Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WTFRL? Hollanders weggepest in Friesland

FRISIA.jpgTwa gesinnen yn Bakhuzen (twee gezinnen in Bakhuizen-red) wurde sa terrorisearre troch jongeren (worden door plaatselijke klompkraagjes zo geterroriseerd-red) dat se it doarp út wolle (dat ze wegwillen uit het dorp-red). De 80-jierrige Jan Hees en it gesin De Moor sizze al jierren it mikpunt te wêzen (Opa Jan en de De Moortjes zijn al jaren het mikpunt-red). Der wurde ruten ynslein, auto's fernield, brânbommen it hûs ynsmiten (ruiten ingegooid, auto's vernield, brandbommen in huis-red) en der wurdt mei luchtbuksen op de wenningen sketten (en er wordt met luchtdrukwapens op woningen gescheten - red.) Dit soe barre omdat se Hollanners binne (dit subaru omdat ze Hollanders zijn-red). De wenningstichting Wonen Zuidwest (dat snapt u wel -red) Fryslân wit (weet-red) fan de problemen en siket (zoekt-red) nei wenromte (woonruimte-red) yn in oar doarp (woningbouwvereniging weet er van, kudthollanders moeten naar ander kudtdorp-red). De plysje (pliesie-red) lit witte dat de buertagint (bromsnor-red) de saak yn de gaten hâldt en dat der gau in ein komme moat oan de pesterijen (kappen nou-red). Ek doarpsbelang erkent de problemen, mar ferwiist nei de gemeente as de partij dy't der wat oan dwaan moat. (Ofwel; het is een enorme tiefuszooi in f*kking Bakhuizen en we geven de gemeente lekker de schuld-red) Tot zover Van Gewest tot Gewest. Oant Moan & FILMKE.

Reaguursels

Inloggen

Om van het jaarlijkse gezeur af te wezen zei men oke tis een taal.
Maar nu weten we het wel hoor. elke streek en stad of dorp heeft z'n eigen taal wel.

Vitayalin | 14-06-11 | 22:15

Toch jammer dat niet alle bronnen gecheckt worden voordat zo'n artikel geplaatst wordt.
Het verhaal wordt hier vooral beschreven vanuit de ogen vanuit de 'slachtoffers', maar ze zijn mede verantwoordelijk voor wat er allemaal gebeurt.
De ramen zijn inderdaad een paar x ingegooid door jeugd, maar er wordt hier niet bij vermeld dat ze ze ook zelf hebben ingeslagen (van binnenuit), dat dit gezien is door buren en dat het glas aan de buitenzijde van de woning lag, vervolgens belden ze de politie om te claimen dat de jeugd de ramen had ingeslagen.
Om niet te vergeten dat die vrouw slecht ter been is, en daarvoor een scootmobiel heeft. Maar meneer de Moor is wel zo beroerd om dan zélf in dat karretje te gaan rijden, en zijn vrouw ernaast te laten lopen.
Ook is er beweert dat die vrouw terug is gevlucht naar waar ze vandaan kwamen, toch raar als je er vanuit gaat dat ze toch nog zowat elke dag in de bus van en naar haar werk gaat. VANUIT BAKHUIZEN.
Mevrouw lag 's zomers ook altijd naakt te zonnen in de voortuin, terwijl ze voor de basisschool wonen.
Ook zijn de kinderen van de familie de Moor uit huis geplaatst omdat méneer niet van hen af kon blijven, en omdat ze slecht verzorgt werden (amper eten).
Logisch, dat als je dat allemaal op de jeugd afreageert de jeugd ook terug gaat reageren. Maar dat is ook écht niet alle jeugd.
En natuurlijk is het ook geen strak plan geweest om inderdaad zulke pesterijen te gaan plegen, maar het is opzich ook wel begrijpelijk, ofniet?

En dat verhaal over dat homostel; dat was diep triest, dat geef ik toe. Maar er wonenen nog meer homostellen in het dorp en die ervaren er totaal geen last van.

Had ik al verteld dat meneer Hees ook kinderen bedreigd? Er zijn al verscheidene verhalen bekent dat hij een groepje jeugd tegen kwam, en hij zei dat ze niet geoorloofd waren om daar te lopen, en dat ze 'daar' hoorden (hij wees naar de begraafplaats), en dat hij daar persoonlijk voor zou zorgen.
En nee, dit zijn geen verzonnen verhaaltjes ofzo, want dat laatste heb ik zélf meegemaakt.

Voordat je hier haatreacties op gaat plaatsen, lees ook de reacties van mensen die wérkelijk weten wat er gaande is in het dorp.

xClumsy | 14-06-11 | 19:32

Mag ik dat zeggen ja dat mag ik zeggen; "KUTfriezen"!

Mac The Ripper | 13-06-11 | 17:36

Hoe reageert een Hollands dorp of een buurt in een Hollandse stad op zo 'n menneke? Staat een delegatie van de dorps- of buurtraad met bloemen gereed, met een uitnodiging oppasopa te worden in het kinderopvangcentrum?

Aldroek | 13-06-11 | 12:30

Wat is Frysk toch een prachtige taal :D

Leonard_Frl | 13-06-11 | 11:23

Waar hebt u zo goed Fries geleerd, Pritt?

@ a1271 en Pritt

"Oant moan" = min Frysk (nie goe)!
"Oant moarn"!= geef Frysk (wel goe)!

NoStyle=AlsoStyle | 13-06-11 | 10:19

Ik ken het dorp en de inwoners meer dan goed. Geloof me Bakhuisters (Hier in de volksmond Bakfotzen genoemd) is op zich een mateloos irritant volkje. Ze zijn bijna allemaal katholiek en als ook nog eens iedereen dezelfde achternaam heeft en in elkaar om gaat neuken,laat het resultaat zich raden.Bakhuusters staan hier dus allom bekend als een kutvolkje en een dorp waar geen sterveling het uithoud.(Vraag oud inwoonster Manon Thomas maar eens.)

the nipster | 13-06-11 | 08:08

Friesland, da's toch die incest-provincie in het Noorden des lands?

Posselmetzuremossel | 13-06-11 | 03:48

Het ligt er misschien aan waar je woont. Ik heb tot m'n 16e in een klein Fries dorp gewoond, maar het feit dat ik Nederlands sprak (met een lelijk soort Amsterdams/Fries accent hoorde ik jaren later op een cassettebandje, haha) heeft voor mij geen problemen opgeleverd. En Fryslân fielt noch altyd as thús, ek al wenje ik al tsien ier yn de provinsje Utrecht, en jau ik Nederlânsk op in skoalle. Frysk skriuwe kin ik net sa goed mear, sjoch ik! Tuig heb je overal, en komt ook overal wonen. Wa't it tuig is, kist sels it bêste besjen. Ik wie d'r net by. Groetnis oan alle Frysk-sympathisanten! En 'John Doorzon' bedoelt: 'Oant moarn.' Hy wol ek graach wat sizze...

Pearlyan | 13-06-11 | 00:53

Ook ik woon al mijn gehele leven in een Fries dorpje, mooi oud,aan het water van de elfstedenroute. Komen er plotseling een stel van die westerlingen die even het dorp verneuken met een nieuwbouw waardoor ons mooie dorpje een paar jaar later het lelijkste dorp van Nederland wordt. Neen, daar worden wij niet blij van!
Fryslân boppe!

woekerdt | 12-06-11 | 23:27

Zeg reaguurders, jullie halen daders en slachtoffers hier door elkaar. Dat het hier om hollanders gaat wil nog niet zeggen dat het geen asociale pedo's zijn, die overal al uitgekotst zijn.

Harigeharrie | 12-06-11 | 21:37

Bakhúzen is een geweldig dorp met een fantastische gemeenschapszin. De vele on-friese achternamen laten zien dat veel families hun roots buiten Friesland hebben. Het dorp is altijd gastvrij geweest voor mensen van elders ( en is zeker niet 'diep - Fries' te noemen).
Als mensen zich niet houden aan gewoon 'Hollandse' normen en waarden kan de mannelijke jeugd 'ouderwets' reageren. - als een gesloten gemeenschap -. Dat is 'geen stijl' maar het dorp en meteen heel Friesland aan de schandpaal te nagelen!

Aldroek | 12-06-11 | 20:31

@Annie1955 Makkelijk praten wanneer er niets word ondernomen.. En Bakhuisters zijn deze ouwe smeerlap ook nog niet vergeten.

Bejaarde pedofiel krijgt tien jaar cel
LEEUWARDEN - Een 81-jarige man uit Leeuwarden moet tien jaar de cel in wegens het seksueel misbruiken van kinderen. Die straf legde de rechtbank hem woensdag op. De man heeft tussen 2004 en 2008 ontucht gepleegd met jongetjes in zijn flat in Leeuwarden. De man is eerder veroordeeld voor dezelfde feiten in Amsterdam en het Friese dorp Bakhuizen.

www.telegraaf.nl/binnenland/3812457/__...
www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND...

En de gemeente houd zijn mond over zulke figuren, de buurt informeren ho maar, te belachelijk voor woorden.. Dat hij na Amsterdam en Bakhuizen ook nog in Leeuwarden heeft gewoond en daar nog meer slachtoffertjes heeft gemaakt.

Ja zo doen ze dat, stelletje mafketels dumpen daar in die dorpen.

swf | 12-06-11 | 20:28

Wat een persoon ook doet, het geeft niemand het recht om eigen rechter te spelen.
Dingen slopen van een ander, mensen wegpesten, zijn dingen die gewoon niet kunnen!
Rechtstreeks contact en anders op een andere manier maar dit kan gewoon niet. Wat de een vindt dat kan, daar mag een ander anders over denken maar spreek het uit!

Annie1955 | 12-06-11 | 20:02

@eishokkie woon jij dan in Friesland. Als iedereen daar homo is moet jij er wonen.

Rejer | 12-06-11 | 16:30

Heeft u de andere kant van het verhaal ook gelezen hieronder???
Is toch zo te zien dat we hier met lui te maken hebben met een IQ van mijn schoenmaat(42).

Vreemd hoor ,als je door de week smorgens zuipend op je gehandicapte wagentje van je vrouw zuipend door het dorp rijd.

of is het normaal om je vrouw in je voortuin toples te laten zonnen als je tegenover de lagere school woont.

of is het normaal om meisjes van 7 jaar te gaan fotograferen in de zomer meneer hees,is het normaal om te zeggen dat je ruiten ingeslagen zijn en het glas ligt aan de buitenzijde van de woning en het is gezien door de buren dat meneer zijn eigen raam ingooit?

Jackxx | 12-06-11 | 15:48

@ strikdewepstroper01
Al leefden in Frl wel de laatste holbewoners (18e eeuw), maar er blijkt nogal wat gas uit die lui te ontsnappen.

mothersfinest | 12-06-11 | 15:19

@mothersfinest

Hebben de Friezen ook het vuur uitgevonden dan?

strikdewepstroper01 | 12-06-11 | 14:17

Zeg haal deze onzin eens van de site.. Of is hier nu ook al plaats voor zielige pedo verhaaltjes.. Want dat zijn deze smeerlappen. En wat een boel vooroordelen weer over Friezen zeg, niet normaal.
Dan kan ik ook wel beginnen Hollanders zijn pedo's en die dumpen ze maar al te graag in van die Friese dorpen.

swf | 12-06-11 | 14:17

Ge-ni-aal!, subaru???
Dan zal ik ook wel de sjaak zijn als Fries/Fin in Noord Holland.
Die pica van Frisia is de bom.
Die anti FRL plempsels zijn even zo grappig en treurig voor de reaguurders in kwestie.
(Zonder Friesland hadden jullie nog een houtkachel sukkels!)

mothersfinest | 12-06-11 | 14:13

Daar heb je gelijk in. Spreek dan alleen Fries tegen Friezen en schakel over op Nederlands als je met Hollanders van elders te maken hebt. Dan is het geen probleem. Ik spreek ook geen dialect als er ander publiek bij is dan de mensen uit mijn dorp. Dialect is voor thuis aan tafel of met mensen die het ook spreken.

Ik herinner mij het verhaal van een Tilburgse chauffeur die apparatuur afleverde in Zuid Limburg.
Toen hij daar kwam kreeg hij ruzie. 'Spreek jij eens
normaal' zei de Limburger. 'Spreek jij eens normaal' zei de Brabander.

Dus Hollanders, Friezen of sjengen. Gebakkelei om taal of dialect zal altijd wel blijven.

strikdewepstroper01 | 12-06-11 | 13:57

Maar even off topic, heer de Mees is ook niet de ideale buurman. De kinderen zijn inderdaad uit huis geplaatst vanwege smeerlapperij van dit dynamische duo.

Ook heeft hij geprobeerd de verzekering te tillen door aangifte te doen van vernieling. Hij verklaarde dat de jeugd zijn raam had ingegooid......... echter de barst zat aan de binnenkant van zijn thermopeenglas.... LOL

Huftert | 12-06-11 | 13:56

strikdewepstroper01 | 12-06-11 | 12:15 |

Ik heb problemen met fries, en dan voornamelijk het feit dat de gemiddelde fries iemand in eerste instantie aan zal spreken in het fries. Alsof ze continue erkenning zoeken voor hun Friese "roots". Dat je als vrienden en familie elkaar in het fries aanspreekt vind ik normaal. En je mag best trots zijn op je Friesche roots, maar wees niet zo honds onfatsoenlijk door onbekenden niet in het ABN aan te spreken. Een oud collega van me bijvoorbeeld, uit Drachten, die sprak "hollanders" stug in het fries aan, en bleef fries spreken. Ze verstonden er natuurlijk geen zak van. Zijn motivatie hiervoor was, dat "ze" zich maar moesten aanpassen, want ze waren in Friesland. En zo zijn er velen.

IDSMadDog | 12-06-11 | 13:37

Volgende week limburg maar weer redactie?!
Stelletje kuthollanders

heerenveendegekste! | 12-06-11 | 13:31

Even voor de Hollanders alhier (Ik ben er zelf overigens ook één) Fries is een taal ouder dan het Nederlands. En ik ben er voorstander van dat kleine talen behouden blijven. Fries, Limburgs, Keltisch e.d.

@IDSMadDog

Waarom weiger je Fries te spreken? Wat is het probleem als je naast het ABN de Friese taal spreekt?
Ik spreek bij tijd en wijlen thuis ook dialect. Niks mis mee toch?

strikdewepstroper01 | 12-06-11 | 12:15

@drenkeling69 | 12-06-11 | 08:46
Hetzelfde geldt ook voor ons hier in Limburg. Zitten ook niet op tuig te wachten. We hebben er één van dat tuig afgeleverd aan Den Haag en die mag af en toe nog wat schreeuwen ook nog. Blij dat ie weg is hier.

Hölzenbein | 12-06-11 | 12:05

Ik ben Fries. Ik weiger Fries te spreken. Alhoewel Fries goed te gebruiken is om een Frans sprekende Belg Nederlands te laten spreken.

IDSMadDog | 12-06-11 | 12:03

Friezen zijn de nieuwe mokers.

Standard | 12-06-11 | 11:24

Mijn roots liggen 8 km van Bakhuizen af, in de tijd van mijn Heit, Pake en Oerpake was Bakhuizen al een dorp waar je snel door heen fietste. Toch als je de beelden zo ziet van de Hollanders zou je denken dat ze er goed tussen passen.

vandezijlijn | 12-06-11 | 10:06

simpel bom er op toch?

roXxXstar | 12-06-11 | 09:51

oet mon

John Doorzon | 12-06-11 | 09:44

godsamme, blijkbaar hebben ze in friesland ook al internet? alles verloedert maar. bah!

Signori | 12-06-11 | 09:39

Het heeft een IQ van 144 ?
Een gros friezen.

gerrit5042 | 12-06-11 | 09:37

Ze hebben groot gelijk in Friesland, hier in Brabant zitten we ook niet op hollanders te wachten.

drenkeling69 | 12-06-11 | 08:46

Maar Doutzen is wél liev...

Ahasveros | 12-06-11 | 06:23

Ik vindt Friezen ook redelijk irritant, de hele tongval enzo. Maar 't verbleekt bij hoe irritant ik Vlamingen vindt, heb nog altijd ergens een beetje vrees zitten dat Belgie ooit uit elkaar valt, en die belgen dan hierbij komen. Dan mogen ze nog zo hard werken etc.
En ik bedoel niet dat ik ze niet aan kan kijken ofzo, maar gewoon over langere duur, rare humor etc.

joajoa | 12-06-11 | 03:47

Friezen zijn tuig, allemaal !

Fokjeop | 12-06-11 | 02:53

@terazino | 11-06-11 | 19:04 |
Fries is geen taal
Fries is een spraakgebrek

De Veerboot | 12-06-11 | 01:47

Gooi die Friesen maar in het hollandse diep. Dan hou je er temindste nog diepfriesen van over, toch?

thorrie | 12-06-11 | 01:40

Die import-paupers mogen zich wel een beetje aanpassen aan de lokale paupers. Zit me daar gewoon in de woonkamer te drinken, terwijl je in die contreien moet comazuipen in een zuipkeet. Dus zet gauw een afgedankte schaftkeet in de tuin, vertienvoudig de alcoholconsumptie en doe eens een beetje wildplassen.

Anders nog? | 12-06-11 | 01:26

In Gaasterlân-Sleat wil je niet dood gevonden worden. Maar het is Nederlands erfgoed *kuch*. Geen wonder dat sommige immigranten verward zijn als ze onze gewoontes en gebruiken zien.

Hölzenbein | 12-06-11 | 00:37

Brrrrriljant stukkie, Pritt. Gebeurt niet vaak maar nu zit uw Reykjavik toch echt met tranen in de ogen van het lachen. Toppertje!

Reykjavik | 12-06-11 | 00:33

Wij zijn ook vanuit het Westen naar een dorp in Friesland getrokken. Ik versta wel Fries gelukkig al spreek ik het niet. Bij mijn vader thuis (een echte rasfries) werd het ook niet gesproken.

Het is een kwestie van over en weer dingen accepteren. Meestal vragen mensen of ik ze versta. Zo niet, dan proberen ze daar rekening mee te houden.
Niet iedereen doet dat en er wordt dan al snel geroepen dat het komt omdat wij Westerlingen zijn en wij ons aan moeten passen.
Maar ik versta mensen in andere streken ook niet. Wel eens Urks gehoord?
Wat wij lastig vinden, is het andere gevoel voor humor.
Wij genieten van de rust, de ruimte, de contacten, de poppeslokken (voor buitenstaanders: kraamvisite met alle vrouwen uit de buurt!).
Kan het aanraden! oh ja, en onze tuin is wel goed onderhouden en wij gaan niet graag meer naar de Randstad vanwege alle drukte.

Annie1955 | 11-06-11 | 23:52

@President Babboe Bab | 11-06-11 | 21:32
Wat een naar en dom gelul. We zijn geen Chinese dictatuur waarin u bepaald wie waar mag wonen. Daarnaast blijf je godverdomme met je tengels van andermans spullen af. Als de terroristjes Marokkaantjes waren geweest dan had u ook niet zo gereageerd.

mygfisbrazilian | 11-06-11 | 23:51

Telt uw zegeningen. Wees dólblij met je import en houdt hem in ere, vooral als het jonge gezinnen zijn.
-
Import zorgt ervoor dat de school open kan blijven, dat het supermarktje -mét postagentschap- nog nét een bestaan heeft en dat de bus er misschien iets vaker stopt dan alleen maar 's ochtends en 's middags voor de scholieren die te lui zijn om door de regen te fietsen.
-
Dank onze lieve heer op je blote knieën dat er nog een paar mensen zijn die het af- en uitstervende platteland nog willen bevolken, al is het dan maar om er alleen te eten en te slapen.
-
Het platteland ontvolkt gestaag. Het platteland heeft geen toekomst. Het platteland moet zwaar gesubsidieerd (heel veel meer dan ál onze allochtonen bij elkaar...) . Het platteland vreet structuurfondsen. Het platteland verhuist naar die plekken waar het platteland het goedkoopst kan produceren - en dat is niet in Nederland.

azoturie | 11-06-11 | 23:46

Elke Zuid-West Fries weet dat Bakhuizen een inteeltdorp is. En dan niet zomaar een inteeltdorp, maar zo'n inteeltdorp waar het aantal bierflesjes per persoon omgekeerd evenredig is aan het iq van de drinker.

Ohja, GS generaliseert altijd, even vergeten.

Liveon | 11-06-11 | 23:35

Bakhuizen. Het nieuwe Utrecht? :-)

dantochmaar | 11-06-11 | 23:21

Een putdeksel door een raam gooien, dan ben je niet goed wijs... Ik zeg, camera ophangen.

Necramonium | 11-06-11 | 22:58

Knäckebrödert | 11-06-11 | 19:07
OK komt-ie. Hollandse tokkies terug naar hun eigen land en vervolgens de Afsluitdijk afsluiten.
Ofzo.

Zoetwaterpanharing | 11-06-11 | 22:55

Stelletje provinciale boeren kunnen gewoon niet overweg met *kuch* Hollandse "cultuur".

EUSSR | 11-06-11 | 22:50

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 22:35

Kijk eens aan.. Zijn we het toch nog ergens over eens vanavond. Een studie in de Randstad en aansluitend huwelijk en koters met een dame uit het westen hebben er voor gezorgd dat ik ook niets meer te zoeken heb in mijn geboorteplaats.

Helaas vraag ik me ook alweer een poosje af wat ik überhaupt nog te zoeken heb in Nederland. Voorbereidingen voor emigratie zijn dan ook in volle gang.

Ik ga zo naar bed, welterusten...

plaspop | 11-06-11 | 22:41

plaspop

Sportief c.q slim dat je je niet laat trollen. Niet alles aan Friesland is verneukt trouwens, een bij voorkeur blonde Aafke of Frouke is (afgezien van het soms wat zeurderige accent) prima zo af en toe.

eishokkie | 11-06-11 | 22:39

plaspop | 11-06-11 | 22:25
Randstad was niet zozeer keuze, maar als je het hele pakket bij elkaar optelt, is het daar gewoon veel beter voor een hoogopgeleide. Ik zou van mijn levensdagen niet terug willen naar een kutdorp in de provincie. Allemaal folklore voor de lokale boeren. Het trekt misschien wat toeristen en rijke pensionado's, maar ik begin er niet meer aan.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 22:35

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 22:21

Kwaliteiten die ik ook schijn te ontberen, bedoel je?

LOL

Ik heb ook moeite te communiceren met de meeste Friezen, ik woon inmiddels zo lang niet meer in Friesland dat ik mezelf eigenlijk geen Fries meer mag noemen... In culturele zin, dan..

plaspop | 11-06-11 | 22:25

Litsehimmel | 11-06-11 | 21:04 |

Misschien zou het helpen als je je niet zo op zou winden over mensen die niet bijzonder veel respect hebben voor de rijke Friese beschaving. Echt, mensen van buiten de randstad zijn soms net verontwaardigde moslims.

Frdnnd | 11-06-11 | 22:23

@ eishokkie | 11-06-11 | 22:17

Ja, sorry.. ik had hem al gezien, maar vond het geen extra reactie waard. Bij deze alsnog..

plaspop | 11-06-11 | 22:22

plaspop | 11-06-11 | 22:12
Toevalig ben ik kwart-fries en mijn familie uit die contreien is best aardig, maar wel saai, lang van stof en gaat gespeend van elke vorm van humor.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 22:21

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:55 & plaspop | 11-06-11 | 22:12

Ah, ik snap geloof ik al wat je bedoelt: Je hebt het over die Friezen in Drenthe van voor 450.

Zoals ik al schreef: Dat is de visie van die groep fan Auwerk. Ik denk niet dat er veel Friezen zijn die denken dat Drenthe bij Friesland hoort, en ik al helemaal niet.

Ik legde kortom de redenering van die 'groep' uit, niet de mijne. Blijkbaar zijn zij wel van mening dat de Friezen uit de Romeinse tijd de voorouders zijn van de huidige Friezen.

Zoals ik al schreef zal dit vast wel gedeeltelijk waar zijn, maar is het verder totaal irrelevant.


plaspop | 11-06-11 | 22:20

@plaspop | 11-06-11 | 20:05
Je uitleg van het gezegde slaat de plank echter nogal mis: De betekenis is niet dat iedereen gelijk is, maar dat waar een Fries zich ter wereld ook bevind (en

blablabla bevind? Let op de d-tjes en t-jes knul. Hoop dat je Fries beter is dan je Nederlands.

eishokkie | 11-06-11 | 22:17

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:55

Ja, dat klopt. Ik geloof ook niet dat ik iets anders beweerd heb? Noord-Duitsland werd tijdens de Romeinen ook al tot het Friese gebied gerekend. Het is een feit dat de Friezen vanaf 350 wegtrokken van de kust en dus niet al die tijd in het huidige friesland hebben gewoond.

Aan de andere kant is er geen enkele reden aan te nemen dat de Friezen gedurende deze periode zijn opgehouden te bestaan als volk. Er heeft zeker vermenging opgetreden met andere Germaanse volken en het valt niet te zeggen in hoeverre de Friezen van 350 n. Chr. de voorouders waren van die van 600 n. Chr. maar het is zeker aannemelijk dat dit in ieder geval gedeeltelijk het geval zal zijn.

Juist het feit dat er geen geografische continuïteit was suggereert dat er een zekere mate van etnische continuïteit moet zijn. Het is juist bijzonder onwaarschijnlijk dat het ene volk het andere één op één vervangen zou hebben en zich vervolgens naar het oude volk heeft vernoemd. De waarheid zal in het midden liggen..

Maar dat alles terzijde... Hoe is één en ander precies relevant ten aanzien van hetgeen ik eerder schreef? Ik had het over de periode NA de grote volksverhuizing, en de continuïteit van het Friese volk volk vanaf die periode tot heden staat onomstotelijk vast.

Dus wat is je punt nu eigenlijk?

plaspop | 11-06-11 | 22:12

OT: Iedereen krijgt de groeten van kapotte stofzuigert, die graag zou willen zeggen dat alle Friezen Godwins zijn. Dus.

Biff Eagleburger | 11-06-11 | 22:05

"en er wordt met luchtdrukwapens op woningen gescheten"..... meesterlijk. Kijk dit is nu een topic waar we wat mee kunnen. Friezen in de zeik nemen is een nacht vullende topic.

Sliptong | 11-06-11 | 21:59

Als die socialisten nou eens terécht willen zeuren over eng nationalisme, dan moeten ze het eens over de Friezen hebben.
Maar nee hoor.
De Friezen zijn volgens onze Redders des Vaderlands een knuffelbare minderheid [zeteltjes! zeteltjes!] die hulp verdienen [baantjes! baantjes!].

Merlot | 11-06-11 | 21:58

Verder mag ik de vriezen wel.Ze hadden alleen een beetje door moeten pakken met dat missionarisje vermoorden.Had liever een hoop monumentale eiken in Nederland gehad dan die lelijke kerken.

miko | 11-06-11 | 21:58

Geen Stijl translate. Moewhaha. Lekker bezig Pritt: + een boel sa en sa (sowieso - red.). Nou ja, tis natuurlijk schrijnend dit maar wel helemaal hiep (hip - red.) om mensen hun woning uit te pesten. En uiteraard weer een slappe knieën gemeente die er niets aan kan doen. Slappe hap, ook in Fryslan.

Sliptong | 11-06-11 | 21:57

Wat een aaaachterlijke manier van praot'n.
Niet serieus te nemen die kaninefaten

Pierre Lebon | 11-06-11 | 21:57

Wat moet je als hollander ook in friesland, tussen die humorloze graftakken...

Slipsnifter | 11-06-11 | 21:56

plaspop | 11-06-11 | 21:44\
Omdat de friezen die na de grote volksverhuizing friesland bevolkten net als de angelsaksen uit noord-duitsland en denemarken kwamen. Friezen zijn zo genoemd vanwege de geografische aanduiding Friesland, niet omdat het een volk is dat 2000 jaar onafgebroken op hun terp bleef wonen.
Dat komt ervan als je al je kennis van de friese versie van wikipedia haalt.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:55

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:36

Nou, Linguïst van de koude grond. Ga de onderstaande link maar even lezen:

nl.wikipedia.org/wiki/Ingveoonse_talen...

Oh, en daarna wil ik graag nog even van je horen wat precies het punt was dat je wilde maken. Lachen is tenslotte goed voor de mens..

plaspop | 11-06-11 | 21:44

@jeanmondo | 11-06-11 | 21:25
Ach de friezen zijn net als elk ander volk varierend van aardig en slim, tot boosaardig en dom. Al lijkt in alle ernst die humor er vaak ver te zoeken (uit ervaring spreekt).

koolteer | 11-06-11 | 21:40

plaspop | 11-06-11 | 21:29
Rara hoe komt het toch dat Fries op Angelsakisch lijkt amateurhistoricus?

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:36

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:02

En dat is al de tweede keer vandaag: Eerst lezen, knul, dan pas reaguren (of liever niet, natuurlijk)!

De betreffende reactie was aan mij gericht....

plaspop | 11-06-11 | 21:32

Friesland voor de Friezen. Gelderland voor de Gelderlanders en Brabant voor de Brabanders, Limburg voor de Limburgers. Als je als volgevreten Noord/Zuid Hollandse pensionado zonodig buitenaf wilt gaan wonen, flikker dan lekker op naar Somalië of Zuid Frankrijk. Nog een beetje zeiken ook dat je hier nergens kunt pinnen... eikels, oewegwezen!

President Babboe Bab | 11-06-11 | 21:32

Kiek eens naar al die plussen en minnen!? Heel trots kut-Friesland zit plotseling op GS.

mygfisbrazilian | 11-06-11 | 21:30

@ SODEP | 11-06-11 | 20:57

Dat plaatje is van de 'groep fan Auwerk', een Fries nationalistisch clubje dat helaas meer naar de geschiedenis kijkt dan naar de hedendaagse realiteit.

Voor de grote volksverhuizing (450-550 n. Chr.) woonden er inderdaad Friezen in Drenthe. Het grootste deel van het huidige Friesland en het gebied waar de waddenzee toen nog niet bestond had teveel last van hoge waterstanden, stormen, overstromingen en verzilting van het land om er in grote getale te kunnen wonen.

Vanaf 500 daalde het waterpeil in de Noordzee en ontstond door verzanding de duinen van het huidige Holland en de Waddeneilanden. Het land erachter werd veiliger en de Friezen trokken terug naar de kust waar ze 300 jaar daarvoor ook al woonden. Langs de kust verspreiden de Friezen zich tot het Zwin bij Cadzand in het zuiden en tot de Deense grens in het noorden. Het schijnt dat er zelfs een Friese kolonie was in Kent in het huidige Groot-Brittannië Tegelijkertijd drongen de Saksen onder druk van de volksverhuizingen op naar het noordwesten en trokken het huidige Drenthe en Groningen binnen.

Tussen 625 en 725 n. Chr. beleefden de Friezen hun gouden eeuw: De Friezen beheersten de gehele noordzeekust en overheersten in de handel met de oostzee en met het achterland aan de Rijn. De hoofdstad was Utrecht (Utert in het Fries) en Dorestad (Duurstede) was de belangrijkste haven van Noord-Europa.

Wel raakten de Friezen door de expansie naar het zuiden in conflict met de Franken die niet alleen de Rijn als noordelijk grens wilden bewaken maar bovendien de door hen omarmde Christelijk religie aan de Friezen wilden opdringen.

Meerdere oorlogen en losse veldslagen vochten de Friezen tegen de Franken met wisselend succes: Eerst veroverden de Franken Utrecht en moest de Friese Koning Redbad vluchten naar Helgoland, daarna keerde hij terug en heroverde niet alleen Utrecht maar versloeg ook de Franken onder Karel Martel bij Keulen en belegerde die stad.

Ongeveer 10 jaar later wist Martel echter terug te keren aan het hoofd van een sterk leger en versloeg de Friezen onder aanvoering van Poppe (of Poppo in het Latijn), de zoon van de inmiddels overleden Redbad, meerdere malen. De Slag bij de Boarne (bij Jirnsum, midden in hedendaags Friesland) in 734 betekende de dood van Poppe en het einde van het friese koningkrijk.

plaspop | 11-06-11 | 21:29

koolteer | 11-06-11 | 21:16 |
Nee, dat wist ik niet... ik ben dan ook geen Fries. Heb daar wel aardig wat jaartjes (prima) gewoond toen ik er als jong ventje in een, jawel, asielzoekerscentrum woonde.
Zelf voel ik het echter ook niet altijd feilloos aan wanneer er een hyperironisch reaguursel wordt geplaatst (ik zal dus onbewust wel een deel van de lokale cultuur meegekregen hebben).

jeanmondo | 11-06-11 | 21:25

Gurbe Douwsma | 11-06-11 | 21:17
Hahahahahaha!!!

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:25

jumbohinkie | 11-06-11 | 21:17
Wat schrijf jij grappig...

*milde bui heeft*

MichieldeMuiter | 11-06-11 | 21:21

Klompkraagjes.

Boomschade | 11-06-11 | 21:20

@ plaspop

Door ICT ontwikkelingen worden afstanden steeds kleiner daarom lijkt Friesland weer veel aantrekkelijker te worden. Op landbouwgebied (vooral melkvee) loopt Friesland nog steeds voorop in de wereld al zijn de bedrijven in verhouding klein. Hoger opgeleiden hebben in Friesland dus wel degelijk perspectief.

Gurbe Douwsma | 11-06-11 | 21:17

Friesland is mooi prachtig met al die meren.
Alleen jammer dat er Friesen wonen

jumbohinkie | 11-06-11 | 21:17

@jeanmondo 21:07
Wist je al dat friezen ook bekend staan om hun zeer beperkte gevoel voor humor?

koolteer | 11-06-11 | 21:16

Blablabla, als ik het hard roep, hoort heel Nederland het.
Dom gelul op de cm² die Nederland groot is.

Jackanders | 11-06-11 | 21:13

Als je het filmke hebt bekeken dan weet je gewoon dat die Friezen gelijk hebben...

MichieldeMuiter | 11-06-11 | 21:08

koolteer | 11-06-11 | 20:51 |
Ik vind het een taal... het is niet alsof het uit het ABN voortkomt. Evenals het Limburgs, dat heeft zich ook afzonderlijk ontwikkeld.
Zo kunnen we elke regionale taal wel een spraakgebrek noemen. Het Nederlands is dan ook een spraakgebrek van het Duits.
Met andere woorden: Het is een loze provocatie die berust op een misplaatst superioriteitsgevoel. Ergo: Ga aub zelf terug naar school voordat u anderen weer dom noemt.

jeanmondo | 11-06-11 | 21:07

Off topic: ik zit net Bert Visscher te kijken, maar ik vind hem een stuk minder leuk dan vroeger. Hij lijkt over de top.

Ivoren Toren | 11-06-11 | 21:07

Tja dorpen,daar kun je niet zo maar in gaan wonen daar moet je wat voor doen.Veel stads mensen begrijpen dat niet.Als je mensen alleen aanspreekt als ze je enigszins tot overlast zijn en verder nooit sociaal betrokken bent dan kunnen deze primitievelingen nog wel eens naar geweld grijpen.

miko | 11-06-11 | 21:06

Bij gebrek aan eigen ruggengraat en identiteit wordt een gemeenschappelijke tegenstander gezocht. Typisch verschijnsel dat bij tijd en wijle uit de hand loopt, zeker als er een regering zit die zulke razzia's in de hand werkt.

Bakito | 11-06-11 | 21:06

Heerlijk, al die reacties van Hollanders. Stomme kutfriezen ... ze zijn niet te verstaan ... achterlijk volk ... Een briljant voorbeeld van die mensen die klagen dat ze worden weggepest. Want dat zijn de enige Hollanders die door Friezen niet worden geduld, het soort Randstedelingen met een "Ubermensch" houding die ons Friezen wel even uit de Middeleeuwen komen redden. Blijf lekker in je betonnen torenflatje in de Randstad zitten en kom ons niet lastig vallen. Er is namelijk een heel groot verschil tussen Friezen en Hollanders: als Hollanders iets niet zint doen ze niets dan klagen; als Friezen iets niet zint DOEN ze er iets aan! Daarom hebben we nog steeds onze oude cultuur en onze eigen taal. En mensen die zich daar niet in kunnen vinden kunnen beter wegblijven. Zo simpel is het.

Litsehimmel | 11-06-11 | 21:04

plaspop | 11-06-11 | 20:59
Waarom denk je nu dat mensen de moeite nemen om jouw reacties te lezen? Typisch Fries, schromelijke zelfoverschatting en korte tenen.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:02

Willianus Wortelus | 11-06-11 | 20:58
Ik mocht van ons ma geen accent aanleren. Niemand die het horen kan.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 21:00

@ Gurbe Douwsma | 11-06-11 | 20:44

Sorry, zoals je al hebt kunnen lezen woon ik al heel lang niet meer in Fryslân. Ik heb zodoende geen flauw idee wie of wat je bedoelt met de 'firma Hoogland'.

plaspop | 11-06-11 | 20:59

@du Roi Soleil | 11-06-11 | 20:18 |

Maar Brabant is nog leuk.

applaus voor de paus | 11-06-11 | 20:58


sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 20:52 | Brabanders ook hoor. Elke raar pratende wordt vakkundig ons dorp uitgejaagd.

Willianus Wortelus | 11-06-11 | 20:58

Waarom hoort op dat plaatje Drenthe ook bij Groot-Friesland?

Over m'n lijk.

SODEP | 11-06-11 | 20:57

Friesland is bedoeld om koeien te laten grazen en niet om pauperbevolking uit de Randstad te dumpen. Brabant ook niet.
Zoals ze er uit zien in dat filmpje, hun slechte beheersing van de Nederlandse taal, de berichten die ook hierboven oppoppen over hun gedrag, dat allemaal zegt me wel genoeg.

du Roi Soleil | 11-06-11 | 20:56

ze zullen het er wel naar gemaakt hebben, kuthollanders ook altijd.

Geile Markeerstift | 11-06-11 | 20:54

@ mag-moet | 11-06-11 | 20:41

Helaas heb je gelijk: De provincie Fryslân lijdt aan een gigantische brain-drain. Iedereen die meer dan de HAVO heeft afgemaakt heeft in Fryslân helaas geen enkel perspectief op een carrière of een inkomen overeenkomt met diens capaciteiten. Deze personen trekken dus massaal weg en/of komen niet meer terug na een studie elders in het land.

plaspop | 11-06-11 | 20:53

Behalve dom en lelijk zijn friezen dus ook racisten.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 20:52

@mag-moet | 11-06-11 | 20:41
En jij bent zeker een groot licht, arrogante lul, ga terug naar waar je vandaan komt, jij hebt zeer zeker niets te melden.

smdyasc | 11-06-11 | 20:52

tja vreemd hoor ,als je door de week smorgens zuipend op je gehandicapte wagentje van je vrouw zuipend door het dorp rijd.
of is het normaal om je vrouw in je voortuin toples te laten zonnen als je tegenover de lagere school woont.

of is het normaal om meisjes van 7 jaar te gaan fotograveren in de zomer meneer hees,

of is het normaal om te zeggen dat je ruiten ingeslagen zijn , en het glas ligt aan de buitenzijde van de woning en het is gezien door de buren dat meneer zijn eigen raam ingooit? van binnen uit???

is het normaal als je vrouw slecht ter been is jezelf al beschonken op haar wagentje gaat zitten en de vrouw laat lopen??

is het normaal om achter schoolkinderen aan te gaan en deze met de dood te bedreigen ivm rust die je nodig hebt (je woont tegenover een school waar OVERDAG ALS MENSEN WERKEN gewwon een normaal sociaal leven is)

is het normaal als je eigen kinderen door de kinderbescherming uit huis word gehaald??

er wonen voor mijn gevoel 30 procent IMPORt welke volgens mij geheel worden geaccepteerd .
er wonen trouwens nog steeds homostellen (ook IMPORT)welke volledig in de gemeenschap tot alle tevredenheid wonen .

eerst feiten checken meneer de verslaggever dhr Cees Walinga en geen populaire verhaaltjes gaan schrijven van mensen die niet helemaal honderd procent te vertrouwen zijn.
ga eens echt een goed verhaal schrijven ipv flutverhalen van de sociale onderlaag van de bevolking die al jaren van onze belasting vreet en zichzelf dingen aandoen en verzinnen om maar aandacht te krijgen.

oarsasoars | 11-06-11 | 20:51

Denken dat een spraakgebrek dat alleen door koeien en zwakzinnigen begrepen wordt een taal is, en er dan nog trots op zijn ook? Zo stom kunnen enkel friezen zijn. Het ergste is nog dat ze de geest van hun kinderen er vrijwillig mee verzieken. Wat dat betreft zijn het net moslims die friezen.

koolteer | 11-06-11 | 20:51

Ziet niemand dat het hier om een ontzettend stel paupers gaat die maar een kant van het verhaal vertellen... met een niveautje Nederlands waar de gemiddelde Fries nog dubbel van ligt? Dit zaakje stinkt!
Volgens mij gewoon een ouderwets staaltje Friese sociale controle.

jeanmondo | 11-06-11 | 20:50

@ plaspop

Nu maar hopen dat het voercentrum van de firma Hoogland niet al te groot wordt, dan hebben we dat soort mensen niet meer nodig.

Gurbe Douwsma | 11-06-11 | 20:44

friesland gewoon teruggeven aan engeland. .. beetje inpolderen en af laten zinken. was er een poosje gelee en ik moet zeggen. die mormols verdienen een souverijne staat(noem het gaza) en lekker platgooien.

trekvogul | 11-06-11 | 20:44

Woon nu al meer dan 25 jaar in de Provincie en kom uit het Westen. En even afgezien van het feit dat hier - laat ik het voorzichtig stellen - niet de grootste lichten wonen, is het heel goed te doen hoor. Simpelweg de mensen om je heen zoeken die wel iets te melden hebben en de vaak afgunstge locals negeren, niets aan het handje.

mag-moet | 11-06-11 | 20:41

@ reade romke | 11-06-11 | 20:22

Het kan ook anders: Een echtpaar uit Amsterdam kocht rond 1970 een arbeidershuisje met een beetje tuin.

Jaren lang waren ze er iedere vakantie te vinden en na hun pensioen waren ze meer in Friesland dan in Amsterdam. Als de buurboeren aan het oogsten waren of het anderszins druk hadden kwam hij altijd even kijken of ie kon helpen: Als het vee ontsnapte stond hij als eerste op de weg, als het kuilkleed wegwaaide kwam hij aanrennen met een spade om te helpen zand te scheppen en als ie de kersenbomen weer eens geplukt had verzoop de hele buurt in de kersenjam.

Inmiddels is het huisje verkocht en als ik het goed heb is de vrouw ook overleden, maar ze worden in de buurt nog iedere dag gemist.

plaspop | 11-06-11 | 20:40

ik wil niet patriotisch overkomen en ik zit wel ff naar ned2 andere tijden te kijken.

Wat een heerlijke her-inneringen dat er hier loskomen.

Centauri | 11-06-11 | 20:38


du Roi Soleil | 11-06-11 | 20:18 | Tegel van het Jaar!!!

Willianus Wortelus | 11-06-11 | 20:33

Alleen al die accenten is genoeg reden om Hollanders uit Friesland te donderen, vanwege het fatsoen mogen ze zelf nog kiezen waarnaartoe.

smdyasc | 11-06-11 | 20:32

Leuk man, al die provinciebewoners, die menen een totaal andere cultuur te beleven. Wake.Up.And.Smell.The.Motherfucking.Coffee. We leven hier hooguit een paar honderd kilometer bij elkaar vandaan. Die vermeende verschillen zijn echt miniem. Het komt puur neer op territoriumdriften. Zij praten 'raar', dus ze horen hier niet. Punt. Meer is het niet.

Biff Eagleburger | 11-06-11 | 20:31

ben net van plan om naar Friesland te verhuizen. ben die asociale randstad meer dan zat. iemand tips?

bengekkehenkienie | 11-06-11 | 20:26

@reade romke | 11-06-11 | 20:24
Het lijkt me goedkoper en effectiever om Holland gewoon terug te geven aan de zee. Met al het volk dat er nu woont erbij.

du Roi Soleil | 11-06-11 | 20:26

du Roi Soleil | 11-06-11 | 20:18 | + 1 -.

Kunnen wij geen grenscontrole houden om Holland?

reade romke | 11-06-11 | 20:24

Te veel moeite om, rechtsboven, bij taal even op het NL vlaggetje te drukken?

Peter_S | 11-06-11 | 20:23

Dat gebeurt al jaren, toen ik nog in Friesland woonde hadden we ook wat van die import in het dorp:

Dat gaat dan recht tegenover de plaatselijke kroeg wonen en klaagt vervolgens over geluidsoverlast van diezelfde kroeg omdat die één keer per maand (!) live muziek heeft op zaterdag wat bovendien 's avonds om 11 uur (!) er al mee ophoudt.

Ook werd iedere keer als de boer het weiland naast hun woonboerderij bemeste de politie gebeld wegens stankoverlast. Ga dan niet in een boerendorp wonen, eikels (!!!!)

Resultaat was dat de kroeg gesloten werd op last van de Raad van State en er 4 miljoen bijeen gebracht moest worden voor een dorpshuis zodat het dorp een onderkomen hield voor de in totaal 150 (!) verenigingen die de dorpsbewoners zonder noemenswaardige subsidies op de been hielden.
plaspop | 11-06-11 | 19:19 | + 14 -

Zulke verhalen komen mij bekend voor. In de rijdende rechter ook eens voorgekomen. Triest. Ze komen hierheen voor de rust en denken dat wij hier allemaal aan het fierljeppen zijn en niks doen. Ze ergeren zich aan de dingen die hier normaal zijn en wij moeten ons daar maar weer aanpassen. Maar wij Friezen zijn dat eens zat. Ik kom nu op voor mijn taal/cultuur.

reade romke | 11-06-11 | 20:22

Die Hollander zal het wel weer beter weten, zoals altijd met dat soort.

crisdegek | 11-06-11 | 20:21

Een beetje van de voorzieningen misbruik maken en je dan ook niet aanpassen en gewoon in je eigen taal blijven lullen (waar hebben we dat eerder gezien?). In Friesland pakken we wel aan!
wirbel010 | 11-06-11 | 20:09 | + 1 -

Kijk jij hebt volkomen gelijk! Cultuurbarbaren zijn het!

reade romke | 11-06-11 | 20:18

In Brabant komen ook wel eens 'Hollanders' (=Randstedelingen) wonen, die zich vervolgens ook maar enigszins weigeren aan te passen aan hun omgeving.
Vaak oudere mensen die zogezegd de Randstad 'ontvlucht' zijn en hier dan 'gesellig' mee komen doen. Niet dus.

Ze praten en kleden zich op de eerste plaats ontzettend ordinair, hebben een grote mond en denken overal voorrang te kunnen verkrijgen. Geven af op lokale tradities en gebruiken als een Maria-ommegang of de carnaval. Kopen vaak een veel te groot huis, waar ze vervolgens haast nooit zijn (alle contacten en activiteiten toch nog in de Randstad), waardoor hun veel te grote tuin er vervallen bijstaat.

Voor dat soort mensen is Brabant heel leuk om te fietsen, maar meestal zie je ze 3 jaar heen-en-weer pendelen tussen Brabant en de Randstad, waardoor ze nauwelijks tijd hebben om hier te fietsen oid, hun vrienden en familie gaan missen en óf terug gaan naar de Randstad, of meteen maar doorverhuizen naar Spanje.

Wat mij betreft zijn Hollanders hier best welkom als toerist, maar kom alsjeblieft ons mooie Brabantse land niet vervuilen met je paupergedrag en kleding. Jullie horen er niet bij en jullie zullen er nooit bijhoren.

Verder is het jullie eigen schuld dat de Randstad verpaupert is, jullie hebben zelf daar altijd PVDA e.d. gestemd, ga daar nu maar voor boeten in je schotelbuurtje.

du Roi Soleil | 11-06-11 | 20:18

huisdokter is dat een man die zieke huizen weer opknapt....

tipszondertrucs | 11-06-11 | 20:18

Wij hebben het altijd wel over buitenlanders en dat ze de taal niet leren. Maar als je in Friesland gaat wonen hoor je toch ook aan te passen aan taal/cultuur?

reade romke | 11-06-11 | 20:17

zulke beroepslutsers van hollanders wil je toch ook niet in je dorp hebben wonen??..

Intelroy | 11-06-11 | 20:17

Vraag me af wie er vrijwillig in die zompige moerassen wat Friesland heet wil wonen, dan ben je knap de weg kwijt.

brutus68 | 11-06-11 | 20:12

Gewoon kabinetsbeleid. We geven Friesland weer terug aan de Friezen.

De Joop | 11-06-11 | 20:12

Een beetje van de voorzieningen misbruik maken en je dan ook niet aanpassen en gewoon in je eigen taal blijven lullen (waar hebben we dat eerder gezien?). In Friesland pakken we wel aan!

wirbel010 | 11-06-11 | 20:09

LOL @ Perry Vogelbekdier | 11-06-11 | 19:55

Als je het even niet meer weet, frommel je er maar wat Duits in?

Je uitleg van het gezegde slaat de plank echter nogal mis: De betekenis is niet dat iedereen gelijk is, maar dat waar een Fries zich ter wereld ook bevind (en er zijn er over de jaren nogal wat vertrokken) ze zich toch altijd verbonden blijven voelen met het Heitelân (vaderland) in de wetenschap dat ze onder dezelfde zon leven als hun achtergebleven dierbaren.

plaspop | 11-06-11 | 20:05

De reacties op het youtube filmpje stromen binnen!

een groot leugen ze hebben hun eigen kinder verkracht mensen met de dood bedreigd vinden ze het ook nog vreemd dat de ruiten in worden gegooid donder toch een eind op met die kanker lui meneer hees gaat toch bijna dood haha

Haal ik zomaar even uit de comments........ Hier lijkt me meer aan de hand.

Huftert | 11-06-11 | 20:03

Dat gebeurt al jaren, toen ik nog in Friesland woonde hadden we ook wat van die import in het dorp:

Dat gaat dan recht tegenover de plaatselijke kroeg wonen en klaagt vervolgens over geluidsoverlast van diezelfde kroeg omdat die één keer per maand (!) live muziek heeft op zaterdag wat bovendien 's avonds om 11 uur (!) er al mee ophoudt.

Ook werd iedere keer als de boer het weiland naast hun woonboerderij bemeste de politie gebeld wegens stankoverlast. Ga dan niet in een boerendorp wonen, eikels (!!!!)

Resultaat was dat de kroeg gesloten werd op last van de Raad van State en er 4 miljoen bijeen gebracht moest worden voor een dorpshuis zodat het dorp een onderkomen hield voor de in totaal 150 (!) verenigingen die de dorpsbewoners zonder noemenswaardige subsidies op de been hielden.
plaspop | 11-06-11 | 19:19

De spijker op zijn kop!

Bytemaster | 11-06-11 | 20:01

Ik hoop dat ze 10 asiel centra's openen in Friesland.

winterpeen | 11-06-11 | 19:56

Geen fijn verhaal maar wat is het toch een schitterende taal!

GS Bach | 11-06-11 | 19:56

Ik heb hier in Den Haag nog wel een paar Mo's, zetten we die gezellig in de vrijgekomen woningen van de tot verhuizen gedwongen gezinnen neer. Bekijken wij vanuit de veilige randstad de aankomende "Culemborgsche toestanden" met een biertje in de hand.

Want luidt een oud Fries gezegde immers niet : oer us skynt dezelfde zinnen, wer wie auf de werld ook binne. Fries voor, we zijn allemaal gelijk allemaal ofzo

Perry Vogelbekdier | 11-06-11 | 19:55

Ik heb werkelijk geen idee waar dit topic over gaat

Tobi | 11-06-11 | 19:51

LOL @ Gurbe Douwsma | 11-06-11 | 19:35

Geniale nick!

plaspop | 11-06-11 | 19:45

En ook nog rickrolled irl, zielig hoor.

Jackanders | 11-06-11 | 19:45

Goed stuk Pritt, eindelijk een GS schrijvert die zijn talen spreekt (en schrijft).

whofire | 11-06-11 | 19:44

@sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 19:31
Tuurlijk, 80 jarig lekker ding, ouwe gerontofiel.
Genoeg mooie meisjes in de provincie trouwens hoor.. vooral als je van roomblank houdt.

panadol | 11-06-11 | 19:43

Fryslân boppe! Aanpassen of oprotten.

Boobyphoto | 11-06-11 | 19:42

Hja sille it der wol nei makke ha!

Angelica | 11-06-11 | 19:40

@Pritt Stift : LOL, leuk stukje! +10. :D

[x] Ongeschikt | 11-06-11 | 19:39

"Friezen treiteren heeft gevolgen voor je woonplezier".
Zie ik dit juist of ben ik dan een Hollanofoob?

Stroopdoos | 11-06-11 | 19:37

@plaspop +1000

Mensen van 80 komen in Friesland "voor de rust" de lokale bevolking moet dus ook vooral rustig zijn en niks ondernemen.

Gurbe Douwsma | 11-06-11 | 19:35

Nouja dan zullen die Hollanders wel niet goed geintegreerd zijn he? Beetje arrogant en neerbuigend doen tegen de lokale bevolking, zich ervan afzonderen. Anders kan ik me niet voorstellen dat het een issue is.
Asociale Hollanders.

panadol | 11-06-11 | 19:34

@ sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 19:27

Doe eens lezen, snuggert. Of vraag anders even aan joris of je je switsal terug mag.

plaspop | 11-06-11 | 19:33

Hebben ze na 20 eeuwen inteelt het eerste lekkere wijf, laat ze zich nog liever door een neger fierljeppen. Friesland faal.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 19:31

@Sjors W. | 11-06-11 | 19:16 | + 0 -

Ik ken het dorp en weet dat mensen daar gewoon kunnen wonen, ongeacht waarvandaan.
Ook kan ik me heel goed voorstellen dat je die mensen niet als buren wilt hebben.

Huftert | 11-06-11 | 19:30

@Mezelf: geacce3pteertd = geaccepteerd
Ze schrijven het ook beter...

Bert M. | 11-06-11 | 19:30

Volgens mij heeft Rutte niet al te lang geleden nog extra rechten gegeven aan dat taaltje!
*geef een vinger...*

Widukinn | 11-06-11 | 19:29

@rommelmaker | 11-06-11 | 19:17:
Sedert wanneer ligt Hoogersmilde in Friesland?
Lutser!



Ik woon als westerling al 15 jaar zonder enig probleem in Friesland. Ben volkomen geacce3pteertd en de Friezen spreken beter Nederlands dan jij en ik. Overigens spreek ik geen woord Fries en er is niemand die me dat kwalijk neemt. Ik verstá het wel. Een klein beetje.

Bert M. | 11-06-11 | 19:29

plaspop | 11-06-11 | 19:23
Knap van je dat je allen het internet op durft man. Je zult wel de interlektueel van je dorp wezen. Rimmert?

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 19:27

Je radicaal afzetten tegen Hollanders terwijl je zelf in Nederland woont en meeprofiteert van alle voorzieningen ... waar hebben we dat vaker gezien?

Korreltje Zout | 11-06-11 | 19:26

Fryslân boppe & de rest mast dea skoppe!

Dudel | 11-06-11 | 19:25

@ eishokkie | 11-06-11 | 19:22

Als je als kind op school je eigen taal niet eens mag spreken, dan is het niet zo gek dat je het niet leert schrijven.

Als jij in Duitsland was opgegroeid en naar school was geweest, was je Nederlands ook niet zo best geweest..

plaspop | 11-06-11 | 19:25

@Korreltje Zout | 11-06-11 | 19:20
Tsjah, daar kan ik niet tegenop. Maar volgens linguïsten is het toch echt een op zich zelf staande taal.

Steilloos ten Onder | 11-06-11 | 19:23

Kutfriezen waarvan 90% hun "taal" niet eens kan schrijven. Pritt kan blijkbaar wel Fries schrijven maar produceert dan gelijk een kutartikel. Heb ik al gezegd dat alle Friezen homo zijn?

eishokkie | 11-06-11 | 19:22

Hollanders zijn een minderheid in Holland

gesubsidieerd_vet | 11-06-11 | 19:21

Steilloos ten Onder | 11-06-11 | 19:09
Fries is een soort van strand-hollands maar dan uitgesproken door mensen zonder opleiding en tanden.

sjaakdeslinksesul | 11-06-11 | 19:21

Pritt +1
Bûter, Brea en Griene Tsiis!

Grisha Eisenov | 11-06-11 | 19:20

(dit subaru omdat ze Hollanders zijn-red)
Taalvirtuoos, voor jou geen onbegrepen talen... +1

Tommygunner | 11-06-11 | 19:20

Steilloos ten Onder | 11-06-11 | 19:09
mijn criteria voor taal vs. dialect:
Dialect: als ik de spreker kan verstaan, maar hij me wel danig irriteert met zijn uitspraak.
Taal: als ik de spreker niet kan verstaan, en dus kan negeren.

Korreltje Zout | 11-06-11 | 19:20

Dat gebeurt al jaren, toen ik nog in Friesland woonde hadden we ook wat van die import in het dorp:

Dat gaat dan recht tegenover de plaatselijke kroeg wonen en klaagt vervolgens over geluidsoverlast van diezelfde kroeg omdat die één keer per maand (!) live muziek heeft op zaterdag wat bovendien 's avonds om 11 uur (!) er al mee ophoudt.

Ook werd iedere keer als de boer het weiland naast hun woonboerderij bemeste de politie gebeld wegens stankoverlast. Ga dan niet in een boerendorp wonen, eikels (!!!!)

Resultaat was dat de kroeg gesloten werd op last van de Raad van State en er 4 miljoen bijeen gebracht moest worden voor een dorpshuis zodat het dorp een onderkomen hield voor de in totaal 150 (!) verenigingen die de dorpsbewoners zonder noemenswaardige subsidies op de been hielden.

plaspop | 11-06-11 | 19:19

Friese cultuur kennelijk ook achterlijk.

Moondance | 11-06-11 | 19:19

Waar is het oude stoklobbere en loag Bie de grunt vritten gebleven?

Dhr. Z. Wijn | 11-06-11 | 19:18

Al die gs-ers die meteen alle Friezen op één hoop gooien zijn net zo'n domme boeren als die gasten waar dit topic over gaat.

Crusher | 11-06-11 | 19:18

Wannabe separatisten -1
Natuurlijk van de zotte dit soort gedrag, iemand wegpesten omdat diegene uit Holland komt; wat een ongelofelijk paupervolk moet dit zijn.

Jezweetzelluf | 11-06-11 | 19:17

Omdat GeenStijl zulke goede translatie van fries naar Nederlands vertaal ik het maar:

Twee gezinnen uit bakhuizen worden geterroriseerd door jongeren. De 80 jarige Jan Hees en het gezin De Moor zeggen dat ze al jaren het mikpunt zijn geweest. Er worden ruiten ingeslagen, auto's vernield, brandbommen het huis in gesmeten en er worden met luchtbuksen op de woning geschoten. Dit alleen omdat ze Hollanders zijn. De woonstichting Wonen Zuid West Friesland weet van dit probleem en zoekt een nieuwe woning in een ander dorp. De politie laat ook weten dat de buurtagent
de zaak in de gaten houdt en vindt dat er snel een einde moet komen aan de pesterijen. Ook het dorpsbelang erkent ook problemen, maar die verwijst ons naar de gemeente wat er aan gedaan moet worden.

Dat was hem, volgens mij is dit stukken beter.
Buurtagent = Bromsnor haha xD

Groetjes Alex.

alex1993 | 11-06-11 | 19:17

Ga als "westerling" eens wonen in het ludieke plaatsje Hoogersmilde. Een jaar en je loopt huilend het dorpje uit. De ontelbare keren dat je ruiten er uit liggen. Hondenstront tegen de voordeur. Geen kip die je een blik waardig gunt. enz enz....

rommelmaker | 11-06-11 | 19:17

Wat SBS666 verhaal, stuur mevrouw Froger!!

Pastor Sippenhaft | 11-06-11 | 19:17

@ fietskettingslot | 11-06-11 | 19:13 | + 0 -

Zowel de inhoud van je post als je schijt aan taalconventies interesseren me mateloos. U komt uit de buurt en kent de familie?

Sjors W. | 11-06-11 | 19:16

Ik heb trouwens spontaan zin om de Kameleon weer eens te lezen. Gek is dat.

Biff Eagleburger | 11-06-11 | 19:16

Die Friezen zitten natuurlijk ook niet te wachten op van die kolere amsterdammers..... Optiefen naar je ruftige tokkie 020!!

Kamele beffer | 11-06-11 | 19:14

NB Bovenste reactie komt van youtoeb af, wellicht de andere kant van het verhaal?

fietskettingslot | 11-06-11 | 19:13

Elke bioloog of antropoloog weet: isolatie veroorzaakt verschillen in taal en cultuur. Door hun rare taal/dialect te benadrukken, onderstrepen Friezen slechts dat ze een raar, geisoleerd out-of-touch volkje zijn. Praat normaal Nederlands of accepteer dat je niet serieus wordt genomen door normale mensen.

Korreltje Zout | 11-06-11 | 19:13

Familie de Moor en Meneer Hees verwacht dat de dorp zich aan hen aanpast, ipv zichzelf aan te passen. Helaas is het in Bakhuizen moeilijk intergreren als je naakt bij je kinderen hun vriendjes gaat zitten en je vrouw uitleent aan meneer Hees om die dure schotel te betalen.

fietskettingslot | 11-06-11 | 19:13

klompkraagjes +1

Hobbykip | 11-06-11 | 19:12

Niemand?? nou dan ik maar: : Friezen? Dat vind ik van die dooien." (H. Finkers).

premium quality | 11-06-11 | 19:09

@terazino | 11-06-11 | 19:04
Fries is weldegelijk een taal, en wordt ingedeeld bij de
Anglo-Frisische talen, samen met Engels. Fries is ook meer verwant met Engels dan met Nederlands of Duits.

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...

Steilloos ten Onder | 11-06-11 | 19:09

Hé Pritt. Gewoon Google translate gebruiken volgende keer!

Opgevist | 11-06-11 | 19:08

Haaaa, het maandelijks terugkerende laten-we-een-stom-verhaaltje-over-Friezen-opzoeken topic! Het duurde ff, maar daar was 'ie weer.

Komt u er maar in met afstoten van Nederland, lekprikken en afzonderen reaguurselen!

Knäckebrödert | 11-06-11 | 19:07

Fryslân boppe.
de rest yn e groppe

watersport | 11-06-11 | 19:07

v=f..

seven | 11-06-11 | 19:06


Westog un smerig dialek, dè Fries. Bah.

Willianus Wortelus | 11-06-11 | 19:06

Ja, ik begrijp het redactie, wenningstichting is een stichting die mensen alvast laat wennen aan deze praktijken.
Dus West-Friezen zijn er niet welkom.

BSE rundfunk | 11-06-11 | 19:06

pfff zoizo al een sneue bedoeling als je daar als "nederlander" gaat wonen

Druipsteen | 11-06-11 | 19:06

Is er al een verklaring van de De Fryske Nasjonale Partij? Wellicht hardcore fans?
Zijn de navotroepen al geinvormeerd? Kan Karremans inmiddels beter piano spelen?
*We Fierljeppen*

seven | 11-06-11 | 19:06

Euj ollanders. whaha

Dudel | 11-06-11 | 19:05

Friezen zijn bijna net zo kudt als Groningers.

Frdnnd | 11-06-11 | 19:05

Dat zijn vast die Vrije Fryske Groenen, of zoiets!

Widukinn | 11-06-11 | 19:05

gaaap, altijd dezelfde afgezaagde reactie op friezen.
fries is trouwens geen taal, fries is een houding.

terazino | 11-06-11 | 19:04

@a1271 | 11-06-11 | 19:04
Pritt is een Fries.

Steilloos ten Onder | 11-06-11 | 19:04

Elke dag 80 Zundapps voor de deur is zooo jaren '80.

Biff Eagleburger | 11-06-11 | 19:04

Sorry Pritt, ik weet dat je Fries bent, maar ik kan die taal van jullie echt niet lezen. Het spijt me.

Steilloos ten Onder | 11-06-11 | 19:04

Waar hebt u zo goed Fries geleerd, Pritt?

a1271 | 11-06-11 | 19:04

Of hekken erom met 20.000 volt erop, vraag maar asiel in Duitsland

Acid_Nightmare | 11-06-11 | 19:03

Ik zeg: met zijn allen een schop om Friesland in de grond en af laten drijven in de zee dat 'land'.....

Acid_Nightmare | 11-06-11 | 19:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken