Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Chipsgate: Smiths wil Texan Crunch?

doritos.jpgVreemde taferelen rondom onze stijlloze chipsverkiezingen. Gisteren werden we korte tijd gediskwalificeerd in de chipsnaamverkiezingswedstrijd waar we aan mee doen. Chipsbakker Smiths, - Smiths Foodgroup te Maarssen, onderdeel van Pepsi co.- stuurde ons een mailtje. Maar na ampel overleg en enige telefoontjes naar de chipsfabrikant werd onze goede naam weer in ere hersteld. Vreemd genoeg werd de diskwalificatie ontkend, terwijl iedereen zag dat er een foutmelding verscheen als er op ons gestemd werd. Zand er over, we zijn terug in de race zou je zeggen. Maarrr... Natuurlijk vroegen we ons wel af waarom we waren uitgesloten. De reden lijkt simpel: GeenStijl zit Smiths wellicht een beetje te dicht op te hielen. We hebben het donkerbruine vermoeden dat Smits de naam 'Texan Crunch' al als naam vast heeft staan. Doorgestoken kaart dus! Toevallig werd deze naam, afkomstig van de reclameheaumeaux zelf, door GeenStijl van de eerste plaats verdrongen. Dus toen restte er even niets anders dan diskwalificatie, want het is natuurlijk een horrorscenario dat je straks GeenStijl Doritos op de markt moet gaan brengen, terwijl je vooraf al een heel andere naam had bepaald... Kortom, chipsgate! UPDATE: De jongens van Hyped hebben inmiddels een aanvraag tot registratie ingediend voor de merknaam "Texan Crunch". Dat wordt dus een nieuwe naam verzinnen, want ze vragen 100.000 euri mocht Texan Crunch onverhoopt toch nog GeenStijl voorbij streven... Texan Crunch, de naam van de nieuwe? - en vast zeer smerige - Doritos-flavor is volgens ons al van tevoren bepaald en we hebben bewijs dat er met de uitslagen geknoeid is. Maar ja, dit moest natuurlijk een beetje leuk worden verpakt en dus besloot een aantal gewiekste marketingboys een prijsvraag uit te schrijven om chips-etend Nederland uit hun luie fauteuil te krijgen. Onder het motto: 'creëer je eigen hype', worden consumenten op zowel televisie als internet opgeroepen een naam te verzinnen voor de laatste telg aan de Doritos-familie. Tja, dan is het erg vervelend dat GeenStijl er plotseling tussendoor komt fietsen en zowaar het hersenspinsel van duur betaalde marketingboys van de eerste plaats weet te verstoten. We kwamen er achter dat Smiths of een van de bureau's waarmee Smiths samenwerkt, de boel flest. De 'methode Smiths' gaat als volgt in zijn werk: op de server, of elders draait een speciaal script dat 'Texan Crunch' 24 uur per dag, elke 300 seconden een nieuwe stem geeft. Oplichting dus! Een bevriende technicus schreef ons hierover een mailtje: "Wat bleek toen ik tussen 1 en 3 uur 's nachts de statistieken in de gaten hield met een PHP script dat elke minuut de cijfers controleerde? Meneer osimon1 kreeg er exact elke 5 minuten 1 stem bij. 's Nachts welteverstaan! En overdag zet dit ritme zich onveranderd door met heel af en toe een verdwaalde gebruiker die tusendoor een echte stem uitbrengt. Het lijkt er dus op dat er een programma draait bij osimon1, dat elke 5 minuten een stem uitbrengt. Er moet noodgedwongen een tussenpauze van 5 minuten genomen worden omdat de server anders begint te miepen over een afkoelingsperiode..." We vroegen zowel het reclamebureau als het bureau dat de 'technische realisatie' doet waarom er een wedstrijd wordt gehouden als er vooraf toch al een naam is bepaald toch wint. De accountmanager bij het reclamebureau wilde de naam 'Texan Crunch' bevestigen noch ontkennen en bij het online branding bureau Inpact werd gezegd dat ze hier geen nadere informatie over mogen geven, het gesprek verzandde in onsamenhangend gebral over 'geheimhoudingsplicht'. Net als bij het reclamebureau werd er ontkend noch bevestigd. Op de vraag of er een scriptje loopt, kregen we het antwoord "dat zou kunnen". We zijn dus een nieuwe Pinokkio Prins op het spoor, eentje met een 'GeenStijl'-smaakje dit maal! De officiele woordvoerder van Smiths weet echter van niets. Ze gaat de zaak intern onderzoeken en maandag weten we meer. Na de Axe-neplog van Unilever en de nepdocumentaire van Volvo, hebben we nu dus Smiths, onderdeel van Pepsi Cola, die de internetgebruiker niet voor vol lijkt aan te zien en doe boel loopt te flessen. Wij vragen ons hardop af wat ze in Purchase, N.Y van consumentenoplichting vinden...

Reaguursels

Inloggen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken