Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rijden in de sneeuw. Zo moet het niet

volvosneeuwfail.jpgCheck dan deze sneue Volvo-rijder AANKLOTEN in de sneeuw te Schiedam Rotterdam. Meneer op z'n zomerbandjes komt niet van zijn plek met de V70, en innocent bystanders moeten hem een handje helpen. Tijd voor een leermomentje qua rijden in de sneeuw. Hoe het wel moet leest u hierrr en educatief beweegbeeld ziet u daarrr. Rocken & bouncen en u bent weg. Thuisblijven is voor mietjes en stemmen over zomer- danwel winterbanden (lol @ Televaag) kan in onze stijlloze poll. Gaarne morgen gewoon om 09:00 uur op kantoor.

Reaguursels

Inloggen

@deuitveretert: Ik heb ze in de maat 205/55/R17 en ze zijn perfect. Kan ze iedereen aanraden. Je moet alleen op puur ijs uitkijken, maar dan ben je met gewone banden helemaal kansloos.

BitchSuperSoaker | 22-12-09 | 17:55

4WD en winterbanden... geen centje last.

Van Druten | 22-12-09 | 16:41

@ mambo43 | 21-12-09 | 23:56
Die Italiaanse Capo heeft mijn uitleg gemakshalve ook maar overgeslagen. Zo kun je geen discussie ingaan.

uitderuifvreter | 22-12-09 | 00:13

@ Il Condottiero | 21-12-09 | 22:36
.
Waarom laat je zo graag merken dat je totaal, maar dan ook totaal geen verstand hebt van winterbanden ?
Je hebt in het geheel geen idee waar je over praat, maar doet het voorkomen alsof je exact weet wat een winterband wel of niet kan. Vrees dat je zelfs nog nooit een winterband onder je auto hebt gehad.
.
Het klinkt alsof je van mening bent dat je deze banden alleen nodig hebt wanneer het de gehele winter slechte omstandigheden zijn.
Misschien moet je eens gaan praten met al die mensen die de afgelopen tijd hun auto aan puin hebben gereden wegens slippen, glijden of gewoon geen grip hebben. Velen zullen je melden dat het 'ineens glad was' en de auto 'ineens geen grip meer had'.
Tja, dat fenomeen kom je inderdaad tegen met zomerbandjes in winterse omstandigheden. Een paar winterbanden, en echt duur hoeven ze niet te zijn, had een hoop schade kunnen voorkomen.
Maar goed, dat principe zul jij waarschijnlijk nooit begrijpen.
.
En voor de goede orde............ bij een flink pak sneeuw helpen zomer terrein banden ook geen ene drol. De sneeuw pakt zich samen tussen de 'blokken' en daarna is de band net zo glad als iedere andere band.
Het geheim zit hem in de lamellen, die werken (lees: bewegen) tijdens het rijden en persen daarmee de sneeuw uit de groeven. Op die manier krijgen de banden grip in de hevige of lichte sneeuw.
.
Maar ja, dat zul jij nooit nodig hebben.
Als je het niet erg vindt hou ik de bandjes er lekker onder, ik geef wel om wat zekerheid en veiligheid van mezelf en degenen bij mij in de auto. Heb ook geen zin om ineens heuvel op tot de conclusie te komen dat ik achteruit aan het glijden ben.

mambo43 | 21-12-09 | 23:56

l0l; winterbandenhoax kan ook nog het woord van 2009 worden.
www.youtube.com/watch?v=tbC07S-8XZk
Van mij mag een ploeg bontkraagies als integratie opdracht elk voertuig zonder awd en winterbanden op zijn kop flikkeren.
Als je winterbanden niet kan betalen moet je sowieso een oogschot, fukking megamindystyle pauperhuvterts.
Ik betaal meer wegenbelasting aan een zware auto om met dit weer overal bij te kunnen en dan ben je voor Wouter "de zwakste schouders verteren de meeste lasten" Bos een crimineel.
www.youtube.com/watch?v=JGfvyPtYR0Y

43 | 21-12-09 | 23:44

@ BitchSuperSoaker | 21-12-09 | 22:23
Zo hé, dat benne beste sloffe!

uitderuifvreter | 21-12-09 | 22:43

mambo43 | 21-12-09 | 12:59
Gozer, denk dat mijn kennis over banden prima is. Hard en soft compounds... hoef je me niks over te vertellen. Optimalere grip zal best in sneeuw, maar is niet nodig. Op auto's voor de openbare weg kan je natuurlijk voor elke temperatuur en ondergrond een andere compound en profiel nemen, maar om elke moment van de dag de optimale band onder jouw auto te plaatsen is een behoorlijk karwei. Kost rammend veel geld. Daarom zijn normale straatbanden gemaakt voor vele weertypes en leveren ze voldoende grip om normaal mee te rijden.
Waar jij nu intrapt... die hele hoax over winterbanden...
Is dus dat jij niet genoeg grip hebt met de normale autoband en maximale grip hebt met jouw winterbanden. Optimaal is die niet. Zal nl betekenen dat bij een kleine temperatuur stijging jouw banden redelijk snel naar de kloten gaan. Maximale grip... zal een hele zachte band zijn. Je offert dus veel grip op voor een levensduur van 1000-en kilometers. Profiel... aangepast op sneeuw... (meer tractorband profiel)op een normale droge weg (zal je sliks prefereren)heb je dan niks aan dat profiel (nl grip verlies) en heb je dus niks meer aan je winterband.
Normale autoband heeft al die compromissen en ik, mijn ouders en vele andere kunnen er al jaren prima mee rijden.
Dus gewoon weten wat je onder je auto hebt, aanpassen aan de situatie... kan je prima rijden en heb je geen winterbanden nodig. Wil je een keer echt sneeuw rijden. Doe je er kettingen om, of je koopt 'winterbanden'. Dus niet die normale banden die ze verkopen onder het mom van winterbanden. Koop dan serieuze off-road banden gemaakt voor sneeuw. Maar imo is het hier onzin. Hoe vaak heb je hier meters sneeuw. Winter is gemiddeld net zo warm als de lente, zomer en herfst.

Il Condottiero | 21-12-09 | 22:36

@ Big Bear Hunk | 21-12-09 | 17:21
Hoop dat dit verhaaltje wat verklaart. Heb me niet ingelezen, ik spreek uit ervaring.

uitderuifvreter | 21-12-09 | 22:10

Hier even een kleine verhandeling over het fenomeen winterbanden. Eerst zal ik eens uitleggen hoe een winterband werkt want dat heb ik nog niemand zien doen. Even een linkje naar een winterband pica. Bekijk hem eens:

www.michelin.be/be/front/affich.jsp?co...

Wat het eerste opvalt zijn de kleine sneetjes die de blokken verdelen in 4 of 5 reepjes of lamellen. Dit is het belangrijkste kenmerk van de winterband. Deze lamellen zorgen ervoor dat de blokken in zijn geheel bewegen. Ook ten opzichte van elkaar. Doordat ze ten opzichte van elkaar bewegen werken ze de sneeuw uit de brede groeven. Nu lijkt het dat daardoor de meeste tractie ontstaat maar dat is maar ten dele waar. doordat namelijk de lamellen steeds licht kantelen heeft een blok 4 of 5 randjes waarmee hij zich schrap zet in de sneeuw i.p.v. de ene rand van het blok zelf. Je kunt dit zien als er een auto op winterbanden door de sneeuw is gereden. Je ziet duidelijk de streepjes in de blokken in de sneeuw afgedrukt. Ook zie je dat de inhoud van de groeven blijft liggen in de sneeuw. Je kunt je voorstellen dat een blok zonder lamellen hier snel over de (door de band zelf) platgedrukte sneeuw zal glijden. De groeven lopen vol en ook het enige randje wat het blok heeft zal niet meer in de sneeuw 'happen'. Dit alles verklaart de veel betere tractie van een winterband in de sneeuw. Denk er niet te licht over; je hebt wel tot 2 x meer tractie! Nu is het zo dat er hier niemand zal ontkennen dat een winterband in de sneeuw niet beter presteert dan een zomerband (denk/hoop ik). Tot zover sneeuw.

Ook bij nat wegdek zal een winterband beter presteren bij lage temperaturen. Dat komt doordat de winterband van een zachtere rubbersamenstelling is dan zijn zomerbroertje. De zomerband wordt namelijk veel harder naarmate het kouder wordt. Een veelgenoemde temperatuur is +7 graden en ik denk dat dat wel zo'n beetje klopt. Een blok van het profiel zal minder gemakkelijk de kleine oneffenheden volgen van het wegdek. Ook de lamellen helpen hierbij trouwens enorm. Ook dit kun je zelf heel makkelijk proberen door met je vinger over een blok van een natte zomerband te wrijven terwijl je flink drukt en daarna over een blok van een natte winterband. Je zult gelijk overtuigd zijn.

Dan het droge wegdek. Hierbij zal de winterband ook iets meer grip hebben vanwege het zachtere rubber. Of dat veel is waag ik te betwijfelen eerlijk gezegd. Toch rij ik als het vriest of rond het vriespunt is liever op winterbanden. En wel om de volgende reden; het verschil tussen nat wegdek en bevroren ("black ice") is in het donker niet te zien. Zeker niet als er geen andere auto's rijden waarbij je het water op kunt zien spatten of nevelen. Ook heb ik vaak beijsde wegen gezien die er droog uitzagen. Zelfs de lokale inuïts zien het niet.

Rest het beijsde wegdek. Hier kan ik tamelijk kort over zijn: op ijs heb je praktisch geen grip. Dat is altijd nog iets meer dan de zomerband want die doet niks op ijs. Op ijs helpen eigenlijk alleen spikes, of beter nog, ijskettingen (niet te verwarren met sneeuwkettingen).

Zijn winterbanden dan echt zo goed en zo fijn? Ja, echter alleen in bovengenoemde situaties. Nadelen zijn:
- Veel hogere slijtage als het warmer wordt
- Meer afrolgeluid door het grovere profiel
- Niet verkrijgbaar voor écht hoge snelheden
- Slechtere rijeigenschappen onder normale Nederlandse condities doordat de blokken vervormen (het voelt of je op te slappe banden rijdt)
- Slechter uit te balanceren dan zomerbanden en zijn ze eenmaal goed uitgebalanceerd dan slijten ze vaak onregelmatig en moet je weer balanceren.

Sipes: ook nog even leuk om te noemen. Een goede middenweg met veel van de bovengenoemde voordelen maar niet het nadeel van hoge slijtage als het buiten (tijdelijk) warmer wordt. Je gebruikt een zomerband om te sipen. Goed alternatief voor bestelwagens en vrachtauto's in Nederland! Hier vind je meer info: www.profiletyrecenter.nl/displayLibrar...
Niet dat ik zo'n fan ben van Profile TC maar ik weet zogauw geen andere bandenboer die dit aanbied. In de USA en Canada wordt dit veelvuldig gedaan.

uitderuifvreter | 21-12-09 | 22:05

Wat een stakkers op de weg weer vandaag. 20 gaan rijden omdat er sneeuw LANGS de weg ligt en een beetje prut OP de weg. Mijn devies: als je niet kan rijden en bang bent, blijf alsjeblieft thuis, lutsers.

Vindefin | 21-12-09 | 20:01

tja gewoon winterbanden kopen mensen. en LEREN RIJDEN!!!!!!!!!!!!!!
maar ja dat geld ook voor de zomer....
ga eens LEREN rijden op een leeg parkeerterrein hoe je auto reageert of stuurbewegingen,gas geven,remmen, enz enz.... gewoon voor de fun en leerzaam!!!

en voor wie ECHT OP ZN WERK MOET WEZEN!!!!! ook effectief bij 2m sneeuw.
legaal op de nederlandse wegen! rijbewijsje b no problemo!
www.youtube.com/watch?v=SNdLPd3Aopk !!!! <<<<dat helpt! zo kom je er!

just being me | 21-12-09 | 19:34

@Mongeaul; dat klopt, je moet ook met je verstand+ervaring rijden. Maar met zomerbandjes lig jij eerder in de sloot/kanaal dan ik met mijn winterbanden. Daarnaast denk ik dat er statistisch gezien meer homo's op zomerbanden rijden dan op winterbanden, dus ik denk dat jij hetro had willen schrijven. Niks erg. Volgens de wetenschap hebben latente homo's hebben daar wel vaker last van. Haai! Of is het tegenwoordig "toedeloe" in jullie kringen?

BitchSuperSoaker | 21-12-09 | 19:28

@Mongeaul | 21-12-09 | 19:21
je doet je naam eer aan

glaaf | 21-12-09 | 19:22

Homo's die met winterbanden rijden zijn per definitie niet veiliger.
De meeste met winterbanden wanen zich God op de weg en kachelen lekker over wit door....
Dat gaat goed totdat ook de winterbanden aan hun maximale grip en de sleepdienst je uit de sloot moet takelen.

Mongeaul | 21-12-09 | 19:21

Jaypelsteeltje | 21-12-09 | 18:51
"Winterbanden remmen slecht bij nat weer " Dat geloof je toch zelf niet hé? Die banden hebben veel meer groeven per cm2 en voeren dus veel meer water af dan gewone banden. In CH rijden ze met winterbanden en 4x4 aandrijving (was een BWM X5) bergweggetjes af met een hellingspercentage van 25-30%. Probeer dat maar eens op je gewone bandjes. Ik rij zelf al jaren op winterbanden, maar daar stond ik echt van te kijken. Meer bewijs heb ik niet nodig. Nederlanders zijn dom en willen schijnbaar niet leren van mensen die wel ervaring hebben.

BitchSuperSoaker | 21-12-09 | 19:08

@Jaypelsteeltje | 21-12-09 | 18:51
je praat poep. Informeer je alvorens hier onzin te plempen

glaaf | 21-12-09 | 19:04

Winterbanden remmen slecht bij nat weer en dat hebben we hier ook wel eens in de winter. Je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden werkt ook aardig. En dat beweegbeeld gaat alleen op voor automaten.

Jaypelsteeltje | 21-12-09 | 18:51

Of je koopt gewoon sneeuwkettingen als je met alle geweld geen winterbanden wil hebben, dat kan dus ook. Schuiven is een keuze. (die dus domme mensen maken)

BitchSuperSoaker | 21-12-09 | 18:14

Ik zag daarnet een V70-je terug glijden op de helling van de plaatselijke parkeergarage. Hij kwam er niet op, twee keer geprobeerd, twee keer terug gevallen Ik was al boven , geen enkel probleem, met de winterbanden rag je overal over en door heen.....

Canninefaatje | 21-12-09 | 18:05

@mambo43 | 21-12-09 | 13:50

"En nee............ de gemiddelde winterband is niet gemaakt om harder dan 140 km/u mee te rijden. " Merendeel heeft gewoon een T codering dus tot en met 190 km/h, die heb ik onder m'n bedrijfsbus laten zetten. Onder m'n eigen auto zitten ze met een V-codering dus tot en met 240km/h, gewoon op 17" 205 breed en 45 hoog. Gewoon om dat het kan op ClassicXS velgen. Je gaat toch niet goedkoop voor lul rijden in de winter op zwart staal, daar krijg je zo'n crisisauto van. En iedereen niet lullen dat het duur is, dan weken jullie gewoon maar wat harder of je wordt ondernemer. 1 goed idee, en ook jij kan volgende week met pensioen, dat is dus alles. 1 idee.

BitchSuperSoaker | 21-12-09 | 18:05

Zomerbanden in de winter zijn voor domme asociale paupers. Omdat zij te gierig zijn om een setje winterbanden te kopen, lopen u en ik extra gevaar en vertraging op. Vandaag op winterbanden lekker door kunnen rijden, zou verplicht moeten zijn net als in AT/CH/D/SE/Z/NO/DK. Alleen hier in NL is de overheid te dom om in te zien dat dit een maatregel is die wel voordelen voor de verkeersveiligheid oplevert. Maar nee, die gaan liever flitsen en laten u in veel te dure auto's met BPM rijden waardoor u voor 10.000 euro een auto met 1 ster in de NCAP test moet kopen terwijl een duitser voor diezelfde 10.000 euro er 1 kan halen met 4 sterren. De overheid is niet voor verkeersveiligheid, alleen voor belasting. En welke l*l trekt er nou in z'n 2 op. Weet je wat dat betekend? Dat je geen grip hebt bij wegrijden EN dat je dus ook geen grip hebt als je moet remmen! Levensgevaarlijk als je dan toch gaat rijden. Tot slot ff een tip hoe je op sneeuw rijdt: Afremmen VOOR de bocht, gasgeven IN de bocht (als je voorwielaandrijving hebt tenminste) En nu winterbanden kopen schelmen!

BitchSuperSoaker | 21-12-09 | 17:53

Ik rij elkjaar weer 6 maanden lang over sneeuw en ijs... Gewoon 90kmu met de spijkerbandjes :-)
Sorry hoor, maar het is gewoon gepruts daar in 0031.. beetje sneeuw en chaos... Niks meer gewend...

KlopKlop | 21-12-09 | 17:44

uitderuifvreter | 21-12-09 | 15:51
Dan heb je niet gelezen wat ik schreef; zowel uit tests als mijn eigen ervaring blijkt dat winterbanden maar een paar dagen per jaar nut hebben. De rest van de winter heb je d'r alleen maar last van. Ik heb me goed ingelezen dus ik ben benieuwd waar je mee op de proppen komt.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 17:21

Aan alle anti-winterbanden freaks:
.
Ik neem aan dat je wel eens hebt gehoord van regenbanden ?
En je hebt wellicht ook wel eens gehoord van terrein banden ?
Misschien ook wel eens gehoord van de high performance banden voor de snelle wagens ?
En het gebruik van sneeuwkettingen of banden met spikes is je ook bekend ?
.
En zo kan ik wel even doorgaan.
Je bent het met me eens dat die banden zijn gemaakt voor specifieke omstandigheden ?
.
Zou het dan ook mogelijk zijn dat er banden zijn, welke speciaal worden gemaakt voor winterse omstandigheden ?
Zou het dan ook mogelijk zijn dat die banden in die winterse omstandigheden beduidend beter presteren dan andere (bv zomer-) banden ?
Of geldt dat verschil alleen bij eerstvernoemde banden ?

mambo43 | 21-12-09 | 17:19

@repulse | 21-12-09 | 11:49
zo net terug van een ritje Zeeland; met 40 km/u op de Zeelandbrug achter een collegamalloot van je moeten tuffen. Zomerbandjes en met het zweet in zijn kruis bijna stapvoets rijden, want oh wat is het eng. Ben benieuwd wat jij doet als er ineens een kind oversteekt, dan moet je remmen en is er geen tijd voor anticiperen of weetikveel wat.

glaaf | 21-12-09 | 17:14

Toen ik m'n auto nog had, had ik ook een set velgen met winterbanden. Zodra het rond de 5 graden werd in het seizoen gingen die eronder. Je snapt niet dat mensen zakken met geld uitgeven aan het pimpen van hun ride, maar bezuinigen op het allerbelangrijkste: het rubber om je velg. En die dingen heten *winter*banden, niet *sneeuw*banden. Die laatsten heb je ook, maar da's weer een heel ander verhaal.

RobbieG | 21-12-09 | 16:51

Dude, just get some fuckin' snowchains instead of your shovel, your kittylitter and your crappy US built whimpy excuse for a vehicle.

RobbieG | 21-12-09 | 16:43

@ Stroopdoos | 21-12-09 | 12:08
Sorry maar ik dacht dat je mij tegensprak maar nu begrijp ik dat je juist de ervaring hebt dat winterbanden wel degelijk uitmaken. Begreep je mij nou verkeerd of ik jou? Anyhow, we zijn het eens. Het is met winterbanden niet zo dat je denkt "ik lijk wel wat meer grip te hebben", nee het is en verschil van dag en nacht.

@ Overigen met ADAC onzin, met name Big Bear Hunk | 21-12-09 | 12:13; ik stel proefondervindelijk vastgestelde ervaring altijd boven dat van anderen. Zelfs als ze ADAC heten. En nog wat; het is een fabeltje dat een 'zomer'band beter is in de regen dan een winterband. Ook bij droge wegen en lage temperatuur is de winterband beter. Men spreekt van temperaturen onder +7 graden. Dit als gevolg van de zachtere samenstelling van het rubber. Ik heb nu geen tijd maar vanavond zal ik e.e.a. staven in dit topic.

uitderuifvreter | 21-12-09 | 15:51

mambo43 | 21-12-09 | 15:34
Misschien dat wanneer we een rekensom maken over schade en letsel de winterbanden wel winnen. Dus 20.000 auto's die 4 maanden op winterbanden rijden vergelijken met 20.000 auto's die op zomerbanden rijden.
Dus in zoverre is je verhaal vermoedt ik niet onredelijk.
Zeker is dat de schade en letsel het laagste zouden zijn wanneer iedereen in die ene week dat het nodig is even zijn winterbanden omdoet en meteen weer afdoet.

robterdam | 21-12-09 | 15:43

En ja ik woon in een gebied waar het niet al teveel sneeuwt, maar woon wel vlakbij de skigebieden, ben daar regelmatig te vinden en daar kom ik dit soort jokers regelmatig tegen.

mambo43 | 21-12-09 | 15:37

@ robterdam | 21-12-09 | 15:14

"De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’"
.
En daar, beste Robterdam, ligt nu net het probleem. Men lat de auto niet staan, past het rijgedrag niet aan op een natte weg of bij lage temperaturen.
.
Het is niet zo dat je even een pitstop kunt maken wanneer het plotseling slecht weer wordt, het is geen F-1 op de Nederlandse wegen.
Echter, de puinhoop van de afgelopen dagen en veel van de glijpartijen in de winter kunnen eenvoudig weg worden vermeden door gebruik van winterbanden.
Het is niet voor niets dat je in Duitsland, Zwitserland etc direct een bekeuring krijgt wanneer je betrokken bent in een ongeluk of wanneer je de weg blokkeert en je hebt geen winterbanden.
.
Ik ben niet in Nederland, maar kan me de schaapachtige koppies op de snelweg of in de stad goed voorstellen: 'tja, kan er niets aan doen, de auto begon ineens te glijden, had helemaal geen grip meer, raar he, het is zo glad vandaag, niet normaal.'
En daarmee denken ze hun domme gedrag goed te praten. Ze waren gewoon niet voorbereid, maar willen dat niet toegeven.
.
Wanneer men zou zeggen: 'oeps, het sneeuwt, ik laat de auto maar staan' of wanneer je de bochten wat minder snel neemt in de koude regen, dan heb je volledig gelijk, dan heb je die winterbanden niet zo nodig.
.
Doch ik sta ook regelmatig achter die eikels die niet meer verder kunnen, die dan dwars op straat staan of van de weg zijn verdwenen en daarmee een file veroorzaken. Die zou ik het liefst hun rijbewijs afnemen.
Je doet toch 's avonds of in het donker je lichten toch ook aan ? Of laat je die ook maar uit, er is al meer dan genoeg verlichting op straat ?

mambo43 | 21-12-09 | 15:34

shit ik wist niet dat dat slecht was voor de motor.. oeioeioei zo kom ik altijd weg.
Nou bedankt voor de tip maar weer.

Phobophrysk | 21-12-09 | 15:30

mambo43 | 21-12-09 | 13:03
Kijk even naar de link van --> Scheepskameel | 21-12-09 | 09:42
Leuk al die technische verhalen van je, maar testen wijzen dus anders uit.
Waarvan de samenvatting in -->| 21-12-09 | 12:5
Het is ook logisch, bij een zelfde bandbreedte geldt hoe meer profiel, hoe minder contact met het wegdek.(vandaar de gladde banden in de racerij) Maar ook hoe zachter het rubber, de glibberigger/gladder de band. Dat nadeel van die slappe banden wordt pas opgeheven wanneer het vriest omdat het rubber dan weer zijn stijfheid krijgt. Die slappe-lamelle-profiel-banden van je worden pas nuttig wanneer er sneeuw of heel veel water ligt (want dan kan dat profiel en die lamelle-werking eindelijk zijn werk doen)

robterdam | 21-12-09 | 15:14

oh ja, en vandaag nog gewoon met de kap naar beneden gereden. Fijn hoor, cabrio's.

vriendje | 21-12-09 | 15:13

Net vanmiddag naar winterbanden gewisseld, iets meer tractie, dat wel. Toch wel leuk vanmorgen rijden, met achterwiel aandrijving (MX5), heerlijk. Beetje gas en je gaat alle kanten op, feest! Jammer dat mijn vorige auto terug is naar de lease-mij, die had div-lock. Kom je overal uit. En dat voor een Golfje..

vriendje | 21-12-09 | 15:11

Deze jongen zat gewoon om 7:30 op kantoor. De grootste bralaap van het spul belde dat hij ingesneeuwd zat.
Ik doe straks nog een paar dankwoordjes voor mijn winterbandjes, tot nu toe geen onverwachte glijers, blokkerende banden of wat dan ook gehad.
Wel veel koplampen die in mijn spiegels verdwijnen.

Barry Hay | 21-12-09 | 15:02

mijn heerenwagen voor dagelijks gebruik rijdt met winterpneus in de sneeuw aanzienlijk beter dan met de platte zomerbanden, waar-ie normaliter op staat. voor mij geen zomerbanden in dit jaargetijde dus.

baba4oog | 21-12-09 | 14:36

http://link.marktplaats.nl/306284582

Marktplaats | 21-12-09 | 14:27

Ik heb gewoon lichtmetalen velgen voor mijn set Michelin Alpine. Doen 't prachtig, met 4x4. Ik moet altijd zuchten als die sufferts voor me de rotonde over schuiven als ik voorrang heb. Of de Duitse autowegen verstoppen met hun zomerbanden. Gister even hier door 't veld gereden, 's op de rem getrapt, glijdt totaal niet. Niet eens de ESP boos gemaakt.

PauperPanda | 21-12-09 | 14:25

mambo43 | 21-12-09 | 14:01
De meeste non-believers hier zijn redelijk genuanceerd vind ik.
Winterbanden zijn perfect.... als je in Oostenrijk woont.
Ik wil banden waar ik, vrijwel, het hele jaar hard, erg hard, stil en relatief zuinig mee kan rijden en dat zijn geen winterbanden.
En dan behelp ik me wel een paar sneeuwdagen per jaar.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 14:22

@ kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 13:46
.
Mij hoor je niet praten over een klimaatverandering. Ik stel alleen dat ik al jaren gebruik maak van winterbanden en het bijft voor mij vreemd dat hele volksstammen in Nederland maar stug blijven volhouden dat deze banden totale onzin zijn, dat een zomerband net zo goed is of dat het gewoon geldklopperij is.
.
Er zijn hier reaguurders, die nog nimmer met een winterband hebben gereden, maar die wel met grote stelligheid lopen te beweren dat ze niet nodig zijn en dat winterbanden onzin zijn........... omdat ze dat toevallig in een test hebben gelezen.
Uit eigen ervaring weten ze het echter niet, maar dat zeggen ze er niet bij.
.
Waar ik woon is het in de zomer bloedheet, doch in de winter waterkoud en ook wij hebben de afgelopen dagen flink sneeuw gehad (normaal sneeuwt het hier nog minder dan in Nederland !). Toch rij ik met winterbanden en merk het verschil in grip, ook bij droge omstandigheden, wel degelijk. En wanneer ik in de sneeuw moet rijden is het verschil nog vele malen groter, maar dat lijkt me duidelijk.
Zou het daarom mogelijk zijn dat ik weet waar ik het over heb wanneer ik over winterbanden praat ?
En zou het kunnen dat ik me kapot kan ergeren aan jokers die ineens worden overvallen door de omstandigheden op de weg, omdat ze zich niet willen voorbereiden, en dan een gevaar voor de andere weggebruikers worden ?
.
Ooit een helling opgereden en ineens een achteruit glijdende auto tegengekomen ? Is geen leuke ervaring en met winterbanden zou zoiets niet voorkomen.

mambo43 | 21-12-09 | 14:01

@ Big Bear Hunk | 21-12-09 | 13:30
.
Het meer herrie maken van de winterband is ook volkomen logisch. Door de techniek van meer lamellen maakt de band nu eenmaal meer geluid. En dat je meer rolweerstand hebt is ook logisch............. daar gaat het immers om.
En nee............ de gemiddelde winterband is niet gemaakt om harder dan 140 km/u mee te rijden.
Jij wilt kennelijk een band die in de winter goed werkt, weinig lawaai maakt en ook nog eens bij hoge snelheid gebruikt kan worden. Tja, dat soort banden zijn er niet al teveel.
.
De M+S banden onder SUV's zijn dan officieel wel Mud en Snow, maar veel van deze banden leveren zeer weinig grip in de sneeuw.
Een SUV heeft vaak het voordeel van 4-wheel drive en een standaard grof profiel van de band. Op lichte sneeuw en een vlakke ondergrond levert de band, rechtuit, genoeg grip, doch in bochten, helling op en af en bij remmen is de grip belabberd (maar nog altijd beter dan bij een gewone personenwagen).
Sommige SUV's gebruiken echter 'ballon banden' (265 breed of breder) met lage luchtdruk. Deze banden hebben meer comfort en ook meer grip, ook bij sneeuw, dan normale SUV banden (215 tot 225 breed).

mambo43 | 21-12-09 | 13:50

@mambo43: je woont in een ander deel van Europa? Erg fijn voor je, maar ik woon gewoon in NL. Als hier winterbanden een significant voordeel hadden tov standaard banden, waren ze wel verplicht (zeker met onze huidige regering, die perfect weet wat goed is voor de burger en wat niet). Aangezien ze niet verplicht zijn, zullen de voordelen wel meevallen hier. Dus brul vooral lekker verder, toer ik ondertussen gewoon door met mijn 4 seizoenen banden.

Pikkestrijder | 21-12-09 | 13:49

@mambo43 | 21-12-09 | 13:40
U lijkt wel een klimaatveranderingsgelovige met uw 'betoog'. Exact dezelfde argumenten: "anderen zijn onwetend", "mensen doen niet mee vanwege kosten", "in landen x,y,z neemt men wel maatregelen", "dat feit a bestaat, betekent automatisch dat feit b ook waar is", "ik vertel de waarheid".

kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 13:46

@ Big Bear Hunk | 21-12-09 | 13:30
.
Wanneer je hier gaat zitten vertellen dat winterbanden totale onzin zijn, dat je ze eigenlijk niet nodig hebt, dat het een hoax is etc (zoals sommigen hier doen) en je baseert dat op totale onwetendheid met de techniek achter de banden dan draag je bij aan het onveilig maken van het verkeer.
Je geeft zelf aan dat jij geen problemen hebt met het rijden in het huidig weer a.g.v. je winterbanden en andere technische hulpmiddelen van de auto.
De chaos van de afgelopen dagen en de vele ongelukken zijn voor een deel ook te wijten aan de opstelling van velen tegenover het gebruik van winterbanden. Men kent ze niet, vindt ze overbodig (vaak omdat ze geld kosten) en begrijpt totaal niet waarvoor een winterband dient en wat de winterband voor verschil uitmaakt.
En ja, zelfs bij de winterbanden heb je verschil in kwaliteit en nogmaals de duurdere banden zijn niet altijd de beste. De tests van de ADAC laten dat heel duidelijk zien en dus is het net zo van belang om die tests te lezen alvorens je winterbanden koopt.
.
Het is niet voor niets dat landen als Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc het gebruik van winterbanden verplicht stellen en dat doen ze niet om de verkoop van de banden te bevorderen.
Wanneer iemand hier stelt dat hij in de winter amper rijdt dan kan ik begrijpen dat hij geen winterbanden wil kopen. Maar om winterbanden af te kraken als kolder en onzin en dat dan te gebruiken als reden om ze maar niet te kopen........... ja daar kan ik me kwaad overmaken. W
Waarom ?
Omdat dit soort figuren soms tot ware projectielen op de snelwegen worden en ik heb geen zin om zo'n joker bij mij in de flank te krijgen of achterop te voelen knallen omdat hij/zij ineens bemerkte dat er toch nul komma nul grip was.
.
Daarom graag de waarheid vertellen over winterbanden en niet wat je graag wilt horen.

mambo43 | 21-12-09 | 13:40

mambo43 | 21-12-09 | 13:03
Wat een agressief mannetje ben jij, maar goed. Onze onwetendheid wordt gestaafd door uitgebreide tests van de ADAC, bij temperaturen onder nul en ook bij regen zijn normale banden beter.
De verschillen in compound zijn veel minder extreem dan bij Formule 1 waar een setje banden maar 1 race hoeft mee te gaan. En dat beetje `compoundvoordeel' blijkt niet op te wegen tegen de nadelen van een grof profiel. Waarom denk je dat ervaren Landcruiser rijders allemaal gewone wegbanden onder hun auto laten zetten ipv M+S? Nogmaals; ik heb beide type banden onder mijn A8 gehad en ik rijd veel en hard. Ik heb de winterbanden er maar 1 seizoen onder gehad en ze komen er nooit meer onder.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 13:30

@Jjoost

Treinen rijden nooit op tijd..

I.O-bama | 21-12-09 | 13:27

@ robterdam | 21-12-09 | 12:56
.
Ook jij kunt maar beter je huiswerk nog eens gaan doen. Van je verhaal klopt absoluut niets.
Winterbanden leveren inderdaad grip op sneeuw, waar zomerbanden geen enkele grip hebben, maar ook bij lage temperaturen en droge omstandigheden heeft de winterband simpelweg meer grip, de band is flexibeler.
Maar juist daarom slijt de band ook meer bij hogere temperaturen, dus zodra de temperaturen weer boven de 10 graden komen kun je de winterband maar beter verwijderen, scheelt je een hoop slijtage. Je kunt er mee doorrijden, heb je zeer veel grip, maar ze slijten als sneeuw voor de zon.

mambo43 | 21-12-09 | 13:03

@ Il Condottiero | 21-12-09 | 11:47
.
Ook weer zo'n ongefundeerde opmerking.
Dat jij geen ruk van de techniek achter winterbanden weet houdt niet in dat de banden direct onzin zijn.
Ik woon in een ander deel van Europa, heb altijd winterbanden onder mijn auto en kan je dus uit ervaring meedelen dat het verschil immens is.............. en niet alleen bij sneeuw !
Mocht je ooit F-1 kijken of van autoracen houden dan zul je vast en zeker hebben gehoord van harde en zachte compound. Een harde compound heeft een hogere bedrijfstemperatuur nodig om grip te kunnen leveren.
Zo is het ook met winterbanden, zijn gemaakt van een softere compound en leveren dus grip bij lagere temperaturen, daar waar de zomerband inmiddels kei en keihard is geworden en dus veel minder grip levert.
.
Misschien toch maar niet zo te koop lopen met je onwetendheid, doet je nogal dom voorkomen.

mambo43 | 21-12-09 | 12:59

NickName69 | 21-12-09 | 09:54
Kheb dat verhaal ook even gelezen. Conclusie. Winterbanden zijn alleen in het voordeel bij een laag sneeuw of een nat wegdek onder vriespunt.
Zomerbanden winnen onder alle omstandigheden boven het vriespunt én bij droge omstandigheden onder het vriespunt.
Ofwel met winterbanden rij je de hele winter lang onnodig, kostenverhogend, risicovol onveiliger rond. Behalve op die ene dag dat het gesneeuwd heeft of dat er ijzel op de weg ligt. Maar dan moet je ook gewoon gaan schaatsen.
Groeten aan gemanipuleerd en angstig Nederland.

robterdam | 21-12-09 | 12:56

@ Big Bear Hunk | 21-12-09 | 12:39
.
De hogere slijtage is ook wel logisch, de winterband is gemaakt van een veel zachtere compound en blijft daarom bij lage temperaturen wel flexibel, in tegenstelling tot de zomerband dus.
Daarom heeft een winterband, ongeacht of er nu sneeuw ligt of niet, in de winter altijd meer grip dan een zomerband. Zodra de temperaturen onder de 5 graden komen zul je het verschil merken.
.
Voorts heeft de winterband meer groeven in de band zitten, waardoor de sneeuw niet in de band bljft zitten. Dat is dan ook de reden dat je met een winterband gewoon door kunt rijden tijdens sneeuwval. Grote fout die velen echter maken is dat ze denken dat ze dan dezelfde remweg hebben als tijdens droog weer en dat is helaas niet het geval.
.
Ook in de zomer kun je rijden met winterbanden en dat is met name handig in zuidelijke landen, waar de kwaliteit van de wegen niet al te best is. In Nederland is het niet direct noodzakelijk.
.
Goede winterbanden zijn niet altijd de duurste banden die je kunt vinden. Zo maakt SAVA zeer goede winterbanden en die kosten een schijntje van een band van bv Michelin of Goodyear etc.

mambo43 | 21-12-09 | 12:53

-weggejorist-

reaList48 | 21-12-09 | 12:48

Stroopdoos | 21-12-09 | 12:23
Dat diepere en bredere profiel is perfect voor sneeuw maar maakt niets uit in de regen, nogmaals ADAC en ANWB hebben dat getest. Sterker nog; de meeste normale banden doen het beter in de regen en hebben een kortere remweg dan winterbanden.
Ik heb met winterbanden op mijn A8 gereden en het enige dat het me opleverde was meer rolgeluid en veel meer slijtage. Ik rijd 60.000 km / jr dus die slijtage heb ik goed kunnen beoordelen.
Vandaag had ik ze best graag gehad maar dat weegt niet op tegen de nadelen de rest van het jaar.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 12:39

Vanmorgen vroeg gewoon vanuit Ridderkerk over de A15 naar Europoort gereden. Geen enkel probleem. Met winterbanden kun je op de linkerbaan gewoon 100 rijden. Was wel voor het eerst dat ik me aan de maximumsnelheid hield :-)

Randall Flagg | 21-12-09 | 12:39

@ley007 | 21-12-09 | 10:15
gelukkig blijf jij verstandig thuis

lptjah | 21-12-09 | 12:23

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 12:14
Ik heb een breder en dieper profiel dus het water kan beter weg. Minder aquaplaning dus. Hoe het allemaal genoemd wordt is mij om het even.
Optrekken +1
Remmen +1
Bochten +1/2
Sowieso voorzichtig rijden dus.
*plop*

Stroopdoos | 21-12-09 | 12:23

Reclame voor Albert Heyn?

Herman van Veen | 21-12-09 | 12:20

Stroopdoos | 21-12-09 | 12:08

Als winterbanden in de regen beter zouden zijn dan zouden ze geen winterbanden heten; in de winter regent het het minst.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 12:14

Ik rij gewoon met de trein, nooit problemen en altijd op tijd.
/me droomt lekker verder.

JJoost | 21-12-09 | 12:13

uitderuifvreter | 21-12-09 | 11:50

Je hebt helemaal gelijk, als je nog in Scandinavie zou wonen/werken. Maar we hebben het hier over NL. En die 2 dagen per jaar dat het sneeuwt rijden we gewoon wat langzamer. En alle andere `voordelen' van winterbanden zijn bewezen onzin. Tenzij je je eigen `objectieve' ervaringen boven die van de ADAC stelt.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 12:13

uitderuifvreter | 21-12-09 | 11:50
Snap je niet, je vliegt een beetje dus zet die benen maar weer op de grond. Mijn ervaring is dat ik op sportbanden geen meter vooruit kom en op winterbanden gewoon mijn gang kan gaan. Sneeuw + regen. Zuid Duitsland is het plicht en terecht.

Stroopdoos | 21-12-09 | 12:08

Met dit weer is mijn achterwiel aangedreven auto nog meer fun!!

Big Dutchman | 21-12-09 | 12:07

Vanochtend,

reed ik met mijn voiture over een redelijk gepekelde A15 naar Nijmegen. Ik vervloekte de idioten op mijn weg die constant op de linkerkant van de weg reden met een gangetje van 60 met zomerbanden. Heerlijk constant het remlicht laten zien terwijl ik duidelijk laat merken dat ik wil inhalen. Helaas - maar weinig mensen snappen het in Nederland. Men blijft met die koppen vooruit kijken (strak naar de horizon) met weinig oog voor het verkeer om hen heen. Sneeuw of geen sneeuw.

Maar met een vaart van 60 is het bloed irritant. Zeker als je wel over een degelijke auto bezit met DSTC / ABS /etc. etc. én natuurlijk fatsoenlijke winterbanden! Wie hier verkondigd dat het onzin is, die kan beter lekker blijven fietsen en hard op de plaat gaan. Winterbanden zou men verplicht moeten stellen in de winter. Dit scheelt een hoop gedoe (lees: files) met weersomstandigheden als deze of met een stevige regenbui (aquaplanning) .

Ik wens iedere droplul met zomerbanden voor dit moment een stevige stoeprand, dikke vangrail of achterbumper en een gelukkig 2010!

ploert | 21-12-09 | 12:07

Mijn volvo komt anders prima van de plek, 4 wheel drive steent groots (zeker icm winterbanden)

TheStef | 21-12-09 | 12:06

pfff rijd al tijden op zomerbanden. Niks mis mee! Je komt echt niet in de problemen hoor als je weet wat je doet. Majah goed... helaas weten de meeste nederlanders niet wat ze doen

Ok_Insanity | 21-12-09 | 11:59

Winterbanden zijn inderdaad voor mietjes...

AchMetDeBalzak | 21-12-09 | 11:57

@ Stroopdoos | 21-12-09 | 11:20
Je kan het wel vol vertrouwen tegenspreken maar dat slaat eerlijk gezegd nergens op. Ik zuig het niet uit mijn duim, heb jaren in Scandinavië gereden met vracht en personenwagens. En in het noorden, echt in het noorden. Als mensen daar je zouden horen kakelen, en vele anderen hier overigens, zouden ze verbijsterd zijn. Ik niet, ik ken beide werelden en kijk niet meer op van de zelfgenoegzaamheid in dit land.

uitderuifvreter | 21-12-09 | 11:50

glaaf | 21-12-09 | 11:21
Die veiligheid van anderen zou beter gewaarborgd worden door beter onderlegde autobestuurders(zeker in het geval van sneeuw) dan door banden waarmee ze alleen maar harder rijden.
Dat in een afgesloten testcircuit winterbanden als beter uit de bus komen, vindt ik best, maar waar het echt om draait is de menselijke factor die kiest om op een bepaald moment te remmen of gas te geven.

repulse | 21-12-09 | 11:49

Winterbanden... idd een hoax. Waarom zou je opeens winterbanden nodig hebben als hier weer eens een sneeuwvlokje uit de lucht is gevallen? In Scandinavië of in de Alpen kan ik het me voorstellen. Hier heb je het echt niet nodig. Kan met een beetje skills gewoon rijden. Heb alleen het gevoel dat de skills bij veel mensen ontbreken.
Extra grip is ook onzin. Normale banden worden ontwikkeld voor een breed scala aan omstandigheden... met goede grip in elke omstandigheid. Maximale grip ga je nooit halen. Tuurlijk kan je voor elke graad verschil, type neerslag en elke vorm van ondergrond (sneeuw, gravel, asfalt) een band ontwikkelen. Maar dat wordt vrij duur en je moet op elke wisseling van ondergrond en temperatuur je banden wisselen. Leuk voor in de racesport, maar niet als je de auto pakt om een stukje te rijden.
Gevaar is nu ook dat elke mongool met winterbanden denkt dat die net zoveel grip heeft met zijn winterbanden als je zomers met slicks op een droge racebaan hebt. Zorgt alleen maar voor schijnveiligheid en dus meer ongelukken.

Il Condottiero | 21-12-09 | 11:47

En gewoon doorblijven gassen richting sneeuwhoop, kom je vast wel doorheen met je Vulveu..

Bo Dreksma | 21-12-09 | 11:44

@ kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 11:29
Hahaha 'Kzieutnoupas
keurMerk duszzz

De man met de hoed | 21-12-09 | 11:39

Bij ons in Kralingen was het vanochtend ook dikke pret. Onderstaand filmpje heeft zelfs een set winterbanden en sneeuwkettingen opgeleverd aan de bestuurder:

www.mobypicture.com/user/jilles/view/5...

@JillesDOTCOM | 21-12-09 | 11:35

@De man met de hoed | 21-12-09 | 11:22
Ssssst... verpest het nu niet voor de ware gelovigen.

kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 11:29

Die hele winterbanden discussie is allang gevoerd in Duitsland. ADAC heeft uitgebreid getest en dit was het resultaat:
- Zomerbanden bestaan niet
- Normale banden zijn beter in alles behalve op sneeuw, dan zijn ze ruk.
- Temperatuur maakt geen reet uit.
- Normale banden zijn beter in de regen.
- Remweg met winterbanden is altijd langer behalve op sneeuw.
Dus de ADAC raadt alleen winterbanden aan in gebieden waar het 's winters vaak sneeuwt.
In een gebied met af en toe een dag sneeuw kun je beter op normale banden rijden want die zijn gemiddeld over het jaar veel veiliger.

Heb vandaag met mijn A8 zonder enig probleem 150km gereden.
Vind 4x4 veel belangrijker omdat dat onder alle omstandigheden veiliger is.

Big Bear Hunk | 21-12-09 | 11:25

Ik rij gewoon lekker met all-seasons met M+S keurkerk. Hoef je niet steeds te wisselen.

De man met de hoed | 21-12-09 | 11:22

@repulse | 21-12-09 | 11:11
met jou logica is het dus beter als iedereen thuis blijft, dan wel 4 versnellingen laat blokkeren. Met mijn illustratie wilde ik aangeven hoe groot het verschil zomer-/winter-banden is. Neem aan dat jij op tijd je remblokken vervangt? Of ga je gewoon minder hard rijden? Je hebt te zorgen dat je materieel in orde is.
Niet eens voor jezelf, maar wel voor de veiligheid van anderen. In dit land krijg je een CJIB voor 5 km te hard, z.o.g. voor de verkeersveiligheid. Maar ondertussen zijn zomerbanden nog toegestaan. Waar denk je dat de naam "zomer"banden op slaat? Adviesje: probeer het is, geloof me, het is een verademing.

glaaf | 21-12-09 | 11:21

uitderuifvreter | 21-12-09 | 11:03
Dat spreek ik vol vertrouwen tegen. *heel veel meer grip heeft*

Stroopdoos | 21-12-09 | 11:20

lol @ winterbanden voor gebruik 1x in de 12 jaar.

Mac The Ripper | 21-12-09 | 11:20

Ach ja Volvo rijders.. Als we met hen de oorlog moesten winnen..

JJoost | 21-12-09 | 11:18

@ Schoorsteenveger | 21-12-09 | 09:42
Met 2 setjes (winterbanden & zomerbanden) doe je ook langer.. dus dat maakt qua uitstoot niet uit.

Nonbeliever | 21-12-09 | 11:16

p.s. @ teun
môgge teun, nog dank voor het bier van vrijdag. moest eruit, was etenstijd en de rapen waren gaar . . .

baba4oog | 21-12-09 | 11:15

Die Volvo pauper mag wat mij aangaat ook helemaal niet wegkomen van die plek. Want ook al heeft hij zomerbandjes, de bandjes zijn zo glad als mijn bolle reedt. Dus alleen maar gevaarlijk zo iemand op de weg.

Hölzenbein | 21-12-09 | 11:13

je verbaast idd over het zootje talentlozen, dat hun onkunde op besneeuwde wegen met graagte etaleert. meestal herkenbaar aan hun 19 inch of grotere velgen met ultraplatte zomerbanden, die met 20 (!) km/u over een redelijk sneeuwvrije SNELweg kachelen. en dan gramstorig kijken als je ze - met een oto, die op daartoe geëigend winterschoeisel staat - met 60 km/u inhaalt.

of daar niet eens aan toe komen, omdat ze hun auto voor die tijd al met de neus in de vangrail geparkeerd hebben (zoals iemand gisteren op diezelfde redelijk sneeuwvrije snelweg presteerde).

of denken, dat je met zo'n lichtgewicht peugeot 107 op zomerbanden tegen een zwaarbesneeuwd hellinkje in het wegdek kan optrekken. en zo voor jean luul een partij uitlaatgassen het miljeu injaagt, dat zelfs na maanden nieuw rijden met zo'n pauperhok nog niet gecompenseers zal zijn.

*zucht*

baba4oog | 21-12-09 | 11:12

glaaf | 21-12-09 | 10:48
Dat je met achterwiel aandrijving minder grip hebt als met voorwiel aandrijving, moge duidelijk zijn, maar dat is dus jouw keuze om achterwiel aandrijving te hebben. Waar het mij om gaat is dat er nu een hele hoop mensen staan te schreeuwen dat winterbanden verplicht moeten zijn, terwijl ik uit eigen ervaring kan spreken dat ik vaak zat heb gehoord van mensen die uit hun gecrashte voertuigje kwamen rollen "maar ik heb toch winterbanden"
Alles draait uit eindelijk om juist inzicht over de capaciteiten die jezelf bezit en die je auto bezit. Als er op 1 van de twee fronten sprake is van een overschatting, dan komt die boom. Winterbanden geven mensen de ruimte om harder te rijden, mensen zullen dan dus ook harder gaan rijden(lees maar hierboven)Wanneer er dan dus sprake is van een "ongeluk" zal de schade(eventueel letsel) groter zijn als wanneer er zachter werd gereden op zomerbanden.
Kennis van wegcondities, begrip van welke krachten er op een auto werken, juiste inschatting van capaciteiten is dus wat mij betreft veel belangrijker als alleen de grenzen van wat kan oprekken.

repulse | 21-12-09 | 11:11

Vulva...

Uberkudtauto
Uberkudtchauffeurs

KimmyHead | 21-12-09 | 11:10

4wd

vuurwerkramp | 21-12-09 | 11:10

Erger me idd ook kapot aan cheapo lutsers die met hun zomerbandjes niet harder dan 30 durven te rijden.

Remington.223 | 21-12-09 | 11:07

zeg maar jansen | 21-12-09 | 10:28 'k heb geen tetten..

Stroopdoos | 21-12-09 | 11:06

Ik heb geen werk.... mwoehahahahahahaha

Kobus Kloothamer | 21-12-09 | 11:05

Ik heb zo een voorgevoel dat dit niet goed is voor je banden.

Er reed gisteren in de binnenstad van Zaandam ook zo een treintje die ook op deze manier niet verder kon.
Kwamen nog van die leuke dames omdat treintje te duwen, maar dat hielp niet.

Was wel een apart gezicht.

Onder gesneeuwde trein en 2 mooie dames die de boel probeerde aan te duwen.

Dat maak je niet elke dag mee.

Overdatum.nl | 21-12-09 | 11:04

Hoax -> marketingonzin

uitderuifvreter | 21-12-09 | 11:03

BTW: de poll wordt gefuckt. Neem niet aan dat iedereen opeens geen auto heeft. Of neemt men mijn raad van hierboven ter harte? En als je denkt dat winterbanden een hoax zijn ben je niet goed bij je hoofd.

uitderuifvreter | 21-12-09 | 11:02

Het mankeert bij velen aan 2 belangrijke zaken in dit weer;
1 - Rijvaardigheid / voertuigbeheersing
2 - Materieel (lees winterbanden)
Als je niet aan van deze twee voorwaarden voldoet moet je niet gaan rijden met dit weer. Dat is niet alleen bijzonder asociaal want je durft en kan niet met het verkeer meekomen. Bovendien breng je daarnaast de rest ook nog in gevaar. In dat geval mag van mij de Groningse politie je standrechtelijk af komen schieten wat mij betreft. Immers een rendier weet niet wat hij doet en wordt al afgeschoten nog voordat ie gevaar oplevert. De hiervoor genoemde asocialen brengen de zaak willens en wetens in gevaar.
Zo. Dat lucht op.

uitderuifvreter | 21-12-09 | 10:59

-weggejorist-

schreeuwlelijk38 | 21-12-09 | 10:59

Volgens de pol toch nog 20% die winterbanden marketing onzin vinden.... ik kom al jaren in sneeuwzekere landen, rij nu dagelijks de berg op, gewoon voorwielaangedreven auto, winterbanden. En sneeuw uiteraard, en geen zout dat kennen ze hier niet voor de binnenwegen. Gaat super en als ik dan lees dat in NL een viaduct al te steil is voor de loosers op zomerbanden....
Het maakt wel degelijk verschil !
Dat het te duur is, goede winterbanden kosten in de maat 185/70-15 niet meer dan 60 euro, even de test uit een autoblad erbij bakken en kijken welk (relatief onbekend merk) als beste uiit de bus komt op sneeuw.

Exped | 21-12-09 | 10:56

En dan te bedenken dat er IDIOTEN zijn die vrijdag avond op zomerbanden naar Oostenrijk rijden!!! (....)

BYO | 21-12-09 | 10:54

Volvo240GL 2.3injectie Polar LPG gisteren Rotterdam-Naarden, 1:10 over gedaan, lekker heur, zo meteen weer terug. Al die moderne techniek... leert mensen af auto te kunnen rijden. Zulke lui heuren ook in de OV thuis en niet in een 'luxe persoonswagen'.

hfakker | 21-12-09 | 10:53

Zo'n iemand is een Volvo niet waard.

Integrevenge | 21-12-09 | 10:53

Gisteren fijn op pad geweest op zomerbandjes en het ging best. De snelweg was lekker gestrooid, de kleine weggetjes behoorlijk glad, de woonwijk een ijsbaan, niet als een waanzinnige de bocht door (héél rustig aan geen gas geven) dan gaat het wel. Op het rechte stuk kan je wat meer vaart maken mits je tijdig het gas los laat en niet remt.

voldemort | 21-12-09 | 10:52

@repulse | 21-12-09 | 10:38
als ik onder mijn auto de zomersloffen laat zitten kom ik de straat niet eens uit.
Heeft nix met kunnen te maken, meer met achterwielaandrijving. Met winterbanden ga je niet blazen, gewoon met verstand (door)rijden. Dankzij de zomerbandenzuinigheid staat ons land bij 2 cm sneeuw totaal op slot.

glaaf | 21-12-09 | 10:48

Het is gewoon een dikke retard.. Ik heb gisteren gewoon 100 gereden op de snelweg (over sneeuw) zonder winterbanden..
Goed vooruitkijken, weten wat je moet doen als je gaat slippen of moet remmen (pompen, dus niet instampen en hopen dat je stil komt te staan), en dan komt alles goed.. :)

rolliedeman | 21-12-09 | 10:46

gewoon rustig weg rijden niet vol gas je banden laten weg slippen... Ass...

Jay01 | 21-12-09 | 10:44

-weggejorist en opgerot-

schreeuwlelijk38 | 21-12-09 | 10:41

"winterbanden" "bewezen" "veiliger"
Het "broeikaseffect" is ook "bewezen".

kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 10:41

Het enige nadeel van winterbanden in deze condities is dat de automobilist denkt "ach, ik kan best 100 rijden... ik heb toch winterbanden!"

Kaboem...

Ik zeg: Doen! | 21-12-09 | 10:40

glaaf | 21-12-09 | 10:31
Zoals ik al zei en je duidelijk kan lezen uit de rest van de comments van mensen met winterbanden. Met winterbanden gaan mensen harder rijden, het gunstige effect wordt dus opgeheven terwijl de risico's op meer schade en letsel, door de hogere snelheid extreem toeneemt.
Begrijpen waarom een auto slipt in de sneeuw of op iedere andere vorm van glad wegdek is veel belangrijker. Laat iedereen maar een slipcursus doen, dat zou veel meer problemen voorkomen dan verplichte winterbandjes.

repulse | 21-12-09 | 10:38

Ies geen viral, AH is gewoon overal!!

WaitingLine | 21-12-09 | 10:36

Spijkerbanden ftw

PaBe | 21-12-09 | 10:33

Nee,gewoon geen zin in.
Rustiger rijden dan kom je er ook.
Bovendien heb je in een bocht amper meer grip als met gewone all year banden.
Zeker als het profiel daarvan nog goed diep is.
Ook gaan mensen harder rijden als ze denken grip op de weg te hebben.
De winterband komt overigens het best tot zijn recht op de auto(snel)weg en bij koud en sneeuwvrij wegdek omdat die zachter is bij koud weer en daardoor meer grip geeft.

Beëlzebul | 21-12-09 | 10:32

@repulse | 21-12-09 | 10:22
rij jij zeker in een auto zonder abs, asc, gordels etc omdat je zo'n hekel hebt aan "valse vorm van veiligheid". Ook zonder sneeuw is de remweg van winterbanden bij lage temperaturen bewezen korter. Hoezo valse vorm van veiligheid.

glaaf | 21-12-09 | 10:31

Was het de Geenstijl redactie in het filmpje? Met Pritt achter het stuur. Zij rijden toch allen dit type Volvo..

Zeeschuimer | 21-12-09 | 10:29

Stroopdoos | 21-12-09 | 10:26 Die zomerbandjes die je ziet als je je bikini aanhebt?

zeg maar jansen | 21-12-09 | 10:28

Ik geniet enorm van mijn winterbandjes. Nu moet ik wel zeggen dat mijn sportieve zomerbandjes met dit weer gewoon geen enkele grip hebben dus..

Stroopdoos | 21-12-09 | 10:26

Meen ik echt hier in den helder is er echt geen sneeuw.... dus al dat gelul over die winterbanden.... die ze strax door je neus heen boren,heb je hier helemaal ni nodig.

Braakbal | 21-12-09 | 10:26

Afgelopen dagen 1x in de auto gereden en concludeer dat ik volgend jaar winterbanden moet hebben. Veel te gevaarlijk die zomerbandjes.

Terpetijnzeikert | 21-12-09 | 10:23

boerenvla | 21-12-09 | 10:16
Wat verplicht zou moeten worden gesteld is een slipcursus, weten waarom en wanneer een auto slipt werkt veel beter als bandjes waarmee je later in de slip gaat. Winterbandjes geven een valse vorm van veiligheid, auto's kunnen ermee nog steeds in de slip komen, De mensen met winterbandjes rijden over het algemeen harder als degene zonder, het positieve effect word zo dus nagenoeg opgeheven.

repulse | 21-12-09 | 10:22

Daarnaast, hoe heeft men de afgelopen 70 jaar dan autogereden zonder "winterbanden"? Zelf ome Adolf kwam altijd veilig in de heimat aan en de winter van 44-45 was (zo zonder klimaatverandering) erg streng.

kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 10:20

Winterbanden zijn als babyschoentjes: je weet dat het beter is voor de voetontwikkeling van een baby om het op blote voeten te laten lopen, maar dat is zo onhygiënisch...

kapotte_stofzuiger | 21-12-09 | 10:19

Ik blèr gewoon op mn winterbandjes door de sneeuw. Muziekje op, handje aan de vangrail en cruisen maar.

henkojenko | 21-12-09 | 10:18

@Iedereen hier met die grote waffel, het is allemaal de schuld van de zomerbandjes en ik met mijn winterbanden ben de man op de linkerbaan.
Jullie soort zijn degene die het eerst tegen de vangrail belanden of beter nog in de sloot. Voor de duidelijkheid ik rij ook op winterbanden. Het is bewezen dat deze beter werken. Overigens werken deze het best in de sneeuw. Maar als je denkt dat deze garantie geven dat je in de baan blijft en je auto kan sturen naar waar je wilt ben je niet goed. Ik hoop dan ook dan jullie in de sloot rijden ipv tegen de mensen die wel op hun gemakkie rijden. Wat een mongool trouwens met z'n Volvo.

Spikkel | 21-12-09 | 10:18

@lutsers met hun mening over 'hoe rij je in de sneeuw" maar ondertussen wel op zomerbanden: zuinige filebouwers, doe lekker thuis blijven.

glaaf | 21-12-09 | 10:18

necrosis | 21-12-09 | 10:10
Excuus, dacht dat alleen de 343 een variamatic had.. Ik ben meer van de oudere types (140, 145).

Zeeschuimer | 21-12-09 | 10:18

gewoon verplicht stellen scheelt een hoop gezeik !
NL zou een voorbeeld moeten nemen aan b.v. Zweden en Duitsland.

boerenvla | 21-12-09 | 10:16

@Braakbal 10:11
Da's waar ook, het is geen sneeuw maar diepgevroren cocaïne.
Het is gewoon één grote samenzwering tegen de klimaattop, aldus Kramer....

necrosis | 21-12-09 | 10:16

Het enige aankloten met dit weer zijn die auto's met NL kentekenplaten die voor je opduiken. Man-o-man, hoe durven rijscholen zulke tarieven te vragen en zulke crap te leveren.

..zapper | 21-12-09 | 10:15

lptjah | 21-12-09 | 09:22: oggut, weer zo'n mongool zonder verstand. Het werd zojuist nog op tv vermeld: "mensen moeten met hun verstand rijden". Ik moest erg lachen......

ley007 | 21-12-09 | 10:15

LOL @ zeg maar jansen | 21-12-09 | 10:12

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 10:14

Odskool Rally van Zweden: www.youtube.com/watch?v=1HuGD59YVeM met oa Stig Blomquist in zijn Audi 80 4x4 en zijn vrouwelijke (!) collega Michèle Mouton.

Bos Hout | 21-12-09 | 10:14

Nou ik sta hier bij me werk op de parking.... heee le maal vast.
Niet vooruit nie
Nie achteruit nie.
Straks in de lunch maar eens wat zout om me auto heen gooien. Misschien kan ik om half vijf weg.

ShakeTA | 21-12-09 | 10:14

Rofl, gisteren de hele dag rond getuft in me ouwe trouwe punto, op gewone bandjes, niets aan de hand. Slim rijden, weten wat je doet, wint het ten alle tijde van winterbandjes.

repulse | 21-12-09 | 10:12

Gister ook zo'n lul in de straat die met gierende banden weg dacht te komen. Het enige dat hij deed was zijn banden aan gort rijden en zijn wielen hard tegen de stoep aan laten botsen.

Ik verbaas me echt dat er ZULKE domme mensen bestaan...

Kouwekak | 21-12-09 | 10:11

Welke sneeuw?????

Braakbal | 21-12-09 | 10:11

@Zeeschuimer 10:05
Je bedoelt een Volvo 340?
Heb ik trouwens ook gereden, met de 2 liter motor, die trok de stenen uit de straat (variomatic)

necrosis | 21-12-09 | 10:10

Zomerbanden. Eigen schuld.

Masturwasbeer | 21-12-09 | 10:09

@ geenstijl, zitten jullie ook ingesneeuwd met kapotgevroren adsl/kabel wijkcentrales ofzo? ik mis al dagen de scherpheid en hoeveelheid van berichten!

of zijn jullie tulpenbollen in aan het slaan? de honger winter komt er aan!

a.l.d.i | 21-12-09 | 10:08

necrosis | 21-12-09 | 10:03
Ik heb een bescheiden voorraadje aangelegd in mijn achtertuin.
Dus geen zweet.
;)

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 10:08

Wegrijden in zn 2 zo gepiept , ik moet dit zo vaak zeggen gvd

Arendje777 | 21-12-09 | 10:07

het viel me vanmorgen al op, die volvo rijders denken dat ze alles kunnen met hun bak uit sweden...

Gillerd | 21-12-09 | 10:07

womannicer | 21-12-09 | 09:56
Een Volvo 343 of Daf met variomatic kopen.

Zeeschuimer | 21-12-09 | 10:05

@Teun van het Tuinpad 9:58
Ik las dat je toko 2 weken dicht is, hoe kom ik nu aan BKK's?

necrosis | 21-12-09 | 10:03

Mijn optie staat er niet bij in de poll.. namelijk 4 seizoens banden!

ikzelluff | 21-12-09 | 10:03

Ahh tering... met m'n 22 jaar oude Mazda ros ik dwars door de prut met m'n zomerbandjes... En die lutsert met die Volvo kan gewoon niet rijden....

Zeveraar | 21-12-09 | 10:01

Geweaun een AH-viral guys. Iemand die zo loopt te stuntelen bestaat niet.
Of rijden vrouwen ook Volvo?

Allochteen | 21-12-09 | 10:00

@Kruiddamp 9:48
Welnee, jij wordt gewoon steeds slimmer t.o.v. de doorsnee guurder.
Gaat u even gebukt staan voor de bos veren........

necrosis | 21-12-09 | 09:59

@womannicer: gewoon beheerst rijden, niet te hard gassen, ook niet in zijn achteruit... :)

Bezorgde Buurtvader | 21-12-09 | 09:59


geist | 21-12-09 | 09:04 Een Volvo IS een tank.

Willianus Wortelus | 21-12-09 | 09:59

Pffffff gezever, er ligt gvd 10 cm sneeuw en iedereen probeert meteen te verdedigen dat ze 361 dagen van het jaar te duur rijden met hun zui(p/g)ende 4x4 PC Hoofttractor.

*lachend nog een paar donuts op de parkeerplaats draaien doet*

KaiserSoza | 21-12-09 | 09:58

necrosis | 21-12-09 | 09:35
Inderdaad.
*tripeltjes voor vrind necro klaarzetten doet*
(R)evolutie | 21-12-09 | 09:48
Bruut !
Thanks.

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:58

Maar acheruit rijden in zijn twee? hoe doe je dat? Als je nou uit een pakeerplek moet bijvoorbeeld? en alleen achteruit kan?

womannicer | 21-12-09 | 09:56

Kruiddamp | 21-12-09 | 09:48: Idd. Ik zit met smart te wachten op Rut die onze Cremert tot op het bot afzeikt en 3 weken later aftredt. Weer een PvdAert minder….

Burnt | 21-12-09 | 09:55

@Scheepskameel | 21-12-09 | 09:42
Toch maar even je stukje gelezen. Wat een onzin. Een test van Winterbanden bij +13. Natuurlijk is het vaak zo warm inde winter bij ons maar toch echt niet de hele winter.
De truc van winterbanden is 2-ledig:
1) Ander rubber dat bij lage temperaturen zachter blijft (En meer verslijt, dat dan weer wel)
2) Lamellentechniek zodat de sneeuw niet vast blijft zitten in het profiel
Als het warm is en regent dan zullen goede zomerbanden beter zijn. Zodra het koud is kun je dat shaken. En bij sneeuw is het verschil dramatisch.
Wat ik wel eens ben met de anti-winterbandfractie is dat een goede rijopleiding en goed kunnen rijden (Rustig en beheerst) beter is dan welke band dan ook.

NickName69 | 21-12-09 | 09:54

Ah, die zoete herinneringen van de combinatie sneeuwpret en bumpertje hangen.. (Tenzij die bumper los kwam, dan moest je rennen)

Fratello | 21-12-09 | 09:51

Joh, in Schiedam kunnen wij helemaal geen Volvo betalen haha... Schiekade is in Rotterdam ;-)

duni | 21-12-09 | 09:51

*stapt weer lachend in de 4x4*

ZDEV | 21-12-09 | 09:51

Jan de Rooy is gestopt met de Dakar rally. Kan hij voor Teleac niet wat slipcursussen geven?

Bos Hout | 21-12-09 | 09:50

Ten eerste had dit artikel best een week eerder gemogen. Ten tweede, die Volvo kun je niet uitgraven, want die rijd op platgereden sneeuw wat zowat puur ijs is gworden. ps. De artikelen worden steeds dommer evenals het meeste commentaar!!

Kruiddamp | 21-12-09 | 09:48

in Madrid ligt ook sneeuw...

de^mol | 21-12-09 | 09:48

Toen ik nog met m'n leasebakje reed waren winterbanden verplichte kost.
Omdat ik er ook wel eens mee in Duitsland reed. Daar is het zo dat je bij een temperatuur onder 7 graden bij een aanrijding meer de schuld krijgt als je nog op zomerbandjes rijdt.
Winterbanden zijn niet verplicht in Duitsland, je krijgt gewoon de schuld van de aanrijding als je ze niet hebt.
En dat is vervelend.

zeg maar jansen | 21-12-09 | 09:47

Winterbanden rule. Ik rij er al 20 jaar elke winter mee. En daar heb ik al een hoop lol van gehad. Ik ben vaak in Duitsland onderweg, dat maakt het iets aantrekkelijker natuurlijk maar de "Winterbanden zijn voor mietjes" of de "Winterbanden werken alleen bij veel sneeuw" opmerkingen komen alleen van eikels die eigenlijk niet op de weg thuishoren.
Sinds een maand heb ik er ook nog 4-wiel aandrijving bij (4matic) en dat rijdt echt geweldig. Laat maar komen die sneeuw.

NickName69 | 21-12-09 | 09:47

Geen centje pijn op de winterbandjes. Wel iets avontuurlijker. Eerst de Mrs. weggebracht. Kwartiertje later dan normaal.

Geenstijl, doe eens wat data delen: jullie kunnen in de verschuiving van je traffic-peak heel mooi laten zien hoeveel later Stijlloos NL gemiddeld op de zaak was.
Relateer dat aan het resultaat van de winterbanden-poll en voor je het weet sleept Sales weer wat premium-AAA-adverteerders binnen.

Nee dus! | 21-12-09 | 09:45

Zaterdag nog een setje winterbanden op - ja die lelijke zwarte/roestige - stalen velgen aangeschaft op marktplaats. Goeie kwaliteit voor 150 euro. wieldoppen erop en niemand die het ziet. Gisteren geen centje pijn op de snelweg (lag ook nauwelijks nog sneeuw). Ik koop altijd winterbanden voor mijn auto's en het verschil merk je heel duidelijk.

FrankVeer | 21-12-09 | 09:44

@Tazio | 21-12-09 | 09:35
Zo moeilijk is dat niet. Gewoon op handgas zetten en duwen. Snel inspringen en doorrijden.

ristretto | 21-12-09 | 09:43

De onzin van winterbanden: www.autorij-instructie.nl/?p=373

Alleen bij die eens in de 30 jaar sneeuw op de weg zijn ze in het voordeel..

Scheepskameel | 21-12-09 | 09:42

En waarom is verlichting overdag nog altijd niet verplicht? Vooral met dit weer vind ik dit een must.

Zeeschuimer | 21-12-09 | 09:42

[[[Mad.doC]]] | 21-12-09 | 09:32
Als 19% al winterbanden heeft, dan hebben we het over zo'n één miljoen extra velgen. Hoeveel extra CO2-uitstoot heeft dat gekost?

Schoorsteenveger | 21-12-09 | 09:42

Ik moet gelijk denken aan VW Golf/ Seat Leon, getuned, gepimpd en verlaagd.
Kunnen ze mooi als sneeuwschuif dienst doen.

necrosis | 21-12-09 | 09:39

De bus had wel winterbanden.
en de tram deed het ook.
Voor de rest kan je een bom afschieten in 020.

Canarie | 21-12-09 | 09:39

Gisteren weer mensen zien prutsen met zomerbanden die niet eens over een verkeersdrempel kwamen of met een wiel in de berm stonden en er niet meer uit kwamen. Wat een sukkels... sta je daar met je dure mercedes voor lul de boel een beetje op te houden. Voor degene die denkt dat winterbanden niet helpen: geloof me... ze werken. En for gods sake.. koop een garage krik bij de brezan voor 8 tientjes en een momentsleutel bij de gamma en een lang dop voor op die moment sleutel en eventueel een accu slagmoersleutel (dat kost dan wel weer knaken, maar dan heb je ook wat) en zet je winterbanden er onder als het zonnetje schijnt en als het droog is en niet als er al sneeuw ligt. Ze zijn al beter dan zomer banden als het 4 graden is, dus begin er mee in november.

synchronicity | 21-12-09 | 09:38

@James Lastig | 21-12-09 | 09:29
Met runflats moet je dat niet doen, bij elke keer wisselen maak je de band een beetje kapot. En je velgen ook.

CoJoNes | 21-12-09 | 09:37

Net ook nog in mijn Suzuki Baleno '95 om een dikke BMW 5 heengeploegd. Achterwielaandrijving is voor mietjes!

MHS | 21-12-09 | 09:37

@ristretto
valt best wel mee, maar je moet gewoon niet de weg op gaan als je niet normaal kunt rijden met dit weer...
---
En Koos Spee maar beweren dat hij alles doet aan de verkeersveiligheid... Maar winterbanden verplichten op winterweer, ho maar. Dat geld besteden aan verkeersboetes is immers veel veiliger. Flapdrol. Faler. Nietsnut.

lptjah | 21-12-09 | 09:36

Gisteren dikke pret gehad met m'n '72 Alfa Berlina met sper en Vredestein Sportracs. Viel niet tegen voor zomerbanden. Kom altijd weg. Maar winterbanden zijn met dit weer eigenlijk een must. Net als een goede rijopleiding.

Tazio | 21-12-09 | 09:35

Winterbanden zijn overrated, zat mensen die nu weer het gas erop pleuren "omdat ze winterbanden hebben".
Inderdaad: optrekken in "2" en NIET op je rem stampen!
En die lutser met zijn Volvo kan gewoon niet rijden, als je met zo'n bak niet wegkomt.......

necrosis | 21-12-09 | 09:35

hey hey hey, niks tegen volvo he jongens? volvo244.nl/?p=328 Die lui weten gewoon niet hoe ze moeten rijden. Gewoon niks overhaast doen, niet te snel gasgeven en niet te snel remmen, e vooral: goed vooruit kijken. Maar goede winterbanden zijn zeker een goede investering met dit weer.

Bezorgde Buurtvader | 21-12-09 | 09:32

1.Het wordt steeds warmer op de aarde.
2.Je moet winterbanden kopen.
Logisch toch?

[[[Mad.doC]]] | 21-12-09 | 09:32

James Lastig | 21-12-09 | 09:29 De mooiweerbandjes op alu en de winterbanden op staal. Koop je bij je standaardvelgen mooie aluminiumvelgen en de winterbanden laat je op de stalen velgen leggen. Zout wil nog wel eens lelijk invreten in aluminium.

zeg maar jansen | 21-12-09 | 09:32

Mijn XC90 komt prima vooruit.

Floris2202 | 21-12-09 | 09:32

Hoe weet je dan dat dit geen winterbanden zijn? Ik heb mijn winterbanden ook om mijn "normale" velgen laten leggen om niet zo voor lul te rijden....

Ctrpllr | 21-12-09 | 09:31

zeg maar jansen | 21-12-09 | 09:28
Ik ook niet, de 4x4 automaat staat momenteel mooi Iglo te zijn.
Hij bekijkt het vandaag maar.

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:31

koolteer | 21-12-09 | 09:13

Mooie bandjes maar passen die ook hier onder? Als het echt te gortig wordt leg ik er meestal sneeuwkettingen onder, geeft alleen wat extra vibraties..:

www.koenigsegg.com/models.php?model=cc...

Scheepskameel | 21-12-09 | 09:31

@CoJoNes | 21-12-09 | 09:20
Niet helemaal waar ... als je de banden twee keer per jaar laat wisselen bij ene bandenboertke ben je twee keer zo'n 4 tientjes kwijt en verder niks.
.
De banden zelf kosten je zelf feitelijk niets. Als je op de ene set rijdt slijt de andere niet en omgekeerd. Je moet er dus even een paar honder extra cash in stoppen maar over een langere termijn kost het je niets extra.
.
De mooiste oplossing is natuurlijk zelf een complete extra set wielen bij houden, dus velgen en banden. In dat geval moet je inderdaad een setje extra velgen aanschaffen. Dat zwarte staal is idd niet mooi maar daar kun je wieldoppen in duwen. En op de tweedehands markt kost een setje alu velgen ook de hele wereld niet.

James Lastig | 21-12-09 | 09:29

lol @ de Bree | 21-12-09 | 09:28
*proest*

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:29

Bij schade betaald de leasemaatschappij. Dus waarom zou ik dan op extra kosten winterbanden nemen?

Sinar | 21-12-09 | 09:29

Ik zou wel winterbanden willen, heb er alleen niet het geld voor. Dan maar glijdend de weg over. Sorry voor de rest

deministerpresident | 21-12-09 | 09:28

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:25 Jansen past het zelf niet toe, geen auto.

zeg maar jansen | 21-12-09 | 09:28

OT: Hanneke is helemaal van slag, ze kan geen fatsoenlijk berichtje meer typen.
Dankjulliewel !
www.hannekegroenteman.nl/

de Bree | 21-12-09 | 09:28

@lptjah | 21-12-09 | 09:22
Dat doen ze vanzelf wel als jij ze van de weg af blaast met je grote bek, sorry, bak. Tog?

ristretto | 21-12-09 | 09:27

@Vloberto | 21-12-09 | 09:23
Tenzij er 10cm sneeuw op de weg ligt. Kwam gisteren gewoon vast te zitten met mijn winterbanden, en moest de wielen overdwars de andere kant op zetten om los te komen.

Symmachus | 21-12-09 | 09:27

wat een lutser, en ja zo is volvo een veilige auto!! kan gewoon de weg niet op hahaha

oh nee he | 21-12-09 | 09:27

Winterbanden shminterbanden. Mijn auto heeft gewoon niet genoeg rijhoogte om er doorheen te komen.

Randy McRanderson | 21-12-09 | 09:25

Je hebt nog steeds nederlanders die met Zomerbandjes naar een wintersport gebied gaan. pak eens een auto met Winterbandjes, en je zult het verschil duidelijk merken. en je zult nooit meer anders willen.

Biebel | 21-12-09 | 09:25

wat zeg maar jansen | 21-12-09 | 09:22 zegt

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:25

Winterbanden moeten verplicht worden in deze omstandigheden. Wie denkt dat winterbanden een marketinghoax zijn weet niet waar-ie over praat en heeft zelf nog nooit met winterbanden gereden. Rijden met zomerbanden is eigenlijk gewoon asociaal in deze omstandigheden.

MarV | 21-12-09 | 09:24

Zeddegeizot | 21-12-09 | 09:19
Vergeet de samenleving niet, ook zo lekker maakbaar.

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:23

Dat soort tips voor het beetje sneeuw wat in Nederland valt.... Gewoon in zijn 2, handrem erop en koppeling op laten komen tot de auto gaat 'brommen' en dan handrem eraf, dan krijg je hem zelfs met je zomerbandjes tegen een helling op.

Vloberto | 21-12-09 | 09:23

Tegen al die mongolen die 50 rijden op de autoweg/snelweg met hun KUDTzomerbandjes: STERF!!!!!

lptjah | 21-12-09 | 09:22

Wegrijden op glad wegdek moet je in de tweede versnelling doen, zonder de wielen te laten doorslippen.
Doorslippen is net als plotseling remmen het weggeven van het beetje grip wat je hebt.

zeg maar jansen | 21-12-09 | 09:22

Het zijn niet alleen 4 nieuwe banden, het kost je ook 4 nieuwe velgen. Dat zwarte staal is spuuglelijk.

CoJoNes | 21-12-09 | 09:20

Ik sta versteld. Het is inderdaad kouder. Kopenhagen heeft nu al effect. Cramer was zo succesvol dat ze maar het vliegtuig terugnam i.p.v. de hippietrein. Afrikaanse landen die zeggen "hou die poen maar" want het komt nu vanzelf wel weer goed. Koenders met een slappe lul in de ene hand en een zak vol geld in de ander: Niemand die hem wil. Nu de klimaatverandering is opgelost, kunnen die lui van het IPCC zich werpen op de volgende uitdaging: Seizoensverandering. Permanente herfst betekent genoeg regen voor de boertjes, te koud voor de airco maar te warm voor de verwarming, treinen die kunnen blijven rijden en een wereld zonder sneeuwkettingen.
Al Gore: Maak een paar nieuwe slides;
Cramer: Geef wat geld aan een klimaatwetenschapper om zijn krabbel te zetten onder jouw conclusies;
NOS Journaal: Roeptoeter het lekker de wereld in.
Het maakbare klimaat is de toekomst.

Zeddegeizot | 21-12-09 | 09:19

-weggejorist-

eveline gans | 21-12-09 | 09:18

@Vitruvius Nekschot | 21-12-09 | 09:08

Was dat niet koud, dan dat hij ze eerst uit moest trekken in de sneeuw?

KaiserSoza | 21-12-09 | 09:18

Waarschijnlijk is 'tie vergeten de automatische slip-regeling uit te schakelen...

Brouhaha | 21-12-09 | 09:18

Wat Jos zegt.
Neem het gewoon de betrouwbaarste manier van reizen: het OV !

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:15

Ik ga mee met James Lastig en L. Ron Hubbard.. Merk wel degelijk verschil tussen m'n winterbandjes en zomerbandjes.

Hatsaflatsa | 21-12-09 | 09:15

weinig last van
(subaru impreza´s all wheel drive heeerst!)

tommedic | 21-12-09 | 09:14

Mijn auto lijkt wel een Iglo.
Hij staat me best.
*toko 2 weken dicht heeft en letter genieten gaat*

Teun van het Tuinpad | 21-12-09 | 09:14

Of je neemt de trein, dat kan natuurlijk ook niet.

Derzug | 21-12-09 | 09:14

@Scheepskameel | 09:06
Zomer en winter heb ik dit of nog grover onder m'n auto('s) zitten:
www.landroverbanden.nl/afbeeldingen/BF...
Maar ik ben dan ook net een varken, als ik ergens modder zie, dan duik ik er in met m'n auto.

koolteer | 21-12-09 | 09:13

Er ligt een beetje sneeuw, nou en... tis winter. Volgende onderwerp graag!

Derzug | 21-12-09 | 09:13

Ga anders *proest* gewoon met de trein..

JosVerbeek | 21-12-09 | 09:12

Ik kom de straat ook niet uit op mijn versleten Firehawks. Dus chef als je dit leest, ik zit Thomas de Stoomlocomotief te kijken.

Randy McRanderson | 21-12-09 | 09:11

Ik heb geen winterbanden op m'n YA126 (met lier, zonder kachel) en toch nergens last van. Kwestie van goede voorbereiding en natuurlijk wel een beetje kunnen rijden.

* Vaststelt dat het wel akelig stil is op 's Heeren wegen *

Reinaert | 21-12-09 | 09:11

Dit zijn zo van die dagen dat de baby boomers zich weer eens nuttig kunnen maken voor de maatschappij... iedere werkende heeft gewoon recht op minimaal drie baby boomers achter de wagen...

MichieldeMuiter | 21-12-09 | 09:10

Winterbanden rijden gewoon een stuk beter met dit weer.

Geen discussie over mogelijk.

L. Ron Hubbard | 21-12-09 | 09:10

Iedere gek die nu nog beweert dat winterbanden een marketing hype zijn heeft er nog nooit mee gereden.

James Lastig | 21-12-09 | 09:09

Mijn grootvader deed altijd een panty rond het wiel. Kon hij tot thuis rijden om sneeuwkettingen op te leggen danwel winterbanden.

Vitruvius Nekschot | 21-12-09 | 09:08

Tja, winterbanden zouden gewoon verplicht moeten zijn, net als in andere fatsoenlijk georganiseerde landen bij .nl in de buurt. Ik noem .de en .ch.

Balsaq | 21-12-09 | 09:08

Alleen 'kantoor' personeel Pritt?? Die andere hoeven nietof niet op tijd op hun werk te zijn? Uuuh ja, er zijn er nog die iets anders doen dan de hele dag op kantoor hangen.

Frie60 | 21-12-09 | 09:07

Net zaterdag een nieuwe oude (1983) 4x4 opgehaald. Een feestje om nu mee te rijden. Aan de lopende band leasebakken uitlachen, autorijden is leuk met dit weer.

koolteer | 21-12-09 | 09:07

Optrekken in de 2...
Sneeuwbandjes zijn voor mietjes.

Scheepskameel | 21-12-09 | 09:06

Je moet gasgeven Swa, je moet gas geven.
wat een lutser

cliffhanger | 21-12-09 | 09:05

Moet ik eerst mijn auto zien terug te vinden.

blinde kip | 21-12-09 | 09:04

lutsers

markutje | 21-12-09 | 09:04

Thuisblijven is voor koningen. Enkel het plebs moet naar het werk.
*Neemt nog een espresso.

Steenpuijst | 21-12-09 | 09:04

Daarom, gewoon een tank uit 40-45... Die reden wel. Weer of geen weer.

geist | 21-12-09 | 09:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken