Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gezocht: leuke elitaire vmbo school in Oud Zuid

elite.pngSchokkende reportage-alert! In een indringend gesprek voor NRC Handelsblad praten een aantal ouders openhartig over het verschrikkelijke leed dat hun gezin is overkomen. De impact die het heeft op het leven van hun kinderen, maar vooral hun eigen leven en het beeld dat ze hadden van de toekomst. Het is het verhaal van ouders die in één keer alle grond onder hun voeten weggeslagen zagen worden. Ouders met een goede baan, een leuke schooltijd op het gymnasium achter de rug en een rijk cultureel leven vol kunst en inhoudelijkheid. Maar ook deze ouders kan het lot treffen. Het lot dat EEN VMBO KIND heet. Check ene Brigitte Duynstee (neerlandica, manlief is huisarts) huilie huilie doen om haar lieve en kwestbare dochter, die ondanks alle goede bedoelingen toch echt een vmbo'ert bleek: "We vonden het vmbo vreselijk, met name vanwege het sociale aspect. Je hoort altijd verschrikkelijke verhalen. (...) Ik dacht: nu komt mijn lieve, zachtaardige dochter tussen al die rouwdouwers in een grof klimaat terecht." Duynstee stoort zich verder aan de 'gespreksonderwerpen en roddels' waar haar dochter mee thuis komt, en ook de tijdschriften en 'het soort boeken' dat ze leest vindt mama maar niks. Een andere ouder stamelt dat haar zoon zelfs dialect(!!!) ging praten op het vmbo! Ons kind, een Tokkie! Dat is even slikken, ook voor Tamar Rubinstein (beeldend kunstenares). Die ontdekte dat er dus bijna GEEN leuke elitaire culturele kunstzinnige creatieve zinnenprikkelende vmbo scholen te vinden zijn! "Het zijn bijna allemaal grote zwarte scholen met veel gelazer, metaaldetectiepoortjes voor de ingang enzovoort. Ik ben een keer bij zo'n school gaan kijken en werd al voor de deur verrot gescholden." Ja mevrouwtje, zo gaat dat in de echte wereld. Nog even en uw dochter zit achter de kassa bij de Lidl. En wat zullen de buren daar van denken?

Reaguursels

Inloggen

Zo ken ik een hoogleraar die altijd tegen zijn kinderen zei: "Kan me niet schelen wat jullie later gaan doen als je het maar met passie doet. Liever een goede loodgieter dan een ambitieloze havo klant." En zo is het nou, deze dames zijn echt om te kotsen! Best snobs, er is veel meer in het leven dan de juiste boeken lezen, films kijken en volvo rijden!!

Jolly Jumper | 25-02-09 | 00:29

Zoals eerder benoemd werd, het word tijd dat het oude schoolsysteem weer ingevoerd word: lts, mavo, havo, vwo, gym. Kunnen de leraren weer fatsoenlijk op 1 niveau les geven in de klas en word het "opvoeden" wat makkelijker van de kinderen die thuis niet aangekeken worden.

gore-met | 24-02-09 | 14:15

Het is maar een idee hoor:

Als de ouders nou ipv altijd maar werken eens tijd gingen besteden aan hun kinderen dan hoefde ze geen educatie te krijgen van de 16 jarige VMBO opasser.

Bezint eer gij begint ..

Fa2br3k3r | 24-02-09 | 13:08

Als je zo je kop op tv laat zien weet je in ieder geval zeker dat je gelijk krijgt. Je kind wordt vast ontzettend populair op school met zo'n actie van mama.

OokVaag | 24-02-09 | 09:26

Wat is er nou in 's hemelschnaam mis met bijveurbeeld korporaal-chauffeur
Willem-Alexander van Amsberg ?

wachtmeester de bruy | 24-02-09 | 06:42

haha bedoelt dat dochterlief nu netjes met hoofddoekje achter de kassa zit , en dat ze het toch wel getroffen heeft met haar cultureel verantwoorde echtgenoot , haar vriendinnetjes achter het raam belanden zonder hoofddoekje

sparrow | 24-02-09 | 06:29

meesterlijk stuk, kan me volledig vinden in die ouders...

Het is nooit leuk je kind een paupert zien worden, die leraren slaat enzo

MPdeH2 | 24-02-09 | 01:14

Pantheist:

volgens mij probeer je een beetje "ik gooi met moeilijke termen dan lijk ik wat" te doen, want regressie naar het midden gaat alleen op bij extreme uitbijters zoals hoogbegaafde ouders, die kinderen hebben inderdaad meer kans om minder slim te zijn en meer bij het gemiddelde te zijn.
"Kortom, het niveau van de ouders geeft maar zeer beperkt informatie
over het niveau van kinderen"
www.eduratio.be/regressie.pdf

drommelsnogantoe345 | 24-02-09 | 00:58

Gravin v Kippenbouth | 23-02-09 | 22:38

Hahahahaha! :)

Rest In Privacy | 23-02-09 | 23:43

Ik kan me best voorstellen dat ouders hun kinderen niet op een zwarte school dumpen. Wie ziet zijn, of haar kind graag langzaam kanslozer worden in de maatschappij met een accent waar tuig zich ook van bedient en overwegend waardeloos onderwijs.

Rest In Privacy | 23-02-09 | 23:41

@mercy | 23-02-09 | 11:54
(Vervolg)
Martijn in een later stadium, na overleven brugklas:

"Eyy meeeisje! Hmmm, je bent mooooi! Wat vindt je van me cabrio, huh? Hou je van Prada of Gucci? Persoonlijke matties van me, jeweettoch? Zit je op 'Haaifs'?

Stap in, dan stel ik je voor...
Eyy! Je hoeft niet bang te zijn, ben echt vet okee, ekzweeretje, w' hollah!

Ahasveros | 23-02-09 | 23:28

Niemand die dochter Korrel goed te doen vind?
Ik vind het niet erg dat je VMBO doet meid!

-Seb | 23-02-09 | 22:47

@ Hodja | 23-02-09 | 11:14
Gaat ze voor aap studeren dan?

Gravin v Kippenbouth | 23-02-09 | 22:38

Altijd deze twee dingen scheiden: niveau en opleidingsniveau.

Ik ken bouwvakkers met een beduidend hoger niveau dan menig universitair afgestudeerde (bachelor of master, je mag nog kiezen). Het opleidingsniveau mag dan wel zogenaamd lager zijn, maar een goede vakman (of -vrouw) weet waar hij/zij mee bezig is.
Het omgekeerde kan echter ook, zelden zoveel idioten tegengekomen als op de universiteit.

Als Belg was ik trots op ons onderwijssysteem, maar helaas gaan we ook de kant op van de 'lowest common denominator'. Al die master-pretopleidingen... zucht.

Gajomar Cama | 23-02-09 | 22:18

Tja, we kunnen natuurlijk niet allemaal een Einstein worden. En wees blij, er moet toch íemand achter de kassa zitten bij de Lidl? En er moet toch iemand de kantoorbureaus komen poetsen na 18u? Als we allemaal zonder problemen chemisch ingenieur konden worden dan was het in huize Flagg nu ook crisis...

Randall Flagg | 23-02-09 | 21:20

Ja mevrouwtje, dit hebben we te danken aan de zogenaamde linkse intelectuele
die denken te weten hoe het moet in de samenleving, Mischien dat Wilders het tij kan keren en anders wordt het een priveschooltje in St Tropez.

helimunt | 23-02-09 | 21:19

Gelukkig hebben mijn hoogopgeleide ouders altijd gezegd: "Al word je vuilnisman, zorg in de eerste plaats dat je gelukkig bent."

El Santo | 23-02-09 | 21:14

Ach, zolang je maar een VMBO hebt zonder moslimgespuis kan je kind nog best een goede opleiding volgen en leren om vakkundig zijn handen te laten wapperen. Daar heeft het land gebrek aan.

Helaas nemen steeds meer kinderen een moslimhouding aan. Het type van wel een grote bek hebben, maar verder een complete inhousloze nul zijn. Enfin, laat de crisis maar huishouden. Krijgen ze karakter van en mogen ze misschien ooit mij voor mij aan het beulen te gaan.

hoteldebotel | 23-02-09 | 20:39

waarisdelol | 23-02-09 | 15:22
Nope, want da's discriminatie. Als je allochtonen weigert van je school ben je een "vuile kk rasict" of zoiets, om het maar even in vakjargon te zeggen, en als je een autochtoon weigert, doe je gewoon je baan.

Nietvoordekat | 23-02-09 | 19:40

Dat er geen leuke VMBO-scholen te vinden zijn, ligt aan het soort leerlingen. Ik kan melden dat het voornamelijk cleaudtzaqqen zijn, en dat er erg, erg weinig uitzonderingen zijn. Dat heet ook wel vrije markt. Je gaat geen product verkopen als er geen markt voor is. Waarom zou je een vriendelijke school aan aso's geven? Een school is zo gezellig als z'n leerlingen.

Nietvoordekat | 23-02-09 | 19:36

en wenst moeders deze week van harte een lekke dakgoot, ontplofte cv-ketel, lekke koppakking,muizenplaag en een setje kalknagels. Vast wel een weggesaneerde academisch misvormde in de buurt die er 'n casestudy en plan van aanpak voor wil schrijven, gevolgd door een paar fijne praatsessies in een stuurgroep.

Korte Metten | 23-02-09 | 19:07

Ik ben zelf de eerste lichting van het VMBO-TL (2003). Ik zeg eerlijk dat het nou niet echt een "hoog" niveau was. Met veel klasgenoten kon je niet eens een normaal gesprek aanknopen. Ik zat daar niet op mijn plaats, maar als de school niet echt meewerkt met een overplaatsing naar het Havo/Vwo zit je vast op het VMBO. Na het VMBO heb ik havo 4 in een half jaar gedaan, zonder problemen. Ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding HBO-rechten (die mij ook makkelijk afgaat), en waarschijnlijk doe ik er een Master achteraan. De fout zat al op de basisschool. Ik snap de reactie van deze twee vrouwen wel, maar als er niet meer inzit bij je kind, kan je het niet afdwingen. afsluitend: niemand is meer dan een ander, en iedereen heb je nodig in de maatschappij.

kel | 23-02-09 | 18:31

Ik zie hier cashmoney in

Maserati | 23-02-09 | 18:29

Die moeders van dit stukje zijn verwaande arrogante TRUTTEN hulde aan de prima vaklui die met VMBO begonnen zijn. Je moet je kinderen gewoon accepteren zoals ze zijn.

oewap | 23-02-09 | 18:01

@ uuuu | 23-02-09 | 17:31, volkoment gelijk vmbo biedt veel meer mogenlijkheden dan veel universitaire opleidingen, maar veel mensen hebben het nu eenmaal graag hoog in de bol.

proats | 23-02-09 | 17:57

uuuu | 23-02-09 | 17:31
Hoe duur ben jij zwart?

Schoorsteenveger | 23-02-09 | 17:35

ik was zelf ook vmbo ert!!
ben nu zzper grondwerker kom thuis met 2800netto Plus 1500netto zwart werk in bestrating dus 4200NETTO !! . Lach ze allemaal uit en ik ben nog maar 22 ^^
Als ik 30 ben heb ik genoeg geld om een eigen zaak te beginnen.
Ik lach die eletiare figuren keihard uit.zielig happyhour doen,lelijke wijfen,volkomen saai leven,de helft heeft het te hoog in hun bol met hun studie .hun beginnen pas te leven als ze rond de 30 zijn dan heb ik die tijd al lang gehad haha ...
Nee ik moet meschien wel vroeg me bed uit en hard werken in de wind en regen.
Maar ik ben gelukkig !!

groeten een ex vmbo errrrr

uuuu | 23-02-09 | 17:31

VMBO is een uitvinding van de PvdA (Net zoals alle voorgaande onderwijshervormingen die de kwaliteit naar nul hebben gebracht) Idee was fuseer LBO met MAVO en het LBO krijgt een MAVO imago. Resultaat VMBO wat een een nog veel lager imago en kwaliteit heeft dan LBO, vakmanssscholen enz, laat staan dat ze het MAVO imago benaderen.
Helaas denken ze bij de PvdA, oké mislukt maar slecht en laag opgeleide mensen worden wel onze kiezers..

seven | 23-02-09 | 17:22

Ik heb echt medelijden met die mensen,ons kind word later geen witte boorden crimineel maar een doodgewone auto omkatter zielig!!!!

utjungske | 23-02-09 | 17:11

ik heb zelf ook op het vmbo gezeten en het is echt niet zo dat iedereen daar dom is...
er zijn ook kinderen die gewoon met hun handen willen werken...
en dus geen pennelikker willen worden zoals de meesten hier!!!!!

al is het onderwijs niveau niet altijd even goed. op de schoolen!

aan alle penne-likkers

e.d. | 23-02-09 | 17:05

Maar even letterlijk. Daar is toch ook geen woord van gelogen dat het kutscholen zijn waar alleen maar ultra dommertjes op zitten?

DeMusliminator | 23-02-09 | 16:39

Als iemand ook even de moeite neemt om het artikel te lezen voor te reageren zie je dat het een ze zeer positief zijn over zowel kind als de VMBO school. Het blijft nu eenmaal een feit, op het VMBO is het gemiddelde niet bepaald uitdagend.

johoost | 23-02-09 | 16:30

Cito score 2 zonen lyceumniveau. Alletwee teruggegleden naar (slecht) vmbo niveau. Misschien door de scheiding? Alleen opvoeden, niet voldoende toezicht. Psychische problemen?
Droevig. Mijn schuld?

cugel | 23-02-09 | 16:23

Fijn dat mensen uit een elitair nest toch nog hun best moeten doen om iets te bereiken. Aan de andere kant, er staat vast een mooie erfenis klaar voor dochter. Dan houdt ze die jaren bij de LIDL ook beter vol.

NR3 | 23-02-09 | 16:22

Prima artikel. De moeder die huilie-huilie doet vind ik oké. Zij kan het niet helpen dat er in de maatschappij een beeld bestaat van het VMBO dat weinig recht doet aan de werkelijkheid. In het artikel wordt dat beeld bijgesteld. Ook de moeder denkt er nu anders over. Terecht.

Dirk Zijn! | 23-02-09 | 16:12

VMBO is niks erg aan.

De hele maatschappij flikkert in elkaar als er geen VMBO'ers zijn die ook dood normale baantjes hebben Loodgieter, Timmerman, Stewardess, Metaal bewerkers noem het maar op. Deze mensen werken en zorgen ervoor dat iedereen Gas en water heeft, je nieuwe huis gebouwd word jij fijn of vakantie kan en leuk op vakantie.

Denk het weg en dat staat de maatschappij echt stil...
VMBO scholen zijn gewoon vaak ruk maar de banen daarna is niks om je voor te schamen.

Waar ik zo moe van word en niet kan begrijpen is als ik naar mijn werk rijdt en al die hoge gebouwen zie en denk dat daar honderden misschien wel duizenden mensen in zitten waar van het overgrote deel niet eens gemist zou worden als het zonder die mensen gedaan zou moeten worden.

En wat nog het ergst is die mensen in die kantoorgebouwen verdienen ook nog grof geld met simpelweg overbodig zijn. Haal eens 1000 man uit een groot kantoor en laat ze is een dag niet werken en haal eens 1000 Bagage kelder medewerkers of kraamverzorgsters weg moet jij zien wat een puinbak het dan wordt.

Iedereen (met een echte baan!) draagt zijn steentje bij aan de maatschappij.

En dat sommige ouders zo triest doen omdat hun kind een vmbo'er is zouden zich DIEP DIEPPPP moeten schamen.

delta12H21 | 23-02-09 | 16:10

@Roedenko:

ze geeft aan dat ze het type schoolkeuze steeds meer naar beneden heeft bij moeten stellen, dat ze in eerste instantie iets tegen het VMBO had, en dat toen ze is wezen kijken, deze weerstand is weggenomen. Waar zit nou het huilie-huilie gedeelte dan?

Je gaat overigens wel erg uit van een lineaire ontwikkeling bij kinderen, die als een soort voorspelbare grafiek vanaf het (hoeveelste?) jaar aangeeft wat voor school het kind heen kan. Ik betwijfel of dat zo werkt.

(overigens: pluspuntjes voor je stukje, waaruit blijkt dat je het artikel daadwerkelijk gelezen hebt. zouden meer mensen moeten doen).

Ballenman | 23-02-09 | 16:04

shit happens for a reason...

bimbam | 23-02-09 | 15:55

terecht commentaar.
Ken jongens die van mavo via havo naar vwo zijn doorgegroeid, waren wat trage leerlingen. Om die nu op het VMBO te douwen is mij al sinds de tweede fase een doorn in het oog. De kans dat dit nu nog zou lukken is minimaal. Daarnaast is het heel normaal om een blanke vmbo te maken, wel leuk ook om de resyultaten dan te vergelijken!

waarisdelol | 23-02-09 | 15:22

@Mutsaerts | 23-02-09 | 10:32
Ouwe VMBO-ert!
..."PRAAT" een aantal ouders openhartig...

drastic | 23-02-09 | 15:16

dom blontje is dom blondje

websenior | 23-02-09 | 15:16

Die school adviezen zeggen ook niet altijd alles, als ik dat zo lees zijn die kids voornamelijk dislecties. Ondergetekende werd om die reden naar de LOM school doorverwezen (wat mijn ouders gelukkig wisten te voorkomen) maar is inmiddels toch wel cum laude gepromoveerd.

proats | 23-02-09 | 15:16

@gaitman | 23-02-09 | 14:42
Taalfoutje wordt aaneen geschreven. En vmbo'er schrijf je zo.
Pot.... ketel?

Dom blontje | 23-02-09 | 15:12

De huidige vmbo scholieren zijn de toekomstige katteneigenaren, die laf en ongeintresseerd zullen reageren wanneer hun huisdier uw en mijn tuin onderschijt..

kippeNeukert | 23-02-09 | 15:10

De kans op slechte kwaliteit kinderen wordt groter naarmate met name de moeder ouder is. Zoiets zal hier wel aan de hand zijn. Hoogopgeleide moeders paren op oudere leeftijd en produceren mindere kwaliteit kinderen. Straks zijn in NL alleen nog maar paupers. Of wacht: van origine niet-NL vrouwen paren wel i.h.a. wel jonger en meer. Er is dus nog een sprankje hoop.

Hoebahop | 23-02-09 | 15:07

@dillema
De heer Dillema had zeker een vervelende geschiedenisleraar of is topsporter ?

websenior | 23-02-09 | 15:01

Dat je je schaamt voor je kind is een grof schandaal. Dat je je schaamt voor de ambiance van een VMBO school is een heel ander verhaal. Daar zit namelijk wel een kern van waarheid in. Het is een soort vangnet onderwijs. Niet persé slecht (het is immers een niveau) maar er gaat een groep kinderen naar toe met een (vaak) wat lager IQ en/of wat minder sociaal in de omgang zijn. Een groot deel van die kinderen doet gewoon zijn of haar best maar er zitten, in tegenstelling tot een HAVO en VWO, toch wel meer "schoffies' op en niet te vergeten een grote groep losgeslagen, opvoedingsloze allochtonen. Die groep domineert letterlijk het dagelijks leven op een VMBO school. Vele kinderen zijn daar de dupe van en gaan (om er bij te horen) mee in dat gedrag met alle gevolgen van dien. Aangezien je van de ouders van de probleemgroepen veelal niets kunt verwachten is het zaak de hardcore teringlijertjes op een apart onderwijsinstituut te plaatsen met een soort van opvoedingskamp mentaliteit. Zo kan de groep die wel wil zijn of haar niveau halen en hoeven ze zich niet de hele dag bezig te houden met bendegedrag om de school te “overleven”. Het wordt hhog tijd om dit te gaan invoeren om zo de kinderen op het VMBO beter te beschermen.

mauzzer80 | 23-02-09 | 14:57

@drol

Het is tijdverlies. Laat ze maar gaan sporten in de tijd dat ze geschiedenisles krijgen. Of aardrijkskunde. Of staatsinrichting. Niemand heeft wat aan die onzin, du waarom tijd er in stoppen? Of gooi er nog een echt vak in zoals lassen of timmeren. Wat moet iemand met vaderlandse geschiedenis, wat alleen maar propaganda is?

Harry Dillema | 23-02-09 | 14:56

@Harry Dillema | 23-02-09 | 14:07
De vakken die jij niet nodig noemt, zijn geen enkel probleem voor leerlingen die geen probleem hebben met Engels, boekhouden, natuurkunde, wiskunde, scheikunde en Nederlands.

D.R.O.L | 23-02-09 | 14:44

@ Dolfie
(10 miljaard rood staat)

he dolfie taal foutje ? ben jij soms een vmbo-er ?

gaitman | 23-02-09 | 14:42

Waren de onderwerpen op? Toen maar eens de NRC van twee dagen geleden doorgespidt? Ga eens nieuws maken, in plaats van het op te warmen...

MickyM | 23-02-09 | 14:34

Meestal hebben die gegoede ouders hele progressieve ideeen en verachten ze pvv-stemmers, als ze die echter in de praktijk moeten brengen blijkt hun sociale smetvrees.

websenior | 23-02-09 | 14:21

@jcb

Nee ik moest er alleen achterkomen dat wat je op school leert mbt geschiedenis b.v. doorgaans gewoon gelul is.

Harry Dillema | 23-02-09 | 14:19

@Harry Dillema | 23-02-09 | 14:07

Meneer kon het zelf niet bij benen vroeger?

Jc.B | 23-02-09 | 14:18

Tja, slimme ouders hebben nu eenmaal een grotere kans op een dom kind, dat is al decennia geleden bewezen door een psycholoog die dit verschijnsel regressie naar het midden noemde(regression to the mean). Het komt erop neer dat de kans dat de ouders alle gencombinaties doorgeven die het IQ bevorderen veel kleiner is dan de kans dat minder geslaagde combinaties worden doorgegeven. Hieruit volgt natuurlijk dat domme ouders weer een grotere kans hebben op een iets slimmer kind(vergeleken met de ouders natuurlijk).

Pantheist | 23-02-09 | 14:14

Met "Haal je voeten eens van die stoel! Doe je dat thuis ook?" hoef je in ieder geval niet aan te komen bij deze meiden.

Dom blontje | 23-02-09 | 14:10

foute vriendjes komen in alle geldingen en op alle scholen voor. Loverboys kijken ook rond op zgn elitaire gymnasia. Aandacht geven is het item en als paps en mams werken is een beetje aandacht veel waard.

Iemand ooit gevraagd wat het kind graag wil?

en als het vmbo zo vervelend is in amsterdam kan en je wilt je niet kind niet naar belgie of engeland sturen. kunnen deze mensen ook verhuizen.
Huisartsen zijn overal gevraagd. Neerlandica kunnen ook telewerken of zijn zzp.

probleem opgelost.

sommige academici zijn vergeten pragmatisch te denken en vermoeden door te klagen dat de overheid helpt.
Nee dus, die helpt alleen als je meer dan 10 miljaard rood staat. Daaronder is het jouw probleem. En uiteraard alle andere dingen.

dolffie | 23-02-09 | 14:09

Iedereen kan door het vwo komen als er niet van die vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, staatsinrichting, duits, frans, godstdienst, filosofie en andere ongein wordt gegeven.

Wat een kind op school nodig heeft is dit:

Engels
Boekhouden
Natuurkunde
Wiskunde
Scheikunde
Nederlands

En tussendoor kan ie wel wat boeken over de strooptochten van zijn vaderland, het fout zijn in de oorlog, de corrupte overheid en the old boys network lezen.

Harry Dillema | 23-02-09 | 14:07

prive les? Iedereen is door het vwo heen te trappen hoor.

Ariel | 23-02-09 | 13:57

Ik heb vroeger op de mavo gezeten en ben nu universitair afgestudeerd. Volgens mij gaan de kids in de massaliteit verloren, tegenwoordig zijn die scholen zo groot.
Vroeger had je ook de LTS, zoals eerder vermeld goede technici zijn hard nodig.
Kinderen die goed zijn met de handen moet je niet nodeloos opzadelen met theoriekennis, kinderen die meer theoretisch zijn zou je een soort mavo kunnen geven, maar dat zal allemaal wel te ouderwets gedacht zijn.

websenior | 23-02-09 | 13:54

@Ballenman

GS legt de vinger op eigen wijze exact op de juiste plek. Het is wel degelijk janken wat beide dames doen. Ga jij mij wijs maken dat je (notabene als docente VWO) pas in groep 8 er achterkomt dat kind 'slechts' VMBO waardig is en dat je dan pas nog eens een keer gaat kijken wát dat eigelijk inhoud. Je hebt je als onderwijsmedewerker je ogen uit je kop te schamen als je dat al niet eens weet. Het getuigt van enkel respect voor je collegae. Elke ouder die een beetje begaan is met het wel en wee van zijn of haar kind(eren) volgt schoolresultaten zodanig dat zij al voor de CITO toets kunnen weten waar een kind geschikt voor is. Die test is daarvoor niet eens noodzakelijk. Als kinderen vanaf het moment dat er proefwerken worden gemaakt en daarvoor resultaten halen in de vorm van Zetjes, Esjes en Emmetjes, dan weet je dat je kind niet HAVO/VWO waardig is. Ga dan na de CITO toets asjeblieft niet ineens doen of voor het eerst Jezus over water ziet lopen... Deze dames zien dat niet en maken zich drukker over de hockystock dan over de schoolresultaten tijdens de basisschool...

Roedenko | 23-02-09 | 13:47

@granaatappel
Nee dan neemt 't vriendje haar mee naar het 'clubhuis'.

Harry Dillema | 23-02-09 | 13:45

Een vmbo is een kweekschool voor drugsdealers, tasjesdieven en hoertjes. Sad to say maar tiszo.

Harry Dillema | 23-02-09 | 13:44

Tja, of je stuurt je kind naar de mavo.

@Technix | 23-02-09 | 13:34
Is makkelijk op te lossen hoor. Youp heeft het al voorgedaan. Je gaat in een stoel zitten, leest een krant. Dochter komt binnen met nieuw vriendje en je vraagt alleen: "Zo... dus jij neukt mijn dochter? ".
Werkt de eerste keer best effectief. Daarna neemt dochter vriendjes waarschijnlijk nooit meer mee naar huis.

Granaatappel | 23-02-09 | 13:43

Hee reaguurdertjes. Het lachen zou jullie wel vergaan in de schoenen van deze ouders! Dochterlief met een fout vriendje thuis zien komen. Brrr.

Technix | 23-02-09 | 13:34

@dolffie
Ja zo moeilijk is de universiteit niet. In Nederland wordt het onderwijs aangepast aan het gemiddelde vermogen van de leeringen/studenten. Zakken er teveel, dan wordt het jaar daarop de test wat eenvoudiger.

Zo kan het dat de gemiddelde joegoeslavische immigrant een sneller integreert dan een afgestudeerde bedrijfskundige.

Harry Dillema | 23-02-09 | 13:33

Dick Hurts | 23-02-09 | 13:10
In het artikel worden wel twee zaken door mekaar gegooid of op z'n minst bij elkaar geveegd. Enerzijds is er de neiging van ouders om hun kind slimmer te vinden dan het is, anderzijds is er de kwestie van status en kwaliteit van het VMBO-onderwijs als zodanig. Het één zou het ander niet oneigenlijk moeten beïnvloeden, maar dat gebeurt natuurlijk wel.
Ondanks dat populair gedoe bij BNN is er een taboe op intelligentie, kijk maar naar de ophef rond dat nobele streven van Prem dat sterke gelijkenis vertoont met de houding van die ouders: "het zit er wel in maar het komt er niet uit".
Goed onderwijs moet gericht zijn op het maximaal laten renderen van de capaciteiten van de leerling, en niet op het creëren van een illusie. Het VMBO is waarschijnlijk geen van beide op dit moment.

Schoorsteenveger | 23-02-09 | 13:31

Artikel es helemaal gelezen, en Harry Dilemma net zegt t in 1 zin. Je moet niet elitair lopen doen, maar ik snap dat je als type ouder die altijd veel aandacht aan het ontwikkelen van je kind heeft gestoken, bar weinig zin heb om je kind tussen allemaal nep-Tupacs die geen enkel woord van meer dan 1 lettergreep kunnen begrijpen wil planten. Veel VMBO's in grote steden zijn wederom een product van de 'laat maar waaien, komt vanzelf goed' aanpak van integratie die er voor Pim Fortuyn was. Ook qua veiligheid denk ik soms dat je ze beter naar Uruzgan dan naar een VMBO in 020-West kan sturen.

rintelman | 23-02-09 | 13:28

@gaitman | 23-02-09 | 12:42
Helemaal juist wat je zegt 100% mee eens echter het is jouW in plaats van jou.

Dunnepoep | 23-02-09 | 13:27

gaitman | 23-02-09 | 12:42
Je vergeet te zeggen dat je Nederlandse les gehad hebt van een VMBO-erT

kaasfondue | 23-02-09 | 13:27

Andere generatie, andere opvoedingsmethode = andere kinderen.
De generatie die mijn ouders heeft opgevoed sloegen hun kinderen nog, en de generatie van mijn ouders leerden nog daadwerkelijk taal en wiskunde op school.
Deze generatie leert veel te weinig fatsoenlijk onderwijs, te veel Links geörienteerde cultuur en samenleving bullshit. De lesstof is verslechterd, verzwakt, en deze generatie is sneller in contact met meerdere vormen van media. Deze media forceert hen meer informatie op te slaan in de vorm van TV en games, waardoor deze sneller afgeleid is en veel sneller een slechter beeld van de wereld krijgen.

Als je nou eens er over nadenkt, dat zowel ons onderwijs als onze media erg Links geörienteerd is, dan zou het je niet verbazen waarom deze generatie ook zo ontzettend Rechts is.

Bever! | 23-02-09 | 13:26

Alstublieft zeg mevrouw, waer maeckt u sich druck om...? Tot zover het Neerlandica...

Achterlijk dom wijf... had je maar meer aandacht aan je kinderen besteed dan had je het al ver van te voren aan zien komen. Hoe ongelofelijk naief ben je om tot het einde van een CITO toets af te wachten wat het uiteindelijke niveau van je kind zal zijn. Ben je dan nooit bij een bespreking aanwezig geweest? Of had je op dat moment een stuk pantserplaat PX10 voor je kop?

Roedenko | 23-02-09 | 13:26


De ouders hebben geen tijd om hun kinderen op te voeden.
Ja de bassis scholen gaan achter uit .
Daar zijn ze nu ook achter gekomen.
De ouders horen de kinderen te help met huis werk.
Vele ouders doen dit niet ,maar het is zo leuk als je kind op ziet bloeien.
De vraag is waarom hebben die ouder dan kinderen.
VMBO opvoeden begint eerder.
Het zijn de eerst 7 jaren waar een kind gevrom wordt.

watjekatoen | 23-02-09 | 13:23

@gaitman
dat je opleiding hebt gehad wil nog niet zeggen dat je je zo gedraagt.
Ga uit van je eigen kracht.
mijn ouders zeiden altijd ze kunnen alles van je af nemen behalve je opleiding.

en zo is het.

zo moeilijk is de universiteit in nederland nu ook weer niet. Als je van lezen houdt en iets begrijpt kom je een heel eind.
tsja en lezen is niet de meeste beoefende hobby bij deze jetix generatie.

dolffie | 23-02-09 | 13:23

trouwens kun je die sony reader al ergens bestellen?

Harry Dillema | 23-02-09 | 13:20

@ Janrap
het is jouw hersenbeschadiging ?

zo goed ?

gaitman | 23-02-09 | 13:19

@ Janrap
Chapeau! ubermensch

gaitman | 23-02-09 | 13:16

Tegen de tijd dat mijn kinderen middelbaar onderwijs moeten ondergaan, emigreer ik wel naar Bhutan of zo.

Harry Dillema | 23-02-09 | 13:15

Er is niets mis met het VMBO, behalve dan de horden tweedegeneratie kamelendieven die de boel er lopen te terroriseren.

Harry Dillema | 23-02-09 | 13:13

lage intelligentie is gewoon iets genetisch. 2 hoogopgeleide ouders hebben vaak ook een slim kind, soms ook niet. Dat is erg jammer voor hen, maar loodgieters, kassabedienden en logistiek medewerkers zijn ook gewoon nodig. En ware het niet dat het vaak 'kleurrijke' karakter van de scholen (of minder subtiel, zoals Gerard Cox al in 1999 zei 'De vernegering van de Nederlandse samenleving'), vaak roet in het eten gooit, zou je een kind ook normaal naar een VMBO moeten kunnen sturen.

*gaat hard brainstormen over pre-natale screening methode voor VMBO'ers*

rintelman | 23-02-09 | 13:12

@wijsvinger | 23-02-09 | 12:00
Inderdaad Wijsvinger, daar sluit ik me bij aan.

Dick Hurts | 23-02-09 | 13:10

@ gaitman | 23-02-09 | 12:42
Het is jouw auto, jouw huis, jouw straat... jou met een w erachter.
Of ben je zelf van het VMBO?

JanRap | 23-02-09 | 13:08

@ dolffie
en kunnen jullie nu wetenschappelijk pootjes geven en kontlikken hahahahah

gaitman | 23-02-09 | 12:57

-10 voor GS nerd team omdat ze te incompetent zijn ook maar het eenvoudigste spam-detectiefilter te maken of desnoods te jatten. wel lekker hip hoaxen over bmov filtertjes maar een fatsoenlijke webapp schrijven ho maar.

panadol | 23-02-09 | 12:57

Het is handig een neerlandica als klassemoeder dan kan er wat terecht komen.
Onderwijs in nedeland is al slecht. Als je geld hebt gewoon je kind naar de jezuiten in belgie (is goedkoper dan je denkt) of engelse kostschool. Die afspraak heb ik ook gemaakt met mijn kinderen
(ouders alletwee wetenschappelijk getraind)

dolffie | 23-02-09 | 12:55

gelukkig is iedereen hoog geschoold

gaitman | 23-02-09 | 12:53

@Stefan-Struve | 23-02-09 | 12:33
Met goed gevolg de VMBO doorlopen?

Hoefnagel | 23-02-09 | 12:53

Jip van Jannekke | 23-02-09 | 12:04
"Jou kind"?

John Muts | 23-02-09 | 12:50

@ Stefan-Struve | 23-02-09 | 12:33
sterkte met joris

cappucinometsuiker | 23-02-09 | 12:48

Doe Stefan-Struve ff een IP-ban !

Cinq-Marquis | 23-02-09 | 12:46

Kut kakkers.
Op het VMBO leren de kids tenminste voor zichzelf opkomen...

da wizard | 23-02-09 | 12:44

typische GeenStijl samenvatting weer: Duynstee doet dus -niet- huilie huilie.
kwestie van even lezen en niet zo selectief quoten.

opzettelijk misleidende informatie dus. (overigens was Brigitte Duynstee mijn lerares Nederlands in 6-vwo, en was het best een tof wijf).

Ballenman | 23-02-09 | 12:44

Stefan-Struve | 23-02-09 | 12:33
Buitengewone demonstratie van creativiteit!
Jammer dat er geen fatsoenlijke wijkzuster meer is,
kon je meteen met je zere vingertje daar uithuilen,
en je meteen laten verschonen.

Maar goed misschien kun je nog kunstenaar worden,
noem het maar even minimalistisch verbale explosie o.i.d.
Misschien ben je al subsidierijp.
Ave, Evocatus

Evocatus | 23-02-09 | 12:43

jou auto wordt onderhouden door een vmbo-er
jou huis is gebouwd door een vmbo-er
jou straat is aangelegd door een vmbo-er
jou ramen worden gewassen door een vmbo-er
jou pc is inelkaargezet door een vmbo-er
jou boodschappen worden vervoerd door een vmbo-er
jou tuin word onderhouden door een vmbo-er

en waarschijnlijk word je wijf ook gene*kt door een vmbo-er
wand 1 op de 25 is een bastaard kind hahah

www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2009/...

gaitman | 23-02-09 | 12:42

Hoe je het ook draait of keert, het is gewoon kut als je kind naar het vmbo gaat, aangezien je altijd het beste wilt voor je kind. En een vmbo is dat nou eenmaal niet, hoe vervelend dat ook voor sommige mensen in de oren zal klinken.
Het vmbo is in Nederland gewoon een verzamelplaats van tuig. Uiteraard zitten daar ook 'goede' kinderen tussen, maar die worden beïnvloed door de over grote meerderheid die asociaal en abject is. Daarnaast is een groot deel van niet-Westerse afkomst, iets wat de leerkwaliteit en sociale atmosfeer ook niet ten goede komt, omdat deze kinderen vaak te kampen hebben met een taalachterstand. Kortom mocht ik ooit een kind krijgen die niet gezegend is met een goed stel hersens, dan zal ik er toch voor kiezen deze naar een privéschool te doen in plaats van deze te laten mêleren met de vmbo'ers van nu.

R0gerthat | 23-02-09 | 12:42

Oh Gs laat zich hier niet van haar beste kant zien, de overbezorgde moeder stelt duidelijk dat ze VOOOOOR het bezoek aan VMBO school geen idee had en dat later heel erg bleek MEE TE VALLEN. En wel logisch ook als je nog nooit op een VMBO school bent geweest en je moet je beeld van zo'n school uit de media opmaken, dan denk je inderdaad dat het allemaal terroristennetwerkjes zijn.

Inferno182 | 23-02-09 | 12:41

Hee Stefan Strude, doe es effe heel erg oplazeren? in een sloot donderen mag ook.

Truttebol | 23-02-09 | 12:39

Kijk. Daar heb je een boze mongool met een computer.

zovoklets | 23-02-09 | 12:35

Spammerts zijn weeral terug :-(

Je Verzint Het Niet | 23-02-09 | 12:35

wijsvinger | 23-02-09 | 12:00
... of ze laten hun kroost tot in den treure bij particuliere clubjes of aan universiteiten voor grof geld testen en nog eens testen om maar waar te krijgen dat hun kindertjes 'best wel' intelligent zijn, maar dat dat bij de reguliere metingen niet naar boven komt. Heb dat van dichtbij gezien. En die duurbetaalde overbodige eindrapportjes zijn ook héél lief, proberen zo omzichtig mogelijk de waarheid te verwoorden.

Schoorsteenveger | 23-02-09 | 12:35

Brakke Obama | 23-02-09 | 12:25
Mongolen zijn liev wanneer ze niet boos zijn.

zovoklets | 23-02-09 | 12:34

-weggejorist-

Stefan-Struve | 23-02-09 | 12:33

Dat is nou jammer GS. Afzeiken is goed, maar wel onderbouwd.
Moeten jullie nou per se lullig zijn als het niet nodig is? Daar hebben we de Televaag toch voor?
Ik citeer uit hetzelfde artikel:

"Maar toen wij in groep 8 op zoek gingen naar een school werden mij wel de ogen geopend. Eigenlijk wist ik er niks van."
En:
"Wij hebben gekozen voor een kleine categorale vmbo in Geldermalsen, een kunstzinnige school met veel aandacht voor normen en aarden en daar gaat het uitstekend."

Morielje | 23-02-09 | 12:31

Het GS-artikel overdrijft. Diverse ouders geven blijk van inzicht, dus...
Trouwens het is hierboven ook al opgemerkt: Er is niets mis met werken met je handen. Een goed loodgieter is goud waard!

Als vroeger één van mijn leerlingen ook maar de gerrringste belangstelling toonde voor het koksvak, dan sleepte ik hem/haar mee naar bijv. de banketbakkersvakschool of mocht-ie een weekje meebuffelen in het restaurant waar mijn oude heer chef-kok was.

Of je nu hier werkt of in Australië, een Sauce Hollandaise is overal hetzelfde. Bovendien zit het koksvak al jaren in de lift qua verdienste en status. Zie de overdaad aan kokers en ander voedselverfraaiers op de tv. Dus meneer/mevrouw, als uw kind kooktalent heeft, dan weet u het!

Vroegere kennissen van ons van de Hogere Hotelvakschool werden op een goed moment uitgezonden naar Mongolië om advies te geven over het tourisme en het opzetten van horeca.. Al weer jaaaaren geleden, maar toch! Hadden we nooit gedacht dat het nog eens zo ver zou komen. Letterlijk!
Ave, Evocatus

Evocatus | 23-02-09 | 12:30

@wijsvinger | 23-02-09 | 12:27
het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn: gewoon een daisy-lezer (een pen met voorlees-software) en voorlees-sofware voor PC is al een goed hulpmiddel voor dyslecten.

francoise smokeglass | 23-02-09 | 12:30

@ F. von Zeikhoven 12:07: Er zou inderdaad veel meer aandacht gegeven moeten worden aan dyslecten. Een andere leermethode, die meer uitgaat van beelden dan van woorden, waarin de aanleg centraal staat en ruimte is voor autodidactiek, zou geen overbodige luxe zijn. En noem ze maar op, de groten der aarde die aan dyslexie 'leden':
Edison, Darwin, Einstein, ze zijn toch wel erg goed terecht gekomen. Behalve George Bush dan.

wijsvinger | 23-02-09 | 12:27

Wees blij het had ook een mongooltje kunnen zijn... Dit alleen maar omdat we in Nederland te gierig of religieus zijn voor pre-natale screening...

Brakke Obama | 23-02-09 | 12:25

@Natte Tosti | 23-02-09 | 11:46
Je hebt 100% gelijk. Veel kinderen worden op een verkeerd niveau gegooid door een basisschool. Als ze dan eenmaal van de MBO naar de HBO gaan, of van de Vmbo naar de Havo, zien ze dat ze het makkelijk aan hadden gekund.

Ties/Theo aka Thijs | 23-02-09 | 12:24

Ach dat een dyslectisch kind/mensch minder intelligent zou zijn dacht men vroeger ook al. Ik ken overigens 3 hoogbegaafde dyslectici, dus zelf weet ik dat het onzin is. Stelliger ik denk dat de 20% dyslectici in NL intelligenter zijn dan die overige 80% van de bevolking.

Cinq-Marquis | 23-02-09 | 12:23

SmileOn | 23-02-09 | 12:21

Hij bedoelde zijn Pa!

zovoklets | 23-02-09 | 12:23

@ basset hound | 23-02-09 | 11:09
leeftijd leerling VMBO: 12-16
leeftijd student Universiteit: 18-25

Geen appels met peren vergelijken he

cappucinometsuiker | 23-02-09 | 12:22

Ook mijn nachtmerrie. Gepromoveerd zijn en dan een niksnut als kind krijgen.

Sheik Yerbouti | 23-02-09 | 10:39

Precies!

SmileOn | 23-02-09 | 12:21

Op het HBO krijg je geen Latijns of Griek. Tog?

zovoklets | 23-02-09 | 12:18

@F. von Zeikhoven | 23-02-09 | 12:07
Dyslexie kan belemmerend werken, maar degenen die discipline hebben (wordt vaak aangeleerd door betrokken ouders; je weet wel: ouders die tijd hebben om aandacht aan hun kinderen te geven), komen er wel.
Ik ken bergen dyslecten die ontzettend intelligent zijn, maar scholen weten of willen niet weten wat de mogelijkheden voor dyslecten zijn.... treurig!

Wat ook erg is: ik ken een erg intelligente, aardige, 'normale' allochtoon met taalachterstand. School doet niets aan die achterstand onder het mom 'moet ie zelf aan werken'. Vind ik een beetje raar, als je in de brugklas signaleert dat het taalniveau niet goed is, ga je daar toch maatregelen tegen nemen?

francoise smokeglass | 23-02-09 | 12:16

Och,
Officiele staatsopleidingen zijn voor paupers die een diploma nodig hebben om aan een baantje te komen en te weinig fantasie bezitten zonder sgooldiploma wat van hun leven te kunnen maken. Of gewoon ruzie hebben met hun Pa die het verdomd wat van de erfenis vooruit te storten, dat kan eauk.

zovoklets | 23-02-09 | 12:11

Wat een akelige pokke-ouders zijn dat.... je kind niet accepteren zoals het is.... BAH!

Het is overigens verbijsterend hoe de ontwikkeling van het onderwijs in Nederlands is. Of eigenlijk moet ik zeggen: de afwikkeling. Havoleerlingen van nu zijn over het algemeen meer Mavo+klantjes, VMBO (wat dus vroeger Mavo was) is écht ongekend laag van niveau. (En ik kan het weten, ik werk op zo'n soort school.)

Ik snap die ouders wel, ondanks het feit dat ik de opvattingen nogal blasé vind, want een VMBO is meestal niet de leukste plek om te zijn. Tenzij je in een dorp op een kleine scholengemeenschap zit, daar is het leven vaak wat makkelijker...

francoise smokeglass | 23-02-09 | 12:11

@ J.N. de Kabelpen | 23-02-09 | 11:54

Ik ben het er zeker mee eens dat de oude MAVO beter was maar helaas had ik die keuze niet meer, Eigenlijk was mijn bedoeling ook de HAVO maar mijn bassischool was er van overtuigd dat ik dat uiteindelijk niet zou redden dus kwam dus op het toen net nieuwe VMBO terecht. en nu nog op de HBO alleen koste het mij 3 jaar extra.

Maar ondanks dat de MAVO er niet meer is, is het natuurlijk waarnzin om alle VMBOers neer te zetten als tuig en toekomstige tokkies, want het tuig en de toekomstige tokkies heeft meer met het thuisfront te maken dan met de school.

Natte Tosti | 23-02-09 | 12:09

@F. von Zeikhoven | 23-02-09 | 12:07

Viel me ook op in het artikel.

Rest In Privacy | 23-02-09 | 12:09

Dat het een angst is voor ouders die zelf wel een hogere opleiding hebben genoten is ook heel normaal. Samen met een citotoets geeft nl ook de school nog een mening dat gezamenlijk het schooladvies vormt.

Helaas is de 'juf' zelf iemand met een vmbo achtergrond of op z'n best havo, deze lagere school juf kan zelf niet eens rekenen op het citotoetsniveau van groep 8 en de kleuterjuffen moeten notabene op taalles :(
Beide zaken zijn breed uitgemeten in de media.

Dus, deze laagopgeleide lieden, die natuurlijk zelf niets mis vinden aan vmbo/havo als voorland, zullen wel even het verdere levensverloop van je kind gaan bepalen ?
Bizar.
Mja, het NL voortgezet onderwijs is zooooo slecht dat de enige oplossing voor deze ouders een goede buitenlandse school is. Woon je bij de grens ? Makkelijk, anders naar de UK of elders.

Cinq-Marquis | 23-02-09 | 12:08

@kapotte_stofzuiger,

Omdat als je in 25 jaar de handel nog niet recht hebt weten te zetten heb je in mijn ogen ook geen recht van spreken. Ik geef noch links noch rechts de schuld van de hedendaagse problemen; wat ik ze wel kwalijk neem is dat er niets aan gedaan wordt. Het onderwijs wordt zo'n beetje elke 4 jaar weer volledig op zijn kop gezet, dus als de Mammoetwet zo'n probleem was dan had dat toch onderhand wel eens gefixed mogen worden.

pinokkio | 23-02-09 | 12:07

Ik snap het even niet geloof ik. Wat heeft dyslexie nou weer met intelligentie te maken. Wat een idioten zeg.... Die ouders die dat maar zo aannemen. Toevallig kent Von Zeikhoven de uitvindert van de Carver nl.wikipedia.org/wiki/Carver. Die uitvindert, Chris van den Brink, is naar eigen zeggen ook dyslectisch, maar scoorde het beste schoolresultaat bij z'n HTS-examen. Reden? "Ik moest alles tien keer lezen, dus dan weet je het op het laatst vrijwel letterlijk uit je hoofd", aldus Van den Brink. Waarmee maar weer gezegd is dat dyslexie lastig is, maar een doorzetter kan er nogal ver mee komen.
Het is trouwens wel idioot dat dyslectische kinderen maar in het VMBO gedumpt worden. Daar worden de meesten letterlijk geen steek wijzer van. De hogere onderwijs-types moeten gewoon creatief omgaan met het bieden van ondersteuning voor deze kinderen. Want hoeveel talentjes gaan er zo wel niet verloren...

F. von Zeikhoven | 23-02-09 | 12:07

@hetgeleteken | 23-02-09 | 11:58

Er zaten wel een paar ''gekleurde ' medeleerlingen op de school en daar trokken mijn kinderen dan ook vaker mee op.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat je kinderen 'sterker er van worden door met allerlei culturen om te gaan.
Toen ik op school zat was dat nog niet zo als het nu is, als er een creool op zat was dat al heel wat.
Maar gelukkig gaan we weer terug naar de stad waar het leven nog geleefd wordt ;)
en ook mijn kinderen zitten daar beter in hun vel en ach.. of ze nu naar het VMBO gaan of niet, dat maakt mij niet zoveel uit, het gaat erom dat je je kinderen zelf waarden en normen bijbrengt.
En het is belangrijk om met elke laag van de bevolking om te gaan, van laag tot hoog, ik zeg altijd maar zo, 'als de koningin naar de WC gaat stinkt ze ook' en we zijn allemaal 'naakt' geboren, ik heb nog nooit iemand met een stropdasje eruit zien komen ;)

Rest In Privacy | 23-02-09 | 12:06

@pinokkio 11:58
Wat een "linkse" manier van data weergeven.
Waarom sinds 1982 en niet sinds 1972, of 1968 (invoering Mammoetwet)?

kapotte_stofzuiger | 23-02-09 | 12:04

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:45
Mensen die HTS zijn laag opgeleid vinden snappen het spelletje niet. Lekker laten lullen.
John Muts | 23-02-09 | 11:48
En wat voor briljante opleiding doet jou kind dan ?

Jip van Jannekke | 23-02-09 | 12:04

Ik heb de BLO 'gedaan' opdat mijn kinderen zeker progressie in het onderwijssysteem zouden voelen.
Dus eigenlijk ben ik progressiever dan menig progressief die dus een negatieve progressie ervaart.

zovoklets | 23-02-09 | 12:03

de veteraan | 23-02-09 | 11:56
Waar ben ik dan? Waar moet ik dan zijn volgens u? En waar moet ik dan eindigen?
Ergens op een imaginair treetje op uw zelfbedachte lineaire levensloopladder?
Vragen, vragen...

Krachtmeester | 23-02-09 | 12:01

Ivoren toren van de elite, die van Pisa is er niks bij. Ik heb zeer met die jongeren te doen. Je zou toch verwachten dat die ouders de intelligentie hebben om een beetje zelfreflectie toe te passen. Ze moeten zich schamen en diep ook.

Tunabomber | 23-02-09 | 12:01

Zoals Schoorsteenveger om 10:58 al vermeldde: 2 hoogbegaafde of hoogintelligente ouders krijgen meestal kroost met een lager IQ. Ooit werkte ik op een wel zeer elitaire basisschool in een wijk vol 'maatschappelijk geslaagde' gezinnen. Veel ouders hadden het 'vermoeden' dat hun bloedjes hoogbegaafd -intelligent waren, maar in de praktijk viel dat aardig tegen. De snobs hadden nog nooit van regressie gehoord en bewogen hemel en aarde om een hoger doorstroomadvies te forceren. Veel kinderen kregen, buiten school om, bijles in rekenen en taal, maar het beoogde effect werd hiermee ook niet behaald. De zorg van deze ouders kan ik me wel voorstellen. Er is veel mis op de vmbo's, met name de heersende cultuur van egocentrisme, oppervlakkigheid en onverschilligheid is een rem op de ontwikkeling. Graag de lts weer terug. Een goede vakman, die plezier in zijn werk heeft, is waarschijnlijk gelukkiger dan zijn ouders met een wo-opleiding, en betekent evenveel voor de maatschappij.

wijsvinger | 23-02-09 | 12:00

mereggie | 23-02-09 | 11:15
Dat soort mensen kijkt neer op eenieder die bijdraagt aan de economie in dit land. Zelf leven ze op kosten van de belastingbetaler van SOEPSUDIE, zoals die beeldend kunstenmakeres. Het zijn dezelfde mensen die vinden dat iedereen gelijk is, maar dan niet op de school van hun kinderen. Bij hun VWO komen probleemgevallen er niet in, schop die maar allemaal in het VMBO, dat is altijd al het PvdA/GL beleid geweest. Iedereen is gelijk, behalve wij Linksmenschen van de Grachtengordel en Oud Zuid.

Johan de Witt | 23-02-09 | 11:58

@mercy:
Daar gaat het om. Op sommige witte scholen worden kinderen waarvan papa niet in een dikke Range Rover rijdt ook met de nek aangekeken. Dan kun je beter op een zwarte school zitten met klasgenoten die voor het grootste deel normaal zijn. Het probleem van de randstad, waar ik woon, is wel een bovengemiddeld aandeel randdebielen op de grote VMBO leerfabrieken. Je kind zal dus in de randstad sterker in zijn/haar schoenen moeten staan om weerstand te bieden aan de slechte invloeden. Maar juist daar kun je als ouders een rol inspelen! Bovendien heb je ook nog sportclubs en talloze andere verenigingen waar je kind zich kan uitleven en waar je ook sterker en socialer van wordt.

hetgeleteken | 23-02-09 | 11:58

@ John Muts | 23-02-09 | 11:55
Dus postnatale abortus was niet nodig?

RickH | 23-02-09 | 11:58

@Tommygunner,

Ik word een beetje moe van die mensen die links overal de schuld van willen geven. Laten we even kijken naar de regeringen van de laatste 25+ jaar:
1982-1986: CDA/VVD
1986-1989: CDA/VVD
1989-1994: CDA/PVDA
1994-2002: PVDA/D66/VVD
2002-2003: CDA/VVD/LPF
2003-2006: CDA/D66/VVD
2006-2007: CDA/VVD
2007-heden: CDA/CU/PVDA
Tel even uit hoe vaak de VVD NIET in de regering heeft gezeten en geef gewoon toe dat rechts er ook niets van bakt.

Ik zou graag zien dat men de problemen gewoon aanpakt zonder naar bevolkingsgroepen te kijken. Pak gewoon alle etterbakken aan, ongeacht uit welk land ze afkomstig zijn en je zult mij niet horen klagen mocht dan blijken dat er meer etterbakken uit bepaalde gebieden komen. Gewoon aanpakken dat tuig en geen speciale behandeling voor autochtone eikels.

pinokkio | 23-02-09 | 11:58

Artikel is een stuk genuanceerder dan wat Mutsaerts er in leest. VMBO-niveau, M.?
En plat praten is iets anders dan dialect praten. Amsterdams, dát is plat. En het is zo makkelijk af te leren.

Synecdoche | 23-02-09 | 11:57

@Krachtmeester
Nu nog het vak Nederlands invoeren op het VADO en dan ben je er...

de veteraan | 23-02-09 | 11:56

@J.N. de Kabelpen | 23-02-09 | 11:54

Voor mij mag het ook weer teruggedraaid worden naar LBO en Mavo.

Rest In Privacy | 23-02-09 | 11:56

@Stevie_Ray_Vaughn | 23-02-09 | 11:53 :

Nee, maar daar zit je als vader op te wachten: Heb je je 14 jaar geleden door je vrouw laten omlullen tot kinderen, is het zwaar tegengevallen en hoop je dat je dochter ieder geval --nu je eigen leven en je huwelijk naar de kloten is-- iets van der leven gaat maken, loopt ook _dat_ op een teleurstelling uit.

Balsaq | 23-02-09 | 11:56

Korps. Korops, iesj kernafvaltaal!

J.N. de Kabelpen | 23-02-09 | 11:55

RickH | 23-02-09 | 11:54
Gelukkig hebben wij in de baarmoeder al laten testen op verhoogde HBO-kans.

John Muts | 23-02-09 | 11:55

@Natte Tosti | 23-02-09 | 11:46
Juist, het VMBO is een vergaarbak geworden. Voorheen gingen twijfelgevallen en laatbloeiers naar de MAVO, alwaar vaak een deur naar HAVO (brugklas) werd opengezet. Bovendien stond menig MAVO in hoger aanzien dan de zogenaamde theoretische leerweg van het VMBO. Terugdraaien die handel. Gewoon weer de onderverdeling in LBO en MAVO.
In de Randstad lijken VMBO's welhaast instuten waar kanslozen de godganse dag omhoog worden gestuwd door een vermoeid lerarenkorops.

J.N. de Kabelpen | 23-02-09 | 11:54

Bijkomend voordeel van zo'n 100% witmans-/gristenschooltje is wel, dat je zo fijn de White man's burden met elkander kan delen. Dat dan weer wel.

Krachtmeester | 23-02-09 | 11:54

@Ahasveros | 23-02-09 | 11:51

LOL ;)

Rest In Privacy | 23-02-09 | 11:54

@ John Muts | 23-02-09 | 11:52
Tot op zekere hoogte wel hè?..
Maar we hebben 'm verkocht, hoor.
Iemand anders gelukkig gemaakt..

RickH | 23-02-09 | 11:54

Zucht, vmbo daar gelaten, dat gejank van elitaire ouders haat ik. Accepteer toch dat dochterlief liever met haar snuit aan een 15/16 jarige swans hangt voor een breezer dan met diezelfde snuit in de boeken duikt.(onbedoelde rijm)

Stevie_Ray_Vaughn | 23-02-09 | 11:53

Tja als kinderen niet dezelfde of zelfs betere capaciteiten hebben dan de ouders dan is at in ieder geval het bewijs dat evolutie ook andersom kan gaan, zeg maar devolutie... Maar aangezien ook Dawrin dit erkende en vervolgens ook bedacht dat deze zwakkere in een samenleving vanzelf wel het onderspit delven is het volkomen terecht dat dergelijke kinderen gewoon naar een VMBO moeten. Uiteindelijk halen ze toch wel hun VMBO papiertje met een beetje mazzel en inzet. Niets aan de hand is gewoon evolutie....

Zuma | 23-02-09 | 11:53

RickH | 23-02-09 | 11:51
Het blijft ondanks alles toch je kind he.

John Muts | 23-02-09 | 11:52

@hetgeleteken | 23-02-09 | 11:50

Mijn kinderen hebben door verhuizing, korte tijd op een 'witte' school gezeten maar ik ben toch blij dat ze weer terug gaan naar hun 'zwarte' school waar ze zich meer op hun gemak voelen.

Rest In Privacy | 23-02-09 | 11:52

Martijn, 1 jaar geleden:
"Mommae! *klopt beleefd op de deur* Ik zou gwaeg wot dggrinken ols ik u niet ontrief!"

Martijn, vandaag:
"Hey biatch, hawjebek! Breng wat te zuipen en te blowen! Vanavend kommen me matiies langs met twee banga's die geploegd worden, jeweettoch, ekzweeretje!"

Ahasveros | 23-02-09 | 11:51

Onze zoon koos voor het HBO, twintig zweepslagen.. Kwam'ie nog goed mee weg!

RickH | 23-02-09 | 11:51

Ik snap dat het lastig is voor die ouders dat hun kind nu een wereld ingaat die niet bij hun eigen belevingswereld past. Maar ongeacht wat voor schooltype jouw kind gaat doen, je kunt nog altijd als ouders zijnde je kind leren wat goed en fout is, bepaald gedrag niet tolereren en je kind stimuleren om door te leren.

Daarnaast is een beetje integratie niet slecht. Ik heb zelf op een gemengde basisschool gezeten met Turkse, Marokkaanse en Aziatische klasgenoten. En natuurlijk ging dat wel eens mis, maar je leert wel tot enig niveau andere culturen te begrijpen en al met al hadden we een hele leuke klas. Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn middelbare school "all white kinderen van tweeverdienende ouders" was. Een hele veilige school met kinderen die allemaal op hockey zitten, maar ik weet niet of dat per definitie goed is. Je blijft wel erg in je eigen wereld zo.

hetgeleteken | 23-02-09 | 11:50

Zoek dan ook niet in Oud Zuid, hier in het Oosten is alles nog betrekkelijk veilig. Geen metaaldetectoren, agenten of drugshonden op school.

Groteboom | 23-02-09 | 11:50

Uw Krachtmeester volgt bij de weg al weer jaren het VADO:
Volledig AutoDidact Onderwijs.
Elke dag weer een 10.
Cum Laude afgezwaaid.
Het was en ies altijd feesjt op het VADO!

Krachtmeester | 23-02-09 | 11:49

@sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:47

Inderdaad! Mee eens!

Rest In Privacy | 23-02-09 | 11:48

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:45
Als mijn kind HBO zou doen, zou ik zo reageren als de ouders in het nrc-artikel.

John Muts | 23-02-09 | 11:48

@ HuHu | 23-02-09 | 11:12
duidelijk jailbait

krem | 23-02-09 | 11:47

Wat mij als NRC-lezer dan weer verbaast is dat er altijd van dit soort stukjes in die krant staan (verschrikkelijke VMBO-scholen, vervelende buren, overlast op straat enz.), en dat dan een pagina verderop iemand zich afvraagt hoe dat toch allemaal komt, terwijl verderop weer iemand zich afvraagt wie die Wilders-stemmers toch zijn en waarom. Maar dat terzijde.

sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:47

@ RickH | 23-02-09 | 11:45
Hehe.. sou.. klinkt bijna Amsterdammels..

RickH | 23-02-09 | 11:47

Lekker artikel waarin alle reaguurders het VMBO afkraken, ik denk dat er een heel verschil zit tussen VMBO in het westen of in het oosten/noorden van het land. Ik heb namelijk op een VMBO gezeten in het oosten, en daar liepen geen bontkraagjes mensen met messen en dergelijk, metaaldetectiepoortjes wat is dat? het vooroordeel dat op het VMBO domme mensen zitten is grootste onzin, 90% van mijn klas van die tijd zit net als ik nu op het HBO. er zit een hele boel jeugd verkeerd op het VMBO, door dat zij door basisschool al verkeerd zijn neer gegooid, oh jij kan geen foutloze zinnen schrijven, dan heb je dyslexie en mag je naar het VMBO, ben je wat drukker? oh dan heb je ADHD gooi maar op het VMBO. Daardoor komt een hoop jeugd na het VMBO gewoon op het MBO en vervolg HBO omdat zij altijd onderschat zijn. En ook denk ik dat er een degelijk verschil zit tussen een openbare school en christelijke middelbare school betreft normen en waarden niet om het geloof.
Ontopic.
kind is vast blij met een moeder die het verafschuwt dat zij niet slim genoeg is voor een havo of vwo, heel fijn ouders die jou zien als niets nut en toekomstige tokkie. Met zulke ouders is het kind al afgeschreven voordat ze aan enige school begint.

Natte Tosti | 23-02-09 | 11:46

Alsof het niveau van je kind belangrijk is!
Iedereen heeft andere gaven gekregen.
Alsof het kind een spiegelbeeld van de ouders is, nee gelukkig niet, gelukkig is iedereen uniek!

Rest In Privacy | 23-02-09 | 11:46

Amsterdam sou een Status aparte moeten krijgen..

RickH | 23-02-09 | 11:45

@John Muts | 23-02-09 | 11:32
Nee, vind jij Hogere Technsiche School, na afstuderen ben je ingenieur ing. wel laagopgeleid dan?
HTS is trouwens HBO.

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:45

Reaaalist | 23-02-09 | 11:37
Ah, een reactie op hbo-"niveau"!

John Muts | 23-02-09 | 11:44

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:26
Als je in de randstad woont is ABN horen een verademing. Het overheerst hier nl niet. En de mensen die het spreken zijn over het algemeen een stuk beschaafder. Dat er verder streektalen her en der gesproken worden staat los van het relaas van bovenstaande ouders, die allemaal in Amsterdam wonen.

sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:43

Is het imago van het VMBO ook niet veel slechter geworden sinds men VBO en MAVO heeft samengevoegd? Volgens mij was het beeld over de MAVO in de tijd dat ik de overstap maakte naar gymnasium (en klasgenoten naar de MAVO) lang zo slecht niet. Wat voor stupide redenering zat er eigenlijk achter om die twee samen te voegen?

Handige Harrie | 23-02-09 | 11:41

*Zich afvraagt hoe het creationisme de ondergang der Mammoet verklaart..*

RickH | 23-02-09 | 11:38

Schaamteloos: de Linksmensch diskwalificeert (of stigmatiseert?) een gehele bevolkingsgroep: de VMBO-ers. Waar is onze anti-discriminatie-politie nu?

Geachte Linksmensch: dit is uw eigen product! eat it!

Rest In Privacy | 23-02-09 | 11:38

En wat vinden die dochters er van?? Hitpotentie trouwens...

De Kannibaal | 23-02-09 | 11:37

@John Muts
Ja LUL de H staat nlk niet voor Lager

Reaaalist | 23-02-09 | 11:37

Zou leuk zijn als Mutsaerts zelf eens naar school ging en zijn kennis van het Nederlands wat zou verbeteren. Tjonge, wat een slordige taalfouten!

Ontopic: why bother? Als die mensen het geld ervoor (over) hebben, laat ze toch! Is immers goed voor de werkgelegenheid... ;-)

ZEN van AW | 23-02-09 | 11:37

bahbah wat een zielig gesnotter om niks, je kind zal het maar lezen... Ik heb mavo gedaan, daarna MBO FD en toen nog een jaartje HBO FM, nu mijn eigen bedrijf en dat allemaal omdat ik te lui was om te leren/studeren, ik had mijn eerste huis op mijn 21e toen mijn vriendjes van vroeger nog aan het leren waren en nu blijkt dat ik ff iets leuker woon als zij... Het belangrijkste ik ben gelukkig met wat ik heb gedaan en ik hoop dat die oude schoolvriendjes ook gelukkig zijn met wat zij hebben gedaan... Maar je kind zo de stront inhelpen... DAT is pas kindermishandeling!!!!

d'n Turfsteker | 23-02-09 | 11:37

wijnjunkie | 23-02-09 | 11:35

Jij zuipt zeker biologische wijn?

zovoklets | 23-02-09 | 11:36

Op het eerste gezicht een elitair verhaal van mensen die doorgaans hun houterige witte reten schudden op klanken van Afrikaanse trommels tijdens het zoveelste festival Mundial. Maarrrr. Het VMBO-systeem, die eenheidsworst, heeft veel kapot gemaakt. Kinderen die tegen HAVO aan zitten moeten zich mengen met koters die net LTS kunnen halen, dat matcht gewoonweg niet. Bovendien geldt in dit schone land altijd de verheffing der middelmaat, wat de meer talentvollen en laatbloeiers uiteindelijk nekt.

J.N. de Kabelpen | 23-02-09 | 11:36

Ennuh.. HTS is zoiets als HBO enzeau??....
Nou, ik ben weer helemaal bij hoor!
*soep opslurpt*

RickH | 23-02-09 | 11:35

Dat je kind een wat lager niveau aankan dan jijzelf en er vervolgens over janken vind ik wel ver gaan. Maar wat betreft het klimaat op de meeste VMBO scholen hebben ze wel en punt.

wijnjunkie | 23-02-09 | 11:35

Ik heb meer vertrouwen in een loodgieter, timmerman, schilder of monteur dan welke kunstenaar dan ook, luie nutteloze subsidievreters.

Reaaalist | 23-02-09 | 11:34

@ miss poes:

deels waar maar... bedenk wel dat een kind/puber niet alles in de hand heeft en niet alles kan sturen. Afhankelijk welke omgeving (ik kan me voorstellen dat er tussen Overijssel/Drenthe of zo en de Randstad een wereld van verschil is vanwege de samenstelling van de gemeenschap) kan een kind die in potentie goed zou kunnen ontwikkelen toch een stilstand of achteruitgang ondervinden vanwege het gebrek aan bijv. stimulans. Probeer je voor te stellen dat je als kind ietwat sneller geíntimideerd raakt of iets dergelijks door het gelapzwans van overige leerlingen en dat het tempo daardoor achteruitgaat. Legio mogelijkheden. Ik sta eerlijk gezegd ook niet te springen om mijn kinderen op een gemengde school in te schrijven.

Afgezien hiervan, een vuilnisman, loodgieter, metselaar of wat dan ook is in mijn ogen even belangrijk als een advocaat of manager.
Beter in ieder geval dan een zweverig typje die afgestudeerd is in bijv. de niet-westerse sociologie waar je geen drol aan hebt.

Locos | 23-02-09 | 11:34

krijg je ervan als je vreemd gaat.

Boeskool | 23-02-09 | 11:34

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:10
Dus jij vindt HTS niet laag opgeleid?

John Muts | 23-02-09 | 11:32

Als die omhooggevallen ouders eens wat meer tijd voor de kids maakten ipv druk met hun carriëre te zijn, hadden de kids nog een kans gehad. Opgevoed door de straat, denknivo van de straat. Halen naar alle waarschijnlijkheid toch geen diploma, VMBO te hoog gegrepen

Mad dog | 23-02-09 | 11:31

-weggejorist-

minister_van_glggrrg | 23-02-09 | 11:30

Nounou, alsof het vmbo gelijk staat aan een inrichting .. mijn kind zit er ook op, vmbo-t, schijnt gelijkwaardig te zijn aan de mavo, vroeger. Das niet een universitair niveau, maar je moet toch wel iets kunnen.
Tis overigens een volledig blank schooltje, ik kom er regelmatig op ouderavonden e.d. en heb vertrouwen dat het daar goed zit.
Het lijkt me verschrikkelijk om als ouders zulke snobs te hebben zoals in het kranteartikel, of als sommige reaguurders hier boven.

Zottelkopf | 23-02-09 | 11:30

Een beetje loodgieter, die niet bang is om te werken, komt de kredietcrisis uit met genoeg geld voor een huis!
Als de nerdjes weggesaneerd worden bij hun it bedrijfje en op zondag met een lekkende ketel zitten mogen ze blij zijn dat iemand ze nog helpt :)

Herman Saftleven | 23-02-09 | 11:29

Horsecrap.

Daarvoor had je Scheidegger. De jongens werden gewoon 'ondernemer' of 'Schrijver'

Recreatiedictator | 23-02-09 | 11:29

Goh laatst nog naar het museum geweest, maar van ene 'Tamara Rubinstein' nog nooit iets gezien of gehoord. Maar als ze beeldend kunstenares is met een dergelijk bekrompen geest klopt dat ook wel weer.

dubber | 23-02-09 | 11:28

Als je weet waar de soepsidiepiemol zwaait hebbie dus helemaal geen oplijink nooiig om je vretuh en een eaupul te kennen keaupuh.

zovoklets | 23-02-09 | 11:27

Nog even wil ik dit toevoegen:
Het is weer een typische artikeltje waarbij het nivelleren wordt goedgepraat. VMBO mag dan wel nodig zijn in de maatschappij, maar met alleen VMBO'ers red je het niet!

Het_leuke_zuiden | 23-02-09 | 11:26

@sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:12
???
Plat is een streektaal en is een Nedersaksische taal, het wordt gesproken in Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en heel Noord-Duitsland bijna tot aan de Elbe. Dat is dan toch ook een soort van beschaving daar of niet?
A.B.N. overheerst in Nederland en is de norm, daarom is het niet meteen beschaafder. Het wordt veel meer gesproken, ik ben echter niet zo'n fanaticus die het A.B.N. helemaal niets vind. Zelf spreek ik het erg goed. Kortom: je punt begrijp ik niet helemaal.

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:26

Even voor de goede orde.. Het huidige VMBO komt ongeveer overeen met het oude (mijn tijd) LBO ??
Vraag dit even omdat er in 'mijn tijd' nog geen VMBO bestond..

RickH | 23-02-09 | 11:26

Ook in het Gooi moeten nog wel een paar elitaire VMBO schooltjes te vinden zijn lijkt me. Kassameisjes, timmermannen, truckers enz. met Gooise Rrrrr.

Remington.223 | 23-02-09 | 11:25

Tommygunner | 23-02-09 | 11:13
Dat is te makkelijk. Ik denk dat er meer aan de hand is dan alleen maar de slechte invloed van allochtonen. Ik durf zelfs te beweren dat het waarschijnlijk ook wel gebeurd was als die hele migratie nooit had plaatsgevonden. Dat de oorzaak bij links ligt ben ik wel met je eens, geheel in lijn met het gedachtegoed van mijn held Dalrymple. "Alles moest kunnen" heette het in de jaren 60. En zie waar we anno 2008 aangekomen zijn met z'n allen.

Bigi Bana Boy | 23-02-09 | 11:24

"Het zijn bijna allemaal grote zwarte scholen met veel gelazer, metaaldetectiepoortjes voor de ingang enzovoort. Ik ben een keer bij zo'n school gaan kijken en werd al voor de deur verrot gescholden." Ja mevrouwtje, zo gaat dat in de echte wereld.

_______________
Volgende keer toch maar Wilders stemmen.

donjon | 23-02-09 | 11:23

Net goed!
Woont Estelle Gullip niet in Oud Zuid? Dan moet er toch minimaal 1 vmbo zijn alwaar zij kan leren lezen, schrijven en rekenen. Zelden zo'n dom element gezien!

Pete_1968 | 23-02-09 | 11:23

Als de buren shoppen bij de Lidl dan houden ze ZEKER hun bek over het buurmeisje..... Gentlemen's agreement heet dat :)

ServerGenius | 23-02-09 | 11:20

Gadverdamme wat een nsb moeder ze geeft meer om haar eigen eer dan om haar dochter. vmbo is ook gewoon nodig.

cappucinometsuiker | 23-02-09 | 11:19

"bi de Lidl" ??

DeEchteWimHeitinga | 23-02-09 | 11:18

@Hodja 11:14
Met alleen dieren kijken kom je er niet:
klassieke muziek (Mozart schijnt het goed te doen), musea (voor de VMBO-ers: "museums") bezoeken, alvast een vreemde taal leren (bij voorkeur Engels).

kapotte_stofzuiger | 23-02-09 | 11:18

@ JanVergoor
+1... zie ook mijn reactie.

glob666 | 23-02-09 | 11:18

Het probleem van het VMBO is, dat het naast een uitstekende opleiding voor veel kinderen, ook het afvalputje van de maatschappij is. Er is helemaal niets mis met ambachts/vaklui en anderen die van het VMBO afkomen, sterker nog ik zou zelfs willen stellen dat ze in zekere zin de ruggengraat van deze maatschappij vormen. Het probleem zit hem in al dat andere maatschappelijke afval dat óók op het VMBO terecht komt. Een grootstedelijke VMBO is voor mij daarom net zo goed een schrikbeeld.

Bigi Bana Boy | 23-02-09 | 11:17

Ach, vroeger dreigde mijn vader altijd met de ambachtsschool, als ik weer eens met een binair rapport (nullen en enen) thuiskwam. Dat hielp dan weer even, want op de ambachsschool zat het ultieme gajes. Tuig van de richel. Maar geen bontkraagjes, dat dan weer niet, dus eigenlijk was het vroegah zo slecht nog niet.
.
Ik zou mijn kinderen ook niet graag naar een VMBO moeten sturen, tenzij je ze tot ultrarechts kaalkopje wilt laten opgroeien want dat gebeurt daar al snel met blanke kindertjes, zo hoorde ik laatst van een paar ouders. Ze moeten wel, anders overleven ze niet in de rifgebergte- en junglecultuur die daar heerscht.

Brouhaha | 23-02-09 | 11:17

DowNed....

PaterFrans | 23-02-09 | 11:15

@Dunnepoep

Maar daar werk jij dan wel je hele week en weekend voor terwijl een VWOert daar rustig een 9 tot 5 baantje voor heeft en de hele dag koffie zit te zuipen, niet slecht voor een doorsnee VWO-ert, hebben we het nog niet over de VWO-erts gehad die het nog wat beter doen.

Vrouwtje hier heeft wel gelijk, al dan niet ze keihard vreemdgegaan is met de vmbo-loodgietert is een tweede.

Ro_Bert | 23-02-09 | 11:15

tja, ik dacht 'goed punt'
Totdat ik las ''als 'tie maar geen loodgieter wordt'
Dat soort mensen zijn het dus. Neerkijken op wat de meest hardwerkende mensen in onze maatschappij zijn. NIet zozeer de loodgieters, maar al die mensen die de hele dag lichamelijk bezig zijn en met hun handen werken.. Niet goed genoeg voor die *kots kots* decadente ouders? Liever dat je zoontje een zakkenvuller wordt die 5 uur per dag achterover gezakt in zijn bureaustoel de AEX zit te volgen op zn pda en daar zn (onterechte) geld mee verdiend?

mereggie | 23-02-09 | 11:15

Het probleem van het VMBO is niet het VMBO; het is het feit dat er allerlei mensen geboren worden die gewoon in aanleg Heel Dom zijn, of psychopaat, of allebei, en dat ook die mensen naar school moeten en dat er dan maar 1 oplossing is: het laagste van het laagste; het VMBO. Het probleem is dat er drie middelbare schoolsoorten zijn, die cateren op het gros van de mensheid - een probleem dat bijvoorbeeld ook de ultrahoog-begaafden treft die het gymnasium doen en zich vervolgens zes jaar de kloten vervelen. De enige school waar je op die manier geen 'uitschot' hebt, is de HAVO.

Niet voor Jan | 23-02-09 | 11:14

Leuk leedvermaak natuurlijk, maar ik moet er niet aan denken dat mijn dochter (nu nog 2) ook een VMBO-er blijkt te zijn. Toch denk ik dat je daar als ouder wel aan kan bijdragen. Al moet dat wel op een leuke manier gebeuren. Zo heb ik een abo voor Artis en ga ik samen met mijn dochter regelmatig dieren kijken.

Hodja | 23-02-09 | 11:14

Na 5 jaar Mavo, jaartje Havo (wist niet wat te gaan doen), Stuk of wat mbo opleidingen (allemaal vroegtijdig afgehaakt wegens niet leuk), kan ik u mededelen dat ik het als ondernemer nog steeds best goed heb in deze dagen van crisis.

Andy Botwin | 23-02-09 | 11:14

IQ is erfelijk. Had je maar niet met de melkboer motten neuqen

Dick Johnson | 23-02-09 | 11:14

Altijd handig om een automonteur, , schilder, kapster etc. in de familie te hebben.

Dr. D | 23-02-09 | 11:14

Tja, dan had ze zich maar niet door de stukadoor moeten laten nemen...

Plofkonijn | 23-02-09 | 11:13

En dat ons land steeds asocialer, hufteriger, egoistischer en platter wordt, heeft weinig met links te maken. Wat dat betreft heeft Balkenende gelijk met zijn normen en waarden. Want die vervagen.
Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:56
Dat heeft dus WEL met links te maken. Want dat asocialere, hufterigere, egoistischere en plattere komt doordat de ene helft zich niet meer thuisvoelt in Nederland en de andere helft hier een "mijn echte vaderland ligt 1700km verderop"-mentaliteit heeft. Als je in je gezicht wordt gespuugd in de bus als je goedemorgen zegt, als je als vrouw voor hoer wordt uitgescholden als je voorbij loopt, dan word je vanzelf wel asocialer, hufteriger, egoistischer en platter. Links zegt altijd dat ze tegen een hardere sameleving zijn maar door hun kinderachtige, simpele, ondoordachte fratsen zorgen ze hier indirect zelf voor. Het begon bij het "linkse grenzen open feestje" en waar het eindigt wil ik denk niet weten... Maar het is natuurlijk sowieso lekker is om op die incestueuze Cohenaanbidders te vitten...

Tommygunner | 23-02-09 | 11:13

@illuvatar 10:45

jij hebt zeker dat liedje niet gehoord? Ben op het werk anders gooide ik je de link.

Bluebook | 23-02-09 | 11:13

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:10
Ja, ABN (en dan bedoel ik niet Goois of vaag-randstads) is een teken van beschaving.

sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:12

Die Corine Korrel heeft wél een lekkere dochter.

HuHu | 23-02-09 | 11:12

Bigi Bana Boy | 23-02-09 | 11:07
"zonder ooit daadwerkelijk de geneugten van de multiculti maatschappij te hebben mogen ondervinden. " Hou je het wel netjes?

sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:10

Julia Nagel: mijn zoon ging zelfs plat praten. Met andere woorden: als je plat praat ben je automatisch laag opgeleid en dom.
Du bist 'n dom wief, ik proat ok plat moar heb wel H.T.S. doan en ing. veur mien noam stoan. Strontvolk uut westen ok altied.
Of een dialect dom klinkt laat ik uiteraard in het midden maar dat heeft met I.Q. niets te maken.

Dick Hurts | 23-02-09 | 11:10

stekelige | 23-02-09 | 11:02
En die Nagel met haar gezeik dat ze beter worden voorbereid op het echte leven dan al die "prinsjes en prinsesjes uit de grachtengordel" heeft het niet helemaal begrepen. Een belastingformulier kunnen invullen, het spreken van een vreemde taal en een boven-modaal inkomen komen later beter van pas dan met mocro-accent respect eisen van je baas. Maar goed, combinatie dus van liefde, vrijheid en strengheid als het echt nodig is.

sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 11:09

Ik kan me de reactie van die moeders wel voorstellen. Ik kom dagelijks langs een VMBO en een universiteit. Wereld van verschil, met name in taalgebruik. Moet wel zeggen dat goede technici goud waard zijn

basset hound | 23-02-09 | 11:09

Ach gut toch... Ik zit hier met tranen in mn ogen.
Echt waar.

rennevoorjevaderland | 23-02-09 | 11:09

Muahaha eigen schuld dikke bult. God straft misschien niet onmiddellijk maar wel daar waar het pijn doet. De koters.

liggend_streepje | 23-02-09 | 11:09

Mijn dochter doet ook VMBO, makkie voor haar nu maar ze leert wel hele practische dingen zoals budgetteren, solliciteren, alles over economisch boodschappen doen en belastingen enz.

luisindepels | 23-02-09 | 11:08

VMBO is gewoon de oude Mavo met wat exra's en soms wat minder.
60 % van de kids heeft dit niveau en kunnen daarna op een roc een beroepsopleiding volgen voor monteur, techneut, kapper, admin, informatica, in de bouw, bij een kantoor, verzekering en noem maar op. Gewone Hardwerkende nederanders. niks mis mee, daar draait onze welvaart op. We kunnen niet allemaal Havo of vwo doen. Bovendien is dat ook geen kans op succes.

Doe even normaal met elkaar. kinderen redden zich wel.

Bzz! | 23-02-09 | 11:08

Ik heb geen enkel probleem met het standpunt van mevrouw Duynstee en geef haar zelfs groot gelijk. Het werkelijke probleem echter is dat het juist haar sociale klasse is die de huidige maatschappelijke misstanden in stand houdt door policor standpunten te blijven houden en ditto politieke partijen te ondersteunen. En je kunt het haar nauwelijks kwalijk nemen omdat ze waarschijnlijk veilig in haar blanke hoogopgeleide maatschappelijke bubble leeft zonder ooit daadwerkelijk de geneugten van de multiculti maatschappij te hebben mogen ondervinden.

Bigi Bana Boy | 23-02-09 | 11:07

Wanneer leren we nu eens dat niet ieder kind in een hokje van de vastgestelde opleidingen past. Leerplicht, eventueel thuis is okay, maar verplicht naar school no-way.

Je Verzint Het Niet | 23-02-09 | 11:07

En dan maar denken dat je als slimme ouder ook automatisch je slimme genen doorgeeft. Opvoeding is het andere.

Het_leuke_zuiden | 23-02-09 | 11:07


Postnatale abortus tot het 13e levensjaar zou denk ik wel een uitkomst voor dit soort ouders zijn...

Speitoptantje | 23-02-09 | 11:07

@zum kotzen | 23-02-09 | 10:47
Mooi gesproken.
Het leuke van die afgestudeerde types is is dat ze zelf helemaal niets kunnen behalve de intelectueel uithangen.
Voor de meest simpele klusjes in huis hebben ze een VMBOert nodig .
Deze VMBOert is slim genoeg om te weten dat daar het geld zit en rekent het dubbele van wat hij bij mensen van zijn eigen soort rekent.
De meeste VMBOerts die ik ken werken 9 uur per dag voor een baas en de rest van de avonden en weekenden klussen ze er zwart bij.
Ik ken iemand die per maand als tegelzetter 1500 euro wit verdient bij zijn baas en nog eens 2000 euro zwart met een paar klusjes.
Dat is niet slecht voor iemand die de LTS niet heeft afgemaakt en nog geen zin zonder fouten kan schrijven.

Dunnepoep | 23-02-09 | 11:06

@miss poes

En hoeveel kinderen heb jij inmiddels groot gebracht???

SJEAN | 23-02-09 | 11:05

@Mijzelf:

Minus een keertje ' natuurlijk' natuurlijk. Shame on me.

miss poes | 23-02-09 | 11:05

Als je het hele artikel gelezen had, dan had je geweten dat de hier neergeplempte vrezen, vooroordelen van de hoogopgeleide paps en mams waren die toen ze daadwerkelijk vmbo's gingen bekijken snel onderuitgehaald werden.
Het artikel spreekt ook over "warm nest" etc.
Stemmingmakerij Mutsaers, dat is wat dit is. Journalistiek is het zeker niet, aangezien het gewoon slecht overschrijfwerk betreft.
Met het vmbo is het zoals met alles in het leven, niets is zwart/wit. Niet alle vmbo's zijn poorten naar de hel.

JanVergoor | 23-02-09 | 11:03

Welke normale, weldenkende, enigszins opgeleide ouder krijgt het in Godsnaam voor elkaar een VMBO-koter te produceren? Dan moet er toch echt structureel is mis zijn gegaan vanaf het moment van conceptie!

Ik vermoed dat het hier "ouders" betreft die geen 'nee' kunnen zeggen en thuis de boel niet in de hand hebben, en dus eigenlijk vergeten zijn dat je een kind niet alleen moet fokken maar dat je het dan vervolgens ook nog moet opvoeden.

Het is mijn stellige overtuiging dat IEDER kind in staat is tot meer dan VMBO, mits het natuurlijk niet geestelijk of lichamelijk defect is natuurlijk. En ja, misschien is het een erg goed idee om de aloude MAVO maar weer landelijk in te voeren voor de zwakkere leerlingen, en om gelijktijdig overzichtelijke scholen neer te zetten in plaats van massale multiculti leerfabrieken.

En segregatie? Graag, als je daarmee goed en passend onderwijs kunt garanderen!

miss poes | 23-02-09 | 11:03

Het niveau van VMBO wordt opgeknuffeld door de linkse politiek, om de zogenaamde kansenjongeren ook een opleiding te kunnen bieden. Als mw Duynstee zegt dat haar dochter de stof nauwelijks beheerst maar toch een 8 haalt, is dit het directe bewijs. Dat hele VMBO uit elkaar trekken, oude MAVO voor mijn part terug, en een gerichte beroepsopleiding (vgl ROC) voor 12-jarigen neerpoten.

OoO | 23-02-09 | 11:02

Als je op het VMBO goed oplet, spreek je al snel een paar talen extra. Altijd handig als je later personeelsmanager wordt...

Dat_Zeg_Ik_Gamma | 23-02-09 | 11:02

Ben benieuwd wat deze mensen gaan stemmen bij de volgende verkiezingen???

Carpa | 23-02-09 | 11:02

@sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 10:57
Inderdaad. Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk over sleutelkinderen. Dan hadden ze 't kunnen zien aankomen. Lullig, maar tóch.

stekelige | 23-02-09 | 11:02

Echt triest. Zulke mensen gun je kinderen die zelfs te dom zijn voor het VMBO.

WillemWordtWakker | 23-02-09 | 11:01

Beetje eenzijdig samengevat door Mutsaerts. Niksnut van een journalist... Heeft iedere reaguurder wel het stuk gelezen?

glob666 | 23-02-09 | 10:58

Joh.. PVDA-ers verlaten massaal de grote steden, gek he, hoe zou dat nu komen..?

kippeNeukert | 23-02-09 | 10:58

VMBO staat inderdaad niet voor Vijnzinnig Meelevend Begripvol Onderwijs.

patat - generatie | 23-02-09 | 10:58

shit!!!!!!!!!!! Al mijn drie kinderen doen VMBO, ze zijn tevreden en gaan graag naar school en wie weet wordt er een wel timmerman, vind ie namelijk leuk. Of is dat niet de bedoeling moet ze mijn dromen en idealen waarmaken????

SJEAN | 23-02-09 | 10:58

Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:56
Dat ben ik met je eens. Heeft niets met links te maken maar met algemene verloedering.

Isser | 23-02-09 | 10:58

Bugsy Siegel | 23-02-09 | 10:55
Alleen jammer dat dat nog niet kon toen jouw moeder zwanger was.

DoOne | 23-02-09 | 10:58

Uitwijkmogelijkheden genoeg om niet waar te willen hebben wat waar is.
www.niburu.nl/index.php?articleID=1986...
Echter, regressie naar het gemiddelde is een statistische wet. De meeste ouders met een hoog IQ krijgen kinderen die dichter bij het gemiddelde (IQ=100) zitten.
Ik zou zeggen: iets minder vaak op vakantie, een iets kleiner huis, tweede auto weg en samen met andere slachtoffers een elitair schooltje oprichten met zweverig onderwijzend personeel dat perfect in staat is om recht te lullen wat krom is. Kind kan dan later bij pa in de zaak komen en het bedrijf vakkundig naar de kloten helpen, of anders gewoon door het leven strompelen, hier en daar en nu en dan overeind geholpen door liefhebbende ouders.

Schoorsteenveger | 23-02-09 | 10:58

'Als ie maar geen loodgieter wordt'
Zeg, wat is er mis met vaklieden, elitaire k*t?

plastic zakje | 23-02-09 | 10:57

Ja maar. Laatst weer op bezoek geweest bij linksige mensen die van die vroegwijze gymnasium-kinderen hadden, meisje speelde een stukje muziek, jongen las boeken en praatte gezellig mee. En ze zijn ook gewoon stukken leuker dan al die opgefokte mongolen die in iedere zin het woord kk laten vallen en over helemaal niks kunnen meepraten, maar wel een mening hebben.

sjaakdeslinksesul | 23-02-09 | 10:57

Zijn zat particuliere VMBO scholen toch? Kost wat dus dan zit je echt niet tussen de paupers.

Farmill | 23-02-09 | 10:56

Gelul. Ik heb het artikel gelezen en jullie schrijven maar de eerste helft van het verhaal over Geen Stijl.
Wat een kutjournalistiek is dat nou weer....

Spanko | 23-02-09 | 10:56

@Tommygunner | 23-02-09 | 10:52
Absoluut. Maar je wilt ze ook niet op straat hebben. Scholen hebben hier geen debet aan, opvoeden doet men namelijk thuis. En dat ons land steeds asocialer, hufteriger, egoistischer en platter wordt, heeft weinig met links te maken. Wat dat betreft heeft Balkenende gelijk met zijn normen en waarden. Want die vervagen.

Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:56

Wij waren zo verstandig om al tijdens de zwangerschap een test te laten doen en konden het nog bijtijds laten aborteren.

Bugsy Siegel | 23-02-09 | 10:55

Vaak "linkse ouders" tweeverdieners. Werken voor duur huis en tweede (boodschappen)auto, drie keer per jaar op (verre) vakantie en de slijterij en lekkere hapjes leverancier moet ook wat verdienen. Kinderen op jonge leeftijd dumpen in creche of andere kinderopvang(hebben we even geen tijd voor). Gevolg kinderen ADHD/PDNOS of zie artikel. En maar afvragen hoe het allemaal wel niet zover is gekomen.

Jackxx | 23-02-09 | 10:54

Tja, een hartchirurg gaat je nieuwe droomhuis niet metselen, of je tuin winterklaar maken. Het een gaat niet zonder het ander.

[[[Mad.doC]]] | 23-02-09 | 10:54

Vroegah Mavo gedaan, mooiste schooltijd die je maar kunt hebben. Spijbelen, zuipen, blowen, beetje ouwehoeren met de dames... schitterend.
Uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor, puber zijn moet je van genieten.

Yeah-banned | 23-02-09 | 10:53

Frankiej | 23-02-09 | 10:47

Zwartkijken, dat kan je daar heel goed idd.

Teun van het Tuinpad | 23-02-09 | 10:52

zeau, die heeft echt jaren met haar kop in de een of andere kont gezeten. Wake up call! Welke onzin allemaal omgetoverd kan worden in een "groot probleem" is al een wonder op zich. Knap heur.

Stroopdoos | 23-02-09 | 10:52

Goed voor het zelfvertrouwen van die kinderen ook, ouders die gaan huilen over hoe dom die kinderen wel niet zijn. Maarja, zijn ze de volgende dag toch weer vergeten.

RightSide | 23-02-09 | 10:52

Geniaal. Leedvermaak is gezond vermaak.

Godward | 23-02-09 | 10:52

@Tommygunner | 23-02-09 | 10:50
Nee, ok, wilde het even zeker weten. Zit ik toch op het goede blog.

Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:52

@Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:49
Maar om even dieper op je opmerking in te gaan. Links heeft ZEKER een bijdrage geleverd aan de verpaupering van de scholen. Al was het alleen maar door de grenzen open te stellen...

Tommygunner | 23-02-09 | 10:52

-weggejorist-

zum kotzen | 23-02-09 | 10:51

Ja zo gaat dat inderdaad in de echte wereld.
Dit zijn dus ook van die naïeve mensen die denken dat 'dat gedoe met die marokkanen allemaal overdreven is'.

DoOne | 23-02-09 | 10:51

kapotte_stofzuiger | 23-02-09 | 10:47
Of VMBO-kinderen komen hoog opgeleide ouders tegen op GeenStijl.

Isser | 23-02-09 | 10:51

Een VMBO kind, wat een nachtmerrie. Straks komt ze ook nog thuis met een leuke loverboy. Wat is ouderschap vaak hard.

Marcus Porcius Cato | 23-02-09 | 10:50

@Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:49
Kijk je leert het al...

Tommygunner | 23-02-09 | 10:50

@redactie: BIJ de Lidl

illuvatar | 23-02-09 | 10:49

Wat een onzin!!!! De Lui die bang zijn voor het VMBO zijn gewoon zwak.

halve_haan | 23-02-09 | 10:49

Tja, dan kan je niet meer opscheppen tegenover je elitaire vrinden (ja, bewust zonder e) dat Sophie zo'n hockey-talentje is en een beurs krijgt voor een leipe universiteit in het buitenland omdat pappie en mammie zulke goede contacten hebben... Vervelend voor je elitaire denkwereldje.
-
Feit blijft dat je totale intelligentie (IQ, EQ etc.) voor een deel ook gevormd wordt tijdens je kindertijd (het overige deel is genetisch bepaald), dus zie hier de resultaten van falend ouderbeleid. Maar goed, ik kan me voorstellen dat het verschrikkelijk vervelend is als jij HP/De Tijd leest en je kind thuiskomt met een Yes of een boek leest van het niveau kleutertijd.
Doe toch normaal allemaal, wees blij met je kind en zorg er eens normaal voor.

Heau even | 23-02-09 | 10:49

@Tommygunner | 23-02-09 | 10:44
Ik heb zojuist een beetje in mijn mond overgegeven. Zeker ook de schuld van links?

Lying Dutchman | 23-02-09 | 10:49

@ fuckje | 23-02-09 | 10:43
Helemaal mee eens, ik heb zelf op het vmbo gezeten in het oosten des lands.. ik doe nou mbo en over een jaartje ga ik nog hbo erachteraan doen. dus doe nou niet altijd zo min over vmbo'ers... ze zijn niet allemaal hetzelfde

RudieBoy | 23-02-09 | 10:48

Vakmensen zijn veel waardevoller dan dat leger 'adviseurs' dat als een sprinkhanenplaag alle bedrijven leegvreten met hun onnozele gelul. Leve de loodgieter, electricien en kassajuffrouw.

Fuckitol | 23-02-09 | 10:47

@Sheik Yerbouti | 23-02-09 | 10:39

Moehaha, zeker gepromoveerd op één of ander abstract thema dat totaal geen praktisch nut heeft, en dan kinderen die later een baan als verpleger, autotechnicus of machinewerker krijgen bestempelen als 'niksnut'? Ga eens dood mongeaul!

zum kotzen | 23-02-09 | 10:47

"Waar gsm's gewoon onder de hak van de directeur onklaar gemaakt worden."
Juist!

Tommygunner | 23-02-09 | 10:47

hehe kon mn lach niet inhouden bij het lezen van dit stukje. `ons kind, een Tokkie` whaha. Mooi Mutsaerts!

Bluebook | 23-02-09 | 10:47

De grootste schrik voor VMBO-kinderen: hoogopgeleide pappa en mamma zijn reaguurder op Geenstijl.

kapotte_stofzuiger | 23-02-09 | 10:47

Ik ben ook een VMBO-ert, heb een prima baan, lieve vriendin, op zoek naar een koophuis, de toekomst maak ik me niet druk om. Waarom het VMBO zo'n slecht imago heeft? Omdat er inderdaad een klein percentage kudtjochies/sletten zit. Maar veel van mijn mede-VMBO-vrienden hebben ook een prima baan, studie, weet-ik-veel-wat..
Ach, als je op een VMBO-tl zit is het zo slecht nog niet. Na het MBO kan je ook nog HBO doen, en Uni, dus er is hoop voor alle zwartkijkers.

Frankiej | 23-02-09 | 10:47

Tja, het is natuurlijk niet politiek correct om dit soort dingen te zeggen en het komt allemaal heel erg arrogant over. Maar deze mensen hebben wel gelijk...

Ik heet geen Nick | 23-02-09 | 10:46

Verhuizen naar 0032. Daar is onderwijs nog écht onderwijs. Met leraren die wél kunnen spellen en hoofdrekenen. Waar orde heerst in de klas. Waar gsm's gewoon onder de hak van de directeur onklaar gemaakt worden.

Vogelbeest | 23-02-09 | 10:46

Je kan nog beter je kind geen voortgezetonderwijs laten volgen dan naar het VMBO sturen. Daar worden ze pas echt kapot gemaakt! Ik hoor mijn kind al met een overdreven "zzz" praten, nou ik vervloek die dag dat het zal gebeuren.
Al moet ik 8 dagen per week werken, een privéschool gaat het dan worden!!! Het is afwachten wanneer links inziet dat zij de schuldigen zijn aan dit debakel!

Tommygunner | 23-02-09 | 10:44

**Nog even en uw dochter zit achter de kassa bi de Lidl"**

Moet ze eerst nog wel leren om die theedoek om haar hoofd te knopen, en dat is best wel ingewikkeld.

Ik snap dit bericht niet zo goed. Waaorm melden deze ouders zich gewoon niet aan bij de particuliere VMBO aan de Herengracht ??

Kleine groepjes en alleen maar (domme) kakkertjes :-)

Problem solved...

no_style_at_all | 23-02-09 | 10:44

Als je je kinderen goed, en veilig VMBO-onderwijs wil geven, dan laat je die Randstad achter je, en verhuis je naar de mooie, rustige delen van het land.
En werk kan je overal vinden, als je maar wil.

fuckje | 23-02-09 | 10:43

-weggejorist-

wolftour | 23-02-09 | 10:42

"Nog even en uw dochter zit achter de kassa bi de Lidl"

Mutsaerts is ook een vmbo'ert?
Heb zelf het artikel ook gelezen. Het is natuurlijk wel bijzonder elitair gedrag van die ouders, maar kan het me wel voorstellen. Ik zou zelf ook niet op het vmbo willen zitten (kan het enigszins weten, zat zes jaar geleden nog op een school met vmbo (deed zelf havo). Denk niet dat het de afgelopen 6 jaar beter is geworden eigenlijk...).

unanimo | 23-02-09 | 10:42

-weggejorist-

Truttekop | 23-02-09 | 10:42

ROFL @ Count_Grishnackh

Zo simpel, maar genoeg om mij aan het lachen te krijgen :`)

Gewoon_Normaal | 23-02-09 | 10:42

Daarom neem ik geen kinderen. Het VMBO kan ik ze gewoon niet aan doen.

Mevrouw had na moeten denken, en niet zo huilie huilie doen.

deNelis | 23-02-09 | 10:42

Tja, dat is het resultaat van het linkse bestuur die zei: "u zult niet discrimineren". Werden er dus geen scholen gemengd op grond van etnische achtergrond. Was dat wel zo geweest dan hadden we op z'n minst nog leuke tienerzwangerschappen waar halfbloedjes uitkomen. Raakt men op z'n minst een beetje geïntegreerd.

Zeker_Niet_Links | 23-02-09 | 10:41

Sommige mensen komen op het VMBO terecht, enkel omdat zij vervelend gedrag vertonen in (bijvoorbeeld) de tweede klas. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat het met zulke mensen gewoon goed komt. Zij verpauperen niet, spreken voorbeeldig Nederlands en slagen cum laude. Toegegeven: de meerderheid zit erg dicht in de buurt van het syndroom van down in de buurt, maar hiermee leren omgaan is een ervaring op zich. Met een beetje IQ kan je een succesvol leider worden, en je het een prima middelbare schooltijd zonder pauperfratsen.

DannydeK | 23-02-09 | 10:41

Tot ze bezwangerd worden in de kelderbox door een jongeman van Zuid-Afrikaanse afkomst. Het kan altijd erger.

Porrello | 23-02-09 | 10:41

met die kelderbox gangbangs van tegenwoordig had ik ook graag vmbo gedaan.

bobdobalina | 23-02-09 | 10:41

Sheik Yerbouti | 23-02-09 | 10:39
Dan moet je wat vaker thuis zijn om het kind zélf te maken en het niet aan je buurman overlaten.

Napeauleon | 23-02-09 | 10:40

Als ze een beetje meer op hun kinderen hadden gelet tijdens hun lagere schooltijd, dan hadden ze dit kunnen zien aankomen en misschien eens wat meer tijd kunnen besteden aan hun kroost.
Huilen is voor jou te laat dus hou je kop.

uninvited guest | 23-02-09 | 10:40

Welkom in de echte wereld.

JosVerbeek | 23-02-09 | 10:40

Geeft niks, het kind zelf is te dom om te begrijpen wat het overkomt...
wtf?
Praten over je VMBO-ert alsof het een Down's kind betreft?!

Napeauleon | 23-02-09 | 10:39

Ook mijn nachtmerrie. Gepromoveerd zijn en dan een niksnut als kind krijgen.

Sheik Yerbouti | 23-02-09 | 10:39

Haha, powned met je pauperkind!

Count_Grishnackh | 23-02-09 | 10:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken