
Extrageheim SpoedNieuws. De Tweede Kamer is van verkansie
teruggeroepen om stiekem te vergaderen met MinFin Jan Kees de Jager over onfrisse Griekse dingen. Zoals u weet gaat Griekenland financieel stuk omdat Grieken nooit werken,
altijd staken, polities
inelkaar slaan, op straat gaan
liggen luieren, heel veel salarisgeld met
terugwerkende kracht eisen, allemaal een door Brussel
betaald zwembad in de tuin hebben en op hun 42ste met pensioen willen omdat ze in de toekomst heel graag naar F1-races in eigen land willen kijken. Drie keer raden wie daarvoor moet dokken. Juistos. U krijgt daarvoor de
acceptgyros op de mat. "Het overleg in de Tweede Kamer was puur informatief, aldus een van de Kamerleden. Er werd onder meer vooruitgeblikt op het overleg van EU-ministers van Financiën maandag in Brussel. Het overleg vond plaats op verzoek van De Jager." Aldus ANP. Maar dat is gelul natuurlijk. Er is overlegd hoe de Nederlandse belastingbetaler zo hard mogelijk een poot uitgedraaid kan worden om het 94 miljoen euro kostende
F1 circuit te financieren. Als dank komt er op het Griekse F1 circuit een Jan Kees de Jager Bocht en een Nout Wellink Chicane. Ow, en alle koersen in de wereld staan ook in het
rood. Wat lult u, betalen zult u. Efcharisto poli, ook namens het
IMF.
Reaguursels
InloggenBeste reaguurders,de westerse economie is thans aangeland in een sterfhuisconstructie.Wie het gelag ook zou moeten betalen,de belastingbetalers,de banken of de pensioenfondsen, de euro loopt op zijn laatste benen.In het sterfhuis Griekenland doen ze nog een laatste wanhopige poging om de schijn dat het leven een feest is,hoog te houden: Een "circus maximus",in deze tijd dus een race-circuit.Hoe ironisch,dat "brood en spelen" in de wereld nog altijd niet weg te denken zijn.Geld en goud waren in het Romeinse rijk al niet weg te denken en Portugal is nog de slimste met zijn enorme goudvoorraad en daarbij durft het ook nog steun te souperen ,een koloniale macht van destijds waardig.
Als we zo bang zijn dat onze banken in de problemen komen door het geld dat ze in Griekenland hebben gestoken, waarom neemt de NL overheid die schulden dan niet over? Nu gaan we extra geld steken in de schuldenaar om te voorkomen dat de schuldeiser omvalt, terwijl de schuldenaar een dieper gat aan het graven is. In dit geval lijkt het me beter om een hek om dat gat te zetten, dan er weer een klein beetje grond in te gooien. In een gat van 50 meter vallen of in een gat van 100 meter diep, het resultaat is hetzelfde.
We worden genomen door de Grieken!!
cappuccinoschrijft.files.wordpress.com...
We stoppen miljarden aan steun in die corrupte niet belasting betalend willende samenleving. Hebben resoluut NEE gezegd tegen de sanctie om weer financieel gezond te worden. Zijn hiervoor rellend de straat opgegaan... Roepend "Wij willen verder leven zoals we dat gewend zijn, en als er rekeningen openstaan dan moet maar iemand (EU) anders ervoor maar opdraaien." En nu dit? (Raad waar het geld van vandaan komt? ff Sinterklaas spelen) Gewoon ons verlies nemen en Griekenland keihard uit de EU schoppen. Zijn we op termijn goedkoper uit als deze klaplopers binnen de EU blijft!
Het is makkelijk mopperen op de Grieken. Het echte probleem zijn de dikke meneren bij de banken. Die liggen blauw van het lachen dat iedereen boos is op de Grieken.
En wie gaat dat circuit aanleggen? De Grieken die met hun veertigste al met pensioen zijn of de rest die altijd aan het staken zijn?
@vanhetgoor. Het probleem is dat griekenland (net als zoveel landen) heel erg veel geld hebben geleend van europese banken, als deze banken te horen krijgen dat ze dat geld nietnooitnimmer meer terug krijgen, dan vallen deze banken waarschijnlijk. Daarom leent de Eu griekenland geld, en om de stabiliteit van de euro te garanderen.
Ola megalo poutanas.
vanhetgoor | 12-05-11 | 18:02
Mooi verhaal. Ik zou zoiets kunnen verzinnen wanneer ik ergens onder de schaduw van een Tamarisk ergens aan het strand van een mooi Grieks eiland zou vertoeven of op het terras van een tavern direct aan het azuurblauwe water en een halve liter Amstel voor me en geliefde naast me.
uit die eu die geldverslindende club maakt nederland derde wereld land als het niet snel uit die eu gaat.
F1 terug op Zandvoort, daarna zien we verder. En trouwens F1 binnenhalen? Zelf betalen!
Omvallende euro door Grieks failliet is niet mogelijk! Stel dat Griekenland echt helemaal geen cent meer kan verdienen, de fabrieken worden kapot gestaakt, en alle toeristen het land uit gejaagd. Dan hebben we één land dat geen geld meer heeft, en dat ene land mag geen Euro's bijdrukken, dan is dat ene land arm, maar de anderen gaan er niet van kapot. Vergelijk het met een buurman in een rij huizen, eentje gaat failliet, de anderen hoeven dat niet te doen, ook niet als ze die ene buurman allemaal een beetje geleend hadden.
Veel mensen worden huiverig omdat het om miljarden gaat en niet om vijf Euro. Stel dat Griekenland niets meer waard is, de Acropolis verkocht aan de Chinezen en de Griekse beginselen aan de Saudi's, dan nog is er niets aan de hand. Als er nooit meer iets terugbetaald zou worden dan wordt die lening afgeschreven en verdeeld over honderden miljoenen Europeanen, voor iedereen is dat één euro. En als het duizend keer zoveel is dan is het nog niet erg, elke keer dat een economie zware klappen krijgt gaat men er extra hard tegenaan om er iets van te maken. Bijvoorbeeld na een oorlog komt er een grote wederopbouw. En misschien is de mislukking van Griekenland juist een grote zegen, maak het tien-duizend keer zo erg dan hebben we de zelfde effecten als na een oorlog, behalve dat we nu geen dooien hebben.
Na een totale vernietiging komt er iets mooiers voor terug.
Lieve Mensen, eerst even het verstand inschakelen. Een onnodig F1-circuit aanleggen kost naar verluid 500 miljoen en biedt aan 500 mensen een baan, maar toch is het geld op, en dat geld is dan gespendeerd aan bouwondernemingen die er een tijd van hebben kunnen draaien. Juist werkgelegenheidsprojecten moeten NOOIT concurreren met bestaande commerciële projecten. In Nederland wordt hier vaak tegen gezondigd. Een stelletjes schoffelaars of namaak postbodes in diens nemen door een namaak bedrijf (werkgelegenheidsproject) dat de echte hoveniers het brood met kracht uit de mond stoot. De echte PTT'ers die vroeger ambtenaren waren zijn ook niet blij met al die deeltijd collega's. Vroeger was er een postbode per wijk of straat, een betrouwbare man die zeer bescheiden van leven van zijn keurige baan. Maar nu zijn er per straat meerdere postbezorgers, geen van die jongens en oudere dames kan er van rondkomen. De plaatselijke overheden moeten zich schamen als ze hun post laten bezorgen met namaak postbodes die amper betaald krijgen maar wel moeten omdat het geld van de uitkering is gekoppeld aan het bedrijfsleven dood concurreren.
In Griekenland heeft men het goed gezien. Werkgelegenheidsprojecten moeten NOOIT NOOIT NOOIT het zakenleven dwarszitten en de bedrijven die het moeten verdienen de tent uit pesten. Griekenland verdient een pluim op de hoed, een veer in de reet en een aai over de bol. Ze hebben het goed gezien! Hadden wij maar zo'n regering! Eentje met lef en durf en ook nog met verstand. Dat niet iedereen het geniale van dit plan inziet zal duidelijk zijn. Ik hoorde vanochtend Catherine Keyl er schande over spreken, dat zegt al voldoende om mijn stelling te bewijzen.
Een miljoen EIPO per werknemer uitgeven in een werkgelegenheidsproject mag dan veel lijken maar in Nederland komt het er ook wel ergens op neer. Er zijn in Nederland veel projecten die relatief veel meer kosten omdat er geen resultaat is! Of omdat de bestaande economie onherstelbaar wordt beschadigd. Met F-1 lukt dat niet, dat is volstrekt nutteloos en er wordt geen kwetsbare economie mee om zeep geholpen!
Is dit echt waar???
Ik ben sprakeloos. Dit gaat mijn verstand te boven...
Het mag wat kosten maar de Jager zit deze zomer mooi op Mykonos.
necrosis | 12-05-11 | 15:19
Ik vrees echter het ergste...
zeg maar jansen | 12-05-11 | 15:15
Best wel gvd....
Vrij naar Herman Tsjuiphof:
"Zij we er toch weer ingetuind."
@Che_cuevara | 12-05-11 | 14:54
Iedereen daar maar op stemmen, en zodra we eruit zijn nieuwe verkiezingen?
@mezelf
Moet zijn veel zuipen hard neuqen en weekje niet werken!
@Challenger
Weekje niet zuipen veel neuqen hard werken
En dan komen we eruit , zelf ook depressief
Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 15:58 |
Klopt, het is hopen op de Duitsers... maar helaas hebben de Duitsers geen normale partijen.
de banken(crisis) hebben er voor gezorgd dat de zwakke broeders naar boven komen drijven (USA drukt gewoon ff dollars bij). En hierdoor dus de hoofd oorzaak zijn. Dus ja. Wil dat niet zeggen dat de basis al vanaf het begin niet goed was. De uitbreiding van de EU om devaluatie tegen te gaan van de zuideuropese landen om onze concurrentiepositie te verbeteren is een desastreuze beslissing en keuze geweest. Nu wil men blijven uitbreiden om de pijn te kunnen verdelen. Hoe meer landen in de problemen komen hoe minder landen over zijn om het gelach te betalen. Maar ja, ik ben het met je eens. haha
Kalaforni | 12-05-11 | 16:11
als IK lang val word ik misselijk en bang voor de klap (krijg nl tijd om na te denken). In dat stadium zit ik (en zou de rest moeten zitten). Klik geloof wel erug zwaar depri volgens mij... hmm
@Challenger | 12-05-11 | 16:02
Had ik dat niet al duidelijk gemaakt in
Hölzenbein | 12-05-11 | 15:56 |?
Dacht het wel.
Zeg nou maar ook eens gewoon dat de banken ons geld vergokt hebben voor de economische crisis, en dat nu nog steeds doen. Zeg dan. Zeg...
@challenger
Vallen doet geen pijn , neerkomen doet zeer!
Hölzenbein | 12-05-11 | 16:04
ben eigenwijs of zie het niet goed maar griekenland is getroffen door twee zaken. De belangrijkste is dat het land gewoon op de pof leeft. We kunnen de punten hiervan (pensioenleeftijd, %ambtenaren etcetc). Hierbovenop kwam de bankencrisis. Ik wijt het falen van griekenland op het eerste punt. Anders zouden alle andere EU landen al zover als griekenland zijn. Sorry ben erg koppig.
@Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 15:52
Die lawine gaat er zeker komen.
Elke dag dat we langer wachten zal deze echter groter worden.
En de valuta oorlog dan ?!
Uit het potje ontwikkelingshulp ! Geen probleem !
ecologiste | 12-05-11 | 16:03 |
eens.
dat we vallen is zeker, wanneer niet, net als hoe hard zal de klap zal zijn als we de grond raken.
de jager zal wel een grieks lover hebben de KLOOTZAK.
den haag doe je doppen open , of als iemand een bommetje wilt plaatsen ook prima(Wakker worden)DAAR
@Challenger | 12-05-11 | 15:59
En dat protectionisme is onafhankelijk van de munt wel in vertrouwde handen bij onze banken nietwaar? Daar heeft namelijk niemand het meer over, over de gokpraktijken van de banken want die krijgen elke munt kapot.
Challenger | 12-05-11 | 15:52
OK Griekenland heeft gefraudeerd maar de goedbetaalde EU commissarissen en hun ambtenaren lijken me bijkans even erg. En ze zijn zelf ook niet bepaald happig om belasting te betalen. Nee wel heffen natuurlijk dat dan weer wel. min volk is het, een club Farizeers bij elkaar en ik heb het donkerbruine vermoeden dat het ieder jaar corrupter wordt zoals dat ook met bijv. de PvdA en de roverheid is gebeurd in NL.
Nigel Farage "The star-tangled banner will disappear"
shit waarom hebben we just Wilders.
www.youtube.com/watch?v=9BKmOn6SRBw
Toch had ik sterk de indruk dat onze Jankesert zich prima vermaakte op z'n Grieks: fotoneuqs.wordpress.com... maar ik kan het mis hebben.
Conan de Rabarber |
+1 hahaha
"Griekenland die rommelt met de boekhouding of de EU die nalatig is geweest?"
Dat vraag ik mij namelijk ook af. Iemand heeft geslapen of bewust geslapen.
Hoe hoog was overigens de pensioenleeftijd in Griekenland? En er is redelijk zeker een corrupte regering.
Hölzenbein |
zeg nou maar gewoon dat griekenland de grootste geldvretende oplichtende naaidoos van europa is.
Lening afboeken, uit de euro pleuren en grens dichtgooien met Europa. Laat ze het maar lekker uitzoeken en bij het MO aansluiten ofzo.
CoffeePatch | 12-05-11 | 15:58
Weet ik niet. Het IMF heeft de reputatie een keiharde saneerder te zijn die regeringen de arm op de rug draait. Ik denk dat er geen ontsnappen voor de Grieken aan is.
Toch had ik sterk de indruk dat onze Jankesert zich prima vermaakte op z'n Grieks: fotoneuqs.wordpress.com/2011/05/10/zor... maar ik kan het mis hebben.
vorige.nrc.nl...
Klein voorbeeldje. Andere links zoekt u zelf maar als u van mening bent dat het complete onzin is.
Hölzenbein
toch eigenwijs ben ik het hier niet mee eens. door maatregelen te nemen zodat de consument niet zijn geld in andere valuta`s kan plaatsen bescherm je je eigen munt. In moeilijke tijden moet je markt/munt protectionisme toepassen. Anders krijg je inderdaad wat jou link aangeeft.
Laatste comment van mij op dit topic vandaag. De gulden was niets anders dan de Nederlandse D mark en het Frederiksplein was niet anders dan een fillaal van de Deutsche Bank in Frankfurt. Dat vergeten er te veel hier. Naar de gulden terug kan niet. Zolang de Duitsers in de Euro zitten hebben wij geen keus, nog los van het feit dat de gulden een speelbal in de handen van de geldhandelaars zou zijn en volstrekt weerloos tegen die ratten zou zijn. Vergeet het dus maar. Terug naar de gulden roepen is domme nonsense.
Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 15:52 |
Van dat gegeven maken de Grieken dus dankbaar misbruik.
@Challenger | 12-05-11 | 15:52
"Griekenland die rommelt met de boekhouding of de EU die nalatig is geweest?"
Dat vraag ik mij namelijk ook af. Iemand heeft geslapen of bewust geslapen.
Hoe hoog was overigens de pensioenleeftijd in Griekenland? En er is redelijk zeker een corrupte regering.
Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 15:52 |
Écht zorgelijk wordt het pas als Spanje overeind moet worden gehouden; daar zijn we nu al met z'n allen voor aan het sparen.
Snijden is rechts en doormodderen is links. Ik ben rechts zijn jullie allen links? Snijden tot en met het bot tot het weg (griekenland plus iets) is kost meer als alles uiteindelijk verliezen (de euro plus alles).
Challenger | 12-05-11 | 15:08
Ik ben er van overtuigd dat de echt belangrijke politici en bankiers in Europa donders goed weten welke enorm gevaar er op de loer ligt. Persoonlijk denk ik dat Griekenland de hele EU mee kan trekken als het omvalt omdat de markten dan helemaal alle vertrouwen kwijt raken. Een failliet van Griekenland zal niet zonder gevolgen kunnen blijven en zal imho een lawine veroorzaken.
ecologiste
kortom; toen griekenland (die ff met de boekhouding heeft gerommeld herinner ik me) in de EU kwam was alles volgens de cijfers. Toen brak de crisis aan. Griekenland kwam geld tekort. EU ging ff de boekhouding controleren en bleek totaal niet te kloppen. Wie is hier dan degene die fout is? Griekenland die rommelt met de boekhouding of de EU die nalatig is geweest? Ik zeg Griekenland die ons al een hele lange tijd ons voor de gek heeft gehouden. Toch?
Hellehond | 12-05-11 | 15:43 | + 0 -
En de prinsenvlag natuurlijk!
zeg maar jansen | 12-05-11 | 15:30 | + 0
Nee Jansen.
Als je verkeerde analyses en aannames doet duurt het langer en kost het meer voor een probleem is opgelost. Daarnaast vind ik Griekenland verantwoordelijk maar ook dat we ze moeten helpen. Dat gaat niet met een wurgcontract!
@Challenger | 12-05-11 | 15:43
vorige.nrc.nl/europa/article2059561.ec...
Klein voorbeeldje. Andere links zoekt u zelf maar als u van mening bent dat het complete onzin is.
Challenger | 12-05-11 | 15:42
Europa is hier toch echt schuldig. Europa had moeten vasthouden aan de gestelde criteria
wiki:
1. Inflation rates: No more than 1.5 percentage points higher than the average of the three best performing member states of the EU.
2. Government finance:
Annual government deficit:
The ratio of the annual government deficit to gross domestic product (GDP) must not exceed 3% at the end of the preceding fiscal year. If not, it is at least required to reach a level close to 3%. Only exceptional and temporary excesses would be granted for exceptional cases.
Government debt:
The ratio of gross government debt to GDP must not exceed 60% at the end of the preceding fiscal year. Even if the target cannot be achieved due to the specific conditions, the ratio must have sufficiently diminished and must be approaching the reference value at a satisfactory pace.
3. Exchange rate: Applicant countries should have joined the exchange-rate mechanism (ERM II) under the European Monetary System (EMS) for two consecutive years and should not have devalued its currency during the period.
4. Long-term interest rates: The nominal long-term interest rate must not be more than 2 percentage points higher than in the three lowest inflation member states.
The purpose of setting the criteria is to maintain the price stability within the Eurozone even with the inclusion of new member states.
Roel-2008 | 12-05-11 | 14:52
Dat zal de PVV zijn die roept dat al tijden. Het is alleen horen zien en zwijgen.
Hölzenbein
ben benieuwd naar een toelichting hierop. lijkt mij namelijke complete onzin! correctie; het IS complete onzin!
En toch wil ik de Florijn terug:)
SjiekDeFriemel | 12-05-11 | 15:34
Goeie korte speech met humor en die kan Barroso in zijn zak steken. Deze ex-communistische Portugees is toe aan vervanging.
www.youtube.com...
Nigel Farage's commentaar van gisteren.
SjiekDeFriemel
lekker makkelijk europa de schuld geven. Wie boven zijn standaard leeft kan verwachten dat ie een keer tekort komt. Probleem is dat Griekenland niet zoals Amerika geld kan bijdrukken (zoals ze vroeger deden)
Als je het goed bekijkt zijn de oosbloklanden er beter van geworden. Duitsland en Frankrijk hebben er al langer geen zin meer in. Nederland waait met alle winden mee, dus waar wachten we nog op! Opheffen die boel en weer terug naar de oude EU en EEG.
Hölzenbein | 12-05-11 | 15:38 Jij bent eigenlijk een Griek hè?
De EU-poppenkast, waartoe wij allen behoren:
www.youtube.com/watch?v=XKcspYNzAmE
Wat een wereldvreemde reacties weer hier. Zonder euro was het ons na de zogenaamde 'bankencrisis' net zo gegaan als dat het nu met Griekenland gaat.
ecologiste | 12-05-11 | 15:37 De pinball-wizzard. Raar eigenlijk, een minister van financiën met een voorliefde voor spelautomaten.
necrosis | 12-05-11 | 15:31
Ik bedoelde eigenlijk ons referendum en ook de Fransen zeiden non trouwens.
maar dat van de euro was dacht ik Zalm met zijn homerische lach.
Het lijkt wel een opgezet spel van de Grieken om de Euro omlaag te krijgen. Maar voor wie!
Dit moet wel stoppen, die EU is een blok aan ons been.
Off topic. De nazibeul komt gewoon weer vrij alsof er nooit iets geweest is (en op de dam worden zingende dames gearresteerd). Te gek voor woorden.
ZDEV | 12-05-11 | 15:33 Geen flauw idee. Maar 'arachidi' is klootzak op z'n Grieks.
zeg maar jansen | 12-05-11 | 15:29
Kan niet want er is een wijnoverschot.
@Kaas de Vies | 12-05-11 | 15:28
Toen ik nog op vakantie ging naar Griekenland (Guldens/ Drachmes) had ik profijt van "onze" wisselkoers, ik ga al sinds invoering van de pleuro niet meer naar Gyroscountry.
@necrosis | 12-05-11 | 15:29
Werd het geld niet vergokt door een paar vooraanstaande grote banken? Zijn het niet dezelfde grote banken die nu nog steeds voor 'crisissen' zorgen en zich schaamteloos zelf belonen?
www.youtube.com/watch?v=9BKmOn6SRBw
Nigel Farage's commentaar van gisteren.
Hoe zeg je:
AAAAAAAAAAAARGHHHHH
op zijn Grieks?
Weg met de EU!
Weg met de Euro!
Weg met Schengen!
Kaas de Vies | 12-05-11 | 15:26
Als zij het niet doen moet Europa het doen, maar de ellende is dat Europa steeds meer beheersd wordt de de nieukomers. Van de 6 EEG naarf nu 27 EU landen en dat worden er nog meer en ze willen allemaal graag meegraaien met Portugal en Spanje en Ierland. Als je die landen gekend hebt in de jaren 70 en 80 en ze nu terugziet weet je werkelijk niet wat je ziet: enorme luxe daar. Prachtige infrastructuur, de mooiste nieuwe gebouwen en woonhuizen.
De F1 racebaan is natuurlijk een belangrijke stimulans voor de Griekse automobielindustrie.
Oh wacht...
necrosis | 12-05-11 | 15:31 Zalm was de minister van financiën destijds. Ger Zalm.
Dat zit ook wel eens op een broodje trouwens, Ger Zalm, maar dan is het gerookte vis.
Deze miljarden zijn heus niet het enige dat u zult bijdragen.
*start defibrillator* Leve Europa!
Olypimsche spelen Athene 2004. Heeft bijna 9 miljard gekost. Het meeste wat toen gebouwd was, is nu een ruïne (De moderne ruïnes van Griekenland). Nu gaan ze een F1 circuit bouwen? hahaha. Na 1 race kijkt niemand er meer naar om. Wat een land.
@ecologiste | 12-05-11 | 15:29
Ik kan me vergissen maar volgens mij was het Lubbers die onze Gulden verkwanseld heeft.
Einde van de Domheid | 12-05-11 | 15:28 Dan noemen we ze 'Uitvreters' maar het zijn ratten.
Probleem opgelost.
nieuwsuur.nl/video/239781-interview-me...
Dag EU... ik geeft het nog 1 maand.
ecologiste | 12-05-11 | 15:27 En Bachus die alles opzoop ja.
@Hölzenbein | 12-05-11 | 15:21
De Florijn (of Gulden) was destijds één van de "hardste" munten.
Maar jij weet natuurlijk waar het aan ligt....
*grijns*
necrosis | 12-05-11 | 15:25
Wij zeiden nee maar Bakellende wist het veel beter en heeft ons geminacht. Wij zijn keihard door hem en zijn maten genaaid.
Pritt, je 'analyse' klopt niet met de documentaire op Tegenlicht die een aantal jonge Griekse filmers gemaakt hebben omdat ze het moe zijn als 'ratten' betiteld te worden.
@necrosis | 12-05-11 | 15:25 | + 0 -
Er is niets mis met de euro, maar we moeten wel gewoon non-valeurs straffen. Stiekem is die lage euro best prettig voor ons, want het gaat rammend goed.
Leuk he, Europa? Gelukkig was het geen vooropgezet plan om u te laten bloeden voor de winsten van de banken. * kuch * Met de nationale belastingdiensten als meest eenvoudige incassobureaus.
Was het trouwens niet ene Zeus die Europa verkrachtte?
necrosis | 12-05-11 | 15:25 En dan is er het verdrag van Lissabon nog. Waren we ook tegen toen het nog Europese Grondwet heette.
Maar goed, de kruik gaat zolang te water tot ie barst.
En dan gaan we hier staken, facebooken en op een plein zitten.
@ecologiste | 12-05-11 | 15:25 | + 0 -
Ze willen niet, daarom zeg ik, laat maar klappen. Ze hebben een jaar al de tijd gehad hun best te doen, maar ze staken, zeiken en zeuren.
Binnenkort krijgen we dus een tsunami van Griekse gelukszoekers. Jan-Kees wordt daar waarschijnlijk dolblij van. Ik niet.
Ze zouden in 1 klap iedere Griek die daar bezit heeft in de vorm van veel goud, diamanten en zilver; in de vorm van meer dan twee huizen; in de vorm van meer dan 20.000 cash op de bank allemaal tegelijk procentueel zoveel van hun vermogen af moeten romen dat de schuld in ene keer is vereffend. Daarna het gehele belastingsysteem herzien en de corruptie tot in de essentie aanpakken. Dan kan het weer goed komen. Ze hebben ooit ene Heracles gehad die de Augias stal wist uit te mesten. Moeten ze nu ook doen, at once.
Waar blijven de Griekse goden?
@zeg maar jansen | 12-05-11 | 15:16
We hadden nooit mee moeten doen met de Euro, de Gulden was destijds een keihard betaalmiddel dankzij DNB.
Nu moeten we het doen met een munt waar sommige landen zich niet aan de afspraken houden wat betreft stabiliteit van de munt.
En volgens mij was destijds een ruime meerderheid van Nl TEGEN de Euro.
Maar waarom luisteren naar de meerderheid....
*diepe zucht*
Acceptgyros.. Mijn dag is weer goed. Maar vergeet niet dat JK straks weer buktos om de EU staaf der hongerige budgetoverschreiding analos inos ontvangtos te nemos.
Binnenkort heeft de ECB een Italiaanse president en een Portugese vicepresident. Nog een Griek erbij en de problemen zijn opgelost.
Laat de boel maar fijn klappen, dat doet het vroeg of laat toch wel.
Van pappen en nathouden wordt niemand beter, ook de Grieken niet.
Hölzenbein | 12-05-11 | 15:21 Florijnen, oranje-wit-blauwe vlaggen en de VOC mentaliteit volgens Balkenende.
En iedereen met een houten been gewoon aan het werk. Loempiaatjes omdraaien bij Mora. Om maar een voorbeeld te geven.
Een beetje Griek woont prima in een ton, zolang de premier maar niet zijn zonlicht blokkeert.
Meer hebben ze niet nodig.
@Parsons | 12-05-11 | 14:25
Precies! Terug naar de Florijn! O nee wacht...
Was laatst in Albanie, en die menschen wisten me te vertellen dat Griekenland een uitkering geeft aan menschen die in het zuiden van Albanie wonen en zich als Grieks-orthodox laten registreren in de regio die tegen het noorden van Griekenland aan ligt.
Die hoeven dus geen fuck te doen, en krijgen GRATIES geld van de Zorba's.....
@necrosis | 12-05-11 | 15:11
Volgens de regels wel maar men is hier ook kampioen schuiven met potjes. Die regelgeving is een wassen neus.
@eerstneukendanpraten | 12-05-11 | 15:14
Was zijn salaris maar "Spartaans".....
@hfakker | 12-05-11 | 15:03
Rol van brouwer Heineken is hierin ook bijzonder te noemen...
Als we Doekle Terpstra nou eens baas van Griekenland zouden kunnen maken, dan zou hij wel raad weten: dan gaat-ie Griekenland een andere naam geven en dan is de vertrouwenscrisis in één klap opgelost!
Mooie Europese constructie zou zijn:
Griekse eigendommen beschikbaar stellen als (deels) eigendom of pacht om met Nederlandse ondernemersmentaliteit en integriteit de boel daar te runnen.
Toeristen economie en bepaalde bedrijven een slinger geven etc.
Beetje winst maken en toch ook belasting afdragen, werkgelegenheid creëren...
@ecologiste | 12-05-11 | 15:10 | + 0 -
5 Miljard = peanuts, en als ik mij niet vergis al afgeschreven want de obligaties hebben de junk-status gekregen.
necrosis | 12-05-11 | 15:11 Niet vergeten dat die lul van een Zalm ons allemaal tien hele procenten te duur de euro in hees.
"Maar de staatsschuld nam met tien procent af". Zei de gluiperd.
eerstneukendanpraten | 12-05-11 | 15:14 Hij neemt ons allemaal op z'n Grieks.
Of voel jij je niet genaaid?
@80 | 12-05-11 | 15:08
Voor jouw comment ga ik géén "free 80" spandoek verven...
Jan Kees houdt wel van op zijn Grieks...
Of we even die 11 miljard schade vanwege de stakingen willen vergoeden. www.bild.de/geld/wirtschaft/griechenla...
cumshaft | 12-05-11 | 15:10 Het wordt tijd dat ie met z'n vriend een kind adopteert, kan ie meer tijd gaan besteden aan z'n gezin.
Deed het bij z'n voorganger ook goed.
@Eurotokkie | 12-05-11 | 15:08
Ben jij anti-NL?
Nederland was één van de weinige landen die zijn huishoudboekje op orde had volgens de Europese regels.
Dit ten koste van de bevolking, de sancties voor landen die zich daar niet aan hielden (Duitsland, en met name Frankrijk) werden nooit uitgevoerd.
*iets mompelt over braafste jongetje van de klas*
waarom steunt de pvv het kabinet nog? hup maak het kabinet demissionair zodat jan kees de jager niet nog meer brokken kan maken.
Onze banken zitte voor zeker 5 miljard in Griekenland (vooral ING) en ook voor de nodige miljarden in Portugal en Spanje.
Al deze landen kennen een schaduweconomie waarbij 20-25% van de belasting ontdoken wordt. Naar schatting zou het in Griekenland alleen al om 25 miljard per jaar gaan.
Ik ken alle drie de landen en kom er zeer graag. het is er goed toeven. In NL werken de mensen zich kapodt en ze leven nauwelijks maar in die landen staat het "Bourgondische leven" in hoog aanzien. En vooral de elite daar heeft het m.i. veel veel beter dan in NL.
Nu moet toch de gewone janboerenlul voor die levensgenieter weer zijn calvinistische zelfkastijding inte siveren. Life is Hell in nl. Dankjewel JaKees graaier
@Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 15:01 | + 0 -
"Failliet" (zover dat kan bij een land) laten gaan hoort er gewoon bij. De markt is keihard, maar wel eerlijk. Griekenland spant echt de kroon met financieel wanbeleid en de Grieken willen niets inleveren, Portugal beetje hetzelfde verhaal. Ierland en Spanje werken zich uit de naad alles weer op de rails te krijgen en zullen uiteindelijk de misere achter zich laten.
Het blijft niet bij de kosten van de aanleg van het circuit: "Wil het tot een akkoord komen dan moet Turkije volgens Ecclestone met een bedrag over de brug komen dat andere Europese wedstrijden ook betalen. Naar verluidt zou het gaan om een bedrag van ongeveer 25 miljoen euro, waar Turkije dit jaar de wedstrijd nog voor dertien miljoen euro op de kalender kon laten zetten." Dat Nederland geen GP meer heeft zal ook eerder hiermee te maken hebben dan met de geluidsoverlast.....
@Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 15:01 - Ik heb nu al grote twijfels over of we ooit nog een cent van Griekenland terug gaan zien. Wat momenteel gebeurd (zeker dat geheime overleg) riekt naar chantage door de Grieken. Onder het motto "Als Europa niet NOG meer geld geeft, laten we de boel klappos" wordt dus zo'n racebaan geregeld.
.
Er is nog steeds weinig veranderd in de fiscale policies van de Grieken, en ik vermoed dat dat komt doordat ze in Athene verdraaid goed weten dat het een dusdanige puinhoop is dat het ze toch niet zal lukken. Dan maar graaien wat je graaien kunt om zo je stemvee tevreden te houden. Dat ze Europa alleen nog verder de afgrond in trekken zal de Grieken souvlaki wezen.
Eurotokkie | 12-05-11 | 15:08 IJsland blijkt een druppeltje op een gloeiende plaat als je naar de Griekse situatie kijkt.
Bigi Bana Boy
Je eigen reele gedachte. Al zeggen mensen dat ik negatief ben zeg ik; nee, ik ben reeel. De vraag is alleen wat zijn de gevolgen als het zover is als het fout gaat. Want ik ben er van overtuigd dat het fout gaat. Een groot aantal indicatoren wijzen daarop. Echter hoever sleuren de probleem landen ons mee. Het gelach moet betaald worden (gezien in de huizencrisis gevolgd daardoor door de bankencrisis). En wij zijn degene. Waarom ziet niemand in de politiek dit echt in. Paniek zou toch nu al onderhand moeten toeslaan?
Griekse oud politici vragen ook nog een beetje:
www.telegraaf.nl/binnenland/9748154/__...
Dat u weet waar het naartoe gaat.
Laat Griekenland lekker de KK krijgen. Voor dat geld kunnen we beter Zandvoort oplappen!
*Acceptgyros nomineren doet als woord van 2011*
Parsons | 12-05-11 | 15:02 |
En hoe ze geld door de plee spoelen weet Den Haag heel goed want dit doen ze al jaren , dus deze landen hebben goed opgelet en naar Nederland gekeken .
Met andermans geld gokken ( bankiers ) en dan steun krijgen van de overheid als het mis gaat en dan ongestraft doorgaan .
Dans maar mee: www.youtube.com/watch?v=7umXXv6ItBI&am...
Juist: greece.greekreporter.com/2011/04/01/th...
@Snikkeldrift | 12-05-11 | 14:52
Turks contract loopt dit jaar af, nieuwe onderhandelingen zijn bezig.
@Gootbalkoning | 12-05-11 | 14:48
Je doelt op de Neuro en de Zeuro?
@ Pritt.
"onfrisse Griekse dingen" ROFLROFL.
*de bocht uit vliegt van het lachen*
@Eurotokkie | 12-05-11 | 15:00
Da's een inkoppertje, maar ik maak hem niet!
*voorzet lopen laat*
LOL @ "Acceptgyros". Wat een vondst!
Als altijd, de bron der economische waarheid: Economist on eurocrisis & Greece www.economist.com/blogs/schumpeter/201...
Challenger | 12-05-11 | 14:54
Thnx. Interessant stuk. Tsja, statistieken. Weet jij nog wie je moet geloven ?
@Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 14:56
Investeren in een failliet land is hetzelfde als geld door de plee spoelen.
Idem Ierland, idem Portugal, idem Spanje, idem IJsland, etc.
Kaas de Vies | 12-05-11 | 14:56
Denk na. Laten we ze vallen dan is al het geld wat wij er in hebben gestoken definitief weg. nu heb ik niet de illusie dat we het ooit terug krijgen maar het gaat om wat de markten dan doen. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Griekenland laten klappen heeft een enorm cascading effekt. En denk niet dta wij die dans zullen ontspringen.
Roel-2008 | 12-05-11 | 14:52
De nederlandse economie is in feite die van de Duitsers, wat dat betreft zijn wij gewoon een economische deelstaat. Iets anders doen dan de Duitsers (uit de Euro of uit de EU stappen) is dus geen optie. Maak jezelf niks wijs.
De Jager wacht nog steeds op die uitnodiging , hij slaap al dagen onder de brievenbus.
En dat terwijl racen met dure auto's een rechtse hobby is.
Toch iedereen tegen. Raar eigenlijk.
@Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 14:45
De enige die miljoenen verdient met F1 is Bernie, en de topcoureurs.
Het lijkt me simpel: geen Euro meer naar die landen, voordat zijn hun belastingssysteem onder controle laten zetten van de landen waar het geld vandaan moet komen.
Wij hierzo maar werken en toch redelijk netjes belasting betalen, en zij daarzo dat laatste dus in ieder geval niet. Als we ze dat niet afleren komt het nooit goed.
Zo onderhand zit ik er serieus over na te denken om naar Griekenland te gaan emigreren.
Stoppen met werken na mijn 45e, 13 EN 14e maand, mooi weer, goed eten, mooiere wijven dan hier en jullie in de rest van Europa lekker dokken voor mij.
Begin hoe langer hoe meer die Afrikaanse gelukszoekers te begrijpen...
Snikkeldrift | 12-05-11 | 14:52
Ik weet niks van F1 dus ik geloof je op je woord. Maar het ging mij om het principe. Wie verder wil komen moet blijven investeren en dat geldt dus ook voor de Grieken. En voor projekten als de F1 geldt dat we gewoon moeten kijken of het op korte termijn uit kan. Levert het geld op dan zeg ik doen.
Gewoon laten klappen, de straf die hoort bij financieel wanbeleid.
Volgend jaar eens proberen niet mee te betalen. Gewoon niet meer doen. (Voor dit jaar is het te laat, jammer)
Komt er eentje ´namens de Koningin´ dan wijs ik hem op Griekenland.
Dus ze hebben allemaal een zwembad. Een F1-circuit. De bijna slechtste positie in de EU. De vraag aan het IMF om steun. En nog hebben ze het lef om te vragen om loonsverhoging? Hey, Griekenland! Ga eens deaudt.
@Roel-2008 | 12-05-11 | 14:52
Er is al een partij die niet zo happy is met de EU.
@Bigi Bana Boy
Ben ik het niet mee eens. lees onderstaande maar eens.
www.rtl.nl/components/financien/rtlz/r...
Of zoals Syp zegt: www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren...
@Bigi Bana Boy | 12-05-11 | 14:45: gaat niet gebeuren. Kijk maar naar Turkije, daar komen er ook veel te weinig. 40 duizend ipv 140 duizend. De enige reden waarom ze daar nog F1 racen is omdat Ecclestone een langdurig contract met ze heeft gesloten. Griekenland heeft geen race-traditie, of het moet al een stukje rally zijn. De F1 komt pas naar Griekenland als er voldoende garanties zijn. Als ze moeten kiezen tussen Rusland, Qatar en andere danwel stinkend rijke landen, danwel landen met grote hoeveelheden inwonders en Griekenland zullen ze altijd daarvoor kiezen. Er komt geen F1 in Greece, en als het er komt is het er in no time weer vertrokken.
En welke partij durft nu als eerste aan te kondigen dat Nederland UIT DE EUROPESE UNIE stapt?! Die kan rekenen op een heleboel stemmen en dus een heleboel zetels. Zal op dit moment wel economisch gezien niet de handigste stap zijn, maar op de lange duur worden we er vast beter van.
De arrogantie van de Grieken lijkt onbeperkt.
Niet willen bezuinigen, pensioen op 55,nu weer een F1 circuit.
En wij moeten ons geld naar die Grieken overmaken. Is de Jager nu helemaal van de pot gerukt.
Hier miljarden bezuinigen en ze doodleuk naar Griekenland transformeren.
Laat die Grieken toch eens lekker in de stront zakken.
Challenger | 12-05-11 | 14:46
Ik weet niet of Spanje de volgende is. Mij dunkt dat ze daar op tijd wakker zijn geworden. De problemen van Spanje lijken er op die van ons (overspannen huizenmarkt, niet-solide banken). Het enige verschil is eigenlijk dat wij niet zo'n hoge werkloosheid hebben (als je WAO klaplopers er buiten laat) en dat onze economie in feite de Duitse economie is en dat we het geluk hebben dat het daar goed gaat. Zo heel veel verschilt Spanje dus niet van ons.
It´s time to declare war on socialist debt terror!
Het wordt weer tijd om het oude idee van twee verschillende euro's van stal te halen: een staalharde voor het calvinistische noorden en een boterzachte voor de vakantielanden.
het land is gewoon bankroet. We hebben keus uit twee kwade; uit de euro schoppen en al het verlies wegstrepen of doorfinancieren tot in den treuren. Politiek houdt zich stil, media houdt zich stil. Dit alles om onrust te voorkomen. Pas wanneer het (werk)volk het inziet (en voelt in hun portemonnee) is het te laat. Spanje zal snel volgen (met al de bekende landen ierland en portugal). Euro is te sterk tov de dollar die de amerikanen laag houden ivm concurrentiepositie. De landen die in de problemen zitten hebben geen grondstoffen of mega geld(goud) voorraden om op te teren (behalve spanje). Het zal doormodderen worden tot een van de landen stopt met doorfinancieren en dan breekt de pleuris uit!
Over die F1 baan trouwens, dat kan zelf een goed idee zijn als dat ding binnen een paar jaar geld gaat opleveren. Ik bedoel, willen de Grieken uit de ellende komen dan is investeren in winstgevende aktiviteiten natuurlijk een nummer één prioriteit. Als dat via een F1 baan kan dan is dat prima. Ik begrijp dat het leuk is om het als bespottelijke en schaamteloze luxe af te doen maar als die baan miljoenen gaat genereren dan zouden ze gek zijn als ze het niet deden.
De linkse milieulobby zou toch ook mordicus tegen een F1 circuitje moeten zijn in Griekenland. Elk jaar is daar al sprake van de meeste smogoverlast van heel Europa.
Acceptgyros +1
Ik heb een idee voor een tweede Oxy day. Misschien dat ze het dan snappen.
Het probleem is dat we geen kant meer op kunnen. Dat Griekenland nooit in de Eurozone had mogen komen is evident maar nu is het te laat. Terug naar de Drachme is geen oplossing noch is het een optie de schulden te herstructureren. Want in beide gevallen raken zowel wij als ook de Grieken zelf ernstig in de problemen.
Ergo er zit niks anders op dan de rit uit te zitten en het IMF de Grieken de duimschroeven te laten aandraaien. Een leuke boodschap is het niet, maar er is inderdaad geen andere mogelijkheid.
"In Nieuwsuur een interview met de Griekse econoom Yanis Varoufakis. Hij vindt dat de huidige steun en de eventuele nieuwe steun aan Griekenland totale onzin is. En Griekenland uit de euro zetten zou desastreus zijn voor Griekenland en de EU, aldus Varoufakis. Hij vindt dat de EU eigen obligaties zou moeten uitgeven om de crisis te bezweren."
nieuwsuur.nl/video/239781-interview-me...
@SJOEE!!!11 | 12-05-11 | 14:38
Tuurlijk is er een betere kandidaat. Geslachtsdiffuus is alvast het woord van 2011, heeft u de interne memo niet gekregen?
Griekenland faillit laten verklaren, uit de euro kikken klaar er mee, en dan gelijk ook Ierland, Portugal, Spanje en Italië uit de Euro
Acceptgyros: woord van 2011? Ik zeg doen. Tenzij er nog een betere kandidaat komt natuurlijk, het jaar is nog lang.
Zou dat circuit net zo succesvol worden als Turkije? Plaats voor 136.000 man waarvan er slechts een kleine 40k daadwerkelijk komen? Uiteraard wordt het fun-asfalt gepromoot als zijnde goed voor de werkgelegenheid (whuhahaha, het idee alleen al in Griekenland). Herman Tilke zit al te brainstormen over een bodemloze put aan het eind van het rechte stuk (uiteraard een quarter mile lang voor Drach-meraces).
Zou Jan-Kees weten dat er een prachtig F1-circuit reeds aanwezig is in Zandvoort.
Kost niets qua aanleg, hooguit wat miljoenen om die FIA-eikel om te kopen....
Onvoorstelbaar, hetzelfde als met de OS in Athene. geloof dat de kosten daarvan rond de 7 miljard euro lagen.
Ik denk toch dat ik maar in Griekenland ga wonen. Het klinkt wel heel relaxed: zwembadje, met pensioen op je 42e, het lekkere weer, luieren...
Wanneer leren we het nou eens, als zelf PvdA-ers ergens over twijfelen, betekent dat stoppen, noodrem, hard wegrennen:
www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/a...
Eerst ons eigen F1-circuit. Rond Schiphol. Hoef je die vogeltjes ook niet meer weg te jagen. Herrie? Maakt niet uit. Klagen ze in de Haarlemmermeer toch al jaren over. #ligteralsinds1927
Is er een kans dat misschien niet Griekenland de alleen schuldige is maar dat er iets is mis is met het noodplan opgesteld voor de eurozone als reactie op de crisis?
Ik weet het oprecht ook niet, en ik ben ook geneigd te zeggen dat 'de grieken gewoon ook pas met 67 met pensioen moeten', maar Griekenland is nu niet echt de enige met ernstige problemen. Portugal en Ierland.
Plus we kunnen Griekenland niet falliet laten gaan want dan valt het banksysteem om.
-weggejorist-
Het beste wat je kan doen is nu verhuizen naar Griekenland. Dan heb je nog wat aan je centen.
Binnen 50 jaar weten we het via wikileaks.
Maar dan doet het er niet meer toe.
En waarom in het geheim?
Waarom mogen wij niet weten wat er met ons geld gebeurt?
Ik geef die Grieken groot gelijk !
We krijgen de zwarte pythos.
@CoJoNes | 12-05-11 | 14:27
Inderdaad, laat hem maar eens uit de kast komen met harde Griekos feiten, in plaats van slap prive gelul.
Leven van de wind. Het kan in Griekenland.
www.youtube.com/watch?v=BdLMjUB7on4
Met dank aan uw pensioen (en dat van uw kinderen).
Is er niet een Griekse mythe die over de val van de Euro en de EU gaat? Zo niet, dan komt hij binnenkort, en wordt hij werkelijkheid.
Is er al een grap gemaakt over JK de Jager die het op z'n Grieks doet?
En dat terwijl onze politici zich decennia hebben verzet tegen een volwaardig circuit van Zandvoort dat indertijd hooguit een paar miljoen GULDEN zou hebben gekost.
"De Tweede Kamer is van verkansie teruggeroepen om stiekem te vergaderen met MinFin Jan Kees de Jager over onfrisse Griekse dingen."
De Jager was toch al uit de kast?
Dat YanKees het nou lekker vindt om op zijn Grieks genomen te worden.. ik voel er weinig voor.
Maak van het probleem van de Grieken niet het probleem van 0031. Dank U!
KPN wist dit allang.
"Als we niks doen, kost het ons veel meer."
- J.C. de Jager
Als dat zo is, Jan Kees, laat dat maar eens zien dan. Het is er tijd voor inmiddels, vind je niet? Kom maar eens naar buiten met die rapporten waaruit dat blijkt. Of zijn die er niet? www.bigwobber.nl/
Acceptgyros + heel veel.
Dank, Pritt!
Voor de Jager zijn Paal bukken we allemaal! En toch gaan we het allemaal gewoon laten gebeuren. Ik zie ons namelijk niet in protest komen. Iets wat we eigenlijk wel zouden moeten doen, maar dan met hele land. Alles maar dan ook alles plat! Maar ja wij hebben teveel te verliezen, wij hebben een baan. Protesteren is voor werkelozen en mensen met toch al een schijtbaan.
Vanaf het begin was het al niet verstandig om een land dat altijd zijn munt terugzet, toe te laten tot de Europese monetaire unie.. Eens in de zoveel jaar werd de drachme teruggezet. Met de komst van de euro kon dit niet meer. En dat gaan we nu merken.
Zou Gerrit Zalm nog rustig slapen?
De een uit de kast, de ander uit de euro...
Het Griekse woord voor "schaamteloos" is "αδιάντροπος"!
www.telegraaf.nl/binnenland/9748154/__...
Oh en 'Griekse crisis kan uitzaaien naar eurozone'.
Je verwacht het niet: l7l.eu/Xh1a1
Stop met de waanzin die de EURO heet nu het nog kan!
REAGEER OOK