Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het verhoor van haatzaaier Bert Brussen

bertjeBBBBBB.jpg Voor wie het niet was opgevallen: Het is vandaag de Grote Bert Brussen Dag Des Oordeels. Onder massale belangstelling (pers, sympathisanten en een woedende menigte hatende tokkies) heeft de blogger/internetjournalist zich vanmiddag bij het politiebureau moeten verantwoorden wegens het plaatsen van een screenshot van een bedreiging aan het adres van Geert Wilders. Samen met een peperdure advocaat van het bureau Kennedy & De Burgemeester was Brussen ontboden door de Coördinator Team Bedreigde Politici. Deze splinternieuw opgerichte afdeling houdt zich louter bezig met het monitoren van strafbare uitingen op internet. Werkelijk niet een online dreigement ontgaat deze boys. Dit zijn ook de ambtenaren die al het voorwerk doen zodat Hirsch Ballin over een poosje websites zonder tussenkomst van een rechter op zwart kan gooien. In een eerste reactie op de radio typeerde Brussen de deskundigheid van deze dienders op het gebied van internet en sociale media als "kutd met peren". Speciaal voor GeenStijl zet mijnheer de gebeurtenissen van vandaag in Jip & Janneke-taal uiteen. Begrijpt de internetpolitie het tenminste ook... Bert! Vertel! Nou ja, ik moest me dus melden bij het politiebureau in Utrecht en daar werd ik verhoord door twee agenten die er uitzagen als twee agenten (C&A-kleding, gouden schakelketting, schoenen met spekzolen). De ene was een vrouw trouwens maar dat terzijde. De vrouw stelde mij van te voren door de politie opgestelde vragen, de man voerde alle antwoorden in op zijn Dell-laptop. Mijn advocaat was bij het verhoor aanwezig maar mocht helemaal niets zeggen tijdens het verhoor. Er werd nog wel gezegd dat het absoluut verboden was "in het geheim opnames te maken van het verhoor". En toen? Nou en toen stelden ze dus vragen, zo van: "Gaat u die tweet verwijderen?" (nee). "Wat is volgens u de definitie van vrijheid van meningsuiting?" (ik beroep mij op mijn zwijgrecht). "Waarom heeft u dit geplaatst?" (ik beroep mij op mijn zwijgrecht). "Waarom heeft u een artikel over deze zaak op GeenStijl gezet?" (ik beroep mij op mijn zwijgrecht). "Wat bedoelt u precies met de kop 'Wilders bedreigen doe je zo?'" (ik beroep mij op mijn zwijgrecht). En toen? En toen vroegen ze dus hoeveel bezoekers www.bbrussen.nl (een "oewebsijd" volgens de mannelijke agent) heeft. En ik zei dus "1500 uniek per dag" en toen vroeg hij dus van "wat is dat precies, uniek?". En toen moest ik dus uitleggen dat je pageviews kunt meten maar dat je ook een IP-adres per 24 uur kunt meten ongeacht het aantal clicks enzo en dat hadden ze nog nooit gehoord en deze mensen zijn normaal dus belast met het opsporen van dreigementen op het internet. Wat dan ook wel weer wat aandoenlijks had. En toen? Nou en toen vroegen ze dus of ik de twee mailtjes die ze eerder hadden gestuurd had ontvangen (nee) en ik vroeg naar welk emailadres ze dat gestuurd hadden. Zij zeiden toen "naar [email protected]" maar dat is dus helemaal niet mijn emailadres, van wie wel weet ik verder niet. Toen keken ze dus wel even raar want ja, mijn emailadres in gewoon terug te vinden op mijn "oewebsijde" snap je wel. En toen? En toen bleek dus uiteindelijk dat ik word aangeklaagd voor bedreiging van politici (artikel 285 lid 1) en (dat hoorde ik dus pas bij het verhoor) artikel artikel 137d wat dus het beruchte "haatzaaien"-artikel is. Ironisch genoeg dezelfde overtreding waarvoor Geert Wilders wordt aangeklaagd want vrijheid van meningsuiting moet je kennelijk zoveel mogelijk tegengaan door het "haatzaaien" te noemen want je weet maar nooit wie er wordt gekwetst met al die meningen enzo. Wow. En toen? En toen zeiden de politie-agenten ook nog dat het mijn schuld was dat "alle andere websites het twitterbericht nu ook hebben overgenomen zoals Volkskrant.nl en webwereld.nl" en dat Mohamed Ghabri, de twitterende bedreiger in kwestie, naast zijn dreigtweet "ook hele andere relativerende tweets had geplaatst" maar ik die "niet heb geplaatst en dus bewust een verkeerde context had gekozen". (Dus als je bijvoorbeeld iemand een kogelbrief stuurt en daarna bloemen en bonbons is de context anders en is het geen echte kogelbrief meer ofzoiets.) En toen? Nou en toen werd dat hele verhaal uitgeprint en mocht mijn advocaat dat doorlezen (we kregen nog wel de waarschuwing dat er "geen digitale foto's ofzo mochten worden gemaakt van het verbaal") en toen moest ik dat proces-verbaal ondertekenen en dat was het. Als nu het OM mij wil gaan vervolgen, krijg ik over een paar maanden ("eerder maanden dan weken", aldus de agenten) vanzelf een uitnodiging om naar de rechtbank te komen. Enfin, het is goed om te zien dat de politie in Nederland zoveel werk maakt van echt belangrijke zaken. Hartverwarmend mensen, echt.

Reaguursels

Inloggen

Bert Brussel je bent de vermoorde onschuld aan het spelen. Je bent een fervente tegenstander van Wilders, je tekende ook die Doekle Terpstra petitie tegen de verwildering. Je beroept je op je zwijgrecht, dus dan neem ik aan dat je die tweet plaatst omdat je het er mee eens bent. Zo niet, zeg het ons dan. Voorbeeld hoe belachelijk je gekerm is: Stel je voor ik ga met een T-shirt lopen met antisemitische teksten, zet daar in het klein onder, 'Adolf Hitler', ik ga door met dit te dragen ondanks waarschuwingen, en krijg ik er last mee, dan zeg ik dat ik antisemitisme aan de kaak wou stellen. Nou? We krijgen 'zwijgrecht' als antwoord. Nergens kon ik op je site vinden waar ik kan zien dat je het niet met die uitspraak eens bent. Vraag ik dat, krijg ik een arrogant nietszeggend antwoord. Ik heb ik het geheel geen sympathie voor je!!

Tjeu-la-Ling | 14-08-10 | 12:01

Bert Brussen; Ik hoop dat je blijft, je artikelen zijn overwegend zeer informatief.

Replaceable | 13-08-10 | 15:06

Hmm geen digitale foto's van het PV. Analoge foto's = geen probleem? Oeps, foutje, mag je nu 3 ton aan compensatie vangen? :)

Popiejopie79 | 13-08-10 | 12:30

Foei Bert, dat wordt schoffelen! Jij vervelende kwajongen! *op vingers tikt* *gaap* De plisie heeft echt niets beters te doen he... Het barst hier in Nederland van de psychopaten, (drugs)criminelen, (serie-)verkrachters, illegalen, pedofielen en ander tuig en die mogen vrij rond blijven lopen of krijgen een taakstrafje van een paar uur *mits* de plisie uberhaupt de moeite neemt om er iets aan te doen. Maar een bloggert die een artikel schrijft, daar worden meteen een aantal rechercheurs opgezet en binnen een paar maanden (lol) staat meneer voor de rechter. Lang leve de plisie! Shout Glory...

Liroy | 12-08-10 | 16:58

@xzaz2 | 11-08-10 | 22:25
Errhm thanks, but no thanks.

Prof. D.A.H. Vintik | 12-08-10 | 15:05

Free Bert Brussen!

De Gemaskerde Zorro | 12-08-10 | 11:21

Ik beroep mij maar op mijn zwijgrecht dan.

dellapuerto | 12-08-10 | 01:35

Brusselmans heeft vandaag een hoog Kouwes gehalte.

Gravin v Kippenbouth | 12-08-10 | 00:20

wat een sof dit... nou bert, slopen die hap.

maninhetwater | 11-08-10 | 23:31

@Prof. D.A.H. Vintik
Nou gozer toch, daar heb je me hoor.. mallerd, psstt daten?

xzaz2 | 11-08-10 | 22:25

Mooi. NWO. Muilkorven die pers.

killermiller | 11-08-10 | 21:47

Schuldig, 4 uur papierprikken in het park en 100 strafregels.

denoorman | 11-08-10 | 21:36

Ja meneer, oewij doen de makkelijke zaken nou eenmaal eerst

doof potje | 11-08-10 | 21:23

@doe nog eens | 11-08-10 | 14:56
Meneer is ook (volks)menner.

Überbottehork | 11-08-10 | 20:39

Hilarische gedachtenkronkels daar bij het OM.

pe4444 | 11-08-10 | 20:20

Nee pips, de volkskrant e. a. krijgen geen vervolging omdat ze niet van die domme headers erboven zetten.

jack466 | 11-08-10 | 20:17

Gelet op vraagstelling politie aan Bert B is slechte journalistiek ook een strafbaar feit
+ u plaats tweets buiten de context want twitteraar deed ook goede uitspraken}+
Dat zal rechtzaken regenen dan

kattenmepper | 11-08-10 | 20:02

Je beroepen op je zwijgrecht bij de VMBO politie is altijd verstandig.
Hun enig wapen in de zaak zijn veelal je eigen verdraaide woorden.
Van het OM moet je ook niets te verwachten tenzij je politieagent bent en stenen gooit naar automobilisten.
www.telegraaf.nl/binnenland/7379868/__...
De rechter dat is de enige die soms nog een poging doet tot waarheidsvinding.

kattenmepper | 11-08-10 | 20:00

En wat gaan ze nu eigenlijk doen met de persoon van wie die tweet origineel afkomstig is?

Poepdrol43 | 11-08-10 | 19:51

Wederom onze falende rechtstaat; Geert, doe er wat aan!

fjordman | 11-08-10 | 19:11

Moeten ze MoManagerMo niet gebben?

Henk Houthakker | 11-08-10 | 19:09

Het OM gaat hier echt heel hard op z'n bek. Let maar op.

3 keer niks | 11-08-10 | 19:04

Andreas B. | 11-08-10 | 17:06
Ja, kennelijk is het zo dat die agentjes al met het idee rondlopen dat alles in de 'juiste' context geplaatst moet worden, en dat ook ergens precies vastgelegd is wat die context is, en dat zij van iedere burger kunnen en mogen eisen dat hij de wereld in exact diezelfde context moet zien en alles wat hij zegt en doet luid en duidelijk in die context moet plaatsen.
Dat is een verontrustende gedachte, maar ligt wel volledig in de lijn van de discussie die momenteel gevoerd wordt als het gaat om vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. "Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je zomaar alles mag zeggen" hoor je steeds vaker, alsof a priori meegegeven is welke beperkingen wij ons binnen die vrijheid op dienen te leggen, dus in welke 'context' wij die vrijheid moeten plaatsen.
Nou, die context is inmiddels een dwingende dubbele moraal geworden die voorschrijft dat de ene haatzaaier de andere niet is, dat 'haat' die door bepaalde groepen en individuën wordt gezaaid met de mantel der liefde bedekt moet worden, terwijl de 'haat' die door andere groepen of individuën wordt gezaaid juist uitvergroot en aangedikt moet worden.
Die agentjes hanteren die context, die dubbele moraal op vperfecte wijze, waarschijnlijk zonder dat ze er erg in hebben. Brussen had, zo menen ze, de 'haat' die in dat Twitter-bericht gezaaid wordt moeten relativeren, en juist omdat hij dat niet gedaan heeft, heeft hij zélf 'haat' gezaaid, en die moet voor straf aangedikt worden.

Schoorsteenveger | 11-08-10 | 19:01

Kreeg je nog koffie ofzo?

doskabouter | 11-08-10 | 18:47

sjef van oeckel | 11-08-10 | 17:33
Dat is voor u een vraag en voor mij een weet.

La Vie En Rose | 11-08-10 | 18:39

Dankoewel bbrussen.nl Als het zo doorgaat zie ik me nog genoodzaakt tot het opzeggen van mijn baan om me fulltime bezig te houden met het re-tweeten van gevonden tweet-bedreigingen. Noem het maar ondersteuning van de vrijheid van meningsuiting naar voorbeeld van bbrussen.
Bythewaytjes,hoeveel doekoe gaat EHB lospeuteren bij het nieuwe kabinet voor extra cellen?

lichtpunt | 11-08-10 | 18:34

Als de pliesie nou gewoon niets had gedaan, zoals normaal, hadden slechts 1500 bezoekers van het bewuste blogje dit gelezen, en inmiddels weer vergeten.
Dankzij de ontembare inzet van Henk en Ingrid bij de pliesie praat heel Nederland nu al dagen over.
Way to go, iets van een paard wat achter een kar staat of zo
* Eens kijken of er nog een rare tweet te vinden is gaat*
Ik vraag me ook af of die 2de lijns Nederlander die de oorspronkelijke tweet plaatste nog iets van problemenvan hermandad verwachten mag. Maar dan wel svp na de ramadan.

SnoopSloggiSlog | 11-08-10 | 18:14

Schoorsteenveger | 11-08-10 | 17:50
LOL
.
"Brussen, die een advocaat bij zich had, zegt tegen Geenstijl dat hij zich bij de politie heeft beroept op zijn zwijgrecht."
in de denkwijze van het OM maak ik me bij het knippenplakken van deze prachtige zin uit het RTVU-artikel schuldig aan slordig/grappig/vernieuwend taalgebruik.
.
tot zover kunnen we er mee lachen, maar zoals uit dit GS artikel www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/08/... blijkt zou EHB & co hele stukken uit ons collectieve geheugen/geschiedenis willen wissen omdat met het toegankelijk maken van NSB- en Nazi-lectuur een strafbaar feit begaan zou worden. Als je het verleden wil bestuderen moet je wel het hele plaatje kunnen zien, en niet alleen de versie die machthebbers welgevallig is. Eng.

pips | 11-08-10 | 18:13

kansloos:

"Dus als je bijvoorbeeld iemand een kogelbrief stuurt en daarna bloemen en bonbons is de context anders en is het geen echte kogelbrief meer ofzoiets."

Als het echt zo werkt in NL, dan is het einde zoek.

sapjes | 11-08-10 | 18:10

Als het bekend is naar welke penitentiaire inrichting je gaat laat het dan even weten.

winterpeen | 11-08-10 | 17:51

Vond het altijd al een ontzettende boef... Wat een land is dit ook pff...

Doc Damage | 11-08-10 | 17:50

pips | 11-08-10 | 17:39
Het internet is één grote Droste cacaobus.

Schoorsteenveger | 11-08-10 | 17:50

nachtschilder | 11-08-10 | 17:39
rechtsstaat is dus nog in leben! poging tot doodslag en ermee wegkomen met 240, wel krom!

sjef van oeckel | 11-08-10 | 17:44

De rechtbank Zutphen heeft woensdag de 31-jarige agent B.K. uit Didam veroordeeld tot 240 uur werkstraf en twee maanden cel voorwaardelijk wegens poging tot doodslag.
De politieman gooide 4 augustus 2009 in Didam een baksteen naar een passerende automobilist.
-
tja ..

nachtschilder | 11-08-10 | 17:39

dus binnenkort ook een zaak tegen RTV Utrecht én tegen GS voor het plaatsen van een screenshot van een screenshot van een screenshot....
.
ik ben het een beetje kwijt, het ging toch over een retweet, dus een citaat door middel van twitter zelf, en nu gaat het opeens over de weergave van de orginele tweet op een andere site? vragen...
.
wat is trouwens de relevantie van het aantal al dan niet unieke bezoekers? mocht er werkelijk sprake zijn van iets strafbaars zou dat dan minder erg zijn als er geen/nauwelijks publiek voor was?
iemand deelt z'n kinderpornosnuffzooi met de buitenwereld, maar dat is niet zo erg want er waren maar een handjevol unieke bezoekers?
- 't Is koud vuur dus 't komt niet in de krant - (B. de Groot, 1967)

pips | 11-08-10 | 17:39

La Vie En Rose | 11-08-10 | 17:15
Wat u behaagt, of is dat dat xo politiekcorrect?

sjef van oeckel | 11-08-10 | 17:33

Als het een rechtzaak wordt, komen we ook even laten weten wat we ervan denken. Wat een ongelofelijke sukkels. Weg met die domme EHB.

cugel | 11-08-10 | 17:30

Hey, maar je HOEFT toch niets te ondetekenen ? En al helemaal als je geen kopie krijgt ?

DeSteef | 11-08-10 | 17:29

Wie met rotte appelen gaat gooien, kan verwachten dat iemand ze terug peert.

Kavafis | 11-08-10 | 17:25

@vintik Als er had gestaan: dit is een domme en fout tweet was er niks aan de hand. Maar nee, brussen moest er weer iets brallerigs en stoer van maken. Het OM kan niet ruiken of dit cynisch bedoeld is. Daarnaast is brussen een columnist die beter moet weten. Wilders is een bedreigde en beveligde politicus. Daar tilt een rechter zwaar aan. Nogmaals, een biertje zegt dat dit schoffelen gaat worden.

jack466 | 11-08-10 | 17:18

Merlot | 11-08-10 | 17:09
Rake tegel heur, zoals altijd!

La Vie En Rose | 11-08-10 | 17:17

die geheime geluidsopnamen van dat 'verhoor' zijn hilarisch ..

nachtschilder | 11-08-10 | 17:16

sjef van oeckel | 11-08-10 | 16:55
Zeau, sjefke, uitgeslapen?
Fijn om te zien dat u er weer door uw (akila was het toch) Hemke Falsema op uit bent gestuurd om uw woordje op GS te kunnen doen. Dit alles in het kader van VHmS of VMs of is het nu VVM?

La Vie En Rose | 11-08-10 | 17:15

Flodder | 11-08-10 | 16:51
Het probleem is een beetje dat je héél veel verbale kracht moet zetten om door de proppen in de oren van "onafhankelijke" media heen te breken, wanneer je iets anders vindt dan zij voor juist houden.
Normale protesten tegen het uitmelken door de staat, de terreur op straat en de islamisering van onze samenleving hebben ze 30 jaar lang straal genegeerd.

En dan komt er natuurlijk op een dag iemand op het idee om "scherp schieten, knieschot, marokkaans tuig, kopvoddentax" te roepen, op het moment dat hij bedoelt: "Overheid, doe niet zo racistisch, pak die islamitische lamstralen nou gewoon eens aan".

Het protesterende volksvee kon in de ogen van onze topambtenarenjunta en het subsidiepatriciaat volstrekt genegeerd worden.
Pas sinds de protesten doordrongen tot "hun" democratie, wordt er aandacht aan besteed.
En dan (uiteraard) nog in negatieve zin.
Maar dat maakt niet uit.
Niet meer.
Waarschuwingen vanuit de overheid strekken nog slechts tot aanbeveling (zie EU Grondwet!).

Merlot | 11-08-10 | 17:09

Goed stukkie Brusselmans en Bert! LOL, die pica, daar zal de niet geheel van ijdelheid gespeende BB blij mee zijn.
Een zaak te achterlijk voor woorden en goed dat BertBrussen dit aan de kaak stelt en zich niet laat intimideren.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:08
+ veel. U raakt hier m.i. de kern van de zaak!

La Vie En Rose | 11-08-10 | 17:07

Wel bijzonder dat de agenten van mening zijn dat Brussen de tweet van de bedreiger Mohamed Ghabri "bewust" in een "verkeerde context" had geplaatst, door de andere relativerende tweets niet te plaatsen.
.
Je zou denken dat de agenten zich uitsluitend bezig moeten houden met (het registreren van) de feiten, en niet al hun oordeel klaar hebben maar dat overlaten aan de rechter.
.
En hoe zit het trouwens met de relativerende tweets van Brussen zelf, zijn die door de agenten ook bewust weggelaten om zo de tweet van Brussen in een andere context te plaatsen?

En, belangrijkste vraag, waarom wordt Brussen vervolgd en niet de bedreiger van Wilders?
.
En, tot slot, wordt de Volkskrant.nl nu ook vervolgd?

Andreas B. | 11-08-10 | 17:06

Tja, voor stadswacht waren ze net even te slim.

Hansopje | 11-08-10 | 17:06

stan de jong is wdb een mofo

sjef van oeckel | 11-08-10 | 17:03

sjongejonge.... *zet torrents weer aan*

je postbode | 11-08-10 | 17:03

Flodder | 11-08-10 | 16:53
Aboutaleb natuurlijk en hij had groot gelijk.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 17:02

@jack466 | 11-08-10 | 16:45
U is Gabri die speciaal een account heeft aangemaakt?

Prof. D.A.H. Vintik | 11-08-10 | 16:59

@ Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:38

Nee, hij zei het NAAR AANLEIDING VAN Marokkaanse relschoppers die de stewards die daar voor hun eigen veiligheid liepen in elkaar sloegen. Het is niet Wilders zijn schuld dat het voor de zoveelste keer de Marokkanen waren die de boel verziekten.

En over die Hooligans: Als er in een dorp twee pyromanen rondlopen, is de ene pyromaan dan minder schuldig omdat er nog een pyromaan rondloopt? Nee! Hooguit is de pyromaan die de meeste schade aanricht een hogere prioriteit om te pakken te krijgen. Marokkanen zijn momenteel gewoon een veel groter probleem dan voetbalhooligans.

Verder is het geweldsmonopolie (dat bedoelde ik dus, bedankt dyzc) een niet nader geduid begrip in het staatsrecht. Het komt er op neer dat de overheid als enige geweld mag toepassen om de orde te bewaren en de zwakkeren te beschermen. Daar zijn, afhankelijk van de ernst van de situatie, geen beperkingen aan. Zelfs mensenrechten mogen tijdelijk worden opgeschort ten tijde van oorlog of tijdens de staat van beleg.

plaspop | 11-08-10 | 16:58


'ik beroep me op mijn zwijgrecht', dat hoef je maar 1x te zeggen hoor ehmm Beursselsmans, vanaf dat moment is het verder verstandig om je kop te houden


Capt. J.T. Spaulding | 11-08-10 | 16:58

Flodder | 11-08-10 | 16:51
Vond ik ook.
Maar is wist ook wel wat Wilders ermee bedoelde.

Er wordt in veel gevallen gewoon niet, te laat of te soft ingegerepen.
Bijvoorbeeld bij mishandeling brandweer/ambulance/ziekenhuispersoneel.
Wat mij betreft wordt dat snoeihard beeindigd, en vervolgens zwaar bestraft.

Dat de daders van dat soort geweld uit een cultuur komen waar tribalisme de mens tot de wet van de straat verlaagt, wil niet zeggen dat we dat hier dan ook maar moeten invoeren.
In dit land is sprake van een sociale samenhang die over de grenzen van religieuze-, etnische-, of familiebendes uitstijgt.
Wie daar nmiet mee kan leven gaat maar naar een land waar bendes op straat de orde en wet vormen.
Geen overbodige luxe om dat héél duidelijk te maken.

Merlot | 11-08-10 | 16:57

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:52
kijkt u uit met uw mening, u bent verdacht, desnoods krijgt u een knieschot, bij voorbaat en daarna mag u nog wat zeggen

sjef van oeckel | 11-08-10 | 16:55

jack466 | 11-08-10 | 16:45
Zo doe je dat toch? Geen speld tussen te krijgen. Onnozelaar.

Canis Spurcus | 11-08-10 | 16:55

w8 ff.... gaan we hier niet een beetje off topic?

dyzc | 11-08-10 | 16:53

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:50
Wie? Tofik Dibi? Aboutaleb? Marcouch?

Flodder | 11-08-10 | 16:53

en tenslotte vind ik het heel raar dat Wilders Marokko een achterlijk land vind (of een kwalifikatie van die strekking gebruikt iig) maar ook bij zijn knieschijf retoriek juist refereert aan de manier waarop in Marokko de politie (=overheid) reageert op rellen van die soort..
dus Marokko is een achterlijk land met goede ideeën?

ben benieuwd wanneer Wilders de Sharia gaat voorstellen.. :)

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:52

Brijante soep Bert, if zwijg je nu ook? zwijntje

sjef van oeckel | 11-08-10 | 16:52

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:47
Marktplaats; voor al uw winkeldochters.

Merlot | 11-08-10 | 16:52

Merlot | 11-08-10 | 16:47
Schieten gaat gewoon erg ver en daar moet niet te lichtzinnig over worden gedaan. Er zijn voldoende andere geweldsmiddelen waar de politie naar kan grijpen. En als ze echt voor hun leven moeten vrezen, mogen agenten al schieten. Zie bijvoorbeeld Hoek van Holland.

Flodder | 11-08-10 | 16:51

Overigens was het een linkse moslim die als eerste zijn goedkeuring verleende aan het schieten met scherp op hooligans, maar dat terzijde.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:50

Bert kreeg je ook nog een burolamp in je gezicht geschenen?

vrijheid-van-spreken | 11-08-10 | 16:49

Flodder | 11-08-10 | 16:39
@16:34 was de letterlijke quote: "Het maakt overigens geen verschil of de relschoppers bestaan uit voetbalhooligans (Marokkaans of niet), krakers, antiglobalisten of ander verwerpelijk tuig."
Brinkman heeft die uitspraak wel eens versimpeld, maar dit is de beruchte uitspraak van Wilders. Dat Deus Absurdia niet kan lezen en Brinkman niet kan nadenken is niet de schuld van Wilders.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:47

Flodder | 11-08-10 | 16:39
Als politie optreedt tegen de agressie van extreemlinks- of islamitisch tinnef, wordt er onmiddelijk "excessief politiegeweld" gejammerd.
Ze zijn sinds Den Uyl gewend geweest aan totale vrijdom en zelfs goedpraterij van hun antisociale en antidemocratische geweld.

Merlot | 11-08-10 | 16:47

GeenStijl aan het werk. Eindelijk.
Goedzo.
+1

De Badtegelzetter | 11-08-10 | 16:47

dat je alles mag zeggen, betekent niet dat je alles moet zeggen.

dyzc | 11-08-10 | 16:46

Je moet ook wel een enorm domme eikel zijn om die tweet te headen met: 'Wilders met de dood bedreigen doe je zo'.

Dan ben je echt een sukkel. Appeltje/eitje voor OvJ. Ik zet in op eis van 3 maanden onvoorwaardelijk, uitspraak is 2 maanden onvoorwaardelijk omgezet in 6o uur schoffelen met Kempi.

Dat gebral van Brussen moest een keer fout gaan.

jack466 | 11-08-10 | 16:45

nu 2 weken wachten en dan je bekentenis herroepen.

Weer te laat | 11-08-10 | 16:44

da wizard | 11-08-10 | 16:36
Bert is naar mijn mening een schattig, creatief en ook pittig intelligent reldingetje.
Hij is tegen waar "men" voor is.
En vice versa.

Ga met 1000 man iets staan roepen, zorg evt. nog dat de NOS of nog beter de AVRO komt filmen, en Bert publiceert al snel een vlammend blogartikel waarin hij het onderwerp (willekeurig wat) grondig en eloquent en ter hoogte van de voetzolen omkapt.
Leuk toch.

Merlot | 11-08-10 | 16:43

Flodder | 11-08-10 | 16:39 was gericht @ sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:32
.
Toevoeging: Het is wel zo dat de pvv het knieen schieten alleen oppert als het om Marokkanen gaat. Heb het bij de rellen van Hoek van Holland niet gehoord.

Flodder | 11-08-10 | 16:42

-weggejorist-

dyzc | 11-08-10 | 16:41

En we leefden nog lang en gelukkig....

Xinicus | 11-08-10 | 16:40

De PVV roept wel vaker op tot politiegeweld.
www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland...
.
De eerste keer dat Wilders erover sprak was in een column op Spitsnieuws (destijds nog GSnieuws?) naar aanleiding van voetbalrellen in 2007 bij een wedstrijd van Jong Marokko.

Flodder | 11-08-10 | 16:39

@plaspop:
"Het verschil is dat de heer Wilders zegt dat het machtsmonopolie van de staat aangewend moet worden om relschoppers (mensen die zich dus willens en wetens buiten de wet plaatsen) in toom te houden terwijl de heer Gabri oproept om de wetten en regels van dit land met voeten te treden door een democratisch gekozen politicus af te slachten."

Ehh nee Hij zei MAROKAANSE relschoppers. Hij had (en heeft) nog steeds niet gehad over relschoppers.. die we elk weekend kunnen zien bij een voetbalwedstrijd en waarover hij laf zijn bek houdt. (zal wel met aantal stemmen te maken hebben)
En dat is dus de essentie van discriminatie.. en daarom ben jij dus niet echt helder..
Oh en het machtsmonopolie van de overheid spreekt nergens van "schieten in knieschijven"

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:38

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:23
Blijkt alleen maar uit dat Gabri het verschil tussen de politie en eigenrichting door een stel luxeterroristjes niet kent.
Het voorstel was om het wettig te maken, dat de politie in het uiterste geval, bij hevige agressie op straat, desnoods met scherp mag schieten.
Dat is wat anders dan een agressieve frusto-fin die zin een potje eigenrichting heeft.

Merlot | 11-08-10 | 16:38

@ dyzc | 11-08-10 | 16:34

Zeg betwetert, doe jezelf eens verbeteren dan... Wanneer heb ik beweerd dat Wilders de baas van justitie is?

En ja inderdaad, ik bedoelde het geweldsmonopolie van de staat.

plaspop | 11-08-10 | 16:38

We leven in een bananenrepubliek, en Bert is onze vrijheidsstrijder...

da wizard | 11-08-10 | 16:36

@plaspop: overigens is Geertje een volksvertegenwoordiger. en niet de baas van justitie. Volgens mij is het verschil tussen dag en nacht eentje van de schemering. Maar dat terzijde.

dyzc | 11-08-10 | 16:34

Letterlijk: "Daarom stel ik voor in de wet vast te leggen dat de burgemeester – of desnoods de minister van Binnenlandse Zaken – in het kader van de handhaving van de openbare orde de politie opdracht moet kunnen geven om bij ernstige rellen met scherp te schieten. Hieraan voorafgaand moet er eerst een duidelijke waarschuwing gegeven worden, daarna een waarschuwingsschot en vervolgens dient de politie relschoppers uit te schakelen middels een schot bij voorkeur in het been. Het maakt overigens geen verschil of de relschoppers bestaan uit voetbalhooligans (Marokkaans of niet *kuch*), krakers, antiglobalisten of ander verwerpelijk tuig."

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:34

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:23
Hij heeft geen punt. Wilders sprak erover dat de politie relschoppers in de knie moest schieten als ze mensen aan het molesteren waren. Dit zei Wilders naar aanleiding van de rellen bij een voetbalwedstrijd van Jong Marokko waarbij stewards in elkaar werden geslagen. Hoe je ook denkt over deze visie van Wilders - ik ben bijvoorbeeld tegen het oproepen van onnodig excessief politiegeweld - is het nogal een verschil met het oproepen tot het doorsnijden van de keel van een politicus. Als je dat niet ziet, ben je behoorlijk gedegenereerd. Als Wilders nu had gezegd, schiet altijd uit voorzorg door de knieën van Marokkanen, had je een punt.

Flodder | 11-08-10 | 16:34

@plaspop:

exact, behalve dan dat het woord machtsmonopolie vervangen moet worden door geweldsmonopolie (voor de rest heb je gelijk).

.... wat is het toch heerlijk om mensen te verbeteren.

dyzc | 11-08-10 | 16:34

@ierie: ik heb hier een stukje uit een gemaild briefje van een zoals hijzelf vindt 'Onafhankelijke' wijkagent...je weet wel de collega van die andere wijkagent:

Ten aanzien van een auditieve dan wel een audiovisuele registratie van uw verhoor moet ik u berichten, dat ook in dat geval niet door mij aan uw verzoek kan worden voldaan.

Dit omdat, het strafbare feit waarvan u verdacht wordt, niet voldoet aan de criteria die de wetgeving daarvoor stelt.

Verder wekte u diverse malen in ons gesprek de indruk bij mij op, dat u twijfelde aan mijn objectiviteit en integriteit in deze zaak, aangezien u tevens verwikkeld bent in een parallel lopende klachtenprocedure tegen mijn collega’s die eerder bij deze zaak betrokken waren.

Naar mijn mening, sta ik echter nog steeds, onbevangen en zonder enige partijdigheid in dit onderzoek. Voor uw verhoor in dit onderzoek wil ik nog op zeer korte termijn een afspraak met u maken.

Ferrari-racer | 11-08-10 | 16:33

Bert Brussen, kun je wel bewijzen dat die politie-ambtenaren dat allemaal zo gezegd hebben. of moeten we dat zo maar geloven? Je hebt het toch wel opgenomen?
Anders hang je, baasje. Oh, en als je het wel hebt opgenomen ook, natuurlijk.

effen | 11-08-10 | 16:33

Hup Bert!

Bosje Bloemen | 11-08-10 | 16:33

Wilders zou er echt beter aan doen om dit soort puberale provocatietjes verder te negeren.
Op deze manier wordt echte dreiging straks ook niet meer serieus genomen.
Zoals bijvoorbeeld Fortuyn (aanvankelijk) en Van Gogh de aansporingen om zich te laten beveiligen óók niet serieus namen.

Merlot | 11-08-10 | 16:33

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:23
Wanneer heeft Wilders die uitspraak gedaan dan?

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:32

@ Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:23

Het verschil is dat de heer Wilders zegt dat het machtsmonopolie van de staat aangewend moet worden om relschoppers (mensen die zich dus willens en wetens buiten de wet plaatsen) in toom te houden terwijl de heer Gabri oproept om de wetten en regels van dit land met voeten te treden door een democratisch gekozen politicus af te slachten.

Is dus ongeveer een verschil van dag en nacht.

Welterusten...

plaspop | 11-08-10 | 16:32

Doekle zou zich nooit op zijn zwijgrecht beroepen. Bert maakt zich er een beetje heel erg belachelijk mee. Waarom heb je dat eigelijk gedaan? Je weet het altijd zo goed te vertellen.

lector saluti | 11-08-10 | 16:31

"wat is dat precies, uniek?" LOL. (die lui van de pliesie zijn niet enkel uniform gekleed)

dyzc | 11-08-10 | 16:30

@Flodder
"Mohamed Ghabri heeft trouwens een *kuch* ijzersterk argument waarom hij bedreig-tweets over Wilders mag plaatsen: "Als Wilders mag roepen dat Marokkaanse relschoppers in hun knieschijf moet worden geschoten, mag ik dit ook zeggen."

hmm waarom kuch je daar? Hij heeft wel een punt. Ik zie nl het versachil ook niet zo. Het lijkt er bijna op dat Bert Brussen zijn verhoor deze discussie moet afdekken. Ik ben wel benieuwd wat het OM met deze vergelijking doet nl.

Deus Absurdia | 11-08-10 | 16:23

@ Canis Spurcus | 11-08-10 | 16:09
Tsja, zou kunnen. Bijvoorbeeld via via, van het Bilderbergse Genootschap van Beatrix/Balkenende als beleid neersijpelend richting dienders. Complot-achtig dus. Dan zou het zeer ernstig zijn. Leidend tot nog meer zelfcensuur.
Vooralsnog gooi ik dit hilarische gebeuren op domheid die door een normale rechter niet gehonoreerd zal worden.

Fijnstoffer | 11-08-10 | 16:23

raar: "in het geheim opnames te maken van het verhoor" was verboten, mocht je dan wel openlijk opnames maken van het verhoor?

ierie | 11-08-10 | 16:20

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:08
Ja, tot die conclusie kom ik nu ook. Bizar. Het is dat Brussen het topic gewoon laat staan en zich niet laat intimideren, anders hoor je niet eens van dit soort intimidatie. GS moet zich echt hierin vastbijten om te achterhalen waarom het OM deze stappen denkt te moeten nemen.

Flodder | 11-08-10 | 16:19

Laat onverlet dat Bert natuurlijk wel een rechtse schreeuwert en een naargeestige volgeling van Van Gogh is. #foei #tsk
Misschien kan de lange arm der wet een fijne webinar hypercorrect internetwebsgebruik gaan volgen bij Jolo.

Le_Brokkenpiloot | 11-08-10 | 16:18

Ferrari-racer | 11-08-10 | 16:16
Het lijkt wel in om de-man-die-nog-niet-aan-de-macht-is de schuld te geven van zowat alles. Hij krijgt nog net niet de schuld van dat beetje hoogwater in Pakistan.

plastic zakje | 11-08-10 | 16:18

@Urf: Hey huilert....Wilders wilt JUIST geen afbreuk op ZORG, ONDERWIJS, VEILIGHEID, HYPOTHEEKRENTE....prutser.

Ferrari-racer | 11-08-10 | 16:16

@gozahtje | 11-08-10 | 15:45
De pliesie reaguurt hier altijd met 'pics or it didn't happen'.

Prof. D.A.H. Vintik | 11-08-10 | 16:13

Mooi stuk, hoop dat de agenten het lezen. Die Utrechtse prutsers met vergrote ego's zijn echt te grappig. Heb ook eens een rendez-vous gehad met een dame en een heer. Heb 9 kantjes verklaard wat allemaal niet ter zake deed...gewoon om die lui zo ongelooflijk te frustreren. Die vrouw typen....ja maar is dit relevant?
Ik...ja IK VERKLAAR NU TOCH??? Prachtmensen, nooit meer iets van gehoord. Ook eens een aangifte gedaan kreeg ik het goedje.... na zelf de melding te hebben gemaakt dat de aangiftedame toch echt eens ABN moest gaan leren....weer retour. De districts-chef had teveel grammaticale fouten ontdekt en vroeg mij de nieuwe aangifte te ondertekenen. Het begeleidend schrijven zat vol met fouten evenals de herziende versie van mijn aangifte. Niet geheel onverwacht is er tot op heden geen enkele zak met mijn aangifte gedaan....wel hebben ze tijd voor Bert! Dat is prioriteiten stellen natuurlijk.

Bert sterkte, wij steunen je...en mocht je voor de rechtbank moeten verschijnen zullen wij naar Utrecht komen en je massaal toejuichen op het Vrouwe Justitiaplein.

Ferrari-racer | 11-08-10 | 16:13

Is nu de echte schrijver van het gewraakte bericht inmiddels opgepakt en gewaterboard??

GSpot | 11-08-10 | 16:13

Dit is pas het begin van de afbraak van onze vrijheden. Wilders zal nog veel meer afbraak van onze rechten en privacy-bescherming eisen in ruil voor meer bezuinigingen op zorg en uitkeringen. Hirsch Balin laat niet voor niets allemaal luchballonnetjes op, dat wordt door het rechtse kabinet wel overgenomen. Denk maar eens aan: preventief arresteren, OM mag websites uitschakelen, burgers worden opgepakt als ze illegaal downloaden, profielen bijhouden van (alle) burgers met behulp van IP-adres en camera's boven snelwegen.
Al die maatregelen die waren bedoeld om allochtoontjes te pesten daar krijgen we zometeen allemaal mee te maken, net als bij de identificatieplicht. En dan het verplicht afgeven van vingerafdrukken, de laatste die dat deed was Mussert, om makkelijker joden te kunnen vervolgen.
Bedankt PVV-stemmers!!! Het doet me denken aan een oude poster van Loesje: "Nederland is vol, alle racisten het land uit".

Urf | 11-08-10 | 16:13

@Canis Spurcus | 11-08-10 | 16:09 : Zal mij inderdaad niet verbasen of er een politie damagecontrolteam is die speciale vervolgingsorders uitschrijft. *knispert met zijn hoedje*

Frederik Vijf | 11-08-10 | 16:11

Wat maakt het uit. De straf zal nooit zwaarder zijn als 5 km/uur te hard rijden.

Service | 11-08-10 | 16:09

Fijnstoffer | 11-08-10 | 15:54
BB uit zich zeer kritisch over politie www.bbrussen.nl/dossier-politiestaat/ . Hij moet van hogerhand monddood worden gemaakt. Kritiek op de staat. Russische toestanden. Treiteren is niet eens het goede woord. Terreur en machtsmisbruik dekt in mijn ogen de lading beter. Het doel is hem het zwijgen op te leggen, van staatswege.

Canis Spurcus | 11-08-10 | 16:09

Flodder | 11-08-10 | 15:51
Dat zou kunnen, maar het feit dat men eerst Brussen uitnodigt en pas na alle publiciteit Gabri (wat mij in eerste instantie dus aan een persoonsverwisseling deed denken) en vervolgens in het verhoor zegt dat Brussen niet zoveel aandacht aan deze zaak had moeten besteden en men hem verwijt dat hij de relativering van Gabri niet onder de aandacht bracht, wijst juist op een nog veel cynischer insteek van het OM. Het lijkt erop dat men de bedreiging het liefst onder het tapijt wilde vegen, maar men dat nu niet meer kan door alle ophef en uit ergernis de spierballen even getoond moesten worden.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 16:08

Kan B.B. straks mooi samen met Greg NekschoT zeepjes gaan rapen voor Bubba...

eerstneukendanpraten | 11-08-10 | 16:08

Net als Muxje vraag ik me af waarom hij geen opnames mocht maken. Hij is deelnemer in het gesprek (dus dan mag het in zijn algemeenheid), plus ik kan me goed voorstellen dat je details van het verhoor in een eventuele rechtzaak wil behandelen.
5 minuten googlen leidde me niet naar de wet waarin dit geregeld is (plus, anders zou ik de tekst niet kunnen volgen), maar zijn daarin dan uitzonderingen gemaakt voor interacties met de politie of zo??

TheOtherWhiteMeat | 11-08-10 | 16:07

@ Libertatius | 11-08-10 | 15:42

U bent die agent uit het relaas? Of u vindt het nodig te ventileren dat er nog iemand net zo dom is als hij?

plaspop | 11-08-10 | 16:05

Le_Brokkenpiloot | 11-08-10 | 15:36
Unieke pageviews? juist..

Semmo | 11-08-10 | 16:04

Heeft Ernesto Hirshi Ballin al iets in de media verteld over deze zaak?

plastic zakje | 11-08-10 | 16:04

@faz | 11-08-10 | 16:00
Goed gezegd.

Lewis Lewinsky | 11-08-10 | 16:03

Bert kijkt wel een beetje raar op de pica.
Gaat alles wel goed met hem ?
Brusseldingens, vertel eens..

Teun van het Tuinpad | 11-08-10 | 16:01

Toch vind ik het een zeer dreigende ontwikkeling. Ik vind het niet zomaar iets, ontboden worden door Justitie voor een verhoor. Zeker in de context van de herpublicatie (middels screenshot) van een tweet. De dreiging die van deze acties van Justitie uitgaat is heftig, ik zou er niet zomaar om kunnen lachen. Let maar op, het gaat nog jaren duren en al die tijd hangt deze dreiging van vervolging boven het hoofd van Bert. Dezelfde tactiek passen ze toe bij Neqschot, die zaak loopt nu 3 jaar later ook nog steeds.

faz | 11-08-10 | 16:00

dat lijkt me een goede ontwikkeling: we gaan als politie niet meer achter de daders aan maar achter degenen aan die ze exposen. Gaat helemaal goedkomen in 0031!

Rest In Privacy | 11-08-10 | 16:00

Bert z'n oproep zou niet de mijne zijn maar het moet kunnen.
Denk ik.

Teun van het Tuinpad | 11-08-10 | 15:59

@ Crackho | 11-08-10 | 15:43

Artikel 137 is sowieso een heel eng (eng als in: beangstigend, niet als in: beperkt) artikel omdat het verbiedt mensen te beoordelen, te behandelen en te manen op grond van objectief meetbare criteria.

Als ik bijvoorbeeld ga roepen dat religieuze mensen dom en achterlijk zijn en dat hen op basis daarvan het passief stemrecht ontnomen moet worden (iets dat ik overigens voortdurend luidkeels zou doen als het niet strafbaar was) vind ik dat ik die mensen beoordeel aan de hand van hun gedrag. Zij laten immers duidelijk zien niet in staat te zijn objectief te oordelen en rationeel te denken en zijn derhalve ongeschikt voor een publieke functie. Maar in de zin van dit artikel beledig ik dan een groep mensen en kan ik vervolgd worden.

plaspop | 11-08-10 | 15:58

Bert Brussen = riool twitter. Het doorsturen van doodsbedreigingen totdat er inderdaad een gek het doet is inderdaad fail -1 tot het oneindige

Tostiman | 11-08-10 | 15:57

Wat een leuke precedent proberen ze te scheppen bij het OM. Briljant. Uniek.
Maar vooral heel erg eng en kortzichtig.

Appleflap | 11-08-10 | 15:57

Dat wordt vast een taakstrafje voor Bertje... moskeeen schoonmaken ofzo.. t zal hem leren om zomaar citaten door te twieteren...

Terpen-tijn | 11-08-10 | 15:57

De komende 90 minuten beroep ik me op mijn zwijgrecht.

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:57

@bookie | 11-08-10 | 15:02
Die naimaa19 (a2.twimg.com/profile_images/1094563378... Kent iemand haar?) kan er ook wat van. Maar Hoeiboei is al een keer ontboden door de moskeepolitie, wegens het plaatsen van *teksten op het internet*.

Lewis Lewinsky | 11-08-10 | 15:57

Bert, hebben die vrouwen bij de pliessie echt zo'n dikke kondt ?

Teun van het Tuinpad | 11-08-10 | 15:56

Gijnstijl - Hirsch Ballin = 3 - 0

W.v.O.N. | 11-08-10 | 15:55

Met zo'n redenering is iedereen aan te klagen, en kunnen daders als Mo Ghabri voor slachtoffer doorgaan.
Treiteren is waarschijnlijk het doel. Of zouden ze echt zo dom zijn? Of ...
In elk geval leuk voor de werkverschaffing aan pliesie/rechtssysteem. Die hebben toch al zo weinig te doen.

Fijnstoffer | 11-08-10 | 15:54

Bert, mocht je ook "oom" zeggen tegen die ene agent en "tante" tegen die andere?

CoffeePatch | 11-08-10 | 15:53

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:47

En dan zit ik nog laag zo rond 95% geloofd in 1 of andere God .

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:52

aBBa had ook veel unieke hits, zegt men.

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:52

@xzaz2 | 11-08-10 | 15:46
Haha, jij wil niet dat iemand zijn keel doorsnijdt. Jij wil gewoon de reactie van mensen zien, goedmoedige mallerd.

Prof. D.A.H. Vintik | 11-08-10 | 15:51

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:34
Het lijkt mij dat het OM eerst gedacht heeft dat Brussen achter de oproep van Gabri stond en ze de ironie en het cynische karakter miste van de kop bij het topic: Wilders bedreigen doe je zo. Dit is ook een vraag die terug komt in het verhoor van Brussen. Gewoon een vergissing, dacht ik. Maar de hele zaak heeft absurde vormen aangenomen.

Flodder | 11-08-10 | 15:51

Bertje Bertje, man man wat doe je nou ?
Succes !

Teun van het Tuinpad | 11-08-10 | 15:51

Bluebook | 11-08-10 | 15:01
Zó in elk geval niet!
Kijk in de poll, de meesten hebben t goed hoor!

lilluke halve hoan | 11-08-10 | 15:51

Dominodayfreak | 11-08-10 | 15:49
Als je voor dat werk kiest, dan ben je gewoon een breindode machtswellusteling.

plastic zakje | 11-08-10 | 15:51

@sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:34

Niet? Nou dan berg ik m'n kettingzaag en Bart Brussel masker maar weer op. Dacht toch echt dat het gemeend was.

Biff Eagleburger | 11-08-10 | 15:50

Verder lees ik bb liever, dan dat ik zijn stem hoor.
#zaadzaaien

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:50

Politie'gentjes voor de meeste simpele wezens ter wereld verklaren altijd +1

Dominodayfreak | 11-08-10 | 15:49

Jammer dat je dit soort dingen niet mag opnemen. Ik heb een keer aangifte gedaan van een vermist paspoort en die agent van in de 50 moest elke letter op zijn pre-historische pc opzoeken. Toen ik aanbood om het voor hem te doen zei hij dat ik het waarschijnlijk niet begreep. Nee jij wel! Stelletje amateurs. Maar als je kinderporno in Google intikt (bijvoorbeeld he!) weten ze je wel weer te vinden. Heel raar allemaal.

Bezorgde vader | 11-08-10 | 15:48

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:45
80% van de aardbewoners is aantoonbaar dom, hiermee niet zeggende dat ik over dezelfde 80% spreek.

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:47

Mohamed Ghabri is lief eigenlijk heel lief, ken hem hij is echt aardig.
Kan iemand zijn keel doorsnijden?
Nee hij is echt aardig, begrijp me niet verkeerd. Goed persoon, zag hem gister nog een oud vrouwtje meehelpen met het oversteken!

xzaz2 | 11-08-10 | 15:46

Een opblaaspop heeft nog een hoger IQ dan de gemiddelde politieagent. Bah, wat word ik kwaad van dit soort dingen.

plastic zakje | 11-08-10 | 15:46

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:41

Ja goed maar 80% van de aardbewoners denken daar toch anders over , dat God
de natuur heeft gemaakt dus God( Allah ) daar boven staat.

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:45

Je mag geen foto of opname maken van het verbaal, maar als je alles uit je hoofd overtikt in een word documentje dan is het dus kennelijk wel oke?

gozahtje | 11-08-10 | 15:45

@ sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:34

Ja, mee eens!

Wat ik probeer aan te geven is dat het ook niets toevoegt om de tweet te herpubliceren, ook al is dat in beperkte kring. Dat Wilders bedreigd wordt weet iedereen en ook iedereen kan met een beetje googelen wel zo'n dreigtekst vinden. Dus is het geen nieuws.

Maar door steeds opnieuw het signaal af te geven dat je aandacht krijgt als je op internet roept dat je Wilders iets wilt (laten) aandoen, zorgt het journaille er wel voor dat aandachtstrekkers dat dus ook steeds blijven doen.

Die afweging is overigens dan wel de verantwoordelijkheid van de betreffende journalist en niet van het O.M.

plaspop | 11-08-10 | 15:43

Ik vind "Freedom of Expression" een veel betere term dan "Vrijheid van Meningsuiting". Je hebt in Nederland dus alleen vrijheid van de uiting van je Mening (mits niet haatzaaiend enzo), maar niet van louter uitspattingen? Zomaar zegmaar a-la Hans Teeuwen grappen en slechte teksten blèren, puur omdat het grappig is maar totaal niet je eigen mening, daar heb je geen vrijheid toe?? Of de mening van anderen, mag je die uiten? Blijkbaar niet, gezien dit hele Bertje Brussen verhaal. Hoe lang mag je nog fictie schrijven waarin je karakters de gekste dingen kunt laten zeggen? Hoe lang mag je nog bij wijze van satire of theater van jezelf een type maken die foute dingen zegt? Blijkbaar mag je ook niet beledigen, zie artikel 137 wetboek van strafrecht www.wetboek-online.nl/wet/Sr/137e.html...
maar mag je wel net doen alsof?

Crackho | 11-08-10 | 15:43

Het is toch te gek voor woorden dat een druk bezet man als Bart tijd uit zijn dag moet nemen om zich tegenover twee uilskuikens te verantwoorden over een twitter bericht wat ie niet eens zelf geschreven heeft. Wat is dit, groep 3? Als je betrapt word met een briefje waarin lelijke dingen staan moet je je bij de meester verantwoorden.

Randy McRanderson | 11-08-10 | 15:43

Tsja, het blijft natuurlijk een MBO-aparaat...

Vote/View | 11-08-10 | 15:42

Bedankt voor de uitleg over unieke hits en zo. Echt nooit geweten!

Libertatius | 11-08-10 | 15:42

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:36
Ik geloof in de natuur. Moeder Aarde ipv 'godt onze vader' ;-)

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:41

Aanpakken die Bert LOL.

Ik heb ooit een poging gedaan aangifte te doen tegen iemand die op een gameserver jongen jongestje probeerde te ronselen. Ik had screenshots, IP adres, exacte tijden enz.

(voor de ouderen die niet meer kinds zijn zoals ik en die niet weten wat een gameserver is: Je kunt bepaalde spellen met en tegen anderen spelen. Om dat te doen moet je met je spel verbinding leggen met een zgn gameserver. Je komt dan in een gezamenlijke omgeving, die dus ergens op een computer op internet draait).

Ik naar de pliesie om mijn burgerplicht maar eens te doen. Het hele verhaal zo voorzichtig mogelijk uitgelegd in lekentaal. Na heel wat uitleggen verontschuldigt de agent (die al apart van stal gehaald was voor deze internetmisdaad!) zich door te zeggen dat hij zelf... geen MSN gebruikt :S!?! WTF!

Nog een korte poging gewaagd en gevraagd of er een centrale instantie was voor dit soort aangiften, maar dat wist deze 3-streper niet. Ik heb toen een of ander adres gevonden, gemaild en... nooit ook maar een verder bericht gezien.

Kansloze bedoening.

xspalm | 11-08-10 | 15:41

Het wordt tijd dat de werkwijze van de politie aan de kaak wordt gesteld. Neem het volgende bericht uit de UK.
'De Britse reclamecode-commisie heeft een anti-terreurdpotje van de politie uit de ether gehaald. Britten worden in dit spotje opgeroepen om hun buren in de gaten te houden en verdachte zaken te melden, zoals dichte gordijnen en contante betalingen. De commissie vindt het spotje beledigend en overtrokken' (nos teletext 11-08-2010).
Het is duidelijk hoe de politie daar te werk gaat en dat zal hier niet anders zijn (EU). Er wordt gewoon gepressed en gepressed net zolang tot een of andere instantie er de rem op zet. Dan wordt er nog meer gepressed, net zolang tot het maatschappelijk draagvlak het begeeft. De hedendaagse politie is dan ook een verschrikking. Onderdrukken, dat doen ze het liefst. En bonnen schrijven. Het liefst zoveel mogelijk. De Stasi is er niets bij.

tejootje | 11-08-10 | 15:40

werkelijk,
als je diegiepliesie nog moet gaan uitleggen wat unieke bezoekers zijn, dan is kennisniveau wel bedroevend laag.

Maar goed, ik ben ook maar een unieke snelheidsovertreder en voudparkeerder.

Ik zie een tokkie en een homo.

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:39


het nederlands rechtsysteem kennende heb je toch altijd nog in de weekenden vrij ;-)

Capt. J.T. Spaulding | 11-08-10 | 15:38

@pliesies Eén van deze twee is Mohamed Ghabri. twitpic.com/1qe3i1

Lewis Lewinsky | 11-08-10 | 15:37

De politie is goed bezig vriendjes te maken..

Bert, ik sta als één man achter je!

plastic zakje | 11-08-10 | 15:37

In welk Papegaaiencentrum word deze man verhoord? En toen? En toen? En toen? Volgens mij hebben ze daar dezelfde opleiding gevolgd als onze ministers, die vragen zich ook bij elke gebeurtenis af, wat te doen? En toen? Deze man heeft zijn straf al gehad, waarschijnlijk verhuisd hij hierna direct naar onze vriend Pieter Baan.

Clown- | 11-08-10 | 15:37

Die Gabri schrijft al net zo slecht als dat ie voetbalt.

Melchior C Balthasar | 11-08-10 | 15:37

w00ooo00ot, men wist al wel wat een IP-adres is. +kudo's voor de pliesie heurrr.
En REPSTEC voor Bert zijn welwillendheid om deze door de wol geverfde internetwebspeurneuskoddebeiers met de obscure term 'unieke pageviews' vertrouwd te maken. Dat maffe en ondoorgrondelijke jargon ook.
Nu 'vrijheid van meningsuiting' nog over het voetlicht krijgen en deze dienders zijn klaar voor ehr, nou, voor ehr....

Le_Brokkenpiloot | 11-08-10 | 15:36

@Detlev Tarnowitz | 11-08-10 | 15:33
Mooi! En hem nu inrekenen, mannen! Die Mohamed Ghabri!

Lewis Lewinsky | 11-08-10 | 15:36

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:35

Jammer voor jouw dat de wet van de Islam boven de natuur staat.

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:36

’de reactie zien van mensen na zo een uiting!’

Ja, doe ik ook altijd op de voetbaltribune. Leggen die sukkels de wedstrijd stil.

Prof. D.A.H. Vintik | 11-08-10 | 15:36

Whahaha die kop!

Conan de Rabarber | 11-08-10 | 15:35

Iedereen moet dood, een wet van de natuur.

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:35

Zo gaat dat in Nederland. Intimideren, bang maken, iemand maandenlang laten zweten, in 'angst' laten verkeren. Dat is feitelijk de straf die Bert Brussen krijgt. De straf van een tijdje in onzekerheid leven, van wat er uiteindelijk niet gaat komen!

poker | 11-08-10 | 15:35

Flodder | 11-08-10 | 15:28

Wel als Wilders een relschoppers zou zijn , dus dat argument Mohamed Ghabri
raakt noch kant nog wal .
Maar dit zijn we wel gewend van mensen die diep in de Islam zitten.

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:34

plaspop | 11-08-10 | 15:19
Ik was van mening dat het hier om een persoonsverwisseling ging (de plaatser van de tweet/journalist werd verward met de tweeter/bedreiger), maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Nu is bbrussen.nl gewoon een beperkt podium waarop bert t.b.v. een beperkt aantal lezers/commenters zo af en toe een opvallend bericht plaatst en de rest dat doorneemt. Dit was zo'n bericht. Niemand die zich aangesproken voelde om Wilders af te maken of om Gabri op zijn beurt een lesje te leren. De publicatie van die tweet door een derde is overigens niet eens strafbaar, of de maker van de tweet dat wel is daar heb ik ook zo mijn twijfels over, maar daar mag het OM zich over buigen.
Totdat het OM het nodig vond om het te sommeren was er niets aan de hand. Het was dus niet bert, geenstijl, de volkskrant of webwereld die deze zaak heeft opgeblzen, maar het OM zelf!
.
De vreemde draai die de politie er nu aangeeft (Gabri bedoelde het niet zo, jij hebt het gedaan) stinkt verder. Allereerst heeft het OM zelf de publiciteit aangezwengeld, ten tweede richt men zich op de verkeerde persoon en ten derde kent men de wetten niet. Als nekschot eens zo'n behandeling had gekregen (nee mijnheer abdul jabbar, u geeft teveel reuring aan die cartoons, komt u maar langs op ons bureau). Het OM meet met dubbele maat en heeft lak aan Europese wetgeving.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:34

pliesies gaat nou es echte boefen vangen

jeffster | 11-08-10 | 15:34

Relativeren kun je leren:
Alle moslims moeten dood!
(aan het eind van hun leven)

Brakke Obama | 11-08-10 | 15:34

Maar ze wisten dus wel wat retweeten is, valt dan wel weer mee allemaal...

copy2devnull | 11-08-10 | 15:32

Bert Boefje!

fuckje | 11-08-10 | 15:31

Gevalletje duidelijke vrijspraak!

Betwetertje | 11-08-10 | 15:30

ROFLOL vgl. bonbons en bloemen!! Roerend met hem eens in deze zaak. Maar hoe zou tegen zijn redenatie aankijken als iemand een willekeurige kinderporno collectie zou 're-tweeten' om er 'nieuws' van te maken?

crk | 11-08-10 | 15:30

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:26
Ja, is ook zo. Niks zeggen is eigenlijk ook wel een grote fuck you.

Flodder | 11-08-10 | 15:29

Mohamed Ghabri heeft trouwens een *kuch* ijzersterk argument waarom hij bedreig-tweets over Wilders mag plaatsen: "Als Wilders mag roepen dat Marokkaanse relschoppers in hun knieschijf moet worden geschoten, mag ik dit ook zeggen."
.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook op GS regelmatig comments zie die andere politici als bedreigend kunnen ervaren. Iets over tegen de muur zetten, aan de hoogste boom, etc. Daar volgt dan geen grote verontwaardiging over. Dat maakt het allemaal enigszins hypocriet. Ook al is het bij Wilders natuurlijk extra cru, omdat hij daadwerkelijk onder dreiging moet leven en hiervoor al maximale beveiliging krijgt.

Flodder | 11-08-10 | 15:28

Niets om trots op te zijn, dat je quote wordt overgenomen door volkskrant.nl.
Eerder een rechtzaak aanspannen wegens haatzaaierij

KingLear | 11-08-10 | 15:28

Maar heb je, ondanks dat het niet mocht, nog opnames gemaakt?
Dat past namelijk wel bij een rebelse internetjournalist.

kleingrutter | 11-08-10 | 15:26

@Flodder | 11-08-10 | 15:11
Soms is het beter trots te laten varen, om vervelende, WEL tastbare consequenties te voorkomen.
Iets wat vaak niet wordt begrepen door finnen, tokkies en ander macho-gespuis ;)

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:26

Van der Laan heeft heel nadrukkelijk verklaard alle banden met het advocatenbureau te hebben verbroken, JUIST om belangenverstrengeling te voorkomen, als je het kantoor belt en vraagt waarom er word opgenomen met Kennedy en Van der Laan krijg je te horen dat Van der Laan weg is, maar het kantoor nog wel die naam draagt, Wie is hier de idioot ?

grappert | 11-08-10 | 15:26

"dat Mohamed Gabri, de twitterende bedreiger in kwestie, naast zijn dreigtweet "ook hele andere relativerende tweets had geplaatst" maar ik die "niet heb geplaatst en dus bewust een verkeerde context had gekozen".

WTF

wie is de mohammed gabri ? een GL/D'66 / pvda politicus?
of gewoon een willekeurige haatmarokaan/haatarabier/haatmoslim?

jehebthetnietvanmij! | 11-08-10 | 15:26

Napolejong | 11-08-10 | 15:21
Grote paniek wanneer een vpro incrowd mannetje te kijk wordt gezet zonder zijn schaapskleren.

Detlev Tarnowitz | 11-08-10 | 15:24

Leuk Bert, maar ondertussen scheet je 7 kleuren schijt in je broekje :)

yuck fou | 11-08-10 | 15:23

Mohammed Gabri beheerst de Nederlandse taal nog niet eens, dus hij zou helegaar niet moeten twatteren: images.vpro.nl/images/43787636

Prof. D.A.H. Vintik | 11-08-10 | 15:23

het is gewoon de schuld van de islam, als die niet bestond hadwilders geen podium en werd hij ook niet bedreigt.
alle moslims oppakken en verhoren dus.
zal ze leren om de verkeerde got (virtuele vriend) aan te hangen

grote grutjes | 11-08-10 | 15:22

Zeepstra | 11-08-10 | 15:14

Ze kunnen hem alleen pakken omdat die tekst heeft gekopieerd zonder toestemming van de Auteur Mohamed Ghabri ook wel Momanagermo en MC Lyrical Tie .

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:22

Bert, je hebt een banaan in je oor!
Goed stuk trouwens.

Titia Heidekonijn | 11-08-10 | 15:22

Ik begin het donkerrode vermoeden te krijgen dat de politie niet het haatzaaien richting Wilders onderzoekt (dat is immers gebonbonniseerd, doodnormaal en helegaar niet erg), maar het vermeende haatzaaien richting de o zo onschuldige, immers braaf relativerende, goeierd Mo Gabri .......

Napolejong | 11-08-10 | 15:21

Pfff ik zou bijna gaan vragen of GS mij ook wil helpen :(
Arme Bert. Ik leef met je mee en ik herken je verdriet. Omgekeerde wereld hier. Dat is mij wel duidelijk. Klokkenluiden is een grotere misdaad dan klokken vernielen.

SantaX | 11-08-10 | 15:21

Ik wordt iedere dag verdrietiger hier in NEEderland

Claude Jacque | 11-08-10 | 15:20

Overheid en ICT levert altijd zeer goede voorbeelden van hoe je het niet moet doen.

Anarki | 11-08-10 | 15:20

@ sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:17

Ik volg je geloof ik niet helemaal. Mijn stelling is dat de tweet zoals Bert die publiceerde de aandacht niet verdient. Deze zaak tegen Brussen verdient natuurlijk wel alle aandacht, want inmiddels is het nieuws (Niet de tweet, maar het feit dat het OM dreigt te vervolgen).

plaspop | 11-08-10 | 15:19

stuitend, zo diep. ik zeg niet gezonken want ik weet niet of het ooit gedobberd heeft. Maar het is zijn gvd bananenrepubliek/kgb activiteiten. Uitgevoerd door mensen die het grotere plaatje niet snappen (of zelfs maar unieke hits).
In mijn omgeving zijn er veel mensen die met hun portemonee hebben gestemd (HRA) maar er gruwelijk van balen dat Ball-in en F-Teef cs. nu weer in het kabinet komen. (verzuchtend) Bestond er maar eens een partij die het beste met het land en zijn bevolking voor heeft.

gruppenfuhrer | 11-08-10 | 15:19

@Zeepstra | 11-08-10 | 15:14
Geen complot, alleen een stel simpleton's met wapenvergunning die af en toe besluiten iemand te durven aanpakken om zich weer veilig te wanen.

blinde kip | 11-08-10 | 15:19

Zet ANP, Reuters, Al-Jazeerah etc allemaal maar in de beklaagdenbank. Het is allemaal hun schuld dat nieuwsfeiten worden overgenomen die sommigen beledigen. Die haatzaaien dus.
En schaf de trommels in het Afrikaanse woud ook maar af, want die geven ook haatzaaiende boodschappen door.
Wat zal het stil zijn op de planeet van de god Ballin. De stlte van het kerkhof.

Waaligator | 11-08-10 | 15:19

LOL! en dit werkt voor ons, van onze belastingcenten, nu aan het probleem "bedreigde politici" .... ga gauw eens boeven vangen!

Gexto | 11-08-10 | 15:18

@Brusselmans | 11-08-10 | 14:53 | Link | 95 reacties
Het is niet Gabri, maar Ghabri (met een h tussen de g en de abri).

Lewis Lewinsky | 11-08-10 | 15:18

@ mezelf | 11-08-10 | 15:15

plempt i.p.v. plempen

plaspop | 11-08-10 | 15:17

plaspop | 11-08-10 | 15:15
Waarom reageer jij nu dan zelf wel?

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:17

Het toont nog maar eens aan, hoe krampachtig de overheid momenteel met het fenomeen "internet" omgaat. Te vrezen valt, dat dit nog tot in lengte der jaren tot allerlei rare (re)acties zal leiden.

* Brussen ondertussen sterkte wenscht *

baba4oog | 11-08-10 | 15:16

En hoeveel minuten heb je naar die overheids-lutsers moeten luisteren Bert?
Ik vraag me in zo een geval wel eens af, voor wie werkt die politie eigenlijk; zijn dat de burgers of is zijn dienders van de 'enige aandeelhouder' (overheid)?
Afgezien daarvan is dit gewoon een 'gevalletje wet-oprekken', dus onwettig, lijkt mij.
Een overheid in het nauw maakt rare sprongen.

afdankert | 11-08-10 | 15:16

Het OM zit schijnbaar vol met systeemhaters.

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:16

Uit dit alles blijkt maar weer dat ironie een gevaarlijk stijlmiddel is. Wanneer gaat Ballin dat nou eens verbieden?

Flodder | 11-08-10 | 15:16

En toen ?
Toen kwam ik tot de conclusie dat dit is best grappig :P

vlammenman | 11-08-10 | 15:15

Ja het Openbaar Ministerie zet zichzelf graag voor lul, dit om het vertrouwen van de burger in het OM te stimuleren.... ow wacht nee .... ach laat maar

BassieB | 11-08-10 | 15:15

@ Bert Brussen:

""En toen zeiden de politie-agenten ook nog dat het mijn schuld was dat "alle andere websites het twitterbericht nu ook hebben overgenomen zoals Volkskrant.nl en webwereld.nl" "''

Wel een beetje een zwaktebod dat je de enige zinnige opmerking van die agenten, voor zover ik die uit jouw verhaal kan opmaken, onbesproken laat. Want hoe je het ook wendt of keert, door jouw publicatie van meneer zijn Tweet heeft meneer de Wilders bedreigert een veel groter podium en veel meer aandacht gekregen dan hij zelf ooit had kunnen opeisen.

Aangezien het overgrote deel van de mensen die dit soort dingen op internet plempen alleen maar aandachtsgeil is, heb je hem dus even lekker genomen waar ie dat fijn vindt.

Een echte journalist weet ook wanneer iets geen nieuws is.....

"Don't feed the Trolls" geldt ook in Real Life.

plaspop | 11-08-10 | 15:15

Er werken helaas veel stumperds bij de politie.

Kraa! | 11-08-10 | 15:15

Dus. Op een bizarre manier krijgt het OM met "haatzaaien" gelijk als ware het een self-fulfilling prophecy. Ik bedoel, wie kan zijn systeemhaat bij deze baarlijke nonsense nu nog langer onderdrukken?

Lutsers (zoek maar op) bij het OM, doet es seponeren deze geld en tijd verspillende pesterijen.

Canis Spurcus | 11-08-10 | 15:15

Leuk, die lagereschoolstijl "... en toen...".

FrankVeer | 11-08-10 | 15:15

@Biff Eagleburger | 11-08-10 | 15:11 : Idd, met dit soort zaakjes kan je het beste gewoon je bek houden en je advocaat een waterdichte verklaring laten oplezen. Snorren moet je met snorren(en een verdwaalde sik) bestrijden.

Frederik Vijf | 11-08-10 | 15:15

Lees in dit bericht een bevestiging waarom ik me superieur mag wanen aan de plaatselijke Hermandad. Wat zijn er belachelijke vragen gesteld, en insinuaties gedaan.

Vleeschmans | 11-08-10 | 15:14

Begrijp ik nou goed dat je wordt aangeklaagd voor haatzaaien tegen Gabri omdat je zijn eigen tweet (vermeend) uit de context geplaatst hebt?

e.claudius | 11-08-10 | 15:14

Als dit allemaal klopt, is het ongehoord. Dat iemand Wilders bedreigt, is een nieuwsfeit. Brussen heeft niets anders gedaan dan de kern van dit feit weergeven. Dat is dus strafbaar, terwijl de echte bedreiger ook nog eens door de politie in bescherming wordt genomen. En tegen wie zaait Brussen haat? Evident niet tegen Wilders. Dan blijft het onvoorstelbare over: hij zaait haat tegen de haatzaaier, Gabri.
Vervolgens mag Brussen ook nog maanden in onzekerheid zitten of hij vervolgd wordt, een straf krijgt en een strafblad. Dit is intimidatie van het allerergste soort. En wat net zo griezelig is, is dat er waarschijnlijk een (dubbele) agenda achter zit. Van wie? En met welk doel?
.
Btw, met welk pakket maken jullie die geweldige distortions?

Zeepstra | 11-08-10 | 15:14

Zal 't team bedreigde politici handelen in opdracht van bedreigde politici?
Wat als mr Wilders zich niet door de tweet van Bert bedreigd voelt, maar vooral door de tweet van de aanstichter? Zal dan het team bedreigde politici zijn/haar claim laten vallen? Zullen ze de aanstichter verhoren? Of is 't weer typisch fatsoenmoetjedoen politie?

Ik zeg.. Rutger er op...

Joery | 11-08-10 | 15:14

dus als een ander iets slechts schrijft over iemand en ik plaats dat, dan ben ik dus niet strafbaar en is het zomaar nieuws geworden.
ok bert brussen dan weet ik dat ook weer.

grote grutjes | 11-08-10 | 15:14

Volgens mij is dit alles behalve Jip en Janneke taal voor de dappere en onverschrokken hermandad.

Karel Kruizenruiker | 11-08-10 | 15:14

ben ooit eens -onterecht- vervolgd wegens "het schieten met een kanon via internet" op een ex-shoonzuster. Meermalen verhoord want het slachtoffer had er ernstige gehoorklachten aan overgehouden. Op mijn vraag aan de pliesie hoe je zoiets eigenlijk deed kreeg ik iets terug van "hoor eens, u bent de dader, niet wij"... Toen het voorkwam vroeg de wat slimmere rechter aan de bejaarde officier of het curieuze delict via internet of via email was gepleegd. De officier vroeg toen of daar dan verschil tussen was en gaf toe geen idee te hebben. 5 minuten later stond ik vrijgesproken weer buiten. Zowel de politie als justitie hebben, zoals Bert ervaren heeft, echt geen idee waar ze het over hebben.

jan-lul-de-behanger | 11-08-10 | 15:13

Leermomentje voor politie/OM. Graag gedaan toch zeker Bert.

Detlev Tarnowitz | 11-08-10 | 15:12

@Flodder | 11-08-10 | 15:05

Die de discussie kan je beter met de rechter voeren dan met Bromsnor, die er alles aan zal doen om jouw antwoord, op een voor hem zo gunstig mogelijke manier, te verdraaien.

Biff Eagleburger | 11-08-10 | 15:11

LijstG | 11-08-10 | 15:07
An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:07
Mwaoh, beetje chicken, noem ik het. Brussen staat toch ergens voor. Kan hij die agenten ook wel vertellen. Nee, advocaat meenemen en dan geen woord zeggen. Boog je ook na elke vraag stoer nar je confrère toe om het advies in je oor te laten fluisteren, Brussen?

Flodder | 11-08-10 | 15:11

En toen zeiden de politie-agenten ook nog dat het mijn schuld was dat "alle andere websites het twitterbericht nu ook hebben overgenomen zoals Volkskrant.nl en webwereld.nl" en dat Mohamed Gabri, de twitterende bedreiger in kwestie, naast zijn dreigtweet "ook hele andere relativerende tweets had geplaatst" maar ik die "niet heb geplaatst en dus bewust een verkeerde context had gekozen".
WTF?

sjaakdeslinksesul | 11-08-10 | 15:10

Ik weet jullie te vinden en mijn Familie ook dus pas maar op.
* wacht af onder het genot van een biertje *

Eurotokkie | 11-08-10 | 15:10

Spannuuuuuuuuund! Mooi verslag! Ik begrijp het. Bijna. Wat is een IP adres?

henkojenko | 11-08-10 | 15:10

Je bent niet verplicht om een proces verbaal te ondertekenen. Doe/Deed ik ook nooit. Vinden ze leuk, als ze je net 3 uur hebben zitten verhoren.
.
'Er werd nog wel gezegd dat het absoluut verboden was "in het geheim opnames te maken van het verhoor".' Telt zeker niet voor hun zelf? Zeker niet gevraagd?
.
Ik had overigens overal mijn zwijgrecht toegepast, ook op vragen over hoeveel bezoekers je hebt en of je de tweet ging verwijderen. Dit gaat toch geen schijn van kans maken overigens, deze zaak (voor het OM dan).

Huflind | 11-08-10 | 15:10

Komt Bert nu ook op andere sites als Bert B.

Ultra Rebel | 11-08-10 | 15:10

Dus als kapotte_stofzuiger een vieze stinkscheet laat en ik zeg dat het stinkt, dan heb ik het gedaan. Als ik vervolgens opmerk dat een raam openzetten kan helpen, is het weer goed. Ik snap het weer helemaal. Maar wat een gedoe om het kenbaar te maken. Konden ze niet gaan flitsen ofzo?

blinde kip | 11-08-10 | 15:10

Ik voorzie enkele procedure/vormfouten, niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen....

Han Molenwijk | 11-08-10 | 15:09

Kunnen we het niet leuk maken en overal die tweet retweeten? Wordt iedereen opgepakt, dat zal ze leren!

God Zelf | 11-08-10 | 15:09

@StijlvolRechts | 11-08-10 | 15:05
U ook veel plezier gewenst bij de politie en justitie. In uw geval overigens terecht.

Rho'd Berth | 11-08-10 | 15:09

En toen?

prikbordpen | 11-08-10 | 15:08

Ik ook niet en als dit jip-en-janneketaal is dat een ik mijn brood op: ‘En toen moest ik dus uitleggen dat je pageviews kunt meten maar dat je ook een IP-adres per 24 uur kunt meten ongeacht het aantal clicks enzo en dat hadden ze nog nooit gehoord’. Kan die meneer dat nog een keer uitleggen maar dan duidelijk?

dapperebobo | 11-08-10 | 15:08

@An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:07
Of vertelT natuurlijk.. Kannook..

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:07

Joehoe justitie! doe eens lezen....

Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of such a society, one of the basic conditions for its progress and for the development of every man. Subject to paragraph 2 of Article 10 (art. 10-2), it is applicable not only to "information" or "ideas" that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any sector of the population. Such are the demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no "democratic society". This means, amongst other things, that every "formality", "condition", "restriction" or "penalty" imposed in this sphere must be proportionate to the legitimate aim pursued.

Handyside v. United Kingdom

Vleeschmans | 11-08-10 | 15:07

@Flodder | 11-08-10 | 15:05
Des te meer je tegen de pliesie verteld, des te meer ze tegen je hebben. En een discussie aangaan, daar doen ze sowieso niet aan ;)

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:07

Flodder | 11-08-10 | 15:05

Dat is procestechnisch niet handig. Je weets alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.

LijstG | 11-08-10 | 15:07


hè gadverdamme!

ik heb net ook een bedreiging richting GW geretweet, had ik dit geweten had ik het niet gedaan, kan niet zo goed over die stadswachten zoals jij dat kan
ga altijd schelden, vloeken en wat al niet meer..........

Capt. J.T. Spaulding | 11-08-10 | 15:07

Wat een kaklui!

Bobsen | 11-08-10 | 15:07

Wat een, nou ja vul maar in, die polities. Bert Brussen schreef een stuk waarin hij aan de kaak stelde hoe ene Mohamed Ghabri op twitter volksvertegenwoordiger Wilders met de dood bedreigde. Dat is natuurlijk heel goed gedaan van Bertje. De politie moet Mohammed Ghabri oppakken en Bertje met rust laten.

Lewis Lewinsky | 11-08-10 | 15:07

Het wachten is op de eerste die daadwerkelijk de gevangenis ingaat omdat ie te luid peopt op Twitter. Ik ben benieuwd.

Stroopdoos | 11-08-10 | 15:07

@StijlvolRechts | 11-08-10 | 15:05 ... Ik stuur wel een suiker poederbrief met een doos ploffertjes.

Geniaal!

Ultra Rebel | 11-08-10 | 15:06

Wat een klucht.

Gezellig! | 11-08-10 | 15:06

@BertBrussen ( wies da? )
Staat dat je eigenlijk wel? Zwart-witte horizontale strepen?

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:06

lol @ pica. Lijkt wel Woody uit Toy Story.

Behoorlijk VerBaasdt | 11-08-10 | 15:05

Die agenten zijn lievv, ze staan tenminste niet in de berm en kunnen in ieder geval een Dell laptop bedienen.

kapotte_stofzuiger | 11-08-10 | 15:05

Lol @ het echte gezicht van Brussen. Zucht naar analoge druktemakerts van de poliessie.

Frederik Vijf | 11-08-10 | 15:05

helaas gaat het ook nog echt zo.

vooral de kleding en onkunde is helaas typerend voor deze ambtenaren.

gr N

Nightbreed | 11-08-10 | 15:05

-weggejorist en opgerot-

StijlvolRechts | 11-08-10 | 15:05

Ik zou op de vraag 'hoeveel bezoekers trekt je oewebsijde?' me ook op mijn zwijgplicht hebben beroepen.
Iets geheel anders: werkt brigadier Coté nog bij de Politie Inlichtingen Dienst in Utrecht? Die heeft mij ooit vergeefs geprobeerd te recruteren (hihihihi..)
Vraag het ze volgende keer effe.
Tot zover Brussengate.

Wladimir Harkonnen | 11-08-10 | 15:05

@Bert Brussen Wat flauw dat je nergens antwoord op gaf. Normaal ben je toch ook niet op je mondje gevallen. Ik weet wel dat je je niet hoeft te verdedigen voor zoiets belachelijks, maar ik had graag de discussie gezien.

Flodder | 11-08-10 | 15:05

Humor, je advocaat mag je eigen verklaring niet kopiëren ter voorbereiding van de verdediging? Wat voor bananen etende agenten waren dit?

Feynman | 11-08-10 | 15:04

Mooi. Goed om te weten dat er bij onze Hermandad uiterst deskundige mensen zijn, die van de hoed en de rand weten inzake oewebsaites. Daar kan de poliesie in het Große Bausenland nog heel veel van opsteken. En dan te bedenken dat ze zich al die kennis waarschijnlijk via het NTI van Prince Leo de Lignac in hun vrije tijd eigen hebben moeten maken... de tranen springen me in de ogen van pure ontroering.
Zeg eens Bert - die agenten hadden toch vast te ruime Terlenka broeken aan met een zeer glad kontvlak? En stonken naar transpiratievocht dat in kunststoffen doorgedrongen is en daar bacteriëel afgebroken wordt? Daar herken je de echte agenten aan, de anderen, dat zijn Poolse en Roemeense oplichters, weet je?

Ik leef met je mee, jongen. En als je in de petoet komt, stuur ik je een zelfgebakken taart met een vijl erin toe. Niemand zeggen, hoor?

Lugosi | 11-08-10 | 15:04

Je volledige zelfbeschikking moeten overdragen aan een stel MBO-erts. Ja, het kan in Nederland.
Is die pica trouwens ook in het groot te krijgen?

blinde kip | 11-08-10 | 15:04

ik mis de naam nog van de officier van justitie in deze kwestie .. de verantwoordelijke voor deze enorme blunder in wording.
-
gokje.. je hoort er niets meer van, heeft Geert geen aangifte gedaan tegen die reppert ?

nachtschilder | 11-08-10 | 15:04

Zulks indachtig is het eigenlijk een wonder dat dit land nog niet wordt bestuurd door Islamieten en dhimmi's. Oh wacht...

Tennessee Whiskey | 11-08-10 | 15:03

Ongelooflijk... Dan vraag je je toch echt af waarom je ook alweer belasting betaald...

Aatje | 11-08-10 | 15:03

Als je naar het gevang moet gaan we met de hele wereld protesteren. Zo met bordjes enzo. En dan durft de pliesie je niet meer in de gevangenis te stoppen!!1!

Ingelise | 11-08-10 | 15:03

@ G-Unite: Wel eerst die laptop eruit halen voordat je gaat bakken hé.

magicpenciltrick | 11-08-10 | 15:03

Pica http: //twitpic.com/2do9rb

JP_Nee! | 11-08-10 | 15:03

"Enfin, het is goed om te zien dat de politie in Nederland zoveel werk maakt van echt belangrijke zaken."
Zeer zeker mee eens!
*face palmen doet bij denken aan falende justitie*

holyflash | 11-08-10 | 15:02

Wat een kansloze geldverspilling. Was @naimaa19 er trouwens ook?

Farceboek | 11-08-10 | 15:02

'Mijn advocaat was bij het verhoor aanwezig maar mocht helemaal niets zeggen tijdens het verhoor.'

Wanneer gaat jusititie de Saldus/Panovits uitspraken nou eens goed uitvoeren?

LijstG | 11-08-10 | 15:02

@Bluebook | 11-08-10 | 15:01
Hoe schrijf je wat? Ik kan het niet lezen...

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:02

Ik zie nog wel wat bezuinigingsmogelijkheden bij de politie.

Rho'd Berth | 11-08-10 | 15:02

Dit is het Pieter Lakeman effect, een op zich zelf staande opmerking die normaliter aan de aandacht ontsnapt krijgt opeens veel gewicht omdat iedereen het over neemt. Ja, deze meneer is helemaal de sjaak.

Don Sputare | 11-08-10 | 15:02

Ja ik vind het ook levensgevaarlijk, al die meningen enzo. Daar moeten ze echt nodig iets aan doen.

JaNeetoch | 11-08-10 | 15:02

Weet nou niet wat erger is meneer bert (van ernie?) of zijn verhaal.
Laat de pliessie echt belangerijke dingen doen, auto's flitsen of op de stoep rijndende fietser bekeuren.
-1 bert en pliessie bij elkaar.*zucht grijpt naar de drankfles*

bunbun | 11-08-10 | 15:02

Zat integere IT mensen te vinden om "Team Bedreigde Politici" deskundig bij te staan hoor, bij deze bied ik mij dan ook aan!

KaiserSoza | 11-08-10 | 15:01

En mijn vertrouwen in de rechtsstaat groeit met de dag...

Rwpo | 11-08-10 | 15:01

Twitter moet ook gewoon strafbaar gemaakt worden, helemaal met de pliesie eens. Pica +1

Harry Turtle | 11-08-10 | 15:01

Niet te geloven dat dit soort unieke en baanbrekende zaken op het gebied van het internets wordt behandeld door mensen die uitgelegd moet worden wat pageviews/unieke bezoeken enz. zijn. Hoe kan dat!?

Ultra Rebel | 11-08-10 | 15:01

Ik bak alvast een taart met een laptop erin voor je Bert.

G-unite | 11-08-10 | 15:01

+1 voor de Bert (V.) vertel! (en de rest van de soap)

JamesD | 11-08-10 | 15:01

Lijkt inderdaad op enkele verhoren die ik in het verleden heb meegemaakt...... Nogmaals, de eisen om "bij de politie" te mogen: VMBO, Allochtoon, Gehandicapt, en bij voorkeur Vrouw met dikke reet..... Ik vergis me elke keer als ik de bereden politie zie rijden, welke reet is van het paard?

Han Molenwijk | 11-08-10 | 15:01

Waarom mag je trouwens geen opnames van het verhoor maken; is er een wet die dat specifiek verbiedt? Van gewone gesprekken mag je namelijk gewoon stiekem opnames maken. Sterker nog, volgens mij mag je bij verhoor eisen dat de politie het voor je doet...

Muxje | 11-08-10 | 15:01

Bert, Gregorius Nekschot nog gezien?

Joorstroelie | 11-08-10 | 15:01

Bert je doet me deugd

Semmo | 11-08-10 | 15:01

Hoe schrijf je Geenstijl nou? Dan moeten jullie ook consequent zijn.

Bluebook | 11-08-10 | 15:01

Het hele verhaal kan zo op failblog.org geplaatst worden.

magicpenciltrick | 11-08-10 | 15:00

Wie is die Bert Brussen toch waar iedereen het over heeft? #durftevragen

An die ARBEIT | 11-08-10 | 15:00

Ja, daar sta je dan met je goeie gedrag Bert. Zomaar tussen twee heuse politie-agenten. Alsof Swiebertje opgepakt is door Bromsnor omdat Swiep stiekem van Saartjes koggie gesnoept heeft. Triest

Klukkluk | 11-08-10 | 14:59

Lol, wat een idioten. En dat is dan onze bescherming in bange tijden.
*proest
Daar gaan we de oorlog niet mee winnen.

sk!llz | 11-08-10 | 14:59

Goed artikel, Bert!

Pritt Stift | 11-08-10 | 14:59

Wat een deskundigheid van die 2 smerissen zeg. Daar moeten we dan de oorlog mee winnen tegen "Bedreigde Politici".

Quasi Fout | 11-08-10 | 14:58

waakzaam en dienstbaar *proest*

Robert Mugabe | 11-08-10 | 14:58

Wooha, briljante soep!

ChillBill | 11-08-10 | 14:57

Bert, wat er ook gebeurt, je wordt gesteund.

Trutkip | 11-08-10 | 14:56

menner=meneer.

doe nog eens | 11-08-10 | 14:56

Ik lees nergens dat menner gevisiteerd is...

doe nog eens | 11-08-10 | 14:56

Roflol @ pica!!

Stroopdoos | 11-08-10 | 14:54

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken