Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend
2 topics
#coronadoden

CBS: 'Tot 100 procent meer coronadoden'

Altijd lekker wakker worden met al die tegenstrijdige informatie

Zorg voor genoeg kleureninkt!

Er zijn VEEL MEER coronadoden te betreuren onder de mensen die in de eerste helft van dit jaar zijn overleden dAn ToT nU tOe WeRd AaNgEnOmEn. Het CBS is namelijk met een ander model gaan rekenen en u weet hoe dat gaat met cijfertjes: als je een Excel-sheet uitprint met een printer die z'n kleureninkt geforceerd moet bijmengen met extra geel en magenta omdat het cyaan-patroon leeg is, en je die uitdraai dan in een iets andere hoek onder je bureaulamp legt, waardoor de kring van de koffiemok een andere schaduw werpt op de X-as dan je eerst dacht, dan staat er plots iets héél anders dan toen die Excel nog gewoon op 200% zoom op je 26 inch retina monitor stond. 

We zeggen niet dat we het CBS niet vertrouwen hè. Weten wij veel hoeveel spades ze in de grond gestoken hebben voor een steekproef, of hoe het met de status van de printerinkt gesteld is op CBS HQ, maar dit is in ieder geval de NIEUWE BEVINDING: "De geschatte oversterfte in de eerste elf weken van de corona-epidemie komt uit op 10 164 volgens de nieuwe methode. De uitkomsten laten zien dat naast elke 10 geregistreerde doden als gevolg van corona er tussen de 5 en 10 mensen overleden aan corona die niet geregistreerd werden." In het rapport (pdf) lezen we ook dit: "Met 95 procent zekerheid ligt de totale oversterfte tijdens de corona-epidemie tussen 8 593 en 11 691 overledenen. De geschatte oversterfte in de weken 11 tot en met 21 bedroeg rond een kwart van het totaal aantal overledenen in die weken."

De verklaring voor de nieuwe, veel hogere cijfers is vrij simpel: Er werd heel weinig getest. Dus op zich zijn dit geen rare conclusies, die verbazing zouden moeten wekken. Mensen ermee terug tot leven wekken, kan helaas ook niet. Op Het Internet wordt derhalve gemengd gereageerd, nadat men gisterenavond nog verbaasd tot zeer gepikeerd was dat de heren Rutte en De Schoenen vanaf hun vakantie-adressen een briefkaart op Facebook hebben gezet waarin ze waarschuwen om Antwerpen, en elkaar, te vermijden.

Gelukkig heeft het Reformatorisch Dagblad het wondermiddel in handen. En hou er maar rekening mee dat de meeste media vandaag wéér de hele dag om een mondkapjesplicht in de buitenlucht en openbare ruimte gaan jengelen, want schijnveiligheid gedijt het beste in kuddegedrag. De EO heeft al een hoogleraar gevonden die zo snel mogelijk Hugo's enge coronawet in wil voeren om zo'n dwangsmoelbechermer wettelijk mogelijk te maken. Voor wie z'n eigen boodschappen wil blijven doen: hou voor de zekerheid je voorraad op peil. De zomer is nog niet eens begonnen of we glijden het najaar al weer in. We kuchen!

Bange hoogleraar Brouwer wil burgerrechten inperken

Lees verder

NOS'er verspreidt nepnieuws over leugens RIVM (en @MinPres Rutte wist erg snel van rectificatie)

Buklaaf

ff screenie voor de duidelijkheid

Sorry, maar we moeten het even hebben over dit gênante tweetje van parlementair verslaggever (dat is divibokaaltaal voor: gedetacheerd voorlichter) Lars Geerts van de NOS. Lars heeft de afgelopen twee dagen niet echt op zitten letten, en wist dus niet dat er een enorme fout in de RIVM-presentatie op 7 mei over de coronadoden zat. Dus twitterde Lars vanochtend tijdens de briefing van Van Dissel geschrokken dat de sterfte in Nederland tot de hoogste in Europa behoort. Strikt genomen klopt dat, aangezien volgens de Johns Hopkins cijfers (waar van alles op af te dingen is, maar dat is nu het punt niet) alleen EU-landen Zweden, België. Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk meer coronadoden per 100.000 inwoners hebben. Een 6e plaats van de 27 (we hebben gecheckt, ze zitten allemaal in de database), dan zit je op ons bierviltje bij de hoogste landen. Maar niet volgens Lars, die nu opeens meent zijn eigen tweetje te moeten rectificeren. Inderdaad verandert de fout niets aan de positie van Nederland op de index, maar het verandert ALLES aan de manier waarop je die positie waardeert: Van Dissel had het op 7 mei zelf over 'de onderzijde' van de EU-landen, wat pertinente onzin is. Onzin die nu dus opnieuw wordt verspreid door Lars Geerts. Je zou bijna denken dat Lars door een boze voorlichter van het RIVM premier Rutte (zie fragment uit persco hieronder) is gebeld en meteen in de houding is gesprongen. Echt iemand die thuishoort bij de NOS, dus. 

WTF. Die rectificatie had Rutte snel gezien

NB: De aanname in de vraag (van Inge Lengton van de Stelegraaf) klopt niet: het sterftecijfer valt niet hoger uit, de fout draait om de relatieve positie ten opzichte van andere EU-landen. En Rutte zag helemaal geen correctie op de NOS-site, want die is er niet

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos