Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Honger Afrika is HOAX!

nr 6 met witte rijstWij het eten en jullie het mooie weer. Dat was jarenlang dé manier om genuanceerd de voedselproblematiek in de Derde Wereld samen te vatten. Vervolgens tweemaal per jaar giraal even aftikken voor de hongeroedeempjes in Donker-Afrika en we konden in het Westen weer met een schoon geweten aan tafel. Er gingen wel van die geruchten rond in de onderbuik-media dat het opgestuurde eten op de kades stond te verrotten, of dat de negerts alcohol stookten van al die jutezakken graan met World Food Programme-opdruk. Maar ja, bewijs dat maar eens. En dat bewijs druppelt nu langzaam binnen. De honger in Afrika is één grote HOAX, zo lezen we in Trouw. Bedacht door goededoelenmafia hulporganisaties die er alles aan gelegen is om het beeld van de zielige zwartjes in stand te houden. Geld nodig? Stuur een fotograaf naar een Nigeriaantje met een bijna dood-ervaring, en de poet stroomt weer binnen. Dat zijn niet onze woorden. Dat zeggen de negerts zelluf! Kom maar in, meneer Mamanlawal Salé uit Niger: "Hulporganisaties zijn vaak meer bezig met zichzelf dan met de mensen voor wie ze zeggen op te komen." Kortom; kappen met voedselhulp, ophoerennn met die collectebus.

Reaguursels

Inloggen

Nu heb ik toevallig ook 'een beetje' van doen met die hulporganisaties, UNICEF in dit geval. En tegen deze goedkope kritiek is helaas weinig in te brengen. Er gaat veel fout en er komt veel geld op verkeerde plekken binnen. Maar wat is het alternatief? Nix doen? Wel eens ECHT armoede gezien, zoals wij dat hier dagelijks zien? Er gebeuren ook enorm veel goede dingen met dat geld.
Als we in NL nog niet 0.7% van ons inkomen kunnen missen aan ontwikkelingsSAMENWERKING dan faal je als samenleveing, als land, als mens.
En als je toch niet verder wilt kijken dan je snotneus lang is, hier een opmerking om te onthouden voor het volgende Lonsdale-feestje: hoe meer ontwikkeling bij de negerts, hoe minder er naar NL komen.

CambodjaCambodnee | 26-04-06 | 01:42

Toch jammer dat het hele artikel van Trouw gebaseerd is op één (!) bron.
Een 'negert' die zijn landgenoten hulp misgunt? Of is het werkelijk waar wat hij zegt?
Waar zijn de cijfers, waar zijn de bronnen. Goede doelen zijn vaak gericht op specifieke hulpverlening. Het is de VN zelf die al dat graan 'dumpt' en niet de goede doelen. Bijvoorbeeld Novib of Memisa dat zijn juist organisaties die structureel en doelgericht hulp bieden en niet om de lokale ondernemers onderuit te halen, maar om de lokale gemeenschap te versterken.

Het is heel makkelijk kritiek te hebben op goede doelen, maar kijk eerst naar hetgeen ze echt doen en oordeel dan. Laat je niet verleiden in het pessimisme te zakken.
En wat is het belang van de bron om dit te verkondigen. Is het de koning van Swasieland (ooit terugkerend onderwerp in RTL Boulefart) die zichzelf verrijkt en zijn volk laat verhongeren of de dictator in Zimbabwe (aka de blanke-boeren-moordenaar.)
En ik dacht dat Trouw vertrouwd was.

Nerve | 25-04-06 | 18:21

Haal "Honger" in de zin "Honger Afrika is HOAX!" maar weg. Ik zeg al jaren dat afrika niet bestaat, en dus alleen is verzonnen door hulporganisaties.

We@zel | 25-04-06 | 16:28

Het verstandelijk vermogen van de auteur van het artikel lijdt óók honger. Dit schrijversgeknoei stinkt al vóór het rottingsproces.
?Het zijn niet onze woorden? zijn wanliners van hoernalisten die zich niet schamen zó geld te maken.
Toch komt het stuk niet uit ieders strot, getuigen een aantal reacties.
Zulk gedrag is echter vrij normaal als je weet dat holle vaten vaak mee hollen met elke mode omdat je met zo velen niet
voor lul loopt. Even ?n schaaltje halen om te vomeren.

uithetoosten | 25-04-06 | 11:27

Moeten de voedselbanken nu opgedoekt worden?

kruT | 25-04-06 | 11:07

zo langzaam maar zeker is elke afrikaan multimiljonair,als je ziet hoeveel geld er naar toe gaat ,en in het verleden naar toe is gegaan.

goed mens | 25-04-06 | 08:51

?Als Westerse hulpverleners Afrika echt willen helpen zouden ze hun aandacht moeten richten op verbetering van de gezondheidszorg.?

Bron: Trouw

Dat is het hem nou juist, "Hulporganisaties" zijn er om de situatie en zichzelf IN STAND te houden ipv de mensen structureel te helpen.
Het zijn dan ook op links gedachtegoed gebasseerde schijtclubjes die incidenteel hier en daar iets geven. (maar niet teveel hoor!)
De ergste nachtmerrie van een links intellectuele denker is een sterke (in dit specifieke geval dan) Afrikaanse bevolking die uitstekend voor zichzelf kan zorgen.

Dat maakt de lnkse denker werkloos... Hij zal er dan ook ALLES aan doen om zaken als armoede, honger, slechte medische voorzieningen in stand te houden zodat hij dan weer lekker kan HELPEN!!
Dat geeft hem een goed gevoel over zichzelf én de arme negertjes zijn de gulle verheven Blanke God weer es enkele decennia dankbaar!

Leestip: Theodore Dalrymple: Leven aan de onderkant, het systeem dat de onderklasse in stand houdt.

Ahasveros | 25-04-06 | 00:20

Beseffen die ontwikkelingshulp maffiosi niet dat ze telkens "wolf!" schreeuwen en er iedere keer nog geen schoothondje te zien is?

Als het ooit een keer wel echt raak is, reageert iedereen: "Ach, het zal wel weer loos alarm zijn!"

SPY | 25-04-06 | 00:19

Ja daar ligt juist het verschil. Amerika, en andere grote verslindende gapende g8 landen geven dus veel minder aan ontwikkelingshulp. En die mensen die alleen maar slappe commentaar leveren zijn gewoon stoned, laat ze.

Remyalleenopdewereld | 25-04-06 | 00:06

Heb ik ook al gezegd over die idiote 3FM hongerstaking voor Dafur.
Met terugwerkende kracht mijn gelijk gekregen en Giel en die andere aandachtgeile lutsers dus ongezien de tyfus!

Nooit meer slapen | 24-04-06 | 21:30

Goed boek ook wel, van die Journalist, Gerbert van der Aa: <a href="http://www.nieuwamsterdam.nl/?s1=168&s2=&cntID=62">Nigeriaanse Toestanden</a>. Daarin rekent hij af met heel veel clichees die er over Afrika bestaan.

Citroen | 24-04-06 | 21:29

@Lissy Zoveel
Wat denk je van onze voedselbanken ?

het witte schaap | 24-04-06 | 21:23

De zieligheidsmachine zou ik idd niet te serieus nemen, maar tering zeg wat worden er hier een asociale opmerkingen rondgestrooid. Allemaal van die kansloze egoistische MTVkijkertjes zonder educatie ofzo?

Voor een groot deel heeft Afrika zijn toestanden aan ons te danken hoor, en nee, eten sturen heeft geen zin, geld ook niet. Wat je kunt doen is eens een keer Fair Trade kopen of, nog veel beter, bij onze geweldige beleidsmakers en economische meneren vragen of ze alle subsidies aan onze boeren en op onze exporten eens zouden kunnen opdoeken, zodat er zich daar tenminste markten kunnen ontwikkelen. Die gasten zijn echt niet achterlijk daar, maar zodra er voor een of ander product een markt is gecreëerd wordt er voor een habbekrats met exportsubsidie allerlei overschotten van onze verwende vetzakjes gedumpt en heeft het geen zin meer om als Afrikaanse boer of handelaar je eigen spullen te proberen te verkopen.

Die arrogante eikels in Den Haag en Brussel houden wij in het zadel, zolang daar niks aan gedaan wordt zijn wij wel degelijk schuldig aan het sterven van bakken Afrikanen elk jaar. Of dat er nou 3 miljoen zijn of toch 'maar' 10.000.

Lissy Zoveel | 24-04-06 | 21:06

ik gaf altijd zilverpapier aan de missie maar dat schijnen de negerts niet te lusten

boer biet | 24-04-06 | 20:49

Vroeger moesten we zilverpapier en melkflesdoppen sparen voor de negertjes in Afrika ,nu 50 jaar later is er niets veranderd
Het is nog steeds de zelfde rotzooi

het witte schaap | 24-04-06 | 20:49

@Remyalleenopdewereld 24-04-06 @ 19:49

Sommige Europeanen aanschouwen de essentie zonder hals over kop in een soort 'symptoom bestrijding' te vervallen. Overigens vind ik niet dat het gedrag zoals beschreven uitsluitend aan 'Europeanen' zou kunnen worden toegedicht.

Golradir | 24-04-06 | 20:36

Hee? Normaal heb je niet zo'n moeite met uit de hoed getoverde verhalen aivd?

Jan Passant | 24-04-06 | 20:01

Hierbij ontken ik het bestaan van 6 miljoen doden in Afrika. Allemaal verzonnen! Bewijs het maar eens!

aivd | 24-04-06 | 19:54

Het is toch algemeen bekend dat de goede doelen organisaties samen over teveel geld beschikken en dat ze van narigheid niet weten waar ze het aan uit kunnen geven. Als je nou echt wat wil betekenen voor je medemens zoek dan naar alternatieven. Er zijn echt nog wel een paar sapperloten te vinden in nederland die mensen echt helpen. Zo kan ik mij nog een interview bedenken waarbij een oude man op de fiets eten rondbrengt naar gezinnen die ver onder modaal leven in nederland. Echter stond de interviewer, metaforisch gezien als ons, er bij alsof hij zelf geen handen had om de beste man te helpen. Waardoor de beste man in de ijzige kou zijn eigen fiets weer op moest rapen. Dat soort dingen zijn typerend voor de houding van de europeaan, we staan er gadeslagend bij te kijken en roepen: Och wat goed. Laten we hopen dat er nog genoeg mensen zijn die weten dat een gemiddeld dorp in afrika van net zo veel rijst moet leven als wij, ieder weekend teveel gekookt, weer in de afvalbak flikkeren.

Remyalleenopdewereld | 24-04-06 | 19:49

Om over de goededoelengokindustrie te zwijgen.

Jan Passant | 24-04-06 | 19:00

Over afgunst. Aan de deur wordt misschien niet veel meer gegeven aan de goededoelenindustrie. Maar hun schoorsteen - en die van het crematorium - roken nog wel ff door.
Er worden steeds meer rijke socialisten ten grave gedragen, die hun geld niet in handen wilden achterlaten van hun verre familie.

Jan Passant | 24-04-06 | 18:50

Tja,
Jan Pronk heeft dus eigenlijk gewoon bloed aan zijn handen.

kriezus | 24-04-06 | 18:46

@LoudAndProud 24-04-06 @ 18:08

Jij snapt het tenminste. Al die zure calvinisten in Nederland die altijd maar zeuren over andermans salaris. Ik word een beetje misselijk ervan. Vaak gewoon blinde jaloezie. Nu begrijp dat het bij donaties uit een goed doel wel heel direct iemand anders spekken lijkt maar je kan niet verwachten dat een goed doel efficient en effectief is met geitewollesokkendragers in het management.

Competenties en kennis moeten betaald worden. Anders gaan ze gewoon ergens anders heen. En dan worden jouw centjes toch lekker klote besteedt door meneer met de geitewollesokken?

Ike Turnert | 24-04-06 | 18:36

Misschien een ideetje voor Michael Crichton om deel 2 van Staat van Angst te schrijven? Dit keer niet over het gemarchandeer met smeltende gletsjers maar met zielige afrikaanse kindertjes.

FriescheHengst | 24-04-06 | 18:30

@Dutch123 24-04-06 @ 17:50 en @Buurmanenbuurman 24-04-06 @ 17:49
De directeuren van Artsen Zonder Grenzen verdienen bruto respektievelijk ? 83,000 en ? 78,000 per jaar.Dat is ? 6916 en ? 6500 per maand bruto.
Een hoop geld?Zeker.Maar nog altijd ver onder het niveau dat op die posten in het bedrijfsleven gebruikelijk is.Het belangrijkste is dat Artsen Zonder Grenzen een competent management heeft zodat het geld zo efficient mogelijk besteed wordt.Voor ? 1500,- euro in de maand krijg je een beunhaas en is de schade uiteindelijk veel hoger.

LoudAndProud | 24-04-06 | 18:08

Boer Harm uut Twente 24-04-06 @ 17:30
Tja, die hulporganisaties zitten er vooral om zichzelf aan het werk te houden. En liefdadigheid is vaak een dekmantel voor superioriteitsdenken en primitief racisme

burnie | 24-04-06 | 18:00

Buurmanenbuurman zou 1000 in de maand moeten krijgen.

knuffelpoes | 24-04-06 | 17:51

Tja , de managers van deze instellingen willen OOK rijk worden , net als hun collega's bij commercieele bedrijven.............

Dutch123 | 24-04-06 | 17:50

Wat denk je dat zo'n topman van bijvoorbeeld Artsen zonder grenzen verdient? Hij zou toch gewoon 1500 eu in de maand moeten krijgen...

Buurmanenbuurman | 24-04-06 | 17:49

Wel gek trouwens dat die afrikanen de dood risceren om naar europa te komen.

knuffelpoes | 24-04-06 | 17:48

Volgens mij zijn het AIDS probleem en het tekort aan medicijnen grotere problemen aan t worden dan de honger...

Zeven | 24-04-06 | 17:46

ik heb nooit gegeven aan 'goede' doelen. ik bekommer me liever om mezelf en de mensen waar ik iets om geef. noem het egoïstisch of realistisch, het interesseert me niet

Prego | 24-04-06 | 17:42

tell me sumtin new, we weten dat wanneer uje stort voor een goed doel,dat je dus stort voor de derde BMW voor meneer directeur....
OUD NIEUWS

GutterMouth | 24-04-06 | 17:41

@ Boer Harm uut Twente
Inderdaad, er wordt daar gemeten met onze maatstaven van welvaart, die natuurlijk vele malen hoger zijn dan die van Afrika. Deze mensen zullen ondanks het ontbreken van een douche of een Playstation2 in hun mate heel gelukkig zijn. Het blijft natuurlijk gewoon inspelen op het tere zieltje van moeder de vrouw.

GodfriedV.Bouillon | 24-04-06 | 17:41

ik krijg ineens honger

Korsa | 24-04-06 | 17:39

klopt idd dat er in bepaalde landen voedsel op kades en in schuren stond weg te rotten. Dat was genetisch aangepaste mais ( voornamelijk uit noord Amerika )
Greenpeace & partners hebben toen verschillende landen behoorlijk onder druk gezet om dat voedsel niet te uit te delen.

head honcho | 24-04-06 | 17:37

Natuurlijk is het een Hoax, net als de Jodenvervolging, kernwapens in Irak en natuurlijk niet te vergeten de dood van Elvis.
@ Draaitafel Demagoog
Dat noemen ze politiek, aan de ene kant geld en eten toestoppen maar als het erop aankomt gewoon niet thuis geven. Ook wel protectionisme.

GodfriedV.Bouillon | 24-04-06 | 17:37

@DD
omdat ze zichzelf dienen te bedruipen. De productie in de meeste Afrikaanse landen is te arbeidsintensief en het ontbreekt aan kapitaalgoederen. De prijs/kwaliteit verhouding is dus relatief laag en zou binnen de wereldhandel een enorme inflatie veroorzaken.

boomklever2 | 24-04-06 | 17:36

@ crixus 24-04-06 @ 17:11
Gisteren deed ie het wel... hmm. Lenteschoonmaak in Barneveld.
On topic, ik moest nav het artikel in Trouw (grrrrrristenen) even denken aan een (foto)reportage in het NRC-blad over Malawi van een aantal maanden geleden. Dit indrukwekkende stuk gaf een beeld van de ongelofelijke uitzichtloosheid daar. En idd, de gezondheidszorg is de crux en het voedsel is schaars en eenzijdig. Maar goed, collectebussen moet je sowieso mijden. Ik woon gelukkig ergens waar die lutsers nooit langs komen. Vorige week goedverdoeme kwam de Hartstichting ineens langs, die gleuf was stiekem toch binnengekomen. Die was heel snel weer op de begane grond. GRrrrr.

El PiS | 24-04-06 | 17:33

@Deense Postbode
Herkenbaar verhaal. Ik heb ook jarenlang gegeven in de veronderstelling dat het leven in heel Afrika een grote hel was. En dat het bovendien de schuld van het westen was dat dat zo was.
Natuurlijk is het leven daar niet zo goed als hier, in sommige plaatsen zelfs echt een hel (Darfur), maar over het algemeen is het leven daar niet slecht. Ik ken iemand die jarenlang in Afrika gewerkt heeft in de armste gebieden. En het is vooral naar Nederlandse maatstaven dat we die mensen arm vinden. Ze hebben geen douche of WC, maar in die gebieden wisten ze niet eens wat een douche of WC is, en ze missen het ook niet. Die kennis van mij vertelde dat ze in zeer primitieve hutjes leefden, maar dat die mensen de hele dag vrolijk waren. En waarom ook niet? Wat moeten ze missen dan? Televisie met Talpa? Geen reden tot treurigheid daar hoor. Maar van vrolijke mensen maken de hulporganisaties natuurlijk geen foto's.
Het is bijna op het racistische af hoe hulporganisaties ons een beeld opdringen dat alle Afrikanen hulpbehoevende zieligerds zijn die zonder onze hulp niets kunnen.

Boer Harm uut Twente | 24-04-06 | 17:30

als het allemaal zo erg niet is wrm mogen ze dan niet meedoen met de wereld handel ? en ja fuckje Israel mag dat wel .. trouwens zit het water daar midner diep dan precies boven de evenaar ..

Draaitafel Demagoog | 24-04-06 | 17:27

Geef nou maar. Goed voor de werkgelegenheid bij FN in Herstal of Heckler & Koch.

Belastingbetalende s | 24-04-06 | 17:27

prima stuk van Gerbert.
Van al dat hulpgeld zetten we heijmans, DSM en Philips aan het werk en bouwen prachtige ziekenhuizen. Intussen pikken we hier onze optionele graantjes weer terug. Kapitaal moet stromen.

boomklever2 | 24-04-06 | 17:25

Technische storing. Hahaha. Het stond daar goed op zijn kop zullen we maar zeggen bij die kippeboeren.

Deense Postbode | 24-04-06 | 17:24

GS. pleegt sappig en gechargeerd te schrijven. In dit geval is het stukje zelfs een understatement. Ik geef al jaren geen ene rotcent meer aan die corrupte maffiosi. Green Peace ook zoïets, willen ze geld voor zogenaamd de koraalriffen in stand te houden, want o o o wat zijn die toch bedreigd, en laten ze een filmpje maken van een stukje dat net toevallig in een storm kapot is gegaan.
Heb jarenlang een fosterkind gesponsord, terwijl ik zelf nauwelijks kon rondkomen. Dusdanig gehersenspoeld door de zieligheidsindustrie, dat ik dat als mijn plicht voelde.
Nu krijgt alleen de muzikant op het WC nog centjes van mij.

Deense Postbode | 24-04-06 | 17:21

Geloven jullie alles wat jullie lezen?

Echt He! | 24-04-06 | 17:18

gelul

henkie777 | 24-04-06 | 17:18

De strijkstok begint al in eigen land. Als je op straat door een promotiemedewerker (meestal studentjes) van een of andere hulporganisatie aangesproken wordt, moet je die eens vragen of die daar uit betrokkenheid staat of dat die er voor betaald krijgt. Meestal dat laatste, en vraag dan gerust hoeveel die verdient. Niet te weinig hoor!

Boer Harm uut Twente | 24-04-06 | 17:15

@Waldo, jij link hebben?

Multikuli | 24-04-06 | 17:05

@cocopuffs investeren in emancipatie? Heb je een beetje te veel aan de puf gezeten?

McCool | 24-04-06 | 17:03

Men wil helemaal niet dat Afrika er boven op komt.. strax heb je er nog een continent consumenten bij om olie voorraden op te maken, allemaal een TV? Noway veel te veel stroom/energie. Men wil dat ze gewoon afsterven zodat we als men daar dan eindelijk es deaud is we gebruik kunnen gaan maken van al die fijne grondstoffen. Stel je ook es voor wat een mileuvervuiling zo'n extra ver-westerd continent met zich mee brengt.

Die HOAX gaat verder dan je je kan indenken :p allemaal illuminatie NWO en dat soort skull & bones werk

de Botte Bijl | 24-04-06 | 17:02

Ondertussen stromen de voedselbanken in Nederland over, die kunnen de aanvragen niet meer aan.

Gek he?

MiRRoRMaN | 24-04-06 | 17:00

Het volkslied van de goededoelenmaffia is toch dat liedje van Peter Gabriel, Shaking the Tree?

crixus | 24-04-06 | 17:00

is toch lachen? darfur is toch ook lachen? was 'n oorlogje aan de gang, iets van 30.000 doojen, tot ome jan pronk zich ertegenaan ging bemoeien, toen ging het opeens heel snel. de stand is nu 350.000 doojen, dat was ze niet gelukt zonder ontwikkelingshulp. ergo ontwikkelingshulp helpt echt.

orca | 24-04-06 | 16:57

Nee nee nee, helemaal fout!
De 'humanitaire' acties moeten blijven voortduren omdat het westen anders problemen krijgt met het camoufleren van de wapentransporten naar de milities aldaar!

et voilà | 24-04-06 | 16:57

Misschien ben ik een watje, maar vind jullie wel erg bruut..... Er moet geinvesteerd worden in emancipatie, de mensen moeten leren hoe ze zichzelf kunnen redden. (ik ben nu wel erg burgelijk aant lullen)

cocopuffs | 24-04-06 | 16:55

@Conan Inderdaad, als je eenmaal in dit soort landen bent geweest snap je dat weggeven niet werkt.

Lucifer | 24-04-06 | 16:54

De voedselhulpbank in 010 is ook een grote hoax...

Specht | 24-04-06 | 16:54

als de regering er zelf niets aan doet gewoon kapot maken die handel.

4thwheel | 24-04-06 | 16:53

@Buurmanenbuurman 24-04-06 @ 16:48
En wat doen ze dan als ze de onvermijdelijke vreetkick krijgt?

Blauwvinger | 24-04-06 | 16:52

Er verhongeren echt wel mensen en ze drogen uit ga er zelf heen ipv alles over te kalken jullie hebben nu toch zoveel geld

Onno Thuis | 24-04-06 | 16:52

Blij dat ik nooit geen ene rooie rotcent geef.

Conan de Rabarber | 24-04-06 | 16:51

Remember Fostert Parents Plan?
Weg met je geld en iedereen krijgt dezelfde feauteaus van dezelfde kinderts.

Buurmanenbuurman | 24-04-06 | 16:50

@waldo: en tot het zover is dat de Afrikanen het zelf opgelost hebben laten we ze gewoon aan hun lot over? Dan weet ik er nog wel een paar...

Lash | 24-04-06 | 16:49

ze kunnen we naar nederland komen ook al is het hier vol,
ze nemen toch niet veel plaats in beslag

GuntherSchneider | 24-04-06 | 16:48

Wat ik nog het ergste vind is dat er vele miljarden overheidsgeld naar zogenaamd arme corrupte regeringen gaan die het vervolgens wegsluizen naar Zwitserse rekeningen. Het geld komt nooit bij de mensen die het nodig hebben maar bij die corrupte regeringenmensen.
Kijk naar de Antille. Die mensen hebben in een korte tijd 2 miljard euro schuld gemaakt door geld weg te sluizen en Nederland gaat dat vervolgens betalen.

Rechtse_Rukker | 24-04-06 | 16:48

Laat ze wiet potten...
Lekker warm daarvoor en dan zien ze de problemen een stuk minder ernstig in...

Buurmanenbuurman | 24-04-06 | 16:48

Geen neger leven dan een neger leven

Traag | 24-04-06 | 16:47

geld opsturen naar Afrika is een van de slechtste dingen die je kunt doen. Dat geld veroorzaakt namelijk lokale inflatie, zodat diegene die geen geld ontvangen het nog moeilijker krijgen.

daskapitalist | 24-04-06 | 16:46

absoluut waar ... ken een geval van artsen zonder grenzen waar er een camera ploeg zou komen om vaccinatie programma te filmen echter er bleek geen vaccin te zijn dus moest er maar die kleine kindjes met water gevaccineerd worden ... gelukkig weigerde de medewerker van artsen zonder grenzen dit ...

dus absoluut een hoax, de enige die het kunnen oplossen zijn de afrikanen zelf en niet de hulpverlenings industrie.

waldo-blabla | 24-04-06 | 16:45

F*ck Harige Bangmaker

WHCS | 24-04-06 | 16:44

Ik stop steevast al m'n kliekjes in een grote bruine envelop en stuur dat naar Afrika. Er is alleen nog geen een negert geweest die dat ook heeft willen doen met droge zonnige dagen...

KaiserSoza | 24-04-06 | 16:43

Zag dat fotootjuh van die kleine skinnie negort en heb gelijk drie Mac-menu's laten aanrukken om het werledleed in mijn koppie wat te verzachten. Als je werkelijk een verschil wil maken, dan moet je het geld zelf brengen, denk ik altijd maar. Als ik dan denk aan een slopende tocht door de valeien des doods daar in dat donkere Afrika, al die jarenlange moeite om een klein hutje voor jezelf neer te plempen, waarvanuit je met veels te weinig doekoe, vliegies etende kinderen moet steunen dan krijg ik ineens zo'n onwijze trek in junkfood, het is echt ongehoord.

kwakzalver | 24-04-06 | 16:42

wat is Afrika?

matjak | 24-04-06 | 16:39

Tja ik ben graag dom en geef toch meestal wel wat geld.

Multikuli | 24-04-06 | 16:38

En er zitten ook nog eensch tiefus veel moslims en gristenen daar in Afrika!

Deaud, deaud, deaud moeten ze!

Een beetje onze wereld vervuilen met hun leed. Wat hebben wij ze ooit misdaan?

Harige Bangmaker | 24-04-06 | 16:37

Voedselhulp is toch ook helemaal niet nodig? Euthanasie is veel humaner!

Kapitein Stijlvol | 24-04-06 | 16:35

@Pritt Stift
In Nigeria is toch niets aan het handje?

Ike Turnert | 24-04-06 | 16:32

Het doel van een goededoelenorganisatie zou moeten zijn zichzelf overbodig te maken. Dat is meestal niet het geval, ze blijven plakken in probleemgebieden als D66 op het pluche.

Zeurders | 24-04-06 | 16:32

Leer ze waterputten graven. Als de Joden de woestijn vuchtbaar kunnen maken in Israël moet dat ik Afrika ook kunnen. Voedselhulp is tijdelijk en maakt lui.

fuckje | 24-04-06 | 16:29

Mee eens, veel hulporganisaties maken de mensen in nood afhankelijk, zodat ze niet meer zelfstandig hun problemen op willen/kunnen lossen.

Zeurders | 24-04-06 | 16:28

@Komt dat schoooooot: hoe bedoel je? Ze hebben daar toch ook gewoon de Aldi?

Dada_ | 24-04-06 | 16:27

nouja, weg met die voedselhulp dan. De goede medische hulp en onderwijs in Afrika worden deze 50 jaar gewoon weer de collectebusvullers.

Vage.donder | 24-04-06 | 16:26

Gelukkig net gegeten.
Anyway.
De honger zie je alleen daar waar oorlog is en voedsel als wapen wordt gebruikt.

The Beasjt is er wee | 24-04-06 | 16:26

Wel grappig stukje weer, maar wel over de rug van arme Afrikanen. Of geloven jullie echt dat ze genoeg te vreten hebben daaro? Anders is dit staaltje ironie niet echt aan mij besteed.

Komt dat schoooooot | 24-04-06 | 16:25

"Hulporganisaties zijn vaak meer bezig met zichzelf dan met de mensen voor wie ze zeggen op te komen." Kortom; kappen met voedselhulp, ophoerennn met die collectebus."
En nu GS even het verstand gebruiken voor ze popiejopie willen doen: Nee kneusjes, niet kappen. Gewoon wel die arme drommels helpen en die organisaties een flinke tik uitdelen.

Dikke tieten | 24-04-06 | 16:25

jute-bier? hm nooit van gehoord, recept iemand?

MILF | 24-04-06 | 16:25

nooit geweten dat anno negentienachten-nogwat (live aid) al zo behendig met computeranimaties negertjes konden tekenden die uitgehongerd leken..

drijflijk | 24-04-06 | 16:25

geen zorgen jullie kunnen het geld en goederen altijd nog bij mij kwijt

ianz | 24-04-06 | 16:25

Ik begin ook honger te krijgen..... Denk dat ik maar ophou met werken en lekker naar huis ga. Kijken wat "mijn pot" vandaag weer schaft.

Coot | 24-04-06 | 16:25

dan zijn die negerts toch slimmer dan we dachten

Ghosthawk | 24-04-06 | 16:24

Maar is het nou de schuld van de negerts, of van ons? Ik snap er helegaar niks meer van...

Bokkiedropzak | 24-04-06 | 16:21

IK heb honger!

Knotje | 24-04-06 | 16:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken