Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nomineren! De Pop Is Dood Media Prijs

baspaternotte.jpg Mediamensen mogen zichzelf graag kapot feliciteren. Meestal wordt er intern overlegd wie deze keer de gouden ganzenveer in de reedt of de tegel tegen de kop krijgt, maar soms mag Het Publiek doen alsof zij er wat over te zeggen hebben. Zoals bij de Pop Media Prijs. Hoewel? De winnaar van vorig jaar kiest uiteindelijk van een standaardlijstje usual suspects dat ieder jaar gekopieerd wordt. Ctrl-C/Ctrl-V-bewijs: Bart Wijlaars (Televaag) zit niet meer bij Off the Record en zowel John Schoorl als Bert van de Kamp wonnen de prijs al eerder. 's Lands popjournaille is bovendien de grootste haat & nijd-sector in medialand (die band is kudt want pastiche zonder brille / nee die band is awesome en je bent zelf kudt / pff ik loop tenminste geen drie dagen achter met de nieuwste blokjesbloezenpolderband uit Buttplug, Wisconsin zoals jij / je bent zelf een pastiche met een moeilijke brille - zo ongeveer). Zelfs bij de Gouden Kalveren is men nog minder haatdragend dan in de mediatak met de Meeste Crossmediale Fitties tussen Kranten, Bladen & (Hobby)blogs van Nederland. Dáár zouden ze eens een prijs voor uit moeten reiken. Levert ongetwijfeld snoeiharde doch zeer vermakelijke juryrapporten op. Anyway, tijd om ons tegen deze WC Eend aan te bemoeien. Bindende Nominatiesuggestie voor de Pop Media Prijs 2011: Arjan Terpstra van De Pers, die popmuziek morsdood verklaarde (infographic PDF1 & PDF2). Gaarne op deze pagina onderaan 'Arjan Terpstra' invullen en laat die andere vier namen die je aan mag vinken maar leeg. Het is al pastiche genoeg allemaal.

Reaguursels

Inloggen

Nee, was aan Biff Eagleburger | 12-10-11 | 15:56 gericht.

343 | 13-10-11 | 10:35

343 | 13-10-11 | 09:44 |: Sta je nou in jezelf te praten betreffende je muziekkennis (je plempt eerst een reactie van gisterenmiddag 15:01)

Maar je hebt wel een punt. Justin Bieber is een typisch gevalletje Simon Cowell-wansmaak. Moesten ze sowieso verbieden; al die "talentenshows" die complete nitwits vertellen dat ze muziektalent hebben. Zo krijgen we de muzieksector wel naar de kloten.

Of is het een samenzwering van de muziekindustrie c.q. platenbazen om piraterij tegen te gaan ? Naar het motto "wij verdienen niks meer dus krijgen jullie enkel nog rotzooi" terwijl het eerder is "Wij downloaden omdat het aanbod en de prijzen zó vreselijk zijn dat kopen amper nog loont".

Titan T. Fox | 13-10-11 | 10:10

@343 | 12-10-11 | 15:01

Dat je muziekkennis ondermaats is?

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 15:56

Nee, dat je uit je nek lult.
The Beatles en Jimi Hendrix zijn uitgemolken, maar zijn wel uber getalenteerd en maakten hun eigen muziek. Vergelijking van niets dus.

Het uitmelken is nu een industrie geworden met als triest dieptepunt Justin Bieber.

343 | 13-10-11 | 09:44

@tittn

Jean Michel Jarre (Oxygene), Mike Oldfield (Tubular Bells), Supertramp, Pink Floyd, Kraftwerk, Yes, Police, 10 CC, Kate Bush, Gary Numan, Abba, Queen, Robert Palmer, Diana Ross en UK (Ik wierp even een blik op m'n cd kast.) Dit was trouwens een mystieke eendagsvlieg. Uk - Rendevouz 6.02.

Met dit nummer sluit ik af. Goedenacht......

www.youtube.com/watch?v=l8Quu3nb6Is

strikdewepstroper01 | 13-10-11 | 02:26

strikdewepstroper01 | 13-10-11 | 02:06 | + 0 -
Dat had ik door, ik maakte een grap terug, wat u vervolgens niet opmerkte :)
Welke 70's muziek luistert u dan met name, de progkant (Genesis/Yes/Floyd), fusion (Mahavishnu/Weather Report), jazz(Miles Davis, Hancock), mainstream (Beatles/led Zep), of andere?

tittn | 13-10-11 | 02:13

Ik bedoelde het grappig. Dacht wel dat u zo zou reageren. Ik ben voornamelijk thuis in de jaren '70 en '80 muziek. Maar heb wel wat klassiek staan. Veel instrumentaal, viool, klavecimbel, harp e.d.

strikdewepstroper01 | 13-10-11 | 02:06

strikdewepstroper01 | 13-10-11 | 01:33 | + 0 -
Jawel, maar voornamelijk van de muziek na zijn 20e.
Viel dat nummer wat u toevoegde niet onder de 'worst 80's hits ever' of zoiets? Staat me iets van bij.
Bent u eigenlijk een liefhebber van klassieke muziek @strikdewepstroper01 ?

tittn | 13-10-11 | 01:43

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:48 | + 0 -
Nee, ken ik nog niet maar ga het zeker beluisteren.
Hier nog een nummertje voor het slapen gaan, out!
www.youtube.com/watch?v=NSsKJIzwapA

tittn | 13-10-11 | 00:26

tittn | 12-10-11 | 23:21 |: Kijk, met jou kan ik praten. Een échte Ulrich Schnauss-luisteraar. Waar vind je die nog ? :-) Ken je zijn nieuwe album al met Jonas Munk ? Staat op mijn youtube-kanaal (www.youtube.com/TitanFoxX)

Ik maakte vroeger vaak zelf van dat soort liedjes. Impulse Tracker (op een 486 DX4-120 van AMD) en later via ModPlug Tracker. Ben het CD-tje helaas kwijt geraakt tijdens een verhuizing. Kan me zelf nog steeds voor de kop slaan ...

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 23:26 |: "Dancing With Tears In My Eyes" ken ik wel. Ik heb zoveel muziek dat je op een begeven moment het overzicht verliest. Zal tegen de 1TB aan gaan met al die FLAC-bestanden. Leuke clips in ieder geval !

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:48

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:10 | + 0 -
Wednesday Paracetamol eh? ;)

tittn | 12-10-11 | 23:21

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:10 | + 0 -
Moest mij inhouden het te verbeteren, gelukkig heeft u het zelf al gedaan. :)

tittn | 12-10-11 | 23:20

Kijk nou, ik schrijf "De slappe lag" in mijn reactie van 23:02. Dat zullen de paracetamol wel zijn. Moet natuurlijk "lach" zijn. Tsjonge jonge ...

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:10

Hmm, volgens mij snapt Albert Heijn de definitie "Rijkgevulde Kippensoep" niet. Een hoop vermicelli, 2 stukjes wortel en 6 schnabbeltjes kip. Hadden het beter "Magergevulde Vermicelli-soep met kippensmaak" kunnen noemen. Echter had de R&D afdeling dan waarschijnlijk een epileptische aanval gekregen .. Toch maar weer Unox de volgende keer. Of inderdaad zelf maken.

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:06

tittn | 12-10-11 | 22:40 |: Nou, ik kan klassieke muziek nu (-nog) niet echt waarderen; wat mij betreft houdt de redenatie dat mensen klassiek pas gaan waarderen bij het ouder worden nog stand. Ze zeggen ook dat je persoonlijkheid zich ontwikkelt tot je 30e, dus ik heb nog 1,5 jaar de tijd :-)

Betreffende de soep; die vermicelli blijft altijd ergens plaken, of het nou in het blik is of onder in de pan ;-) Maar bedankt voor de tip; ik had echter geen zin om nog zelf te gaan koken. Vandaag thuis gebleven met een heftige keelontsteking en constant samentrekken van alle spieren in m'n lijf ... De slappe lag van alle reacties in het Michael Jackson-topic hielp daar niet bepaald bij :-)

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 22:41 |: UltraVox ken ik van naam, maar geen specifieke nummers. Zal straks een beetje op JijBuis rondsnuffelen. Nogmaals bedankt voor de tips !

Titan T. Fox | 12-10-11 | 23:02

@Titan T. Fox

Wat vind je van Ultravox. Daar heb ik ook alles van.
Wist je dat Vienna de duurste videoclip productie was in 1980 totdat Michael Jacksons Thriller in 1983 werd uitgebracht. Heel Vienna is met synthesizers gemaakt. Midge Ure had een mooie stem. Fraai ook de stijl van New Romantics waar Ultravox toe behoorde (Zie 14.22.).
Niets meer gehoord van Midge Ure. Ik vraag me af waar al die toppers uit de jaren '80 zijn gebleven. Als je heel die club die je bij Band Aid zag (Do They Know its Christmas) weer de touwtjes in handen zou geven achter de schermen zou de muziek vandaag de dag veranderen.

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 22:41

Titan T. Fox | 12-10-11 | 22:28 | + 0 -
Veel te jong voor? Ik ben pas 25 hoor :) Dat is een beetje het probleem tegenwoordig, dat mensen denken dat ze klassiek pas gaan waarderen als ze ouder worden. Daarom zijn er ook alleen maar grijze kopjes bij de meeste klassieke concerten tegenwoordig! Geef het een kans zou ik zeggen, heb ik ook ooit gedaan en er geen seconde spijt van gehad.
Wat de soep betreft: Gewoon zelf groentensoep maken door een stuk vlees(met bot er nog aan, voor de bouillon) te koken, is nog veel lekkerder ook!

tittn | 12-10-11 | 22:40

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 22:05 |: Die ken ik ook wel. Is op zich ook goed naar te luisteren. Echter wisselt de muziek die ik luister met de huidige stemming (en die wisselt de laatste tijd nogal vaak) :-)

tittn | 12-10-11 | 22:10 |: Bedankt voor de tips hoor. Ik ben geen makkelijke als het op muziek aankomt. Bands als The Beatles en de Rolling Stones heeft me nooit aangesproken. Beetje te oubollig. Mijn tijd voor "echte" klassieke muziek zal misschien nog wel komen, maar daar voel ik me nu veel te jong voor (hoewel ik me wel eens betrap op het beluisteren van Radio4 / Klara).

Het ligt zoals gezegd aan mijn stemming. Heb ik lekkere pasta gekookt met een glas rode wijn erbij (en een kaarsje-) gaat Frank Sinatra aan ;-)

De enige "mainstream" band die ik kan beluisteren is Within Temptation, maar ook niet de hele dag hoor.

p.s. offtopic: waarom blijft de groente en vermicelli altijd onder in het blik kippensoep plakken ? *er met een houten lepel op slaat*

Titan T. Fox | 12-10-11 | 22:28

@Titan T. Fox

Wat vind je van Kruder & Dorfmeister? Heb ik ook cd's van. Is meer lounge........

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 22:05

tittn | 12-10-11 | 21:47 |: Ik ben niet echt een fan van "échte" klassieke muziek. Einaudi speelt eigenlijk ook meer modern instrumentaal, hoewel hij wel wat klassieke nummers gecoverd heeft.

Jean-Michelle Jarre was zijn tijd al ver vooruit met zijn muziek. Het album Equinoxe komt uit 1978 maar klinkt meer midden-eind jaren 80.

Verder kan ik ook goed luisteren naar ERA of Infected Mushroom (CD2, de chillout disc van "Converting Vegetarians"). Zolang het maar niet te zeer mainstream is kan ik er over het algemeen wel naar luisteren. Van Schiller ben ik al vele jaren fan, maar wat mij betreft staat Ulrich Schnauss nog steeds met stip op de 1e plaats qua chillout.

Titan T. Fox | 12-10-11 | 21:54

Titan T. Fox | 12-10-11 | 21:05 | + 1 -
Ik ken die muziek wel degelijk, met name Ulrich Schnauss en Bonobo vind ik fijne muziek. Jean-Michelle Jarre is vooral als 80's curiositeit interessant voor mij, kan er niet echt naar luisteren. Heb even naar die Ludovico Einaudi geluisterd, best episch af en toe maar niet het échte klassieke natuurlijk. Bent u bekend met de werken van Rachmaninov, Chopin, Janacek, Scriabin, Liszt, Schumann, om maar eens een paar namen te noemen? Als u er niet mee bekend bent kan ik wel wat stukken aanraden als u dat wilt!

tittn | 12-10-11 | 21:47

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 21:09 |: Daar is best wel naar te luisteren. Ook heerlijk zeg, die foute clips. Goedkope decors, slechte playback en vooral die kleren. Heerlijk ;-)

Ik heb even wat linkjes gezet naar muziek die ik graag luister (veelal op mijn Youtube-kanaal www.youtube.com/TitanFoxX)

www.youtube.com/watch?v=eagZL_BwvhE
www.youtube.com/watch?v=QD_eEaeyNOw
www.youtube.com/watch?v=k7HXccxJQWY

Er staat van alles en nog wat tussen. Beetje elektronisch, beetje dance, beetje rock.

Titan T. Fox | 12-10-11 | 21:39

Ivoren Toren | 12-10-11 | 13:50 |: Kunnen we in hemelsnaam eens een topic hebben waar de woorden "islam", "moslim", "Geert Wilders" of "Steve Jobs" niet in voorkomen ? Geeze !

Titan T. Fox | 12-10-11 | 21:07

tittn | 12-10-11 | 18:54 |: Ik luister veel experimentele elektronische muziek. Kan je namen noemen als Ulrich Schnauss, Bonobo, Plaid en Schiller maar dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel.

Je kunt op Youtube eens zoeken; veelal is chillout-muziek. Ik houd van muziek die me "meeneemt" naar een andere wereld.

Waar ik ook goed naar kan luisteren is de moderne "klassieke" c.q. instrumentale muziek van Ludovico Einaudi; een italiaans componist (vooral e-piano).

Vroeger luisterde ik ook nog wel eens naar indy-muziek, maar veel van die bands zijn later toch bij een of ander groot label ondergebracht (wat compleet indruist tegen het principe van 'indy'-). Je hoort de kwaliteit gewoon met sprongen achteruit gaan zodra grote commerciële bedrijven het voor het zeggen krijgen.

Ik mag dan wel "pas" 28 zijn, maar bepaalde jaren 80 muziek spreekt me ook wel aan. Don Henley heeft bijvoorbeeld een hoop mooie nummers gemaakt. Jean Michelle Jarre vind ik ook erg goed. Kan ook prima luisteren naar Frank Sinatra; wat toch al de nodige decennia erop heeft zitten.

Titan T. Fox | 12-10-11 | 21:05

@Titan T. Fox

Zie mijn reactie bij 14.08. De laatste regel.(En omdat de huidige muziek zo oppervlakkig is vluchten veel mensen terug in de jaren '80) En natuurlijk jaren '70 etc. Het heeft alles met geld en
de huidige muziekbazen te maken. Daarom is de creativiteit en variatie in muziek al jaren deaud.

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 19:14

Titan T. Fox | 12-10-11 | 18:50 | + 1 -
Wat voor muziek luistert u dan zoal?

tittn | 12-10-11 | 18:54

Pop"muziek" slaat ook nergens op. Klinkt tegenwoordig allemaal als 13 in een dozijn. Zelfde monotone gejengel en saaie, inspiratieloze lyrics.

Jengel jank jengel jank (couplet 1)
Zeik zeik zeik (refrein)
Jengel jank jengel jank (couplet 2)
Zeik zeik zeik (refrein)

En ga zo maar door ... Allemaal last van het writerblock-syndroom en vastzittende CTRL-C / CTRL-V toetsen ...

Als ik een lange rit moet rijden zet ik maar een MP3-CDtje op want de gewone radio is ook om te janken. Enkel kabaal voor de massa die geen enkel gevoel voor goede muziek hebben. Bah !

Titan T. Fox | 12-10-11 | 18:50

@necrosis | 12-10-11 | 14:00 : Ach ja, KRO's Rockdreams was een van de best bewaarde geheimen van de publieke radio... Zondagavond tussen 21 en 24 uur, en die man draaide gewoon alles. Zat je het ene moment naar John Martyn of Nick Drake te luisteren, en het volgende moment naar Kevin Coyne, Loudon Wainwright, Magma, Gamma, Gong, Zappa, you name it, hij draaide het wel.

Ik moet wel zeggen dat Rockdreams dan ook wel een van de zeldzame radio-programma's is geweest die ik echt goed vond, want 99,9% van die zooi is echte troep. Een vehikel voor de DJ's om maar zoveel mogelijk onzin te verkopen en te blijven onaneren, ik bedoel ouwehoeren.

TM | 12-10-11 | 16:28

"die band is kudt want pastiche zonder brille"
"je bent zelf een pastiche met een moeilijke brille"
Van Rossem, geniale woordspeling, ik kan niet anders zeggen!

tittn | 12-10-11 | 16:19

Ik hou de roze motor aan de gang. Okay nog eentje dan....(LOL). Dan ga ik ook afsluiten voor een hapje.
(Out.)

www.youtube.com/watch?v=gulFASuLd64

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 16:06

@strikdewepstroper01

Zeg webstropert, 15 YouTube links is wel genoeg hoor. Moet ook nog werken vandaag. :)

Traxor | 12-10-11 | 15:59

@343 | 12-10-11 | 15:01

Dat je muziekkennis ondermaats is?

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 15:56

Henk de Vries gaat winnen. Ik voel het aan mijn water.

Boris Poepnagel | 12-10-11 | 15:54

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:04 |
Helemaal mee eensch!

nogeentjedan | 12-10-11 | 15:38

You're welcome!

Xel | 12-10-11 | 15:30

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 15:00

Uhm, ja? Wat is je punt?

343 | 12-10-11 | 15:02

Ja, geweldige bands.
En dan hebben we het ook nog niet gehad over de heavy metal die opkwam. Metallica was toen nog echt goed. Talk Talk had ook een korte, maar krachtige tijd.
Dire Straits was gewoon een goede band. Pop was toen niet alleen gericht op oppervlakkige en domme mensen.

343 | 12-10-11 | 15:01

@343 | 12-10-11 | 14:46

2 namen: Beatles & Jimi Hendrix Experience. Wat zei je ook alweer over richten op waar het geld zat?

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 15:00

Maar om toch maar in het straatje van de Popmuziek te blijven. The Cure - A forrest (1980.)

Een klassieker.

www.youtube.com/watch?v=7ZwVgQ4Wq7E

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:56

@343

In diezelfde hitparade stond ook 'She sells sanctuary' van The Cult. Die zomer van 1985 werd ook 19 van Paul Hardcastle door heel Europa grijs gedraaid.

www.youtube.com/watch?v=oSGvqjVHik8

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:53

Done!

@Arjan: gefeliciteerd, hè!

ZwartGat | 12-10-11 | 14:52

@blinde kip | 12-10-11 | 14:37
Voor mij reden om daar nooit geweest te zijn en daar nooit te komen.
Ik ging altijd al liever naar kleine zaaltjes (max. 1000 man/ vrouw) voor de betere concerten.
Het beste concert ooit was in een zaaltje waar nog geen 100 mensen in konden....

necrosis | 12-10-11 | 14:48

Nope, echt die 2. Ik mag wel eens overdrijven trouwens. De 70s waren briljant, zeker met de soul en - toegegeven - eind jaren '80 werd het al beter met de komst van de gipgop en de acid. Maar vooral dat semi-moeilijke Britse gejank vind ik afschuwelijk. Paul King, Erasure idd, PS boys, Killing Joke. etc etc.
Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:18

Hiphop en acid is poep. Toen amper al te harden.
Alleen al om dit nummer is Killing Joke een legendarische band; www.youtube.com/watch?v=TnpwuRlXbhk
Verder hadden de tachtiger jaren genoeg geweldige bands en zangers.

Het is echt pas fout gegaan met de popmuziek toen mtv zich echt ging richten op waar het geld zat; de bakvisjes.

343 | 12-10-11 | 14:46

@strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:35
Maar ze scoorden wel een hit dankzij marketing, niet vanwege de geweldige muziek.
Iedereen kocht destijds de single, maar toen de hele plaat uitkwam waren er geen kopers.
Noem me ouderwets, maar toen The Who destijds 'Tommy' uitbracht (in een periode dat ze zwaar aan de drank/ drugs zaten) hebben ze ze toch een memorabel werkje afgeleverd.
Overigens zullen 'insiders' weten dat ik doorgaans naar extreem snelle herrie luister.....

necrosis | 12-10-11 | 14:45

Als we het dan toch over waardeloze popmuziek hebben, Jon Lajoie slaat de spijker op de kop. Of de nagel in de doodskist, zie maar.
www.youtube.com/watch?v=ijr4rwb2WbE

Traxor | 12-10-11 | 14:45

@necrosis | 12-10-11 | 14:16
Ik kreeg wel eens een lijst met tarieven onder mijn neus. Wat ze op een festival als Pinkpop durven te vragen zodat je als band mee mag spelen, niet te geloven.

blinde kip | 12-10-11 | 14:37

@necrosis | 12-10-11 | 14:23

Sique Sique Sputnik was een ééndagsvlieg in het najaar van 1985. Daarna nooit meer wat van gehoord.

Maffe muziek trouwens.............

www.youtube.com/watch?v=pk30a0qsVIk

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:35

@John Muts

Vroeger was niet alles beter, het is tijdloze muziek en videoclips die mooi blijven.

Ken je deze nog van Peter Gabriël....?

www.youtube.com/watch?v=GYUGXuTNsic&am...

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:32

Overigens wil ik ook nog even het petje afnemen voor de van Rossem, die niet onverdienstelijk muziekrecensies schrijft, die ik graag mag lezen en mij weer een hernieuwde lust in de concertgang heeft gegeven.

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:30

John Muts | 12-10-11 | 14:22 |
Het zijn natuurlijk ook maar mensen. Nah jah, sorry voor mijn harde oordeel.

Ars Vivendi | 12-10-11 | 14:25

Wie is 'Arjan Terpstra'?
*Op Wim Heitinga heeft gestemd.*

Superior Bastard | 12-10-11 | 14:24

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:19 | + 1 -
Ik ben van dezelfde generatie, maar vanaf mijn 12e was ik al besmet met het vroeger-beter-virus. Zelfs Public Enemy ontdekte ik pas in de jaren 90!

John Muts | 12-10-11 | 14:23

Kent iemand Sique Sique Sputnik nog?
Die band werd gehypt alsof het niets was, kreeg een hit met 'Love Missile F1-11 en verdween daarna net zo snel als dat ze boven kwamen borrelen.
Hét bewijs dat je succes niet kan kopen!

necrosis | 12-10-11 | 14:23

Ars Vivendi | 12-10-11 | 14:16 | + 0 -
Ik ken een paar mensen op die lijst. Het zijn over het algemeen gewoon heel lieve muzieknerds die veel stoerder schrijven dan ze in werkelijkheid zijn. Verlegen jongens die nooit in een bandje hebben gespeeld en toch zo graag deel uitmaken van de muziekwereld die ze zo magisch vinden. Meestal verdienen ze met hun stukjes geen reedt en moeten ze het hebben van een liefhebbende partner of een dayjob. Als zo'n award ze helpt om meer freelanceklusjes binnen te halen of een keer hun mening te mogen geven bij DWDD, ik gun het ze van harte. Er zijn véél slechtere mensen op deze wereld.

John Muts | 12-10-11 | 14:22

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:18 |
Jaren 70? Zo geweldig vond ik de Poppys en de Les Humphriessingers nou ook weer niet...

Ars Vivendi | 12-10-11 | 14:22

Ik ken al die Robjes, Jobjes en Dirk-Jannen uit de poll niet. Heb ik nu geen verstand van popmuziek???

Aktivist | 12-10-11 | 14:20

Als we dan toch linkjes neerklatsen
ga ik toch voor Marillion www.youtube.com/watch?v=FykkOaS85w0 uit de tijd dat liedjes nog ergens over gingen, een metroman nog een hemeau genoemd werd en waar een artiest nog echt een gitaar kon spelen!

praatjepoepofzo | 12-10-11 | 14:19

@John Muts

Ik groeide op in de vroege jaren '80. Was altijd onder de indruk van die verhalende videoclips zoals Vienna van Ultravox, Maid of Orleans van OMD, New Years day van U2. Allemaal van die videoclips met kastelen, ridders en paarden. Dat was New Romantics
en synth pop.

Dit was ook een hele kunstzinnige videoclip, Visage
was weer een club van Ultravox.

Fade to Grey.

www.youtube.com/watch?v=UMPC8QJF6sI&am...

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:19

@blinde kip | 12-10-11 | 14:09

Nope, echt die 2. Ik mag wel eens overdrijven trouwens. De 70s waren briljant, zeker met de soul en - toegegeven - eind jaren '80 werd het al beter met de komst van de gipgop en de acid. Maar vooral dat semi-moeilijke Britse gejank vind ik afschuwelijk. Paul King, Erasure idd, PS boys, Killing Joke. etc etc.

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:18

@blinde kip | 12-10-11 | 14:01
Dat is het simpele principe 'de grote bands' trekken het publiek, de kleine bands profiteren (zeiden ze) van de roem van de grote broers.
Ken je het 'pay to play' systeem nog?

necrosis | 12-10-11 | 14:16

Wat een bullshitverkiezing. Deze mensen leven in de veronderstelling dat hun zelfbevlekkingspolletje door anderen serieus genomen wordt? Oneindige zelfingenomenheid is altijd -1.

Ars Vivendi | 12-10-11 | 14:16

@strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:08
Goed dat je 92 als jaartal opmerkt. Er wordt wel vaker beweerd dat de muzikale jaren 60 van '64 tot '67 duurde en die van de jaren 70 van '67 tot '77. De laate popgolf was van '87 tot '92. Daarna wou de muziekstroom in de jaren 90 niet meer evolueren. Althans, niet meer binnen de massamedia.

blinde kip | 12-10-11 | 14:15

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:08 | + 0 -
En in de jaren 80 vonden we dat elektronische "yuppiepop" de echte muziek had vermoord en wilden we allemaal terug naar de 60s. Vroeger was alles beter, dat is van alle tijden.

John Muts | 12-10-11 | 14:13

@Biff Eagleburger

Dat hierboven van XTC is natuurlijk gekheid. Het ging mij even om de titel; This is pop.

Maar wat denk je van The Police. Daar heb ik alles van in mijn kast staan. Vereeuwigd gitaarwerk. Het geluid van de vroege jaren '80.

The Police optreden in Voorburg (1979).

www.youtube.com/watch?v=HJ6h3vsm7j8

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:13

@Traxor | 12-10-11 | 14:02
Ik heb zojuist even de hoes van de 'Peel Sessions' van Extreme Noise Terror bekeken, op de hoes staan de namen van allen die voor hun reeds een 'maxi-single' hebben uitgebracht.
En die lijst is niet misselijk.
Daar kan geen enkele kandidaat uit de lijst in het linkje aan tippen.
Weg met die zelfbevlekkers, John Peel is voor mij de winnaar!

necrosis | 12-10-11 | 14:12

Overigens blijft popmuziek zoiets als een bak babi pangang: er is goeie en er is slechte en ik kan er erg van genieten, maar je maakt jezelf belachelijk als je het een Michelinster wilt geven.

John Muts | 12-10-11 | 14:12

@Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:04
LOL, heb je het niet toevallig over Erasure?
Persoonlijk vind ik de jaren 80 authentieker dan de 90's qua muziek. Ook al zat er fout spul bij. Maar goed, over smaak valt inderdaad niet te twisten.
In huize blinde kip wordt George Michael ook kapotgedraaid. Net als Depeche Mode en New Order. Zo eentje ben ik er.

blinde kip | 12-10-11 | 14:09

De popmuziek die in de periode 1975-1992 is gemaakt is zo gevarieerd, daar kunnen we tot kerstfeest 2014 over doorlullen. In die tijd zijn zoveel nummers gemaakt die vandaag de dag 'klassieker' heten. Zeggen dat de popmuziek dood is wel heel kort door de bocht. Pop zal net zoals Rock altijd blijven. En omdat de huidige muziek zo oppervlakkig is vluchten veel mensen terug in de jaren '80.

XTC - This is pop.

www.youtube.com/watch?v=BzOqpo7Pt-A&am...

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:08

@ blinde kip | 12-10-11 | 14:03

NEE! NEE! Niet Vanilla Ice!
*onder bank duiken doet*

Traxor | 12-10-11 | 14:08

@blinde kip | 12-10-11 | 13:58
@strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:00

Over smaal valt best te twisten mijns inziens en ik durf wel te verklaren dat de jaren '80 een rampdecennia was voor de muziek, met als absolute uitschieter het meelijwekkende Britse gekweel van die 2 valse nichten. Ik word nog fysiek onpasselijk als ik die lijzige jankerds hoor. Dan nog liever Whitesnake, en dat haat ik, uit de grond van m'n hart.
/rant

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 14:04

blinde kip | 12-10-11 | 13:47 | + 0 -
Die worden betaald omdat ze met hun mavo-grapjes een groep Nederlanders in de file weten te boeien waar adverteerders graag hun verhaal aan kwijt willen. Heeft met muziek niks te maken.

John Muts | 12-10-11 | 14:04

Hee Van Rossem, als je ook maar iets van popjournalistiek wist, wist je ook dat Terpstra's hele betoog een slappe samenvatting is van het boek Retromania, de grote bestseller van 's werelds bekendste popjourno Simon Reynolds. Domme misser dus, dit.

John Muts | 12-10-11 | 14:03

@strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:00
Eminem was niet de eerste blanke die een megahit scoorde met hiphop.

blinde kip | 12-10-11 | 14:03

@necrosis | 12-10-11 | 13:50

De man heeft al zoveel prijzen gekregen die wèl wat voorstellen, dat de Nederlandse Popmediaprijs in vergelijking bijna een belediging is.

en.wikipedia.org/wiki/John_Peel#Awards...

Traxor | 12-10-11 | 14:02

@necrosis | 12-10-11 | 13:53
Ja, net zoals bij de grote festivals. De grote krijgen betaald terwijl een flink deel is opgebracht door 'contributie' van de kleinere. En de kaartjes en bier natuurlijk.

blinde kip | 12-10-11 | 14:01

@TM | 12-10-11 | 13:51
'Rock Dreams' zegt me eigenlijk niets, terwijl ik de 40 gepasseerd ben.
Het zal iets te maken hebben met het soort Rock dat gedraaid werd.
En vergelijkingsmateriaal durf ik zo vroeg op de dag niet te plempen....

necrosis | 12-10-11 | 14:00

@Biff Eagleburger

West End Girls van de Pet shop boys (1985) is toch wel een nummer dat altijd zal blijven. Lekkere videoclip ook trouwens........

www.youtube.com/watch?v=p3j2NYZ8FKs

strikdewepstroper01 | 12-10-11 | 14:00

@Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:53
In marketing zijn ze juist wat minder vanwege hun vreemde single-keuzes in het verleden en het soms wat tegenvallende succes. Het zijn wel degelijk genieën. Een goede maatstaaf daarvoor is dat je tegenwoordig niet meer door de grote zenders gedraaid wordt.

blinde kip | 12-10-11 | 13:58

Arjen heeft m'n stem

MooSquad | 12-10-11 | 13:54

Popmuziek is toch die zwakzinnige teringherrie die ze draaien bij steigerpijp-FM?
Ik vind zelf wel wat ik leuk vind. Daar heb ik geen hournalisten bij nodig. Alsjeblieft niet.

vetkleppert | 12-10-11 | 13:53

Jij noemt de pet shop boys geniën? Echt, jij spoort niet. Middle of the road synthpopdeuntjes hebben bijzonder weinig met genialiteit te maken en alles met marketing.

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:53

@blinde kip | 12-10-11 | 13:47
Dat is geld van platenmaatschappijen die dik betalen zodat "hun artiesten" gedraaid worden.
Tenzij je als artiest zó groot bent dat radiostations de artiest juist betalen voor de primeur.

necrosis | 12-10-11 | 13:53

Oscars, Grammy's, Edisons, Gouden Harpen, noem maar op, het is toch allemaal één grote inteeltbende. Om in stijl te blijven heb ik mezelf dus zojuist de 'Meest Veelbelovende Zwitsal Van 2011 Trofee' uitgereikt. En ik dank de jury voor het vertrouwen dat ze in mij tonen.

Traxor | 12-10-11 | 13:52

"Afgelopen jaar werd er 1,4 miljard euro minder omgezet.."

Dat blindstaren op de omzet, is zo nietszeggend.
Dat zegt me namelijk niets over de hoeveelheid muziek, alleen over de hoeveelheid geld. Kan bijvoorbeeld door prijsdalingen komen van cd's, of omdat het via internet überhaupt goedkoper kan zijn...
Vergeet bijvoorbeeld niet, dat de Free Record en vooral de Media Markt veel kleine winkeltjes doodvermoord hebben, doordat ze, door 'palletverkoop', voor prijzen gingen leveren, waar de kleintjes niet in meekonden gaan. Meer afzet, relatief minder omzet.

Dus voor een reëel beeld of de popmuziek (op sterven na) dood is, geldt de vraag: "Maar hoeveel werd er minder AFgezet?"

De vraag: "Hoeveel minder netto-winst bleef er over?", boeit me verder niet zoveel. Daar heeft de woekerende platenmaffia namelijk sowieso al veel te veel van gehad, dus voor mijn part draaien ze een paar jaar negatief.

ZKH EénOog | 12-10-11 | 13:52

@necrosis | 12-10-11 | 13:42 : I know, maar dan nog'; volslagen nutteloze zelfbevlekking!

John Peel had gekund, Jools Holland ook. In Nederland heb ik altijd Vincent Van Engelen het beste ooit gevonden. 'KRO's Rock Dreams' op zondagavond drie uur lang waanzinnige combinaties. Daar heb ik heel wat muziek van geleerd toen ik jong(er) was.

TM | 12-10-11 | 13:51

@ zeg maar jansen | 12-10-11 | 13:21
Muziek mag niet van de islam. Vandaar.

Ivoren Toren | 12-10-11 | 13:50

@Traxor | 12-10-11 | 13:45
Ik weet, helaas....
Hij was echter degene die bands als Extreme Noise Terror en Napalm Death durfde te brengen....
Die prijs moet gewoon postuum naar hem.

necrosis | 12-10-11 | 13:50

Het is ook zo dat de huidige popmuziek absoluut geen weerspiegeling is van wat er leeft. Daarvoor moet je het internet op. Het is dan ook onbegrijpelijk dat dj's van de grote radiozenders nog zo veel betaald krijgen.

blinde kip | 12-10-11 | 13:47

@treble | 12-10-11 | 13:43
Na de dood?
*voelt liedje opkomen*

necrosis | 12-10-11 | 13:47

@ necrosis | 12-10-11 | 13:42

Maar Peel is al jaren dood. Helaas.

Traxor | 12-10-11 | 13:45

@irma zonderboezem | 12-10-11 | 13:40
Jansen en ik zijn uitermate nette mensen, je kunt ons zonder problemen aan je ouders voorstellen, zonder schaamrood op de kaken.

necrosis | 12-10-11 | 13:45

Lekker up-to-date zeg...

atzedevrieze.blogspot.com/


@blinde kip; die genieen gaan al wel vanaf 1986 mee... Niet echt nieuw te noemen dus.
Wel klasse-pop trouwens, en live leuker dan je zou verwachten van een duo.

TM | 12-10-11 | 13:43

bandstemmen was toch sowieso iets voor na de dood?

treble | 12-10-11 | 13:43

@TM | 12-10-11 | 13:32
Volgens mij gaat het om de media achter de muziek: recensenten, DJ's en kranten/ muziektijdschriften.
Je weet wel, van die lui die willen dat je hun reedT likt of 'de scoop' geeft om in hun blad te staan met een goede recensie.
Ze willen er iets voor terug, doe je dat niet dan boren ze je cd-single net zo makkelijk de grond in.
Wat dat betreft heb ik meer respect voor de 'piratenzenders' uit de jaren '80 in Den Haag, die draaide gewoon wat ze mooi vonden, zonder dat er 'envelopjes' uitgedeeld werden.
Ik ga niet op die site stemmen maar als ik dat wél zou doen zou ik John Peel (van de John Peel Sessions) nomineren....

necrosis | 12-10-11 | 13:42

@blinde kip | 12-10-11 | 13:39

Raaaa!!! Kill.It.With.Fire!!!

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:41

Hij staat er niet meer tussen of moet ik nou aan een bril?

gijsbert1308 | 12-10-11 | 13:41

zeg maar jansen | 12-10-11 | 13:37 |
necrosis | 12-10-11 | 13:33
AUB Heren, u bent in net gezelschap!

irma zonderboezem | 12-10-11 | 13:40

De top40 heeft altijd al vol gestaan met bagger.
*Douwt Van der graaf generator in de cd-speler.*

Willem VanDer Decken | 12-10-11 | 13:39

necrosis | 12-10-11 | 13:33 De vergulde plug.

En je weet waar je die kunt stoppen.

zeg maar jansen | 12-10-11 | 13:37

@Pastor Sippenhaft | 12-10-11 | 13:31

Ah, dan houd ik nog een lijstje met zo'n 245 personen over. Maar goed, we lullen er niet meer over. Iedereen heeft wel eens een moment van zwakte.

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:36

Nomineer KinkFM.

knuffedol | 12-10-11 | 13:35

Een prijs voor mediamensen?
Vanwege het promoten, recenseren of draaien van andermans platen?
Hoe heet die prijs, Gouden Glijmiddel?

necrosis | 12-10-11 | 13:33

Dit soort prijzen moeten ze verbieden. Acuut!

Alsof muziek een wedstrijd verpissen is...


Overigens; misschien is Pop nog niet helemaal dood, maar de terminale fase is al een tijdje geleden aangebroken.

TM | 12-10-11 | 13:32

Wie?
Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:24 |

Je weet wel. Die lekker eigenzinnige 'ik kan alleen mezelf maar zijn', overbetaalde, uitgerangeerde, jaren tachtig deejay die al jaaaaaren hetzelfde doet op belastingradio 3. Die.

Ach laat ook maar...

Pastor Sippenhaft | 12-10-11 | 13:31

Done!
* Verder gaat met Dead Kennedys luisteren *

Schaamharing | 12-10-11 | 13:31

Ik bepaal zelf wel wat ik goed vind, daar heb ik zo'n "journalist" niet voor nodig

Idontgiveafunk | 12-10-11 | 13:31

Omgekeerde psychologie. Arjan is zelf dood.

Smalhout | 12-10-11 | 13:28

Done !

Woensdag Gehacktdag | 12-10-11 | 13:27

Die man op de foto zag ik laatst nog in de supermarkt.

Kaas de Vies | 12-10-11 | 13:26

Consider it done.

srvman | 12-10-11 | 13:25

@Pastor Sippenhaft | 12-10-11 | 13:23

Wie?

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:24

Zozo, M. van Nieuwkerk staat er niet tussen?

Mindset | 12-10-11 | 13:24

Moeten we niet op Stenders stemmen qua Powned = GS = dus Stenders.

Pastor Sippenhaft | 12-10-11 | 13:23

Ik heb mooi Chiel Montagne genomineerd. Hij's wel bijna doodt en ook nog eens geen journalist, maar toch, die man verdient het.

Biff Eagleburger | 12-10-11 | 13:21

Met die lijst krijgen ze nog last. Er staat niet één islamiet op.

zeg maar jansen | 12-10-11 | 13:21

Aangezien ik dit soort prijzen totaal niet serieus neem kan ik me er niet druk om maken. Sorry.

Rikketiktik | 12-10-11 | 13:21

@fuckje | 12-10-11 | 13:18
Postuum toekennen dan hé.

Che_cuevara | 12-10-11 | 13:20

Als je ook maar enige aandacht besteedt aan dit slag "mutual admiration society" ben je behoorlijk de weg kwijt.

Magnum Force | 12-10-11 | 13:20

bedankt
Hartelijk dank voor je voordracht(en).

Lol....

draaiorgel | 12-10-11 | 13:19

Zo, gedaan.
Ben benieuwd, en wat is pop muziek?

Che_cuevara | 12-10-11 | 13:19

En nog triester is dat er iemand op die lijst inmiddels is overleden......

fuckje | 12-10-11 | 13:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken