Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geslaagt! Domme vwo'ers blijken slimme havoos

hogelandcollege.jpeg Stel je voor: je zakt voor je rijbewijs, om de volgende dag een bromfietscertificaat bij de post te vinden. Je faalt voor je duikbrevet en krijgt een zwemdiploma. Je mislukt op de schipperschool, dus je krijgt je zeilpapiertje. Je bakt niks van je koksdiploma maar krijgt wel een tapvergunning. Of je zakt voor het vwo en krijgt een havo-diploma. Raar? Nee hoor, niet op het Hogeland College in het idyllische Warffum. Daar kregen zeven gezakte vwo'ertjes tot hun eigen verrassing gewoon een havo-diploma mee met de woorden 'hier kids, aanpakken en wegwezen. Wij de poet voor geslaagde leerlingen, jullie op weg naar de toekomst'. Gewoon een kwestie van de inschrijving wijzigen, een onvoldoende wegstrepen omdat de havo één examenvak minder heeft en voilà: geslaagt. Ook een manier om je verslechterende slagingspercentages op te krikken. Het mag van de wet, dus waarom niet? Of een van de vwo'ers havo'ers misschien universitaire plannen had, doet er niet toe. Hij verdient een herhaling van het examenjaar terug, dus niet zeuren. Drie maanden InHolland en die propedeuse is binnen, kun je daarna alsnog doen wat je wilt. Of leerlingen die met een zeveneneenhalf gemiddeld slagen op de havo voortaan automatisch een vwo-diploma krijgen, is nog niet bekend, maar we weten nu wel dat in iedere geslaagde havo'er een mislukte vwo'er schuilt en in iedere mislukte vwo'er een geslaagde havo'er verstopt zit. Zelfs in de zomervakantie weet het Nederlands onderwijs zich nog onsterfelijk belachelijk te maken.

Reaguursels

Inloggen

@Jos Tiebent | 20-07-11 | 19:25
Had je niet door dat ik dat met opzet gedaan heb? Of vond je de rest van mijn tekst allemaal normaal? Heb extra verrasing geschreven maar de meest gemaakte fout is verassing (verassen = verbranden) en natuurlijk weet ik ook dat het verrassing is. Als je een maal op die fout gewezen wordt dan vergeet je ze nooit meer te maken, behalve dan in provocerende zin zoals ik dus bewust gedaan heb. Goed?

Hölzenbein | 21-07-11 | 18:21

robzijlstra.wordpress.com/2010/05/25/s...
HHC Warffum is ook bekend van deze hachelijke kwestie. Pedo Klok.

Volgens mij is hier maar een zijn cijfers aan het oppoetsen en dat over de ruggen van leerlingen die nog een hele toekomst voor zich hebben.
Eindexamenslagingspercentages met creatief boekhouden opleuken, Inspectie doe hier iets aan.

MacVulpen | 21-07-11 | 15:04

Dit is zo gek nog niet als de leerlingen tenminste dat zelf willen, het zit namelijk zo. Als je van 5 vwo naar 6 vwo bent overgegaan zit je namelijk al boven het niveau van 5 havo en heb je dus ook om jezelf als geslgaagde van het havo te noemen.

Nikolai Bellic | 21-07-11 | 11:21

8+2/2 is nog altijd 9.
(8+2)/2 daarentegen is 5.
En dat met OLO!

TjoemBegge | 21-07-11 | 08:42

prima dit

slashd | 21-07-11 | 04:34

******** | 20-07-11 | 23:12 | , volgens mij is 8+2/2 nog altijd 5? Ben bang dat jij zelf hebt meegemaakt wat je beschrijft.

ZomaarGewoon | 21-07-11 | 03:24

@datzouzomaarkunnen | 20-07-11 | 17:24
Minnetjes? zo shocking is je tegeltje nu ook weer niet

Joost Maghetweten | 21-07-11 | 02:39

Toch leuk zo'n HAVO vodje als troostprijs?

poppermotje | 21-07-11 | 01:21

Ach uiteindelijk is het leven de grootste leerschool, bedrijven nemen toch alleen maar mensen aan die sociaal bekwaam zijn en een goed stel hersens hebben. Kennis betekent niet veel, bedrijven willen gewoon iemand die gemotiveerd is en snel nieuwe kennis op kan nemen. Diploma's zeggen alleen dat je bijvoorbeeld voor 50% bekwaam bent voor de bovenstaande eisen de rest moet je nog steeds waarmaken. Diploma's zijn dus handig maar zeker niet doorslaggevend ;)

john4476 | 21-07-11 | 01:06

Je kund altijt noch bij geen steil gaan werken :)

Martinstory | 21-07-11 | 00:02

******** | 20-07-11 | 23:12
Wat mij een beetje verbaast is dat voorbereidend-wetenschappelijke leerling een papiertje krijgt bedoeld voor een leerling die een algemeen voortgezet onderwijs genoten heeft. In mijn ogen is dat een nog groter verschil dan dat in het topic schertsend wordt beschreven. Theorie-praktijk verhaal. Achtergrond versus feiten. Kennis versus ervaring. Bureau versus werkveld. Een schooldirecteur die voor de klas moet staan, een hotelmanager die bedden moet gaan opmaken, een autoverkoper die een motorblok moet demonteren... etc.


Vaak worden leerlingen vlak en juist voor 6VWO gescreend voordat ze het leerjaar in mogen. Als dat niet gebeurt is het dus een waardeloze K**school, die de leerling (die niet de juiste "wetenschappelijke" instelling heeft) had moeten weren voor het VWO-predicaat. Maar nooit achteraf! Dat mag wel een maas in de wet zijn, maar door ervan gebruik te maken verwacht ik deze week nog een vacature van de functies van de verantwoordelijken voor deze actie.

Jos Tiebent | 20-07-11 | 23:34

pina | 20-07-11 | 18:04
is toch gewoon de amerikaanse highschool? daar is geen onderscheid naar niveaus.
is trouwens ook kritiek op: voor de slimmerikken is het immers te makkelijk en voor de domoren juist te moeilijk. dat ze niet willen opsplitsen komt vooral voort uit een beetje doorgeschoten gelijkheids-beginsel. je mag niet zeggen dat domme mensen dom zijn, ies kwetsent (en zijn bovendien vaak negers, dus diskriminasie)

het goede van ons systeem vind ik dat een domme leerling op het vmbo ook eens een keertje de beste van de klas kan zijn, terwijl de slimbos op het vwo tenminste weer eens hun best moeten doen. bovendien kan het curriculum worden aangepast: latijn op het vwo, houtbewerking op het vmbo.
probleem is wel dat iedereen toch het liefste slim wil zijn en op het vwo zitten.
(en tegenwoordig is het probleem dat de overheid niet wil dat je 'stapelt': van vmbo naar havo naar vwo. terwijl er best veel kinderen zijn die op hun 12e of 13e nog volop in de pubertijd zitten en pas later goed hun best gaan doen op school)

******** | 20-07-11 | 23:26

als ik het goed begrijp gaat het hier om vwo-leerlingen die exact 1 onvoldoende teveel hebben gehaald. aangezien de havo in principe makkelijker is dan het vwo en 1 vak minder heeft zie ik wel iets in de gedachtengang dat ze dus wél geslaagd zijn voor de havo (zij het dan maar nét: maximale aantal onvoldoendes).
als de leerlingen ermee accoord gaan zou ik het dus niet echt een probleem vinden om ze een havo-papiertje te geven. kunnen ze tenminste naar het hbo. en laten we eerlijk zijn: als je op het vwo blijft zitten is de universiteit waarschijnlijk toch al geen goed idee. dan krijg je van die types die met veel bijles met de hakken over de sloot toch dat vwo-papiertje halen en dan op de universiteit alsnog uitvallen.
zo'n havo-diploma is misschien ook juist een eye-opener voor een paar leerlingen: 'he, misschien kan ik inderdaad beter op havo/hbo niveau verder gaan'
maar dat 'overstappen na het examen' moet dus wel in goed overleg met de leerling gebeuren, als die niet wil dan gaat het feest niet door.

wat ik veel kwalijker vind is als leerlingen simpelweg niet aan de examen-eisen voldoen, maar toch slagen doordat de school expres supermakkelijke schoolonderzoeken afneemt. dat je een 8 hebt voor je schoolonderzoek en een 2 voor je examen en dus gemiddeld net een 5,5
dat is wat mij betreft veel ergere fraude dan een diploma uitreiken dat qua niveau klopt met de examen-resultaten. (ik ga er dan even vanuit dat deze school geen schoolonderzoeken-fraude heeft gepleegd)

******** | 20-07-11 | 23:12

Die brilliante bestuursaktie zullen de reguliere HAVO-leerlingen wel fijn vinden. We weten het nu: HAVO, dus afvalbak voor VWO-mislukkingen. Den Haag moet die bestuurders maar eens stevig de oren wassen.

ljcoster | 20-07-11 | 22:19

Applaus,
Een geheel "Eigen stijl van deze najaar"

hotmint | 20-07-11 | 20:57

HAVO geeft toegang tot het HBO, dat zegt genoeg.

De Treinende Rechter | 20-07-11 | 20:00

Als het mag van de wet, why not?

stommehond | 20-07-11 | 19:52

Als je het laatste jaar VWO niet haalt dan heeft het ook geen zin om gaan te studeren. Dan kun je inderdaad net zo goed je HAVO pakken en naar de HEAO doorstromen.

Lijkt me dus een prima initiatief inderdaad.

fappefras | 20-07-11 | 19:32

Nau zeg dat is een verrasing, tog noch geslaagdtd!
Hölzenbein | 20-07-11 | 16:18

Toch knap dat je als één van de weinige reaguurders het woord "verrassing" toch met twee keer een "r" weet te schrijven. Alleen jammer van die enkele "s".

*Trots haar HAVO-diploma aan de muur spijkert*

Jos Tiebent | 20-07-11 | 19:25

Vind het eigenlijk wel een goede vondst, aangenomen dat het niet betekent dat de studenten niet de mogelijkheid hebben om alsnog een jaar te doubleren.

whats the problem?

draaiarts | 20-07-11 | 18:34

mijn ouwe sgool!!!!

basroorda | 20-07-11 | 18:19

@j van L quote:Blij dat ik gewoon universitair studeer. Lijkt weinig mis te gaan daar *fingers crossed*.

Hahahahaha... Als je zakt voor je rechtenstudie..... mag je les geven op het Hogeland college.

pina | 20-07-11 | 18:06

Eigenlijk wel een idee... allemaal dezelfde leerstof en dan allemaal hetzelfde examen na 6 jaar( houdt ook die kansarme mensen van straat ...

Heb je een 9 of 10 vwo ... een 7 of 8 havo... een 5 of 6 mavo.. dat we daar niet eerder aan gedacht hebben...

pina | 20-07-11 | 18:04

wat.. en wat krijg je als je voor het vmbo zakt?

pina | 20-07-11 | 18:00

Blij dat ik gewoon universitair studeer. Lijkt weinig mis te gaan daar *fingers crossed*.

j van l | 20-07-11 | 17:47

Orator | 20-07-11 | 16:32
Zoiets dacht ik ook ja. Bovendien heb je er dan al 5 jaar onderwijs op een hoger niveau opzitten. Nogmaals, ik zie het probleem niet.

datzouzomaarkunnen | 20-07-11 | 17:37

Ik ruik een sterke PvdA/D66 lucht. Bah.

funkyd | 20-07-11 | 17:34

Ik krijg vast een hoop minnetjes, maar ik vind dit wel meevallen?
VWO is te hoog gegrepen, maar met het wegstrepen van 1 onvoldoende voldoe je voor de havo norm. Tja.

Zou niet mijn keus zijn, maar klinkt ook weer niet zo heel ongeloofwaardig. Zal toch ook wel zo zijn dat die leerlingen hier zelf nog een stem in hadden? Blijkbaar hebben ze een her-examen niet gehaald. In elk geval niet te vergelijken met de Inholland praktijken, want de leerling krijgt een papiertje mee dat minder waard is, niet meer.

datzouzomaarkunnen | 20-07-11 | 17:24

havo
Dennis Abbas, WINSUM GN
LOL mislukte arabier?

Koosjere Moslim | 20-07-11 | 16:57

Voor het vak 'creatief boekhouden' krijgen ze in ieder geval een 10.

oom Teun | 20-07-11 | 16:36

Is het niet zo dat het overgang bewijs van 5 naar 6 vwo gelijkstaat aan een havo-diploma? *nazoeken doet*

Orator | 20-07-11 | 16:32

Het echte nieuws is natuurlijk dat dit mag van de wet. Zolang die mogelijkheid er is, wordt er natuurlijk gebruik van gemaakt!

Kale-Meester | 20-07-11 | 16:24

Nau zeg dat is een verrasing, tog noch geslaagdtd!

Hölzenbein | 20-07-11 | 16:18

@edet | 20-07-11 | 14:53
ik doe altijd lievv, maar je miste de clou schijnbaar. Geeft niks.

Conan de Rabarber | 20-07-11 | 16:15

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:55
Heb me zojuist ingeschreven voor een post-universitaire opleiding op Harvard.
Morgen kom ik niet opdagen, overmorgen krijg ik wel mijn bul. -zich de ballen uit de broek lacht-

leef!! | 20-07-11 | 16:09

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:38
Mooi toch: hypotheekvrij leven.
Je wil niets te maken hebben met die banken.
Nu nog zorgen dat je van de (r)overheid afkomt.

ZDEV | 20-07-11 | 16:05

Het kan niet gek genoeg... Hebben de leerlngen en ouders dit zomaar geaccepteerd? Ik zou toch liever mijn VWO diploma halen dan een of propedeuse via het HBO.

Davidson | 20-07-11 | 16:01

@joris

Mag ik om een beetje clementie pleiten? Voor de -opgerot- van
@botje berend | 20-07-11 | 15:04 en
@TM | 20-07-11 | 15:06
?

vraagstaart | 20-07-11 | 16:01

Montgomery Burns | 20-07-11 | 15:33
lol, nee joh dat verdient veel beter!

ZDEV | 20-07-11 | 16:00

Iedere keer denk je dat je nu toch alles wel een keer gezien hebt. Maar nee, in het onderwijs weten ze je toch weer te verrassen. 't Is wel de ultieme examenstunt.

PietGeniet | 20-07-11 | 15:55

Is hetzelfde als hier zakken voor het inburgeringsexamen maar dan wel een verblijfsvergunning voor België ontvangen.

Hans Otjens | 20-07-11 | 15:52

Montgomery Burns | 20-07-11 | 15:43

En vergeet onze nationale held Rob Oudkerk niet...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:50

Havo'ers is zo 1995 voor havoërs, die havisten zijn.

BertusBrulaap | 20-07-11 | 15:47

@eerstneukendanpraten
En vergeet vriend DSK niet...

Montgomery Burns | 20-07-11 | 15:43

spanarchist | 20-07-11 | 15:40

Motherfuckers moeten er toch ook zijn...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:41

Iemand die zijn moeder een milf noemt heeft toch echt een probleem.

spanarchist | 20-07-11 | 15:40

Montgomery Burns | 20-07-11 | 15:33

Oh die internationle klanten, daar was natuurlijk ook Silvio B. bij... Maar ik denk wat anders!

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:38

ZDEV | 20-07-11 | 15:23

Van harte feli! Je zit op het salaris van Wouter Boslim man... Deze loonslaaf is met bijn 2 keer modaal ook tevreden met een hypotheek van bijna nul en moederdemilf die ook nog 1300 netto in de maand erbij levert. Maar hulde, ik gok dat je in de IT zit btw...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:38

Niets nieuws, dat was al toen ongetekende VWO deed. En dan hebben we het over zo'n 20 jaar geleden.

DoOne | 20-07-11 | 15:36

Geef ook alle geslaagde VWO-ers een Havo diploma, das pas business.

louis6227 | 20-07-11 | 15:35

Als rekenen niet je sterkste kant is kom je al snel aan 15x modaal. Met 10 vingers blijft het toch altijd een beetje gokken.

spanarchist | 20-07-11 | 15:35

ik zie het probleem eigenlijk niet, als de leerlingen het er zelf mee eens zijn, is het toch alleen maar goed..

LaurensPP | 20-07-11 | 15:34

@ZDEV
Drugs of hoeren. Waarschijnlijk beide. Vast ook nog lichtgetint.

Montgomery Burns | 20-07-11 | 15:33

ZDEV | 20-07-11 | 15:23 Ben jij directeur? En was je vader een van de bazen bij Daf?

Dan is er een topic over jou.

zeg maar jansen | 20-07-11 | 15:31

@Superior Bastard | 20-07-11 | 15:28
Zijn salaris delen door 15

H. simpson | 20-07-11 | 15:29

ZDEV | 20-07-11 | 15:23
Wat is modaal dan?

Superior Bastard | 20-07-11 | 15:28

zeg maar jansen | 20-07-11 | 15:24

Precies, Nederland kennisland is een grap. We geven gewoon geen fuck geld uit aan onderwijs en onderzoek. Dat moet niet gepikt worden.

Bor2601 | 20-07-11 | 15:27

@baba4oog | 20-07-11 | 14:47 | + 0 -
Als je niet van plan was om naar de Universiteit te gaan, heb je net zoveel aan een havo- als vwo-diploma. Als je dat havo diploma dan weigert, ben je wel erg dom.

alcor | 20-07-11 | 15:26

Nederland kennissenland.

zeg maar jansen | 20-07-11 | 15:24

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:56
Velen hebben echt een goede studie nodig. Ik heb het geluk gehad dat ik zonder kon. Ik heb een innovatief bedrijf, winstgevend, snelgroeiend, geen schulden, grote internationale klanten, en verdiende vorig jaar 15x modaal. Opgebouwd door hard te werken in plaats van te studeren. Het is een risico, het is niet makkelijk maar het kan wel.

ZDEV | 20-07-11 | 15:23

School wordt binnenkort voor losers.

ElMundoKapotio | 20-07-11 | 15:23

Het is toch "verkansie" Van Rossem?

Superior Bastard | 20-07-11 | 15:21

Bekend verhaal hoor. Weer eens een goed voorbeeld dat "managers" (prestatie-kneuzen) de boel verkloten. En voor de 30-plussers: vraag eens een 6-Vwo'er naar een staartdeling of een "tafel van 16". In het eerste geval wordt Google geraadpleegd of het niet om een biologie-opdracht gaat, in het tweede geval eerst Google en daarna de BB of de zakjapanner. Met dikke tieten en koekjesbakken voor de mentor kun je in NL zonder problemen een Vwo-diploma halen.

Jos Tiebent | 20-07-11 | 15:21

er geet neks bovn Grunning.

Een zo kun je daar de hoge werkeloosheid een beetje verbeteren.
Mocht deze directeur worden ontslagen dan mag ie directeur worden op een VMBO

kabouter . muts | 20-07-11 | 15:21

Havo diploma met VMBO werk en denknivo is genoeg om de politiek in te gaan. Kun je het verrotte onderwijs van binnenuit om zeep helpen.

lichtpunt | 20-07-11 | 15:20

Maar ga nu aan de wijn. Vrouwtje wil dat, dus doen we dat.

*plop en out*

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:18

Je kan dan toch ook het VWO nog gaan doen? Krijg je 2 diplomaas!

Billo2 | 20-07-11 | 15:18

@Jan en Alleman | 20-07-11 | 15:07
Da's nog niks.
Vriend van mij deed LBO en ging weg met een academische titel.

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:17

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:14

Zou me niets verbazen...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:16

@eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:11
En ik verdenk Aleid er ook van dat die daar heeft "gestudeert".

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:14

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:10

Daar heeft Doutzen haar diploma dus vandaan...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:11

Langehalensnelthuis | 20-07-11 | 14:58

Vergeet Doodstil en Valom niet jongen!

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:10

Conan de Rabarber | 20-07-11 | 14:53
Dankzij Paternotte gaat dat niet meer op.

spanarchist | 20-07-11 | 15:10

Op het "printer lyceum" krijg je alle diploma's die je maar wil.

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:10

Biff Eagleburger | 20-07-11 | 15:06 | + 0 -

Soms is het een dwangneurose om mensen te verbeteren.

Eurotokkie | 20-07-11 | 15:09

@Biff Eagleburger | 20-07-11 | 15:06
Soms zelfs méér dan een.

Jackanders | 20-07-11 | 15:07

Dit gebeurt ook op het Deltion Sprint Lyceum in Zwolle, vriend van mij deed daar VWO en is er met een havo-diploma weggegaan!

Jan en Alleman | 20-07-11 | 15:07

@botje berend | 20-07-11 | 15:04

Er is er altijd wel 1. Gefeliciteert.

Biff Eagleburger | 20-07-11 | 15:06

-weggejorist en opgerot-

TM | 20-07-11 | 15:06

-weggejorist en opgerot-

botje berend | 20-07-11 | 15:04

Je vraagt je af of Gerd Leers ( CDA )überhaupt een diploma diploma heeft gehaald, die zet weer de verkeerde mensen het land uit.

Eurotokkie | 20-07-11 | 15:04

@Valley | 20-07-11 | 15:01
Wij hebben de linkjes ook gelezen.

Che_cuevara | 20-07-11 | 15:03

Het Hogeland College laat weten dat er vooraf contact is geweest met de onderwijsinspectie. Die keurt de handelswijze af, maar kan niets doen, omdat het gaat om een maas in de wet.

Valley | 20-07-11 | 15:01

Prof. D.A.H. Vintik | 20-07-11 | 14:56

Lijkt me een kutbaan! Al die vervelende pubers...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 15:01

Het Nederlands onderwijs wil zo veel beter, maar het is de Nederlandse politiek die vindt dat het zo veel slechter moet. Jaar in jaar uit. Studenten en leerlingen moeten het niet pikken en die bestuurders en politici eruit flikkeren. Rutte (voormalig staas onderwijs, en nu weer aan het slopen) het eerst.

Bor2601 | 20-07-11 | 15:00

Warffum, Baflo, Usquert, Gasselteboernijerveenseneemhemindemond, WTF begrijp nu hoe een Randstedeling tegen ons provincialen aankijkt.

Langehalensnelthuis | 20-07-11 | 14:58

@eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:57
Die is cum laude geslaagd.

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:57

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:53

Volgens mij hoeft een MILF niet per se naar de acadamie hiervoor zijn geweest...

*aan Doutzen denkt*

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:57

@eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:53
Snapte ik wel, maar wilde ik gemakshalve even negeren, getuige mijn nog net niet verstuurde reactie:

@eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:50
Jaloers? Had je maar tijdig moeten solliciteren: bit.ly/ojmEsw (pdf-alert)

Prof. D.A.H. Vintik | 20-07-11 | 14:56

Kortom, zo'n school vangt voor een gezakte vwo-er ipv 0x opeens 2x de diplomabonus. 1x havo & 2x vwo als de zogenaamde 'verse' havist toch doorgaat met het vwo en een jaar later alsnog slaagt.

seven | 20-07-11 | 14:56

ZDEV | 20-07-11 | 14:49

Er is nog hoop voor je, luister maar:
ik ken iemand die is door haar ouders naar de huishoudschool gestuurd. Dat was toch ietsje te makkelijk en die is toen maar naar de MAVO gegaan. Doorgestroomd naar de HAVO, toen gaan werken en een HBO opleiding gedaan, daarna HBO-plus (drs. geworden) en gaat nu in 7 jaar de DR titel halen.

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:56

@Che_cuevara | 20-07-11 | 14:55
Ow... wacht, dan wordt je politieker natuurlijk.

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:55

Zo gaat het toch al decennia hier in Nederland.

Ik ken zat verhalen van mensen uit de jaren 80/90 die van 2 HAVO naar 3 MAVO overgingen of van 3 VWO naar 4 HAVO.

Maar het mooiste vond ik nog een vriend van mij werd in 4 HAVO vriendelijk verzocht om de school te verlaten.

Hij kreeg toen een "bewijs van overgang" 3/4 havo en dat stond gelijk aan een MAVO diploma.

Hiermee kon hij naar de MEAO waar hij in het tweede jaar vergezeld werd van enkele kameraden met een HAVO diploma....

irriducibili79 | 20-07-11 | 14:55

Staat overigens netjes op je CV: ipv zeven jaar over vwo (1/6 vertraging), zes jaar over je havo (1/5 vertraging). Een en al kuttigheid. Weigeren die hap. Overigens is het alleen vreemd dat ze een diploma krijgen; vrijwel alle hbo's accepteren een overgangsbewijs naar 6 vwo als voldoende om toegelaten te worden tot een hbo-opleiding.

paardenjetser | 20-07-11 | 14:55

Dus iedereen die zakt voor de uni krijgt een vwo diploma.
Als je zakt voor HBO krijg je MBO.
Maar wat krijg je dan als je zakt voor de kleuterschool?

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:55

Maar als je nu écht je VWO wilde? Dan moet je nu dus van 5 HAVO naar 5 VWO, om daarna 6 VWO te doen. Lijkt me vlotter om gewoon het examenjaar van 6 VWO herhalen ><.

Drs. Kafka | 20-07-11 | 14:54

Mislukte GS stukjesschrijvert, succesvol Joop-columnist.
-edit doe eens lievig -

Conan de Rabarber | 20-07-11 | 14:53

Prof. D.A.H. Vintik | 20-07-11 | 14:46

Niet jij maar die gast van 65 btw, maar dat snapte je vast wel...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:53

@KutRagger | 20-07-11 | 14:45
Als het echt zo is, zoals het in het artikel staat, dat het mag van de wet.. Dan komt er geen vervolg meer. Alleen wat verbaasde gezichten.

Mea Culpa Gump | 20-07-11 | 14:53

Kijk nu hebben die Marokkanen toch gelijk , waarom je school afmaken je leert er toch geen fuck.

Eurotokkie | 20-07-11 | 14:51

Ook met een HAVO diploma kan je een studie volgen voor onderwijzer. Dus welkom toekomstige onderwijs-managers. Mocht je daar niet voor slagen kan je altijd het onderwijs in.

reageerbuis | 20-07-11 | 14:51

LOL @ geslaagt

thefonz | 20-07-11 | 14:51

Natuurlijk is het idioot dat je een diploma krijgt voor iets dat je niet gedaan hebt. Anderzijds kan iedere VWO leerling met twee vingers in diens neus voor het HAVO examen slagen, dus maakt het eigenlijk geen reet uit.

caspert79 | 20-07-11 | 14:50

Prof. D.A.H. Vintik | 20-07-11 | 14:46

Viespeuk!

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:50

Perverse prikkels die alleen sturen op kwantiteit in het (-bank&verzekeringwezen-) onderwijs. Het eerste was goed voor omvallende banken&verzekeraars en woekerpolissen, het 2e voor de deconfiture van het onderwijs in NL.
Graaier Jos Elbers D66 zag dat het goed was, elke diploma is kassa en een hogere meer bonus.
* Satelliet-tv & kaviaarkoelkast in de C6? doe maar, kost mij zelf toch niks*

seven | 20-07-11 | 14:50

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:44
Ik had VWO advies maar was lui.
Ik heb mijn MAVO gehaald. Toen vond ik het welletjes.

ZDEV | 20-07-11 | 14:49

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:47

Ik wou dat die bestond...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:49

@Prof. D.A.H. Vintik | 20-07-11 | 14:46
70 jaar, wtf.
En dan alleen een werkstraf.

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:48

ZDEV | 20-07-11 | 14:45

Ik niet godzijdank, maar de moeder van mijn kinderen geloof ik wel...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:48

Hoezo belachelijk? Dit is prachtig aanmoedigingsbeleid om die luie kudt scholieren harder te laten werken. De luie/domme VWO'er kan het toch niet bijbenen op de universiteit, dus hup naar het HBO.

NickV2.0 | 20-07-11 | 14:48

@eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:41
MILF-academie?

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:47

Als je een leerling(e) met spreekwoordelijke kloten bent, weiger je zo'n Havo-vod doodleuk. Lakmoesproef voor die 7, dusch....

baba4oog | 20-07-11 | 14:47

Ik zie perfecte doorstroom mogelijkheden met Inholland.

Dhr. Z. Wijn | 20-07-11 | 14:46

Mea Culpa Gump | 20-07-11 | 14:43 |
Dan heb ik het wel met mijn ex te doen. Ze komt daar vandaan. Maarja... de omliggende plaatsen heten Baflo en Usquert. Maargoed, de hoge piefen van die school hebben het geld toch al binnen. of zal dit verhaal toch nog een staartje krijgen?

KutRagger | 20-07-11 | 14:45

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:41
Kom jij uit Warffum? Moi dan!

Nu snap ik je nick. Eerst neuken dan blaten. Arme schaapjes op de dijk ;)

ZDEV | 20-07-11 | 14:45

@eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:42
Nu wel.

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:45

Gezien de intellectuele vereisten voor het behalven van een diploma aan de doorsnee hogeschool, kun je in elk geval niet stellen dat die kinderen niet klaar zijn voor het hoger onderwijs...

Requiescat in pace | 20-07-11 | 14:45

Er staat toch een jaar van afgifte op een diploma? Nou dan! VWO1986 is véul meer waard dan VWM2010 om een voorbeeld te geven. Net als met wijn..
Opgelost.

modderfokker23 | 20-07-11 | 14:45

Of waarom stoppen we gewoon niet met die discriminerende diploma's?

Gewoon, iedereen gelijk. Krijgen die bontkraagjes overdag ook toegang tot de universiteit, zijn ze van straat en is dàt probleem meteen ook opgelost.

Ze kunnen altijd nog de politiek in, tenslotte. Is ook niet werken en veel geld ophalen.

vraagstaart | 20-07-11 | 14:45

ZDEV | 20-07-11 | 14:43

Wil je er over praten?

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:44

Ben ooit eens in VWO 5 blijven zitten maar heb het HAVO diploma gewoon geweigerdT...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:44

Is er al een verband van deze school met good old Doekle aangetoond?

spanarchist | 20-07-11 | 14:44

Misschien moeten we (maatschappij en haar Haagse vertegenwoordigers) ons eens afvragen waar dit soort idioterie vandaan komt. Budgetten schrappen en scholen belonen voor iedere geslaagde leerling scheppen dit soort gedrag. Als scholen net als bedrijven moeten zijn, is dit geen slecht idee (de slechte tomaten worden niet naar de groenteboer, maar naar de ketchupfabriek gestuurd). Als het wel een slecht idee is, moet men misschien iets aan de andere kant doen...

paardenjetser | 20-07-11 | 14:43

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:42
"Dat weet toch iedereen..."
Nee, om dat te weten heb je minimaal 6 jaar VWO nodig.
Of een papiertje waar VWO op staat. Dat mag ook.

ZDEV | 20-07-11 | 14:43

Maar ja, als je uit een plaatsje komt dat 'Warffum' heet, moet je ook wel een beetje tegen jezelf beschermd worden.

Mea Culpa Gump | 20-07-11 | 14:43

@KutRagger | 20-07-11 | 14:42
Jazeker, met mijn kennis van de Nederlandse taal haal ik makkelijk vwo.. Ik bedoel HAVO..

H. simpson | 20-07-11 | 14:43

Hadden ze daar niet een conrector van een jaar of 60 die een meisje van 15 had volgeblaft tijdens een schoolfeest?

*zeker weten doet dat het die school is*

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:43

Als we nou eens met zijn allen besluiten dat het onderwijs geen waarde meer heeft.
Dan hoeft onze overheid er geen geld meer in te pompen.
En zijn we binnen 10 jaar van onze staatsschuld af.

ZDEV | 20-07-11 | 14:42

de persoon die dit geregeld heeft moet zijn diploma haast op eenzelfde manier gehaald hebben...

joeptsjoep | 20-07-11 | 14:42

Nu snap ik de term "Nederland Kennisland"

Che_cuevara | 20-07-11 | 14:42

Vraag me echt af of dit zomaar kan.. je mag toch gewoon zakken voor je VWO, ook al wil de school dat niet.
Geloof het niet echt van die maas in de wet, zal wel weer onderzocht zijn door iemand die al te graag de uitleg van de ander volgt.

Causa Sui | 20-07-11 | 14:42

ZDEV | 20-07-11 | 14:40

Dat is nogal logisch, waarde vriend, want in de hele provincie Groningen lopen ze toch op klompen?
Dat weet toch iedereen...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:42

*diploma's verfrommelt en uit het raam gooit*
H. simpson | 20-07-11 | 14:40 |
Dus je gaat nu opnieuw naar de middelbare school?

KutRagger | 20-07-11 | 14:42

Waarom geven we ieder kind bij de geboorte niet gewoon maar meteen een VWO-diploma?

Zijn we meteen van die nare rechtse prestatiedrang af.

PvdA, maak er een verkiezingspunt van!

*echt volledig de weg kwijt*

vraagstaart | 20-07-11 | 14:41

Of je slaagt niet als trainer van AZ, Valencia, PSV en Ajax.
Krijg je gewoon een baan als trainer van Feyenoord.

Cuyahoga | 20-07-11 | 14:41

Dad is goet niews! Nu is ieder1 geslaagt met nix doen.

Bascii | 20-07-11 | 14:41

En raad eens waar vroegah MOEDERDEMILF haar HAVO diploma heeft gehaalt...

eerstneukendanpraten | 20-07-11 | 14:41

Onderwijs fuck yeah

Caspertjuuh | 20-07-11 | 14:40

Ik moest van mijn ouders een diploma halen. Hoeveel huisarrest ik daar voor heb gekregen... En nu blijkt dat het dus gewoon veel makkelijker kan. Wat is een diploma nog waard? *diploma's verfrommelt en uit het raam gooit*

H. simpson | 20-07-11 | 14:40

En mensen zich maar blijven afvragen waarom het Nederlandse onderwijssysteem zo ontzettend naar de klote gaat. HBO hebben we gehad, MBO een beetje en we gaan nu op weg naar de middelbare school om daar maar eens de bezem doorheen te halen.

Mea Culpa Gump | 20-07-11 | 14:40

'Er gaat niets boven Groningen'

Prof. D.A.H. Vintik | 20-07-11 | 14:40

In Warffum is een veterstrikdiploma niet nodig.
Daar loop je op klompen.

ZDEV | 20-07-11 | 14:40

De schooldirecties beginnen steeds meer op gelegaliseerde dievengildes te lijken. Je doet 6 jaar lang VWO en je zakt. Maar je krijgt een HAVO-diploma... Ik denk dat die school zelf weer eens achter de banken moet.

KutRagger | 20-07-11 | 14:40

Hé pa, kom op met die nieuwe Vespa!

Proud2Bstupid | 20-07-11 | 14:39

Joepie toch geslaagdt

Bluto Blutarsky | 20-07-11 | 14:39

Gefeliciteert!

ZDEV | 20-07-11 | 14:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken