Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Met oogkleppen in de tunnel

wegbank.jpgStel dat ik afgelopen maandagmorgen voorbeurs aan alle GeenStijl-reaguurders een mail had gestuurd met daarin de volgende boodschap: "Dexia loopt groot solvabiliteitsrisico, mogelijk failliet door 4,8 miljard aan Griekse leningen, spaarders gaan hun geld opnemen". Aan het einde van de dag blijkt het nog waar te zijn ook en is de koers 25% gedaald. Natuurlijk met disclaimer dat het uw eigen verantwoordelijkheid is en dat de mail alleen voor GeenStijl bedoeld is. Ik denk dat u zou zeggen: "dank u voor het advies, goed gezien". De titel 'beste aandelenverkoper' van 2011 ligt voor het oprapen! Fout, dat gaat niet gebeuren, want deze mail mag niet meer worden verstuurd als het aan de AFM ligt. Al eerder had De Jager de effectenhandel de stuipen op het lijf gejaagd door kritische berichten over banken in nood strafbaar te stellen. En nu heeft de AFM aan een aandelenverkoper van bedrijf 'MF Global' een zeer forse boete opgelegd, omdat hij in 2008 in twee (link, link) mails schreef dat Fortis in grote problemen zit en met een tweede emissie zou komen. Die dag zakte de koers van Fortis 18% en die koersdaling wordt de aandelenverkoper in de schoenen geschoven. Wat bezielt de AFM? Ik heb inzage gekregen in alle correspondentie en de AFM heeft last van een 'tunnelvisie'. Voor de betrokkene een Kafkaiaanse situatie, vooral omdat de AFM niet alleen rechecheur is, maar óók rechter (een bizarre combinatie). Het belangrijkste argument van de AFM is dat de mails feiten geven en geen meningen, maar negeert volkomen het expertrapport van prof. Koelewijn, die vaststelde dat de klanten van MF Global wisten dat het een mening betrof. Waar hebben we het negeren van experts eerder gezien? De mails waren bedoeld voor professionals, maar de mail is opgepakt door de Telegraaf en heeft daardoor particuliere beleggers bereikt, die gedupeerd werden door de koersdaling van 18%. Dat had MF Global moeten weten, zegt de AFM. Hu? Een serieuze financiele krant als het FD heeft het bericht genegeerd, de door de AFM aangehaalde Belgische financiele krant DE TIJD praat over 'geruchten'. De AFM koppelt de koersdaling van 15/7 1 op 1 aan de mail. Hoezo, kijk naar de grafiek, de koers van Fortis is in 2007/2008 alleen maar gedaald. Opvallend is dat in het DE TIJD-verhaal de AFM (i.c Hoogervorst) zelf als bron genoemd voor de koersdaling. Nog absurder is de koersdaling van 15/9. In het weekend van 14/9 was Lehman failliet gegaan en Merrill overgenomen. Ik zou zeggen dat dat voldoende reden is voor ruim afwaarderen van het voor derivaten super kwetsbare aandeel Fortis. En daarmee komen we op de kern van de zaak en het uiterst kwalijke van deze veroordeling. De koers van Fortis daalde niet 'zomaar' van 32 euro naar 2 euro. Fortis heeft voortdurend voor Pinokkio gespeeld en met name over de kapitaalspositie. CEO Votron zei in april 2008 dat geen extra vermogen nodig is. In juni 2008 kwam Fortis plotseling wél met een emissie. De AFM heeft notabene Fortis in 2010 een boete gegeven voor misleidende informatievoorziening in 2008! En dan een aandelenexpert beschuldigen dat hij de indruk wekt inside-informatie te hebben omdat hij het management van Fortis niet gelooft? De zaak stonk aan alle kanten. Ongelofelijk dat de AFM in haar vonnis Fortis nog in bescherming neemt door te stellen dat 'Fortis zich tot tweemaal toe genoodzaakt zag een persbericht uit te brengen n.a.v. de berichten van MF Global'. Dat lag niet aan de markt en/of MF Global, maar aan het volstrekte gebrek aan communicatieve vaardigheden van de kant van Fortis. Ik snap helemaal niets van dit vonnis. Niet MF Global schaadt het vertrouwen in de Nederlandse kapitaalmarkt, maar de AFM. Het vonnis zal de informatievoorziening naar beleggers ernstig kunnen belemmeren. Dat kan niet de bedoeling zijn. lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Herstel, de Griekse staatsobligaties staan niet tegen marktprijs in de boeken.

p3xxx | 10-10-11 | 02:16

De geschiedenis herhaald zich. Momenteel zijn er een groot aantal (met name Franse) banken die de Griekse staatsobligaties tegen de marktprijs op de balans hebben staan. Indien dit wel zou gebeuren zouden de aandelen van een aantal banken waardeloos zijn.

Wat gaat er nu gebeuren? Worden de obligaties omgezet in aandelen, of moet de (Franse) belastingbetaler bloeden, of wordt de crisis weer afgewend de Europese belastingbetalers? Ik hoop het eerste, maar vrees het laatste.

p3xxx | 10-10-11 | 02:15

Ah...
De AFM gaat het op de man spelen!?

Dat verschoont alvast mijn geweten voor eventuele guiletinesessies op de dam.

Ven1V1d1V1c1 | 09-10-11 | 15:18

Kunde gullie geen topic brengen dat er sterke aanwijzingen zijn dat Philips een uitvinding hep gedaan die de wereld voorgoed zal veranderen in positieve zin ?
Spaarcentjes in aandelen Flippen zijn namelijk gehalveerd :(

Geheimrat Schultz | 09-10-11 | 07:41

Dolphi | 08-10-11 | 17:04 | + 3425

wakkere_nederlander | 09-10-11 | 00:41

ik stel voor dat iedereen nu al zn geld bij welke bank dan ook ophaalt. koop er gewoon wat voor. liefst iets dat niet al te bederfelijk is. dus geen autos of flatscreens, goud enzovoorts. gewoon beetje oppassen met ergens onderbrengen, minder riskant dan t laten waar t nu is. nee ik ben niet van plan een stichting voor bankbenadeelden op te zetten waarmee ik tonnen binnensleep, gewoon gratis adviesje.

shoopti | 08-10-11 | 21:29

Banken dienen genationaliseerd te worden. Allemaal. Ze zijn niet geschikt om te functioneren in de vrije markt.

reinaarden | 08-10-11 | 21:06

vraagstaart | 08-10-11 | 11:15 | + 20 -
Je had het niet beter kunnen verwoorden +1 daarvoor

Sodeju! | 08-10-11 | 18:54

Je stuurt een gokverslaafde met je creditcard en portomonnee naar het casino, en hoopt dat het goedkomt. Hopen dat hij je geld niet verbrast en juist besteedt. En zodra je een kritische noot stelt, dan zegt die verslaafde, jij bepaalt niet wat er gebeurt met jouw geld. Ik heb een medeverslaafde in geldnood die ik ga helpen. Je hebt het geld mij toevetrouwd en krijgt verder geen zeggenschap erover.

Overheid NL in de praktijk. Deze club gaat zich onherstelbaar de das om doen.

Michelos | 08-10-11 | 18:32

Mensen, de banken hebben bewezen dat ze 100% betrouwbaar zijn. En ze weten het echt veel beter dan jullie, dus laat het orkest gewoon doorspelen. Wel netjes je belasting en premies betalen hoor. In onze democratische rechtstaat hebben jullie zelf gekozen voor onze bestuurders, toezichthouders, instituties, organen, instanties, enzovoort.

Milton Friedman | 08-10-11 | 17:58

Weer wordt bewezen dat banken geen ondernemingen maar semi-overheidsbedrijven zijn,die door hun globale verwevenheid met staten absoluut geen beurs-genoteerde bedrijven kunnen zijn.Alleen al om het feit dat ze geen enkel risico dragen,omdat geen staat het zich kan veroorloven een (boven-gemiddelde) bank failliet te laten gaan.In wezen zijn het allemaal "Grieken-landen" vooral als ze al verweven zijn met Griekenland. Om de de zuiverheid van beursgenoteerd-heid overeind te houden is het dus absoluut noodzakelijk bedrijven die geen risico van bankroet kunnen lopen te WEREN.Breng ze maar onder bij pensioen-fondsen en levens- en zorg-verzekeringsbanken of onder het regime van de centrale bank.Laat ze ,net als de staat maar obligatie's uitgeven i.p.v. aandelen.De tendens is al dat ze geen donder meer gaan voorstellen op de beursmarkt.Wegwezen daar.

Dolphi | 08-10-11 | 17:04

Beleggen is toch alleen maar interessant met voorkennis?
Anders loop je achter de feiten aan.

Extra tip: Griekenland gaat failliet en de rest van de EU ook.

voldemort | 08-10-11 | 16:55

Begrijpelijk dat de waarheid zeggen/schrijven bestraft wordt.
De waarheid is te vreselijk voor woorden en het kabinet, van welke kleur ook houdt niet van de waarheid maar wel van sprookjes.

Barbertjehangt | 08-10-11 | 16:17

Je mag wel allemaal een run nemen om het erheen te brengen,maar niet allemaal een een run nemen om het er weer af te halen.Laat een rechter dit maar eens uitleggen, en veroordelen.

fleurtje | 08-10-11 | 15:42

Dat Dexia gevloerd zou worden door een overschot aan aandelen in Griekse leningen wist ik al sinds juni, toen daarover internetschrijfsels opdoken. Bevestigt alleen nog maar eens dat ik onafhankelijk vrijwillige bloggers wel en brood- en regimeschrijvers niet kan vertrouwen. Wég ermee.

Tricephalus | 08-10-11 | 15:28

Quichegerechtigde | 08-10-11 | 14:38
Waar bij groot verlies uiteraard vooral de belastingbetalende burger het slachtoffer wordt, want dan mag de overheid het oplossen (betalen dus voor die elkaar hoge bonussen toeschuivende klojo's van het topmanagement), maar als de banken winnen en verdienen betaalt u uiteraard weinig minder aan kosten.
Gokken met andermans geld that is dus.

ZSU-23-4 | 08-10-11 | 15:17

Jij snapt niks van dit vonnis, ik snap niks van dit artikel. Mooi, he?

*waarschijnlijk een aantal essentiele hersencellen heeft weggezopen vannacht*

vincent S. | 08-10-11 | 15:10

Jij snapt niks van dit vonnis, ik snap niks van dit artikel. Mooi, he?

*waarschijnlijk een aantal essentiele hersencellen heeft weggezopen vannacht*

vincent S. | 08-10-11 | 15:10

Ach, laat de overheid maar denken dat ze de mens kunnen muilkorfen, lukt ze toch niet, want daar zijn ambtenaren in de regel veel te stom voor.
Enne, weet niet of ik het van de AFM mag zeggen in dit met een open mail vergelijkbaar berichtje, maar Griekenland gaat gewoon failliet. Het is onmogelijk een land binnen zo korte tijd om te vormen, de corruptie zit diep in de Griekse cultuur en gewoonten ingebakken, de bevolking wil niet inleveren, de rijken betalen al jaren geen belasting, etc, etc. Griekenland gaat dus failliet. Trek al je geld terug als je kunt, doe geen zaken met de failliet gaande Griekse banken en laat je niets wijsmaken door de AFM, de Nederlandse leugenachtige overheid of wie dan ook.
Overigens een opendeur reaguursel dit, maar dat terzijde, iedereen die nog niet dement is weet dat Griekenland het niet gaat redden en dat je je geld als de bliksem uit dat financiële Middellandse Zeegraf terug moet trekken. Oh en GS mag best mijn IP aan de overheid geven hoor, of de AIVD/AFM of weet ik veel wat, vertel ze er meteen maar bij dat ze dood kunnen vallen met hun regels. Nooit aan gehouden verder, dus..
En verspreid vooral je kapitaal over verschillende banken, nooit alles bij ING, DEXIA of andere vage baggerbezittende bank zetten, want als het systeem om gaat kan het weleens groter worden dan de landen kunnen dragen en stutten.

ZSU-23-4 | 08-10-11 | 15:06

Ik begrijp de AFM wel. Maar snap dan niet dat ze De Volkskrant dan niet op de vingers tikken. Deze krant schreef op basis van onwaarheden dat DSB failliet zou kunnen gaan. Vervolgens ontstond er die ochtend een bankrun waardoor het nodig bleek om DSB onder curatele te stellen. Met uiteindelijk faillisement tot gevolg. Een terechte vraag aan AFM is dus: waarom niet De Volkskrant aanspreken?

Willem4246 | 08-10-11 | 15:02

Politici snappen er echt geen hol van... Met elke maatregel die ze nemen versterken ze de corruptie en de enge investeringen.Het zijn allemaal korte termijn oplossingen. Als ze een paar jaar geleden gewoon de banken failliet hadden laten gaan en Griekenland ook geen geld meer hadden geleend dan hadden we nu echt niet dit gezeik gehad. Maar goed nu zijn we onderhand inderdaad op het punt beland dat er zoveel geld omgaat bij banken, dat je ze onmogelijk nog naar de klote kan laten gaan.

zeertegendradig | 08-10-11 | 14:48

"I love you, please send more money"...

King of the Oneliner | 08-10-11 | 14:48

Kortom, de geldhandel moet vooral een gokbedrijf blijven...

Quichegerechtigde | 08-10-11 | 14:38

Kortom, de geldhandel moet vooral een gokbedrijf blijven...

Quichegerechtigde | 08-10-11 | 14:38

Muxje | 08-10-11 | 12:15 | + -1 -
Wat is er gebeurd met vrije meningsuiting?
Als ik denk dat bank X om gaat vallen dan is dat toch het uiten van een mening?
Waarom vind je dat dit niet kan en vind je het wel prima dat breivik's idool Paul Belien schrijft: 'Geef ons wapens, Arabische jongeren zijn gewend aan bloed en het zijn roofdieren,' (Naar aanleiding van een moord waarvan later bleek dat deze niet door Arabieren was begaan.) -maar dat laatste terzijde...-

Einde van de Domheid | 08-10-11 | 14:26

In een snelle wereld wordt anders gecommuniceerd. Die AFM-ambtenaartjes zullen dat nooit begrijpen.

Triest volk. Veroordeeld worden door een bende ambtenaren die geen idee hebben hoe je iets voor elkaar krijgt, maar alleen maar regeltjes interpreteren en interpreteren en interpreteren, zonder kennis van zaken.

We gaan nog veel van de AFM vernemen.

NoMinister | 08-10-11 | 14:24

Ik word schijtziek van die hypocriete amerikanen.
Laat ze de banken en beleggers wereldwijd schadeloos stellen voor de ninja-hypotheken die hun triple A banken mooi verpakt en gebundeld verkochten.

De hele wereld betaalt voor hun beleid en schulden.
En de enige die nu winst maken...
tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2...
Juist .......

who cares | 08-10-11 | 13:54

Aan de andere kant wil je ook voorkomen dat mensen beurskoersen beinvloeden met geruchten..

Discobedient | 08-10-11 | 13:50

Misschien is het een idee om gewoon positief over een bedrijf te schrijven in een rood knipperend font. Dan weten we dat het tegenovergestelde waar is. Of zet er een foto van de Jager boven, weten we ook dat het bericht niet klopt.

De Veerboot | 08-10-11 | 13:47

de AFM zit in een spagaat en wordt gemangeld door DNB en de minister.

Gedragstoezicht.... yeah right!

MacVulpen | 08-10-11 | 13:45

Hier heb ik deze week nog een artikel over geschreven. Echt een belachelijke zaak dit.

vMuiden | 08-10-11 | 13:37

Hier een Eye-opener voor den Nederlandsche Hardwerkende Burger.

rapport BCG-Back to Mesopotamia (PDF-alert):
www.bcg.com/documents/file87307.pdf

Als iedere burger en ieder bedrijf in de Eurozone 11% (in de periferie) tot 31% (in Duitsland en Nederland) van zijn eigen vermogen inlevert bij de overheid, pas dan kan de economie in de Eurozone gezond verklaard worden.

In de VS is het nog iets erger.

Fijn weekend!

tipo | 08-10-11 | 13:35

Zoals gebruikelijk schiet men de boodschapper neer en zet de veroorzaker in het zonnetje. Dat was in de Romeinse tijd, dat was in de Middeleeuwen, dat is nu en zal helaas nog wel een tijdje blijven.

blaster | 08-10-11 | 13:28

@Reinaert | 08-10-11 | 13:22 |

Mee eens. Lang leve het 'gewone' leven en het weekend.

Aron-G | 08-10-11 | 13:25

@Aron-G | 08-10-11 | 13:12

Ik weet inderdaad maar weinig, en eerlijk gezegd ben ik daar niet rouwig om. Details gaan mij niet aan want die gaan sowieso mijn pet te boven, ik ben geen econoom.

Desalniettemin wens ik als brave burger wel op de hoogte te worden gehouden van hetgeen er speelt. En ja, leugens en mooipraterij: daar heb ik inmiddels een stevige allergie voor ontwikkeld.

Dit gezegd hebbende ga ik de lokale economie maar weer eens een boost geven. Boodschappen doen dus.

Reinaert | 08-10-11 | 13:22

Ordo ab chao kent een andere logica, Verhaar.
Dat snapt u wel degelijk.

o)+ | 08-10-11 | 13:18

@Aron-G | 08-10-11 | 13:10

Een oorlog leidt alleen maar tot meer schade, zowel humaan als financieel. Da's dus anno tegenwoordig in 'onze' geciviliseerde wereld al geen optie meer. Onze samenlevingen zijn té veel verweven om nog met de geweldsoptie te schermen, da's passé.

We zullen het onderling moeten uitstukken. Met woorden, niet met dreigementen. En dat gaat sommigen van ons een hoop geld kosten, da's waar. Maar een oorlog is ook duur, dus waar hebben we het over?

Reinaert | 08-10-11 | 13:17

@Reinaert | 08-10-11 | 13:09

Een feit is dat wij vrij weinig weten en alleen kunnen speculeren over doom-scenario's en wat er dan al niet gaat komen. Helaas weten bankiers even weinig..

Aron-G | 08-10-11 | 13:12

@Reinaert | 08-10-11 | 13:04 |

Economische strategen hebben deze crisis veroorzaakt maar zijn niet in staat om deze crisis op te lossen. Wanneer landen vallen en er tekorten in werk en voedsel zijn, is het heel makkelijk om een oorlog te starten uit wanhoop.

Aron-G | 08-10-11 | 13:10

@Reinaert | 08-10-11 | 13:04 |

Economische strategen hebben deze crisis veroorzaakt maar zijn niet in staat om deze crisis op te lossen. Wanneer landen vallen en er tekorten in werk en voedsel zijn, is het heel makkelijk om een oorlog te starten uit wanhoop.

Aron-G | 08-10-11 | 13:10

@Aron-G | 08-10-11 | 13:06

Ik doelde met name op de banken die steeds maar weer hun eigen gang blijven gaan en hun portefeuilles niet op orde weten te krijgen.

Kan ook niet meer vermoed ik, alleen dát mogen wij nog niet weten. Dat komt in een volgende aflevering van de bankensoap nog wel eens een keer aan bod.

Reinaert | 08-10-11 | 13:09

Fijnstoffer | 08-10-11 | 11:36
.
I know, "talk of the town" binnen Fortis, al jarenlang!
.

IWAB | 08-10-11 | 13:08

Als het erop aankomt is de overheid de baas en ook de banken maar niet de handelaren die niet pijpen naar de dansen van de overheid en de banken. La règle du jeu monsieur.

ecologiste | 08-10-11 | 13:07

@Reinaert | 08-10-11 | 12:59 |

"De kruik gaat net zo lang te water totdat 'ie breekt. En ooit breekt 'ie. En dan gaat het pijn doen."

Als je daarmee bedoelt dat er binnen de EU een druppel gaat overlopen, dan geef ik je daarin gelijk.. Er is door landen teveel bij- en door elkaar geleend en nu ook de grotere landen (Frankrijk, Italie, Spanje) in moeilijkheden dreigen te komen, komt ook de dreiging van een conflict dichterbij. Hoe 'machtig' de EU ook denkt te zijn, de geschiedenis achterhaald zich. Ik hoop dat Nederland slim is en zich er buiten zal houden.

Aron-G | 08-10-11 | 13:06

@Aron-G | 08-10-11 | 12:58

Een "Frischer, fröhlicher Krieg" is anno tegenwoordig geen optie meer om uit de shit te komen, daarvoor is de globalisering al te ver doorgegroeid.

We zijn wereldwijd tot elkaar veroordeeld en oorlogen zijn geen middel meer om grote conflicten uit te weg te ruimen. Het is niet meer aan militair strategen maar aan economisch strategen om dat te doen.

En daar moeten we eigenlijk maar blij mee zijn ook.

Reinaert | 08-10-11 | 13:04

@Aron-G 12:52
Wat je met een gebrek aan informatie krijgt, is dat alle banken weigeren aan elkaar te gaan lenen. Die besmetting van fout geld naar goed geld heeft de vorige bankencrisis ook verergert.

Er moet zo snel mogelijk een onderscheid tussen goede banken en 'bad banks' gemaakt worden. Dexia is voor een groot deel een 'bad bank'. Een aantal andere grote Europese banken zijn dat ook. Dat nieuws moet zo snel mogelijk naar buiten, voordat de goede systeembanken onterecht voor 'bad bank' worden aangezien.

Het gaat de komende weken allang niet meer om het spaargeld van enkelen, maar om het spaargeld en pensioengeld van ons allemaal. Die besmetting kan enkel plaatsvinden, doordat we niet weten welk geld fout en welk geld goed is.

Dit vonnis werkt besmetting in de hand.

tipo | 08-10-11 | 13:00

@Aron-G | 08-10-11 | 12:52

Juist omdat het gros van de klanten geen verstand van zaken heeft kun je maar beter transparant zijn, daarmee schep je namelijk vertrouwen. De hele bancaire sector heeft ondertussen de reputatie door-en-door verrot, corrupt en inhalig te zijn. Dat wantrouwen poets je niet weg door zo gesloten als een oester te zijn, daar is wel wat meer voor nodig.

Wacht maar tot eind dit jaar de bonussen weer bekend worden gemaakt. Dan voeren we deze discussie vanzelf weer. De kruik gaat net zo lang te water totdat 'ie breekt. En ooit breekt 'ie. En dan gaat het pijn doen.

Reinaert | 08-10-11 | 12:59

@Bulloch | 08-10-11 | 12:56
daarom juist. zoiets zou wel werken!

kapitein_iglo | 08-10-11 | 12:58

@Reinaert | 08-10-11 | 12:53 |

Het enige wat nu voor een totaal nul-punt kan zorgen is een wereldoorlog. Mark my words..

Aron-G | 08-10-11 | 12:58

Sliptong | 08-10-11 | 12:43

Bij een grote klap is een deel van deze elite plots geen elite meer,op dat moment kun je ze "pakken" voordat ze rebouncen.
Bij weigering kan het volk nog altijd de macht aanwenden die het heeft maar altijd vergeet dat het die bezit: brandschatten en lynchen,verminkte lijken hangend op het plein.
De hele wereld elite samen zou nog de duimen leggen tegen een middelgrote provinciestad,er zitten een hoop tsaren,franse koningen,regenten etc... hierboven die onderschat hebben op welke manier het volk gewoonlijk "genoeg is genoeg" zegt.
Als de massa zich tegen je keert zal geen geld,titel,positie je vege lijf redden.Dus dan toch maar regelgeving erdoor drukken en verlies nemen of gewoon wachten en zien aan welke boom je eindigt?

tyfusbelg | 08-10-11 | 12:56

@kapitein_iglo | 08-10-11 | 12:54
Bah, socialisme, eng. Zou gaan concurreren met Das Kapital lijkt me.

Bulloch | 08-10-11 | 12:56

even een vraag...
waarom is er geen staatsbank? geen rente, gewoon een plek waar je je geld op parkeert tegen een maandelijkse vergoeding.
hypotheek? moet ook kunnen tegen vaste rente.
geen gegok met geld, geen bonussen en de overheid verdient er ook nog wat aan!

kapitein_iglo | 08-10-11 | 12:54

@Muxje | 08-10-11 | 12:41

De schuldeneconomie is het grootste gevaar en de facto het zwaard van Damocles boven onze samenleving. Er zit te veel gebakken lucht in onze financiële huishouding en die loopt er nu langzaam uit. De ballon loopt leeg, de burger mag het effect daarvan zelf betalen, en de burger heeft zich natuurlijk ook jarenlang medeschuldig gemaakt aan wat nu gebeurt: men heeft op de pof geleefd, té veel geld voor vastgoed betaald, té veel geld geleend. Gewoon omdat het allemaal maar kon en niemand aan de noodrem wilde trekken, de banken al helemaal niet.

De burger kan nu niet meer bijlenen, de burger zit klem. De overheid daarentegen gaat vrolijk door, dáár is het besef nog niet echt doorgedrongen dat we met z'n allen meer uitgeven dan we redelijkerwijs kunnen verdienen. Geld naar corrupte staten als Griekenland, geld naar donker Afrika, geld voor onzinprojecten, noem het maar op. We gooien het bij bakken door de wijd openstaande ramen naar buiten.

Hoogste tijd voor een herijking van de overheidsfinanciën. En hoogste tijd voor een beetje meer gezond verstand.

Reinaert | 08-10-11 | 12:53

@Reinaert | 08-10-11 | 12:45 |

Dat zou inderdaad heel fijn zijn, maar is dat ook reaslistisch? Juist in deze tijd wanneer het minder goed loopt zal er juist door meer openheid minder vertrouwen zijn, omdat het grote gros van de klanten weinig kennis hebben. Wat je dan veelal ziet is dat er dan massaal geld op wordt genomen zodat de banken nog minder activa hebben en dus instorten.

Aron-G | 08-10-11 | 12:52

@doskabouter | 08-10-11 | 12:42
Verwacht maar niet dat de klappen daar zullen vallen.
De klappen vallen bij het plebs, bij jou en mij.

Che_cuevara | 08-10-11 | 12:50

AFM is een ZBO en geen rechter. een boete opgelegd door de AFM is een besluit waar je beroep tegen kan aantekenen bij de bestuursrechter. En dan als dat niet slaagt kan je nog in hoger beroep bij het CBb Nog stappen zat om deze dwaling,als Peter gelijk heeft, van de AFM te beeindigen.

Ffiver | 08-10-11 | 12:50

Vertrouwen kun je alleen in een transparante markt hebben. Dit vonnis zorgt er voor, dat de markt niet transparant is, en wekt dus enkel wantrouwen. Er moet toch ook zo iets zijn als recht op informatie en recht op eigendom? Of zijn we dat stadium al weer voorbij?

tipo | 08-10-11 | 12:48

@Aron-G | 08-10-11 | 12:41

Banken mogen wat mij betreft wel wat transparanter zijn. Zéker banken die met staatssteun door de ellende worden getrokken. Uiteraard bedoel ik daarmee niet dat alle relevante bedrijfsgegevens maar op straat behoren te komen maar als klant wil ik wel graag weten hoe de vlag er bij hangt.

Het dalende consumentenvertrouwen heeft naar dezerzijds mening óók te maken met het dalende vertrouwen in de bancaire sector. Keynes revisited, ik heb het al eerder geroepen.

Reinaert | 08-10-11 | 12:45

@tyfusbelg | 08-10-11 | 12:38
Aan de ene kant heb je gelijk en moeten diegenen die er verantwoordelijk voor zijn gestraft worden maar uiteindelijk is het gewoon de burger, de belastingbetaler die de rekening betaald. Linksom of rechtsom is het Henk en Ingrid, Mo en Fatima, Jacques en Helga die de rekening betalen. Denk maar niet dat de elite van deze wereld elkaar gaat aanpakken. Dan kom je zomaar eens aan je eigen verzekerde oudedagsvoorziening.

Sliptong | 08-10-11 | 12:43

Ze kunnen sancties opleggen wat ze willen maar het gaat toch wel gebeuren. Het moet zelfs gebeuren. Maar net als bij de griep kun je slikken en spuiten wat je wilt maar die griep krijg je toch wel.

De financiele lente is in aantocht. Hopenlijk vallen de klappen bij de witteboorden criminelen die die het samen met de socialisten (EU!!) allemaal hebben veroorzaakt.

doskabouter | 08-10-11 | 12:42

@Reinaert 12:33: Dat laatste ben ik helemaal met je eens, en het was zeker niet mijn intentie om de burger het gebrek aan vertrouwen te verwijten. Het gaat natuurlijk ook niet alléén om vertrouwen; de schuldeneconomie zelf is het probleem, en dat zit hem echt niet alleen in fractional banking. Ik blijf me verbazen over overheden die hun burgers maant spaarzaam te zijn maar zelf vrolijk bijleent om leuke dingen te kunnen doen, met het argument "ja maar, een landsbegroting is iets heel anders dan een huishoudboekje".

Muxje | 08-10-11 | 12:41

@Reinaert | 08-10-11 | 12:33 |

"Vertrouwen is goed, controle is beter." Is een hele mooie uitspraak.

Natuurlijk kun je zo denken, maar in tijden van crisis moet je op bepaalde punten een hufter zijn. (zie het hufter-topic van gister.) Het is misschien niet juist voor de burger/consument, maar doordat de banken nu hufterig zijn, redden zij zichzelf en de economie wel.

Aron-G | 08-10-11 | 12:41

Tja, als je voor een paar miljoen short posities op een bankaandeel hebt wil je die natuurlijk wel met zoveel mogelijk winst incashen. Emailtje sturen, kassa!

MF Global wordt gerund door Jon Corzine, voormalig Goldman medewerker en gouverneur van New Jersey, die beloofde deze staat van zijn schulden af te helpen, wat niet echt gelukt is: www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsar....

Nog een aardig detail: Corzine wil de volgende minister van fiancieen worden, werkte al eerder samen met voormalig boefje Henry Paulson, en geeft investeerders een extra 1% rente op investeringen (obligaties) die via MF GLobal worden verstrekt als dat ook daadwerkelijk gebeurt (dealbook.nytimes.com/2011/08/02/corzin...).

Schwanz | 08-10-11 | 12:41

En toch heeft JKdJ een beetje gelijk gezien het feit dat dit soort "waarschuwingen" het sentiment dat op de beurzen leeft aanwakkert en zorgt voor een snelle koersdaling. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een beetje wrang dat je niet gewaarschuwd mag worden dat jouw aandelen op het punt staan flink in waarde te verminderen.
Wanneer gaan we elkaar weer vertrouwen? Voor zover daar ooit sprake van is geweest natuurlijk.

Sliptong | 08-10-11 | 12:40

Precies wat we nodig hebben: Een good old rondje "shoot the messenger".
Iedereen weet dat de klap komt dus gaan we maar een zondebok zoeken.
When the system is wrong,it's dangerous to be right.

tarpley.net/2011/10/01/europe-must-fig...

Laat maar wat banken ploffen en de schuldigen het verlies nemen in plaats van hen droog te stellen met belastingscenten,alleen een serieuze klap kan de nodige regelgeving erdoor rammen.

Wat we nodig hebben zijn MEER klokkenluiders zodat de macht die nu bij ondemocratische organen en organisaties zit terug door volk en staat gecontroleerd kan worden.
Dat er daardoor wat lui die zich keizer wanen aan de bedelstaf moeten zal ons würst wezen.

tyfusbelg | 08-10-11 | 12:38

Het levensgevaarlijke aspect aan de AFM is dat ze onder geen enkele democratische controle staan en inderdaad de volledige trias politica in één organisatie hebben zitten. Dit is uniek en krankzinnig want elke fout kan zo de doofpot in. Vooral kleine bedrijven die geen in effectenrecht gespecialiseerde advocaten ad 700 euro per uur kunnen betalen zijn daar de dupe van.

jan-lul-de-behanger | 08-10-11 | 12:35

@barosman | 08-10-11 | 12:09
Da's t4e voorspelbaar.

Che_cuevara | 08-10-11 | 12:34

@Aron-G | 08-10-11 | 12:27

Maar vertrouwen hebben in een instelling die je willens en wetens belazert is weer het andere uiterste. Het moet natuurlijk wel van twéé kanten komen en niet van één.

Een gezonde en stabiele economie draait inderdaad op vertrouwen maar banken en overheden schenden dat vertrouwen met de regelmaat van de klok. Het wantrouwen dat dientengevolge ontstaat mag je vervolgens de eenvoudige burger niet verwijten.

Vertrouwen is goed, controle is beter.

Reinaert | 08-10-11 | 12:33

@Reinaert | 08-10-11 | 12:24

Muxje heeft wel een punt, een economie draait op vertrouwen. Als de consument/burger/bank vertrouwen heeft gaat het investeren. En investeringen zorgen voor een groeiende economie.

Aron-G | 08-10-11 | 12:27

Dit is een heerlijk oogkleppentopic.
Als je nl. je oogkleppen afwerpt dan wordt je afgestraft.

Heerlijk!

irriducibili79 | 08-10-11 | 12:27

@Muxje | 08-10-11 | 12:15

Maar banken moeten zelf ook opener zijn en beter communiceren. Vertrouwen is mooi maar risico's lopen zonder daarvan op de hoogte gebracht te worden is toch echt een héél ander verhaal.

De volstrekt ridicule spaarrente die banken momenteel aan het gros van hun klanten geven doet ook al geen goed. Dan is de oude sok wederom een prima alternatief. Waarom risico lopen voor een rente van 2,2%? Dat noemen we hier in de provincie geen rendement maar gewoon inflatiecorrectie.

Reinaert | 08-10-11 | 12:24

Niet zo raar dat de AFM hier scherp op is, al lijkt me dit specifieke vonnis niet juist. Maar als je toestaat dat dit soort nieuws gewoon gebracht mag worden, dan staan er in deze zenuwachtige markt vanzelf een hoop handige jongens op die puts kopen en vervolgens paniek gaan zaaien. In deze markt geruchten over een bank naar buiten brengen is vergelijkbaar met "brand!" roepen in een volle theaterzaal... met de zekerheid dat na zo'n kreet een paar gasten hun stoel in de fik steken.

Want er hangt simpelweg nog steeds heel veel op vertrouwen. Als we morgen allemaal blakend van vertrouwen wakker zouden worden, dan zou een flink deel van de financiele en economische crisis al zijn opgelost. Dat stelt banken en bedrijven voor een lastig parket: moet je eerlijk zijn over je situatie en een paniek veroorzaken? Of zwijgen en hopen dat de crisis wel over waait... want in dat geval verdwijnen de problemen van de bank ook als vanzelf.

Muxje | 08-10-11 | 12:15

@irma zonderboezem | 08-10-11 | 12:04
Wat doe jij dan om de samenleving te veranderen, ga eens een boezemvriend zoeken...

irriducibili79 | 08-10-11 | 12:10

Ik zou voorstellen dat wanneer een bericht voor meer dan 15% uit gerucht bestaat deze te verbieden,
is ook meer in overeenstemming met de tijdsgeest.

vander F | 08-10-11 | 12:09

snap-u-m-snap-ik-m.........

snap-u-m-snap-ik-m | 08-10-11 | 12:09

waarom gaan ze niet gewoon pokeren op de beurs

barosman | 08-10-11 | 12:09

@Che_cuevara | 08-10-11 | 12:03
Nee, je moet vrij zijn om je vrij te voelen.
Minder overheid en meer zelfbeschikking.

En er zijn idd genoeg onnozelaars, die zijn overal maar ik schud ze wel wakker hoor.

irriducibili79 | 08-10-11 | 12:07

irriducibili79 | 08-10-11 | 12:01 |
de enige ook!

irma zonderboezem | 08-10-11 | 12:04

@Pfft | 08-10-11 | 11:58
In NL wel schijnt.

Che_cuevara | 08-10-11 | 12:03

@irriducibili79 | 08-10-11 | 12:00
D66?.... The horror.

Che_cuevara | 08-10-11 | 12:03

Ben denk ik de conservatiefste D66er in het land.

irriducibili79 | 08-10-11 | 12:01

Tsja, Barbertje moet hangen.

krotekoker | 08-10-11 | 12:01

@Che_cuevara | 08-10-11 | 11:48
Been there done that, ik was bij de plaatselijke VVD.

Maar Liberaal begrepen ze niet.
Ben nu lid van D66 maar heb geen aspiraties meer.

Beetje beïnvloeden dat hoop ik te kunnen doen...

irriducibili79 | 08-10-11 | 12:00

Dat heet censuur en dat mag niet.

Pfft | 08-10-11 | 11:58

@Che_cuevara | 08-10-11 | 11:57
"l" naar boven schopt.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:57

@irma zonderboezem | 08-10-11 | 11:56
Klopt allemaal, behalve dat van die grappige colega's.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:57

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:48 |
Ik wel.
Lekker met mijn bolle billen in het pluche. Alles mag en kan als je daar eenmaal zit! Soort van efteling, maar dan beter.

2 maanden op zomervakantie
liegen en bedriegen zonder gevolgen voor je functie,
snoepreisjes,en dan niks meer tourist class :-).
goede secundaire voorwaarden, grappige collega's en jaren wachtgeld voor als je bv gesnapt wordt met je adjudant (ik noem maar wat)
Yep, ik zou best willen.

irma zonderboezem | 08-10-11 | 11:56

@vraagstaart | 08-10-11 | 11:39
Zet een 5 jarige op de stoel van financial consultant Roger en hij geeft dezelfde antwoorden !

deraderendraaien | 08-10-11 | 11:54

Goed artikel Peter Verhaar, je stipt iets heel belangrijks aan. Het bedrijf Goldmoney heeft zich trouwens ook teruggetrokken van de Nederlandse markt, gedwongen door de AFM. Het is dus wel duidelijk voor wiens belangen zowel de AFM als de regering staat: onze banksters.
.
Tijd voor ondergronds bankieren en adviseren wellicht?

Greetje Duisenberg | 08-10-11 | 11:54

Lekker fris allemaal.

Hou informatie vooral onder de pet lijkt het adagium. Schijt aan de burger, schijt aan andermans verliezen, schijt aan iedereen behalve de eigen portefeuille.

Het blijft behelpen met banken, overheden en instanties. Ik ga nog maar eens omzien naar een extra paar oude sokken, just in case.

Reinaert | 08-10-11 | 11:52

@vraagstaart | 08-10-11 | 11:50
FF rekenen.... dan heb je ongeveer € 100.000.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:51

@vraagstaart | 08-10-11 | 11:39
Lachen inderdaad.
Maar wij hebben Jan-Kees de Jager, de supergarantieman. En samen met Duitsland en Finland gaan we het noodfonds tot 10.000 miljard opblazen. De komende 10 generaties hebben immers geld zat. Werken voor Knoflookistan zullen ze.

Fijnstoffer | 08-10-11 | 11:51

prof. Koelewijn?

Haal van die bank af, k'waarschuw nie meer!

Jackanders | 08-10-11 | 11:50

@Che_cuevara | 08-10-11 | 11:46 Och, ik heb nog wel wat Euroos hoor. Over twee weken nèt genoeg voor een ijsje.

vraagstaart | 08-10-11 | 11:50

@irriducibili79 | 08-10-11 | 11:44
Jij wil de politiek in?

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:48

@Een paard | 08-10-11 | 11:39
Dan lees je het toch morgen.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:47

@vraagstaart | 08-10-11 | 11:33
Ja, je moet lef hebben hé
Anders krijg je niks, zoals wij.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:46

het zwijn Hans Hoogervorst zit hierachter! heeft het zorgstelsel al om zeep geholpen, vult zijn zakkies en gaat nog ff door!

skaik | 08-10-11 | 11:46

Hmmm dan zal Reggie Middleton ook wel de sjaak zijn binnenkort. Die waarschuwt al een poosje voor SocGen, Dexia en BNP. Zelfs GS en BAC staan op omvallen volgens Middleton.

CoJoNes | 08-10-11 | 11:46

O nee sorry mensen, geen geld over de balk.
Ik zal investeren in de Oostelijke Mijnstreek, Chinese bedrijven omkopen om zich daar te settelen en proberen zoveel mogelijk toeristen naar Maastricht te laten komen.

In Midden-Limburg komt een kerncentrale en alle Duitsers krijgen een gratis bezoek aan Roermond en de Maasplassen.

Noord-Limburg fuseert met Eindhoven en de tech/it branche krijgt een injectie.
Boeren worden uitgekocht want in Afrika kun je goedkoper produceren #ontwikkelingswerk

irriducibili79 | 08-10-11 | 11:44

Het is niet ongebruikelijk om rechtsgenoten via het strafrecht aan te spreken op onrechtmatige gevolgen van hun handelen.

In de huidige economische situatie zijn oorzaak en gevolg niet altijd goed van elkaar te onderscheiden.

Wanneer je je niet beperkt tot de feiten loop je dus een risico.

Jaypelsteeltje | 08-10-11 | 11:44

@vraagstaart | 08-10-11 | 11:33
De tyfus met die Grieken. Laat ze maar naar Goldman-Sachs gaan.
www.welingelichtekringen.nl/goldman-sa...
Die kunnen schuld als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.

Fijnstoffer | 08-10-11 | 11:41

"De informatie voorziening naar de beleggers zal ernstig worden belemmerd"
Zou dat niet precies zijn wat de heren in Brussel voor ogen hebben om het Euro crisis verhaal beter aan de (gewone man) te brengen, daar deze wars zijn geworden van beleggers en speculanten? Draagvlak creëren om beleggers niet af te schrikken ?

vragen .. vragen.

deraderendraaien | 08-10-11 | 11:41

@seven | 08-10-11 | 11:31
Volgens mij zitten die er al in.
En er zijn verder geen reddingssloepen meer.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:40

Jurisprudentie voor Dirk Scheringa

zebikboss | 08-10-11 | 11:40

vraagstaart | 08-10-11 | 11:33 En onderpand is een achterhaald begrip. Stel je voor dat je in plaats van aflossing iets in beslag moet nemen waar je niks mee kan?

Oftewel, het geboden onderpand is niet geschikt als onderpand.

Bij een bank krijg je dan niks. Bij Jan Kees een paar miljard extra.

zeg maar jansen | 08-10-11 | 11:39

Oh jongens, deze móeten jullie echt kijken. Duurt drie minuten maar en het maakt je hele weekend goed. Gegarandeerd. Mwoehahaha....

www.youtube.com/watch?feature=player_e...

vraagstaart | 08-10-11 | 11:39

Ik vind zaterdagochtend echt niet het juiste moment voor dit gewauwel.

Een paard | 08-10-11 | 11:39

@irriducibili79 | 08-10-11 | 11:32
Zo, wordt het nog goed besteed ook.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:38

Schijtziek wordt ik van die banken die de wereldeconomie frustreren.
We zouden eigenlijk best zonder banken kunnen maar omgekeerd kan een bank niet zonder een economie van eerlijk werkende producerende bedrijven die ECHT geld genereren.
Ik droom van een wereld zonder die vieze gore uitvretende zakkenvullende speculanten (met ONS geld)

Ongezien de tiefus bankiers!!!

wakkere_nederlander | 08-10-11 | 11:37

@Kets22 | 08-10-11 | 11:32
Dat mogen ze vanzelfsprekend niet (Medewerkers AM). Hebben ze allemaal een verklaring voor moeten ondertekenen. Neemt niet weg dat het bestuur van de AFM natuurlijk net zo corrupt is als de rest van machthebbend Nederland.

doenormaal! | 08-10-11 | 11:37

In case of bad news, they shoot the messenger.
Dat blijkt eens temeer.

Dick Luyenlomp | 08-10-11 | 11:36

@IWAB | 08-10-11 | 11:28
U bedoelt vast niet zijn klabanus, kwistig gebruikt, naar verluidt.

Fijnstoffer | 08-10-11 | 11:36

Oh mensen met aandelen of obligaties van of tegoeden @ Morgan Stanley, ehhhhh je snapt me wel.

seven | 08-10-11 | 11:34

Óók om te lachen: Er is nog gesteggel over de extra noodhulp aan Griekenland, maar ze laten al weten méér meer nodig te hebben. En niet zo'n beetje ook: www.nu.nl/economie/2636105/griekenland...

Ik ga ook maar eens naar mijn hypotheekboer: "Nee, ik betaal voorlopig even geen rente en aflossing want daar heb ik geen geld voor. Maar kan ik twee ton extra krijgen?"

vraagstaart | 08-10-11 | 11:33

Je kan niet lekker geld verdienen aan inside information als iedereen weet wat er aan de hand is.

Kets22 | 08-10-11 | 11:32

@Che_cuevara | 08-10-11 | 11:28
Mooi, en ik zal ze opjagen om de rente te betalen.

Met die 98 miljard ga ik van MVV een club maken die de CL van 2013 tot 2025 zal domineren.

irriducibili79 | 08-10-11 | 11:32

Dit AFM-oordeel is natuurlijk een grof schandaal. Maar kan men anders verwachten in dit corruptocratische landje vol nepotisme vanuit een incestueuze bestuurlijke elite?
De overheid is middels ABN-AMRO zelf bankier. AFM is in feite ook overheid. Er zal wel meer achter dit oordeel zitten dan wij nu weten.

Fijnstoffer | 08-10-11 | 11:31

Het orkest moet door blijven spelen, roepen dat de Titanic zinkt zorgt er alleen voor dat de insiders & elite misschien toch niet als eerste bij de reddingssloep aankomen..

seven | 08-10-11 | 11:31

irriducibili79 | 08-10-11 | 11:27
Oke, je hebt een streepje voor.
*'luie kudt Grieken' roept*

Teun van het Tuinpad | 08-10-11 | 11:30

Wat bezielt de AFM: macht corrumpeert en ze bestaan van boetes dus...

doenormaal! | 08-10-11 | 11:29

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:22
Maakt me niet uit, als ze maar gaan.
Limburg is nu niet echt het 'Kenniscentrum van Nederland' zeg maar.

Teun van het Tuinpad | 08-10-11 | 11:29

Vluchten kan niet meer.

eagleye | 08-10-11 | 11:28

Aan het eind van deze kabinetsperiode is een bankrun sowieso onmogelijk! U hééft dan immers allang geen geld meer. Als ex-medewerker van FORTIS zag ik "de ramp" al drie jaar lang aankomen, maar niet luisteren hoor, directie. Nee, het speeltje van "mijnheer" Lippens moest willens-en-wetens kapot gemaakt worden.

IWAB | 08-10-11 | 11:28

@irriducibili79 | 08-10-11 | 11:27
Voor één keer gun ik het de Limburgers wel.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:28

@Teun van het Tuinpad | 08-10-11 | 11:21
Gelukkig heb ik wel een noodfonds.
Maar eerlijkheidshalve kun je beter 98 miljard aan Limburg geven dan aan de Grieken.

irriducibili79 | 08-10-11 | 11:27

Marktwerking wordt verstoord door noodhulp! We hebben alles aan elkaar geknoopt , gaat er 1 gaan ze allemaal. Kapitalisme werkt alleen met een echte markt met echte concurentie en geen bescherming

Kalaforni | 08-10-11 | 11:24

@Teun van het Tuinpad | 08-10-11 | 11:21
Zal eerder de provincie (Belgisch) Limburg worden.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:22

irriducibili79 | 08-10-11 | 11:15
Nope, jullie kloppen maar aan bij de provincie Vlaanderen.
Volgend jaar jullie thuishaven.
;)

Teun van het Tuinpad | 08-10-11 | 11:21

Onmacht .

Kalaforni | 08-10-11 | 11:20

@vraagstaart | 08-10-11 | 11:15
Wist je dat dan nog niet.
Dat verbaasd me van jou.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:19

In mijn ogen hebben alle financiele waakhonden geen recht van spreken. De fouten van 2008 zijn niet opgelost en komen nu des te harder terug. Banken hebben fouten gemaakt en als het aan mij ligt mogen ze dan branden. Laat de sterkste maar overleven.

mantora | 08-10-11 | 11:19

Self fulfilling prophecies zijn dodelijk in de bankwereld. Maar daar zit een speculant niet mee. Tuig is het, inderdaad.

Traxor | 08-10-11 | 11:18

Natuurlijk willen Opstelten en de Jager een oproep tot een bankrun strafbaar stellen.

Stel dat dat echt gebeurt, dat mogen we onze banken toch niet aandoen.

Che_cuevara | 08-10-11 | 11:18

Ik bedoel natuurlijk de onafhankelijke AFM, die haar oren natuurlijk niet naar een minister laat hangen.

Wie lacht daar?

vraagstaart | 08-10-11 | 11:16

De provincie Limburg zit voor miljoenen in Dexia.
Hee Meneer de Jager heeft u ook een noodfonds voor ons?

irriducibili79 | 08-10-11 | 11:15

Oftewel: kapitale fouten!

yamahihi | 08-10-11 | 11:15

Logisch. Je gaat een schaap ook niet uitleggen dat-ie halal de lul is, ruim voordat het mes over de keel gaat.

Da's vragen om problemen voor de slachter.

Blij dat we weten voor wie Jan Kees staat.

vraagstaart | 08-10-11 | 11:15

Tuig is het. Allemaal!

Dept.X | 08-10-11 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken