Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AIVD Jaarverslag: Wees nou bang mensen!

spy.jpg RapportageDag vandaag bij de Algemene Inlichtingen & Veiligheidsdienst. Zojuist heeft Theo Bouman, Chef Gaten in de Krant Knippen, het Jaarverslag 2008 gepresenteerd. Hierin staat in hoe verre Nederland te vrezen heeft voor radicale hakbars, ontevreden links-terroristen en overig buitenlands spionage/infiltratie tuig. En wat blijkt? Nederland is veel te transparant voor een beetje fatsoenlijk binnenlands veiligheidsbeleid. Iedere ambitieuze bommenlegger met een tikje internethandigheid weet binnen no time waar de Gleufhoeden uit Zoetermeer de mosterd halen. Kan dat in de toekomst niet wat minder? Ook is het aantal rapportages van de AIVD over supergeheime activiteiten vanuit het buitenland in Nederland flink toegenomen. Voorts is door de aanwezigheid van moderne technologische kennis en grote groepen migranten Nederland een walhalla voor terroristen. Zeggen wij niet hoor. Zegt de AIVD. Jihadistische netwerken in het Pakistaanse grensgebied hebben de regio 0031 officieel bestempeld als voorkeursdoelwit: "Er is een substantiële dreiging en een aanslag is voorstelbaar" aldus Bouman. Datzelfde geldt overigens ook nog onverminderd voor Geert Wilders. De kans op een bom in het PVV-hoofdkantoor is er met de aangekondigde Fitna-sequel ook niet bepaald kleiner op geworden. Sluiten we af met de razend populaire Tae Bo trainingen in Waziristan voor wanna-be-hakbars: Ook dit jaar heeft de AIVD enkele personen waargenomen die vanuit Nederland naar de Pakistaans-Afghaanse grens zijn gereisd om daar een militaire training te volgen. Deze mensen - waaronder opvallend veel Europeanen - zijn daarna ook weer naar Nederland teruggekeerd. Maar geen paniek hoor mensen, of eigenlijk liever juist wel. Bouman: "Wij houden deze mensen extragoed in de gaten." Hele rapport HIER.

Reaguursels

Inloggen

Ik word met de dag gelukkiger in dit land

Klapperfant | 22-04-09 | 11:46

pssttt, er zitten vogels op de lijn. geef me effe een nieuwe cypher key.

ganzo | 22-04-09 | 01:46

Tja Nederland en geheime diensten. Heb dan een akelig Paling&Co- idee in mijn gedachten. Dat zegt voldoende lijkt mij.

Mangoost | 21-04-09 | 14:18

Aaaah!!!! Paling&Co, generatie X!!!

P.C.M. Baas1309 | 21-04-09 | 21:14

Er komt hier geen aanslag,de islamisering loopt toch al op rolletjes,wie gooit nou zijn eigen glazen in,

Rest In Privacy | 21-04-09 | 21:00

-weggejorist-

rechercheur | 21-04-09 | 20:14

-weggejorist-

rechercheur | 21-04-09 | 20:09

Het onder valse voorwendselen lospraten van gevoelige privé-gegevens gebeurt natuurlijk niet alleen in Nederland, het gebeurt overal. In Amerika worden deze praktijken 'pretexting' genoemd, afgeleid van het woord pretense, vrij vertaald: voorwendsel. Pretexting dook al op in 1992 in een artikel in het blad Computerworld. Destijds belden schimmige informatiemakelaars naar de Amerikaanse sociale diensten als zijnde collega's in een andere stad waar zojuist het computernetwerk plat lag. Precies dezelfde babbeltruc die ook Kraay en Mariendijk-medewerkers vaak gebruikten. Zo achterhaalden de Amerikanen veel financiele gegevens over personen. Iemands inkomen over de laatste tien jaar ging toen, begin jaren negentig, voor 175 dollar van de hand. De federale politie deed destijds achttien maanden onderzoek naar zo'n landelijk netwerk van 'informatiemakelaars'. En toen werd het weer stil. Eens in de paar jaar duikt het onderwerp 'pretexting' op in de media, meestal als het tot rechtszaken tegen de pretexters komt.
www.michelkraay.nl/pretexting-blagging...

kweni | 21-04-09 | 19:48

De AIVD vergeet te vermelden dat in Nederland ook spionage naar haar burgers plaatsvind door advocaten, banken, verzekeringen, recherchebureaus en de media, m.n. Peter R de Vries: er zijn altijd partijen die meer willen weten van hun opponenten dan uit openbare bronnen te destilleren is.............
www.volkskrant.nl/binnenland/article11...

kweni | 21-04-09 | 19:46

Het zal wel weer de schuld van Wilders zijn. Weer een reden om op de PVV te stemmen. Zodra we de kans krijgen.

Bugsy Siegel | 21-04-09 | 19:40

@Illuminati_1776 | 21-04-09 | 18:43
Een spreuk naar mijn hart!

-edit | 21-04-09 | 19:20

zo zo, er zijn mensen bang voor hun baan schijnbaar. Ze proberen de NL-ers bang te krijgen om zo bestaansrecht te krijgen. Straks waarschuwen ze nog voor mogelijke aanslagen bij de Aldi op de hoek... misschien dat dat gaat helpen.

Anders maar saneren die AIVD!

sapjes | 21-04-09 | 18:51

Wie vrijheid opgeeft voor veiligheid verliest beiden...

Illuminati_1776 | 21-04-09 | 18:43

Spy vs Spy +1

Buutendieker | 21-04-09 | 17:55

@Brusselmans
.. gleufhoeden uit Leidschendam....?
De AIVD zit inmiddels in Zoetermeer in het voormalige pand van het ministerie van OCW.
Recht tegenover de KLPD.
*oeps, was dit geheime info?, vreest voor bezoek vandal*

necrosis | 21-04-09 | 17:31

Zijn naam is Gerard Bouman

Munitie | 21-04-09 | 17:21

GELUL!
Er valt niets te vrezen van radicale hakbarren. Je hebt alleen iets te vrezen van hakbars en gristenen en andere gelovigen die er al zijn.

en teruggerot | 21-04-09 | 17:11

Volgens zijn we al bijna 8 jaar nummer 1 doelwit van terroristen.... volgens de oh zo betrouwbare media en AIVD

Rebel zonder reden | 21-04-09 | 16:56

@jouwmakker | 21-04-09 | 16:18
Met een simpele google search kan ik u de volgende Wiki pagina over Spy vs. Spy, een zwart-wit comic, aanraden: en.wikipedia.org/wiki/Spy_vs._Spy

Moeder Gans | 21-04-09 | 16:50

jouwmakker | 21-04-09 | 16:18
.. van Arie Boomsma, misschien?
Die schijnt dat plaatje vlak boven de anus-streek te hebben laten tatoeëren, maar zeker weten doe ik dat niet, want ik kijk RTL Boulevard slechts sporadisch.
[Update:] Ah, bewijs gevonden! img513.imageshack.us/img513/3699/arieo...
Wellicht is u L'Homo lezert, of misschien gewoon een hele oude bekende van Arie?

Watler | 21-04-09 | 16:48

Echte grapjassen daar bij de AIVD.
Wist u trouwens de definitie van Terreur al? Dat is 'georganiseerd politiek geweld' of 'schrikbewind'. Juist, politiek dus. Eigenlijk zijn de angstzaaiende overheidslui de echte terroristen.

Moeder Gans | 21-04-09 | 16:47

Als ik een FIAT Panda langzaam voorbij zie rijden is het bij mij alarmfase 1... echter uit goede bron heb ik vernomen dat er tegenwoordig ook gebruik gemaakt wordt van 45-km autootjes.... niet iedereen heeft n.l. een rijbewijs.

pielewaaier | 21-04-09 | 16:46

seven | 21-04-09 | 16:09
De regenjasbrigade waar jij het over hebt is inmiddels getransformeerd in spijkerbroek- en bomberjacksorps..... ja ja seven ze gaan wel degelijk met hun tijd mee!

pielewaaier | 21-04-09 | 16:41

Nou kom op met de doekoe voor 2009/2010, we hebben ons werk toch weer perfect gedaan, of niet soms.

nokori | 21-04-09 | 16:29

Even offtopic, dat plaatje bij de post komt me enorm bekend voor, maar kan niet zo herroepen waar het van was. Weet iemand anders het wel?

jouwmakker | 21-04-09 | 16:18

Er was een tijd dat de Haagse informatiehandelaar en privédetective Michel Kraay (42) het gevoel had dat hij alle privacygevoelige informatie van iedereen in heel Nederland kon achterhalen. Dat was een raar gevoel. Alsof hij zijn eigen, private AIVD runde, en geheimen voor hem niet bestonden.

Er was (en is) een enorme vraag naar vertrouwelijke informatie die langs officiële weg niet te achterhalen is, zegt hij. Advocaten, curatoren, ruziënde echtgenoten en zakenpartners, criminelen, journalisten: er zijn altijd partijen die meer willen weten van hun opponenten dan uit openbare bronnen te destilleren is.

De handel in privé-gegevens is big business. Recherchebureaus leveren zonder problemen informatie over je saldo, geheime telefoonnummers, je kenteken, je arbeidsverleden, huur- en belastingschulden, eventuele uitkeringen bij de sociale dienst en een mogelijk strafblad. Gerenommeerde advocatenkantoren, maar ook banken, verzekeringsmaatschappijen en zelfs overheidsinstellingen waren klant bij de informatiebureaus. Die handel blijkt moeilijk uit te roeien, want er zijn grote belangen mee gemoeid. In 1opdeMiddag vertelt Michel Kraaij over zijn omstreden methoden om praktisch alle geheime informatie los te krijgen. De SP heeft inmiddels kamervragen gesteld over deze illegale handel in informatie en hun opdrachtgevers. Een reportage en een reactie uit de politiek.

www.michelkraay.nl/michel-kraay-geluid...

kweni | 21-04-09 | 16:17

ps quote " iedereen moest geloven aan het standaard-recept: De AIVD (of daarvoor de BVD) kwam weer eens fondsen tekort of om het voortbestaan van de regenjassenbrigade steeds zeker te stellen moest om de zoveel tijd weer een nieuwe bedreiging voor de rechtsorde uit de hoge hoed getoverd worden, " bron zie 16:01

seven | 21-04-09 | 16:09

en zullen we nu dan maar eens hardere maatregelen treffen..
nee laat maar afwachten..

de beer van de meer | 21-04-09 | 16:03

Het budget voor volgend jaar moet zeker veiliggesteld worden? De immigratie, waar veel mensen tussenzitten die het westen geen warm hard toedragen gaat immers gewoon door en stijgt zelfs nu de PvdA weer mee regeert. Begin daar eens mee zou ik zeggen als je het probleem echt serieus neemt.. statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...

PS mooie collumn over de AIVD van campion www.konfrontatie.nl/nl/opinie.php?konf... (Beetje jammer dat ze daarin een collega afvalt, maar ja in haar ogen van de verkeerde krant waardoor de objectiviteit een beetje wegvalt zullen we maar zeggen.. voor de rest leuk stukje)

seven | 21-04-09 | 16:01

In het jaarverslag uit 2004 van het CIDI, komt 46x de term 'Noord-Afrikaanse' voor.
In het jaarverslag uit 2008 van de AIVD, komt deze term slechts 1 (één) keer voor..
Okay in dit jaarverslag komt 17x 'Marokkaanse' voor, dat dan weer wel..
.. maar dan nog; de conclusie van deze snellees-techniek is,
dat de Noord-Afrikaanse landgenoten steeds beter integreren in de PDF's!

Toch!? Ik ben dus zeker niet bang. Zolang ze m'n aluminium dekbed maar niet jatten.

Watler | 21-04-09 | 15:58

Ben benieuwd wat JP hierover te zeggen heeft... nu hij dit allemaal weet.

_/--\__/--\__/--\_ | 21-04-09 | 15:50

De geheime dienst van Peter R. de Vries

Het verbaast van der Velde dat Peter R de Vries binnen twee dagen de bankgegevens van zijn zus had. Van der Velde: “Ze kunnen blijkbaar meer dan de politie. Misschien kunnen ze een zak met geld bieden.'' De Vries kleurt als hem wordt gevraagd hoe dat kan. “Vraag niet hoe het kan, profiteer er van. Ik ga niet het geheim van de smid vertellen. Aan de andere kant is er heel veel openbaar”. Collega Simon Vuijk over de bankgegevens: “Daar zeg ik liever niets over. Ik denk niet dat het schering en inslag is. Maar je kunt er uit concluderen dat dergelijke dingen kunnen in Nederland.''

www.michelkraay.nl/peter-r-de-vries.ph...

kweni | 21-04-09 | 15:50

Alles zijn we kwijt in dit land waar we vroeger nog zo trots op konden zijn-geen normen en waarden meer-geen VOC-mentaliteit-het buitenland reageert niet meer op ons opgestoken vingertje.... maar gelukkig hebben we de A.I.V.D. nog,waar we gelukkig nog bere-trots op kunnen zijn.
Ze zijn er na lang zeuren wel in geslaagd de SP in de commissie stiekum te krijgen,maar of we daar nou zo gelukkig mee moeten zijn?

pielewaaier | 21-04-09 | 15:49

@ mezelf| 21-04-09 | 15:26
[niet af; er ging wat mis]
.
“Deze mensen - waaronder opvallend veel Europeanen - zijn daarna ook weer naar Nederland teruggekeerd”.
Waren het Europese Europeanen? Nederlandse Nederlanders?
Vast niet!
Bouman: "Wij houden deze mensen extra goed in de gaten." Leuk voor je werkgelegenheid. Maar wie betaalt dat allemaal? En kunnen we dan ineens gerust gaan slapen?
Onze politici blijven maar dweilen met de kraan open. Waarom mogen steeds meer hakbars in Europa komen en blijven?
We worden geregeerd door lutsers.

Fijnstoffer | 21-04-09 | 15:35

De nederlanse veiligheidsdiensten hebben 9/11 zien aankomen en ook de moord op Fortuyn en van Gogh voorkomen dus ik slaap rustig.

bidlip | 21-04-09 | 15:31

A.ltijd I.n V.oor D.onaties is hard bezig om zijn eigen bestaan goed te praten.

Semen666 | 21-04-09 | 15:30

@atinho

Indien Nederland allochtoon-vrij zou zijn, zijn er altijd mensen te vinden die voor financieel gewin hun bijdrage leveren. Google maar eens op "Van Anraat" ook is het een publiekelijk geheim dat de IRA en vele andere "Christelijke" terreur organisaties en drugs organisaties hier in Nederland hun zaakjes regelen.

De integriteit en ethisch besef van het individu is helaas voor de AIVD niet centraal te regelen.

paranoia | 21-04-09 | 15:28

Vang net een signaal op via morse-codering dat komend jaar met name bruggen het doelwit zijn van verblijfsvergunning terroristen. Daarnaast blijkt er een grote partij hockeysticks te zijn gekocht door een Pakistaanse Nederlander via een Marokkaanse Afghaan die een hoge functie heeft bij een niet nader te noemen hockeyclub.
En wisten jullie dat Susan Boyle 1/64e Pakistaans is en sinds kort een vliegcursus is gestart net buiten Swaffelo?

radiohoofd | 21-04-09 | 15:27

>>Deze mensen - waaronder opvallend veel Europeanen - zijn daarna ook weer naar Nederland teruggekeerd<<
Zijn dat Europese Europeanen? Nederlandse Nederlanders?
Vast niet.
Waarom mogen die hakbars hier blijven? Waarom mogen steeds meer hakbars immigreren en zich vervolgens Europeaan noemen?
Waarom blijven onze politici doorgaan met dweilen met de kraan open?
Lutsers zijn het.
"Wij houden deze mensen extra goed in de gaten". Leuk voor jouw werkgelegenheid, Bouman. Maar wel op kosten van Europese Europeanen zeker.

Fijnstoffer | 21-04-09 | 15:26

inquisitra | 21-04-09 | 15:20
Precies, ze zien die 1 miljoen medelanders al terugkomen, verwend tot een met.
Geeft alleen maar armoe ter plekke, opstanden met 'wij' willen beter, daar zit geen regering op te wachten...

Sikkeneur | 21-04-09 | 15:26

Niet echt schokkende info. Staat voor mij iig niets in waar mijn wenkbrauwen van kromtrekken.

* move along folks,
nothing to see here...*

P.S. ff wedstrijdje: Hierbij stel ik mij beschikbaar als AIVD'er i.o. Interesse? mail of bel me en laat een cryptische boodschap achter, die ik, met mijn unieke psychologisch profiel, alleen zal snappen. Kijken hoe snel ze me vinden.

* Checkt mailbox: 'de zwaluw vliegt om 3 uur; Oma's brood wacht bij $#@$#&14325. Uw reiskosten worden vergoed...' *

Gemene Deler | 21-04-09 | 15:25

AIVD heeft ctrl+c en ctrl+v ontdekt !!!

Pagina 43
De Marokkaanse inlichtingendienst heeft geprobeerd een informantennetwerk op te
bouwen in Nederland en zich toegang te verschaffen tot besloten gegevensbestanden.
Hiertoe heeft de Marokkaanse inlichtingendienst in 2008 Nederlandse
politiefunctionarissen met een Marokkaanse achtergrond ingezet;

pagina 46
5.3 Marokko
de Marokkaanse inlichtingendienst heeft geprobeerd een informantennetwerk op te
bouwen in Nederland. Tevens heeft de dienst geprobeerd zich toegang te verschaffen
tot besloten gegevensbestanden. Hiertoe heeft de Marokkaanse inlichtingendienst in
2008 Nederlandse politiefunctionarissen met een Marokkaanse achtergrond ingezet.

paranoia | 21-04-09 | 15:25

Ook dat clubje moet weer haar bijdrage aan politiek correcte zelfvalidatie leveren, toch? Maar als ze nu een echt harde conclusies trokken zou ik ze toejuichen:
- De ongefilterde immigratie van kansloze boembaarden en plofkippen heeft gemaakt dat we nu massaal bang in eigen land moeten zijn.
- De ergste dreiging in NL? Extreem links en extreem groen. Beiden fascistisch door de absolute overtuigingen waaraan alles (ook geweldloosheid) ondergeschikt is.

Zeddegeizot | 21-04-09 | 15:23

Een redactioneel ondersteunend medewerker van Peter R de Vries die een vergunning van justitie heeft voor het exploiteren van een recherchebureau vertelt aan Michel Kraay: “Ik krijg natuurlijk die informatie niet die u aan mij vraagt, dat moet weer via bronnen en informanten, als u begrijpt wat ik bedoel. Wij hebben een vrij ruim netwerk van personen die bij bepaalde instanties betrokken zijn en kunnen raadplegen tegen een x bedrag. Daar krijgen we dan de informatie van, want normaal gesproken kun je natuurlijk niet aan saldo informatie van de buurman komen”.

www.michelkraay.nl/michel-kraay-geluid...

kweni | 21-04-09 | 15:22

In Nederland is volgens mij nog geen aanslag gepleegd omdat terroristen hun gespreide bedje niet willen laten verstoren. Niet dat de AIVD dat juist voorkomen heeft of zeau. Te makkelijke uitvalsbasis dit land. Te terroristvriendelijk politiek klimaat.

inquisitra | 21-04-09 | 15:20

Als je informatie gaat vragen over iemands eventuele uitkering, bankrekeningen, banksaldi, kentekens, justitiële antecedenten en inkomsten dan weet je dat je informatie aan het vragen bent, die je zonder toestemming van de betrokkene niet mag krijgen. Het College Bescherming Persoonsgegevens geeft toe dat de opdrachtgevers inderdaad strafbaar handelden, b.v. door uitlokking van schending van de geheimhoudingsplicht, opzet- cq schuldheling en door illegaal verkregen gegevens te verwerken. Advocaten, banken, verzekeraars, deurwaarders en recherchebureaus horen te weten dat ze om informatie vragen die alleen onrechtmatig verkregen kan worden. Maar de opdrachtgevers mochten er van het Openbaar Ministerie vanuit gaan dat privé-informatie als banksaldi, kentekens, belastinggegevens, justitiële veroordelingen legaal te verkrijgen zijn.

Volgens Bob Hoogenboom, hoogleraar Fraudewetenschappen aan de Nyenrode Universiteit konden de opdrachtgevers van Mariëndijk Intermediair BV weten dat de informatie illegaal verkregen was. “Die bedrijven hebben boter op hun hoofd”, zegt hij. “Enerzijds benadrukken ze het belang van eerlijk en transparant bestuur en zakelijke ethiek, anderzijds maken ze gebruik van dit soort schimmige methodes om aan informatie te komen.” En uit de praktijkvoorbeelden op de KSU cursus beslagrecht bleek dat de meeste advocaten op de hoogte waren van de werkwijze van Mariëndijk Intermediair BV, aldus docent mr. Pablo van Klinken.
www.michelkraay.nl/michel-kraay-opdrac...
Klik de orginele onderzoeksopdrachten aan voor een grotere versie.

kweni | 21-04-09 | 15:17

citaat: Voorts is door de aanwezigheid van moderne technologische kennis en grote groepen migranten Nederland een walhalla voor terroristen.

Wederom wordt bewezen dat de multi culti samenleving een sprookje is.

atinho | 21-04-09 | 15:16

Pagina 22:

In een ambtsbericht over
een andere man uit dezelfde familie wordt geconcludeerd dat deze de democratische
rechtsorde afwijst. Op basis van dit ambtsbericht kan naar verwachting worden
voorkomen dat hij de Nederlandse nationaliteit krijgt.

Hoe objectief is dit? Er zijn maar weinig mensen die niet op enig moment in hun leven de rechtsorde heeft afgewezen, indien je hier aan twijfelt denk dan eens terug toen je brief van Centraal Justitieel Incasso hebt gekregen toen je eens democratisch geflits werd. (iemand hier weleens voor gekozen?)

paranoia | 21-04-09 | 15:15

@kuifje

Dankzij een pinda stikken kies je niet voor, geschept worden door een alcomobilist ook niet.

Iemand die een atoombom laat afgaan zal dat niet in Nederland doen, daarvoor stellen wij in de wereld te weinig voor. Bovendien wil je wel dat het de gewenste effect heeft. Op de Eifeltoren in Parijs, Atomium in Brussel liggen dan meer voor de hand in Europa.

Voor Chemische en Bacteriologische oorlogsvoering heb je geen high-tech informatie nodig en naar huidige maatstaven amper moeilijk te verkrijgen technische middelen, immers in de eerste wereldoorlog waren ze al in staat om dat massaal te produceren.

Qua distributie bewijst stront in waterleiding incident wel hoe gemakkelijk en effectief zoiets kunt distribueren. Hiervoor was geen aanslag nodig om te leren hoe kwetsbaar we zijn.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/05/...

paranoia | 21-04-09 | 15:12

-weggejorist-

tatiana | 21-04-09 | 15:10

Dus van dal heeft 't druk hedentendage. De boef.
Krijgt 'ie nog een unban? Hij heeft last van ontwenningsverschijnselen.

-Strotgrondel- | 21-04-09 | 15:10

AIVD -1
Ik heb een kleine 14 maanden geleden een veiligheidsonderzoek aangevraagd. Heb ik nodig voor mijn werk (omdat ik ultrageheime dingen doe ;-)
Duurde eerst 2 maanden om iemand te vinden die hiervoor verantwoordelijk was. Dan de aanvraag. En sindsdien niets!

Als ik echt kwade bedoelingen had ...

Maar we zijn heel veilig.

Misschien moet ik een keer een vakantie naar Pafghanistan boeken. Krijg ik hogere prio.

acac | 21-04-09 | 15:09

In de schimmige maar florerende branche van informatiemakelaars werkt Michel in opdracht van gerenommeerde, vermogende partijen uit de samenleving: advocatenkantoren in straf- en civiel recht (van Moszkowicz tot Houthoff Buruma), beursgenoteerde banken (Abn-Amro, Fortis, ING) en verzekeringsmaatschappijen. Allemaal maken ze gebruik van de diensten van de informatiebureaus, die op illegale wijze aan persoosngegevens komen. De opdrachten komen zelfs van overheidsinstanties en de landsadvocaat. Bij dit kantoor worden onderzoeken weggezet door de dienst Recherchezaken van het ministerie van VROM.

Al deze partijen azen op de privé-gegevens van mensen en bedrijven, bijvoorbeeld omdat ze hun schulden niet betalen. In zo'n geval is het handig om te weten of er bij een wanbetaler verhaal valt te halen. Misschien heeft schuldenaar een luxe auto, vastgoed, banktegoeden of overige vermogensbestanddelen op naam staan, anders biedt beslaglegging geen soelaas. Voor verzekeringsmaatschappijen zoekt Michel uit of er geen fraude in het spel is nadat een bedrijf is afgebrand. Of dat een burger geen zware lichamelijke werkzaamheden verricht nadat hij aanspraak maakt op een schadevergoeding vanwege een whiplash. Banken vragen zich af of de grote bedragen die ze als krediet verstrekken niet in criminele handen vallen. En de landsadvocaat wil weten waar een ontslagen medewerker tegenwoordig werkt en wat hij nu verdient.

Recherchebureaus laten Michel onderzoek doen naar de feitelijke woon- en verblijfplaats van personen. Ook geeft hij hen antwoord op vragen als: waar is een auto gebleven met daarin dadersporen en op wiens naam staat een 06-nummer? Maar de bureaus vragen ook om zogenaamde relatieonderzoeken over hoe twee personen zich tot elkaar verhouden. In alimentatiekwesties gaat Michel na of er sprake is van financiële belangenverstrengeling in het voeren van een gemeenschappelijke huishouding, waardoor samenwoning kan worden aangetoond. Maar ook de vraag in welke kringen en met wie zich bepaalde personen begeven beantwoordt Michel moeiteloos.

www.michelkraay.nl/michel-kraay-inleid...

kweni | 21-04-09 | 15:09

Fap fap fap op pagina 28. Verder een flutdocument.

Albert K. | 21-04-09 | 15:07

Ze zijn verhuisd uit Leidschendam (waar nu een of ander tribunaal zit) naar Zoetermeer. Het is maar dat u het weet.
.
Interessant is wel dat dat tribunaal beter beveiligd lijkt te worden dan de AIVD in het verleden.

Skinkie | 21-04-09 | 15:06

De AIVD vergeet te vermelden dat in Nederland ook spionage naar haar burgers plaatsvind door advocaten, banken, verzekeringen, recherchebureaus en de media, m.n. Peter R de Vries..............
www.volkskrant.nl/binnenland/article11...

kweni | 21-04-09 | 15:04

Zoals laatst uit een onderzoek is gebleken is de risico dat je door een pinda stikt groter dan dat je slachtoffer word door een terroristisch aanslag. Terwijl NCTIB zich niet met pinda terroristen bezig houd.
paranoia | 21-04-09 | 14:57
.
Voor pinda eten kies je; niet voor een aanslag.
.
En als de aanslag met een chemisch of bacteriologisch wapen of een koffer atoonbom wordt gedaan kan het vele duizenden doden kosten; om maar niet te spreken van de duizenden gewonden.
.
Dus dat hele pinda verhaal is weer, zoals gewoonlijk, linkse onzin en struisvogel politiek.
.

kuifje. | 21-04-09 | 15:02

Als ik ergens bang van wordt dan is het de intolerantie van Wilders en adepten. Oh ja, en dat de hemel op mijn hoofd valt natuurlijk.

Zippy | 21-04-09 | 14:59

Tjonge, heeft AIVD minder te doen of zo?

Ze moeten eens een kosten-baten analyse doen.

Als er een aanslag plaatsvindt met 100 doden, 2 gebouwen van elk 500.000 total loss.
Dan kost dat minder dan een maand aan "inspanning" van alle mensen die zich nu hiermee bezighouden.

Zoals laatst uit een onderzoek is gebleken is de risico dat je door een pinda stikt groter dan dat je slachtoffer word door een terroristisch aanslag. Terwijl NCTIB zich niet met pinda terroristen bezig houd.

Je zou dus gewoon alle potentieel terroristen moeten oproepen om ASAP hun ding te doen, zodat ze hun "5 minutes of fame" krijgen en we gaan daarna gewoon over tot de orde van dag. Mocht overheid van mening zijn dat dit niet voordeliger is, dan verwacht ik dat ze pinda's en alle andere zoutjes die een hoger risico hebben uit de markt gaan houden, en streng gaan toezien bij de grenzen dat er geen pinda's, Japanse mix, studenten haver en overige versnaperingen over de grens komen.

Wat kennis-economie aangaat, er valt niets te halen in Nederland, iedereen op aarde kan een abonnement nemen op Science en Nature als ook dat ze middels het terroristische middel genaamd Google al achter van alles kunnen komen.

Dat de grote migranten groepen een gevaar vormen is ver gezocht, de meeste komen in de buurt van "informatie" indien ze als schoonmaker een prullenbak legen, mochten ze daadwerkelijk die informatie gaan lezen, dan moeten we dat juist aanmoedigen zodat ook zij zich instaat zijn intellectueel te ontwikkelen en hierdoor nuttiger worden voor de samenleving.

Kamerleden moeten eens wat cijfermatige onderbouwing en kosten/baten analyses gaan op eisen, zodat ze weten dat we beter kunnen inzetten op pinda bestrijding en eventueel ook alcohol moeten verbieden (de kans dat je door alcoomobilist word aangereden is ook groter dan dat je een kogellager in je lijf krijgt).

paranoia | 21-04-09 | 14:57

"Jihadistische netwerken in het Pakistaanse grensgebied hebben de regio 0031 officieel bestempeld als voorkeursdoelwit."
Pfoee, ik blij dat ik in 0113 woon! Ver weg van het risicogebied!

* Gaat achteruit gezakt in de stoel zitten wachten op enige dreiging *

GLC | 21-04-09 | 14:53

@ snoes
Wat als de AIVD die personen nu eens betaalt om daar naar toe te gaan?
Dan heeft de AIVD tenminste weer een verhaaltje om aan het volk te verkopen.

PAAL! | 21-04-09 | 14:52

Volgens mij is de grootste dreiging voor NL het bankwezen. Jammer dat die dreiging niet wordt genoemd.

Drs.. Gelul | 21-04-09 | 14:52

Mag allemaal wat kosten die hakbars hier, je krijgt er ook zo veel goeds voor terug zoals heuuh... *valt stil*

Natte Scheet | 21-04-09 | 14:52

Ach Ik Vindt Dat het een beetje overdreven is...

erem | 21-04-09 | 14:50

The sky is falling....... run for your life all your base belongs to us

ServerGenius | 21-04-09 | 14:50

Ook die jaar heeft de AIVD enkele personen waargenomen die vanuit Nederland naar de Pakistaans-Afghaanse grens zijn gereisd om daar een militaire training te volgen.
Deze mensen-waaronder opvallend veel Europeanen,zijn daarna ook weer naar Nederland terug gekeerd.

Dus de AIVD heeft enkele personen waargenomen vanuit Nederland naar de grens Pakistan-Afghanistan,en daarvan komen er opvallend veel Europeanen weer terug naar Nedreland.
Wat klopt er hier nou niet?
hebben die lui zich daar supersnel vermengvuldigd ofzo.

snoes | 21-04-09 | 14:48

*melodie pinkpanter nuriën doet*

nielsobserveert | 21-04-09 | 14:48

WHo cares.. Mensen luisteren toch niet, en Nederland gaat pas iets om doen waneer centraal station een krater is

paddoschtoel | 21-04-09 | 14:47

"Wij houden deze mensen extra in de gaten"
Hoe doe je dat dan met boter op je hoofd??

Lebowski Achiever | 21-04-09 | 14:47

@Bigi Bana Boy | 21-04-09 | 14:41
Slowtech als het Antillianen zijn.

Lying Dutchman | 21-04-09 | 14:45

Laat het maar goed mis gaan. Daarna kunnen de mensen die het WEL goed voor hebben met Nederland schoon schip maken. Laten we gelijk ook even een vaccin ontwikkelen die de chronische ziekte 'religie' geneest.

Ben Zine | 21-04-09 | 14:44

Verder onderschatten jullie de AIVD schromelijk.

Bigi Bana Boy | 21-04-09 | 14:43

@PAAL!

Eens, alleenmaar amerikaanse invloeden.. Weg met die mentaliteit.

Kir | 21-04-09 | 14:42

Je hoeft geen gleufhoed te zijn om te begrijpen dat wij vroeg of laat ook aan de beurt zijn. Vooralsnog ben ik het meest bevreesd voor een lowtech aanslag door lokale jihadi's.

Bigi Bana Boy | 21-04-09 | 14:41

Politieke gasten hebben niet meer geheimzinnigheid nodig. Iedere hakbar weet toch dat sommige Radio DJ's boven de balkenende norm liggen. Daarnaast is er automatisch veel meer Media bij betrokken.
Hmm: Bom op hilversum, powned, hakbar?

Kir | 21-04-09 | 14:41

Joh, de AIVD is een direct gevolg van 9/11 geweest.
Nee, eigenlijk niet meer dan slechts een punt dat iets later op dezelfde politieke agenda stond.
We hebben gezien dat Bin Laden niet schuldig bevonden kan worden.
De webpagina ae911truth.org laat de rest zien over 9/11.
Ik geloof niets meer van de politiek, en heb toch stellig de indruk dat de AIVD een soort van Nederlandse MKultra aan het verzorgen is.
Niet alleen bij individuen, maar ook middels massadeceptie.

PAAL! | 21-04-09 | 14:41

kwestie van tijd voordat er in 020 een aanslag wordt gepleegd.

LTS__zwakstroom | 21-04-09 | 14:40

Tja ik vind ook al jaren dat we wat minder transparant kunnen zijn. Zo zie ik graag de hoeveelheid persoonlijke en privé informatie die de overheid inmiddels van elke burger heeft verminderen.

breiz | 21-04-09 | 14:39

aivd.hyves.nl
Dan vraag je er ook om....

kapotte_stofzuiger | 21-04-09 | 14:39

@utjungske | 21-04-09 | 14:36 boem

vraagstaart | 21-04-09 | 14:39

@RaerWijf | 21-04-09 | 14:35 Volgende zin: "Neuqennnnnn? Want morgen moet ik naar Afghanistannnnn"

vraagstaart | 21-04-09 | 14:38

Niemand hoopt op een aanslag hier in nederland,maar als dat zou gebeuren dan kan de P.V.V. alleen regeren!

utjungske | 21-04-09 | 14:36

Volgens het KNMI krijgen we trouwens volgens jaar weer weer. De weersdreiging neemt maar niet af, blijft "substantieel".

vraagstaart | 21-04-09 | 14:36

AIVD?... Dat zijn toch die jongens van de geheime dienst die visitekaartjes uitdelen? "Hoiiii, ik ben Paulll, van de geheime diennnnnst... Hier heb je m'n nummerrrr, kun je me gezellig bellennnnn"

RaerWijf | 21-04-09 | 14:35

Na de bekendmaking van een potentiele terroristische dreiging door de AIVD, zal het voor de overheid weer wat makkelijker zijn om er enige privacybeperkende maatregelen doorheen te drukken. Onder het mom van schijnbare veiligheid slikt het domme volk het toch wel.
*alu-hoedje afzet, toch wel erg warm in de zon*

Alfred E. Neuman | 21-04-09 | 14:34

Hé Hilversum, als je links kijkt zie je rechts niks... BOEM! Ook vermeld in het rapport?

Tennessee Whiskey | 21-04-09 | 14:33

DeBruineSter | 21-04-09 | 14:20

U was me voor.

Napeauleon | 21-04-09 | 14:32

Onze CDA, PvdA en CU schijtluizen laten door iedereen over zich heenlopen behalve door diegenen die ze waarschuwen.

Stroopdoos | 21-04-09 | 14:31

Rare jongens die AIVD'ers

esstilo | 21-04-09 | 14:27

pakistan heeft net 5 mijard ingekopt dus ze zijn weer even rustig

andre9738 | 21-04-09 | 14:27

Zolang we maar iedereen's shampoo- en zeepflessen confisceren bij de gate van het vliegtuig blijven wel veilig denk ik.

effen | 21-04-09 | 14:27

Bedoelen ze met 'te transparant' bijvoorbeeld zoiets als het uitlekken van informatie over nieuwe gevechtstoestellen bij defensie? Of bijvoorbeeld dat mijn internet en telefoon verkeer wel word gemonitord, maar dat je schiphol zo binnen kan wandelen?

henkdekanarie | 21-04-09 | 14:26

dus weer een melding met Geert W erin..... GS-1

Illuminator | 21-04-09 | 14:24

Hey Spy vs Spy, das lang geleden.

Lol @Mangoost | 21-04-09 | 14:18 Laat de superieur het maar niet horen.

On-topic: Volgens de AIVD worden deze lieden goed in de gaten gehouden. Daar hadden ze wel iets eerder mee mogen komen, ik heb gisteren de laatste loopgraven en schuttersputjes gecamoufleerd in de achtertuin. *kuil weer dempen gaat*

Alfred E. Neuman | 21-04-09 | 14:23

De AIVD weer in beeld, hulde!

Jan Anton Pijl | 21-04-09 | 14:20

Vertaling;
Wij zijn heul belangrijk.
Stuur geld.

DeBruineSter | 21-04-09 | 14:20

zo, de AIVD heeft de geldstroom ook dit jaar weer veilig gesteld..

WillemWordtWakker | 21-04-09 | 14:19

Maar de kans dat ik het slachtoffer word van een tuinbroek die me namens het Lesbofront Tegen Vermicelli een klysma met wasbenzine heeft is gelukkig nog steeds groter.

*rustig verder slaapt*

vraagstaart | 21-04-09 | 14:19

So what' s new? Is toch allang bekend dat in luilekkerland Nederland je prima je gang kan gaan als spion/terrorist/hakbar? Sterker nog , je kan er vaak nog een uitkering bij krijgen ook ( Mo B. ) En is Pakistan niet vanuit NL aan nucleaire kennis gekomen gewoon door een mannetje te sturen die er zo het land mee uitwandelde?

bello | 21-04-09 | 14:19

met alle respect:
als ze daar een training gaan volgen en terugkeren weet je voldoende toch?
in de VS zouden deze jongens gewoon 'verdwijnen' mbv de cia.
wake up, stelletje thee drinkers.

Octavianus | 21-04-09 | 14:18

Dus de verkiezingen zullen al te laat zijn?! *zeilbootje voor vertrekt klaarmaken doet*

Stroopdoos | 21-04-09 | 14:18

Tja Nederland en geheime diensten. Heb dan een akelig Paling&Co- idee in mijn gedachten. Dat zegt voldoende lijkt mij.

Mangoost | 21-04-09 | 14:18

Hoop dar er gauw een spoedwetje wordt aan genomen om het radicale tuig uit Nederland te verwijderen.
*Gaat verder met dagdromen*

Guusje Nadorst | 21-04-09 | 14:16

gevalletje wc-eend

hetluis | 21-04-09 | 14:16

Brr, ik ben erg bang, hier heeft u mijn privacy in ruil voor schijnveiligheid.

henkdekanarie | 21-04-09 | 14:15

spy vs spy, respect

vantheman | 21-04-09 | 14:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken