Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Koekieverbod? Doe eens niet!

cookies%21%21%21%211111elevenone.jpg Morgen gaan de o-zo-belangrijke mensen van de Tweede Kamer stemmen over een nieuwe telecomwet, en dan met name over netneutraliteit. Het nut van netneutraliteit gaan we het verder niet over hebben, want dat is gewoon fijn voor u, voor ons, en alle andere consumeerderers.

Alleen staan er naast die anti-afknijp-regeling ook nog enkele andere ideetjes in dat wetsvoorstel. Een daarvan is een opt-in regeling voor cookies. In theorie om domme mensen te beschermen tegen de tracking van grote advertentiebedrijven als Google, doubleclick etc, in praktijk een verkreupeling van de interwebs zoals we het kennen.

Oh cookiewetgeving, how do I loathe thee? Let me count the ways.

  1. Stel dat deze regelgeving erdoor komt, dan moeten zo'n plusminus miljoen miljard websites aangepast worden. Wat een stuk makkelijker zou zijn, is om bijvoorbeeld browsers (dat programmaatje waarmee je dit leest) verplichten om dit op te pakken. Op die manier hoeven maar een stuk of 10 bedrijven de boel om te gooien, en die kunnen dat nog een stuk praktischer en uniformer regelen ook.
  2. Het is irritant.
  3. Stel dat het profiling tegenhoudt, dan zorgt dit ervoor dat reclames minder effectief worden. Dan krijg je als man reclame voor maandverband. Als vrouw reclame voor viagra. Als mens reclame voor Justin Bieber. Wordt niemand beter van. Bezoekers ergeren zich dood, en contentmakers krijgen amper centjes.
  4. Diezelfde 'evil advertentiebedrijven' zijn prima in staat om zonder cookies mensen te tracken.
  5. Als cookies niet meer mogen, dan is er nog de HTML5 local storage. Staat websites ook toe om gegevens op te slaan op uw computer maar deze kunnen tot 5MB bijhouden, een paar duizend keer de hoeveelheid van een cookie. Om deze gegevens vervolgens stilletjes waar dan ook heen te sluizen - cookies on steroids.
Hypocriet toppuntje: de voorstanders van dit amendement gebruiken zelf ook allemaal third party cookies. Maar dat geeft niet. Als iemand je er op aanspreekt noem je ze gewoon functioneel.

Reaguursels

Inloggen

Bovendien zijn er ook zo'n tien verschillende soorten cookies (bijv. flash cookies, png cookies). Web cookies zijn vele malen essentieler dan eetbare cookies.

Ga lekker campagnevoeren met Postbus 51 en plak stikkers op computers ("Internetten is dodelijk").

N0Styler | 21-06-11 | 21:21

Dus, dan gaan er weer tientallen mensen praten over iets waar ze eigenlijk geen verstand van hebben, daar schrijven ze ook nog eens een flink uur tarief voor en uiteindelijk gaat het ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Laat ze die tijd en het geld wat het kost lekker steken in nuttige dingen.

sjeffff | 21-06-11 | 13:26

Geweldig die pop-ups! Vaker AUB wil nog wel wat meer lachen!

TasThee | 21-06-11 | 07:47

Godverdegodver!
Wég hoor met die koekies! goeie zaak! iederen bespiedt maar een end heen. bah!
ik had alleen nog 1 vraag voor de regering :
Gaan ze ook die 'cookies' uit m'n digitale tv halen dan?
want je denkt toch zeker niet dat die TV-boeren niets met die info doen he?
Groetjes, een bezorgde burgert
* pakt voldaan z'n i-pad en besteld weer een vust via appie, en gaat achter zn pc en gmailt met ie6 z'n oma het goede nieuws*

satcom | 21-06-11 | 01:54

Politici die iets gaan verbieden zonder dat ze er voldoende kennis van hebben, het zal eens niet zo zijn...

Filosoof-King in spe | 21-06-11 | 00:49

PVV stemmers mogen niet klagen, of anders een ban voor het leven aub...

da wizard | 20-06-11 | 23:13

Weer lekker gevalletje paniek piew laten we het verbieden. Geen idee waar het verder over gaat. Over iets technisch, vaag verhaal over koekjes. Te moeilijk om me in te verdiepen als ambtenaar, maar ze schijnen levensgevaarlijk te zijn, dus verbieden die handel! Maak ik mezelf ff populair.

Daff | 20-06-11 | 22:49

Hehe, de popups waren grappig.

Spaarnwouderpoort | 20-06-11 | 22:46

De hand die je voedt bijt je niet he GS. 1st party cookies: prima, 3rd party cookies: nergens voor nodig.

patjepejer | 20-06-11 | 22:41

Joris, you know some shit! Heel veel heb ik er niet van begrepen, maar ik wil gewoon viagra reclames blijven houden, let that be clear.

jawell | 20-06-11 | 22:06

leuke cookies.. alleen de cookiesync doet ut niet...

satuka | 20-06-11 | 21:49

ofte; Hoe Zich Onsterfelijk Belachelijk Te Maken Via Absurd Doorgedreven Regelnevelarij -voor gevorderden-

En dat allemaal om de imbecielen op deze wereld tegen zichzelf te beschermen.

aghasee | 20-06-11 | 21:17

C is for cookie, that's good enough for me..

80 | 20-06-11 | 19:21

Alles OK

edelstaal | 20-06-11 | 19:20

@seven | 20-06-11 | 15:42
Ok..

Maar dan vraag ik me wel af, hoe ze 3th party gaan defineren. Een flash gevalletje van een advertentie boer is vrij duidelijk. Maar cookie worden soms ook gebruikt door 3th party componentjes dat statistieken weergeeft, of wat voor UI onderdeel dan ook.

Blijft een slecht idee.

Waarom niet gewoon bepaalde tracking technieken voor bepaaalde doeleinde verbieden. Dan kan iedereen bepaalde bedrijven aangeven als ze zich misdragen, door bijvoorbeeld niets aan te trekken van opt-outs..

atm0s | 20-06-11 | 18:24

Ze doen maar!
Ik heb:
- Adblock
- Ghostery
- Safari Cookies

Dus IK bepaal wie wel en geen data over mij mag opslaan en verzamelen.

ZDEV | 20-06-11 | 18:03

Joris topic ongezien +1
lol @ popup
Zoals eerder gezegd: FireFox 4 + Adblockplus (+ NoScript) en je hebt nergens last van.

Appleflap | 20-06-11 | 17:46

-weggejorist-

grizzler | 20-06-11 | 17:17

Haha, lol @ lees verder!

pijpdepriester | 20-06-11 | 17:08

Zodra mijn Safari sluit, zijn alle cookies weer gewist, behalve die ik aanwijs om bewaard te blijven.
Hele leuke techniek uit ongeveer 1998.

captainobvious | 20-06-11 | 17:04

"Meh, jammer" lolz

Regelgeving is er alleen om er voor te zorgen dat er meer geld moet worden uittegeven want nu moeten alle websites van de ministeries aangepast worden en dan kunnen ze weer een miljoen miljard geld uitgeven aan freelancers en andere ICT-personen zodat ze de belastingcentjes weer op kunnen maken en dat de aandacht van Griekenland afgaat.

Kwurft | 20-06-11 | 16:29

ghehe leuk gebracht joris!

sufkut | 20-06-11 | 16:17

Ik ga daar een beetje bertbrussen willen zien zeg. Die gast doet boehoe als mensen z'n ava gebruiken.

rotweer | 20-06-11 | 16:04

Tja, dit zijn we toch gewend van ons regeringssysteem? Hypocriet tot het einde, en er dan vanzelf achterkomen, als heel Nederland al 4x heeft gezegd dat het niet werkt, toch maar niet te doen. LOL

RauweSla | 20-06-11 | 15:50

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:53
Klopt. En wat dacht je van SQLLite? Ik meen dat de HTML5 standaard een volledige relationele database bevat. Google heeft haar eigen Gears afgeblazen om deze standarisering mogelijk te maken. Anders zou het bij een browser-plugin blijven. Dus terwijl de 2e kamer vergadert over cookies liggen de specs voor een volledige browser-on-board database al jaren vast.

Wedstrijdkrokodil | 20-06-11 | 15:43

@dipswitch | 20-06-11 | 13:44 | + 0 -
Je vergeet alleen dat websites geld moeten verdienen om jou gratis van content te voorzien. Zo zit het verdienmodel in elkaar. Net als met commerciële tv, betalen de reclames de programma's.
.
Als dat niet meer mag van de EU verplaatsen de websites gewoon hun businessadres wel naar een land waar EU regels niet gelden. Dus, de websites blijven, de cookies blijven, maar de overheid heeft het nakijken wat betreft belasting inkomsten.
.
Dat is slim, nietwaar?
.
Het is net zo'n achterhoede gevecht dat niet te winnen valt door de overheid, als de strijd tegen de tv stations, die er uiteindelijk toch gekomen zijn.

Greetje Duisenberg | 20-06-11 | 15:43

atm0s | 20-06-11 | 15:26
Wet gaat alleen over third party cookies. Kortom de cookies van de bezochte site zelf vallen erbuiten.

seven | 20-06-11 | 15:42

Weer een van de waardeloze dingen van dit #faalkabinet Ze hebben de ballen verstand van de internets maar willen alles regelen. Regeltjesland. Bah!

Hölzenbein | 20-06-11 | 15:39

Als mensen cookies straks dan op nee gaan klikken,
moeten websites het dus anders gaan regelen om een aantal
zaken te kunnen bijhouden.

In de praktijk zal dit leiden tot websites die zeggen, je moet cookies accepteren, anders doet de site het niet.

Waardeloos idee dus.

atm0s | 20-06-11 | 15:26

Wedstrijdkrokodil | 20-06-11 | 14:52 | + 0 -

Dat kunnen ze nu ook al dus dat argument deel ik niet...
Laten we eerlijk zijn, er is een groot informatiegat en dat geeft eigenlijk aan dat het niet in orde is..
Als de verschillende sites nu eens gewoon zouden aangeven wat ze precies over je willen weten en wie bij die info kan komen kunnen we verder praten.

nono_einstein | 20-06-11 | 15:20

+1 pop-ups

Nietvoordekat | 20-06-11 | 15:16

Overheid en ICT. Een faal van de hoogste plank. Wanneer leren ze eens te luisteren naar het bedrijfsleven, partijen die er voor gestudeerd hebben en naar partijen die al jaren meelopen in deze wereld?

Na 15 jaar heeft de overheid gehoord wat een cookie is en ziet dat direct als het kwaad. En dat is nu net de grootste denkfout. Daar waar een gebruiker nu nog zelf controle heeft over zijn/haar cookies, worden straks alleen nog maar technieken ingezet die gebruik maken van LSO, DOM en Fingerprint. Iets waar de gebruiker helemaal geen invloed op heeft. Kijk alleen al naar het voorbeeld dat EverCookie heet - samy.pl/evercookie/.

Trouwens, weet iemand de IP-range van de heren in Den Haag? Dan schrijven we een nieuw script dat deze pop-ups continu toont aan die IP-range en verspreiden het script vervolgens onder de sites die afhankelijk zijn van advertentie inkomsten. Dan worden ze vanzelf wel gek.

NieuweBuur | 20-06-11 | 15:12

Op de PVV na zitten er alleen maar onnozelaars in de 2e kamer. In de Eerste Kamer trouwens ook.

Conan de Rabarber | 20-06-11 | 15:12

Zeeschuimer | 20-06-11 | 13:24 | + 3

Javascript uitschakelen. Tadaaa.

Liroy | 20-06-11 | 15:07

Zou er dan toch een moment komen waarop ik niet al die ongevraagde gluurzooi van Geenstijl van m'n schijf hoef te flikkeren na een bezoekje?
Helaas voor Geenstijl zal 't bedrijf dan een miljoentje minder opbrengen.... Zielig hoor!

Ad337 | 20-06-11 | 14:58

Krijg opeens tog gekke reclames....
Libresse, Eiwitdieetsite, "find a midget near your home", "vereniging Martijn". Brrr.

AlanTuring | 20-06-11 | 14:57

@Wedstrijdkrokodil | 20-06-11 | 14:52
Klopt, en het hoeft geen dure database te zijn. Simpel MySql en da's nog krachtig ook.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:53

Willem4246 | 20-06-11 | 14:34
GS slaat de plank niet mis. U bent degene die het een en ander mist: Cookies zijn tekstbestandjes waar je browser bij kan. Het dient als een lichtgewicht containertje om gegevens vast te houden. Aanbieders van online sites (applicaties) maken daar gebruik van. Als cookies worden verboden dan kunnen deze aanbieders net zo goed deze gegevens in hun eigen databases opslaan. Deze databases zijn véééél geschikter om data vast te houden. Kost wat, maar den heb je ook meer dan een cookie. Ergo: Bedrijven zullen na een verbod op cookies nog beter in staat zijn om een veelheid aan gegevens te bewaren. Als je toch al een dure database gebruikt... Daarnaast heeft u geen controle over deze databases, in tegenstelling tot cookies die u zelf kunt verwijderen. Uw privacy gaat door een verbod op cookies dus achteruit. Helaas zijn mensen bang gemaakt voor cookies. U bent daar een voorbeeld van.

Wedstrijdkrokodil | 20-06-11 | 14:52

@Willem4246 | 20-06-11 | 14:35
Wow ... indrukwekkend. Bedankt man.
Iemand heeft allerlei porno sites bezocht op deze computer en ik wassetnie.(Is op werk).
p.s. De character limit in link wordt overschreden denk ik. "gs_manager07.html" erachter plakken dus.

Dikr | 20-06-11 | 14:48

@AndréScholten | 20-06-11 | 14:42
Jij wel?

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:47

@Centauri | 20-06-11 | 14:31
Je meent het.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:46

@Willem4246 | 20-06-11 | 14:34
Dat zijn gewoon cookies die op je schijf staan omdat jij ooit op die site's geweest bent.
Kun je gewoon verwijderen.

Het leven kan zo simpel zijn.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:45

Centauri | 20-06-11 | 14:31

Heftig comment in al zijn eenvoud...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:44

Sliptong | 20-06-11 | 14:35

Zie ook: yamahaha | 20-06-11 | 13:16

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:43

De Google Analytics cookies (1st party) zijn nou net diegene waar het niet om gaat... net als de kamer heeft ook geenstijl geen idee waar ze het over hebben.

AndréScholten | 20-06-11 | 14:42

necrosis | 20-06-11 | 14:23

Ik bedoelde Paultje...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:42

Moeten we niet allemaal naar het Malieveld om te demonstreren? Alle developers enzo?

patjem2 | 20-06-11 | 14:41

Weten waar je over praat voordat je dingen gaat verbieden, dat zou niet verkeerd zijn..
Politici horen doorgaans de kok wel fluiten, maar verdomd, waar hangt die lepel nou?

Transformatorhuisje | 20-06-11 | 14:40

Willem4246 | 20-06-11 | 14:34 Ik krijg dit te zien, ernstig lijkt me.

"Not Found

The requested URL /support/documentation/en/flashplayer/help/setting was not found on this server."

Maar goed, weet ik weer eens dat ik niet op linkjes moet klikken van nicks met een nummer erachter.

zeg maar jansen | 20-06-11 | 14:36

LOL @ POPUP.

Sliptong | 20-06-11 | 14:35

@seven | 20-06-11 | 14:20

Hehe. Altijd handig.

Biff Eagleburger | 20-06-11 | 14:34

@Gert the Brave | 20-06-11 | 13:17
Psies. ;)

Sliptong | 20-06-11 | 14:34

Deze keer slaat GS écht de plank mis. Hopelijk niet omdat de site op adverteerders draait en GS deze niet voor het hoofd wil stoten? VOOR IEDEREEN: kijk eens op

www.macromedia.com/support/documentati...
gs_manager07.html

En zie wat er door wildvreemden over jou op je computer is verzameld. Terecht dat hier regelgeving op wordt losgelaten.

Willem4246 | 20-06-11 | 14:34

als reclame minder efficient word, maken ze het nog dominanter en agresiever. dan dus liever cookies.

gouda_terror | 20-06-11 | 14:33

*

Centauri | 20-06-11 | 14:31

Wat betreft die quote "how do i love thee, let me count the ways", dit zit ook ergens in een housenummer/trancenummer volgens mij. Ik krijg hem niet meer uit m'n kop. Thanks Joris.
Ik zoek me echt de pleuris, maar kom niet verder dan Li Kwan - Point Zero, een nummer waar je hem niet in hoort, maar waar deze quote wel bij staat...

Tommygunner | 20-06-11 | 14:30

Netneutraliteit is het verlies van de vrijheid, doe eens over praten jongens!

Graftak | 20-06-11 | 14:30

Heeey .... BertBrussen.

Laat je lul eens zien!

Centauri | 20-06-11 | 14:29

ik moest vandaag wel zeker 5 of zes cookies door.

Na lekkerdan!

Centauri | 20-06-11 | 14:28

@Che_cuevara | 20-06-11 | 14:07
Volgens mij heb ik via mijn taxpoet zowat alle bestaande verenigingen betaald, hoor je mij klagen?

necrosis | 20-06-11 | 14:26

Ik wil je happen happen happen... koekie!
Ik wil je soppen soppen soppen... koekie!
(heb verder geen rare gedachten bij dit liedje van Koekiemonster)

Abelardus | 20-06-11 | 14:25

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:08
Ik kan niet oordelen over je commentaar als ik niet weet of je hebt over Paul (de Lul) of over die beukmeneer uit het filmpje.
Ik kan op dit moment geen éénduidige conclusie presenteren....
*mond spoelen gaan doet*

necrosis | 20-06-11 | 14:23

Zit er eigenlijk lactose in die cookies? Ik ben daar allergisch voor.

Het CDA | 20-06-11 | 14:21

En dan hebben we natuurlijk nog het Local Shared Object van Flash.

-edit: goed punt! Nog veel moeilijker weg te jorissen ook!-

Predateur | 20-06-11 | 14:16

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:13
Waarom al die foto's van anussen posten?

Tommygunner | 20-06-11 | 14:15

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:11
Het zijn net Utrechtenaren of hun burgemeester inderdaad...

Tommygunner | 20-06-11 | 14:14

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:13
Getver, klik ik nog ook.

Met spoed ambulance belt.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:14

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:12
Haakje ingeslikt?

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:13

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:08
Wil je het hier niet meer over hebben.
Zit nu vol uitslag en da's alleen maar door zijn naam te zien.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:12

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:10

Spreekt onverstaanbaar...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:12

Tommygunner | 20-06-11 | 14:08

Journalisten van de Standaard zijn tuig, allemaal!

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:11

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:06
Ja en ook met haken.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:10

Er komt een dag dat ook u kotsmisselijk wordt van sport, reclame en gelach om mensen die pijn hebben.

Der Icebear | 20-06-11 | 14:10

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:04
Wat is er mis met Donald Duck?

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:10

necrosis | 20-06-11 | 14:06

Voordat hij je klacht in behandeling neemt mag je eerst even een paar duizend Euri doneren op zijn rekening. Die man moet ook leven nietwaar? En Eva is NIET goedkoop, heb ik me laten vertellen...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:09

is=bent

Tommygunner | 20-06-11 | 14:09

@irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:53
Ik verdenk je ervan dat je een journalist van DeStandaard.be is die een boek of iets anders oudmediaals wil maken over reaguurders...

Tommygunner | 20-06-11 | 14:08

-weggejorist-

WitWit | 20-06-11 | 14:08

necrosis | 20-06-11 | 14:04

Ik krijg acuut uitslag over mijn hele lichaam als ik die gast zie. Brrrr. Maar mischien vind Expert Homo het wel een lekkere knul, je weet het niet hé?

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:08

@necrosis | 20-06-11 | 14:06
Ik heb Buma/Stemra betaald.
Ga je daar maar klagen.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:07

@Tommygunner | 20-06-11 | 13:51
Da's ondertussen geen milf meer.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:07

@Che_cuevara | 20-06-11 | 14:04
Zit je nu een beetje ordinair mijn tekst te jatten?
*Mozco bellen doet*

necrosis | 20-06-11 | 14:06

@zeg maar jansen | 20-06-11 | 13:51
Ik zie het.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:06

@irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:53
Oef, gelukkig.

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:04

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:53
Die vent zou een verbod moeten krijgen om überhaupt op televee te mogen verschijnen.
Hij was zelden leuk en is inmiddels al lang niet meer leuk.
Triest dieptepunt was zijn "grappige" opmerking richting dochter Veerkampje.
Wat mij betreft komt de persoon van het vorige topic even verhaal halen....

necrosis | 20-06-11 | 14:04

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:51
*Grinnik*

Che_cuevara | 20-06-11 | 14:04

Nee, niet weer Disneyland...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 14:04

Haha, die popup.

Meneer Koffie | 20-06-11 | 14:03

Welke reclame?

*adblock en noscript nog eens oppoetst*

Biff Eagleburger | 20-06-11 | 14:00

Zonder enige kennis van zaken lekker brallen in de kamer. Ik ga niet kijken.

omwenteling | 20-06-11 | 14:00

Koud flesje Alfa | 20-06-11 | 13:56

Die fucken trouwens als de beste! Met die beestjes kun je de hele erfelijkheidsleer toetsen.
*aan rode en zwarte oogjes denkt*

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:59

Strikt genomen hoeft GS voor eigen cookies op igen server geen toestemming te vragen, het gaat om cross site cookes en info/ad/trackingtoko's moeten binnenkort eenmalig toestemming vragen om je over meerdere sites te mogen tracken. SurfInfo is natuurlijk big business, en een deel zal weigeren vandaar deze post.

seven | 20-06-11 | 13:57

"Ik heb toch niets te verbergen" in 1,2,3....

Pasta-saus | 20-06-11 | 13:57

sjaakdeslinksesul | 20-06-11 | 13:54

Ik wist wel dat jij op Josje geilde...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:57

@Che_cuevara | 20-06-11 | 13:47 | + 0 -: Straks blijken die cookies ook te geloven in een of andere liefhebbende god. Enfin, ik snap er te weinig van om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik ga die verzamelbox van Heino maar eens uit het folie trekken. Tschuss.....

De Kampsjeng | 20-06-11 | 13:57

@irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:47
Misschien helpt dit:
(zware stem opzetten doet) Leave.. irma... alone
*grinnik ende grijns*

necrosis | 20-06-11 | 13:57

Een verbod op cookies slaat als een tang op een varken. Cookies zijn enorm praktisch voor websites en webapplicaties, en er wordt enorm veel gebruik van gemaakt, van het bijhouden van gemaksinstellingen als 'aantal resultaten per pagina' tot login informatie. Voor mij (webdeveloper) zijn ze ook vrijwel onmisbaar. Er zijn weliswaar alternatieven, maar die zijn minder praktisch, kosten meer tijd om te implementeren, zijn nog niet gestandaardiseerd en derhalve dus niet altijd toepasbaar en/of vergen meer capaciteit van een server. Voor een drukbezochte website (vooral webwinkels) of applicatie, kan het gebruik van bijvoorbeeld sessions i.p.v. cookies funest zijn, omdat je in plaats van een beetje informatie per gebruiker op diens computer op te slaan, alle capaciteit en geheugenopslag van de server vergt.

Le Roi | 20-06-11 | 13:56

Die cookie die registreert of GS al die cookies bij mag houden bevat een fruitvliegje.

Koud flesje Alfa | 20-06-11 | 13:56

Nu snap ik waarom ik alleen maar advertenties te zien krijg voor K3-concerten, schooluniformen en sushi.

sjaakdeslinksesul | 20-06-11 | 13:54

necrosis | 20-06-11 | 13:47

Als ik Paul de Leeuw op de TV zie is dit mijn eerste associatie idd...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:53

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:48

*zucht*
nou, ok dan... hand erop, en zand erover!

ik ben ook veel te liev lees ik net:-)

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:53

Vraag me af welke n00b zulke kansloze regelgeving bedenkt. Nog onuitvoerbaar ook.

Dhr. Z. Wijn | 20-06-11 | 13:53

@Joris
Waarom krijg ik die pop-ups na elk comment, ik heb toch al op "ja" gedrukt...

necrosis | 20-06-11 | 13:52

Elizabeth Barrett Browning is inderdaad een prima milf, Joris...

Tommygunner | 20-06-11 | 13:51

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:48

Slijmbal!

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:51

Geinig, bij de vraag over Bert vakje aangevinkt. Kun je meteen niet meer reaguren.

zeg maar jansen | 20-06-11 | 13:51

@pjisonline | 20-06-11 | 13:45
Waardoor punt 1 en 2 niet meer relevant zijn.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:50

dipswitch | 20-06-11 | 13:44 | + 0 -

Atwoord is simpel:
Waarom iets proberen te fixen wat niet stuk is ?

Zuigdiert | 20-06-11 | 13:50

@necrosis | 20-06-11 | 13:47
Dat je dat moet horen van een hoestende man in een regenjas.
Da's toch een publiek geheim.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:49

@irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:47
Zal het niet meer doen.
Kusje.
weer vriendjes?

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:48

cookie, ergo sum

donderstesteen | 20-06-11 | 13:48

Twouwens, +10 aan GS voor de zoekopdracht naar "anal" op hun sites XD

Zuigdiert | 20-06-11 | 13:48

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:46
Kwijt?
Kijk eens onder je bureau.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:47

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:39
Een hoestende man in regenjas vertelde me dat er ook strontkevers rondlopen in dit landje.....

necrosis | 20-06-11 | 13:47

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:37

zo niet aardig om mijn boobs maar weer eens te bashen:-(

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:47

@De Kampsjeng | 20-06-11 | 13:45
Vind ik ook.
Wat denken die cookies wel, hier ff de boel overnemen.
Dat gaat zo maar niet, dat laten we wel aan de finnen over.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:47

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:41

En toch blijf je liev...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:46

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:42

Strange, ik ben zu nu ook kwijt...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:46

@Che_cuevara | 20-06-11 | 13:40 | LOL. Cookies zijn etterige betweters. Dagboekjes van dagen die je liever vergeten was. Ik zeg; alle cookies het land uit!

De Kampsjeng | 20-06-11 | 13:45

De overheid kennende gaat dit nog veranderen; belasting heffen per cookie waarvan een deel van de opbrengst gaat naar een fonds van waaruit een voorlichtingscampagne wordt betaald om beter om te gaan met cookies. "Met cookies kun je thuiskomen" of "Denk na voordat je een cookie accepteert". En dan natuurlijk een veilig-cookie-keurmerk oprichten.

digibeticus | 20-06-11 | 13:45

necrosis | 20-06-11 | 13:40

Zou Irma de peop ook importeren. Gebruiken ze aldaar als brandstof om het te verwarmen! Geeft ook een geweldige deja vu-achtige geur bij gebruik...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:45

Dus punt 3 wordt compleet ontkracht door punt 4 en 5?

pjisonline | 20-06-11 | 13:45

Geeeeeniale popups +1

DeChinees | 20-06-11 | 13:45

1. Websites worden voortdurend aangepast, dit is een kleine aanpassing die makkelijk meegenomen kan worden.
2. Inderdaad, cookies zijn irritant.
3. Reclame is hoe dan ook irritant, of het nou geprofiled is of niet. Ik bestel 1x iets bij een webshop om de rest van de maand naar troep uit diezelfde webshop te moeten kijken, da's pas irritant!
4. Als andere vormen van tracking beschikbaar zijn maakt het dus weinig uit of het cookieverbod er komt, waarom klaagt men dan?
5. Als html5 local storage zo goed werkt, waarom dan niet overstappen daarop? Weer een argument wat eigenlijk pleit vóór het cookieverbod.

Verder nog iets? :D

dipswitch | 20-06-11 | 13:44

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:36
Hier is het anders niet echt warm

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:44

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:42
Snap het niet, heb ze alleen in het begin gehad nu niks meer.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:43

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:33
Ik weet niet waar al die pop-ups bij jou vandaan komen. Ik heb ze 1 keer gehad bij het begin.
Maar misschien zijn al die cookies van de pron sites die je bezocht hebt nu wakker geworden.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:42

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:39

Het wordt nu wel een soort van RSI - handeling dit...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:42

meer dan 2 vragen - auto-ok! *ok, ok, ok, ok, ok, ok... ah, done!

MalteseKnight | 20-06-11 | 13:42

necrosis | 20-06-11 | 13:40

he jakkes:-(... een fout

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:41

@necrosis | 20-06-11 | 13:40
Wel als het de afkorting van jakhals is.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:41

LOL.
Wat ik wel vervelend vind, is dat ik bestookt wordt met allerlei niet voor mij relevante reclame. Ik typ nogal eens wat zoekwoorden voor klanten, en krijg dan dagenlang de concurrentie van zo'n bedrijf te zien.

Grasgriezel | 20-06-11 | 13:41

@De Kampsjeng | 20-06-11 | 13:29
Dan hebben die cookies berekend dat dat jouw smaak is.
En cookies vergissen zich zelden.:)

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:40

Goed standpunt GS +1.

Het web heeft zich door de jaren heen ontwikkeld, het was nooit een kant en klaar product wat de wereld in is gescheept. Logisch dat het dan niet waterdicht is.

De TK kaart nu een probleem aan die er al langer dan een decenia ligt en door meeste antivirus progs al wordt opgelost (als je niet weet hoe je je browser moet configureren).
En dan komen ze met het meest idiote oplossing die er maar te bedenken valt.
Vraag het aan elke IT expert (geen huis-thuis-pc-expert zoals iedereen) en ze zullen dit plan afschieten om redenen die te logisch zijn om op te noemen.

Neelie kroes lijkt de enige te zijn die iets zinvols erover te zeggen had, nl dat het een slecht plan was :)

HTML5 wordt ingefaseerd met een betere architectuur omtrend lokale opslag.
maw, dit plan is een epic fail op alle gebieden.

Zeg maar daaaag tegen de verspilde belastingscenten!

"Daaag!"

Zuigdiert | 20-06-11 | 13:40

Cool! Graag gedaan.

Een paard | 20-06-11 | 13:40

@irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:37
En tevens NIET te vreten, overigens is het Yak, geen Jak.

necrosis | 20-06-11 | 13:40

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:37

In Nederland groeit ook graan hoor!

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:39

@eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:27
Moet je wel op ok klikken gaan ze vanzelf weg.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:39

Ik wil niet naar Disneyland! Ga toch niet naar die knoflookvreters om me te laten afzetten met een broodje halfgare hamburger van € 7,50 per stuk! Die maakt ENDP thuis op de grill een stuk beter én goedkoper!

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:38

hehehe de popups zijn goed gevonden!

KutRagger | 20-06-11 | 13:38

@irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:28
Maar van reclame voor BH's wordt jij dan toch ook niet blij?

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:37

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:31

BBrrrr... E-nummers met sinaasappelsmaak.

Ik bak koekjes dan ook lekker zelf van tibetaanse gerst, haver, rozijnen en jak boter! lekker EN gezond!

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:37

[OT] Het hoost en onweert hier. Zeker vanwege de global warming....

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:36

Eigenlijk zijn we nu met zijn alles Disney aan het DDOS-en

Kaas de Vies | 20-06-11 | 13:36

De laatste goede actie van de overheid op internet gebied was het betalen van de aanleg van Surfnet.

Feynman | 20-06-11 | 13:36

@Absoluut niet waar | 20-06-11 | 13:21
Maar het lijkt wel dat ze bezorgt zijn.
En Henk en Ingrid zijn weer blij.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:36

UberLOL @pop-ups, ik was er bijna ingetrapt....

necrosis | 20-06-11 | 13:35

LoL @ popup.

Kaas de Vies | 20-06-11 | 13:35

@James Lastig | 20-06-11 | 13:18
Ze moeten af en toe toch eens laten zien dat ze gestudeerd hebben.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:35

Precies Joris, Dit moet gewoon via de browser geregeld worden.

Haragha | 20-06-11 | 13:34

Koekiemonster is liev...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:34

Joris je vergeet de giftige cookies.
Ban-cookies.

irriducibili79 | 20-06-11 | 13:34

@FletLinez | 20-06-11 | 13:25 |

dan ga je toch lekker makkelijk naar geenstijl surfen in privenavigatie??

J. De Hoop Schepper | 20-06-11 | 13:33

@yamahaha | 20-06-11 | 13:17
Heb ik ook allebei.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:33

Ik krijg een muis-arm van al die flauwekulkoekjes!
Waarde redactie, nu is het niet leuk meer! Graag
S T O P P E N met die onzin...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:33

Ach, ze weten niet waar ze het over hebben.
Cookies, mits goed gebruikt, geen meer gemak dan last.
Bovendien zijn er zat mogelijkheden om je te beschermen.
Adblock is er een van verder kun je al je cookies gewoon verwijderen.
En nog een mogelijkheid is de hosts file.
Werkt allemaal prima bij mij.
En er zijn nog meer mogelijkheden.

Che_cuevara | 20-06-11 | 13:33

Ik gebruik gewoon het bmovl-filter, nooit geen last nergens van.

Maaier | 20-06-11 | 13:32

ah, maar doordat er in de cookies wordt bijgehouden dat je alle pop-ups reeds hebt gezien, komen ze tijdens je volgende bezoek hier niet weer terug! mooi toch...

woupie | 20-06-11 | 13:32

wakkere_nederlander | 20-06-11 | 13:29

Onmiddellijk stoppen zeg ik!

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:31

HTML5 local storage is wel wat beter beveiligd tegen misbruik dan cookies. Bij local storage kan de website die de data op slaat alleen bij die data, niemand anders kan aan die data komen, en die data mag ook met niks anders communiceren dan de website.

Pafke | 20-06-11 | 13:30

Kun je met cookies ook achterhalen wat voor soort porno ik kijk? Zo ja, waar blijven DIE op maat gesneden aanbiedingen dan? Tot op heden wordt ik YouTube louter lastiggevallen door de nieuwe reclames van Mercedes-Benz, McDonalds en de verzamelbox van Heino. Hmz....

De Kampsjeng | 20-06-11 | 13:29

Dit topic heeft meer pop-ups dan een sexsite van vroeg jaren 90!

wakkere_nederlander | 20-06-11 | 13:29

Als je cookies aanzet, komen die popups niet terug...

tisallemaalwatzeg | 20-06-11 | 13:28

Sir EnemA | 20-06-11 | 13:24

Precies,gewoon bij je vertrouwde merk blijven!

irma zonderboezem | 20-06-11 | 13:28

-Wij van WC eend Geenstijl verklaren dat wij u willen overtuigen dat koekies helemaal niet slecht zijn- Lulkoek *extraspeciaal. Gewoon stoppen met die cookie tracking ongein HMG! Er is **geen enkele goede** reden om met cookies te werken; alsof jullie bijdragen het betalen waard zijn. Omdat het te moeilijk of te ingewikkeld is - werd die **smoes** niet ook gebruik bij iedere oplichtings/beleggingshypotheek, de ECI boekenclub/rotterdam huurhuisinspectie , etc., etc.
WC Eend Geenstijl, WC Eend!

Fred Janssen | 20-06-11 | 13:28

Moest wel lachen om Diney! haha, maarrrrr, voor de rest ben ik het met geenstijl eens. Alle reclame die me om de oren gaat, is ook echt reclame waar ik iets aan heb. Meestal van bedrijven waar ik al producten koop.

woupie | 20-06-11 | 13:27

@FletLinez | 20-06-11 | 13:25
De redactie mag niet vreten van jou?

Parsons | 20-06-11 | 13:27

en alles tussen brackets wordt weggelaten.. das dan weer jammer.. bedoelde dus te zeggen onderaan in de head.. Dan tot zover de nutteloze toevoegingen voor vandaag.

digibeticus | 20-06-11 | 13:27

Ik word gek van die pop-ups! Doet eens stoppen GS...

eerstneukendanpraten | 20-06-11 | 13:27

Cookies zijn voor mij heel belangrijk. Zo weet ik welke producten en diensten ik moet mijden. Koop ik vervolgens heel tevreden bij de concurrent..

lichtpunt | 20-06-11 | 13:25

-weggejorist-

FletLinez | 20-06-11 | 13:25

Daar waar Google Analytics vroegah onderaan in de bottom werd gezet is de nieuwe standaard toch weer echt onderaan in de <head> en async. Iets dat alleen de SP heeft begrepen blijkbaar..

digibeticus | 20-06-11 | 13:25

Bij iedere F5 dezelfde popupperts. Zo is de lol er gauw vanaf.

vetkleppert | 20-06-11 | 13:25

Zoals gewoonlijk is kennis van zaken weer ver te zoeken bij de overheid.

Herr Erik | 20-06-11 | 13:24

Nog veel irritanter dan een verbop op Cookies, is dat ik Dumpert nog steeds niet per iPad kan bekijken. TIP

De Kampsjeng | 20-06-11 | 13:24

Goeddoemme Joris, hoe kan ik nu f5-en met die pop-up?

Zeeschuimer | 20-06-11 | 13:24

This article has 'Joris' written al over itself! &#9786;
#popups

wakkere_nederlander | 20-06-11 | 13:24

D66 -> digibeten.

Oops! | 20-06-11 | 13:24

Ik hoef niet op mijn nieuwssites reclame voor klysmaspuiten te zien...

Sir EnemA | 20-06-11 | 13:24

google-analytics blokkeer ik altijd in firefox+adblock om een of andere duistere reden is deze niet standaard uit. Als het tijdens het rondsurfen het niet opschiet staat de browser 99 van de 100 keer op advertentie of statistiek meuk te wachten.

voldemort | 20-06-11 | 13:24

roflmao @ popups

polt | 20-06-11 | 13:23

Gewoon ghostery downloaden die de trackerscripts endergelijk tegenhoud :)

nex123 | 20-06-11 | 13:23

Wel prettig dat een cookie registreert dat ik al honderd keer op OK geklikt heb. Dan hoeft dat niet bij iedere F5. Leve cookies!

plastic zakje | 20-06-11 | 13:23

Lolz, CreaBea had een leuke ochtend met het bedenken van popups?
Disney altijd ±1.

De pop-up is geniaal! En de argumentatie ook! Hulde, GeenStijl, zo ken ik jullie weer!

Masociaal | 20-06-11 | 13:22

Maar dhr. van Dam heeft dus nu al aangegeven hoe een eventueel cookieverbod te omzeilen: Zeg dat de cookies functioneel zijn.
Bij deze verklaar ik deze wetswijziging totaal nutteloos

Dr. Steylloos | 20-06-11 | 13:21

De arrogantie van de NL politici kennende gaan ze straks natuurlijk weer met het opgeheven vingertje alle buitenlanden af dat zij dit debiele voorbeeld moeten volgen. Ik mag hopen dat ze een ander opgeheven vingertje als antwoord krijgen.

James Lastig | 20-06-11 | 13:21

LOL, de popups zijn echt koninklijk. +1

Requiescat in pace | 20-06-11 | 13:21

Alsof je nog privacy hebt in dit land zeg.. En dan gaan die druktemakers zich druk maken om uitgerekend de minst zorgwekkende vorm van `privacy schending`.

Absoluut niet waar | 20-06-11 | 13:21

Wat CoJo zegt - dat de overheid al je e-mail meeleest is blijkbaar geen enkel probleem.

Parsons | 20-06-11 | 13:21

@yamahaha | 20-06-11 | 13:17

Vanzelfsprekend draait dat ook al.

Gert the Brave | 20-06-11 | 13:20

[email protected]

Maar dit komt overigens niet van onze regering maar uit Brussel! Daar zitten nog meer van die wereldvreemde kadavers.

doskabouter | 20-06-11 | 13:20

love the cookie monster +1

G Narly | 20-06-11 | 13:20

Ctrl-F'en op 'anal', dat alleen al is een reden om cookies te gebruiken.

Balzakius | 20-06-11 | 13:19

Popups +1000!

BenBinnen | 20-06-11 | 13:18

Cookies Popup +1, duidelijk gevalletje klok en klepell dit. Je druk maken over cookies, terwijl je ISP alle verkeersgegevens moet loggen. Helemaal van het padje.

CoJoNes | 20-06-11 | 13:18

God, god, god ... de overheid die zich weer eens met iets ICT-erigs gaat bemoeien ... Daar komen problemen van.

James Lastig | 20-06-11 | 13:18

Een officieel Joris Toopiek! ik snap er geen snars van maar vind het wel voor herhaling vatbaar.
*begint zich in te lezen in koekjes en html1 t/m 5*

two ball cane | 20-06-11 | 13:18

@Gert the Brave | 20-06-11 | 13:17

Installeer Ghostery dan ook even :)

yamahaha | 20-06-11 | 13:17

Liever blijf je anoniem he

hfakker | 20-06-11 | 13:17

roflol!
disney!! +1

wtfgebeurdhierdan | 20-06-11 | 13:17

Firefox -> Adblock plus -> thank you!

Gert the Brave | 20-06-11 | 13:17

LOL @ POPUP

yamahaha | 20-06-11 | 13:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken