Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Red het historische hart van Lelystad!

wwijzerlely.pngNederland sloopland weer hoor. Het historische gemeentehuis (voorheen o.a. belastingkantoor) van Lelystad was er al vóórdat de stad een officiële gemeente was. In de late jaren '70 van de vorige eeuw opgetrokken als trefpunt voor iedereen die toen al iets in deze modderpoel te zoeken had, en sindsdien het even rustieke als stijlvolle middelpunt van het historische stadshart van Lelystad. De Waterwijzer ademt een soort nostalgische rechtlijnigheid die zo kenmerkend was voor deze fase in de vaderlandse architectuur. De geheel uit beton opgetrokken vesting zag de gemeente Lelystad uitgroeien van een klein plaatsje met echte ambachtslieden zoals plantsoenmedewerkers en systeembeheerders tot de metropolische kennisstad die het nu is. Gewonnen uit de Zuiderzee, verrezen uit een nieuw idee, overal architectuur. De Waterwijzer is geheel volgens de tijdsgeest ontworpen met de nadruk op functionaliteit, daarmee de eigen schoonheid natuurlijk schromelijk onderschattend. Niet voor niets luidt een oud Lely's spreekwoord: 'As d'n Watterwieza zoenk dan zoenke us!' ('Als de Waterwijzer zink dan zinken wij, red). En uitgerekend dát pand staat nu op de nominatie om met de grond gelijk gemaakt te worden... Een groep architecten en bewoners pikt dat niet en is in het geweer gekomen. GeenStijl steunt deze mensen. Want historisch erfgoed, dat is er om te bewaren.

Reaguursels

Inloggen

Het lijkt verdomd veel op Landbouw & Visserij, ook zo'n lelijk ding.

Fruitvliegje | 02-10-11 | 08:58

Lelystad, zonder enige twijfel de mooiste stad van allemaal. Binnen zo'n korte tijd zoveel bereikt. Echter vind ik dit gebouw tamelijk weinig waarde hebben, want hoe mooi de stad ook is, historisch kan je het niet noemen.

Wouter1805 | 02-10-11 | 00:42

Het macabere centrum van Lelystad roep iets op wat ligt tussen een hardnekkige gedachte aan zelfmoord en de onbedwingbare drang om te willen vluchten en te blijven vluchten.

nadenkeniseenkunst | 01-10-11 | 11:46

Taj Mahal, Chinese muur, LEGO blokjes v Giseh, Stonehenge, Herades wall, toren van Babel, inca, Maya, sixteinse kapel, Neeltje Jans'....

De Waterwijzer....

Het Vandaag door A Aboutaleb te openen nieuwe deelgemeente stadskantoor (binnenkort op te heffen deelgemeenten Rotterdam, dus plop, nut weg...) IJsselmonde

Tower bridge
Arc de Triomph
Alhambra Grenada
Sagra Familia
Etc

hfakker | 01-10-11 | 11:22

De beuk erin. Erken gewoon dat je als nieuwe gemeente te jong bent om in het bezit te zijn van historisch erfgoed en ga iets nuttigs doen met je geld. Dat dertien-in-een-dozijn kantoorgebouw is het echt niet waard.

Ivoren Toren | 01-10-11 | 10:17

Herstel...
Waardoor de bevolking vaak zit opgescheept met een slecht gebouwd (want lekker snel en 'modern') door lui van mindere komaf en dus vaak ook met minder vakmankunst en het gebouw is lekker en 'ongepast' ook, zodat het over 30 jaar weer vervangen kan worden door weer een nieuw project.

AntiSoof | 30-09-11 | 23:16

Elke stad heeft tegenwoordig een modern gemeentehuis, stadskantoor geheten. Meestal afschuwelijke architectuur, héél groot, raar en vaak verheven boven het maaiveld. Als je het mij vraagt zijn de oorzaken de hebzucht van de raad en wethouders, de beïnvloeding door projectontwikkelaars en het maar lekker uitgeven van de centjes van de burgers aan meestal, lijkt mij, vriendjes. Waardoor de bevolking met een vaak slecht gebouwd, want lekker snel en 'modern', door lui van mindere komaf en vakmankunst en lekker 'ongepast' ook, zodat het over 30 jaar weer vervangen kan worden door weer een nieuw project. Verder vraag ik me af wat al die ambtenaren toch doen in al die kamertjes, want met wat slimmere computers maakt het niet uit of je 100.000 mensen of 500.000 mensen moet bedienen. Maar ja. Het is nu eenmaal zo. Lekker van genieten maar.

AntiSoof | 30-09-11 | 23:12

@Jerry Lundegaard: Het gemeentehuis zat in de Quantum naast de kubus. Niet in de waterwijzer.

Henk_en_ingrid | 30-09-11 | 22:27

Ik doe niet geef een dam.

Hapax | 30-09-11 | 22:22

Ben er vaak genoeg binnen geweest toen het als gemeentehuis dienst deed, ouwe meuk is 't...
Van die toiletten met bruine of rode tegeltjes, een aftandse draaideur om er binnen te komen, ik zeg slopen die handel.

Jerry Lundegaard | 30-09-11 | 20:19

Waren dat beginnende architecten of wat, er staat een afzichtelijk gebouw zonder karakter of aanzien.
Slopen dus.

lanexxx | 30-09-11 | 19:52

Ik gun Lelystad de lelijkste gebouwen van het land. Lekker laten staan dus.

nietnietniet | 30-09-11 | 19:19

Daar herken je links Nederland aan: Eerst een belastingkantoor bouwen en dan pas de rest van de stad.

funkyd | 30-09-11 | 18:56

Lelystad? Wil er mijn kleine teen nog niet stoten. Faillisement van de linkse 'maakbaarheidsgedachte' uit de jaren '70 en '80. Iedereen die weg kon vluchten in de loop van de tijd heeft dat gedaan. Alleen mensen zonder kansen bleven achter.
Zachtjes de dijk doorsteken, een watersport en duikgebied van maken en bootjesverhuur levert meer voordeel voor geheel NL op dan de maatschappelijke mislukking en sociale lijdensweg, die men Lelystad genoemd heeft, voortzetten. Euthanasie dus, op achterhaalde denkbeelden en achterhaalde steden.

blaster | 30-09-11 | 18:48

Afbreken, bijzonder lelijk .

piet de hond | 30-09-11 | 18:38

Het gebouw is destijds neergezet voor rijks waterstaat en uitgerekend voor die club wordt een gebouw op palen neergezet dat geeft dus wel aan hoeveel vertrouwen ze hadden in hun eigen kunsten. Het is een spuglelijk gebouw, zo snel mogelijk slopen alle foto's vernietigen en gewoon een nieuw nog lelijker gebouw neerzetten.

Opschilder | 30-09-11 | 18:31

Wat hebben die architecten gerookt dat ze dit willen behouden? Is dat vrij verkrijgbaar? Vragen, vragen... Oscar Niemeyer, kom er alstublieft in.

xinu | 30-09-11 | 18:26

Lelystad? Historisch? Hart? WTF?

Dubbele Halve Zool | 30-09-11 | 18:16

vetkleppert | 30-09-11 | 15:02 |
"Zo had de Bijlmer nooit veranderd moeten worden..."
Hou op hee, zelfs een El Al piloot werd er misselijk van, die lelijke flats.

JanRap | 30-09-11 | 18:03

En toch he, als je Lelystad van Joris van Casteren gelezen hebt, dan is het plotseling toch een beeldschoon stuk Nederlandse geschiedenis. Het is ook een symbool wat er zonder democratie gebeurt. De provincie Flevoland bestaat pas sinds 1985 en werd daarvoor bestuurd door het Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders, lees ambtenaren. En dan ambtenaren van het soort eerst functie dan schoonheid of eigenlijk liever helemaal geen schoonheid. Ook niet als je uit het niets een stad op mag trekken.
Kortom, wat mij betreft laten staan als historisch monument!

number one | 30-09-11 | 17:50

Gatverdamme! Weg ermee, als ze hulp nodig hebben kom ik met m'n sloophamer wel een handje helpen.

aha-erlebnis | 30-09-11 | 17:31

"Historisch hart" ? ze zijn gek.De betonnen bunkers van de Atlantic Wall van Hitler zijn mooier.Opblazen die bende.

Dolphi | 30-09-11 | 17:23

Ik moest er even over nadenken, maar nu snap ik het.
Ze willen het lelijkste gebouw van Lelystad behouden, omdat anders hun huizen de lelijkste gebouwen van Lelystad zullen zijn en dus waardevermindering. Slim, heel slim.
Gauw slopen die lelijke betonnen bende.

macflipper | 30-09-11 | 17:06

Hilarisch!! Historisch erfgoed... Mwoehaha

Reykjavik | 30-09-11 | 17:03

Lelygat is een alternatief geworden voor Almêre waar de prijzen voor huizen de pan uitrezen. Voor vele Henk en Ingrids had je een betaalbare woning. Omgeving is prachtig, maar het is en blijft toch Lelygat, de stad van de middelmaat.

Kamervraag | 30-09-11 | 16:43

Elk gebouw dat in de jaren 60 of 70 gebouwd is verdient het om gesloopt te worden.

Noordelijke Rukkert | 30-09-11 | 16:32

Ze kunnen dat hele Flevoland beter weer in het IJselmeer laten zinken. Het is het grote voorbeeld van hoe mislukt de multi culti samenleving in Nederland is...

gozahtje | 30-09-11 | 16:16

Henk_en_ingrid | 30-09-11 | 16:03
roflach...

roosvrij | 30-09-11 | 16:10

Lelystad is geweldig, maar ik mag graag zien dat jullie er op afgeven. Dan komen jullie mij tenminste niet lastig vallen en kan ik lekker blijven wonen.

Kom maar op met het commentaar.

Verder moet die rare architect niet zeuren en iets anders zoeken om op zijn c.v. te zetten. Is geen erfgoed, dus gewoon plat dat gebouw en iets nieuws inzetten. Ik geloof namelijk niet zo in asbest met culturele waarde.

Maccius | 30-09-11 | 15:59

Je weet pas echt wanneer een gebouw lelijk is als het een jaar leegstaat en het enige wat de krakers doen is er tegenaan zeiken(of zelfs dat niet).

roosvrij | 30-09-11 | 15:59

Het ziet er beter uit dan menig grieks overheidsgebouw. Op 2 jaar is onze schuld net zo groot als de griekse nu. Dan zijn de centje op en kan er niets meer worden gebouwd. En leven we zoals in de jaren zeventig, dus soberder als nu. En kijk dat mooie retro gebouw dan eens.

Volplempen met ambtenarenvolk en aan de slag.

aurevoir | 30-09-11 | 15:54

Een sarcastisch artikeltje. Inderdaad, Lelystad is een spuuglelijk dorp dat doet alsof het een spuuglelijke stad is.

Het CDA | 30-09-11 | 15:53

Lekker laten staan.
Nu kan je teminste nog zeggen: Godherejantyphustering wat een oegeleboegele lilluk ding.

roosvrij | 30-09-11 | 15:51

Het historische stadshart van Lelystad moet natuurlijk geconserveerd worden. Bij voorkeur onder 5 meter water.

Anders nog? | 30-09-11 | 15:49

sorry: begint al bijna

tjemigdepemig | 30-09-11 | 15:44

De waterwijzer is geen historisch erfgoed, maar een betonnen blok vol met asbest, kan ik weten, ik werk bij een sloopaannemer en ben er binnen geweest en er aan gerekend. Sterker nog, de aanbesteding is al lang geweest en de sloper (niet wij) is al geselecteerd en begint als bijna. Ouwe meuk gewoon lekker plat gooien om er mooie dingen mee te doen.

tjemigdepemig | 30-09-11 | 15:43

Wannabee amsterdammers die de rest van nederland als provinciaaltjes beschouwen; teruggeven aan de zee die hele polder.

rightwingranter | 30-09-11 | 15:35

@Limburg vrij!! | 30-09-11 | 15:20
Of aan Al-Aqua.

Sliptong | 30-09-11 | 15:33

@Biff Eagleburger | 30-09-11 | 14:50
Hallootje, ik wilde net de Telegraaf bellen.

Sliptong | 30-09-11 | 15:30

@jovialiteit | 30-09-11 | 15:28 Ik bespeur enige discrepantie tussen uw nick en de inhoud van uw tegel.

vraagstaart | 30-09-11 | 15:30

-weggejorist-

jovialiteit | 30-09-11 | 15:28

@_ranz | 30-09-11 | 15:24 Met uitzondering van Patricia Paay, Mariko Peters, Patty Brard en Sharon Dijksma dan toch.

vraagstaart | 30-09-11 | 15:28

@VariousVirtues | 30-09-11 | 15:23 Heau heau. Niks mis met die polder. Vooral de A6, één van mijn favoriete snelwegen, mag er zijn.

Wel weer jammer dat die A6 ook druk bevolkt wordt door anonieme bromsnorren die zich bezig houden met vliegende collectes.

vraagstaart | 30-09-11 | 15:27

zeg maar jansen | 30-09-11 | 15:20

ja Werkeiland. Lelystad, als stad, is ontstaan na het aanleggen van het werkeiland waarop veel arbeiders woonden en werkten aan het droogleggen van het gebied dat nu bekend staat als Lelystad.

Als je het interessant vind moet je maar een kijken bij de jachthaven, daar staan nog arbeidershuizen uit die tijd, het gemaal (dat nog dagelijks moet draaien op de voeten daar droog te houden)dat met 2 anderen het water heeft weggepompt.

amoniton | 30-09-11 | 15:24

@Che_cuevara | 30-09-11 | 14:51
Dan heb ik het meer over oude fabrieken of warenhuizen. Als het niet in de weg staat, laten ze het lekker staan verrotten. Voordeel is dat je meer interessante 'urbex' locaties hebt.

Maarja, hier in Nederland hebben we de Ordnungspolizei waardoor alles wat buiten het ideaalbeeld valt (100% veilig en 100% esthetisch verantwoord) zo snel mogelijk gesloopt moet worden.

_ranz | 30-09-11 | 15:24

Seau, wat een geneuzel over Lelystad en onze schone polder. Als het je niet bevalt, rot je lekker op. Helemaal trendy in deze barre tijden.

VariousVirtues | 30-09-11 | 15:23

@eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:43
LOL! *met vingertje wijst*

niet voor de hond | 30-09-11 | 15:22

Hysterisch erfgoed.

zeg maar jansen | 30-09-11 | 15:22

De jaren '70, toen dit gebouw verrees, was het laatste decennium waarin de modernistische stijl veelvuldig werd toegepast. Daarmee is dit gebouw dus aan de late kant. Het ontwerpen van plannen met streng gescheiden verkeersstromen bleek al snel één van de meest achterhaalde oplossingen, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de Bijlmer hebben bewezen. De samenleving bleek simpelweg te complex geworden. Aan de ene kant wil ik dat het gebouw behouden blijft want het is heel functioneel (want verkeersveilig), en vandaag de dag zouden we willen dat er voor dit decennium óók een zich onderscheidende architectonische/stedenbouwkundige stroming bestond, maar vanuit het oogpunt sociale veiligheid ben ik geneigd te zeggen: Sloop maar. Zeker op begane grond zullen mensen zich nogal verloren en onveilig voelen. Bovendien heb je geen zicht op de auto die je geparkeerd hebt én ik vind een fietstunnel om bepaalde redenen een beter idee om de twee wijken te verbinden dan een brug.

Life_Of_Slice | 30-09-11 | 15:21

amoniton | 30-09-11 | 15:19 Werkeiland Lelystad?

Nou ja, hou het maar op eiland.

zeg maar jansen | 30-09-11 | 15:20

Aanbieden aan Al Quada als oefentoren

Limburg vrij!! | 30-09-11 | 15:20

vraagstaart | 30-09-11 | 15:16

Oef! Nog niet eens aan gedacht btw...

eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 15:19

Er is niet veel historisch aan het blok beton waarover nu zo dik wordt gedaan. Echt historisch is het gebied van het werkeiland aan de jachthaven. Daar waar de dukdalven nog staan en het bewijs is geleverd van een stukje kunde, iets waarom NL nog steeds bekend staat. De drooglegging van het gebied waaruit het werkeiland Lelystad is ontstaan moet gezien worden als een stukje cultuurgeschiedenis waarop we als nederlanders trots mogen zijn.

amoniton | 30-09-11 | 15:19

@vraagstaart | 30-09-11 | 15:16

LOL. Vooral als je van een goed gesprek houdt ja.....

Reinaert | 30-09-11 | 15:18

@Che_cuevara | 30-09-11 | 15:11

Dra Hero Drinkman volgende week voorgedragen wordt als nieuwe burgemeester van Lelystad weten we dat inderdaad zeker.

Tot die tijd neem ik terzake nog een afwachtende houding aan.

Reinaert | 30-09-11 | 15:17

@eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 15:15 Dit heeft wel een héél hoog incest-risico...

vraagstaart | 30-09-11 | 15:16

neukertje | 30-09-11 | 15:09

Zouden wij wellicht familie kunnen zijn?

eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 15:15

@Reinaert | 30-09-11 | 15:10
Je weet hé, de Grote Blonde Leider leest mee in de panelen.
Als er straks een voorstel van de PVV komt in deze zin weten we het zeker.

Che_cuevara | 30-09-11 | 15:11

@neukertje | 30-09-11 | 15:09

"Gewerkt" en "gemeentehuis" (indirect) in één zin?

Ik zou als een haas een therapeut zoeken. Misschien kan het nog.

Reinaert | 30-09-11 | 15:11

@Che_cuevara | 30-09-11 | 14:58

Één groot Wilderiaans tuighdorp van maken dus? Da's een optie.

Doen ze vervelend zet je gewoon de gemalen stil en/of de sluizen open.

Reinaert | 30-09-11 | 15:10

Gewoon slopen dat spuuglelijke gebouw heb er gewerkt.

neukertje | 30-09-11 | 15:09

@vraagstaart | 30-09-11 | 15:02
Ja, de krakers. :)

Che_cuevara | 30-09-11 | 15:09

@nu even niet | 30-09-11 | 15:05 Prachtig stuk en als ik het goed lees, heb je hiermee Lelystad beschreven als de vingerafdruk van Nederland.

vraagstaart | 30-09-11 | 15:09

@vraagstaart | 30-09-11 | 15:00
Inderdaad, je zou voor minder aan de drank geraken.

Che_cuevara | 30-09-11 | 15:08

@Ratzing. | 30-09-11 | 14:59
Die hoef je niet te sluiten.
Gewoon de huur opzeggen aan de huidige huurders.

Che_cuevara | 30-09-11 | 15:08

Just fucking nuke it!

Echte naam7227 | 30-09-11 | 15:06

hahaha.

Lelystad.

In plaats van de gescheiden wegen voor fietsers, het oorspronkelijke plan en auto's krijgen de fietsers overal voorrang, zelfs als ze vóór je auto afslaan. Kan niet volgens het Verkeersreglement, maar een gemeente schijnt uitzonderingen te kunnen maken. Gevolg; als volleerde kamikazepiloten letten fietsers helemaal nergens meer op, waarom zou je regels navolgen als je onkwetsbaar bent.

Stoplichten komen te voorschijn want de fietser wenst niet over een brug te rijden, veel te vermoeiend. Bij schoold "De Rietlanden" is dan ook een brug afgebroken en een stoplicht neergezet. Zo ook in het centrum.

De doorgaande wegen, tweebaans met twee rijstroken, worden allemaal omgezet naar 50 km, om geluidsoverlast voor diegenen die hun huis naderhand vlak op de dreef hebben gezet, allemaal samen met de burgemeester in de rotary, tegen te gaan.

De haven bij Batavia stad heeft kapitalen gekost, gelukkig is de hanzevloot daar gaan liggen, anders was het weggegooid geld geweest.

Omdat het asfalt onbetaalbaar wordt worden ze langzamerhand omgezet naar 1 rijstrook.

Een immens "Amsterdams"gebouw hebben ze neergezet, vol met horecagelegenheden, die geen van allen ooit van de grond gekomen zijn, minstens twee van deze woontorens met amsterdamse geveltjes zijn nog gepland.

Voor het stadhuis staat een enorme zuil van bazalt. 35 meter hoog Eerst stond het oorspronkelijke beeld van Lely er op een drupje zaad op een enorme Piemel. Nu staat er een groter beeld op; vervangt de kerstboom in december.

Aan het Zilverpark, een grote vijver met een stalen brug, zijn grote kantoorflats neergezet. Nog geen twee jaar later staat de eerste in de steigers.

prestigeobjekten genoeg, maar hulpmmiddelen voor invaliden, daar is geen geld voor. Wel hebben EU regels gezorgd voor weer een nieuw bedrijf, dezelfde als 4 jaar geleden, die nu de materialen moet verzorgen. weggooien van gemeenschapsgeld.

Die waterwijzer? Een reliek van een veelbelovende tijd, naast een verlopen winkelcentrum, omdat op een andere plek een groter centrum is neergezet. De huizen in de buurt worden steeds meer bewoond door cultuurverrijkers, die ondertussen de dinsdagmarkt in dat centrum al gehalveerd hebben omdat veel Nederlanders zich daar absoluut niet meer op hun gemak voelen. Er zal wel een moskee komen.

nu even niet | 30-09-11 | 15:05

Ja wauw, historisch, al over 30 jaren oud. Echt karakteristiek schroot. Prachtig.

Niet dus.

Patatter | 30-09-11 | 15:05

@m@rkus | 30-09-11 | 15:02
Ik wens je er veel "plezier".

vetkleppert | 30-09-11 | 15:03

@vetkleppert | 30-09-11 | 14:57

Gelukkig is dat volk in die grachtenpandjes dermate zwaar hypothecair belast dat de graaisalarissen in de komende tijd nog veel verder zullen moeten stijgen willen ze niet grachtenpanddakloos raken.

*Gebedje prevelt*

Reinaert | 30-09-11 | 15:03

bouwmaffia en kapitaalvernietiging. het gaat maar door met die kleaudtzakken. NL is een comlete bouwput en de geschiedenis is weg tenzij deze weer in neovorm door dezelfde maffia mag worden herbouwd. Spuugzat wordt je van deze vernietigers van de beschaving.

ecologiste | 30-09-11 | 15:03

vetkleppert | 30-09-11 | 14:51

Amsterdam is veel te mooi om over te laten aan Amsterdammers... De hebben wij mooi de stad uit geveegd met de stadsvernieuwing. Dank voor Lelystad duus!

m@rkus | 30-09-11 | 15:02

@copal | 30-09-11 | 15:01
Jaren 70 flaters zijn juist goed om te bewaren. Zo had de Bijlmer nooit veranderd moeten worden, maar blijven bestaan als monument voor de slachtoffers van het socialisme.

vetkleppert | 30-09-11 | 15:02

Weten jullie wie óók slordig omging met historische stadsharten?

vraagstaart | 30-09-11 | 15:02

Weg met dat lelijke en ouwe gebouw, het ziet er niet uit.

StSt | 30-09-11 | 15:01

"Want historisch erfgoed, dat is er om te bewaren."

Wanneer iedereen er zo over zou denken waren we nooit uit onze grotten gekropen.
Achterlijke stelling dus en welke dinosaurus bepaalt precies wat historisch erfgoed is?

copal | 30-09-11 | 15:01

Je zal toch maar ingenieur Lely zijn en dan wordt ter nagedachtenis zo'n forensen-dump naar je vernoemd.

Ik kwam terug uit de dood op een manier waar Zombin Laden nog van zou schrikken.

vraagstaart | 30-09-11 | 15:00

@Ratzing. | 30-09-11 | 14:57

Van de wiki:
"Arcadië of Arcadia is een utopisch land vol bloemen, fruit en bossen, helder water, vogelzang en een eeuwige zomer"

Tja, dan kunnen we de Flevopolder wil uitsluiten.

Biff Eagleburger | 30-09-11 | 15:00

@Che_cuevara | 30-09-11 | 14:58
Laat die krakers alsjeblieft in Amsterdam en Utrecht. Ze mogen die openlucht flatertheaters houden.

vetkleppert | 30-09-11 | 15:00

Ik vind wederopbouw architectuur niet mooi maar het ia wel een belangrijke fase in onze architectuur.

Die moderne nep romantiek van de jaren 90, dat is pas vreselijk.

Het gaat erom wat ervoor in de plaats komt: is dat echt een verbetering of slopen we dat over 30 jaar ook weer?

Zo ja: donderstraal dan op met je kapitaalvernietiging.
Zo nee: slopen die hap: kijk vooruit ipv achterom!

ZDEV | 30-09-11 | 14:59

@Reinaert | 30-09-11 | 14:57
Kan niet zo meteen iets verzinnen.

Misschien iets voor de krakers, allemaal naar Lelystad en de rest van het land is weer gelukkig.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:58

De Waterwijzer is niet het gemeentehuis en ook nooit geweest, voor de duidelijkheid. Het gemeentehuis is dit jaar opnieuw opgeleverd en volledig (voor vele miljoenen euro's) vernieuwd. Maar de waterwijzer is een oud lelijk pand dat eens in de zoveel tijd in de hens vliegt. Het fietspad dat er dwars doorheen gaat is al afgesloten. Tevens ziet het er al jaren oud en vies uit van buiten, laat staan van binnen. Toen de deur een keer openstond heb ik een blik naar binnen geworpen, daar werd het al een stuk opgeruimder van. Dat dit pand op de nominatielijst staat verbaast me dus niks. Die thumb in het artikel is heul, heul oud.

Tevens:

Ratzing. | 30-09-11 | 14:39 | + 1 -
Wat dit gebouw zo bijzonder maakt is dat het indertijd onder water is gebouwd.
Met het droogleggen van de polder kwam het gebouw te voorschijn. Werelderfgoed.

Geniaal, ik moest hard lachen.

Henk_en_ingrid | 30-09-11 | 14:58

Biff Eagleburger | 30-09-11 | 14:50 |
Huiswerk van lang geleden .Onder Arcadië schijnt Atlantis te liggen.

Ratzing. | 30-09-11 | 14:57

@Reinaert | 30-09-11 | 14:55
Precies. Dat publiek dat ons al linksleuterend van ons geld het leven onmogelijk en ondragelijk maakt.

vetkleppert | 30-09-11 | 14:57

@Che_cuevara | 30-09-11 | 14:50

Afzinken zou zonde zijn. Gewoon een bestemming voor verzinnen.

Reinaert | 30-09-11 | 14:57

@vetkleppert | 30-09-11 | 14:53

Die moeilijke brillen die (vrijwel) alle grachtenpanden bevolken?

Tja, da's hardnekkig volk. Vaak overigens wel erg succesvol in de gesubsidieerde sector en/of politiek.

Reinaert | 30-09-11 | 14:55

"Lelystad" en "historisch hart" in één zin.

Dat kan alleen op GeenStijl. Allemachtig wat een wansmaak.

vraagstaart | 30-09-11 | 14:55

@Sliptong | 30-09-11 | 14:44
Daar maken we een monument van voor de gevallenen. Goed voor het toerisme.

rara | 30-09-11 | 14:54

Opvallend weinig moeilijkebrillenpubliek ook in Lelystad. Je kent ze wel, die proviciaaltjes die al linksleuterend studerend in Amsterdam zijn blijven hangen.

vetkleppert | 30-09-11 | 14:53

Ik heb er een jaar gewoond en ik vond het vooral een stad vol met aso's uit Amsterdam die geen huis in Amsterdam konden betalen.

Maar als kind is er heel veel te doen. Natuurgebieden, bossen, plassen, rivieren, crossbanen, kanalen. Ik heb me echt geen moment verveeld daar in de polder.

Ansjo | 30-09-11 | 14:52

@Ashtrey | 30-09-11 | 14:51
Kan ik mij helemaal in herkennen.
Zou niet weten wat ik daar te zoeken heb.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:52

@_ranz | 30-09-11 | 14:49
Nou, in Brugge, Gent, Antwerpen staat het allemaal al vrij lang hoor.
En nog altijd stevig.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:51

Lelijkstad is niet om aan te zien. En er is geen reet te beleven. Maar je kan je er wel normaal verplaatsen.
Ik ga dus veel liever werken of wonen in Lelystad dan in Islamsterdam. Alle echte Amsterdammers wonen trouwens al toch jaren in Lelystad.

vetkleppert | 30-09-11 | 14:51

@Che
Denk dat ik er gedurende mijn onbeduidende leventje niet ga komen, in Lelystad.
Soms moet je gewoon eerlijk zijn.

Ashtrey | 30-09-11 | 14:51

@Ratzing. | 30-09-11 | 14:39

Ah, dus we hebben eigenlijk Atlantis ontdekt?

Biff Eagleburger | 30-09-11 | 14:50

@Reinaert | 30-09-11 | 14:48
Dan beter niks doneren.
Gewoon laten afzinken.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:50

@ eerstneukendanpraten / 14:34
Fijn om eindelijk iemand te horen die er ook zo over denkt

Tobi | 30-09-11 | 14:49

@Derechtselutser | 30-09-11 | 14:44
Ben ik even blij dat ze dat hier in Tholen niet gedaan hebben.
En deze architectuur zal nooit gemist worden, aartslelijk.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:49

Inderdaad, Nederland Sloopland. Waarom kunnen we gebouwen niet langer dan 40 jaar laten staan? Bij de zuiderburen laten ze alles net zolang staan tot het uit zichzelf instort.

_ranz | 30-09-11 | 14:49

Sliptong | 30-09-11 | 14:40 |
Er doen geruchten de ronde dat het daarvan is afgekeken, ook al doet Rem Koolkonijn zijn best te verklaren dat inspiratie de boosdoener is.

Ratzing. | 30-09-11 | 14:48

Gaat echt nergen sover dit

sneuhoor | 30-09-11 | 14:48

@Ashtrey | 30-09-11 | 14:43
Martin Gaus. Nog een reden om nu stevig door te pakken en het probleem Lelystad voorgoed op te lossen.

rara | 30-09-11 | 14:48

@Che_cuevara | 30-09-11 | 14:43

Ben je gek! Stront = kostbare meststof. Blubber = blubber.

Met stront red je Lelystad niet van het wassende water.

Reinaert | 30-09-11 | 14:48

@Ashtrey | 30-09-11 | 14:43
Euh... gemeentehuis?

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:47

@Che_cuevara | 30-09-11 | 14:46
Ik denk dat hij Martijn bedoeld. Net zo'n grote drabber.

Sliptong | 30-09-11 | 14:46

@blinde kip | 30-09-11 | 14:45
Ik rijd liever om via de afsluitdijk.

Sliptong | 30-09-11 | 14:46

@eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:43
Marcel van Dam is niet van de jaren 70.
Die stamt nog uit de prehistorie.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:46

Dat is toch die stad waar je altijd zo snel mogelijk langs rijdt?

blinde kip | 30-09-11 | 14:45

Ik zou voorstellen Joris van Casteren (www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/le...) er een definitieve uitspraak over te laten doen. Serieus. Deze man is het geweten van Lelystad.

Bigi Bana Boy | 30-09-11 | 14:45

Voor deze fase in de vaderlandse architectuur moet je je meer schamen dan voor het slavenvervoer of job cohen, om het maar bij de actualiteit te houden.
Afbreken die hap, weg ermee!

wijsvinger | 30-09-11 | 14:44

In de jaren 70 was het motto: oud = lelijk en moet vernieuwd worden. Helaas maar waar, er is in de jaren 70 meer cultureel erfgoed verloren gegaan, dan in welk ander decennium dan ook. Complete historische binnensteden zijn gesloopt. En wat hebben we er voor terug? Lelijke betonnen bunkers, zoals bijvoorbeeld Hoog Catharijne.

Achteraf gezien natuurlijk enorm zonde en hebben we er ook flink spijt van. De vraag rest dan: wat doe je vervolgens met die verschrikkelijk jaren 70 architectuur zoals dit gemeentehuis? Gaan we dit later alsnog mooi vinden en ons voor de kop slaan als we besluiten dit te slopen of zal deze architectuur niet worden gemist?

Derechtselutser | 30-09-11 | 14:44

In een woord: "schit-te-rend!"

Tja, inderdaad zonde om dit soort betonnen DDR gebouwen te slopen!

Ik stel voor om dit juweeltje, samen met de Bijlmermeer, meteen te nomineren voor een plekje op de Unesco Werelderfgoedlijst!

bokkenrijder | 30-09-11 | 14:44

@rara | 30-09-11 | 14:36
LOL @ methode Rotterdam! Maar pas op! Aan die methode kleeft wel een nadeel, namelijk: alle panden aan de brandgrens worden binnen een jaar tot monument uitgeroepen. En dan kun je er niets meer mee.

Sliptong | 30-09-11 | 14:44

Lelystad. Bekend van, ja van wat eigenlijk? Iemand?

Ashtrey | 30-09-11 | 14:43

@Reinaert | 30-09-11 | 14:33
Modde? Geen stront?

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:43

dit gebouw straalt een en al corbusier uit, dus hoe sneller het wordt afgebroken, hoe beter. weg met de slinkse architectuur!!

cumshaft | 30-09-11 | 14:43

Historisch uit de jaren 70.
Juist.

Trouwens "As d'n Watterwieza zoenk dan zoenke us" Laat die Watterwieza dan maar Zoenke.

Che_cuevara | 30-09-11 | 14:43

niet voor de hond | 30-09-11 | 14:41

Rot op Marcel van Dam!

eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:43

@niet voor de hond | 30-09-11 | 14:41
"In Cambodja komt de Rode Khmer aan de macht die tot de inval van de Vietnamezen in 1978 een schrikbewind voert, waarbij tussen de 1,5 en de 2 miljoen Cambodjanen omkomen door uithongering, ziekten en executies, nadat zij vanuit de steden naar het platteland zijn gedeporteerd.". Ok, dus dat ging niet helemaal lekker maar gelukkig werd jij geboren... ;)

Sliptong | 30-09-11 | 14:42

rara | 30-09-11 | 14:36 Reinaert | 30-09-11 | 14:38

LOL! Iedere stad krigt wat hij verdient...

eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:42

Gelukkig is het helemaal niet duur om monumentale panden te onderhouden.

Dickbutt | 30-09-11 | 14:42

@Sliptong | 30-09-11 | 14:40
> maar goed dan dat die beschaving ten onder is gegaan.

Sliptong | 30-09-11 | 14:41

Begin jaren 70, toen kwamen er veel goeds tot stand.
*zichzelf bewonderend bekijkt*

niet voor de hond | 30-09-11 | 14:41

@Ratzing. | 30-09-11 | 14:39
Was het niet het paleis van Atlantis?

Sliptong | 30-09-11 | 14:40

Ik wil de Zuiderzee terug. Dat was weel mooier! Ik stel voor om de hele boel vannacht stilletjes af te laten zakken. Opgeruimd staat netjes. Niet meer over praten.

Ischa Bleijer | 30-09-11 | 14:40

Als't goed is zit er ergens nog een ventiel in de rioleringwerken, zodat de Oranje Leeuw dit kon openen in geval van bezetting door een vijandige macht.
Liever verzopen dan gebroken! Mooi credo imho.

DaVinciZonderCode | 30-09-11 | 14:40

Kan iemand de stekker uit Flevoland trekken of de stop? Maar maak een einde aan het onmenselijke lijden daar.

Sliptong | 30-09-11 | 14:40

Wat dit gebouw zo bijzonder maakt is dat het indertijd onder water is gebouwd.
Met het droogleggen van de polder kwam het gebouw te voorschijn. Werelderfgoed.

Ratzing. | 30-09-11 | 14:39

@Sliptong | 30-09-11 | 14:39
Dus.

Sliptong | 30-09-11 | 14:39

Bovendien zit het vol met asbest dut moet je het lekker laten staan.

Sliptong | 30-09-11 | 14:39

Lelystad historisch erfgoed? Geintje, zeker. Wat een lelijk, deprimerend betondorp is dat. Mensen eruit en onder laten lopen lijkt mij nog het beste.

Traxor | 30-09-11 | 14:38

@eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:34

Daisycutters vind ik dan toch meer iets om Almere mee te 'helpen'.

Lelystad is met blubber en mooie beloften al wel geholpen.

Reinaert | 30-09-11 | 14:38

@eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:34
De methode-Rotterdam (uitgevonden in 1940) is veel effectiever omdat je in korte tijd een groot oppervlak plat gooit.

rara | 30-09-11 | 14:36

Heel lelystad kan tegen de vlakte en dan nog mis je niks...

webcrew | 30-09-11 | 14:36

Eensch! Lelystad, let op uw saeck.

Dr. Mabuse | 30-09-11 | 14:36

Mwooeha! lelijkstad, gooi in een put, afdekken met puin en er nooit meer over praten.

He pik | 30-09-11 | 14:35

Daisycutters inzetten is wel zo effectief...

eerstneukendanpraten | 30-09-11 | 14:34

Bewaren prima, maar echt mooi vind ik het nou ook weer niet.

Sumeron | 30-09-11 | 14:33

Ik donaneer spontaan een kruiwagen modder om te helpen redden.

Reinaert | 30-09-11 | 14:33

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos