achtergrond

Geenstijl

SlamDunk!, voor de sportliefhebbers...

slamdunk.jpgGeenStijl presenteert SlamDunk! Deze deepthroat uit de sportwereld zal net als onze StarF*cker wekelijks een column gaan leveren die ons een inkijkje moet gaan geven over het wel en wee van Nederlandse sporters en hun bestuurders. SlamDunk!, jarenlang zelf een fervent basketballer, opent deuren die voor anderen gesloten blijven. Bovendien zal hij deze zomer het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Zomerspelen voor ons gaan verslaan. Het laatste nieuws en de beste roddels zul je van hem horen. Vandaag trapt hij af met Richard Krajicek, ooit een begenadigd tennisser, tegenwoordig directeur van een onbenullig tennistournooi voor relaties van de bank.



Van koorknaap tot reclameman

Je kunt deze weken niet om hem heen: Richard Krajicek. Hij holt van het ene naar het andere televisieprogramma en ieder blad heeft wel een interview met hem. Vorige week maakte hij zijn debuut bij Studio Sport als analist bij de zielige vertoning die Davis Cup heet. En de druppel is wel dat het voormalig servicekanon de afgelopen dagen figureerde in TV-commercials van de ABN AMRO.

Is deze Krajicek echt de oud-tennisser? De man die tijdens zijn carrière met moeite de uitstraling benaderde van een aquarium zonder vissen!

Twaalf jaar lang was Krajicek onopvallend streepjesbehang. Een fantastische sporter natuurlijk, maar verder vooral bleek, onopvallend en nietszeggend. Terwijl de man Wimbledon won! Oké, misschien heeft het er iets mee te maken dat hij vaker op de operatietafel lag dan dat hij op de baan stond. Maar de bravoure en durf die Krajicek nu laat zien had hij tien jaar geleden moeten tonen. In het regime van zijn strenge vader Petr was echter geen plaats voor een lachje. L'Histoire se répète met half zusje Michaela.

Krajicek is zijn hele loopbaan een koorknaap geweest. En dan ook nog eens de lieveling van de pastor. Pas toen hij met zijn eigen foundation kansloze BrEeZaH-jongetjes in Den Haag ging helpen kwam het besef dat hij naar buiten toe opener moest worden. Krajicek had veel meer voor de tennissport kunnen betekenen de afgelopen tien jaar. Hij had een nadrukkelijker uithangbord moeten zijn voor de jeugd.

Want dat hij het in zich heeft blijkt nu. Op het Sportgala eind vorig jaar liet Krajicek zich al vrijwillig door honderden sporters bekogelen met tennisballen. Met de daaropvolgende staande ovatie kwam een einde aan 'de sportman Krajicek'. Nu is hij 'Meneer de Toernooi Directeur van het ABN AMRO World Tennis Tournament'. In televisieprogramma's laat hij herhaaldelijk en schijnbaar achteloos de sponsornaam vallen. Hij staat in damesbladen, heeft een column in de sportweek en heeft als gezegd zijn eigen commercial op televisie. En let wel: het toernooi is pas net begonnen. 'De Kraaij' is een reclameman geworden. En een goede.

Krajicek zou 'de drie van Amstel' nooit naar Bavaria hebben laten gaan! Al moest hij er zelf bier voor drinken. De harde PR-hand van Krajicek zou misschien zelfs het door leugens zwalkende Stivoro nog kunnen redden. Al moest hij er zelf een paffertje voor opsteken. Maar de vraag is: kan Krajicek zijn geliefde tennissport redden? In Nederland zit niemand te wachten op dit saaie campingspel. Leuk om te doen, dramatisch om te kijken. Partijen van drie uur met ellenlange rally's.. Gaap. Eens per jaar een Wimbledon oké, maar vermoei ons toch niet met onzinnige toernooitje in verre uithoeken van de wereld. Tennis is een marginale sport. Bij de dames zijn er slechts vier meiden die de toernooien onderling verdelen. Bij de mannen gaat het om de zege echt maar tussen een stuk of acht tennissers. Schijn bedriegt misschien, maar tennis is net zo'n kleine sport als bijvoorbeeld schaatsen. Zelfs Krajicek kan daar in zijn eentje weinig aan doen.

SlamDunk!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.