Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ambtenaren: Rutte heeft geen ReSpEcT voor ons

ambtenresp.pngNou kabinetje, die kun je alvast in je zak steken. Nog maar amper begonnen en nu al ruzie met een bevolkingsgroep die keihard 'jullie hebben geen respect voor ons' schreeuwt. Het #1 allochtonenverwijt komt dit keer uit de hoek van de anders zo stille raamambtenaren. Die zijn namelijk Heul Boos op MR de MP. Niet omdat ze zich zorgen maken om het land maar zoals bij vrijwel alle kabinetscriticasters (hoi Hanneke) vanwege het zogenaamde 'eigen haggie'. Een overzicht. Rutte I wil minder ambtenaren, minder regels en minder overheid. Rutte I wil ambtenaren net zo gaan behandelen als andere werknemers. Rutte I wil ambtenarensalarissen bevriezen. Ach en wee, ach en wee. Den raamambtenaar is het haasje en dat vraagt natuurlijk om een heldere ReSpEcT-eis. Maar er is meer. Zo jankt de sector ook dan het kabinet GEEN sterke punten heeft, VVD en CDA allebei EVEN SLECHT zijn, ze NIET weten hoe de overheid werkt en ambtenaren massaal ONDERSCHATTEN. Nou. Dat zullen we de komende 4 jaar nog wel eens zien. Meer opbouwende kritiek van achter de sanseveria's hierrr.

Reaguursels

Inloggen

@ paost712 | 21-10-10 | 21:00
Ik was nog vergeten het woord -bevooroordeeld- toe toe te voegen. Je bevestigd dus je bevooroordeelde houding die geen recht doet aan de waarheid.

doenormaal! | 23-10-10 | 09:52

@ paost712 | 21-10-10 | 21:00

Tsja, je bevestigd je negatieve houding t.o. ambtenaren. Jammer. Voor sommigen is het glas nou eenmaal half leeg... Het zou je sieren als je niet meegaat in het oordeel van een heersend onterecht negatief beeld over ambtenaren en er je eigen objectieve reële mening op na zou houden gebaseerd ervaring.

doenormaal! | 23-10-10 | 09:32

Als oud insider van het logge stroperige ambtenaren gedrocht, alles kon en mocht er was immers toch een overvloed belastinggeld. Gereedschap kwijt? ow dan bestellen we toch nieuw. Met werkauto's gevels van particulieren er uit rijden? Prima breng maar naar de garage. Het zijn gewoon royale uitkeringen met meldings plicht. En jahoor om de haverklap vergaderen met als gevolg dat er na het geen toch niks veranderde. Dure interrimmers inhuren? geen punt! En als ik het dan nog over het stadskantoor ga beginnen dan kan er wel een boek tegen aan. Letterlijk word er gewoon verder geslapen. De burger betaald immers toch.

Smalhout | 23-10-10 | 00:01

Iedere ambtenaar kent net als ik, wel 2 of 3 collega's in zijn directe omgeving die zonder dat het werk er onder lijdt zo naar huis gestuurd kunnen worden. Een kennis van mij die enkele maanden als uitzendkracht bij een gemeente werkte kan hier van meepraten. Daar zat zo'n mevrouw met een onduidelijke functie: bureaulaatje open, wat rommelen, laatje weer dicht, naar het raam, wat naar buiten kijken, weer zitten, etc.
Als zij dan door het thuisfront werd opgebeld was het altijd: "Ja , druk druk druk"!!!

bruin1 | 22-10-10 | 21:32

Grijze golf komt er aan, via natuurlijk verloop alles laten afvloeien. Scheelt een zooi ambtenaren en blijft jong, gemotiveerd volk over. Mensen in de uitkering gooien schiet ook niet op natuurlijk.

Klaas Toefjes | 22-10-10 | 19:22

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:16
Ben al jaren ambtenaar af. Godzijdank.

Dwaaas | 22-10-10 | 16:43

Ik zie het probleem niet.
Wilde niet een heeeel groot deel van de ambtenaren niet onder (gedoogsteun van) Wilders werken ?
Die kunnen dus nu gewoon hun onstlag indienen.
Je moet maar iets voor je principes overhebben, toch.

Pierus | 22-10-10 | 12:01

@ seven | 21-10-10 | 19:46

Dan zit ik toch niet bij de juiste overheid denk ik.

Binnenbaan | 22-10-10 | 11:38

Hoe weten jullie dat d'r op mijn kantoor een sanseveria staat?

PiesBeter | 22-10-10 | 10:05

Er worden nogal wat niet-essentiele taken verricht door onze overheid. Wat moeten wij bv met een ambassade in Brussel en andere EU landen? Weg ermee.
Provincies idem dito. Een bestuurslaag teveel die we kunnen missen als kiespijn. Kunnen ze ook niet meer, uit pure verveling, met ons geld speculeren.
Zomaar 2 items van ambenarij die we zeer respectvol kunnen missen als kiespijn.

Ribero | 22-10-10 | 08:58

Bye Bye Zwaai Zwaai nutteloos ambtenaren Volk

lepss | 22-10-10 | 08:55

hanz71 | 22-10-10 | 01:05
"Voorstanders van de status aparte wijzen erop dat ambtenaren door hun versterkte positie beschermd zijn tegen de willekeur van hun politieke bazen."

Echter dat zijn ze dus niet. Vakbonden, rechtbanken spelen onder 1 hoedje met die politieke bazen.
Als ambtenaar moet je met hun spelletjes meespelen, want niet de burger is de baas maar de politiek en die politiek staat steeds verder af van die burger. Daarom flikker ze eruit die politieke ambtenaren - en dat zijn er vooral die aan de top zitten van waaruit ze ook nog eens het meeste kapodt kunnen maken.
Het is een politiek conglomeraat geworden in plaats van een bedrijf dat er voor de burgers is. Flikker minimaal 50% topambtenaren eruit en blijf af met je g*re politieke potentengels van de vuilnisman en anderen die het werk moeten verzetten.

ecologiste | 22-10-10 | 08:47

Nou eerst gooien ze de zwakbegaafden en zieken eruit zag ik gisteren op tv, minimaal tienduizenden WSW-ers en aanverwante hardwerkende gesubsidieerden. Lekker makkelijk. Egoïsten.

ecologiste | 22-10-10 | 08:39

Als ervaringsdeskundige (tijden terug) kan ik helaas bevestigen dat er zonder probleem enorm gesneden kan worden in het ambtenarenapparaat. Je kunt met 100 man/vrouw nl. meer gedaan krijgen, dan met 1000. Dan gaan ze voornamelijk elkaar bezighouden en dat is wat er speelt in de ambtenarij.

Salut! | 22-10-10 | 08:26

Keihard de bezem door het ambtenaren apperaat inclusief hun wel zeer gunstige arbeidsvoorwaarden. Als ze respect willen dan zoeken ze maar een echte baan.

denoorman | 22-10-10 | 08:21

ehm wie wel?

paulusrx7 | 22-10-10 | 08:12

Tja, die gaan echt niet ineens efficienter werken, duurt alles noch langer.

dutchdelightz | 22-10-10 | 02:19

Niet fucken met ambtenaren. Zij kijken ook Geenstijl!
Ik was pas op het gemeentehuis en als je bijv een paspoort op moet halen moet je een afspraak maken. Nou ik gedaan dus. Kom ik netjes op tijd het gemeentehuis binnen zie ik een dikke rij staan bij de receptie. Dus ik denk ik loop mooi naar het loket waar ik moest zijn aangezien er toch niemand stond. Ik eenmaal aangekomen stuurt de betreffende ambtenaar me terug naar de rij om dat ik me eerst zou moeten melden. Terwijl de ambtenaar zelf gewoon op fucking geenstijl zit te kijken xD
Trieste personen! Lonen bevriezen? Lonen inkorten zul je bedoelen! Terwijl ik (hard) werk voor mijn centjes zit meneer lekker 'sensatienieuws' te bekijken!
En als je toevallig leest meneer de kaa-uu-tee mongool. Jij zit in Laarbeek
Gegroet,

DE Stinkjanus

Stinkjanus | 22-10-10 | 01:47

onzinnige bonussen, standaard opschalingen en meer rechten rondom allerlei bijzondere verlofdagen daargelaten: op het stuik van inoverheid.nl staat wel 1 steekhoudend argument:

"Voorstanders van de status aparte wijzen erop dat ambtenaren door hun versterkte positie beschermd zijn tegen de willekeur van hun politieke bazen."

Zeker op gemeentelijk niveau is daar absoluut sprake van. Want laten we wel wezen. Als die politieke meneertjes die nu zo hard roepen over bezuinigingen ook zo worden beoordeeld als in de normale particuliere sector dan zouden ze er zelf nog sneller uitliggen. Nondeju zeg, wat een lapzwansen heb je er daar tussen zitten, die op maandag x willen en op dinsdag weer y willen, zonder verdere argumentatie, en daarvoor hun ambtenaren als voetveeg gebruiken.

hanz71 | 22-10-10 | 01:05

Doet pijn als je er achter komt dat je overbodig bent. De realisatie dat je de laatste jaren overbodig werk hebt gedaan en het feit dat dat je jarenlang tegen jezelf hebt gelogen over het nut van je werk zorg voor huilende ambtenaren.

Die ambtenaartjes staan sowieso toch al niet bekend om hun stabiele emotionele gesteldheid. Dan kan een reality check als deze voor nogal wat onrust zorgen.

Kan nog leuk worden als ze straks met z'n allen op het Museumplein oid solidair gaan staan doen.

FetteBees | 22-10-10 | 00:35

Het probleem met Ambtenaren is dat, voor elke top-ambtenaar er op z'n minst tien van die klootviolen rondlopen.

niemand specifiek | 21-10-10 | 23:36

Rambtenaren vinden JaKeDeJa de leukste minister. Ja duh, die haalt alle centen voor ze binnen!

ZDEV | 21-10-10 | 23:26

Tja, de eersten die er uit gaan zijn de pakken van PWC, BMC, Kut Met Peren G en co die 6 keer het uur tarief kosten...

Claude Jacques | 21-10-10 | 23:21

Over ambtenaren geproken,is Demmink er al uit geflikkerd?

K.Zwellever | 21-10-10 | 22:30

Wat een onzin-artikeltje weer. Ik ben ook ambtenaar, en ik ben hartstikke blij met dit kabinet. Aanpakken die luie klojo's, dat maakt voor mij niet uit want hullie heeft toch geen verstand van servers en storage dus ik dender sowieso wel door.

pollens | 21-10-10 | 21:55

dwar | 21-10-10 | 21:40

Ik begin een beetje moe te worden van het gezeik van ambtenaren. Je kan er van vinden wat je wilt maar nodig hebben we ze wel degelijk, maar een groot deel minder was heel wenselijk geweest. Denk daar maar eens over na.
Een uitvoerende netto betaler !!!!

Janssen | 21-10-10 | 21:53

Ik begin een beetje moe te worden van het gezeik over ambtenaren.
Je kan er van vinden wat je wilt maar nodig hebben we ze wel degelijk.
Denk daar maar eens over na.
Een uitvoerende ABTENAAR!!!!

dwar | 21-10-10 | 21:40

@Roadmaster | 21-10-10 | 21:20
Doen we!

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:22

@ Art V.U.

Ik heb genoten van uw mening en visie en ga in retraite. Rest mij nog u mee te geven (hoe profaan): Perceptie is Projectie. Toets uw mening aan uw werkelijke waarden en evalueer uw werkelijke reden.

Roadmaster | 21-10-10 | 21:20

Roadmaster | 21-10-10 | 21:12
Echt, u verkijkt zich op de cijfers.
Afz. 'n processpecialist.

Dwaaas | 21-10-10 | 21:17

@Dwaaas | 21-10-10 | 21:13
Uw woorden komen overeen met wat ik persoonlijk heb vernomen van naasten die in de ambtenarij werken. Ik wantrouw deze naasten wel enigszins, daar het zelf ook ambtenaren zijn, maar goed.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:16

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:07
Ik weet waar ik het over heb en dit is geen rechtse populaire kreet.
Talent en werklust wordt vaak uitgebuit totdat deze mensen of afgebrand zijn of hun heil ergens anders gaan zoeken. En bijvoorbeeld kritiek op geldsmijterij wordt niet altijd met de mantel der liefde bedekt om maar eens een understatement te maken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Dwaaas | 21-10-10 | 21:13

@Roadmaster | 21-10-10 | 21:12
Ik word al heel erg blij van die 30 tot 40 procent. Heel erg blij.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:13

@Bakito | 21-10-10 | 21:10
LOL!

'Maar sprinkhaan, wat doet u nu?'

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:12

@ Art V.U.

50% is arbitrair... en lastig te beoordelen. Ik heb geïnterrimd (dit zijn van die woorden waar IQ niet meer helpt) bij diverse overheden: als ik naar mijn eigen ervaringen kijk kan 50% wat aan de hoge kant zijn maar als je de mensen die je écht nodig hebt, en die het verdienen, 40 uur laat werken én voor 40 uur betaald kan er zeker (gemiddeld over een aantal departementen) zo'n 30 tot 40 % weg. Overigens gaat dat tot 2020 ook gebeuren: de babyboomers gaan met pensioen en dat is de komende 10 jaar zo'n 15 - 20 %. En als ik dan een duit in het zakje mag doen: heel defensie afschaffen! "We" doen van alles wat, hebben een paar boten, paar vliegtuigen etc. "we" zijn nergens écht goed in én "we" willen er niet vol voor gaan. Defensie weg dus.... en dat zijn óók ambtenaren. Wellicht komt de 50% van Dwaas dan in zicht?

Roadmaster | 21-10-10 | 21:12

seven | 21-10-10 | 19:46

Tsja, ik geloof eigenlijk nooit iets over lage lonen, want dan gaat men daar niet werken of het valt eigenlijk wel mee.

Wat ik wel altijd heb begrepen is dat de lage functies zwaar worden overbetaald en de hoge onderbetaald. D.w.z.: er zitten nu mensen die het voor dat geld doen, dus je krijgt wat je betaalt, niet verhogen dus!

Het is de nivelleren en het kost per saldo bakken (10k p.p.p.j. dus volgens jouw post) geld. ABVA KABO, dan weet je het wel.

Socialisten die respect eisen. Ik zou maar oppassen, socialisten hebben weinig scrupules.

NoMinister | 21-10-10 | 21:07

@Roadmaster | 21-10-10 | 21:04
Toch vraag ik me af of u zich niet bijvoorbeeld kan herkennen in opmerkinkjes als van Dwaaas | 21-10-10 | 21:05

Kern van waarheid of totale onzin?

En nu heel kritisch zijn, hè.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:07

Ojediare 20:59
het intresseert me geen zak hoe hoog andermans IQ is.
Als jij dat dus WEL begrepen zou hebben uit de context, betekent het dat jouw IQ in ieder geval niet bijster hoog is.
En zelfs van dat lig ik niet wakker.

Terpen-tijn | 21-10-10 | 21:05

Er kan bij de overheid makkelijk voor 50% gesnoeid worden, want op de rug van iedere werkende ambtenaar lift er een incompetente of luie ambtenaar mee. Als het er geen twee zijn.

Dwaaas | 21-10-10 | 21:05

@Art V.U.
Dat lukt u reeds vrij aardig maar verschil leidt niet noodzakelijkerwijze tot geschil

Roadmaster | 21-10-10 | 21:04

@Roadmaster | 21-10-10 | 21:02
Geschilzoeker ook goed?

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:03

@Art V.U.

Da's spijtig, overigens kunt u het presenteren als een vaardigheid door u, tussen alle gelijkmakers, te profileren als verschilzoeker: zij zijn de mensen die het verschil maken. (ahhh, goedkoop woordgrapje maar evengoed waar)

Roadmaster | 21-10-10 | 21:02

@kleingrutter | 21-10-10 | 21:00
Ik houd niet zo van rood ;)

(Maar toch bedankt)

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 21:02

@Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:59
Talent moet we koesteren.
*rood genoeg?*

kleingrutter | 21-10-10 | 21:00

Onderzoek even doorgebladerd, bij de ambtenaren geldt (pagina 16 (vraag 11)) blijkt dat de grootste zeikweijen kerels zijn...

@doenormaal! 20:51
Minder ambtenaren = minder klachten over dienstverlening bedoeld u waarschijnlijk.
WTF is een "omgevingsvergunning" ? Een door ambtena(r)ren verzonnen vergunning om uit het raam te mogen kijken en zodoende van de omgeving te genieten?

U bent ook een 'ik kijk 's-morgens niet uit het raam want anders heb ik in de middag niets te doen' dienaar van het volk?

paost712 | 21-10-10 | 21:00

@Terpen-tijn | 21-10-10 | 20:50
De Unabomber zat boven de 160, so what?

ojédiaré | 21-10-10 | 20:59

@kleingrutter | 21-10-10 | 20:52
Je gaat me toch niet laten blozen, hè?

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:59

@ kleingrutter:
Dat ben ik overwegend met u eens, graag daag ik hem hierbij uit met de juiste onderbouwing te komen, verlost van kleinzinnigheid en gun hem bijzondere ervaringen opdat hij zijn mening nóg beter kan onderbouwen.

@ Terpen-tijn
Daar zijn de geleerden het nog niet over eens....

Roadmaster | 21-10-10 | 20:59

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:55
Ongetwijfeld zal ik zaken nog somberder gaan inzien hoe meer ik te weten kom. Spijtig voor mijn naasten die me nu al verwijten een cynicus te zijn.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:58

Afvloeiing van 33% van alle ambtenaren zal zeer gunstig zijn op de besluitvorming binnen het overheidsapparaat. Het zal er voor zorgen dat elke ambtenaar zelf een beslissing moet nemen en niet meer weg kan kruipen achter zijn meerderen, bedachte regelementen of collega's.
Een zegen voor het land want de stroperigheid verdwijnt.
Afz. Een Ambtenaar.

Mantisomantis | 21-10-10 | 20:58

Ja, net zo als in de UK. Het is afgelopen met neuspeuteren en uit het raam staren.

snap_shootert | 21-10-10 | 20:56

Deze regering bestaat ook uit ambtenaren. Helaas denken deze ambtenaren dat ze een soort slechte slagerij runnen waarbij ze van alles zomaar weg kunnen snijden om bepaalde mensen een worst voor te houden. Eet smakelijk!

sgandaalich | 21-10-10 | 20:56

@ikweetnogmeer | 21-10-10 | 20:49
Seven is idd goed met cijfertjes. Wel jammer dat hij gemiddelden neemt.
Iedereen heeft overigens de schurft aan interimmerTs en grootverdienerTs in de publieke sector. De aanval op de ambtenarenbulk is echter onterecht, daar doen veel mensen heel goed werk, denk ik dan, maar dat hou je toch..

ojédiaré | 21-10-10 | 20:56

Ik ben zelf ook ambtenaar en ik kan u zeggen dat die rare Rutte volkomen gelijk heeft. Wat mij betreft alle linkse hobbies killen alsmede bijbehorende (semi-)ambtenaren ontslaan en iedereen kan met pensioen op zijn 60ste. Joechei! Feestjuh!

Michael Vail | 21-10-10 | 20:56

@Art V.U.

Mijn excuses, ik wilde u niet schofferen. Evengoed zal uw, ongetwijfeld roosklleurige, toekomst (al-dan-niet in he tbedrijfsleven) ertoe bijdragen dat u uw mening nog menig keer zult bijstellen (sprak de ervaringsdeskundige).
En de financiering: het gaat er niet zozeer om welke bijdrage u bijgeschreven krijgt maar om de kosten van het onderwijsapparaat: betaald door de BV Nederland. Vergelijk het met de U.S.A. En beetje University kost de student minimaal 30.000 US kudo's per jaar, Ivy league een factor x meer !

Roadmaster | 21-10-10 | 20:55

Roadmaster 20:52
whaha... Van welke planeet kom jij??

Terpen-tijn | 21-10-10 | 20:54

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:49
En dat zeg je tegen iemand die hier op GS zo ongeveer dagelijks zijn mening onderbouwt met een fundering waar amper door heen te komen is.
Ik ben het niet altijd met hem eens maar hij is één van DE debaters waar je straks nog veel van gaat horen.
#Hokjesdenker.

kleingrutter | 21-10-10 | 20:52

Ambtenaren zijn het probleem niet. Die mensen moeten alleen maar uitvoeren wat de idioten in Den Haag verzinnen. En als ze een hoop onzin opgedragen krijgen, dan komt er natuurlijk ook weinig goeds uit. Dus geef hen ook niet de schuld van van alles. Er zullen vast goede ambtenaren zijn (al is toch ook een heel groot deel waardeloos). Pak liever eens de politiek aan, want ook dit "rechtse" kabinet zal de zaken niet op orde krijgen.

kritiekloze criticus | 21-10-10 | 20:52

@ Terpen-tijn,

Ik geloof er niets van..... en mijn IQ is irrelevant voor de discussie alsmede een momentopname welke wel of niet op het 'juiste' moment is gedaan.

Roadmaster | 21-10-10 | 20:52

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:49
Een boude uitspraak over mijn zogenaamde gebrek aan kennis, dat mag ik toch wel zeggen.

Ook krijg ik niet zoveel geld meer van onze staat, allemaal opperdepop.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:52

Roadmaster
Als u een afwijkende mening hebt tov een der vaste klaagreaguurders met een kudtbaan en dito privatelife, valt u hier voornamelijk de tiefus ten deel helaas.

ojédiaré | 21-10-10 | 20:52

Minder ambtenaren = minder dienstverlening. Daar is de burger de dupe van. Minder regelgeving = meer werk voor ambtenaren. Fijn voor de burger maar ambtenaren moeten steeds meer doen met minder geld. Wabo (omgevingsvergunning=meerdere aanvragen tegelijkertijd indienen) is bedoeld om het de burger en bedrijven gemakkelijker te maken. Betekent echter een investering in ICT en inspanning (menskracht) voor gemeenten. We doen onze stinkende best en krijgen een hoop kritiek over ons heen. Ambtenaren doen het nooit goed ook niet als ze het wel goed doen...

doenormaal! | 21-10-10 | 20:51

Hè, wat gezellig....

Bakito | 21-10-10 | 20:51

wachtgeld! Heikneuter

Hei-kneuter | 21-10-10 | 20:50

roadmaster 20:46
Parsons! Die ken ik...!.. Die is niet IQ loos hoor, zit zo rond de 100.
En jij?

Terpen-tijn | 21-10-10 | 20:50

Gaat de wachgeld regeling ook gesloopt worden?

Hei-kneuter | 21-10-10 | 20:50

Het administratief verzinsel overheid doet veelal niet wat het moet doen en wel wat het niet moet doen. En het gebruikt ambtenaren om ons daar telkens aan te herinneren en brieven over te sturen. En nog meer ambtenaren om elkaar daar onderling weer bezig mee te houden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand ooit om dit type overheid heeft gevraagd en volgens mij kan het ook allemaal wel 80% kleiner.

Bos Hout | 21-10-10 | 20:50

De echte hard werkenden in dit land zijn de honderdduizenden zelfstandigen.
Geen ww, geen rechten, alleen ploeteren.
En gebouwen vol met batterijen ambtenaren die de duizenden regeltjes controleren en verzinnen voor die mensen.
Geld moet eerst verdiend worden voor je het kan uitgeven, boys!

070 | 21-10-10 | 20:49

Tijdens het bezuinigen en verminderen van het aantal amptenaren door Balkenende kwamen er tienduizenden bij en werd het verschil in salariering t.o.v. het bedrijfsleven groter.
seven | 21-10-10 | 19:46 beschrijft precies wat er aan de hand is.
Ik voorspel dat er nu weer niets van terechtkomt en dat aan het eind van Rutte-1 de verschillen tussen de vetgemeste amptenaren en de uitgezogen burger nog weer groter zal zijn.
Amptenaren maken de dienst uit en Rutte c.s. voeren, net als alle kabinetten die ik sinds de oorlog bezig heb gezien, alleen maar een toneelstuk op waardoor je dan moet denken dat het allemaal democratisch gaat.
De enige echte tweedeling in dit land is die tussen amptenaren en sukkels die er niet in slagen om daar bij te komen.

ikweetnogmeer | 21-10-10 | 20:49

@ Art .V.U

Dat verklaart een hoop.... student... van overheidswege gefinancierd en onvoldoende ervaring en kennis om een écht gedegen mening te hebben: het zij u vergeven.

Roadmaster | 21-10-10 | 20:49

@Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:46
Wacht maar tot de helft van je geroofd wordt en daarna moet je alsnog 19% betalen.

kleingrutter | 21-10-10 | 20:48

Kritiek van de ambtenaren is terecht. Uit het regeerakkoord blijkt geen enkele visie.

rooimachine | 21-10-10 | 20:46

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:44
Ik ben student, mijn bijdragen zijn beperkt tot 19% BTW over bier.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:46

@Parsons,

Aan uw schrijfwijze lijkt u mij één van de IQ-lozen welke ik beschreef. Zelfs hier mogen we wat niveau verwachten... en in uw geval moet dat niet uit een blauw blikje met witte letters komen (scheelt tenslotte maar één letter)

Roadmaster | 21-10-10 | 20:46

@Canis Spurcus | 21-10-10 | 20:42
Mooi! dank.

kleingrutter | 21-10-10 | 20:46

Rutte moet zijn smoel houden en gauw gaan bezuinigen voor het weeer te laat is.

Terpen-tijn | 21-10-10 | 20:45

@Canis Spurcus | 21-10-10 | 20:42
Dank voor de tip, ik had er overheen gekeken.

Parsons | 21-10-10 | 20:45

@Art V.U.

Als dat zo zou zijn zou ik u moeten bedanken voor uw bijdrage(n) die voorzien in mijn levensonderhoud. Edoch: het is een weergave van de werkelijkheid met de Belastingdienst als voorbeeld. Heb daar als interimmer gezeten... vandaar dus....

Roadmaster | 21-10-10 | 20:44

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:37
Lees je eigen stompzinnige gelul nou eens terug. En dan doel ik op 26 uur, compensatieuren (SIC!), overuren, blah blah. Allemaal gelul waar dit land van naar de klote gaat.

Het lijkt godverdomme wel of je het hebt over je urenrooster op de middelbare school.

Parsons | 21-10-10 | 20:44

@Rattlehead 20:19: Ah, dat argument. Gelukkig is het kul, -als- je niet zonder meer ambtenaren er uit gaat flikkeren en niet gaat kaasschaven zonder ook het beleid te veranderen en het takenpakket aan te passen.

Neem onderwijs. Laten we dat ministerie gewoon eens een jaar of twee sluiten. Er blijft een minimale bezetting, genoeg om de budgetten vast te stellen en de eindexamens en CITO-toetsen de deur uit te doen. De onderwijsinspectie gaat gericht controleren met de helft van de mensen, de rest gaat naar huis. Wat zou er gebeuren, denk je? Twee jaar geen nieuw beleid, geen circulaires, geen correspondentie richting scholen. Enig idee hoeveel werk daarmee op die scholen wordt bespaard?

Muxje | 21-10-10 | 20:43

@Bakito | 21-10-10 | 20:39
Morgen weer een afspraak met die gelegaliseerde boeven. Altijd leuk zo net voor het weekend.

kleingrutter | 21-10-10 | 20:42

ojédiaré | 21-10-10 | 20:38
Verrassend hè.

Bakito | 21-10-10 | 20:42

OT: stijlloze tvtip 'Rijssens stille oorlog". Vanavond op NED2 22:55 Over burgeroorlog tussen moslims en zwarte kousen relioten in Rijssen.

Canis Spurcus | 21-10-10 | 20:42

ik heb niet de indruk dat het er dan voor de burger sneller op gaat worden (al is het maar om te pesten, want ambtenaren zijn de krakerts die goed terecht gekomen zijn) maar misschien dat men dan wel ook eens meemaakt wat een werkweek van 90 a 100 uur in kan houden. Kortom, gezien alle heibel in het bedrijfsleven, doe maar snel imperken. Lijkt me een enig vermaak.

sufkut | 21-10-10 | 20:41

Heer Mutsaers, "De komende 4 jaar". Ik wed niet graag maar deze keer lijkt me winnen gewoon té gemakkelijk....

relatief | 21-10-10 | 20:39

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:37
U werkt dus écht bij de Belastingdienst?! Danku, ik moet nu lachen.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:39

kleingrutter | 21-10-10 | 20:34
Houd moed!

Bakito | 21-10-10 | 20:39

@Bakito | 21-10-10 | 20:31
Vreemd, je zou bij een figuur als u toch minstens dagelijks contact met de reclassering verwachten.
Waar die enkelbandjes al niet goed voor zijn.

ojédiaré | 21-10-10 | 20:38

@Hoefnagel | 21-10-10 | 20:36
Een linkse lul.

Parsons | 21-10-10 | 20:38

@ Art V.U..

Danku, ik ben niet helegaar ontevreden.

Dat met die vakantiedagen is overigens onzin: je hebt een contract voor 36 uur en wordt daarnaar betaald. Je werkt er 40 dus bouwt 4 compensatieuren per week op. Met je 21,weinig vakantiedagen kom je dan op de vermeende 45. Zijn dus in feite overuren die met tijd worden gecompenseerd. Nothing fancy dus!

normaliter ben ik geen voorstander van het reageren op dit soort zaken maar onwaarheden en ondiepe gedachten door IQ-lozen moeten worden gecorrigeerd. Wel ben ik dan weer een voorstander van het snijden in de zgn. managementlaag... die's behoorlijk dik!

Roadmaster | 21-10-10 | 20:37

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:34
Gna!

Bakito | 21-10-10 | 20:37

@Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:15
En daarom - externe club inhuren en dat hele apparaat rücksichtslos saneren. Liefst op de Scheepbouwer manier. #hardehand

Parsons | 21-10-10 | 20:36

Wie heeft er wel respect voor ambtenaren?!

Hoefnagel | 21-10-10 | 20:36

@Bakito | 21-10-10 | 20:32
Ik helaas wel en ze werken bij de fiscus. Dieven zijn het!

kleingrutter | 21-10-10 | 20:34

@Bakito | 21-10-10 | 20:32
Dat zijn dan inderdaad geen ambtenaren, wat het begrip ambtenaren=sprinkhanen rechtvaardigt.

Ambtenaren: hordes mensen die tegelijkertijd niets doen.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:34

Ben zelf ambtenaar, heb een verantwoordelijke baan, heb niet echt te klagen over mijn loon (modaal, WO-opleiding), maar ik weet dat ik in het bedrijfsleven (veel) meer kan verdienen. Nu wilde ik daar niet werken, dus daar zeur ik ook niet over, maar verwacht wel dat mijn loon jaarlijks stijgt gelijk aan de inflatie om er netto niet op achteruit te gaan.

Verder heb ik een aanstelling voor 38 uur, maar werk (met overwerk erbij) gemiddeld zeker meer dan 40 uur per week, net zoals veel van mijn collega's (onbetaald). Het werk moet af en -als er ambtenaren uit moeten- wordt het aantal uur overwerk nog veel meer. Verder geen 9 tot 5 mentaliteit bij ons (soms gewoon tot 21:30 uur doorbikkelen). En nee, we zitten niet de hele dag uit ons raam te kijken, vandaag zelfs de pauze doorgewerkt.

Dus nee: ambtenaren doen niet niets de hele dag.

En verder is in het verleden al genoeg om ambtenaren bezuinigd (die zijn altijd als eerste de lul).

Kortom, dat ambtenaren morren vind ik volledig terecht.

Linkse Lul | 21-10-10 | 20:34

ik wil wel werken voor mij geld maar rutte mij baan geven neuh.
rutte mag van mij part dan ook dood vallen :P

Zer0K3wL | 21-10-10 | 20:33

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:31
In ruime zin: hordes mensen die tegelijkertijd hetzelfde doen. Om een of andere vage reden.

Bakito | 21-10-10 | 20:32

kleingrutter | 21-10-10 | 20:26
In mijn persoonlijke leven ken ik geen ambtenaren. Toch vernuftig, die afweermechanismen van Moedertje Natuur.

Bakito | 21-10-10 | 20:31

@Bakito | 21-10-10 | 20:29
Mieren, waren dat automobilisten? Staat me iets vaag van bij.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:31

Bakito | 21-10-10 | 20:29

Mieren zijn nuttige en hardwerkende beestjes in tegenstelling tot sprinkhanen.

brutus68 | 21-10-10 | 20:31

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:23
Sprinkhanen en Mieren zou een afstudeerrichting binnen sociologische studies moeten worden.

Bakito | 21-10-10 | 20:29

@Rattlehead | 21-10-10 | 20:19
*proest*

Parsons | 21-10-10 | 20:27

@Bakito | 21-10-10 | 20:22
Ambtenaren zijn vrijwel nooit objectief. Dat laten ze meestal expliciet en schaamteloos blijken.
*open deur intrapt*

kleingrutter | 21-10-10 | 20:26

@ro8in | 21-10-10 | 20:24
Hoe harder een kabinet faalt, hoe duurder het nieuwe kabinet ons in de portemonnee is, toch?

Siebie_Randstad | 21-10-10 | 20:26

@Roadmaster | 21-10-10 | 20:23
Is het leuk werken bij de Belastingdienst?

Ik ken een collega van u. Heeft wel erg veel vakantie die man. Korte dagen ook.

En dan er nog over opscheppen ook, tsjah.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:24

@Siebie_Randstad | 21-10-10 | 20:18
Waarom zou het mij in me portemonnee raken?

ro8in | 21-10-10 | 20:24

@Bakito | 21-10-10 | 20:18
Ambtenaren zijn een ware (financiële) plaag voor dit land.

*sprinkhanen in goedkope C&A-pakken voorbij vliegen zien doet*

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:23

-weggejorist-

lijstnegen | 21-10-10 | 20:23

Ahhh pfff... standaard hollands gejank op de ambtenaar.
Even een hele simpele: De Belastingdienst: zij voert beleid uit en moet het geld innen wat in regels en wetten is bepaald. Bezuinig hierop, minder controles... meer gelegenheid tot frauderen... is die 18 miljard zo weer verdampt. De Belastingdienst haalt c.a. 250 miljard per jaar op... stel dat je doet wat hier allemaal wordt voorgesteld..... en laat er dan 10% méér gefraudeerd worden.... da's dan ineens al 25 miljard..... draait de BV Nederland ineens een stuk minder.
Dat er bezuinigingen in de overheid moeten komen is helder maar het standaard trappen naar de ambtenaar is té makkelijk. Overigens heerst het vermoeden dat er bij de reaguurders ook voldoende interimmers zitten die voor 160 €K per jaar (en meer) bij de overheid zitten.... dussssssss......

Roadmaster | 21-10-10 | 20:23

kleingrutter | 21-10-10 | 20:21
Scherp! Hoe dan ook, die gasten zouden objectief moeten zijn.

Bakito | 21-10-10 | 20:22

@Bakito | 21-10-10 | 20:18
Slecht of slechts? Dat is een essentieel verschil namelijk.

kleingrutter | 21-10-10 | 20:21

seven | 21-10-10 | 19:46
de meeste ambtenaren verdienen het salaris niet, ter correctie dus:.... krijgen.

grote grutjes | 21-10-10 | 20:20

Die enquête hebben ze zeker in hun vrije tijd gemaakt.

blaasbaan | 21-10-10 | 20:20

@Rattlehead | 21-10-10 | 20:19
Een tekort aan ambtenaren?

Muahaha. Kostelijk, dankuwel.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:20

'deel' naar boven duwt

Bakito | 21-10-10 | 20:19

ik hoorde dat de meeste ambtenaren toch al uitstromen met hun pensioen en dat dit plan juist voor een tekort aan ambtenaren gaat zorgen.

Maar rechts staat er altijd al om bekend niet verder te denken dan de meest directe aanpakken.

Rattlehead | 21-10-10 | 20:19

@ro8in | 21-10-10 | 20:12
De gevolgen zullen u in de portemonnee raken. Lachen?

Siebie_Randstad | 21-10-10 | 20:18

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:15
Een substantieel van de ambtenaren is bij welk kabinet ook slecht gemotiveerd door politieke opvattingen. En het zijn al niet de meest talentvolle types. Kun je nagaan in welke handen ons lot ligt.

Bakito | 21-10-10 | 20:18

peetd2 | 21-10-10 | 19:55
Er kunnen zondermeer vele managers lagen tussenuit (inhuur en vast). Daar ga je niets aan missen. De overheid wordt dood gemanaged. 50% kan er uit. Die zitten er voornamelijk om te voorkomen dat de rest zijn werk goed kan doen.
Ik huiver als ik het woord manager hoor.

Therapietje | 21-10-10 | 20:18

Hele ambt zootje ontslaan en mensen aannemen die eg willen werken.

Barbosa | 21-10-10 | 20:17

@Bakito | 21-10-10 | 20:12
Het is in die zin voordelig dat de PS-verkiezingen al heel dichtbij zijn, meer niet.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:16

Het nadeel is wel dat ambtenaren de bezuinigingen op ambtenaren zullen moeten uitvoeren. Dat gaat dus niet gebeuren.

Ik verwacht dat het project al strandt bij het schrijven van de beleidsplannen. De schoften zullen zichzelf niet in de voet willen schieten en gaan daarom al in de eerste fase de boel traineren.

Het enige wat Rutte en Verhagen kunnen doen is het electoraat zo goed als mogelijk inlichten over de sabotagepogingen van deze ruifvreters. Ja, lekker cynisch weer Art, maar hier gaan we geen geld halen.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:15

Bij DWDD wordt de smakeloze Borsato geplugd van onze belastingcenten.

Bakito | 21-10-10 | 20:15

Ondanks al die ambtenaren inkrimp bla bla bla, groeit het overheidsapparaat gewoon door hoor. Al die inkrimp bla bla bla is meer voor de buhne, het daadwerkelijk realiseren is nog geen politicus in NL gelukt.

Denkt Na | 21-10-10 | 20:14

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:10
Tot nu toe alleen nog maar populistische maatregelen. Bovendien speelt de glorievolle strijd van Wilders mee.
Het heeft nog niet gevroren.

Bakito | 21-10-10 | 20:12

Ik ga wel lachen als Rutte 1 nog harder gaat falen dan JP4, maar goed laten we niet op de feiten vooruit lopen.

ro8in | 21-10-10 | 20:12

"Respect" is zeau 2005...

GoogIeIaar | 21-10-10 | 20:10

Arme ambtenaren .. het linkse luchtkasteel ontploft ...

LeckMich | 21-10-10 | 20:10

Dat worden barre tijden voor de damens en heren ambtenaren dan. Het kabinet is in de peilingen van de Politieke Barometer inmiddels gestegen naar een virtuele 85 zetels.

Art Vandelay Ultor | 21-10-10 | 20:10

seven | 21-10-10 | 19:46
Dank!
*bij overheid solliciteren gaat*

niet voor de hond | 21-10-10 | 20:08

Je kan beter de ambtenaren zelf bevriezen.
En dan stuk gooien natuurlijk.

ADO-Le-Cent | 21-10-10 | 20:03

pius | 21-10-10 | 20:01
Ja! Heeft u een plan...?

Bakito | 21-10-10 | 20:03

Graag een 50% reductie van het ambtenaren apparaat.
*iets met alles dat uitgegeven wordt, moet ergens anders verdient worden*
(elke ambtenaar kost via tax gemiddeld 33% van het inkomen van 3 nederlanders)
(een verhouding van 1 op 10 zou beter zijn lijkt me)

Denkt Na | 21-10-10 | 20:02

Moge dit kabinet er maar lang genoeg blijven zitten tot dat er geen klagende ambtenaren meer zijn..............

Hobbykip | 21-10-10 | 20:01

Bakito | 21-10-10 | 19:57

Nu de bankensector nog. Ik las ergens dat er dit jaar ongeveer 144 miljard aan bonussen worden uitgekeerd op wallstreet, lijkt me overdreven maar desondanks bizar. Als het zo is dient wallstreet de oorlog te worden verklaard, doe je mee?;)

pius | 21-10-10 | 20:01

DeBruineSter | 21-10-10 | 19:46

Wat dacht je van Perfide Albion?

pius | 21-10-10 | 19:58

Mooi, het contraproductieve leger wordt afgeschaft. Scheelt miljarden weggegooid geld.

Bakito | 21-10-10 | 19:57

seven | 21-10-10 | 19:46

Dikke pluim weer!

pius | 21-10-10 | 19:57

met ambtenaren word bedoelt de dure interim managers die maar ingehuurt worden door de overheid... niet de ambtenaar die jou en mij helpt met paspoort of andere dingen, nee het zijn de managers die eruit gaan... die verdienen bakken met geld

peetd2 | 21-10-10 | 19:55

@seven | 21-10-10 | 19:46
Los van de 2 x wachtgeld zijn dit zeer interessanter gegevens. Dank.

Siebie_Randstad | 21-10-10 | 19:52

Ai, straks hebben we nog maar half zoveel ambtenaren. Dat zou toch wel vreselijk zijn. Wie moeten er dan boetes uitdelen voor het op de stoep fietsen of 7 km/u te hard rijden? Wie moeten er dan nieuwe onderwijshervormingen bedenken?

Requiescat in pace | 21-10-10 | 19:49

In de VS hebben ze gewoon 100.000 ambtenaren eruit geflikkerd. Geen probleem. In Spanje worden de lonen gewoon teruggedraaid. Frankrijk staakt zich de tyfus, maar ook daar ontkomt de über-verwende ambtenaar niet aan de bezuinigingen. En terecht.

DeBruineSter | 21-10-10 | 19:46

Ambtenaren krijgen in NL gemiddeld 10.300,-- euro per jaar meer loon dan werknemers in de particuliere sector. Zie de onderstaande tabel waarin ambtenaren veel meer verdienen dan werknemers in de particuliere sector. (De sector die feitelijk uiteindelijk eerst alles voor de overige sectoren moet verdienen) Het verhaal dat ambtenaren minder verdienen dan het bedrijfsleven kan dus ook de prullenmand in. Er kan zo 10 k per jaar vanaf, en wellicht nog veel meer als alle secundaire voorwaarden en werkdruk en werkuren per week ook wordt meegenomen.
Gemiddeld persoonlijk inkomen per jaar.
Werknemer particulier bedrijf 32,4k
Ambtenaar 42,7k statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...

Je kan in die cbs tabel ook teruggaan naar enkele jaren geleden. Dan zie je dat het absolute verschil in beloning tussen de particuliere sector (die minder verdient) en de ambtenarij verder is opgelopen. De ambtenaar is er sinds 2000 met bijna 10k op vooruitgegaan terwijl de particuliere werknemers er nog geen 8k op zijn vooruitgegaan. Er wordt vaak om loonsverhoging door ambtenaren gevraagd met het argument dat ze in de particuliere sector meer zouden verdienen. Dat argument is onjuist. statline.cbs.nl/StatWeb/publication/de... cbs-grafiek.

Ambtenaren hebben nu veel (secundaire ) voordelen. Tel mee;
45 dagen vakantie (2x zoveel als part sector)
1/3 meer salaris gem. dan part. werknemers.
wachtgeld, ontslagbescherming, goede pensioenregelingen, gouden arbeidsvoorwaarden, wachtgeld, luxe arboperfecte werkplek enz.
ps Verschil is opgelopen naar zelfs 10.300 pj. Waarom zou een baliemedewerkster of plantsoenendienst / vuilnisman meer verdienen dan een part schoonmaker? Bij de overheid heeft immers nog geen 20% WO.

seven | 21-10-10 | 19:46

Ah mooi, de eerste schuren van dit vreselijke kabinet worden verwezenlijkt. En nog wel door de mensen die ze het hardst nodig hebben. Dikke fail zou ik zeggen.

dutchdj | 21-10-10 | 19:45

Links Nederland doet waar ze het beste in is: boeroepen en actievoeren en staken. Dit zijn georganiseerde acties.

funkyd | 21-10-10 | 19:43

Speak until spoken to, ambtenaartjes

Tobi | 21-10-10 | 19:42

Moet mark maar es een proefballonnetje oplaten om alle lonen in Nederland te bevriezen. Eens kijken hoeveel applaus er dan klinkt.

Binnenbaan | 21-10-10 | 19:40

Als de ambtenaar het wil, staat gansch het raderwerk stil!

Pas maar op dat ze niet nog meer gaan staken.

plastic zakje | 21-10-10 | 19:40

Ah, na eeuwig heel zen uit het raam kijkend bezuinigen bij elkaar fantaseren vanuit de ergonomische bureaustoel en met een deadline die minimaal 6 weken ver weg is als het om een simpele vraag zoals "kun je me daar even over bellen' gaat, zijn de benoemden nu zelf aan de beurt.

Ja, dat is schrikken.

Sterkte lui.

Richard H. | 21-10-10 | 19:40

Ambtenaren zijn niet meer dan gewone uitvoerders van politiek beleid. Dit is gewoon opstandig gedrag tegen de werkgever. Er zijn er voor minder ontslagen.

rara | 21-10-10 | 19:39

Tjah ze voelen de bui al hangen..

VuistVolEuros | 21-10-10 | 19:38

Laat ze maar eens iets zinvols doen in plaats van het eisen van restecp.

Parsons | 21-10-10 | 19:38

Respect moet je verdienen, niet eisen.
En ze voelen zich zeker ook gediescrieminierd?

Siebie_Randstad | 21-10-10 | 19:38

Ach, alles is relatief. Stel nou dat je in Engeland uit het raam staart.

pius | 21-10-10 | 19:37

Dat ze maar gaan werken voor hun geld!

zeerspraakzaam | 21-10-10 | 19:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken