Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vandaag "VERKIEZING" President van Europa

Stemmen? Hoezo, stemmen?Dit is de dag. Waarop u weer een stukje dieper wordt genaaid. Het ‘Europese experiment’. Een onvermijdelijk proces, zeggen ze, van onomkeerbare veranderingen, richting een oh zo welwillende Transnationale Overheid. Zo wordt het u verteld. Gelul natuurlijk, galleryplay, maar wat geeft ‘t. Vanavond kiest u de Europese regeringsleiders bepalen vanavond via koehandel wie de first ever President van Europa wordt, de vaste voorzitter van de Europese Raad. Een grap dus. Zogenaamd iemand zonder officiële macht, maar ondertussen wel de voorbereider en voorzitter van de Europese Raden en de vertegenwoordiger van de EU op allerlei tops waar er – goh, zou het? - voor u besloten wordt. Iemand met politieke macht dus. Right. Weer een EU-ambt waarvoor geen verantwoording aan de burger zal worden afgelegd, laat u niets wijsmaken. Rekenschap ontstaat niet door simpel te zeggen dat ze er is; zij ontstaat enkel omdat zij kan worden afgedwongen. U kunt die man/vrouw niet wegstemmen, zo simpel is het. Het Europees Parlement, toch al een fopparlement, heeft over de benoeming ook niets te zeggen. Maar verbeeld u niets: uw bezwaren worden gewoon weggelachen door de Sophie in ´t Velds van deze wereld. U bent kennelijk geen true believer, daarom tegen Europa en dus bent u een provinciaal, boerenlul, dilettant, bekrompen Wildersstemmer, plattelander en noem het rijtje maar op. Kan zijn. En toch mag u nog steeds niet stemmen. Alleen kijken.

Reaguursels

Inloggen

wil die EU niet in alle toonaarden verdedigen. Baal van de regenteske manier van benoemingen en salariëring en helemaal van die Straatburgse draaikolk.
Los daarvan zie ik wel dat veel mensen het niet meer dan logisch vinden dat we op immigratie, defensie en economisch gebied samen moeten doen.
M.i. is het NIET mogelijk om op al deze besluitvorming telkens ruggespraak in 25+ landen te voeren. Dat werkt in de "verenigde staten" van amerika ook niet zo. Er zal dus een soort van federale laag moeten zijn waarop je snel kan interveniëren, snel regels voor EU immigratie kan doorvoeren en ook snel kan beslissen wat te doen in geval van economische crises. Iig... sneller dan n.. u.. h.. e.. t.. g.. e.. v.. a.. l.. i.. s.....
Volledig ondemocratisch is het ook niet: er zijn tenslotte verkiezingen, als lijken die mijns inziens ook te veel op de provinciale verkiezinen (en de indirecte verkiezing van 1ste kamerleden).
Probleem is dus dat (a) we NU de snelheid van een Europese federatie nodig hebben maar (b) nog geen 'europese bevolking' kennen die zich druk maakt om europese issues en ook weet welke Europese partij en leider ons het beste zou kunnen vertegenwoordigen.
In de tussentijd is het dus kiezen op nationaal nivo (lees: PVV doet mee aan de EU verkiezingen en je begrijpt wat ik bedoel) en indirect mandaat geven op europees nivo. It sucks but it's the only way forward.
Bekritiseer het, prima... maar geef ook suggesties die beter zouden kunnen werken. Weerstaan die suggesties alle kritiek, dan ben je misschien wel de beste visionair van deze tijden...

brunz | 20-11-09 | 12:30

Behaard smaalkopje | 19-11-09 | 17:16

Jawohl!

Von Staufenberg | 20-11-09 | 05:48

In het EP was er daadwerkelijk wel een grote groep die zijn zorgen bekendmaakte over de ondemocratische manier waarop de "president" gekozen zou worden.

Trouwens, over de opmerking dat het EP geen macht heeft: vanaf 1 december, wanneer Lissabon officieel van kracht wordt, krijgt het parlement codecision rights. Dan wordt het toch weer een stukje minder ondemocratisch.

Barrosso is trouwens al machtiger dan Van Rompuy (en die is wel gekozen door een meerderheid van het EP). Wat de Belg gaat doen, is vergaderingen voorzitten. Lekker interessant.

patrizio | 19-11-09 | 21:22

Wat mij betreft komt Balkenende niet meer terug na zijn zielige poging de EU binnen te sneaken. Verrader!

(Of heeft JP zich helegaar niet ingespannen Nederland te laten voor wat 't is en als een dief in de nacht op een grijze wolk de Brusselse Toren binnen te zweven?)

widtvoet ® | 19-11-09 | 20:06

Precies ja. Nu zouden we kunnen zeggen "PWN3D" + "sliep uit", maar het is gewoon een Belgische versie van Balkenende hoor. Bovendien zal het volgens mij toch maar neerkomen op een eerder ceremoniële functie - een Europese monarch. Veel zullen we er niet van merken in België.
Dus gewoon deurtjes toe, terug in de zetel en verder tv kijken mensen. Niks gebeurd.

De Bellig | 19-11-09 | 19:38

De domme belg (s)preekt tenminste een woordje over de grens.
gein zdev, ik heb ooit ontslag genomen omdat ik het niet meer aankon; van alle nationaliteiten kunnen amerikanen zich echt het allerdomst voordoen.
Zuigende fukkerss, gruw... mijn nachtmerrie begon rond 16:00 als die idioten wakker werden, pff je maakt wat los,.

43 | 19-11-09 | 19:25

Als JP weldégelijk in de race was kan hij nu moeilijk zomaar blijven zitten. Niet dan?

widtvoet ® | 19-11-09 | 19:19

Nou, ze zijn eruit. Het wordt die Bellug.

Cazi | 19-11-09 | 19:04

Oh en de EU zint nu al op eigen belastingmaatregelen. Dat u het weet.
Ik begin zelfs iets begrip te krijgen voor die Amerikaanse veelwijvers die zich ver van de bewoonde wereld op het platteland vestigen, elke vorm van belasting verwerpen en zich tot de tanden toe bewapenen tegen een mogelijke inval van de feds.

ZDEV | 19-11-09 | 18:05

Godverdomme wat heb ik een hekel aan Amerikanen (ik loop nu twee dagen rond tussen deze domme vetzakken) maar hier kun je tenminste stemmen op de minst erge idioot.

ZDEV | 19-11-09 | 17:58

LOL @ LA Times

"But the backroom dealing over the president's job and a lineup of candidates few people have heard of -- one seems to be known mostly for looking like Harry Potter -- indicate exactly the opposite to many observers."

SkyRider | 19-11-09 | 17:21

@Von Staufenberg | 19-11-09 | 17:02 Zwei Seelen, einer Gedanke, zo om 16:59 ...

Zoiets als:

Ein Volk !
Ein Reich !
Ein Führer !
ZWEI WELTKRIEGE !!

Behaard smaalkopje | 19-11-09 | 17:16

"Dit is de dag. Waarop u weer een stukje dieper wordt genaaid. "
Briljante opening! :-)

Maar als het er echt zo aan toe gaat heeft het wel mijn ogen geopend! Lekker democratisch allemaal ...

opdelat! | 19-11-09 | 17:07

Von Staufenberg zijn reaguurdersoren zijn nog goed, daar viel wel degelijk een 'Vierte Reich te lezen, dat KAN geen toeval zijn.

Von Staufenberg | 19-11-09 | 17:02

@1oog | 19-11-09 | 14:29 De reden "waarom jij geen behoefte voelt om verder met mij discussiëren.. gegroet" ... is niet gelegen in "de wijze en inhoud van mijn respons" maar in het feit dat je er niets tegen in kunt brengen: Ik geef slechts de onverbloemde feiten: Het handjeklap-gebeuren rond de door niemand gewenste maar desalniettemin opgedrongen "Europese President" is van een fascistisch (betekent niets anders dan: "andersdenkenden moeten hun smoel houden") gehalte dat alleen in fascistisch Italië en nazi-Duitsland eerder werd vertoond, en iedere partij die dat steunt, het über-eurofiele D66 voorop, steunt daarmee het fascisme in de EU (kortweg euro-fascisme, waarzonder de hele ellendige Unie, ofwel das Vierte Reich, overigens niet zou kunnen bestaan, want NIEMAND wenst dit) ...

Dat is een feit, jongeman, en ik zie geen enkele noodzaak feiten in fondantjes te verpakken, of jou dat nu bevalt of niet ...

Behaard smaalkopje | 19-11-09 | 16:59

Stelletje steuntrekkende lapzwansen zijn aldaar.

Met JP aan het roer wordt Europe het magische rijk met Hogwarts-Brussel als Hoofdstad..

Of deze trol! newsimg.bbc.co.uk/media/images/4663100...
Hoor ik daar iemand Vierte Reich zeggen?
Met deze 'dame' winnen we in ieder geval de verkiezing voor lelijkste president aller tijden.


Uns Europa, we mogen er maar trots op zijn...

Von Staufenberg | 19-11-09 | 16:59

Wie wil de domme burger laten beslissen over Europa??

das een goeie..

OomAgentFactcheck. | 19-11-09 | 16:55

De verpakking is democratisch. De inhoud een machtsgreep van bureaucraten.
Toch ironisch. De EU is opgezet als bescherming tegen (anti-democratisch) totalitair gezag. En wat krijgen we?

Zeddegeizot | 19-11-09 | 16:48

Het te veel begrootte begrotinmgsgeld moet natuurlijk op. Zo'n "ambt" erbij tikt lekker door. Zeker als ik weet wat een eenvoudige koningin erdoorheen jast in een jaar. En nu komt er notaben(l)e een heuse president. Das' toch hoger en meer, maar weer minder dan een keizer.

Iwmac | 19-11-09 | 16:38

Net zo logisch als een Guusje ter Horst die samen gaat werken met Meng Jianzhu.

Replaceable | 19-11-09 | 16:35

-weggejorist-

Boemba | 19-11-09 | 16:24

de regeringsleiders kiezen bij voorkeur voor een onzichtbare muis die hun niet veel voor de voeten kan lopen en die ervaren genoeg is om los zand bij elkaar te houden.....het wordt dus een belg.

huppelkudtje | 19-11-09 | 16:13

Van Pruisen, ik heb geen flauw idee wie je nou weer bent en waarom jij ook stukjes mag maken op GS, maar: slecht verhaal.
'uw bezwaren'? Spreek voor jezelf én een beetje beter. -1.

Karlskrona | 19-11-09 | 15:21

Oh, wat hoop ik dat die hele EU de nekslag wordt voor de 'traditionele' partijen.

Kale Meester | 19-11-09 | 15:19

ze hebben zo lopen zoeken de afgelopen weken, hoe ze dit moesten verkopen, hoe lullig het ook is, ze komen er toch wel weer mee weg, de bom klapt later wel en ze hopen, ze hopen het dan te kunnen beteugelen. wel ten kosten van de "gewone"burger, maarja oorlog is niets nieuw natuurlijk.

weetnie | 19-11-09 | 14:50

Achterdocht | 19-11-09 | 13:51
Nee, ze was niet sarcastisch. De EU zoals die nu vorm krijgt is een nieuwe vorm van inquisitie. Zonder geloof kun je niet functioneren, zei Balkenende, maar hij bedoelde natuurlijk: zonder religie kun je geen repressieve macht uitoefenen. Een nieuw soort religieus leiderschap zal het licht gaan zien. Daar is lang en verbeten aan gewerkt. De chrristelijke netwerken zijn als rag over europa gespannen.
Lees bijvoorbeeld:
www.scribd.com/doc/17890244/Christian-...

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 14:44

Ik zag dat de 'president' in een soort ei in Brussel gaat 'wonen'/zitten. Uitgekakt met het geld van burgers, die massaal hun kop in het zand steken voor de komende a-democratische regentenkliek.

Fijnstoffer | 19-11-09 | 14:35

ja gaat ff een nieuw paspoort halen, ik weet het nie, wil wel aanschuiven bij dat diner van vanavond maar mag het niet, nu niet en nooit nie meer

weetnie | 19-11-09 | 14:35

Merlot | 19-11-09 | 14:01
Het is gewoon Nederland in 't groot. Allemaal benoemd, elkaar de hand boven 't hoofd houden en mooie baantjes toespelen.

Waar ik me ook kapot aan erger in Nederland zijn de ambtenaren die tot in lengte van jaren op hun plaats mogen blijven zitten. Dat leidt tot corruptie en misdaad. Het meest schrijnende voorbeeld daarvan is Joris Demmink.
Na verkiezingen moeten de hoogste ambtenaren vervangen worden... het Amerikaanse model zeg maar.
Mocht de PVV ooit nog eens regerings verantwoordelijkheid krijgen dan zullen ze hem een oor aannaaien met het verstrekken van valse informatie of het achterhouden daarvan. Mark my words.

rapunzelklokje | 19-11-09 | 14:31

@Behaard smaalkopje | 19-11-09 | 14:04

Jammer, maar de wijze en (het ontbreken van feitelijke) inhoud van je respons geeft ook meteen aan waarom ik geen behoefte voel om verder met jou te discussiëren.. gegroet.

1oog | 19-11-09 | 14:29

D'66 Sucks... En Sophie al helemaal.

Marcus Porcius Cato | 19-11-09 | 14:10

Tijdens de lunch hebben mijn collega's bepaald dat ik de nieuwe President van de EU moet gaan worden. Dus geen Balkenende, van Rompuy of Blair. Vanaf nu bepaald de ministerpresident wat er in Europa gebeurd.

deministerpresident | 19-11-09 | 13:59

Dan heb je in ieder geval een groter mandaat dan de treurwilg die er nu komt.

rapunzelklokje | 19-11-09 | 14:04

@1oog | 19-11-09 | 13:27

-1: In het "Videoblog Alexander Pechtold: "valse start" 16-11-2009" op www.d66.nl/d66nl/video/20091116/videob... waarnaar je verwees komt niet Sophie in 't Veldt (waarnaar IK verwees met "Pruisen's trefzekere schets van D66-eurohoer Sophie in 't Veldt") aan het woord, maar Pechtold, een geheel ander persoon van zelfs een ander geslacht;

-2: Pechtold vervolgens staat daar huilie te doen over een procedure die D66 zèlf mede heeft bewerkstelligd inzake het ondemocratisch tot stand brengen van het mede door D66 zèlf gecreeërde ondemocratische instituut "Europese President" waarvoor niemand heeft gekozen en waaromtrent niemand KAN kiezen: Dit is alleen in fascistisch Italië en nazi-Duitsland eerder vertoond, en daarom stel ik bij deze dat Pechtold een partij vertegenwoordigt die het fascisme steunt (noteer dat als beschuldiging nr. 2 mijnerzijds);

-3: Sophie in 't Veldt is de D66-eurohoer NIET alleen wegens het "Europese President" - gebeuren, maar om honderden redenen die er allen op neerkomen dat zij NL het liefst in z'n geheel aan het Brussels loket zou afgeven, met een strikje er om ...

Laat ik het zó zeggen: Er zijn er voor minder kaalgeschoren ...

Behaard smaalkopje | 19-11-09 | 14:04

deministerpresident | 19-11-09 | 13:59
Ik heb nú al veel meer vertouwen in jou, dan in de door de Boven Ons Gestelden vooruitgeschoven kandidaten.
Maar daar is eerlijk gezegd ook niet zo héél veel voor nodig.

Merlot | 19-11-09 | 14:03

rapunzelklokje | 19-11-09 | 13:44
Moet je eens nagaan hoe ondemocratische die EU eigenlijk is.

1. Wij mogen kiezen uit kandidaten, die door partijelites op een kieslijst zijn gezet.
2. De daaruit vooruitgekomen coalitiepartijen stellen daarop ongekozen bewindslieden aan.
3. De ongekozen bewindslieden stellen ongekozen eurocommissarissen aan.
4. De ongekozen eurocommisarissen mogen de besluiten van het EU parlement naast zich neerleggen, en het Europarlement mag zelf geen wetgeving indienen.
5. De ongekozen Eurocommissarissen hoeven alleen verantwoordiging af te leggen aan het EU-Hof. En de leden van het EU Hof ... die stellen de ongekozen eurocommissarissen zélf aan.

En dan het woord "democratisch" nog in de mond durven nemen.
Het zit stukken dichter bij centralistisch/dictatoriale entiteiten als de USSR, Nazi-Duitsland, Het Duitse Keizerrijk of het Oostenrijk-Hongaarse Keizerrijk, dan bij democratie.

Merlot | 19-11-09 | 14:01

Tijdens de lunch hebben mijn collega's bepaald dat ik de nieuwe President van de EU moet gaan worden. Dus geen Balkenende, van Rompuy of Blair. Vanaf nu bepaald de ministerpresident wat er in Europa gebeurd.

deministerpresident | 19-11-09 | 13:59

@Teun van het Tuinpad 13:18

"De overheid zet daarnaast ook leningen ter waarde van 1,4 miljard euro om in eigen vermogen van de banken." Kreatief WouterT!

www.nu.nl/politiek/2126416/staat-steek...

widtvoet ® | 19-11-09 | 13:59

Waarom moet iedereen toch altijd overal voor of tegen kunnen stemmen? Wordt het daar beter van? Stel dat 'het Europese volk' een kandidaat mag kiezen, dan wint dus de kandidaat uit het grootste EU-land. Lekker dan, hebben we over een aantal jaren een Turk aan het hoofd van Europa. Laat de EU-voorzitterskeuze maar gewoon over aan de vertegenwoordigers van de lidstaten. (En trouwens, de EU interesseert de meeste mensen toch geen ene r**t, moeten ze nu ook niet opeens gaan piepen).

Aardappeleter | 19-11-09 | 13:57

brunz | 19-11-09 | 13:44
Daar gaat het helemaal niet om. Wie gaat deze bestuurders controleren? Het ergste, niemand wil ze, want ze zijn niet gekozen.
Ook als dat allemaal wel geregeld is heb je een probleem. Want; hoe gaan deze mensen campagne voeren? Wat moet een buitenlands politicus tegen jou zeggen dat je denkt "dat klinkt interessant"
Je kan niet iemand vertegenwoordigen zonder de finesses van een ander land te begrijpen. Ieder land heeft z'n eigen taal, gewoonten, humor en problemen.
We krijgen de situatie dat je op iemand stemt die jou NIET KAN vertegenwoordigen (en waarschijnlijk ook niet wil).

rapunzelklokje | 19-11-09 | 13:56

oops, dubbele n - godsdienstwaanzinnigen

ganzo | 19-11-09 | 13:53

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 13:41
Godverdomme hee. Voeg daar JPdeB en die Blair aan toe en geef mij maar een teiltje. Of was ze sarcastisch? Zal wel niet.

Achterdocht | 19-11-09 | 13:51

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 13:41
het werk van god is niet af, zo wordt er gehandeld, zo wordt er geregeerd - losgeslagen godsdienstwaanzinigen zijn het. het enige uitgangspunt is een boek dat 2000 jaar geleden is samengesteld. totaal idioot.

ganzo | 19-11-09 | 13:51

De EU is inderdaad nog niet op een hoog democratisch nivo. Dat heeft alles te maken met de 'awareness' onder bevolking.
brunz | 19-11-09 | 13:44
Je gaat dus een EU totaal ondemocratisch inrichten en zegt: 'dit heeft tijd nodig.' Wanneer gaan ze het dan democratisch maken? Wanneer het ondemocratisch is ingericht (en dat is het) heeft de bevolking helemaal geen inspraak meer om het democratisch te maken, maar is men overgeleverd aan de 'goedheid' van de machthebbers, en dat is zeer onwenselijk. Dat heeft niets met awareness van de bevolking te maken, juist omgekeerd. De bevolking is tegen omdat men juist goed begrijpt dat het ondemocratisch is. Als je het democratisch opzet, zal je zien dat je automatisch veel meer mensen positief meekrijgt, nu wordt men zeer wantrouwend, want niet corrumpeert meer als macht. En dat is wat je ziet gebeuren in Europa.

de^mol | 19-11-09 | 13:48

widtvoet ® | 19-11-09 | 13:34

Idd, de EU is een product van de internationale bankiers...

De Euro is er gekomen om het wereldwijde devalutatieproces beter te kunnen beheersen...

De hele leveraging moet uit de banken getrokken worden.

De VS laat de dollar glijden, daarna is het de beurt aan de EU en visa verso. Dit is allemaal besproken bij de BIS.
Ook de Yuan is drastisch aan waarde aan het dalen, allemaal part of the game.
De Chinezen krijgen goud en andere grondstoffen voor hun dollarbezittingen.

Gewoon gecontroleerd de schuldenberg laten imploderen/monetariseren.

michzelluf | 19-11-09 | 13:47

brunz | 19-11-09 | 13:34
Maar niet via een EUSSR. Ik ben ook voor een verenigd Europa, maar tegen deze EU. Is namelijk compleet ondemocratisch, en buigt zich ook nog eens over totaal verkeerde (lees stukje van LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:31) zaken. Ook het massale protest in Italie van de Europese wet om religieuze uitingen op scholen te verbieden is onwenselijk. Landen zijn heel goed in staat deze zaken zelf te regelen.

de^mol | 19-11-09 | 13:44

Merlot | 19-11-09 | 13:37
Jah idd. Wat mochten ze daar kiezen.... een pvda-er of een andere pvda-er.
Hoe deze man het doet weet inmiddels ook iedereen. Hij heeft lak aan alle democratische regels, liegen , bedriegen en intimideren.
Dat wordt wat in Europa met al die BENOEMDE bestuurders die niet zijn te controleren.

rapunzelklokje | 19-11-09 | 13:44

De EU is inderdaad nog niet op een hoog democratisch nivo. Dat heeft alles te maken met de 'awareness' onder bevolking. Daar kun je 100 miljoen aan folders en tv spot tegenaangooien, maar de EU is nog jong. Dit heeft gewoon tijd nodig voor de meute weet waar die aan begint. Denk jij dat de eerste Amerikaanse presidenten door iedereen 'equally' werden gekozen?
geloof er niets van dat die Cajun-apen in de moerassen van Louisiana wisten wie Washington, Adams, Jefferson en Madison waren...

brunz | 19-11-09 | 13:44

Angela Merkel:
"I believe this treaty should be linked to Christianity and God because Christianity was decisive in the formation of Europe."

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 13:41

Als we echter in Utreg al niet genoeg opkomst krijgen, hoe moet dat dan op Europees nivo?
brunz | 19-11-09 | 13:31
En hoe kwam dat nou van die geringe opkomst??? Ooit gedacht dat niemand op kwam dagen omdat er helemaal niets te kiezen viel? Dat het kiezen was tussen A of A?

de^mol | 19-11-09 | 13:40

brunz | 19-11-09 | 13:31
Ales er écht iets te kiezen valt, komen de mensen wel.
Maar "keuzes" zoals destijds bij het burgemeesterreferendum in Utrecht, laten ze volkomen terecht voor wat het is.
Diezelfde mensen weten ook dat de huidige EU van eenzelfde democratisch gehalte is.

Merlot | 19-11-09 | 13:37

@King of controversy 13:17

Maar dát doe ik dan ook niet. Lees de bewuste tegel anders nog eens door.

Laat verder volledig onverlet dat Uiropa mi. welzeker een antidemokratisch gedrocht van jewelste is. Die Uiropeesche Putwet 2.0 goed gelezen die ons hier onlangs door de strot is geramd? De bevoegdheden maar vooral de niet-bevoegdheden van het EP goed bekeken zoals ze daarin geregeld worden? Of wat te denken van de (on)mogelijkheden om op nationaal niveau de besluiten van Brussel naast ons neer te leggen of aan te passen?

Demokratie in Uiropa... Om te huilen!

widtvoet ® | 19-11-09 | 13:34

( in wat weet niemand )

depostbode | 19-11-09 | 13:34

Van pruisen gaat steeds beter .

depostbode | 19-11-09 | 13:34

LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:31
Goed pleidooi (tenminste een keer goed onderbouwd ipv slecht "onzin" te roepen).
Denk dat een losser EU verband voor economie en veiligheid echter snel verzand in langzame besluitvoering, iets wat we juist willen versnellen...

brunz | 19-11-09 | 13:34

wlodek | 19-11-09 | 13:23
Zo is het.Uiteindelijk zal de boel imploderen omdat niemand er meer in gelooft.
Het idee dat je als land niet de beslissingen kan nemen die nodig zijn omdat Europese regels dat verbieden zal tot problemen leiden.
Dan zitten we ook nog met BENOEMDE bestuurders die de lakens uitdelen en de finesses van een ander land niet begrijpen. Kortom, één grote poppenkast dat ten dode is opgeschreven.

rapunzelklokje | 19-11-09 | 13:32

1oog | 19-11-09 | 13:27
D66 wil weer heel graag met referenda aan de slag. Als we echter in Utreg al niet genoeg opkomst krijgen, hoe moet dat dan op Europees nivo?
Nu het nog een symboolfunktie betreft vind ik het geen probleem als we geen Europa-brede stemming doen. Kost 10-tallen miljoenen en slechts 5% gaat naar de stembus.

brunz | 19-11-09 | 13:31

brunz | 19-11-09 | 13:18

Dat jij de PVV en de SP xenofobisch vindt doet in deze discussie niet terzake. Bovendien is het i.m.o. niet zo zwart-wit als jij stelt. Je kunt samenwerken als Europese landen zonder dat je dwangmatig gaat zoeken naar een politieke grootste gemene deler die er niet is. Op economisch terrein, op het terrein van criminaliteitsbestrijding, milieu etc. Daar heb je overigens helemaal geen tandenloos Europees Parlement voor nodig. Afschaffen dat hele rondreizende circus.
Op andere terreinen buitenland, gezondheidszorg, ethische kwesties, sociale voorzieningen zijn de verschillen veel te groot om te spreken met een mond.

Of dacht je dat ze in Polen in de handjes klappen voor onze euthanasiewetgeving? Of dat Frankrijk bij haar defensiebeleid in het Midden-Oosten niet kijkt naar haar oliebelangen (wat ook geldt voor Nederland)?

LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:31

Ik hoop dat balkende het wordt (tegen beter weten in) en dat de PVV de vervroegde verkiezingen extra royale gaat winnen en meteen NL uit de hele
farce van de EU haalt...... ach een mens mag dromen toch?

ServerGenius | 19-11-09 | 13:31

Een president die niet door het volk gekozen is. Dat stinkt inderdaad. Wat ze bij D666 ook zeggen.

Ivoren Toren | 19-11-09 | 13:30

Moi2 | 19-11-09 | 13:23
"hoopt een absurd goed betaald baantje binnen te halen"
.
Wat een proletariaat is hier aan het woord zeg. Zum kotzen, echt. Dacht dat we hier met weldenkende, liberale mensen van doen hadden; die het kunnen waarderen als iemand zijn kop uitsteekt. En al helemaal niet mutsen als iemand meer verdiend.
Zal wel door die drastische PVV-move van GeenStijl komen dat hier steed meer ex-SP stemmers komen die rechts schoppen en links graaien.
Slechte ontwikkeling...

brunz | 19-11-09 | 13:28

Ya tu Sabes? | 19-11-09 | 13:08
Wat jij als verdienste van de "politiek eengeworden" EU opvoert, zijn verdiensten van de EEG.
Zie mijn plemp van 13.12.

Nu de politeke eenwording tegen de wil van nogal wat EU-burgers is afgedwongen (hoeveel precies? zullen we nooit weten) , kalft de eensgezindheid onder de bevolkingen én de daadkracht van Brussel met het jaar af.
Ondervertegenwoordigd electoraat + vleugellam bureaucratisch bestuur =- Weimarrepublik.
Tel uit je winst.

Ik vraag me af of we de naam die we onszelf geven, homo spaiens, "wetende mens", niet eens moeten veranderen.
We blijken immers niet eens in staat om van onze eigen fouten te leren.
Iedere pimpelmees of bosmakaak verslaat de Mens op zijn sloffen, op dat gebied.
Homo Selfimportiens dan maar?

Merlot | 19-11-09 | 13:28

@King of controversy | 19-11-09 | 13:21 ,
oh, het 'klopt' allemaal ook wel, volgens de huidige maatstaven,
maar dat wil nog niet zeggen dat ik de huidige maatstaven nou zo geweldig vind.

vander F | 19-11-09 | 13:28

vander F | 19-11-09 | 13:19
kom kom, vander F, zelfs Hitler is democratisch verkozen. Het is niet dat wij hem selecteerden op zijn charisma/politieke kwaliteiten etc. We kozen hem omdat hij geen ruggengraat heeft (een 'bruggenbouwer') - ik probeer te zeggen dat je over geen specifieke kwaliteiten hoeft te beschikken, het enige wat je moet doen is je zeepje laten vallen en doen alsof je neus bloed.
Dat hij al aan het het hoofd van vier coalities stond betekend gewoon dat hij nergens voor staat en dat de mensen die wel iets te zeggen hem alles souffleren en hij braaf gehoorzaamt.

Homeostase | 19-11-09 | 13:28

ach, de voorbeelden van de EU, de Sovjet Unie en Hitler Duitsland, zijn ook helemaal uit zichzelf ten onder gegaan, gaat met dit Vierte Reich ook onherroepelijk gebeuren omdat het alleen steunt op een handvol broodpolitici en niet de bevolking. De hele EU heeft geen enkele toegevoegde waarde voor wat dan ook, voor vrije handel heb je geen monsterachtige dwangbureaucratie nodig, je hoeft alleen de slagbomen aan de grens open te zetten, meer niet.
Lijkt mij dat de PVV straks een referendum zou moeten houden over de vraag of wij nog wel in de EU willen. Ik stem alvast nee.

wlodek | 19-11-09 | 13:23

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 13:10
Het kan geen kwaad om steeds maar weer te herhalen dat lid zijn van de EU betekent dat je moet doen wat een paar grote landen je opdragen.
-
En dat hebben we dus te danken aan een achterbakse en leugenachtige premier die op deze manier hoopt een absurd goed betaald baantje binnen te halen.

Moi2 | 19-11-09 | 13:23

Ach, zelf de LA Times heeft het al begrepen:
"Does, say, German Chancellor Angela Merkel really want to have to shout to be heard over the voice of a powerful EU president?""
.
Nee dus. Vandaar dat men niet voor de beste gaat, slechts voor de simpelste ja-knikker.

eekeek | 19-11-09 | 13:23

Klopt idd: Europa is een EUSSR: parlement heeft geen macht, we kiezen een tandeloos orgaan: de macht zit bij de commissie, de Sarkozies, Merkels en Browns van deze wereld. Een inwoner uit een klein EU land heeft compleet het nakijken, want de premiers van die kleine landen maken de dienst niet uit.
Geen gekozen president, en staat de Europese wet boven de wet van de lidstaten, de facto bestaan er in de landen dus geen grondwet meer, de grondwet is de wet zoals gedicteerd in het verdrag van Lissabon...

de^mol | 19-11-09 | 13:23

please laat t bakellende worden dan zijn we daar ok wir vanaf

Jesper187 | 19-11-09 | 13:22

+10 @ Van Pruisen, niet in de laatste plaats wegens diens trefzekere schets van D66-eurohoer sophie in 't veldt: Ráák !!!

Behaard smaalkopje | 19-11-09 | 13:22

michzelluf | 19-11-09 | 13:20
"Onzin"
Overtuigend standpunt. Had ik zo nog niet bekeken... Debateren is je vak?

brunz | 19-11-09 | 13:21

Ik ben voor Neelie Kroes

stuyterkuycken | 19-11-09 | 13:21

@ vander F 13:19
Keep up with the reaguursels, ouwe man
LJBrinkhorst merkte dat @13:01 al op, en is ook al weerlegd door ondergetekende...

King of controversy | 19-11-09 | 13:21

vander F | 19-11-09 | 13:19
Weer zo'n conspiracy denker... Zullen we maar teruggaan naar een stammenpolitiek? Kun je heel snel ingrijpen en heb je altijd overzicht. Je slaat gewoon iemand zijn hersen in als ie niet doet wat je wil.

brunz | 19-11-09 | 13:20

brunz | 19-11-09 | 13:18

Onzin.

michzelluf | 19-11-09 | 13:20

Van Pruisen kunnen we dus (eigenlijk al vanaf topic 1) voortaan definitief overslaan.

DonQ. | 19-11-09 | 13:20

King of controversy | 19-11-09 | 13:17
Shit, da's grappig je legt hetzelfde zenofobische SP/PVV verband. Kan geen toeval zijn!

brunz | 19-11-09 | 13:19

@King of controversy | 19-11-09 | 12:51 ,
JPB is ooit democratisch verkozen tot MP van dit land?

Twijfelachtige gedachte,
op z'n minst.

vander F | 19-11-09 | 13:19

widtvoet ® | 19-11-09 | 13:14
Nee, deze deal gaat ons dik geld opleveren.
*proest*

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 13:18

Wat een gezwets weer. Wat is het alternatief? Op SP/PVV xenofobisch nivo meedeinen op de golven vd wereldeconomie met geen enkele vorm van inbreng? Of deel uitmaken van een groter Europees verband en dan wel inbreng (zij het minder dan op nationaal nivo).
Zo makkelijk om zonder verantwoording aan de zijlijn te kankeren.. Wordt het Europa, dan vrezen we een supermacht. Wordt het niet Europa dan bashen we Balkie dat ie de aarslikker van Obama is.

brunz | 19-11-09 | 13:18

@ LJBrinkhorst 13:10
Europa en de burger moeten dichter naar elkaar toe, maar ik vind dat de burger ook wel even z'n best mag doen. Mensen zijn heus niet allemaal zo ontzettend achterlijk dat ze Europa niet kunnen snappen. Sommigen zullen dat zelf wel geloven, daardoor gevoed door SP en PVV. Maar echt, zo moeilijk is Europa niet. Koop een goed boek, lees daar elke dag een half uur in, en moet je eens kijken hoeveel kennis je hebt over een jaar. SP en PVV maken de mensen graag wijs dat mensen zwak zijn, maar daar geloof ik niet in.
@ widtoet 13:11
Dan moet je de binnenlandse democratische processen verbeteren. Europa heeft geen fuck te maken met ons binnenlandse democratische proces. Het is dan ook stupide om Europa de schuld te geven van de misstanden in ons eigen democratische bestel.

King of controversy | 19-11-09 | 13:17

Wel idioot dat men Europa dichter bij de burger wil brengen maar dat dit een totaal taboe onderwerp is. Kandidaat zijn is zelfs iets waar je niet over mag praten.
Nog zoiets: Kroes herverkiezen wil Balkenende graag maar je kan er volgens hem beter over zwijgen. Soms zou ik willen dat ik in de VS woon. Heel soms.

Simon_GS | 19-11-09 | 13:17

Zo mocht Maarten van Rossum vorige week ook nog even een duit in het zakje doen bij DWDD. Die superstaat zei hij, was allemaal onzin. Want; zo redeneerde meneer, de begroting van de EU is nog niet eens één procent van het totale BBP van alle EU landen samen. Een gotspe!!! Al hebben ze van mijn part nog niet één cent te spenderen.... dat is helemaal niet relevant. Het gaat er helemaal niet om wat het budget van de EU is. Het gaat om de bevoegdheden, wie wie kiest en controleert etc!! Er is dus weldegelijk sprake van een superstaat want de bevoegdheden van de soevereine landen worden steeds verder uitgehold.

Wat is die Van Rossum toch een sukkel zeg. Het mooiste was nog dat dit volgens hem een inhoudelijk argument tégen Geert Wilders was.

Vervolgens zit Eberhard van der Laan een paar dagen later bij P&W te verkondigen dat hij geen stok achter de deur heeft voor mensen die weigeren in te burgeren omdat dit volgens de Europese regels niet mag. Schitterend hoe deze domme PVDAers elkaar feitelijk voor lul zetten.
Maar nee hoor, ondertussen weten ze te vertellen dat de Wilders stemmers het niet goed begrijpen en niet goed geïnformeerd zijn.
Wilders heeft groot gelijk als hij zegt inhoudelijk niet te verslaan is door deze domme opponenten.


rapunzelklokje | 19-11-09 | 13:17

@King of controversy | 19-11-09 | 13:07
Ff terug in je hok.. naar mijn mening was de oorlog het middel en niet het doel.. Maar das natuurlijk allemaal off-topic..

Canarie | 19-11-09 | 13:16

@keizeradmiraal | 19-11-09 | 13:10 D66 zit niet in de regering dus kan niets verwerpen. Met ja tegen Europa heeft D66 net een behoorlijke overwinning geboekt in de Europese verkiezingen dus er zijn wel degelijk veel mensen die voor Europa zijn. Het uitleggen van het "nee" tegen Europa en de europese grondwet van enkele duizenden pagina's as louter dat en geen nee tegen het kabinet Balkenende II is op zijn minst onvolledig.

1oog | 19-11-09 | 13:16

Kanttekening: als er in Nederland incidenteel eens een goede wet wordt ingevoerd, is het tien tegen een dat het gaat om een voorstel uit Brussel. Denk aan de data-opslag van het gedrag op internet; een slechte Nederlandse wet waar een redelijke Brusselse richtlijn aan voorafging.

Arrabinekoeterine | 19-11-09 | 13:15

[OT] Wouter pompt opnieuw een slordige 3.000.000.000 euro in ABN maar zegt daar als een lankmoedige ouder met trillend opgeheven vinger bij dat "het nu werkelijk de laatste keer is hoor!" [/OT]

widtvoet ® | 19-11-09 | 13:14

Een sterke, economisch goed samenwerkende EU is inderdaad erg belangrijk in een wereld met economische grootmachten als de USA, China en India.
Maar dan moet je juist géén bureaucratische bestuursmoloch in het leven roepen, die de specifieke talenten van de verschillende landen fijnmaalt door een USSR-achtig centralisme.
EEG! Doen!
EU! Ophoeren!

Merlot | 19-11-09 | 13:12

@King of controversy 12:51

Komop @King. Je stem op een (aspirant) Volksvertegenwoordiger obv. hetgeen hij toezegt te gaan doen. Eenmaal verkozen legt zijn partij hem het zwijgen op in het kader van fraktiediscipline en flikkert diezelfde partij tijdens koalitieonderhandelingen zoveel water bij de wijn dat er van wijn nog nauwelijks sprake is. Vervolgens worden er door de koalitie op onnavolgbare gronden figuren naar voren geschoven die namens haar het land mogen gaan besturen. Die figuren op hun beurt gaan met hun Uiropeesche broeders en zusters in een achterkamer zitten om obv. vage kriteria "geschikte" kandidaten te selekteren voor bv. een post als die van Uiropeesch President.

Zo'n proces kun je in alle redelijkheid toch niet demokratische gelegitimeerd noemen?

(Goed je weer eens te lezen overigens. Long time.)

widtvoet ® | 19-11-09 | 13:11

Moi2 | 19-11-09 | 13:08
Dat was al duidelijk na het lezen van het stukje.
En eerder ook al.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 13:10

Kansloos die hele EU, alles is allang buiten het parlement om beslist.
www.youtube.com/watch?v=T0fH3ohxC7c
D66 is helemaal kansloos met referenda, jarenlang als belangrijkste verkiezingspunt en dan alsnog het NEE verwerpen.....

keizeradmiraal | 19-11-09 | 13:10

King of controversy | 19-11-09 | 13:04

Okay, in dat laatste heb jij dan weer gelijk. Toch staat Europa echt mijlenver van de doorsnee burger af. Die man of vrouw komt niet eens hier om zijn pro of contra ei te leggen, die speelt gewoon helemaal geen rol in de discussie. Moet de landelijke overheid 'het' dan beter uitleggen? Mwah, ik denk dat die burger helemaal niet zit te wachten op die uitleg.

LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:10

LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:01
Mee eens, er zijn zaken die beter internationaal aan te pakken zijn. Voor alle overige zaken; wij hebben hier al genoeg maloten rond lopen die het niet kunnen. Om daar de andere politici uit Europa nog eens bij te krijgen...

Homeostase | 19-11-09 | 13:09

Merlot | 19-11-09 | 13:01
Sinds de oprichting van de EU is er (m.u.v. de Balkan) geen oorlog meer geweest in Europa. Voor de EU was het constant oorlog. Door de landbouwsubsidies hebben nooit meer honger gehad in Europa.

De huidige vorm van de EU is kudt, maar zonder de EU zijn we slechter af dan met.

¿Ya tu Sabes? | 19-11-09 | 13:08

Verkiezingen ?
Wordt gewoon door een paar grote landen bepaald wie er president wordt.
Er is geen sprake van "verkiezingen".

Moi2 | 19-11-09 | 13:08

Schandalig dit presidentengedoe. De EU is een instituut dat zogenaamd goed is voor de Europese burgers. Maar nee hoor, de president kiezen, dat zit er niet in voor ons domme burgers. In de achterkamers wordt iemand een erebaan toegeschoven. Veel plezier met die democratisch verkregen positie!

BakRodeKool | 19-11-09 | 13:08

D66 is net zoals Van Pruisen tegen de benoemingsprocedure zoals die nu gaat en wenst een verkiezing om de president te kiezen. De opmerking van Van Pruisen over D66 en Sophie in de laatste alinea slaat de plank dan ook volledig mis.

1oog | 19-11-09 | 13:08

Zgn volwassen politici die als kleine kinderen vechten om deze 'prestigieuze leidersfunctie'. Zeker niets beters te doen met hun inhoudsloze levens.

Tiepgeit | 19-11-09 | 13:07

@ Canarie 13:05
Nee, dat bedoel ik niet, anders had ik dat wel opgeschreven.
Gewoon lezen wat er staat, en niet meteen allerlei complotten gaan zien. Voor je gemoedsrust wil ik hier zelfs wel publiekelijk toegeven dat ik niet gefinancierd wordt door welke lobby dan ook. Happy?

King of controversy | 19-11-09 | 13:07

Nou, laat ik het maar bij, wat LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:01 zegt, houden.
Goed genoeg dacht ik zo.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 13:05

Herman van Rompuy is de grote kanshebber?

Christen Democraat (+ 1), oude man (+1), Belgische staatsschuld gereduceerd (+1), Belgie als land behouden in tijden van politieke chaos (+1), tegen het toetreden van Turkije tot de EU (+ ?).

De gokkers tippen hem ook als winnaar.

Ik zeg doen. Denk niet dat versnelde verkiezingen gunstig zijn nu.

Homeostase | 19-11-09 | 13:05

...
Derde Rijk voornaamste doel was oorlog
...
King of controversy | 19-11-09 | 13:01
Uh... bedoel je niet Heerschen...

Canarie | 19-11-09 | 13:05

@ LJBrinkhorst 13:01
Nederland kiest niet direct zijn regeringsleider (zou wat mij betreft verandert mogen worden, en dat staatsrechtelijke foutje is in ieder geval niet de schuld van Europa), dat wil ik je nageven.
Maar ook Balkenende legt gewoon verantwoording af aan het direct gekozen parlement.
Verder lul ik niet over het EP, maar over het NP.

King of controversy | 19-11-09 | 13:04

@Vigil | 19-11-09 | 13:00
Ik heb liever dat je gewoon reclame maakt voor Viagra... daar heeft iedereen wat aan...
Lutser.

Canarie | 19-11-09 | 13:03

ReinierBee | 19-11-09 | 12:55
Perfect!
"Where is my vote?!"

Merlot | 19-11-09 | 13:03

K.Ontgat | 19-11-09 | 12:56
Nog nooit van de wederopstanding gehoord? Het nieuwe Europa is zuurstof voor het oude geloof dat bijna de verstikkingsdood was gestorven. Het nieuwe Europa is de natte droom van Balkenende, het Derde Testament.

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 13:02

@ koolteer 12:57
Jong, haal je tong uit je eigen reet en stop met peop praten
Overeenkomsten met het derde rijk, waar heb jij je laatste hersencel verstopt
Derde Rijk voornaamste doel was oorlog
Europa wil vrede.
Hoe groot kan een verschil zijn.
Luister toch niet naar die propaganda van rechts.

King of controversy | 19-11-09 | 13:01

ReinierBee | 19-11-09 | 12:55
Dude, where's my country ???

Rammstein | 19-11-09 | 13:01

@King of Controversy

Pardon King, Nederland kiest in ieder geval NIET zijn regeringsleider... das een proces van coalitieonderhandelingen. Verder is de legitimiteit van het EP beperkt aangezien er nog niet de helft van de inwoners voor stemt. Wie vertegenwoordig je dan? Eurofielen en boeroepers (onder wie ik). Om nog maar te zwijgen van de onzichtbaarheid van de diverse fracties uit de lidstaten. Alsof een CDA'er iets gemeen heeft met de Partij van het Volk van Berlusconi...
Samenwerking op voor ieder nuttige terreinen als economie, criminaliteitsbestrijding en milieu: graag. Voor de rest: liever niet.

LJBrinkhorst | 19-11-09 | 13:01

het werk van god is nog lang niet af, stem daarm cristelijk -jp naar brussel!

ganzo | 19-11-09 | 13:01

"Minder verschillende landen = minder oorlogen."
Skintor | 19-11-09 | 12:46

Ja, dat kon je goed zien toen de nazi's allerlei verschillendeanden zoals Duitsland, Polen, Tjecheslowakije, Oostenrijk, Hongarije, Servie, Kroatie, Spanje, Portugal, Denemarken, Noorwegen, Frankrijk, Luxemburg, Belgie, de Baltische staten en Nederland tot één Reich samenvoegden.
Of dat althans probeerden.
Eindelijk geen oorlog meer!

Sukkel!
Dat "EU = geen oorlog meer" is je reinste Doublethink.
Weet je nog wat dat is?
Vrijheid = Slavernij, en zo!

Merlot | 19-11-09 | 13:01

Stelling van donderdag 19 november 2009
De geheimhoudingsplicht rond gesprekken met de Koningin is achterhaald
Eens 66%
Oneens 34%
Er is door 1014 mensen gestemd.
Stem ook:
www.stand.nl/index.php#

Vigil | 19-11-09 | 13:00

@von Pruisen
Goed stuk !

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:59

Goed stukje Van Pruisen, je hebt 't deze keer volledig bij het juist eind. Alhoewel, "maar wat geeft ‘t." had je van mij wel weg mogen laten. We zouden er juist wél wat om moeten 'geven'. Maar nee, al die domme Europese schapen blijven rustig door blaten, maar lopen uiteindelijk toch gewoon met de groep mee. Ik stem vóór een nieuwe '5th of November'. Onder óf bovenop Brussel, dat is me om het even.
Bin Laden, kom 's ff knallie doen.

Andrós | 19-11-09 | 12:58

go JP! go!

fix-it | 19-11-09 | 12:58

Religieus Socialisme is de norm. De overeenkomsten met (excuus voor de godwin) het derde rijk waarin Nederland de positie van vazalstaat toebedeeld kreeg worden steeds duidelijker zichtbaar.
Eenmalig mocht het nederlandse volk stemmen over een EU-aangelegenheid, de overduidelijke NEE! is volkomen genegeerd. Hoe kunnen we als officieuze dictatuur in vredesnaam "democratie" brengen in Afghanistan?
Zonder overdrijven acht ik de kans steeds groter dat we binnen afzienbare tijd voor reaguursels als deze van ons bed gelicht gaan worden.
Excuus voor het hoge hak op de tak gehalte, moet allemaal ff snel tussen de werkzaamheden door. *out*

koolteer | 19-11-09 | 12:57

Skintor | 19-11-09 | 12:46

Als dat bij jou opkomt, ok.

michzelluf | 19-11-09 | 12:57

Het kan mij niet boeien... Europa is de travestie van politiek bedrijven, wat een farce die hele vereniging
*emigratieformulieren zoekt*

DeRoyVanZuipensteijn | 19-11-09 | 12:57

De EU is een rottend lijk.

K.Ontgat | 19-11-09 | 12:56

Wie ook de nieuwe EU president/voorzitter wordt. hij/zij komt te wonen in een woning die het EI genoemd wordt.
In een ei zit een kuiken! In dit geval zal de bewoner dan in ieder geval een uilskuiken zijn.

Sjeng de helle | 19-11-09 | 12:56

Fleauxe | 19-11-09 | 12:46
Ik moest net ook al kiezen tussen een broodje eten met de lekkere secretaresse of een conversatie aangaan met een lelijke bostrol.
Twee van zulke keuzes op één dag kan ik niet aan.

Superior Bastard | 19-11-09 | 12:55

Chronisch anaal geneukt worden,,, business as usual

Luiten | 19-11-09 | 12:55

Where is my vote?!

ReinierBee | 19-11-09 | 12:55

en ook Van Pruisen gaat er vanuit dat ik niet zelf kan nadenken door mij in Jip & Janneke precies te uit te leggen wat ik van dit onderwerp moet vinden

watzitjenou | 19-11-09 | 12:55

Heeft het salaris van Sophietje misschien iets te maken met haar JA voor Europa?

HeerBommel | 19-11-09 | 12:54

Ik word survivalist.

Nee dus! | 19-11-09 | 12:54

michzelluf | 19-11-09 | 12:38
Je weet toch allang Europa sinds WW2 onder de paraplu van Amerika functioneert?
We zijn gewoon vazalstaten van het imperium VS. Kijk maar naar alle legerbases die de VS in Europa heeft.

En de vraag is of dit erg is. Ik zeg: nee. Bevalt me prima onder die Amerikaanse paraplu. In ieder geval een stuk beter dan onder een Russische of Chinese. Want dat is de realiteit. De rol van Europa is uitgespeeld...

Tenzij we de kettingen van ons afwerpen en een echt blok van de EU maken.

¿Ya tu Sabes? | 19-11-09 | 12:54

Toch zie ik nog een voordeel ......... zijn we eindelijk van JP af. Maar dat is ook het enige voordeel. Elk nadeel hep zijn voordeel

doskabouter | 19-11-09 | 12:54

[quote] Jan-Peter Balkenende has remained at the helm of four successive Dutch governments ... [/quote]
... of which just how many were also succesFULL?

Oh, en die Harry Potter vergelijking wordt straks vanzelfsprekend de reden waarom Harry... JP t gaat verliezen. Wat op kwaliteiten is ie onkreukbaar.

Rebel without a Clue | 19-11-09 | 12:52

Rammstein | 19-11-09 | 12:49
De leeftijd schijnt nogal van belang te zijn.
Geen Patricia P. voor hem, denk ik.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:51

"Nou JP, kom er maar in. Hier is je kantoor, ga zitten. Wil je iets beslissen? O.K. Dat kan daar ben je immers EU-president voor. Dit is je telefoon. Obama zit op speed dial 1.) Angela Merkel - die ken je toch nog wel? - die zit op 2.) Sarkozy - die kleine Fransman, ja die haha - zit op 3.) Op 4.) hebben we Berlusconi - die aardig man met die mooie meisjes waar je zo'n rood hoofd van kreeg, weet je nog? Als je wilt plassen druk dan op 5.) Dan komt iemand je even helpen - ja je bent een grote jongen, ik zal niks zeggen tegen Bos hoor. Hier zijn melk en koekjes en ga maar lekker zitten kleuren. Zit je lekker? Dan doe ik nu de deur opslot. Doei."

Homeostase | 19-11-09 | 12:51

@ Van Pruisen
"de Europese regeringsleiders bepalen... "
En wie heeft die Europese regeringsleiders ook alweer gekozen?
En aan wie leggen die Europese regeringsleiders ook alweer verantwoording af?

Juustum, de bewoners en het (gekozen) parlement. Je praat poep.
Even tussen ons, als expert op dit terrein, als je ergens geen verstand van hebt, probeer dan niet je onkunde te maskeren door een stel populistische kreten te CTRL-C-en en in een stukkie te plakken. Oke?

King of controversy | 19-11-09 | 12:51

@Fleauxe | 19-11-09 | 12:46
Tis niet echt een keuze he...

Canarie | 19-11-09 | 12:51

Fleauxe | 19-11-09 | 12:46
Ik denk dat het wat Europa betreft de PVV zou worden.
Als ik moest kiezen.
Middag trouwens.
;

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:50

Yo Brussel, jullie mogen hem hebben! Wat, sterker nog, ik kom hem brengen! En als ik toch die kant op moet neem ik nog wel wat ruggegraatloze amoebes mee. Sambal bij?

Warhoofd | 19-11-09 | 12:49

Van Pruisen, je bent een verademing. Ben het helemaal met je eens. De EU bewijst wederom het logge ondemocratische geldverslindende orgaan te zijn waar velen voor vreeden. Het is bijna lachwekkend. Ooit zal het genoeg zijn.

doskabouter | 19-11-09 | 12:49

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:47
..... en met wat.

Rammstein | 19-11-09 | 12:49

NWO, kom er maar in.

Muffepeer | 19-11-09 | 12:49

Rammstein | 19-11-09 | 12:46
Of hoe hij het doet.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:47

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:39
Het maakt voor ons burgers niets meer uit wie het wordt.
WIj hebben na het erdoor jassen het Verdrag van Lissabon toch niets meer te zeggen, noch in eigen land, noch in de EU.
Het kiesrecht is nog slechts cosmetisch.

Maar Franse en Duitse Eurocraten, die nu dus de baas zijn over ons allemaal, zullen wel geen Engelse gladprater op een media-intensieve positie willen hebben.
Die kan namelijk zomaar opeens eurokritische geluiden gaan laten horen, als de bevolking van zijn berucht eurosceptische vaderland, weer eens de electorale hakken in het kleed zet.

Merlot | 19-11-09 | 12:47

@Merlot: Maar spreekt 'ie ook Frans? Schijnt een voorwaarde te zijn.

Muxje | 19-11-09 | 12:47

Jan Peter Bilderberg.

Conan de Rabarber | 19-11-09 | 12:46

Wat een schandalige vertoning. En maar roepen over de burgers, en hun belang.
Het enige wat u hiertegen kunt doen is op de SP of PVV stemmen. Simpel.

Fleauxe | 19-11-09 | 12:46

michzelluf | 19-11-09 | 12:38
Ja! Liever vandaag dan morgen. Minder verschillende landen = minder oorlogen.

Skintor | 19-11-09 | 12:46

henriette | 19-11-09 | 12:45
Dan zie je tenminste hoe je genaaid wordt.

Rammstein | 19-11-09 | 12:46

Berlusconi! Die past in het profiel van de EU.

henriette | 19-11-09 | 12:45

pim achtertuin | 19-11-09 | 12:41

de vraag is, heeft de democratie ooit bestaan?

*snel naar ondemocratische vergadering gaat*

pius | 19-11-09 | 12:43

Duidelijk weer een bewijs dat de democratie op zijn einde loopt....... en het nieuwe communisme zijn intrede heeft gemaakt.

pim achtertuin | 19-11-09 | 12:41

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:39

Wouter Forest? Sounds like shit..

pius | 19-11-09 | 12:40

Merlot | 19-11-09 | 12:34
Het is mij om het even, zolang het niet die Engelse Wouter Bos wordt..

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:39

Olive | 19-11-09 | 12:12
Doe dan ook eens zo'n kussusje van Prinses Petra.

Merlot | 19-11-09 | 12:38

We blijven toch wel allemaal rijke stinkerds vergeleken met de rest van de wereld dus waar maken we ons druk om?

Skintor | 19-11-09 | 12:38

Net als op de doemdag van het uiteindelijke "Nederlandse" JA tegen die Uiropeesche Putwet geldt ook voor vandaag de vlaginstruktie halfstok.

De pan-uiropeesche elitaire antidemokratische incestkliek komt weer een stapje dichter bij de verwezenlijking van hun grote ideaal: Het Vierde Rijk.

widtvoet ® | 19-11-09 | 12:37

Het zou zo mooi zijn als Europa als een eenheid kon opereren. Maar dat is een utopie.
De mens blijft immers de mens.
Eenieder let uiteindelijk altijd weer op zijn eigen keukentje.
En dat betekent onze ondergang in de economische en geopolitieke vaart der volkeren.
Oh here, waarom is de mens toch zo kleindenkend?

*Geen antwoord op de vraag verlangt overigens*

pius | 19-11-09 | 12:37

ach joh die EU president stelt geen flikker voor!

Die kerel mag niets verzinnen/doen/beslissen en is een marionet.

Alsof Obama straks JeePee of Rompuy gaat bellen ten tijde van crisis... Hij zal gewoon nog het vaste lijstje afgaan: Brown, Sarkozy, Merkel, Berlusconi etc.

Ook vind ik het terecht dat je niet mag stemmen.. Als we dat gaan doen dan krijg je allerlei henkies die president willen worden.

Nee hoor, benoem die sukkel maar lekker, laat hem lekker de EU vertegenwoordigen bij de top, op de golfbaan etc.

MPdeH2 | 19-11-09 | 12:37

Stel dat Balkenende het wordt..... kunnen we dat Europa wel aandoen? De met afstand slechtste mp ooit wordt dan de met afstand slechtste president van Europa. Moeten wij van GS, Europa niet redden van het naderend onheil, dat Jan-Peter-Balkenende heet?

Karel Kruizenruiker | 19-11-09 | 12:35

Kruiddamp | 19-11-09 | 12:31
Ja en ik kan terplekke de ontschminkte Dushi volblaffen, als ik zou willen natuurlijk ;-)

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:35

de Bleek | 19-11-09 | 12:33
Ah, ik zat even niet op jouw spoor.
Mijn fout.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:34

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:28
Ik hou het op Junker.
De gedroomde lullenbaantjes-kandidaat voor de dictatoriale Eurocommissarissen met échte macht.
Ga maar na.
- Komt uit klein kutlandje, dus geen electorale aardverschuivingen als er over hem heen gelopen wordt
- Trouw eurocraat
- Iedereen kan zijn naam uitspreken, zelfs de Fransen (Zjuunkèrre; moet kunnen)

Merlot | 19-11-09 | 12:34

In Brussel heeft men vooral erg veel last van 'systeemhaaSt'.

Krachtmeester | 19-11-09 | 12:34

Geldverspilling.

Zo jammer! | 19-11-09 | 12:33

-weggejorist-

patteks | 19-11-09 | 12:33

@Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:22
Ja, dat weet ik wel, maar ik schrijf dat binnen 6 maanden de verkiezingen komen, immers muiterij dreigt vanuit rechts en als Jan"tomaat" M. lont ruikt gaat links ook meedoen.

de Bleek | 19-11-09 | 12:33

Het meest schrijnende aan dit hele gebeuren is dat het woord 'Koehandel' wat van Pruisen gebruikt, niet eens overdreven is.

Het moet allemaal maar over een avondje los gepolst vorkje prikken beslist worden. Zo is de schijnbare favoriet van Rompuy nog niet eens "officieel" gevraagd voor de positie. Men heeft voor aanvang van de avond dus nog niet eens op een rijtje wie nou überhaupt in aanmerking zou komen.

Maar inderdaad, zelfs een incomplete lijst van kanshebbers mag de pret niet drukken op een fijn avondje koehandel in de old boys society.

Redenerik | 19-11-09 | 12:33

Als het de Belg wordt besparen we verhuis- en kilometerkosten en daarmee het milieuk!

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:32

De EU, een tandeloze vergaderclub waar de baantjes op geheel niet-democratische wijze verdeeld worden. Van Rompuy mijn Euro-president? Moehahahahahahahahahahahahahahahahahaha. Opzouten met die onzin. Europa is leuk voor economische samenwerking en het verwijderen van nutteloze grensovergangen. Voor de rest hebben we sociaal, cultureel en politiek bit-ter wei-nig met elkaar gemeen. Een Europese president die namens de EU spreekt, dat moeten we, om JPB te citeren, niet willen. Wij maken op het terrein van de buitenlandse politiek zelf wel onze deals met de USA en andere grootmachten. Das namelijk meer in het belang van de BV Nederland dan het likken naar de Europese grootmachten, waar ze in Belgie zo goed in zijn. Jammer dat bijgoochem Balkie er eerst ook niet zo'n voorstander van was, maar toen het baantje eenmaal in zicht kwam meneer toch ging liegen en draaien. Helaas Jan-Peter, een tactische lobby voor een baantje is nimmer aan Nederland besteed geweest. Zie Lubbers en Kohl. Lekker ook dat Merkel eerst zegt dat ze jou steunt om vervolgens openlijk voor de blauwe maandag premier van Rompuy te kiezen. Als wij een mooie funtie willen, is het vooral zaak om vriendjes te blijven met Washington en Londen.

LJBrinkhorst | 19-11-09 | 12:32

wie is trouwens Aleksander Kwasniewski ? Klinkt als een vroegere KGB-agent. Die weet dan natuurlijk wel heel veel van iedereen.

jan-lul-de-behanger | 19-11-09 | 12:32

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 12:25
Eigenlijk is het allemaal best simpel.
Haal bij de Balk zijn geloof weg.
Doe Guusje geen drank meer.
Laat Wouter zijn stiekume uitstapjes naar club Doma niet meer maken
En voila, het kabinet functioneert niet meer.
Niet dat het dat al deed maar goed.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:32

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:28

Palboomtjes, lekker weertje, mooie stranden, blauwe zee. Heerlijk!

Kruiddamp | 19-11-09 | 12:31

Niet helemaal offtopic: Ik zag bij de V&D t-shirts hangen met opdrukken van Stalin. Ik bedoel, wie gaat daar mee lopen? Kennelijk is het heel slecht gesteld met geschiedenisles op school. Voorspelt weinig goeds voor het stemgedrag van de toekomstige kiezers, mits dat nog mag natuurlijk.

blinde kip | 19-11-09 | 12:30

Van Pruisen, voor die überlol Stalinpica, behaagt het mij, om je hierbij te verheffen tot Grootcommandeur in de Orde van de Nederlandse Druif.
[Van Pruisen met broodmes op beide schouders tikt]
[Traantje wegpinkt]

Merlot | 19-11-09 | 12:30

och, ik zie ut maar zo: Europa is in z'n algemeenheid goed voor NL, want we kunnen lekker ongehinderd exporteren naar een heerlijk grote markt - Zaken zijn zaken. Als we dan vervolgens het volk laten stemmen, dan gaan de grote nummers tellen, en dan heeft NL zeker minder in de melk te brokkelen.. De nieuwe aanwinsten in het oosten leveren miljoenen stemmen... vast niet met onze belangen in het hoofd. Op deze manier zitten we de eerste jaren in ieder geval goed, want het clubje dat hier aanspraak op maakt doet al jaren zaken met elkaar...
my 2 cents.

MalteseKnight | 19-11-09 | 12:30

Het wordt die lelijke, dat staat alvast vast. Gelukkig verlaat ik over 4 weken de Unie, maar blijf ik binnen het Koninkrijk.

Brakke Obama | 19-11-09 | 12:28

is het geen leuk baantje voor Boekestein? Aardige man, behorlijk stuk onbenul dat niet weet wat hij zegt... Lijkt me een ideale kandidaat

jan-lul-de-behanger | 19-11-09 | 12:27

necrosis | 19-11-09 | 12:21
Iemand die zegt "zonder geloof kan je niet functioneren" wordt door "Europa" heel serieus genomen. Dit soort uitlatingen werkt als glijmiddel voor alle Europese gristenen die de rest de Europeanen willen naaien met hún normen en waarden.

Schoorsteenveger | 19-11-09 | 12:25

Right! D66 - ook een clubje van 'De Nederlander bestaat niet". Nee! we zijn allemaal Chinees! D66 - Met hun Sophie i/h Veld. Kijk we hebben een 'Meisje'. Kijk der nou eens leuk door wei dartelen.

D66- zullen we er maar DDR66 van maken!

Kruiddamp | 19-11-09 | 12:25

Waarom heeft Engeland eigenlijk uberhaupt iets te zeggen hierover.. Die zetten zich al jaren af tegen Europa..

Canarie | 19-11-09 | 12:25

Sr. Martinez | 19-11-09 | 12:17
Gaat heen en loopt naar de pomp!

Kardinaal Meier | 19-11-09 | 12:24

Balkenende was het normaal gesproken waarschijnlijk wel geworden (zie hoe gemakkelijk De Hoop Scheffer zijn baantje kreeg) maar NL (Onder) zou dan verkiezingen krijgen en dat komt Boven (term van Merlot) niet goed uit bij de hoge polls voor PVV en bij het huidige stemmen met potlood (stemmachines was natuurlijk veel fijner voor JPB).
Hier kun je nog inzetten:
www.paddypower.com/bet/politics/other-...
Herman Van Rompuy 4/9
Martti Ahtisaari 16/1
Aleksander Kwasniewski 20/1
Vaira Vike-Freiberga 6/1
Guy Verhofstadt 16/1
John Bruton 20/1
Tony Blair 6/1
Paavo Lipponen 16/1
Jose Maria Aznar 22/1
Jean-Claude Juncker 7/1
Felipe Gonzalez 18/1
Tarja Halonen 25/1
Jan Peter Balkenende 8/1
Carl Bildt 18/1
Anders Fogh Rasmussen 25/1
Wolfgang Schussel 14/1
Francois Fillon 20/1
Mary Robinson 25/1

ecologiste | 19-11-09 | 12:24

Geweldig toch,
de dictatuur op zachte slofjes binnen laten sluipen,
maar wel bv een Wilders beschuldigen van NSB fantasieen.

We leven in een zieke wereld,
pervers gewoon, een belediging voor het begrip 'democratie'.

vander F | 19-11-09 | 12:24

@necrosis
Neemt niet weg dat de hoop in mij leeft. Einde braafste jongetje van de klas aub. Ofwel zelf brutaler worden, ofwel een bravere klas dus aub

Rechtsbinnen | 19-11-09 | 12:23

Kunnen we niet een coup plegen ofzeau? Lijkt me kickuh!

gozahtje | 19-11-09 | 12:23

Het ergste is trouwens dat als het volk in opstand komt en Brussel, Straatsburg en Luxemburg in as legt, slecht een klein deel van de EU-vertegenwoordigers gepakt zal worden. De rest heeft nog even snel de aanwezigheidslijst getekend maar zit nu met de secretaresse en/of toyboy te bubbelen in een riante champagne-jacuzzi.

blinde kip | 19-11-09 | 12:23

de Bleek | 19-11-09 | 12:19
In dat geval neemt Maxim het stokje over en krijgen we, als het aan het kabinet kigt, geen nieuwe verkiezingen.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:22

@Rechtsbinnen 12:12
Balk zal het zekers niet worden, Duitsland en Frankrijk (de capo di tutti capi's) hebben meer oog voor Rompuy, gelijk hebben ze.
Balkellende is gewoon een hopeloos gevalletje "mensachtig" die bukt voor alles en iedereen waar hij een paar foto's voor op zijn moeders schoorsteenmantel kan bemachtigen.
En hij kan ontkennen wat hij wil, stiekem droomt hij ervan om gevraagt te worden maar die lol gun ik hem niet.
Iemand die uitspraken doet zoals "zonder geloof kan je niet functioneren" neem ik niet eens serieus.
En volgens mij ben ik niet de enige.

necrosis | 19-11-09 | 12:21

Ik hoop dat Jan Peter Balkenende ooit rekenschap moet afleggen

Uberheertje | 19-11-09 | 12:20

DeBruineSter | 19-11-09 | 12:16
Arend Jan heeft nogmaals de vinger op de zere plek gelegd.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:20

Als onze JP het wordt dat binnen 6 maanden verkiezingen bij ons... en dan?? Geert ? Of komt Jan "Tomaat" smijter weer terug? Of tovert CDA weer een held uit de hoge hoed? Iemand een idee?

de Bleek | 19-11-09 | 12:19

lang leve Europa en Sophie

frotje | 19-11-09 | 12:19

Van. Pruisen, zet. Eens wat minder. Punten, en, comma's. Alsjeblieft.

Jaap Brulaap | 19-11-09 | 12:19

Bill Hicks zei het al: "You are free to do as we tell you. We've got it all figured out for you. Go to bed now. Your government is in control."

Korreltje Zout | 19-11-09 | 12:18

'verbeeldt u niets'
Van Pruisen, u moet nog wel even leren dat een gebiedende wijs geen t meer op het eind heeft. Ook in de u-vorm niet (meer). Verder best ok!

Sr. Martinez | 19-11-09 | 12:17

Nou en. Bea kan ook niet worden weggestemd. Sterker nog; die is ONSCHENDBAAR en bemoeit zich met van alles en nog wat op vele bestuurlijke en politieke terreinen. Zij staat, samen met de rest van de familie, boven de wet! Dit i.t.t. tot de EU-voorzitter (althans formeel). De Oranjes verbrassen al eeuwen miljarden zonder daar verantwoording voor af te hoeven leggen, zitten in geheime overleggen en als iemand uit de school klapt istie de sjaak. Mocht iemand het overigens in zijn hoofd halen het SStaatshoofd te beledigen dan is er de mogelijkheid je gewoon in de bak te flikkeren.
-
Heel leuk om te klagen over de rotzooi op de stoep van je overbuurman, maar zolang je eigen stoepje nog niet eens geveegd is kun je misschien beter daar eens beginnen.
-
Oftewel; boeie! Wat hier in NL gebeurt is nog veel erger.

DeBruineSter | 19-11-09 | 12:16

Alexander de Grote, Julius Caesar, Karel de Grote, Napoleon, Adolf H., Jan Peter Balkenende.

Ergens klinkt dat toch niet helemaal lekker.

kolonel klootoog | 19-11-09 | 12:15

Yet he will always struggle to shake off the comment made by Karel De Gucht, a former Belgian foreign minister, who compared him to Harry Potter.

Innocenti | 19-11-09 | 12:15

All do respect: 'Olive' heeft wel gelijk...

Genialist | 19-11-09 | 12:14

Hoera voor de democratie! Godverdomme zeg.

Nietvoordekat | 19-11-09 | 12:14

Misschien heeft Jan Peter meer kans als hij een snorretje laat staan.

Teun van het Tuinpad | 19-11-09 | 12:14

@Rechtsbinnen | 19-11-09 | 12:12 op een positie waar je hem niet meer weg kunt krijgen door anders te stemmen?

..zapper | 19-11-09 | 12:14

'Europa' is wel zo'n typisch voorbeeld van een groep regenten die zijn macht never nooit meer wil afstaan, en er alles aan doet om zijn macht te behouden/vergroten. We moeten ons beschermen tegen deze gevaarlijke bende.

Korreltje Zout | 19-11-09 | 12:14

Alsof iemand komt opdagen als je wel mag stemmen. Niet zo zeuren!

Genialist | 19-11-09 | 12:13

Man, man, man. Ik heb nog nooit zo gehoopt dat JP aangesteld wordt

Rechtsbinnen | 19-11-09 | 12:12

Pff Van Pruisen, ik kan sommige van uw schrijfsels toch maar moeilijk volgen. Hak, tak, punt, komma.

Olive | 19-11-09 | 12:12

*Zoekt nog steeds naar stemformulier*

blinde kip | 19-11-09 | 12:11

*Zoekt stemformulier en paspoort*

blinde kip | 19-11-09 | 12:11

Leve de nieuwe Zonnekoning!

widtvoet ® | 19-11-09 | 12:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken