Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gristenen diep gekwetst door NRC-cartoon

pijpgod.jpg Balkenende, Verhagen en Van Geel opgelet! De volgende 'forse internationale crises' dient zich alweer aan. Het suggestieve haatkrantje NRC next heeft met bovenstaande cartoon het heilige Gristelijke Geloof onnodig gekwetst, beledigd ende gegriefd. Bovendien vertikt tekenaar Paul Steenhuis ondanks een moreel appel van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) het stripje te verwijderen. De mormonen, IRA en het Verzetsleger van de Heer zijn gewaarschuwd. Verbieden die krant voordat de stewardessen niet meer naar Lourdes durven te vliegen!

Reaguursels

Inloggen

haha, mohammed

LOWLIFE_CRACKJUNK | 04-03-08 | 23:47

hebben die gristenen deze dan al gezien ??
www.touch-magazine.nl/cartoon8.html

Vergaande Rouvoetisering, de oecumenische gedachten van paters en dominees, leuk!!

Pedrox | 03-03-08 | 11:57

Lang leven de inquisitie

opuzdei | 02-03-08 | 22:34

...mijn kruis staat rechtop van woede over dit wereldschokkende incident!!!

sa4 | 02-03-08 | 18:12

Er wordt overigens niet bij vermeld dat die lul van Mohammed is....

Whitehouse | 02-03-08 | 15:55

@KaKeL Kees 02-03-08 @ 11:04:
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Heb je 2 maanden lang in een grot overwinterd of zo? Heb je vernomen dat vorige week de porno-film Deep Throat is uitgezonden? Heb je ook vernomen dat er groepje gristenen bij de zendmast in Hilversum dagenlang voorafgaand heeft gebeden tegen uitzending? Daar was deze strip dus een commentaar op. Dit is het laatste plaatje van het stripje (klikken op het roze spul in de tekst van het topic en je kunt de hele strip zien) en wat pijpt "god" dus? Juist, de zendmast.

koerbagh ® | 02-03-08 | 15:54

*pakt zijn bomgordel en gaat een aanslag plegen*

stijlloze1988 | 02-03-08 | 15:43

JIHAD!!!!!!!!!!

te belachelijk dat we nog geen bedreigingen gehad hebben hierom.... dus bij deze.

Jantje beton. | 02-03-08 | 15:30

Fantastische cartoon!
Die christenen mogen hun ideen toch ook op ons loslaten...gisteren nog Jehova aan de deur...andersom is het blijkbaar toch nog altijd een probleem! Regeren vanuit je geloof wordt in dit land gestimuleerd...regeren vanuit een atheistisch standpunt wordt zoveel mogelijk gehinderd door degenen die regeren vanuit het geloof...Een beetje schijnHEILIG is het wel, foei!
Dit soort tekeningen geven het volk hoop, dat er toch nog vrijheid is van pers ondanks dat er steeds meer christenen in de Kamer zitten! Waar halen ze het lef vandaan om te vragen of het mag worden verwijderd? Zij regeren met hun geloof ons hele land, maar 1 anti-christelijk tekeningetje in een krant gaat te ver??? Lekkere democratie hebben wij!
Hopend op een toekomst zonder religie, was dit M.McFly...

Marty McFly | 02-03-08 | 14:23

Jarenlang met een egyptenaar samengewerkt (een katholieke). Die riep 12 jaar geleden al dat het moslimgeloof zich als een kanker in europa zal uitzaaien en tadaaaa....

sjimmysjedow | 02-03-08 | 14:22

Dat er tegenwoordig nog steeds mensen zijn die daadwerkelijk geloven dat er een "god" bestaat, erg zielig... Ik word er een beetje moe van. Religie is zeau middeleeuwen.

Pokkel | 02-03-08 | 13:21

En nu nog een cartoon van Allah/Mohammed
Of is de tekenaar daar te laf voor en vormen christenen een makkelijke prooi omdat die niet zo gewelddadig reageren zoals moslims doen?

Bijstandtrekker | 02-03-08 | 11:16

-weggejorist-

KaKeL Kees | 02-03-08 | 11:04

Koninkrijk 01-03-08 @ 18:54

amen!!

latinha | 02-03-08 | 10:06

Gaan die christenonden elkaar nu ook af maken? Ruimt wel lekker op dan.

monaco | 02-03-08 | 09:52

En de moeder en vader van Brusselmans zijn hoeren :)

Joshua | 02-03-08 | 09:47

Wat een held zeg. Wat een lef van deze tekenaar. Waarschijnlijk zit die nu ondergedoken en wordt die bedreigd met de dood....

Joshua | 02-03-08 | 09:45

Ik ben christen. Ik vind die tekening ongelooflijk smakeloos. Maar al vind ik de mening van die tekenaar nog zo abject, ik zal zijn recht tot de dood verdedigen om die te uiten.

En dat is het verschil.

Mark van Dam | 02-03-08 | 08:51

Ik vind het prima die cartoons, de tekenaar weet waarschijnlijk dat christenen niet zo zullen reageren als moslims.
Dus ik heb de volgende uitdaging voor tekenaar, durf je ook zo'n grievende tekening te maken over Allah of de Profeet?
Een sexueel getinte cartoon tussen Allah/Mohammed en G.W bijvoorbeeld, ik weet zeker dat daar heibel van komt, of je wordt beschuldigd van racisme of.......................

sturmgeist | 02-03-08 | 08:51

Goeie poll btw

Ari Gold | 02-03-08 | 02:53

+1 voor NRC Next

Ari Gold | 02-03-08 | 02:50

Rabarberke 01-03-08 @ 21:10
En je hebt me inderdaad niet begrepen. Gelukkig.

LibertasSimplex | 02-03-08 | 01:31

Rabarberke 01-03-08 @ 21:10
Dat afmaken. Dat is nou wat niet mag.

LibertasSimplex | 02-03-08 | 01:30

"Ik heb er geen seconde aan gedacht dat dat als kwetsend kon worden ervaren."

Nou sorry, maar dan heb ik geen hoge pet op van de intellectuele vermogens van die man.

Neon | 02-03-08 | 00:32

koerbagh ® 01-03-08 @ 23:47 Hear hear

campion | 02-03-08 | 00:20

Deaths in the Bible. God : 2,270,365 not including the victims of Noah’s flood, Sodom and Gomorrah, or the many plagues, famines, fiery serpents, etc because no specific numbers were given. Satan: 10

blikjegrolsch | 02-03-08 | 00:05

'Geloof wat mij betreft wat je wilt, maar dring je eigen opvattingen niet aan anderen op.", zeg je... en dan doe je vervolgens een onversneden oproep tot nationalisme. Nationalisme... Welk nationalisme is dat dan? Ik heb met de meeste Limburgers net zoveel als met de gemiddelde Pool. Vrij weinig. Ik ken zelfs Polen met wie meer deel dan menige Limburger. Een bepaalde muzikale voorkeur en een liefde voor liberale Europese filosofie bijvoorbeeld.
"Geloof wat mij betreft wat je wilt, maar dring je eigen opvattingen niet aan anderen op.", zeg je.
Maar ondertussen leggen de gristelijke ministers vanuit hun moraal ontleend aan een sprookjesboek een trits ge- en verboden op... En dat is niet het opdringen van je opvattingen? Dat is nog erger dan opdringen: dat wettelijk voorschrijven en verbieden. www.depers.nl...

Ik dring niks op. Ik zeg wat ik vind en ik heb er argumenten voor. En ik dring niet op dat de ene religie beter is dan de ander, ik vind ze allemaal kul, en ik vind dat op staatsgefinancierde scholen alle feiten van alle religies moeten worden onderwezen en wat je dan thuis doet moet je helemaal zelf fijn weten. Ik stel geen opvoedpolitie voor, maar ik vind wel dat als de staat de scholing financiert dat dan de kerk of moskee of synagoge er geen extra-speciale plek heeft en dat religie geen bescherming in de wet behoeft. Want die extra-speciale bescherming, kerseflapje, die geldt niet alleen voor jouw Veluwse sekte, maar ook voor die zandbak-doodscultus uit Mekka.
Think about it. "

*Aanbid Koerbagh*

blikjegrolsch | 01-03-08 | 23:53

Ik wou dat God mijn vriendje was...

Zaadhaan | 01-03-08 | 23:49

@Lewis 01-03-08 @ 22:50:
Ja, ik beweer dat alle "heilige" boekjes sprookjes zijn. Er is geen eentje die ook maar een greintje historisch en/of archeologisch geverifieerd is. Helemaal niks.
In die zin heeft het geen hogere status dan de gebroeders Grimm, de Edda, de Bhagavad Ghita, de Mahabharata, de Popul Vuh, de Oddysey en alle fictie. Of geloof je daar ook allemaal in?
Overigens zeg ik niet dat god niet bestaat, maar ik zeg dat er geen enkele reden is om in zo'n bovennatuurlijk tovervriendje te geloven en dat de waarschijnlijkheid van zo'n metafysisch opperwezen nagenoeg nul is.
Maar aangezien je de bijbel gelooft: Waarom mag ik wel een Belg als slaaf en geen Pool? www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIO...

@kersenflap 01-03-08 @ 23:03:
Nu kronkel je er nog meer onzin bij. Wie zegt dat ik progressief ben? Wie zegt dat ik "links" ben? Ik weet niet eens wat dat is. www.libertarian.nl/NL/archives/000109....
Dat allemaal omdat ik de Kameleon leuk jongensboeken vind en ik vind dat Hotze de Roos best een biografie mag? En dat Paul Steenhuis, die kritisch is naar de islam, best een cartoon tegen gristelijke idiotie mag maken en plaatsen als die gristelijke idiotie toevallig in het nieuws is.
Wie zegt dat ik cultuurrelativist ben? Ik vind elke "cultuur" waarvan de normen en waarden met dwang wordt opgelegd geen cultuur die mij past en mensonwaardig. Dus wat mij betreft is de gristelijke cultuur minder dan de liberale. Marginaal beter dan de islamitische, dat geef ik je, maar niet veel beter. www.youtube.com/v/c94b1_dx9Q8

"Geloof wat mij betreft wat je wilt, maar dring je eigen opvattingen niet aan anderen op.", zeg je... en dan doe je vervolgens een onversneden oproep tot nationalisme. Nationalisme... Welk nationalisme is dat dan? Ik heb met de meeste Limburgers net zoveel als met de gemiddelde Pool. Vrij weinig. Ik ken zelfs Polen met wie meer deel dan menige Limburger. Een bepaalde muzikale voorkeur en een liefde voor liberale Europese filosofie bijvoorbeeld.
"Geloof wat mij betreft wat je wilt, maar dring je eigen opvattingen niet aan anderen op.", zeg je.
Maar ondertussen leggen de gristelijke ministers vanuit hun moraal ontleend aan een sprookjesboek een trits ge- en verboden op... En dat is niet het opdringen van je opvattingen? Dat is nog erger dan opdringen: dat wettelijk voorschrijven en verbieden. www.depers.nl/binnenland/121432/Tien-v...

Ik dring niks op. Ik zeg wat ik vind en ik heb er argumenten voor. En ik dring niet op dat de ene religie beter is dan de ander, ik vind ze allemaal kul, en ik vind dat op staatsgefinancierde scholen alle feiten van alle religies moeten worden onderwezen en wat je dan thuis doet moet je helemaal zelf fijn weten. Ik stel geen opvoedpolitie voor, maar ik vind wel dat als de staat de scholing financiert dat dan de kerk of moskee of synagoge er geen extra-speciale plek heeft en dat religie geen bescherming in de wet behoeft. Want die extra-speciale bescherming, kerseflapje, die geldt niet alleen voor jouw Veluwse sekte, maar ook voor die zandbak-doodscultus uit Mekka.
Think about it.

koerbagh ® | 01-03-08 | 23:47

Kersenflap: het probleem is niet Islam, maar religie. Het christendom is gewoon een andere versie van de Islam. Bovendien hebben de christenen pas echte macht: zij zitten in de regering. Niks landje bespuwen dus, maar gerechtigheid.

blikjegrolsch | 01-03-08 | 23:42

Dus die man wordt tekenaar genoemd. Kan. Hij heeft tenslotte iets getekend.
Een baggerstrip die pijn aan je ogen doet. Misschien zijn de letters wél grappig maar die kan ik zo één twee drie niet lezen.

kuttekrap | 01-03-08 | 23:25

Lizzard 01-03-08 @ 23:13
Nee, dat is communisme.
Nationalisme dring je niet op: het ontstaat vanzelf als je als land je zaakjes goed op orde hebt.

kersenflap | 01-03-08 | 23:24

-weggejorist-

Koninkrijk | 01-03-08 | 23:21

Critical Distance 01-03-08 @ 18:55

Waar denk je dat religie voor word/werd gebruikt?

MTB | 01-03-08 | 23:20

Geloof is de grootste vijand van het menselijke ras

Ahjan | 01-03-08 | 23:20


kersenflap 01-03-08 @ 23:03

Ik moet je teleurstellen kersenflap. Zoals je ziet is het land uitverkocht. Emigreren dus maar. Enkel reisje ergens naar zuid Amerika. Ik hoop dat je daar in een kolonie van nazaten van een ander volk je geluk kunt vinden!

Baarstje | 01-03-08 | 23:17

-weggejorist-

Lizzard | 01-03-08 | 23:13

wedden dat er niemand gaat rellen

Count_Grishnackh | 01-03-08 | 23:08

koerbagh ® 01-03-08 @ 22:49
Atheisme is, net zoals de linkse kerk, weldegelijk een geloof. Wie zegt dat niet geloven beter is dan wél geloven. Jij?

Hotze de roos en zijn biograaf zijn beiden leden van de linkse kerk. Ik kan me goed voorstelen dat jij, als unilateraal landuitverkoper, daar op veel vlakken een bondgenoot in ziet.

Ik niet. Ik zie Nederland als een land dat haar waarden en eenheid verloren is door al het opgedrongen cultuurrelativisme. Geloof wat mij betreft wat je wilt, maar dring je eigen opvattingen niet aan anderen op. Alleen dán wordt het weer gezellig en goed in Nederland. Mensen die dit wél doen (moslims, cultuurrelativerende wereldburgers en verradende linkschmensen) mogen wat mij betreft z.s.m oprotten. Nationalisme heeft de toekomst.

kersenflap | 01-03-08 | 23:03

-weggejorist-

berdus | 01-03-08 | 23:01

kersenflap 01-03-08 @ 22:37

Ik snap dan niet waarom je bewijs door inductie probeert te geven door foute moslims te tellen. Misschien zou je in dit geval samen met die moslims proberen een front te vormen tegen het belediging van je overtuigingen.

Overigens zie ik als atheïst niet veel verschil in de christelijke en islamitische tradities behalve dan de erfzonde. Overbrugbaar zou ik zeggen.

Baarstje | 01-03-08 | 22:55

@koerbagh
Pardon? Jij beweert niks? Je hóéft van mij helemaal niets te bewijzen, maar als jij stelselmatig verkondigt dat alle geloven sprookjes zijn en als je alle gelovigen neerzet als idioten, dan mag ik daar natuurlijk wel op ingaan. Ik reageerde op jouw uitlatingen, het is niet andersom. En ik zie nog steeds niet in waarom je wél mag roepen dat God niet bestaat zonder dat te hoeven bewijzen, maar níét kunt beweren dat er een God bestaat zonder daar bewijzen voor aan te moeten dragen.

Je analyse van de bijbel begrijp ik, maar deel ik niet. Het is een bijzonder consistent boek, al staan er absoluut de nodige dingen in waar ik als 21ste-eeuwse westerling moeite mee heb, maar da's een ander verhaal.
Geloof (:-)) het of niet, hoofdzakelijk doordat ik de bijbel zo logisch vind ben ik christen gebleven.

En ten slotte zeg ik ook maar weer tegen jou dat je niet alle christenen/ gelovigen over één kam moet scheren. Zo geloven lang niet alle christenen dat de aarde 6000 jaar oud is.

Lewis | 01-03-08 | 22:50

@kersenflap 01-03-08 @ 22:25:
Nee, ik vind dat je kinderen op school, een van staatswege gefinancierde school, niet moet indoctrineren met geloof. In plaats daarvan moet je ze over alle religies van vroeger en nu leren. Alleen de feiten. Wat de leerstellingen zijn, wat de goden zijn, wat de boekjes zijn, wat de wetten zijn. En daarnaast beste kersenflap, mag je ze dan elke zondag tegen hun zin meeslepen naar de kerk, mag je ze verplichten naar zondagsschool te gaan, mag ze elke dag met bijbelteksten om de oren slaan. Allemaal best. Als je maar beseft dat kinderen niet jouw bezit zijn. Ze zijn hun eigen bezit, en jij mag ze toevallig opvoeden. Ik heb er een belang bij dat je dat naar behoren doet want een democratie is afhankelijk van goed geïnformeerde en kritische individuen, niet van geïndoctrineerde dogmatische onwetende idioten.
Tsja, ik vind dat kinderen het recht hebben zelf hun godsdienst te kiezen als ze daar behoefte aan hebben en dat het geen "recht" van ouders is om naast hun genen ook nog eens hun eigen waandenkbeelden voort te laten planten.
Ben ik een rare in. Klopt.

Overigens is atheisme geen geloof. Het is het ontbreken van geloof. Atheisme is net zo zeer een geloof als kaalheid een haarkleur, naaktheid een klederdracht en gezondheid een ziekte is.

Enne... mag Hotze de Roos geen biografie omdat het een socialist is? Wat is dat nu weer voor raars? Omdat jij tegen de islam bent en de koran wil verbieden moeten ook alle socialisten van vroeger en nu het doen zonder boeken? Wat is er mis met de Kameleon? Oer-Nederlandse boeken over gezonde blanke jongens met een bootje en dorpje in Friesland met een vriendelijke veldwachter... Helemaal Nederland in de gezellige gristelijke vijftiger jaren... Ok, er komt geen kerk en dominee in voor, maar ja... Daar heb je dan weer de boekjes van W.G. van der Hulst voor.

Overigens: ik doe mijn vaderland in de uitverkoop omdat ik de vrijheid van meningsuiting verdedig? Omdat ik kies voor de vrijheid van iedereen te zeggen te wat 'ie wil? Omdat ik naast de islam ook het gristendom een belachelijk geloof vind? Sorry, maar ik denk toch echt dat iemand die naast de Koran ook biografieën van kinderboekenschrijvers wil verbieden, die de film van Wilders verdedigt tegen de inperking van de vrijheid van meningsuiting (door nota bene geestesverwant JP Balkenende) maar wel de film Deep Throat met gebed tegen wil houden en een cartoon daarover wil verbieden, dat die persoon toch iets meer uitverkoopt dan ik. Maar goed...

koerbagh ® | 01-03-08 | 22:49

Baarstje 01-03-08 @ 22:27
Gelukkig hebben wij in dit land het fundamentele recht op vrijheid van meningsuiting. Dat ik bepaalde zaken niet echt fijn vind, zoals bovenstaande cartoon, heb ik daar om maar gewoon te slikken. Dat is de prijs van vrijheid.

Waar ik op inhoudelijke grond bezwaar tegen maak is het gebrek aan argumenten. De achterliggende gedachte van de linkse cartoonist is niets meer of minder dan het bashen van christenen om aan te tonen dat deze net zo erg zijn als moslims. Dat vind ik heel erg sip, en ook niet meer dan dat. Heel erg calvinistisch ook, dat dan weer wel!

kersenflap | 01-03-08 | 22:37

Deze vind ik dan toch wel smakeloos. -1

GOEM | 01-03-08 | 22:30

@Lewis 01-03-08 @ 22:05:
*Zucht*
Ik hoef niiks te bewijzen, ik beweer niks. Ik hoef niet bewijzen dat er een bepaald gesteld iets NIET bestaat. Ik hoef niet bewijzen dat een eenhoporn niet bestaat, ik hoefg niet te bewijzen dat een theepot in een baan om Mars niet bestaat, ik hoef niet bewijzen dat een griffioen niet bestaat, ik hoef niet bewijzen dat een phoenix niet bestaat, ik hoef niet bewijzen dat kaboutertjes, elfjes, pratende slangen, brandende struiken en engelen niet bestaan. Degen die stelt dat iets bestaat heeft de bewijslast, niet andersom. Een negatief kan nooit bewezen worden. www.nizkor.org/features/fallacies/burd...

Het geloof biedt geen rationele redenen voor moraliteit en goed en kwaad, het zijn sprookjes. Het zijn sprookjes die intern tegenstrijdig zijn. Er is een perfecte natuurlijke, biologische, evolutionaire verklaring voor alle moraliteit.
de bijbel biedt niks dan tegenstrijdigheden, een wraakzuchtige, wrede, en volstrekt immorele god. Voor elk oorlogstribunaal in de 20e eeuw was de god van de bijbel al 100x veroordeeld wegens genocide, moord, verkrachting, oorlogsmisdaden. Hoe je daar "goed" en "kwaad" uit kan halen is "beyond me", maar van mij mag je.
Logica? In de bijbel? Hahahahaha...
www.skepticsannotatedbible.com/contra/...
www.skepticsannotatedbible.com/abs/sho...

@widtvoet... 01-03-08 @ 22:10:
Oh maar, zwaartekracht bestaat ook niet... Het is volgens echte die-hard christenen "Intelligent falling" uncyclopedia.org/wiki/Intelligent_Fall...
Bovendien moeten ze wel zwaartekracht ontkennen, want tja... anders klopt het niet dat het universum 6000 jaar oud is. Zonder zwaartekracht dan kan dat, anders niet.
youtube.com/watch?v=8bRvt0InhYk
youtube.com/watch?v=sEW1oQBZu-I

koerbagh ® | 01-03-08 | 22:28

kersenflap 01-03-08 @ 22:12

Wat bedoel je hiermee te zeggen? Meet je de waarheidsgehalte van je geloof aan de hand van of je een dikke huid hebt en hoeveel je kunt hebben? Als er lang genoeg wordt doorgegaan heb jij ook je grens. Punt is je moet mensen niet beledigen los van het geloof.

Baarstje | 01-03-08 | 22:27

koerbagh ® 01-03-08 @ 22:11
Je bent zonder het zelf te weten een godsdienstradicaal van de ergste soort.
Je meent christenen te mogen verbieden hun kinderen volgens christelijke traditie op te voeden omdat je je eigen geloof, het atheisme, een betere moreel superieure godsdienst vind. Je zou niet misstaan in Iran met dit soort praktijken.

Ik erken het atheisme niet als mijn geloof, maar ik respecteer atheisten wel.
Ik erken dat Nederland de verlichting heeft doorgemaakt en ik vind het prachtig dat we hedentendage zaken als homosexualiteit en vrouwenemancipatie hoog in het vaandel hebben staan. En met mij de overgrote meerderheid van de christenen.

Deze cartoon is geplaatst door een linkse progressieveling die o.a de biografie van sociaaldemocraat Hotze de roos heeft vervaardigd.

Veel succes nog met de verdere uitverkoop van je vaderland. In oorlog leer je je vijanden pas echt goed kennen.

kersenflap | 01-03-08 | 22:25

kersenflap 01-03-08 @ 22:12
De meeste in Nederland wonende moslims blijven ook gewoon rustig, alleen laten ze geen honden uit... en de enkeling die hier op beschaafde wijze tracht mee te discussiëren wordt gelijk aangevallen op zijn moslim zijn.
Tja....!

Sikkeneur | 01-03-08 | 22:22

Kunnen we niet een pagina met reeds gevoerde discussies maken waaraan de comments kunnen worden gehangen. Dit lijkt Groundhog Day wel.

Rabarberke | 01-03-08 | 22:21

@ widtvoet... 01-03-08 @ 22:04

De Balk natuurlijk, die kan zelfs als ie de peipert uitgaat geen afscheid van zichzelf nemen. Zijn leugens en opzet niet 2 kanten van de medaille of misschien wel hetzelfde..

wopper | 01-03-08 | 22:21

Heb je lange tenen koop dan grote schoenen.

widtvoet... | 01-03-08 | 22:16

Beledigen moet kunnen.

widtvoet... | 01-03-08 | 22:16

Waar ik ook wel benieuwd naar ben: hoeveel christenen hebben zich tot nogtoe bij de politie gemeld om dit te verbieden? Hoeveel christenen zijn er exact in opstand gekomen? Hoeveel doodsbedreigingen en uitingen van ongenoegen hebben er tot nogtoe in de kranten gestaan?
Ik zal zelf het antwoord geven: welgeteld één streng protestantse kerk heeft een moreel apel gedaan op de maker omdat ze het er niet mee eens zijn. De overige christenen blijven gewoon rustig, gaan de hond uitlaten, of komen op beschaafde wijze debatteren hier op GS.

kersenflap | 01-03-08 | 22:12

@kersenflap 01-03-08 @ 21:56:
Ik dring niks op. Ik zeg alleen waarom ik het theïsme verwerp en de moraliteit ervan voor ge- en verboden die mijn vrijheden inperken als argument niet aanvaard in het publieke en politieke debat. C'est ça.

"Jij laat je voor het karretje spannen van een progressieve cartoonist die het niet in zijn hoofd zou halen om een zelfde spotprent over de profeet mohammed te publiceren."
Ik laat me voor niemand's karretje spannen, ook niet de jouwe. I'm nobody's fool but mine, en ik verdedig wie of wat ik wil, ten alle tijde, overal, tegen wie of wat dan ook. En in dit geval verdedig ik slechts zijn recht om die cartoon te plaatsen, en iedereen belachelijk te maken of te beledigen die de hoon verdient. En of dat nu Steenhuis is of Wilders of El Moumni die homo's van het dak wil flikkeren: ze mogen het allemaal zeggen.
In dit geval verdienden dat groepje gristenen biddend aan de voet van de zendmast alle hoon. Dat bidden tegen een film kun je toch gewoon thuis doen? Nee, ze moesten een statement maken tegen de vrijheid van BNN/VPRO om een film uit te zenden.... een beetje zoals Balkenende een statement moest maken om Wilders op zijn verantwoordelijkheid te wijzen om een film niet uit te zenden... Wie heeft hier van ons tweeën zijn principes niet consequent op orde? Jij of ik?

En overigens heb je m'n commentaar van @ 21:38 niet gelezen.
Paul Steenhuis is allerminst een klassieke progressieveling, maar ook een islam-kritikaster en onder zijn redactie verschijnen regelmatig islam-kritische stukken in NRC-next.

koerbagh ® | 01-03-08 | 22:11

Geloven is...

...bewijs eisen voor 't bestaan van iets als zwaartekracht en van de klif rennen.

widtvoet... | 01-03-08 | 22:10

@koerbagh
Ik weet dat je deze discussie al talloze malen gevoerd hebt, dus sorry als ik je in herhaling laat vallen, maar mijn eerste reactie is dan toch echt dat jij andersom ook niet kunt beweren dat dat iets NIET bestaat. Ik heb persoonlijk bijzonder goede redenen om te geloven dat het christelijk geloof waar is - rationele redenen, omdat ik vind dat dat geloof een bijzonder plausibele verklaring geeft voor bijvoorbeeld het bestaan van goed en kwaad in de wereld, om maar een voorbeeld te noemen. Oké, ik ben op basis van gevoel en irrationele overwegingen tot geloof gekomen, maar mijn geloof heeft zich verdiept toen ik me er rationeel mee bezig ben gaan houden. Natuurlijk kan ik niets bewijzen, dat kun jij ook niet, maar ik vind de verklaring die het christelijk geloof geeft voor het bestaan van goed en kwaad, van lijden in de wereld, de plek die het geeft aan de mens (de bevestiging van zowel het goede en het mooie als het verderfelijke en lelijke) de meest plausibele die ik ken. Heeft absoluut niets met sprookjes te maken maar voor een belangrijk deel juist met logische argumenten. En de ene (religieuze) opvatting is wel degelijk plausibeler dan de andere, omdat je opvattingen kunt toetsen aan de wereld om je heen. Sorry, heel verhaal, maar anders wordt het allemaal zo kort door de bocht.

Lewis | 01-03-08 | 22:05

@wopper 22:00

En wie zou dan 't mannetje mogen spelen?

*ziet door alle leugens van politici hun opzet steeds minder*

widtvoet... | 01-03-08 | 22:04

Het mag van mij allemaal hoor, no mercy voor gevoelige xristen zieltjes maar...
Stoere vent Paul Steenhuis met zijn grote woorden in het NRC dat hij blij is dat de christenen zich beledigd voelen.
Wees es effe echt stoer en maak ook zón mooie Mo tekening, held.

Fackwa | 01-03-08 | 22:03

VanFrikschoten 01-03-08 @ 21:52

Nee je ziet het verkeerd. De baardmannen verkopen tegen de marktwaarde olie aan ons (als ze slim waren lieten ze het onder de grond een tijdje verder rijpen). Onze regering legt er een godsvermogen aan belasting bovenop die jij betaalt. Vervolgens wordt daarvan weer oa de beveiliging van grappenmaker Wilders betaald. Snappie?

Baarstje | 01-03-08 | 22:02

Geloven is...

...wie stelt bewijst. Maar dan omgekeerd.

widtvoet... | 01-03-08 | 22:00

@ widtvoet... 01-03-08 @ 21:56

* in tranen uitbarst bij de gedachte aan Geer III alias Grijs II *

wopper | 01-03-08 | 22:00

@baggerzooi 01-03-08 @ 21:44:
Hoezo, slechte of laffe timing? Het is een cartoon naar aanleiding van de uitzending van Deep Throat en de gristelijke gebeden daartegen. Wanneer had het dan geplaatst moeten worden? Volgend jaar pas? Of 10 jaar geleden? Nee, vorige week speelde het in het nieuws, dus vorige week op 20 februari stond de cartoon in de krant. Wat is daar slechte timing aan?
www.nrc.nl/kunst/article957060.ece/Car...
Wat slechte timing is, dat is de ophef die de PKN nu pas, 10 dagen na publicatie maken.

@Rabarberke 01-03-08 @ 21:46:
Kansloos babs, en je weet het. En je mist mijn punt. Religie mag namelijk gewoon. En sterker nog: ik vind ook dat het mag (en ik vind dat ze geen speciale bescherming in de wet behoeven). En ik vind het ook een belediging. Maar vind ik die belediging zo erg dat ik vind dat je niet zou mogen beledigen? Nee, je mag beledigen. Da's het hele punt.

koerbagh ® | 01-03-08 | 21:58

Aan alle geinstitutionaliseerde gelovigen.....oprotten aub. en muil houden met jullie op nooit bewezen feiten gebaseerde onzin....val mij een miljoenen anderen die gewoon vrede willen niet langer lastig met jullie god.

Jokkebrok | 01-03-08 | 21:57

koerbagh ® 01-03-08 @ 21:17
Ik heb niks met zelfbenoemde wereldburgers die hun atheistische kerk aan anderen opdringen als zijnde moreel superieur en de enige echte waarheid. Die fout heeft mijn eigen geloof (het christendom) in het verleden ook gemaakt, en de laatste decennia zien we het bij de linkse kerk en sommige progressief liberalen. De islam heeft nooit anders gedaan.

Over het christendom kun je urenlange theologische discussies voeren en in discussie treden mét de gelovigen. Het geloof heeft zich geconformeert aan de vrijheid van meningsuiting, en het debat zal altijd gaande blijven. Beeld jezus af zoals je wilt, noem christenen varkens: niemand zal het je beletten. En volgens mij weet je ook donders goed dat dat hier de discussie niet is.

Jij laat je voor het karretje spannen van een progressieve cartoonist die het niet in zijn hoofd zou halen om een zelfde spotprent over de profeet mohammed te publiceren.

kersenflap | 01-03-08 | 21:56

@wopper 21:49

Wouter en de Wouters zullen deze fiets niet stoppen. Niet waar 't gaat om 't ontslagrecht, niet waar 't gaat om het verdedigen en herbevechten van de vrijheid van meningsvorming, niet waar het gaat om (onderzoeken naar) oorlogsvoering, niet nergens. Wouter is als 't hondje aan de fiets idd. Maar nagels heeft hij niet (meer)...

widtvoet... | 01-03-08 | 21:56

diepgod
jz

Junkie Jantje | 01-03-08 | 21:56

Als iedereen van me 7 doodszondes afblijft vind ik alles prima !

Draaitafel Demagoog | 01-03-08 | 21:56

Nederlands Riool Crapuul blad, NRC, wie dat wansmakelijke agitprop blad nog leest moet zich niet beklagen over het lage niveau van de ongure uitingen van de ordi massa cultuur van het Nederlandse Riool Crapuul blad in kwestie. Eigen schuld dikke bult. Ik had niets van de zoveelste oprisping van banaliteit geweten als ik het hier op GeenStijl niet gelezen had. En zo is dat.

Hammar | 01-03-08 | 21:55

@Baarstje 01-03-08 @ 21:41
De loeders! En dat van MIJN belastinggeld....

VanFrikschoten | 01-03-08 | 21:52

-weggejorist-

Lizzard | 01-03-08 | 21:50

@Lewis 01-03-08 @ 21:29:
Ja. Een religie is niks meer dan een mening over iets bovennatuurlijks, iets metafysisch, dat niet kán worden bewezen, dat niet kán worden aangetoond, waar geen enkel bewijs voor te geven is, wat puur en alleen op basis van een sprookje kan worden geloofd. In die zin is alle religie in wezen gelijk. Ik beweer dat alle religie per definitie ongeloofwaardig is, omdat er geen enkele reden is om iets dergelijks voor waar aan te nemen en te geloven.
Hoe maakt mij dat minder geloofwaardig? Je beoordeelt me maar inhoudelijk op wat ik beweer en de argumenten die ik er voor aandraag; ik hoef, nee ik wil niet eens geloofd worden.

koerbagh ® | 01-03-08 | 21:48

@wopper 01-03-08 @ 21:44
Vooral het stuk over Balkenende was zeer treffend. *kruiwagen vol met kluiven naar botte brengt*

Aussie | 01-03-08 | 21:48

wopper 01-03-08 @ 21:43

Gaan we weer meteen moralistisch worden?

Baarstje | 01-03-08 | 21:46

@koerbagh

Ja in conflicten (of iets een belediging is of niet) beslist een rechter. Of een arbiter, als partijen dat willen.

En als jij religie als belediging ervaart, dan begin je maar een procedure.

Rabarberke | 01-03-08 | 21:46

@ Aussie 01-03-08 @ 21:43

Mee eens. Hij gleed eruit als een soepele hondedrol.. zonder haperen of moeizaam trillen op de pootjes met de tong van inspanning uit de bek.

wopper | 01-03-08 | 21:44

Koerbagh 01-03-08 @ 21:14
Van mij mag iedereen zo'n cartoon maken. Ik vind echter de timing zeer laf.

baggerzooi | 01-03-08 | 21:44

Hoeveel zwaarden gaan er eigenlijk in één pen?

widtvoet... | 01-03-08 | 21:44

-weggejorist-

Lizzard | 01-03-08 | 21:44

@ Baarstje 01-03-08 @ 21:41

Bouwen die Dubaijers zelf ook of laten ze dat zoals immer weer over aan slaven?

wopper | 01-03-08 | 21:43

@HP de Tijd lezer! 01-03-08 @ 21:28
Botte voor president. Z'n beste column tot nu toe.

Aussie | 01-03-08 | 21:43

Onbevlekt gehivved...

widtvoet... | 01-03-08 | 21:42

"Natuurlijk kwamen wij met messen, springstof en geweren meneer de rechterT. Hij kwam immers met een potlood."

widtvoet... | 01-03-08 | 21:41

Ah, dhimmie steenhuis...Nu nog eentje van allah die mohammed van achter neemt... of ben je daar dan toch weer een te schijterige opportunist voor?
Kurt Westergaard is the man, lutser.

Bertus Betonsloper | 01-03-08 | 21:39

Overigens, @ alle kritikasters die nu "boe-roepen" en zeggen dat Paul Steenhuis niet zo'n cartoon over Mohammed zou durven maken: verdiep je eerst even voor je wat zegt. Paul Steenhuis is in de eerste plaats journalist/schrijver/redacteur en absoluut islam-kritisch en tegen de "multikul".
Uit 2001, vóór "9/11": www.despinoza.nl/spinoza/artikelen/de_...

koerbagh ® | 01-03-08 | 21:38

ja, ik vind t als gristen ook erg flauw dit. beetje te makkelijk uitgewerkt. erg jammer dat er gelijk gespot wordt met het gebed.

Jazz87 | 01-03-08 | 21:38

PVDA= NIET tolerant t.a.v. Christenen.
PVDA= WEL tolerant t.a.v. Moslims.

express | 01-03-08 | 21:38

@ Aussie 01-03-08 @ 20:52
"Blijf even staan, ik ben met iemand aan de telefoon..."

Bernhard Bang | 01-03-08 | 21:37

"Een eikel in de keel is voor God niets te veel."

widtvoet... | 01-03-08 | 21:36

"Goddelijke huig maakt rauwe bonen zoet."

widtvoet... | 01-03-08 | 21:36

@Baarstje 01-03-08 @ 21:32
Dan blijven we gewoon de olie ophalen; Net als nu. Ze hebben er toch niets aan in hun tenten en lemen hutten.

VanFrikschoten | 01-03-08 | 21:35

Tja, Als internationaal de moslims onze producten gaan boycotten en ook de christenen dan kunnen we het wel helemaal shaken. Heeft iemand hier aandelen die hij of zij snel van de hand wil doen?

Tip: Ik heb mijn geld in de olie business gestoken moet je ook doen.

Baarstje | 01-03-08 | 21:32

weet je wat mij gewoon een beetje irriteert....
het is zo typisch Hollands om als tegenantwoord met zo'n cartoon te komen.
Laf...want je hebt geen tegenspelers
saai....want je haalt er niets mee overhoop

baggerzooi | 01-03-08 | 21:30

@koerbagh
Dus iedereen die een religie aanhangt is een idioot en gelooft in sprookjes? Lekker overzichtelijk, dat zeker. Maar om nou te zeggen dat je opvattingen er geloofwaardiger op worden door alle gelovigen over één kam te scheren... nee.

Lewis | 01-03-08 | 21:29

Bottehond, mocht je dit lezen, mijn welgemeende complimenten voor het voortreffelijke stuk van jouw hand/poot op die andere zender...
www.hetvrijevolk.com/?pagina=5551&...

HP de Tijd lezer! | 01-03-08 | 21:28

@baggerzooi 01-03-08 @ 21:24
Dat kost een cartoonist geen extra kleurpotloden, hoor...

VanFrikschoten | 01-03-08 | 21:27

een homofiel dan wel graag

baggerzooi | 01-03-08 | 21:24

Ik hoop dat als de waarheid uit de mouw komt dat God een neger blijkt te zijn...

VanFrikschoten | 01-03-08 | 21:24

campion 01-03-08 @ 21:14: jij wilt beweren dat de miss Holland verkiezing blank is? :D
Het boeit me voor geen meter wat voor kleurtje een miss heeft.
Maar wij vinden het allemaal doodnormaal dat er een beautifull BLACK verkiezing bestaat....dat we de gaygames hebben.
Start nu echt eens een STRAIGHTgames....of een beautifull WHITE verkiezing.

baggerzooi | 01-03-08 | 21:23

Ja dan?

Pierlooo | 01-03-08 | 21:22

Die tekenaar, Paul Steenhuis, vertikt het dus om die cartoon te verweideren.
Stel je eens voor dat men denkt dat er een minaret in de Mond wordt genomen!

HP de Tijd lezer! | 01-03-08 | 21:21

@shock'nblog 01-03-08 @ 21:16
Er lagen ook geen moslims, onder aan de voet van de zendmast in Hilversum.

Verder hoe zeker weet jij, dat hij er geen cartoon over zou maken, als het Allah zou betreffen en in hoeverre, is Allah een andere god, dan de Christelijke "God"?

Herman Flipsen | 01-03-08 | 21:21

Ik voel me in het kruis getast.

*flesje wijn opent en rustig afwacht wat er komen gaat*

DANNY3960 | 01-03-08 | 21:18

@ shock'nblog 01-03-08 @ 21:16 Ies dezelfde toch?

HP de Tijd lezer! | 01-03-08 | 21:17

@kersenflap 01-03-08 @ 20:54:
Ik geef af op alle sprookjesgeloof. Ik vind het ironisch dat de meest gelovige christenen af en toe ook de grootste islam-bashers blijken te zijn. Maar ik zie niet waarom ik als ik tegen de islam ben opeens niet meer tegen het christendom kan zijn. Het christendom dat minstens even grote flauwekul verkoopt en met dezelfde methoden kinderen indoctrineert met onwetenschappelijke nonsens en historisch aantoonbaar onjuiste sprookjes, gepresenteerd als hoogste waarheid. Het christendom, gebaseerd op een walgelijke en immorele propositie, namelijk dat een mens om na de dood in de "hemel" te kunnen komen een mensenoffer van een algoede en almachtige god moet aanvaarden om zijn "erfzonde" te verlossen (een "erfzonde" waar die mens part noch deel aan had, en een mensenoffer waar niet om is gevraagd sterker nog, die achteraf niet voorkomen kan worden) en aanvaard je dat niet dan omdat je dat walgelijk vind, dan is de straf eeuwig branden in de hel als bangmakertje. Sorry, ik geloof dat allemaal NIET. Ik vind het flauwekul, ik vind het onzin, het klopt niet, het deugt niet en het is walgelijk en ziek om kinderen met dergelijke nonsens op te zadelen. En ik vind ook dat aan zo'n immorele filosofie geen enkele "hogere" moraliteit kan worden ontleend en door ge- en verboden, opgelegd aan anderen, door middel van politieke actie en/of geweld.

Waarom het afgeven op het christendom hetzelfde zou zijn als afgeven op het "vaderland" ontgaat me volledig. Ik verdedig ook niet de Joods-Christelijke cultuur van Wilders, judaisme en christendom kunnen ook de pot op. Ik verdedig de Europese verlichte, liberale traditie van Epicurus, Aristoteles, Seneca, Voltaire, Spinoza, Thomas Moore, John Stuart Mill, Nietzsche en vele, vele anderen. Dát is mijn cultuur. Niet die van Johannes Bogerman, Hendrik de Cock, Abraham Kuyper en dat soort idioten.

koerbagh ® | 01-03-08 | 21:17

Die koene tekenaar zou deze cartoon NIET hebben gemaakt als het over allah ging. Laffe hond, typische slaonsocialist.

shock'nblog | 01-03-08 | 21:16

dappere kerel die paul
.
eem een miljoen mensen beledigd ofzo, kan ie dan later toch met trots aan zen kleinkinderen vertellen wat ie heeft bereikt enzo
.
poeh poeh

Pierlooo | 01-03-08 | 21:16

BTW, is dit de "tegen cartoon"van de KRO?

express | 01-03-08 | 21:15

Beseft die tekenaar wel dat God en Allah een en dezelfde is?

HP de Tijd lezer! | 01-03-08 | 21:15

Poeh poeh... Durven ze wel?

grote haas | 01-03-08 | 21:15

@baggerzooi 01-03-08 @ 21:13 dat bestaat en heet miss holland

campion | 01-03-08 | 21:14

Wat zullen de PVDA/VARA om deze cartoon lachen!!!!!!!.Zij hebben de Christenen altijd belachelijk gemaakt, hebben niets met een geloof op hoor, dus ook niet met Moslims.Waar halen ze ineens zo die vroomheid vandaan?Paul de Leeuw maakt de Christenen nog altijd belachelijk, maar durft dit niet met Moslims.Schijnheilighaards!!!! Ze vinden Christenen net zo idioot als moslims, alleen dat zeggen zij natuurlijk niet met zoveel woorden.
Als je zeker van je standpunt/geloof bent, laat je je niet zo snel kwetsen.
Laat maar gaan, hoe minder tegengas, hoe minder lol zij ervan hebben.
Een geloof is een geloof, en geen wetenschap.Laat iedereen vrij het zijne ervan te denken.Als je gelooft, ok, maar dring een ander niets op, en wees niet zo gauw beledigd om alles.

express | 01-03-08 | 21:13

mwah....
wat dachten jullie van een miss beautifull WHITE contest ipv een black.
Dat zou ook lachen zijn.
Blanke sukkels laten zich graag achterstellen.......waar is de VOC-mentaliteit?

baggerzooi | 01-03-08 | 21:13

Ach, het maakt mij niet uit hoe God - die natuurlijk geen uiterlijk heeft - wordt afgebeeld. Het kwetst mij niet, maar ik vind het ook niet geestig. Dan liever Gerard Reve die God voorstelt als een muisgrijs ezeltje.

Sikkeneur 01-03-08 @ 21:00

Ik ben gelovig(conservatief rooms-katholiek) en ik pleit er niet voor. Integendeel zelfs. Waar ik mij wel aan irriteer is de 'progressieve' gewoonte om christenen ervan langs te geven(tegen-demonstraties bij het concert van Madonna, God-de-Vader in Kopspijkers enz. enz.), maar 'fascisme!' te roepen als het geloof van de mohammedaan bespot wordt.

Ignatius van Loyola | 01-03-08 | 21:13

Topprent... en vooral doorgaan met bashen van iedere religie, net zolang tot dat ze er zelf ook om kunnen lachen....

justice4all | 01-03-08 | 21:12

Wanneer komen de spotprenten over de ongelovigen? Dan kan ik eens echt lachen, want dit is natuurlijk spotten.

Keaning_Radboud | 01-03-08 | 21:11

@libertassimplex

In jouw beleving is vrijheid van meningsuiting absoluut omdat je beleving beperkt is.

Verf jezelf blank en ga met een bord 'nikkers' zwaaien in de bijlmer en beroep je op de absolute vrijheid van meningsuiting. Ze maken je af.

Rabarberke | 01-03-08 | 21:10

Erg grappige prent, past perfect bij het onderwerp.
Al het gelul dat Steenhuizen nu ook maar een cartoon moet maken over Mohammed, Allah, of wie dan ook is onzin.
Het onderwerp betrof het bidden van christenen, tegen de uitzending/het uitzenden van Deep Throat, daar past deze satirische strip (imho) prima bij.

Herman Flipsen | 01-03-08 | 21:10

Het blijft akelig stil omtrent deze cartoon...
hebben wij dan GVD geen trotsgevoel meer?

baggerzooi | 01-03-08 | 21:08

Toch vermoed ik dat het enige geweld uit de gristelijke hoek in de verbale categorie valt.

JosVerbeek | 01-03-08 | 21:08

Ik heb mij anders helemaal kapot gelachen om die strip!

JosVerbeek | 01-03-08 | 21:06

koerbagh ® 01-03-08 @ 20:37
Een religie an sich (is toch een levensovertuiging?) is geen pleitbezorger, aangezien je er weer een semantisch spelletje van wil maken.
Het zijn gelovigen die vanuit hun religie (levensovertuiging) de pleitbezorgers zijn van censuur en inperking van de vrije mening of......... omgekeerd pleitbezorgers waren van het instellen van o.a. een grondwet die recht gaf op vrijheid van meningsuiting.
Helder zo? Kunnen we de discussie verder afsluiten...., want ik neem aan dat we het wel eens zijn dat een levensovertuiging bepalend is hoe de mens in de wereld staat.

Sikkeneur | 01-03-08 | 21:00

@Aussie
Vertel even, wil je, de tv stond hier uit.

Lewis | 01-03-08 | 20:59

Paul STEENHUIZEN, wat ben je toch weer eens laf!! Het feit dat je deze cartoon geplaatst heb en niet eentje van Mohammed de Profeet ben je in mijn ogen een lafaard. Want je weet net als ik dat de christenen nooit van plan zijn om mensen te doden. Dat is onze cultuur nou eenmaal!!!
-
Volgens mij durf je niet eens een cartoon van Mohammed te maken.....Wanneer je dat wel doet dan neem ik mijn woorden terug, want dan weet ik dat je consequent bezig bent en dat je je vrijheid van meningsuiting echt heilig vind.
-
Ondertussen wacht ik af...

Dat doe je toch niet | 01-03-08 | 20:59

@ Lizzard 01-03-08 @ 20:43

Hahaha... *proest* wie immer!
Heb die troll niet gelezen, jammer.. geabsorbeerd in een artikel in JihadWatch over Kurt Westergaard van DE moeder der cartoons.. hij heeft humor en wil de kleine in een kluis bewaarde tekening verkopen aan een rijke Arab, Kurts vrouw gaat nog verder, de Arab mag de tekening verbranden op het centrale Mekkaplein.
Enfin, het ondergedoken echtpaar is door de Deense geheime dienst een cruise aangeboden naar de Cariben, Kurt bedankte: "I'm an old man with a stiff neck. I can't bow my head to anyone," he says. Police offered a guard dog. His wife didn't like the idea....

---

Shit, this is Denmark, waar lui nog ballen hebben.. in Holland jankt men met de staart tussen de benen en fingeert men een oorlogstoestand.

wopper | 01-03-08 | 20:57

Bijstandtrekker 01-03-08 @ 20:51
Juist.
Laat staan dat je er nog iemand mee choqueert........

kersenflap | 01-03-08 | 20:57

mannen....kunnen nooit meer dan 1 ding tegelijk

baggerzooi | 01-03-08 | 20:56

koerbagh ® 01-03-08 @ 20:46
Mooi, maar waarom continue lopen afgeven op christenen en je vaderland in tijden van -bijna-oorlog?

Als je stelt dat er een hoop misstanden zijn (geweest) binnen het christendom ben ik het met je eens, maar in tijden van nood je éigen land doelbewust bespuwen is niets meer of minder dan egotripperij.
We staan als land nu voor de missie van een gewelddadige moslimcultus die ons bedreigt. Het christendom evalueren en bediscussieren doen we wel weer in tijden van relatieve rust.

kersenflap | 01-03-08 | 20:54

@Bernhard Bang 01-03-08 @ 20:50
Haha hij was goed hè! Die benauwde kop van die dierenactivist was echt priceless.

Aussie | 01-03-08 | 20:52

@hero_of_heaven 01-03-08 @ 20:44:
Het is dan ook een leenwoord uit het Duits. In de papieren versie van Van Dale staat het wel gewoon.

koerbagh ® | 01-03-08 | 20:52

-1 voor deze strip en -1 voor de anti-bidders. Allemaal een beetje zielig.

Pluimpje | 01-03-08 | 20:51

Niet dat ik vind dat deze tekening niet zou kunnen , maar deze actie is laf.
Want NRC durft het niet aan om zo'n soort tekening te maken over de islam.
Want dan breekt natuurlijk de hel los en moet de tekenaar voortaan met bodyguards over straat.
Dus zijn christenen een makkelijke prooi.

Bijstandtrekker | 01-03-08 | 20:51

Echt jammer dat ongelovigen nergens boos om kunnen worden. Zou wel eens mee willen rellen met die relifanatics.

Tetrahydrocannabinol | 01-03-08 | 20:50

@ koerbagh ® 01-03-08 @ 19:51
LOL - puntig!
* zich verontschuldigt voor late reactie, maar was even in beslag genomen door TV moment van de week met lullige dierenactivist *

Bernhard Bang | 01-03-08 | 20:50

Ik ga nu eens lekker naar het cafe. Iedereen de groeten

Fred V | 01-03-08 | 20:49

"Als jij nu nog even belooft dat je straks rustig blijft als er een cartoon verschijnt waarin Thorbecke in zijn reet wordt geneukt door Wiegel, is iedereen weer blij."
@kersenflap 01-03-08 @ 19:53:

Dan zou er toch eerst een aanleiding moeten zijn voor zo'n cartoon om als grap te kunnen fungeren. Bijvoorbeeld dat Wiegel iets roept dat in flagrante tegenspraak is met de grondwet. Maar waarom zou ik me storen aan zo'n cartoon? Daar heb ik geen enkele reden voor. Ik zou het misschien slecht getekend kunnen vinden of de grap niet leuk en niet uit verf gekomen. Of ik zou kunnen aantonen dat Thorbecke toch heus een grotere pik had dan afgebeeld door de cartoonist. Ik zou het misschien ook smakeloos kunnen vinden, maar ik vind lijntjes inkt op papier of een compositie zwart/wit pixels op een computerscherm eigenlijk nooit smakeloos, ik kan hooguit voor mezelf daaruit een beeld creëren en mijn fantasie op hol laten slaan met ideeën die ik smakeloos vind, maar dat valt een cartoonist niet te verwijten.

koerbagh ® | 01-03-08 | 20:46

OT; we hebben er zojuist een nominatie voor TV-moment 2008 bijgekregen: Paul de Leeuw p0wned dierenactivist-streakerT.

Aussie | 01-03-08 | 20:44

Doe eens andere wang toekeren dave.

G-unite | 01-03-08 | 20:44

-weggejorist-

Slotenmaker | 01-03-08 | 20:44

Maar wacht is even. Ik weet van sommige Christenen dat ze meer van hun God houden dan van wat dan ook op aarde. Wij Nederlanders vinden het toch ook enigszins begrijpelijk dat als je bij een willekeurig iemand aanbelt die vrouw die open doet de tiefus in scheld en vervolgens een klap op je hoofd krijgt van haar man?

Uhm, als ik het zo bedenk vind ik het nog niet zo onbegrijpelijk die agressie. En trouwens ging Wilders ook niet stuk bij dat filmpje van die onthoofding?

Inferi0r | 01-03-08 | 20:44

-weggejorist-

Lizzard | 01-03-08 | 20:43

Ik denk dat ik Dave ook in mijn gebeden kan opnemen.

Fred V | 01-03-08 | 20:42

overtreffende trap....

dave4962 | 01-03-08 | 20:42

Hmz, dat was te lang: weg-ge-edit. Samenvatten kan niet, is niet aan mij. Dus zie: ngendo.hyves.nl/ en dan: "Van ruilen komt huilen."

HTT | 01-03-08 | 20:42

-weggejorist-

dave4962 | 01-03-08 | 20:41

Zolang christenen niet dreigen met embargo's, aanslagen, dood en verderf, zie ik niet wat het nut is van deze cartoon.
.
Van mij hoeft het dus niet. T'mag wel, natuurlijk, maar het is nergens goed voor en mensen hebben er enkel alst van. Net zoals belletje trekken bij bejaarden.
.
Doe het dan bij de islamist die 2 deuren verder woont.

HP | 01-03-08 | 20:41

@ Lizzard 01-03-08 @ 20:31

Die historicus is van het ras SP.

wopper | 01-03-08 | 20:38

Als christenen kunnen we voor deze cartoonist bidden opdat hij het evangelie van Jezus mag geloven en gered mag worden.

- kudos neerlegt bij wopper en cojones -

Fred V | 01-03-08 | 20:37

@ dave4962 01-03-08 @ 20:35

Loser!

wopper | 01-03-08 | 20:37

@Sikkeneur 01-03-08 @ 20:29:
Dan moet je wat duidelijker formuleren. Je reageert op mij @ 19:10 (een reactie van mij op een eerdere comment die stelt dat RELIGIE de oorzaak is van oorlog en geweld) waarin ik zeg dat religies ook de voornaamste pleitbezorgers van censuur en inperking van de vrij mening zijn. Lees maar terug.
Vervolgens reageer jij met: "maar ook de grondleggers ..." (+ wiki-linkje naar de grondwet -en je noemt mij wiki-expert? Hahaha, wat een gotspe!)
Ik kan dan niet anders concluderen dat je beweert dat RELIGIE de grondlegger is van de grondwet. Dat staat er, en dat is niet waar. Dat een meerderheid van de Staten-Generaal in 1815 misschien in god geloofde doet volstrekt niet terzake.

koerbagh ® | 01-03-08 | 20:37

p.s. wopper lees es liggend_streepje 20.00 looser

dave4962 | 01-03-08 | 20:35

Kijk zo hoort het,
God geeft gewoon een lekkere pijpbeurt om geschillen bij te leggen, daar zou Allah nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

ZSU-23-4 | 01-03-08 | 20:33

Rare jongens, die protestanten

De Limburgse | 01-03-08 | 20:32

-weggejorist-

Lizzard | 01-03-08 | 20:31

Waar het gewoon heel simpelweg gezegd op neerkomt:
Sommige socialisten, humanisten en wat los thorbecke-rapaille, grijpen de terreurdreiging van moslims aan om het vaderland nog even flink te bespuwen en de joods christelijke traditie te minachten, zonder dat daar enige aanwijsbare aanleiding toe is. Landverraad zit sommigen nu eenmaal in het bloed.

kersenflap | 01-03-08 | 20:31

En dat is precies het verschil tussen "de andere wang toekeren" en jezelf opblazen. Islam = vrede.

Reethaarklont | 01-03-08 | 20:30

eh heb ik iets gemist????
wie is dat dan die God die in de zeik genomen wordt??

Weer een nieuwe of zo?

googled download Idols

hero_of_heaven | 01-03-08 | 20:30

So wopper mag dan niet reager> Kop in het zand steken! pffffffffffffff

dave4962 | 01-03-08 | 20:30

koerbagh ® 01-03-08 @ 20:15
Nee weledelgeleerde heer de historicus, filosoof, bibliotheekmedewerker en wiki-expert, ik stel niks, plaatste enkel een linkje mbt uw opmerking @19.10, daarmee aangevende dat de grondleggers van de Grondwet een gristelijke achtergrond hadden die de Vrijheid van Pers (voorloper huidige Vrijheid van Meningsuiting) opnamen in de Grondwet. Dat later onder o.a. Thorbecke meer liberale grondwetswijzigingen tot stand kwamen klopt geschiedkundig, maar dat was niet mijn punt.

Sikkeneur | 01-03-08 | 20:29

"Achteraf kan belediging strafbaar zijn of kan de benadeelde een civiele procedure starten."
Rabarberke 01-03-08 @ 20:00:

En wie bepaalt wat een belediging is? Op grond van wat? De rechter? En op grond waarvan bepaalt een rechter dat? Het staat nergens strak in de wet (stond dat er wel dan kun je dat ook van te voren stellen) dus de rechter kan slechts afgaan op zijn eigen onderbuik of zijn empathie met de klager. Het is dus volstrekt subjectief en dus waanzin dat het überhaupt kan. Kun je dan dus onbeperkt beledigen: ja, ik vind van wel. Om te beledigen moet er dus iets zijn dat beledigd kan worden.

Ik vind elke religie en belediging, voor mij, voor de menselijke waardigheid en het intellect, voor scholing en de wetenschap, maar zo'n civiele procedure is bij voorbaat kansloos want religie heeft zelfs een extra bescherming in de wet. Sterker nog: als ik zeg dat ik religie een belediging vind loop ik de kans voor die mening wél succesvol vervolgd te worden als zijnde "blasfemie" en "haat-zaaien". Terwijl een El Moumni mag zeggen dat hij homo's moet haten en mag zeggen dat die van de flat geflikker moeten worden omdat het in zijn heilige boekje staat. En ja, dat mag hij zeggen. Maar ik mag er geen filmpje over maken om zijn mening belachelijk te maken. Nee, dan moet ik mijn verantwoordelijkheid kennen en nemen.

Het is maar waar je principes en prioriteiten liggen. Op dit moment, in dit land, in onze wet, bij onze wetgevers en uitvoerders is het principe van religieuze vrijheid belangrijker dan die van andere meningsuitingen en wegen beledigingen aan het adres van religies en gevoeligheden van religieuzen zwaarder dan de belediging voor de gehele mensheid die religie zelf is.

koerbagh ® | 01-03-08 | 20:29

Religieuze gekken te over

Tobi | 01-03-08 | 20:27

Inferi0r 01-03-08 @ 20:21
Je omschrijft het heel mooi.
Veel christenen (waaronder ik) zien beschaving en fatsoen als een maatschappelijk proces, en niet als iets wettelijks. Mensen die geen fatsoen of respect tonen vind ik maar zielig en gefrustreerd maar ik vind dat ze het absolute recht hebben om hun gang te gaan.

kersenflap | 01-03-08 | 20:26

-edit samenvatting bitte -

HTT | 01-03-08 | 20:25

@LibertasSimplex 01-03-08 @ 20:13
Naar mijn bescheiden mening is vrijheid van meningsuiting in het openbaar ook absoluut. De vrijheid van het belijden van een geloof is dat niet, omdat het heilig verklaren van bepaalde eigenheden en handelingen in strijd KAN zijn met de universele verklaring van de rechten van de mens, de NL-se grondwet of het strafrecht. Een mening zou daar nooit in strijd mee zijn, omdat het hebben en uiten van een mening geen misdrijf kan zijn.
.
Helaasch bestaat de gelegenheidswet die opa Donner tegen de commies instelde (artikel 147, lid 1 Wetboek van Strafrecht) tot op de dag van vandaag.

tipo | 01-03-08 | 20:22

Vrijheid van meningsuiting is absoluut: juist. Dat betekent dat ik nu zo onderhand wel iedereen kan beledigen die ik wil. Ook gezagsdragers zoals politiemensen moeten gewoon uitgescholden kunnen worden voor nazi's, rechter uitvloeken in rechtbank is wel zo eerlijk als je het in je hoofd ook doet en over de juffrouw kutje praten op de kleuterschool is gewoon stoer. Fatsoen, normen en waarden zijn zo 1990. Zo ook op de computer. Als een site als de Rabobank vastloopt staat er: we konden helaas uw overdracht niet verwerken. Maar ik denk: jullie konden goedverdoeme mijn overdracht niet bewerken. Dan wil ik dat natuurlijk ook zien staan op het scherm.

Inferi0r | 01-03-08 | 20:21

Waar blijven de joelende gereformeerden uit Staphorst met hun terreurdreiging? Waar blijven de boze katholieken uit Tubbergen met hun rituele verbrandingen, en waar blijven de protestanten uit Grijpskerk met hun bomgordels?

Die zijn er niet, en die zullen er ook niet komen. Zelfs ten tijden van Gerard Reve (35 jaar geleden) is er geen énkele doodsbedreiging binnen gekomen bij wat voor medium of krant dan ook. Laat staan bij Reve zelf. Dat heet beschaving en verlichting.

kersenflap | 01-03-08 | 20:18

Pa Cartwright 01-03-08 @ 20:03
Dan heeft Ari Duivesteijn dat heel goed begrepen, alleen begrijpen heel veel reaguurders dat nog niet met hun twee-maten hantering...

Sikkeneur | 01-03-08 | 20:17

@Sikkeneur 01-03-08 @ 20:06:
Nee, jij stelt dat de grondlegger van de grondwet een religie is. Nou ja... ik dacht dat de Staten-Generaal was en dat de huidige grondwet in de basis de herziene grondwet van Thorbecke en later wijziging van Troelstra is. Maar ik zal het wel mis hebben dan. Het was een religie.

koerbagh ® | 01-03-08 | 20:15

LibertasSimplex 01-03-08 @ 20:13
Alles is rond en ik heb geen mening.

LibertasSimplex | 01-03-08 | 20:15

Negatief reisadvies voor zuid-Amerika en zuid-Europa. Wilders roept Balkenende op tot nadenken. Massale demonstraties in Polen en Brazilië, waarbij Nederlandse en Iraanse vlaggen verbrand worden.

Coucou | 01-03-08 | 20:13

In mijn nederige opvatting is vrijheid van meningsuiting absoluut. Kan het alleen in dezelfde handeling (of nalaten uh huh) ook gaan om het treden in de vrijheden van een ander. Zoals bij bedreiging en het berokkenen van schade, het aanzetten tot misdrijven etc.
Of, omdat zo nodig een strafbepaling in de wet moet staan dat je het ergens niet over mag hebben. Tijd om die bepalingen te herzien zou ik zeggen.
In Jip en Janneke, zodat Rabarberke het ook zou kunnen snappen:
Als je meningsuiting en laat ik maar zeggen onrechtmatige handelen als verschillende dingen blijft zien, zit je ook niet zo gekunsteld te kutten over meningsuiting.

LibertasSimplex | 01-03-08 | 20:13

-weggejorist-

rifkicker | 01-03-08 | 20:12

Nou, ik kan u melden: Im Staphorst nix neues. Ik dacht vanmiddag dat ik een Steenhuispop zag, klaar om in brand gezet te worden met een spandoek ernaast, maar daar stond op 'Hiep hiep hoera hij het ut veur mekaar, onze Klaas is vieftig jaar'. Het nieuws over de op handen zijnde cartoonprotesten zijn misschien even verdrongen door dat van de laatste verplettering onder ee tractor.

campion | 01-03-08 | 20:12

Rabarberke 01-03-08 @ 20:00
zal de volgende mijn cynische mode knop aanzetten, weet alleen niet waar deze te vinden op mijn laptop...., maar volgens sommige reaguurders is dat essentiële recht er wel anders zou de Vrijheid van Meningsuiting een farce zijn...

Sikkeneur | 01-03-08 | 20:10

koerbagh ® 01-03-08 @ 19:50
Wat ik wel en niet weet als boekjesverkoper, doet hier niets ter zake.
Het linkje is een verwijzing naar het ontstaan van de Grondwet zoals deze vandaag de dag voor jou en mij geldt. Daar kunnen best allerlei lacunes inzitten, die je via je volksvertegenwoordiger kan laten aanpassen., maar daar ging mijn post het in casu niet over.

Sikkeneur | 01-03-08 | 20:06

@hoogh @19.45
Als jij vindt dat het geven van een méning al een fundamenteel probleem is en dat christenen/gelovigen überhaupt niets mogen zeggen OMDAT ze geloven, heb je een punt. Maar arrogant vind ik je dan wel - wat zullen we nou krijgen, mogen christenen hun mening niet geven omdat die jou niet welgevallig is of zo?
En wat tegengeluid op het gebied van ethische kwesties als abortus en euthanasie kan absoluut geen kwaad, we slaan op die gebieden mijlenver door in dit land.

Lewis | 01-03-08 | 20:05

@cojones

Nou zo ervaren een hoop moslims ook de kritiek op de profeet: intimiderend, grievend en kwetsend.

Wie stelt de norm?

In ieder geval gaat niemand vooraf iemands teksten op straat redigeren alvorens hij ze uitspreekt. Achteraf kan altijd actie worden genomen worden.

Rabarberke | 01-03-08 | 20:04

@Sikkeneur 01-03-08 @ 19:56
Nou, Adri Duivesteijn stelde gistermiddag in een interview op BNR anders toch maar mooi verbaal geweld gelijk aan fysiek geweld. Ondanks herhaaldelijk gekreun van Harmke Pijpers, hield ie voetje bij stuk hoor.

Pa Cartwright | 01-03-08 | 20:03

Jullie kunnen lachen, maar een succesvolle procedure op basis van de wet tegen godslastering ligt op de loer - zowel het combo CDA, CU, SGP als moslim organisaties zijn er heftig op uit dat er nu eindelijk eens jurisprudentie komt op dit gebied. De laatste keer dat de wet gebruikt was, was tegen Gerard Reve, ergens vroeg in de jaren zeventig (als ik mij het goed herinner). Nu lachen we nog, maar als de eerste zaak gewonnen is, niet meer.

Niet voor Jan | 01-03-08 | 20:02

@Rosenberg 01-03-08 @ 19:49
Ik kan aantonen dat we niet allemaal gelijk zijn, noch gelijk hebben. Provotariaat aller landen, verenigt u niet!

tipo | 01-03-08 | 20:01

@Sikkeneur 01-03-08 @ 19:56
Intimidatie en bedreiging is ook al een grens, Sikkeneur. Ik vind het erg vervelend om je van je stokpaardje te beroven, maar 'hoer' sissen naar een vreemde vrouw is intimiderend, seksistisch en bedreigend. het beledigen van een sprookjesfiguur en een epileptische pedofiel is van een totaal andere orde.

CoJoNes | 01-03-08 | 20:01

Sikkeneur 01-03-08 @ 19:56
Het recht op vrijheid van meningsuiting is een belangrijke verworvenheid.
Het vragen aan iemand om bepaalde zaken níet te plaatsen omdat deze als beledigend zouden kunnen worden aangemerkt, mag slechts gebeuren in de vorm van een moreel appel. Het kabinet is verkeerd bezig door Wilders nu te bedreigen met strafrechtelijke vervolging.....

kersenflap | 01-03-08 | 20:01

Het is verdomme niet te geloven. Ik zie genoeg reaguurders nu opeens een stuk minder vrolijk reageren wanneer het de "eigen" god betreft. Lutsers! Durf eens een lijn te trekken. Weer een tekeningetje, boeiend. Niet geweldig weergegeven, net zo min als de mohammed cartoons.

P.s. die geenstijlsteengeil gepost heeft zijn dan wel weer leuk :)

liggend_streepje | 01-03-08 | 20:00

@sikkeneur

Er is helemaal geen recht van beledigen. Dat is een misverstand. Er is een recht van vrijheid van meningsuiting waarin gesteld wordt dat de overheid, ook al is de tekst beledigend, niet mag censureren of verbieden.

Achteraf kan belediging strafbaar zijn of kan de benadeelde een civiele procedure starten.

Rabarberke | 01-03-08 | 20:00

@ kersenflap 01-03-08 @ 19:53
Doe mij er een van een tongende Balk met Jonkheer Dirk Jan de Geer..

wopper | 01-03-08 | 19:58

Of Wilders die gemotiveerd door een kromzwaard de profeet Mohammed zijn voeten kust.

Rabarberke | 01-03-08 | 19:58

Rosenberg 01-03-08 @ 19:49
Ho,ho, er schijnt een recht te zijn op beledigen...dus of de Imam niet-gelovigen honden vindt, marokkaanse straathuftertjes naar den blanke vrouw 'hoer' sissen of een gristelijke God die een zendmast pijpt....., het mag van de Wet!
De grens ligt bij fysiek - niet te verwarren met verbaal - geweld, dat dan weer wel.

Sikkeneur | 01-03-08 | 19:56

Nou ik zou opteren voor een cartoon waarin Wilders wordt afgeslacht door een stel militante moslims. Moet kunnen lijkt me.

Rabarberke | 01-03-08 | 19:56

koerbagh ® 01-03-08 @ 19:15
Dit is gewoon simpele provocatie. Helaas voor jou en de auteur blijven christenen gewoon rustig. Het hoeft niet, maar het mag gewoon geplaatst worden omdat dat bij onze beschaving hoort. Klaar.

Als jij nu nog even belooft dat je straks rustig blijft als er een cartoon verschijnt waarin Thorbecke in zijn reet wordt geneukt door Wiegel, is iedereen weer blij.

kersenflap | 01-03-08 | 19:53

@Bernhard Bang 01-03-08 @ 19:43
Nee, Joods. Daarom kom ik ook nooit in Belgie.

Pa Cartwright | 01-03-08 | 19:52

@Rosenberg 01-03-08 @ 19:49
Jottum, man. Als jij het kampvuur vast aansteekt dan stem ik even de snel de akoustische gitaar en zet Kumbaya my Lord in.

CoJoNes | 01-03-08 | 19:52

@Bernhard Bang 01-03-08 @ 19:48:
Pijpen weet ik niks van, maar zuigen kan ze als de beste.

koerbagh ® | 01-03-08 | 19:51

Bij NRC pijpt men elkaar zo vaak dat zo'n cartoon niet eens opvalt.

Rabarberke | 01-03-08 | 19:51

volgens mij is dat een toren van een moskee. oi jojjj.

ganzo | 01-03-08 | 19:50

@Sikkeneur 01-03-08 @ 19:33:
Oh, vandaar dat dat ding niet deugt, intern tegenstrijdig is en vol staat met merkwaardige formuleringen. En ik maar denken dat dat kwam omdat de grondwet van de Liberaal Thorbecke eerst werd verkracht door de socialist Troelstra en daarna vaak door de confessionelen is geammandeerd.
Maar dat komt gewoon rechtstreeks uit de bijbel? Nou ja, jij verkoopt boeken, jij zal het wel weten dan.

koerbagh ® | 01-03-08 | 19:50

Inderdaad, Dave, Fred is dan misschien wel een gristenhond maar het is wel ONZE gristenhond. Lutser.

CoJoNes | 01-03-08 | 19:50

SLECHTE Tijdverdrijf. Jongens JE HEBT ALLEMAAL JE PUNT KUNNEN MAKEN. LATEN WE NU WEER MET ELKAAR KIJKEN HOE WE SAMEN KUNNEN LEVEN. christen of niet...we zijn allen gelijk, dus stop nu met al die onzin uit te kramen en elkaar te kwetsen.

Rosenberg | 01-03-08 | 19:49

@ Rabarberke 01-03-08 @ 19:41

1. Als ik word weggejorist omdat ik m'n loggie plug, dan heb ik daar vrede mee. Vandaar dat ik de reactie van GU ook 'terecht' vond.

2. Als ik word weggejorist omdat ik de redactie van GeenStijl beschuldig dat ze comments van reaguurders zo'n beetje reposten, dan moeten we nog even diskuzeuren.

3. Als ik word weggejorist omdat Rabarberke erom vraagt, dan moet jij wel errug lekker pijpen zeg...

Bernhard Bang | 01-03-08 | 19:48

Rabarberke 01-03-08 @ 19:41
Ook flauw....

Sikkeneur | 01-03-08 | 19:45

@Kollarkol
Meer fundamenteels dan te veel zendtijd kun je niet noemen? Woon je in Nederland? Bemoeien de gristenhonden zich niet overal mee? Ehthanasie, abortus, voorbehoedsmiddelen enz. enz. Misschien is dat nog niet in de bunker waar jij in woont doorgedrongen.

hoogh | 01-03-08 | 19:45

@ dave4962 01-03-08 @ 19:35/9

Kop dicht, newbie, je hebt 't tegen een gewaardeerd reaguurder. Ga maar naar Fok, lutser.

wopper | 01-03-08 | 19:45

Is dat Bert Dorenbos op die cartoon?

bollearie | 01-03-08 | 19:44

@ Pa Cartwright 01-03-08 @ 19:42
Jullie waren toch katholiek?

Bernhard Bang | 01-03-08 | 19:43

@ Mekker 01-03-08 @ 19:27

Neem de tijd, niets hoeft.. ;)

wopper | 01-03-08 | 19:43

@Bernhard Bang 01-03-08 @ 19:40
Vette Hos ligt hier gewoon achter me in een zetel te stinken.

Pa Cartwright | 01-03-08 | 19:42

Ach, die cartoonist kan vast niet functioneren.

Ik weet het beter | 01-03-08 | 19:42

Andere mensen kwetsen gaat het helemaal worden in 2008.

*Vertrekt naar de begraafplaats en het gehandicapten huis met een 'vrijheid van meningsuiting t'shirt*

Inferi0r | 01-03-08 | 19:41

Fukc alle goden! Het slaat helemaal nergens op... Laten we eens een anti-god verzinnen en daar allemaal in gaan 'geloven'. Dan gaan we de meest gekke dingen verzinnen waar iedereen dan respect voor moet hebben... Dan moet je denken aan om het uur een dutje doen om dichter bij onze anti-god te komen en vooral veel vrije dagen verzinnen. Tevens moeten we iets bedenken om de 'ongelovigen' te etteren, bijvoorbeeld dat je geen belasting mag betalen van onze anti-god. Zou ook leuk zijn om een speciale manier van begroeten te hanteren, elkaar ik de bek spuugen ofzo... RESPECT VOOR ME GELOOF!

Doc Damage | 01-03-08 | 19:41

Joris die hele Bernard Bang maar weg.

Rabarberke | 01-03-08 | 19:41

@ Pa Cartwright 01-03-08 @ 19:38
Er moet niks Pa.
* afvraagt waar Hoss ineens met dat zadel naartoe gaat *

Bernhard Bang | 01-03-08 | 19:40

Of Fred kik je erop; angst, haat, verderf en relegie!

dave4962 | 01-03-08 | 19:39

@Bernhard Bang 01-03-08 @ 19:34
En waarom zouden wij jouw logje moeten bezoeken?

Pa Cartwright | 01-03-08 | 19:38

Ik vind het een dapper stukje van Brusselmans, zeker als je je bedenkt dat hij al 20 jaar een buikpoeper is omdat de volledige raad van ouderlingen hem op 13 jarige leeftijd heeft rulgewoond.
Jij bent OK, Brusselmans, je bent een prachtig mens, neem je ruimte.

CoJoNes | 01-03-08 | 19:38

Oh kut, ik vergeet wat te vragen: zullen we Osame bin Dinges vragen om een film te maken over het Gristendom? Dan kunnen we ons alvast verder voorbereiden op zooi. Want dat pikken we natuurlijk ook niet. Da's logisch.

Adriaantjeeeeeuh | 01-03-08 | 19:36

Vandaar mijn reactie Fred! Ikke wel kunnen lezen en een ieder mens kunnen respecteren. Ji blijkbaar niet, misschien ook bevriend met ene Wilders? Fred?

dave4962 | 01-03-08 | 19:35

-weggejorist-

Bernhard Bang | 01-03-08 | 19:34

koerbagh ® 01-03-08 @ 19:10
Maar ook de grondleggers.....http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Grondwet#Grondwet_1814

Sikkeneur | 01-03-08 | 19:33

Euh... ik wil rellen, ellende, zooi, brandende Ambassades, vluchtende anti-Gristenen en tevens ook anders-gelovigen, brandende vlaggen van willekeurig welk land dat hiermee te maken heeft (zijnde niet een Gristen land), doodsbedreigingen aan de tekenaar, een Gristelijke oproep van de Gristenunie, de SGP en de PKN om de tekenaar te vermoorden ook, de Paus die besluit om een handelsembargo uit te roepen en nog veel meer van dat fraais. Dit gaan we toch zeker niet pikken met zijn allen?

Ik stel voor om in het voorbijgaan heel Arabierie de schuld te geven, dat is net zo makkelijk. Misschien een doodseskadertje die kant op sturen en zeker ook wel wat zelfmoordenaars? Ik denk dat dat best wel indruk zal maken...

Adriaantjeeeeeuh | 01-03-08 | 19:32

De Linkse geitenwollensokken branche verschuift hun frustratie van de Islam-problematiek naar de christenen in NL. Zo proberen ze de issues die de Islam met zich meebrengt onder het parapluutje "religie" te stoppen. Alles wat met religie te maken heeft is stom, idioot, is het credo. Problematiek bij christenen is m.i. eigenlijk alleen dat ze wat veel zendtijd op de publieke
krijgen. Meer fundamenteels kan ik niet noemen.

Kollarkol | 01-03-08 | 19:31

@koerbagh ® 01-03-08 @ 19:29

Eerlijk... heb je hem wel eens van kaft tot kaft helemaal gelezen?

mercy | 01-03-08 | 19:31

Weten jullie wel zeker dat het een zendmast is en geen minaret?

zebikboss | 01-03-08 | 19:30

Jeremia 01-03-08 @ 19:18

mee eens

Fred V | 01-03-08 | 19:29

@mercy 01-03-08 @ 19:21:
Alweer? Hoe vaak moet ik dat sprookjesboek nog van kaft tot kaft lezen? Tot ik 'm uit hoofd ken, ofzo?

koerbagh ® | 01-03-08 | 19:29

Dave

Je mag mij een geloofsridder noemen. Je hebt mijn posting niet gelezen of begrepen als je stelt dat ik achter JP sta.

Fred V | 01-03-08 | 19:28

@ wopper

Best een behoorlijk verhaal, ga er een keer voor zitten, beloofd!

Mekker | 01-03-08 | 19:27

@dirkstra
We komen op TV!

VanFrikschoten | 01-03-08 | 19:27

@dirkstra> tenzij die vleesmast inees romige lauwe klodders begint te schieten. dan begint het grote genieten voor de here.

superjan | 01-03-08 | 19:26

@Mozak 01-03-08 @ 18:48

+0.5

Stir Glenfarclas II | 01-03-08 | 19:26

he Fred je bent net zo kortzichtig en geloofsblind als onze Balk en Andre.Wat me rest te vragen aan jou; wat doet zo'n kortzichtige geloofsridder als jij hier? Infiltrant?

dave4962 | 01-03-08 | 19:25

Wát een held, die cartoonist. Pakken we toch lekker de God van de christenen aan, kunnen we toch nog relibashen.

Lewis | 01-03-08 | 19:25

koerbagh ® 01-03-08 @ 19:20

er zit wel een groot verschil tussen jesus en mohammed

Eurotokkie | 01-03-08 | 19:25

@ V.Frikschoten
Ik heb de volledig geremasterde en extended version! Ik hou namelijk van
overbehaarde mossels en glijpalen met krul. Trouwens, hoest met Peerdje?

~Kwijlkomkommer~ | 01-03-08 | 19:24

Waarom maken jullie de Heere God zo verdrietig? Een zendmast achter in je keel is helemaal niet prettig, hoor....

Dirkstra | 01-03-08 | 19:24

dat er kindern bie zijn,vink erg..

sjwetzkop | 01-03-08 | 19:23

Wanneer komt de ministerraad bijeen?

tipo | 01-03-08 | 19:23

Wat een sukkel die 'tekenaar'. Ziet er niet uit, echt slecht.

ALS IE LEF HEEFT gaat ie iets van Mohammed tekenen. Maar dat durft die lutser vast niet

superlutser | 01-03-08 | 19:23

ze zeggen alleen maar dat ze gekwetst zijn. Niet dat het pandje van de NRC a.s. maandag rookt. ies toch verschil.

Striptekenaar doet alleen maar zn werk. Hij doet zn werk pas goed als ie er nu eentje over allah of die pedo maakt en publiceert in NRC. Anders is ie een slappe lul

je postbode | 01-03-08 | 19:21

@sandocan> brusselmans is iets gespierder en knapper dan bert. hoewel bert toch ook een zekere zwoelheid bezit. Bijna net zo sensueel als de Chileen in speedeau.

superjan | 01-03-08 | 19:21

@koerbagh ® 01-03-08 @ 19:20
Als je nu consequent begint met de bijbel en hem helemaal uitleest dan praten we daarna verder, deal? ;)

mercy | 01-03-08 | 19:21

@mercy 01-03-08 @ 19:16:
Ach, de koran is in wezen hetzelfde, het is grotendeels geplagieerd van de bijbel, alleen de wetten worden nog wat strakker aangehaald.

koerbagh ® | 01-03-08 | 19:20

@Jeremia 01-03-08 @ 19:18
Idd

mercy | 01-03-08 | 19:19

Hoi, met Aldo!
Heeft iemand die film opgenomen?

VanFrikschoten | 01-03-08 | 19:19

bad sandocan, ik hoop dat Brusselman niet meeleest..

G-unite | 01-03-08 | 19:19

G-unite 01-03-08 @ 19:12
Je zou daar best wel eens gelijk in kunnen hebben. Voor de rest keur ik deze actie als christen af met de meest krachtige bewoordingen en ga over tot de orde van de dag.

Jeremia | 01-03-08 | 19:18

@koerbagh ® 01-03-08 @ 19:15
Als je begint met de Bijbel heb je vanzelf geen zin meer in de Koran :)

mercy | 01-03-08 | 19:16

@bad sandocan 01-03-08 @ 19:14
Nu heb je het verklapt....flauw...

VanFrikschoten | 01-03-08 | 19:16

Moge allaaaaah, ehhh god op de onwetende neerstrijken!! stelletje heamaux!

FiNzEnDt | 01-03-08 | 19:16

G-unite 01-03-08 @ 19:12
inderdaad

geenstijlsteengeil | 01-03-08 | 19:15

Constant weer christenen bashen, onderuithalen en de grond in trappen maar bewust moslims kwetsen is iets waar hij het lef niet voor heeft.....

bad sandocan | 01-03-08 | 19:15

De eerste katholiek die je hier mee op de kast krijgt moet nog geboren worden.

onzelieveheer | 01-03-08 | 19:15

@kersenflap 01-03-08 @ 19:06:
Dit is een commentaar op het nieuws dat a) de film Deep Throat wordt uitgezonden op TV, b) gristenen verbod daarvan eisten, c) door een stel malloten gebeden werd tegen de uitzending.
Kortom een commentaar op nieuws (zoals de meeste cartoons dat meestal zijn), geen provocatie omwille van provocatie. Daarvoor moet je de bijbel en de koran lezen. Daar staan provocaties omwille van provocatie in.

koerbagh ® | 01-03-08 | 19:15

@G-unite 01-03-08 @ 19:12
Daar zit wat in...

mercy | 01-03-08 | 19:14

Brusselmans ( bert brussen ) is volgens mij in zijn jeugd door een misdienaar misbruikt. De haat die hij zaait op zijn eigen blog en hier komt volgens mij van heel diep.

bad sandocan | 01-03-08 | 19:14

@Mekker 01-03-08 @ 19:06
Een Openbaring. Kan niet missen. Komt vaker voor hoor – zeker op latere leeftijd.

Pa Cartwright | 01-03-08 | 19:13

dave

Wij christenen zien Mohammed als een dwaalleraar en wat dat betreft mag deze wat ons betreft beledigd worden. Dus daarom gaven wij niet-thuis toen Mohammed beledigd werd.

Fred V | 01-03-08 | 19:13

En nu kunnen we de Islamitische landen vertellen dat we alle spot toestaan, en niet alleen de Islaamse religie belachelijk maken.

Meesterzet. Hulde! Wie was de spindocter?

G-unite | 01-03-08 | 19:12

Ik neem aan dat deze meneer de christelijke god voorsteld, die ontvangend mag worden afgebeeld van de linkse rechter, sinds het ezeltjesarrest?

In de moderne multikul heeft "respect" een andere betekenis gekregen en dat verdien je niet meer met waardigheid of redelijkheid. Dus het is moorden of doorpijpen, ouwe.

Jan Passant | 01-03-08 | 19:12

Fred Koedam 01-03-08 @ 19:09

Dat is zeker een aanslag waard , Ghe

Eurotokkie | 01-03-08 | 19:12

wolliejean 01-03-08 @ 19:08,En het verschil tussen de christen en moslim is dat de christen zal gaan bidden voor degene die hen vervloeken en de moslim vervloekt diegene die hen vervloekt.

mercy | 01-03-08 | 19:10

@Tilburger 01-03-08 @ 18:53:
Het zijn ook de eersten die oproepen tot censuur en inperking van de vrijheid van meningsuiting.

koerbagh ® | 01-03-08 | 19:10

Achja, ik ben een christen en ik maak me er niet druk om. Ik blaas me tenminste niet zo op, letterlijk en figuurlijk, zoals die islamietjes.

Broterhood 28 | 01-03-08 | 19:10

Crises is meervoud, crisis is het enkelvoud.

Slecht verzonnen en daarbij ook nog is slecht uigewerkt

Fred Koedam | 01-03-08 | 19:09

Ook als gelovige kan ik wel om heel wat Jezus-cartoons lachen, als ze ook echt grappig zijn, en niet enkel gemaakt met de bedoeling te choqueren of te kwetsen.
Deze cartoon behoort tot de 2e categorie. Links, onverdraagzaam en betweterig. En vooral schijterig omdat ze een verdraagzame godsdienst wél durven beledigen (lekker makkelijk, ze slaan niet terug), maar intussen te laf zijn om iets over de islam te publiceren.

wolliejean | 01-03-08 | 19:08

@vacature Ow dank je, dat had ik echt niet gezien.

superjan | 01-03-08 | 19:08

@ mercy 19:06

Heel scherp!

Mekker | 01-03-08 | 19:07

enne waar waren die christenvrienden toen de Profeet beledigd werd?

dave4962 | 01-03-08 | 19:07

eh mensen, ik geloof dat reve al heeft laten zien dat het incasseringsvermogen van christenen of gristenen vrij hoog is. Neemt niet weg dat sommige nogal gevoelig zijn, toch gaan ze je dan niet vermoorden. Dit is het werk van een linkse rat die kotst op het christendom en met deze prent christenen probeert uit de tent te lokken en dan kan zeggen dat ze net zo erg zijn als moslims, zodat dat debat ook meteen de mond gesnoerd wordt. Gaat natuurlijk niet gebeuren.

controle | 01-03-08 | 19:06

die christenen hebben door de eeuwen heen een dikke huid gekregen,
kunnen die Moslims nog wat van leren .

Eurotokkie | 01-03-08 | 19:06

superjan 01-03-08 @ 19:01
Dat is een televieziezendmast die door god oraal onklaar gemaakt wordt om te voorkomen dat Deep Throat daarmee uitgezonden wordt.

Vacature | 01-03-08 | 19:06

@ wopper 19:04

Hoe weet u dit?

Mekker | 01-03-08 | 19:06

Paul Steenhuis geeft wel goed weer dat God inderdaad zelf zal ingrijpen! Dat is het geloof van de christen en de Islamiet wil het zelf doen!

mercy | 01-03-08 | 19:06

Ik geloof in god, maar van mij hoeft dhr Steenhuis deze cartoon niet te verwijderen. Provoceren om het provoceren heet dit. Kan, mag, hoeft van mij niet.......

kersenflap | 01-03-08 | 19:06

+666 wat gaan de hakbars hiermee doen? Snappen ze dan misschien dat de westerlingen net als met hun geloof ook met het hunne omgaan. Geweldig, doe morgen weesgegroetjes.....

dave4962 | 01-03-08 | 19:05

Laat ik maar eens een beetje in de buurt van superjans' tegel reaguren...wellicht dat ik dan ook op tv kom...

VanFrikschoten | 01-03-08 | 19:05

Dom krantje, slechte tekeningen.
Elke maandag " Dingemans ", in "Trouw".
Dat heeft niveau.

fuckje | 01-03-08 | 19:05

Hij lijkt meer op een dooie doorgespietste Viking, neem me niet kwalijk, GOD is in het eggie veul mooier.

wopper | 01-03-08 | 19:04

Die drommelse Paul Steenhuis toch. Moge Allah zijn snor afscheren!

Pa Cartwright | 01-03-08 | 19:03

Overigens een smakeloze tekening. Publicatie is toegestaan volgens de wetten in NL.

Fred V | 01-03-08 | 19:03

Dat is god niet, dat is sinterklaas.

Vacature | 01-03-08 | 19:02

kan iemand em even uitleggen? Als gristenen er beaus van worden heleaal top. Maar ik begrijp em niet, slecht getekend trouwens.

superjan | 01-03-08 | 19:01

Reactie van Balkenende: dat is niet leuk!

Crusher | 01-03-08 | 19:00

Tinnef 01-03-08 @ 18:41,
Idd, men weet dat een christen niet met een bomgordel zal lopen, dreigmails stuurt of je de keel zal open snijden.
Als het NRC ballen had dan plaatste ze de cartoons van Mohammed, dan heb je ballen! Dan durf je!

mercy | 01-03-08 | 18:59

ga zo een bomgordel halen bij de moskee .......

Fred V | 01-03-08 | 18:58

@ geintegreerde allo 01-03-08 @ 18:42
Neuh. Moslims zijn niet zelden van mening dat God en Allah niet éen en dezelfde zijn. Mohammedanen leren uitdrukkelijk fundamentele waarheden van het christendom, en speciaal met betrekking tot God, te ontkennen en te bestrijden.

Pa Cartwright | 01-03-08 | 18:58

Vanavond zit de expertenmeute bij Kots & Klitteman

wopper | 01-03-08 | 18:57

Nu nog een strip van god en allah die standje69 doen

Mikey70 | 01-03-08 | 18:57

Wanneer komt de PKN mijn SpeedGod modem eens afleveren...?

Dirkstra | 01-03-08 | 18:56

Zalig zijn de armen van geest want hen is het koningkrijk der Hemelen.
Math 5 vers 3 m.a.w. houd ze dom dan geloven ze wel

Peter297167548039 | 01-03-08 | 18:56

@ LibertasSimplex 01-03-08 @ 18:50

Tuttje! Eerst de pelgrimage naar Bodhgaya maken, dan pas bent u een echte boeddhi.

wopper | 01-03-08 | 18:56

@Tilburger 01-03-08 @ 18:53

nah geldzucht en machtzucht voornamelijk

Critical Distance | 01-03-08 | 18:55

Die strip is gewoon briljant! Toen ik hem las in de NRC next heb ik er smakelijk om gelachen.

Heibeltje | 01-03-08 | 18:55

Enige (zelf)spot zijn de religies vreemd. Dat getuigt van zwakte en arrogantie.
Wel altijd leuk natuurlijk om te zien hoe ze op de kast gejaagd kunnen worden. Briesend trekken ze van leer tegen de ongelovigen, terwijl die alleen maar een wenkbrauw optrekken en weer verder gaan..

~Kwijlkomkommer~ | 01-03-08 | 18:55

Geloven en relegies zijn de oorzaken van bijna al het geweld en oorlog,,
quote van tilburger

och, en atheisten zijn altijd al de redenen geweest dat ze zich moesten verdedigen.
vind het wel een schaamteloze tekening overigens

Baron Mc White | 01-03-08 | 18:55

@ Tilburger 18:53

Niet geheel, oorlog en geweld ontstaat door de 3 k's

Mekker | 01-03-08 | 18:55

lol @ mn verstoorde kunstwerk

Koninkrijk | 01-03-08 | 18:55

-weggejorist-

Koninkrijk | 01-03-08 | 18:54

*Religies

Tilburger | 01-03-08 | 18:53

Geloven en relegies zijn de oorzaken van bijna al het geweld en oorlog,,

Tilburger | 01-03-08 | 18:53

Dat ik dit nog moet meemaken. En weer vergeten sterke drank te kopen voor het weekend. Wat nu?

OhJee | 01-03-08 | 18:51

WTF GEENSTIJL!!!

Heeft de torn van JPB jullie nu ook al bereikt? Wat zijn dit voor diepbeledigende berichtgevingen?

God is niet alleen van de Christenen, wij Joden hadden hem eerder en de Moslims beweren hem ook te kennen.

Ik eis rectificatie, verontschuldiging, schadeloosstelling

Kniftig | 01-03-08 | 18:51

Gelukkig hebben ze boeddha niet afgebeeld. Witvanziekendheet was ik geworden.

LibertasSimplex | 01-03-08 | 18:50

Meneer de tekenaar lijkt de behoefte te hebben om mee te doen met een modeverschijnsel.
Stoer he?

drekzooi | 01-03-08 | 18:49

God hield duidelijk ook van de zendmasten.

Mulimans | 01-03-08 | 18:49

Hoe kun je nou boos worden om zo'n lieve cartoon?
Got pijpt graag terwijl Ballah van woede ontploft.

wopper | 01-03-08 | 18:49

Flauw. Protest van beledigde christenen is niet te vergelijken met in bedreigingen grossierende beledigde moslims.

Komt op mij over als het over één kam scheren van godsdiensten, onder het mom van alles is achterlijk.

Maar goed, wat verwacht je dan van GeenStijl.

Mozak | 01-03-08 | 18:48

Heeft Andries Knevel al een fatwa doen uitgaan aan Paul Steenhuis? Worden er al Rotterdamse ex-pats (NRC=Nieuwe Rotterdamsche Courant immers) op de Veluwe bedreigd met de dood?

koerbagh ® | 01-03-08 | 18:48

Religie... *zucht*

Aussie | 01-03-08 | 18:48

Vandaar dat onweer en die storm vannacht...toch infantiel als je je woede niet onder woorden weet te brengen....

VanFrikschoten | 01-03-08 | 18:47

mag hoor, heeft die cartoonist ook iets leuks gemaakt over allah of mohammed?
Durft ie dan natuurlijk ook wel.

Heinzz | 01-03-08 | 18:47

Gelukkig hebben ze in Urk geen internet, dat is van de Duivel!

Mjollnir | 01-03-08 | 18:44

zeer cool die prent kan niet beter , ,zo meer

huubsan | 01-03-08 | 18:43

Alleen de Christenen beledigd? Moslims ook hoor, ze geloven namelijk in dezelfde God, alleen heet het bij hen Allah. En in de Islam is het afbeelden van God ook verboden, dus ik voorspel rellen...

geintegreerde allo | 01-03-08 | 18:42

Spotters huisjes branden!

Dirkstra | 01-03-08 | 18:42

Nou Paul Steenhuis, HELD! En nu eentje met Mohammed!!

Tinnef | 01-03-08 | 18:41

Jullie durven wel,he.....je weet toch dat er geen christenen meer bestaan die hun leven durven geven voor hun geloof.

punter | 01-03-08 | 18:41

dat worden vast bommen in staphorst, christian rage boys in barneveld, NRC gebouw in de fik en massale opzeggingen van NRC abonnementen in de veluwe en de betuwe.

demagoog.en.atheist | 01-03-08 | 18:39

Beginnen de Christenen ook weer te janken, welke mongol neemt strips nou serieus?

Morfieus | 01-03-08 | 18:39

De eerste auto's in Staphorst branden al heb ik begrepen...

Dirk Tang | 01-03-08 | 18:38

dat moeten de christenen zeker weer over hun kant laten gaan?
ik zie ze nog niet optrekken in rotten van tien naar de nederlandse ambassade in vaticaanstad!

SilicoonEllie | 01-03-08 | 18:37

ik vind hem leuk
+1

geenstijlsteengeil | 01-03-08 | 18:37

REAGEER OOK