
Joehoe, linkse kudthippies, even deze kant op koekeloeren. Een boosmakertje speciaal voor jullie. En alle anderen die oorlogscriminaliteit verafschuwen, natuurlijk. Uit de overdosis kabeltjes die Wikileaks de laatste weken aan het dumpen is, is iets heel interessants te voorschijn gekomen. Een schrijven over een oorlogsmisdaad van Amerikaanse troepen in Irak in 2006. Een groep soldaten viel een huis binnen waar volgens deze troepen uit geschoten werd, waarna de tien bewoners werden geëxecuteerd. Die bewoners bestonden uit een oma van 74, drie vrouwen en vijf kinderen (twee van vijf, twee van drie en eentje van vijf maanden oud). O ja, en een boer. Hier de
cable, hier de
essentie. Allemaal netjes gerapporteerd door Philip Alston, die toch redelijk betrouwbaar
overkomt. Oeps, zou je zeggen, kan de beste overkomen. Per ongeluk een wipe out op een gezinnetje. Alleen was dit dus niet van een afstand per ongeluk, maar een geïmproviseerde executie. Even onze vinger in de lucht, want we hebben een vraagje. In de cable staat dat de leden van het huishouden werden geboeid dan wel vastgebonden, alvorens er een kogel door hun hoofd werd gejaagd. Gold dit ook voor de vrouwen? En voor de kinderen? Hebben de Amerikanen de baby eerst met tie wraps vastgebonden voordat ze hem executeerden, of al kruipend naar Allah toe geknald? Na de daad werd het huis overigens tot steengruis gebombardeerd door de US Airforce, dus dat bemoeilijkte het onderzoek enigszins. Dit stinkt naar
My Lai, maar vooral blijven volhouden dat deze zandbakoorlog heel anders is dan Vietnam. Als dit waar is dan kunnen Bush & Cheney een enkeltje richting oorlogstribunaal krijgen. Passen prima naast die andere oorlogsmisdadigers in Scheveningen. Mag wel een
keer, dachten we.
Reaguursels
InloggenKleine correctie op de titel. Yankees is een baseball club in NY. Yanks zijn Amerikanen.
Voor wie echt de waarheid wil weten over Irak/bush/leugens: documentaire van Michael Moore- Fahrenheit 9/11
En ja, de gehele regering Bush zou terecht moeten staan in Den Haag, zal alleen nooit gebeuren. Treffend in de documentaire is dat er van alle 541 (geloof ik) congresleden niet een zoon of dochter mee vecht, maar er volop soldaten geronseld worden in arme buurten die dus vechten voor een land dat sowieso niets om hen geeft.
Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen
Dat Israël en de VS aanpakken omdat daar ook mensen wonen die erge, heel erge, dingen doen, is te bizar en debiel voor woorden.
Helaas hebben we geen keuze voor 100% goede mensen die in een 100% goede samenleving op een 100% goede manier georganiseerd de wereld verblijden met hun acties.
We hebben wel de keuze de landen die ons het meest na staan te steunen en niet steeds de slechte kanten van die landen uit te vergroten.
Grow up.
Dick Cheney zou dit wellicht verdedigen, onder het mom 'het doel heiligt de middelen'; George W. Bush zeker niet.
Waarom word er hier geen woord gerept over het Bloedbad van Rawagede? Nederland heilig boontje?... tss
Ehm, "Even onze vinger in de lucht, want we hebben een vraagje. In de cable staat dat de leden van het huishouden werden geboeid dan wel vastgebonden, alvorens er een kogel door hun hoofd werd gejaagd. Gold dit ook voor de vrouwen? En voor de kinderen? Hebben de Amerikanen de baby eerst met tie wraps vastgebonden voordat ze hem executeerden, of al kruipend naar Allah toe geknald?"
WTF: wat is dat voor vraag? Wat wil je daarmee bereiken?
@Godisvoordedomme | 01-09-11 | 02:40 | + 0 -
Wat lijkt me dat heerlijk, zo'n wereldbeeld. Je vindt iets dat in je straatje past, en neemt het klakkeloos zonder enige vorm van bewijs aan. Vervolgens zet je iedereen die er wél vraagtekens bij hebt af als rednecks, en je hebt de discussie gewonnen! Wow! Doe je ook nog je vingers in je oren en ga je heel hard "whawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawhawha" roepen als iemand je IRL een kritische vraag stelt?
en toch zijn de amerikanen eigelijk europeanen, er zitten nog wat zwartjes tussen die we als slaven daar heen getransporteerd hebben en nog een klein beetje roodhuiden in reservaten die de slachtingen hebben overleefd, voor de rest komt het hele zooitje uit europa.
De Amerikanen hebben het volste recht om dit te doen omdat god immers aan hun kant staat, dat weet toch iedereen.
@ Godisvoordedomme | 01-09-11 | 02:40
Nou ja, de indianen eigenlijk ook, hè, oorspronkelijk. Alleen woonde er toen nog niemand. ;)
Grappig hoe pro amerikanen hier de boel weer lopen te verdedigen. pro amerikanen zijn vooral mensen die wel iets zien zitten in het verotte deel van Amerika de TEA party en Republikeinen. Je weet wel die antiscience godfearing, gunloving criminals. Die alles haten wat niet blank is.
Amerika het gestolen land. Ben blij dat de blanken er in de toekomst minder te vertellen hebben. Het gaat gestaag door het land van immigranten want dat zijn ze allemaal behalve de mexicanen en indianen.
Alleen al het feit dat ze een "Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions " nodig hebben geeft me de rillingen.
Er wordt gesproken over Multi National Troops. Iraakse politie misschien?
My Lai hoefde ik niet van wikipedia te halen. Ron L. Ridenhour was bang dat er niks met zijn informatie gebeurde, in 1969. Blij dat ik in juli dat boek van Seymour Hersch uit 1970 over My Lai gelezen heb, iets wat ik in juli ook al meldde in een draadje over Sick Breivik. Als ik nu Seymours boek over John F. Kennedy noem (The dark side of Camelot) dan komt Quid misschien binnenkort met de oplossing van die moord op 22 novemberr 1963... Lees overigens nergens iets over de precieze samenstelling van de MNF in 2006, inderdaad, wat Ivoren Toren ook al te berde bracht, maar gemiddeld werd elk dozijn van de 150.000 aangevuld door één soldaat van een van de 21 andere coalitielanden.
Daniël@
USA of bv Iran de sterkste, jij mag kiezen!
Wat afschuwelijk... als dit waar is, is de VS met "justice for all" verplicht de schuldigen te berechten... Laten we hopen dat ze het doen
Het leuke is wie roept de yankees ter verantwoording? Juist niemand, recht van de sterkste.
Dit was toen al bekend, oude wijn in nieuwe zakken...
Dit is idd een ongeloofwaardig, stemmingmakend anti-Amerikaans topic. Jammer Quid!
Het zijn de zieke geesten die onder ons zijn en tijdens oorlogje spelen denken dat het uitvoeren van hun zieke ideeen mag en men ermee wegkomt. Een doofpot maakt dit allen maar erger. Opsporen en opsluiten, ook ter bescherming van hun collega's tegen wraaklustige familieleden).
Wat verwacht je als je een leger met de meest geadvanceerde wapens laat bemannen door idioten, debielen en tuig?
Wat hebben linkse K*** hippies met dit soort ellende te maken? Doe eens niet zo zielig.
Oorlog is altijd smerig en de goede films over Vietnam laten daar genoeg over zien. Het is makkelijk praten als je hier slechts last hebt van een second dipje maar ik kan me voorstellen dat je heel goed in je schoenen moet staan wil je geciviliceerd blijven als je daar de een na de andere keer de kogels om je kop krijgt en he een vriend bent verloren aan een booby trap.
altijd dat gezeik over de nazi's de amerikanen zijn even erg, en nederland kruipt er als een mak tekkeltje slaafs achteraan en durft er niks over te zeggen, om een beetje op de meester te lijken hebben ze af en toe ook hier zulke grapjes met vergissinkjes bij politie en justitie.
Ik geloof er geen fuck van! Als een eenling het doet misschien. Meerdere soldaten erbij met westerse normen is er altijd wel 1 die ingrijpt tenminste. Ik zou dat zeker doen. Dom anti westerse bs.
Ik neem aan dat de daders eventueel zijn opgepakt en worden berecht voor een krijgsraad?!
Het lijkt wel My Lai. Je kunt alleen in dit geval moeilijk Bush en Cheney direct verantwoordelijk stellen. Ze hebben niet het bevel ertoe gegeven, lijkt me.
Mijn neef heet ook Jan-Kees, das ook al zo'n hufter.
Ongeloofwaardig verhaal zonder enig bewijs dat er bij de links geindoctrineerde Amerika hatertjes weer als zoete koek in gaat.
Johnny Quid +1!
Dat mag dan ook wel een keer ;)
In de hoop dat het MDI meeleest:
Amerikanen zijn rednecks, allemaal
Amerikanen zijn racisten, allemaal
Amerikanen zijn oorlogsmisdadigers, allemaal
Amrikanen zijn dom, allemaal
Amerikanen zijn slaven, allemaal
We zijn beter af zonder de rednecks, allemaal.
OK, hij vraagt in feite: "ik heb dit- en dit verhaal gehoord over de multinational forces, klopt dit?" en dat is reden genoeg om het voor waar aan te nemen, én de amerikanen de schuld te geven?
@sitzkrieg | 31-08-11 | 19:30 | + 0 -
"Niet zo gek dat er minimaal éentje gek wordt na zo'n laffe aanval."
Gek genoeg om peuters vast te binden en door het hoofd te schieten? Dan is dat toch echt een gevalletje ongeschikt, alsmede een levenslange gevangenisstraf.
@sitzkrieg | 31-08-11 | 19:30
Natuurlijk joh! En weet je, je weet het gewoon niet met die moslimgekkies he?! Een baby van 5 maanden leren ze zomaar met een AK47 om te gaan om die stoute soldaten te beschieten.... Helemaal gelijk hebben ze, het zekere voor het onzekere nemen, altijd doen!
En die tweede zin in jouw commentaar laat heel treffend zien waarom deze wereld ziek en naar de klote is. (los van het feit of het wel of niet gebeurd is zoals hier gezegd wordt).
Dus omdat één of andere mensenrechten activist het zegt is het waar?
Overigens zal het me ook worst wezen als het waar is. Minimaal 1 van de gezinsleden zou dan vanuit hun huis op de militairen hebben geschoten. Niet zo gek dat er minimaal éentje gek wordt na zo'n laffe aanval.
Dit soort berichten lijkt heel veel op deze mop van een paar jaar geleden.
A man walks into a bar.
At the end of the bar sit President Bush and Vice-president Cheney.
Amazed the man walks to them and says "What an honor to meet you... what are you guys doing here in a bar?"
Bush answers, "We are planning operation endure freedom "
The man then asks, "Wow, really... so what is the plan?"
Bush replies, "We are going to kill 10 million muslim and one Iowa wheat farmer."
The man is puzzled by that... so he asks, "Why one Iowa wheat farmer?"
Bush turns to Cheney and says, "See, I told you no one cares about 10 million muslims."
in = ik
Feit blijft wel dat zonder de amerikanen in nooit geboren had geworden, als kleinkind van een holocaust overlevende. Ik voel toch een debt of gratitude, bij gebrek aan een nederlandse term.
@overVecht | 31-08-11 | 19:00
Dat wat jij denkt dacht ik ook een poos, totdat ik er achter kwam dat de meeste mensen maar heel gewoon zijn. Sommigen volgen dan ook maar orders op, die weten vaak niet beter. Vaak zijn de volgelingen nog kinderen. Een klein percentage van de mens is echt slecht, maar daar staan dan gode zij dank dan weer heiligen tegenover.
Eigenlijk is de mens gewoon het allergrootste,achterbakse,gevoelloze diersoort op deze aardkloot.... alleen de mens vindt zichzelf zo geweldig...
Ik heb het niet zo op oorlogen, moorden en etnische zuiveringen...
@tisallemaalwatzeg | 31-08-11 | 18:39
Hehe,Anti heeft schijdt aan minnetjes,maar ik vind ze wel irritant.Nog steeds.Kudo's en andere ongein hoort bij youtube en je focking social media.
Wikileaks moet nog veel meer lekken. Eindelijk openheid en geen kans meer om misdaden e verhullen.
Tsja. Het gaat allemaal om namen hè? Whats in a name, immers? Smerige zaakjes worden door slimmeriken uitgedacht en Jan Lul mag het smerige werk doen, al dan niet onder invloed van pillen. Maar de gemiddelde Journaalkijker is zó geconditioneerd dat ie het nog best vind ook. Nee, het beste is wat Jezus zei. Nooit geweld gebruiken. Want Jezus wist wel beter hè? Die was óók heel slim. En dat mocht ie dan ook weten.
@Supersoul | 31-08-11 | 17:40 | + 2 -
Vergeleken met My Lai is er toch wat vooruitgang, tegenwoordig worden zulke misdadigers tenminste (soms) wel gestraft.
Wat voor een mens ben je eigenlijk als je oorlog wel leuk vind?
Zo snel mogelijk weg daar. Laat ze hun eigen land maar besturen.
Geeft gelijk een hele grote bezuiniging.
Weggegooid belstinggeld.
Eh, heb wel een iny tiny klein puntje m.b.t het betoog van Philip Alston, want zoals ik het begrijp, heeft ie het ook van horen zeggen, de vraag is dus van wie heeft ie deze informatie?
"Keep, ancient lands, your storied pomp!" cries she
With silent lips. "Give me your tired, your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore.
Send these, the homeless, tempest-tost to me,
I lift my lamp beside the golden door!"
Yep, sure:
www.vn.nl/Archief/Buitenland/Artikel-B...
Zou er wel eens een oorlog zonder oorlogsmisdaden gevoerd zijn?
Ik dacht het niet he.
het gaat erom die zo goed mogelijk onder de pet te houden.
Clean wars don't exists .
Gossie, is oorlog dan toch anders dan op de computer?
@de grote Anti | 31-08-11 | 18:11
Welke minkukel drukt er hier nu weer op min, zonder een zinnig commentaar te plaatsen waarom je het er niet mee eens bent?
Anti heeft gewoon een punt hier, punt. Alle soorten mensen maken elkaar af, dat is al duizenden jaren en zal ook altijd zo blijven. Waar ik me kapot aan erger zijn de schijnheilige verklaringen van de westerse regeringen waarin ze zeggen op te komen voor de mensenrechten. Maar er vervolgens geen reedt om geven en alleen maar uit zijn op macht en geld.
Van de 1 miljoen militairen die Amerika heeft. Plegen er 0,0001% oorlogsmisdaden. En vervolgens heel Amerika willen beoordelen... LOL wat een onwetendheid hier. Er zijn in de states al diverse militairen veroordeeld tot straffen oplopend tot levenslang in verband met moorden. Dus als ze genoeg bewijs hebben berechten ze de militairen wel. Tevens ben ik van mening dat oorlog ziek maakt. Er plegen niets voor niets veel (ex-)militairen zelfmoord.
@da wizard | 31-08-11 | 18:31
We mogen wel terugschieten hoor. Maar pas ná het bijbehorende kamerdebat en omstreken. En na overleg met de ouders van de potentiële slachtoffers in verband met de schadevergoedingen en uitkeringen.
Wij houden het zuiver. Wij wel. *kuch*
Berechten die soldaten.
De bevrijding van Irak is derhalve een terechte actie geweest en ik blijf staan aan de kant van de VS.
De eerste woorden die ik las op de wikipedia pagina over Philip Alston waren 'law', 'human rights', 'UNICEF' en 'social'.
Het grootste schorriemorrie op de aardbol wappert met wetten om zichzelf te beschermen.
Mensenrechten bestaan niet. Het is een naïef verzinsel. Een mens zou het recht hebben op schoon drinkwater, maar vrijwel geen enkel mens heeft het. Hoe kun je dan van een recht spreken? Je hebt alleen het recht om dood te gaan. Aan de rest moet je zelf werken.
UNICEF is een club die zomaar heel veel geld krijgt van overheden en het vervolgens uitgeeft aan SUV's, NGO's, salarissen en voedselpakketten die voor overbevolking zorgen. Hierdoor ontstaan er weer hongersnoden waarmee ze zielig kunnen doen en nog meer geld kunnen krijgen en verkwanselen.
Mensen die met het begrip sociaal wapperen zijn vaak mensen die beweren op te komen voor anderen, maar dit louter faken opdat ze er zelf beter van worden.
Jullie noemen Flip betrouwbaar?
Lekker schelden op Bush met wat is het een melding van een VN waarnemer maar geen enkel bewijs was.
"Based on credible intelligence, Coalition forces conducted a raid in the vicinity of Ishaqi on March 15th capturing Ahmad Abdallah Muhammad Na'is al-Utaybi, aka Hamza, a Kuwaiti-born, al-Qaida cell leader, and killing Uday Faris al-Tawafi, aka Abu Ahmed, an Iraqi involved in making improvised explosive devices as well as recruiting locals to join the insurgency.
"The forces, upon arrival, began taking direct fire from the building. As the enemy fire persisted, the ground force commander appropriately reacted by incrementally escalating the use of force from small arms fire to rotary wing aviation, and then to close air support, ultimately eliminating the threat.
"The troops then conducted a thorough tactical search, and documented the discovery of the body of Abu Ahmed plus three noncombatants. The investigating officer concluded that possibly up to nine collateral deaths resulted from this engagement but could not determine the precise number due to collapsed walls and heavy debris. Allegations that the troops executed a family living in this safe house, and then hid the alleged crimes by directing an air strike, are absolutely false.
Dit is dus de andere kant. Al deze zg. misdaden zijn uitvoerig onderzocht en erzijn geen bewijzen gevonden dqat de Amerikanen verantwoordelijk waren. Exact hetzelfde als de helicoptervideo van Wikileaks. Wie de helle video en commentaar bekijkt kan niet anders dan tot de conclusie komen dat de Amerikanen niet zomaar op mensen schieten.
Al die kritiek die nog steeds 'vals' (nauwelijks gebaseerd op onderzochte feiten) de wereld in wordt gestuurd is na de oorlog in Libie en de Arabische lente haast lachwekkend geworden. Dus GS ga lekker naar ome Joop daar gelooft men nog in sprookjes. Bush en Blair waren de enigste die toen al begrepen dat je dictators keihard moest aanpakken. Ze kregen toen en nog steeds de wind van voren. Toen ze daarna hun tacktiek wijzigden en gingen onderhandelen met o.a. Khadaffi wordt hun dat nu ook verweten. Links weet zelf niet meer wat het wil als Bush hoe dan ook maar de schuld krijgt.
Janks schieten op alles.
Nederlanders mogen niet schieten.
We zorgen voor een goed gemiddelde...
@Bixier | 31-08-11 | 17:59
Het land van vrijheid van meningsuiting? Denk je dat echt?
Het land dat trots op zichzelf kan zijn? Waarop dan? Dat ze grootste schuld hebben? Dat de rijken geen belasting hoeven te betalen? Dat er tentenkampen in de grote steden staan waar complete gezinnen in verblijven? Je hebt helemaal gelijk als je kijkt naar wat ze bereikt en opgebouwd hebben, maar dat was een andere generatie. "Wat je vandaag hebt is het resultaat van gisteren, het gaat erom waar je morgen staat". En als ik zie waar ze nu mee bezig zijn, geloof ik niet dat er veel is om trots op te zijn. Maar qua verleden heb je absoluut een punt.
Het land dat ons ontdeed van de nazi's, daar heb je een punt, maar dat van die koude oorlog ben ik niet zo met je eens.
Die maandlander was geweldig en die sondes naar mars ook, maar leg het eens uit aan de mensen die 3 banen hebben omdat oma insuline nodig heeft?
John Wayne +1
@domheid regeert | 31-08-11 | 18:22
Het draait in eerste instantie natuurlijk om degenen die dit geflikt hebben, dat lijkt me verstandig. Voor 't zelfde geld heb je te maken met doorgedraaide, doorgesnoven militairen die volledig van God los zijn.
Want geen enkele militair die goed bij z'n hoofd is zal zoiets zó maar doen. Ook niet op bevel: in het militair strafrecht worden duidelijke uitzonderingen gemaakt voor bevelen die feitelijk strafbare feiten zouden opleveren. Die mag je dus wel degelijk weigeren. Wat heet, die moet je zelfs weigeren!
Figuren als Bush en Cheney zijn hooguit moreel aansprakelijk voor dit soort toestanden, ze zullen er echt geen opdracht voor hebben gegeven. Wel hebben ze het zo ver laten komen en het kennelijk onder de pet gehouden, dát mag je ze inderdaad aanrekenen.
Maar of dat strafbaar is da's een ander verhaal.
Natuurlijk werkt de doofpot en is dit verschrikkelijk, echter het is OORLOG. Er gebeuren rare dingen dan. Jonge gasten die totaal doordraaien omdat ze onvoorbereid geconfronteerd worden met bermbommen en hinderlagen en aan de andere kant strijders met raketwerpers en Ak-47's die vanuit het niets raketten van drones op zich afgevuurd krijgen. Er bestaat geen schone oorlog. Oorlog is wreed en zal dat ook blijven. Ben ook niet per se tegen oorlog, maar je zult dit soort zaken helaas moeten accepteren. Of dit een terechte oorlog is? Geen idee, is ook niet boeiend want er is altijd wel ergens iets bezig. Bovendien valt dit alles in het niet bij wat er in Afrikaanse conflicten gebeurt, maar ja arm daar dus niet boeiend. En ook daar lopen Amerikaanse en Britse Special Forces rond die daar legers trainen en bewapenen of belangen beschermen. Maar nogmaals niet boeiend want niet belangrijk genoeg voor de rest.....
"Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing." Otto von Bismarck
Maar de beste is van Cicero: "Tijdens de oorlog zwijgen de wetten."
En nu een biertje....
@de grote Anti | 31-08-11 | 18:05
Nee, dat zeg ik niet. Ik had het wellicht beter uit moeten leggen, mijn fout. Wat ik bedoel, is dat misdadig, goed of slecht simpelweg niet meer geldt, zodra er oorlog bij wordt gevoerd. Amerika is een land dat sinds de oprichting vrijwel zonder onderbreking ergens in oorlog is geweest. Dat heeft de economie altijd erg goed gedaan. Het is maar net aan welke kant je staat of dat je dat goed vindt of niet. "De winnaar heeft altijd" heeft ooit iemand gezegd en dat gold voor Amerika ook altijd. Maar winnaars zijn er allang niet meer, alleen maar verliezers. Amerika zelf is failliet, de landen die ze 'geholpen' hebben zijn veranderd in rokende puinhopen. Amerika zelf is uitgehold, infrastructuur in eigen land staat op instorten, geld is op, bevolking leeft met schulden waar ze nooit meer vanaf komen. En de regering die zo met hun eigen bevolking en die van andere landen omgaat: blind en uit op eigen gewin en rijkdom (Bush family), vind ik een misdadig regime.
En natuurlijk vindt het merendeel hier mijn redenering kortzichtig, maar feit is wel dat ook wij (als land) met drogredenen meegesleurd zijn in een oorlog in Irak en Afghanistan. Irak is nog nooit zo'n grote puinhoop geweest als dat het nu is en we weten ook allemaal dat die oorlog draait om de olie. Olie die hard nodig is om hun eigen land draaiende te houden.
Het argument voor de oorlog waren weapons of mass destruction, die er niet bleken te zijn. Het argument was ook om 'het volk van Irak' te bevrijden van Saddam. Saddam is weg, maar nu vechten ze TEGEN dat volk. Het volk wil namelijk Amerika niet als leiders en bevrijders, die zien nu pas in wat ze eigenlijk hadden en dat de voordelen wellicht anders tegen de nadelen opwegen als dat ze eerst hadden ingeschat.
Multiculturele dromen heb ik niet, Afrika wordt geen oase, zoals Irak en Libie dat ook niet worden en Amerika dat ook allang voor heel veel mensen niet meer is. Zeker waar: het is een prachtig land, heeft ook veel goede kanten, maar de hypocrisie van de argumenten is te ziek voor woorden.
"Als dit waar is dan kunnen Bush & Cheney een enkeltje richting oorlogstribunaal krijgen."
Stuur Karl Rove en Donald Rumsfeld maar met ze mee.
@Portemonnee van de A | 31-08-11 | 18:12
De eerste wereldoorlog laat zich natuurlijk niet vergelijken met de oorlogen (of wat daar voor door moet gaan) in Irak en Afghanistan.
WO I was een 'klassieke' loopgravenoorlog en werd langs vastgerotte fronten uitgevochten, Irak daarentegen is al veel complexer en veel dynamischer (zeker in de nasleep van het conflict) en Afghanistan is een guerrilla-achtige oorlog zonder dat daarbij duidelijk is wie de vijand is en niet.
Ik begrijp je statement, maar het blijven appels en peren.
Eerlijk gezegd ben ik blij dat de politieke en militaire macht in de wereld langzaam naar Azië verschuift. Veel mensen zijn "bang" voor opkomend China, maar op heel veel punten zijn de Chinezen een beter alternatief dan de Amerikanen...
Zeer zorgwekkend, zou uitgezocht moeten worden tot voor de rechter aan toe. Maar wedden dat het weer deaufpot werk wordt?
Buitengewoon onfris zaakje en mag wat mij betreft tot op de bodem worden uitgezocht, ware het niet dat juist dat kennelijk nogal lastig wordt. Hoezo huis platgebombardeerd na de executies? Toeval bestaat niet, zegt men.
En alleen daarom al zeg ik: uitzoeken die handel! Hoe lang het ook duurt en hoe veel het ook kost, boeit niet. Dit soort 'akkefietjes' mogen niet onder het tapijt geveegd worden, ook niet door de US of A.
Doe je niets maak je jezelf volstrekt ongeloofwaardig (voor zover je dat natuurlijk al niet bent).
Ivoren Toren | 31-08-11 | 18:06
Hoe je het ook wendt of keert, massamoorden zijn niet tof. Van wie dan ook.
Op Laos en Cambodia zijn destijds drie maal meer bommen gegooid door de Amerikanen dan er in heel de tweede wereldoorlog door hun op Japan zijn gegooid. In de eerste wereldoorlog was de verhouding burgerdoden/militaire doden in de strijd 10/90, de laatste oorlogen in Afganistan en Irak met Amerikaanse precisiewapens heeft de verhouding 90/10.
Als de Amerikanen voor oorlogsmisdaden in Zuid-Oost Azie terecht hadden moeten staan voor 2,5 miljoen slachtoffers en veroordeeld waren dan waren mogelijk honderdduizenden slachtoffers in Afganistan en Irak voorkomen. Teveel macht is nooit goed.
Oja,iedereen die bij amerika linea recta de witte puntmutsen erbij sleept.. Kijk en huiver.
'black serial killers' - waarom horen wij daar nooit van?
www.youtube.com/watch?v=R8gYc5fvMQ0
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Johnny Quid
'tie rips' bestaan niet. De 'Ty-rap'wel!
Linkse kuthippie... is dat een pleonasme?
@ brutus68 | 31-08-11 | 17:58 | + -1 -
Ik snap je wel maar ben het niet met je eens. Ik schreef in een eerdere comment al dat ik snap dat ik niet snap onder welke druk die soldaten staan. Ik snap in zekere zin dat tijdens het hakken dit soort spaanders kunnen vallen.
Maar dit mag nooit weggemoffeld worden, en de daders verdienen straf.
@ Doldwaas | 31-08-11 | 17:58
Nee, die moordpartijen in die failed states gebeuren door buitenlanders die komen binnen vallen met het excuus de islam te willen brengen.
Waar gehakt wordt vallen spaanders, hoe tragisch dan ook.
brutus68 | 31-08-11 | 17:58
Dat zou nog opgaan als deze mensen het slachtoffer geworden waren van een oorlogshandeling. Dit heeft echter niets met oorlogshandelingen te maken. Deze mensen zijn door een stel doorgedraaide mafkezen afgemaakt. Om niets.
@tisallemaalwatzeg | 31-08-11 | 17:55
Iedereen ziet het liefst amerika afbrokkelen,ik weet het.Dan kunnen wij hier gezellig in ons multiculturele droompje verder slapen.Dan is er nooit meer oorlog,dan zijn alle slechte mensen deaud.Afrika wordt een oase met mangobomen en hippies overal en onze industrie,als wij die nog nodig hebben,draait op plantaardige olie.
Amerika = slecht en ook deze soldaten hebben hoogstpersoonlijk de opdracht gekregen een familie te executeren.
Yankees.. Eerst schieten dan nadenken. Maar ja, helpen bij een massamoord op de Balkan is niet echt veel verheffender.
@ zeg maar jansen | 31-08-11 | 17:47 | + 0 -
Lekker simplistisch. Dat land, dat in het ene deel puriteinse wetgeving heeft, maar in een ander deel ook de grootste porno-industrie ter wereld.
Dat land, waar de Founding Fathers veel liberaler dan hun huidige 'valse' Tea Party-volgelingen vrijheid van het individu en scheiding van kerk en staat mogelijk hebben gemaakt.
Dat land, waar een Anglicaanse (Europa, zij het een eiland) bedrijfscultuur heeft, dat al een tijdje met ons handelt, waar wij veel geld aan hebben verdiend, en in het geval van de banken met liefde, hebzucht en open ogen ingestonken zijn.
Het land van rednecks en Maine-liberals, slavernij en een zwarte president, etc. etc., en dat van die witte puntmutsen is korter in het verleden dan mensen denken, maar inmiddels ook al wel een gepasseerd station en verwaarloosbare margegroep.
Amerika is een gek land, zowel het mooiste als een van de meest verklote landen van de wereld. Je comment doet het land te kort, en heeft in feite geen hol met de kwestie voorhanden te maken.
Oorlog maakt het slechtste in je los.
Heavy allemaal..... maar Jan Smit heeft z'n vader ontslagen. Wist niet wat ik hoorde.
zeg maar jansen | 31-08-11 | 17:47 | + 0 -
Het land waar vrijheid van meningsuiting nog waardevol is.
Het land dat nog trots is op zich zelf en kan zijn.
Het land dat ons ontdeed van de nazi's en de koude oorlog voor ons voerde.
Het land dat een maanlander bouwde en sondes naar Mars stuurde.
Het land van John Wayne.
Dat land.
Kirth Gersen | 31-08-11 | 17:53
Verschil is natuurlijk wel dat die moordpartijen in die failed states niet gebeuren door buitenlanders die komen binnen vallen met het excuus democratie te willen brengen. Bovendien vraag ik me af in hoeverre dit echt incidenten zijn. Sinds Wikileaks zijn er wel erg veel van die 'incidenten' aan het licht gekomen.
Waar gehakt wordt vallen spaanders, hoe tragisch dan ook. Bush is dan misschien een eikel eerste klas met zijn schijnheilge kop,hem hier persoonlijk voor verantwoordelijk stellen slaat nergens op. Politiek is een ander verhaal. De ene dag sta je nog hamburgers te bakken ergens in Kentucky, de volgende leef je in doodsangst voor bebaarde gekken in de Iraakse woestijn..,oorlog doet gekke dingen met mensen...
Terechte boosheid hoor, maar het blijft een incident in tegenstelling tot de dagelijkse moordpartijen in al die failed states.
Kirth Gersen | 31-08-11 | 17:53
te makkelijk
Slechte reclame voor de Westerse democratische wereld. Niet verbaasd zijn als dit soort incidentjes wat nieuwe leerling-Jihadistjes oplevert.
wiki bestaat ook in het Nederlands:http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_M%E1%BB%B9_Lai
@Skyeisthelimit | 31-08-11 | 17:47
Met uitzondering van deze kwestie, waar kennelijk flink geRIPt werd...
Soldier blue, aanrader als je er tegen kunt.
www.youtube.com/watch?v=E0OwrkXZSag
Overigens zou het mij verbazen dat een groepje Amerikaanse soldaten daadwerkelijk babies executeert. Lijkt me eerder Taliban werk (mama werkte wellicht in een school) en blame the USA. Maar goed.
@de grote Anti | 31-08-11 | 17:52
Waarom noem je het een 'zogenaamd misdadig regime'? Het is een opeenstapeling van misdadige regimes, die uitsluitend vanuit eigen belangen de ene na de andere oorlog hebben gestart. Enkel en alleen om de totaal uit de hand gelopen consumptiedrang van hun dom gehouden bevolking te kunnen blijven voeden.
@vagehond | 31-08-11 | 17:37
Ja, en als er hier iemand iets doet dat de US niet zint, dan levert onze overheid diegene met alle liefde hielenlikkend uit, nog voor er ook maar iets bewezen is. Welk een wereld van verschil.
Terechte boosheid hoor, maar het blijft een incident in tegenstelling tot de dagelijkse moordpartijen in al die failed states.
Ja maar,stel dat irak groot en sterk genoeg was geweest om de usa een bezoekje te brengen en een zogenaamd misdadig regime uit te schakelen.. Wat denk je dat er dan allemaal was gebeurd met de burgers?
Ik dacht,ik zeg het maar even.Soldaten kunnen ook psychopaat zijn of worden.Gelukkig zijn veel usa soldaten dat niet mag ik hopen.
Hetzelfde gebeurt aan de andere kant. Het getuigt van superioriteit als je je in weet te houden. de US heeft zich bij deze gediskwalificeerd. *Iets met topje van de ijsberg*
Hallo Geenstijl....
Gezien ik mijn reactie niet doorgezonden krijg:
Die "No-blink"-reclame: Dat manneke heeft Williams-Beuren-syndroom. Dat is geen match! En trouwens ziek dat daar reclame mee gemaakt wordt. Offtopic uit
Natuurlijk komen die Amerikanen niet voor een tribunaal. The Hague Invasion Act. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Amerikaanse soldaten straks gehinderd worden in het uitvoeren van oorlogsmisdaden.
Amerikanen zijn oorlogsmisdadigers, allemaal!
Ho ho. MNF = Multinational Forces. Het kunnen dus net zo goed soldaten uit een ander land geweest zijn.
*'Soldier blue' nog maar eens kijken gaat*
@Haarkopje | 31-08-11 | 17:43
Goed onderbouwde comment!!! Complimenten kerel m/v!
Tie WRAPs, Johhny. Heeft alles met wrappen te maken en niet met rippen.
tisallemaalwatzeg | 31-08-11 | 17:42 Waar je in een stadspark of gewoon op straat niet mag roken.
Waar het strafbaar is om je vrouw op een andere manier te beminnen dan in de missionarishouding.
Dat land. Dat land van de "Founding fathers", heel erg christelijk en netjes allemaal. Een voorbeeld voor de rest van de wereld.
Dat land wat onze banken alle gammele hypotheken verkocht die ze maar konden vinden zodat wij nu in een crisis zitten.
Het land van rednecks en slavernij.
Het land van brandende kruizen en witte puntmutsen.
Dat land.
Gezellig weer dit. Mensen zijn bang voor het moment dat China de boel overneemt,omdat zij geen respect hebben voor mensenrechten, maar ondertussen maken onze vriendjes in de US of A er ook een lekker potje van.
-weggejorist-
Even stilte....
Valt me nog mee dat ze er geen foto's gemaakt hebben.. mooie smile erbij.. hoewel ze nog net zo bruut zijn, worden Amerikaanse soldaten schijnbaar toch slimmer/handiger.
Ik snap best dat ik niet snap aan welke druk zij blootgesteld staan, en wat er in mensen los komt als er op je geschoten wordt. Maar dit is onvergeeflijk, en je kunt jezelf geen beschaafd land blijven noemen als hier geen strafrechtelijke actie op volgt.
-weggejorist-
Wacht maar tot alles over Vietnam bekend wordt. Er zijn in elke oorlog aan alle kanten misdaden gepleegd.
De Amerikanen zijn niks beter dan de partijen waar ze mee in oorlog zijn.
@NewEnglandPatriots | 31-08-11 | 17:39
Zie: vagehond | 31-08-11 | 17:37 hierboven.... gaat nu niet, nooit niet gebeuren. De ratten hebben zichzelf onaantastbaar gemaakt.
Dit is hetzelfde land dat zich druk maakt over een 'nipple gate' en waar je in veel staten een boete krijgt als je met 2 drankjes in je hand staat...
Het is vaker voorgekomen, daar doen die Amerikanen niet moeilijk over:
en.wikipedia.org/wiki/Mahmudiyah_killi...
Abeer Qasim Hamza, 14, was raped and murdered, after her family was murdered: her mother, Fakhriyah Taha Muhsin, 34; father, Qasim Hamza Raheem, 45; and six-year-old sister Hadeel Qasim Hamza.
Hier zou ik nou (m'n eigen) belastingcenten voor over hebben, om uit gezocht te krijgen of dat dit waar is.
In de 'cable' staat inderdaad dat ALLE lichamen waren gehandboeid en door het hoofd geschoten zijn.
Wat zijn die verdoemme voor psychopaten en waarom pikken wij nog langer dat die lafaards in den Haag dit soort landen blijven steunen?
*zich verschrikkelijk kwaad maakt en maar even tot 1 miljoenmiljard tellen gaat*
"Als dit waar is dan kunnen Bush & Cheney een enkeltje richting oorlogstribunaal krijgen."
Alleen als ze hier opdracht toe gegeven hebben natuurlijk.
verklaard moet dat zijn :-(
Er zal geen Amerikaan ooit voor het Strafhof in Den Haag komen, ze hebben ons alvast de oorlog verklaart voor het geval dat gebeurt.
nl.wikipedia.org/wiki/American_Service...
In grote lijnen betekent dit dat wij reeds in staat van oorlog zijn, maar nog niet binnen worden gevallen tot we een Amerikaan voor oorlogsmisdaden willen berechten.
Aktie D66: Gelijk Amerika boycotten. En ook even vragen of Shell en BP hun handel daar stil willen leggen. En wij kopen daar niets meer (dus ook geen iPads) en gaan daar niet meer op vakantie. Was het niet om deze actie in Irak dan wel omdat de USA nog steeds de doodstraf kent en uitvoert.
@Spoorwissel | 31-08-11 | 17:35
Nederland maakt zulks momenteel mogelijk in Libië, daar valt niemand uit het kabinet over hoor.
Autopsies carries out at the Tikrit
Hospital's morgue revealed that all corpses were shot in the head and handcuffed.
allemaal geboeid en door het hoofd geschoten
ik word er stil van...
In Nederland zou het hele kabinet omvallen om zo'n kwestie. In de VS wordt het in de doofpot gestopt. Don't ask, don't tell policy werkt nog steeds in de praktijk.
Bush en co moeten inderdaad vervolgd worden! +1
Ik kijk hier helaas niet eens meer raar van op.
Ja, dat roep ik hier al een tijdje. Wij vermoorden kinderen voor de zogenaamde goede saeck. Mooi man. Ben wel blij dat ik bij de goeien hoor. Jullie toch ook?
All is fair in love and war. Maar dit is wel heel luguber.
Oorlog maakt mensen gek, zoveel is duidelijk.
REAGEER OOK