Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beste Idee van Nederland. De Zelfmoordspoorlijn

doeidoeidoeidoei.jpgIn de reeks Ideeën voor een Beter Nederland presenteert GeenStijl een eenvoudige oplossing voor een groot probleem. De Zelfmoordspoorlijn. Klinkt cru & morbide, maar is het niet. Jaarlijks plegen rond de 200 mensen in NL zelfmoord door een trein te koppen (CBS). De beroemde Britse comedian/autojournalist Jeremy Clarkson noemde treinspringers "egoïstisch" in zijn Sun-column. (Media weer over de pis.) Wij zouden daar aan toe willen voegen: treinspringers zijn asociaal. Het is niet alleen zwaar traumatisch voor de machinisten. Ook de agenten en hulpverleners die de rotzooi op moeten ruimen, krijgen veelal last van slapeloze kudtnachten en PTSS. (Zie ook deze EO-reportage.) Zelfmoord is een soort van religie. Prima dat u het hebt, maar val anderen er niet mee lastig. In Japan gaan de mensen naar het zelfmoordbos. In Engeland springen ze massaal van een klif. Heel romantisch allemaal, maar nog steeds moeten anderen hun rotzooi opruimen. Wilt u zelfmoord goed doen, dan wandelt u de zee in, gaat een flink stukje zwemmen en daarna slapen bij de vissen. Terugkeren naar waar we vandaan kwamen, opgegeten worden door de krabben en niemand tot last. Verdrinken is sowieso de mooiste dood. Voor eenieder die toch zonodig de weinig creatieve splatter treinmethode in gedachten heeft, hier het plan. We nemen een ongebruikt spoorlijntje (1, 2, 3) ergens in de rimboe van bijvoorbeeld Groningen. Daar laten we een onbemande trein heen en weer rijden, de hele dag. (Stroom genoeg, GroenLinks is er een nieuwe kolencentrale aan het bouwen.) Iedereen die er geen zin maar an heeft kan naar believen voor de trein springen. De rotzooi wordt opgeruimd door een roedel gieren die we - bij hoge uitzondering - uit Afrika importeren. Wellicht zijn we dan in de rest van hardwerkend Nederland van dit gezeik af.

Reaguursels

Inloggen

Shalome | 04-12-11 | 17:12
Kukelekuuuuuu!

lilluke halve hoan | 05-12-11 | 15:07

MIjn oipa is 35 jaar machinist geweest in het Nooren van het land. Met name op de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren waren veel zelfdoders, er schijnt daar een psychiatrisch centrum lamgs het spoor te zitten. Daarmee had hij geen probleem, ze wilden dood en dat gingen ze dan ook. Meer problemen had hij met ongevalslachtoffers en dieren ( met name koeien). Die kozen niet voor de dood maar de dood overkwam hen. Een cursus zal hij niet hebben gehad, de ervaring leerde hem zich af te sluiten voor het leed van de zelfdoder.

keffer | 05-12-11 | 14:49

@ zeertegendradig | 04-12-11 | 19:56
Zo'n beschrijving leverde me in het verleden wel eens een 'weggejorist' op (is een zelfdoding ook geen vorm van 'wegjorrissen'?). Wellicht de pillen met je favoriete wisky innemen...

Toch schijn je ergens in dit process toch last van verstikken te kunnen krijgen en dit niet als aangenaam te ervaren... maar ergens is zelfdoding ook niet echt aangenaam.

PisFinger | 05-12-11 | 14:10

"Change the driver, pick up the big bits of what's left of the victim, get the train moving as quickly as possible and let foxy woxy and the birds nibble away at the smaller, gooey parts that are far away or hard to find."

Whehe ik lag dubbel toen ik dit las. Maar de beste man heeft wel gelijk. Het is een behoorlijke egoistische manier om er een eind aan te maken aangezien je een hoop mensen met ellende opzadelt, varierende van de machinist die een trauma oploopt tot de treinreizigers die alternatief vervoer moeten gaan zoeken.

JoranVanderdood | 05-12-11 | 12:43

Jeremy Clarkson en de schrijver van dit GeenStijl artikel begrijpen duidelijk niet wat een depressie kan betekenen, en tonen zich dus extreem respectloos. Mensen die zelfmoord plegen, lijden aan een uitzonderlijke ziekte. Het zijn op het moment van de handeling geen rationele mensen die denken: 'kom, laat ik nu eens een machinist traumatiseren.'
In veel gevallen springen mensen voor de trein in de buurt van klinieken. Het zijn dus vaak ontsnapte patiënten. Als je dit wil tegengaan moet je bij spoor in de buurt van klinieken hoge hekken bouwen of afstappen van de gedachte dat suïcidale mensen in een "gesloten kliniek" best zonder begeleiding een wandeling van een uur kunnen maken.

drs. Levi Samsonov | 05-12-11 | 11:52

Ja hoor. Wat hoor ik nu toch weer voor paars gedachtengoed? Gieren importeren? Die krijgen kinderen ect. Willen vrouwtjes gieren over laten komen uit Afrika. Binnen no time zijn er zoveel gieren dat ze het voer van de lokale meeuwen gaan opeten.
.
Leer toch eens van de geschiedenis.

Da was ik nie... | 05-12-11 | 08:24

Wat wordt die Jeremy huppeldepup toch bloedserieus genomen door dit medium.. opmerkelijk

Wandelstok | 05-12-11 | 08:19

M-Bozz | 04-12-11 | 21:26
Met treinspringers heb ik geen enkele empathie.
Het is asociaal en het traumatiseert anderen.

ZDEV | 05-12-11 | 08:09

kan het leger ook nog eens iets nuttigers doen dan hier en daar wat oude heli`s dumpen:)

avitas | 05-12-11 | 05:27

je kan personen met suicidale gedachten ook cyanide-tabletten geven op doktersrecept. werkt prima voor defensie, dus waarom niet voor de burger?:D

avitas | 05-12-11 | 05:25

Waarom zou het mij een moer schelen hoe het met de wereld vergaat als ik toch al dood ben?

Waarom zou het mij dan schelen, dat als ik net ben geramd door een trein, dat 100'en mensen te laat komen op plaats van bestemming?

Hoe kan mij iets schelen als ik toch dood ben?

Shit dip | 05-12-11 | 00:10

Geniaal stuk. Heb zelf een keer een tentamen gemist door iemand die voor de trein gesprongen was, dus zo gek is het niet.

de Gemene Beer | 04-12-11 | 23:21

ZDEV | 04-12-11 | 20:59 | + -1 -
Misschien omdat het een beetje een guur, een zinloos en een nogal weinig empathisch item is?

Ook dat "hardwerkend Nederland" en "wees mij niet tot last"-toontje bevalt me hier echt niet. Wel eens met dat de zelfmoorden 'voor de trein' een nogal vervelend maatschappelijk probleem zijn.

M-Bozz | 04-12-11 | 21:26

Hoezo nou weer -2. Koolmonoxide is serieus een goede uitweg;
"Door koolmonoxide vergiftigde personen en dieren vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt." — nl.wikipedia.org...
frickY | 04-12-11 | 16:26
Laten we het combineren, een trein met een luchtdichte stiltecoupe die na vertrek meteen met koolmonoxide gevuld wordt. Niet te hard rijden, daar is de NS overigens sowieso al goed in, waardoor het gas de tijd heeft om zijn werk te doen.
Mensen die een ouderwets retourtje willen worden geweigerd.

Het Zilte Nat | 04-12-11 | 21:24

@zeertegendradig | 04-12-11 | 19:56
Binnenkort uitsluitend op recept verkrijgbaar:
- aspirine
- elastiek
- plastic zak
- envelop en postzegels
- bus deo/parfum

p boos | 04-12-11 | 21:17

Wat een hoop minkudo's.
Zitten er zoveel depressievelingen onder de reaguuders?

ZDEV | 04-12-11 | 20:59

Als ze een hakselaar voor op de neus van iedere trein monteren en de de machinisten even tijdig omroepen om de raampjes te sluiten is er niks aan de hand en kom je met schone kleren zonder één seconde tijdverlies aan.

Wedstrijdkrokodil | 04-12-11 | 20:58

mindovermatter | 04-12-11 | 19:41
een postume boete voor de treinspringer?

ZDEV | 04-12-11 | 20:56

@zeertegendradig | 04-12-11 | 19:56
Ik kreeg een beginnende paniekaanval van je verhaal, maar ik heb hem in de kiem gesmoord.

rsd87-- | 04-12-11 | 20:56

Treinen in Groningen rijden op diesel.

TheDijk | 04-12-11 | 20:31

dat zeg ik al jaren! laat de trein dan wel een rondje rijden. gewoon lekker 24 per dag.

nieuwisanders | 04-12-11 | 20:10

Voor mensen die op een sociale manier zelfmoord willen plegen(als u alles al geprobeerd heeft en u heeft kanker en andere narigheid gehad en wilt echt niet meer leven):

u heeft nodig:

- 1 pakje asperine (geen paracetamol)

- 1 pake slaapmiddelen

- 1 elastiek

- 1 plastic zak

- 1 envelop en postzegels.

- 1 bus deo/parfum

U doet het volgende:

- Doe de envelop op de bus naar de politie/begrafenisondernemer en schrijf erin de locatie waar het lichaam gevonden kan worden., zorg verder dat uw dood goed geregeld is zodat evt. nabestaanden hier geen last van ondervinden.

- Spuit de kamer vol met deodorant/parfum van uw favoriete geur.

- neem een paar tabletten slaapmiddel(of morfine mocht u dit in huis hebben) en u neemt een paar asperines, het gaat hierbij om een redelijke hoeveelheid dus neem geen overdosis dan wordt u alleen maar ziek.

- Doet den zak over het hoofd met nog een redelijke hoeveelheid lucht, maar niet overdreven veel. En bind deze vervolgens goed af met het elastiek bij de nek zodat er geen extra lucht bijkomt.

- Doet uw schoenen uit (of nou ja laat ze ook maar aan) en ga heerlijk op bed liggen en val daar in een diepe en vreedzame slaap.

zeertegendradig | 04-12-11 | 19:56

ZDEV | 04-12-11 | 19:21 |

"Treinspringers zijn de ergste"
Je zal het ws niet zo bedoelen, tenzij je een afkeer hebt van suïcideplegers.

For the record: voor een trein springen heeft zeker een enorme impact.... voor alle betrokkenen.Des te meer reden dus voor adequate wetgeving.

mindovermatter | 04-12-11 | 19:41

Jooo, toen ik dit ruim een jaar geleden voorstelde leverde me dat een joris op. Maar dat was een jaar terug, tijden veranderen.

Mark van Leeuwen | 04-12-11 | 19:36

Nogal respectloos artikeltje voor de nabestaanden van de mensen die deze manier van sterven hebben gekozen...

(trouwens, die Jeremy Clarkson kan zich beter beperken tot het presenteren van autoprogramma's)

beukelear | 04-12-11 | 19:32

Als jij jezelf nou eens opruimt, Pritt. Hoe je het doet, zal me zo onderhand worst wezen. Dat je dan nog een keer last zou kunnen veroorzaken, moeten we ook maar voor lief nemen.

adriana65 | 04-12-11 | 19:29

mindovermatter | 04-12-11 | 18:59
Onzin, je kan er op veel minder schadelijke wijze een eind aan maken.
Treinspringers zijn de ergste. 200x per jaar! Je zal maar machinist zijn...

ZDEV | 04-12-11 | 19:21

men moet die Jeremy Clarkson niet zo sireus nemen
de meeste dingen die hij zegt zijn sarcastisch bedoelt
maar soms heeft hij gewoon gelijk

karel laars | 04-12-11 | 19:20

Het door GS bedoelde spoorlijntje eemshaven wordt wel gebruikt, Grrr sta regelmatig te wachten.

Tweede is dat spoor diesel-elektrisch. Dus dure diesel aan zelfmoord mensen verknoeien zou ik niet doen.

Vonkentrekker | 04-12-11 | 19:19

Wel graag livestreams vanuit verschillende posities. Zit zelf te denken aan soort van caravanspiegelachtige opstelling maar dan naar voren en beneden gericht. En natuurlijk nightview!

MisterMossel | 04-12-11 | 19:14

Mooie documentaire van Vice over het Aokigahara. Maar wat die man ook zei, was ook juist. We krijgen meer zelfmoord(pogingen) door het internet. Door het internet wordt men afstandig van elkaar en weet men niet hoe ze normaal met andere moeten communiceren. Ik heb een tijd(1-2 jaar) world of warcraft gespeeld. Als ik op die tijd terug kijk, zie ik dat ik erg verlegen/schuw was. Een van de dingen die ik sterk herinner, was het vermijden van oogcontact. Na het 2 jaar niet meer gespeeld te hebben, was ook al heel anders en veel opener. Misschien was het maar een fase waar ik door heen moest, maar world of warcraft had naar mijn gevoel zeker te maken dat ik wat stilletjes was.

Geloof me, te veel internet/online games zorgen er echt voor dat je er sociaal op achteruit gaat. Met deze periode betreffend vernieuwingen van internet, zullen mensen nóg maar meer individualistischer worden.

EBM_FTW | 04-12-11 | 19:02

ZDEV | 04-12-11 | 18:31 |
Zou zomaar kunnen dat de springer juist niemand meer tot overlast en verdriet wilde zijn.

Wetgeving echter een humane wijze in de weg staat.

Weleens over nagedacht?

mindovermatter | 04-12-11 | 18:59

Ik heb een keer iemand zien springen.
De egoïst. Anderen opzadelen met de schok, de smurrie, de overlast en het verdriet.

Het is dat ik redelijk stevig in de schoenen sta, maar het blijft een ervaring die ik liever niet had hoeven meemaken.

Ik ben het daarom geheel met Clarkson en GS eens. Dat je eigen leven zo miserabel is betekent het nog niet dat je een ander met shit moet belasten.

ZDEV | 04-12-11 | 18:31

Erg mooi item over dat oerbos in Japan. Wel van Mount Fuji gehoord, maar nooit over dat bijzondere gedeelte in de omgeving. Mensen die daar op hun laatste tocht heen gaan worden zo weer opgenomen in de kringloop van de natuur. Erg triest, maar het komt ook wel passend en vredig over vind ik.

Avant | 04-12-11 | 18:23

Zal stil worden in de panelen als hardwerkend NL van gezeik af wil zijn...

mindovermatter | 04-12-11 | 17:49

@kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 17:34
Ja, als je me een beetje kent, weet je dat ik roekeloos verkeersgedrag gelijkstel aan poging tot doodslag/moord.

Bakito | 04-12-11 | 17:47

Het meest tragische is natuurlijk dat zelfmoordenaars denken dat ze een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem hebben, maar als het Boeddhisme klopt is het slechts een tijdelijke oplossing voor een permanent probleem.

www.youtube.com/watch?v=au3kHUkqEgM

Stormageddon | 04-12-11 | 17:44

@FredFlinstone | 04-12-11 | 17:35
Zijn gefrustreerde personen.Op het moment dat ze geen minkudo's meer mogen geven plegen ze zelfmoord door voor een modeltrein te springen.

miko | 04-12-11 | 17:42

Je zou natuurlijk ook eens na kunnen denken wat de oorzaken zijn waarom mensen uiteindelijk zelfmoord plegen.
Maar dat zal er wel niet in gaan.
Want stel je voor dat je een voetbalwedstrijd zou missen omdat iemand (levend persoon met geschiedenis) geen andere uitweg meer ziet.
Nee, stel je voor dat men zich eens zou verdiepen in het zieleleed van een medemens.
Lastig he ?
Tsja...

insemismeer | 04-12-11 | 17:42

[emo-mode on/]
---
Verbazingwekkend:
Naar aanleiding van mijn vorige-reaguursel (momenteel -12 kudos) ben ik eens gaan checken..
---
Algehele deprimerende tenneur naar aanleiding van het topic-item refelecteert zich dat toe, naar hoe mensen kudos geven aan de reaguursels.
---
9 van de 10 reaguursels krijgt - kudo (en staan derhalve in de min)
---
Degeen die +1 kudo krijgt zijn EMPATHIE reaguursels
---
[emo-mode off/]

FredFlinstone | 04-12-11 | 17:35

Aan de andere kant die machinisten moeten er gewoon op getraind worden en een soort van fukjoe houding tegen treinspringers krijgen.

miko | 04-12-11 | 17:34

@Bakito | 04-12-11 | 17:30
Om over na te denken: zijn mensen die bewust veel te hard rijden, met alcohol op achter het stuur kruipen of niet-handenvrij aan het bellen zijn, ook niet levensmoe, ergo zelfmoord aan het plegen. Welliswaar heel egoïstisch, want naast zichzelf nemen ze ook andere mensen mee.

kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 17:34

@kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 17:26
Hoewel ik geniet van de opgebloeide liefde tussen ons tweetjes, moeten we toch kritisch zijn naar elkaars tegels. Zelfmoord en verkeersslachtoffers zijn compleet verschillende fenomenen m.i.

Bakito | 04-12-11 | 17:30

Ach er zijn genoeg manieren om je zelf om zeep te brengen zonder dat er iemand last van heeft.ik denk alleen dat een hoop mensen die zelfmoord plegen er niet zo heel lang over nadenken.knopje raakt oververhit en de daad is daar.Mijn vader heeft onbewust wel eens iemand geholpen met zelfmoord.Ging hem niet echt in de kouwe kleren zitten

miko | 04-12-11 | 17:28

Op het platteland vinden al de meeste zelfdodingen plaats.

Roderick op glad ijs | 04-12-11 | 17:27

@Bakito | 04-12-11 | 17:07
En ik had u nog wel zo lief een pluskuddo gegeven voor uw reaguursel over 'christenhonden in de politiek'.
Houd die andere honden eens weg bij de min-knop!

kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 17:26

rara | 04-12-11 | 16:56
Ja maar er staats niets te gebeuren. Ik zie niets!
Wat bedoel je dan?

Harry de Slijter | 04-12-11 | 17:26

de rechtsbuiten | 04-12-11 | 17:22
Die dieren hoef je niet te trainen die zijn d'r al..... zo'n paar miljoen jaar.

wel/niet | 04-12-11 | 17:25

Kunnen er niet wat dieren getraind worden om de rommel op te eten? Dat scheelt alweer aardig in de hoeveelheid slapeloze nachten van hulpverleners.

Rest In Privacy | 04-12-11 | 17:22

@Dolphi, in feite kunnen ze ook wel springen met parachute,als de toeschouwers maar goed weten dat er veel haaien zijn.

Dolphi | 04-12-11 | 17:22

Bakito | 04-12-11 | 17:16
Je zegt het zelf al "half werkend Nederland"

wel/niet | 04-12-11 | 17:18

@wel/niet | 04-12-11 | 17:13
Half werkend Nederland is in dit computertijdperk overbodig.

Zo'n computer kan best zelf op enter en shift-s drukken.

Bakito | 04-12-11 | 17:16

Al deze ellende was te voorkomen geweest, als de wereld maar plat was.

Jackanders | 04-12-11 | 17:16

Zoals ik al eerder heb gezegd..... machinisten en controleurs zijn al een jaar of 20 overbodig, die worden als menselijk falen door de NS gebruikt om problemen te verdoezelen.
Dus als deze mensen het aangezicht van een "human gehaktstaaf" al niet meer hoeven te aanschouwen, de passagiers er al helemaal niets van merken en de resten zowiezo al door de natuur wordt opgeruimd... waar maakt Pritt zich dan zo druk over?
Niet met populaire "zondag middag na een biertje oplossingen" komen als die er al lang zijn.....

wel/niet | 04-12-11 | 17:13

Stormageddon | 04-12-11 | 16:49


Elk voordeel hep se nadeel.
Zo kan ook Cruyff voor de onbemande zelfmoordlocomotief gegooid worden. Geen haan die ernaar kraait.

Shalome | 04-12-11 | 17:12

Helaas,net als dat velen niet onopvallend willen leven,
willen stervenden niet onopvallend sterven.Hiermee impliceer ik dus dat zelf-moordenaars al langer stervende zijn.Ik ben het met de schrijver absoluut eens dat de andersdenkenden (en dus levenden) ,natuurlijk niet belast moeten worden met de overblijfselen van de doods-kandidaten.Mijn oplossing ? Laat ze ,zonder parachute,springen uit een vliegtuig in zee ,zichtbaar vanaf de kust,mits er natuurlijk veel haaien zijn.Dat weer wel.

Dolphi | 04-12-11 | 17:12

Wat nou in de zee? Steek jezelf gewoon in de fik, dan zijn we helemaal van je af.

L.M.B. | 04-12-11 | 17:12

@ minkuddoërs:

Hebben jullie geen trein te halen?

Parel van het Zuiden | 04-12-11 | 17:07

@kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 16:07
Dat zijn slachtoffers van [andermans] idiote gedrag.

Je weet het verschil tussen zelfmoord en doodslag/dood door schuld toch wel?

Bakito | 04-12-11 | 17:07

Ik heb een veel beter idee. Men bouwt ergens een goedkope torenachtige contructie. 3 of 4 hoog moet voldoende zijn, en een paar trappen om naar boven te komen. Daaronder graaft men een grote kuil, met een 1 of ander biodegraderend systeem. De bedoeling is dat wanneer men er geen zin meer aan heeft, hij of zij van die toren het gat inspringt. De overblijfselen worden dan omgezet in biogas, en dat levert weer op. Dat scheelt stroom voor die trein, en het importeren van gieren.
Toch best luguber dat ik er zo over nadenk, maar ik denk maar zo, we zijn al met zoveel, als er dan slim willen doen en zichzelf op willen ruimen mag je dat best stimuleren.

Freebs | 04-12-11 | 17:07

@El Gouda | 04-12-11 | 16:57 |

Dat gebeurt al massaal. Waarom denk je anders dat Den Haag nog niet onder de voet gelopen is door een woedende horde burgers die haar gram komt halen voor het verkwanselen van burger- en grondrechten, de nationale welvaart en bij elkaar gespaarde pensioenen. Soms zou je bijna denken dat ze nog iets sterkers als prozac in het water gestopt hebben.

Parel van het Zuiden | 04-12-11 | 17:05

Je kunt ook in bepaalde volkswijken gaan roepen dat Mohammed een varken was. Instant suicidaal succes, met dank aan de gieren uit Afrika.

rara | 04-12-11 | 17:02

Stormageddon | 04-12-11 | 16:55

Ik vind Vin Diesel met een normale stem niet uit te houden... Op deze manier is het eigenlijk best prima.
Ik denk dat er bij het gebruik van helium voor zelfdoding weinig gepiept wordt. Tenzij je nog even wilt 'spelen' voordat je de eeuwige jachtvelden opzoekt.

Davidson | 04-12-11 | 17:01

Of van Staatswege Prozac toevoegen in Neerlandsch drinkwater...

El Gouda | 04-12-11 | 16:57

Eensch

kutrechtenstudentje | 04-12-11 | 16:57

Die roedel gieren uit Afrika geeft de gier in het algemeen een slechte naam. Ik ben daar niet blij mee.

Gier | 04-12-11 | 16:56

Ik vind dat je 'springen' als methode voor zelfmoord als asociaal kunt betitelen. Zelfmoord echter is in de basis een sociaal gegeven. Als je al niet met jezelf kunt leven moet je dat ook niet van anderen vragen.

Parel van het Zuiden | 04-12-11 | 16:56

Ik stel voor dat we Balkenende dat ding laten uitproberen.

neemjemoederindemali | 04-12-11 | 16:56

Nou?

Harry de Slijter | 04-12-11 | 16:54

ah gs kijkt naar vice dat is mooi :)

Dat zwemmen is toch geen goed idee, kom je uiteindelijk toch terecht op een strand vol toeristen, gebeurd veel bij de straat van gibraltar. wil je toch moet je toch maar beton aan je poten hebben en dan wel op een plek waar ze niet vissen word anders een grote vangst.

Don_sama | 04-12-11 | 16:53

Ja, je kan echt nog denken hoe egoïstisch je daad is als je zo ver heen bent dat je dood wil. Lutsers die klagen over egoïsme bij zelfdoding zouden de doodstraf moeten krijgen.

Flodder | 04-12-11 | 16:53

Hoe werkt die zelfmoordspoorlijn met de O.V. chipkaart? Moet je uitchecken na het inchecken, of doet de conducteur dat voor je na afloop?

rara | 04-12-11 | 16:52

Hee laffe multiple minkudogever, ga eens deaud.
Of wees een vent en ga in discussie.

Korreltje Zout | 04-12-11 | 16:50

@frickY | 04-12-11 | 16:26
Is inderdaad een kalme en mooie manier. En die -kudo's hebben ze wel link bekeken: lekker voor de frustro's.

Jaap de Paap | 04-12-11 | 16:50

@Shalome | 04-12-11 | 16:43
Het nadeel daarvan is dat alles in één take goed moet. Je kan het niet even overdoen.

Stormageddon | 04-12-11 | 16:49

Je mag ook niks meer van het CDA..

lichtpunt | 04-12-11 | 16:43

Stormageddon | 04-12-11 | 16:34


Of als echte filmfiguranten die dood moeten. Scheelt weer kunstbloed en bedroevend amateuristisch doodsgereutel.

Shalome | 04-12-11 | 16:43

Te tragisch inderdaad, gone by train*.
Al schijnt verzuipen ook niet je dat te zijn.
Anoniem voor nabestaanden helemaal niet.

* Gaat soms verder dan direct betrokkenen.
Als fotografe had ik onlangs drie onafhankelijke opdrachten ter nagedachtenis van een (bloedmooi) meisje dat, zonder voor wie ook maar enigszins inzichtelijk waarom, fataal op de rails was gesprongen.
Schoot er na en soms in contacten met hen van vol. Niet meteen, professioneel blijven immers.

Zelfmoord blijft evenwel een recht wat mij betreft, maar inderdaad, pleeg het met reden die te begrijpen valt, en zo min mogelijke bende.
Pil(len), als in slaap op bed, en een brief.

Kudtkip | 04-12-11 | 16:42


Weet iemand hiet het nou in Heerlen zit?
Gaan die winkeltjes nou nog down vandaan of niet?

Ik ben het wachten nu wel een beetje zat hoor!

Harry de Slijter | 04-12-11 | 16:42

In de tien jaar dat ik aan de spoorweg Arnhem-Zutphen woonde, maakte ik de (on)nodige maar steevast geslaagde pogingen tot zelfdodingen mee. Wat niet is besproken is het aandeel van de brandweerlieden die naast het samen met de politie vergaren van de lichaamsdelen ook nog de locatie moeten reinigen. Eén keer maakte ik mee dat bij Ellecom een man voor de trein stapte, maar niet eerder dan dat hij zijn fiets op slot had gezet. Hoever ben je dan al heen?
Volgens mij zijn suïcidalen na het besluit definitief uit te stappen eh... voor te stappen volkomen van de wereld. Daarom vind ik de kwalificatie van 'asociaal' van GS incorrect. Sterker, volkomen van de wereld.

Van Dikhout | 04-12-11 | 16:41

Uit ervaring weet ik dat jullie je huiswerk niet hebben gedaan, het zijn er namelijk meer dan 400 per jaar. Ik stel voor dat familieleden van deze IDIOTEN de trein even rijden voor een uurtje. kijken of of het allemaal nog zo zielig is.

Kwatz | 04-12-11 | 16:40

Ik heb eens een docu gezien (kan hem natuurlijk nu niet vinden op de internets) waar werd gezocht naar de meest humane manier van de doodstraf toepassen.

Uitkomst was een druktank waar de luchtdruk langzaam wordt verlaagd waardoor degene door zuurstof gebrek langzaam in slaap valt. Het gevoel daarbij schijnt een soort prettige dronkenschap te zijn en dan val je in slaap en de rest maak je niet bewust meer mee. Ik vraag mij alleen af of je het dan niet benauwd krijgt op een gegeven moment.

Dood door g krachten in een centrifuge scoorde ook vrij hoog qua humaan-pijnloos meen ik mij te herinneren.

Iedereen die serieus zelfmoord wil plegen zou een pil moeten kunnen krijgen. Zo veel netter dan dat gesplatter..

Canis Spurcus | 04-12-11 | 16:38

Heuj, mijn idee.. even patentje neer gaan leggen.

j0shua | 04-12-11 | 16:37

Down, not across. Da's beter voor de treinmachinist.

rara | 04-12-11 | 16:35

Voor veel zelfmoordenaars is suïcide the final fuck you.

Jaap de Paap | 04-12-11 | 16:34

Of gewoon de pil van Drion invoeren.

neemjemoederindemali | 04-12-11 | 16:34

Wat ook nog kan is dat suïcidalen zich vrijwillig opgeven als wild voor de jacht. Nu er bijna nergens meer gejaagd kan worden op echt wild is dat wellicht een aardig alternatief.

Stormageddon | 04-12-11 | 16:34

Laat Julio Poch weer een paar vluchtjes maken.

Korreltje Zout | 04-12-11 | 16:30

Wat me aan deze discussie steeds opvalt is de blinde haat die zelfmoordenaars oproepen. Het zijn vaak zachtaardige mensen, die deze wereld te hard vinden en er niet weerbaar tegen zijn. Maar omdat ze afwijzen waaraan wij vasthouden, het leven, willen we dat ze pijn lijden - van een rots springen, voor een trein gooien.

Wat we moeten doen, is euthanatica makkelijker vrij geven. Dan kunnen mensen een zachte dood sterven, met hun vrienden en/of familie. Ze hoeven niet nodeloos extra te lijden omdat wij het niet snappen.

Arrabinekoeterine | 04-12-11 | 16:30

Of doe de stunts in een actiefilm zonder budget voor special effects. Word je op de valreep nog beroemd + royalties voor de nabestaanden. Win-win.

Korreltje Zout | 04-12-11 | 16:28

Hoezo nou weer -2. Koolmonoxide is serieus een goede uitweg;
"Door koolmonoxide vergiftigde personen en dieren vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt." — nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmonoxide...

frickY | 04-12-11 | 16:26

Een moord-idee.

Vooral als je bedenkt hoeveel mensen zonder enige zelfmoordneiging voor zo'n ombemand locomotiefje gegooid kunnen worden.

:-/


Shalome | 04-12-11 | 16:26

Als je een aflevering van Paul de Leeuw helemaal hebt uitgezien word je vanzelf suïcidaal...

eerstneukendanpraten | 04-12-11 | 16:24

je kan je eigen ook zonder teveel collateral-damage de k@nker roken
---
Pijnlijk en duurt even,
Ow neeh: Wacht, dat doet al 27.5% van de Ned.bevolking, dus ongepast vergelijking ...

FredFlinstone | 04-12-11 | 16:22

Ze moeten gewoon van die spuitbusjes koolmonoxide met mondmasker verkopen.
Goedkoop en pijnloos. Kun je gewoon thuis in je lievelingsstoel zitten terwijl de lijkschouwer vast onderweg is.

Als ze er direct wat conserveringsmiddelen instoppen blijf je ook mooi tot de opbaring, is voor iedereen leuk.

frickY | 04-12-11 | 16:20

Bon!

vMuiden | 04-12-11 | 16:20

Jeremy heeft gelijk.

mental K | 04-12-11 | 16:19

"The bridge", ook een goeie documentaire over the golden gate bridge.

Max Stirner | 04-12-11 | 16:17

Bij de spoorweg: er staan aan begin en eind van dat spoor toch wel een treinwasserette? Wordt anders zo'n vies gezicht, zo'n besmeurde trein...

ZKH EénOog | 04-12-11 | 16:16

Dan is de fun van zelfmoord er af voor de suicidaaltjes.
Anderen moeten nog één keer last van ze hebben.

AIVD-medewerker | 04-12-11 | 16:16

Zelf getuige van geweest, op mijn verjaardag nota bene, na een paar weken daarvoor een van mijn beste vrienden en steun en toeverlaat verloren te hebben door een niet-egoistische vorm van zelfmoord... Het is ontzettend treurig en misselijk om te zien en ik vind het eerlijk gezegd best egoistisch om daar zoveel onbekende naast je familie en vrienden mee lastig te vallen. Uiteraard is rationeel denken ver weg bij suidicalen, maar ik hoop toch echt dat men bij het besluit tot het verlaten van het aardse bestaan daar meer rekening mee probeert te houden.

Davidson | 04-12-11 | 16:15

Een palletje aspirientjes zou ook al kunnen volstaan. Mooie dood, weinig rommel, en weinig trauma verder voor de nabestaanden die anders naar een gesloten kist, dan wel meerdere kistjes, moeten staan te staren. Niet dat je omgeving het belangrijkste is dat er in je hoofd omgaat, wanneer je zelfmoordneigingen hebt, maar toch...

ZKH EénOog | 04-12-11 | 16:14

Zeeschuimer | 04-12-11 | 16:12
*dat

Zeeschuimer | 04-12-11 | 16:14

Laat in ieder geval even een berichtje achter voor de machinist met 'bedankt' of steek op het laatste moment even je duim op.

Canis Spurcus | 04-12-11 | 16:14

En ook dat is de schuld van de EURO

likmegaties | 04-12-11 | 16:14

Je kan ook gewoon zo maar een winkelcentrum in Heerlen binnenlopen.

James St John Smythe | 04-12-11 | 16:12

Wie gaat dan ding besturen, of is een knopje 'aan', al voldoende?

Zeeschuimer | 04-12-11 | 16:12

-weggejorist-

Venomous | 04-12-11 | 16:11

Zet bij iedere vullisbelt een grote shredder.

vetkleppert | 04-12-11 | 16:09

"Zit die stofzuiger weer tendentieus (en met domme tikfout) te reaguren? Ik geef hem lekker -1"
Wacht! www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Fact...
0,65 * 0,25 * 720 = 117 doden op de snelweg in 2009. Het 'Koos Spee instituut' zegt het zelf.

kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 16:07

Stijlloos geniaal idee.

Fijnstoffer | 04-12-11 | 16:07

Ik denk dat de gieren uit afrika goed gesubsideerd worden door de NS en vele Forenzen.

zuigtablet | 04-12-11 | 16:07

Dan zouden depressieve Branbanders eerst ruim drie uur met de trein moeten reizen om er een einde aan te maken. Dat gun je niemand!

Handige Harrie | 04-12-11 | 16:06

We kunnen ook proberen te zorgen dat mensen minder suicidaal zijn. Of is dat raar?

Groetjos | 04-12-11 | 16:06

Zolang euthanasie nog grotendeels een taboe is en zelfs strafbaar in veel gevallen, zal zelfmoord veel gedoe en rotzooi op blijven leveren.

Met dank aan de christenhonden in de politiek.

Bakito | 04-12-11 | 16:04

Er vallen weer slachtoffers door treinen, dan door auto's op de snelweg. Asfalteren die rails! Behalve die zelfmoordspoorlijn dan.

kapotte_stofzuiger | 04-12-11 | 16:04

Ik zeg: doen!

Ferdi Rivas | 04-12-11 | 16:02

Jullie moeten meedoen met 'het beste idee van NL' of hoe dat programma dan ook heet.

Jopie2009 | 04-12-11 | 16:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken