstand.
Kranten zijn namelijk wél ergens goed voor.
Hoe meer kranten er verkocht worden, hoe meer papier ze nodig hebben, hoe meer bomen er gekapt moeten worden.
Hoe meer bomen er gekapt worden, des te meer er geplant worden, des te beter voor 'het milieu'.
Net zoals men rijst plant als mensen rijst willen eten, koeien kweekt als men melk wil drinken worden er bomen geplant als men papier nodig heeft.

Dit in tegenstelling tot wat klimaathoaxende Groenliegers beweren, zoals er bij al hun opvattingen een tegenstelling is tussen de echte wereld en de moreel rechtvaardige goetmenschenwereld.
Voor meer info zie Penn en Teller:
www.youtube.com/watch?v=2DX3lZ8peBU

Cuyahoga | 11-12-11 | 17:04

@Bakito | 11-12-11 | 16:53
Het is maar wat je echt nodig vindt. Even google en je ziet dat € 1.700 bruto per maand voor een beginnende journalist op het laagste niveau, tot € 5.400 voor een gevorderd journalist wordt gelapt. Als je dan bedenkt dat de je voor een krant slechts 6% belasting betaalt, er regelmatig injecties zijn vanuit de overheid en er weinig tot geen verschil is wat betreft het geschreven werk met blogs en anders media dan kun je je afvragen of zij nou echt wat te klagen hebben...

Tommygunner | 11-12-11 | 17:01

@La Vie En Rose | 11-12-11 | 16:57

Vroeger was hp de tijd best een serieus medium.

neemjemoederindemali | 11-12-11 | 17:00

CAO's en vakbonden zijn dood. En zo niet; dan moet dat zo snel mogelijk gebeuren.

DeBruineSter | 11-12-11 | 16:59

Aan die digitale kranten heb je ook al niks. De ANP berichten worden door de digitale zenders klakkeloos overgenomen zonder een komma of een punt er aan toe te voegen. Wat je RTL als nieuws leest staat letterlijk ook op de digitale pagina van de Telegraaf b.v.

bijtertje | 11-12-11 | 16:58

@vetkleppert | 11-12-11 | 16:54
Onzin. In communistische systemen zijn vakbonden, stakingen en CAO-acties verboden. Retourtje Siberië derhalve.

Bakito | 11-12-11 | 16:57

@vetkleppert | 11-12-11 | 16:54
Nou ja, ik moet niet overdrijven: er is wel enige ruimte om degene die zijn leidinggevende het lekkerst likt een pakje sigaretten per maand meer te geven.

vetkleppert | 11-12-11 | 16:57

LOL, Nederlandse Vereniging voor Jammeraars, want journalisten kun je ze niet noemen.
Stukkies overschrijvers zijn het, afgaan op wat de NOS of andere onafhankelijke *kuch* bronnen hen voorschotelt, zonder zelf nog enige research te doen. Die lieden vullen de dooie bomen now a days, de enkele goede niet te na gesproken.

Maar goed, zag dat Bas Paternotte - "Bas Paternotte is a Dutch political reporter for the magazine HP/De Tijd and Geen Stijl" en.wikipedia.org/wiki/Bas_Paternotte - zich reeds bij de hoofdredacteuren heeft aangemeld.
Hij doet het voor de helft van de prijs.

Hoofdredacteuren: Lees zijn wekelijks, eloquent geschreven en spijker op de kop slaande Bassiehof en zijn voortreffelijke columns in HP de Tijd.

Ik zou zeggen: Doen!!!

Mocht daardoor Bassiehof in gevaar komen dan spreken wij van een winwin situatie.


La Vie En Rose | 11-12-11 | 16:57

@Bakito | 11-12-11 | 16:53
Inderdaad. Zo'n CAO is best wel communistisch. Iedereen verdient hetzelfde, ongeacht prestatie. De enige manier om meer te krijgen is zo veel mogelijk jaren blijven zitten.

vetkleppert | 11-12-11 | 16:54

Je mag dus geen actie voeren voor een betere CAO...

Lijkt Noord-Korea wel.

Bakito | 11-12-11 | 16:53

@de kudtkrantenjongen | 11-12-11 | 16:47
Vanaf de Macbook linea recta naar het PvdAcongres...

Tommygunner | 11-12-11 | 16:50

''Op internet wordt al honderd jaar GRATIES en ONBETAALD content gemaakt & geleverd.''

ANP berichtjes overtikken ja. En in jullie geval aanvullen met twitter searchen. Kijk eens in de Volkskrant, die komen wel achter hun Macbook Pro vandaan.

de kudtkrantenjongen | 11-12-11 | 16:47

Wat was het ook alweer? Meer dan 4 mille per maand toch? En dan 2% eisen. Het lef...

DeBruineSter | 11-12-11 | 16:46

De Roze Khmer kakt 10 dagenbladen per uur vol als het moet. Journalisme is betaald reaguren op éénwegsmedia. Oftewel passé...

Tommygunner | 11-12-11 | 16:41

Even een 't' naar boven swaffelen.

plastic zakje | 11-12-11 | 16:40

Van papieren kranten krijg je vieze handen en vieze handen houd zakje niet van.

plastic zakje | 11-12-11 | 16:39

@adriana65 | 11-12-11 | 16:33

Pleur op, GS is gekocht door de televaag.

neemjemoederindemali | 11-12-11 | 16:38

kranten zijn van papier, papier wordt gemaakt van hout, hout is afkomstig van bomen.

Als ze een beetje milieubewust zijn kappen ze daar sowieso mee. Stelletje aanstellers. Houdt je muil, flikker op of begin zelf een internetkrantje.

Papieren krant.... de laatste keer dat ik die heb gelezen was in 2006 en toen was een papieren krant al zo 2005.

de deurwaarder | 11-12-11 | 16:37

Zonder kranten was er toch veel minder nieuws hier-o.

Dr.Thorvaldt | 11-12-11 | 16:36

Ik zou er als medewerker van een krant niet zo snel voor kiezen om herrie te gaan maken precies op het moment dat mensen hun uitgaven heroverwegen.
O ja. Krant. Moesten we ook maar eens opzeggen in het nieuwe jaar.

vetkleppert | 11-12-11 | 16:36

We kunnen niet allemaal in de bijstand wat tikken, Van Rossem. Zonder krantengeld was er geen Geenstijl. Sponsor ik jou ook nog met mijn kranten abonnement?

adriana65 | 11-12-11 | 16:33

@Groetjos | 11-12-11 | 16:08
Of je steekt gewoon een tientje per maand in een snellere verbinding, paupmans.

Tommygunner | 11-12-11 | 16:32

CoffeePatch | 11-12-11 | 16:21
Is Rob een naaktloper? En hoe weet je dat, kwam je 'm 's nachts tegen in het Amsterdamse bos?
Evengoed mag Rob van mij een kollum op GS krijgen. Wekelijks op de zondagavond ofzo. Want hij is scherp;
www.hpdetijd.nl/2010-01-25/rob-hooglan...

De Dansende Kater ® | 11-12-11 | 16:31

@Handige Harrie | 11-12-11 | 16:28
Inderdaad. Met het oppervlak van een zeil. Maar dan zonder mast of giek.

vetkleppert | 11-12-11 | 16:29

Krant? Is dat zo'n ding waar je zwarte handen van krijgt als je informatie leest die je eigenlijk al op nu.nl had gelezen, waar je opzoekt wat er op tv komt terwijl dat dat op je smartphone veel gemakkelijker gaat, en waar je de column van Youp en Fokke & Sukke strip leest die al voor verschijning online staan?

Handige Harrie | 11-12-11 | 16:28

Ongedrukte kranten zijn beter voor de vissen. Wist niet dat Rob Hooghout nog bij de Televaag werkte.
Kwam ie maar op internet, kon ik 'm ook volgen.
De man heeft absoluut zwartgallige humor en een rechtser figuur ken ik niet of nauwelijks.

Van Dikhout | 11-12-11 | 16:25

"Krantenwebsites op zwart"
LOL!
Sommigen zijn al dusdanig dement, dat ze denken dat het land dan wel in grote verwarring zal geraken/in opstand zal komen.

kersenflap | 11-12-11 | 16:22

Nog even en de medewerkers van gaslantaarn aansteekdienst en de kolenscheppers willen ook extra loon.
Ga terug naar de vorige eeuw en laat ons met rust met die oubollige als feiten vermomde meninkjes op papier.

vetkleppert | 11-12-11 | 16:22

De Dansende Kater ® | 11-12-11 | 16:15 |
Een naaktloper en de eigen broek op houden, altijd lastig.

CoffeePatch | 11-12-11 | 16:21

@De Dansende Kater ® | 11-12-11 | 16:15

Rob Hoogland kan zijn column ook wel op internet pleuren, scheelt al gauw enkele tonnen papier per dag.

neemjemoederindemali | 11-12-11 | 16:17

Rob Hoogland is de enige waarvoor ik nog weleens de Televaag ter hand neem. Als ik in de snackbar op m'n goedverdoemde patatje oorlog sta te wachten.
Peter Breedveld trouwens houdt schaamteloos z'n hand op met z'n bedelbrieven.

De Dansende Kater ® | 11-12-11 | 16:15

Wat ik nu niet snap: journalisten zijn meestal 'links', maar toch hebben ze geen moeite om complete oerwouden te kappen om hun letters op te drukken.

kapotte_stofzuiger | 11-12-11 | 16:15

Tip voor de hh hoofdredacteuren: De Partij voor de Dieren wil de kranten wil vullen. Kost niks, ze betalen er zelfs voor. Ze hebben geld zat.

Stormageddon | 11-12-11 | 16:12

Een krant is toch zo'n papieren vod waar je de huiskater op laat schijten ?

hooliganica hollandi | 11-12-11 | 16:11

#stopmetpersen, krijg je aambeien van

Puz Pin | 11-12-11 | 16:10

Kranten zonder tekst zijn handig. Ze voorkomen zwarte vegen in den onderbroek.

rara | 11-12-11 | 16:09

oh shit zeg, krijgen we geen volle kranten meer.. hoe dúrven ze!

timmer1 | 11-12-11 | 16:09

Staken en lege pagina's is heul verstandig, overwoog toch al mijn 2 dagblad abbo's op te zeggen, het enige wat me tegen hield is dat kranten soms handig zijn als je wc papier op is, en dan zijn lege pagina's trouwens prettiger, krijg je ook geen zwarte reedt.

neemjemoederindemali | 11-12-11 | 16:09

Prima stuk, maar hou een sop met die verkeerde Twitterlinks. HTTPS ipv HTTP. Maakt alles alleen maar trager.

Groetjos | 11-12-11 | 16:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken