Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Crisis 2008. Geef Gul aan Goes

geefgulvoorgoes.jpgLangzaam komen alle overheden die in Icesave en zwakke aandelen hebben geïnvesteerd uit de kast. En wat blijkt: de burger gaat voor honderden miljoenen alsnog het schip in. Armlastige lagere overheden die elk jaar in het regiosufferdje uitgebreid mogen jammeren dat ze bijna bankroet zijn, blijken er namelijk tot vorige maand heel warmpjes bij gezeten te hebben. Raamambtenaren speculeerden massaal met uw afvalstoffenheffing en WOZ. Leuke nieuwe IJslandse bank? Hopla parkeren die miljoenen. Aandelen? Prima investering! Dankzij de kredietcrisis weten we nu opeens dat bijvoorbeeld de stad Dordrecht voor 116 miljoen euro aan aandelen heeft, of beter gezegd: had uitstaan. De afdeling financien van de gemeente Goes stalde 12 miljoen bij de bekende failliete IJslandse bank: 333 euro per inwoner. Wethouder Sophie van 't Westeinde maak zich totaal niet druk 'We zijn financieel gezond en kunnen wel een klap opvangen.'. Over twee maanden start de gemeentelijke actie Goesafrika. De eerste collectes in Oeganda worden begin volgend jaar gehouden... Instant Update: De beerput gaat open. (ANP) De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft bij de in problemen geraakte IJslandse bank Landsbanki ongeveer twaalf miljoen euro uitstaan. Ofwel Rita Verdonk: komt die OZB-verhoging... Update 2: Amstelveen is 15 miljoen kwijt, de gemeente Naarden 1 miljoen, Veere 3 miljoen en Den Haag 10 miljoen euro.

Reaguursels

Inloggen

@thuisbeuner
Ik vind dat we ze dat zeker wel kwalijk kunnen nemen. Zoals woutertje de spaarder al duidelijk maakte, als er verhoudingsgewijs zoveel rente wordt gegeven door een bank die behalve dat het een internet bank is geen andere voorwaarden heeft dan andere banken moet er haast wel een addertje onder het gras zitten. Aangezien een overheid met gemeenschapsgeld speelt moeten die dus nog 5x extra voorzichtig zijn. Verder hoeven overheden geen winst te maken dus is elke rente in principe meegenomen dus hadden ze het gewoon op de plaatselijke Rabo ofzoiets moeten zetten voor 4% rente dan hadden ze ook verdient. Tuurlijk kan een bank altijd omvallen en kun je dat niet van te voren weten maar zoals al door andere hierboven aangehaald werd, is IJsland een heel klein land dat geen deel uitmaakt van de Europese Unie dus is eigenlijk hetzelfde als je geld naar de Kaaiman eilanden sturen of iets dergelijks en dat vind ik een overdreven risico zeker omdat het geld is dat niet van hun is.

Capt. Iglo | 14-10-08 | 12:16

Ik kom uit de gem. Pijnacker, Nou, dat wordt gotverdoemme volgend jaar natuurlijk een dubbele OZB belasting.....................................
Bedankt Kees van der Kraan, klojo !

loenatic | 14-10-08 | 11:12

Het is eigenlijk belachelijk dat gemeenten hun geld in het buitenland wegzetten voor een paar procent meer rente. Puur slachtoffer van hun eigen gretigheid. Geldt ook voor consumenten: gretig naar een paar procent meer rente en nu krijgen ze de deksel op de neus! En wat gebeurt: de overheid helpt weer de gretige mensch die het toch al niet slecht heeft. Het afschaffen van het grijze kenteken heeft mij ruim €10.000 gekost en wie help mij? Niemand!

Doc Damage | 14-10-08 | 09:30

@buik 21.51: Ze is van de VVD..

ramses snaptnie | 14-10-08 | 09:26

@Laura Ingalls: Een burgemeester nodig? Mwoa, Gouda heeft binnenkort wel een vacature.
@kolonel klootoog: Björk had van mij al veel eerder geript mogen worden. Ongelooflijk dat zo'n wanstaltige debiele valse kraai zo ver kan komen!
@QZNYWRLD: Wie zegt dat arbeid niet meer in verhouding staat tot de beloning? Waaruit maak je dat op?

opperhokker | 14-10-08 | 07:13

Everybody goes...

Prima!

Leedvermaak op wereldschaal. Geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven. Speculeren, hebzucht etc. Vroeg of laat krijg je het lid op de neus.
Sinds de arbeid niet meer in verhouding staat tot de beloning daarop heeft alle geld zijn waarde verloren.

QZNYWRLD | 14-10-08 | 02:21

Dat Ijsland is ook een probleem aan het worden..... ik weet nog niet wat we er mee moeten. Ik twijfel nog tussen veroveren of gewoon plat bombarderen.

OneandOnly | 13-10-08 | 22:47

Ik zeg het je:

Alle NL tegoeden in Ijsland -/- totaat aan deposito's NL overheid in datzelfde Ijsland = niet echt heel veel.

Woutertje geeft een Cubaanse uit die eigen doosch.

En geen journalist die het oppakt..........
*belt die andere Wouter voor het nr van LOI*............ verkorte cursus journaal-mystiek.

Tuurlijk......niet | 13-10-08 | 22:15

Dat je als gemeente een financiële reserve hebt: prima, da's goed rentmeesterschap. Dat je die reserves verzwijgt, verspeelt op de kapitaalmarkt en uit de boeken houdt: fraude.
Ik zeg: verantwoordelijke ambtenaren, colleges van B&W en raadsleden (voor falend toezicht en controle) standrechtelijk executeren. Nou ja: in elk geval pek en veren.

koerbagh ® | 13-10-08 | 22:04

Amstelveen is 15 miljoen kwijt. Leo verhoef www.leoverhoef.nl/dossiers/amstelveen.... :
En dus was ook de jaarrekening 2007 weer misleidend. Het gemeentebestuur meldt in de jaarrekening 2007 een nadelig saldo van opbrengsten en kosten van € 32,8 miljoen. In werkelijkheid was er een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 16,5 miljoen.

CoffeePatch | 13-10-08 | 21:58

Mevr S vt Westeinde is een omhoog gevallen CDA boerin die door haar incompetente optreden dient te worden weggejorist. Ben ik ff blij dat ik 1 gemeente verder woon. Trouwens, in een vorig bestaan heeft ze nog een politieke functie vervult in onze gemeente maar daar was zij ook geen pottenbrekert Als je dan nog het gore lef hebt om te zeggen dat 12 mln EURI geen impact zal hebben op het verdere functioneren van je gemeente heb je toch wel een giga plaat voor je harses.

Mijn advies: deruit zonder wachtgeld en nooit meer jezelf op het politieke vlak begeven!

buik | 13-10-08 | 21:51

Hoog tijd om het betalen van onzinnige belastingen op een keurige manier te frustreren.
Te beginnen met de WOZ.
Allereerst moet je niet de door de gemeente aangedragen taxaties van vergelijkbare woningen accepteren. Kom zelf met al dan niet vergelijkbare woningen en vraag bij de gemeente de taxaties op. Ze zijn verplicht deze te verstrekken al zijn het er honderd. Speciaal taxaties van woningen van wethouders genieten hierbij de voorkeur.
Als iedereen dan een bezwaarschrift indient tegen zijn WOZ beschikking en in zijn bezwaarschrift aangeeft dat hij zijn bezwaar mondeling wil toelichten dan MOET de gemeente daar gevolg aan geven. Bij een gemiddelde van een half uur kun je nagaan hoeveel tijd daar in gaat zitten.
Voer zoveel mogelijk punten op want de gemeente moet op elk punt aangeven of ze dit wel of niet in hun beslissing hebben meegewogen en waarom.
Als om te beginnen elke reaguurder van geenstijl hieraan meedoet zal de WOZ belasting snel afgeschaft worden, denk ik. Tenminste, dat hoop ik.
In het voorjaar reaguur ik nog wel met een herinnering.

Dostranamus | 13-10-08 | 21:13

Wat zijn honderden miljoenen nou echt?.. pff.. Dat geld valt zo weer terug te krijgen als er wat minder geld aan nutteloze projecten wordt besteed.Oeps.. ojee.Hoplakee.

de grote Anti | 13-10-08 | 21:01

Op zich wel grappig dat de overheid vorige week heeeeeeel voorzichtig een beetje eigen verantwoording in de schoenen van de ijsland-spaarders schoof en nu volgas zelf de grindbak in gaat. Ik zeg invetariseren die handel en openheid over wie en wat en hoeveel. Wedden dat Wouter zo vrijgevig was omdat het grootste gedeelte van hemzelf is?? Vestzak, broekzak....... of zoiets........

Tuurlijk......niet | 13-10-08 | 20:52

-weggejorist-

klimaathoax | 13-10-08 | 20:41

En het is nou ook niet zo dat het onbekend was dat IJsland sowieso al op een financiele crisis aan het afstevenen was. Als je je een heel klein beetje had verdiept in de IJslandse economie en de banken daar, zou je nooit je geld bij Icesave gezet hebben. Eigenlijk moeten al die domme mensen en gemeenten maar gewoon op de blaren zitten. Ze hebben het risico bewust genomen met 5.2% in het vooruitzicht. Nu blijkt dat het dus geen reet uitmaakt of je risico neemt of niet, je krijgt je geld toch wel weer terug van de rest van het volk. Maar als je mensen met het IQ van een garnaal tegen zichzelf wil beschermen (omdat je zelf altijd uiteindeijk als maatschappij ook geconfronteerd wordt met hun labiele acties) heet het weer betutteling. We moeten eens gaan kiezen: of doen wat je wilt en dan zelf de consequenties aanvaarden. Of gewoon luisteren als slimmere mensen je vertellen hoe het in elkaar zit. Het Nederlandse domme volk wil nu lekker doen wat ze zelf willen tot het verkeerd gaat. Dan pas mag de staat ze weer uit de shit trekken.

floriz | 13-10-08 | 20:30

Het schijnt dat ze bonussen krijgen als ze het geld op IJsland zetten. Iemand die daar meer van weet? Klopt dit? Iemand die familie is van een corrupte wethouder?? Of zelf wethoudert?
Op de site van Leo Verhoef staat inderdaad veel te lezen over inhalige gemeenten die meer geld binnenhalen dan ze ooit uitgeven.

leefbarbaar | 13-10-08 | 19:58

bottehond | 13-10-08 | 16:38
Leave us alone!!!

Zeeuwse Boer | 13-10-08 | 19:29

Laten die DOMME RUKKERS eerst eens de Staatsschuld aflossen, vervolgens de belastingen verlagen en als ze dan nog geld over hebben het in Nederlandse Staatsobligaties steken, geven meer rente en meer zekerheid als een bank in IJsland.

Stelletje VET overbetaalde amateuristischt NITWITS!!!

G. Patton | 13-10-08 | 19:16

gentle giant | 13-10-08 | 17:57
Maaier | 13-10-08 | 18:00

Is geld wegzetten tegen een hogere rente per definitie risicovol? Of is dat beeld pas ontstaan sinds de crisis is losgebarsten?

seven | 13-10-08 | 18:19
Mooie balans.

Dirk Zijn! | 13-10-08 | 18:36

Wat een stelletje criminelen! En hun lage intelligentie is geen excuus. :P

BigBabou | 13-10-08 | 18:33

seven | 13-10-08 | 18:19
Er is al een topic hierover, Ik moet vaker GS refreshen..

seven | 13-10-08 | 18:27

Nederland stelt zich garant voor een bedrag van 200 miljard euro voor de leningen die banken onderling met elkaar afsluiten. Dat heeft premier Jan Peter Balkenende maandag in Den Haag bekendgemaakt.

Ik kan m'n berekening dus weer aanpassen:
16,8 miljard aankoop Fortis NL (de helft van Fortis totaal) terwijl fortis totaal op de beurs minder dan de helft waard was.
50 miljard voor aflossing leningen van Fortis NL aan Fortis België
20 mijard voor algemene garantieregeling
1,7 miljard redding icesavespaarders
200 miljard mega garantstelling interbankaire leningen.

totaal 288,5 miljard.

seven | 13-10-08 | 18:19

CoJoNes | 13-10-08 | 17:58
Meen je dat nou?
Dat aandeel heb je hier toch dagenlang een complex aan zitten praten?

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 18:08

Mongoose | 13-10-08 | 17:55
Ik ben het met je eens.
Het voedselbankleven voor degenen die dit op hun geweten hebben, maar ik vroeg me gewoon af waar je werkte. Je houdt 15 mensen en familes aan het eten, da's niet gering.

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 18:07

Denk dat er een fatale fout in die redenatie zit:
Sparen betekent dat je geld over hebt waar je ff niets mee doet. Omgekeerd geredeneerd heeft de gemeente dan meer geld van de burgers gevraagd om een spaarpotje op te bouwen dat dan weer dient om rente te trekken dat dan vervolgens weer dient om de gemeentelijke lasten omlaag te brengen? Gelul dus.

Als er reserves nodig zijn om een wat megalomaan project verspreidt over een aantal jaren te kunnen financieren dan betaal je dat via een normale begroting gewoon per jaar af. Dan is het niet odig om die reserves in te bouwen.
Maar goed, geef mensen de beschikking over meer dan 100K Euro en ze gaan meteen bankiertje willen spelen zonder daarvoor doorgeleerd te hebben.

Mongoose | 13-10-08 | 18:00

gentle giant | 13-10-08 | 17:57

Geleend geld wegzetten tegen een hogere rente is natuurlijk waar banken hun geld mee verdienen, dus zo gek is het in het algemeen niet. Ik had het hiervoor ook vooral over de mening van sommigen datgemeenten üuberhaupt niets zouden moeten wegzetten.

In dit geval dient een gemeente natuurlijk niet op zo'n manier te speculeren.

Maaier | 13-10-08 | 18:00

Hehehehe, 24% gepakt op ING vandaag.

CoJoNes | 13-10-08 | 17:58

@Maaier | 13-10-08 | 17:51, klopt, de rol van de Nederlandse Bank, staat hier zeker ter discussie ( althans, zou moeten ), maar in het geval van Goes, GELEEND geld wegzetten tegen een hogere rente, nee.
Stel dat het weg is?, rente betalen, misschien toch iets aflossen, geen prachtwijk project uitgevoerd.
Goes down the drain.

gentle giant | 13-10-08 | 17:57

Heel simpel, Ik indexeer de WOZ en afvalheffing zelf wel de komende jaren.
Willen ze meer, komt de rechter er aan te pas.

suffie63 | 13-10-08 | 17:56

@ Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:19

Ik werk bij mezelf en met mij nog zo'n 15 andere mensen.
Dat mag derhalve geen argument zijn; als ik in mijn arrogantie een totaal verkeerde beslissing neem dan is het fini, hussiers en chomage en dan is er geen bank die ook maar één poot uitsteekt om me overeind te houden. Au contraire, zij zullen veelal de eersten zijn die "Surseance van betaling!" gaan roepen.

Mongoose | 13-10-08 | 17:55

Schoorsteenveger | 13-10-08 | 17:43
LOL - en nog waar ook min of meer - LOL

Fimbulvetr | 13-10-08 | 17:53

Mongoose | 13-10-08 | 17:48

Een gemeente moet toch ook sparen? Je kan zeggen dat in onderhavig geval er te risicovol is belegd cq gespaard door de gemeente, maar niet dat gemeenten geen reserveringen kunnen maken. En op die reserveringen proberen een bescheiden winst te maken. Dát komt namelijk -in theorie althans- alleen maar ten goede aan de belastingbetaler.

Maaier | 13-10-08 | 17:51

Behalve die 20 miljard van Bos, heeft Balk nog eens 200 miljard euri er bovenop gedaan, voor de banken.
Snapt U het nog?

fuckje | 13-10-08 | 17:50

@ Maaier | 13-10-08 | 17:11

Waarom niet? In de vertegenwoordigende democratie is er een gemeenteraad die dat voor ons zou moeten doen. En er is een aanzienlijk verschil tussen uitgaven (zie doos potloden voorbeeld). En ik blijf het van de pot gerukt vinden dat bijvoorbeeld dat geld voor een sportschool op een buitenlandse rekening geparkeerd wordt ipv direct gebruikt te worden voor die sportschool.

Mongoose | 13-10-08 | 17:48

Creaguurder | 13-10-08 | 17:43

Jij bent toch degene die stelt dat je geen gebruik maakt van belastinggeld en dat je daarom best een belastingboycot mag invoeren? Wie heeft er dan een hoofddokter nodig?

Maaier | 13-10-08 | 17:45

D. G. Narrator | 13-10-08 | 17:33
De hele wereldeconomie steunt op een zootje arme werkloze drommels die in een véél te duur huis op een op de pof gekochte bank bier liggen te zuipen dat op krediet is gekocht..

Schoorsteenveger | 13-10-08 | 17:43

@Lt_Gruber | 17:36
Ja, goed van die ambtenaar! Als er nieuws is dan zet ik het hier wel.

fuckje | 13-10-08 | 17:43

Maaier | 13-10-08 | 17:36

Zoek een hoofddokter Maaier, we hebben nog een redelijk zorgstelsel, maak daar gebruik van om je zeikpsychose te laten behandelen.

Creaguurder | 13-10-08 | 17:43

Maaier | 13-10-08 | 17:38
Geld bij een bank parkeren draagt altijd geld voor een institutionele belegger, DNB dekt dat tegoed namelijk niet, dus het risico is altijd daar, dus altijd te voorzien, ergo, kop er af ( in overdrachtelijke zin )

Fimbulvetr | 13-10-08 | 17:42

de Bree | 13-10-08 | 17:36

Jij gelooft ook alles.

Wayan | 13-10-08 | 17:41

Fimbulvetr | 13-10-08 | 17:32

Indien risico's te voorzien waren danwel de risico's te groot waren, moet zo'n kop rollen. Met video aub.

Maaier | 13-10-08 | 17:38

@Wayan | 13-10-08 | 17:34
Komt uit dezelfde fabriek.

de Bree | 13-10-08 | 17:36

Creaguurder | 13-10-08 | 17:20

Hoveel heb jij bijgedragen aan basis&middelbare school? Hoeveel heb je bijgedragen aan evt. tertiair onderwijs? Was dat kostendekkend? Hoevaak maak je gebruik van ziekenhuizen, is je premie kostendekkend? En wie heeft voor de opleiding van de verpleegkundigen betaald? Wegenbelasting betaal je niet voor stoepen, plaatselijke wegen en drempels bij de school van je kind. De brandweer, die heeft geen geld nodig? En rioolbelasting vind je ook onzin?

Je kan prima beargumenteren dat je vindt dat de verzamelde overheden teveel belastinggeld innen, omdat ze teveel dingen doen of niet de goede prioriteiten stellen. Het is onzin om te beweren dat jij geen gebruik maakt van grote delen van de bestemming van die belasting.

Maaier | 13-10-08 | 17:36

fuckje | 13-10-08 | 17:27
Meteen voordragen als nieuwe minister van Financiën... In ieder geval eentje die niet heeft liggen slapen.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 17:36

Ik vind Hema worst lekkerder dan Unoxworst!
Of loop ik nu wat achter met topics doorlezen?

Wayan | 13-10-08 | 17:34

Wat ik nu niet begrijp is het volgende: De crisis is ontstaan omdat de banken elkaar niet meer wilden lenen, want ze hadden al teveel leningen uitstaan. Amerika en Nederland hebben beide een staatsschuld. De Nederlandse begroting is tot op de eurocent net vastgelegd. Maar de overheid heeft heeft opeens wel 40 miljard over voor Fortis en Icesave etcetra. Maar dat geld hebben we niet, dat moeten we lenen. Van wie moeten we dat lenen? van de bank? Van China? Nu betaalt IJsland tot 20.000 euro de spaarrekeningen van Icesave, en Nederland vult dat aan tot 100.000. Maar IJsland heeft geen geld en moet dat lenen van Nederland. Maar Nederland moest het toch ook al lenen? En zo gaat het overal. Maar het probleem was toch juist dat 92% van het kapitaal van de banken uit lucht bestond? leningen en "afspraakgeld"? Ik snap er echt de ballen van. En ondertussen worden de burgers uitgeknepen, leeggeschud, tegen elkaar uitgespeeld, voor de gek gehouden, en nooit zullen de mensen eens van goede tijden profiteren, want dat is niet structureel en daar kunnen we niet op vertrouwen. Maar Er is helemaal geen geld in de wereld. Het is allemaal illusie, gegoochel met leningen en kredieten. het is gebakken lucht. Wind. Het is een afspraak dat je voor een lapje papier waar 10 euro op staat zoveel boodschappen kunt doen (niet veel). Het enige wat van waarde is, is wat binnen je macht valt. Je kracht, handigheid en intelligentie en het enige dat je kunt bezitten zijn tastbare dingen.

Dus, hoe zit dat met dat geld? Ik wil nu wel eens zien dat Bos met een koffertje naar de aandeelhouders van Fortis gaat en daar 17.8 miljard euri gaat zitten uittellen en verdelen. Waar is dat geld waar iedereen het over heeft?

D. G. Narrator | 13-10-08 | 17:33

Maaier | 13-10-08 | 17:11
Ja, in principe moet over elke uitgave van overheidsgeld verantwoording afgelegd worden en mij dunkt dat dit gewoon via accountants, jaarrekeningen en bugeteringen gebeurt. Dus, moet elke aanschaf van een doos potloden in de krant? Neeuh! Moet een bestuurder verantwoording afleggen over geld dat hij oppot? Jaaah!!!! Moet zijn kop rollen als hij het potje kwijt raakt door fout te beleggen? Jaaah!!!!

Fimbulvetr | 13-10-08 | 17:32

@Opa-Buiswater | 13-10-08 | 17:26, jammer dat je geen LPF of leefbaar wethouder aan kan wijzen he?

gentle giant | 13-10-08 | 17:31

CoJoNes | 13-10-08 | 17:18
En wat een boel dossiers

Dirk Zijn! | 13-10-08 | 17:30

Eej, nog un zeeuw.
bottehond | 13-10-08 | 17:23

Eentje uit Goes idd..

ramses snaptnie | 13-10-08 | 17:29

Alleen gepeupel woont in een deltagebied zie Bangladesh......

MichieldeMuiter | 13-10-08 | 17:29

.. goesafrika. Pakkende naam voor sufferds.

Jan Passant | 13-10-08 | 17:27

Groningen had er ook geld staan, maar een medewerkerT rook op tijd onraad.
(teletext RTL )

fuckje | 13-10-08 | 17:27

@Fleauxe 16.56: ik geef grif toe dat het er maar een is, maar wel de vrouw van 12 miljoen...... Die achttienduizend andere "linkse"ratten hebben waarschijnlijk niet zo erg zitten pitten en redelijker op mijn, en uw, belastinggeld gepast.

Opa-Buiswater | 13-10-08 | 17:26

@ Capt. Iglo
Natuurlijk het is zonde, maar wat kun je die gemeentes kwalijk nemen? Toen ze het geld op de bank storten, stond Icesave bekend als een sterke bank waar iedereen vertrouwen in had. Het was een aantrekkelijke rente, en met mijn belastinggeld heb ik graag ook op een bank waar veel rente word uitbetaald.

thuisbeuner | 13-10-08 | 17:24

CoJoNes | 13-10-08 | 17:18
Wat een lutsers.

Dirk Zijn! | 13-10-08 | 17:24

CoJoNes | 13-10-08 | 17:18
Heftig verhaal!
Goed gevonden...

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:23

ramses snaptnie | 13-10-08 | 17:00

Eej, nog un zeeuw.

bottehond | 13-10-08 | 17:23

-weggejorist-

poliiek=liegen | 13-10-08 | 17:23

Maaier | 13-10-08 | 16:30

Onderwijs altijd zelf betaald en ook meerdere onderwijs(projekten) voor al het zeikende kansloze importvolk dat Nederland is binnengetrokken waar jij dus ook deel van uit maakt.

En publieke voorzieningen? Daar maak ik geen gebruik van maar betaal er wel voor en betaal het ook weer voor het nietwerkende kansloze kudtvolk die daar wèl gebruik van maken.

De enige openbare voorziening waar ik gebruik van maak is de openbare weg, maar daar betaal ik wegenbelasting voor en blijf ik doen, omdat ik dat nog enigszins redelijk vind (anders krijg je tolwegen).

Creaguurder | 13-10-08 | 17:20

@Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:13
Prima, maar dan ook niet de ondernemers inschakelen als onbezoldigd incassobureau van de belastingdienst.
Gewoon bruto uitbetalen, heffen bij de individuele burger.

CoJoNes | 13-10-08 | 17:20

de Bree | 13-10-08 | 17:15

klopt maar als burger merk je het wel , ieder jaar gaan de gemeente kosten omhoog
en krijg je een leuke folder erbij waarom.
de kosten gaan nooit omlaag en laat staan dat je een folder krijgt dat
de gemeente een overschot heeft.

Eurotokkie | 13-10-08 | 17:20

Mongoose | 13-10-08 | 17:19

Volledige openheid, natuurlijk. Maar dan? Ga jij als goede burger dan zeggen dat dat miljoen/jaar voor de nieuwe sporthal toch echt helemaal verkeerd is weggezet?

Maaier | 13-10-08 | 17:20

@ Maaier | 13-10-08 | 17:11

Deze lutsers werken met gemeenschapsgeld en dat zou alleen al voldoende reden voor een groepje autistische bestuurders dat zich College van B&W noemt om volledige openheid te geven.

Mongoose | 13-10-08 | 17:19

Mongoose | 13-10-08 | 17:15
En jij werkt bij?

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:19

@de Bree | 13-10-08 | 17:15
Maar die 12 mio doen wel zeer op lokaal niveau.

ramses snaptnie | 13-10-08 | 17:19

Eurotokkie | 13-10-08 | 17:05

Je verwart ingewikkelde regelgeving met budgetteren met miljoenen. Begrijpelijk, maar niet terecht.

Maaier | 13-10-08 | 17:18

Mongoose | 13-10-08 | 17:15

Bedankt. Goede suggestie voor interne doorstroming..

Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:18

Al die miljoenen waar we het hier over hebben zijn peanuts vergeleken met de grote kasstromen van en naar de overheid. Een 1% lagere of hogere gasprijs alleen al heeft meer impact dan 100 beleggende rijksgemeenten.

de Bree | 13-10-08 | 17:15

@Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:02

Hulde!
Na al het onderlinge leedvermaak over wie hoeveel verliest, wie waar zijn geld letterlijk vast heeft staan eindelijk ook de andere kant van de medaille.

Naar mijn bescheiden, maar wel volhardende, mening zou inderdaad de complete top 100 van elke bank die in de problemen is gekomen keihard weggesaneerd moeten worden wegens verregaande incompetentie. Geen handdruk maar een schop onder hun hol, is ook goed voor de interne doorstroming.

Mongoose | 13-10-08 | 17:15

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:13

Geert is ook heel erg voor vrije markt, daar hoor je dan weer niemand over.

Maaier | 13-10-08 | 17:14

Pim Fortuyn riep nog 'Marktwerking, overal'! Balkenende is gebouwd op de geest van Fortuyn. Decentralisatie en marktwerking.

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:13

de Bree | 13-10-08 | 17:07
Terecht punt. Correctie was op zijn plaats. Alleen is de huidige ‘overspanning’ psychologisch van aard. Niets meer met de realiteit te maken.

Novus Ordo Seclorum.

Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:12

gentle giant | 13-10-08 | 16:46
Goeie input!
CoJoNes | 13-10-08 | 17:03
Hoe weet je dat het in het geval van Goes om frauderen gaat?

Dirk Zijn! | 13-10-08 | 17:12

Opvallende de gemeentes die hun geld hebben gezet bij icesave zijn over het algemeen christelijke gemeentes met overduidelijk de invloed van het CDA. Zie Zundert, Goes, Asten, Pijnacker!

nieuwlinks | 13-10-08 | 17:11

Fimbulvetr | 13-10-08 | 17:05

KLopt, maar als je een overheid, of welke club dan ook, verantwoordelijk maakt voor ene budget, is het niet gek dat die dan ook proberen om winst te maken. Dat dat openbaar moet, spreekt voor zich. In hoeverre is hier trouwens sprake van geslotenheid? Andere vraag: hoever gaat die openbaarheid. Moet de wethouder van Financiën elke gewone financiële transactie voor een organisatie met zo'n cashflow, apart toelichten. Misschien wel. Maar is dat nog werkbaar? En: zijn raadsleden (of kamerleden of wie dan ook) of rekenkamers geschikt om zulke transacties te beoordelen?

Maaier | 13-10-08 | 17:11

@Artbrut | 16:52

Het gaat er wel steeds meer op lijken. Het is op zich wel logisch om gelden die niet direct nodig zijn even gunstig weg te zetten. Maar zoals al eerder is gezegd, dat moet zo risicoloos mogelijk. Het gaat immers om gemeenschapsgeld, niet geld wat over is en lekker belegd kan worden. Dat is m.i. wel een essentieel verschil.

Nu weet iedereen wat er moet veranderen. Misschien moeten we dat maar eens vastleggen, opdat we het over een half jaar nog steeds kunnen eisen, i.p.v. weer als lamme lammeren achter de politieke elite aan te lopen. Ideetje wellicht redactie? Een eisenpakket (voorstellenpakket is misschien iets toegankelijker) van de reaguurders van GS.

Doe-eens-rustig | 13-10-08 | 17:09

wethouder C.J. van der Kraan (CDA)
Financiën

financieel beleid, planning en control, begrotingscyclus, treasury, financiële administratie, deelnemingen.
PIJNacker, NOOTdorp.

gentle giant | 13-10-08 | 17:09

Illuminati_1776

banken zijn er om zichzelf te verrijken, niet om u of mij te helpen.

Nojodaaaaaaaaaaa | 13-10-08 | 17:09

Aandeel Apple schiet zojuist 16.7% omhoog,toch goed gegokt,op 87 kopen.

Ik denk dat er veel gemeentes flink profiteren ook,als ze een ambtenaar met visie hadden vorige weken.

captainobvious | 13-10-08 | 17:09

Lokale overheden mogen geen winst maken en zeker geen geld beleggen.
Als ze geld over houden om te beleggen, hebben ze geld teveel, en hoeven ze geen belastingen te heffen.
Zo simpel is het.
Hoeveel heeft de gemeente Hilversum in IceSave zitten?
Dan betaal ik volgend jaar geen gemeente belasting meer.

Weeraanmelden | 13-10-08 | 17:08

-weggejorist-

Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:08

Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:02
Ons land heeft op alle niveau's jarenlang bewust volop meegedaan met en flink geprofiteerd van het Angelsaksische model. Daar horen ook tegenslagen bij.

de Bree | 13-10-08 | 17:07

Ik denk overigens dat het bankwezen ook niet op de vrije markt thuishoort.
(Need I proof that?)

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:06

Lt_Gruber | 13-10-08 | 17:03

Slim is anders, zoveel is zeker. Ik be geen expert en ik kan echt niet inschatten of de specifieke investering op IJsland destijds al onbezonnen was. Maar dan nog: als iedereen verliest op de internationale kapitaalmarkt, kun je het dan lokale overheden kwalijk nemen dat ze meedoen? Nemen we het ABP het kwalijk dat ze hebben verloren? Nee, want dat is vrij logisch als iedereen verliest.

Maaier | 13-10-08 | 17:06

Waar kan ik storten voor de Goesenezen ?
Staat wel zo beleefd , doe het toch niet.

Uw Verzekeringsadvis | 13-10-08 | 17:06

Maaier | 13-10-08 | 16:51

Leuk die winst maar wat heeft een burger daaraan als die aanklopt bij de gemeente
voor een aanpassingen in zijn woning omdat zijn kind gehandicapt is
dan moet je jaren zeuren en tot de eurocent een financiël plan maken en dan
nog is de kans groot dat de pot leeg is omdat dit geld
naar het plaatsen van nieuwe lantaarnpalen is gegaan voor het gemeentehuis.

Eurotokkie | 13-10-08 | 17:05

Maaier | 13-10-08 | 16:57
Iedereen die ooit een een begroting in elkaar heeft geklust ´sand bagged´ iedereen die op budget werkt, verstopt wel eens een overschotje omdat je dat later wel eens nodig kan hebben en overschotten op een budget betekenen in de praktijk vaak een lager budget voor de volgende periode, je kunt het immers met minder toe.
Dat is dus precies het probleem, als elk (semi-)overheid zelf bankje gaat spelen, zelf treasury gaat doen, dan wordt het erg ondoorzichtig, dat er tijdelijke cashflow overschotten worden geparkeerd om geen inflatieverlies te leiden lijkt mij redelijk, maar dat het ministerie van binnenlandse zaken nu onderzoek moet gaan doen hoeveel poet er foetsie is, is schokkend.
Het is openbaar geld, geld van de gemeentschap daarmee hoort dus open en bloot, goedgekeurd door de rekenkamer mee omgegaan te worden. Als ambtenaren bankje willen spelen, of willen speculeren, moeten ze maar bij ING gaan solliciteren.

Fimbulvetr | 13-10-08 | 17:05

Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:02

Waar kan ik mij aanmelden?

ramses snaptnie | 13-10-08 | 17:05

Cunnilingus | 13-10-08 | 17:00
Interessant. Zou graag willen weten welke financiële controleurs het gemeentebestuur in het vroege voorjaar voor 'de instabiliteit van IJslandse banken' hebben gewaarschuwd, en op basis van welke informatie.

Schoorsteenveger | 13-10-08 | 17:04

Maaier | 13-10-08 | 16:57
Als je miljoenen parkeert in een land met minder inwoners dan Amsterdam, met nauwelijks industrie en zonder dat je deel uitmaakt van een garantiestelsel, dan ben je volslagen idioot. En al helemaal als duidelijk is dat er een financiele crisis aankomt en IJsland het zowieso al moeilijk had. Van particulieren kan ik dat nog begrijpen, maar niet van overheden.

Voor wat betreft het beleggen an sich door een overheidsinstelling, dat ligt misschien iets genuanceerder. Ik vind dat dit met minimaal risico geparkeerd moet worden, bijvoorbeeld bij de BNG. Maar dat is slechts mijin mening. Je argumenten voor beleggen snijden ook wel hout, alleen niet met een crisis op komst...

Lt_Gruber | 13-10-08 | 17:03

seven | 13-10-08 | 17:00
Er moet gewoon een aardige verdeling gemaakt worden.
Dit bedrijfsmatig (auto's produceren) DAT door de overheid; OV etc.

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 17:03

@Dirk Zijn! | 13-10-08 | 17:01
Frauderen met je jaarrekening is strafbaar.

CoJoNes | 13-10-08 | 17:03

Tijd voor een volksopstand. Weg met dat arrogante bankmanagement in Nederland. Simpel samengevat komt het hier op neer. Onze bedrijven presteren naar behoren. Burgers zijn behoudend met hun geld omgegaan en beiden hebben veel vertrouwen gehad in hun bank.
Jarenlang hebben banken ‘optimaal’ van ons geld geprofiteerd. Ze hebben ons op grote schaal verkeerd geïnformeerd. Niet alleen door onverantwoorde risico’s te nemen met ondoorzichtige financiële ‘doorverkoopconstructies’ maar ook hun adviserende rol hebben zij niet naar behoren uitgevoerd. Door alle tumult vergeten we (o.a.) bijna alle woekerpolissen waarover nog geen beslissing is genomen.

Nu hun door ‘gierigheid’ overspannen markt op knappen staat mogen wij, de belastingbetalers, bijspringen. Kapitaalinjecties, borgen onderlinge leningen, renteverlagingen en natuurlijk overnames. Je zou zeggen dat geeft de Nederlandse economie veel zekerheid. De burgers voelen het. Spaarcentjes staan in Nederland weer veilig. Ondernemers willen aan de slag. Door schaarste aan goed personeel moeten zij innovatief blijven en investeren. Maar wat is helaas de realiteit. Wederom worden we geremd door de Banken.

Ondanks alle injecties van ons, de belastingbetaler, blijven zij wantrouwend. Ten opzichte van elkaar maar ook ten opzichte van haar clientèle. Zowel ‘zakelijk’ als ‘particulier’. De huizenprijzen dalen niet door afnemende vraag maar door de bijna onmogelijkheid het gefinancierd te krijgen. Als ondernemer hoef je niet bij de bank aan te kloppen tenzij je aan ‘absurde’ financieringseisen kunt voldoen.

Het is tijd dat Banken hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Redelijke toetsingscriteria gaan hanteren en bereid zijn om ‘gezonde’ risico’s aan te gaan. Het huidige management bij de meeste banken is aan vervanging toe. Zij hebben laten zien dat de klant niet meer centraal staat. Dat zij de genomen ‘posities’ niet hebben overzien en zelf buitensporig hebben geprofiteerd.

Voor wat betreft de Gemeenten: bestuurders bij bewezen mismanagement ‘afvloeien’ en de ‘treasury’ regels aanscherpen. Punt.

Al het risico ligt bij U.

Novus Ordo Seclorum


Illuminati_1776 | 13-10-08 | 17:02

Ik kan me er echt niet over opwinden. Is dat dan triest ?

justvinnie | 13-10-08 | 17:02

CoJoNes | 13-10-08 | 15:59
Een reserve hebben van een paar miljoen is voor een gemeente niet zo gek.
Het op een IJslandse bank zetten niet zo slim.
116 miljoen aandelen is wel een hele grote reserve.

Dirk Zijn! | 13-10-08 | 17:01

Fleauxe | 13-10-08 | 17:00

Damn, ik neem al mijn woorden terug.

Maaier | 13-10-08 | 17:01

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 16:59
Of alles wat bedrijfsmatig gerunt kan worden buiten de invloed van de overheid brengen..

seven | 13-10-08 | 17:00

Arrogante qut Goesenaars.
bottehond | 13-10-08 | 16:38

Slechte ervaringen met deze prachtige stad-met-miljoenen-tekort? Zal ik dit maar niet persoonlijk opvatten?

ramses snaptnie | 13-10-08 | 17:00

@Maaier | 13-10-08 | 16:58: Nee dat ben je niet want dan zat je nu tussen de palmbomen met 81F in je korte broek :-).

Fleauxe | 13-10-08 | 17:00

artbrut | 13-10-08 | 16:57

Ehhhh Ik bedoel natuurlijk in de hoek zetten

Nojodaaaaaaaaaaa | 13-10-08 | 16:59

Duidelijk failliet van de overheid bedrijfsmatig runnen. Nu nog kappen met het bedrijfsmatig runnen van de televisie, de gezondheidszorg, de politie en we komen weer een stukje verder.

Einde van de Domheid | 13-10-08 | 16:59

Korreltje Zout | 13-10-08 | 16:10
Dat hoef je niet uit te leggen, met zo'n nick.

Dirk Zijn! | 13-10-08 | 16:59

ramses snaptnie | 13-10-08 | 16:55
Nils Holgersson
Vliegt op een gans naar de zon....

Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:58

Fleauxe | 13-10-08 | 16:56

Ben ik even blij dat ik niet bij jou in de buurt woon.

Maaier | 13-10-08 | 16:58

@Opa-Buiswater | 13-10-08 | 16:51: Je hebt er één je hebt er één! Hulde! Nu die andere 18.000 linkse ratten nog even daar tegen afzetten en we zijn weer fair and balanced.

Fleauxe | 13-10-08 | 16:57

@Nojodaaaaaaaaaaa | 13-10-08 | 16:55: Pas op voor het MDI. Ze lezen mee.

artbrut | 13-10-08 | 16:57

Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:53

Zeker. Ik kan ook niet beoordelen of er te risicovol gespeculeerd is of dat ze,, net als de rest van de wereld, gewoon in bankpraatjes zijn getrapt. Wat ik wel weet is dat ook organisaties die van belastinggeld afhankelijk zijn, sparen cq beleggen normaal is. Als je als pak 'm beet gemeente, enkele jaren spaart om een sporthal aan te leggen, is het toch normaal dat je dat -voor de burger- zo goed mogelijk belegt?

Het is nu heel makkelijk schelden op de overheden, maar wie weet is de OZB juist minder gestegen omdat ze de afgelopen jaren goed hebben belegd. Kan ik niet inschatten. Wat ik wél weet is dat iedereen heeft verloren, ook de superdeskundigen bij pak 'm beet AEGON.

Maaier | 13-10-08 | 16:57

@Maaier | 13-10-08 | 16:53: Digitaal ja, maar een tegeltje van klei zou beter zijn. Die kun je ophangen of de lokale linkschmenschen mee om de oren slaan. (letterlijk)

Fleauxe | 13-10-08 | 16:56

dear Ms. van 't Westeinde,

We are happy to inform you that your deposit account with Icesave, is completely invested in the National Bank of Nauru, a well-fared kingdom in the economic zone of Oceania. In the past year, the ROI was over 5,8 %! This means your money, and of Goes' inhabitants, can be considered save.

If you have any questions, I'm not available, but you can reach the minister of Finance of the Netherlands, mr. W. Bos.

Yours Truly,

Nils Holgersson
President of Icesave,
President of Landsbanki
President of Iceland
2007 ice-fishing champion of Reykjavik

ramses snaptnie | 13-10-08 | 16:55

@ Klootoog:
Dat vind ik allemaal best, als je daar maar niet mee wil suggereren dat ik heropgevoed dien te worden!

S-katje | 13-10-08 | 16:55

Ik begrijp echt niet dat dit mag. onvoorstelbaar. Geld dat de belastingbetaler aan de gemeentelijke overheden betaald wordt dus gewoon maar even op een ijslandse bank gedeponeerd! Dat zoiets gewoon maar even kan en mag. Daar sla je toch stijl van achterover. GVD Dat is geld voor en van ons! HOE KAN EEN OVERHEID DIT TOELATEN? Blijkbaar is er dus geen enkele controle over wat er met ons geld gebeurt. Dit soort praktijken zijn kamervragen waard. Ben benieuwd of we er nog iets van horen. Graag namen en rugnummers! Tegen de muur met die vuile hufters.

Nojodaaaaaaaaaaa | 13-10-08 | 16:55

Een oproep om een weg af te sluiten, daar kan ik me nog wat bij voorstellen (hulpdiensten/verkeersveiligheid), maar belastingweigering is volgens mij alleen te beboeten, en geen misdrijf. Dus zou het geen oproep tot een misdrijf zijn, en oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid an sich zijn volgens mij niet strafbaar.
Zelfs nog stokpaardje van de vredesbeweging geweest, oproep tot geen defensiebelasting:
www.eurosvoorvrede.nl/geschiedenis

zak_arme_turf | 13-10-08 | 16:54

Fleauxe | 13-10-08 | 16:51

Dat staat ie toch al?

Maaier | 13-10-08 | 16:53

Maaier | 13-10-08 | 16:37
Met de niet onbelangrijke nuance dat het niet de taak van dit soort clubs om risico te lopen met algemene middelen, dit zijn allemaal clubs die overheidsbudget aanwenden voor algemeen nut en niet om te speculeren...

Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:53

gentle giant | 13-10-08 | 16:46
Dan hebben we een zaak.."
De toenmalige Minister van Binnenlandse Zaken Bram Peper verbood op aandringen van de Tweede Kamer het bankieren door overheidsorganen." nl.wikipedia.org/wiki/Ceteco-affaire

seven | 13-10-08 | 16:53

Maaier | 13-10-08 | 16:51
Voor wat betreft de jaarrekeningen lezen, klopt. Een dikke mea culpa hier.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:53

@Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:44
Ja, dat vermoeden heb ik ook. Het zal wel om geld gaan wat ze kunnen missen want 12 miljoen is niet veel geld voor een gemeente als je al nagaat dat een rotonde aanleggen +/- 1.3 miljoen euro kost.
BNG is niet voor niets in het leven geroepen en als je zulke geintjes gaat doen verdien je het wel om je ballen tussen 2 bakstenen te laten ketsen.

Laddoe | 13-10-08 | 16:53

En hoe zit het met onze universiteiten die hebben toch ook vele miljoenen uit staan. Zou er geeneen daarvan iets op de omgetuimelde IJsberg geparkeerd hebben gehad?

De oude nar (2) | 13-10-08 | 16:52

Doe-eens-rustig | 13-10-08 | 16:45 : Koppen zullen inderdaad niet gaan rollen. Sie hatten es nicht gewust, namelijk. We leven in een Bananenrepubliek. Niets meer, niets minder.

artbrut | 13-10-08 | 16:52

12 miljoen euro kwijt, hoe willen ze de drie nieuwe wijken gaan financieren ? Wat een kneuzen. Je zal er maar wonen he en helaas doe ik dat.

aquosus | 13-10-08 | 16:52

@ S-katje | 13-10-08 | 16:50

Heropvoedend lijfstraffen? Daar is niets mis mee. Buk je even?

*naar tropischhardhoutenspankingshonkbalknuppel zoekt*

kolonel klootoog | 13-10-08 | 16:52

@ Doe-eens-rustig:
Doe eens rustig! We moeten de kalmte bewaren! Enkel rust kan ons redden! (En een paar miljard euro...)

S-katje | 13-10-08 | 16:51

@ Fleauxe:Naam: mr. Sophie van 't Westeinde
Functie: Wethouder
Partij: VVD

Opa-Buiswater | 13-10-08 | 16:51

@Jaap de Paap | 13-10-08 | 16:49: De tijd voor linksmensen moet maar eens voorbij zijn.
@jatochnietdan? | 13-10-08 | 16:50: Die moet op een tegeltje!

Fleauxe | 13-10-08 | 16:51

Ik word er Zot van: Eerst wordt iedere janktokkie met spaarcenten op Icesave gecompenseerd met mijn belastinggeld, nu mag ik exra OZB gaan lappen omdat de gemeentes ieder individueel zonodig mee moesten in de geile flitsende wereld van de "haute finance". Janktokkies: Wie met lucifers speelt.... Gemeentes.... curatele.

Zeddegeizot | 13-10-08 | 16:51

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:42

Tuurlijk zie je die niet, omdat wij burgers te lui zijn financiële jaarverslagen te lezen van gemeentes. Alle organisaties die Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:36 opnoemt, hebben inkomsten uit spaargelden (al dan niet belegd) gewoon op de jaarrekening staan. Dat nu blijkt dat ze, net zoals alle financiële instellingen en een heleboel burgers, domme keuzes hebben gemaakt, is niet zo gek. Het zou eerlijker zijn als we hier ook juichend zouden doen over een x percentage winst dat gemeente Y heeft gemaakt op z'n tegoeden in boekjaar 2006/2007. Maarja, zo zijn we niet.

Maaier | 13-10-08 | 16:51

Weet iemand trouwens waar je inentingen tegen rabies kunt krijgen? Heb zowaar het schuim om de bek staan...

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:51

Ach we kunnen dat eilandje nog altijd te koop zetten op marktplaats, en zo nog iets terug halen van onze eurootjes. Niet de eerste keer dat we zoiets proberen.

Bazooka Joe | 13-10-08 | 16:50

Gristelijke politici hebben het burger bestelen uitgevonden. Socialisten hebben het vervolmaakt.

jatochnietdan? | 13-10-08 | 16:50

@ Klootoog
Dan moet je bij Creaguurder wezen, die begon! Zelf heb ik er niets mis... Tenzij en mits in zéér uitzonderlijke gevallen van absolute noodzaak. Dan ben ik best bereid her en der een lijfstrafje uit te delen. Maar enkel ende alleenig uit heropvoedende basis.

S-katje | 13-10-08 | 16:50

Fleauxe | 13-10-08 | 16:48
Gewoon ff geduld, Fleauxe (zie nick)

Jaap de Paap | 13-10-08 | 16:49

Ze sparen goed van ons geld.................

kritische consument | 13-10-08 | 16:49

Eurotokkie | 13-10-08 | 16:47

Klopt, maar de timing is echt kudt. Zou dit de beurs nog gaan beinvloeden? CoJoNes kom er maar in.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:49

Volgens mij is er bij veel gemeentes sprake van een magere controle. Iedereen weet toch dat je gelden moet spreiden. Ik las dat een gemeente enkele miljoenen in Ijsland op een deposito had staan van 10 jaar terwijl burgers in die gemeente geen cent krijgen om een lokaal trapveldje op te knappen. Nou ik kan ze vertellen dat dat er voorlopig ook niet meer komt.

basset hound | 13-10-08 | 16:48

seven | 13-10-08 | 16:46
Thanks, was daarvan niet op de hoogte.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:48

@Opa-Buiswater | 13-10-08 | 16:46: Je zwetst uit je nek ellendige linkse rioolrat, als je nu wou gaan beweren dat de meeste gemeentebesturen niet uit CDA en PVDA bestaan dan ben je rijp voor vrijwillige euthanasie.

Fleauxe | 13-10-08 | 16:48

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:42

Dus heeft deze Crisis ook voordelen nu komt al het vuil boven drijven die gemeentes
al jaren in hun jaarrekeningen proberen te verdoezelen, Ieder nadeel heeft zijn voordeel, ghe

Eurotokkie | 13-10-08 | 16:47

www.telegraaf.nl/binnenland/2180419/__...
"De gemeente Goes heeft 23 juli 8 miljoen euro uitgezet op een deposito van drie maanden en op 25 september nog eens 4 miljoen. Goes had dit geld geleend voor projecten en kreeg 5,31 en 5,5 procent rente."
Dus het is nog geleend geld ook, zo dan!

gentle giant | 13-10-08 | 16:46

Allemaal PvdA- wethouderts, of zitten er ook nog onnozel CDA-erts tussen?

fuckje | 13-10-08 | 16:18

Zo te zien zijn de meeste van de partij van de centjes: de VVD....

Opa-Buiswater | 13-10-08 | 16:46

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:44
Klinkt als de Ceteco affaire : een affaire in 1999 toen aan het licht kwam dat de provincie Zuid-Holland in het geheim voor ongeveer 2 miljard gulden bankierde met als doel het maken van winst. nl.wikipedia.org/wiki/Ceteco-affaire

seven | 13-10-08 | 16:46

De reden dat gemeenten geld overhouden, heeft alles te maken met de cultuur die heerst in NL. Een gemeente, instantie of wat-dan-ook-anders die zijn geld niet opmaakt, krijgt de volgende keer minder.

Er wordt dus niet geredeneerd vanuit een 'wat hebben we nodig' principe, maar vanuit een 'we moeten zoveel mogelijk krijgen' principe. En waarvoor? Om het uiteindelijk te laten verdampen in IJsland. En GVD niemand van die laffe honden die het boetekleed aantrekt.

*begint hysterisch te doen*

Doe-eens-rustig | 13-10-08 | 16:45

Volgens de kranten was het zaterdag "uit de kast kom dag"

Meurende Felix | 13-10-08 | 16:44

Laddoe | 13-10-08 | 16:39
Ze krijgen misschien een miezerige rente bij BNG, ze lenen daar ook voor een miezerige rente. Het zou mij zeer verbazen als er geen geld bij BNG is geleend puur met het doel om dit elders voor een hogere rente weer uit te zetten.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:44

'We zijn financieel gezond en kunnen wel een klap opvangen.'<br />
Oftewel: we verhogen gewoon de belastingen. U vraagt wij naaien!!

Eagle_Eye | 13-10-08 | 16:43

@Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:36 En voeg daar nog maar diverse (zorg-)verzekeringsmaatschappijen aan toe. Die kredietcrisis kon wel eens een stevige inflatie tot gevolg hebben met alle belasting- en premieverhogingen. Want zelf de tering naar de nering zetten kun je vergeten bij dit soort instellingen. Leg de rekening maar bij de burger, die verder toch geen andere keus heeft dan die te betalen.

witwas | 13-10-08 | 16:42

Als ik het goed begrijp hebben wij de afgelopen tijd, de broekriem aangehaald, in de zure appel gebeten etc. Terwijl het kabinet in die tijd zichzelf een loonsverhoging van 20% heeft gegeven (onder het mom van kunnen concureren met het zaken leven) ondertussen klagen de ministeries over het gebrek aan geld om te investeren in onderwijs, bereikbaarheid, zorg etc. en staat ons gemeentelijke belasinggeld te verdampen op een bank in IJsland??!! Volgens mij gaat er dan ergens iets mis...

Capt. Iglo | 13-10-08 | 16:42

Maaier | 13-10-08 | 16:37
Ik heb nooit berichten gezien waarin gemeenten (of andere publieke instellingen) aangaven dat ze winst hebben behaald op hun investeringen. De link die CoJoNes eerder gaf is schokkend. Wij hebben natuurlijk ook met zijn allen lopen slapen, dat we dit niet eerder hebben opgemerkt en aangekaart hebben.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:42

Ik heb het al eens vaker gezegd.. weg met de deltawerken van mij mag heul zeeland wegspoelen..

SwaY | 13-10-08 | 16:42

Maaier | 13-10-08 | 16:37

yep en dat met met gemeenschapsgeld.

Eurotokkie | 13-10-08 | 16:41

bottehond | 13-10-08 | 16:39
Same old same old, Italië dreigde in de 60er jaren ook weer af te zakken tot fascisme zo vertelde de PvdA als ze niet voor decennia ons gas voor bodemprijzen konden krijgen. De verkwisting van een bodemschat, Flip de Kam www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Aardgas/bate...

seven | 13-10-08 | 16:41

@Fleauxe | 13-10-08 | 16:37
U bent niet snel tevreden. Afrika heeft ons al het goede vanuit het noorden al gezonden.

dundiejeok | 13-10-08 | 16:41

In afrika zijn ze al aan het collecteren. Kreeg net een mailtje uit Nigeria dat er 1.200.000 euro deze kant uitkomt maar ik moet wel eerst de verzendkosten overmaken.

sjaakdeslinksesul | 13-10-08 | 16:41

@bottehond | 13-10-08 | 16:39: Ik geloof het direct, het zal ook wel met iets soortgelijks hebben gedreigd toen hij 4 ton nodig had voor één of andere kudtfilm.

Fleauxe | 13-10-08 | 16:41

@zak_arme_turf | 13-10-08 | 16:33
Oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid?
Oproepen tot het plegen van een misdrijf?
Staatsondermijnende activiteiten?

CoJoNes | 13-10-08 | 16:40

Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:36

idd , en gemeentes hebben nooit geld en nu weten we ook waarom , sommige gemeentes
weten zelf niet dat hun miljoenen op een bank in het buitenland staat.

Eurotokkie | 13-10-08 | 16:39

Hoeveel kick-back heeft die man van Intercessie gegeven aan de ambtenaar van Goes die klant bij hem werd?

Flippo | 13-10-08 | 16:39

Fleauxe | 13-10-08 | 16:37

Van de week bertje koenders gezien? Die dreigde met fascistische opstand in Afrika als we niet gauw meer geld geven.

bottehond | 13-10-08 | 16:39

Ik vraag me af wat de BNG hiervan vind. Horen gemeentes met overtollige belastingcentjes deze niet te storen op de rekening van de BNG? okee, ze krijgen een miezerige rente maar dat krijgen ze ook als ze hun handje ophouden bij de BNG.

Volgens mij moeten er wat regels aangescherpt worden en moeten hier en daar wat koppen gaan rollen want dit is idioot. Geld van gemeentes (niet particulieren) horen in NL belegt te worden of zeg ik nu gekke dingen?

Laddoe | 13-10-08 | 16:39

Arrogante qut Goesenaars.

bottehond | 13-10-08 | 16:38

Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:36

Kortom:: iedereen die geld heeft geinvesteerd heeft, heeft geld verloren. Dat ze eerder misschien wel geld verdiend hebben met hun investeringen, daar hoor je niemand over.

Maaier | 13-10-08 | 16:37

En wanneer doet Afrika eens iets voor ons?

Fleauxe | 13-10-08 | 16:37

zak_arme_turf | 13-10-08 | 16:33

Een satirisch cartoontje maken was ook niet strafbaar volgens het wetboek, maar daar heeft Herr H. Ballin en zij SA dus lak aan.
Denk maar niet dat justitie nog wetten nodig heeft om de burger wat duidelijk te maken hoor.

Creaguurder | 13-10-08 | 16:36

zak_arme_turf | 13-10-08 | 16:33
Arrestatie om oproep tot afsluiten haven Rotterdam
De man riep via de website Hyves op tot afsluiting van de snelweg om te protesteren tegen de volgens hem hoge belastingen in Nederland.
www.depers.nl/binnenland/229260/Arrest...

seven | 13-10-08 | 16:36

Gemeeenten, scholen, provincies, dijkgrafen, universiteiten, semi-overheden, goede doelen, infrastructurele projecten, we gaan nog een serie van dit soort berichtjes krijgen vrees ik, treasury was erg hip de afgelopen jaren....

Fimbulvetr | 13-10-08 | 16:36

En vorige week maar lachen op de Contacta. Ja Dick, ik zag je wel! Volgend jaar weer 100% verhoging voor OZB zeker? Nou ik betaal um niet!

ramses snaptnie | 13-10-08 | 16:36

Totaal dus 59 miljoen van gemeentes! En dan alleen nog maar het deel via de firma Intercessie, wie kent ze niet, voor al uw Ice swaps. Informatieve website ook www.intercessie.nl/asp/default.asp voor firma die met dit soort bedragen schuift.

JamesHuntLive | 13-10-08 | 16:34

CoJoNes | 13-10-08 | 16:26
Oproepen tot belastingweigering strafbaar? Mag ik het wetsartikel weten? Bij voorbaat dank.

zak_arme_turf | 13-10-08 | 16:33

Creaguurder | 13-10-08 | 16:32
*Ziet zwart busje met antenne's richting Creaguurder vertrekken

seven | 13-10-08 | 16:33

CoJoNes | 13-10-08 | 16:26

Ik ben er mee bekend, dat dit zittende kabinet zich bediend van onwettige intimidatiepraktijken. Maar "een volk dat voor Hirch Ballin en belastingen zwicht....

.. Dat MAG GEWOON NIET!

Dan kost het mijn kop maar, als er straks maar wel meer dan 1 miljoen gewoon meedoen. Er moet wat gedaan worden, want dit kan niet meer door de beugel.

Creaguurder | 13-10-08 | 16:32

Geen Paniek gewoon de gemeentebelasting omhoog dan heb je zo die miljoenen weer terug.

Eurotokkie | 13-10-08 | 16:31

Natuurlijk hadden de verschillende overheden geld uitstaan bij banken en hebben zij ook in aandelen geinvesteerd, dat wisten we allemaal al jaren als GS dit niet wist dan vaar ik me af onder welke steen zij al die tijd hebben gezeten.<br><br>

Dat de overheden ook bij buitenlandse banken geld hebben uitstaan is simpel weg om risico te sprijden en te vermijden dat de altijd greetige nationale overheid aan hun centjes gaat komen, of erger nog gaat korten op hun begroting omdat ze toch genoeg hebben.<br><br>

Nu zijn zij wat geld kwijt en das jammer maar ze hebben nog veel meer bij andere banken in binnen en buitenland en kunnen over het algemeen best een paar miljoen missen. Ook de gemeente waar ze al jaren klagen over een tekort aan geld.<br><br>
Nu kun je je vragen sellen bij het idee dat de lokaale overheden miljoenen over houden en die ver volgens zonder een groter plan en zonder duidelijk toezicht overal en nergens maar weg kunnen zetten, lijkt me dat de nederlandse provincies en de staat toch wel een clubje mensen heeft die de investeeringen voor hun regelen en die die paar extra miljoenen van de gemeente nog niet eens opmerken tussen de miljarden die ze voor de provincies en de overheid beheren, waarom zou dit door de laagste van overheden en dus ambtenaren beheert moeten worden?

RatKing | 13-10-08 | 16:31

@ fuckje 16:18
In Goes in ieder geval geen PvdA-erts

Burgemeester van Goes is, sinds 1993, Dick van der Zaag (CDA).
Het college van B&W voor de periode 2006-2010 is een coalitie van CDA, VVD en SGP/ChristenUnie

witwas | 13-10-08 | 16:31

Schande, Schande, GdVer de GdVer, bla, bla.
Maar volgend jaar accepteert iedereen gewoon weer de 10% lastenverhoging.
.
We worden linksom danwel rechtsom toch wel belazerd. Welkom in de bananenrepubliek die Nederland heet.

de.grote.vergeler | 13-10-08 | 16:30

Kan iemand nagaan of GEMEENTE WESTLAND ook geld bij deze ijsjesfabriek had uitstaan? Weet ik ook weer of we wat kunnen verwachten EN kan ik daar met een goede reden ageren!

Ronnie_bravo | 13-10-08 | 16:30

Creaguurder | 13-10-08 | 16:24

Geef je dan ook je onderwijs terug aan de staat? En maak je geen gebruik meer van publieke voorzieningen? Mooi.

Maaier | 13-10-08 | 16:30

@ S-katje | 13-10-08 | 16:27

Oeh. Je zei lijfstraffen.

*instant warmen gevoelens*

kolonel klootoog | 13-10-08 | 16:29

Volgens mij zijn hier toch een aantal mensen behoorlijk hun boekje te buiten gegaan. Ik ga er vanuit dat tegenwoordig iedere gemeente/provincie wel een treasury statuut heeft (wordt nooit gelezen natuurlijk) en een beetje accountant zal waarschijnlijk niet toestaan dat daarin de mogelijkheid open blijft om de gelden zodanig te beleggen als hier gebeurd is.

duane | 13-10-08 | 16:28

Creaguurder | 13-10-08 | 16:24
Als die 3,2 miljoen belastingbetalers nu eens gezamelijk een goede keuze zouden maken tijdens de verkiezingen en allemaal zouden begrijpen dat alles wat de overheid aan leuke dingen bedenkt dubbel *inningskosten en bureaucratie) betaald wordt via de belastingen dan hebben ze een kans..

seven | 13-10-08 | 16:27

@ Creaguurder
Ik weet niet of mijn werkgever daar ook aan mee wil doen.. Aangezien die over 't algemeen m'n belastingcentjes afgeeft..
Verder wil ik best meewerken aan den lijfstraffen!

S-katje | 13-10-08 | 16:27

@Creaguurder | 13-10-08 | 16:24: Geloof me, er zijn velen die dit zouden willen doen. Maar je krijgt het niet voor elkaar. En logisch. De staat heeft het monopolie op geweld en ontvoering. Ik waag me er ook pas aan als ik zeker weet dat er minstens 500.000 mensen mee doen.

artbrut | 13-10-08 | 16:27

@Creaguurder

Ik ben helemaal voor maar het Nederlandse volk zijn net makke schapen en lopen gewoon maar met de meute mee dus als die aanslag op de deurmat ligt zal 90% uit eindelijk toch wel betalen en dan sta je daar met de kleine minderheid toch weer in je hemd...

Capt. Iglo | 13-10-08 | 16:27

Creaguurder | 13-10-08 | 16:24
Nu overschat je de kijkcijfers toch een beetje hoor.

de Bree | 13-10-08 | 16:26

@Creaguurder | 13-10-08 | 16:24
Wist je dat je strafbaar bent met het doen van je oproep?
De overheid vindt het niet leuk als een burger voor zijn recht opkomt.

CoJoNes | 13-10-08 | 16:26

Wie nu nog durft te beweren dat de overheid de oplossing is voor de crisis heeft stront in z'n ogen!

De gehele crisis is te wijten aan overheden. Vrije markt is vrije markt. Die laat geen bemoeienis van overheden toe. Dan gaat het fout! Godverdomme! Laat ze met hun eigen geld prutsen!

WEG MET DE STAAT!!!

artbrut | 13-10-08 | 16:25

Raven | 13-10-08 | 16:21
Het depositogarantiestelsel geldt sowieso niet voor gemeenten, het geld had NL nooit mogen verlaten. Dat had gewoon op de BNG, Rabo, ING of ABN moeten staan.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:25

@thuisbeuner

Het is spaargeld ja, wat die gemeentes weer willen gebruiken bij bouwprojecten, buurtprojecten etc. dus nu dat geld, wat overigens door "ons" als belastingbetaler bij elkaar is gespaard, weg is zal bij het volgende project dat ze willen/moeten uitvoeren, je afvalstoffenheffing of OZB ineens weer omhoog zijn gegaan dus betaal je 2x voor hetzelfde in feiten. En ik weet niet hoe het met jou zit maar voor mij maakt dat wel veel uit.

Capt. Iglo | 13-10-08 | 16:24

Ik weet niet, maar op Geenstijl komen zo'n 3,2 mijoen belastingbetalers en enkele indymedia trollen uitkeringstrekkers per dag.

Ik zou voorstellen om met deze cijfers in de hand iets massaal af te spreken geen CENT BELASTING meer te betalen.

Wat wil de overheid en justitie dan doen? Twee opties:
1. 3 miljoen mensen oppakken en voor het gerecht slepen?
2. of de ca. 280.000 verantwoordelijke corrupte ambtenaren HARD AANPAKKEN met zware (lijf)straffen, inclusief het terugvorderen van al het verspilde en gestolen belastinggeldgeld ?

Als overheid en justitie zou ik voor optie 2 gaan, dus we kunnen er echt wel mee wegkomen.

Massaal geen belasting meer betalen .
- Wie is voor?

Creaguurder | 13-10-08 | 16:24

Goh, zijn ze in Amsterdam ff blij dat ze geen rooie rot-cent te makken hebben door die Noord-Zuidlijn.

zak_arme_turf | 13-10-08 | 16:23

Een schande, de gemeente Dordrecht loopt al jaren een beetje naar te doen met mijn geld. Mislukte projecten van een paar ton en dan blijkt nu dat ze doodleuk aan het beleggen waren.
Maar ach, een verassing is het niet met PvdA-erts aan de macht.

sneakez | 13-10-08 | 16:23

fuckje | 13-10-08 | 16:20
Ze zouden alleen in NL staatsleningen mogen investeren..

seven | 13-10-08 | 16:23

überwapper | 13-10-08 | 16:17
Honderden miljoenen? Ga er maar van uit dat dit om miljarden gaat.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:23

@ De Bree
Das mijn potje!!!

S-katje | 13-10-08 | 16:23

CoJoNes

Ik begrijp je booszijn wel, maar indien ze het geld in een ouwe sok hadden gestopt was het ook niet goed geweest. btw Nederlandse banken staan ook slechts voor 100.000 € garant.

DANNY3960 | 13-10-08 | 16:22

faz | 13-10-08 | 16:17
Amsterdam heeft per hoofd van de bevolking 100x zoveel gekozen bestuurders als New York. Een kenmerk van bureaucratie is dat ze niet in staat zijn om zichzelf te saneren. Een bureaucratie is gedoemt te groeien gelijk een gezwel..

seven | 13-10-08 | 16:22

Blijkbaar heffen gemeentes dus veel meer belasting dan ze nodig hebben
Multikuli | 13-10-08 | 16:15
-
Niet helemaal waar, sommige projecten vragen om meer geld dan je in 1 jaar op kan halen. Schandalig is het echter wel, zoals eerder aangegeven dat dit soort bedragen op buitenlandse rekeningen belanden. Dit zou toch minimaal binnen Europa moeten blijven.

Raven | 13-10-08 | 16:21

Als al die gemeenten op zulke schaal kunnen beleggen, dan hebben we nu waterdicht bewijs dat we volkomen zijn uitgekleed door de (lokale) overheid. Enerzijds hoop ik dat de beerput nu echt open gaat, anderzijds wil ik waarschijnlijk het totaalbedrag niet horen.

We wisten het allang, en toch is het zuur om de bewijslast te zien.

Lt_Gruber | 13-10-08 | 16:21

@de Bree | 13-10-08 | 16:16
Oke, liever helemaal geen bijstand maar laten werken om al het geld inclusief 5% rente weer terug te betalen. Maar je moet ergens beginnen, en ik denk niet dat Nederland er klaar voor is om een Ambtenaar verantwoordelijk te maken voor zijn eigen falen.

Carpe Noctum | 13-10-08 | 16:21

Waar maken we ons hier eigenlijk druk om, een paar miljoen. Het echte spel wordt gespeeld met honderden milJARDEN en dat komt uit precies uit hetzelfde potje. U weet wel, DAT potje.

de Bree | 13-10-08 | 16:21

Persbericht: pDe gemeente Assen heeft GEEN geld in Ijsland uitstaan en belegt NIET in aandelen. Ik herhaal: Assen heeft GEEN geld in Ijsland uitstaan en belegt NIET in aandelen.
*telefoon gaatt*

stoer50 | 13-10-08 | 16:21

Dit mocht toch niet meer sinds Mevr. Leenhuis- Stout; voormalig hotemetoot bij de provincie Zuid-Holland, naar ik meen?

fuckje | 13-10-08 | 16:20

Allemaal PvdA- wethouderts, of zitten er ook nog onnozel CDA-erts tussen?

fuckje | 13-10-08 | 16:18

@Kruizenruiker
Die 100.00 pleuro's zijn niet voor den instellingen en den gemeentes.. Die kunnen dus fluiten naar de centjes.

S-katje | 13-10-08 | 16:18

Sorry hoor, maar bij het zien van dit soort cijfers denk ik toch echt wat gaat hier fout. Een overheid (lokaal of nationaal) mag best over wat reserves bezitten, maar dat er gewoon simpelweg miljoenen belastinggeld ligt weg te rotten in aandelenpakketjes of op spaarbanken kan er bij mij echt niet in. Intussen wel elk jaar zogenaamd de begroting niet dicht krijgen en de lokale belastingen verhogen, hier bij mij in 020 ging er afgelopen jaar weer 14% bovenop. Een schande, openen die beerput en het geld terug aan wie het hebben betaald, den belasting betaler.

off-topic, hier in 020 meteen ook ff de stadsdelen opheffen, scheelt ook weer 10-tallen miljoenen per jaar.

faz | 13-10-08 | 16:17

Overigens is dit wel een ramp! Al die overheden met zoveel geld teveel dat ze gaan sparen en risico vol gaan belegen met tientallen tot honderden miljoenen! Geld teveel? Belasting omlaag!

Dat geld is echt weg, als het geld uit een NL garantie fonds moet komen gaat er overheidsgeld naar de overheid. Dat geld komt niet uit ijsland, het is weg!
Het is hetzelfde als ik geld kwijtraak en ik datzelfde bedrag effe ga pinnen, ik was het tenslotte kwijt... vreemde situatie.

Gemeenten en provincies mochten toch niet meer bankieren?

überwapper | 13-10-08 | 16:17

*zet ernstig Wouter Bos gezicht op en verdraait stem*

"Ik kan u garanderen dat u hoe dan ook, linksom of rechtsom, op zult draaien voor het gestuntel met belastinggeld door lokale en provinciale overheden."

Oftewel gemeentelijke belastingen omhoog of de gemeentes houden het handje op bij het Rijk, waardoor de nationale belastingdruk weer wat wordt verhoogd.

Kan er nu gloeiendegloeiendegoedverdoemme NIETS worden gedaan aan de incompetente, corrupte, luie nonvaleurs die ook wel bekend staan onder de titel 'gemeenteambtenaar'?

zum kotzen | 13-10-08 | 16:16

Carpe Noctum | 13-10-08 | 16:15
En wie betaalt die bijstand ook al weer ?

de Bree | 13-10-08 | 16:16

CoJoNes | 13-10-08 | 16:11
Als dit waar is dan moet men niet alleen weigeren nog te betalen maar ook terug vorderen. Hier ligt een taak voor GS.

@Klootoog
Laat Björk met rust.. Die heeft haar beste tijd inmiddels ook wel gehad.. uhm.. Die heeft haar tijd ook wel gehad .

S-katje | 13-10-08 | 16:15

Blijkbaar heffen gemeentes dus veel meer belasting dan ze nodig hebben

Multikuli | 13-10-08 | 16:15

Gelukkig dat alles gedekt is tot € 100.000 door Bos (dus door de gemiddelde belastingbetaler) Na IJsland gaat Nederland ook failliet ??
Gelukkig bestaat er nog zoiets als de OZB belasting, successierechten, inkomstenbelasting, accijnsverhogingen, btw verhoging, verkeersboete's, enz enz. Leuker kan ik het niet maken.

Karel Kruizenruiker | 13-10-08 | 16:15

Ambtenaren schreeuwden het hardst om de kop van bankdirecteuren omdat deze hebberige kapitalisten alles kaput hadden gemaakt, maar nu blijkt dat de ambtenaren zelf ook niet vies waren van een wilde gok (met andermans geld).
.
Diegene die de beslissing heeft genomen gewoon oneervol ontslaan: Geen wachtgeld, geen WW, gewoon in een klap de bijstand in.

Carpe Noctum | 13-10-08 | 16:15

Ok, dus even op een rijtje:
Financieel specialisten van gemeenten zetten ons belastinggeld op een IJslandse bank daarin aangemoedigd door de aanbeveling uit het uit nitwits bestaande en corrupte vergane glorie huisvrouwenblad de Consumentengids.
Ijsland, een land met 300.000 inwoners, bestaande uit geisers uitgestrekte landschappen en Reykjavik waarvan iedere leek na een halfuurtje googelen kon weten dat ze zwaar in de problemen zaten. Hoogste inkomen per hoofd van de bevolking blabla ja NADAT in mei van dit jaar was besloten buitenlans spaargeld aan te trekken. Daarvoor zat Ijsland al aan de geelhonger. De credietcrisis was een welkome aanleiding maar niet de oorzaak om de in slechts enkele maanden volledig leeggeplunderde bank te laten knallen.

penis-aqua-rosA | 13-10-08 | 16:14

@ CoJoNes
Dat heb ik geprobeerd.. Daar waren ze niet blij mee! Gaan ze dreigen en grommen ensjow

S-katje | 13-10-08 | 16:14

Ik begin me af te vragen waarom er nog steeds Nederlandse soldaten in Afghanistan zitten en we niet en masse opstomen om die IJslanders even flink van jetje te geven. Die schuld kunnen ze niet aflossen, maar het idee van Björk die door een gillende menigte op de Dam aan stukken gescheurd wordt: priceless.

kolonel klootoog | 13-10-08 | 16:13

-weggejorist en opgerot-

hxl | 13-10-08 | 16:12

Wanneer gaan de koppen nou eens rollen bij de overheden? Dit soort risico-volle investeringen met publiekelijk geld moet gewoon niet mogen.

AltijdEenMening | 13-10-08 | 16:12

Kudt lokale overheden, maar ook alweer een prachtvoorbeeld van falende controles op lagere overheden. Je moet tocht geen VMBO-wethoudertjes of deputés (dat is volgens mij het opleidingsniveau van een average wethouder/deputé in NL) met dergelijke bedragen laten spelen. Dan is dit het resultaat!

BTW: ik mis de rol van de controlerende accountatnts in deze hele kredietcrisis, volgens mij hebben die toch ook (wereldwijd) lopen te slapen.

worm | 13-10-08 | 16:12

CoJoNes | 13-10-08 | 16:05
Kijk dit wordt nu gepresenteerd als marktfalen en als excuus gebruikt om niet allen de spelregels en het toezicht beter vast te leggen, maar ook de rol van de overheid binnen het ruilsysteem te vergroten. Gek genoeg hoor ik nu niemand klagen over de dualisering van het gemeentebestuur en het falend toezicht op de gemeente (de gemeentelijke toezichthouders lopen wel het achtertuintje van de burger in).

sjaakdeslinksesul | 13-10-08 | 16:11

En Delluf? Hoezt daarmee? Dan weet ik dat ik geen gemeentelijke belastingen dit jaar hoef over te maken. Ik investeer zelf wel, in mezelf dan wel teverstaan.

KlootViooltje | 13-10-08 | 16:11

Och... Het is weer eens een andere investering dan de aankoop van bermbommen die de verzekeringen deden.. Beetje jammer dat dat slechts een schandaal was en dat dit gepaard gaat met het verliezen van hoeveelheden geld waarvan ik slechts kan dromen..
Allemaal verplicht op een Nederlandsche bankrekening storten dus! Geen geouwehoer meer!

S-katje | 13-10-08 | 16:11

Daarom zou iedereen moeten weigeren de gemeentelijke belastingen te betalen, totdat gemeentes hun boekhouding op orde hebben.
leoverhoef.nl/scorelijst.html

CoJoNes | 13-10-08 | 16:11

Als er zoveel geld kunnen investeren waarom moet goedtverdoeme die WOZ dan steeds omhoog! Voor 1ste class zakenreisjes??

ik meen dat overigens heel serieus.

Korreltje Zout | 13-10-08 | 16:10

Here we go, here we go, here we go! Here we go, here we go, here we gohoo!

Spyrograaf | 13-10-08 | 16:09

Korreltje Zout | 13-10-08 | 16:08

Ambtenaren zijn niet verantwoordelijk. B&W laten verdrinken, dat is de oplossing.

Maaier | 13-10-08 | 16:09

@de Bree
Wat heeft Botte hier mee te maken?

spooky | 13-10-08 | 16:09

Alle verantwoordelijke ambtenaren aan de galg. Vanmiddag nog. Wat een tuig.

Korreltje Zout | 13-10-08 | 16:08

Er komt een dieper probleem boven, het wordt nu duidelijk dat gemeenten dus helemaal niet duidelijk maken wat er met uw belastingcenten gebeurd. In het "lokale sufferdje " kan wel gelezen worden wat voor prachtige nieuwe rotondes en drempels dankzij u gebouwd gaan worden, maar hoeveel uw gemeente wegsluist naar het buitenland is voor 90% van de stemmers onbekend. Binnenkort zullen we wel veel meer van dit soort verhalen gaan horen, waarom parkeert een gemeente haar geld niet bij een Nederlandse Bank? Ze zijn niet uit op winst als het goed is, dus dat procentje extra bij Icesave mag niet opwegen tegen bijvoorbeeld het Rabobank kantoor op de hoek. Daar werken hoogswaarschijnlijk inwoners van de eigen gemeente, daar hoort het geld dus te staan.

Bier-Sexueel | 13-10-08 | 16:07

Zeeuws meisje: maar geen cent teveel hoor? Dit moet goed zeer doen bij de zeeuwen gnagna

spooky | 13-10-08 | 16:07

Geen nood. De verloren banktegoeden worden gewoon verrekend met toekomstige gemeentelijke belastingen. Zo betaald u twee keer voor hetzelfde maar kan de gemeente gewoon haar dingetje blijven doen.

Iko Nal | 13-10-08 | 16:06

Nederland corrupt? Welnéé! Is meer iets voor landen als Italië of zo.

jatochnietdan? | 13-10-08 | 16:06

Goes, komt daar Blof niet vandaan? Dan mag het kapot. Onee, Gorefest ook.

Maaier | 13-10-08 | 16:05

@sjaakdeslinksesul | 13-10-08 | 16:04
En daarna alsnog terugvorderen.

CoJoNes | 13-10-08 | 16:05

Maar een gangbang op het dorpsplein mag ook. Als er maar bloed vloeit!

sjaakdeslinksesul | 13-10-08 | 16:05

Ik zeg vierendelen herinvoeren!

sjaakdeslinksesul | 13-10-08 | 16:04

En de wethouders en raadsleden van gemeentes (er gaan er natuurlijk nog meer voor de bijl komende dagen) mogen gewoon aanblijven, en al worden ze wel ontslagen vanwege nalatigheid, wanbeleid en ongeoorloofde gevaarlijke speculaties met andermans geld. Dan nog krijgen ze voor jaren wachtgeld mee + gouden handdrukken die ook weer opgebracht worden door de enkele burgers die nog werken en belasting blijven afdragen.

Tijd dat de burger eens wat gaat terughalen van al die ozb en milieutaxen aan de gemeenten en haar falende en stelende ambtenaren.

Creaguurder | 13-10-08 | 16:03

Is er dan nog wat van waarde buiten de Ring A10?

Gek.

En dit is zeker NIET het mamibo-topic?

*ondanks alles plop*

kolonel klootoog | 13-10-08 | 16:02

In 1e instantie natuurlijk wel slim om je geld ergens te parkeren tegen meer dan 5% rente als je er ff niet bij hoeft... T's alleen jammer dat nu weetikveelhoeveel gemeenschapsgeld in ijs is opgegaan. There goes the money...

Wim-Lex | 13-10-08 | 16:01

Lying Dutchman | 13-10-08 | 16:00
da's een héle goeie!
*wacht nog even met betalen van de factuur van school*

Laura Ingalls | 13-10-08 | 16:01

hoeveel van IJsland hebben we nu dan in bezit?

I (8)You fokker | 13-10-08 | 16:01

Kedeng! Doe eens een overzichtje Raoul, wel zo handig om de totaalscore bij te houden.

joyriders | 13-10-08 | 16:01

sorry voor de typos.

CoJoNes | 13-10-08 | 16:00

Volgende week de sparende scholen?

Lying Dutchman | 13-10-08 | 16:00

Fijn om te weten dat de overheid het geld dat ze tijdelijk niet nodig hebben en is opgebracht door de nederlandse burgers niet investeert in de lokale economie of zelfs maar binnen de landsgrenzen.. of binnen de EU. Maar ver weg waardoor de werkgelegenheid en winsten die deze investeringen opleveren niet binnen nederland vallen maar ver daarbuiten. Bij degene die nooit een WOZ of NL belastingheffing ontvangen.

seven | 13-10-08 | 16:00

We zijn een gezsonde gemeente?
Het moet verdomme niet gekker worden. Omdat je een gezonde gemeente bent mag je 12 miljoen van je inwonders wegpissen?
Ik zeg, stel die van 't Westeinde maar gewoon persoonlijk aansprakelijk. Bloeden zul je kreng!

CoJoNes | 13-10-08 | 15:59

Incompetente ambtenaren...

SODE | 13-10-08 | 15:59

Het is een begin... Ik verwacht er veel meer, dus komt u maar heren 'volkvertegenwoordigers' . Een glas, een plas.. enzzz..

Biels | 13-10-08 | 15:59

daar komt dus weer een batterij werkeloze wethouders aan; iemand nog ergens een burgemeester nodig?

Laura Ingalls | 13-10-08 | 15:58

Het is toch spaargeld, ik neem niet aan dat ze het binnenkort zouden uitgeven. Wel jammer, maar geen ramp lijkt mij.

thuisbeuner | 13-10-08 | 15:58

Ha! Ik ben benieuwd of de prutsers uit Nuenen het ook nu weer vernaait hebben. Het kan bijna niet anders!

Art Vandelay Ultor | 13-10-08 | 15:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken