
Check. Een breedlachende
Wouter Bos die poseert voor de Reuters-fotograaf. Boer met kiespijn noemen we dat in gewoon Nederlands. Meneer heeft eventjes 4 miljard euro betaald om een of andere kudtbank te redden. En in Afghanistan moeten onze jongens hun reet afvegen met hun vingers omdat er geen geld voor pleepapier is. Met vier miljard euro kun je trouwens leukemie genezen, het fileprobleem oplossen. Je kunt er dijken mee verhogen, leraren opslag geven en alle hoeren van Nederland uitkopen. En toch is die 4 miljard euro in Fortis gestoken teneinde het bedrijf te redden en het vertrouwen te herstellen. Want vertrouwen is best belangrijk. Volgens Wouter Bos is Fortis namelijk een goed bedrijf. "
Anders hadden we dit niet gedaan". Een echte spindokter heeft ooit gezegd:
Het gaat er niet om wat het is. Het gaat er om wat het lijkt. En Fortis is geen goed bedrijf. Maurice Lippens is eng. En al die andere vieze dikke Belgen in zweetpakken zijn seriously uncool. Logo deugt niet, Feyenoord stinkt en die commercials zijn ruk. Bancair Nederland mag dan opgelucht ademhalen na de interventie van Iwan Bos. Ondertussen dient zich een veel groter probleem aan. De Hardwerkende Nederlander in Almere die elke dag
250 euro's uit de pinautomaat trekt, omdat hij zijn bank niet meer vertrouwt. En terecht. We pinnen!
Reaguursels
InloggenFeyenoord stinkt? Pardon?
Lekker puh dat Stoute Wouter een Feyenoordfan is!
Die knakkers in Den haag kan je toch niet meer serieus nemen.
-weggejorist-
Tsja, ze zijn nu gered, maar die top is serieus eng ja. Exit ermee en verkopen aan een echte bank. Komt nog wel.
Onze economie staat op instorten.
Wouter Bos probeert hem te redden door te investeren in Fortis.
Misschien helpt het, misschien ook niet.
Maar ik weet zeker dat hij wel weet wat hij doet.
Hij is niets voor niets Minister van Financiële zaken.
Have A Little Faith.
Nu is het Fortis, morgen is het???
Zou Wouter Bos hetzelfde gedaan hebben als het de DSB bank betrof en het spaargeld van alle DSB klanten?
Prof_Bukmaar | 29-09-08 | 15:01
Maar van TotaalCrispy | 29-09-08 | 14:11 mag ik geen geld van de belastingbetaler uitgeven om een bank te redden/kopen. Wie heeft er nu gelijk?
Als de Staat der Nederlanden gewoon de ABN had gekocht (6 miljard erbij leggen), hadden we weer een zelfstandige bank gehad en hadden we in de loop van de tijd het weer tegen dikke winst kunnen privatiseren. Nu flikkeren we de ABN weer in een tombola en blijven we met 10.000 banen afhankelijk van een paar idiote belgen. Bos is naar mijn idee net niet doortastend genoeg...
Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 11:22
hihihi
Rare wereld leven we toch in.</ br>
De bank gaat goed en men geeft als een dolle aandelen uit om nog meer geld binnen te krijgen. Dan gaat het wat slechter en wil iedereen zijn geld weer terug. De bank dreigt kaput te gaan omdat ze hun schuldeisers niet kunnen betalen. Vervolgens mogen wij, de belastingbetaler, 4 miljard ophoesten om het zooitje die die geldwolven hebben gemaakt op te lossen.</ br>
Wedden als de CEO nu weg zou gaan, hij ook nog een vette oprotpremie mee krijgt... Maakt toch niet uit, is maar geld van burgers, belastingbetalers, etc.</ br> "Succes met je kapitale vila in weet ik waar. Bij dat bedrijf komt trouwens een plekje vrij in de Raad van Bestuur, een leuke schnabbel en hoeft je ook niet als een armoedszaaier van de rente te leven."
in ruil voor die 4 mld. gaan kamerleden stappen met Maurice Lippens. Gezellig een biertje pakken in donkere sm kelders met schreeuwende kindjes.
Duidelijk dat hier een paar mensen worden gechanteerd en de werkende Nederlander mag de rekening betalen
Dus we moeten nu Fortis kopen en daarna één jaartje wachten en dan hebben we winst?
Uhm, ik mis een beetje heel veel onderbouwing in het stukje. "Fortis is geen goed bedrijf". Hoezo dat dan? Weer zo'n schreeuwerig stukje zonder onderbouwing. Geenstijl begint vermoeiend te worden.
@Grijskijkert | 29-09-08 | 13:35
Gaat u even terug naar school? Uw rekenwerk is nog niet af.
fortis -11,68%. there goes my belastingcenten.
@Capt. Iglo | 29-09-08 | 12:13
De eerste 20.000 wordt volledig door DNB gedekt, de tweede 20.000 voor max. 80%. Had je dus 40k eurie op je spaar, krijg je max. 38k eurie terug. Alles boven de 40k eurie: helaas pindakaas & rien ne va plus...
God, wat zou ik graag die grijns van z'n oplichterssmoel willen timmeren. Haal die grijns van je bek, Wouter!! Dit is niet feestelijk!!
Als we met z'n allen gelijk 250E p/p overmaken, kan Wouter contant afrekenen.
Mooi hoor, aandeel Fortis staat op dit moment "maar" met bijna 4% in de min. Gaat helemaal goed komen...
Capt. Iglo | 29-09-08 | 12:13
'ik dacht dat je spaargeld maar tot 20.000,= was gegarandeerd....??'
Oeps!!!!! Maar ja, tis maar geld.
Artois Arnhem | 29-09-08 | 12:10
Hee, wat leuk. En wat zijn zoal je hobby's?
Door deze actie zal het aandeel Fortis hopelijk wat herstellen. Wanneer dit gebeurd dan is dat 4 miljard aandeel dat Nederland heeft ingelegd straks ook weer een bult meer waard. De NL-se staat maakt dus winst wanneer ze hun aandeel dan weer verkopen.
Laten we hopen dat dat gebeurd .........
ik dacht dat je spaargeld maar tot 20.000,= was gegarandeerd....??
@ Stift: Hoezo Feyenoord rukt... tsssss! Zeker supporter van De Musschen? www.dehmusschen.com/index.php?option=c...
van dal | 29-09-08 | 10:08
'maar jij komt dan ook uit skoda-city.. arnhemmer.. geitenkamp zeker? of presikhaaf.. ook zo'n pauperwijkje waar ze nooit iets zullen hebben behalve een lekkere burenruzie.'
Geboren en 15 jaar opgegroeid in Klarendal, daarna VELE jaren Malburgen West als een van de weinige witmensen wonende tussen veel allochtonen en nakomelingen van allochtonen (ik weet dus wel waar ik over praat wat betreft multiculti) en sinds een jaar of vier in de Plantage (nieuwbouw Malburgen West). Als mijn bank -ik bedoel de bank waar ik geld spaar- omvalt, heb ik voor mijn spaargeld geen volledige Nederlandse bankgarantie (die gaat tot 38.000,-?)
Helaas heb ik geen skoda, maar een ferrariRODE Fiat 500.
alpha_mannetje | 29-09-08 | 10:15
Ik was inderdaad jullie intellectuele rechtse leider dubbeljoe boesj vergeten. Om het een beettje voor je goed te maken speciaal voor jou jullie strijdkreet: HOUZEE!
Dat gaat nog een 'leuk' dilemma worden: gaat Wouter de Boslim straks ook SNS e.a. redden? Zijn toch ook goede banken, toch?
SNS Reaal -15%. Allemaal doorlopen mensen, niets aan de hand.
Dirkmans | 29-09-08 | 11:21
..... en als Fortis vandaag klapt?
www.fd.nl/artikel/10181955/fortis-lage...
*Gaat al zijn gepinde Euro omwisselen voor kasteeltjes in Oost/ Centraal Europa*
@Capt. Iglo | 29-09-08 | 11:30
Precies. Hadden ze met ABN AMRO niet zo liggen slapen, dan hadden ze nu die 4 miljard niet hoeven dokken.
Ik ben overigens van mening dat er niet veel keus was. Denk dat het ook wel een goede belegging is, schade was groter geweest als Boslim niets gedaan had zoals met ABN AMRO.
@Lewinsky | 29-09-08 | 11:44
Revolutie, klaar.
tipo | 29-09-08 | 11:42
Dan maar overhevelen naar een andere bank (Rabo, ING, SNS etc) of anders maar naar een buitenlandse. 4 mld... daar wordt relatief gezien in Amerika een publiek debat/ polls/ etc voor gemaakt. Laat die rijke speculanten dat maar betalen, omhoog met die taxen voor speculatieve beleggingen in Red/ Blue Chips/ Options etc boven een bepaald bedrag (e.g. 20.000 EURO). Aso's zijn het.
De koers van fortis staat nu exact op de 4,96 die we vannacht uitgerekend hadden. Even dan.
@Dirkmans | 29-09-08 | 11:21
Vrije markt heet dat. Eng he?
@Bukoswski | 29-09-08 | 11:33
Ik hoop dat het kabinet valt, voordat die 4 miljard echt weg is.
** zich vertwijfeld afvraagt of het begrip 'gezond verstand' nog bestaat **
@Bukoswski | 29-09-08 | 11:33
sns reaal, ing en de restanten AMB-Amro staan er net zo voor als Fortis, zo lijkt het. En Belgie zegt doodleuk dat ze iedere Belgische bank in nood opkoopt... De Belgen zijn geschift.
Feijenoord overweegt 'Wouter Bos' als shirt-sponor te nemen.
Ik denk trouwens dat we wel met enige zekerheid kunnen zeggen dat de staatsschuld nu weer van het historisch laagste punt af is....
SNS Reaal, ik had het al gezegd... -11%
Die moeten ook op gaan passen.
Lewinsky | 29-09-08 | 11:30
Sie haben Recht. Focking 4 mld... zomaar weg. Wat heet "democratie"? Nu maar hopen dat het bij 4 mld blijft en niet meer (wat ik verwacht).
@Gelijkhebber | 29-09-08 | 09:27
grappig dat uw speculaties (mbt tot het beteren van de situatie bij Fortis) van precies dezelfde rangorde zijn als die waarvoor we nu 4 mld moeten betalen. Ga toch gewoon gokken/ speculeren in het casino, stuk veiliger.
Elsevier denkt dat het een goede zet is: vertrouwen herstellen, rust creëren. Blabla. Sukkels. De staat dient niet te speculeren op de beurs. www.elsevier.nl/web/10205312/Commentar...
Het is jammer dat het zo ver heeft moeten komen maar het is goed dat de regering eindelijk eens daadkrachtig en snel optreedt...
Ze hadden in de eerste plaats die overname van ABN-Amro weleens beter mogen controleren, toen dat speelde stond de Amerikaanse economie al op springen dus ze hadden die overname nooit goed moeten keuren maar dat is achteraf gepraat.
Nu moesten ze wel iets doen en door 4 mljrd in Fortis te steken wordt dat bedrijf weer een stuk stabieler waardoor de aandelen meer waard worden dus die 4 mljrd levert de staat nog geld op ook als het mee zit. En hadden ze het niet gedaan hadden er een hoop mensen werkloos geworden, die moeten ook weer een uitkering ofzo krijgen, mensen die zaken doen met Fortis hadden dan waarschijnlijk een hoop geld verloren enz. dus dat had de staat ook veel gekost.
Die Rijkman Groenink van ABN werd afgeschoten omdat hij niet achter een fusie stond met Fortis maar hij had het blijkbaar toch wel goed gezien. Niet dat, dat hem dan recht geeft op zo'n belachelijk hoge gouden handdruk...
Ik ben benieuwd hoe groot de gouden handdruk gaat worden voor de Fortis topman...
Uhm. Ik ben geen econoom hoor maar:
Als Fortis ABN straks voor 10 miljard verkoopt aan bijvoorbeeld ING, dan hebben ze op ABN dus een afschrijving van 14 miljard! (het heeft ze immers 24 miljard gekost). De staat der Nederlanden, Belgie en Luxemburg pompen er nu 11 Miljard in. Dan heeft Fortis dus nog steeds 3 Miljard NEGATIEF. Toch? En wat is het aandeel nog waard nu de helft van de mogelijke toekomstige winst naar de staat gaat?
Leg es uit?
@Pritt Stift
hulde, goed geschreven en duidelijke boodschap. Gewoon dumpen dat Fortis en klanten overhevelen naar een solvabele bank.
Wie gaat er mee naar het hoofdkantoor van Fortis met een bord Jump you fuckers ?
tenpercent.wordpress.com/2008/09/26/fr...
waarom wordt hier de hele tijd gedaan alsof de 4 miljard weggegooid is, wanneer d makrt weer stabiel is kunnen de aandelen weer verkocht worden en komt het geld weer terug in de schatkist.. geenstijl doet hier zo kortzichtig, de schade die ontstaat waneer fortis omvalt is vele malen groter, of hebben jullie liever dat een chinees staatsfonds jullie spaarcentjes beheert..
@ADO-Le-Cent | 29-09-08 | 11:11 Grappig, die papieren winst. Volgens mij is Fortis echter slechts 11,2 miljard waard.
Ach 4 miljard, geen enkel probleem, wordt even over het weekend uit de achterzak getrokken voor een deelname in een bodemloze put.
Bos had jij niet akkoord gegeven voor de fusie met ABNAMRO, wil je daar dan even op terugkomen, heb je daarover niets te zeggen???
Gedupeerden zijn:
Aandeelhouders.
Pensioenfondsen.
Overige institutionele beleggers.
Andere banken met een belang in Fortis.
Bankpersoneel.
De belastingbetaler, en dat laatste is feitelijk gezien onacceptabel.
Met Fortis doe ik geen zaken meer, nooit meer; over ca. 1 uur gaan de banken open, eerst naar Rabo om daar nieuwe rekeningen te openen, daarna naar de occasion bank ABNAMRO, mijn vorige werkgever, om daar een deel weg te trekken om zodoende de zaken veilig te stellen.
Wijnand Duyvendak | 29-09-08 | 11:07
Met geleend geld zeker, helemaal in stijl ?
Het gaat goed met Bigi maar niet op zo dat ik het mij kan permiteren op de noodzakelijke schaal te spekuleren, los van het feit dat niemand natuurlijk exact kon voorspellen wanneer het fout zou gaan. Verder hebben kleine partikulieren geen reedt op de beurs te zoeken anders dan voor de fun of it te spekuleren, wat de banken ons ook de afgelopen jaren hebben geprobeerd aan te lullen.
Maar over "mijn visie" gesproken, ik kan je zeggen dat hier op mijn werk tijdens de lunch al jaren werd voorspeld dat dit vroeg of laat zou gaan gebeuren, dus nee ik ben bepaald geen helderziende, noch ben ik buitengewoon intelligent.
Wél waar is dat massa's per definitie kuddegedrag vertonen en doorgaans veel te optimistisch zijn.
Goeie actie, Woutert! Effe lekker de staatsschuld upgrooven om een paar stropdassen voor zelfmoord te behoeden. Kan die btw verhoging er ook gelijk doorheen? Hoeven we daar ook niet meer wakker van te liggen. Dat scheelt weer.
CoJoNes | 29-09-08 | 11:11
Ik zou zeggen, houdt het bij op dat te dowloaden Excel blad van mij.
Maar laat het eerst maar 2 dagen betijen.
Belgen adequaat laten reageren is natuurlijk teveel gevraagd.
Ik stoor mij aan het achter goed praten van foute beslissingen van bestuurders:
´Gezien de informatie die we toen hadden, was het een juiste beslissing´ - wat een gelul, de toegevoegde waarde van een bestuurder is juist het visionaire, best-case en worst-case scenario kunnen zien en dan de juiste beslissing nemen. Iedereen kan in een roeibootje een kniediep plasje oversteken, de Titanic niet tegen een ijsberg laten varen, dat is de taak van een bestuurder, daarom krijgt hij dat riante salaris en de vette bonus, omdat die bestuurder iets kan wat anderen niet kunnen. Als de Titanic dan toch zinkt, dan verdient de bestuurder een schop na, dan is hij niet goed genoeg gebleken.
@ Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:47
Mee eens, Wilders heeft hier zeer weinig te winnen en is dus zo verstandig zijn mond te houden, ik vermoed dat Rita het sowieso niet begrijpt.
Wat mij echter het meest stoort is dat JPB, zoals bij alle moeilijke situaties, weer eens onvindbaar is. Terwijl de Belgische premier wel bij het overleg aanwezig is, laat hij Bos de zaakjes alleen opknappen die daarvoor dus ook alle schuld krijgt, zie bovenstaande comments. Wat mij betreft mag de pvda verdwijnen, maar wanneer wordt de CDA nu ook eens afgerekend op hun incompetentie en passiviteit? Balkenende is net zo schuldig als Bos, laat hem dan ook eens bloeden.
Lewinsky | 29-09-08 | 11:09
Slecht nieuws?
Niet waar, zie mijn eerdere postings, we verdienen er dik aan.
@ADO
De koers is nu 4,71...
steven paul | 29-09-08 | 11:03
Nee, maar ik beweer ook niet dat kapitalisme fout is maar dat het liberalisme een waanidee is (minimale overhied, maximale vrijheden voor markten en het bedrijfsleven).
@ADO-Le-Cent | 29-09-08 | 11:08 Dank voor de info. Dit is verschrikkelijk slecht nieuws. Belegger Bos speculeert met geleend geld.
Lewinsky | 29-09-08 | 11:06
.
Het kost NL 438.356,- per dag aan rente.
@ Bigi Bana Boy. Als enige zag jij de totale crisis aankomen. Dan moet je wel waanzinnig rijk zijn nu. Alleen maar puts gekocht. Alleen maar short gegaan natuurlijk. Je zag 'm immers aankomen. Hoeveel heb je eraan verdient. Als jij 'm aan zag komen en je bent nu niet steenrijk, dan ben je echt oliedom.
@loerelau | 29-09-08 | 11:05 No shit! Is dat zo? Heb je een linkje?
Schoorsteenveger | 29-09-08 | 09:15
Je hebt gelijk. Ik was zo pissig dat ik niet oplette.
Nederlandse bedrijven naar de kloten helpen en buitenlandse banken helpen.
Woutertjes commissariaat is dus nu al bekend.
"Mezelf 11.03
En hier te downloaden als bijgewerkt Excel bestand
.
files.blog-city.com/files/A06/59563863...
.
@Lewinsky | 29-09-08 | 11:03
Wij ook hoor...
Zojuist op radio vertelde een Vlaming dat de Belgen fortis kopen met geleend geld. Ik herhaal, met geleend geld. Woehahaha!
@Bigi Bana Boy 11:01
Denk je trouwens dat het in de rest van de wereld beter is?
CoJoNes | 29-09-08 | 10:49
Wouter heeft nog niks weggegooid, we staan voorlopig in de plus.
Bijgewerkt overzicht van 10.45 uur.
.
files.blog-city.com/files/A06/59563863...
.
Ik hoor overal op tv maar dat we niet moeten "zwarte pieten" (mag je dat nog wel zeggen?) maar moeten kijken hoe we dit kunnen voorkomen. In mijn optiek heet dat, net als met onze kansenjongeren, de andere kant op kijken.
-
Kaalplukken die onverantwoordelijke bestuurders en ze jaren de cel in pleuren op water en brood. Nee .... ze worden totaal gecompenseerd voor onverantwoordelijk gedrag en lopen zelf nog met hun giga-bonussen te zwaaien.
-
Als het echt crisis wordt, en dat wordt het, weet ik waar ik moet bankieren ....
Wat me zelf het meest verbaast over de Fortis-deal is dat de Benelux-landen 11.4 miljard hebben betaald voor een minderheidsbelang van 49% in een bank die op dit moment 12 miljard waard is. Kan Wouter zo slecht rekenen?
Wijnand Duyvendak | 29-09-08 | 10:30
In vredesnaam wat een onzin ....
Die hele suprimes zijn alleen maar een willekeurige aanleiding en deze crisis was al decennia geleden aan te zien komen. Dit had zonder meer toch een keer gebeurd en die subprimes zijn eigenlijk maar van triviaal belang. Iedereen met een beetje inzicht in economie kon zien dat de VS economie al jaren puur en alleen op krediet liep en weinig tot niets meer met de reeële (wat maken we aan tastbare dingen) economie te maken had. Ik noem als meest pregnante voorbeeld de "autofabrikant" General Motors die al jaren geen winst uit het maken van auto's meer halen maar puur uit de krediet aktiviteiten van het bedrijf. Enough said. Natuurlijk moest dat een keer fout gaan. Wie dat niet heeft gezien was of onvoorstelbaar naief of had geen inzicht in de materie.
Belachelijk. Nu kan Nederland ook genoemd worden bij www.buymyshitpile.com/
Dit heeft meer impact als 2 vliegtuigen in het WTC. Het nieuwe terrorisme heet "beurspaniekzaaien"
Koos_Kansloos | 29-09-08 | 10:36 tja, dat vind ik altijd van schuldsaneringen. Mensen kopen maar op afbetaling, omdat ze zo nodig weer een nieuw bankstel onder hun krent moeten hebben, en denken, ach, als het misgaat is er wel weer een of andere instantie die het voor me oplost. En zo blijkt het dan ook te zijn. Hongerlijden zouden ze moeten, en hun kinderen afgepakt.
"En de winnaars van deze tombola zijn: Jean-Paul Votron en zijn Kornuiten! Zij krijgen niet alleen een vette bonus maar ook profiteren ook nog eens van de behaalde koerswinst die zij (met voorkennis) opstrijken. Gefeliciteerd jongens!"
Woutert Bos, de minister van financien die in 12 uur 4 miljard euri deur de wc trok,
Mooi. Wouter heeft nu dus al 800mln weggegooid.Fortis gaat nu echt snoeihard naar beneden.
Even iets luchtigers :
www.telegraaf.nl/buitenland/2049596/__...
Moehahahaha, kansloze zak strondt.
" Niemand in Nederland wist op dat moment dat het financiele stelsel van Amerika (de motor van de wereldeconomie) zo ziek was. De kredietcrisis heeft niemand voorspeld, ook de Nederlandse overheid niet. "
Wijnand Duyvendak | 29-09-08 | 10:30
sommigen blijkbaar wel:
www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=2...
Het blijft natuurlijk een voorspelling, maar als je je geld door derden laat beheren, mag je wel rekening houden met slechte scenarios.
Is I speak Fortis - 14.48%
spanarchist | 29-09-08 | 10:29
Een beetje goedkoop scoren is het inderdaad wel, maar mijn punt is dat een überliberaal als Geert (van Rita betwijfel ik het eigenlijk) wijselijk zijn mond houdt op dit dossier en dat een partij die straks tamelijk groot lijkt te gaan worden op een zo enorm belangrijk onderwerp niet net kan gaan doen of hun neus bloed en geen thuis kan geven. Je kunt, als mogelijk 2e partij van Nederland, het je niet permiteren gewoon helemaal niets te zeggen op dit punt. Maar Geert is sluw genoeg om te beseffen dat hij weinig te winnen heeft, zo oppertunistisch is hij wel.
Ik vrees al lange tijd dat een enorm deel van zijn achterban, die voor een aanzienlijk deel bestaat uit niet al te kansrijke autochtonen, niet beseft dat de man op sociaal/economisch gebied nogal liberaal is. Wat dat waarschijnlijk voor zijn beleid op het gebied van zwak, ziek, misselijk en huursubsidie en uitkeringstrekkend autochtoon Nederland gaat betekenen kan ik wel bedenken. Van kij amg de bezem door dat parasiterende bevolkingsdeel maar ik betwijfel nogmaals of de groep in kwestie beseft wat Geert's liberalisme voor ze zal gaan betekenen in hun dagelijks leven.
En Fortis op -15%
Een kwestie van "met ons geld je eigen bedje spreiden" voor later.
fuckje | 29-09-08 | 09:56
.
De ING dondert in elkaar omdat een bank overnemen, op dit moment, spelen met vuur is. Maar maak je geen zorgen; beleggers zijn op dit moment spekkoper in de financiele sector.
@ Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:32
Dat is dus het andere probleem: Deze banken zijn veel te veel verstrengeld met landelijke politiek, een soort van kartel vorming. De situatie is nu zo dat de politiek afhankelijk is van een handje vol bedrijven, dan kan iedereen op z'n vingers uittellen dat dat niet wenselijk is.
Fortis , was helemaal niet op z'n bek gegaan, dat was overgekocht. Maar je kan van de Belgen niet verwachten dat ze dat zo makkelijk laten gaan als wij dat deden, daarvoor lopen ze 50 jaar te veel achter.
pridsdivd | 29-09-08 | 10:32
Niet dus, mensen die hun vertrouwen stelden in banken, die onverantwoordelijk bezig gingen, die worden nu gered en het bestuur krijgt nog een enorme beloning uit de staatskas. Dat noem ik geen op je bek gaan. De enige die op hun bek gaan zijn de aandeelhouder, dat is opzich prima, maar dan de rest ook.
tipo | 29-09-08 | 10:27
Mee eens en daarmee een sterk voorbeeld van hoe een door de overheid gereguleerde markt eveneens de boel verziekt.
alpha_mannetje | 29-09-08 | 10:31
Twee feiten: economische systemen hangen aan elkaar en veel armen zijn ´afhankelijk´ van hulp. Hoe het instorten van de westerse economie doorwerkt op de derde wereld lijkt mij moeilijk te voorspellen, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat landbouwproducten als koffie en bananen, voor veel Latijnsamerikaanse en Afrikaanse landen de eerste of tweede inkomsten bron minder afgenomen worden, dat zou desastreus voor de economie in die landen. Een tweede geldstroom in veel ontwikkelingslanden zijn ´gastarbeiders´ die geld naar huis sturen, denk je dat die ´gastarbeiders´ veelal illegeaal niet rucksichloss de grens over gedonderd worden? Goedkope arbeid in Italie en Spanje wordt door Latino´s en Afrikanen gedaan, in de US door Mexicanen.
@2amazing goeiemoggel
@Koos_Kansloos | 29-09-08 | 10:34
Alleen is er geen beroepsbevolking van 10 miljoen... Hooguit 8 denk ik.
Het is mij duidelijk.
Wim Kok commissaris ING, kon de overname van ABN niet betalen, Fortis bijna failliet, Wouter trekt portefeuille, ABN gaat voor habbekrats naar Wim, Wouter volgt Wim op.
@Bigi 10:32
DIe hoge maatschappelijke prijs moet alsnog betaald worden. Alleen gaat dat nu over een langere periode.
Overigens leuk signaal geef je hiermee af: wees vooral niet verantwoordelijk bij het overnemen van andere bedrijven, als het mis gaat komt wouter een zak geld brengen
is dit geen oneerlijke concurrentie ?
-23% .... hoeveel van ons geld heeft Woutert verloren vandaag? (tot nu toe)
920.000.000,--
alpha_mannetje | 29-09-08 | 10:20
* Nog één ding uit je betoog vergeten *
Grappig dat je de vervlechting tussen de poltiek en de economie noemt omdat dit nu net het verschil tussen de Friedman en de Keynes school is. Ik zelf ben nml van mening dat het een illusie is te denken dat je die twee als los staande entiteiten kunt zien. Voor mij zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden maar ik ben dan ook meer van de Keynes/Galbraith school.
Tsja, het was zo mooi geweest... Al dat geld voor de samenleving... Maar nee we stoppen het in een zinkend schip dat slagzij maakt dankzij haar eigen navigatie fouten!
Oh sorry, -23% nu.
@Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:32
Wat jij doet is neiet helemaal okselsfris, Bigi. In jouw vergelijking neem je het de Amerikanen kwalijk dat er zoveel doden zijn gevallen op D-Day.
Met een beroepsbevolking van 10 miljoen betekent dit dus even 400 euro per persoon(!!)
Fortis: -19% actueel, iedereen heeft zijn 'winst' genomen.
Wouter zit extra belastingen te bedenken om het gat van 760 mln te vullen.
Er zijn geen mensen in Almere die elke dag 250 euro kunnen pinnen. Dan zouden ze niet in Almere wonen.
Trouwens, Bos is Feyenoord supporter. Fortis staat op shirtje. Ik neem aan dat de belastingbetaler nu niet voor Feyenoord hoeft te gaan betalen? Dat zou kudt zijn.
alpha_mannetje | 29-09-08 | 10:20
Ik had eigenlijk ook wel eens wilen zien wat er gebeurd als we het inderdaad helemaal los hadden gelaten en de markt zijn werk hadden laten doen. Er hadden uiteraard vele banken en instellingen omgedonderd waar anderen weer van hadden kunnen profiteren. Hadden we mooi kunnen zien of Friedman gelijk had of niet.
Toch is het een teken aan de wand dat zelfs die übermeister van de vrije markt, de Yanks, er zelf niet in lijken te geloven. Ik zelf geloof dat de markt zich vast wel hersteld zou hebben, dat krediet geef ik het liberalisme wel, maar tegen een krankzinnig hoge maatschappelijke prijs. Daar onder moet je verstaan werkloosheid, verlies van spaar tegoeden, verlies van pensioenaanspraken, gedwongen verkoop van huizen enz enz.
Precies het soort maatschappij ontwrichting wat ik altijd geassocieerd heb met het liberalisme.
alpha_mannetje | 29-09-08 | 10:15
Verantwoordelijkheid ontbreekt ten ene male. Aan op de bek gaan echter geen gebrek.
Fortis -2,12%
@ Fimbulvetr | 29-09-08 | 10:24
Wat een onzin, alsof kinderen in Afrika al hun geld in Freddie Mac hadden geinvesteerd.
@ jdh Op dat moment was de overname verantwoord. Toen was er nog geen kredietcrisis. Niemand in Nederland wist op dat moment dat het financiele stelsel van Amerika (de motor van de wereldeconomie) zo ziek was. De kredietcrisis heeft niemand voorspeld, ook de Nederlandse overheid niet. De belissing om de overname toe te staan is achteraf een foute, maar door niemand aan te rekenen. Fortis redden een foute beslissing noemen is absurd. Je hebt volgens mij geen idee wat de gevolgen zijn als we Fortis zouden laten barsten.
bijtieakumaai | 29-09-08 | 09:49
Plakstift is een vrouw.
@ Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:18
Erg goedkoop scoren. Je zou je beter af kunnen vragen waar onze burger nº 1 JPB zich nu weer verstopt heeft.
Geenstijl doet alsof die 4 miljard weggegooid belastinggeld is. Je koopt echter voor 4 miljard 49% van een bedrijf wat een veel en veel hogere boekwaarde heeft. Prima investering
drastic | 29-09-08 | 10:17
Het gaat om banken die in Nederland functioneren en daarom onder toezicht van de Nederlandse toezichthouders functioneren. Ook als ABN door een buitenlandse partij wordt opgekocht blijft het garantiestelsel gelden.
Maar even simpel samengevat, om het vertrouwen te herstellen gaat Wouter Bos belastinggeld steken in de bank. Vindt ik zonde, als Bos gewoon een (ere)commisariaatje bij Fortis had gehad was het vertrouwen toch ook hersteld geweest?
Volgende week zondag stort Wouter 4 Miljard in het noodlijdende ING.
@Fimbulvetr | 29-09-08 | 10:24
Ook in Afrika is corporatisme (EU-landbouwsubsidies, samnwerking met corrupte regimes) de schuld van armoede en niet de zuivere vrije markt.
Winst Fortis : 0,39%
Here we go...
Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:14
Goede vraag: Wat mij betreft mag het hele economische systeem in elkaar donderen, dat zou een broodnodige correctie zijn. Volgevreten middenklassers raken hun spaarcentjes kwijt, maar die komen daar wel weer boven op. De klap valt in Afrika, Latijns Amerika en Azië, waar mensen van $1 tot $5 dollar per dag moeten rondkomen, dat zijn de mensen die dan echt in de problemen gaan komen, daar zullen mensen sterven.
Hoewel ik van mening ben dat er teveel mensen op aarde zijn, dat de groei gestopt moet worden en dat het beter zou zijn als 2 ipv 5 groeiend naar 9 miljard mensen zijn is een wereldwijde hongersnood en ziekte epedemien ook niet iets wat ik een wenselijk scenario vind.
Ik geloof in een vrije markt, ik geloof echter ook dat de gevolgen van een volledig vrije markt desastreus kunnen uitpakken. De Darwinist in mij heeft daar geen problemen mee, het mens in mij vind armoede en honger en stervende kindjes hartverscheurend.
drastic | 29-09-08 | 10:17
Zo lang de ABN/AMRO statutair in Nederland gevestigd blijft en niet opgaat in een grotere niet Nederlandse bank blijft de garantie van DNB bestaan. Wie het meerderheidsbelang aan aandelen heeft doet er niet toe.
242,00 per persoon belastinggeld naar e.o.a. bank, die we eigenlijk helemaal niet willen. Kies je voor een betrouwbare bank, moet je als belastingbetalers toch mee betalen aan een bank die je niet wilt. Ben benieuwd wat de volgende leugen van wouter "en het volk is de klos" bos en de rest van de clan pvda wordt.
@Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:14
Bigi, le lult uit je nek. Dit heeft helemaal niks met vrije markt te maken, maar alles met corporatisme. Dat weet zelfs jij.
@Bigi Bana Boy 10:18
Geert zit nogal emotioneel in dit dossier, met zijn nationalistische gevoelens. Waarschijnlijk vindt hij nationaliseren een mooi idee. Daarom is hij ook geen liberaal, maar een nationalist.
Bassie bij Fortis?
CoJoNes | 29-09-08 | 10:11
Jaha, alle vrouwen zijn gek op Bassie worst (kan iemand zich dat uitermate pijnlijke interview nog herinneren ?). Wel een angstaanjagend idee dat we nu nog generaties lang met een "grappige kindervriend" van dit kaliber opgezadeld zullen ziten.
@ Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:14
Ja ik dus, de vrije markt houdt niet automatisch in dat geen een bedrijf falliet gaat, kom nou!
Juist niet, inefficiente bedrijven moeten gewoon omvallen. Juist het staatsingrijpen nu is het probleem. Die banken hadden nooit zulke risico's en masse gelopen als ze zich niet heel veilig hadden gewaand, waarvan nu maar weer eens blijkt dat dat terecht was.
Het was al jaren een probleem dat de financiele wereld veel te veel vervlochten was met de politiek en nu plukken we daar wat vruchten van (die weer lekker overdreven worden trouwens).
Oh ja, en nog iets .... hebben de vrije markt profeten Geertje-for-president (vrede zij met hem) en Rita-for-president (vrede zij met hem) hun ongetwijfeld boeiende visies al gegeven op dit, mij dunkt toch niet onbelangrijke, onderwerp ? Waar blijven de kamervragen van Fleurtje ? Mag ik stellen dat het nogal stil is in de hoek waar doorgaans het meeste lawaai vandaan komt in de kamer ?
@Wijnand Duyvendak | 29-09-08 | 10:07
"Fortis zit zo diep geworteld in ons financiele stelsel dat we blij morgen zijn dat de overheid op tijd en daadkrachtig ingrijpt om serieuze problemen te voorkomen. "
En welke "daadkrachtige" overheid heeft een paar maanden geleden goedkeuring gegeven aan de overname? Twee keer foute beslissing m.i.
Als de ABN nu verkocht wordt aan een niet Nederlandse bank, vervalt dan de 20K garantie? Ik zou me momenteel banger maken voor mijn penningskes bij de ABN dan bij Fortis.
@Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:14
Wie niet tegen zijn verlies kan, moet communist worden, want die is de winst niet waard.
Ik vermoed dat er deze week nog meer lijken uit de diverse kasten(lees banken) zullen keaumen.
@ Artois Arnhem | 29-09-08 | 09:30
Ja he, Artois, het was die vervelende rechtse rakker van een W.B. weer die jouw van schuldgevoel en irealiteitszin doordrenkte wereldje weer een stukje kleiner maakte, toch?
Ik zeg en dat blijf ik zeggen: Fortis lekker aan z'n lot overlaten, zo erg is het niet. Fortis was anders gewoon gekocht, maar dat konden die conservatieve Belgen even niet lijden, en dus hebben ze WB onder druk gezet. En we weten allemaal hoe de PvdA reageert op verongelijkte zeurpietjes. (Met de beurs open namelijk).
Dit staatsingrijpen is juist verkeerd, zo neem je de verantwoordelijkheid weg. Uiteindelijk draait vrije markt economie op drie dingen: Beloning, verantwoordelijkheid en vrije keuze, daar heeft dit niks mee te maken. Fortis krijgt wat mij betreft misschien nog de minste blaam; bij ondernemen hoort op je bek durven gaan, het zou alleen wat minder ondervangen moeten worden door die kleuterjuffen die jij begane mensen noemt.
Zo en nu de hamvraag. Zijn er nog altijd zo vele gelovigen van de vrije markt kerk hier ?
Want hoewel ik ook bepaald niet zit te wachten op de huidge crisis kan ik toch ook een bepaald sardonisch genoegen niet onderdrukken nu ik gelijk heb gekregen dat het liberalisme een maatschappij ontwrichtende utopische waanvoorstelling is.
Heb ik het niet vaak genoeg gezegd hier ?
Vermoedelijk gaat Bos de te betalen rente bij de zwakste schouders halen.Zo is hij dan ook wel weer.
Heeft Neelie weer lekker zitten slapen? Mocht zeker een "Stefan Postma"-act bij Lippens doen toen die op z´n knieën voor haar lag? Deze staatssteun is een vrijbief voor allerhande (buitenlandse) charlatans om goed Nederlandse (wat Fortis was vóór de overname van De Generale) bedrijven naar de kl*ten te helpen.
En al die bijdehandjes hier die denken aan een woekerwinst voor de schatkist na verkoop van de aandelen over een jaar, die moeten eens proberen hun hersens een metertje hoger te krijgen. Dit heeft nu misschien even een positief effect maar de naam is Fortis is inmiddels "radio-actief besmet" en dient zo snel mogelijk te verdwijnen, samen met al die incompetente zakkenvullers die het er voor het zeggen hebben. Bij Fortis is het al jaren gebruikelijk dat leidinggevenden nooit iemand onder zich aannemen die meer in zijn/haar mars heeft als hij-/zijzelf. Kan je nagaan hoe het daarmee gesteld is met Lippens als de "paus" van Fortis.
Bigi: dat is inderdaad breaking news! Over een tijdje zo'n nieuwe, kleine Pipo ter wereld gebracht... en dat "Bassie bekende de vrouw te kennen" Heerlijk!
@Bigi Bana Boy | 29-09-08 | 10:11
Allememachies!
Wat gebeurt er met Dexia? Gaat lekker in Belgenland: www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_finan...
zijn nu bezig de wegen naar hun geldautomaten af te zetten met dranghekken /pionnen / afzetlint
Fortis moest idd gered worden, maar waar haalt Wouter die 4 miljard eigenlijk vandaan? Een maand geleden had hij nog een begrotingstekortje..
Dit is pas echt nieuws (over die gheyle ouwe Bassie) :
www.telegraaf.nl/prive/2052638/__Vrouw...
van dal | 29-09-08 | 10:08
Nou, da's ook wat waard, een lekkere burenruzie op z'n tijd.
Fimbulvetr | 29-09-08 | 10:04 oudedagsvoorziening van grijs IV... na het wachtgeld komen de commissie's
bijtieakumaai | 29-09-08 | 09:49 Op zich heeft Pritt geen reden nodig voor een persoonlijke vete, zo leert de ervaring, maar in dit geval gok ik op: Alle bovengenoemde redenen, min de eerste plus geen benul.
Artois Arnhem | 29-09-08 | 09:30 maar jij komt dan ook uit skoda-city.. arnhemmer.. geitenkamp zeker? of presikhaaf.. ook zo'n pauperwijkje waar ze nooit iets zullen hebben behalve een lekkere burenruzie.
Slechtste verhaaltje van Geen Stijl tot nu toe. Fortis zit zo diep geworteld in ons financiele stelsel dat we blij morgen zijn dat de overheid op tijd en daadkrachtig ingrijpt om serieuze problemen te voorkomen. Het omvallen van het financieel stelsel is een enorm veel groter probleem dan al die andere kutproblemen die je opsomt. En de hardwerkende Nederlander die pint in Almere heeft zich slecht laten informeren over de garanties van DNB. Ga maar weer gewoon stukjes schrijven over dat straattuig uit het Rifgebergte. In die stukjes kan ik me beter vinden.
@steven paul | 29-09-08 | 10:03
Dat is alleen van toepassing op hardwerkende burgers... Daarbij hoeft Bos de rente niet op te hoesten, dat doen wij.
Kunnen we nu eindelijk eens overgaan op de normale *kuch* topics?
Misschien wat echt nieuws over de dirndls op het Oktoberfest?... of zo...
Nederland voor 49% eigenaar van Fortis verzekeringen, is dit een weggegooide taxpoet of een briljante zet van grijs IV?
Zou iemand in Den Haag aan Woutert Bos kunnen vertellen dat het niet verstandig is om te beleggen met geleend geld?
Joost Maghetweten | 29-09-08 | 10:02
Kijk eens goed naar die feauteau.
Artois Arnhem | 29-09-08 | 09:30
Hoi Artois! Ik print je comment even uit en ga het lezen. Kom ik er volgende week nog even op terug, goed? (veel moeilijke woorden, LTS-niveau, je kent het wel)
Wouter Bos..... pfffffffffffffffffffffffff
Een beetje hardwerkende Nederlander heeft een dag limiet van 1000 euri op zijn kaart, dus waarom maar 250 pinnen?
Gaat weer sparen bij de Rijkspostspaarbank.
@fuckje Omdat ING genoemd wordt als overnemende partij voor ABN Amro.
Overigens, het zal dit weekend misschien al eerder genoemd zijn, check de halfjaarcijfers van Fortis: 1,6 miljard winst, 0,75 per aandeel en een eigen vermogen van ruim 12 per aandeel. Dus het lijkt me stug dat Fortis failliet zal gaan, het gaat er nu alleen om het vertrouwen te herstellen en dan kan Bos over een paar maanden zijn aandeeltjes met minimaal 1 miljard winst verkopen. Alleen jammer dat hij zo'n meevaller dan mag gebruiken voor allerlei nutteloze subsidies in plaats van de staatschuld ermee af te lossen.
Ik wordt er niet goed van.
Omdat er een paar van die mongeaulen het niet kunnen laten om voor zichzelf een bonusje van een paar ton (of miljoen) te regelen, mogen de nederlandse belastingbetalers hier weer voor op draaien en we krijgen hier geen ene p..... voor terug.
Kunnen ze niet gewoon alle extreemluxe goederen van deze kloodtviolen verpatsen ipv onze belasting centjes. Kunnen wij die 4 miljard gewoon in ons eigen landje pompen ipv het aan een paar van die geldwolven te geven (want er moeten een paar mensen heel rijk van geworden zijn)
Waarom mag het geen staatsbank zijn, zijn daar regels voor? Nu is het wel betalen en niet meebepalen terwijl we zeker weten dat het nieuwe bestuur weer gaat graaien, anders waren ze geen bankier geworden.
ING neemt abn binnen twee weken over:
beleggen.blog.nl/crisis/2008/09/29/ing...
.
Waarom wordt dat niet gewaardeerd?
Vervolg op 09:58
Of meneer Breekijzer natuurlijk die heeft sinds kort ook veel verstand van geld.
@fuckje
Door hun belangen in Washington Mutual, Wachovia en Real Hypo.
Bij geenstijl hebben ze blijkbaar niet zo veel verstand van economie...
@fuckje | 29-09-08 | 09:56
Extra risico's voor hun als ze ABN AMRO overnemen lijkt me?
Ik mis een uitroeptekentje (zoals te zien bij reacties) bij artikelen. God wat een dom tokkiegelul hier op geenstijl.
Fortis was nog altijd goed voor een executiewaarde van zo'n 9 a 10 euro per aandeel. Het probleem bij executie is dat je dan bijvoorbeeld ABN Amro moet verkopen aan degene die er op korte termijn het meeste voor neerplempt. Een Khadaffi, een China, of welke andere undesirable dan ook.
Door deze kapitaalinjectie op conditie van de verkoop van ABN Amro kan het bedrijf draaien, hebben de short-sellers hopelijk geen poot meer om op te staan, en kan het vertrouwen terugkomen. De executiewaarde is een stuk minder per aandeel nu, natuurlijk.
Een bankrun, zoals aangeraden door de toekomstige paupers die die artikeltjes hier mogen schijven, is door geen enkele bank in de wereld te overleven. Ik neem aan dat de heren van geenstijl veelal bij de Rabobank zitten. Als Fortis failliet had gegaan, dan had de Rabobank zo'n 40% van Fortis' spaartegoeden mogen ophoesten. Dat had 'lollig' geweest voor de voorpagina joh!
Als dit zo doorgaat,.... valt er binnenkort niks meer te Trekken.. zelf niet meer
bij de Febo..... Tja.,"geld de deur uit; liefde de deur uit !!" wat overblijft is de
dictatuur...... terwijl de mannen van de gouden valschermen... op het pluche aan
het meer van Genever zitten.....
Laat nou gewoon Peter R. de Vries eens alles grondig onderzoeken.
@ mattmaxx 09:52
Door mensen die zo redeneren is het mogelijk geworden dat de schuldenberg zo groot is geworden. Ook Fortis meende ABN over te kunnen nemen voor een te groot bedrag. Moest alleen nog wel even betaald worden in de toekomst. Dat was men voor het gemak maar even vergeten.
@ AlexanderOnline | 29-09-08 | 09:03
Er van uit gaande dat dat inderdaad gebeurt, maar dat zal wel niet. Natuurlijk hebben Be/Nl/Lux zich flink laten naaien, want alle assets zijn er al uit, dus ze hebben gewoon een aandeel in een mand rotte appels gekocht. Denk je echt dat het na het aftreden van de topman "ineens" beter gaat. BS! Zeg maar: dag centjes!
Waarom dondert ING nu in elkaar???
Schoorsteenveger | 29-09-08 | 09:48
Mwah, respect en dankbaarheid voor de mannen die Normandië bestormd hebben en doorgestoten zijn naar Berlijn is nog steeds op zijn plaats, maar mij dunkt dat we wel dat van een financiele ere schuld verlost zijn.
Wouter Bos liegt om paniek onder het gepeupel te voorkomen.
Gelijkhebber | 29-09-08 | 09:27
"De NL staat heeft straks gewoon aandelen in Fortis. Deze aandelen kunnen straks weer gewoon worden verkocht. De NL-staat krijgt dan zijn centjes weer terug "
Waarop baseer jij dat die aandelen dan meer waard zijn?
" De aankoop van 49% Fortis wordt betaald met een lening op de kapitaalmarkt"
En welke rente betaalt de belastingbetaler hier jaarlijks voor ?
ING -7,5%
Aegon -1,4%
AEX -3,9%
Het gaat lekker. Fortis staat maar 5% in de plus, dit betekent volgens mij weinig goeds.
Fortis overzicht voordeel Nederland BV
.
files.blog-city.com/files/A06/59563863...
.
Dit Excel overzicht downloaden om zelf mee te goochelen.
.
files.blog-city.com/files/A06/59563863...
Fartis.
Woutertje lacht alsof ie het uit eigen zak betaald heeft.
5% stijging van het aandeel Fortis. Meteen die 49% verkopen en de winst pakken :D
-weggejorist-
BREAKING NEWS: Beurs stort in elkaar!! ING -7%
blackangel | 29-09-08 | 09:06
Vind iemand die dat bedrijfsplan een beetje opleukt en laat het hem door een paar andere banken halen. Doen! (Denk eens aan ondernemersklankbord.)
Maurice Lippens is niet eng. Maurice Lippens is een pedofiel.
@Schoorsteenveger | 29-09-08 | 09:47
en
@PTX | 29-09-08 | 09:42
Bij 51 % had Neelie eerst toestemming moeten geven.
Het lijkt een persoonlijke vete van pritt stift.
Werkt hij voor een andere bank ?
Hebben ze hem ooit afgewezen ?
Is hij ooit door een Belgische afgewezen ?
Fimbulvetr | 29-09-08 | 09:46
Fijn, hoeven we voortaan geen dankjewel meer te zeggen.
@PTX | 29-09-08 | 09:42
Ik gok europese regelgeving. Mag niet Van Peper-Kroeg-Peper.
PTX | 29-09-08 | 09:42
Het mocht nét geen staatsbank zijn.
WOII werd mede door de USA gewonnen en daarna steunde diezelfde USA Europa via het Marshall plan, via de krediet crisis betalen die rekening terug.
DANNY3960 | 29-09-08 | 09:23
Tot nu toe is Fortis de enige die zo snel zo diep gekelderd is. Met reden.
Mijn kop eraf als met die duitse bank niet exact hetzelfde aan de hand is: jongens die de laatste tijd veel te grote risico's hebben gelopen.
Ik wil niet beweren dat er geen malaise is op de financiële markten, maar de stelling dat Fortis enkel het slachtoffer van die malaise is en dat die overname op zich een goede zaak was lijkt me onhoudbaar.
Ik heb het Fortis logo altijd een goed logo gevonden.
@Artois Arnhem | 29-09-08 | 09:30
Rechts en links bestaan niet en Wilders is een communist, want die wilde ABN al veel eerder nationaliseren. De markt straft hoogmoed altijd af en dat is mooi. Bos heeft de Belgen hun verdiende loon (straf) ontnomen. Dus zo mooi is dat niet. Ik heb overigens heerlijk geslapen, met al dat gepinde geld onder mijn matras.
Zag de comment hierboven ook al staan, maar blij dat ik bij de rabobank zit. Die gaat gelukkig "nog niet" failliet :P
En waar komt die 4 miljard natuurlijk vandaan? Juist jouw en mijn portemonnee -_-
Meneertje bos, als je een failliet bedrijf wil redden DOE DAT MET JE EIGEN CENTEN. Niet die van een ander. Mensen betalen nu in principe voor het mismanagement van een bedrijf. Daar mot het BEDRIJF voor opdraaien en niet de PARTICULIERE PERSOON.
tja de overheid... een groot zwart gat waar al onze belasting centen in verdwijnen.
Het gegeven dat de Koning van Belgie ook diep in Fortis zit met aandelen zal de beslissing om ons geld in die Belgische bank te steken wel geholpen hebben.
Waarom de neuq hebben we geen 51% gekocht? Kleine fooi extra en we kunnen de salarissen en beloningen van die kl*tebestuurders op een kleine 2x modaal zetten. Pas als de Nederlandsche staat op de verkoop van die prutsaandelen een dikke winst pakt, mogen ze meer gaan verdienen.... welkom in de nieuwe wereld. Zakken worden gevuld tot het misgaat en dan mag de 'good old overheid' de boel weer rechttrekken.
Gewoon iedereen al zijn geld weghalen bij fortis. Moet je kijken hoe snel ze pleite zijn!
Wie is toch die man die op zondag het geld komt printen?
Gelukkig heeft hij meer verstand van verzekeren? :D
Leuker kunnen we t niet maken. Wel goedkoper? :P
Oh wat slecht zo op de maandagochtend...
Artois Arnhem | 29-09-08 | 09:30
Je vergeet Djors Dobbeljoe Boesh.
Tendensieus en onnodig kut, deze berichtgeving.
Artois Arnhem | 29-09-08 | 09:30
Die weldenkende linkse lul van een Bos heeft het allemaal laten passeren en een hoop mensen rijker gemaakt dan nodig was. Hij heeft de haaien mooi laten zwemmen.
Is Wouter al bezig om zijn kamer in Den Haag leeg te halen?
Eerst roepen dat Nederland niet in de problemen komt door de crisis en dat geen enkele bank in de problemen zit.
Nu blijkt dus Fortis om te vallen door een overname die hij zelf enkele maanden geleden heeft goedgekeurd terwijl er een beter alternatief was. Kost de overheid dus 4 miljard plus rente en nu maar hopen dat het in de toekomst meer oplevert. Lijkt mij een voorbeeld van mismanagement en dat voor Bos de enige conclusie is dat hij op moet stappen.
Steeds weer die tokkies die gaan staan pinnen, als een bank even in de knel zit. NIET DOE-HOEN, dan valt de bank o-hom. Het pinapparaat zou eigenlijk gewoon op de 220 moeten worden aangesloten om dat idiote tafereeltje te voorkomen.
Ik ben een goed mens, krijg ik nu ook 4mld euro?
Bullshit, compleet lulverhaal van Pritt.
Dysje | 29-09-08 | 09:28
Een minderheidsaandeel! De staat kan niks doen aan wie er in het bestuur van de bank gaat zitten en zich weer exorbitant kan verrijken aan de boel in het honderd laten lopen.
Wouter lacht niet als een boer met kiespijn, hij komt gewoon klaar nadat ie een bedrijf genationaliseerd heeft, de vieze communistische hond dat hij is. "Jij Wouter Bos stemmen, hij jouw bank redden!"
4 miljard gedeeld door 16 miljoen is trouwens ook 250 euro, dat u even weet wat het u kost
Natuurlijk is er contact geweest met de oppositie anders deed Bos dit nooit. VVD, TON, Wilders, GL, SP..... de achterkamers! Allemaal gaan ze stilzwijgend akkoord en in deze is het echt wie zwijgt stemt toe. Valt Fortis alsnog dan neem ik dat Rutte, Wilders, Bos en allemaal even erg kwalijk. 4 Miljard zonder ook maar iets van een publiek debat en verantwoording van de kamer naar de burger! Ter vergelijk, een HSL of Betuwelijn is ongeveer de schaal van kapitaal waar we het nu over hebben.
Gelukkig heeft Pritt Stift meer verstand van stukjes schrijven.
Ik zeg het niet graag maar het is Bos die winst gaat maken.
Waar haalt Wouter Bos die 4 miljard eigenlijk vandaan ?
Beste fatsoenlijk rechtse reaguurders,
Jullie rechtse nietlinksnietrechtmaarrechtsdoorzeemensen denken altijd dat wij, de linksmensen, jullie door zelfverzuring domme materialistische altijd ontevreden blijvende eigenvolkeerstapartheiders vinden. En dat is ook zo. Jullie moeten ook toegeven dat de reacties bij deze topic onze vooroordelen voeden. 'Laat alles maar aan de markt over, dan komt het wel goed', 'weg met alle overheid'. Met andere woorden: jullie spierinkjes willen zwemmen met de haaien en verwachten er zonder beten vanaf te komen. De neo kapitalistische graaiende banktopemployees en woekerpolisboeren genereerden zakken met goud uit juillie zakken. En wie hebben het volgens jullie gedaan? De moslims en notabene Wouter Bos die jullie huisjes voor jullie wil redden. Tis me wat. Stem de volgende keer maar op Wilders, wellicht kan een Oostfront jullie wat gelukkiger maken. Of stem Rita en het gaat dan in ieder geval goed met de 'Mensen', ik bedoel natuurlijk de rijke Harry's.
apocalypse door...
dodelijk virus? russen? chinesen? jappen? yankies? erg late milenium bug? gebrek aan AH bonuskrantjes? of dan toch nog een massa vernietigings wapen in irak?
pff tuurlijk niet, een goede krediets crisis is al genoeg. wat zijn wij een fragile diersoort..
Dus al die jaren zeiken en zeiken over die paar sloridige miljardjes voor betuweroute en HSL, die jaren van grondige studie, verantwoording en kritiek waren volledig show en overdeven, je kunt zonder veel toestanden gewoon 4 miljard euro belastinggeld versinterklazen.
de telegraaaf heeft zijn vinger weer weten te leggen op de pols van de debiele wantrouwende hollandsche hamster-generatie.
Niet zo negatief geenstijl, samen met deze 4 miljard kwam een stukje fortis de Nederlandse kant op, ofwel eigendom. Het is een bank met toekomstperspectief na deze kapitaalinjectie van de overheden, dat betekent dat die 4 miljard zich naar alle waarschijnlijkheid dubbel en dwars terug gaat betalen. Ik vind het daarom ook geen vreemde zet. De bank was buitenlands en is nu voor een flink stuk eigendom van de Nederlandse staat, de aandelen gaan ongetwijfeld stijgen na alle verdere maatregelen. Win-win situatie naar alle waarschijnlijkheid.
@Auke | 29-09-08 | 09:20
Ik ben ze alweer kwijt.
Maar de staat kan er op termijn wel aardig aan gaan verdienen.
Bobsen | 29-09-08 | 09:23
oh sjit, een typefout... Ai... nee, ik ben geen basisschoolleraar
Pritt en alle andere domme onderbroekenkijkers op deze site moeten niet schrijven over zaken waar ze geen verstand van hebben. Een korte cursus boekhouden. Er is een verschil tussen exploitatie en investering. "Onze Jongens in Afghanistan" en de "zorg" is exploitatie. Het geld gaat op je krijgt er niks tastbaars voor terug. De aankoop van 49% van Fortis is een investering. De NL staat heeft straks gewoon aandelen in Fortis. Deze aandelen kunnen straks weer gewoon worden verkocht. De NL-staat krijgt dan zijn centjes weer terug. Dan de bron van het geld. De overheidsbegroting wordt betaald uit belastinginkomsten. De aankoop van 49% Fortis wordt betaald met een lening op de kapitaalmarkt. Kortom de zorg vergelijken met de aankoop van een deel van Fortis slaat helemaal nergens op. Nu gauw weer aan je VMBO-huiswerk of aan de slag aan de lopende band, de toiletten of parkeerbeheer.
Over 2jaar mag de complete financiele wereld compleet instorten. Heelijke gedachte! Eerst mijn studie afmaken.
Boerenleenbank (rabo) +1
Dit is veel erger dan wat er in de VS gebeurt! 0,0052ste deel van ons BNP gaat naar een buitenlandse bank, terwijl de VS 0,0050ste deel van hun BNP in eigen banken stoppen.
Moet je voorstellen; je werkt bij de ABNAMRO. Komen allemaal mannetjes van Fortis je tent binnen waar je plotseling naar moet luisteren. En Fortis mensen zijn behoorlijke cowboys. En dan ineens vandaag; doei, pak je bureau maar in! Moet prettig zijn, kan niet anders. Denk dat ING (als ze dat worden) een stuk beter past bij de ABNAMRO mentaliteit van de medewerkers. Fingers crossed! Oja en Wouter, je hebt in ruil voor die 4 miljard toch wel wat nieuwe en goede topmannen geeist?
Schoorsteenveger | 29-09-08 | 09:11
Euh, kuch, heb m net op de vorige topic geplempt. Heb hier een Duitse zender aanstaan waar de melding doorkomt dat daar ook alarmbellen rinkelen. Hypo Real Estate AG.
emm.. is nu al bekend wie abn/amro in gaat lijven?
Ik ben benieuwd hoeveel GeenStijl schuld heeft aan de dalende koersen en dalend vertrouwen ;). Voor spaarders is en was er natuurlijk niets aan de hand, vanwege het garantiestelsel, maar als je meer dan 40K op je rekening hebt zitten kan ik me inderdaad wel voorstellen dat je behoorlijk zit te zweten.
" We zijn bewoutert, en we zijn bebost!"
"here today,
.
gone tomorrow"
@malle eppie | 29-09-08 | 09:01
is nu +11%
dus als NL overheid zou ik maar snel verkopen.
Ik blijf bij mijn mening dat Wouter Bos een incapabele minister is.
Bovenstaande comments spreken voor zichzelf, lijkt mij.
Wat gaat er gebeuren als Fortis nu toch nog omvalt?
*Zet pek en veren alvast klaar*
Opeens weet je het! Je wordt bankier.
Ik hoorde overigens wel dat ze de 4 miljard gaan lenen, dus gaat ook rente kosten. Zoveel gaat de vuurwerktaks niet opbrengen.
Ook hier zit onze Leen natuurlijk achter!
loerelau | 29-09-08 | 09:16
Dit gaat de schatkist méér dan vier miljard plus rente opbrengen.
DANNY3960 | 29-09-08 | 09:14
Ach, die economen die er écht voor gestudeerd hebben weten het óók pas achteraf. Als je alle beleggingsadviezen van de professionals bij mekaar optelt dan kom je op nul uit. Daarom bestaat de beurs nog steeds en kan er geld verdiend worden ten koste van een ander.
Leuk zo een kleine 2 weken na prinsjesdag... Is deze 4 miljard meegenomen in de miljoenennota? Hoor Bos nog zeggen dat de crisis ons niet zal raken...
Boomschade | 29-09-08 | 09:12
Gecencureerd = gecensureerd.
Toch voel ik me hier goed tussen 96329 economen.
Mijzelf.
werden door = werden.
Ik had mezelf gecencureerd.
Het was toch diezelfde Wouter Bos, Minister van Financiën, die nog niet al te lang geleden geen enkele reden zag streng toe te zien op al die schimmige handelingen van al die schimmige boeven die die schimmige aandeelhouders van ABN/Amro op schimmige wijze gingen verrijken? Die het toen zeker niet nodig vond om in te grijpen toen ABN/Amro de strop om de nek gelegd werd?
Ja, het was dezelfde. Nu heeft meneer zijn praatje klaar en beweert zonder met z'n ogen te knipperen dat de financiële crisis die vólgde op de schimmige overname van ABN/Amro Fortis de nek heeft omgedraaid, en niet die overname zelf.
Vreemd dat het enkel Fortis is die zo lijdt onder 'de financiële crisis'.
Waarom ene buitenlandse kutbank wel helpen?
Omdat er buitenlanders bij betrokken zijn?
Fokker, DAF, RDM, Verolme werden door volledig in de steek gelaten.
IK zat echt te wachten op zo'n soort bericht. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het kabinet ontzettend moet zweten om dit goed te praten in "moeilijke tijden" Terwijl de bejaarden wegrotten achter de tralies van hun cel gaan we ons wel inzetten voor zieke en zielige banken? Wouter Bos, wanneer dit niet van de belastingbetaler komt, wie dan wel? De koningin? Jij? Goede keuze man, investeren van 4 miljard in een zieke bank ten tijden van economische crisis! Zeg maar daaaaaggg, zwaai zwaai!!
blackangel | 29-09-08 | 09:06
Zeg sneue lutser, ga je frustraties elders botvieren.
Dus de belastingbetaler betaald nu dus de shirtsponsoring van die kneuzen van Rotterdam-zuid.
*belt de voorzitter van de harde kern in 020*
Met 4 miljard het fileprobleem oplossen? Is Kay van de Linde in dienst getreden bij GS?
En het allerergst vind ik nog dat die "experts" van Fortis net zo makkelijk beweren dat mijn bedrijfsplan niet goed genoeg was om een kredietje te krijgen. Ondertussen draait het hier volop en het alwetende Fortis.......
Met die 4 miljard had ook het kwartje van Kok mee afgeschaft kunnen woprden.
Id denk dat die 4 miljard vort is.
Elke dag pinnen? Hebben ze niet van een overschrijving gehoord? Of internetbankieren, of is dat te modern?
Is dit niet ONS belastinggeld???????????
Wouter heeft zijn duure betaalde commissaris-bijbaantje voor na zijn politieke *kuch* carriere al geregeld.
Pinnen bij een geldautomaat? Leeft GS nog in de 20e eeuw of zeau?
Verder wat AlexanderOnline | 29-09-08 | 09:03: het kan de belastingbetaler over een paar jaar geld opleveren.
Beter om te proberen nu heel veel geld te lenen van Fortis!
Ach, even wat reorganiseren en weer op de rails zetten, dan kan Bos volgend jaar de aandelen voor het dubbele weer van de hand doen en die winst kan terug in de schatkist.
Mijn vraag voor vandaag: wat is het bedrag aan spaargeld dat door deze actie behouden moet blijven?
Waar bankiert Geenstlijk eigenlijk?
Want zo te horen hebben ze allang alles omgezet in staatsobligaties en niets meer op de bank, anders geef je niet zulke domme adviezen
gelukkig zit ik bij de rabo!!
stink fortis!
Haha Fortis: +30%
REAGEER OOK