achtergrond

Geenstijl

1.167.000 kijkers voor Nederland van Boven

nederlandvanboven100.jpgHet was te verwachten. TV-kijkend Nederland keek massaal naar Nederland van Boven. Het tonnen (100.000 euri per aflevering) kostende crossmediale totaalconcept van de VPRO, dat onze kijk op maakbaar Nederland ingrijpend zal veranderen. (OMG) Hopsakee: 1.167.000 kijkers. Dat is een applausje waard. (Bedenk daarbij overigens dat zelfs een wandcontactdoos op Ned1 's avonds dergelijke cijfers scoort — omdat de Ned1-kijker zijn afstandsbediening al 16 jaar kwijt is.) De bijbehorende website ging na de uitzending eventjes down wegens een massale influx, wat wel weer te verwachten was. De reacties op de als sensationeel aangekondigde beelden varieerden sterk. Op de twitters liepen de meningen - zoals verwacht - uiteen. Van "onvervalst haringkarpopulisme" tot "oh, wat is Nederland mooi" tot "zo spectaculair waren die beelden nou ook weer niet" en het dodelijke "Gaap. Google Earth op televisie". Het NL publiek stoorde zich (zoals voorspeld) massaal aan de voorspelbare voice-overs van de ietwat schreeuwende luchtfietser Roel Bentz van den Berg, die met het gebruikelijke en hoogst herkenbare VPRO-dedain zijn betuttelende licht over de zestien miljoen Nederlanders liet schijnen. Ja, op normale werkdagen staan Nederlanders 's ochtends op. Daarna gaan ze douchen, eten, kinderen naar school brengen, in de file staan, werken, lunchen, werken, in de file staan, kinderen ophalen, eten en daarna sporten danwel en/of met de laptop op schoot en de televee aan gif in de samenleving injecteren. (Pregnant shot in de 1ste aflevering; uw presentator Roel fixed in beeld op een chaotisch Utrecht-Centraal vol haastende forensmensen. Hoe iconisch.) Het is te hopen dat de teksten van Ome Roel nog eens danig nagekeken worden. Dat hardwerkende Nederlanders dag-in dag-uit op routineuze wijze hard aan het werken zijn opdat de NPO-ambtenaartjes op het Mediapark leuke crossmedia kunnen maken, dat weten ze zelf ook wel. Anders zegt de op mute drukkende kijker: "Nice video, shame about the song". En slingert zijn Soundcloud aan.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.