Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gansch het internationale zeetransport ligt stil

singaporebootjes.jpg...als de machtige hand van de financiële crisis dat wil. Waar u naar kijkt zijn alle cargoships die voor anker liggen in de Straat van Singapore, een van de meest gebruikte zeepassages van de wereld. Maar ook voor de Belgisch/Nederlandse kust ligt het vol lege supertankers. Groen betekent: Genoeg te vervoeren. Rood betekent: Geen flikker te doen. Via vesselstracker.com en Google Earth krijgen we zo een overzichtelijk kijkje in de huidige stagnatie van containervervoer op zee. Even geduld dus. Die goedkope flatscreen uit China laat nog even op zich wachten. Meer hier en hier. Huidige situatie bij overige wereldhavens na de klik. Er kan nog meer bij! (plaatje: Telegraaf van vandaag) Engeland: engeland477.jpg China: china477.jpg Ook China: ookchina477.jpg België: belgie477.jpg Dubai: dubai477.jpg Turkije: turkije477.jpg Amerika: amerika477.jpg

Reaguursels

Inloggen

lol @ failtopic.

PauperPanda | 21-09-09 | 15:35

www.marinetraffic.com/ais
Gratiesj en voor niets, geen vertraging. in normale en google-earth weergave.

kareltje1 | 21-09-09 | 11:13

Even positief: gelukkig zie ik nog enkele groene stipjes. Even realistisch: zitten waarschijnlijk vol coke. De neuzen moeten toch vol, zeker tijdens een crisis.

0251771 | 21-09-09 | 10:05

Kunnen we van deze overtollige schepen geen vrijbuiterstaat bouwen in internationale wateren? Free-GS-Republic ofzo. Biertjes 50 centjes, haramfallafel en hallalfrikandel om de hoek en elke dag werkelijk foutloos gespelde SN-artikelen. Ideetje voor de aankomende subsidiewaterval denk ik maar zo ...

Abugreip | 20-09-09 | 23:11

@ y0r
Goed zo geef die domme landrotten maar eens een stukje onderwijs.
De meeste kakelen als een kip zonder kop.

Grijze Vos | 20-09-09 | 22:23

@Jelotchka | 20-09-09 | 00:42
"Een mooie Vrijstaat zonder moslims en met lage belastingen, daar hoop ik nog eens terecht te komen"
Brazilië?

Mr Dixit | 20-09-09 | 13:07

Nee stelletje commodity noobs! Alle supertankers liggen compleet vol! Dit is contango! Je koopt een paar maanden geleden enorm goedkope olie (40 usd / barrel), verhandeld daar futures op (bijvoorbeel 100 usd / barrel in December 2010), lekker laten liggen en slapend rijk worden!
Trafugura verdiend nu 10 x de claim van de Probo Coala terug door lekker de olie stil te leggen. Deze crisis is top tijd voor de handelaren.

Wilhelmus Hendrikus | 20-09-09 | 12:19

voor de kust bij scheveningen zie je ook zo 9 a 10 lege schepen liggen
goedkope ligplaatsen tot er werk komt

PieceOfPie | 20-09-09 | 12:18

Nou, ik tel maar een kleine 6 supercargo's op die foto, rest is kleine meuk...

RedFrits | 20-09-09 | 11:04

hmmmm iemand bel geert wilders!
we hebbe eindelijk genoeg transport om al die asielzoekers hier weg te krijge

WeXzy | 20-09-09 | 09:06

Verdorie, en we hebben ons geld al uitgegeven aan de bonussen van de bankiers!

WildPlassert | 20-09-09 | 08:58

DaveAngel EcoWarrior | 20-09-09 | 02:17
Wow, iemand die hele zinnen schrijft in de ochtend.
Maar het klopt wat je schrijft ondanks dat er opgelegde schepen weer gaan varen.

Maaknieuitjoh! | 20-09-09 | 02:43

zwakkelingen,

Dit is gewoon printscreen van zeeslag versie 210.313

dkdb | 20-09-09 | 02:18

Aan het begin van de crisis hebben veel rederijen idd containerschepen uit de vaart genomen en stilgelegd (sommige geladen met alleen maar lege containers die op overschot waren), toen betaalde men voor het vervoer ook geen zeevracht maar alleen de BAF (brandstof).
Nu de internationale handel weer wat aantrekt wordt weer wel zeevracht berekend en zijn veel rederijen overgegaan tot een 'rate restoration program' (de tarieven zonder aantoonbare reden opschroeven tot het vroegere niveau om een hogere opbrengst per container te genereren) + de nodige toeslagen (peak season surcharge, emergency bunker, piracy surcharge etc.). Ondertussen blijven de opgelegde schepen liggen waar ze liggen en wordt er al gesproken over ruimtegebrek op de afgeslankte lijndiensten (met afvaarten van schepen die nog wel gewoon varen). Maw er moet weer grof geld worden betaald voor vervoer over zee (en het wordt bijna elke 14 dagen meer) dat dus helemaal niet zo duur hoeft te zijn, maar als alle rederijen prijsstijgingen doorvoeren valt er niets tegen te doen. De crisis is dus wel echt, gezien de vloot van schepen die stil ligt en de rederijen en vervoerders die over de kop zijn of in financiele problemen raken, maar uiteindelijk wordt de inkoopprijs van veel producten door de stijgende vervoerskosten hoger en zijn de consumenten uiteindelijk weer het lul als dit allemaal wordt doorberekend.

DaveAngel EcoWarrior | 20-09-09 | 02:17

Ik denk dat dit topic informatiever is als je niet kleurenblind bent.

harl | 20-09-09 | 01:50

Frelis Inna | 20-09-09 | 01:02
Do you really think so? Duhh!
Volslagen kudtbericht, zeg maar.
Rectificeren? Gekkie!
Dat je nog reaguurd.

Maaknieuitjoh! | 20-09-09 | 01:08

Brusselmans, dit moet je rectificeren: het slaat nergens op wat je zegt. Laat dit toevallig mijn vakgebied zijn; het is echt totale bullcrap wat je verkondigd.

Frelis Inna | 20-09-09 | 01:02

Tot slot hoorde ik vandaag dat KPN overgenomen gaat worden, maar ik koop toch geen calls.

Jelotchka | 20-09-09 | 00:45

Berserker Nr. 1 | 20-09-09 | 00:20
Daar zeg je wat ja. In Spanje staat nogal wat te koop. Je biedt de helft en je hebt een leuke villa. Ik denk niet dat de Emiraten iets voor jou zijn en zelf zou ik nooit tussen de moslims willen wonen, al ben je daar wel toe gedwongen in dit land.
Die fondsen zijn inderdaad waardeloos, van het dividend zie je sowieso niets terug, het zijn ongelooflijk oplichters de beheerders en het systeem wat erachter zit. Kan ik echt kwaad om worden, die gasten moeten aan de schandpaal.
Beleggen moet je echt zelf doen, als je niet de hersens of de tijd hebt om er wat meer over te leren, dan moet je het gewoon niet doen. Klaar. Die mensen die de subway pakken zijn inderdaad de klos, het is triest.
Zelf heb ik eerst veel verloren voordat ik eens na ging denken over wat ik nu eigenlijk deed, dat was de beste leerschool.
Een mooie Vrijstaat zonder moslims en met lage belastingen, daar hoop ik nog eens terecht te komen. Het doet me pijn hoor, te zien hoe NL er nu voor staat, maar het is niet meer te redden. Alleen de Staatsschuld is al voorbij het punt dat het nog te keren is.

Jelotchka | 20-09-09 | 00:42

*Zeemansgraf opzoeken gaat*

Berserker Nr. 1 | 20-09-09 | 00:28

Jelotchka | 20-09-09 | 00:09
Doe aandelen via Alex. Heb een maand TradeBox van ABN uitgeprobeerd, maar dat is (details zal ik je besparen) een totaal waardeloos kudtsysteem. Na verkoop duurt het een dag of drie voor je eindelijk je geld weer eens terugziet op de account, al kun je in de tussentijd wel handelen. Plaats je een stoploss, kost je dat geld, maar daar kan de helpdesk je dan weer niets over vertellen, en dat ding expireert na een maand. Fuck 'em.

De overzichten zijn wel o.k., maar wil je snel handelen dan is het totaal waardeloos. Heb in die korte tijd 3 of 4x met de servicedesk moeten bellen (vriendelijke mensen, dat wel, maar daar kun je de Noordzee mee dumpen) en da's me allemaal te amateuristisch.

Waarschijnlijk willen ze liever niet dat je zelf je vermogen beheert, maar in één van hun fondsen gaat zitten. Like they know shit.

Goud zie ik niet gelijk zitten (zo angstig ben ik nou ook weer niet, al zou ik wel in zijn voor echte gouden munten, kleine units dus die makkelijk te verhandelen zijn of te ruilen) - denk eerder aan o.g., iets waar je in the mean time ook nog plezier van kunt hebben en dat ook niet wegloopt. Dat hoeft niet persé in NL te zijn.

Berserker Nr. 1 | 20-09-09 | 00:20

Berserker Nr. 1 | 20-09-09 | 00:01
Zo denk ik er precies ook over! Liever wat minder winst dan meer risico. Ik heb dan geen boot verdiend, maar wel een auto en de rest van de winst is voor iemand anders.
340 eruit persen zou inderdaad heel misschien nog net gaan, maar als je dan nog koopt ben je echt knettergek.
Het is toch triest, zit de onnozele particulier die jarenlang hard gewerkt heeft tegenover de adviseur die alleen maar denkt aan zijn eigen bonus en krijgt te horen dat wel wel naar de 400 kunnen en dat aandelen op termijn het meeste opleveren.
Mensen hebben niets geleerd van de vorige bubble. Mijn zus ook hoor, vraagt of ze nu niet moet kopen, moet voor alle zekerheid toch nog maar eens met dr praten.

Jelotchka | 20-09-09 | 00:18

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 23:54
Voor die sfeer loop ik wel eens bij mijn bank binnen. Ik durf het bijna niet te zeggen,maar dat is Fortis. Die verliezen nu geld aan mijn hypotheek. Het personeel weet niets, maar dan ook helemaal niets van aandelen en ook niet van simpele bankzaken. Gelukkig heeft dat vrouwtje achter de balie een fantastische inkijk.
Mijn aandelen heb ik daar uiteraard niet staan. Binck vind ik prima, alles met internet vind ik prachtig. Zo'n Logica wil ik wel oppikken bij een euro hoor, heb ik dan weer wel vertrouwen in.
Maar die banken met kantoren enzo vind ik echt niet meer kunnen. Een bank kun je met 7 man runnen las ik laatst, het gaat binnen 5 jaar gebeuren. Rabo heeft altijd een grote bek omdat ze geen steun hebben gekregen, maar ik geloof niet dat ze geen pijn hebben en straks kunnen ook al die kantoortjes dicht.
Ja, als de economie echt weer aantrekt, dan had crude bij deze dollar boven de 90 moeten staan. Denk trouwens dat het een bubbel is hoor, de macht van de OPEC is natuurlijk groot. Kan gewoon niet anders dan dat het kunstmatig is.
Goud, dat moet je eigenlijk hebben voor de lange termijn. Olie is er te veel.

Jelotchka | 20-09-09 | 00:09

delta12H21 | 19-09-09 | 23:17
Ja, klopt!
Was pas op de boulevard, had ik nog nooit zo gezien, er ligt zat, en weet je waarom? Alle 5 de ankerplaatsen bij Rotterdam liggen vol.
Je kan bijna naar Engeland lopen zonder natte voeten.
Maar wat denk je van de echte grote containerboten die normaal voor de stad komen, allemaal 304 meter, de Puelche,de Pucon van CSAV? Die zijn alletwee opgelegd, al maanden.

Maaknieuitjoh! | 20-09-09 | 00:03

Jelotchka | 19-09-09 | 23:48
Er zijn er die zelfs 40 niet uitsluiten. Time for a reshuffle. Nu lijkt me 40 erg laag, maar niet totaal ondenkbaar. Ik hou m'n paarden even - gemiste winsten vind ik minder een probleem dat reëel geleden verlies of jaren moeten wachten op herstel. (Never lose money, WB)

Stel je voor dat de AEX naar 340 zou gaan, wat op zichzelf al een mirakel zou zijn, dan nog is de stijging maar een procent of 8 (nu 313). Ies niet zo boeiuh.

Berserker Nr. 1 | 20-09-09 | 00:01

@ weetnie | 19-09-09 | 17:59
Oooh vandaaaar.... juist. Goud en zilver,.... juist.

Marcus Porcius Cato | 20-09-09 | 00:01

Jelotchka | 19-09-09 | 23:41
Ik heb al die tijd de koersontwikkeling van Olie in de gaten gehouden, een mastodont. Beweegt nauwelijks en dat zegt mij heel wat meer dan de praatjes van om het even welke glazen-bol-kijkerT.

Ws ga ik hetzelfde doen en weer geleidelijk inkopen als de boel ineen klapt. In dat opzicht zou dan ING geen slechte keuze zijn, denk ik, omdat men die bank koste wat het kost overeind zal willen houden. As it is geef ik er nog een 5 euro voor. Eigenlijk haat ik banken, dus is er een leuk alternatief, koop ik dat. Heb trouwens wel redelijk goed verdiend aan ING (veel meer op TT) en denk dat dit op termijn een wonderlijke ironie zal blijken.

Ik weet uit eigen ervaring hoe het er bij uitgeverijen aan toe gaat. Die lopen altijd in alle opzichten achter en weten vaak nauwelijks wat ze moeten doen. Bij Elsevier weet men bijvoorbeeld niet dat 'that there's an invention they call the internet'. Bij Wolters Kluwer is het nauwelijks anders.
Buitengewoon veel incompetent personeel ook, tot op de hoogste niveaus. Daar ga ik voor m'n verdriet nog niet in zitten.

Je zou er voor de grap en met een smoes eens binnen moeten lopen om de sfeer van totaal onbenul op te snuiven.

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 23:54

Oke, met die AEX 150 overdrijf ik een beetje, maak er 180 van.

Jelotchka | 19-09-09 | 23:48

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 23:21
Ja, het is triest gesteld met die zogenaamde goeroes/adviseurs of wat dan ook.
Kunnen ook altijd alleen maar kopen, kopen, kopen. Puts kopen doen ze nooit, verkoopadviezen geven ook zelden. Adviseren gewoon te kopen wat ze zelf op de plank hebben liggen. Het is hilarisch. Als die gasten beginnen te kopen dan ga ik verkopen en andersom. Ik moet nog lachen als ik aan het commentaar van CoJoNes over een Corne van Zeijl denk. Wat een joker, maar hij krijgt er dik voor betaald.
Ik doe niet echt aan daytrading, heel soms gok ik eens wat, meestal verkeerd. Agn is het enige fonds waar ik op dit moment nog long in zit, al realiseer ik me dat die de dans niet zullen ontspringen. Kan ik ze dus goedkoop bijkopen. 200 of zelfs 150 sluit ik ook niet uit, ik lach me kapot als het op de borden staat. Vooral omdat Wouter dan nat gaat. Bij een kleine double dip zijn we er zo. ING 3,75 en dan pak ik ze wel weer op.
Ik kan er uren over doorgaan, Shell staat op 20 euro, maar ze verdienen niet genoeg om het dividend uit te blijven keren. Staan fondsen genoteerd die in 10 jaar tijd misschien 12% dividend hebben uitgekeerd aan de aandeelhouders. Hebben ze nooit van Buffet gehoord ofzo? Zelfs de basis ontbreekt; winst maken en dividend uitkeren, of anders snel groeien. Elsevier koop ik nog niet als het op de 4 staat.

Jelotchka | 19-09-09 | 23:41

tja de situatie is als volgt.
schepen die meer dan 19 dagen stilliggen worden als opgelegd aangemerkt, dan is er nog een onderscheid tussen warme en koude opleggen.
wat niet vergeten moet worden is dat schepen die geen AIS aan hebben staan ook niet op deze sites staan. er zijn wereldwijd een behoorlijk aantal schepen die verlaten worden door zowel eigenaren als bemanning die zie je zowieso hier niet op terug. In turkije zijn dat er ongeveer 25.
mbt de scheeps cv, daar zit in het oude systeem dat men nog onder de 50.000 euro kon participeren het voordeel al in de fiscaliteit dus de feitelijke opbrengst maakt dan niet meer uit.
Bijstorten in een CV wil niet zeggen dat het uiteindelijk goed gaat maar waarom doen mensen participeren in een CV of ander beleggingsproduct omdat met denkt simpel zijn geld te vermenigvuldigen.
In de scheepvaart gaat het nog jaren duren voor het aantrekt, maar dat heeft zijn weerslag op de gehele markt, er worden geen schepen besteld etc etc.

mir | 19-09-09 | 23:37

Belachelijk dat er nog steeds wordt geleurd met scheeps CV's. Recent moesten eigenaren van scheeps CV's al bijstorten om te voorkomen dat een grote vervoerder failliet ging. Hoezo geld verdienen met een CV. Het is een grote beerput waar je geld in stopt wat je nooit meer terugziet. Tjsa gouden bergen, wie vindt ze nog?

koffieboer | 19-09-09 | 23:29

Vandaag aardig interview met Hennie van der Most in de VK-bijlage. Een echte ondernemerT en een typische geen-gelul-man. Moest er erg om lachen. Veel van wat hij zegt kan ik zo onderschrijven.

Intellectueel geen hoogvlieger (wat in een progressief land altijd een pré is - heel wonderlijk, want het een sluit het ander uit), maar wel built for the kill. Ik heb wel waardering voor dit soort mensen.

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 23:26

"Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the subway."

Warren Buffett.

Zo denk ik over analisten en ander werkschuw tuig, vrijwel altijd in loondienst. Als je wat weet, hou je het voor je en koop je of verkoop je. De simpele vraag aan al die mensen is: Waarom ben jij geen miljonair? Enfin, dan weet je genoeg. De volgende simpele vraag is altijd 'Cui bono?'. Daar is vaak ook snel een antwoord op te vinden, doorgaans nogal voor de hand liggend.

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 23:21

Jullie komen zeker nooit van je luie reet af. Hebben jullie de kust voor Scheveningen wel is gezien? (in het echt afgelopen maanden, niet vessel tracker etc) tig van die tankers die hogere olie prijzen liggen af te wachten voor ze binnen varen. En schepen die geen drol te doen hebben. Zo ver speelt het allemaal niet hoor daar hoef je niet voor naar Singapore.

AF/KLM en Martinair die hebben de meesten vracht kisten ook geparkeerd in die woestijn.. Geen werk... Dus kom nou niet met Singapore aan want het staat hier vrijwel allemaal om de hoek.

delta12H21 | 19-09-09 | 23:17

Jelotchka | 19-09-09 | 22:45
Denk dat er veel mensen vuistdiep in 'the denial' zitten. Alle goeroes hebben alleen maar belang bij handel, of dat nou winst of verlies betekent.
Je hoeft alleen maar te kijken naar de krankzinnige verhouding euro-dollar om te beseffen dat er iets completely wrong is. Alsof de EU-zone er beter aan toe is dan de USA. Daar had men in elk geval nog het lef om wat banken om te laten donderen. Trekken aan een dood paard, daar is men in Europa goed in, vooral in NL.
Komt de simpele rekensom bij dat van 200-300 een winst van 50% betekende, zeer snel gemaakt, terwijl de move van 300-400 niet alleen veel langer zal duren, maar ook minder oplevert (33%), in alle opzichten.

De koersen zijn vooral gestegen omdat tegenvallers minder tegenvielen (enkele uitzondering daargelaten). Dat lijkt mij geen basis voor de toekomst, to put it mildly. In feite komt er nog een regen van faillissementen onze kant uit en dat zal het sentiment zeer snel keren. Terug naar 200 sluit ik niet uit.

Ik ken niemand die nog koopt, op z'n best wat mensen die zeer argwanend het verloop volgen. Ik geloof er gewoon niet in. Dit 'herstel' is in feite erg cosmetisch geweest. Ik heb er dik van geprofiteerd, maar kan ook zonder moeite wachten. Enige leut ga ik, op bescheiden basis, waarschijnlijk nog wel beleven aan de intraday-handel. Ik heb daar tijd voor, heb je dat niet, dan moet je gewoon je winsten nemen.

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 23:09

we moeten dringend beginnen met het uitdiepen van de westerschelde

likmegaties | 19-09-09 | 22:56

Merlot | 19-09-09 | 22:46
Ik ken mensen die geld gingen storten na de aardbevingen in Iran een paar jaar geleden.
Het wordt pas leuk als die olieprijs weer onder de 60 duikt bij deze dollarstand, dan komen die leuke palmtree projectjes nooit of en donderen er zo een paar van die fancy hotels in elkaar. Ik lach me kapot als dat gebeurt.

Jelotchka | 19-09-09 | 22:51

Vette crisis voor die arme Pirates of the Arabian, dus ook!
Moeten we geen 555 nummer voor ze openen?

Merlot | 19-09-09 | 22:46

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 22:23
282 zou mooi zijn. Iedereen heeft het erover, maar hij komt maar niet.
Beursje in een vrijwel rechte lijn gestegen, hop, + 60%. Op basis waarvan? Bedrijven gaan in Q3 echt niet veel verdienen ofzo, overheden gaan de geldkraantjes dicht draaien. Bouwproductie bijvoorbeeld nog steeds down en niet gering hoor.
De werkloosheid stijgt, dus iedereen gaat minder uitgeven, zelf AH gaat het voelen.
Dat zegt wat. En dan zijn er nog een paar externe factoren die een risico vormen; Iran, tacohoest, ING FAIL, aanslagje. Daar houd ik nog niet eens rekening mee als ik zeg dat 282 gewooon realistisch is.
En dat is mooi, want dan kunnen we weer goedkoop bijkopen zodra de verkopers nieuwe verkopers aan gaan trekken, want dat is nog niet gebeurd. Een klein beetje paniek.
Ik heb op bijna al mijn aandelen alvast calls geschreven, want dat het nog verder gaat stijgen geloof ik gewoon niet. Puts schrijven heb ik al een tijd niet gedaan, en er moet heel wat gebeuren wil ik nat gaan op wat ik nog heb staan. Genoeg cash ook.
Ken jij iemand die nu nog koopt dan? Ik niet, iedereen waar ik vertrouwen in heb zit ofwel short of met geschreven calls.
Je timing lijkt me perfect, zal me niets verbazen als we woensdag al meer weten.

Jelotchka | 19-09-09 | 22:45

seven | 19-09-09 | 21:00
Ik vrees ook dat die pica's meer vertellen over de werkelijke stand van de recessie dan de koersontwikkeling op de diverse beurzen.
Vermoed dat we binnen een maand weer onder de 300-280 zullen zitten. As a result van dat voorgevoel heb ik alles gecashed.

*Inmiddels wel zeewaardig jacht kopen kan na bull*

Berserker Nr. 1 | 19-09-09 | 22:23

K.jongerensponsor | 19-09-09 | 20:02
"even parkeren" ?

Local fisherman Ah Wat, 42, who for more than 20 years has made a living fishing for prawns from his home in Sungai Rengit, says: 'Before, there was nothing out there - just sea. Then the big ships just suddenly came one day, and every day there are more of them.

'Some of them stay for a few weeks and then go away. But most of them just stay. You used to look Christmas from here straight over to Indonesia and see nothing but a few passing boats. Now you can no longer see the horizon.'
www.dailymail.co.uk/home/moslive/artic...

seven | 19-09-09 | 21:00

Weer een journalist die niet buiten komt dit wat u hier zit is de praktijk al deze schepen kunnen niet binnen gaats liggen dat zou de boel verstoppen.
tuurlijk is de handel terug gelopen maar dit wat u hier ziet is niet nieuw.
En 2 gloednieuwe containerschepen het is goedkoper gewoon even parkeren dan half vol te laten varen.
Fabel maker aanklagen stemmingmakerij.

K.jongerensponsor | 19-09-09 | 20:02

Cartograven weer bezig geweest zo te zien? Dus de crisis valt wel mee, als mensen tijd hebben en geld kunnen verdienen aan dit soort kiekjes.

BeunDeHaas | 19-09-09 | 19:25

Moet je eens in de Efteling kijken, nog veel erger. Die bootjes varen alleen maar rondjes en lossen de ene bejaarde voor de andere... Das pas inefficient.

Den Snoode Dronkaert | 19-09-09 | 19:24

Graaiende babyboomers en nog wat ouder die de toekomst kapot geleend hebben zijn de schuld van de economische malaise. En natuurlijk graaiende bankiers ook, maar die zitten doorgaans in dezelfde leeftijdsgroep.

Jongeren, let op u saeck: Laat je hierover niets wijsmaken en trap niet in linkschkretologie als intergenerationele solidariteit - of wat voor solidariteit dan ook. Solidariteit bestaat niet, het is altijd ieder voor zich, is nooit anders geweest.

Hoebahop | 19-09-09 | 19:21

... omdat Leens machtige arm dat wil!

sjaakdeslinksesul | 19-09-09 | 19:21

Ik hoop dat gans vrachtaanbiedend Nederland dit ziet.
Want een hoestje van de economie en je betaald weer "congestietoeslag" bij de hh naaizakken eh eh... verladers

hoffrevisited | 19-09-09 | 19:04

Slomo | 19-09-09 | 17:12

Ideaal om de nog te ontwikkelen mexicaanse griep 2.0/3.0/4.0 te ontlopen...

Bevolkingsinkrimping is langzaam begonnen door de elite.

michzelluf | 19-09-09 | 18:45

Marcus Porcius Cato | 19-09-09 | 16:14

AEX is net als de rest nieuwe opgeklopte lucht door de FED om extra geld te creëren om o.a. pensioenfondsen/banken boven water te houden.

Wanneer de rente laag is, is rentenieren onaantrekkelijk, terwijl we juist moeten sparen!!!

Kortom, we gaan nog steeds keihard naar de klote alleen pompen we er nog wat bubbels tegenaan.

Het is wachten op de valuta-crisis.

michzelluf | 19-09-09 | 18:42

Maaknieuitjoh! | 19-09-09 | 18:25
Ben blij dat het weer aantrekt! Bedankt Havenman! Je moet er toch niet aan denken dat al dat dure spul stilligt. En dat er amper handel is. Ongelofelijk dat je dit nu ook al op Google Earth kunt bekijken.

Cees Oosterom | 19-09-09 | 18:38

@Meneer de koekepeer | 19-09-09 | 17:10
Goeie. Ik zocht er al naar, maar kon het niet terugvinden. Ik zoek nog stoffige non-msm berichtgeving van vorig jaar over de Baltic dry index die 90% kelderde.

Frank Culemborg | 19-09-09 | 18:26

Wat een gelul, het trekt juist weer aan.
Ik werk in de Rotterdamse haven, de Mississippihaven heeft ook al weer vol gelegen, aan de ertskade liggen schepen, die Duitsers hebben toch weer een keer kolen nodig toch?
De containerhavens zijn nog nooit leeg geweest, de schepen hadden minder deklading, dat wel.
Als je nu kijkt ligt er zat voor de kust (ik heb AIS) maar de rivier is ook vanwege de proefsluiting van de Maeslandkering.
De havens in de Verenigde Staten, New York , San Francisco, Houston,die zijn redelijk leeg te noemen, kan ook dat het AIS van de schepen simpelweg niet aan staat.
Er zijn zat grote schepen opgelegd maar dit stukje slaat kant noch wal.

Maaknieuitjoh! | 19-09-09 | 18:25

Jaja, brusselmans is gewoon slim bezig. Jullie dalijk je aandelen dumpen, prijs omlaag, kan hij ze lekker goedkoop overnemen. Want zo slecht gaat het niet met die zeevaart... is tenslotte goedkoop eh...

Sparky79 | 19-09-09 | 18:25

@ Avalon | 19-09-09 | 17:01
Nee, ik dacht abortusschepen, al die geyle MILFen man!

caPOWNED | 19-09-09 | 18:23

volgens mij spant Brusselmans samen met Francisco. even op 2525 kijken

SheriffSharif | 19-09-09 | 18:11

Op dit moment is de Maeslantkering dicht voor een test. Dat verklaard enige stilliggende schepen bij Rotterdam. Maar er liggen daar ook een stuk of 20 permanent stil voor Scheveningen.

brulaap | 19-09-09 | 18:11

Leuke quote over de beurs in relatie tot de economie;
"So in other words, the market is dead. As if the exchanges closed up shop.
And if it's dead, with a few computers gaming one another on sub-millisecond response times, then do these prices mean anything at all?
No, they do not.
There is no stock market. These are no longer investments. The entire thing is fictive, like a game show. It's for show, for the evening news, so someone can point to a chart and make mouth-motions and vocalizations like they did when the market still existed. So they can pretend things did not actually fall off a cliff a year ago next month."

dagrunge | 19-09-09 | 18:08

Fuck, heb net 35 duizend euro belegd in zeeschepen. Nou ja dan maar in de teakbomen.

k-schaaf | 19-09-09 | 18:08

ach zo halen ze misschien de doelstelling om de co2 emissie terug te brengen,

weetnie | 19-09-09 | 18:04


Nou, en de AEX doet het prima, hoe kan dat dan ?

Marcus Porcius Cato | 19-09-09 | 16:14

gek he...... dat lijkt zo omdat de goud en zilver handel daarin meegenomen wordt, als je die er vanaf trekt komen ze waarschijnlijk niet eens aan de 150 punten,

ze zijn allemaal hun geld in goud aan het omzetten omdat geld dalijk niets meer waard is en ze over kunnen gaan stappen op een systeem met een munt voor de hele wereld.

weetnie | 19-09-09 | 17:59

Bij Hoek van Holland liggen er toch ook een zootje voor anker?

ramses snaptnie | 19-09-09 | 17:54

@flunkert:
Ben ik heel erg benieuwd naar welke transportsector jij heb gekeken.
Scheepvaart (binnenvaart zeker) zit daar niet bij.
Wel leuk strand foto-tjes maken in singapore, staan alleen maar schepen op de foto. BIZAR!

Baaz | 19-09-09 | 17:52

Ah, vandaar. Laatst op het naakstrand van Scheveningen vond ik al dat er zoveel schepen op zee waren die de hele dag niet van hun plek afkwamen.

Mark van Leeuwen | 19-09-09 | 17:47

Kunnen ze niet feur de kust van Somalie gaan liggen?

william7055 | 19-09-09 | 17:46

beetje onzin artikel weer.
Als je de werkelijke statistieken bekijkt dan blijkt de activiteit in de transportsector juist weer een beetje te groeien in de laatste 2 maanden.

flunkerT | 19-09-09 | 17:43

misschien kan zo'n lege boot volgedouwd worden met Rex, Saban, en ga zo maar door. En voor de kust van Singapore voor anker te er geen geluid meer uitkomt...
Maar dat mag je natuurlijk niet hardop zeggen.

Ayaan Sorry | 19-09-09 | 17:41

Ook in 2007, toen de economie nog op volle toeren draaiden, lag de anchorage van Singapore vol met schepen. Veel al te bunkeren (brandstof innemen), bemanningswisselingen of zoals nu vaker: te wachten op orders. Zo vreemd is het dus niet.
Singapore ligt nu eenmaal centraal in Asie om te wachten op lading. En zoals al eerder werd gemeld: Rood betekent dat het schip ten anker ligt of gemeerd in een haven aan de kade. Groen is een varend schip, hoeft nog niet eens lading te bevatten (kan ook in ballast rond tuffen).

SnAdEr-J | 19-09-09 | 17:40

Osdorpertje | 19-09-09 | 17:26
Eerst even bij Harry Mens kijken welke de beste zijn... moehahahah!

Jelotchka | 19-09-09 | 17:27

Dus zo weten de piraten welk schip ze moeten hebben en waar het is !!!!!!!!!!!!!!

noobie | 19-09-09 | 17:23

Poe hee.
Wel veel boten die niks liggen te doen.
Laat Geert Wilders dit maar niet horen.

snapal | 19-09-09 | 17:22

@Bisschop Gijsen | 19-09-09 | 16:48
Ik kon je volgen tot en met punt 4. Daarna werd het geraaskal. Je moet de scheiding niet leggen tussen jong en oud, maar liever tussen {doorhalen} egoïstische {/doorhalen} idealistische linkschmensen en realistische rechtsmensen.

Chiant | 19-09-09 | 17:18

Nog steeds woningnood in Amsterdam? Prop het IJ maar vol met die boten en bouw het om tot appartementen. Goedkoop, dus geen smoesjes meer voor Krakers.

Mauguio | 19-09-09 | 17:18

Ow ja, dit is oud nieuws, vandaar dat ik off topic reageer.

Jelotchka | 19-09-09 | 17:17

Die Baran moet nog 19 miljoen dokken aan justitie, toch logisch dat ie op de vlucht is.
Daar zou GS meer aandacht aan moeten besteden, ja, nog meer. Laat Rutger nou eens een paar Turkjes vragen hoe ze echt denken over die crimineel die blanke vrouwen met geweld achter het raam dwong.
Het is gewoon een schande dat moslims de prostitutie beheersen en Christelijke, blanke vrouwen op een schandalige manier misbruikt worden. Er is sinds de rooftochten van het Ottomaanse Rijk nog niets veranderd.
Al die walgelijk saaie, oppervlakkige filmpjes, ik heb er genoeg van. Ik eis nu onderzoek naar de de sociale status van gewelddadige, islamitische pooiers.
En dan aan Femke presenteren bij ontvangst van die fles wijn.

Jelotchka | 19-09-09 | 17:16

En dit boeit mij omdat...?
Ach wat maakt het ook uit.
Deze dame gaat vanavond aan de zuip!
Woehoew!!

GeflipteVlaflap | 19-09-09 | 17:13

Las die schepen aan elkaar vast en bouw een stad op zee.

Slomo | 19-09-09 | 17:12

Hier een uitstekend en verhelderend artikel over de 'Ghost Ships' in Singapore, 1 van de weinige vandaag de dag die de waarheid nog vertelt.

www.dailymail.co.uk/home/moslive/artic...

Zei daar iemand 'Cash for Clunker Ships' ?

Meneer de koekepeer | 19-09-09 | 17:10

hmm, het is misschien weekend?

TR0LL | 19-09-09 | 17:10

Offtopic: Krijgt dat GigaPica nog een update, of blijft het een doodgeboren kindje?

pendajo | 19-09-09 | 17:08

De vijfendertig landen met de grootste vloten in beheer beschikken gezamenlijk over maar liefst 34.822 beautjens, althans, op 1/1/2007.
Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Koopvaardij
Dus die paar boten die hier en daar voor een kust liggen te wachten, who cares.

JosVerbeek | 19-09-09 | 17:06

Zolang daar de schepen nog stil liggen, is er van herstel geen enkele sprake.

De huur van zo'n schip is overigens met 90% gedaalt, vandaag de kost kost het nog maar een kleine 5500Dollar op zo'n schip per dag te huren, terwijl het in de booming tijden 50000dollar was.

Is dus een leuk bedrijfs uitje, of gewoon zelf zo'n schip huren en cruisen maar naar de Carribien. (of hoe je dat ook schrijft)

Meneer de koekepeer | 19-09-09 | 17:02

Iemand enig idee hoe groot de internationale handelsvloot is? Dat zijn volgens mij nog wel wat meer beautjens dan op die pica's te zien zijn.

JosVerbeek | 19-09-09 | 17:02

Maar gelukkig is onze virtuele regering positief over de toekomst.

Zo jammer! | 19-09-09 | 17:01

@caPOWNED | 19-09-09 | 16:51: jij denkt dat het de Gay Pride is?

Rest In Privacy | 19-09-09 | 17:01

oh dit zegt niks.
Is natuurlijk maar een fractie van alle schepen die momenteel op zee zijn.
Alle lege bootjes verzamelen zich uiteraard bij de havens ...

next

flame_me | 19-09-09 | 16:59

-weggejorist-

Drs.. Gelul | 19-09-09 | 16:52

*fap fap fap*

caPOWNED | 19-09-09 | 16:51

Victor Spoormaker in NRC:
1) Door het betalen van de rente op de staatsschuld is in de jaren tachtig en negentig meer dan 200 miljard euro verbrand (na inflatie-correctie meer dan 300 miljard).

2) De jaarlijkse rentebetalingen (tussen de 10,8 en 14,1 miljard euro per jaar in de jaren negentig) gingen ten koste van onderwijsuitgaven

3) Tegelijkertijd is er meer dan 200 miljard euro aan aardgasbaten doorheen gejast, waarvan slechts 15 procent naar infrastructuur ging, en pakweg een kwart naar sociale zekerheid (uitkeringen) en veiligheid en bestuur (ambtenaren).

4) Deze belachelijke geldverbranding is gestart door het kabinet Den Uyl (1973-1977) en volbracht door het kabinet Van Agt/Wiegel (1977-1981); de kabinetten Lubbers (1983-1994) hadden één decennium nodig om de rijksfinancien weer onder controle te krijgen.

5) En nu, terwijl de oudjes ons zonder vragen hebben laten betalen voor hun leningen voor hun weelderige verzorgingsstaat die jongeren systematisch benadeelt, en terwijl ze geen cent hebben gespaard voor de echt grote problemen die we al jaren zien aankomen – zoals het betalen van de vergrijzing en het beperken van de opwarming van de aarde, eisen ze op luide toon extra bijdragen van ons om de AOW betaalbaar te houden, tekorten in de pensioenfondsen te dichten en luxe vroegpensioen-regelingen in ieder geval voor hen te laten gelden. Bij vraagtekens over deze gang van zaken beginnen ze luid te schreeuwen: ‘intergenerationele solidariteit

Bisschop Gijsen | 19-09-09 | 16:48

@Ik weet het beter | 19-09-09 | 16:37
Ja! Die bemanning daar maar van het uitzicht genieten, kan echt niet!

Opgepit | 19-09-09 | 16:46

De hele wereld werkt zich het schompes om de crisis te overleven. Banken strooien weer als vanouds met bonussen om de markt verder te verzieken en de schippertjes liggen intussen maar niets te doen. Schandalig! Ga werken!

Ik weet het beter | 19-09-09 | 16:37

idd klopt geen kut van. Die schepen voor al die havens in West Afrika liggen allemaal bomvol vracht te wachten omdat de havens te klein zijn. Wat nou recessie

Paulkruger | 19-09-09 | 16:34

Arme arme piraten, hoe moeten die nu weer hun zuur verdiende centjes bij elkaar kapen?
Koenders, doe er wat aan!

Jackanders | 19-09-09 | 16:32

-weggejorist-

MrSchepje | 19-09-09 | 16:29

@ Opgepit | 19-09-09 | 16:27

Benoem je hem tot kapitein, en dan zelf eerste stuurman ofzo.

Nlz® | 19-09-09 | 16:29

En ook de kaart van vesseltracker.com klopt niet. Want ik kan nergens de Afrika haven vinden in Amsterdam op die kaart. Terwijl die echt links naast de Amerika haven ligt. Check maar op googlemaps.

y0r | 19-09-09 | 16:28

Als je wil weten hoe het met de economie gaat kun je beter die schepen in de peiling houden dan de aandelenkoersen. Op de effectenbeurzen mogen beleggers en speculanten klaarblijkelijk nog even hun vermogen afgeven voordat de AEX crasht op 150.

dawg | 19-09-09 | 16:28

@ Nlz® | 19-09-09 | 16:26
Dat zal m'n action-man nooit waarderen

Opgepit | 19-09-09 | 16:27

@ Opgepit | 19-09-09 | 16:24

Je kunt altijd nog met een rubberbootje de badkuip in springen.

Nlz® | 19-09-09 | 16:26

Zit ik dan met m'n opleiding Maritiem Officier...

Opgepit | 19-09-09 | 16:24

LoL. Klopt helemaal niets van je verhaal Brusselmans.
Wat je ziet is normale gang van zaken in de zee vaart. Dagelijks liggen er vele schepen voor anker tot dat ze naar binnenmogen. Dit heeft vaak te maken omdat een betreffende steiger (jetty) nog niet beschikbaar is. Of omdat de lading nog niet gereed is om in te geladen te worden. Over de kleuren : Rood staat voor tanker en groen voor bulkschip. Als je op www.marinetraffic.com/ais/ kijkt kan je zien welke vessels in movement zijn. Pijltjes = onderweg. vierkantje = voor anker of aan jetty. En de site www.aislive.com/ kan nog meer schepen + info zien maar daar moet je dik voor betalen.

y0r | 19-09-09 | 16:23

@ -Nickname- | 19-09-09 | 16:21.
Laden en lossen, midden op zee zeker? Dat doen alleen drugtraffickers.

Crusher | 19-09-09 | 16:22

Hey Brusselmans, klopt geen reedt van je "Groen betekent: Genoeg te vervoeren. Rood betekent: Geen flikker te doen." want dit is wat er in de FAQ staat.

"What do the green, red and white symbols mean on Google Earth ?
Green - Ship is moving
Red - Ship is not moving
White - Course and movement status is not yet clear, because we have received very little information from the ship."
En een schip dat (uit)geladen wordt... ja hoor, dat ligt ook stil.

Nlz® | 19-09-09 | 16:22

doen allemaal wachten op bericht van het hoofdkantoor, in 1x de markt overspoelen is niet goed, daar dalen de prijzen van.

photto | 19-09-09 | 16:21

Cruiseboten die even stil liggen staan er ook op!!, ik neem dan dus aan dat schepen die aan het laden lossen zijn er ook op staan??

-Nickname- | 19-09-09 | 16:21

Psst bootje kopen?

panadol | 19-09-09 | 16:19

Minder cargo = minder containers = minder vrachtwagens = sneller op je werk! Voorlopig lekker niets aan doen. De economie trekt toch wel aan, en misschien kunnen we er een stuk of wat laten afzinken om kunstmatige koraalriffen de kans te geven. Nog goed voor de diertjes ook! Marianne Thieme, kom er maar in!

Okki_82 | 19-09-09 | 16:18

Naar de oud ijzerhandelaar varen die dingen!

Zie dat in Rotterdam 'De Eendracht' ook meegeteld wordt, wat toch niet echt een vrachtschip is.
www.delifrans.nl/images/stories/eendra...

Nlz® | 19-09-09 | 16:17

Post dan ook ff Rotjeknor GS!

Spijkertje | 19-09-09 | 16:16

Jee!!! Botenparade alle liefhebbers daarnaartoe

Emotion | 19-09-09 | 16:16

Hmmm, mijn aandelen DHT Maritime stijgen toch aardig de laatste week, toch maar even een stoplossje er onder zetten dan.

Crusher | 19-09-09 | 16:15

Onlangs in Luanda, Angola geweest. Daar liggen ook 100den schepen te wachten om te lossen ZEER indrukwekkend gezicht savonds. Ps, deze schepen hebben heus wel bemanning hoor! zo`n filipino kost niet zoveel

Paulkruger | 19-09-09 | 16:15

Leuk voor piraten, weten ze tenminste waar ze moeten zijn!

NBoerke | 19-09-09 | 16:14

Nou, en de AEX doet het prima, hoe kan dat dan ?

Marcus Porcius Cato | 19-09-09 | 16:14

gans? ben jij de echte Brusselmans?

Bluebook | 19-09-09 | 16:13

Meteen allemaal verkopen?

N1ckname | 19-09-09 | 16:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken