Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Darwin sloopt de Galapagoseilanden

Darwinvink.jpgDe Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland, maar hij heeft er wel degelijk enkele weken doorgebracht. Er is zelfs een plaatselijke vink naar de bioloog vernoemd. Ecuador presenteert de eilanden vanwege het Darwinjaar als een soort evolutiepretpark voor toeristen, en daar zijn de plaatselijke Gristenen allesbehalve blij mee. "Geheime agenda evolutionisten op Galapagos" kopt het Reformatorisch Dagblad. Wat die geheime agenda is, komt niet helemaal uit de verf, maar de insinuaties zijn duidelijk: de bevolking is aan de drank en de drugs geraakt, men draagt onzedelijke kleding, steeds meer mensen hebben tatoeages en piercings, met tot gevolg dat iedereen er maar op los neukt. En dat komt allemaal door de "missiedrang van evolutionisten". Zo is het project dat de plaatselijke bevolking betrekt bij het natuurbeheer in werkelijkheid een "smoes om het evolutionisme met name op de openbare scholen te propageren en het bestaan van God te loochenen." Blijkbaar is het ernstiger dat de schaapjes van de Gristenkudde aan het twijfelen worden gebracht, dan dat de plaatselijke natuur naar de gallemiezen gaat. Geloven = prio's stellen.

Reaguursels

Inloggen

Stroopdoos | 08-05-09 | 14:55

Ik heb niet de indruk dat je het begrijpt, maar best zo, I rest my case...

robby dale | 08-05-09 | 15:49

Gelovigen zijn erg schattig, soms.

Oualter | 08-05-09 | 15:39

robby dale | 08-05-09 | 14:50
Zoek je eigen reactie daarover nog eens op, jij geeft dit namelijk aan in een reactie hierboven. Verder wens ik jou een goede gezondheid en veel suc6.

Stroopdoos | 08-05-09 | 14:55

Stroopdoos | 08-05-09 | 12:35

ik heb je vraag niet respectloos genoemd. In antwoord op een aantal reacties op mijn stelling staat je naam ook, daaraan is mijn reactie weer gericht (verwarrend?). Ik begrijp niet wat je wil bereiken met de vergelijking tussen materie en geloof.

robby dale | 08-05-09 | 14:50

robby dale | 08-05-09 | 11:43
Je noemt mijn vraag respectloos. Waarom?
Geloof is geen materie of is dat het wel?

Stroopdoos | 08-05-09 | 12:35

Stroopdoos | 08-05-09 | 11:27
als je met discussie bedoelt of geloof gelijk staat aan materie, ben ik inderdaad snel klaar. Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in eigen staart bijten". Of denk je dat al de miljoenen gelovigen niet van deze wereld zijn?
Ik denk dat de bijbel zeker toegevoegde waarde heeft, zonder af te geven op mensen die dat anders zien.
Kennelijk voel je je aangesproken als ik het over niet respectvolle reacties heb, zonder man en paard te noemen.
Veel suc6 met jouw levensboek.

robby dale | 08-05-09 | 11:43

robby dale | 08-05-09 | 01:12
Laat ook maar, ik zie dat u liever in uw eigen staart bijt dan echt een discussie kunt voeren, logisch aangezien geloof geen materie kan zijn en daarom niet met, de op polariteit gebaseerde taal, kan worden omschreven. Hemel en hel zijn uiteindelijk ouderwetse omschrijvingen van de polariteit en het ontstaan daarvan.
U leest een sprookjesboek, ik lees het leven.

Stroopdoos | 08-05-09 | 11:27

robby dale | 08-05-09 | 01:12
Wat zegt u? Respectloos? *mond open van verbazing valt*
Hier nogmaals mijn respectvolle vraag: Staat geloof gelijk aan materie?

Stroopdoos | 08-05-09 | 11:22

robby dale | 08-05-09 | 10:28
Ik heb ook geen enkele moeite met jouw persoonlijke invulling, maar je trekt het zelf in het abstracte ("Niemand dwingt iemand tot een bepaalde gedachte en al zeker niet tot angst"). Je kunt toch niet ontkennen dat het christelijke geloof de bijbel inzet als een machtsmiddel om de kudde in bedwang te houden? 'Richtlijnen', ga dat maar eens uitleggen aan iemand die in een gerefomeerde gemeenschap verklaart atheïstisch of homoseksueel te zijn. Of aan mensen in mijn katholieke omgeving, die seksuele vrijheid nog steeds als zondig beschouwen. Een redenering die het gevolg is van pure indoctrinatie.

Dus ja, natuurlijk gaat het om menselijke interpretatie. Een geschrift zelf is onschadelijk. Sterker nog, ik heb een deel van de bijbel gelezen en ik kan de verhalen best waarderen, zolang je ze als fictie beschouwt of als persoonlijke morele waarden.

Tenslotte, 'vergeving' is een mooi concept, en het klinkt een stuk vriendelijker dan mijn 'oog om oog' gedachten. Maar de tegenpartij is niet altijd geïnteresseerd in vergeving. Voorbeeld: een meervoudig veroordeelde crimineel. Jij kunt hem vergeven vanuit de 'ieder mens is goed' gedachte, maar daar heeft hij geen boodschap aan, waardoor onherroepelijk iemand het slachtoffer wordt van zulke verheven gedachten. In normale, alledaagse situaties onder normale, redelijke mensen ga ik ook uit van de NT gedachte. Immers, ik ben de beroerdste niet.

harry pikkel | 08-05-09 | 10:57

harry pikkel | 08-05-09 | 09:44

jouw keuze Harry, maar ik pleit voor respect voor andere keuzes. Ik weet niet waar jij het aanpraten van schuldgevoel vandaal haalt, maar dat ervaar ik in ieder geval niet, volgens mij zijn het richtlijnen. Het zijn de menselijke interpretaties die soms verrassende wendingen geven aan het geschrift en niet zo als het woord bedoeld is.
Gelukkig maar dat niet iedereen het "oog om oog" concept hanteert. Vergeving is in vele gevallen een veel betere optie.

robby dale | 08-05-09 | 10:28

Oeps srry... heb de slaap nog niet uit op mijn vrije dag... mijn bijdrage staat in het verkeerde topic... Mod... verwijderen is een optie!?

TuuT | 08-05-09 | 10:09

En als je als gewone Nederlander bijv. je bolide -zonder AA op de nummerplaat- in een willekeurige stad als Apeldoorn te dicht bij een oude en reeds gedeeltelijk gedemonteerde stadsbus probeert te parkeren, dan ben je een terrorist.

TuuT | 08-05-09 | 10:07

@MarinusCopy

Het idee van een eerste versie is dat het nog niet wordt uitgebracht, in tegenstelling tot een eerste druk bijv.

Het idee hierachter is ook dat als jij niet in dienst was van de publisher en of anderen die het boek gelezen hebben in het stadium van schrijven je niet het hele boek hebt kunnen lezen in die staat. Mensen die heb boek toendertijd gelezen hebben als "screening" hebben hem verteld stukken als "een zak op mais spawned ratten/muizen" overkomen als gefabriceerd en onzinnig.

Vet dat jij toendertijd een test lezer voor darwin was, deze mensen hebben hun screenings namelijk vast gelegd maar iedereen is zo gecharmeerd van Darwin als DE uitleg voor anti-religie, wat o zo hip is vandaag de dag (wederom ben zelf geen gelovige, maar net zoals het onmogelijk is om te bewijzen dat god bestaat, is het ook onmogelijk 100% irrefutable, undebunkable bewijs te geven dat een aap in een mens kan veranderen door de jaren heen. Evolutie binnen soorten is 100.000 keer bewezen en feit, maar van soort naar soort is altijd een theorie geweest, net zoals geloof een theorie is.

Buhmbarsetic | 08-05-09 | 09:55

robby dale | 08-05-09 | 01:12
"Bekijk eens een uitzending van Planet Earth en bedenk dan eens of dat allemaal tot stand is gekomen door evolutie"
Waarom zou dat minder voorstelbaar zijn dan door goddelijke tussenkomst?

"Niemand dwingt iemand tot een bepaalde gedachte en al zeker niet tot angst."
Dat is nu precies wat het christendom wel gedaan heeft en nog steeds doet. Schuldgevoel aanpraten, verboden opleggen, bijvoorbeeld op sexueel gebied. Beschouw het christenbashen daarom maar als het vereffenen van een openstaande rekening. En nu men weer met een revival bezig is, zal de reactie daar ook naar zijn.

"Het evangelie heeft het doel dat je als mens ooit een bepaalde status krijgt. "ooit bereik je als mens de status waarbij je je naaste lief hebt zoals jezelf".

Ik zie niet in waarom er een monotheistische, dogmatische religie nodig is om mensen die blijde boodschap te brengen. Humanisme volstaat. Bovendien is het in sommige gevallen ook nog een misleidende boodschap, want tegenover intolerante naasten prefereer ik 'oog om oog' boven de andere wang.

harry pikkel | 08-05-09 | 09:44

PokPok | 07-05-09 | 23:29
hahahahahaha! Ontzettende pannekoek. Lees je eens in. Pascal's Wager (het gokje van Pascal). Faalt verschrikkelijk. Je impliceert dat er maar 1 god is, terwijl er tienduizenden mogeijkheden zijn, allemaal waarschijnlijk bloedje pissig als jij in een andere gelooft. 2. Je impliceert dat geloof een keuze is, die je zelf kan maken. 3. Je impliceert dat jouw god zo suf is dattie niet zou doorzien dat je gelooft om later straf te ontlopen. 4. Je impliceert dat door niet te geloven, je na je dood daarom in de problemen komt. enz enz enz.

Als jij zo'n makkelijk voor de gek te houden, jaloerse, wraakzuchtige en niet te vergeten onwaarschijnlijke entitieit wenst te aanbidden, ben je sowieso niet helemaal goed snik.

Achterdocht | 08-05-09 | 09:22

Jemig GS, hebben jullie echt geen beter nieuws. Iets over rellende linksmensen ofzo? Het bashen van gristenen begint een beetje blablajekkiediejek te worden....

MacSchwanz | 08-05-09 | 09:00

Goh, wat zou Balkenende hier nu van denken? Hij is tenslotte de baas.

taxus | 08-05-09 | 08:06

hfakker | 08-05-09 | 01:15

Een Christen weet niet wat achterhaald is. Was het maar waar! We zitten nog steeds met het cda en de cu in de regering. Miljoenen subsidie gaat naar relioten clubjes. Nee, we zijn nog lang niet klaar.

Canis Spurcus | 08-05-09 | 01:51

PokPok | 07-05-09 | 23:29

Jij hebt zo te zien geen kansberekening gehad op school.

Canis Spurcus | 08-05-09 | 01:47

Leuk en aardig dit allemaal maar als je gewoon logisch na kan denken en uitgaat van wetenschappelijk aantoonbare feiten en niet van duizende jaren oude verhalen en mythes die veranderen van verteller op verteller dan kom je toch wel tot de conclusie dat die darwin gewoon een punt had, zijn tijd ver vooruit was en toch echt een revolutionair was --> de 1e man die in die tijd voor zichzelf durfde te denken.

ode aan darwin en het geloof in de logica.

durfteleven | 08-05-09 | 01:42

Cortes | 07-05-09 | 21:10
nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_ke...
"De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting."

hfakker | 08-05-09 | 01:27

Als gristen, zo'n echte, heb ik heerlijk genoten van de Galapagos anno domino 2008, vooral ook de Pongo Bar was vermakelijk. Naats duiken met Haaien en die verianten op de Galapagos Finch bekijken
-
Ach dat ge-gristenbash hier, 't is zo achterhaald. Zóóóó 2008

hfakker | 08-05-09 | 01:15

Stroopdoos | 07-05-09 | 18:51
necrosis | 07-05-09 | 18:54
RoyalFlusher | 07-05-09 | 19:26
MarinusCopy | 07-05-09 | 19:35
Wel heel typerende en veelal respectloze reacties (websenior uitgezonderd). Prima als je niet gelooft buiten je Darwintheorie. Bekijk eens een uitzending van Planet Earth en bedenk dan eens of dat allemaal tot stand is gekomen door evolutie, misschien gedeeltelijk, maar zeker niet alles. En je bent zeker geen Christenhond als je ontdekt dat er in de Bijbel (geschiedenis) ook wrede verhalen staan. Het is wel heel erg makkelijk om dat op die manier af te serveren.
En als je in de hel gelooft, geloof je ook in de hemel: jij hebt de keuze!
Niemand dwingt iemand tot een bepaalde gedachte en al zeker niet tot angst.
Het evangelie heeft het doel dat je als mens ooit een bepaalde status krijgt. "ooit bereik je als mens de status waarbij je je naaste lief hebt zoals jezelf".
Vrede

robby dale | 08-05-09 | 01:12

tenenkrommend zwart-wit denken....

Luiten | 08-05-09 | 00:30

(...) mag ik aannemen dat de gristenen nu eindelijk eens een keertje mogen inzien dat we wel degelijk van apen afstammen (Nietvoordekat, 15:58).

Pffff! Hoort iets van klok en klepel, verwijt iets als pot aan ketel! Denkt wetenschappelijk onderlegd te zijn! Filosoof! Je lijkt Immanuel Kant wel!

citroenlimoen | 07-05-09 | 23:56

1. god bestaat niet, jij gelooft in god ---> niks aan 't handje
2. god bestaat niet, jij gelooft niet in god ---> niks aan 't handje
3. god bestaat wel, jij gelooft in god --> niks aan 't handje
4. god bestaat wel, jij gelooft niet in god --> have fun met je bbq in de hel...
kan je beter wel in god geloven, zit je altijd goed... simpele logica is zo heerlijk

PokPok | 07-05-09 | 23:29

hier krijg ik de vliegende vinken vlektyfus van.

timmer1 | 07-05-09 | 22:29

Mag een christen eigenlijk wel liegen? Volgens mij niet. En is dit dan niet het ultieme bewijs dat een christen zelf ook niet in zijn religie gelooft? Als God zou bestaan zou die christen immers hard gestraft worden voor zijn liegen. Tenzij Jezus dat soort zonden natuurlijk overneemt.... had die religie daar niet iets mee te maken..?
Mmmmmm.... Nee, toch wel een heel scherpe filosofie dat christendom. Geen speld tussen te krijgen.

Je-Zus Redde | 07-05-09 | 22:03

Ik stoor me enorm aan de term 'evolutiedenken' in dat enge artikel.
Grefo's, brr.

moesh | 07-05-09 | 21:58

@robby dale
U heeft helemaal gelijk, het zijn allemaal pavlov-reacties van de reaguurders, mensen die heilig geloven in hun eigen profeten als darwin en dawkins. Overigens, zelf ben ik helemaal niet tegen darwin of de evolutietheorie.

websenior | 07-05-09 | 21:48

Cortes | 07-05-09 | 21:10
Helder en duidelijk, Chapeau!

Stroopdoos | 07-05-09 | 21:47

Cortes | 07-05-09 | 21:10
Goed verhaal, +1

Ja, dat de scheiding van kerk en staat hier nog maar een wensdenken is, was al langer duidelijk. Maar dat de overheid actief meewerkt aan islamisering, dat schokt me toch wel even. Bedankt!

Nietvoordekat | 07-05-09 | 21:16

Jezus Pwns Darwin! :-)

Critical Distance | 07-05-09 | 21:09

Trouwens: vuureiland zuigt. Alleen maar lava (Vinnik)

Geil Kippetje | 07-05-09 | 21:08

galapagos eilanden niet bekend? we werden er tijdens de biologie lessen mee doodgegooid.

roeispaan | 07-05-09 | 21:03

@ Brinkster | 07-05-09 | 20:20

Pcies! Wat ik ook al eerder constateerde. In kortere zin, dat wel.

Stockton zal wel een LOI-cursus hebben gevolgd. Tis nl wel errug knullig.

Geil Kippetje | 07-05-09 | 20:59

Nietvoordekat | 07-05-09 | 20:28
"verteld krijgen" in enkelvaudt dus.

Nietvoordekat | 07-05-09 | 20:33

necrosis | 07-05-09 | 19:04
Preaust necrosis!

Stroopdoos | 07-05-09 | 20:30

d1rk | 07-05-09 | 16:27
Zie jij het verschil niet tussen een hele kudde mensen die een verhaaltje verteld krijgen en dat dan geloven, en een relatief kleine groep specialisten die op basis van onderzoek een neutrale en weloverwogen conclusie doet? Je gaat me niet vertellen dat jullie gelovigen echt onderzocht hebben dat god bestaat, en dat alle aanwijzingen in die richting wijzen. Dat gaat er zelfs bij jou niet in, mag ik hopen.

Nietvoordekat | 07-05-09 | 20:28

oh leuk word gs weer is gespammed door die exstreem gelovige, laat ze vooral niet vertellen dat ze juist ervoor uit worden gelachen..

far0re | 07-05-09 | 20:24

Gelovige mensen die waailappen zijn. Ook niets nieuws.

Tetrahydrocannabinol | 07-05-09 | 20:23

"De Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland, maar hij heeft er wel degelijk enkele weken doorgebracht." .....?
Pardon? Volgens mij hebben juist de Galapagoseilanden een erg bekende link met Darwin, en is juist Vuurland minder bekend. Maar goed, mijn biologielessen waren vast anders....

Brinkster | 07-05-09 | 20:20

Toerisme op de Galapagoseilanden sloopt de eilanden. Ja, is de schuld van Darwin, maar dat kon die man toen ook nog niet weten.

amyhuiswijn | 07-05-09 | 19:38

robby dale | 07-05-09 | 18:23

Ik ben het grootste gedeelte van mijn leven gristenhond geweest. Ik denk dat ik wel weet waarover ik lul. Ik betwijfel echter ten zeerste of jij de bijbel ooit gelezen hebt. Die fijne God van Liefde van jou vond het bijvoorbeeld geen enkel probleem om babytjes aanstukken te laten hakken door zijn rabiate volgelingen omdat hun ouders zogenaamd kindertjes offerden aan hun goden. Ik ga persoonlijk liever met alle goede mensen naar de hel dan met die kudtgod van je eeuwig op een wolk te moeten zitten.

MarinusCopy | 07-05-09 | 19:35

robby dale | 07-05-09 | 18:23
Over angst gesproken, het is de religie die daarmee regeert.
"Als het het ware Pad niet bewandelt kom je in de hel", of soortgelijke kreten.
En als je het 'goed' doet krijg je een beloning en kom je in de hemel.
Flikker toch op met dat soort flauwekul.

RoyalFlusher | 07-05-09 | 19:26

PokPok | 07-05-09 | 18:37
Ik heb geen boekjes nodig om mijn desinteresse in mijn eigen geloof te bevestigen. Als god bestaat (een kleine kans maar toch) dan is het vrij duidelijk dat het geval geen interesse heeft in de mensheid. Alleen de dommen denken dat.

MarinusCopy | 07-05-09 | 19:25

@Stroopdoos 18:51
Ware poëzie!
Hulde en blijf kont schoppen.
*kraakt tripeltje en drinkt op gezondheid van Stroopdoos*

necrosis | 07-05-09 | 19:04

@IN JE MIK | 07-05-09 | 18:44
Speak for yourself !

Hobbykip | 07-05-09 | 18:55

@robby dale 18:23
En wie neemt belangrijke beslissingen dan wél, jouw ingebeelde "meester", of die zeikerTs van CDA/ CU/ SGP/ de fam. Phelps/ etc.?
Er is maar één meester en dat is Krachtmeester, de meester van het geschreven woord!
Ga jij maar lekker "little house on the prairie" kijken dan kijk ik wel naar "last house on the left", we kunnen prima naast elkaar bestaan maar bemoei je nooit met mijn leven, dat is een privé aangelegenheid.
Als ik jouw god niet als waarheid accepteer, heb jij dat te accepteren, of je het nu leuk vindt of niet.
Doe geen moeite om mij te bekeren want dergelijk gedrag wordt ook niet op prijs gesteldt in huize necrosis.
*gaat rokend toetsenbord blussen*

necrosis | 07-05-09 | 18:54

Dit gaat niet over geloof,Die gerelicapten willen gewoon hun gelijk halen.
En vooral de rest van de wereld laten buigen voor hun godje.
Maar diezelfde god van hen heeft ook vrije wil uitgevonden dus ze moeten niet lopen zieken tegen de rest van de wereld.
Iedereen mag geloven wat die wil en moet anderen gewoon respecteren voor hun geloof.

Beëlzebul | 07-05-09 | 18:53

robby dale | 07-05-09 | 18:23
Misschien omdat geloof geen materie is?
Stroopdoos

Stroopdoos | 07-05-09 | 18:51

Bovendien woonde er bij de laatste telling in 1980 maar 3550 inwoners...

Santaclawz | 07-05-09 | 18:45

Fleauxe | 07-05-09 | 18:41
Kijkt boos naar Fleauxe. Mode mag nooit verloren gaan....

Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:45

-weggejorist-

IN JE MIK | 07-05-09 | 18:44

@tipo | 07-05-09 | 18:29: Een beter bewijs van evolutie is niet denkbaar, zou je denken.

Fleauxe | 07-05-09 | 18:41

Ik raad "Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn" van Geisler en Turek aan... voor iedereen die ballen genoeg heeft om eerst te lezen en na te denken... al gok ik dat het voor sommigen iets te hoog gegrepen is... en nee, ben geen gggristenhond...

PokPok | 07-05-09 | 18:37

@robby dale 18:23
Hoi Jan Peter!

tipo | 07-05-09 | 18:35

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:30
Eet smakelijk en begraaf de botten.... Is weer een leuke vindplaats over 50 jaar.

Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:33

O.K op naar de galapagos dus.....
Het sodom en gomora feest wil ik niet graag missen.

Of is dat niet de ranzige versie van thunderdome?

Schipperbitter | 07-05-09 | 18:30

Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:27
*maakt buiging en verlaat de draad teneinde de zojuist gevangen wolharige mammoet aan het spit te rijgen*

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:30

@Fleauxe 18:20
*even met de homo's meedoet*
Die bikinisetjes van die blanke meisjes passen helemaal niet bij elkaar. Zie je dat?
.
Maar ja, de hetero's beslissen uiteindelijk toch en die gaan waarschijnlijk die slordige witte meisjes stuktrekken, waardoor de wereld - evolutietechnisch gezien - steeds minder modebewust wordt.

tipo | 07-05-09 | 18:29

Je eigen naam niet kunnen schrijven; -1

Fleauxe | 07-05-09 | 18:29

@robby dale | 07-05-09 | 18:23:
Bullshit.
Fleuaxe

Fleauxe | 07-05-09 | 18:28

Dankzij Fleauxe en JosVerbeek heb ik mijn portie schateren vandaag weer gehaald.

Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:27

@Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:23: Het is ook verwarrend allemaal. Google earth, picassa, search. Je moet er maar opkomen. Tip: www.rsgbshop.org/acatalog/Dum_Intr.jpg...
-
@JosVerbeek | 07-05-09 | 18:24: Twee keer per dagen voeren en goed insmeren. Verder niets aan doen.

Fleauxe | 07-05-09 | 18:27

Fleauxe | 07-05-09 | 18:20
Kewl. Die galapagosvinken evolueren werkelijk alle kanten op. Als je het goed aanpakt (let je op E2?) hoef je inderdaad geen ruk te doen.

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:24

Soms dank ik God op m'n blote knieen dat belangrijke beslissingen niet worden genomen door mensen met het gemiddelde niveau van deze reaguurders. Vaak beneden peil! Wat me wel opvalt is dat er altijd tegen het geloof wordt aangeschopt, zonder dat men zich verdiept in de materie. Eerst weten waarover je praat voordat je ongezouten je mening geeft, maar ja het is wel zo makkelijk op deze manier, het lijkt wel angst!

Robby Dale

robby dale | 07-05-09 | 18:23

Fleauxe | 07-05-09 | 18:20
Haha, ik had de Galapagos opgezocht bij Google Earth en daar krijg je zulke plaatjes niet natuurlijk.

Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:23

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:21
God is dood. Leve God.....

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:23

Onzedelijke kleding, tats, piercings, alles neukt er op los en Darwin Rulez??
Kom op, we gáán!

Merlot | 07-05-09 | 18:22

necrosis | 07-05-09 | 18:18
Vertel dat maar niet (of juist wel) in de plaatselijke haathut :-)
Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:19
Leve de grondwet..

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:21

Is ook echt geen ruk te doen daar, tenzij je van beestjes houd.

Elisabeth2 | 07-05-09 | 18:20

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:16
Als hij het kon zou hij het meteen doen. Maar hij kan het niet, en dat doet pijn, elke dag die God geeft.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:19

Nog even de knuppel in het hoenderhok gooien:
Volgens het Darwin verhaal stamt de mens van de apen af, dit zou o.a. blijken uit ons "staartbeentje" (het laatste botje onderaan de wervelkolom).
Het wordt nog veel erger: de ongeboren menselijke foetus in het beginstadium lijkt nog het meest op dat van een ongeboren varken, incl. staartje!
Eat that, gggristenfacisten!

necrosis | 07-05-09 | 18:18

Don Knieschot | 07-05-09 | 18:08
De ATV heeft ook in de blogosphere zijn intrede gedaan.

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:17

Mensen die zeggen iets te vinden vanuit hun 'diepste overtuiging', zijn meestal de grootste twijfelaars.

tipo | 07-05-09 | 18:17

Heeft minister klink de evolutietheorie al verboden? Het zet immers aan tot zelfstandig nadenken en eigen onderzoek doen, en dat is natuurlijk uit den boze.
*helemaal niet cynisch is*

JosVerbeek | 07-05-09 | 18:16

Hobbykip | 07-05-09 | 18:10
Zou de discussie een stuk vereenvoudigen ja! Het 'je beledigd voelen' wordt steeds meer gebruikt om je gelijk te halen of zelfs om privileges af te dwingen. De gelovige wordt vandaag de dag vanaf de kansel getraind in het zich beledigd voelen.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:14

ha ha, wat een krant. Jaren geleden werkte ik bij KPN en heb ze toen op een beurs een tijdelijk telefoonnummer gegeven, eindigend op "666"...

Boudt | 07-05-09 | 18:12

christenen die zeuren over propaganda..

altijd 't zelfde liedje met die kutmensen.

PauperPanda | 07-05-09 | 18:11

@Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:06
Eigenlijk zou er een soort test ontwikkeld moeten worden (hersenscan of zo iets) om te kunnen zien of mensen wel ECHT gekwetst/beledigd zijn ........ Handig voor in de rechtbank ;)

Hobbykip | 07-05-09 | 18:10

e-mam | 07-05-09 | 18:04
Maar wat is een goed mens? Daar is men het niet altijd over eens. Kunnen jouw voorvaderen over meepraten, zo begrijp ik.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:08

gaat bij GS tegenwoordig de stekker er al om half vier uit?

Don Knieschot | 07-05-09 | 18:08

MarinusCopy | 07-05-09 | 18:02
Ligt er ook aan hoe gemakkelijk die landgenoot zich gekwetst voelt. 'Bewust kwetsen' wordt maar al te snel veroordeeld, maar 'je bewust gekwetst voelen' is minstens zo verwerpelijk. Begint een nationale sport te worden.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:06

tot slot,

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:54
Van mij mag je een bloedhekel hebben aan de islam. Zit er totaal niet mee en voel dan ook geen enkele behoefte om dat bij jou te veranderen. En met mij vele moslims (echt waar).
Als je maar een goed mens bent, denk ik dan.

e-mam | 07-05-09 | 18:04

"Het lijkt mij alleen van fatsoen getuigen wanneer je landgenoten niet kwetst in hun diepste overtuiging."

Ligt er maar net aan hoe fatsoenlijk die overtuiging is natuurlijk.

MarinusCopy | 07-05-09 | 18:02

e-mam | 07-05-09 | 17:59
Ik krijg dus geen antwoord. Ook goed.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 18:02

Het wordt tijd dat het Refblad eens gaat kijken naar sexueel misbruik,drugsgebruik,incest enz in de christelijke gemeenten in Ned. Kijken wie de schuld daarvan krijgt. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk zullen we maar zeggen, anders wel die van de redactie van het Refblad.

zebikboss | 07-05-09 | 18:00

schoorsteenveger,

mijn comment was ook richting die andere marinus, vandaar.
Hij moet helemaal niks. Het lijkt mij alleen van fatsoen getuigen wanneer je landgenoten niet kwetst in hun diepste overtuiging.

Voor de rest kan het me eigenlijk geen f*ck schelen hoor. Gaf gewoon mijn visie daarop. Volgens mijn geloof was de grondlegger van het christendom gewoon een mens. Wel een van de beste, dat dan weer wel.

Ik ga maar weer gauw naar huis om me te laten verrassen met wat mijn meisje voor mij heeft gekookt (yep, bij ons koken de dames:)

e-mam | 07-05-09 | 17:59

Buhmbarsetic | 07-05-09 | 17:53
Wetenschap heeft zelfkritiek en leeft van die zelfkritiek. Wetenschap is voortdurend bezig zichzelf en zijn waarheden ter discussie te stellen.
Religie verzet zich tegen kritiek en heeft de neiging de eigen waarheden tot eeuwige waarheden te verheffen. Het zijn de religieuzen die steeds een tegenstelling forceren en a priori waarheid claimen.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:59

Buhmbarsetic | 07-05-09 | 17:53
"Mr. Darwin dacht dat als je een jute zak op een berg gerst pleurt dat er dan spontaan muizen ontstaan."

Bullshit, de theorie van spontane generatie heeft zeker wel bestaan, maar ik heb de Origin of Species gelezen in de originele versie, en ik ben er niets over tegen gekomen. Ik ben vooral veel tegengekomen wat duidt op een man die geen weet had van het bestaan van genen maar er desondanks eng veel over wist.

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:59

@G-unite 17:48
Goede tekst, alleen voor een "en" hoort geen komma en een guote die begint met aanhalingstekens dient ook afgesloten te worden met aanhalingstekens!
Foei!
*rekent op -edit:zeikerd- *

necrosis | 07-05-09 | 17:58

Gaan we weer: geloof = ..... n'uff said

geloof=moord | 07-05-09 | 17:58

@GS - wel ff de hele waarheid -
Er staan tig artikelen in het Reformatorisch Dagblad over het evolutionisme en het creationisme. Iedereen komt aan het woord. Althans degenen die iets zinnigs daarover te melden hebben. Daar wordt objectief -ja het bestaat in NL nog- over geschreven. Als PowNed-lid en Refdag lezer (hoe bestaat 't zo'n combi zou je haast zeggen) mag een genuanceerder geluid over deze krant zeker een plaats hebben. En ik ben gelukkig niet zo vooringenomen dat ik mij blindstaar op een stel 'mensapen' die in een bunker opgeslagen liggen waar een enkele nauwkeurig geselecteerde wetenschapper 'onderzoek' mag doen. Is dat wetenschap? Daar prikken die hoogopgeleide GSbezoekers ;) echt wel doorheen. Viva la creationisme...

Noorman Erik | 07-05-09 | 17:55

e-mam | 07-05-09 | 17:46
Je loopt weer het christendom af te zeiken. Doet mij niet zoveel want ik ben geen christen.
Over mijn diepgewortelde angst voor de islam heb je voor een deel gelijk denk ik. Niet dat ik doodsbang ben voor moslims of dat ik denk dat alle moslims slecht zijn (of zelfs maar de meeste), maar de islam is een walgelijke religie. Een gevaarlijke religie zelfs. Ik heb genoeg redenen om een afkeer te voelen voor een religie die mij unwertig leben noemt, en waarvan veel volgelingen oproepen tot het doden van mijn soort en dat ook nog regelmatig in praktijk brengen. Mijn islamofobie is niet irrationeel, maar een volkomen natuurlijke, logische en gezonde reactie op de islam.

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:54

Het is zo ontzettend jammer dat anti-gelovigen per definitie denken dat ze uber-machtig slim zijn... Ben niet gelovig maar weet zeker dat religie en wetenschap perfect samen gaan. Natuurlijk zijn er tegenstrijdige dingen, maar voor de uberslimme mensen hier op GS die denken dat evolutie fool-proof is, doe je onderzoek naar de eerdere versie's van "origins of species". Mr. Darwin dacht dat als je een jute zak op een berg gerst pleurt dat er dan spontaan muizen ontstaan. Mensen vonden die theorie en andere wat te ver gaan en hebben dat maar geschrapt. Sukkels evolutietheorie is even krom als religie, doe je onderzoek!

Buhmbarsetic | 07-05-09 | 17:53

darwin was vaak niet fit

watsinneneem | 07-05-09 | 17:53

e-mam | 07-05-09 | 17:46
Het wordt ook wel een beetje irritant als elke poging tot discussie wortdt beantwoord met veronderstellingen omtrent haat- en angstgevoelens van de gesprekspartner. Jij neemt het 'als moslim' op voor de 'Christenbroeder', en ik reageer daar op.
En ik heb het nergens over islam-propaganda. Je haalt reaguursels door elkaar.
Maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. Welk krediet heeft een Christen verdiend als hij een volgeling is van en de oude waarheden aanhangt van een religie die tweeduizend jaar hier lang dominant is geweest? Moet die volgeling bescherming krijgen tegen onwelgevallige waarheden?

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:53

Missiedrang van Evolutionisten?
Klinkt als "pot, ketel en zwart"!
Of hebben die gggristenhonden het alleenrecht op het verkondigen van de "waarheid"?
Zolang reaguurders als jimr mij blijven bestoken met bijbelteksten, blijf ik die evangelisten terugduwen naar waar ze thuis horen, achter hun eigen voordeur of in de kerk.
Maar niet voor MIJN voordeur!
*gaat hark van Tuinpad bv. weer slijpen*

necrosis | 07-05-09 | 17:52

Volgens hem is er sprake van drugsverslaving, alcoholisme en (homo)seksuele uitspattingen onder jongeren, en kampen ouderen met tal van huwelijksproblemen. De oorzaak van dit alles vat Moya in één zin samen: „Waar havens zijn, daar zijn gezins- en familieproblemen.”

*Naar Urk zwaait*

G-unite | 07-05-09 | 17:48

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:25 e n Marinuscopy,

Mijn voorvaderen zijn vermoord in het Noorden van Marokko omdat Katholieke Fransen & Spanjaarden (bij de gratie van de kerk) het nodig vonden die volledig onschuldige dorpen plat te walsen. Mijn oma, (Moge Allah haar genadig zijn) vertelde me persoonlijk wat haar man en vader hebben meegemaakt. Zelfs mijn ouwe pa heeft heel wat verhalen. Ik ga dus zeker geen propaganda voeren voor het christendom en de kerk. Ik zeg alleen dat de Westerse beschaving (met al haar tekortkomingen uiteraard) enorm veel te danken heeft aan deze religie.

Over de islam heb ik niet gepraat. Maar het duidt wel op je diepgewortelde angsten/haat voor de islam wanneer je in elke reactie van een moslim islampropaganda ziet.

ps: ben de laatste die het gaat opnemen voor de wijze waarop de islam vandaag de dag wordt uitgedragen door velen.

e-mam | 07-05-09 | 17:46

Je vraagt je af of sommige redactieleden in het Darwinjaar weleens naar de BBC hebben gekeken. Stockton, mail bovenstaand bericht eens aan David Attenborough , benieuwd of je een schouderklopje krijgt.

de Graaf | 07-05-09 | 17:43

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:39
Waar heb je het over?

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:42

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:25
Dream your dreams, if it's make you feel a better man...

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:39

"De Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland" ?! Volgens mij is het andersom, maar goed.

Geil Kippetje | 07-05-09 | 17:37

tipo | 07-05-09 | 17:32
Volkomen overbodig congres. Net zoiets als dat Islam-congres. Jongens onder elkaar die proberen recht te lullen wat krom is en mekaar gelijk gaan geven dat de rest van de wereld niet deugt of op z'n minst minder deugt.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:37

Deze keer zeg ik niks, ik ben alleen maar

Antitheïst | 07-05-09 | 17:36

Het ging er ook een beetje om dat E-mam eerst het christendom prijst om vervolgens duidelijk te maken dat di ISLAM noooooog veeeeeeeeel beter is. Voor een beetje moslim is werkelijk alles een reclamespot voor de Islam. De realiteit laat zien dat de islam een abjecte ideologie is met een heleboel heel enge trekjes die helemaal past bij de stichter Mohammed (Pies op hem)

(Zoiets moet er achter toch als je, zoals ik, een linkse respectgevert bent?

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:35

"Vandaar dat men voor de eigen gezinnen een speciaal controlesysteem heeft opgezet, waarbij gemeenteleden elkaar nadrukkelijk in de gaten houden, bij de opvoeding van kinderen bijvoorbeeld.''
Klinkt als de Stasi en Gestapo.

Saef | 07-05-09 | 17:34

Mijn hemel, The Origin of Species is gefundeerd op de Galapagos-archipel. Zou het onvergeeflijk willen noemen als ik niet in zo'n milde bui was.

de Graaf | 07-05-09 | 17:33

"De Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland,..."
.
Wat een SpitsNieuws opening. Voor de rest: beetje non-nieuws toch? What's new?

Carlitos | 07-05-09 | 17:28

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:07

Het neuken van kindertjes was ook in vergane tijden meestal taboe. Ja men neukte vroeg, maar het werd als netjes beschouwd om minstens te wachten tot je neukobject in de puberteit was. Christenen hebben een over water lopende goochelende timmerman. Moslims hebben een genocidale etc etc kinderverkrachter.

Typisch geval van jammer joh.

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:25

e-mam | 07-05-09 | 17:13
Waaruit bestaat dan dat crediet? Ze hebben zo hun best gedaan in het verleden dus moeten we ze nu op handen dragen? Geweldig wat ze voor ons gedaan hebben, die Christenen. Leve alle profeten, priesters, martelaren en al die gelovigen die achter de muziek aan liepen.
Ik gooi er maar een citaatje van professor H. M. Kuitert, theoloog, achteraan:
"De rol van de kerk is uitgespeeld. Voor zover zij protestantse kerk is, zou zij verheugd mogen zijn dat zij haar dienst aan de samenleving heeft volbracht. Zij heeft zo veel invloed gehad, dat er in Europa een cultuur is ontstaan die doordrenkt is van Christelijke waarden. Je hoeft er alleen niet langer voor naar de kerk, je hoeft er niet meer voor te geloven. Dat is de onafwendbaarheid van de secularisatie. Maar het is een afloop waarvoor je je waarachtig niet hoeft te schamen."
Nu de Islam nog, en dan kunnen we als mensheid verder de toekomst in.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:25

Het is weer het oude liedje met die reli's.

Ze geloven in een sprookje en alles moet wijken om dat sprookje
bewaarheid te laten worden.

Och wat is het toch makkelijk om te zeggen: dat is zo ingewikkeld
en knap, dat kan alleen een god gemaakt hebben.

Dat scheelt toch weer een hele hoop nadenken als je wil geloven
in dat sprookje.

Alle geloven zijn puur voort gekomen uit angst voor wat er met je
gaat gebeuren na je dood (helemaal niks dus want er is niets)
want stel je voor dat je er dan niet meer bent (ach gutte gut wat erg zeg).

Wat veel erger is dat moeder in de keuken een liedje loopt te zingen
om maar niet te hoeven horen dat haar man zich op zolder vergrijpt
aan de jongste dochter. Als je het niet hoort bestaat het niet en
het is allemaal gods wil per slot van rekening.

Het Zilte Nat | 07-05-09 | 17:21

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:14
Hehe. Nee, het is niet de basis, maar het is wel een reden om dat hele geloof niet serieus te nemen.

harry pikkel | 07-05-09 | 17:20

Als geloof wetenschap zou zijn, zouden we het wel weten noemen en geen geloof.

Tobus | 07-05-09 | 17:18

Merlot | 07-05-09 | 17:07

Marx zei wel degelijk 'Opium VAN het volk'. Lenin vond dat het 'Opium VOOR het volk' was. Subtiel verschil tussen een denker en een doener.

Vladimir Iljitsch Lenin: 'Sozialismus und Religion':
Die Religion ist das Opium für das Volk. Die Religion ist eine Art geistigen Fusels, in dem die Sklaven des Kapitals ihr Menschenantlitz, ihren Anspruch auf ein auch nur halbwegs menschenwürdiges Dasein ersäufen.

K. Marx: 'Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie' (Einleitung):
Das religiöse Elend ist in einem der Ausdruck des wirklichen Elendes und in einem die Protestation gegen das wirkliche Elend. Die Religion ist der Seufzer der bedrängten Kreatur, das Gemüt einer herzlosen Welt, wie sie der Geist geistloser Zustände ist. Sie ist das Opium des Volks.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:15

harry pikkel | 07-05-09 | 17:05
Om seks met een 9-jarige? Het geloof zou vertrippelvoudigd zijn als dat de basis is.

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:14

Een uitstekend artikel van het inhoudelijk diepgravender Reformatorisch Dagblad.
Daar kan GS nog veel van leren.

websenior | 07-05-09 | 17:14

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:04
Nee hoor, maar meer in de sfeer van: give credit where credit is due.

e-mam | 07-05-09 | 17:13

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:07
Je bedoelt redeneringen zoals: "het staat in de bijbel of de koran, dus daarom is het waar"?

harry pikkel | 07-05-09 | 17:12

@Sikkeneur | 07-05-09 | 17:01
Gekopieerd van de Grieken.
Aardig stukje van Marcel Hulspas.

DonQ. | 07-05-09 | 17:11

-weggejorist-

Euthanasiespuit | 07-05-09 | 17:09

Marx had maar in één ding gelijk, en zelfs daar mankeerde nog wat aan.
"Geloof is opium VOOR het volk" meende hij.
Maar is weer hoogzwanger van de suggestie, dat het de perfide kappetelisten en de duivelse clerus zijn die stiekum het geloof aan de edele arbeider opdringen - de welbekende marxistische slachtofferitis.
Nee hoor, de kledderbreinigen der mensheid doen het helemaal zelf.
Geloof is opium VAN het volk.

Merlot | 07-05-09 | 17:07

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:01
Ik word zo ontzettend moe van opvattingen uit een vergane tijdsvlak op te voeren als 'bewijsnummertje'.

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:07

ontwikkelt, au.

harry pikkel | 07-05-09 | 17:06

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:59
Maar daar ontwikkeld zich geen wereldwijde cultus omheen. Of bestaat er al zoiets als de martijnisten, dat heb ik dan gemist.

harry pikkel | 07-05-09 | 17:05

Mooi artikel met vrouwenhaat, homohaat en evolutiehaat. Gelukkig realiseert de beste man dat ze er eigenlijk geen ene flikker aan moeten doen, want alleen God kan dat. Prima toch? Ik snap het hele opstarten van een eigen school en dat controlesysteem dan ook niet.

Den Ouden Wind | 07-05-09 | 17:05

e-mam | 07-05-09 | 16:36
Dus als wij het aan de Christenen te danken hebben dat we zijn wie we zijn moeten wij ook blijven hangen in de eeuwige waarheden van dat Christendom? Dat is de meest conservatieve houding denkbaar. Uiteraard heeft het Christendom voor een groot deel bepaald hoe onze samenleving er nu uitziet, simpelweg omdat het Christendom dominant was en wilde zijn, en alles platwalste waar het niet van gediend was. Het Christendom heeft meer vernietigd dan het behouden heeft, en tussen al datgene wat het Christendom om zeep heeft geholpen zal ook wel heel wat moois en goeds geweest zijn. Maar wat is nu je argument? Dat we eeuwig dankbaar moeten zijn en dat we onze dankbaarheid moeten tonen door stil te gaan staan bij een eeuwige waarheid, een openbaring?

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 17:04

Euthanasiespuit | 07-05-09 | 16:52
Hou eens op met je spuitje in elke reactie. Komt bijna zielig over. Je alterego digitaal 'branden' doe je niet zo!

d1rk | 07-05-09 | 17:00
rechte rug houden, jongen!

e-mam | 07-05-09 | 17:02

refdag.nl... prachtsite voor als je nog eens echt hard wilt lachen om mensen die nog steeds moeite hebben met een heliocentrisch wereldbeeld. Is het geen goed GS-gebruik om serverts met daarop sites waarnaar gelinkt wordt in nieuwsberichten te laten roken?

sjaakdaak | 07-05-09 | 17:01

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:59

Anderen doen het ook dus de heiligste man op aarde (volgens de moslims dus) mag het helemaal? Zoiets?

MarinusCopy | 07-05-09 | 17:01

DonQ. | 07-05-09 | 16:57
Rome gold in die tijd als hoogstaande beschaving...

Sikkeneur | 07-05-09 | 17:01

Ik ben diep teleurgesteld in iedereen Marinus en anderen die mij bashen om wat ik geschreven heb zonder zich ervan bewust te zijn dat ik geen enkele mening neem in mijn berichtjes. Ik deponeer slechts een paar stellingen waar over gediscussieerd kan worden, geinspireerd door te tekst van NietVoorDeKat.

Even voor de goede orde, ik ben zelf geen christen, geloof niet in God en denk dat Darwin het wel bij het rechte eind had.

Veel plezier met het (meer succesvolle) trollen door e-mam!

d1rk | 07-05-09 | 17:00

Haha, de gristenen zijn bang dat hun indoctrinatiecampagne (d.m.v. missionarissen), die honderden jaren redelijk goed heeft gewerkt, nu wordt ondermijnd door evolutionisten, die ze dan weer van missiedrang beschuldigen. Pot. Ketel. Zwart.

Pokkel | 07-05-09 | 16:59

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:56
En hoeveel blanke mannen staken hun pielemuis in een kleuter in een tijd dat de 'seksuele' leeftijd op 16 jaar is gesteld door de Wet?

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:59

Weber was ook erg negatief over de islam, te defaitistisch om ooit de vruchten tot vooruitgang in zich te dragen. Ach.... als Allah het wil.

sjaakdeslinksesul | 07-05-09 | 16:58

"..... dat iedereen er maar op los neukt."
.
waar liggen die eilanden precies?

Tam Tam | 07-05-09 | 16:58

@Merlot
Jezus kreeg gratis van Pilatus een hele landkaart op z'n rug. De huidige methode is wat minder pijnlijk. "Moderne" gristenen zijn daar trouwens niet vies van.
www.tonsoftattoos.com/2006/02/17/relig...

DonQ. | 07-05-09 | 16:57

-weggejorist-

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:56

azijnseikerT | 07-05-09 | 16:47
wanneer je mensen die een andere mening hebben en enkel en alleen daarom de enge ziekte tyfus toewenst, dan verlies je naar mijn nederige mening per direct het recht anderen iets te vertellen over beschaving.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:46
Nee hoor, ben helemaal niet aan het kontlikken. Heb er zelfs lak aan en benoem alles wel hoor. Zoals kindermisbruik in vele kerken door 'heilige' celibate mannen.

e-mam | 07-05-09 | 16:54

Maar ik weet dus niet meer wie:

Iets met dat de "gekwetste" mensen enge kloodtzakken zijn en zo.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:54

@ Sikkeneur | 07-05-09 | 16:50

« Respect hebben is... »

Geen plicht, om maar eens iets te zeggen. Laat de gereformeerde kerk eerst maar eens duidelijk maken waarom ze de wetenschappelijke methode die verantwoordelijk is voor het feit dat ze uberhaupt brood op tafel hebben, laat staan internet en mobiele telefoontjes, niet vertrouwen.

Stelletje mafkezen zijn het. Mijn mening: grondig de vergetelheid in negeren, dat religieuze gebeuren.

Xixulon Gralgrathor | 07-05-09 | 16:53

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:50
Observatie nummer zoveel van mezelf:

De mensen die het hardst om respect bleren zijn toevallig net die mensen die niet snappen hoe je andersdenkenden moet respecteren. Ooit zei iemand het heel mooi:

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:53

hekkesluiter | 07-05-09 | 16:48
LOL!
Maar die tattoos dan?

Merlot | 07-05-09 | 16:52

-weggejorist-

Euthanasiespuit | 07-05-09 | 16:52

Moslims jatten selectief van christenen, christenen jatten selectief van joden en joden jatten selectief van de edomieten en achnaton. Wie zegt dat geloof geen evolutie doormaakt.

sjaakdeslinksesul | 07-05-09 | 16:52

Kruisridders tegen de wetenschap.
Volle kracht achteruit, op naar het verleden.

Merlot | 07-05-09 | 16:50

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:46
-
Da's het punt toch niet.
Ik reageerde op zijn uitspraak die moest suggeren dat je hier niet "mag" uitkomen voor je geloof terwijl de religieuze uitingen van staatswege dagelijks je strot in geramd worden.
En voor de eventuele butthurt relifundies, voordat je een schuimbekkend epistel aan mij gaat richten, nee, ik ben zelf geen atheïst maar kan wel het fatsoen opbrengen anderen niet lastig te vallen met mijn geloof. Probeer ook maar eens.

You On A Gin | 07-05-09 | 16:50

Respect hebben is..... euh?

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:50

Volgens mij zijn die piercings begonnen met Jezus, welke door gristenen spijkers door zijn handen kreeg......
Zijn geboorte was weer het gevolg van het feit dat Maria er vrolijk op los neukte, en in die tijd nog wegkwam met een smoes over een onbevlekte ontvangenis.
Jezus zoop overigens alleen maar wijn, dus dat aan de drank raken hebben ze ook van geen vreemde.

hekkesluiter | 07-05-09 | 16:48

Mooi artikel BTW:
"En christenen klagen er over de missiedrang van evolutionisten die de kerkjeugd in verwarring brengt."
-
Mocht ik nog iets harder & langer gelachen hebben, dan was het busje voor mij met gillende sirenes om de hoek komen sjezen.

You On A Gin | 07-05-09 | 16:47

@e-mam,

Ongezien de tyfus met je kudtreligie. De westerse beschaving is alleen mogelijk geweest door een afbrokkeling van die religieuze invloed. Gaat dat even in uw hoofd prenten.

azijnseikerT | 07-05-09 | 16:47

You On A Gin | 07-05-09 | 16:45
Was Theo gelovig...?

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:46

Ja lach d'er maar om. Die naaqte vinken hebben daar zoveel afgeneuqt dat ze spontaan van kleur veranderden.

DonQ. | 07-05-09 | 16:46

e-mam | 07-05-09 | 16:36
Gatverdamme, moslim: als je zo nodig uitgebreid de kont wil kussen van je "christenbroeders" huur dan een hotelkamer of zo. Hier in het westen hebben we namelijk normen en waarden die dat soort obseen gedrag afkeuren.

Oh en Max Weber was uiteraard ook een reli, dat dan weer wel

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:46

Als moslim neem ik het dan maar even op voor onze christenbroeders daar zij momenteel te veel verstokt zitten in de politiek correcte situatie waarin zij hun religie niet openlijk durven uitdragen.
e-mam | 07-05-09 | 16:36
-
Ja, want als je in Nederland openlijk uitkomt voor je geloof word je neergeknald, half onthoofd en krijg je een mes met een briefje eraan in je flikker.
Oh nee, dat was met iets anders... mijn fout.

You On A Gin | 07-05-09 | 16:45

Ik kan het me wel een beetje voorstellen, vasthouden aan dogma's is wat velen hier ook doen tav allochtonen.

Sikkeneur | 07-05-09 | 16:44

Ik zal de clou wel een beetje missen wat dit met de galapadagadosdinges eilanden heeft te maken. En wat het geloof nou weer hiermee te bemoeien heeft.

Captain Diehard | 07-05-09 | 16:44

O jeej, de gristenen hebben weer een meninkje. Drank, drugs en neuken? Zal dan maar gelijk zeggen dat ik de duivel ben, hebben we dat ook weer gehad.

RedWhiteBlueNeck | 07-05-09 | 16:40

Je hoeft daar maar een missionarishouding aan te nemen, en ze gaan er zo onder liggen.

LibertasSimplex | 07-05-09 | 16:40

-weggejorist-

Euthanasiespuit | 07-05-09 | 16:40

d1rk | 07-05-09 | 16:27
Het gelijkstellen van 'aanwijzingen' die christenen en wetenschappers hebben, slaat natuurlijk nergens op. Onder wetenschappers is er consensus omdat er een logische, en dus controleerbare denkwijze wordt gehanteerd, die ook nog eens onderbouwd wordt met empirisch bewijs of in dit geval bijvoorbeeld de vondst van fossielen. Onder christenen is de consensus puur op aanname gebaseerd. Tenzij jij 'aanwijzingen voor het bestaan van God' hebt die controleerbaar zijn (ben ik wel benieuwd naar). En verder wat Marinus Copy zegt.

harry pikkel | 07-05-09 | 16:40

Reformatorisch Dagblad in de prullenbak ermee...

eM!nence | 07-05-09 | 16:39

-weggejorist-

Euthanasiespuit | 07-05-09 | 16:39

Is toch mooi dat je daar heen kan? Volgens mij zit er wel een beperking op, dus je kan er niet met z'n 10000en tegelijk heen.
Overigens, een missiedrang van evolutionisten? Dat hebben gristenen toch ook? Lekker missionarisje spelen in Afrika?

evoluutsie | 07-05-09 | 16:38

@alle antireliegefanaten,
Max Weber stelt dat de Westerse vooruitgang te danken valt aan de religiositeit van de religieuzen (met name Calvinisten). Hard werken, kennis opdoen en vooral sober leven! Dit was een absolute katalysator voor Westerse welvaart (ethische zijde van economische vooruitgang dmv kolonisering en christianisering van andere volkeren even buiten beschouwing latende). Ook het sociale aspect van deze maatschappij(de rol van de kerk als vrijwilligersinstantie) heeft veel te danken aan de kerk. Kortom; o zonen der christenen, vergeet niet dat de Westerse beschaving niet door u is opgericht, maar door uw voorvaderen die duidelijk vanuit een bepaalde kader handelden.
Als moslim neem ik het dan maar even op voor onze christenbroeders daar zij momenteel te veel verstokt zitten in de politiek correcte situatie waarin zij hun religie niet openlijk durven uitdragen. Wij hebben daar een beetje lak aan:)

e-mam | 07-05-09 | 16:36

d1rk | 07-05-09 | 16:27
Argumentum ad populum = een heleboel mensen geloven dit, dus het moet wel waar zijn.

In feite een drogredenering die in het jaar kruik al door de grieken verworpen werd. Zo gelooft 90% oid van de mensheid dat verkoudheid door kou wordt veroorzaakt, maar dat maakt dat niet meer waar of zo. Het berust gewoon op domheid van mensen die niet snappen dat verkoudheid door microscopische ziektenverwekkers wordt veroorzaakt.

En verder: de meerderheid van de mensheid gelooft niet in jouw god dus zelfs volgens je eigen redenering bestaan je kudtgodje en de aan een boom gespijkerde timmerman Jezus niet.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:36

Zwaar-christenen staan weer eens voor paal. Wat een mongolen zijn dat. Erger nog, ze zijn anti-wetenschap. Net zo raarr als Noord-Koreanen die ondanks alles toch geloven dat hun leider het beste met ze voor heeft.

Korreltje Zout | 07-05-09 | 16:31

"De Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland"

Tjeezis Stockton, dat jij hebt zitten slapen bij de geschiedenis en biologie lessen en nooit naar Discovery en National Geographic kijkt moet je zelf weten maar projecteer dat alsjeblieft niet op de gemiddelde reaguurder ok?

Zelfs de echte Hunter S. Thompson wist je dat te vertellen tijdens zijn meest legendarische "ether bings".

stuyterkuycken | 07-05-09 | 16:28

@MarinusCopy & @Nietvoordekat
De groep christenenen die het er over eens is dat er een God is is groter dan het aantal wetenschappers wat heeft besloten dat Darwin een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is en dus voor 'waar' aangenomen mag worden. Er zijn inderdaad een boel aanwijzingen voor Darwin, net zoals christenen in hun leven aanwijzingen vinden voor het bestaan van God, waar andere Christenen het dan ook mee eens zijn.
-
Als jij een consensus van een grote groep mensen genoeg vindt, dan hebben christenen net zo veel gelijk als wetenschappers. Mij onmiddelijk uitmaken voor idioot laat ik maar even gaan.

d1rk | 07-05-09 | 16:27

@ Schoorsteenveger | 07-05-09 | 16:19

« Ze leren het niet af om iedereen die het niet helemaal met hen eens is meteen als ketters te beschouwen. »

Of dat ze met deze geforceerde tegenstelling feitelijk niets minder doen dan het inperken van de veronderstelde capaciteiten van hun eigen god tot de verzinselen van een stelletje antieke barbaren. Evolutie? Nee! Want dat kan onze god helemaal niet. Logisch.

Xixulon Gralgrathor | 07-05-09 | 16:25

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 16:19
Uit de mond van een relifreak is 'Ketter' een mooi compliment.
Ongeveer hetzelfde als een dictator die een democraat van populisme beschuldigt.
I`m lovin` it.

Koekje-dr-bij? | 07-05-09 | 16:22

Gelukkig word evolutie ook al lang en breed geaccepteerd door een flink deel van de christenen. Vind het een bijzonder prettig idee dat mijn religieuze medemensch ook tot logisch denken in staat is.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:21

@ Kapitein-Ter-Zee | 07-05-09 | 15:50

« In zijn "Origin of Species" zegt Darwin dat »

... de wereld plat is en de maan van kaas. Denk je dat het nog iemand een fuk kan schelen wat Darwin allemaal in zijn boekje schreef? Ooit wel eens van PubMed gehoord? PNAS dan misschien? PLoS?

Xixulon Gralgrathor | 07-05-09 | 16:20

Het meest bedenkelijke is nog dat het Reformatorisch Dagblad dit verhaal als een bloedserieus nieuwbericht presenteert. En wéér die geforceerde tegenstelling god- evolutie. Ze leren het niet af om iedereen die het niet helemaal met hen eens is meteen als ketters te beschouwen.

Schoorsteenveger | 07-05-09 | 16:19

water&brood | 07-05-09 | 16:07
Ja, linkspamhoer. Dat is erg. We willen dat kudtspel van je niet.

d1rk | 07-05-09 | 16:12
Zo is het bijvoorbeeld ook een consensus dat jij een idioot bent, maar dan een logische.

Nietvoordekat | 07-05-09 | 16:18

godsdienst wordt darwinleer
face it stomme gristenen, god bestaat niet en heeft ook nooit bestaan
en steeds meer mensen komen erachter en willen niet meer in dat antieke verhaaltje geloven
het verhaaltje om hele volken te manipuleren en onderwerpen aan de wil van de extreem gelovige gristenhond die zonder dit verhaal nog geen voet in de aarde zou hebben
het verhaaltje dat geloof heet weetjewel

OHFOURSIX | 07-05-09 | 16:16

d1rk | 07-05-09 | 16:12
Het bewijs voor het bestaan van god = +/- gelijk aan 0

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:15

Nietvoordekat | 07-05-09 | 15:58
We stammen niet van de apen af. Verder klopt je comment wel redelijk, en is d1rk waarschijnlijk weer zo`n gristendebiel die alles weet krom te praten wat recht is en vice versa.

Koekje-dr-bij? | 07-05-09 | 16:14

masterkeeltie | 07-05-09 | 16:09
-1 voor Spakenburg. 50000 inwoners 5 verschillende achternamen 100% inteelt.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:13

Mensen moeten daar niet eens zijn, christelijk of iemand die gelooft dat een vis een aap kan worden. Lekker aan de natuur overlaten daar.

xzaz2 | 07-05-09 | 16:12

@Nietvoordekat

Je zegt het goed. Evolutie is een wetenschappelijke *consensus* waterdicht bewijs is ook daar niet voor. Het bestaan van god is een religieuze consensus.

d1rk | 07-05-09 | 16:12

Je Verzint Het Niet | 07-05-09 | 16:09
ID is net zo iets als astrologie. Alleen hele domme reli's trappen daar nog in.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:11

"Wij zien het evolutiedenken als een geestelijke macht die God alleen kan breken, en daar bidden we dan vurig om.”
-
Dat ben ik dan weer vol-ko-men met hem eens.
Evolutiedenken = Geestelijke macht
God = Geestelijke armoede
Doeiii, gristengek.

Koekje-dr-bij? | 07-05-09 | 16:10

Best vergezocht dit topic. Maar voor het gristenbashen + 1

azijnseikerT | 07-05-09 | 16:10

malkiel | 07-05-09 | 16:06
ik heb gewoon een halve vrije dag hoor. Maar als beroepswerkeloze weet je ongetwijfeld niet precies wat dat inhoud

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:09

"De Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland, maar hij heeft er wel degelijk enkele weken doorgebracht."
.
Ik dacht dat het net andersom is; Vuurland is minder bekend dan Galapagoseilanden als studiegebied van Charles Darwin.

kuifje. | 07-05-09 | 16:09

What about Intelligent Design ?

Je Verzint Het Niet | 07-05-09 | 16:09

je kan ook wel heel veel tegen christenen hebben..
ik ben het ook. maar ik kijk toch ook naar geenstijl.. niet bepaald het meest christelijke op het internet.. maar het is wel fun...
niet alle christenen zijn zo.. wij zuipen ook hoor.. en gaan naar disco's.. ik kom uit spakenburg.. dat is wel wat anders.. iedereen christelijk maar wel vollop feeste.. en zuipen. dus.. wij zijn geen stelletje saaie mensen ofzo...

masterkeeltie | 07-05-09 | 16:09

@ malkiel. daar doe jij natuurlijk niet aan mee? maar feit is dat het hier al 22:00 is geweest en ik inderdaad vrij heb nu.

markuitarnhem | 07-05-09 | 16:08

ivar | 07-05-09 | 16:02
Geloven in zwaartekracht heeft wel sterk religieuze trekjes, maar evolutie? Nee joh...

Altijd komt er wel zo'n reli voorbij die heidenen wil duidelijk maken dat ze ook geloven. Daar worden ze geil van oid.

MarinusCopy | 07-05-09 | 16:07

-weggejorist en opgerot-

water&brood | 07-05-09 | 16:07

Probleem is simpel op te lossen:
Laat de christenen (en alle andere religieuzen) zich niet meer bezighouden met de "aardse en Darwinistische" manier van voortplanten. Dus alleen maar zwanger laten worden via die beroemde onbevlekte ontvangenis. Dan zijn we binnen 1 generatie van al die achterlijke religieuzen af (mits god niet bestaat en ze toch gelijk hebben, natuurlijk).
En alle normaal denkende mensen (dus die de evolutietheorie wél begrijpen), die mogen gewoon lekker voortplanten zoals het biologisch bedoeld is.

Kijken wie er wint, maar gegarandeerd een winnaar binnen een generatie.

PaulTyros2 | 07-05-09 | 16:06

En maarlullen allemaal. Zeker tijd genoeg.

malkiel | 07-05-09 | 16:06

stalken die boel. Ik zou nog wat alternatieve domeinnamen aanschaffen, ook voor deze krant.
darwinleeft.nl, darwinkrant.nl, gristenkrant.nl, wijzijncreationisten.nl ect ect. allemaal nog vrij!

markuitarnhem | 07-05-09 | 16:04

-weggejorist-

Euthanasiespuit | 07-05-09 | 16:04

@runderlap
woord.

Rhun | 07-05-09 | 16:02

Kapitein-Ter-Zee | 07-05-09 | 15:50
Mocht je van mening zijn dat zijn 'aanname' onjuist zijn, dan staat het je vrij om zijn tegendeel te bewijzen. Op dit moment zijn we 100 jaar verder en is er nog niemand geweest die dat gelukt is. Sterker, zijn 'aanname' is alleen maar in kracht gegroeid.

ivar | 07-05-09 | 16:02

Nou moet ik wel zeggen : Als er weer eens wordt gezegd dat de mens van de aap afstamt en de Paus is net op de TV, dat ik dan wel zoiets heb van 'was ik een aap dan zou ik me behoorlijk beledigd voelen'.

TM | 07-05-09 | 16:00

"De Galapagoseilanden zijn wat minder bekend als studiegebied van Charles Darwin dan Vuurland, maar hij heeft er wel degelijk enkele weken doorgebracht."

Bij jou misschien Stockton, maar dit slaat als een tang op een varken. Het is net zoiets als ik zou zeggen dat Cruyff goed kon biljarten maar dat hij daarnaast ook nog voetbalde.

runderlap | 07-05-09 | 15:59

Je blijft je toch een breuk lachen om die onwetende Gristenen. :)

TM | 07-05-09 | 15:59

*Boekt nu zo'n evolutionaire nuekvakantie....*

Dikke lul, drie bier | 07-05-09 | 15:59

Wat dan nog, Er moet "gedaan" worden, want gaat heen en vermenigvuldig u.

malkiel | 07-05-09 | 15:58

"Volgens hem gebruiken deze instellingen het ecologisch argument als smoes om het evolutionisme met name op de openbare scholen te propageren en het bestaan van God te loochenen."

Dat god zou bestaan, is nooit bewezen, en verdient het dus niet om op school onderwezen te worden. Behalve bij literatuur misschien, het is een best vermakelijk stukje fictie.

Maar dat er wel degelijk evolutie heeft plaatsgevonden, is ondertussen een wetenschappelijke consensus. Nu moeten wetenschappers het met z'n allen wel ongelofelijk zeker weten, tot iets het zo ver schopt. Daarmee mag ik aannemen dat de gristenen nu eindelijk eens een keertje mogen inzien dat we wel degelijk van apen afstammen. Ongeveer in de zin dat de mp3-speler van de grammofoonplaatspeler afstamt, dus, behalve dat dat niet vanzelf ging.

Nietvoordekat | 07-05-09 | 15:58

Als er daarentegen met kleine kinderen geneukt wordt, is alles prima.

quadtuning | 07-05-09 | 15:57

Kapitein-Ter-Zee | 07-05-09 | 15:50
nee

MarinusCopy | 07-05-09 | 15:57

De meeste Grrristenen lijken qua verstand op apen. Dus dat moet toch genoeg zeggen over de evolutie? Ofnie?

KlootViooltje | 07-05-09 | 15:57

Evangelische (=Hersendeaud in normaal Nederlands) kudtgristenen toch. Zijn er probleempjes, dan is dat automatisch de fout van homoseksuele, satanaanbiddende, drugsdealende, ecotoeristerende evolutionisten. Achterlijk kudtvolk weet wel hoe je moet projecteren zeg.

MarinusCopy | 07-05-09 | 15:56

En op de zevende dag schiep de Heere polio.

sjaakdeslinksesul | 07-05-09 | 15:55

Nog even en je hebt voor elke scheet wdie je wilt laten schieten wereldwijde toestemming nodig. De vrijheid wordt door malloten met tunnel visies volledig naar de kleauten geholpen. Darwin jaar dan ook maar vandaag afbreken?

Stroopdoos | 07-05-09 | 15:54

die gristen planten zich toch ook voort en niet zo zuinig ook. doe dat dan op zo een prettig mogelijke maniet zou ik zeggen

andre9738 | 07-05-09 | 15:54

ach christenen geloven nu eenmaal in fabeltjes.... en zijn raar. en dom. en vooral erg labiel.

DonnieD | 07-05-09 | 15:53

[email protected] die klagen er over de missiedrang van evolutionisten die de kerkjeugd in verwarring brengt. balk, splinter, oog

sjaakdeslinksesul | 07-05-09 | 15:51

Begon hij het woord gristenen spontaan de interesse te verliezen in het artikel. Tijd voor bakkie koffie maar weer.

Thyrane | 07-05-09 | 15:51

Krijg de vinkenter... Ohoh, daar komt Joris...
Nieuwswaarde? -1 voor onzin.

Mr. Bullshit | 07-05-09 | 15:50

Evolutionistisch, het klinkt als een aandoening voor de gelovige medemens...

da wizard | 07-05-09 | 15:50

In zijn "Origin of Species" zegt Darwin dat hij aanneemt dat zijn waarnemingen op die manier moeten worden uitgelegd.
A A N N E E M T....... ook een soort geloven dus.
Dan is Religie en Darwinisme toch eigenlijk iets van het zelfde?

Kapitein-Ter-Zee | 07-05-09 | 15:50

ah, maar gelukkig. Ze gaan vurig bidden omdat alleen god die macht kan breken, van wij zondaars and shit. Zo lang het niet met bommen gooit laten we ze ze toch lekker steeds verder evolueren naar totale leegte en debiliteit? Ook dan krijgt Darwin gelijk, en ze doe het nog zelf ook. Gevalletje epic fail?

vriendje | 07-05-09 | 15:50

hmmmm klinkt gezellig daarzo:D

defnosh | 07-05-09 | 15:49

Kan-a-bizzz | 07-05-09 | 15:48
Met dien verschil dat veel autisten een bovengemiddelde intelligentie hebben.

Nietvoordekat | 07-05-09 | 15:49

De Sodomoseilanden dus. Of Gomorragoseilanden. Whatever. Gggristen moeten zelf wat minder op de kut lijkt me.

Biff Eagleburger | 07-05-09 | 15:49

RefDag zwartekousenconservatieven met autistische trekjes.

Kan-a-bizzz | 07-05-09 | 15:48

water&brood | 07-05-09 | 15:45
Ga's deaud man, mytroll.

Nietvoordekat | 07-05-09 | 15:46

Niks geheime agenda, dat ís gewoon hun agenda. Mooi om te zien dat de evolutionisten verder geëvolueerd zijn dan de gristenhonden.

Taurus NL | 07-05-09 | 15:46

"Ontwrichte gezinnen en drugs- en alcoholverslaving onder jongeren kenmerken het sociale plaatje. En christenen klagen er over de missiedrang van evolutionisten die de kerkjeugd in verwarring brengt."

EAT THAT!

Nietvoordekat | 07-05-09 | 15:46

-weggejorist en opgerot-

water&brood | 07-05-09 | 15:45

ik ben bioloog, maar voor mij zijn de Galapagos eilanden toch juist de plek waar hij tot z'n inzichten kwam...
Misschien heeft Ecuador gewoon een excuus nodig.

Rolo model | 07-05-09 | 15:45

Misschien ook wel makkelijk om gewoon het hele eiland te ontkennen, die satellietfoto's zijn leugens gemaakt door wetenschappers die onder een hoed met Lucifer spelen. En nu niet reizen richting de Galapagoseilanden, wat je zult eerder van de planeet afvallen voordat je een voet zet op dat heidense grondgebied.
<br><br>
Nu maar hopen dat ze geen weet krijgen van Madagaskar...

ivar | 07-05-09 | 15:45

Religie en hersenen, het gaat. gewoon. NIET. samen.

En @ GS: kunnen jullie voor het Ref. dagblad alvast een zondag-mirror maken?

Nietvoordekat | 07-05-09 | 15:45

Hypocriete schijtzakken....

Alcoholic | 07-05-09 | 15:44

School en geloof horen nier bij elkaar.
Bij de 1 proberen ze je je slimmer te maken bij de andere proberen ze je dom te houden.

Hell_is_for_Heroes | 07-05-09 | 15:44

Dus,de Galapagoseilanden zijn zeg maar,het sodom en gomorra.en die natuur zal ze een worst wezen.
ja, dat is typisch gristen.

snoes | 07-05-09 | 15:44

sukkels. Geloven en evolutie gaan prima samen. Durf eens te denken. Vuige bangmakers.

JanVergoor | 07-05-09 | 15:43

Dat Reformatorisch Dagblad.... is dat de dooie bomen versie van GS? Wordt zo veel uit overgenomen hiero...

chicozze | 07-05-09 | 15:42

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken