
De overheid en grote bouwprojecten.
Faal,
faal,
faal. Bruggen, tunnels, metrolijnen, snelwegen, Maasvlaktes, vliegvelden in zee: alles gaat van proefballon via aanbesteding naar protestgroepen tegen polderlawaai & huizenverzakkingen tot driemansstichtingen voor het behoud van het broedgebied van zeldzame Aziatische boktorkevers (bestaan!). En dan kost het uiteindelijk te veel geld, is het te duur of kunnen we het niet betalen, waarna er bedrijven failliet gaan, vakbonden in actie komen en iedereen elkaar de schuld geeft tot er hoorcommissies aan te pas moeten komen terwijl het tumbleweed door gure windvlagen over de diverse verlaten bouwplaatsen van half afgeronde monsterfaals tuimelt. Karla Peijs
zegt zelf: "Bij Waterstaat is iedere dag een ramp." Uiteindelijk heeft niemand het gedaan en wordt er gewoon nóg meer geld tegenaan gegooid om de boel op de rails te houden. Zoals met de HSL,
de duurste spoorwegfaal ooit. Niemand wilde extra betalen om een kwartier sneller in Antwerpen te zijn en daarom mag iederéén nu lappen om een gat van 300 miljoen dicht te treinen (ook als u altijd met de auto gaat), terwijl het overvolle spoornet per 2015 vrijgegeven wordt voor concurrentie en een nieuwe
Harmelen dus eerder te verwachten valt dan een werkende ov chipkaart die ook voor Syntus, Arriva, Connexxion of de box cars van Railion zal werken. En dat terwijl u op het duurste stuk boemelspoor van Nederland voortaan twee keer na moet denken voor u in een wc-loze Sprinter stapt op Schiphol, omdat de HSL pas in Rotterdam weer een perron tegenkomt. Waar is
Camiel Eurlings als je 'm nodig hebt?
Reaguursels
Inloggenje kunt niet eens meer reizen als je wilt tegenwoordig je hebt een of andere vage kaart nodig.. waar koop je die?
Eigenlijk?
Ik reis nooit eigenlijk maar als ik wil kan het niet eens meer want ik heb geen een of andere kaart meer nml.. dus dag spoortnietwegen!
Dan heb ik goed nieuws: RWS gaat 2300 ambtenaren eruitschoppen! Een mooi begin.
In Spanje overal busverbindingen waarbij je het hele land door kan voor minder dan 30 euro in totaal. Maarja, dan is een baan ook weer spannend
Maar met de trein kan je wel altijd Nick & Simon tegen komen , dat dan weer wel .
@ Van Rossem
Tot aan 'Karla Peijs' een prachtige verkorte samenvatting van hoe dit soort zaken werkt in Nederland.
Dus ga je met de auto. Tussen Woerden en Den Haag is een spitsstrook aangelegd. Die is dus vaak dicht. Met heel veel dure camera's en mensen die dit moeten monitoren. Heel erg iritant als het overdag best druk is op een weg waar de linkerstrook helemaal vrij ligt met een rood kruis erboven. Onbegrijpelijk.
Het OV in Nederland is nog altijd fantastisch in vergelijking met het OV in Engeland. Daar moet je 300 miljoen maanden van tevoren ingewikkeld een ticket bestellen, die ja later na uren in de rij te hebben gestaan in Engeland zelf kan afhalen. De prijzen in Engeland zijn flexibel, vroeg boeken is goedkoop, laat boeken = je betaald je scheel. Voor een rit van 100 km betaal je tussen de 5-120 euro, afhankelijk van wanneer je boekt en dan moet je ook nog eens 5 keer overstappen op verschillende maatschappijen, want dat is marktwerking.
Toch zit ik met een vijftal vragen:
- Heeft de toenmalige minister zich ooit afgevraagd of ze zelf een zak euro's meer zou betalen om 10km/h harder te gaan?
- Waarom zo'n lelijke trein? (maak dan iets moois www.zeitnews.org/images/stories/maglev... )
- Waarom kunnen na 100 miljoen jaar de treinen nog steeds niet harder rijden dan ze destijds al konden?
- En waarom is dat geld nooit gestoken in het maken van fatsoenlijke coupé's
- En waarom moet er sowieso geld in zo'n onzin project gestopt worden, voor een van de kleinste landen van de wereld? Van dat geld hadden we Greets Henk en Ingrid ook mooi een magnetron kunnen geven.
Hoe het ooit begon bij de HSL: www.youtube.com/watch?v=Ka6UBwl4fyU
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:04
Nee, wie dan? Berlusconi?
"Minister Schulz van verkeer moet nog eens 300 miljoen euro extra uittrekken om de HSL uit de kosten te helpen. De minister is bereid dat te betalen, maar wil dan wel offers van de NS."
Doet minister Schulz dat uit eigen handtas of heeft ze daarvoor een koffiepotje? Zit minister Schulz in DEZE regering of in de regering van Plopsaland?
Koewous??? Waas da? Fantast.
@Chiant | 18-11-11 | 10:31
Wat is je uurloon voor aspergestekers en aardbeienplukkers?
De werkeloze mensen neerzetten als werkschuw kraaktuig en parasiterend zou voor mij een reden zijn alvast niet bij jou te willen werken.
Dat is dus ook weer alles lekker gemakkelijk over een kam scheren. Betaal de mensen goed, zorg goed voor ze en die paar die dan de uitzondering zijn flikker je er uit.
Overigens de occupybeweging in een zin te zetten met ongewassen kraaktuig bewijst dat je er helemaal niets van snapt.
Van het OV wordt ik altijd melancholisch.In wezen is het alleen geschikt voor bejaarden.studenten en paupers.Je ziet weliswaar mooie studentes,maar ze zijn altijd bezig met hun laptops en mobieltjes,enz.Daarmee is ook aangetoond,dat je niet veel mee kan nemen.In het arme buitenland zie je nog wel eens kooien met kippen en ganzen voor de markt.Het grootste wat je hier ziet zijn fietsen,maar dan moet je ook betalen,net als voor honden.Ik ben een katten-mens en vind dus dat die wijzer zijn.Blijf toch thuis,als je niet met de auto hoeft. "Alle ellende komt door reizen" : Een citaat uit de film "De nacht van Varennes",waarin Lodewijk XVI zo stom was om zijn thuisland te willen ontvluchten,terwijl hij nog vele jaren zijn hobby van sloten-maken zou kunnen beoefenen.Geluk is nooit VER weg.Je huisdeur sluiten met je eigen feilloze slot,gelukkiger kan je niet zijn.
Afgelopen zaterdag in de 'gewone' Intercity ruim 20 minuten stilgestaan voor de Schipholtunnel omdat de (te late en waarschijnlijk half lege) HSL voor moest worden laten gegaan.
Schandalig!
Zolang dit allemaal wordt bepaald door de politiek hebben we niks te verwachten. Alle politici zijn hiervoor niet capabel, laat het a.u.b. overgenomen worden door Virgin.
Kom kom,niet zo negatief. Uw VVD is nu de baas dus we lossen het op. Stukje extra privatisering,beetje meer marktwerkende werking of een flitsend aanbestedinkje naar europees model. Tijdelijk betaalt de burger even iets extra (kwartje) naar model Kok om de aanloopkosten van de sanering te dekken. Links_of_rechtsom,het komt vastgoed.
kapotte_stofzuiger | 18-11-11 | 11:25 |
Zijn dan ook een eclatant succes geworden als je topics hierover moet geloven?
Gelukkig mogen we van de Overheid nog klagen...
Het hele topic is weer lekker tendentieus, dus ga ik even serieus. Ik pik er een paar uit: het ongeval bij Harmelen had destijds nooit hoeven te gebeuren, ook niet met de afwezige ATB. De treindienstleider had een andere keuze kunnen maken, had de andere trein dan door rood gereden, was deze in Utrecht aangekomen i.p.v. A'dam.
Het (kleine) voordeel van treinen en spoorwegen t.o.v. van voertuigen op rubberbanden en asfaltwegen: energieverbruik. Reken maar eens uit wat het kost om de inhoud van een 4000 ton ertstrein, ( of een containertrein ) over de weg te vervoeren. Er is ook binnenvaart, maar die hebben te maken met wisselende waterstanden, reden om de treininfrastructuur in stand te houden. Hetzelfde geldt voor bussen, als je al die passagiers per bus vervoert, denk ik dat dat meer brandstof kost.
De Betuwelijn: was niet nodig geweest als de Brabantse gemeenten waar de lijn naar Venlo doorloopt, niet zo zouden zeuren.
De HSL loopt volgens mij overigens nader aan Breda voorbij, dan bij Roosendaal.
wc-loos? We hebben toch de plaszak? Nu nog de poepzak erbij en alles is opgelost.
Gas, water, elektriciteit, zorg, voedsel, communicatie, allemaal zaken die geprivatiseerd en geïndividualiseerd zijn, maar de overheid bepaalt nog steeds hoe wij ons moeten vervoeren.
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:22
Als jij zegt dat mensen maar moeten gaan sparen dan denk ik inderdaad dat jij bedoelt te zeggen dat mensen maar moeten gaan sparen. Wat zie ik in dit geval over het hoofd?
@rara | 18-11-11 | 11:17
Jij neemt ook alles letterlijk hé.
Als je ziet hoeveel overlast die aanleg van de HSL-lijn heeft gegeven, moet je die file-kosten er eigenlijk ook nog bij optellen.
Inderdaad, 15 minuten tijdwinst is natuurlijk de moeite niet, soms sta je wel eens 45 minuten te kouwkleumen op een station, omdat er weer een storing is.
De oorzaak van al deze faal-projecten is volgens mij dat men dingen mooier wil doen, dan nodig is.
In theorie werkt het dan beter, maar in de praktijk niet, typisch een voorbeeld van teveel theoretici.
De werkelijkheid is namelijk te chaotisch om te vangen in modellen.
Militairen weten dat, omdat zij omgaan met chaotische omstandigheden, daarom zijn er altijd reserves aanwezig en is alles failproof uitgevoerd (dubbel/back-up).
Een ander principe wat ik noem "the pencil in space paradox".
De USA zocht naar een pen die tijdens ruimtevluchten kon schrijven in zwaartekrachtloze omstandigheden, en ook licht moest zijn etc. Zij gooiden er een miljoen ontwikkelingskosten tegenaan en kwamen met de Papermate, de pen die in alle omstandigheden schrijft.
De Russen, die net als met de T-34 tank de Tiger-tank van de Wehrmacht kon verslaan, door simpele, goedkope maar effectieve technieken toe te passen, kwamen met de volgende ingenieuze oplossing:
Een potlood aan een touwtje, zodat deze ook niet zou gaan rondzweven in hun ruimtecapsule...
Wat doet de nederlanse overheid?
De meest complexe, dure en storingsgevoelige oplossingen kiezen.
Zoals: OV-chip, NZ-lijn (een simpele busbaan door de stad had beter gewerkt zoals in Bogota, Colombia), de HSL-lijn, etc.
Nog een ander voorbeeld: de ICT-chaos bij de gemeente Amsterdam, waarbij de ambtenaren voor de zekerheid maar met gmail communiceren, omdat het interne systeem niet werkt.
Stap dan gewoon over op de cloud oplossingen die Google al ontwikkeld heeft voor bedrijven.
Om terug te komen op het busbaan-idee i.p.v. van ondergronds door de stad gaan: Op de busbaan, kan men gelaagde bussen laten rijden op gas of electriciteit, dus geen vervuiling of lawaai.
Mocht er een bus uitvallen, loopt niet het hele tunnelsysteem vast, maar kan de defecte bus makkelijk gepasseerd worden, minder gevoelig voor brand of aanslagen, geen roltrappen nodig, geen verlichting etc, en natuurlijk vele, vele malen goedkoper.
Doordat men het TE mooi wil maken, faalt het systeem jammerlijk.
Het nederlandse spoorwegennet is ook veel te dicht bezet, en in theorie sluiten de schema's misschien mooi op elkaar aan, maar er hoeft maar dit te gebeuren, en er is totale chaos, die uren voortduurt en uitspreidt tot over het hele land.
Het zou beter zijn om meer ruimte in te bouwen voor onverwachte fouten.
Hetzelfde zie je ook op het werk: in theorie kan al het werk gedaan worden, maar wanneer is die ideale situatie nu van toepassing, dat er geen zieken zijn, of mensen met verlof.
Als ik dit aankaarte op mijn werk, wer dit altijd weggewuift met de woorden: "Ja, maar we komen er toch altijd uit?".
Stukje A4 van Delft naar Rotterdam. Kon voor 300 miljoen, maar wordt 1 miljard. Zoek maar op.
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:14
Doe dat zelf. Leg ze maar uit hoe het volgens jou werkt: als mensen geen inkomsten hebben dan moeten ze gaan sparen, want dan houden ze geld over. * hoofd explodeert
@vetkleppert | 18-11-11 | 11:13
Het is ook geen verplichting.
@Reinaert | 18-11-11 | 11:15
Het platteland heeft weer andere voordelen. Minder overlast van auto's bijvoorbeeld.
@rara | 18-11-11 | 11:13
In een utopisch land betaal je geen wegenbelasting, zijn brandstofkosten laag en produceert men zelf goedkope auto's. De gewone (snel)wegen zijn gratis, maar voor de luxe 3-baans snelwegen betaal je een kleine bijdrage bij gebruik.
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:14
Nogmaals, in veel gevallen is treinreizen een betere optie, niet in alle.
@Bakito | 18-11-11 | 11:07
Een reputatie als automobilist? Daar heb ik pe0p aan. Een automobiel is voor mij een gebruiksvoorwerp en geen statusverhogend of geslachtsdeelverlengend hebbedingetje. Die auto gebruik ik dus ook niet als 't niet echt nodig is.
Maar de trein nemen is ook weer zoiets: het dichtsbijzijnde station hier ligt op een kilometer of drie. Voor mij alleen te bereiken per rijwiel of benenwagen want er is géén busverbinding. Wil ik dus lekker snel van stad naar stad dan moet ik inderdaad éérst die acht kilometer naar de stad maken. En zou ik dat des zondags willen doen heb ik exact één bus per uur die me meeneemt. En die uiteraard géén aansluiting heeft op die eau zeau fijne trein.
Reizen per OV wordt op die manier wel een onderneming. Willem Barentsz revisited zeg maar, anno 2011. Gewoon omdat het (niet) kan.
Tja, 30 jaar neoliberaal beleid begint zich steeds meer te wreken.
@rara | 18-11-11 | 11:13
Vertel dat laatste even aan de overheid.
@Bakito | 18-11-11 | 11:10
In jouw geval dan niet, maar niet iedereen woont op 5 minuten van een station.
Als ik met de trein zou willen en met OV naar het station ben ik al 12 kwijt alleen om bij dat station te komen.
rara | 18-11-11 | 11:08
De bus & taxi & luxe toeringcarbedrijven nemen de trajecten bij voldoende vraag vanzelf over. Busbanen moeten wel exit, gewoon samen in de file zodat ov-ers niet worden voorgetrokken en ook het belang van asfalt gaan zien.
Bus is ook veel flexibeler, want als t lastig wordt? 'de ns zet bussen in'
@Bakito | 18-11-11 | 11:09
Heb je een kwartier de tijd om dat allemaal te lezen?
Kort samengevat: over mijn lijk.
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:09
Ik zal het nog een keer herhalen, want het dringt niet tot je door: ze hebben niet voldoende inkomsten om een auto te kunnen betalen. Je weet wel, aanschaf, afschrijving, wegenbelasting, benzinekosten enzovoort.
Dit is echt basisschool economie: je kunt niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt.
De tijd dat GeenStijl en zijn reaguurders daadwerkelijk iets leren over de spoorwegen, is een tijd waarin moslimbroeders met katholieken naar bed gaan...
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:09
Vijf minuten fietsen naar station. Of is dat een wereldramp?
@seven | 18-11-11 | 11:05
Precies, en dan al die extra reiskosten van werknemers doorberekenen aan private bedrijven.
@rara | 18-11-11 | 11:08
Dan sparen ze er maar voor.
@vetkleppert | 18-11-11 | 11:06
Als je er zelf voor betaalt, waarom maak je er dan geen gebruik van?
@Bakito | 18-11-11 | 10:56
Dus die trein stopt bij jou voor de deur om je naar Utrecht te brengen voor de deur waar je moet zijn.?
Da's inderdaad rendabel, of ik het geloof is een tweede.
HSL treinen zijn trouwens pp 'veel vervuilender dan een auto.
@Che_cuevara | 18-11-11 | 11:05
Studenten, schoonmakers en secretaresses hebben niet voldoende inkomsten om een auto te kunnen betalen.
@Reinaert | 18-11-11 | 11:03
Op het platteland is het een ander verhaal, daar ben ik het mee eens. Niettemin blijf ik erbij dat, vooral van stad naar stad, je vaak beter voor het spoor kunt kiezen. Tenzij dat slecht is voor de reputatie als automobilist natuurlijk. Dan moet je gewoon in de file gaan staan en een godsvermogen uitgeven aan parkeergeld en wielklemmen.
@Porrello | 18-11-11 | 11:03
Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon is de A12 6 baans.
@Bakito | 18-11-11 | 11:04
Dat het zo lekker goedkoop is komt omdat de automobilisten er onvrijwillig de helft aan bijdragen. En er alsnog niet dood in gevonden willen worden.
Dat NL telkens valt voor de treinlobby vanuit oa links. In de praktijk zijn ze niet eens bereid om de (meer)kosten van een kaartje zelf te betalen. NS & rails verkopen en alle subsidies eraf, laat treintoko's zelf maar op eigen risico inschatten of die autolozen in staat zijn een hsl terug te verdienen.
@rara | 18-11-11 | 11:00
Ik bedoelde die aankoop van auto's.
@Hölzenbein | 18-11-11 | 10:24
Jij snapt dus niet dat die 300 miljoen niet door DEZE regering is uitgegeven, koewous.
@rara | 18-11-11 | 11:02
Daar vond ik ook al zo'n propagandistisch geurtje aan zitten, inderdaad.
@vetkleppert | 18-11-11 | 11:00
In veel gevallen is de trein een betere optie qua geld en tijd. Ik laat mijn auto er soms voor staan. Geloof het of niet.
@Bakito | 18-11-11 | 10:56
Meestentijds pak ik m'n fiets ook. Al doe ik er wel wat langer over dan een kwartiertje, wegens geaccidenteerd terrein en slechts drie versnellingen.
Pak ik de bus en heb ik geen OV-RFIDcard op zak kost een retourtje 'stad' me welgeteld TIEN euro. Hallelujah! Kassa!
En dan heb ik wel keuze uit twee bussen per uur. Dat maakt veel goed.
A4, A2, A12, A13, A15, A16, A20, A27
Wie deze trajecten aanpakt naar 6 baans asfalt maak ik direct 100k over.
@vetkleppert | 18-11-11 | 11:00
Het O.V. biedt onverwachte kansen:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/11/...
@Che_cuevara | 18-11-11 | 10:56
Veel studenten en werknemers zijn afhankelijk van het openbaar vervoer om naar hun studie of werk te gaan. Zou het echt goed voor de economie zijn om die groepen thuis te laten zitten?
@Bakito | 18-11-11 | 10:56
Nou, vooruit dan. Omdat ik graag wil kunnen doorrijden op ons chronische asfalttekort.
Je struikelt in de trein over de halfnaakte lekkere wijven die popelen om een hete sexdate in hun agenda te kunnen zetten.
Zouden er veel automobilisten in trappen, denk je?
Prutsers, als er treinen zijn die tussen de 10 grote steden van NL 400km/uur rijden en een dienst regeling als een atoomklok hebben kom ik weer eens kijken.
Als ik Rutte was belde ik eens met Johan...... Gewoon, voeten op tafel en geen agenda....
@necrosis | 18-11-11 | 10:56
Liften, ook een goed alternatief.
mooie woorden dus...
Niet dan iemand dit topic leest, maar van Eurlings begreep ik uit de beroepsgroep dat hij vooral lippendienst leverde....
@dosis | 18-11-11 | 10:06
Of zo'n machinist of conducteur daar iets aan kan veranderen.
@Bakito | 18-11-11 | 10:41
Zodat jij meer kans maakt met je bordje [bestemming] en opgestoken duim.....
Ik heb je banaanban trouwens weer opgeheven, vanaf vandaag weer verse aanvoer vanuit het westen...
*grinnik*
@Reinaert | 18-11-11 | 10:51
Waarom fiets je niet naar de stad? 8 km moet de doen zijn in een kwartiertje....
Mijn verhaal. Ik moest gisteren naar de Jaarbeurs in Utrecht. In de spits. Met de trein van deur tot deur 70 minuten. Kosten 13 euro voor een retourtje. Qua tijd en geld stukken voordeliger dan wanneer ik per auto had gereisd. Verder heb ik altijd leuke ontmoetingen in de trein, soms uitdraaiend op vervolgafspraken. Hallelujah, life is good!
@rara | 18-11-11 | 10:07
Maar wel goed voor de economie.
@Bakito | 18-11-11 | 10:42
Het is wél zo erg. En het wordt steeds erger.
Ik woon op slechts acht kilometer afstand van 'de grote stad' en die is per OV slecht bereikbaar wegens een uitgedunde dienstregeling. En krijg je dan al zo'n bus te pakken (als 'ie dus op komt dagen dat is) dan kom je terecht in een stinkende, vuile, slecht onderhouden bak die bestuurd wordt door een doofblinde chauffeur.
Zou je varkens op deze manier vervoeren zou Marianne Thieme een - overigens terechte - opstand ontketenen. En zou Dion Graus schuimbekkende tirades kunnen afsteken.
@kingdavid | 18-11-11 | 10:18
Dat verschil in reistijd Breda-Schiphol wordt veroorzaakt doordat de NS de standaard route via Den Haag "geoptimaliseerd" heeft in het voordeel van Fyra middels onhandig overstappen op Den Haag HS. En het wordt volgend jaar nog verder "geoptimaliseerd" met extra stops van de standaard route in Schiedam etc..
Castle Bravo | 18-11-11 | 10:40
En vooral ook in de ergernissen als er weer zo'n dikke shagrokende tokkie besluit om de andere dikke shagrokende tokkie met 1 km/u meer snelheid in te halen.
Nou zéker, waar zijn de Camiels? Was iedere bestuurder, lokaal, regionaal of landelijk, maar zo besluitvaardig en vasthoudend als hij... Eeuwig zonde dat die man uit de politiek is gegaan, wat mij betreft had hij nog wel een aantal jaren op zijn voorlaatste positie mogen blijven zitten, dat had op den duur meer hout gesneden...
@Reinaert | 18-11-11 | 10:33
Stel je niet zo aan. Zo erg is het ook weer niet.
Mooi allemaal met de auto. Dat schiet op!
@kapotte_stofzuiger | 18-11-11 | 10:04
Ik ben ook voorstander van het asfalteren van het spoor. Maar dan enkel en alleen om al het vrachtverkeer erover heen te laten rijden. Dat gaat pas schelen in de files en de transportkosten.
De laatste keer dat ik met de trein heb gereisd kwam er nog een vriendelijke conducteur een gaatje in mijn kaartje knippen, kon ik een lekker bakkie koffie en een kano kopen en ongestoord genieten van het landschap.
Ik begrijp dat er onderhand wel een en ander is veranderd.
Dat de HSL een flop zou worden, stond bij voorbaat al vast. Het waren vooral de Rotterdamse en Amsterdamse PvdA-bobo's onder aanvoering van Wim Kok die het niet nodig vonden dat de trein zou stoppen in een agglomoratie met meer dan 1 miljoen inwoners (lees Den Haag). Dit zou namelijk een oponthoud van zeker wel vijf minuten betekenen. Dat er nu duizenden reizigers per dag geen gebruik maken van de HSL en er een totaal nieuwe spoorbaan aangelegd moest worden ... ach ... het was toch maar belastinggeld. Een parlementaire enquête zou hier zeker op zijn plaats zijn. Onder druk van de Rotterdamse PvdA is overigens ook de Betuwelijn aangelegd ... ook al zo'n overweldigend succes.
Fatsoenlijk, betaalbaar, veilig en effectief openbaar vervoer is gewoon een noodzaak, zeker in stedelijke agglomeraties. Als ik voor een simpele boodschap naar 'de grote stad' moet maak ik er ook gebruik van, al was het maar omdat de auto eigenlijk geen optie (meer) is wegens parkeerobstipatie.
Jammer genoeg is het OV in dit land onfatsoenlijk, onbetaalbaar, onveilig en inefficiënt. Maar dat terzijde uiteraard.
Door welk misverstand weet ik niet meer, maar ik ben eens met de trein gereisd, 1e klas... en dacht dat ik daardoor gevrijwaard was van plebs en gepeupel. Dat was een misverstand... een dronken/stoned zijnde student, onderuit gezakt poten op de andere bank tegenover hem en constant bellen, zo hard dat iedereen het moest horen. Een kassa meisje deed precies het zelfde... leek wel een kippenhok.
Nooit meer met de trein!
@Hölzenbein | 18-11-11 | 10:24
Ik zoek nog aspergestekers en aardbeienplukkers. Ik kan zo 50 man aannemen en mijn buurman ook. En als een werkloze dan geen trek heeft om zelf met z'n poten in de aarde wroeten: er ligt hier ook nog een heleboel grond te pacht. Bedrijf opstarten en gaan! En een deel van de werklozen is daar ook echt niet te beroerd voor en zit ook maar korte tijd zonder werk, maar het zijn de usual suspects, -het werkschuwe ongewassen kraaktuig- de occupybeweging, die zeer structureel en principieel tegen iedere vorm van bijdragen aan maatschappelijke meerwaarde zijn. Maar wel -parasiteren- verwachten dat de rest sociaal is.
Voor de optimisten onder ons: die ov-chip kaart laat opsporingsdiensten exact zien waar je reist of reisde. Dat je er mee reizen kunt is dus eigenlijk noodzaak, geen hoofdzaak.
Dat megalomane HSL project is erdoor gedrukt door de lobby van aannemers. Even vergeten dat die rails er al een jaartje of vier ongebruikt lagen (a raison van een miljardje per jaar aan rente) voordat er ook maar een proefboemeltje overheen tufte. Inmiddels rijdt die snelle trein leeg heen en weer naar Parijs, terwijl de bedoeling was dat het een alternatief voor het vliegtuig zou worden op de korte afstanden. Maar wie laat dan ook een combinatie met de KLM toe als operator van de snelle verbinding, die moet concurreren met het vliegtuig ? Of je een zelfstandige keurslager in de lokale supermarkt in de vleesafdeling zet... Elke dorpsmongeaul zou er om worden uitgelachen.
Flikker die KLM eruit, maak de kaartjes goedkoper en je zult zien hoe snel die trein volloopt met passagiers. Want voor normale treintarieven wil je best naar Parijs, niet alleen zakelijk. Maar om die mega fail nu in handen te laten van de huidige operator met de KLM/Air France als grootste aandeelhouder, is een verdachte zaak. Niet alleen stinkt de aanleg van de HSL naar bevoordeling, ook de keuze voor de operator stinkt vreselijk. Politieke beerput nummer 1, waar volgens mij de bouwfraude een hobbieklupje bij is..
Hölzenbein | 18-11-11 | 10:24 |
Had niet gedacht dat ik het ooit eens zou zijn met een standpunt van je. +1
Het belangrijkste bezwaar aan openbaar vervoer is, dat het openbaar is.
En dat er geen asbakken meer in zitten helpt ook niet.
Niet alleen in Nederland hebben de mensen soms hun buik vol van het OV:
punjapit.files.wordpress.com/2010/07/0...
Geweldig ... in Frankrijk rijdt de TGV al 30 (!) jaar, efficiënt en zonder ernstige ongelukken. In België kun je al 15 jaar met de TGV van Brussel naar Parijs.
Maar in het kneuterige Nederland krijgen ze het natuurlijk niet voor elkaar.
"Openbaar vervoer brengt je van de plaats waar je niet bent naar de plek waar je niet heen wilt, op het moment dat het je niet schikt en in gezelschap van mensen waar je niet samen mee wilt reizen."
A. Wolthuis, Zuidooster Autobusdiensten, 1978
Als er weer meer werkelozen komen moet je de 300 miljoen niet investeren in een project waar dan - logischerwijs - minder mensen mee reizen omdat ze geen werk hebben, maar in werk! Zo simpel is het, maar dat snappen die koekwouzen van deze regering niet.
@Biersmurf | 18-11-11 | 10:16
Mooie studentes? Die zien er na negen maanden studie uit alsof ze zwanger zijn van een fust bier.
In het OV zaten vroeger hoofdzakelijk zure, autistische chagarijnige ambtenaren, bejaarden en uitkeringstrekkers. En het lijkt me sterk dat dat veranderd is sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald.
De trein? Nooit of te nimmer meer. Twee eerste klas tickets gekocht met zitplaatsgarantie. Bijna 500 Euro. komt onze zoon en zijn vriendin bij de GVD,GVD duurbetaalde stoelen zitten er twee oude lijken op die weigerden op te staan.
Passagiersconsulent erbij, hoe verzinnen ze de naam, en helaas ouderdom gaat voor reservatie dus ze hebben heel de rit tot Parijs op hun koffers gezeten.
irma zonderboezem | 18-11-11 | 10:14
Als u van slappe lullen houdt heeft u wellicht gelijk.
Ik ga Karla een brief sturen en ook 300 miljoen euro vragen.
Even voor de duidelijkheid: de HSL loopt van A'dam naar R'dam langs Roosendaal naar Belgie en Frankrijk. De Fyra rijdt tussen A'dam, Schiphol, R'dam en Breda.
Dat gezegd hebbende, ik vind het heerlijk om in plaats van 1,75 uur maar 50 minuten te hoeven doen over het traject Breda-Schiphol. Niks kwartiertje winst, da's een voll 55 minuten. Maar of daar nou 300 miljoenmiljard euro aan uitgegeven had moeten worden? Het is vooral handig voor de forenzen, al zijn die er dus niet zo veel...
Ik zou zeggen, blijf allemaal maar lekker in de file staan, dan heb ik veul plaats in de trein. En mooie studentes om me heen...
Vijftig procent van het budget voor infrastructuur en mobiliteit gaat naar het OV.
Terwijl het voor nog geen 10% van alle reizigerskilometers (laat staan reizigersmanjaren) verantwoordelijk is.
Veel plezier straks weer bij de pomp. De zwaar gesubsidieerde OV-losers danken u.
James Lastig | 18-11-11 | 10:11
Inderdaad!
Als je een HSL wilt exploiteren en je gaat vervolgens in gehuchtjes als Breda stoppen in plaats van non-stop doorkachelen naar Brussel/Parijs, gek he dat niemand daar extra voor wil betalen?
James Lastig | 18-11-11 | 10:10
Ze kunnen het slechter treffen die dames bij de KLM...:-)
Jezus wat een zuur gezemel weer zeg.
2e klas afschaffen. Koffiekarretje. WC's er bij. Elke 15 minuten een trein die op tijd komt. Tochtvrij verwarmd perron. Stewardessen. En dan heel misschien ga ik eens met de trein. Misschien.
Het overvolle spoor wordt na 2015 helemaal niet vrijgegeven voor concurrentie zoals het er nu naar uitziet. Het gaat op zijn hoogst om 4 lokale lijntjes in de provincie. Voor de rest blijft het gewoon NS.
www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan...
-weggejorist-
ZDEV | 18-11-11 | 10:09
U vergeet : op een tijdstip dat het je niet uit komt.
Camiel Eurlings is goddank opgesodemieterd en probeert nu geloof ik KLM stewardessen te neuqen.
Chiant | 18-11-11 | 10:06
Tel daar nog even bij:
- Chagrijnige chauffeurs / conducteurs
- Stinkende medereizigers
- Asociale medereizigers
- Geen kovvie
- Geen stroom
- Geen privacy
Ergo, het OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet wil zijn in een smerig hok waar je niet in wil zitten met domme mensen waar je niets mee te maken wil hebben.
Er is overigen op de VU onderzoek gedaan naar grote logistieke aanbestedingen. Heldere conclusies. (Maar dit kabinet krijgt die uni's ook nog wel wegbezuinigd!)
@kapotte_stofzuiger | 18-11-11 | 10:04
Meer keuzevrijheid? Als je de trein afschaft dan verplicht je mensen om een auto te kopen en mee te doen met het filerijden. Niet liberaal, dus.
Vroeger was niet alles beter, maar sommige dingen wel:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...
Hef aub dat onrendabelenvervoer op.
Ze kunnen toch lopen, die paupers?
Het enige voordeel aan de trein is dat je er veel meer lekkere wijven ziet dan op de snelweg. Voor de rest zuigt het apenballen, want vies, traag, vol, duur en defect.
Ach, soms moet je gewoon met de trein, om dat al die keuzevrijheidridders met z'n allen weer een monsterfile hebben gemaakt.
Als je dan zo slim bent, solliciteer dan bij de NS, ProRail of Connexxion en doe er wat aan.
Beetje schreeuwen vanuit de file schiet ook niet op, neh?
HSL gaat wellicht naar Virgin.
Herinnert u zich de foto's niet meer?
www.google.nl/imgres?q=branson+tutu+be...
Ik vind het prima als volwassenen met treintjes willen spelen, maar niet van mijn belastinggeld.
Daarom, als roepende in de woestijn: "asfalteren die spoorwegen", minder onderhoudsgevoelig, meer keuzevrijheid (hallo liberale VVD) en goedkoper (je zou er zelfs tolwegen van kunnen maken)
REAGEER OOK