Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RMO: immigranten hoeven geen Nederlands te leren

buitenspel.jpg"Immigranten moeten niet meer verplicht Nederlands leren, behalve als ze een baan hebben waarin dat onontbeerlijk is, zoals bij het contact met patiënten of leerlingen of als de staat werkgever is." Dat adviseert de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO, een in Den Haag gevestigde adviesraad die door Den Haag wordt benoemd en die Den Haag van advies voorziet) vandaag aan immigratieminister Leers. De migratiepolitiek moet bovendien geen culturele eisen stellen aan migranten want we zien allochtonen al veel te veel als last en daarom willen ze hier helemaal niet meer wonen. Dat is niet goed, zegt het RMO, dat volgens het RMO niet vanuit een ivoren toren advies geeft. Hun desalniettemin totaal wereldvreemde visie: als je de Nederlandse taal niet verplicht stelt en inburgeringscursussen vervangt door niet-verplichte cursussen waarin 'waarden en vaardigheden van democratisch burgerschap' worden geleerd, hou je vanzelf alleen de zelfredzame buitenlanders over die de taal leren en achterlijke culturele gewoontes zoals eerwraak, homohaat of vrouwenonderdrukking uit zichzelf bij de voordeur achterlaten. De rest verdwijnt vanzelf in het luchtledige. Op welke in het verleden behaalde resultaten ze dat advies baseren, mag Joost weten. Of wacht. De voorzitter van het RMO is Sadik Harchaoui, een SuperBerber uit het Rifgebied die op zijn achtste naar Nederland kwam en stiekem naar het vwo ging. Is dat even mieters, de RMO hoefde dit keer niet eens het land in voor een 'sleutelfiguur'. Ons tegenadvies aan Leers: alsnog opheffen dat overbodige, in zichzelf gekeerde, naïeve en compleet dichtgetikte onzininstituut. Wachten we ondertussen op de reactie van deze club.

Reaguursels

Inloggen

Dat advies is van de RMO? Je lacht je rot om dat soort bedenksels. Topintellectuelen, dat is duidelijk. Kun je mee lachen.

ljcoster | 18-05-11 | 13:21

PVV, waar blijf je nu ? Kom op, doe er wat aan. We hebben meer dan genoeg "niet Nederlands sprekenden".
Ons landje is veel te klein voor al die niet-Nederlanders. Bovendien hebben we er nog last van ook.
En eh, die RMO kunnen ze beter snel laten verdwijnen.
Laat die RMO maar op een andere manier "vreemd" gaan.

hyrra | 18-05-11 | 10:39

Toevallig zag ik eergisteren bij Knevel en Brinkmans de leraar Nederlandsch van de toekomstige keunigin van Nederland Maxima.
Volgens hem is ze qua taal blijven hangen na drie weken les en heeft ze daarna niks meer bijgeleerd.
Geen wonder dat ze het zo goed doet in heur specialisme:
Het bezoeken van al die allochteaune projecten.
Daar val je niet op met je steenkeaulen Nederlandsch.

Geheimrat Schultz | 18-05-11 | 06:39

@Fokjeop | 17-05-11 | 23:40

Was het maar zo'n feest.
Dan steek de EU er wel weer een dikke steekpenningstaaf ervoor.

insemismeer | 18-05-11 | 00:09

Ook ik vind het inderdaad niet nodig die allochtokkies nederlands te leren, want we pleuren ze binnenkort toch allemaal het land uit. Multikulti is namelijk helemaal niet meer in.

Fokjeop | 17-05-11 | 23:40

Raad voor Maatschappelijke Ontwrichting. Vooral zo doorgaan dan gaat Nederland helemaal kapot. Who the fuck geeft deze idioten geld om de autochtone bevolking nog verder te provoceren. Per direct deze multicul subsidie intrekken a.u.b..

Independence | 17-05-11 | 21:44

Oplossing:
Vanaf nu op iedere vacature "communicatief vaardig" zetten.

DijenkletserT | 17-05-11 | 21:21

Natuurlijk niet. Ze komen hier alleen voor uitkering!

papadiddle | 17-05-11 | 20:44

*verhuist 25 km oostwaarts*

Geile Markeerstift | 17-05-11 | 19:59

Je hoeft toch ook geen Nederlands te beheersen om de overheid te kunnen helpen met het verspillen van belastingcenten?! Dat is immers het hele doel van de overheid, hoewel maar weinig mensen zich dat realiseren.

thispissesmeoff | 17-05-11 | 19:27

En zo krijgt het fascisme of een variant ervan steeds meer voedingsbodem in Nederland. Hetgeen wat we verafschuwen zal door overdreven tolerantie en dankzij dit soort clubjes nieuw leven krijgen. De geschiedenis herhaald zich altijd. Echter is het nu geen geschiedenis meer, het proces loopt al 20 jaar lang...

Elvis Costello | 17-05-11 | 19:20

Wat een baandoorbrekend voorstel van deze verlichte geesten van de Raad van Maatschappelijke Ontwikkeling: zo ontwikkelt Nederland zich stevig door! Dat is nou een instituut wat zijn nut bewijst. Alleen al zo'n voorstel is miljoenen subsidie meer dan waard. Wat een groot denker is deze harchaoei. Wat moeten we in NL dankbaar zijn dat deze geweldenaar hier naartoe is gekomen om onze cultuur te verrijken met frisse beleidsvoorstellen. Wat zou het fantastisch zijn als Leers zijn voorstel juichend overneemt en we niet meer naar het buitenland hoeven, maar in onze eigen stad al de ervaring kunnen opdoen van het nergens meer Nederlands horen spreken op straat. Nederlands is maar fascistisch, nietwaar. Nogmaals: hulde voor de Raad van Wijzen.

Oome Gijs | 17-05-11 | 19:05

Besteden-T Moeilijk, moeilijk... Nederlands ;)

DijenkletserT | 17-05-11 | 18:58

@Prof. D.A.H. Vintik | 17-05-11 | 15:15 |

Dank voor de link. Dit is werkelijk ongelooflijk!
''Wat wil je dat je kindje spreekt en hoe leer je dat aan?'' Nederlands! Achterlijk wijf. Latifa is nota bene een vestigingsmanager van een kinderdagverblijf. Misschien moet onze overheid eens benadrukken dat je zonder kennis van onze taal, het Nederlands, het niet gaat redden in dit land. Het moet verdomme het uitgangspunt zijn.

Davidson | 17-05-11 | 18:53

Stoppen, stoppen en stoppen met geld uitgeven aan dit soort clubjes en onrendabelen!!! GVD ik haal mijn huis toch ook niet vol met mensen waar ik niet mee kan communiceren maar wel voor moet werken.
Ik had nooit gedacht in een land te leven waar al het geld wordt besteedt aan landen en mensen die niets te betekenen hebben voor Nederland... Te triest voor woorden. Zelf had ik allang een redelijk huis moeten hebben. Hier werk ik mijzelf iedere dag voor uit de naad. Nee, ik verdien te veel voor sociale huur en een redelijke hypotheek kan ik niet krijgen in Amsterdam. Stop die klojo's (volledig gesubsidieerd) maar op een A-locatie hoor, want dat kleurt zo lekker de wijk en voelen zij zich in ieder geval thuis.

DijenkletserT | 17-05-11 | 18:52

Harchaoui is een respectloze smeerlap. Die houdt immigranten liever dom. Kun je ze lekker onder de knoet houden volgens het oude gezegde: "Houd vrouwen zwanger en blootvoets, dan loopt ze niet weg." Bange mietjes.

PG4161 | 17-05-11 | 18:09

Nl gaat niet verloren, het is al bijna veloren!
Ben net nog bij de Lidl in Helmond geweest, man o man wat een volk.
Vraag me altijd af hoe ze het toch allemaal voor elkaar hebben gekregen, hebben ze allemaal een baan ofzo!?
(retorische vraag)

FIGJAM | 17-05-11 | 17:57

-weggejorist-

jadoei | 17-05-11 | 17:36

Inburgeringscursussen zijn inderdaad nogal irrationeel. Ze toveren migranten niet ineens tot europese burgers. Wat te doen met ´gewone hollanders´ die eer- en bloedwraak willen beleven ?!
Worden die berecht ?!

hawie | 17-05-11 | 17:13

Een optelsom waarvan ik de uitkomst niet wil weten.

Rikketiktik | 17-05-11 | 16:55

meest idiote idee tot nu toe. Hoe moeten die mensen dan hun autkiering aanvragen? Misschien moeten we dan wat turks/marokkaanse sprekende mensen bij het uwv plaatsten en de website ook in turks/marokkaans vertalen.

Amazing_Mark | 17-05-11 | 16:53

Integreren is onmogelijk wanneer je de taal niet spreekt dus wat een onststellende drogredenering houdt deze (ongetwijfeld door linksdenkenden bestuurde) club erop na! Links is het faillietvan Nederland. Links maakt Nederland onleefbaar dat is wel al heel erg duidelijk gebleken.

doenormaal! | 17-05-11 | 16:24

De Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling per direct opheffen wegens staatsgevaarlijk.
Laten we ele wezen: we hebben meer dan genoeg maar dan ook werkelijk meer dan genoeg niet Nederlands sprekend zogenaam arbeidspotentieel waar we alleen maar uitkeringen aan betalen. DAAR HOEVEN WE ER NIET NOG MEER VAN TE HEBBEN. Dat vindt heel Nederland maar deze achterlijke werkelijk achterlijke instelling dus niet... Ik hoop dat Leers zijn schouders recht houdt en hier niet in trapt. Wat een gotspe! Wat een hoop verspild geld en wat een onvoorstelbaar slecht advies voor Nederland dat al meer dan genoeg mensen telt en dus ook meer dan genoeg mensen om arbeid op alle niveaus te verrichten. Het grote probleem is alleen dat het zogenaamde "stemvee" van de PvdA te beroerd is om te werken! Daarom in godsnaam niet nog meer erbij. We gaan nu al zo ongeveer failliet!

doenormaal! | 17-05-11 | 16:22

aldus sprak Sadik Harchaoui,en belde verheugd zijn slechts berberiaans sprekende nichtje,en vroeg haar zijn 3e vrouw te worden....

@mafkees

heelo | 17-05-11 | 15:48

Raad voor Maatschappelijke Inwikkeling zul je bedoelen... Die mensen waar het om gaat spreken ook nog eens geen woord Engels... Kansloos dit..

(s)Tom | 17-05-11 | 15:48

Olie voor immigranten, mensen.
Resolutie van Straatsburg, iemand?
Afspraak is afspraak.
Sinds 1975.

www.uitkijk.net/islam.php?do=oil
[en ja, daar staat islampuntphp maar de klutserfuk is groter dan dat.]
Lees ze.

o)+ | 17-05-11 | 14:56

De regering heeft 19 adviesraden.
De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) is er één van. Die noemt nog 18 andere adviesraden waaronder de gewraakte RMO, op deze pagina: www.wrr.nl/content.jsp?objectid=5678

Al die raden hebben hun Evaluatiecommissies, hun Raden van Toezicht en natuurlijk hun eigen adviesraden. Werk voor duizenden politiek correcte adviseurs dus.

Mijn advies: zoveel mogelijk adviesraden schrappen.

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 14:49

"Stel je voor: "We moeten meer allochtone officieren van justitie hebben", en precies op dat moment kom ik! "
Gadverdamme, en zo is het dus gekomen!

MalteseKnight | 17-05-11 | 14:36

Waar slaat dit op? Zelfs al zijn het vakkenvullers, dan nog zullen ze met klanten moeten kunnen communiceren. Iedereen die in Nederland wil werken moet gewoon de taal leren. En dat dat niet bij iedereen even soepel gaat, nou ja, daar doe je niks aan, maar laat ze in ieder geval de moeite doen. Zelfs ik als linkserT ben het niet met deze onzin eens...

keigoed | 17-05-11 | 14:29

Vind dat je op z'n minst enigszins begrijpelijk de Nederlandse taal moet kunnen spreken om een Nederlands paspoort te mogen hebben. Werk zelf bij een bedrijf met nogal wat immigranten en kan je wel vertellen dat het behoorlijk lastig communiceren is met sommigen van hen. Gek genoeg schijnt de lengte van verblijf niet in relatie te staan met het wel of niet machtig zijn van de Nederlandse taal.

Aarsdrek | 17-05-11 | 14:22

Krijgen die jongens subsidie voor dit soort "adviezen" ?

VanDattum | 17-05-11 | 14:17

"Behalve als ze een baan hebben waarin dat onontbeerlijk is....."
WTF?? Hoe kríjgen ze die baan als ze geen nederlands spreken

nance | 17-05-11 | 14:11

Gemiste kans:
*In de zomer van 2006 was sprake van de opheffing van de RMO in het kader van het terugdringen van de overheidsbureaucratie. Minister Hoogervorst diende op verzoek van de Tweede Kamer dit wetsvoorstel echter niet in*.

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 14:08

"Een van de aanbevelingen is om de migratiepolitiek los te koppelen van het integratievraagstuk en vooral vooruit te kijken naar wat Nederland nodig heeft."

Nederland heeft ten eerste geen immigratie nodig. Bovendien is het loskoppelen van migratie en integratie je reinste onzin. Het integreren van migranten, dat is juist vooruit kijken.

Saladin Chamcha | 17-05-11 | 14:00

Vriend, dit is niet mijn integratie

MikeTheBull | 17-05-11 | 13:59

@Jeblijftjeverbazen | 17-05-11 | 13:50
Nee. Clubs als de RMO zijn heel goed in overleven. Ze hebben, om in jouw termen te blijven, geen natuurlijke vijanden. Ze worden niet opgegeten. De RMO bestaat op basis van een wet. Die wet blijft voor altijd bestaan, tenzij de Kamer ingrijpt.

Dus: neem contact op met je kamerlid. Eis dat hij/zij de RMO opheft. Schud ze wakker, die slaapkamerleden. Zij zijn de enigen die hier iets aan kunnen doen. Maar dan moeten ze dat wel willen.
*politiek een kwestie van willen is*

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:59

"Van migranten kan vanzelfsprekend verwacht worden dat ze de beginselen van de democratische rechtsstaat onderschrijven."

Ik heb ze wel door, stelletje ratten dat het zijn. Dat kan helemaal niet vanzelfsprekend verwacht worden, maar moet worden geeist en daarbij afgedwongen.

Saladin Chamcha | 17-05-11 | 13:59

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:38

Nooit van gehoord. Lijkt meer op een uitdrukking in een lokale dialect.

solidstate | 17-05-11 | 13:55

"Migratie is van alle tijden. Maar met het vervagen van de geografische grenzen is de vraag naar wie binnenkomt actueler dan ooit"

Die middellandse zee is inderdaad ook niet meer wat het geweest is.

Saladin Chamcha | 17-05-11 | 13:55

Leg 't me nog maar eens uit dan...
In den beginne kwam de immigrant ons uit de ellende helpen: hij deed 't werk wat wij niet wilden doen.
Na verkoop van tijd kwamen z'n vrouw, de 17 kinderen, neef, nichten, moeder, tantes, broers ook. De mannen hoefden de taal niet te leren, want er was werk zat. De vrouwen hoefden niet te leren punt.
Opeens was er een recessie en verzadiging, maar de dames en heren werk-immigranten bleven komen. Uitkerinkje dus, want zo doen we dat in Nederland.
Opeens worden er een paar mensen wakker en zien dat Nederland hardstikke vol is, het karakter van 't land in één generatie is veranderd van vriendelijk, open en hardwerkend tot nors, ongeïnteresseerd en lui. Immigranten gaan van vliegtuig rechtstreeks door naar bijstandsloket, ze zijn in de hemel aangeland. Om de sfeer goed te houden, wordt de veldwachter uit de buurt gehouden van de 2e en 3e generatie immigranten met hun haantjes-cultuur.
Een paar jaar geleden werd men wakker en besloot er écht iets aan te doen. De taal leren, verplicht naar blote bostjes op 't strand kijken en examen doen, net als wij vroeger.
Nu moeten we weer terug naar de goede oude tijd, met vliegtuigen vol met neven, nichten, tantes, ooms die geen paspoort maar wel een plattegrondje naar de Sociale Dienst op zak.

Amazing Tukker | 17-05-11 | 13:53

@Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:39
/PVDA modus aan/
Meer Subsidie?
/PVDA modus uit/

Dit soort clubs zijn langgeleden verzonnen om beleid te rechtvaardigen. Nu is langzamerhand het beleid in dit land aan het veranderen (als gevolg van een verandert stemgedrag door de kiezer) maar dat heeft het RMO nog niet door.

Ik zie het als een soort van Darwinisme, clubs als het RMO sterven vanzelf uit.

Jeblijftjeverbazen | 17-05-11 | 13:50

Om hun verantwoording af te leggen hebben ze het jaarverslag 2009 gepubliceerd... en daarna? Kansloos uit de subsidieruif vreten zonder tegenprestatie?

Halueth | 17-05-11 | 13:47

@De Kampsjeng | 17-05-11 | 13:31
Wat verzelst du daan vuur enne zeek maan? Hij had het gewoon over immigranten en dat zijn alle 'volkjes'.

Hölzenbein | 17-05-11 | 13:42

@markuitarnhem | 17-05-11 | 13:32
Kerel, je komt uit Arnhem. Je kan hier in Arnhem geen 3 meter lopen zonder tegen een chinees restaurant aan te knallen..

dlseth_ | 17-05-11 | 13:40

@Jeblijftjeverbazen | 17-05-11 | 13:36
Precies! En nu?

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:39

@solidstate | 17-05-11 | 13:35
na·bau·wen bauwde -, h -gebauwd iems stem imiteren: iem ~

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:38

RMO:

Een adviesorgaan over de sociale verhoudingen in NL dat totaal niets heeft begrepen van de sociale verhoudingen in NL.

Jeblijftjeverbazen | 17-05-11 | 13:36

@ Greed=Good | 17-05-11 | 13:31

nabauwen?

Wat is dat voor een intelligent woord?

solidstate | 17-05-11 | 13:35

@Petrus de Rewa,
Overal ???? wees eens concreet, welke landen vragen om inburgering. Heb zelf tijd in Brazilie gewoond en daar zeggen ze niets meer dan: Je bent welkom, pas goed op jezelf want wij doen het niet. Niks inburgering of andere onzin.

louis6227 | 17-05-11 | 13:34

Pa Cartwright | 17-05-11 | 12:15
Je mag drie maal raden wie dat (met alle geweld) tegenhouden.

PietjePuk | 17-05-11 | 13:33

Een Berber met een dubbele agenda? Hoe bestaat het.

Het is wel heel erg stil in het PVV kamp de laatste weken. Zijn ze op vakantie?
Dit gaat zetels kosten Geert.

meneer-zeikgraag | 17-05-11 | 13:33

Eerst even een mastertje halen en dan weg hier..
*aftellen doet*

MeneerJoost | 17-05-11 | 13:33

Ik vind dit wel een goede zet.
Met denkt bij immigranten alleen aan arabieren. Echter hebben bijvoorbeeld chinese restaurants veel problemen met het verkijgen van koks. Kan ik straks geen babi pangang meer halen?!
daarbij vind ik sowiezo dat veel aziaten en westerlingen gewoon zouden mogen komen. Ondanks dat die ook een andere cutuur hebben, heb je daar géén last van.

markuitarnhem | 17-05-11 | 13:32

@Hölzenbein | 17-05-11 | 13:19: Dat is het ooh niet, althans ten dele. Binnen de EU bijvoorbeeld, mag je de partner of geregistreerd partner laten overkomen zonder taaleis.
Op zich terecht, we zijn praktisch een land dankzij de EU.
Maar gegeven de praktijk, de eerste en tweede generatie Marokkanen en Turken die na dertig jaar nog geen woord Nederlands kunnen. Is het niet vreemd dat bepaalde maatregelen werden ingezet. Voorts klopt je stelling over die waardevolle bijdrage aan de samenleving ook niet helemaal. Kennisimmigranten komen doorgaans van binnen de EU, Amerika of India. En de harde werkers komen uit het Oostblok. Dus ja, er zijn waardevolle immigranten. Maar dat zijn nu net niet de volkjes waarvoor deze maatregelen zijn ingevoerd. Of niet dan, boratule!

De Kampsjeng | 17-05-11 | 13:31

In het verleden heb ik het genoegen mogen hebben een familielid van de heer Harchaoui op de loonlijst te hebben staan. Met enige regelmaat ziek, zwak en misselijk. Niet in staat om een correcte Nederlandse zin te produceren in woord en geschrift. Slecht tegen kritiek en/of aanwijzingen kunnen. Tankpas misbruiken ten behoeve van vrouw en familie etc. Om die reden zal ik dan ook geen immigrant uit die hoek ook maar het voordeel van de twijfel gunnen bij een sollicitatie. * snel weer aan het werk gaat om dipje te vermijden *

lono | 17-05-11 | 13:31

solidstate | 17-05-11 | 13:20

Op de man spelen en de grote leier nabauwen laat gelukkig wel precies het intelligentieniveau zien.

Greed=Good | 17-05-11 | 13:31

ja ja nog meer woestijnratten importeren en uiteindelijk wordt dit een groot islammistan dat een kernraket afschiet op israel. de uiteindelijke bedoeling is de vernietiging van alle joden, onderdrukking van alle vrouwen, alles moslim, arm, achterlijk en strijdlustig. het hoeren en drankpaleis is nakend in de jihad, we moeten alleen nog even onze (nationaal) socialistische vriendjes ervan overtuigen dat ze nog meer geld uit die apen/varkens moeten knijpen zodat het bedje nog beter gespreid wordt.

minimá-armezusvan.. | 17-05-11 | 13:30

@louis6227 | 17-05-11 | 13:28
De inhoud van inburgeringscursussen is overal onzin. Als je eens wist wat je moet weten om tot een Oost-Europees land wilt worden toegelaten...

Petrus de Rewa | 17-05-11 | 13:30

Volgende stap, alle Nederlanders verplicht op Turkse/Swahili/Spaanse/Poolse/Arabische les om de nieuwe taal in Nederland te kunnen beheersen.

DanDatDus | 17-05-11 | 13:28

@darmflora | 17-05-11 | 13:24
Volgende keer mevrouw een kopvod omdoen en heel hard "Ies diskriminasie!" laten roepen. Daar krijg je werkelijk alles mee voor elkaar in dit land.

dlseth_ | 17-05-11 | 13:28

typisch verhaaltje van iemand die niet weet wat voor onzin er allemaal gedoceerd wordt in een inburgeringscursus. 85% van de nederlanders zal er zeker voor zakken. Taal leren oké. maar die onzinnnige inburgering is om je als nederlander voor dood te schamen. Tot slot, doe zelf eens de test
educatie.ntr.nl/nationaleinburgeringte...

louis6227 | 17-05-11 | 13:28

@Hölzenbein | 17-05-11 | 13:19
Dat is dus het probleem: De RMO vindt dat het niet nodig is om de taal te leren, terwijl iedereen snapt dat het belangrijk is om Nederlands te spreken. Zelfs het RMO benadrukt het belang van taal, maar weigert om daar consequenties voor het toelatingsbeleid aan te verbinden. Daar gaat dit stukje juist over.

rara | 17-05-11 | 13:27

Het maakt allemaal niet meer uit.
Door de emigratie van hoger opgeleiden is er straks toch niemand meer die ze nog Nederlandse les kan geven.

En die subsidie-clubjes verdwijnen dan ook vanzelf vanwege "geen geld meer".

Che_cuevara | 17-05-11 | 13:26

@Bluto Blutarsky | 17-05-11 | 13:24
Ook geen Engels! Alleen Nederlands.

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:26

@vip33 | 17-05-11 | 12:18
Heb dezelfde ervaring gehad met een Duitse. Ze moest in '86 wel even langs bij de vreemdelingenpliesie te Gv voor een of ander Ausweis en stond de ambtenaar vriendelijk in vloeiend Nederlands te woord, maar er bleek tussen alle paparassen helaas een of ander door het Consulaat vertrekt document te missen: tot ziens mevrouw! Ondertussen werd een compleet gezin zandmensen aan het loket ernaast door een 4 man sterk team incl. tolk heel rustig in eigen taal van alle gemakken voorzien.

darmflora | 17-05-11 | 13:24

Alle aanvraagformulieren slechts in het nederlands / engels en gesprekken bij uitkerende instanties ook, kijken hoe snel men een vreemde taal eigen wil maken.

Bluto Blutarsky | 17-05-11 | 13:24

hoorde net een toelichtiung van Paul Frissen, lid van de RMO op radio II.
Als ik hem moet geloven dan is dat rapport eerder een stevige drempel tegen de steunzoekers/handophouders dan dat dat hen in de kaart zou spelen.

Coppertje | 17-05-11 | 13:24

Wil je dat je kind goed Nederlands leert? Zoek dan een Nederlandse basisschool in het buitenland! Mijn kinderen scoorden bij terugkomst het hoogste op hun cito voor Nederlands van de klas.

Petrus de Rewa | 17-05-11 | 13:23

Nou ja, is toch ook wel logisch? Wie koloniseert hier nu uiteindelijk? Islam toch? We zullen ons, zeker als Dhimmi, aan dienen te passen aan onze overheersers.

Ales | 17-05-11 | 13:20

@ Pa Cartwright | 17-05-11 | 12:15

De PVV heeft nog zeker 8 misschien wel 10 jaar nodig om de puinhopen van de pvda op te ruimen bovendien maakt de PVV niet eens deel uit van de regering dus je laat nu door jouw domme opmerking zien dat je eigenlijk best wel een sukkel bent.

solidstate | 17-05-11 | 13:20

leer ze dan engels, daar hebben ze nog wat aan als ze eventueel weer het land worden uitgezet.

nieuwisanders | 17-05-11 | 13:20

Dus het niet verplicht maken van het leren van de Nederlandse taal voor immigranten/ nieuwe Nederlanders is van toegevoegde waarde aan de ontwikkeling van onze maatschappij? Ik zie 'm ff niet. Wat voor positief effect heeft dat dan op onze maatschappelijke ontwikkeling? Nog even en het nieuwe credo is; "De maatschappij, dat zijn zij."

*hoofdschuddend zich suf filosofeert om hier het nut van in te zien*

vincent S. | 17-05-11 | 13:20

Wat een drama weer. Ten eerste gaat het om een advies, ten tweede is bovenstaande tekst weer lekker opgeblazen en uit zijn verband getrokken en ten derde het gaat om mensen die hier blijven en iets zinvols gaan betekenen voor onze maatschappij of gaan naturaliseren. Die laatstgenoemden moeten gewoon Nederlands kunnen. De RMO benadrukt zelfs het grote belang van taal. Ze vinden echter dat het geen algemene toelatingseis moet zijn.

Hölzenbein | 17-05-11 | 13:19

Tegelijkertijd bij de VK-Opinie: "Verzwegen epidemie: psychose bij allochtonen"

"Een onderzoek in de stad Utrecht, onlangs gepubliceerd door het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, maakt nog eens duidelijk hoe zorgelijk de situatie is rond de geestelijke gezondheid van allochtonen. Het risico op psychiatrische behandeling wegens psychotische stoornissen (inclusief schizofrenie) is voor Turkse Nederlanders van de tweede generatie negen en voor Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders zeven keer zo hoog als voor autochtone leeftijdsgenoten."

Ach ja, da's maar het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Gelukkig hebben we het RMO.

Hirsch Ballast | 17-05-11 | 13:17

* Volledig instemmen met GS doet *

Xel | 17-05-11 | 13:17

Ondenkbaar dat dit komt in een tijd waarin de EU op zoek is naar een antwoord op de ongebreidelde immigratie. De hoogste tijd voor stringente opleidings- inburgerings- en inkomensvooorwaarden.
-
Meneer Leers: wáár wachten wij nog op? Tegen de tijd dat er Europese afspraken zijn, zijn wij dertig jaar verder (zeker met de huidige Eurocommissaris...). het water staat deze samenleving aan de lippen. Restricties NU en inburgeringseisen NU - of geef uw functie op.

azoturie | 17-05-11 | 13:16

Er wordt heerlijk gegraaid in deze sector.

gesubsidieerd_vet | 17-05-11 | 13:15

@vraagstaart | 17-05-11 | 13:07

Dan volgen ze ons gewoon? Want ongetwijfeld zal, waar wij heen gaan, het door jou aangeraden fantastische artikel van "Flatgebouw Nederland" zich herhalen.
Want ondanks al die kennis, blijft 'het volk' toch altijd geneigd de geschiedenis te herhalen.

ZKH EénOog | 17-05-11 | 13:14

Lijkt mij ook. Tweede en derde generatie spreken allemaal de taal, meestal plus nog een. De overheid moet zch niet gaan bemoeien met welke taal de burgers spreken. Laat ze eerst maar eens hun tekort wegtoveren.

Greed=Good | 17-05-11 | 13:14

Ik ben er nooit voor geweest dat ze Nederlands moeten leren.

Ten eerste wilt het niets zeggen over hun gedrag. Kijk naar de chinezen. Daar zijn er heel wat van die geen Nederlands kunnen en goed werken terwijl een groot deel van de probleem-allochtonen gewoon Nederlands praten.

Daarbij ben ik het argument van links 'dat mensen niet terug moeten omdat ze al helemaal 'Nederlands zijn' en Nederlands spreken' ondertussen spuugzat. Hun achtergrond is anders, hun cultuur en dus opvoeding is anders en zelfs hun dna is anders. Zolang dat geen problemen oplevert en je zorgt voor een maximum (die er niet is en anders allang overschreden zou zijn) boeit dat niet maar als dat wel problemen gaat opleveren dan moeten ze gewoon terug.

Dibi wilde asielzoekers die al 8 jaar hier zijn automatisch een paspoort geven. Dat is pas een gevaarlijke gedachte. Van de andere kant zijn er toch al te veel mensen met een Nederlands paspoort die dat niet hadden moeten hebben dus ze kunnen het beste beginnen om een wet te maken die het mogelijk maakt om paspoorten af te pakken als je achtergrond buitenlands is en natuurlijk een stamboekje van 5 generaties registreren.

DerUnterMensch | 17-05-11 | 13:14

Typisch zo'n campagne 'het begint met taal'. Waarbij overduidelijk de problemen van het elkaar niet begrijpen worden gebagatelliseerd.

Eagle_Eye | 17-05-11 | 13:12

ZKH EénOog | 17-05-11 | 13:06

LOL. Maar wel huilen staat natuurlijk nader dan lachen. Zonder sarcasme wordt je knettergek in dit land.

ecologiste | 17-05-11 | 13:12

Ontmantelen die club, Raad voor Maatschappelijke Ontwrichting.

porcodio | 17-05-11 | 13:11

Kortom op onze knieen of ze toch aub hierheen willen komen? En dat wordt flink lastig communiceren bij de supermarkt..

Hackert | 17-05-11 | 13:11

wat kost dat gevalletje RMO per jaar ?

iter | 17-05-11 | 13:11

OMG... RMO opdoeken en nooit meer serieus nemen. Dit verhaal kan je onmogelijk verkopen aan belastingbetalend Nederland! De nederlandse taal niet beheersen => moeilijk een baan vinden => hoop uitkeringen => groei achterstandswijken.... oftewel, het gaat ons een heleboel centjes kosten.

harry poster | 17-05-11 | 13:11

@overVecht | 17-05-11 | 12:44
Begrijp ik. Mijn irritatie over het verkeerde gebruik van het woord irritatie is al oud en niet persoonsgebonden.

rara | 17-05-11 | 13:11

@Superior Bastard | 17-05-11 | 13:07
Nee hoor, ik werk hard genoeg, en vraag me steeds vaker af waarom eigenlijk.
Ik heb zo maar het idee dat jij hier de uitkeringstrekker bent.

Slipsnifter | 17-05-11 | 13:11

Ergens heeft de beste man/organisatie wel gelijk. Onder dwang is een taal leren niet leuker, of makkelijker. Maar, wat ik niet begrijp is dat 'we' in een stadium beland zijn waarin er uberhaubt dwang overwogen wordt. Toen mijn ouders naar Nederland kwamen was het een vanzelfsprekendheid dat je Nederlands moest spreken. Daar was geen dwang voor nodig.
Wat de RMO nu doet is oorzaak en gevolg omdraaien. Het is niet; vanwege de dwang mislukt de integratie. Het is; vanwege de mislukte integratie is er sprake van dwang.
Dat een heerschap met VWO-diploma op zak deze fout maakt, bewijst wel in hoeverre die integratie mislukt is. De midden-Oosterse allochtoon ziet Nederland doorgaans als consumptieproduct, niet als nieuw thuisland. Daar wringt de schoen, en nérgens anders.

De Kampsjeng | 17-05-11 | 13:10

ecologiste | 17-05-11 | 13:03

Nu zijn vooral de WAO-ers en AOW-ers de klos, maar eigenlijk zijn alle taxbetalers de sigaar. Het onderwijs is ook behorlijk uitgehold, de huurders betalen veel meer huur door de enorme toeloop de gezondheidszorg is er voor de autochtonen stukken duurder op geworden....

ecologiste | 17-05-11 | 13:09

@ vetkleppert | 17-05-11 | 12:51 | + -1 -

zucht.. leeftijd? hoogst genoten opleiding, heb je een sponser? heb je een baan die op je wacht?, verwachte income? En dan ook graag duizende euros voor 'migration specialist's" Residency of work visa?

etc etc

poli | 17-05-11 | 13:09

Hij had beter dat MAVO-advies kunnen opvolgen.

polt | 17-05-11 | 13:08

Dat is wat ik heel lang zeg: op een gegeven moment zijn het er zo veel bij elkaar dat ze de nederlanders (en dus de nederlandse taal) niet meer nodig hebben. En zo dus ook hun eigen winkels en bv eigen technische personeel....

GebuktIsGenomen | 17-05-11 | 13:08

Maar goed: dit is dus de IMmigratie-kant. Heeft men zich al eens gebogen over het Emigratie-vraagstuk? Want in dit tempo gaat het er aardig op lijken dat "Nederland Kennisland" een sprookje wordt. Het aantal hoogopgeleide Nederlanders dat het bijltje erbij neergooit en vertrekt begint toch dramatische hoogtes te bereiken.

Nog even en de slaven die het geld moeten verdienen om al deze prachtige immigranten te onderhouden zijn vertrokken. En dan?

vraagstaart | 17-05-11 | 13:07

Slipsnifter | 17-05-11 | 13:05
Aha, dus u wilt alleen profiteren? Net als een uitkeringstrekker dus.

Superior Bastard | 17-05-11 | 13:07

@ericr | 17-05-11 | 12:50

Een onnodige belastinggeldverslindende instantie om toch maar het overschot aan onnodige en nutteloze HBO-ers aan het ongetwijfeld riant betaalde 'werk' te krijgen, dat onder leiding van een allochtoon, ons migratiebeleid moet gaan adviseren, neem ik niet bij voorbaat al niet serieus. Dus nee, ik heb het advies niet gelezen.
Dat doe ik wel vaker met niet serieus te nemen adviezen, die komen uit beerputten, gegraven door Haagse 'banenscheppers'.

ZKH EénOog | 17-05-11 | 13:06

@vetkleppert | 17-05-11 | 13:01
Denk je eens in dat Nederland dat ook zo zou hebben gedaan, dan was NL veiliger en welvarender dan Zwitserland en hadden met ons 53e met pensioen gekund.

Slipsnifter | 17-05-11 | 13:05

Bedoel je, Van Rossem, dat een studie in nederland aan de universiteit wel een goede kennis van engels verlangt?! Als de internationale rechtenstudenten maar goed uitgelegd krijgen hoe in nederland de legalisering van eer- en bloedwraak wordt uitgevoerd, dan zijn ze tenminste op de hoogte van ´onze moderne waarde en normen cultuur´.

hawie | 17-05-11 | 13:04

RMO. Stelletje taalverraders. Dat zijn het. Niet alleen landverraders, maar ook taalverraders. *kots*

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 13:03

ecologiste | 17-05-11 | 12:52

Omdat in de booming period 1989-2005 DE economie goed ging dankzij de bubbels uit de USA bleef die 7 miljard waar ongeveer niemand trouwens vanaf wist onopgemerkt. Maar omdat het nu veel minder gaat en de toekomst er ook niet goed uitziet zal die 7 miljard steeds zwaarder gaan wegen voor de nederlandse taxpoetleveraars. Dat gaat een keertje goed fout.

ecologiste | 17-05-11 | 13:03

@Slipsnifter | 17-05-11 | 12:58
Klopt. Je bent daar zelfs alleen welkom als jouw beroep op een lijst van 1 (een) A4tje lang voorkomt. Of als je een paar ton meeneemt.

vetkleppert | 17-05-11 | 13:01

Vroeger hadden we slaven die we niet verstonden, die werkte wel hard. VOC mentaliteit, wie niet luisteren wil zal voelen. Beetje omgekeerde wereld nu.

toetanchamon | 17-05-11 | 13:00

Wat een gestoord advies, die RMO bewijst in ieder geval dat de subsidie gestopt en de raad opgeheven kan worden.

captainobvious | 17-05-11 | 12:58

@vetkleppert | 17-05-11 | 12:51
Australie heeft helaas begin jaren `70 geen verdrag afgesloten met nederland waarin wordt afgesproken dat de nederlanders onbeperkt naar Australie mogen immigreren alwaar ze met volle steun van overheid en belastingbetalers hun taal, geloof en cultuur mogen verspreiden.

Slipsnifter | 17-05-11 | 12:58

Ik neem aan dat dit een EU-richtlijn wordt? Dan hoef ik dus ook geen Grieks te leren als ik straks op het door mijzelf betaalde eiland (via de prachtige donaties aan dat land) me bezig ga houden met het drinken van Griekse wijn, het eten van acceptgyros en het stuktrekken van ook al betaalde Griekse schonen.

/serious mode on

Zelden zo'n achterlijk verhaal gelezen en ik vrees dan ook dat het wordt geaccepteerd en ingevoerd. Tenslotte maakt men er in Den Haag de laatste decennia een erezaak van om maatregelen door te voeren die haaks staan op het met de mond beleden beleid.

vraagstaart | 17-05-11 | 12:58

Niet verplichte cursussen over democratie geven aan mensen die nergens voor willen betalen en die niet geinteresseerd zijn in democratie....

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 12:57

Integratie is niet mijn probleem.

skinner | 17-05-11 | 12:55

@Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 12:53
Kan zijn dat ik er nog een paar vergeten ben.

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 12:53

Al die boven ons gestelde elitaire politiek correcte zwetsclubjes opheffen, en als dat niet kan de subsidie intrekken. Direct! Meteen! Onmiddellijk!
*Opheffen: RMO, WRR, SCP, NID*
*Subsidie intrekken: KNAW*

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 12:53

fapowitz | 17-05-11 | 12:34

Goed stukje van Trouw. Moeten ze vaker over schrijven.
De kosten maken onze welvaart kapot. 7 miljard netto per jaar. In 4 jr is dat 28 miljard, stukken meer dan het kabinet wil bezuinigen. Kun je nagaan hoeveel dat is 7 miljard. En het houdt niet op. Dat gaat zo door jaar in jaar uit 7 miljard nominaal. Nu al meer dan het aardgas NL heeft opgeleverd.

ecologiste | 17-05-11 | 12:52

Deze "Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling" klinkt alsof het een peperduur instituut is dat vanuit de staatsruif een multi-veelvoud aan Balkenendes mag ontvangen voor het verkopen van dit soort troep?
Het falen van de multikul is precies veroorzaakt door de dingen die zij voorschrijven. Het zal wel teveel gevraagd zijn om deze schadelijke sloopkevers per direct te ontslaan?

Jan Passant mk2 | 17-05-11 | 12:51

Waar maken we ons eigenlijk druk om?
We kunnen toch gewoon naar de VS of Australie als we het hier zat zijn? Daar worden we opgevangen door Nederlands sprekende ambtenaren die ons Nederlandse folders ter hand stellen. Er wordt ons zonder wachtlijst een huis ter beschikking gesteld, we krijgen een uitkering, huursubsidie en fokpremies en bovendien heel veel respect. Eisen worden er niet aan ons gesteld.
Laten we gewoon gaan. Het is hier niet leuk meer.

vetkleppert | 17-05-11 | 12:51

Maar on topic nu. De taal leren was tot nu toe ook helemaal niet nodig hoor. Ik ken een Iraanse. Woont al elf jaar hier. Is hier gekomen vanwege de liefde met een Iraniër (euh?). Na twee jaar en een kind spreekt ze amper Nederlands. Heeft wel een mooi huisje gekregen en elke maand haar centjes. Werken? Waarom zou ze, probeerde ze mijn moeder laatst uit te leggen. Is toch niet nodig. Et voila. Maar wij zijn racisten, fascisten, xenofoben et cetera, maar we zijn wel goed genoeg om door te werken totdat we er dood bij neer vallen en deze onzin allemaal te bekostigen.

Mokum Kosher | 17-05-11 | 12:50

Hoeveel hier hebben het advies eigenlijk zelf gelezen? Of is een mening vormen op basis van een voorgekauwd verhaaltje makkelijker dan zelf even het licht opsteken over hoe en wat?

ericr | 17-05-11 | 12:50

Vulling voor het ronde archief.

CoffeePatch | 17-05-11 | 12:49

Volgens mij barst nederland met dit soort ingegraven tuig als Sadik.
Infiltratie noemen ze dat ook wel ipv integratie.
Zie hier de allochtone teek.

Wiki;

"Teken zijn een groep van parasitaire mijten (Acarina) die behoren tot de klasse der spinachtigen. Ze zijn zeer nauw verwant aan de mijt maar de precieze relatie is onduidelijk. Teken leven van het bloed van gewervelde dieren, ze bijten zich vast in de huid en laten zich na een bloedmaaltijd, die enige uren tot dagen duurt, weer vallen. Teken kunnen verschillende ziekten overbrengen, ze worden daarom een vector genoemd. Na de steekmuggen zijn teken de belangrijkste verspreiders van pathogenen [1]. Tekenbeten zijn meestal niet pijnlijk en worden vaak alleen opgemerkt doordat men de teek in de huid ziet zitten. Het dier waarop de teek leeft wordt gastheer genoemd. Bekende gastheren van teken zijn vogels, reptielen en verschillende zoogdieren. De bekendste Europese teek, die tevens een overbrenger is van de Lymeziekte, is de schapenteek (Ixodes ricinus)."

insemismeer | 17-05-11 | 12:49

Goed idee, komen ze nooit aan het werk.
Dat wordt dus euwigdurende bijstand op kosten van de werkenden.
Wie is de malloot die zoiets verzint?
Onmiddellijk opsluiten en sleutel weggooien.

Dostranamus | 17-05-11 | 12:49

Ik barst van de buitenlandse collega's en geen een spreekt nederlands en women al jaren in nederland. De engelstaligen en Italianen zijn het ergst.
Maar het is geen probleem, Engels is de voertaal.

De Treinende Rechter | 17-05-11 | 12:47

Als wij nu Arabisch, Berbers en Pashtu leren dan hoeven die migranten helemaal geen moeite meer te doen om hier te integreren. Ideale oplossing.

Mokum Kosher | 17-05-11 | 12:47

'Migranten zijn welkom
als ze bijdragen aan Nederland en als ze zelfredzaam zijn. De voorwaarden
voor dit welkom zijn de bouwstenen van migratiebeleid.'
---
Uit het advies, het is niet allemaal zo zwart/wit als hier wordt gesteld dus.
---
'Erkenning en aanvaarding van de democratische
rechtsstaat en de rechten en plichten die daarbij horen, overeengekomen
in een contract, zijn een eerste stap.'
---
'De kern van burgerschap is uiteraard dat burgers hierin zelfstandig zijn en
eigen verantwoordelijkheid dragen.'
---
Eveneens uit het advies, volgens mij punten waar een VVD of PVV zich wel in kunnen vinden. Zelfredzaamheid en niet aan het (linkse) handje geleid worden.
---
Verder nog :
---
'Selectie van migranten vindt plaats
op basis van kwaliteiten – talenten, competenties – en niet op basis van disposities
waarop migranten zelf geen invloed hebben (land van herkomst,
ouders). Migranten leveren dan een welkome bijdrage aan de samenleving.'

ericr | 17-05-11 | 12:46

Sadik Harchaoui,'spellingscontrole' zegt mij dat die man hier niet thuis hoort, in het Nederlands.

toetanchamon | 17-05-11 | 12:46

Het kan dus altijd nog gekker.

Bataaf | 17-05-11 | 12:46

Jaja, barsten worden scheuren.Binnen niet al te lange tijd is Nederlands zoiets als Latijn, een dode taal.

Ratzing. | 17-05-11 | 12:46

@ecologiste | 17-05-11 | 12:41
Met migratie is wel degelijk iets mis als het gaat om een overvol land als nederland.

Slipsnifter | 17-05-11 | 12:46

@ Superior Bastard | 17-05-11 | 12:43

Sociale voorzieningen alleen voor enkele NL nationaliteit.
Uitkeringstrekkers uit marokko of turkije horen van die landen een uitkering te krijgen.

solidstate | 17-05-11 | 12:46

Geen-universele-taal = geen eenheid (zie failliet EU)
[*Alaska emigreren naar Overwegen doet*]

FredFlinstone | 17-05-11 | 12:45

Iets met plank en mis slaan.

borderliner | 17-05-11 | 12:45

Hahahahaha!!! "Stiekem naar het VWO". Zeer gevaarlijk die man.

grote haas | 17-05-11 | 12:44

@rara | 17-05-11 | 12:41

Ik haal letters, woorden en zelfs mensen door elkaar..

Man... vanaf 2005 word ik alhier altijd maar aangesproken door taalmenschen, owja, met dit account vanaf 2007, voordat je daarop gaat zitten. Het is dat ik uw tegeltjes doorgaans waardeer dat ik toch er nog op reageer daar ik dat eigenlijk al vier jaar niet meer doe. Anyway... zal er op letten voor je maar verwacht vooral geen verbetering meer. Scheelt je energie..

overVecht | 17-05-11 | 12:44

"Immigranten hoeven geen Nederlands te leren'
-
Als alle immigranten NL zouden leren en dus de 'hulp' van 'bepaalde instanties' NIET meer nodig hebben, worden heel wat van die piepeltjes uit de hulpverleningsindustrie subiet werkloos.
-
En DAT moeten we niet willen in NL...

Ahasveros | 17-05-11 | 12:44

0031 is al jaren geleden gecapituleerd.

duiker1947 | 17-05-11 | 12:44

Dus dan stap je in een taxi en zeg je dat je naar het leidseplein wilt en dan snap die chauffeur geen Nederlands.

Osdorpertje | 17-05-11 | 12:44

Overigens is het sluiten van de grenzen een illusie. Wie moeten er straks anders werken voor onze sociale voorzieningen? Die RMO echter verziekt deze situatie al bij voorbaat. Hoe creëer je een sociale maatschappij als de ene groep de andere niet kan of, andersom, niet wil verstaan? Taal is de basis voor communicatie en daarmee voor eenheid door samenwerking.

Superior Bastard | 17-05-11 | 12:43

1 woord:

W A A N Z I N

.

Zou je wel willen we | 17-05-11 | 12:43

JFC, is er een soort blik van pseudo wetenshappers die je op elk moment kan opentrekken?
'U kunt gewoon vloeibaar lood drinken. En nee, het is niet gevaarlijk, want bla dus daarom bla bla.'

-_-

'Ja wat? God bestaat volgens 90% dus waarom dit dan niet?'

nicks nuttig | 17-05-11 | 12:42

@fapowitz | 17-05-11 | 12:34

Na voldoende immigranten heb je dan ook geen keus meer. Kijk maar naar Kosovo wat er gebeurt wanneer 95% immigrant is.

ZKH EénOog | 17-05-11 | 12:41

Migratie is niets mis mee. Maar als je ergens woont en werkt moet je de taal spreken en de intentie hebben om van je dorp, stad, streek, land iets moois te maken. Dus je bent sociaal en ecologisch verantwoord bezig én je kunt in je eigen onderhoud voorzien. Anders blijf je gewoon zitten waar je zit.
Iedere immigrant die niet kan aantonen dat hij/zij aan deze eisen voldoet krijgt moeten ze na 1 laatste waarschwing het dorp, de stad, de streek, het land uitsturen.
zij die zich schuldig hebben gemaakt aan misdaden moeten teruhg naar land herkomt waarbij dat land de rekening moet betalen van de schade die in NL veroorzaakt is. Als dat land dat niet wil dan gewoon een Ghaddafietje doen.

ecologiste | 17-05-11 | 12:41

@overVecht | 17-05-11 | 12:37
Dyslecten schrijven woorden verkeerd, halen letters en lettergrepen door elkaar en zo. Het verkeerde woord gebruiken is een veel voorkomende taalfout die los staan van eventuele dyslexie. Dit is dus typisch iets wat je wel kunt aanleren, ook al ben je dyslectisch.

rara | 17-05-11 | 12:41

Al ga je nog zo'n laaggeschoold werk doen,waarvoor geen studie nodig is,dan nog heb je de taal nodig,al was het maar dat je anders geen uitleg kan krijgen over het allersimpelste werk.Jaren terug heb ik het zelf meegemaakt met 3 nationaliteiten aan een lijn.portugees marokaans en pools en toen moest ik uitleggen wat er van hun werd verwacht,want ik was wel de eindverantwoordelijke over de lijn :-(
Dat werkt niet he

huppeltrutje | 17-05-11 | 12:41

Iemand moet zijn eigen zaken kunnen regelen in het nederlands ZONDER tolk en een arbeidscontract hebben voor vijf jaar bij een bedrijf (geen turkse uitzendburo), anders geen verblijfsvergunning.

solidstate | 17-05-11 | 12:41

Duh.
Je hebt je in nederland aan de wet te houden.
Het is daarbij uiterst handig (over het algemeen!) om nederlands te kunnen praten om zo met je buren, werkgever, vrienden te kunnen communiceren. Zeker dus stimuleren en ook eindelijks een beginnen met taalcursussen voor asielzoekers (die wordt op dit moment namelijk verboden om nederlands te leren).

Maar als een expat in amsterdam woont hoeft hij van mij echt niet het engels te vervangen voor nederlands.

Net zoals bij marokkaans, chinees, italiaans. Het gaat de overheid namelijk helemaal NIETS aan wat voor klanken er uit iemands mond komen.

linksgeluid | 17-05-11 | 12:40

Alsof momenteel de import ABN spreekt.

Beëlzebul | 17-05-11 | 12:39

@eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:15 | + 8 -
goeie nick bij dit topic!

keEschkkKachel | 17-05-11 | 12:39

De Nieuweling | 17-05-11 | 12:29
Ja, je snapt wat ik bedoel.

Met hun gejank.

Nacho_Vidal | 17-05-11 | 12:38

De meeste Nederlanders kunnen nauwelijks Nederlands spreken, van wie moeten ze het dan leren?.
Het probleem met immigratie is dat velen zichzelf buiten de samenleving plaatsen. Als ze ook nog eens geen Nederlands kunnen dan zullen ze nooit van hun veelal primitieve cultuurtje loskomen.
Als er echt een tweedeling moet komen dan is dit een zeer goed idee.

Antitheïst | 17-05-11 | 12:38

RMO ies geel goed ienstietoet.

vliegende knorrepot | 17-05-11 | 12:38

@rara | 17-05-11 | 12:34

Ik heb zoveel en zolang Nederlands geleerd... helaas is mijn dyslectie er maar niet uit te krijgen...

overVecht | 17-05-11 | 12:37

@winterpeen | 17-05-11 | 12:35
Mag Achmed weten.

Nietvoordekat | 17-05-11 | 12:36

Om records op het gebied van immigratie te kunnen blijven vestigen moeten we de voorwaarden wel gaan aanpassen. Anders komen er in 2011 hooguit net zoveel of minder niet-Westerse immigranten naar Nederland.

Voor het de-nationaliseren van de Nederlandse bevolking, zodat zij als amorfe massa kan opgaan in de Europese Heilstaat is dit echter wel essentieel. Het doel is een smeltkroes van ethniciteiten, zodat je geen Duitser, Nederlander of Fransman meer bent, maar een Europese berber, Europese Malinees of Europese Angolees, die overal in Europa kan wonen.

du Roi Soleil | 17-05-11 | 12:36

@Superior Bastard | 17-05-11 | 12:35
Dat de LOL-factor er vanaf is maakt het niet minder waar.

Nietvoordekat | 17-05-11 | 12:36

Mag Joost weten.
Welke Joost.

winterpeen | 17-05-11 | 12:35

@Superior Bastard | 17-05-11 | 12:34

Ja.... ik weet het... maar voor mijn hart is het beter dat niet te weten..

*hoofd tegen muur begint te stoten*

overVecht | 17-05-11 | 12:35

Je verwacht het niet in Nederland.

Don Quijote | 17-05-11 | 12:35

Wat voegt dit clubje eigenlijk toe aan onze samenleving?

Nietvoordekat | 17-05-11 | 12:35

Slipsnifter | 17-05-11 | 12:34
Ooit was dat grappig.

Superior Bastard | 17-05-11 | 12:35

Ik woon zelf in het buitenland en spreek de taal vloeiend. Het verschil de mensen die de taal spreken en zij die dat niet doen, is in sociale participatie duidelijk zichtbaar. Om eerlijk te zijn stoor ik me, als buitenlander, ook aan andere buitenlanders die niet de moeite hebben genomen om zich de taal eigen te maken, slappe zakken.

Brandari | 17-05-11 | 12:34

"De migratiepolitiek moet bovendien geen culturele eisen stellen aan migranten want we zien allochtonen al veel te veel als last en daarom willen ze hier helemaal niet meer wonen."
Dat is toch de bedoeling!!!!?

Yvje | 17-05-11 | 12:34

@overVecht | 17-05-11 | 12:30
En ik erger me kapot aan mensen die niet weten hoe je 'irriteren' gebruikt. Misschien eens een opfriscursus Nederlands volgen?

rara | 17-05-11 | 12:34

Gelukkig spreek ik de taal van het land waarheen ik ga emigreren vloeiend. Is daar een vereiste om geaccepteerd te worden, zowel sociaal als economisch.

nu even niet | 17-05-11 | 12:34

@rara | 17-05-11 | 12:31

Sorry... moeders overVecht moest ook zo nodig een accoutnje op GS hebben...

*achter computer wegtrapt en weer in keuken opsluit*

overVecht | 17-05-11 | 12:34

overVecht | 17-05-11 | 12:27
Dat hoeven ze niet, bij de Sociale Dienst werken tolken en anders voornamelijk allochtone consulenten.

Superior Bastard | 17-05-11 | 12:34

Volledig terecht!
We lopen nu het levensgrote risico dat door deze onmenselijke criteria bepaalde migranten niet tot dit land kunnen worden toegelaten en dat moeten we toch niet willen met zijn allen!
[pvda modus off]

Slipsnifter | 17-05-11 | 12:34

Uw elite wil immigratie. Omdat ze van de generatie zijn die niets liever wil dan meer bruinen, want is zo'n verrijking van onze maatschappij. Tegen de vergrijzing, handjes aan hun bed. En gewoon, omdat GEERT zo'n verschrikkelijke man is. De elite beschouwt de tegenstand onder de bevolking tegen immigratie als een voorbijgaand fenomeen; een beetje als een balsturig kind dat zich eventjes verzet tegen een verhuizing voordat zich schikt.

Lees en huiver:
www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article...

fapowitz | 17-05-11 | 12:34

RMO: Remigratie Midden-Oosten

Niet? Jammer.

Art Vandelay Ultor | 17-05-11 | 12:33

Op zichzelf wel logisch dat niet alle immigranten per se Nederlands hoeven te leren, goed Engels spreken is vaak veel handiger voor bjv. multinationals die een of andere CEO binnen halen.

overdrijfnietzo | 17-05-11 | 12:33

@mamma5506 | 17-05-11 | 12:25
Heeft u ooit gehoord van hoofdletters of interpunctie?

En dan nog durven zeggen dat buitenlanders de taal moeten leren...

rara | 17-05-11 | 12:31

@brutus68 | 17-05-11 | 12:25
Stem anders PvdA, dan wordt heel Nederland zo!

Pasta-saus | 17-05-11 | 12:31

Zow! Die verdoemde RMO heeft een eigen wet. Die wet is trouwens in het Nederlands. Dat dan weer wel.
noteert: *onmiddellijk schrappen, die Wet op de Raad voor maatschappelijke ontwikkeling*
www.adviesorgaan-rmo.nl/over_de_rmo/we...

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 12:30

Ik irriteer mij inderdaad kapot aan al die Duitsers op het Scheveningse strand die structureel weigeren Nederlands te praten.

overVecht | 17-05-11 | 12:30

Volstrekt overbodig clubje dat RMO. Leidt eeerder tot discriminatie en segregatie dan dat het tot oplossingen komt.
Opdoeken en die voorzitter vervolgen wegens aanzetten tot discriminatie.

Superior Bastard | 17-05-11 | 12:30

@McHayes | 17-05-11 | 12:20
Heeft u een typfout gemaakt bij het opgeven van u nick en moest het eigenlijk McHyves zijn?

Pasta-saus | 17-05-11 | 12:30

Volstrekt overbodig clubje dat RMO. Leidt eeerder tot discriminatie en segregatie dan dat het tot oplossingen komt.
Opdoeken en die voorzitter vervolgen wegens aanzetten tot discriminatie.

Superior Bastard | 17-05-11 | 12:30

overVecht | 17-05-11 | 12:27 |
'geld, geen probleem'

Dat is vaak de enige zin die ze een beetje kunnen, let maar op.

Vooral dat 'geen probleem'

Nacho_Vidal | 17-05-11 | 12:30

@Nacho_Vidal | 17-05-11 | 12:27
U vertrekt wekelijks naar een ander land?

(Je hebt volkomen gelijk hoor maar dit lijk je te suggereren..)

De Nieuweling | 17-05-11 | 12:29

@Pa Cartwright | 17-05-11 | 12:15
U gelooft nog in wat politici zeggen? Heel snel mee ophouden

Pasta-saus | 17-05-11 | 12:28

@eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:21
Ja, zoals een bijtend zuur ook z'n werk doet.

Fijnstoffer | 17-05-11 | 12:27

En hoe moeten ze zich dan verstaanbaar maken bij het aanvragen van een uitkering?

overVecht | 17-05-11 | 12:27

Het gaat hier niet om asielzoekers die in de bijstand komen maar om immigranten. Wmb hebben we immigranten hard nodig in onze vergrijzende maatschappij. En als we de regels te strenge maken schrikt dat alleen maar af en kost het de belastingbetaler klauwen met geld (míjn geld). Hoogopgeleide immigranten die in Nederland willen werken leren de taal toch wel uit zichzelf en burgeren over het algemeen prima in. Het probleem zit aan de onderkant bij de laagopgeleide gelukzoekers. Wmb moeten de bedrijven maar in hun contracten opnemen dat hun immigranten-werknemers Nederlands leren als dat onontbeerlijk is voor het werk. Laat het lekker aan de markt over en betuttel de boel niet van bovenaf.

Silver Spoon | 17-05-11 | 12:27

Pfff.

Hier word ik zo moedeloos van. Wat een schande ook. Als ik naar een ander land ga en ik weet welke, is het eerste wat ik doe mijzelf voorbereiden en de taal leren.

Zwakkelingen.

Nacho_Vidal | 17-05-11 | 12:27

*Plunjezak bij elkaar rapen doet*

De Nieuweling | 17-05-11 | 12:27

Ik ben er stil van...en doodsbang dat er in de tweede kamer genoeg mensen zijn die dit een onwijs goed plan vinden...

Ik voorspel een totaal verval van NL (is toch al in gang gezet) Ik ga alvast kijken naar welk land ik zelf maar eens ga vertrekken....doei!

Phil Mycavity | 17-05-11 | 12:27

@eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:21
Mandarijn is hilarish. Weet je hoe ze daar werkwoorden vervoegen? Niet. Het is zo logisch als je er over nadenkt..
.
Alleen de uitspraak is heel erg wennen want als je hier in Nederland de klemtoon verkeerd legt denken ze, in het ergste geval, dat je uit Limburg komt. In het mandarijn kan de verkeerde klemtoon het verschil zijn tussen "Wat kost dat?" en "Je moeder hebt een snor!".
.
En chinese dames zijn ongelooflijk lekkel. Doet mij maar een nummel 69 met extra foekie-foekie!

dlseth_ | 17-05-11 | 12:26

Paard van... eeeuuh.. Kameel uit het midden oosten wat we hebben binnengehaald.

Xentor | 17-05-11 | 12:26

Als je hier wil wonen leer je Nederlands.Ik heb er een hekel aan als ik op het terras zit en naast me 2 Marokkanen in 'hun eigen taal hoor communiceren'. Ga toch weg man.

Pasta-saus | 17-05-11 | 12:26

Welja laten we de Nederlandse taal gewoon gelijk opheffen en overstappen op Engels, Arabisch of Chinees...
Draai het eens om... emigreren naar Marokko, naar de Marokkaanse UWV gaan en in het Nederlands om een uitkering vragen.

vip33 | 17-05-11 | 12:26

Wat ben ik blij dat ik Nederland enige tijd geleden verlaten heb. Mijn vaderland is me totaal vervreemd als ik dit zo weer lees. Onvoorstelbaar dit, aangezien dit de verschillen nog groter maakt. Het immigratiebeleid is al faal, maar dit maakt het alleen nogmaar groter.

Met een paar jaar stelt het RMO vast en zeker voor dat de overgebleven Nederlanders verplicht Arabisch moeten gaan leren, om zo de immigratie te bevorderen..

Teletekstsupporter | 17-05-11 | 12:26

En waar blijft de PVV? Het is weer oorverdovend stil.
Behalve wat geleuter over de kop vodden hoor je ze niet meer. Gevolg bestrijden oorzaak laten zitten.Grenzen dicht! Ze zijn het vast vergeten, dat zal het zijn.
Straks bij volgende verkiezingen een LPF=je gaan doen dan maar. Leers een krachtige leider...... in Turkistan

Carpe@diem | 17-05-11 | 12:25

Sadik Harchaoui wilde ook ons kiesstelsel gewijzigd zien worden! Ik heb dat niet zo lang geleden (ik meen ergens in oktober)in de Groene Amsterdammer (ken uw vijand) gelezen. Het rare is dat er totaal niet werd doorgevraagd door de journalist. Zijn motivatie was dat 'in de provincie men eerder populistisch stemt dan in de Randstad, en dat we daarom misschien aan een ander kiesstelsel zouden moeten denken'. Geen fris heerschap, deze voormalige OvJ.

cultheld | 17-05-11 | 12:25

opzouten met die raad en heel de teringzooi erbij verdomme.zijn ze nou door de kamelen gebeten.die zijn echt niet goed bij ze zijn op hun kop gevallen optieven met heel die rmo.

mamma5506 | 17-05-11 | 12:25

Geniaal clubje, dat RMO. Je negeert het probleem, en dat lost het zichzelf wel op. Ik wou dat ik zo in het leven kon staan.

brutus68 | 17-05-11 | 12:25

That's it! Opheffen die zooi! Als je vind dat een "nederlander" niet eens meer Nederlands hoeft te leren gewoon de subsidie intrekken. Sterker, als een "nieuwe nederlander" (azielzoekert) gedurende 5 jaar geen nederlands heeft geleerd en serieuze baan heeft heeft gehad ook gewoon land uit flikkeren. Ik leer ook gewoon de taal als ik in een ander land ga wonen. Stelletje debielen.

frankmeister | 17-05-11 | 12:23

@ NeelsDam | 17-05-11 | 12:20
Het gros van het personeel bij bedrijven als ASML, ASMI, etc. komt inmiddels uit Azië.

Pa Cartwright | 17-05-11 | 12:23

En ook voor dit soort adviesorganen wordt met ons belastinggeld betaald.
Zo langzamerhand kan je beter stoppen met werken, want van het in de eerste helft van de week van jou gestolen geld wordt alleen maar schade aangericht.

vetkleppert | 17-05-11 | 12:23

Niet de Nederlandse taal leren, als je in Nederland wilt wonen en werken? Is dit echt het advies dat ze geven? Ik hoop het niet, want dan is het echt het einde van Nederland en het begin van Verdeelanden met 80 talen. Kan nooit goed gaan.

Jasaanhetiskoud | 17-05-11 | 12:22

Verblijfsvergunning koppelen aan arbeidscontract.

Einde van de Domheid | 17-05-11 | 12:22

'waarden en vaardigheden van democratisch burgerschap'
Ik ben toch wel benieuwd wat ze daar precies mee bedoelen. Met name of deze "waarden" integraal uit het PvdA programma zijn overgenomen. Maar zo erg zou het toch nog niet zijn?! *kuch*

Soy yo | 17-05-11 | 12:22

Het advies begon goed met nee, tenzij totdat je verder leest en ert achter komt dat immigranten geen Nederlands hoeven te leren, geen inburgeringscursussen hoeven te volgen en enkel maar hun handje hoeven op te houden. Bekend is dat de arabische cultuur niet bestaat dus je hoeft dat volk ook ten aanzien van cultuur geen eisen te stellen. Weet verder dat Allah in de Koran moslims gebiedt om van niet-moslims te stelen en hen zonder straf te mogen vermoorden en je komt er achter dat deze RMO volstrekt van de pot is gerukt.
Het is te hopen dat Geert Wilders en met hem steeds meer Nederlanders nu echt wakker wordt voor het 5 over twaalf is.
Wie zitten in die club die zich RMO noemt ? Enkel PvdA-ers???

knight03 | 17-05-11 | 12:21

dlseth_ | 17-05-11 | 12:20

Dat schijnt ook niet zo eenvoudig te zijn met al die karakters...

eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:21

RMO opdoeken? Subsidie kraantje dichtdraaien! Hoe kun je zonder NL te spreken in NL functioneren? Geen NL taal beheersing geen paspoort maar wel linea recta door naar Terminal 4 Gate 1 -> DAHAAG! =)

budjuh | 17-05-11 | 12:21

Fijnstoffer | 17-05-11 | 12:19

Maar met een verschil, die "werken" normaliter wel...

eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:21

*begint vast mandarijn te leren*

dlseth_ | 17-05-11 | 12:20

Maakt me echt niet uit welke taal immigranten spreken als ze maar een univeristaire opleiding hebben gedaan. (ik denk dat je b.v. bij asml weinig nederlands sprekende immigranten tegenkomt...)

NeelsDam | 17-05-11 | 12:20

Nederland heeft vele ziektes die onze samenleving van binnenuit verrot en kapot maken opvreten en vernietigen. En we laten het toe, dat is het ergste.

Creaguurder | 17-05-11 | 12:20

Ik weet niet zo goed wat ik met deze post moet, ik zit hier maar met een glimlach, vragend of dit wel echt is *:D*

McHayes | 17-05-11 | 12:20

Mea Culpa Gump | 17-05-11 | 12:16

Maakt de linkschmensch niets uit. Als ze maar op de linkspartijen stemmen, wel of geen oitkering en welke taal ze spreken is al helemaal niet van belang...

eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:19

Waarom een rifaap als Sadik Harchaoui als voorzitter van zo'n club? Zeker een PvdA-talent met twee nationaliteiten, die uiteraard niet zijn vaderland Marokko faciliteert.
0031 is verloren. Kan ook niet anders met een compleet allochtoon Koningshuis.

Fijnstoffer | 17-05-11 | 12:19

Wereldvreemd, dat mensen heden ten dage nog zulke dingen verzinnen..

geensteelo | 17-05-11 | 12:19

WTF?
Oftewel in het Nederlands: Wat De Neuk?

Superior Bastard | 17-05-11 | 12:19

Wtf dit is toch niet normaal meer.

jprijntjes | 17-05-11 | 12:19

En dan 'hopen' dat ze die aspecten achterwege laten.. Wat een land, wat een land.

Mea Culpa Gump | 17-05-11 | 12:18

Mijn vriendin komt uit Duitsland en t eerste wat ze deed was het volgen van meerdere taalcursussen, alles zelf betaald natuurlijk. Ze spreekt nu vloeiend Nederlands.
Dit advies vd RMO is echt te zot voor woorden.

vip33 | 17-05-11 | 12:18

RMO opheffen. Dat is de enige zinnige optie.

rara | 17-05-11 | 12:18

derp

Emsarrev | 17-05-11 | 12:17

Dan maar een totale immigratiepauze. Vijf jaar niemand meer toelaten. Dat is mijn advies.

Lewis Lewinsky | 17-05-11 | 12:17

Terecht.
Correcte omgangsvormen en onberispelijk engels lijken me ruim voldoende. We zitten inmiddels in de 21ste eeuw.

Charles Swietert | 17-05-11 | 12:17

Belachelijk. Dit zou de belangrijkste eis moeten zijn voor iedereen die naar Nederland komt om te wonen/werken! Nederland(s) raakt zo in verval..

Mea Culpa Gump | 17-05-11 | 12:16

Is Duitsland een goede optie? *twijfelt nog*

dem roten halsband | 17-05-11 | 12:15

Maar wat vreemd, de volgende woorden kennen ze al voordat ze hier het paspoort door het vliegtuigtoilet spoelen: Hoersoepsiede en oitkering. Dat is toch vreemd...

eerstneukendanpraten | 17-05-11 | 12:15

Lijkt me dat de beste heren/dames allemaal in optimale wijkjes wonen, waar overlast onbekend is en men nog nooit gehoord heeft van een Aldi of Halal slager.
M.a.w. beste heren/dames van het RMO: U praat poep vanuit uw ivoren toren. En dat maakt vieze vlekken.

Rest In Privacy | 17-05-11 | 12:15

Geen taal; geen recht op sociale zekerheid.

Prima.

Parsons | 17-05-11 | 12:15

Maar die pvv zou toch een immigratiestopje regelen?

Pa Cartwright | 17-05-11 | 12:15

Nederland heeft officieel gecapituleerd. Vlucht weg nu het nog kan.

James Lastig | 17-05-11 | 12:13

Integreren kun je leren!
... Mits je Arabisch spreekt...

Sandos | 17-05-11 | 12:13

Waar gaat dit heen

Rollende Rick | 17-05-11 | 12:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl