Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Weer eens wat anders. Zwarte Donderdag

balktjonko.jpgHistorische woorden van onze minister-president gistermiddag. JP Balkenende zag "de eerste tekenen van herstel" bij de aanpak van de internationale kredietcrisis. ANP tekende het citaat braaf op, en deskundigen bij BNR piesten in hun broek van het lachen. Want op datzelfde moment zakte de AEX weer eens door de hoeven, en keilde de Dow Jones naar een recordverlies. "Grootste daling sinds 1987" aldaar op Wall Street. Jaja, ons JP weet wat er leeft. Vandaag pakken we de draad op de beurs gewoon weer op. Positief blijven. Er is ook goed nieuws. Al die stomme managers en bestuurders kunnen hun topbonussen wel vergeten en krijgen gewoon pasteitjes en een blikje ragout in het kerstpakket. We moeten door, want we moeten verder. Ondertussen is de firma ING keihard aan het guerrillamarketen onder de radeloze spaardertjes van Nederland, die in hoog tempo hun buitenlandse accountjes aan het leeghalen zijn. Check dan deze arrogante ING Advertentie in de WakkerBode van vandaag. Vertrouwen scheppen heet dat. Het komt wel goed mensen! ING heeft Jan Mulder en Wouke van Sterallures. Die akelige Going Down Curve, daar moet u helemaal niet op letten. Prettige beursdag gewenst vandaag. Op naar de 200 punten.

Reaguursels

Inloggen

Zwartedag ?

Kingdom | 17-10-08 | 12:34

Kerstpakket? Zij wel. Bij ons is het allang afgepakt ten tijde van het kabinet-Kok (belastingmaatregel Vermeend).

De Geus | 17-10-08 | 01:02

@EenZiener.
'Want geld sterft uit, of we het nu leuk vinden of niet'
De waarde van de euro en dollar sterft uit !!!
Er zijn in de geschiedenis al 220 munteenheden gevallen en vervangen dus waarom nu niet?

Libertarian | 16-10-08 | 17:55

Lieve GeenStijl: Mag deze op de voorpagina? Zelf bedacht:

Gezocht! Bankier

Eigenschappen: Lamzak, moet te veel geld uitgeven, slapen, moet van mooie pakjes en dikke auto's houden. Moet minimaal vijf maanden beschikbaar zijn. Geen vliegangst is een pré.

Arbeidsvoorwaarden:
Eeuwig mede-eigenaar van andermans geld, verre gratis reizen, kans om op tv te komen, dikke wagen, fijne pakjes met bijpassende koffer en gelakte schoenen. Kantoor met Playstation III en HDTV.
Noodplan. Aandelen. Bij afsluiten arbeidsovereenkomst: DIK GELD. Prestaties niet van belang. Porsche van de zaak. Twee zelfs. Laptop. Gouden Handdruk, leipe bonus. Opties, puts, allerlei ingewikkelde namen voor geld.

Werkzaamheden:
Koffie drinken, ouwehoeren, lunchen, rondrijden, bellen, chillen in het park met je laptop, nog meer rondrijden, nog meer bellen, shoppen en koffie drinken. Contracten ondertekenen, mensen bedriegen. Mensen aannemen en ontslaan, geld vangen, geld passen naar ons en je maten, decadente feesten bezoeken. Bellen. Vreemde talen oefenen. Seminars bezoeken.

Contract:
Voor het afsluiten van een periodiek contract, waarbij men éénmalig contact heeft met de directeur (Simon Atan), gewilligt men zijn ziel in te ruilen. Daarna is het 'fair gain'!

Ik: S. Tomme I. Dioot,

verklaar hierbij mijn ziel verkocht!

EenZiener | 16-10-08 | 17:53

Nou vooruit, met zijn allen verplicht in november naar het symposium van geldgoeroe Rienk Kramer.

Sikkeneur | 16-10-08 | 17:49

Het is overduidelijk dat de essentie van een betaalmiddel 'onze' politici volledig ontschoten is, anders spreken ze niet van 'solide' banken.

UPDATE: Fortis: 89 eurocent.

Libertarian | 16-10-08 | 17:39

@meerendonk

Tja.

Mijn topic van net is nu al weer weg. Schijnbaar is het eind van het monetaire systeem niet actueel genoeg... Ik heb eigenlijk geen zin om dat weer helemaal uit te typen...

@libertarian:

Vind ik wel een 'bold statement' -van dat ziener zijn- want er zijn schijnbaar nog talloze mensen in deze wereld die het monetaire systeem nog steeds omhelzen. Ik vind dat jij ook een ziener bent als je zegt dat het monetaire systeem niet deugt. Dat kan een kind begrijpen, maar toch blijft men proberen het monetaire systeem te redden. Dan zouden er dus kinderen moeten zitten op de post van Bos. Maar ja, zijn functie komt in de toekomst geheel te vervallen en wordt waarschijnlijk vervangen door zoiets als: beheerder van middelen.

Want geld sterft uit, of we het nu leuk vinden of niet.

EenZiener | 16-10-08 | 17:36

Als geld niet meer schaars is, is het geen geld meer.
Ongeacht of uw spaartegoeden, pensioenen en huizenprijzen gegarandeerd worden.
Alle 'geld'injecties zijn uitstellen van executie met hyperinflatie tot gevolg.

Libertarian | 16-10-08 | 17:28

"Papieren of digitaal geld is gedoemd zijn waarde te verliezen. Het is het geld van de centrale banken en hun politieke voogden. Het is niet het geld van de mensen. Zij mogen er slechts gebruik van maken zonder enige waarborg voor de integriteit ervan. Het papieren of digitale geld is een middel om mensen en middelen te mobiliseren, dus om belastingen op te leggen—zij het op een wijze die voor niemand tot in de details traceerbaar is."Citaat van Prof.Dr.Van Dun.

Het monetaire stelsel wat ons is opgelegd, deugt niet. Daar hoef je geen ZIENER voor te zijn wat dat kan een kind begrijpen.

Libertarian | 16-10-08 | 17:16

-weggejorist-

happiness | 16-10-08 | 17:08

-edit niet geheel on topic vermoed ik -

EenZiener | 16-10-08 | 16:56

Wat heeft die curve van bnr te maken met de vraag of het spaargeld veilig staat? Helemaal niets, de beurskoers staat operationeel gezien los van de vraag of de balans op orde is. Die fout maakt geenstijl wel vaker.

arno10000 | 16-10-08 | 16:48

@ziener
Toen ik je eerste verhandeling las meende ik al een hoog alexjones gehalte te mogen bespeuren. Prima, kan me zelf ook wel vinden in hetgeen hij voorstaat en verkondigt.
Kan me vinden in door jou alle aangedragen referentiekaders doch von daniken en zijn goden kosmonauten, tikkie minder.
Gezien je alle mogelijke religies hebt bestudeerd zal je tot de conclusie gekomen zijn dat oneerlike verdeling en bloedvergieten in elke religie aangetreden is.
Als je spreekt over een heruitvinding van de beschaving zonder deze twee aspecten, noem mij de beschaving die zonder die zaken tot bloei gekomen is.
Zal asap de gegevens sites bestuderen en kom er nog op terug
groet

meerendonk | 16-10-08 | 15:13

Mijn verse aandelen Fortis doen het ook lekker, bedankt.

Voltaire | 16-10-08 | 14:39

Over door de hoeven gesproken: de Wakkerbode ipv. de Televaag?

Tssstsss GS! Kansloos

rintelman | 16-10-08 | 14:35

Laatste toevoeging: 'Unfortunatly, no-one can be told what the Matrix is... You need to see for yourself...'

EenZiener | 16-10-08 | 13:58

-weggejorist-

EenZiener | 16-10-08 | 13:56

@koolteer die laatste zin was dan ook ironisch.

Rabarberke | 16-10-08 | 13:41

EenZiener | 16-10-08 | 12:35
je hebt geen idee van wat er buiten de balansen van banken aan verplichtingen staat: cdo, cds etc. een gokpaleis is gereguleerd: als ik mijn geld op 22 zwart zet en win dan weet ik zeker dat ik mijn geld krijg. bij de gokhandel van banken daarentegen is niets zekr. wat hebben onze regulators en toezichthouders de afgelopen jaren gedaan?

ganzo | 16-10-08 | 13:33

@ziener
begrijp dat je een hele boel hebt willen vertellen doch het komt er in deze vorm niet helemaal uit. Je noemt jezelf een onderzoeker maar het is mij niet duidelijk wat je dan onderzoekt. Je hebt een geheel eigen kijk op een aantal zaken doch je komt niet tot een conclusie. Je schetst een aantal misstanden doch je biedt geen oplossing.
Wat is nou je angst en ben je de mening toegedaan dat democratie nooit werkt?

meerendonk | 16-10-08 | 12:55

Titanic Zwemteam

Postman75 | 16-10-08 | 12:35

Ja, we zullen wel handelen, denk ik ook. Toch is dat niet per se nodig. Het zal meer een hobby worden. Ook al zit het ons in het bloed. Er zitten wel meer dingen in ons bloed waar we niet per se mee verder hoeven. Zo is ook al duizenden jaren sprake van ongelijke verdeling van middelen. We komen ook wel op wat nieuws, kijk eens naar www.thevenusproject.com. De basis is een op grondstoffen gebaseerd systeem. Daar waar nu bijvoorbeeld ijzer uit de grond komt en gelijk iemand eigenaar is, kan het ook zijn dat het ijzer gelijk voor ons allen is. Onmogelijk? Nou, het overlijden van het monetaire systeem, wat nu plaats vindt, is 'inevitable'. Na het overlijden vangen we heel veel klappen, zoveel, dat we nooit meer zo'n systeem zullen willen. We zullen denk ik wel moeten... Maar daar gaat natuurlijk eerst een periode van enorme onrust en paniek aan vooraf, vooral als dogma's over tijd en geld in de hoofden van mensen vast blijven zitten. Talloze oude geschriften, mythes, legendes, wandtekeningen en andere voorbeelden geven aan dat we in nu in een 'eindtijd' leven. Eindtijd of niet, dat er sprake is van rigoureuze veranderingen is wel zeker volgens mij. En ook wereldwijde rampen, plagen bla bla enzovoorts. (ik weet het: boek van openbaring maar ik ben geen gristen, slechts een onderzoeker)

Ik denk dat men in de toekomst zal spreken van de 100-jarige oorlog (1912-2012), begonnen met onder andere het zinken van de Titanic (was naar verluidt niet eens de Titanic en daar zijn 'toevallig' een paar hele rijke mensen gesneuveld), het vallen van de Tsaar in Rusland (communisme) en de geboorte van de FED. (1912-1918) Ook wordt nu duidelijk (Zeitgeist 2 o.a.) dat het niet uitmaakt wat voor systeem er ook gehandhaafd wordt -facsisme, democratie, republiek, monarchie, communisme, kapitalisme- alles blijft om geld draaien. Het is voor mensen in het westen, dus ook voor u en mij, steeds meer een morele kwestie. We worden voor een gedwongen keuze gesteld: Ben ik hier (ons huidige economische systeem) nog deel van of ga ik het anders aan pakken?

Hypotheken, leningen, al dat soort dingen houden ons geldsysteem wat ongelijk verdeeld is, in stand. Dat vinden mensen vaak moeilijk: is het MIJN schuld dat ik een hypotheek heb? Waar gaat mijn pensioen heen? Wat? Worden mijn spaartegoeden simpelweg verrekend met mijn hypotheek als mijn bank om valt!!!? Dan veranderd mijn huis dus in een ordinaire schuld!

Oplossingen liggen niet direct voor de hand en daar worden mensen onrustig van. Als we de stekker nou al jaren geleden uit het geldsysteem hadden getrokken hadden we nu misschien al ons geld al om kunnen zetten naar bijvoorbeeld grondstoffen. Maar nee, ons onvoorwaardelijke geloof in het monetaire systeem deed ons juist nog meer geld er in pompen en maar pompen en maar pompen...

En zo blijkt bijvoorbeeld dat gemeentes in NL miljoenen hebben lopen vergokken in bijvoorbeeld IJsland. Tip: dit is pas een tipje van de sluier, want wie wist van te voren -behalve 15 ambtenaren- dat er zoveel van 'ons' geld daar en daar opgeslagen staat? Er is natuurlijk veel meer aan de hand maar ja... Dat vertellen ze liever niet vanwege angst voor bankruns! Maar hoe langer je wacht, hoe erger de bankruns worden EN alles wat de politiek doet maakt het alleen maar ERGER.

Het is natuurlijk niet ons geld, wij 'mogen' het gebruiken, en betalen daar ook nog eens voor.

Enz, enz!

EenZiener | 16-10-08 | 12:35

balkenende kijkt te veel door een roze bril, tenminste als zon ding bestaat met glazen van -20.
Op het moment dat hij weet waar hij over praat wordt hij gek van blijheid.

meerendonk | 16-10-08 | 12:34

Rabarberke | 16-10-08 | 11:46
LOL - NL FUBAR - LOL

Fimbulvetr | 16-10-08 | 12:18

@rabarberke
Kan me vrijwel volledig vinden in je betoog, op de laatste zin na.

koolteer | 16-10-08 | 11:53

EenZiener | 16-10-08 | 11:27
Handel zit mensen in de genen, kleuters beginnen daar al mee met plak-, voetbalplaatjes, wuppies, stickers en snoepjes. Historisch gezien gaat ruilhandel altijd over in een vorm van monetaire handel, of het geld nu vuurstenen, edelmetalen, chocolade bonen of (giraal)geld betreft, al die systemen zijn gebouwd op vertrouwen in de ´munt´. Mocht het systeem in elkaar donderen, dan komt er heus wel weer wat nieuws en gaan we als mensen vrolijk verder met ruilen. Van ruilen komt huilen...

Fimbulvetr | 16-10-08 | 11:51

@cojones

Simpel, de vastgoedmaffia stort in na een naderend advocatenschandaal, de drugshandel zal welig tieren om de steeds verder zwartkijkende Nederlander enig vertier te bieden, kredietwaardige bedrijven verliezen hun kredietwaardigheid omdat hun bank het niet is, de immigratieproblematiek wordt door blijvend falend beleid alleen maar erger, de politie krijgt steeds meer de functie van belastingambtenaar, bedrijven besteden hun productie uit aan lage lonenlanden zoals china en india, goedkope arbeid uit het oostblok leidt tot meer werkloosheid en verlies aan koopkracht, mensen die het zich kunnen veroorloven vertrekken naar betere oorden, bedrijven smeren hem uit Nederland en vestigen zich in landen waar de CEO's nog wel exorbitante vergoedingen mogen vragen, we gaan verder heel veel investeren aan het terugdringen van CO2 terwijl we heel veel meebetalen aan de chinese economie om die CO2 daar weer de lucht in te jagen zodat we er hier geen last van hebben, we gaan nog meer investeren in de veiligheid van mensen in bergvalleien en zandvlaktes waar moslimfundamentalisten en amerikanen een oorlogje uitvechten en we gaan uiteraard de criminaliteit verder bestrijden door een nieuwe wet in te voeren waarbij een recidivist in plaats van gevangenisstraf uit te zitten 1000 strafregels moet schrijven zodat door herhaling de neiging tot het plegen van misdrijven in zijn onderbewustzijn wordt aangepakt.

Nederland zal een oase van rust en voortvarendheid worden.

Rabarberke | 16-10-08 | 11:46

-weggejorist-

EenZiener | 16-10-08 | 11:27

Donderdag is toch gereserveerd voor weeralarmen van het KNMI? Of bij gebrek daaraan nu ook voor weer financieel alarm?

Granaatappel | 16-10-08 | 11:22

Ik denk dat zolang het op de voorpagina brengen van artikelen over UFO's (zie boven de ING-ad) het nog wel meevalt met de financiele crisis.

tummes | 16-10-08 | 11:19

Nee Deutsche Bank met Arnold Schwarzenegger aan het roer,
Onze oosterburen hebben t altijd goed gedaan onder leiding van een oostenrijker.

pinoinnewyork | 16-10-08 | 11:17

ING? Met een Belg aan het roer?

michelr | 16-10-08 | 11:12

Wakkerbode??? wat is er gebeurd met Televaag. Of heeft de directie van het dagelijkse roddelblad verboden om negatief over de 'baas' te berichten? wordt echt Telegraaf online op deze manier. Doe maar liever niet, lijkt me slecht voor de kwaliteit.

Armada | 16-10-08 | 11:12

Ik vind dat we net als Oma Groenteman principieel en fatsoenlijk moeten beleggen. Gewoon, omdat het nu niet anders meer kan, niet omdat het zou moeten.
"Wat de kredietcrisis mij heeft opgeleverd is dat ik eindelijk heb gedaan wat ik via STERspotjes jullie allemaal al jaren aanraad: je geld laten beheren door de TRIODOSbank."

Schoorsteenveger | 16-10-08 | 11:10

We moeten terug naar de tijd van Pipo de clown en Mamalou. Die dikke deuren kregen een koe voor de moeite en die moesten ze nog zelf zoeken ook.

T@ Riest | 16-10-08 | 10:53

Fimbulvetr | 16-10-08 | 10:44
Ja, zeker nu Qatar Holdings miljarden in Credit Suisse heeft gepompt om die kufars verder uit te zuigen!
www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_indus...

Schoorsteenveger | 16-10-08 | 10:48

De beste manier om cynisch te worden over de grote bedrijven als ING, is er gaan werken. Heb 5 jaar voor die club gewerkt en het is schokkend om te zien hoe beleid daar gemaakt wordt.

CoJoNes | 16-10-08 | 10:45

cdo's met een AAA rating komen door deze crisis nog op een review voor downgrade.

ganzo | 16-10-08 | 10:45

Islamitisch bankieren wordt het helemaal!

Fimbulvetr | 16-10-08 | 10:44

Paniek in de media. Dan voorzichtig beginnen te kopen.
Herstel laat niet lang op zich wachten.
Q1 2009 aex boven de 300. en tel uit je winst.

I (8)You fokker | 16-10-08 | 10:44

Ja hoor GS, gooi nog maar wat olie op 't vuur. Laat ING lekker z'n degelijke imago uitbuiten, tenminste één van de weinige NLse bedrijven waar we nog echt trots op kunnen zijn.

emmertjevol | 16-10-08 | 10:43

ING ? Zat daar niet de man die zo tekeer ging tegen de graaicultuur en de exorbitante zelfverrijking maar zichzelf en zijn ING vriendjes een loonsverhoging van 64% toekende?
Juist ja, Wim Kok, de salonsocialist in optima forma.
Al degenen die hun centjes nu naar ING brengen zorgen ervoor dat zijn topbonus en die van zijn vrindjes er niet minder op zal worden.
Slaap lekker verder, Nederland.

Dostranamus | 16-10-08 | 10:40

-weggejorist-

hans98 | 16-10-08 | 10:39

Vertrouwelijke bronnen melden dat W. Bos van plan is om de hele AEX op te kopen.

Lewinsky | 16-10-08 | 10:34

Dan komt Wouter Bos met zijn oplossing: nog meer lenen. Dat zal helpen...

Lewinsky | 16-10-08 | 10:32

@Rabarberke | 16-10-08 | 09:53
Jij hebt mijn eeuwige erkenning als beursvisionaire al verdiend.
Heb je enig idee wat het koersdoel voor de 'BV Nederland' is? Grappig is dat, die term hoor je alleen als het goed gaat met de economie.

CoJoNes | 16-10-08 | 10:32

De oorzaak van de problemen is dat er teveel geleend is.

Lewinsky | 16-10-08 | 10:31

@steven paul

Je hoeft helemaal niet te standaardiseren. Er komen gewoon goudkantoortjes waar je je goud kunt laten wegen en er de zuiverheid van kunt laten bepalen.
Niks munten.

En wat jij met methanol moet weet ik niet, maar genoeg bulk van die meuk die de wereld rond gaat.

Rabarberke | 16-10-08 | 10:23

@Rabarberke 10:17
Wat moet ik met methanol? Dat spul is niet te zuipen, ik heb er geen opslag voor en ik ken niemand aan wie ik dat spul op korte termijn wil kopen. Heb je geen kamelen?

steven paul | 16-10-08 | 10:20

@zo is hettoch
Idd, de olieprijs raakt kant noch wal, nu de euro iets in prijs zakt i.v.m. de dollar gaan ineens de benzineprijzen omlaag, het gaat helemaal nergens over
de olieprijs wordt per vat berekend/gespeculeerd, dus a.h.w. 100 dollar zou momenteel 73 euro zijn, als de euro weer 1,55 is zou het 64 euro zijn, dus het verband daarin is ver te zoeken, alles is pure speculatie en luchtfietserij, net als met aandelen.

yokiamy | 16-10-08 | 10:18

@ De Pruis | 16-10-08 | 09:17
Trekt wel weer aan die bollenteelt als we een hongerwinter krijgen.

JanRap | 16-10-08 | 10:18

@Rabarberke 10:14
Ik noemde twee praktische bezwaren voor het gebruik van goud als ruilmiddel. Als je goud wilt gebruiken als ruilmiddel moet je er eerst munten van slaan, omdat niemand de precies de waarde weet van een stuk goud. Je moet standariseren. En dat recht heeft de overheid nu op dit moment. En dat geven ze echt niet weer uit handen.

steven paul | 16-10-08 | 10:17

@steven paul

Een tanker vol methanol b.v.

Rabarberke | 16-10-08 | 10:17

@steven paul

Helemaal juist. Omdat de overheid het alleenrecht heeft op het maken van geld en dit model aan het instorten is, gaat de slimme burger goud kopen omdat dat model nooit instort. Bovendien is het een bewezen goede belegging door de jaren heen.

en.wikipedia.org/wiki/Gold#Price_recor...

Rabarberke | 16-10-08 | 10:14

@Bier-Sexueel | 09:55
Hilarisch toch?
En als je nagaat wat ik toen allemaal zei, dat ging niet verder dan dat ik me toen zorgen maakte over de aanwas/toestroom van relmarocjes....... Dat kon en mocht toen niet.....;-)

fuckje | 16-10-08 | 10:12

@van dal 10:08
Wat wil je ruilen tegen een tanker vol olie?

steven paul | 16-10-08 | 10:10

Wanneer je- buiten de normale rentes om- geld met geld gaat creeren zit er iets fundamenteels fout in het systeem.
Geld is een ruilmiddel voor goederen en services, geen grondstof op zich.
Over een jaar zijn er geen private banken meer, maar behoren banken tot de nutsbedrijven.
Ik ben niet links, maar in feite moeten we deze kant op ,anders zijn we verloren met zijn allen.
In plaats van politici en bankiers hebben we nu een filosoof nodig om de shit op te ruimen !

mick jagger | 16-10-08 | 10:09

Haha, geenstijl heeft vast geen rekening bij de ING aangezien Pritt Stift het bestempelt als zijnde arrogant. Zeg nu zelf als GS een bank was hadden jullie hetzelfde gedaan, mietjes

yokiamy | 16-10-08 | 10:09

ruilhandel jongens, ruilen van spullen, van diensten en meer van dat.
er zit geen btw op en het verminderd niet in waarde.

van dal | 16-10-08 | 10:08

Ik voorspel dat de Fortis aandelen uiteindelijk tegen een waarde van 0,14ct worden teruggekocht, niet kopen dus.

..zapper | 16-10-08 | 10:08

@Rabarberke 10:03
Dat goud een populair betaalmiddel gaat worden, geloof ik nog niet zo. Moet je dan goud gaan afwegen? En dan loop je nog het risico dat iemand er goedkoop metaal bijgemengd heeft. Dus dan moet je ook nog eens de dichtheid gaan meten. De overheid heeft het alleenrecht op het maken van geld en die gaat echt niet binnenkort gouden munten slaan die heel simpel te gebruiken zijn als betaalmiddel.

steven paul | 16-10-08 | 10:07

Geen credit = crash. Beurs en echte economie.
Geen credit = geen distributie = lege winkels = heel erg ontevreden tokkies en bontkraagjes.
Geen verzinsel, zie Bloomberg:
www.bloomberg.com/apps/news?pid=206010...

Ik hoor verder ook rare dingen over ING krediet-verlening (of beter: gebrek daaraan). Iemand iets concreets gehoord?

Alex5366 | 16-10-08 | 10:06

Weet iemand de naam van die Nasa yup van 30 die nu het potje van 700 miljard dollar gaat beheren, schijnt wel een vriendje van Ben Bernanke te zijn.

kneuterzak | 16-10-08 | 10:05

Bier-Sexueel | 16-10-08 | 09:55 oh, wim heitinga..
(over trollen gesproken...)

van dal | 16-10-08 | 10:04

Fortis wordt junk. De bank zal in stukken worden gehakt en geveild. Er blijft geen ruk meer van over. Je kunt beter aandelen Fokker of Rijn-Schelde-Verolme kopen.

Het vertrouwen in de bancaire sector is weg. Die garantie van de overheid maakt niet veel uit. Een volgende overheid kan immers die garantie weer ongedaan maken. We weten hoe vaak onze regering zich aan haar afspraken houdt tenslotte.

Je vermogen is het veiligste in een brandwerende safe en het liefst in goud, het binnen 5 jaar na dato zeer populaire betaalmiddel.

En een hele goede toekomstige handel voor ondernemers onder u is te vinden in de import en wederverkoop van allesbranders.

Rabarberke | 16-10-08 | 10:03

@ Teen 9.56
Die staan nu genoteerd onder P.Storms inc.

kneuterzak | 16-10-08 | 09:58

Het probleem met de aandelen is dat de prijs geen enkel verband meer houdt met de waarde van een bedrijf. Pure speculatie is het. En zo was het met de olie ook. Als de heren denken dat de markt omhoog gaat, zoals gisteren, stappen ze allemaal in omdat ze de boot niet willen missen en dan gaat de index inderdaad omhoog. Vandaag het omgekeerde. Met de olie wilden ze die speculatie reguleren want de hoge prijs hield geen enkel verband met vraag en aanbod. Helaas is dat met aandelen onmogelijk. De prijs is wat de gek er voor wil betalen. Ik zeg, als je geld hebt en je hebt het de eerste twee jaar niet nodig, nu instappen want er zijn genoeg bedrijven belachelijk ondergewaardeerd. Ik zou alleen banken en verzekeraars even mijden.

zooishettoch | 16-10-08 | 09:58

Als je jezelf echt helemaal kapot wil ergeren ... en nog de moed hebt om bijv.
BBC/CNN nieuws te kijken.... dan vooral walggenieten van al die opgepoetste vette
zelfvoldane "expert"bankiersmoelwerken die ons vertellen waarom/wanneer&hoe het nou allemaal wel/niet moet..... die Barosso moet afgevoerd worden!! en die
Paulson.... daar moet je en klein vierkant snorretje onder visualiseren.. weet je gelijk
hoe het zit.....
Je zou toch BIJNA communist worden ..!!wat een tijden.... Ober dubbele kopstoot
graag.!

grapjasz | 16-10-08 | 09:57

En nog maar eens: Bedankt Amerikaanse overheid, voor het veroorzaken van de hypotheekcrisis!

p0rn0 | 16-10-08 | 09:57

Beurs ≠ economie.

Matthias Reim | 16-10-08 | 09:57

Kan iemand zien hoeveel mijn aandelen World Online nu waard zijn?
Ik kan ze nergens vinden.

Teen | 16-10-08 | 09:56

Lijkt wel of ie een peuk in zijn hoofd heeft op het fotootje.

de look | 16-10-08 | 09:55

Bedacht me gisteren nog om 1000 aandelen Fortis te halen. Nog even geduld zie ik...

lamoor | 16-10-08 | 09:54

Zo dan, kost dat nou veel extra om zo'n pijl te plaatsen naast je advertentie?

soundwave070 | 16-10-08 | 09:53

@cojones
Heb ik al de nodige erkenning geoogst voor het Fortis koersdoel?

Rabarberke | 16-10-08 | 09:53

@karel kruizenruiker 09:47
Men tapt tegenwoordig uit kleinere vaatjes...

steven paul | 16-10-08 | 09:52

Aandeeltje Fortis doet op dit moment € 1.10 dat kan lager... over lager gesproken de olieprijs schommelt rond de 72 dollar per vaatje, dus zal de gasprijs wel weer gaan stijgen.

Karel Kruizenruiker | 16-10-08 | 09:47

Als ik die Balkenende zie is het altijd crisis

mick jagger | 16-10-08 | 09:47

steven paul | 16-10-08 | 09:46
Cheers mate! Mijn Beleggen voor Dummies was een goede aankoop :)

Lt_Gruber | 16-10-08 | 09:47

Credit Suisse is de remedie!

Wappelflap | 16-10-08 | 09:47

Ha myn aendeelen in den VOC stygen nog steedsch!

sjaakdeslinksesul | 16-10-08 | 09:47

@kneuterzak|09.28
Waarschijnlijk nog een extra leuke villa in Zwitserland,of in goud/diamanten deposito's.. ook
in Verbiers of zo.....!
Wat een tuig..!!

grapjasz | 16-10-08 | 09:46

@Lt_Gruber 9:44
Is een sprinter long, dus een soort turbo long.

steven paul | 16-10-08 | 09:46

ING maakt gewoon slim gebruik van de kansen in de markt, net zoals GS wel eens wat overneemt van HVV of elsevier.
En dat JPB als woordvoerder financien van het CDA helemaal niets kon inbrengen tegenover Gerrit Zalm ten tijden van paars zegt op dat gebied ook wel genoeg.

Voltaire | 16-10-08 | 09:45

steven paul | 16-10-08 | 09:40
Help me ff op weg: is dit een soort turbo of zo? En is het normaal dat deze op de AEX staat?

Lt_Gruber | 16-10-08 | 09:44

@fuckje wat ik er uit opmaak is dat het inderdaad een nieuw aandeel is, dat wordt aangeboden voor 1.92, en waarvoor nu het hoogste bod 0.92 is. Maar ja, dat had je zelf ook vast al gezien.

..zapper | 16-10-08 | 09:44

@... zappert | 09:41
Het was een CDA-raadslid, voormalig medewerkert van de ABNAMRO in Grunn.

fuckje | 16-10-08 | 09:43

Geweldige foto boven dit topic.

Lying Dutchman | 16-10-08 | 09:43

Heeft de voedsel bank eauk al aandelen emissies gedaan?
*stijgende markt ziet*

kneuterzak | 16-10-08 | 09:43

"Al die stomme managers en bestuurders kunnen hun topbonussen wel vergeten en krijgen gewoon pasteitjes en een blikje ragout in het kerstpakket."

Het zal goddomme ook eens tijd worden dat die cultuur van vriendjes die elkaar smakken met geld toeschuiven eens aan banden wordt gelegd en dat commissarissen poppetjes naar voren schuiven.

Het systeem is heel simpel: het old boys network heeft overal commissariaten en neemt CEO's en CFO's aan op basis van hun bereidheid de commissarissen t.z.t wat terug te schuiven.

Zo houdt deze durepakkenmaffia elkaar al jaren in het zadel. Of topbestuurders incompetent zijn of niet doet niet ter zake. Zo kan een prutser als Cees van Luyk nadat hij bij Coopers en Lybrand wegens malversaties er uit is geschopt gewoon doodleuk Getronics verder naar de kloten helpen.

En banken financieren deze maffia al sinds jaar en dag. Kun je nagaan wat daar voor schoftentuig de scepter zwaait.

Ik zou mijn spaargeld helemaal niet meer op de bank laten. Gewoon opnemen, goud kopen en in een kluis wegstoppen. En op je rekening courant laat je gewoon het hoognodige staan.

En als je echt met grote bedragen moet werken kun je je geld het beste bij een regiokantoortje van de Rabobank pleuren.

Rabarberke | 16-10-08 | 09:42

@steven paul |09:40
Hartelijk dank, maar nu graag de vertaling, heb nooit economie in mn pakket gehad, en hiervan snap ik geen

fuckje | 16-10-08 | 09:42

Aandelen VOC, zijn die alweer verhandelbaar?

Schoorsteenveger | 16-10-08 | 09:41

Is de naam van die Groningse ambtenaar al bekend? Ik zeg in het zonnetje zetten!

..zapper | 16-10-08 | 09:41

Spijker blijft ook lekker heen en weer jojoen, ben benieuwd wanneer het touwtje knapt.

..zapper | 16-10-08 | 09:40

Einde van de Domheid | 16-10-08 | 09:38

Klopt! De leerman verderop raakt ze niet meer kwijt.

kwark001 | 16-10-08 | 09:39

Die ING advertentie staat al een week iedere dag in de krant. Beetje late reactie GS.

chr!!s | 16-10-08 | 09:39

Had ik al gezegd dat de beurzen geheel gaan verdwijnen?

Einde van de Domheid | 16-10-08 | 09:38

Die Balkenende beseft nog niet dat we pas aan het begin van de gevolgen van de kredietcrisis staan, een wereldwijde recessie is erg dichtbij, daardoor zal er massaal mensen ontslagen worden, de rente zal verder oplopen, waardoor mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen en daardoor zal ook de huizenmarkt net als in Amerika een flinke tik krijgen. Kortom de voedselbanken en kringloopwinkels gaan gouden tijden tegemoet.

Karel Kruizenruiker | 16-10-08 | 09:38

@fuckje & Gruber, stelletje n00bs! *zich bij hen aansluit*

..zapper | 16-10-08 | 09:37

Gniffel gniffel, amusant artikel. Ondanks de tijden van serieuze crisis kon ik toch een glimlach niet onderdrukken.

sjim panzee | 16-10-08 | 09:37

fuckje | 16-10-08 | 09:33

Dat is Jan van de SP die een appel van 85 cent eet op een ING bankje.

kwark001 | 16-10-08 | 09:37

fuckje | 16-10-08 | 09:33
Ik zat er ook al naar te kijken en me af te vragen WTF? Maar goed, ik ben ook geen kenner.

Lt_Gruber | 16-10-08 | 09:35

Wie is dit op de beurs?
ING APPL SPL 85 ?
Die deed gisteren nog niet mee....

fuckje | 16-10-08 | 09:33

@Eagle_Eye | 16-10-08 | 09:24
Dat is ook de gehele oorzaak van de 'crisis'. Er is te veel 'geld' in omloop wat niet eens bestaat en te veel mensen zijn bezig met het 'managen' van al die geldstromen. De financiële sector is wereldwijd veel te groot geworden. Alle productiebanen zijn verplaatst naar lage-lonenlanden en om het verlies aan banen te compenseren heeft men in het Westen steeds meer banen gecreëerd in de financieel-economische sector. Papierschuiven en cijfertjes intoetsen voor een salaris. En nu stort dat hele kaartenhuis in elkaar, want al die pencil-pushers doen geen zak voor de economie en men komt er nu achter dat je eigenlijk heel best zonder al die stropdassen kunt.

[-InFiDeLz!-] | 16-10-08 | 09:32

Schoorsteenveger | 16-10-08 | 09:29
LOL

Maar ze moeten natuurlijk ook wel bij ING. Van de top 3 in NL hebben ze nu de slechtste kaarten, en geen Triple A en geen staatbedrijf. Elk EUR doet er dus inderdaad toe.

Lt_Gruber | 16-10-08 | 09:32

Grappig dat de grootste schrapers en meest overtuigde kapitalisten aan de basis staan van de grootste nivelleringsactie ooit.
Straks lekker inkopen doen op 200 puntjes.

Napeauleon | 16-10-08 | 09:31

Kniftig | 16-10-08 | 09:06: uitkeringen zijn gekoppeld aan loonniveau wat weer gekoppeld is aan inflatie...

Joeper de poeper | 16-10-08 | 09:31

Hoe meer de overheden zich met de 'crisis' bemoeien, des te harder de beurzen kelderen. Swoi, ze willen een nieuw financieel stelsel, dus zullen ze eerst naar af moeten om daar mee te beginnen, valt best iets van te zeggen. In dat kader heeft Balkende gelijk als hij stelt dat de beurzen zich herstellen. [/cynisme]

..zapper | 16-10-08 | 09:31

"ING staat wereldwijd in de top 3 als spaarbank en blijft een veilige Nederlandse thuishaven." Daar heeft een paarse broek een hele nacht op zitten zweten na een lange vergadering met de ING-top.
"Wat zijn uw sterke punten in vergelijking tot de concurrentie dan?"
"Eh, tja, moeilijk. Méér rente geven we niet, eh, een hogere rating kunnen we niet krijgen, eh, meer service hebben we eigenlijk ook niet... tja...."
"Loopt de spaarder bij u dan echt minder risico?"
"Eh, tja, moeilijk, we hebben natuurlijk ook zwaar belegd in rommel en rotzooi, dat moest wel, we moesten tenslotte concurreren en hoe hou je anders je kwaliteismensen binnen? Dat moet je wel met bonussen gaan smijten. Nee, maar de spaarder is bij ons ook niet écht slechter af. Als wij down gaan, nou dan gaan ze allemaal."
"Moeilijk wordt het dan. Echt niks positiefs?"
"Tsja, we zijn een behoorlijk grote speler op de wereldmarkt, dat dan weer wel, we zijn enorm snel gegroeid, overnames en zo, je kent dat wel, en dan schep je een hoop kleine spaarders bij elkaar. We zijn als je het allemaal bij mekaar optelt in formele zin nummer drie, maar dat hoeft niet bepaald een voordeel te zijn. Als de pleuris uitbreekt en het klootjesvolk een run op onze banken begint, nou dan zijn we in versneld tempo de sigaar, dus of dat nou..."
"Nee, daar kan ik wel wat mee man. Cool. Gooi ik er nog wat oranjegevoel tegenaan en een mooie passende beeldspraak, ik maak er wel wat van, iets met veilig en vertrouwd."
"Oranje, veilig, ja klinkt goed. Als we maar niet echt iets beloven, dan vinden wij het prima."
"Moet ik het nog laten zien?"
"Nee, hoeft niet. Schiet nou maar op, de tijd dringt, elke Euro extra spaargeld die naar ons gaat en niet naar de concurrent is meegenomen. Morgen in de Telegraaf, voorpagina. We gokken er maar op dat Oranje wint."
"Ben al weg. Oja, voordat ik het vergeet, vanaf nu wel boter bij de vis, maar dat spreekt vanzelf natuurlijk."
"Natuurlijk."

Schoorsteenveger | 16-10-08 | 09:29

Weet iemand eigenlijk hoe Rijkman Groenink zijn 26 mio heeft uitbetaald gekregen?

kneuterzak | 16-10-08 | 09:28

Het is toch "Kleurrijke donderdag"?

Sjakie Snel | 16-10-08 | 09:28

Banken genationaliseerd, de rest onder extra toezicht, bonussen aan banden... White knight blijkt roofridder. De vrije markt wordt met slappe excuses aan banden gelegd. De Europese droom (Frans/ Duitse bureaucratie met wurggreep op Europa, zeg maar wat Napolean en Hitler niet blijvend voor elkaar kregen via de achterdeur van de EU) versneld ingevoerd. En wij domme Hollandertjes maar klappen voor die o zo kordate Bos, die gewoon aan de hondenlijn van de Frans Duitse as heeft gehandeld.

Zeddegeizot | 16-10-08 | 09:26

Wat wel een positief punt is, is dat alle spaartegoeden (miljarden) terug gaan naar de Nederlanse kapitaalmarkt. Dat zou banken enigszins weer wat onderling vertrouwen moeten geven. Daarentegen is het geld wat overgemaakt wordt, gewoon een nietszeggend digitaal nummertje. Het geld bestaat feitelijk niet. Nu weet ik dat u dan gaat zeggen: onzin... Maar helaas, het is bikkelharde niets ontzeggende waarheid. Uw geld, digitaal, bestaat niet. De bank waar u dat geld heeft staan, heeft niet niet in kas, niet in goud, maar in lening...

Eagle_Eye | 16-10-08 | 09:24

de afgelopen week is het aantal bankbiljetten dat in omloop is met 16.5mrd toegenomen in eurpoa. dat moet wel goed zijn voor de economie, of niet?

ganzo | 16-10-08 | 09:23

Ik lag in een deuk toen ik balki het hoorde zeggen. En zijn kaboutervriendje woutert maakte het ook wel bont door het aanstellen van van enthoven.
alles gaat goed met het land... slaap lekker verder.

The_Challenger | 16-10-08 | 09:21

Kingeef1975 @ 09:18

Je moet het met 100 euro doen! Je hebt toch niks te verliezen, je kan alleen maar winnen. Bijna alle aandelen zijn onder gewaardeerd. Koop alleen niets wat failliet dreig te gaan. Maar ook dat zullen er maar weinig zijn zeker op de AEX

Kniftig | 16-10-08 | 09:20

En o ja, Bos doet het ook heel erg goed, dat heb ik zelf in de VK gelezen en op de PO gezien dus het is waar.

spanarchist | 16-10-08 | 09:19

De Pruis @ 09:17

Ja typisch he, heb je ook gelezen waarom?
Omdat onze overheid zo snugger is geweest een bestrijdingsmiddel te verbieden die de kwekers nodig hebben.

Kniftig | 16-10-08 | 09:19

zelfs als JP over vrouwen praat worden ze lelijk

Patrick Zweedsey | 16-10-08 | 09:18

@Kniftig | 16-10-08 | 09:16

*Zeepbel droom spat ruw uit elkaar*

Kingeef1975 | 16-10-08 | 09:18

Compleet off topic: Iets hoger op de voorpagina vande Telegrof stond een berichtje dat tulpenbollentelers sombere tijden tegemoet gaan. Als contrapoint direct daarboven de kop dat Oranje (dan maar vast) op rozen zit.

De Pruis | 16-10-08 | 09:17

Kniftig zegt:

AEX = 180 = bodem

Bij 180 alle Stijlloze massaal inkopen en dan nemen we eindelijk dit land over!!!

Power to the Reaguurders!

Kniftig | 16-10-08 | 09:17

@uninvited guest | 16-10-08 | 09:11

Zoals Tante Hanneke zegt; Is het nou echt noodzakelijk om bij slechte aandelen continue Fortis te noemen? Ik vraag het me af....

Kingeef1975 | 16-10-08 | 09:17

Kingeef1975 | 16-10-08 | 09:15

Lol dan betaal je nog meer aan commissie... Waardoor je inkoopprijs alsnog 2x zo hoog komt te liggen..

Kniftig | 16-10-08 | 09:16

Maar de Europese leiders zijn wél heel blij met JPB, heerlijk zo´n volgzaam schaap dat nergens kritiek op heeft, op zijn knietjes gaat wanneer zij dat willen en er bovendien geen enkel probleem mee heeft de Nederlandse bevolking zwaar te duperen (iets met 200 miljard.).
JPB for European president!

spanarchist | 16-10-08 | 09:15

Een paar dagen met opveringen zijn heel normaal, maar de kredietcrisis duurt nog wel een tijdje. Hoe komt JP er nou weer bij om te zeggen dat er sprake van herstel is, slechte spindoctor ofzeau? Vandaag zal hij wel niets gaan zeggen over de kredietcrisis, Balkie wil namelijk eigenlijk alleen maar wat melden als het positief is. Beetje jammer dat hij veel te snel met zijn positivo-uitspraakjes aan kwam zetten.

Bier-Sexueel | 16-10-08 | 09:15

Als Fortis onder de euro komt dan ga ik kopen, 10 in totaal.

*Is geen heftige gokker maar durft het wel eens te doen*

Kingeef1975 | 16-10-08 | 09:15

instappen doe je pas op AEX = 100 punten

QB (ja die.....) | 16-10-08 | 09:11

Japan staat op -11.4% gaat goed!

Kets22 | 16-10-08 | 09:11

Het komisch duo Bos & Balkenende is fulltime bezig de bobo's in maatpakken te voorzien van miljarden, maar ze vergeten ondertussen het volk voor te bereiden op de ellende die komen gaat. Zal wel in het kader "geen paniek zaaien" zijn.
Maar het lijkt me evengoed beter als het bestuur van 0031 het volk gaat vertellen dat de zwaarste klappen nog moeten komen, en het misschien niet onverstandig is om te zorgen voor een beetje extra voedsel & brandstof om de komende winter door te komen.
NL is namelijk dusdanig zwaar afhankelijk van internationale handel en logistiek dat een voedselcrisis niet volledig ondenkbaar is.

koolteer | 16-10-08 | 09:11

Goh, wat zijn we weer aan het benoemen hier. Dit soort zaken moet je gewoon niet over berichten, dan bestaat het ook niet. Toch?

uninvited guest | 16-10-08 | 09:11

Vlak voor dit alles gebeurde zat er in een editie van Times een mooie ansichtkaart. Van Fortis. Dik plastic en als je die kaart dan draait, dan zie je die curve lopen. Met daarbij de tekst: life is a curve. Where are you on it?

Die gaat nog veel geld waard worden. Mark my words.

perpetuele zucht | 16-10-08 | 09:09

Het nederlandse leger krijgt 3 imams,
mooi toch, je krijgt wat je verdient!

LifeCatcher | 16-10-08 | 09:09

Kingeef1975 | 16-10-08 | 09:05
ja, Pimmetje wist wel hoe je een muts moest benaderen

TommeTomm | 16-10-08 | 09:08

Joeper de poeper @ 09:05

Hoezo zijn de uitkeringen gekort dan?

Kniftig | 16-10-08 | 09:06

Zippy | 16-10-08 | 09:03
zelfspot???

TommeTomm | 16-10-08 | 09:06

@Zippy | 16-10-08 | 09:03 : Terug naar school jij...

Joeper de poeper | 16-10-08 | 09:05

Was dat niet Wouke "ga toch koken mens"?

Kingeef1975 | 16-10-08 | 09:05

14 punten lager geopend.

troje | 16-10-08 | 09:05

Kniftig heeft er een jaar of 8 geleden zijn eigen analyse tegenaan gegooid en heeft toen geconcludeerd dat dit zou gaan komen. Sterker nog de bodem is pas bij 180. Die gaan we maandag aantikken en vanaf maandag gaat het weer goed komen.
Anyway wacht Kniftig al 8 jaar dus op dit moment. Los van een tussentijds succesje met Getronics, ga ik mij rijk rekenen...

Kniftig | 16-10-08 | 09:05

wat balkenende deed, noemen ze hump en dump. de enige reden waarom er nu nog verkocht wordt is dat iedereen verwacht dat deuren van de winkel op beursplein 5 dicht gaan. veel plezier met limbo dansen.

ganzo | 16-10-08 | 09:05

"iedereen is welkom?" ING kan zo het kabinet in...

LLox | 16-10-08 | 09:05

Laar dokter bibber zich lekker bezighouden met normen van baarden.

Multikuli | 16-10-08 | 09:05

*Gaaaaap* Lekkerrrrr belangrijk. Die crisis is alleen maar een crisis voor mensen met te veel geld. Wel mooi zo, de rijkdom wordt nu eindelijk weer eens eerlijk verdeeld..

Zippy | 16-10-08 | 09:03

Rabo is beter

Claude Balzac | 16-10-08 | 09:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl