
Deze week kreeg ex-MP Jan-Peter Balkenende de hoogste Nederlandse onderscheiding. Niet voor een buitengewone prestatie, niet voor Nederland 'op de kaart zetten', maar voor
het op de winkel passen. JP Balkenende als rentenierende opa met sloffen voor de open haard onder een schemerlamp. Het is exemplarisch voor de lamlendige Jan Salie-geest die rondwaart in Nederland. Een kabinet dat gegijzeld is door een partij die terug wil naar de tijd dat 'toen geluk nog gewoon was'. Geen verhoging AOW-leeftijd, geen aanpassing van de verstarde huizen- en arbeidsmarkt, winkels lekker dicht op zondag. Nederland trekt een nieuwe Waterlinie op en gaat rustig slapen. En terwijl Jan-Peter riep om de
VOC-mentaliteit (over grenzen heen kijken, dynamiek, toch?) grijpen de Aziaten de macht. Deze week bracht het Chinese Xinmao - volgens een Nederlandse aandelen-expert 'volkomen onbekend' en 'dus geen grote speler', een mogelijk (niets is zeker) knock-out bod uit op kabelproducent Draka. Ik raad de aandelen-expert aan om naar China te reizen en in het vliegtuig het boek
De Eeuw van Azië van
Kishore Mahbubani te lezen (zie hier interview
Tegenlicht). Ik heb het in 2008 gedaan en ben geschrokken.
China heeft veel steden met 5 miljoen plus inwoners, het Chinese Tudou is vijf keer groter dan YouTube, de Industrial & Commercial Bank of China is een van de grootste banken in de wereld, Shanghai is de grootste haven ter wereld, de geldreserves van China bedragen $ 2.400 miljard.
China ontdekt Nederland, zegt minister
Jan Kees de Jager, en dan heb ik het niet over de afhaalchinees met 150 gerechten op de kaart. Er is een nieuwe afhaalchinees en die komt kennis halen. Kennis over het havenbedrijf:
Cheung Kong (wie kent het niet?) is eigenaar van
ECT, het grootste containeroverslagbedrijf in Rotterdam, en ook van Kruidvat (daar verkopen ze schitterende
spulletjes gemaakt in China). Kennis over auto's,
Geely koopt Volvo; Xinmao komt kennis over glasvezeltechniek halen. Net zoals de Japanners de unieke printerkennis van Oce hebben gehaald.
Dus toch de afhaalchinees? Ja, ja we hebben wat afgelachen om die Chinezen, denk eens aan die eerste Chinese auto in Nederland, de Landwind; de auto faalde hopeloos in een crash-test (
nog één keer lachen). Deden we ook met de Japanners. Nu zijn ze
terug en hebben veel geleerd. In 2005 kocht Lenovo de PC divisie van IBM en is nu nr. 4 op de markt. Onderschatten is ook een vak.
En de Aziaten weten de kennis goed te gebruiken. Acer computer (Taiwan) is nu nr. 2 op PC gebied, Toyota (Japan) nummer 1 in auto's, Samsung (Zuid-Korea) is het grootste bedrijf in consumentenelectronica en nu eens niet met alleen goedkope apparaten (nr 2 in tablets na de Ipad). En er wordt goed verdiend! Er waren in 2010 voor het eerst
meer miljonairs in Azië dan in Europa.
Wat doet het kabinet Rutte? Maxima Verhagen wil
800 miljoen besparen op allerlei bureaucratische subsidieloketten, uitstekend idee. En de
Kafkabrigade, Eerste Hulp bij bureaucratisch onbehagen, kan aan het werk.
En what's next op het overnamefront? Ik zet in op DSM en ASML. Mijn advies: Ga als de gesmeerde bliksem naar Vught. Ga Chinees leren bij de 'nonnen'. 好运气!
Peter Verhaar
--
lees mijn blog over banken, brokers en beurzen
www.bank.blog.nl
www.pfverhaar.nl
Reaguursels
Inloggenja jongens, over vijf jaar spreken we allemaal chinees. ondertussen betekent zo'n knock-out bod wel dat een hoop nederlandse rijkelui nog ff wat rijker worden van het chinese geld dat tienduizenden kinderen ongetwijfeld hebben verzameld in de naaiateliers van Nike. met 60% belasting betekent dat de overheid, right?
we kunnen dus beter netjes 'dankjewel' zeggen, alhoewel ze dat daar toch niet verstaan.
Valmona | 28-11-10 | 08:43
Lees gerust even -=PyP=- | 28-11-10 | 01:38 vlak boven jouw posting. Daar ben ik het in elk geval mee eens. Specifiek PVV heeft er verder weinig mee te maken, Nederlandse bekrompenheid en gezapigheid te meer. Grotendeels bestuurd door babyboomers die het wel prima vinden zo en die niet al te ver de toekomst meer in kijken (die hebben ze niet meer), zijn veel Europese landen de ambitie en 'drive' kwijt die China en India wel hebben.
Toch winnen Chinezen het op twee punten voorlopig nog niet:
Ze kunnen niet tegen drank en hebben hele kleine pikkies.
Geen zorgen. Over een paar jaar klapt de CCP in elkaar door corruptie en burgerlijke onrust, en daarmee ook het land en de economie. Waarna de Nederlandse belastingbetaler (ja, dat zijn jullie) op mag draaien voor het redden van al die westerse bedrijven die nu hun geld in China investeren. Dat zijn ze dan namelijk kwijt. Dat is in China de afgelopen honderd jaar al een paar keer gebeurd. Mijn Chinese schoonfamilie (inclusief een aantal partijleden) weet wel beter: zij sparen geen cent bij Chinese banken, maar zetten alles op westerse spaarrekeningen.
Japan werd voorheen ook als een 'gevaar' gezien, o,a. door de VS. Hun bedrijven (en daardoor ook de economie als geheel) liepen als een trein. Uiteindelijk was Japen misschien meer complementair dan echt een concurrent die zorgde voor banenverlies. In de handel gaat de winst van de een niet direct ten koste van die van een ander. China maakt andere dingen dan wij of en kunnen niet overal tegelijkertijd goed in zijn.
Mis in Nederland (en op microniveau ook bij mezelf) wel ambitie, maar misschien komt dat omdat Nederland op veel gebieden 'af' is. Als je ziet waar wij ons druk over maken... Maar waar moeten wij ons nu echt druk om maken? Denk wel dat deze regering betere prioriteiten heeft dan de vorige, maar het is nog steeds niet alles. De Chinezen doen trouwens ook lang niet alles perfect en hebben/krijgen hun eigen problemen.
liever china, dan de VAE.....
balkenelende: ''Ik heb het in 2008 gedaan en ben geschrokken.''
*besteld een 116 met nasi*
Uiteraard is het zo dat in het benauwde xenofobe PVV denken dat deze weblog beheerst China uitsluitend als een bedreiging gezien wordt. Is dat terecht? Lijkt me niet, over enkele jaren zal het inkomen ook daar gestegen zijn, zal men beseffen dat dat er flink geinvesteerd moeten worden om het leefmilieu enigzins te herstellen en wordt China net zo'n land als de andere Aziatische tijgers, een gewoon land (met een gigantische vergrijzing op komst door de 1 kind politiek) in veel opzichten, waarvan we echter ook kunnen leren. Bange mensen zien alleen gevaren.
Goede column, laat het gepeupel maar eens nadenken ja
En overigens zie ik China niet als een bedreiging, maar als een zegen. Ambitieus, voortuitstrevend en groots denkend. Alles wat wij zijn verloren in de loop der jaren.
@Zoetwaterpanharing | 27-11-10 | 15:43
Mooie links. Ik had het vanavond nog over de kleinzieligheid van de media in Nederland. Terwijl Europa instort, China 30 kerncentrales neerzet en de VS machthebber af raakt, hebben wij het over fractieleden van de PVV die alcohol hadden gedronken. We hebben het over Milly Boelen, we hebben het over Hillen.
.
Wat een zielige bende zeg. We verdienen het gewoon om terug te vallen naar een tweede wereld land. We hebben geen flauw benul meer wat belangrijk is.
Heb een tijd met een Chinees gechat. Hij wou graag zijn engels opvijzelen. Dat was leuk. Het zijn enthousiaste hardwerkende mensen. Heb er veel respect voor.
-weggejorist-
DSM is toch allang van China?
In China werd de nobelprijs winnaar gevangen genomen omdat hij pleitte voor gelijke rechten voor iedereen, wij hebben de omgekeerde situatie: Wilders pleit voor ongelijkheid in de samenleving...
Hier in het westen wordt teveel geluld voordat er iets wordt neergezet cq geproduceerd. In China hebben ze daar geen last van. Een idee wordt een plan en het wordt uitgevoerd punt. Daar komen wij verwende westerlingen met hun commissies, inspraakgroepen en belangengroepen. We leggen het al af voordat we beginnen van de chinezen. Dit gaat pas veranderen als de chinezen hun welvaartsniveau hebben verhoogd tot het onze. Dan is produceren in China niet langer 'goedkoper' en komt de productie wer terug naar Europa. Alleen verspillen wij zoveel geld aan de EU dat wij zullen struikelen voor de finish cq. het geld op is om deze periode te overbruggen. Globalisering werkt hetzelfde als communicerende vaten.
Ga eens met zijn alle voor de landkaart staan en kijk eens een klein beetje naar rechts.... wat zie je daar Duitsland JAWOL DUITSLAND JA!!
Nou ben ik helemaal niet produits heb ook helemaal niks tegen die mensen we lijken er tenslote veel te veel op je kan het ontkennen tot je een kilo weegt maar het is nou eenmaal zo.
Maar deze mensen willen wel werken, zit er zelf veel te veel om het te kunnen beamen.
Maar wat doen wij.... lekker regeltjes verzinnen om maar niet te hoeven werken, en vooral de mensen tegen houden die dat wel willen!
Dus wat doen we, we kijken nog steeds te veel naar links!! Juist daar ligt een Eng land!!vol met regeltjes unitjes en allerlie andere enge dingen!
En links en rechts weet je wel waar waar je Cohen rechts zit!?
Ben toch niet zo bang voor de Chinezenvoorlopig.
Ze kopen nu in Nederland de strategische grondreserves van corporaties en speculanten op van de banken, maar daar zal nooit echt meer op verdiend gaan worden. Verder missen ze het culturele inzicht om hier succesvol te worden.
Anderzijds zal door de lage wisselkoers de export van China nog wel even groeien, maar met het stijgen van de welvaart en het beklimmen van de piramide van Maslov zullen honderden miljoenen Chinezen straks ook gaan eisen dat er iets gedaan wordt aan pensioenen, veiligheid, schone lucht, omgevingskwaliteit, medenzeggenschap en inspraak, minder corruptie, meer rechtszekerheid en als ergste van alles een vorm van Democratie. Uiteindelijk wordt China dan een soort Korea / Japan. Belangrijk zeker, maar met zoveel te doen in eigen huis dat Europa weer aan haar eigen identiteit en groei kan gaan werken.
Liev, leuk en aardig, maar Youtube is toch echt beter:
www.youtube.com/watch?v=_jLGa4X5H2c
www.tudou.com/programs/view/vWVbVewtmv...
Airbus en Boeing buitelen over elkaar heen om in China vliegtuigen te bouwen. China pikt de kennis op en bouwt aan Comac. Dan is het duopolie doorbroken en is het een kwestie van tijd tot Comac de oudere twee overvleugelt.
www.smartplanet.com/technology/blog/th...
.
Terwijl wij in Europa neuzelen over elke 100 km hogesnelheidslijn, bouwt China aan het grootste en snelste hogesnelheidstreinnetwerk.
english.people.com.cn/90001/90776/9088...
.
Tegelijk vindt een enorme expansie plaats van de vliegvelden voor al die 5mln+ steden. Dat beconcurreert de nieuwe spoorwegen nauwelijks, beide netwerken zijn hard genoeg nodig om de reishonger van de nabije toekomst in China te stillen.
www.chinadaily.com.cn/bizchina/2008-01...
.
Waar wij neuzelen over ook maar de mogelijkheid van een nieuwe kerncentrale, neemt China ze gewoon in serieproductie:
www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/...
Onze CO2-uitstoot in China via geïmporteerde producten zal dus voor een deel vervangen worden door kernenergie. Daaaag PvdA, daaaag GroenLinks!
.
Tegen de achtergrond van de economische groei bouwt China aan een defensiemacht die er op gericht zal zijn Amerikaanse strijdkrachten zoals battlegroups-met-vliegdekschip op afstand te houden.
www.rand.org/pubs/research_briefs/RB21...
.
Langzaam maar zeker bouwt China aan een bemand ruimtevaartprogramma. Nu al zijn de VS afhankelijk van de Russen voor bemande vluchten en de vervanging van de shuttle laat op zich wachten. Het ene naar het andere vervangingsprogramma in de VS gaat verloren in politieke discussies - geldgebrek gemaskeerd achter fraaie nieuwe draagraketten die niet verder meer komen dan papier of computersimulatie. Als er een nieuwe race naar de maan of Mars komt, gaat China die leiden.
www.spacedaily.com/reports/China_Kicks...
Als Nederlanders graag maar 28 tot 32 uur per week willen werken en zeiken over vakantiedagen, CAO's, overheidsbaantje dan is het een kwestie van jaren voordat de Nederlandse economie het aflegt tegen Oosterse concurrentie. Babyboomers ontspringen de dans misschien nog met hun riante pensioenen maar onze generatie gaat de klappen krijgen als we niet gewoon massaal de mouwen opstropen. We ontkomen niet aan de 48-urige werkweek, doorwerken tot je 75e, enneen lager minimumloon. De verzorgingsstaat is dood. Hoog tijd dat de babyboomers solidair worden met de volgende generaties. Inleveren, en werken, nu!
@NoMinister | 12:52:
Hear, hear...
Toch grappig dat ik niemand hoor roepen over de VS, die zijn echt al afgeschreven...
@vraagstaart | 27-11-10 | 11:55
nasi goreng is indonesisch, wil niet muggenziften, maar toch.
Die AOW leeftijd verhoging is onnodig. Niet alleen is die alleen van toepassing op jongeren maar de gemiddelde leeftijd waarop de mens in Nederland stopt met werken is hier 61.2. Dus, krijg eerst al die ouwe babyboomerts maar tot hun 65 aan het werk, anders heeft het geen zin. Dit levert trouwens zoveel op dat niemand meer tot zijn 67ste hoeft te werken. Dus niet van die onzin uitkramen.
Ook de China-bubbel zal een keer keren of klappen. Dat gebeurt namelijk altijd.
Zolang China haar inwoners en die van Noord-Korea in de totalitaire greep houdt zoals nu, vind ik het niet zo'n fijn land.
Ik loop echter wel gewoon op sportschoenen die door een Chinees zijn gemaakt, die daardoor weer een kommetje rijst kan kopen, en zijn partijleider een rijsttafel.
Beware the sleeping dragon. For when she awakes the Earth will shake. Citaatje van Churchill, wordt heel vaak foutief aan Napoleon toegeschreven.
Bigi Bana Boy | 27-11-10 | 12:49
Je kan veel zeggen maar ik ben aardig op de hoogte dacht ik zo. Ik ben zelf betrokken bij het bouwen van marineschepen, maar dat terzijde. Daar vallen tevens onderzeeërs onder. Ik ken die dingen van binnen en van buiten en weet dat je een onderzeeër kunt bouwen in een tijdsbestek van jaren, maar de knowhow en ervaring, daar heb je decennia voor nodig.
Ik heb het niet over het bouwen van enkele onderzeeërs, maar over het opzetten van een vloot met de macht van de US Navy, dat gaat China niet lukken in de 21e eeuw, kan ik je verzekeren.
seven | 27-11-10 | 13:48
De grap is nou juist dat China een steeds opener samenleving wordt terwijl in het 'vrije' Westen de boel op slot gaat. Dat is ook te merken aan kleine dingen, zoals bijvoorbeeld het biometrische paspoort, de identificatieplicht en nu de ACTA en SWIFT verdragen. Maar ook aan grotere zaken zoals de reactie van het Westen op Wikileaks. Hoezo 'vrije' westen?
Nu heeft het westen nog een voorsprong, maar als al die vrijheidsbeperkende maatregelen zich voort blijven zetten zie ik het wel somber in. Althans we worden geen derde wereld land, maar het Westen is in ieder geval niet meer leidend.
Doen ze iets met aandelen en zo? Dan kunnen wij SNEL groot aandeelhouder worden en mee profiteren van hun winst....
En het allerleukste is nog: straks mogen wij onze eigen kennis terugkopen - maar tegen die tijd hebben wij er geen geld meer voor.
-
Het is kwart over twaalf. Als wij niet héél hard gaan werken aan onze eigen kennis, dan kunnen wij NU stoppen met het afmaken van de tweede Maasvlakte.
-
Hou de laag opgeleiden buiten, stop met het investeren in dombo's en in middelmaat, stimuleer intellect en uitblinkers - de e n i g e methode om straks nog een beetje bij te blijven.
Volg Kishore Mahbubani al een tijdje geweldig sprekert maar niet alles wat die zegt is even juist. Ik zal daar verder niet op in gaan aangezien 99.99% van het reaguursel hier tot vandaag nog nooit van de man gehoord had.
Bigi Bana Boy | 27-11-10 | 12:44
ps Simpel gezegd, als het natie tegenover natie wordt ipv globalisering verliezen kleine landen het eerst.
Bigi Bana Boy | 27-11-10 | 12:44
Niet te negatief, juist op de wereldmarkt kent NL zijn weg. China is vooral heel groot, maar niet echt veel welzijn/welvaart/kennis pp. Daarvoor, voor creativiteit, en ontwikkeling, is vrijheid belangrijk. Mensen onder dwang worden minder creatief. Daarbij dat NL feitelijk de haven van Antwerpen uitbaggert en via Westerschelde uitdiepen via NL toegankelijk maakt voor grotere schepen en dus de sponsering een havenconcurrent is geen liberale afspraak, maar stamt uit nationale tijden. Een afspraak die trouwens teveel in het voordeel van België wordt uitgelegd btw, 19 eeuwse (18xx) akte spreekt over toegankelijk houden voor zeilschepen.
Stenigen is zooo 2010. Een nekschot heeft de toekomst!
@peter: DSM heb je mis, dat is een paar jaar geleden al gekocht door de Saudi's.
@Einde van de Domheid | 27-11-10 | 12:54
De PVV is slechts van tijdelijk aard en niet meer dan een oprisping geboren uit een relatief gevoel van ongenoegen. Het "erop en erover" wat azie doet met de wereldeconomie zal veel langduriger effecten op ons dagelijks leven teweeg brengen, waarop wij het zicht en het antwoord nog niet hebben.
China is trouwens ook erg goed in recyclen.
Na een doodvonnis worden direct alle bruikbare onderdelen uit het slachtoffer gesneden en verkocht voor veel chinese roepias aan amerikaanse obesitas patiënten.
Fantastisch.
De Chinezen zijn momenteel bezig met een holocaust op complete ecosystemen en diersoorten, vanwege hun onnozele bijgeloofjes (remedies tegen kleine p**mltjes enzo) en nietsontziende hebzucht .... iesj cultuur.
www.youtube.com/watch?v=C2UKgLsOhRM&am...
www.youtube.com/watch?v=cU50tBkFzD0&am...
Kabouter Klop | 27-11-10 | 12:51
Dat is een van de redenen dat ik me erger aan de PVV agenda.
Vervolgens aan de intensiteit waarmee die wordt neergezet.
En daarop volgend de verdediging van alle alle ruis binnen die kleine agenda.
We moeten van onze eigen kracht uitgaan. 1.500.000.000 Chinezen winnen het altijd makkelijk van 16.000.000 Nederlanders. Factortje 1.000.
Infrastructuur, onderwijs, bevolkingssamenstelling, gezonde mentaliteit, innovatie et cetera zijn belangrijk. Randvoorwaarden zijn veiligheid en flexibiliteit om efficient te kunnen alloceren (juiste mens op juiste plek, meer wisseling van arbeidsplek, meer wegen en minder files om en paar dingen te noemen).
Die 'eigen kracht' wordt uitgehold met slecht onderwijs, starre arbeidsmarkt, bakken files, onveiligheid en het structureel massaal binnenhalen van mensen die op veel vlakken ellende bezorgen en gemiddeld meer kosten dan opleveren in strikt economische zin. Minimumloon is namelijk kunstmatig, dus denk niet dat mensen die dat verdienen dat ook perse waard zijn. Ze kunnen ook het 100-voudige waard zijn, het gaat om de massa.
Het klinkt koud, maar we moeten kiezen. Langzaam ten onder gaan en heel correct alles laten voortgaan (geen extra wegen want milieu, geen goed onderwijs want te veel selectie en te confronterend, geen aanpak veiligheid want zielig voor de crimineel die er niet beter van wordt t cetera).
We moeten kiezen, maar ik denk dat als we niet hel snel kiezen we gewoon wegglijden in een lange tijd van armoede over een jaar of 30/40.
winterpeen | 27-11-10 | 12:41
Ik ken de fabel.
China ziet zich als mier.
Van Agt zei het al, die mensen werken dag en nacht en ze hollen.
Dat vind ik ook weer overdreven, maar om nou in de tijd van je werkgever zitten F5en is weer iets anders.
Einde van de Domheid | 27-11-10 | 12:46
China is goed bezig.
En ik gun het hun van harte.
In wezen is het conflict tussen Noord- en Zuid-Korea er één tussen de VS en China,waarbij ze regelmatig elkaars nieren proeven om te zien hoe de zaken er voor staan.
In de ogen van azie is europa vergane glorie
koetjeboe | 27-11-10 | 12:12
Informeer je beter. China investeert de komende jaren enorm in onderzeeërs en vliegdekschepen en die heb je niet nodig om je kust te verdedigen maar om je vuurkracht bij iemand anders voor de deur te brengen.
winterpeen | 27-11-10 | 12:41
Ik ken de fabel.
China ziet zich als mier.
Van Agt zei het al, die mensen werken dag en nacht en ze hollen.
Dat vind ik ook weer overdreven, maar om nou in de tijd van je werkgever zitten F5en is weer iets anders.
China overschatten is nier verstandig,ze gaan daar nog heel wat problemen krijgen met hun onstuimige groei,maar onderschatten is wel zo ongeveer het stomste wat je kunt doen.
China is in een hard tempo bezig zich een zeer belangrijke plek op het wereldtoneel te veroveren,waarbij ze als groot voordeel hebben dat ze vanuit een achterstandspositie komen,behoorlijk gemotiveerd zijn,maar ook zich steeds meer bewust worden van een stevige portie nationalisme.
Het is niet meer de vraag of China de supermacht-positie van de VS gaat overnemen,maar alleen wanneer.
We slapen in Europa en laten toe dat onze industrie kennis en arbeid naar het Oosten laat vertrekken. Dat heet dan vrije markt en dat is dan natuurlijk goed volgens de vrije markt kerk. Ondertussen lopen ze ons voorbij en graven we ons eigen graf. En dat alles onder het mom van marktwerking en globalisme. China heeft de haven van Piraeus gekocht en wil een diepzeehaven in Portugal kopen. Want ze willen best Portugese en Griekse staatspapieren kopen maar wie denkt dat ze dat uit vriendelijkheid doen is naief. Wat het bezit van havens gaat betekenen voor Chinese containers die nu nog naar Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam komen laat zich raden. Maar slaap vooral verder in Europa. Goeie achterland verbindingen mijn reedt. Een container die zes weken op een boot vanuit China staat kan ook wel twee dagen extra op de trein. Aandelhouders en managers van bedrijven zijn bij uitstek korte termijn denkers die zich niets aan nationale belangen laten liggen. En dat is het hele probleem van liberalisme. Het gebrek aan nationaal besef. En zo zal Europa afglijden naar een 3e wereldland. Dankzij het zo geprezen liberalisme.
koetjeboe | 27-11-10 | 12:12
Ook als je geen interesse hebt om oorlog te voeren? Of om politieke invloed te doen op een militaire manier?
Zo werkt China niet. China laat haar kracht gelden zonder kanonnen. Die zeemacht is niet nodig. En wat betreft de USA: hun krijgsmacht is op dit moment meer een molensteen dan iets anders: uitgeput, versleten na 15 jaar woestijn, krankzinnig duur, gedemotiveerd en volledig, maar dan ook volledig zonder resultaat.
Peter, bedankt voor dit artikel...
18konijn | 27-11-10 | 11:31
De krekel en de mier.
Scenario 1: de winter komt en de krekel gaat dood..
Scenario 2: de winter komt en de mier houdt de krekel in leven de wederzijdse afhankelijkheid erkennende.
Einde van de Domheid | 27-11-10 | 11:34
De mier werkt zich de pleuris om voedsel voor de winter te verzamelen.
De krekel viert de hele zomer feest.
Een nieuwe (koude) wereldoorlog en de chinezen zijn al hun bezittingen in het buitenland weer kwijt. Alles staat op papier, maar papier is brandbaar.
gelijk heeft ze.
Cortes | 27-11-10 | 12:03
Veel kennisindustrie (natlab, asml, High Tech Campus) is (naast uni's) ontstaan zonder veel overheid maar via een zelfstandig bedrijf, philips. Misschien is een overheid, die altijd meer generieke kennis heeft, die netjes op afstand blijft uiteindelijk beter. Ook universiteiten zouden zonder veel overheidsbemoeizucht en subsidie blijven bestaan, zie US.
De cpb doorrekening gaf aan dat het laizzez faire beleid op onderwijs en kennis door de VVD veruit het beste resultaat gaf wat betreft langdurige groei kennisgerelateerd bbp. (Ook beter dan bij d66, ondanks meer budget)
Net terug uit China, het gaat erg hard daar kan ik zeggen.
De wal keert het schip. De babyboomwelvaart is ten einde, kijk wat er nu al
gebeurt in Ierland, Griekenland, Porugal. NL ontkomt ook hier niet aan.
Partijen die vasthouden aan verworven rechten kunnen gillen wat ze willen,
op = op. Pensioenen, subsidies, uitkeringen, tig-weken vakantie: over.
Na een berg sociale onrust en ellende, komt het uiteindelijk dan toch goed.
@Ashtrey | 27-11-10 | 12:15
Heren, een waar genoegen.
vraagstaart | 27-11-10 | 11:56
VerdomT als ut nie waer is ...
* eauk zwaaien doet *
Je kunt geen wereldmacht zijn zonder een goede Navy... en t kost 20 jaar om een Navy op te bouwen, plus de ervaring die je ervoor nodig hebt. De US Navy bezit nog altijd alle oceanen, dus ook China mag alleen varen met toestemming van de US Navy, zo zit t nu eenmaal.
Zit over paar weekjes in Hong Kong, ga me daar prima vermaken!
Wat een kut artikel zeg, alsof niemand weet dat hun ons dik aan het inhalen zijn LOL, en dat interview van 2008 er nog bij linken zelfs....
@Ds. Dick Primera | 27-11-10 | 12:06
Het is erg makkelijk om decennia lang geen (of slechts laffe) hervormingen door te voeren (Balkenende IV was de exponent van die beweging) en dan op het moment dat partijen als de SP en PVV groot worden te roepen dat *zij* geen noodzakelijke hervormingen durven door te voeren.
Wat laat u zich makkelijk zand in de ogen strooien.
seven | 27-11-10 | 12:07
Fijn dat jouw partij dan zo op onderwijs, innovatie en cultuur inzet!
'Spionnen op zoek naar Nederlandse bedrijfsgeheimen
Buitenlandse geheime diensten maken jacht op Nederlandse bedrijfsgeheimen. 'http://www.vno-ncw.nl/Publicaties/Nieuws/Pages/Spionnen_op_zoek_naar_Nederlandse_bedrijfsgeheimen_1747.aspx?source=%2fPages%2fZoek.aspx%3ftags%3dbedrijfsspionage
@Ds. Dick Primera | 27-11-10 | 12:06 Knap dat de PVV deze ellende in die paar weken gedoogsteun voor elkaar weet te krijgen, wil ik maar zeggen.
PvdA, CDA en VVD zullen zich wel de haren uit het grijze hoofd trekken, nu de vruchten van decennia lang visionair bestuur van dit land zo door de PVV-plee worden getrokken, niet?
Terwijl we nu zo maximaal profiteren van de booming economieën van Griekenland, Portugal, Italië, Spanje, Ierland.... en daar komen de emerging markets van Albanië en Roemenië dadelijk nog bij! Om over de toestroom van kenniswerkers uit die landen nog maar te zwijgen.
Aan Mark Rutte.
Mark, ik neem mijn vorige opmerking over je terug. Sorry.
Ik bedoelde 'paniekvoetballende laatslaper'.
Nederland is überhaupt naïef, vooral op het vlak van buitenlandse hoogtechnische bedrijfsspionage door 'studenten' & 'expats' waarbij de kennis (voedsel, farma, techniek, agro, nucleair, kunststoffen) waarvoor jaren is geïnvesteerd zo gratis wordt opgedaan. Hoogwaardige kennis is zo ongeveer het laatste onderscheidende wat NL heeft.
"De Nederlandse Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) waarschuwt expliciet voor bedrijfsspionage vanuit China. De AIVD meldt in zijn publicatie Spionage en veiligheidsrisicos dat de afgelopen jaren in verschillende landen Chinese studenten en wetenschappers die (tijdelijk) in het Westen studeren of werken, betrapt zijn op inlichtingenactiviteiten. Betrokkenen verblijven veelal in het Westen in het kader van officiële Chinese overheidsprogrammas voor kennisintensivering: openbare programmas die beogen een inhaalslag voor de Chinese kenniseconomie te realiseren." archief.fembusiness.nl/2007/01/13/numm... (staan meer voorbeelden)
@ vraagstaart | 27-11-10 | 12:01
Tsja. Er zijn geen betere voorbeelden dan de PVV en de SP waarom Europa een zinkend schip is. Te laf om de benodigde hervormingen door te voeren en altijd die schijterigheid voor het internationale verkeer. Beide partijen willen Nederland weer inzichzelf laten keren... een verkeerde ontwikkeling mijn inziens.
de PVV mentaliteit die heerst in dit land maakt alles kapot.
Ds. Dick Primera | 27-11-10 | 11:59
Tuurlijk, tuurlijk. Want de CDA- en PvdA-mentaliteit hebben treinwagon Nederland op het geweldige spoor gezet waar het zich nu bevindt. Wat spijtig dat de PVV ons van de rails doet lopen.
BTW Haier is de Chinese Philips en zou ik niet als "Trash" willen aanduiden. Ook niet gezien hun commerciële positie in de regio ZO Azië.
De oude wereld is nu gewoon te oud, we zijn ingedut, en verliezen de slag.
Zeker zolang een partij als de PVV zonder enige visie op buitenland hier mag navelstaren, zijn we verloren.
Het is tijd dat we een beleid gaan voeren wat gericht is op ontwikkeling, en niet alleen op het bang binnen zitten en alles wat vreemd is buiten willen houden.
Overigens, er is in China goud te verdienen, als je wel zorgt dat je ze begrijpt.
En dan niet de taal, maar de mentaliteit.
ja, hallo? wat is dit nu? een beetje in mijn vaarwater zitten??
@ de gouden gulden: China heeft geen 'echte' vrije markt. Er is nog altijd veel staatsbemoeienis, bedrijven MOETEN zich vestigen in China als zij iets willen afzetten in de Chinese markt. En er is veel willekeur. Daarnaast is China nog te onderontwikkeld om de levenslijn met het Westen door te snijden. Ze zijn veel te afhankelijk van onze consumptie (en wij van hun productie) en ze zijn te laf om hun munt correct te waarderen. Waarom dan een goudstandaard invoeren?
Dergelijke ontwikkelingen gaan samen met het nemen van een gok. Op dit moment zit NL (imo) niet in een positie om zoiets te ondernemen. Terug naar "toen geluk nog heel gewoon was"? Klinkt zo heel negatief, maar ik wou dat we daar werkelijk weer naartoe gingen:
-Onze eigen gulden, veel onafhankelijker van Europa;
-Toen Nederland nog durfte te zeggen waar het op stond (pre-"iesdiescriemienatie);
-Toen we voor een net bedrag aan ziektekostenverzekeringen nog veel konden krijgen (en geen eigen risico);
-Toen er veel minder werd gezeurd over hoe kinderen opgevoed moesten worden, en men het gewoon deed;
-Etc.etc.etc.
Ieder volk krijgt de leider die het verdient.
Met Balkenende ( de man die het c.d.a. halveerde ) was de inflatie compleet .
Dat de wereld geel wordt werd 50 jaar terug al door L.F. Celine gezien . Lekker doorrommelen .
China claimt haar rechtmatige economische machtspositie (of het ook een politieke macht wordt valt nog te bezien), niet vreemd gezien ze ook al van 1000 V.Chr. tot de 14e eeuw economisch superieur was. Europa heeft een paar eeuwen boven haar stand geleefd in de wereld door samen met Amerika de andere continenten uit te buiten.
China de wereld veroveren? Dat gaat nog tijdje duren, China is Japan on steroids en we weten allemaal hoe het met Japan verloopt. Lees The Next 100 Years (George Friedman) www.newstatesman.com/north-america/200...
@Ds. Dick Primera | 27-11-10 | 11:59 Ah gelukkig.... ik was al bezig om je plemp serieus te nemen maar uiteindelijk komt dan toch weer de link naar Wilders.
@farm | 27-11-10 | 11:55
Een hoogwaardige CNC-machine kost in China hetzelfde als hier, produktieautomatisering idem, dus daar moeten we het van hebben. Produkten waar veel handjes voor nodig zijn, lekker laten.
Ik vind het 'oh oh, China' nogal overtrokken. China produceert met name nog T3 goederen (Trash, Toys and T-shirts) en heeft een onderontwikkelde domestic market. Willen zij die domestic market ontwikkelen, dan zullen zij ook een deel van hun concurrentie positie moeten opgeven; anders blijft het hangen in de Japanse situatie. Elk land zal, wanneer het een achterstand heeft, hard lopen om de boel enigszins in te halen; maar echt voorbij streven zal het niet. Daar zijn mijn inziens de politieke, ecologische en sociale problemen die zich in China (gaan) voordoen ook te groot voor. Gaat China de VS voorbijstreven? Ja, maar daar zit natuurlijk ook een grens aan. China komt binnen 30 á 40 jaar op het punt waar zij zullen moeten kiezen voor nationalisme of democratie. Het eerste zal China kapot maken en het tweede zal het gevaar van China als autoritaire grootmacht teniet doen.
Neemt niet weg dat Europa wegzakt en een zinkend schip is. Te weinig innovatie, te veel staatsbemoeienis, te weinig investering in onderwijs (absoluut gezien is de hoeveelheid geld beschikbaar voor onderwijs sinds de jaren tachtig gelijk gebleven) en een vergrijzing waar je u tegen zegt. Ze bekijken het maar in dit land... de PVV mentaliteit die heerst in dit land maakt alles kapot.
China zal nog een aantal revolutie's moeten doormaken voordat ze echt op ons niveau komen.
Het volk wordt er nog steeds verschrikkenlijk onderdrukt, al word het wel steeds minder en ironisch genoeg hier steeds meer. Maar er heerst nog zoveel censuur.
Bovendien, waarom vrezen voor China als economische supermacht ? Leve de vrijemarkt toch ?
O wacht, de markt word daar steeds vrijer, en hier steeds minder. Misschien is dat wel de reden 'waarom' we ze 'moeten' vrezen. Wij dreigen het nieuwe oude China te worden.
Niet persee door de Chinese markt, maar door onze regeringsleiders die steeds meer internationale macht verliezen, waar wij voor op gaan draaien. China is een mooie om de schuld daarvan te geven. (just a decoy)
Vrezen hoeven we het niet als we de vrijemarkt gewoon respecteren.
China en Rusland zullen 'het westen' (althans, onze regeringen en ECB) overigens de genadeklap geven door samen de goud of zilver standaard in te voeren.
Hints genoeg dat ze zich hierop reeds aan het op voorbereiden zijn, China en Rusland dan.
Ook is het wachten op S-A wanneer hun alleen nog maar goud accepteren voor hun olie. Goud en zilver dat volgens de Islam doctrine het enige ware geld is.
Een moment waarop je je moet voorbereiden nu het nog kan, for safety's sake.
Japanners zouden de "unieke printerkennis van océ hebben gehaald" ?
Dat is lachen, deze constatering.
De laserprinter is ontwikkeld door Xerox en door niemand anders.
En de kettingprinter techniek is door de Siemens printer divisie op te kopen in huis gehaald.
Hun kennis, om met overheidssubsidie "nieuwe producten" te ontwikkelen die was fenomenaal, dat dan weer wel.
akelig waar. Maar wat is het alternatief? Nederland is hopeloos verdeeld. Zou links aan de macht komen dan gaan de treinen weer rijden. In zuidelijke richting dit keer om de kansarme analfabeten uit het Rifgebergte te halen. De huidige regering is een ramp qua hervormingsgezindheid. Wie het weet mag het zeggen. De media zouden een rol kunnen spelen maar hebben het te druk met muggen in olifanten te transformeren.
*zich ogen uitwrijft*
Zie ik nou CoJoNes hier terug?? *blij verrast zwaait*
CoJoNes | 27-11-10 | 11:53
Ik snap u...
www.gregoriusnekschot.nl/blog/index.ph...
Chinezen in China, schijnen 20 uur per dag te werken voor slechts 5 euro per dag. Daar valt niet tegen te concurreren.
Dit is toch niet nieuw? Dáárom is de familie vraagstaart naar Azië getrokken en dáárom leren de kleine staarten Chinees...
Obel!! Viel nasi goleng!
@ben nuchter | 27-11-10 | 11:47
China kan de interne economie niet echt aanboren, omdat ze daarme hun doodvonnis tekenen. Zo gauw de interne markt als afnemers moet gaan dienen, zullen de lonen omhoog moeten en de arbeidsvoorwaarden verbeterd moeten worden. Het is dus of het een, of het ander.
Vandaar dat ik zeg dat de grootste zorg die je over China moet hebben is, dat de bubbel binnenkort barst en dat ze een gigantische braindrain naar het westen hebben liggen.
Goed stuk.
Kijk maar eens in het gemiddelde kwartaalcijfer rapport van onze grote Internationals en banken.
" Wij zien geen groei in Europa en zijn al onze resources opnieuw aan het inplannen om grote expansie in Azie en oost europa te voeren"
@iter | 27-11-10 | 11:44
Klopt, jij praat over uitbestede productie en daar heb je helemaal gelijk in. Ik doel op Chinese producten van chinese producenten. Het is vooral een copy/paste economie.
Een hoop geklets door mensen die er niet veel van kennen. Azië overvleugelt ons inderdaad in een razend tempo en niet alleen China.
Zo is bijna de hele Europese staalindustrie in handen gekomen van Indische concerns, ook de NL-trots ex-Hoogovens! En nu al zijn ze bezig de hele Europese eerstelijns verwerkingsindustie zoals smederijen, lasconstructiebedrijven etc. te wurgen met te hoge prijzen en kunstmatige tekorten. Vervolgens kopen ze die bedrijven die zo in moeilijkheden komen op voor een habbekrats en maken er importfilialen van voor hun eigen Indische bedrijven. En die beslissingen nemen ze dan nog eens van de ene dag op de andere, zonder gezanik of eindeloos vergaderen. Geld genoeg schijnbaar, verdiend door bijna voor niks werkende arbeiders daar (vroeger koelies genoemd).
En wat doet de EU daar aan? Verkopen maar en potverteren tot het op is. Na ons de zondvloed!
CoJoNes 11:37
ik denk dat je de chinezen onderschat, ze hebben wel degelijk ballen. "made in Japan" was in de 60-70-er jaren geen reclame en kijk nu eens, de beste producten komen ervandaan. het voordeel van china is dat zij door een laag loonniveau zwaar concurrerend kunnen instappen in technologisch hoogwaardige produkten door te kopieren. de ontwikkeling en innovatie hiervan is de volgende stap. de inkomsten als gevolg van een waanzinnig hoge export doet de rest. zij hebben het vermogen inmiddels om op vele terreinen het westen kapot te kunnen concurreren. de reden dat zij dit niet doen is dat als zij dat doen een gedeelte van hun afzetmarkt vernietigen. zij krijgen de touwtjes steeds meer in handen.
@CoJoNes | 27-11-10 | 11:37
China maakt inferieure rotzooi ? misschien 10 jaar geleden. Kijk eens waar alle iphones gemaakt worden lol. Ik heb een aantal producten van dealextreme.com . Zit af en toe natuurlijk wat bij dat uitelkaar valt, maar wat wil je voor een paar dollars. USB kabels voor mijn telefoon is 1 dollar inclusief verzendkosten. Het verschil met een 10 euro kabeltje is niet te merken.
Natuurlijk zit er ook een kern van waarheid in jouw verhaal, maar op korte termijn moet je er toch aan geloven. En het inkopen van Kennis ? Kom op duik even in de historie van China zelf en kom dan nog even terug op het "kennis"niveau, als je dat tenminste bedoelde.
Kudt East.
Kijk ik in mijn portemonnee en valt mijn oog op een twee euromuntstuk dat toch een klein beetje afwijkt van een normaal twee euromunsstuk en.wikipedia.org/wiki/Ten-baht_coin. Blijkt het (na wat onderzoek) een of andere waardeloze Thaise munt te zijn die ik ergens heb teruggekregen.
Godtverdoemme.
Peter Verhaar wordt ook wakker? Man, je loopt wel serieus achter.
Een ander gigantisch groot nadeel voor China is, dat ze eigenlijk alleen maar inferieure rotzooi produceren. Da's een catch22, de gadget achtige meuk zal in nu in tijden van recessie minder worden afgenomen, terwijl als de economie echt aan gaat trekken (niet dat we dat de komende 15 jaar nog zullen meemaken) er meer behoefte zal ontstaan aan kwalitatief hoogwaardige producten. China maakt niks wezenlijks en met het inkopen van kennis zijn ze te laat en op het verkeerde moment begonnen.
Het grootste gevaar van China is het barsten van de bubbel. Bij een dalend GDP zal China bonds af gaan stoten en dat heeft direct een enorme invloed op de posities van de US en daarmee de EU China is de bubbel der bubbels.
Jira | 27-11-10 | 11:28
Je hebt gelijk. Nederland had zijn ex-kolonien beter moeten behandelen in plaats van uitbuiten (Indonesie, Afrika, Suriname etc). Die mensen hebben alleen maar slechte ervaringen met ex-koloniale machthebbers als, Nederland, Frankrijk, en Engeland.
En, er is geen weg terug, men wil niets meer met het Westen te maken hebben.
Maar nu koopt China ook heel Afrika op...
Philips verwijnt ook nog wel van de AEX, Frans van Houten heeft diepere zakken en grotere handen dan Rijkman Groenink.
18konijn | 27-11-10 | 11:31
De krekel en de mier.
Scenario 1: de winter komt en de krekel gaat dood..
Scenario 2: de winter komt en de mier houdt de krekel in leven de wederzijdse afhankelijkheid erkennende.
Pritt, JP is geen rentenierende opa, maar wordt hoogleraar.
Haas von Papenhoven | 27-11-10 | 11:16
Zo gaat het dan ook niet. China koopt westerse bedrijven op, zuigt ze helemaal leeg ("kennis kopen", zoals u dat noemt), en gebruikt de vergaarde know-how vervolgens voor de veel goedkopere productie in eigen land, het westerse bedrijf knock-out achterlatend. Dit scenario stond vorige week nog uitgebreid beschreven in de South China Morning News. Klagende westerse ondernemers te over.
Remedie? Wie het weet, mag het zeggen...
@hotnot | 27-11-10 | 11:29
Tonnage is de maat voor grootste haven.
Als het aan Zalm had gelegen was Schiphol ook al aan China verkocht.
Dat heeft hij op zijn laatste dag in office er nog proberen door te drukken.
Onvermijdelijk. Neem bijvoorbeeld Lips scheeprschroeven uit Drunen (Wártsilä), voorheen Neerlands trots, is door de Chinezen al weggehaald. Weg produktie, maar vooral; weg is de kennis. Meer dan 60 jaar technische ontwikkeling, voor een habbekrats verkwantseld.
Begin dit jaar zijn veel fabrieken na het CN nieuwjaar niet meer open gegaan. Daar sta je dan met je brood(rijst)trommel voor de poort.
Ook in China is het vraag en aanbod. Dat het westen er wat van kan leren is wel een goed punt.
Maar, Shanghai grootste haven ter wereld ? Hoe gemeten ? Oppervlakte ? Tonnen overslag ? Aantal bezoekende schepen ? Waar vind ik die info ?
Jan Passant mk2 | 27-11-10 | 11:20
Inderdaad, maar kijk naar het arbeidsklimaat waarin wij in het westen ontwikkeld zijn... Verschilt niet veel van de huidige Chineese heilstaatwerkers. Hoewel de opressie in de Gouden Eeuw en de Industriele revolutie hier niet door de overheid werd uitgevoerd, maar door de Koopmannen en Industrielen.
Wij verwachten tegenwoordig dat landen die economisch gezien een eeuw of 2 achter liggen zich snel ontwikkelen naar ons welstandsniveau, maar dan zonder de colleteral damage die wij ons wel mochten veroorloven in onze ontwikkeling.
Nu begint in China de stem van het volk wel langzaamaan mee te tellen. Als het te snel gaat snappen de mensen het zelf niet meer, dus natuurlijke en langzame introductie van vrijheid lijkt verstandiger. Of ging het in voormalig Joegoslavie ineens enorm voorspoedig na het overlijden van dictator Tito en het uiteenvallen van zijn bewind, waardoor democratisering mogelijk was? (Een van vele voorbeelden)
Innovatie Mark.
Als je daar nu op had ingezet in plaats van als een debiele koorbal met een kater achter Geert aan te hollen en als je de cultuur (niet knutsel en andere huisvlijt) met rust had gelaten had het wat kunnen worden.
@de bier | 27-11-10 | 11:23
Jezus, leef jij ook weer?!
Hij scheert alle westerse mensen wel over 1 kant, maar gelijk heeft hij over de EU. Saaie lapzwanzen die alleen maar naar elkaars gezeik horen en buiten de borders kijken ho maar. Die aziaten zijn slimmer, ze investeren in Africa en maken direct gebruik van het land zijn grondstoffen om china's massa productie te supporten.
Dat is de zwakte van liberalisme, Nederlandse bedrijven zullen 1 voor 1 overgenomen worden door buitenlandse (lees Aziatische).
Ze kopen nu van alles op, omdat ze bulken van het geld.
Ze komen ons geld terugbrengen om het hier te investeren.
Lijkt me een goede zaak.
Dat wij toestaan dat ze gerenommeerde concerns en bedrijven opkopen, is onze eigen schuld. 'We' zijn er zelf bij.
Overigens ontstaan er in China gigantische bubbels. Die eens zullen klappen.
Tegenlicht? Is dat niet van die gehate VPRO? Stiekum toch leuk?
CoJoNes | 27-11-10 | 11:21
En tot het moment dat de meeste chinezen een aanvaardbare levensstandaard krijgen een een dikke middelvinger gaan opsteken om voor een habbekrats 20 uur in een fabriek te gaan werken..
Men kan zeggen wat men wil van dit kabinet, maar ze hebben van de week wel een zeer goed wetsvoorstel ingediend. Het afschaffen van standaard in gemeenschap van goederen trouwen. Naieve mensen moeten bij wet beschermd worden.
Zo hoeft niemand voor de gokschulden van een ander op te draaien.
Gelukkig staat de Chinese bubbel behoorlijk op springen, de rente zal daar binnenkort omhoog gaan en een forse rem op de groei gooien.De vastgoedmarkt in Chinaland is al ver over z'n top, da's altijd een soort kanarie in de kolenmijn in emerging markets.
Chinezen zijn wel gek op bier. Dat schept dan weer een band...
China is het prachtigste voorbeeld van hoe ontwikkeling kan gaan als niemand zich druk hoeft te maken over arbeidsvoorwaarden, vakbonden, miljeuwetten.
Gewoon gaan met die banaan en als de arbeider zijn bedrijfsongeluk heeft gehad oprotten met die vent; en voor hem tien anderen.
Best mooi en bijzonder voor zo'n socialistisch land :)
De Jappen zouden ook de wereld veroveren.
Ooit moesten we maar snel Japans gaan leren.
www.youtube.com/watch?v=ZsANmDbNNJs
De bekende hete soep.
@ zeg maar jansen | 27-11-10 | 11:06
Solide wagentje, hoor.
Kennis is ook een exportproduct. Zolang wij het produceren en zij het kopen gaat het prima.
Wijlen mijn paps riep het 35jaar geleden al: ga Chinees leren.
Maar ik was natuurlijk een laagvliegende eigenwijze kloothommel.
Ja, ja, China is bezig met zichzelf nu heel serieus op de kaart te zetten (was toch niet onbekend?).
In tegenstelling tot wat in Europa het geval is, leren die mensen dat ze keihard moeten werken. Die hoge arbeidsethos kan ons weleens de kop gaan kosten.
*vreest voor explosieve toename aggenebes-Chinese-flutrestaurants binnen enkele decennia, de horror*
De Landwind is terug met het dubbele aantal sterren www.youtube.com/watch?v=AaJBqtTS46I
@zeg maar jansen | 27-11-10 | 11:07
Hoofddoek op = je mond houden, dus hoef ik lekker geen meer Chinees te leren.
-weggejorist-
LoL @ laatste zin. Mijn ouwe heer heeft mij een kleine 10 jaar geleden een cursus Chinees opgestuurd (cassettebandjes en multomappen). Misschien toch maar eens afstoffen.
@Horror Skopie | 27-11-10 | 11:07
De mensen met het meeste geld krijgen de olie, gas en andere energie bronnen.
En laat het rijkste land nou net China zijn.
De westerse wereld zit nu al in een economische crises, laat staan dat we dadelijk geen olie meer krijgen, dan weet je pas echt hoe duur een brood eigenlijk is...
Jammer dat onze gele "vrienden" over het algemeen zo rücksichtlos te werk gaan. Je ziet het aan het tempo waarin half Afrika wordt overgenomen en de manier waarop dat gebeurt. "Make no prisoners" lijkt het motto te zijn. China pleegt roofbouw, dat zie je ook aan wat ze in eigen land inmiddels aangericht hebben.
Als ik Draka heette zou ik er alles aan doen om uit de klauwen van deze broeders te blijven want het kon wel eens snel gedaan zijn met het mooie leven.
Whta's new. Niet iets verrassend gelezen. China ontdekt de wereld. Met geld nog meer geld maken. Grote belangen in Afrika voor de grondstoffen ( vnl olie) zonder de remmingen van o.a. moraliteit en politieke correctheid. In zoverre is dat wel de VOC oude stijl, dit keer doen ze het zelfs zonder militaire dwangmiddelen. VOC 2.0 dus. Moeten we er toch maar eens aan deneken om Bettine Vriesekoop minister van Buitenlandse zaken te maken.
Nyx | 27-11-10 | 11:06
Er zijn erg veel Chinese moslims. Dus Chinees leren én een hoofddoek.
Maar China heeft ook heel wat energie en middelen nodig om het binnenlands peil op orde te brengen. Al gaat ook dat in rap tempo, China heeft veel inwoners en dus kan dat nog wel even duren.
'De Eeuw van Azië' is een overschat boek wat je in twee zinnen kunt samenvatten. Het boekje schopt louter open deuren in en menig reaguurder met een iq boven de 100 had allang dezelfde conclusies getrokken. Verder prima artikel hoor.
En als de Chinezen iets laten crashen dan blijft er niets van over: www.youtube.com/watch?v=BOFIt9iw1Fs&am...
Hm, Chinees praten of een hoofddoek over 5 jaar....
Het gele gevaar. Zou het dan toch??
Wel eens aan Philips gedacht?
Verwar de economische schaal, niet met de gezondheid ervan.
China wordt de nieuwe wereldmacht en nog sneller dan je Europese Unie kunt zeggen...
Alle Chinezen er uit Geert?
REAGEER OOK