achtergrond

Geenstijl

NRC-lezer zwaar negatief over nieuwe NRC.nl

ernstjanfout.jpg Voor wie het gemist heeft: NRC.nl heeft een nieuw behangetje. Chef Internet en fucking hipster Ernst-Jan Phauth (info) heeft de vrije hand gekregen van grote baas Peter Vandermeersch en dat zullen we beleven. Alles draait om actualiteit. Via een best wel eigenpijperige flashheader legt duo Halfhoog Laarsje & BrilopHoofd de nieuwsgierige nieuwsconsument in Jip & Janneke taal uit hoe de fonkelnieuwe site werkt. Het Nieuwe Verslaggeven noemen wij het al gekscherend. Vanaf nu leest u op NRC niet alleen het nieuws. Maar ook de reden van het bericht. Wat de bedoeling is achter een tussenkop. Het hoe & waarom van de witregel. De diepere beweegredenen van dat ene gedachtestreepje. Achter welk type laptop de redacteur in kwestie zit. Wie er op de redactie het eerst een intelligente openingszin heeft bedacht en of er tijdens het tikken van het artikel al dan niet aan bepaalde voortplantingsorganen is gekrabd. Vetkoele nieuwsgaring 2.0 naar de online krantenenthousiasteling toe dus. Maar wat vindt die bezoeker zelf eigenlijk van nieuwe website? Momenteel heeft Ernst-Jan zijn handen vol aan het wegjorissen van comments die zijn megalomane projectje te hard afzeiken. Desalniettemin konden we enkele pareltjes van gebruikerservaringen voor een vroege moderatiedood behoeden. Een bloemlezing:
Wat jammer, dat onder het mom van verbetering zo’n enorme stap achteruit wordt gezet. Ik ben er geen voorstander van. Heb namelijk het idee dat het ontwerp van deze site nog niet helemaal af is? Flipperkast en inhoudelijk zwak. Over de opmaak ben ik minder te spreken; erg onrustig en kinderlijk. Ik vond de oude site bijzonder overzichtelijk, en verreweg de beste van alle krantensites. Jammer! Ik krijg de laatste de tijd de indruk dat NRC Handelsblad op alle fronten aan het veranderen omwille van de veranderingen zelf is. Rommelig, beperkt qua informatie en vol met fouten. Slechte navigatie en sommige links werken niet eens. Na die misleidende actie met een ‘gratis’ iPad, wederom een misser van het nrc team. Kans is groot dat ik binnenkort ga overstappen naar een andere krant. Afschuwelijk. Allemaal goed en wel, die actualiteit, maar de NRC-lezer wil toch ook wel eens iets nalezen? Ik wil helemaal geen snel en kort. Waar is de functionaliteit van de oorspronkelijke site gebleven? En in de volgende stap gaat NRCNEXT serieuze journalistiek bedrijven. Nu is het net een veel te drukke website van het kinderjournaal met te veel foto’s en kleurtjes. Jammer dat het bijna altijd uitkomt als men zichzelf de hemel in prijst er van achteruitgang sprake is. Dit is voor mij ook de eerste conclusie voor deze vernieuwde NRC. Technisch heeeeel slechte reclame voor het NRC. Zolderkamer kwaliteitje. Zeer rommelig en onduidelijk. De digitale editie sluit zich af in een ipad ghetto voor digibeten lijkt het. Hoogst irritante advertentieomslagen, lightweight knip en plakwerk ‘from the pages of time magazine’ en nu een baggerwebsite waarbij “de enige hiërarchie [..] is de actualiteit.” Kan ik net zo goed weer een papieren editie nemen! Erg jammer en zonde. Van een mooie zakelijke, overzichtelijke, nrc waardige webpagina naar een simpele headlinersite alla Nu.nl. Ik ben er persoonlijk niet kapot van, nieuws en lolligheid krijgen dezelfde waarde toebedeeld door de links-rechts layout. Heel erg jammer! Ik krijg sterk het gevoel dat NRC ambieert om een een soort GeenStijl met pretenties te worden. Jammer, te onrustig en er staat gewoon te weinig informatie om in een oogopslag te lezen. Geen goede keuze om actualiteit tot alles bepalend principe te maken. Ik vind het er ook niet overzichtelijker op worden. Daarnaast is de broncode echt van beginners niveau. Ik vind het erg onoverzichtelijk. Ik vind het helemaal niets; een grote stap achteruit. Draai maar weer terug. Vreselijk!! Ik kan juist niks vinden nu! Het was zo mooi strak en netjes, en nu dit…lettertype is helemaal verkeerd. Nu moet ik helaas op zoek naar een nieuwe startpagina. De zoveelste ontzettend droevige ontwikkeling sinds Vandermeersch’ aantreden! Ik zeg tsk. NRC gaat met zijn eigen kindje concurreren. NRC.nl was juist – tot gisteren – een rustige, overzichtelijke site met kwaliteitsnieuws, nu is het afgezakt tot een goedkope prul-website waar er duizenden van zijn. Je vraagt je af of de internetredacteuren van NRC-H haar lezers wel kent. Deze verbetering doet me denken aan mijn bank die een dichtbij filiaal sloot om “mij nog beter van dienst te kunnen zijn” in het kilometers verre hoofdkantoor. Ik heb een webabonnement, maar als dit zo doorgaat ben ik weg. Neen, van deze “opleuking” ben ik ook geen voorstander. Als fervent NRC lezer die meestal in den vreemde vertoeft, ben ik zeer teleurgesteld in de nieuwe opzet van de NRC op het web. Welk bedrijf heeft deze site ontwikkeld? Het lijkt erop, dat ze naast de technische onkundigheden hun klant NRC er niet van wisten te overtuigen, dat de opmaak van deze NRC Internetversie communicatief zeer amateuristisch overkomt. Ik vrees dat ik maar eens aan nu.nl moet gaan denken. De nieuwe NRC is het niet eens waard om gratis te worden gelezen en dus uit mijn favourites verwijderd. Deze site is het gevolg van de twitterrevolutie, waar ik totaal niet op zit te wachten. Zag dat de code van de site vol staat met verwijzingen naar nummers van de Jeugd van Tegenwoordig. Niet echt netjes…watskebeurt, watisnjou etc. Waardeloze nieuwe website. Rommelig en onoverzichtelijk en vooral de kreet “Zo leest u op nrc.nl als allereerste wat u nú moet weten en wat het betekent” schiet me in het verkeerde keelgat. En nog steeds krijg ik: Not Found The requested URL /digitaleeditie//NH/2010/11/20101213___/1_01/index_text.html was not found on this server. ik vind het helemaal niets!! het is een soort DUPLO versie van de nrc geworden… gefeliciteerd Ernst-Jan Pfauth, je hebt een hele mooie informatieve website om zeep geholpen!!! Waar staan de columns van Frits Abrahams? Jammergenoeg moet ik mij aansluiten bij de vele negatieve reacties die de krant te denken moet geven. De opstelling van E.J. Pfauth is pedant. Wat een totale onderschatting van de lezer. Snel en kort is prima, maar dan wel goed en geïnformeerd. Zonde, echt. kort samengevat: nieuwe site is een misbaksel Gek mijn eerdere reactie is verdwenen, iets te onwelvallig misschien? of werd de suggestie dat de Telegraaf beter is voor de actualiteit niet gewaardeerd? Wat een drama, deze nieuwe lay-out. En hebben jullie de site al eens door een html validator gehaald? Het wemelt van de fouten. Niet verbazingwekkend als je html begint zonder de doctype te specificeren. Het is een wonder dat de meeste browsers er nog raad mee weten. Verschrikkelijk! Lelijk! Onoverzichtelijk! Help! @Ernst-Jan Pfauth waarom geen respons op al de negatieve reacties? Eindelijk blijft mijn 4de reactie wel staan (dit is de 5de poging), meneer Pfauth waar zijn mijn eerdere reacties gebleven? Er klopt totaal niks van de tijdstippen die jullie noemen bij het nieuws. Waardeloos. Ik heb een abonnement genomen op een krant. Niet op een nieuws blog zonder enige structuur. Na het lezen van deze reacties ben ik toch wel benieuwd wat het testpanel van de nieuwe site heeft bevonden, om doorslaggevend te zijn. De zogenaamde vernieuwing is in elk geval één grote ramp. Ik vind het jammer voor degene die dit heeft bedacht, maar het is echt niet waar ik (en het merendeel) van de gebruikers op zit te wachten. Alles mist. @Ernst-Jan Pfauth: hoevaak word ik nog gewist? Bent u niet gewend om met verschillende meningen om te gaan? Wees verstandig: draai alles snel terug, nu kan het nog en zullen de lezers het jullie vergeven. Update: En dan houden we ermee op hier op NRC.nl.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.