
En we schakelen weer even live over naar de Plenaire Zaal van de Tweede Kamer. Vandaag Spoeddebat over Embryoselectie. Aanleiding van het debat was het onderzoek naar
erfelijke borstkanker. Maar inmiddels heeft de discussie zich verbreed. Ofwel: mogen wij selecteren aan de poort. Dat selecteren gebeurt trouwens allang. Elke vrouw van 36+ met kinderwens krijgt te maken met een omvangrijk medisch mongolenfilter. Niet dat dat helpt, overigens. ChristenUnie, SGP, Dierenpoes en driekwart van het CDA zijn TEGEN embryoselectie. En wie niet tegen is, is voor. Wie zich nog even snel in de materie wil verdiepen. Bij deze een extrahandige
Pro en
Con om over na te denken. Enfin. De grote denker Mart Smeets liet zich deze week bij Knekel & Van den Homohaat ontvallen dat iedereen zijn mond moet houden omdat deze discussie gevoerd moet worden door mensen die er verstand van hebben. Dat is gelul. Want de maatschappij, dat zijn wij. Debatteer mee met de Tweede Kamer
LIVESTREAM.
Reaguursels
InloggenStel Rouvoet zit bij Knevel en zijn GristenGod legt hem de volgende keuze voor: Of je rijdt haar huis en je hebt 20% kans dodelijk te verongelukken of je blijft bij K&B slapen?
Wat kiest hij? Vrij naar Maarten van Rossem.
www.eo.nl/programma/knevelenvandenbrin...
Weer is het enorme gebrek aan inlevingsvermogen bij de Gristen Unie geprononceerd geëtaleerd. Deze Gristenen zijn toch wel echt moreel superieur met hun gebrek aan mensenliefde.
@Schwanz | 06-06-08 | 04:35:
Kijk eens aan... Nog beter. Wat is het toch mooi, die wetenschap.
Beter dan god. Veel beter. Heel veel beter. Dank voor de informatie. Ik liep achter. Maar goed, een kloon maken is niet zozeer handig, maar specifieke onderdelen (zoals een nieuw been voor een geamputeerde - daar helpt gebedsgenezing niet).
Koerbagh e.a. je hebt zelfs al niet meer een (embryonale ) stamcel nodig. Gewoon een normale huidcel van jezelf (of iedere andere cel uit je lichaam die je maar kan bedenken) is al voldoende om er een "embryonale" stamcel van te maken die weer kan opgroeien tot een nieuw organisme (of beter gezegd: kloon). Dit met dank aan Shinya Yamanaka, die erin geslaagd is om volwassen cellen te "reprogrammeren" tot embryonale stamcellen (die dus weer tot een nieuw organsime kunnen uitgroeien) door eenvoudige transfectie met slechts 4 genen (voor de liefhebbers: oct3/4, sox2, klf-4 en c-myc).
Zie ook: www.time.com/time/specials/2007/articl...
en:
www.cell.com/content/article/abstract?...
"En gewoon embryoos bewaren voor reserve onderdelen voor je zelf later dat is gewoon echt ziek."
@Zuma | 05-06-08 | 17:12:
Dat is dus echt wetenschappelijke onzin en doemdenkerij van de bovenste plank. Daar gaat het helemaal niet om bij stamcel-onderzoek. Als het gaat om reserve-onderdelen, gaat er niks boven het DNA van jezelf. Heb je een nieuwe nier nodig? Benodigdheden: 1 stamcel met messenger RNA gemodificeerd voor het maken van nieren, 1 celkern van jezelf (daar zit alle informatie voor het maken van een geheel mens en dus ook het stukje voor een nier). Dat heeft niks te maken met "embryo's bewaren voor reserve onderdelen".
www.youtube.com/watch?v=5KdOPY1Iqiw
scusi
Wat IS onethisch
@ Elisabeth2
Ik ben verheugd dat je volgende week ontband wordt.
@ Schwans
Wat onethisch: door relifanaten geproduceerd Menschelijk leiden of de mogelijkheden van de techniek optimaal inzetten om de Übermensch te creeëren?
@Elisabeth2
En/of schrijf eens wat op lucas was hier, daar zijn op dit moment vele topics daarover, Koerbagh kan dat ook wel vinden en vele bekende gezichten. Het is daar net wat minder vluchtig als hier. Neemt niet weg dat ik het op GS ook graag wil lezen, kwestie van exposure wat denk ik belangrijk is.
@Elisabeth2
Sluit me graag bij koerbagh ® | 05-06-08 | 18:24 aan (tweede keer al vandaag, het moet geen gewoonte worden) Tot volgende week en ook ik wil je visie op dit debat/onderwerp graag lezen. Ik heb stukken minder meegekregen dan koerbagh vermoed ik maar ben nu wel benieuwd. Wel lang hoor een week.... als ik het mis laat me dat dan even kort offtopic in een ander onderwerp weten aub.
Tot volgende weeheek?
De keuzes van ons kabinet zijn soms nog beter te begrijpen dan die van de Jorissectie. Maar goed, dat houdt het spannend. Net als het compromis mbt de embryoselectie dus. Ahum.
@Elisabeth2 | 05-06-08 | 16:57:
Tot volgende week. Ik wil je visie op dit debat/onderwerp graag lezen. Kan iedereen wat van leren, denk ik.
Elisabeth2 | 05-06-08 | 16:57
tot volgende week
Zuma | 05-06-08 | 17:12
Het zal nooit, zeg nooit nooit, gebeuren. Niet tijdens mijn en jouw leven.
Het gaat om een zeer pijnlijke en moeilijke behandeling. Maar 25% slaagt. Geen normaal denkende vrouw die dat ooit zomaar zal doen. Dus geen blonde haren en blauwe ogen op bestelling.
@Elisabeth2 | 05-06-08 | 16:57
Hi!
Laat ik mij opmerking van natuurlijke selectie iets nuanceren. Ik vind het prima als er op ongeneeselijke ziektes die tot onnodig lijden leiden c.q. gewoonweg inhumaan wordt geselecteerd. Antibiotica, vaccineren allemaal prima, niets mis mee. Dat is een eerlijk gevecht met de natuur. Het gaat wat mij betreft onvoorspelbaar worden wat er gebeurt als er geselecteerd wordt op permanente resistentie tegen virussen. Natuurlijk kan het zijn dat dit ook nog steeds een eerlijk gevecht is met de natuur, deze zal hoogstwaarschijnlijk iets nieuws verzinnen (kanker en aids waren al geniale zetten). Maar wat als dat niet gebeurd, als die balans verstoord raakt? Oké ik heb gewoon angstschijt in mijn broek voor verdergaande selectie dan onnodig lijden voorkomen. En gewoon embryoos bewaren voor reserve onderdelen voor je zelf later dat is gewoon echt ziek. De ultieme vorm van pedo?
edit volgende week
Ach gut, ik heb zeker het hele feest gemist?
@ Zuma | 05-06-08 | 15:20
Als je iets onderzoekt en vervolgens de resultaten negeert is er dus geen selectie op basis van dit onderzoek. Dat lijkt mij ook duidelijk. Dit gedane onderzoek is dan zinloos.
.
Punt van ongebreidelde selectie is dat er niets meer aan natuurlijke selectie wordt overgelaten.
Dat gaat al moeilijk worden als het optreden en het verloop van een ziekte al voor een 35% wordt bepaald door externe factoren. Dit overlaten aan natuurlijke selectie klinkt ook griezelig. Als dat de insteek is kun je beter gelijk stoppen met ziektepreventie in de vorm van injecties en antibiotica. En die ethische grenzen worden al vastgesteld en per geval beoordeeld. Het bestellen van een zoon of een doof kind gaat niet lukken in Nederland.
Kwijlt op Lying Dutchman @ 10:25
Voorzitter ik had nog een vraag: Had Eva voor dat ze die appel at al dat gen of daarna toegediend gekregen?
Laat het kabinet er over vallen, please!?
"Punt van ongebreidelde selectie is dat er niets meer aan natuurlijke selectie wordt overgelaten. En dat is m.i. ethisch gezien de zonneafstand te veel."
@Zuma | 05-06-08 | 15:20:
En waarom geniet natuurlijke selectie de voorkeur? Volgens welke ethiek is dat? De mens doet kunstmatige selectie al vele millennia met zijn landbouwvee. We kunnen het nu op genetisch niveau, dus heel precies, en ook op onszelf. Overigens is partnerkeuze van de mens ook al een soort van kunstmatige selectie, want de mens kiest zijn/haar partner niet slechts op tochtig/bronstig zijn, maar op vele andere criteria die (mede) aan het uiterlijk worden bepaald. Symmetrie van lichaam en gezicht, gulden snede verhoudingen in de lichaamsbouw, gave huid en haardos etc. etc. Allemaal kenmerken waar een instinctief beest zich niet door laat leiden maar de mens wel. Dat is dan al een vorm van "kunstmatige" selectie. De criteria zijn soms wel en soms niet objectief vast te leggen. Op genetisch niveau zijn die grenzen strak te bepalen (ook ethisch). Selectie op genetische ziekten lijkt me ethisch verantwoord, op uiterlijke kenmerken niet. Simpeler kun je het niet stellen. De vraag die je als geneticus kunt stellen is of het verstandig is om bepaalde genen weg te slecteren uit het hele menselijke genoom omdat sommige mutaties die weliswaar ziekten veroorzaken ook helpen bij de afweer tegen andere ziekten (sikkelcel-anemie en malaria is een bekend voorbeeld) en dat je het genoom van de hele mensheid wellicht ontdoet van genen die een afweer zouden kunnen gaan worden voor een toekomstige natuurlijke bedreiging. Ik vind toekomst-doemdenkerij zonder feitelijk argument zelden een sterk argument (zo ook daarmee) en met een populatie van 6 miljard is de genetische biodiversiteit van de mens heus wel gewaardborgd. Dat zou anders zijn als we met nog maar 1000 mensen op deze planeet zouden zijn. Maar goed, dan verzanden we in een andere discussie.
Khadija Arib
www.talendomein.nl/cdrom/5462.php
Heerlijke zinsnede: "omvangrijk medisch mongolenfilter". Zelf doe ik al ruim 3 jaar heel serieus stamcelonderzoek in New York, dus als ik 's ochtends aan de koffie dit soort teksten lees kan ik er weer een dagje tegenaan.
Overigens wordt al lang gescreend op allerlei afwijkingen tijdens de zwangerschap (dmv. echo's) en na de geboorte (op PKU bijv.). Als de technologie het toestaan en het geen gevaar voor de vrucht oplevert, moet embryoselectie ook kunnen.
Geen embryo-selectie als er geen 100% kans is op een ernstige en/of dodelijke ziekte, dan ook stoppen met het anti-rookbeleid, er is geen 100 % kans op longkanker, hart en vaatlijden, ook mate van longbeschadiging hangt af van diverse andere factoren.
Werd het religen maar gevonden en verwijderd...
Kijk vanuit de ethiek gezien is screening nog niet selectie. Screening is niets anders dan bepalen van evt. afwijkingen waar je naar bewust zoekt. Het wordt pas selectie op het moment dat het resultaat niet bevalt en een volgende embryo wordt opgekweekt. Screening kan overigens in iedere fase van een embryo. Bij selectie wordt het echter in een hele vroege fase gedaan (de prille celdeling) want de redenatie is dan dat je eigenlijk geen volwaardig leven weggooit als het resultaat niet bevalt. Kennelijk is de ethiek er al uit dat iets met minder dan 8 cellen nog niets is. Daar kan ik wel wel mee leven immers abortus mag bij een relatieve veel hogere leeftijd dan een embryo van 8 cellen.
Punt van ongebreidelde selectie is dat er niets meer aan natuurlijke selectie wordt overgelaten. En dat is m.i. ethisch gezien de zonneafstand te veel. Zo ook het voorbeeld om een perfect embryootje in opslag te hebben om het later op te laten kweken als je zelf wat onderdelen nodig hebt. Kortom embryo selectie ja dat moet kunnen maar er moeten ethische grenzen gesteld worden.
Preselectie tegen die aggressieve borstkankervorm vind ik nog wel kunnen. En daar snappen die christenfundies weer helemaal niets van, die zien dat als een bevroeving van bovenaf. Nou daar is geen beproeving aan dat is tegenwoordig, nu we het bestaan van die gen weten, tenminst verminking met voorbedachte rade wat ook nog eens uitloopt in moord.
Hilarische momenten weer in de 2e kamer. Ik kom niet meer bij van het lachen.
CDA, CU en SGP: she is heavy, she's not my sister.
Fleur, vil hem!
Zinsontleding en woorden zo ontzettend creatief draaien, op welke opleiding leren de CDA-ers dat, geen enkele partij kan dat zo ontzettend goed.
@ koerbagh ® | 05-06-08 | 14:04
De cijfers die ze noemen zijn fors;
Chemical pregnancies are unfortunately very common. 50 to 60% of first pregnancies end in miscarriage very early in pregnancy. Most occur without the woman even knowing that she was pregnant. En ironisch genoeg;
Most chemical pregnancies are due to chromosomal problems in the developing fetus.
.
Men had het ook over een klompje cellen van 4 dagen oud. Dus nog ver voordat je duidelijk zwangerschapsverschijnselen gaat vertonen. Ik had trouwens een keer een buurvrouw die met buikklachten naar de dokter ging en deze vertelde haar dat ze zeer binnenkort moeder ging worden. Ik bedoel maar.
.
Wat die ziel betreft is inderdaad een goede vraag. Wachten op de volgende bevruchte eicel ? of toch maar op zoek naar een andere gastvrouw ? In het geval van bijv. een spiraaltje was de laatste dan een snellere optie.
.
Wat het willens en wetens leed veroorzaken, vertonen van crimineel gedrag betreft is ook een kwestie. En het komt dan neer op (geestelijke) mishandeling.
Ofwel gedrag vertonen, handelingen verrichten/nalaten waar je redelijkerwijs ervan uit kan gaan dat het zware lichamelijke mishandeling dan wel de dood tot gevolg kan hebben.
stekelige | 05-06-08 | 15:01
.... got no reason to live muziekje erbij www.youtube.com/watch?v=1NvgLkuEtkA
Eigenlijk wel bizar dat geestelijke standpunten nu tegen SGP, CU en CDA gaat werken.
@Roeieber | 05-06-08 | 14:58
Valt in de categorie 'Short People' van Randy Newman.
Dus die homohaters van de dierenpartij moeten ook maar eens snel uit de kamer...
Fleur ander kapsel?
de vriuwkaart whahahaha, Arib ongeschikt(X) om ook maar enig inhoudelijk standpunt naar voren te halen. Kereltje wederom +1
Arib staat op een krukje, de bode deed het net weg.
@koerbagh ® | 05-06-08 | 14:56
Mag in een bocht vallen als ik 't zou weten. Surprise.
Arib doet schofterig en is nu definitief helemaal over en klaar. Doortrekken die schijthoop.
Best een soort MILF, wellicht zelfs een GILF, die Arib.
Pechthold powned Arib!
@stekelige | 05-06-08 | 14:50:
Vakantie. (En dat weet je best...)
heeft iemand deze laatste uitspraken van Pechtold onthouden, die staan goed op het graf van de PVDA (: Het is jammer genoeg zo ontzettend waar!
azijnseikerT | 05-06-08 | 14:47
Ik hoop het.
stekelige | 05-06-08 | 14:35
Mooi stukje tekst, ik deel de motie van harte :)
@azijnseikerT | 05-06-08 | 14:47
Mis trouwens ook CoJoNes. Ook ban?
-edit nope -
Kan iemand die vrouw uitleggen dat een z als Z wordt uitgesproken en niet als S.
Hopeloos.
Nee Kant, niet rustig doen, je bent emotioneel en betrokken en laat dat maar zien dat ook een niet christen een ethisch oordeel heeft wat haar kei hoog zit. En ze heeft helemaal gelijk een volksvertegenwoordiger dient vrij te zijn en niet opgehangen aan een coalitieaccoord. Dat kan met een afspraak over een snelweg nog wel maar niet over een dergelijk debat. En nu doorgaan Kant, heb je zoooo lang gemist.
Nou krijgen we het, Arib aan het stotterwoord, lekker wijzen en om de hete brij heendraaien.
Ach Elisabeth 2 zit vandaag nog op de bank. Morgen is ze er weer bij!
Juist, Agnes.
Om in christelijk jargon te blijven, er zijn twee wegen. De smalle -lees: benepen- weg, waarbij we accepteren onderdeel uit te maken van een ecosysteem, hetgeen virus op virus garandeert. Die virussen overwinnen we, waardoor de wereldbevolking van haar bol groeit, waarna er weder een bevrijdende ramp dan wel ziekte onstaat en... Of de brede, open minded, weg, waarbij het heft in eigen hand wordt genomen.
Kant, praat even normaal en rustig.
Hangt Rouvoet ergens aan het kruis?
Hahaha, TimmermanSS: ach joh, lamaar lullen.
in la belgique hebben ze ook al last van zo'n gristentaliban:
demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/artic...
@Nonnes | 05-06-08 | 14:39
Misschien is dat wel zo, maar weten ze dat zelf nog niet. Kan ook zo zijn dat Joris op hun verzoek tot opheffing wacht. Geen idee.
Mark is echt sterk de laatste tijd. De VVD is toch niet helemaal failliet.
Yes Femke, heel mooi dat ze de tegenstelling in de PvdA nog even benadrukt en het waardeloze optreden van Erib. Men recht word jet gepiepeld. O nee, Arib is wakker geworden, en er komt alleen maar bagger uit.
Femke met de fuck me bootsjes ...
@stekelige | 05-06-08 | 14:35
Van dal was er na een dag weer. Is Liz' ban niet gelijk opgeheven? Vreemd.
Oh, op de foto's in de krant etc zag ie er toch een stuk beter uit.
Damn wat een gedrocht, zowel lichamelijk als qua ideeën.
Eens opdondertje: Rutte zat zeer goed in zijn rol!
En nu Halsema, die ook de CU ervan langs geeft!
Wat mij altijd weer verbaast is dat gelovigen kunnen geloven dat hun god aan de ene kant hele knappe en intelligente wetenschappers en artsen op de wereld zet en de mensheid kennis en begrip van zijn prachtige "schepping" laat ontdekken, en dat diezelfde god aan de andere kant zulke extreem domme idioten voor zich laat spreken in de politieke en publieke arena. Heel vreemd.
Rutte, ik vind je normaal gesproken een dweil, maar gogogo veeg die CUDclit helemaal over de vloer!
@joris
sluit me aan bij vorige verzoeken rond Elisabeth2, ondanks procedureel en inhoudelijk rechtmatig handelen, van de kant van uw ambtelijk apparaat, waarbij geen sprake behoeft te zijn van een trendbreuk. Wij zijn van oordeel dat hier sprake is van een wetenschappelijk nuanceverschil.
Hierbij zou ik een motie willen indienen met de volgende strekking:
De reaguurders gelezen de beraadslagingen zijn van mening dat de ban van Elisabeth2 voor heroverweging en opschorting in aanmerking komt en gaat over tot de orde van de dag.
Was getekend:
koerbagh ® | 05-06-08 | 13:31
spooky | 05-06-08 | 13:43
stekelige | 05-06-08 | 14:36
De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van uw vergadering.
-edit na ampel beraad is de motie verworpen, unban volgende week -
Het is van de gekke dat gristelijke partijen maling hebben aan de GW, mn de artikelen inzake integriteit van het lichaam en het zelfbeschikkingsrecht.
M.a.w.: je beslist als individu zelf wel of je 'polonaise' aan je lijf wil of niet, zeker als deze gristenen zelf moord en brand schreeuwen als het landelijke vaccinaties betreft....
kereltje+1 over de sneer Arib. en is klip en klaar. Motie +100, waarom de SP er niet bij is de vraag? Waren die alleen bezig om aan de poten van jet te zagen en was de rest show?
@said fred, dat mijn eerdere reaguursel misschien lomp, kwetsend etc overkomt kan ik mij heel goed voorstellen. Maar het was meer een reactie op het lompe statement van sommige gelovigen, maakt mij niet uit welk geloof zij aanhangen, dat zij daadwerkelijk zeggen/vinden/geloven dat wanneer je zoiets dermate vreselijks overkomt dat dat de wil van God is. Helaas heb ik deze uitspraken van erg dichtbij mogen horen en daar werd ik niet blij van. Vandaar mijn reactie, want het maakt mij erg pissig en het blijft me verbazen dat mensen zoiets kunnen vinden of geloven.
@F. von Zeikhoven | 05-06-08 | 14:18:
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Het hele punt is dit: Zelfs al bestaat de ziel (for the sake of argument ga ik daarin zelfs even mee), en komt dat ding inderdaad gelijktijdig met de spermacel de eicel binnen, dan heeft die "ziel" ook bij natuurlijke afdrijving een probleem en dat gebeurt in het merendeel van de bevruchte eicellen. Wat is dan, vanuit, religieus standpunt, het probleem als er gescreend en geselecteerd wordt om te zorgen dat er een gezond mens op de wereld komt? Om dat te verbieden is willens en wetens leed veroorzaken, dat is te beschouwen als criminele mishandeling.
De christelijke ethiek is niet veel meer dan oogkleppen, oordopjes en heel hard "LALALA" roepen. Niet willen weten, bang zijn voor weten, niet het leven beter willen maken maar het lijden vieren en opdringen aan een ander.
1+1 is bijna 2??? huh Ab, da klop nie.
Roeieber: dat is die lutser die in het Nekschotgedoe vond dat deze eigenlijk kreeg wat hij verdiende met de woorden"wie kaatst moet de bal verwachtten", was weer goed voor -2 zetels:)
koerbagh ® | 05-06-08 | 14:04
Wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar miskramen.
En wat bleek, bij deze miskramen waren de embryo's met het syndroom van Down oververtegenwoordigd. Blijkt de Gristen-God uit Haarzelf al de mislukte embryo's af te drijven. Alleen laat deze Gristen-God weleens een steekje vallen.
@koerbagh ® | 05-06-08 | 14:08
En het jodendom ook natuurlijk. Een mens dient te lijden voor de zonden die hij van nature in zich draagt. Alleen door goed gedrag, leven naar goddelijke regels, kan hij zich vrij maken en op een hogere hemelse etage belanden. Christenen, moslims en joden vinden het dus niet zo prettig als de mens er op aarde in slaagt zichzelf te verbeteren....
@Zuma | 05-06-08 | 13:57
Eigenlijk bedoelde ik dat de mens op den duur in staat is de overbevolking tegen te gaan door een mens zonder genetische afwijkingen te creëren. Dat neemt even wat tijd in beslag -natuurlijk uitsterven van de mindere goden en aanwas van zogenaamde supermensen. Beelden van Lebensborn doemen meteen op, maar daar is geen sprake van aangezien iedereen zich flawless person kan noemen. Vervolgens kan het aantal mensen worden beperkt. Resultaat: de mens op een hoger plan.
't Is maar een hypothese.
@Roeieber | 05-06-08 | 14:18
Wat een oekel is dat toch. John Leerdam.
@ koerbagh ® | 05-06-08 | 14:04
De ziel? Da's niks meer dan de 'juice' van een gesloten elektrisch circuit... Wat dat betreft zat de schrijver van Frankenstein er aardig in de buurt. Denk maar na... Maar omdat we nog steeds alles willen verklaren, zodat we onszelf gerust kunnen stellen (anders kon het ons wel eens willen doden) pakken we onze innerlijke mysteries ook maar meteen even mee...
Wie is die dikke neger met blauwe strik bij de PvdA?
Verbeet heeft duidelijke instructies van de PvdA om alle kritische tonen in de kiem te smoren!
Wat een slechte kamervoorzitter is dit zeg...
@Zuma | 05-06-08 | 13:57
www.youtube.com/watch?v=xos2MnVxe-c
Opkweken... Hitleriaanse... wat een non-argumenten. Een mens dat de intelligentie en knowhow bezit om een flawless person te creëren, is zich eveneens welbewust van de risico's. De kans dat een allesoverheersend, in en in slecht monster wordt geschapen is... nu ja, eigenlijk niet aanwezig.
@spooky | 05-06-08 | 13:50
Regeren is vooruitzien.... het was niet alleen een bevolkingsgroep die zich daar vrij kon gaan werken. Onafhankelijke geesten die niet in de pas mee marcheerden, kwamen daar ook terecht.... denk even na, twee weken geleden wierp de geschiedenis van 70 jaar geleden ineens z'n schaduw weer vooruit. In, of all places, 0031... Overigens, als 'moordenaars van de 'Heiland' konden Joden niet echt op mededogen of bescherming rekenen van de Calvinistische Nederlandschen. Zie het brede verband in het gevaar van het Calvinistenspook, zouk zeggen, spooky....
@Murdockyoufool | 05-06-08 | 13:46:
Het christendom is in wezen net als de islam een cultus van lijden, bloed en dood en daarom volstrekt immoreel en walgelijk.
@ datgezeik | 05-06-08 | 13:44
In het vervolg wel even erbij zetten of dit ongenuanceerde, tendentieuze, ongefundeerde, nodeloos kwetsende en volkomen stijlloos reaguursel voor een specifiek iemand is bedoelt, kerel.
@ Zuma | 05-06-08 | 13:57
Ik herhaalde dan ook enkel de genoemde argumenten, inhakend op het genoemde item.
Ik hield het duidelijk dan nog erg voorzichtig volgens je statement.
Trouwens "Nee de discussie gaat hier over embryoselectie en dat is een iets andere dan screening"
Gaat die embryoselectie niet gebeuren op basis van de screening ?
Het zal wel aan mij liggen,maar ik vind niet dat mannen zich moeten bemoeien met dit soort debatten in de 2de kamer.Tis tenslotte een zaak die vrouwen aangaat
Als we er nu een lotto van maken, en de keuze van het embryo nu overlaten aan een machine.
Misschien kunnen we dan ook nog weddenschappen afsluiten net als bij de paardenkoersen.
"Als het erom ging dat resterende klompjes cellen verloren gaan was elke vrouw met een spiraaltje een massamoordenares die bepaalde over leven en dood."
@said_fred | 05-06-08 | 13:43:
Wat die gristen-idioten vaak ook niet weten is dat de meeste bevruchte eicellen ook langs natuurlijke weg niet nestelen, niet voldragen worden en vaak zelfs binnen de normale pmenstruatiecyclus worden afgedreven.
www.babyhopes.com/articles/chemical-pr...
De enige reden waarom die gristenmensjes vinden dat het niet kan is omdat zij denken dat "een ziel" gelijktijdig met het spermacelletje het eicelletje binnendringt en dat de zygote vanaf dat moment evenveel (wettelijke) bescherming verdient als een vrouw met borstkanker of een menes met welke erfelijke ziekte dan ook. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat "de ziel" bestaat en ook daadwerkelijk onmiddellijk bij conceptie aan dat klompje cellen gaat hangen.
De vraag die bij mij dan opkomt: wat gebeurt er dan met die zielen als de embryo op een natuurlijke weg wordt afgedreven? Die ziel gaat dan toch gewoon op zoek naar een nieuwe embryo? (Of god regelt wel voor die ziel, whatever...) Zowel medisch, ethisch als ook religieus/spiritueel snap ik niet waar die idioten zich druk om maken. Integendeel: zij zijn degene die in weerwil van kennis die leed kan voorkomen pleiten voor niet ingrijpen, dus willens en wetens leed veroorzaken. Dat lijkt mij, volgens het wetboek van strafrecht, crimineel gedrag en een proefproces waard.
Het zou mij geen slecht idee lijken als Ellen Groenewold ( www.ad.nl/binnenland/2343347/De_zware_... ) Rouvoet c.s. gaat aanklagen wegens (geestelijke) mishandeling. Het is in mijn optiek gewoon een crimineel (en walgelijk) standpunt.
Geruchten, geruchten....
Alsof bewezen is dar er een schepper bestaat.
Trut.
@ Murdockyoufool | 05-06-08 | 13:33
Dat is nu precies wat ik bedoelde, voor je het weet wordt een persoon opgekweekt met erfelijke eigenschappen van een despoot met chronisch paranoide zodat je meer van die gekken gaat krijgen die Hitleriaanse, Staliaanse, Maoiaanse of Potiaanse neigingen hebben. Ruimt wel op hoor maar is niet erg ethisch (natuurlijke selectie en zo). De natuur is niet zo gek ze slaat gewoon terug bij overbevolking maar daar moet ze wel de kans voor krijgen en bij 100% vrijgeven van embryoselectie ga je met dat systeem wel en probleempje krijgen.
@ said_fred | 05-06-08 | 13:43
Ach ja screen maar een eind raak en als het je niet bevalt aborteer je maar. Dat mag wel... Nee de discussie gaat hier over embryoselectie en dat is een iets andere dan screening... Verder is het niet zo dat de bewuste vorm van borstkanker slechts 20% ovetrlijd. We hebben het hier over een agressieve vorm waarin je gehaaid vroegtijdig overlijdt tenzij je vrouw met 2 ruggen wil wordn en dan nog kan het spontaan je eierstokken aanpakken, dodelijk. Ook jij pist er naast ventje, wel even kennis opdoen van oncologie en de statistieken
@Nonnes | 05-06-08 | 13:52
Joehoe... de beslissing zelf het best nemen. Dus.
Spooky
Tis me duidelijk en tnx voor de informatie
@said_fred | 05-06-08 | 13:43
Ik zou het niet beter kunnen zeggen. De vrijwilligheid van de screening is inderdaad belangrijk om nog eens te noemen. De tegenstanders hoeven niet mee te doen. De vrouwen die zelf in dit schuitje zitten kunnen deze keus het best maken.
F. von Zeikhoven | 05-06-08 | 13:46
Een vriendelijk verzoek om Godwins even bij je te houden in een dergelijk debat. Die tekst op de poort van dat kamp is echt een beetje misselijk vind ik persoonlijk. Kan dat?
komtdatschot | 05-06-08 | 13:45
Dat is een mevrouw met een goed hart maar door het mes op haar keel heel zenuwachtig is en weet dat ze nu concessies doet die ze voor haarzelf eigenlijk niet kan verantwoorden.
azijnseikerT | 05-06-08 | 13:18
Ja, wat juist zo fantastisch is aan deze techniek, is dat je het defecte gen uit zo'n familie haalt. Definitief, voorzover er iets definitief is in het leven.
't is wel zo dat maar 25% van de IVF behandelingen slaagt dus 75% niet. Vind ik een hoog getal zeker gezien de zeer pijnlijke behandeling die IVF is.
@said_fred | 05-06-08 | 13:43
Yep, ziektes en handicaps zijn een geschenk, zegt de christen.
Selectie aan de poort... Da's toch een bewezen concept? "Arbeit macht...." Zouden ze misschien 'ns aan de poort van het Binnenhof moeten gaan doen...
Wie is die rare mevrouw die elke keer uh uh uh uh zegt?
kruip eens terug onder die steen kerel
Zag toevallig nog een Polak in gesprek met een medicus in de uitzending van gisteren waarin ze duidelijk niet gehinderd door enige kennis van zaken en blijkbaar te bedonderd om eens een 5 minuten te besteden om eens te kijken waar het nou eigenlijk over ging. Ook al was het enkel als voorbereiding op een interview. Ze kwam niet verder dan onzinnig geneuzel in de trend van dat men er naar ging streven om enkel kinderen met blond haar en blauwe ogen geboren te laten worden. Als je een genuanceerd gesprek wilt houden moet je wel de nuances kennen. Maar dat was blijkbaar een brug te ver. En dit gedrag is tevens ook exemplarisch voor de intellectuele luiheid die de media teistert.
.
Als het erom ging dat resterende klompjes cellen verloren gaan was elke vrouw met een spiraaltje een massamoordenares die bepaalde over leven en dood.
Wat betreft god spelen over leven en dood is het zo dat als je niks doet en er is een 80% kans op het inderdaad krijgen van borstkanker die in een 20% tot de dood leidt dan speel je zelf ook voor god en wil je zelf ook bepalen over leven en dood. Alleen praten we dan over volwassen mensen en niet over klompjes cellen waarvan het nog maar de vraag is of het inderdaad kan gaan uitgroeien tot een foetus.
Ik persoonlijk pas er ook voor om Russische roulette te spelen met het leven van mijn nageslacht.
De screening is en was vrijwillig en geen verplichte. Je hebt sowieso ook te maken met de omgevingsfactoren waarop je niet altijd invloed op kunt uitoefenen en die wel het verschil kunnen maken op het wel of niet krijgen van de aandoening dan wel op het verloop van de aandoening.
Men grossiert weer eens in valse argumenten en drogredenen.
.
Men eist feitelijk het recht op een genetische afwijking die na een lange chemotherapie in 20% van de gevallen alsnog tot de dood leid en er voor kan gaan zorgen dat ze geen kinderen meer kan krijgen als gevolg van de behandeling.
@redactie
Zie koerbagh ® | 05-06-08 | 13:31, ik mis Elisabeth2, haar deskundigheid en haar evenwichtigheid.
O o, zo fijn als gemalen poppenstront.
Fleuder maakte Zaanse mayonaise van Bussemaker.
@waskuip-admiraal | 05-06-08 | 13:36:
Ik was er even niet bij, maar het zal ermee te maken te hebben gehad.
.. en het valt op dat Fleur moeite heeft om min of meer complexe vragen een beetje soepel te brengen.
Fleur, doe eens lief.
wat is die fleur een vervelend wijf zeg
alles in de ijskast voor een paar weken, dan komt er een flutcompromis, de oppositie briest nog wat en de vrouwen trekken aan het kortste eind, zo goed samengevat? Agema: Lol:)
Kan die Fleur trouwens niet wat aan haar accent doen?
@koerbagh
Waarom is die elisabeth2 geband? Theemuts-gehalte?
Vrouwen met borstkanker krijgen wel de sympathie van Jet Bussemaker, maar blijkbaar zijn zij een kabinetcrisis voor de PvdA niet waard. Alle feiten liggen al op tafel en dit is weer typisch PvdA-kontdraaien om de religieuze junta niet voor het hoofd te stoten. Walgelijk, maar te verwachten. Dit is namelijk dat de PvdA toegeeflijk is voor achterlijk religies. ofwel, X ongeschikt.
Zuma | 05-06-08 | 13:28
Juist overbevolking is met reaguurbuishelden te bestrijden.
Murdockyoufool | 05-06-08 | 13:27
Hulde!
Nee hoor, SGP en CU laten de potentiële moeders van kankerpatiëntjes liever rotten in hun ellende. Zolang het God behaagt.
Ik mis de enige (bekende) ervaringsdeskundige van GS in deze draad.
@Joris, mag ik even een verzoekje indienen voor een unban voor Elisabeth2?
-edit next week -
O god, Jetje zit op de draaimolen en is het eens met Wiegman en Ormel,pfffffffffGo Femke!
<Onetische modus aan> Embryoselectie jaaaaaaaah graaaaag alle domoren, gepeupel en ander tuig de wereld uit. <overschakelen naar ethische modus> Embroyselectie alleen in humane omstandigheden toepassen, dat wil zeggen als er een heel hoog risico bestaat op een inhumaan leven in een korte tijdspanne. Voor de rest moet je niet voor God, Allah, Jahwe, Brahma of whatever spelen. Het is al zo druk in de wereld en diezelfd werld zorgt er ook voor dat het niet te druk wordt, dat systeem moet je niet frusteren met structurele embryoselectie. Want daar helpen alternatieve energiebronnen, milieubewust leven etc. geen ene zier aan. Ja ik ken wel een alternatieve oplossing maar daar ben ik geen voorstander van, is al geprobeerd in verschillende wereld conflicten....
Femke benadrukt nog even dat zij en haar partij ab-so-luut niet hedonistisch zijn.
Uit de bundel tweeduizend jaar dwangneuroses de gedigt jezus huilde
mensen
verschrikkelijk
geestelijk
en
lichamelijk lijden
besparen
ja
als
we
daar aan
gaan
beginnen
is
het
eind
zoek
Volgens mij heeft die blonde niet best geslapen, wat een wallen onder haar ogen. Laat anders gewoon Femke, Marianne en Fleur het geschil beslechten met modder en slagroom.
@azijnseikerT | 05-06-08 | 13:18
Lees de 2e alinea eens op spooky | 05-06-08 | 10:57 Ik las een gruwel verhaal over kaneker beginnend met; Dank U voor het feit dat U de kanker als een leermeester voor mij gebruikt..... Het chriselijke idee over god en kanker is nog meer wereldvreemd dan ik al dacht. (check de link ook eens)
@azijnseikert je hebt gelijk, dus genezen=maar helemaal (preventief) voorkomen
het gadverderrie wat denken die lui toch ziek en krom :s kan dat misschien ook preventief voorkomen worden ofzo?!
Kereltje pechtold doet nog even eentje onder de gordel naar arib.
+1
lieve kaboutert... de SGP zit niet in het kabinet
@datgezeik,
Eh, ik denk dat je het anders bedoeld. Het zit namelijk zo dat het hier niet gaat om genezing maar om de ziekte niet op te laten treden. Het argument dat jij gebruikt is juist weer voor de gristenhonden, omdat ze kunnen zeggen dat god over 30 jaar (wanneer de ziekte zich openbaart) een genezing naar de aarde brengt.
als je ziek wordt of een ziek kind krijgt, dan is dat de wil van God. Ja en God wil dus schijnbaar ook dat we het kunnen genezen, anders had ie die mogelijkheden niet gegeven. Duhu
@tokkie,
Dezelfde personen die jouw vooruitgang mogelijk maken, maken ook gebruik van onderzoeken/meningen van ethici. Dus waar haal je het in godsnaam vandaan dat dat flauwekul is.
En daar gaan we weer!
tokkie | 05-06-08 | 12:48
Het wordt misbruikt als politieke speerpunt en nog erger, politiek wapen. Daarom walg ik zo van de manier waarop hier politiek wordt bedreven. Het woord democratie betekent niets meer voor mij. Kijk maar naar het groot aantal inperkingen wat gedaan is aan de vrijheid waar men zo prat op gaat. Kijk maar naar het kleine partijtje SGP wat zijn godsdienstige waan-ideen aan de bevolking probeert op te dringen nu ze voor het eerst en voor het laatst in de regering zit. En kijk maar Hirsch Balin die zijn eigen weg gaat geleid door wederom godsdienstwaanzin. De meerderheid heeft bij de laatste verkiezingen NIET gekozen voor deze weg. Maar door de ziekelijke drang van Balkie om wederom MP worden en een coalitie te forceren zitten wij nu met de ellende. Dat het maar snel mag eindigen.
tokkie | 05-06-08 | 12:48
Met een tokkie die ethiek afdoet als flauwekul ben ik heeel snel klaar. Jammer van al je tikwerk, dat doet dan niet meer ter zake. Een oordeel over leven en dood, een ziekte of niet, pijn lijden en jou ethiek aan een ander opleggen of niet, dat is imo belangrijker dan de file van vanavond of of ik vanavond te vreten heb, kan best zonder voor even. Maar even snel een verkeerd ethisch antwoord is iets wat ik de rest van mijn leven met me meedraag. Vraag me af of politici dat ook beseffen. Die mevrouw van de PVDA die kan nu het aantal jaren dat ze leeft met zeg 5 vermenigvuldigen (ik ben nu wat te cru voor de helderheid). Zoveel kinderen met kanker heeft ze op haar kerfstok en dat is haar het behoud van de coalitie dus waard.
-weggejorist-
Bij de link van Con lees ik: "zo werkt het hellend vlak nu eenmaal."
Dat is afhankelijk hoe strikt men afspraken naleeft.
Deze uitspraak is echter wel tekenend voor huidige Haagse Harries.
-
Kijk, een spade is ook een gereedschap, en met een spade kunnen ook hele gevaarlijke dingen gebeuren als je deze op een bepaalde manier hanteert.
Dat neemt niet weg dat spades vrij te koop zijn en dat je ze kunt gebruiken.
Een hellend vlak?
Gewoon even boinc installeren mensen, laten we de discussie op gang houden.
boinc.berkeley.edu/
-
het is echt jammer dat politici zo weinig weten, ethisch blablabla
Als je mensen beter kan maken moet je dat doen, als het gevolg dan uiteindelijk is dat er straks genetisch gemodificeerde wielrenners enz. meedoen aan de tour de france is dat een beetje jammer, maar je houd het toch niet meer tegen.
Als je projecten zoals het indexeren van onze genen e.d. op je pc schermpje ziet gebeuren dan lijkt het zo logisch allemaal...... het lijkt wel alsof sommigen geen waardering hebben of bang zijn voor de kennis die onze gezamelijke voorouders hebben opgedaan. Wat mij betreft zijn onze acties gewoon het gevolg van natuurlijke selectie en een dergelijk proces kun je niet met wetgeving vastleggen.
we komen nu in het tijdperk dat we zelf wonderen kunnen verrichten, daar hebben we god niet meer voor nodig!
@Teen | 05-06-08 | 10:44
Daar zal ze haar redenen wel voor hebben dan. Bovendien is zij de enige die jou van heel dichtbij meemaakt. Ik zal voor haar lobby-en bij VWS.
Fem heeft een prettig decolleté.
Meneer Samson: WHOA Gertje, ja kwee nie wa ik moe met die embryoselectie hè?
Bazooka Joe | 05-06-08 | 12:45
Ja ook dat nog. Leugenachtig tuig is 't al die K*T-Geloven. De een nog erger dan de ander.
En dan te bedenken dan we 800.000 Moslims erbij hebben gekregen en ook nog eens 800.000 Gristenen uit Middeleeuws Afrika/Amerika. Daar gaan we nog heel veel van merken.
spooky: discussieren doet men maar fijn over spoorlijntjes en wegen en milieu.
zorg en medische vooruitgang dienen volledig vrij baan te gaan, klanten die zich druk maken over flauwekul als ethiek staat het toch vrij om geen gebruik te maken van de ontwikkelde techniek, maar daarom hoeven moraalridders hun wil niet als drang op te leggen aan anderen
discussieren en lullen kost veel geld, vaak is de makkelijkste oplossing het het best: uitbesteden aan belgen (daar ist wel toegestaan verneem ik net)
voor zorgverzekeraars is het commercieel veel aantrekkelijker om de test dan in belgie te laten uitvoeren dan alle vervolgkosten te moeten dekken bij het geboren worden van kinderen met afwijking, de menselijke ellende nog buiten beschouwing gelaten
zwaar respect voor directie van ziekenhuis maastricht: gewoon openlijk zeggen dat je schijt aan politiek gelul hebt maar dat het medische resultaat telt.
lekker uit laten voeren door belgen dan is het cu gelul weer niks anders dan tijdverspilling, die partij heeft nog niet eens de kwaliteit om een ov kaartje in te voeren, laat staan dat men kwalieit heeft voor het echte grote werk zoals de zorgvooruitgang
Het CDA die het Academisch Ziekenhuis in Maastricht verwijten maakt. Geeft een beetje aan hoe dat soort lui denken. Die staan niet met hun poten in de maatschappij. Die voelen zich hoog verheven boven het gepeupel en wensen niet 'geprovoceerd' of 'gepasseerd' te worden. Net als zo'n minister Rouvoet (die Excellentie genoemd wil worden, terwijl hij nergens in exelleert) een Staatsman verheven boven het Volk.
Fem, Marc, Fleur, Agnes, Kereltje... Ik hou van jullie allemaal vandaag.
@Ella
Doofheid en blindheid behoorden ook nog tot de mogelijke gevolgen van zelfbevlekking.
heh, hoe kan ik dat nou zo zeggen?
Nouuuuuuuuuuu, .....
datgezeik | 05-06-08 | 12:38
Je kreeg niet voor niks vroeger ruggemergkanker van trekken. Logen de Gristen-Honden je voor.
@stekelige> ik vermoed ook zoiets.
@spooky> En dat siert Fem. Hoewel ik die opmerking van Bosma over Dibi ook vertederend vriendelijk vond.
@superjan | 05-06-08 | 12:30
Daar zit Bottehond achter, wat ik je brom.
PvdDieren terug naar school!
'' Iedereen weet dat in de natuur 100 procent niet bestaat. Zelfs bij mensen met het gen voor de ziekte van Huntington (die op jonge leeftijd tot dementie leidt) komt het wel eens voor dat iemand de ziekte niet krijgt. En Huntington komt wél voor embryoselectie in aanmerking, daar mogen wij in Maastricht Pre-implantatie Genetische Diagnostiek (PGD) voor doen.''
@ paintitred 12:38
Bewaar het iig niet in een ouwe sok.
@datgezeik
Ik doe aan recycling, handel is al doorgeknipt.
@koekje erbij...
precies wat ik dacht... denk je alles gehad te hebben, komt die lege broodtrommel ook nog langs.
't Hoeft allemaal niet lang te duren. De kamer kan gewoon een motie indienen om embryoselectie toe te staan. Met enig geblaat zal de motie verworpen worden zogenaamd 'om het kabinet een kans te geven'. Dan weten we dat de PvdA definitief in de tang zit bij de Christenen.
Vandaag had de PvdA zijn reet kunnen redden. In plaats daarvan hebben ze definief afscheid genomen van het politieke spectrum van Nederland. Als je eerst roept dat dit voor de PvdA een even grote principekwestie is als van de CU, en daarna zo'n motie afwijst, dan ben je helemaal klaar.
Gaat over tot de orde van de dag....
Ik heb ook nog een ethische vraag: moet ik mijn fapsel nu 3 x per dag invriezen of kan ik het gewoon in een doekje spuiten en weggooien zonder vervolgt te worden voor doodslag?
dalijk mogen de heren niet meer trekken, want dan gaan er ook een heleboel goede cellen verloren. jammer jongens!
Haal dat mens achter dat spreekgestoelte vandaan en geef haar een pup om mee te spelen.
superjan | 05-06-08 | 12:30
Over de hypocriet Wilders wil ik het nu niet hebben maar Agema doet vandaag erg goed werk en Femke is niet te beroerd om kwaliteit een pluim te geven en andersom geld dat denk ik ook. Femke is geen indymedia linksert, ze kan redelijk vrij denken.
Ouwehand, wat een gezeik.
Ouder moeten geen keus maken, ouders mogen een keus maken, er is geen enkele sprake van dwang.
Amen
@Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 12:26
Het gaat voor christenen (moslims, aanhangers van het jodendom) om het 'geschenk Gods'. Het leven is een cadeau dat men hoogspersoonlijk van een nooit gezien, gevoelde, geroken, gehoorde en geproefde Heer heeft ontvangen. Die tafelmuts bij Knevel en die andere psychoot formuleerde de religedachte, een paar dagen geleden, prima: ook een handicap is ene geschenk. 'God heeft daar vast een bedoeling mee'. Ehmmm... laat ik het zo zeggen... schizofrenen worden voor minder onvrijwillig opgenomen.
Enge enge enge zevende-dagsadventisten van de Partij voor de Dieren... Hans Galjaard is een drol.
Ik ruik een zevendagsadventist. Fijn, nog meer relifanatics.
bespeuren jullie ook kleien toenaderingen tussen de PVV en GL. Opmerkelijk eerst een pluim aan Dibi van Bosma, nu weer liefde van Fem aan Agema.
Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 12:26
''In Nederland gebruiken 150.000 vrouwen een spiraaltje als anticonceptiemiddel. Het spiraaltje werkt door te verhinderen dat het embryo in de baarmoeder innestelt. Per maand gaan er aldus 150.000 goede embryo's verloren. Dat zijn er enkele duizenden per dag. Voor de ChristenUnie waren de afspraken hierover geen beletsel om aan dit kabinet deel te nemen. De partij accepteerde dat. Macht corrumpeert.''
PvdD... net als je denkt dat het niet kanslozer kan gaan worden.
Mevrouw ouwehand van de pvdd. Sorry hoor maar ik ben er te lang uit. Hoe voor de hand liggend.
@koekje> tja met het aantal kankerpatienten neemt het aantal kijkers van de EO navenant af.
Go Femke! (Ohhh zei ik dat echt?)
Dat was een inkopper...
balie = balkie
Commentaar op Balie en terecht!
Gynaecoloog Hans Evers pleit voor embryoselectie: ''Het gaat er overigens helemaal niet om dat het BRCA-gen 'slechts' in 60 tot 90 procent van de gevallen borstkanker en in 20 tot 60 procent eierstokkanker veroorzaakt. Het gaat erom dat dit gen bij 100 procent van de getroffen families een rampzalig effect heeft. In ieder van deze families komen diverse vrouwen voor die jong aan kanker sterven. En dan ook nog iedere generatie eerder, oma op 50-jarige leeftijd, moeder op 42-jarige leeftijd, jijzelf nog vóór je veertigste? Hoe kun je een gezin starten met dit zwaard van Damocles boven je hoofd? Hoe kun je kinderen krijgen als die hun moeder al zo snel moeten missen? Met PGD kunnen we dat voorkomen, maar het mag niet.''
Murdockyoufool | 05-06-08 | 12:24
Jawel hoor. Gristenen vinden kankerkindjes belangrijker dan gezonde kindjes, omdat die nou eenmaal eerder door een spermazaadje gevonden werden.
Dat is blijkbaar moreel beter... ofzoiets.
Misschien de CU-fractie verplicht stage laten lopen op een oncologie-afdeling, mogel;ijk dat dan een keer hun ogen geopend worden, en dan als afsluiting van hun stage 2 weken in een kliniek met alleen terminale patienten, zeg maar een sterfhuis.
Nou Mormel, op dit moment worden mensen wel degelijk GEDWONGEN te luisteren naar het beleid dat op basis van een sprookjesboek wordt gevormd door een enorme minderheid.
@Herman Flipsen,
Op dat punt zijn we het dus oneens. (kan hier helaas het debat niet volgen (werk), dus ik moet het hebben van de comments)
Het mooie van deze discussie: er zijn geen non-religieuze argumenten om tegen embryoselectie te zijn. Anders gezegd: er zijn geen argumenten.
haha, kereltje zet een vliegende tackle in op het CDA.
Prijsschieten op het CDA. Heeeerlijk!
O wat typisch weer, de CDA dominee gaat eens even college geven over wat gepast is en niet, inclusief vingertje. Dat doet een ieder vanuit zijn eigen normen en waarde en dat heb je niet zo dwingend op te leggen als dominee/schoolmeester.
dan = dank
@Farouk>Je bent alleen een seculiere staat als je de macht van de gelovigen binnen de perken weet te houden.
dat schoolmeesterstoontje van die Ormel.
Ik begrijp je heel goed MORMEL.. je wilt gewoon op je pluche hondemand blijven!
Ik worstel nergens mee, achterlijk gladiool, ik ben voor eigen keuzes maken. Dat wat die CDA'er wil is zo paternalistisch als de neten.
Eerst bewijzen dat God bestaat voor je Zijn wil aandraagt in een discussie.
alfabetpret | 05-06-08 | 12:11
In 1972 gingen we met een huifkar heel 0031 door om Baas in eigen Buik te verdedigen.
Nu weer terug in je hok, terug naar de middeleeuwen, jammer heel jammer met dan aan de Gristenen en andere achterlijke religies.
Die gristenen snappen niet dat normale mensen in de maatschappij niets van hun geleuter willen horen. We zijn toch gvd een SECULIERE staat.
Ik ben in mijn uppie en dus de kleinst mogelijke minderheid en dat hebben jullie te respecteren. Die 5 moeders zijn ook een kleine minderheid en hebben nog al wat redenen voor hun standpunt.
@azijnseikerT | 05-06-08 | 12:09
Al zou er sprake zijn van een glijdende schaal, dan nog is het de verantwoordelijkheid van betrokkenen (arts en patiënt) en niet van de politiek, om te bepalen hoever zij op die schaal gaan.
BAAS IN EIGEN REAGEERBUIS is meer iets voor deze tijd
Goed zo Marc. Pak dat Mormel.
Ella | 05-06-08 | 12:10
Dat realiseer ik mij ten zeerste.
alfabetpret | 05-06-08 | 12:11
Ik doe mee!
Eindeloos geleuter over "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen", "zorgvuldige afwegingen"... Gatverdamme!!
Handdoek, ring..?
@frickY
Verbeet is PVDA dus onderdeel van de coalitie, lees eens iets over politiek dan kom je sterker over in de discussie.
@ Quichegerechtigde | 05-06-08 | 12:02
Mee eens.
Dat nadenken is gewaarborgd in de spreekkamer tussen toekomstige ouders en arts.
@azijnseikerT | 05-06-08 | 11:57
Verbeet, PvdA
Alweer 'GROTE WOORDEN' ... nieuw hypewoord sinds Hamertje ... !
@alfabetpret
Mag ik als man naast je staan, niet uit eigen buik maar wel als in een prive gezin verwekt.
Waarom breekt die voorzitster ALLE kritische vragen en opmerkingen af?!
Zeker ook een CDA-er?
De pvda staatssecretaris werd tijden gewaardeerd als slaafse buikspreekpop en als ze zegt wat ze vind is ze een probleem.
Toch mooi die ggggrrrristelijk ethische normen en waarden, doet me denken aan aan tijden van weleer, waarbij men bij een gecompliceerde bevalling moest kiezen tussen leven en dood van moeder of kind. Een goed gggggggrrrristen zal dan altijd voor het nieuwe leven kiezen.
ALLE VROUWEN WEER DE STRAAT OP NET ALS TOEN... BAAS IN EIGEN BUIK damnit
En waarom is Thieme tegen? Omdat het een heel heel heel eng Zevende-dags adventistje is. Net als die Hertsenberg, ook al zo'n diernebeschermsterT. Relifascisten.
tokkie | 05-06-08 | 12:09
Als dat schip onder NL-vlag vaart is het nog steeds NL-grondgebied en gehouden aan NL-wetgeving. Als ze echter een paar belgen inhuurden... dat is dan weer niet nodig, omdat vrouwen nu al naar België gaan. Daar zijn ze wél beschaafd.
omfg wat is die vrouw erg. Die is zo psychotisch dat ze het zelf echt nooit in zal zien. Dit is echt heel erg.
Dat debat is niet bepaald vruchtbaar te noemen
@redactie: hoe zit het met het plan die kabinet de klappen?
tokkie | 05-06-08 | 12:09
Omdat je een confrontatie aangaat en niet als een rat een uitvlucht zoek in ethische kwesties.
Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 11:57
Ja, jammer genoeg wel. Maar realiseer je dat D66 er is voor de Rijkere Allochtonen en de Autochtone Dhimmies.
jihadwatch.org/dhimmiwatch/
@Herman Flipsen,
Het bestaat al! Alleen de vraag is nu of je selectie gaat toepassen op een percentage van zekerheid of een ziekte optreedt. Daar kun je op een glijdende schaal komen.
Dus moet de politiek de ruimte/kaders aangeven.
Maar 1 ding denk ik wel, en daar ben ik het met je oneens, als iets kan en het wordt toegestaan dan gebeurt het ook.
spooky | 05-06-08 | 12:08
En waarom mevr. de gristen geen antwoord wil geven: uiteindelijk willen ze abortus ook verbieden, maar dat duurt nog een paar jaar.
Geloof is a bitch, als het was opgenomen in een regeeraccoord,
dan waren de CU/SGP op voorhand al uitgeselecteerd geweest :-P
waarom kopen ziekenhuizen niet met zn allen een schip?????
men kan dan gewoon de dames welke een groot risico hebben en onderzocht willen worden een cruise aanbieden.
eenmaal in internationale wateren kan men dan het onderzoek uitvoeren en vervolgens weer terugvaren, geen gezeik over ethiek, medische vooruitgang telt
ook is de zorg een geprivatiseerde sector, dus waar bemoeit de CU zich mee
4% van nl heeft cu gestemt, 96% dus niet!!!!!!, pfffff wat een idioterie een partij waar vrijwel geen hond op heeft gestemt heeft regringsverantoordelijkheid hier in nl, met minder dan 10% van de stemmen heb je toch niks maar dan ook niks te zoeken in een landsbestuur
Daar komt het het hypocriete van het toestaan van abortus in de 12de week na een vlokkentest en op die paar klompjes dus niet. Wat is leven, dat klompje of 12 weken. Gisteren op nova en nu door Agnes Kant
Dat is dus de voorzitter die de vrijheid van de volksvertegenwoordiger belet om vrij en onverveerd een oordeel te vormen. Dat stelde die CU mevrouw echt en Agnes had bijna beet tot ze verbeten werd.
Femke, doe nu maar even zitten...
toe maar, ga maar zitten.
Verbeet maakt zich weer geliefd...
Kan iemand die veurzitster een schop geven... damn
pechtold +1
Farouk | 05-06-08 | 11:57
Je hebt volgens mij gelijk. Ik zie op de site van de PvdA alleen vrouw met stijl haar. Het moet haar wel zijn. Dankjewel. Ik zat al bijna met me handen in het haar te twijfelen.
Kan men niet een selectie maken van embryo's die potentieel in de Tweede Kamer kunnen gaan zitten namens de Christen Unie?
@ NeuqenDoeJeZeau | 05-06-08 | 11:56
Vind ik ook, dat mensen een eigen keuze hebben. Dat was wellicht niet helder, maar daar sta ik volledig achter. Wel mogen we de aandacht geven aan het feit dat men nadenkt over hun genenpool en risico's die daaruit kunnen voortvloeien. Wat ze ermee doen, is hun keuze.
@azijnseikerT | 05-06-08 | 11:57
Politiek, moet de kaders aangeven, zoals het wel niet toestaan van embryoselectie, de feitelijke uitvoering ervan (welke ziektebeelden komen ervoor in aanmerking) hoort thuis in de medische wereld. Ook daar zullen ze er moeite genoeg mee hebben, om een goede afweging te maken. Blauwe ogen en dikke tieten, zullen daar nooit een onderwerp van gesprek worden, in ieder geval niet i.c.m. embryoselectie.
frickY | 05-06-08 | 11:55
Lol
@Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 11:32
Ethisch verantwoord medische genetisch geconstrueerd halal vlees. (Denk ik)
Op zulke saaie momenten als dit is zelfs die flapoor van de pvv een lekker mokkel
.. gevoeligheid om te geloven is ook grotendeels genetisch bepaald, mischien moeten we
voortaan op deze aandoening selecteren...
Goed zo kereltje!!!!!
En dat noemt zich "godslievend"?
Kerk en staat gescheiden? M'n reedt!
Ik ben er voor. Als je in het stadium wanneer iets nog een embryo is al kunt bepalen dat iemand later zeer ernstig ziek zal worden, waarom zal je dan iemand op de wereld zetten? So what dat de nazi's het ook deden. Die deden het met een heel ander oogmerk dan dat er hier sprake van is.
Of zijn de CU/SGP-ers bang dat hun soort anders uitsterft omdat het zulke mongeaulen zijn?
Die pechtold is een rat en landverrader 1e klas, maar politiek bedrijven kan hij wel. Verdomme.
Zal blij zijn als het 12.00 uur is.Ben onderhand wel aan mn pauze toe
@Hooistra. Dat is Gil'ard volgens mij. De woordvoerder pvda over medische ethiek.
@Herman Flipsen,
Ethische discussie moet zuiver (non-religieus) worden gevoerd, daar ben ik het met je eens. De politiek moet de argumenten (er is in dit specifieke dossier al uitgebreid onderzoek gedaan) van de ethici/onderzoekers betrekken. Het is wel fundamenteel de vraag hoe ver je gaat met selectie. Dit is nu een duidelijk geval. Hoe gaan we om met blauwe ogen en dikke tieten?
@Linkse Zakkenvuller | 05-06-08 | 11:50
Wie noem jij jochie? Denk er eens ff aan dat ik jouw stufi betaal. Voor een student heb je wel een niet al te intelligente nick of is dat een nick met zicht op de toekomst? Wil je graag PvdA kamerlid worden dan, dan ben ik bang dat je te laat bent.
LOL@frickY | 05-06-08 | 11:55
Aha, hier gaan we inhoudelijk worden. Het gristen moreel gevoel is toch te sterk.
komtdatschot | 05-06-08 | 11:54
Zou ik leuk vinden. Hebben we duidelijk te maken met een spin dokter die gevangen zit in zijn eigen web, maar ik heb nog altijd geen idee wie het is. Volgens mij is ze er per ongeluk gaan zitten.
Nog altijd niemand die het weet? Wie zit er naast Arib?
T wordt zowiezo leuk, want de artsen in Maastricht pikken dit niet.
Die gaan door met behandelen.
Dan wordt vanzelf een kabinetscrisis geforceerd. Immers dan moet de ME het ziekenhuis in en moeten de professoren achter slot en grendel.
Wouter B gaat echt naar de 5 zetels als zich hij achter zo'n actie schaart.
@ Quichegerechtigde | 05-06-08 | 11:45
Het is niet een verplichting het is een KEUZE!!!
Mensen kunnen ZELF kiezen, selectie, geen kinderen of gewoon kinderen nemen.
Als ze kiezen voor selectie is er nogmaals een toetsing in de spreekkamer.
Mensen kunnen naar eigen overtuiging een beslissing nemen, zoals het hoort in een vrij en democratisch land, binnen de wetgeving.
frickY | 05-06-08 | 11:55
+1
Porrello | 05-06-08 | 10:25
Geloof = debilisering
Ik stel toch echt voor dat er eens de mogelijkheid wordt onderzocht om te bekijken of gelovigen wel handelsbekwaam zijn. Laat staan in staat om politieke beslissingen te nemen. Dan hadden rouvoet cs in een kliniek gezeten en kunnen wij weer lekker onze dames volblaffen in de wetenschap dat onze kinderen een normaal leven zullen gaan leiden.
*droomt verder van een wereld zonder religie*
PvdA, CDA en CU zijn natuurlijk bang dat er over 18 jaar te weinig mongolen zijn die op hen stemmen.
@Inflammatorist... grappig, want bij Ein Volk, Ein Reich moet ik juist denken aan de grote adolf (JP, Rouvoet, HB) die zich bemoeit met privezaken en zijn mening desnoods met harde hand kracht bij zet (desnoods het kabinet laten vallen) Er is maar 1 ubermensch en dat is de grote gelovige...
Einde van de Domheid
Voor hem is het wel leven en dat kan hij heel goed uitleggen voor mij is het dat niet. Het is een feit van het leven dat dit soort stelsels van normen en waarden er zijn en zoals nu frontaal botsen. Diversiteit respecteren als hoogste gedeelde norm en waarde is de enige manier om hier uit te komen. Wij belastingsgeld betalen om hun kinderen met kanker te "genezen" en wij het recht op het voorkomen van leiden. Maar dat doet de CU/SGP niet, ze vragen wel om geld voor hun kinderen maar laten ons de keuze niet.
@Superior Bastard | 05-06-08 | 11:50
Ja, dat is hip op de Veluwe
Hooistra
Das de spindoctor van die moslima
Linkse Zakkenvuller | 05-06-08 | 11:50
Met een beetje geluk word jij dat ook lutser, een loonslaaf. Welk tentamen heb je vandaag, HBO-R sociale zekerheid?
Die muts kon niet aan een vent komen en is van ellende maar in de politiek gegaan
@meq> dat is de reden dat Jan Pronk het zo lang heeft uitgehouden. Hij vergaderde net zolang door tot iedereen aan het infuus lag.
Er zit al meer dan anderhalf uur een mevrouw op de achtergrond naast Arib. Mijn vraag: Wie is zij? Ze is geen lid van GL en van de PvdA zover ik heb kunnen terugvinden. Ze zegt ook niks, dus nogmaals wie helpt mij: Wie is zij?
@azijnseikerT | 05-06-08 | 11:47
Balletje is al gaan rollen, dus dat zal vast besproken gaan worden...
Luister maar naar CU nu, die wachten eerst het kabinetsstandpunt af en gaan dan alsnog voor ethicus spelen. Halsema, wil nu al dieper ingaan op de problematiek.
Eh, kleine herinnering voor allen die de 'de scheiding tussen kerk en staat' in de herinnering roepen hier - deze scheiding geldt voor het gedrag van de uitvoerende macht naar de burger toe, niet in andere gevallen. D.w.z. een gelovig volksvertegenwoordiger (een burger) die vanuit zijn geloof een argument te berde brengt, is prima, een overheid die verordonneert dat we de zondagsrust om christenwege moeten respecteren, niet.
@ Roeieber | 05-06-08 | 11:47
Aangevallen jochie?
Student hè, midden in mijn tentamens, dus keihard werken vanaf het eigen laptopje terwijl ik in mijn badjas heerlijk onderuit op de bank zit. Kent u die tijd nog? Heerlijk hè..? loonslaaf..
Wtf? Een spencer over een colbertje?
ooh, ik schrik net wakker. Ik begrijp nu hoe de pvda het uithoud in de kamer. Ze lullen net zolang tot iedereen het opgeeft. Stuur een lompe irri moslima die wel de woorden kent maar niet de betekenis ervan naar voren en je bent binnen een half uur onder zeil.
@imflamatorist>tja je bedoelt een kind van een ander krijgen? Dat lost het op, maar creeert vele nieuwe problemen en veel ouders willen dolgraag een kind van zichelf.
El Donkey: geniaal gevonden en 100% gelijk
Jezus Femke, ga naar een biologische kapper en laat je bos snoeien. En het is trouwens wel een gekke negerkleur ook
Bas, een bevruchtte eicel is nog geen kind. U zei het netjes en in goed ABN maar het klopte niet, lees NRC next van eergisteren.
Ghanese screening?
En ik maar denken dat die lui in de kamer niet naar de kringloop hoeven om hun kleding te kopen...
Geen embryoselectie... want stel.... stel toch lieve kijkbuiskinderen... stel Jezus komt terug op aarduh.....
Ik heb het sowieso gehad met dat hautaine, egocentrische, middelmatige basketballertje van een Smeets. Om hem van repliek te dienen, alsmede de christenhonden die vinden dat zij het alleenrecht hebben op de waarheid (tja Teeuwen vatte het goed samen):
De discussie omtrend embryoselectie dient zich enkel af te spelen in de spreekkamer van de arts, tussen diezelfde arts en de ouders. Enkel zij zijn het die recht van spreken hebben. De staat ,het geloof en ieder ander dienen zich te onthouden van inmenging in het gezinsleven. Nederland is geen China!
Gristenh**rrrr!
@superjan; Er zijn meer eieren dan die van hunzelf, toch?
Pak je een gezond "ei", niks mis mee denk ik zo.
@Linkse Zakkenvuller | 05-06-08 | 11:44
Hey uitvreter, als jij vannacht in je nest ligt te stinken, uit te rusten van nietsdoen, dan ben ik aan het werk lutser. Je hebt zo te zien nog teveel uitkering, want een PC en internet kun je nog betalen.
Hip zeg, zo'n jasje met roze dinges om je schouder
@ Herman Flipsen,
Ik hoop niet dat de ethische discussie in de spreekkamer wordt gevoerd.
Goffer was da wijf lelijkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
@linkse zakkenvuller> De zegeningen van het internet en het eigen baas zijn maken het mogelijk om de kronkelingen van de PVDA op de voet te volgen en toch centjes te verdienen.
Aha, in IE heb ik wel geluid, minpuntje van FireFox 3
vuurwerk... daar komen de gristenen
We kunnen uiteraard twee kanten op.
1) Als je drager bent van een erfelijke ziekte, is het verstandig om überhaupt voort te planten? In hoeverre is door embryoselectie de expressie van een ziektegen te voorkomen?
2) Ieder mens moet zich kunnen voortplanten, op welke manier dan ook.
Wel vind ik beide mogelijkheden redenen om aan embryoselectie onderzoek te doen.
Echter, er ligt ook een verantwoordelijkheid bij potentiële ouders met een ziektegen in de familie. Je mag, hoe hard het antwoord dan ook is, best bij jezelf te rade gaan of het verstandig is om je voort te planten bij hoge kans op ziekten.
"... een leven, door god geschapen.."
Later zullen mensen hier waarschijnlijk om kunnen lachen, maar 't is toch triest dat die man dat echt gelooft.
btw: Waarom heb ik geen geluid?
Ook al ben ik het niet met hem eens, dan nog vind ik van der vlies tijdens debatten altijd een zeer beschaafde man die respect heeft voor de mening van een ander...... respect!
-
@ Dr. Alban
kun je de cu en cda niet even toezingen?
nl.youtube.com/watch?v=JHfh3pOTT4Q
Toch knap dat zogenaamd werkend Nederland de tijd heeft om een live-streampje te volgen.
Van der Vries bid tot jezus zo te zien
@inflammatorist> IVF redt je niet van zulke aandoeningen beste man.
leuke tietjes
goed punt Fem.
Herman Flipsen | 05-06-08 | 11:37
Wat een geouwehoer bij de PVDA, jesus!
Ach, ben zelf tegen, als je weet dat je iets erfelijks draagt, heb je ook ivf,
dan hoef je niet onnodig alles op extra kosten te jagen.
Beetje richting Ein Volk, Ein Reich... etc zo, als er begonnen wordt met selecteren!
Tja, meningen, balen hoor, altijd heeft iedereen er wel 1 ;-)
oe, de sgp onder vuur? Wordt normaal volledig genegeerd bij dit soort kwesties
LOL Pechtold suckt de dominee!!!
De doelstelling van voorzitter Verbeet bij haar aanstelling was: Ik zou graag willen dat we iets meer waardering van de samenleving krijgen.
Dan moet ze toch iets beter haar best doen, want ze is overduidelijk partijdig.
exact alex.
Van der vries heeft zijn hoofd gebroken en dat heeft hem diep geraakt.Meer kan ik er ook niet van maken
Ben benieuwd of CU, SGP en CDA nog zo krampachtig vast zullen houden aan verbod op embryoselectie, als blijkt dat sexuele geaardheid ook door een bepaald gen veroorzaakt wordt.
He van der Vlies fapfapfap en daar gaat weer potentieel leven de prullenbak in. Ga je voor m'n zielenheil bidden na deze doodszonde? Of beter laat god ff een vrouw sturen, dan ben ik mijn meuk ook weer kwijt.
Let op het bijzinnetje: "en politiek verstandig"...
Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 11:38
Idem
Jezus christus, komt die godvergeten relifundi van de sgp ook nog even zijn hel en verdoemnis preken.
fapfapfapfapfa... iiiieuw, vd Vlies!
*broek weer ophijst en klabanus buiten gebruik stelt*
superjan | 05-06-08 | 11:35
Voor één keer maak ik een uitzondering en bid ik tot de tuinkabouter en hoop ik met jou dat dit gaat gebeuren, maar ik denk dat Wouter Bos eindelijk een knuppel heeft om de twee gristenen van zich af te slaan.
Daar is het dan een topic over het nieuwe dieptepunt in de parlementaire geschiedenis: Het spoeddebat over de embryoselectie.
Een debat, of je kind wel of geen grote kans op kanker mag hebben bij de geboorte, een debat over wie het ethisch besef meent te claimen in de kamer, een debat over wie er wel of niet voor god wil spelen.
Een debat wat helemaal niets, maar dan ook werkelijk NIETS te zoeken heeft in de kamer. Wat dat betreft, zouden alle 150 kamerleden zich kapot moeten schamen, dat het ooit zover gekomen is in Nederland.
Kapot schamen, over het feit, dat de regering (en kamer) blijkbaar meent zoveel macht te hebben, dat ze al in mogen grijpen in de medische toekomst van mensen.
Natuurlijk, was het onverstandig van Bussemaker, om een brief te schrijven die te specifiek inging op de toegestane mogelijkheden van embryoselectie. Natuurlijk, was het CU ontstemd daarover, natuurlijk hield JPB zich weer eens op de vlakte, maar dat is geen reden om er een spoeddebat over te houden.
Het thema, hoort niet thuis in de tweede kamer. Het hoort niet thuis in een arena, waar er electorale, moralistische en principiële motieven een rol spelen.
De motieven, die de gggristenfundamentalisten van het CU ertoe bewogen hebben, om Bussemaker terug te fluiten. De partij die meent dat bij een bestuursfunctie binnen de partij op individuele basis bekeken moet worden, of de geaardheid van de persoon past binnen de functie www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/art... . De partij die meent, het ethisch en moreel besef inzake het leven van een kind te kunnen claimen, door de meerderheid van Nederland te negeren en de regering (en daarmee de kamer en het land) te kunnen gijzelen, om daardoor hun geloof in een schepping te kunnen beschermen.
De partij, die nu eens wil laten zien dat zij niet enkel voor spek en bonen in het Kabinet zit, ondanks de schamele zes zetels...
Die partij, zal nu de heteroseksuele spierballen wel eens laten rollen over de rug van de vrouwen die een kinderwens hebben. Vrouwen, die het hele leven al moeten leven in de wetenschap, dat zij een erfelijke vorm van borst-/eierstok-/darmkanker hebben. Vrouwen, die mensen in de familie hebben zien sterven aan die ziekte en er zelf veelal ook persoonlijk mee geconfronteerd zijn, met alle traumatische ingrepen en gevolgen van dien.
Vrouwen, die weten dat de ongeboren vrucht ook een enorme kans loopt op een even onzeker leven als zijzelf, maar door nieuwe medische technieken de hoop hadden hun toekomstige kind, het leven in onzekerheid en het leiden te kunnen besparen.
Over de rug van die vrouwen, zullen André en kompanen wel eens laten zie aan Nederland, dat de biblebelt nog echt iets te vertellen heeft in Nederland.
Maar ook de andere partijen in de kamer, zouden zich moeten schamen dat het debat er vandaag is. Hoe logisch ook dat het debat gehouden wordt, het is geen onderwerp wat zich leent om electoraal te denken en te excelleren in vrijzinnigheid. Geen debat voor snedige one-liners en partijpolitieke strategieën, zoals het laten vallen van een kabinet.
Het is een dag van treurnis, er worden zaken besproken in de Tweede kamer, die daar niets te zoeken hebben. Deze zaken behoren besproken te worden in een geheel andere kamer; de spreekkamer, in een gesprek tussen arts en toekomstig ouderpaar.
De arts die op basis van zijn kennis en gehouden aan zijn eigen en zijn beroepsethiek de mogelijke opties voorlegt, het toekomstig ouderpaar dat op basis van die gegevens een weloverwogen keus kan maken.
Over die keus, heeft het electoraat niets te zeggen, heeft de kamer niets te zeggen en daar heeft het Kabinet op detaillistisch niveau ook niets over te zeggen.
Denk erover hoe jij wilt; wees het er mee eens, wees het er mee oneens....
Het is een keus, die enkel de (toekomstige) ouders iets aangaat en niemand anders. Het is hun leven, verantwoordelijkheid en toekomst.... en dat van de mogelijke (van erfelijke vorm van kanker gevrijwaarde) kinderen.
Bubless aan het woord!
poets het blad af???
Fleurtje en Arib hebben dezelfde koksbuis aan.
Goed Verhaal Fleur.
He Fleurtje heeft weer haar haar geverfd...
fapfapfap
Fleur is veel lekkerder dan Femke.
*probeert echt serieus te luisteren naar wat ze zegt*
ben ik nou gek. Als Arib zegt.... Keuze aan de arts, ondersteunt ze Maastricht en valt de tent? Ja toch.
mogen mensen, die eigenlijk zelf geaborteerd hadden moeten worden, deelnemen aan een discussie over embryoselectie?
en mogen marokkaanse politici, die door de grensselectie zijn geslipt, deelnemen aan een discussie over nederlandse embryoselectie?
superjan | 05-06-08 | 11:33 dat valt niet. ze hechten allemaal aan hun pluche..
Hey dat is grappig de Arib heeft het zelfde pakje aan als mevrouw van de PVV. Wat een integratie zeg.
lekker ding toggg
Ah mn poepie aan het woord.
Ok dan valt het kabinet.
Daar hebben we Fleurtje
Geweldig, die 16 zetels in de peiling; dat dwingt de pvda zijn -gebrek aan- ware aard te laten zien.
Yes! Fleurtjeeeeh!
cleo :D
PVV kom er maar in.
Ach de PvdA voorzitter moet Arib te hulp schieten, wat een vertoning.
zei ze nou verkade?
Hellsmurfje | 05-06-08 | 11:30
Heeft het iets te maken met hallal-voedsel?
hahaha Arib wordt gered door de voorzitter en toen Pechtold wat vroeg zag je haar gewoon lachen dat ze gered werd hahahaha
Mart Smeets is de personificatie van brood en spelen.
respect voor de dame in de publieke tribune (dame die ook bij eenvandaag zat en ook het kankergen heeft). Ik zou me niet zo stil kunnen houden.. Mij hadden ze mogen verwijderen, want ik kan hier thuis al mijn mond niet houden.
De PvdA is al weer 'draaikontspace' aan het creeren. Jammer idd dat ze voor zo'n onderwerp niet eens de fractievoorzitter laten opdraven. Deze Arib beheerst de taal niet eens en dat is wel echt een zeer storend element in de discussie. Je bent continue bang dat deze mevrouw in huilen uit zal barsten.
Weet iemand hoe je kan doorspoelen naar de CU?
Of beter, spoel dit hele kabinet maar door...
... de wc that is.
Huilen! Huilen! Huilen! Huilen!
inderdaad, onverstaanbaar
daar kan je toch niet mee debateren
en dan Agnes Kant,
dumb and dumber
Het wordt tijd voor de embryoboot!
Heerlijk PvdA in de spagaat en links en rechts maar zagen aan die poten van het kabinet. Zo te zien is 95% van de kamer voor embryoselectie, alleen PvdA moet alle mogelijkheden open houden. PvdA verkoopt zijn ziel aan Christus om op het pluche te blijven.
@Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 11:27
Het is beter dat je dat zelf uitzoekt anders leer je er niets van.
Wanprestatie is toch een rede voor ontslag?
Is wereldzenders er? Bij het horen van mevrouw Arib krijg ik enorme zin in
Raymuziek. Heb je een tip Wereldzenders?
Ik ben toch benieuwd wie er uiteindelijk gaat bukken. De arbeidertjes of de Jezusaanhangertjes. Het CDA is wel enorm afwezig, bah!
Jeroen Dijsselbloem kan het niet meer aanzien. En logisch: met straks nog maar 3 kamerzetels is hij waarschijnlijk zijn plekkie kwijt: geen moslim, geen allochtoon en geen vrouw. Naast wouterT betekend dat dat er voor blanke mannen geen plaats meer is in de PvdA.
Arme jeroen...
De voorzitter red de PVDA nog... zelf zijn ze al verloren....
Wanner gaat die dame van de pvda weer weg. Ik heb het geluid uitgezet, wat een ellende. Ik schrik af en toe toch zo van het niveau van m'n volksvertegenwoordiging. maar goed, ik heb geen pvda gestemd. Gelukkig.
Heeft de almachtige god al ingegrepen, beste gristenen? Want mijn deal van 11:08 staat nog steeds.
bitch fight, bitch fight !!!
Kan er geen tolk komen voor die Arib? Waarom niet iemand die wel fatsoenlijk Nederlands spreekt daar? Toch wel het minste wat je als NEDERLANDSE volksvertegenwoordiger moet kunnen!
De windvaan partij houdt alle richtingen open... Wanneer wordt NL eindelijk van dit kabinet met zijn wanvertoningen verlost?
Wat is medieshetiesh?
Die muts van de PvdA wil gewoon geen vragen beantwoorden of ze hun mening vasthouden aangaande embryoselectie. Ja, procedure dit, vorige brief dat, bla, bla, bla.
Houdt u aan u mening vast? Ja/Nee/Windvaan*
*doorhalen wat niet van toepassing is.
Volgens mij heeft ze er twee doorgestreept, nu mag de rest van het kabinet/samenleving raden welke twee dat zijn...
En DAT vertegenwoordigd ons... tsk tsk... *begint te kotsen*
Markje1 | 05-06-08 | 11:25
Nog altijd teveel.
Mevrouw Arib, kanker heeft niets te maken met mooi zijn...*zucht*
Kan een partij ook een negatief zetelaantal krijgen? Misschien met terugwerkende kracht alsnog alle prima wetsvoorstellen goedkeuren die door de PvdA gesaboteerd zijn?
Draaien en alsmaar draaien, het is toch niet zo moeilijk om ja of nee te zeggen... Voorzitter, ik wil duidelijk maken dat ik alles behalve duidelijk ben!
Wat een domme gans is die Arrib.
Ondertiteling AUB?
Roeieber | 05-06-08 | 11:24
hoeveel houden ze er dan over? stuk of 3?
nee zo ingewikkeld is het niet, het is de SGP het vertegenwoordigd een klein deel refo's. Terwijl het grootste deel van Nederland het wel goedkeurt. Wie zijn
deze christenen in de politiek om dit voor ons te verbieden. Ze hebben onze koopzondagen al ingeperkt, laat ze niet verder gaan.
Ingewikkeld? Je hebt een standpunt en daar houd je je aan. Hoe ingewikkeld kan het zijn? Alle partijen hebben een standpunt ingenomen. Het kabinet kan het niet uit onderhandelen omdat je recht tegenover elkaar staat in een principieel debat. Mevrouw Arib u doet uw partij eer aan door te draaien en af te wachten wat anderen vinden.
lol @koekje ewa!
ingelikkende=ingewikkelde
Van der Vlies = Bubless!
www.youtube.com/watch?v=jWNSTNwClQY
Het PVDA standpunt: brabbel, brabbel, blaat, dram, zeur, praat... wartaal.
Daar gaan weer 5 zetels voor de PvdA
Ons schtandpunt is dat wai geen schtandpunt hebbe
Arme mevrouw Arib, dat worden traantjes.
superjan | 05-06-08 | 11:22
We kunnen het ook eens op zijn arabisch doen?
*oliet geit in*
*kotst bij zoveel pvda-taal*
moete=moeite.Vertaal het maar ff voor jullie
Hoewel Bas ontzettend verrotte standpunten heeft als SGP-er, toch respect voor hem als kamerlid; langstzittend van al het schorem daar.
@koekje> *gaat scheren en douchen*
*luistert zuchtend en steunend verder*
Wacht maar... Karma!
Whahahh, van der Vlies met de final question!
Oh GOD! VD VLIES komt nog eens in de strontemmer rammelen.
Grijp in! Security!
vind de situatie veel weg hebben van de sancho panza paradox. pvda sterfffff
Die hoer van een voorzitter is ook ZO ontzettend partijdig en irritant!
Alex rocks.
superjan | 05-06-08 | 11:20
Geyl, maar wel snel. Volgend jaar is webcammen verboden.
Courtesy of CU.
@Pasbal | 05-06-08 | 11:16
OP uw wenken bediend dacht ik zo
Filtermodus:
Arib vindt namens de PvdA dat vrouwen het recht hebben op embryoselectie.
Next.
Die moslima zit morgen in de ziektewet en zie je de eerste 6 maanden niet meer
Waarom praat dat mens met dubbele tong? Moslims mogen toch niet drinken?
@koekje en teen> triocam?
Arib snapt het niet!
Ze gooit de fractie en kabinet op een hoop, terwijl deze gescheiden zijn.
En die Verbeet zit er ook weer continue met haar klep tussen, om gek van te worden.
Kan deze mevrouw Arib een verbod krijgen op het uitspreken van de klanken van de volgende combinaties de S, de SCH, de ST, de Z, en de CH.
Ze zegt nu zelf overigens dat ze helder is. Ik vraag me af hoe onduidelijk iemand kan zijn, maar zij is helder.
Teen | 05-06-08 | 11:16
Kont kussen? Nounounou, zullen we het propere protocol volgen?
Eerst webcammen.
is de pvda de partij die claimt dat selectie moet kunnen?
Laten we in NL nou eens beginnen met direct gekozen politici. Dan schakel je dit soort prutsers uit. Vooal bij de PVDA zitten er veel klungelaars.
@NeuqenDoeJeZeau | 05-06-08 | 11:17
Ja er worden steeds meer beerputten opengetrokken...
En laten we hopen dat die kuttekoppen nu eens vallen...
Zou eens tijd worden.. Ik walg van die diknekken
de embryoselectie is in amsterdam al met tweeduizend jaar teruggezet, kerstmis afschaffen bij de gvb... geboortefeest van jezus...
@Teen>eerst scheren en olieen.. dan kom ik wel even langs om je kont te kussen.
is de pvda
Kijk en huiver. Dit is dus het resultaat van positieve discriminatie. Meer vrouwen op topfuncties, capabel of niet. Straks zit ook het bedrijfsleven in zijn maag met de Aribjes en Vogelaartjes van vandaag.
was een ibreo?
Ga huilen Arib!
FF Spam, Ik lees net op nu.nl:
AMSTERDAM - De chip in de ov-chipkaart is dermate onveilig, dat onmiddellijk een alternatief gezocht moet worden. Die harde conclusie uit een onderzoek van een Londense universiteit werd geschrapt uit een rapport dat naar de Tweede Kamer is gestuurd.
De volgende crisis ;)
Dit kabinet gaat vallen!
Val niet in de haling (ze bedoelt natuurlijk Haring) mevrouw Arib.
Wat is politiek toch walgelijk eigenlijk. De PVDA wordt gemangeld tussen de oppositie en de regering. Als de boel klapt dan is dat hun voordeel. Wel jammer dat de belangen zo anders liggen als het zou moeten zijn.
Neemt niet weg dat de vlag uitgaat hier als die vreselijke terrorkabinet valt.
Je kunnen mij allemaal de kont kussen. Ik volg gewoon het standpunt van de PvdA.
zodra ik die weet.
Gelukkig is het PVDA standpunt duidelijk *proest*
dr. Alban | 05-06-08 | 11:10
No biggie, het was geen commentaar maar slechts een aanvulling op uw comment en kritiek op het GU *kuch*argument.
Zoals vele debatten in de kamer, verschuilen de verantwoordelijke partijen zich weer achter een beslissing die nog niet genomen is in de regering. Weer een kansloze vertoning!
Ik wil meer Pechtold..
Verkeerde stream?
Ik zie een marokkaanse......
Naast een mongolenfilter hebben wij dringend behoefte aan een christenfilter.
azijnseikerT | 05-06-08 | 11:13
Tegen beter weten in een optimist, en iemand met een rood hart. De partij doet mij echt zo pijn op dit moment.
@spooky
Ik hoop dat je gelijk hebt, en dat het niet weer met een sisser afloopt.. Want zeg nou zelf.. ze trekken hun keutel altijd weer in, de laffaards!
spooky | 05-06-08 | 11:12 rutte heeft een spijkerpistool...
Ik voel een draaipartij aankomen van de pvda, richting cu....
Jep spooky, het is nu wel klaar ermee. CU had toch moeten pushen dat de Pvda een wat capabeler persoon had gestuurd.
LOL @ spooky
Bos neemt het heft in handen..... hahah LOL
rutte begint er ook al van te stotteren
En als het hier niet meer mag zou ik het dus nooit elders laten doen, hoor. De gristenen in dit kabinet weten tenslotte wat voor mij en mijn vrouw het beste is.
alfabetpret | 05-06-08 | 11:09
Echt niet dat de pvda nog kan draaien. Agnes Kant ramt er nu een spijker in zodat draaien niet meer kan en Rutte gaat er nu to be sure een extra spijker bijslaan.
Geniale alt tekst. +1
Iek ka huile, iek kweet et nie meer, Dijsselbloem wat moet iek zegge?
Arib is een vrouw en een allochtoon met moslimachtergrond. Dat zijn haar enige verdiensten. De PvdA krijgt wat ze verdient: incapabele door positieve discriminatie omhoog gekomen lege vaten. Gefeliciteerd PvdA, jullie hebben Nederland niets meer te bieden.
reageerbuisbevruchting is per definitie embryoselectie... ze worden immers niet allemaal in de baarmoeder geplaatst
Arib is een vrouw en een allochtoon met moslimachtergrond. Dat zijn haar enige verdiensten. De PvdA krijgt wat ze verdient: incapabele door positieve discriminatie omhoog gekomen lege vaten. Gefeliciteerd PvdA, jullie hebben Nederland niets meer te bieden.
Nou hehe Arib, eindelijk beetje opheldering bij die vraag van Kant. Pvda is gewoon tegen, kabinet ploft of CU door het stof.
Hey Arib? Kom es gauw hierheen om mijn poepspetters van de pot te schrobben!
Is ook geen wonder dat dierenpoes tegen is. Die partij is nog fundamentalistischer dan de SGP. Lang leve de pinkstergemeente!
@ koekje-dr-bij: Ik ben het helemaal met u eens. Zie daarom ook mijn comment van daarvoor. Ik reageerde slechts op het feit dat bij al die argumenten van de CU e.d. het punt wordt gebruikt dat ze "het leven" willen beschermen. Alsof je dus moord pleegt door een embryo na uitgebreid onderzoek te verwijderen. Ik wou alleen zeggen dat dit net zoveel moord is als het snuiten van mijn weledele jongeheer in een tissue.
wie is die chinees?
ingefikkelde kwestie
Over die ruggen van die vrououwen.
Je moet toch wel ABN spreken om in de 2e Kamer te mogen spreken, Vind ik.
Het is hier Nederland! Wij spreken NEDERLANDS.
Ik word echt ziek van dit soort feiten. Wie heeft deze mevrouw op de verliesbare lijst gezet? Dat weten ze toch, of iemand correct Nederlands spreekt?
Iedereen die tegen selectie is wens ik toe dat ze stikken in een gruwelijk woekerende keelkanker met flink veel uitzaaiingen. Misschien dat ze dan, vlak voor ze sterven, de ouders die graag gezonde kinderen willen met behulp van deze selectie gaan begrijpen.
En de PVDA draait weer verder... Op naar de 0 zetels!!
Wie is die vreselijk irritante punjabi?
Mooi die Arib....
Product van positieve diskriminazie...
Het is een ruziemaakster die Marokkaan, dat zegt nota bene Femke zelf!
Anders krijgen we ruzie, en dat wil je niet, mag je niet op mijn vegatarische BBQ komen.
Het is NU tijd voor Bos om deze incompetente doos opzij te schoppen en het debat over te nemen.
spooky | 05-06-08 | 11:05
True true!
De christenen die zich zo krampachtig vasthouden aan het heilige schrift mogen mij vertellen waar in de Bijbel precies staat dat God niks heeft met embryoselectie. Het is werkelijk te triest voor woorden dat ratio zich na vierduizend jaar menselijke beschaving nog steeds moet verdedigen tegen halsstarrige haatzaaiers die het woord van God misbruiken om zin te geven aan hun eigen bestaan. Moreel imperialisme noemen we dat. En het is om misselijk van te worden. Waarom voeren we in vredesnaam anno nu nog een discussie over de mogelijkheid om ondraaglijk leed bij mensen te voorkomen versus ultra-orthodoxe principes?
Dorst | 05-06-08 | 11:05 whatever... hier komen vier verschillende postbodes per dag, eentje is al in de voetbalstemming.. met z'n oranje jas...
Hier naar luisteren is zo slecht voor je gezondheid. Ik heb een deal voor die gristenen. Jouw almachtige god gaat eens van zijn luie kont komen en serieus aan de slag of we doen het gewoon zélf. Ja?
@Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 11:04
LOL
Ik zie nu het debat al lekker glijden. Ze is wel lekker aan het vinger wijzen. Structureel anderen de schuld geven. Een Arib heeft waarschijnlijk ook te weinig kritiek gehad in haar leven. Ze is een excuus op zichzelf.
ze had waarschijnlijk liever een uurtje willen blijven liggen vandaag... chagerijnige sufkut...
Ach gut, mevr. Arib is gekwetst door het Cordon Sanitaire rondom de PvdA en nu wil ze geen vriendjes meer zijn. Gaat nu het woord over naar de CU.
Ontzettend, dit is echt genant. Zijn dit onze leiders?
Jezus, wat een domme takke trut.... Werkelijk typisch excuus allochtonen gedrag. Het ligt altijd aan een ander en leer verdomme eens normaal nederlands.
Bitchfight!!!
"want wij sijn for die frouw.." Arghh...
Iek heb U gemischt.
Pff, die Arib bakt er weinig van. Niks geen inhoud, alleen maar : Nou meneer, mevrouw, ik heb u ook gemist. Pechtold is wel fijn bezig.
Ook u heb ik gemist.
Kan iemand deze vrouw verwijderen achter de microfoon vandaan?ik denk dat de schoonmaakster verdwaalt is..
lol, hoe help je je partij naar de knoppen, vraag het Arib.
Wat een onkunde, wat een lutser.
O God, verblind het zicht van Ayaan Hirsi Ali zoals u haar hart hebt verblind, O God verblind haar zicht, O God bezorg haar hersenen een kanker. O God, bezorg haar een tongkanker." Fawaz Jneid
LOL@dierenpoes
Hulde voor Pechtold, hij zegt gewoon hardop: Zo help je je partij naar de knoppen
@van dal | 05-06-08 | 10:34
Dat heet TNT, zeker al een jaar.
Balkenende is ff weg naar de VS, kan hij naderhand de partij overstijgende premier uithangen. Die er dus nooit is op het moment supreme! Het is NU tijd voor Bos om deze incompetente doos opzij te schoppen en het debat over te nemen. Bos het is nu of nooit; ga het debat aan over het monopolie op normen en waarden. Of gaat heen!
Ies een brief kesgreefe. Als die PvdA Arib onder druk wordt gezet gaat ze steeds meer Turks lullen. Nu Kereltje Pechtold in de aanval. Wordt feest vandaag!
Heeft Arib al uitgelegd wat het standpunt is van de Marokkaanse Koning in deze?
Ik vind rutte nog altijd een lutser, maar hij mag blijven helpen met het ten grave dragen van de pvda
Mogelijke typisch Nederlandse oplossing: Het mag niet maar we doen het toch (gedogen). Wenselijke oplossing: Kabinet valt. Nieuwe verkiezingen.
Typisch... Het ligt altijd aan een ander.
tenenkrommend taaltje van arib
ojee een relmarok
Jeremia | 05-06-08 | 10:57
In casu wel ja. Maar feitelijk gaat het om de Nederlanders die met een plaat voor hun kop stemmen op radicalen als de CU die hun plannen tegen homo`s en wetenschappelijke vooruitgang doorzichtig verbloemen met de mantel der resteCpt, naastenliefde en morele superioriteit. Vrouwen die ervoor kiezen om hun kroost ter wereld te laten komen met niet alleen het gewicht van de erfzonde op hun schouders, maar daarnaast nog eens een enorme kans op borstkanker en meer: daar ga ik niet over. Dat zou ik graag doen, maar ik accepteer voorzover de persoonlijke keuze op dat vlak. Dat een politieke partij op basis van religieuze "argumenten" zulke ingrijpende keuzes voor 17 miljoen nederlanders meent te moeten maken is een middelvinger naar de democratie en moreel verwerpelijk.
Onbegrijpelijk dat de beroepsarrogant Mart smeets zich zelf nog steeds als een god ziet en dat het gepeupel gedwee achter m aan loopt. Maar goed, PvdA krijgt er nu lekker van langs. Kopje koffie erbij en genieten maar.
*wat Rutte zegt*
Hahahaha @ alt tag
Agnes Kant is mij te strategisch bezig op een ethische kwestie waar je vannuit je eigen standpunt moet redeneren. Niet zo gepast om hier wiggen met het pvda te maken. Zeker niet gezien hun weigering geen regeringsdeelname aan te gaan.
hahaha PvdA denkt: Als we een vrouw sturen die niet uit haar woorden kan komen, dan kunnen we het altijd nog verdraaien naar een nieuw standpunt.
Denk overigens dat ze zo gaat huilie huilie doen.
hakkel hakkel stotterrr stotterrrrrrrr ........ zoo moeilijk gesjschrrrevven
Is nu een van de 26000 handophouders aan het woord? Ik haar niet goed verstaan, ik hoor alleen kanker kanker kanker.... kan iemand mij even verlichten wie deze vrouw is?
Hahahahaha, aanvallen is de beste verdediging. Die man stelt kritische vragen dus die zal je altijd aanvallen op je standpunten muts, is die vrouw uberhaupt wel eens eerder in de kamer geweest.
Wat een gelul, ik heb dit, ik ben dat, blaaat... Cursus Nederlands en duidelijk articuleren is gewenst!
Nee, rutteputte... Arib regeert niet. Jetje Bussemaker regeert. En hou op over die rookgordijnen.
Huh wenst ze nou Wilders de kanker toe?dacht zoiets te horen
Waarom toch al dat slissen van die vrouwen in de kamer. Kaakjes op elkaar van Femke met een lekkere slis, maar nu ook onze Pvd Allochtoon die met een mantelpakje haar kaken nauwelijks van elkaar kan krijgen en nu door gaat met slissen.
Er zit niemand zijn er file's rond Den Haag?
Ow GOd heeft dat gezegd? Jaja... tegen wie?
Het is een sccccchande!
embrijo silekzi
Kan de speech van die muts niet ondertiteld worden,volg het nou al niet meer
Ik las gisteren een stuk over God en kanker. Let eens op de slaafse houding, wat ik daar ook van vindt is niet zo relavant maar een houding over dankbaarheid van het hebben van kanker is godsonmogelijk om andersdenkenden door hun strot te douwen. Ik met mijn humanistisch (ietsistisch gelovig) ga uit van innerlijke kracht en onafhankelijkheid gecombineerd met de kracht die mijn geliefde en mijn medemens mij schenkt eventueel met een god die ook over mij waakt. Zwakte en afhankelijkheid tov God is NIET een stelstel van normen en waarden die je aan een ieder kan opleggen, zelfs niet aan het overgrote deel van gelovigen. Dit is wel wat CU en SGP doet!!!
Dank U voor het feit dat U de kanker als een leermeester voor mij gebruikt - om mij af te remmen en om me met U in verbinding te stellen. Help mij om mijn kanker als een leermeester en als een avontuur te kunnen beschouwen, zodat ik er van kan leren en dan met mijn leven verder kan gaan. Zegen mijn echtgenoot en mijn zoon en mijn ondersteunende familie en vrienden terwijl zij zich met mij in dit avontuur storten. Maak ons sterker door middel van onze zwakheden en onze afhankelijkheid van U. www.allaboutlifechallenges.org/dutch/k...
dr. Alban | 05-06-08 | 10:48
Dat is een non-argument. Je neemt geen leven, je ruilt een leven. Toekomstige moeders kiezen nu een embryo met een grotere kans op een gezond en langdurig leven. Het is niet zo dat ze baby marietje de kop afsnijden. Men ruilt alleen baby marietje met waarschijnlijk borstkanker voor een baby marietje zónder borstkanker. Het is een moeilijke keuze, maar wel de juiste. Juist bij zulke moeilijke beslissingen moet je de moed hebben om de juiste keuze te maken: een kind ter wereld brengen met eventueel zware lichamelijke/geestelijke handicap en een gezond kind zijn kans op leven onthouden is moreel verwerpelijker dan hetgeen de GU bestrijdt. Hypocrisie ten top.
ik zeg wellus..
Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 10:52
De sleutel ligt bij de PvdA. Die zou er voor kunnen zorgen dat de CU zich terugtrekt uit het kabinet, of, als het CDA zich vierkant achter Rouvoet opstelt, zelf opstapt. En dat is dan meteen het einde van Balk IV. Zoals ik al schreef gaat het vandaag hierom.
gaf arib nou in het voorbijgaan agnes een stomp?
Weet zo gauw niet een betere Nederlandse benaming te vinden voor Mart smeets, dus hou ik het bij pompous ass.
Hahaha kabinet kom met een visie ...
eum... als ik de livestream niet open krijg maar het debat wel via
www.nos.nl/politiek24/ kan volgen.. wat doe ik dan vout?
Geef een vrouw een microfoon en ze zijn niet meer af te stoppen.
Koekje-dr-bij? | 05-06-08 | 10:52 ja... mooi man..
Agnes wil gewoon de GU uit het kabinet.
+1
check www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_ar...
@blinde kip | 05-06-08 | 10:47
Nou wil ik hier heel ver op ingaan maar ik wens je gewoon een ziekte toe en ga dan koffie halen.
-Krijg de tievus-
Zo ook weer gedaan.
sjonge jonge. Is er uberhaupt een sollicitatie gesprek voor politici of word iedereen er gewoon klakkeloos in gedendert. Die woordvoerder van de SP sjonge jonge, als een klein kind haar gelijk proberen te halen. Mijn god zeg.
Zolang er bij de redactie ook geen selectie aan de poort is; tegen.
Waarom zou je niet mogen selecteren? Waarom zou je een kind/mens niet een leven vol pijn en lijden mogen besparen door een embryo zonder bewustzijn te verwijderen.
Kant is alleen uit op eigen gewin en afbraak pvda
lapschwanzen is idd het goede woord
laat de boel maar vallen!
dr. Alban | 05-06-08 | 10:48
gij zult uw zaad niet op de rotsen storten... [/metafoormodus]
Wij moeten luisteren naar mensen die geloven in een sprookjesboek van 2000 jaar oud.
Het is te triest voor woorden :(
Hey stelletje lapswanzen !!! Ga eens wat nuttigs doen met deze regering.
Ben het met Rouvoet eens, op voorwaarde dat God de toekomstige kankerpatiënten dan ook eigenhandig geneest.
Die christenen zijn zeker niet alle christenen. Deze christen vindt dat we die grijze massa niet voor niks hebben meegekregen. Het is te makkelijk om je achter een God te verschuilen zodat je alle verantwoordelijkheid van je af kunt schuiven en geen beslissingen in dat moeilijke grijze gebied hoeft te nemen. Dat gezegd: laten we wel oppassen voor dat hellende vlak. We willen geen maatschappij waarin ouders embryo's vermoorden omdat ze een baby met blauwe in plaats van groene ogen willen hebben.
Enfin, deze christen stemt Wilders, omdat de scheiding tussen kerk en staat voor alles gaat. Het is te gevaarlijk om mensen hun wil aan anderen te laten opleggen, welke ideologie ze ook aanhangen, zeker als dat nog een ideologie is die zich niet wetenschappelijk laat staven.
Mijn gekozen volksvertegenwoordiger aan het woord; maak het waar je hebt zoveel kennis van de zorg en was al zo lang onzichtbaar.
blinde kip | 05-06-08 | 10:47
Dat jij nog niet onder curatele bent gesteld...
En dat gezeik over "wij zijn voor het leven". Pfff, wordt er moe van. Het is een embryo. Niet levensvatbaar. Ben ik ook een moordenaar als ik het na het zien van een fijne Sylvia Saint-film mijn klabanus snuit in een tissue?
@Teen | 05-06-08 | 10:44
En dat vind je raar Teen?
:)
En eigenlijk heeft Mart Smeets een beetje gelijk. Zo moet je sommige mensen geen stemrecht geven... zoals MBO-ers bijvoorbeeld.
Jeremia | 05-06-08 | 10:43
Negatieve gevolgen:
Geen dode vrouwen meer, geen vrouwen meer zonder borsten, reli-mafkezen gaan nog wel gewoon dood, enz.
Ik zie geen negatieve gevolgen.
... wat weet Agnes nou van borsten?
Is Agnes zwanger of heeftze gewoon een buikje?
Agnes had al veel eerder moeten worden geaborteerd.
Agnes Kant beschuldigd PvdA`s draaigedrag van "doordraaien".
Was wel leuk geweest als ze de PvdA knettergek had genoemd...
Jammer dat Agnes Kant weer begint te schreeuwen
Mijn moeder probeert mij al twintig jaar lang te laten aborteren.
@Teen | 05-06-08 | 10:36
Niet op toekomstig cup maat?
Goh, een compromis, in achterkamertjes. Koehandel. Wie had dat verwacht in deze regering...
Typisch weer, hele zaal is leeg.
Embryoselectie zal zoals het er nu naar uitziet alleen vertraagt en niet gestopt kunnen worden. Met de invoering van IVF is de eerste en beslissende horde al genomen. De meerderheid van de bevolking, de medici en de wetenschappers willen het. Ik denk persoonlijk dat dit geen goede ontwikkeling is en dat wij mensen op de een of andere manier te maken zullen krijgen met de negatieve gevolgen van onze beslissingen. Op dit moment telt echter alleen of het kabinet over deze zaak valt of niet.
Kunnen we niet wat breder discusseren? Kunnen we niet meer embrio-selectie doen? Kunnen we Slechte Kamerleden niet uitselecteren of post-nataal aborteren?
Storm in een glas water... of beter... storm in een petri-schaaltje.
@blendedperfection | 05-06-08 | 10:37
Debat is onzin. Soort toneelstuk waar ze zich voor kunnen inschrijven.
Beslissing is al lang genomen in de achter kamertjes.
Gelijk stemmen op papier met naam , aangeven of het je de val van het kabinet waard is of niet. Uitslag, next.
,,Het is voor mij een principekwestie. Ik mag straks een drie maanden oude baby laten aborteren als uit de vlokkentest blijkt dat het een afwijking heeft. Maar acht cellen van een embryo onderzoeken mag niet."
Dit vat het aardig samen voor mij.
Voor God spelen? Die God zou zelf dat voor God spelen eens wat serieuzer moeten nemen dan werden er geen kinderen geboren met van die nare afwijkingen. In de tussentijd speelt de wetenschap wat mij betreft aardig voor God en in de wetenschap heb ik meer vertrouwen dan in God.
Zo, praat Femke hier de Christenunie even een schuldgevoel aan.
Ben benieuwd of Rouvoet nog andere argumenten aandraagt dan:
-Ik wil het niet
-God wil het niet
-Ik wil het gewoon echt niet
Agent327 | 05-06-08 | 10:37 tante pos is een groep geworden, de tante pos groep, kortweg tpg...
Kaken op elkaar en luisteren maar!
Femke aan het weurt.
Snap het probleem niet zo van de gristenen... god heeft ons toch geschapen en ons de inteligentie meegegeven om aan embryoselectie te kunnen doen...
Als god daar zo op tegen was geweest, lijkt het me dat hij daar dan wel een stokje voor had gestoken.....
overzichtsbeeldje... veel lege stoelen...
volle zaal daar
@van dal | 05-06-08 | 10:34
Als het beestje maar een naampje heeft.
Als de post in de bus valt, denk ik nog steeds, tante pos is geweest. En hoe oud is dat?
Ik hoor iets positiefs: "kabinet vallen" !
Dikke onderlippen, daar mogen ze van mij wel op selecteren.
Wie zou er meer verstand van hebben?
De gelovigen of zij die het zeker weten...
Lying Dutchman | 05-06-08 | 10:33
ik weet niet hoe bot-o-hond eruitziet...
Vlees is ook moord en 90% van de CU eet dit ook gewoon... Excuses voor de eerste 4 woorden...
huilt arib al?
Wellis -> Nietus -> Ja maar JIJ -> Nee Jij -> Wellis -> Nietus
Goed gesprek...
door de ptt bezorgd... dat heet tpg lulhannes rutte, al jaren..
Barkruk | 05-06-08 | 10:30
We leven in een land met scheiding van kerk en staat. Desondanks is het mogelijk dat een splintergroepering van gggrrristenhonden de geemeenschap zijn wil op kan leggen. Heeft allemaal te maken met compromissen, slappe knieën en vooral de aantrekkingskracht van pluche.
@van dal | 05-06-08 | 10:29
Nee, tegen uiterlijke mongolide kenmerken kun je je niet wapenen.
CU en CDA zijn natuurlijk tegen, anders zijn er straks geen idioten die op hen stemmen.
Sorry, maar de maatschappij zijn jullie niet!
Embryoselectie is prima ter voorkoming van erfelijke serieuze ziektes.
Helder gedefinieerd is dat de grens van de glijdende schaal, het hellend vlak.
Nee nee nee jullie zien dit verkeerd.
De gristenhonden willen geen onderzoek omdat ze hebben ontdekt dat ze ook kunnen selecteren op het god-gen. Dat hebben ze natuurlijk allemaal en willen de rest van het gepeupel zo snel mogelijk laten sterven aan kanker.
Het is fijn dat er ernstige gehandicapten en mensen met 100% kans op kanker geboren kunnen worden, anders komt ons geweten in het gedrang.
nazi nederland
dna databanken camera's eugenetica euthanazi embryoselectie
We kunnen natuurlijk ook iedereen zijn eigen keuze laten maken of ze dit willen toepassen ofniet...
ik selecteer dagelijks als ik met een tissue het fapsel van m'n buik wegveeg.. mag dat wel?
moet mevr. Hakbar niet eerst vloeiend Nederlands leren spreken
Zit toevallig net een andere stream te kijken. Heeft enigszins ook wel te maken met bevruchting.
Lying Dutchman | 05-06-08 | 10:25 en de bot-o-hond...
Niet echt het tietentopic waar ik op gehoopt had.
rutte is eigenlijk tegen... maar nu hij de poten van het kabinet kan afzagen.. is ie vóór...
Waarom zo'n debat? Net alsof iemand zijn standpunt nog gaat wijzigen.
Gewoon gelijk stemmen. Wel even op het internet met naam en toe naam wie voor en tegen heeft gestemd. Next.
embryoselectie is een goed ding, maar als er geen reageerbuisbevruchting was uitgevonden bestond het niet..
en wát ze ook kunnen bedenken voor voortplanting... ik blijf de oude manier wel volhouden...
Als God nou eens even aan zijne excellentie zou doorbellen waar dat menselijk leven nou precies begint, dan werd de discussie een stuk eenvoudiger.
Jammer dat we deze technieken in 1936 nog niet beheersten, hadden we niet zoveel last gehad van Sjaak en Koerbagh.
Er kan veel leed worden gestopt op deze manier...
En zoiezo wie luistert er nou naar christenen...
Trouwens zijn er christenen onder ons? ik heb een vraag... Stel dat er een god is kan het niet zo zijn dat hij ons juist slim heeft gemaakt zodat we onszelf kunnen genezen en verbeteren?
Geloof is beperking.
Nou die Coñ(o) kun je dus wel helemaal wegflikkeren als je een beetje verstand hebt..
Spannend hoor. xD
REAGEER OOK