LIVE. Max versus de Mercedessen in de zandbak
Op naar het Wilhelmus!
Lights out and away we go! Verstappen op P1 in zijn Red Bull, gevolgd door Hamilton op P2 in zijn slachtofferrol. Daarachter vinden we Bottas, enkele gretige Ferrari's en McLarens en een verrassend snelle AlphaTauri. Vandaag zien we wie het goed voor elkaar hebben en wie snoeihard door het ijs zakt in een woestijn. Of die steigerende paarden het dit seizoen ook tijdens de race leuk kunnen doen. Of Pérez zich na een teleurstellende kwali naar voren kan vechten. Of die kleine Tsunoda grootse prestaties kan tonen. En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoeveel ronden meter voordat Mazepin achterstevoren staat? Allemaal vermakelijke bijzaken, maar het hoofdgevecht gaat tussen Lewis en Max, de huidige en de toekomstige wereldkampioen. Dus zet die oranje bril op je smoel, het bord op schoot en aan die televisie. We hebben er zin in!
UPDATE: Hamilton wint titanenstrijd. Verstappen tweede.
MAX PAKT EERSTE POLE VAN HET SEIZOEN!!!
Daar gaan we weer
Het duurde verdomde lang, maar we gaan eindelijk weer kwalificeren voor een F1-race. In zandbak Bahrein, want Australië durfde niet. Weinig veranderd de afgelopen tien jaar, want de namen Schumacher, Alonso, Hamilton en Vettel staan nog steeds op de tijdenlijst. Mercedes noemt de Red Bull van Max Verstappen de favoriet voor dit jaar, maar Red Bull denkt dat Mercedes gewoon weer loeisnel is. Wij weten het niet, want de testdagen een paar weken terug en de vrije trainingen van gisteren lieten geen overduidelijke winnaar zien. In de kwalificatie zien we dus voor het eerst hoe de kaarten zijn geschud voor dit seizoen. De complete lijst van wie dit jaar waar rijdt, ziet u in dit mieterse overzichtje. Dus stuur je schoonmoeder het huis uit, want we gaan weer gassen. Go Max!
F1 Fantasy: Join onze F1 Fantasy NoStyle Brand Safety Car League met invite code 94df72edae.
UPDATE: Lol om faalRus Mazepin
UPDATE: BAM! Max pakt pole! Hamilton P2 en Blote Billen Bottas op P3.
Dikke waterwerken: Noorwegen penetreert zijn bergen voor een scheepstunnel
Want daar durven ze nog groot te denken
Wij zijn hier met onze aquaducten, deltawerken en stormvloedkeringen niet meer zo snel onder de indruk van een waterprojectje, maar dit plannetje van Noorwegen ziet er wel strak uit. Het land heeft de bouw van de eerste scheepvaartstunnel goedgekeurd. Over een paar jaar dobberen schepen 1,7 kilometer door de rotsen, zodat ze niet langer de gevaarlijke route om het schiereiland Stad hoeven te pakken. Met een hoogte van 37 meter, breedte van 26,5 meter en waterdiepte van 12 meter komt dit gat hoog binnen in onze toplijst met indrukwekkende gaten, waarop we ook al de Great Blue Hole in Belize, The Door to Hell **in Turkmenistan, dat bruinkoolkuiltje net over de grens en de inkomstenbron van Kim Holland hebben staan. Al dat rotshakken mag wat kosten, want Noorwegen verwacht zo'n 2,8 miljard Noorse kronen (275 miljoen euro) kwijt te zijn aan het project dat in 2025/2026 klaar moet zijn. Maar dan heb je ook een verdomd mooie gleuf met blauwe sfeerverlichting in je berg zitten.
Duitse deelstaat breekt los uit coronakartel
Gooit de lockdown bij het grofvuil
Nadat de grote hamer van Mutti Merkel al uit elkaar spatte voordat het iets raakte, besluit de Duitse deelstaat Saarland nu het moederlijke coronanest te verlaten en de eigen vleugels uit te slaan. Tobias Hans, premier van de regio, kondigde vandaag aan dat de lockdown in de regio na Pasen verdwijnt. De deelstaat stapt over op een testbeleid waarbij de leuke dingen des levens weer toegankelijk worden voor negatief geteste inwoners. Theaters, bioscopen, casino's en concertzalen open hun deuren en ook een goede pul bier op het terras wordt weer mogelijk. Saarland hoopt hiermee een Modellregion voor de rest van het land te zijn. Een soort Fieldlabs, maar dan grondiger en zonder de marteling van een Guido Weijers. Go Saarland! Bewijs de vastgeroeste lockdownlovers hun ongelijk en geef ons weer hoop! Pak die vrijheid, pak die biertjes, pak die nagesynchroniseerde film, pak dat optreden met gitaarherrie en laat onze Haagse hobbyisten zien dat er werkzame alternatieven zijn voor die lockdown. We zijn er aan toe.
Al uw data is gelekt. Alweer
Het systeem is kapot
Persoonsgegevens van Nederlanders lekken uit alsof ze zijn opgeslagen in een incontinente oma. Duizenden organisaties krijgen het niet voor elkaar om de benodigde Tena Lady aan het systeem toe te voegen om privacygevoelige gegevens binnenboord te houden. Deze ochtend blijkt dat uw gegevens deze keer bij garagebedrijven uit het systeem zijn gevist, maar het kan net zo goed gebeuren bij ticketverkopers, de GGD of universiteiten. Als consument is hier vrijwel niets tegen te doen, want iedere dienst en zijn moederbedrijf eist tegenwoordig uw gegevens voordat ze service leveren. We hebben wel een Autoriteit Persoonsgegevens, maar die is zo onderbemand dat het voelt alsof ze de Titanic proberen te redden door te hozen met een vingerhoedje. "Door tekort aan personeel en budget bij de AP krijgen datalekken te weinig opvolging: van de 27.000 datalekken in 2019 leidt maar 0,3% tot onderzoek." Oftewel, wen er maar aan dat uw persoonsgegevens nergens veilig zijn en blijf extra alert op oplichters, want beetje goede databescherming is blijkbaar te veel gevraagd.
Ruimteporn: Dikke nieuwe plaat van zwart gat
Nog betere foto van donkere duisternis
Twee jaar geleden kregen we de allereerste foto everooit van een zwart gat voorgeschoteld en sindsdien hebben de astronomen van onder meer de Radboud Universiteit niet stilgezeten. Na jaren werken is hier een betere wallpaper van datzelfde feestbeest in sterrenstelsel M87. Kijk hem eens stralen in al zijn zwartheid. Je blik kan niet ontsnappen aan zijn enorme massa en dat is precies het idee. Om deze zwarte joekel op de plaat te krijgen hebben de sterrenstaarders acht telescopen verspreid over de wereld met elkaar verbonden om zo een virtuele telescoop ter grootte van de aarde te creëren. Want dat kunnen we blijkbaar. Wat is de wetenschap toch enorm awesome. "De afbeelding toont hoe dit object er in gepolariseerd licht uitziet. Het is voor het eerst dat het astronomen is gelukt om polarisatie – een kenmerk van magnetische velden – zo dicht bij de rand van een zwart gat te meten." Uitlegvideo na de breek en meer informatie van de mensen die wel weten waar ze het over hebben vind je hierrr.
Kiezers trekken gele kaart voor FvD en CDA
Lijsttrekkers onder druk van hun tweede man
Hé Thierry en Wopke, jullie zijn gewaarschuwd! Jullie achterban deelde bij de verkiezingen een gele kaart uit, waarvan die van Baudet bijna rood kleurde. De lavendelleider dacht stevig in het zadel te zitten na de decembercoup, maar krijgt nu een tik op zijn vingers van FvD-stemmers die zijn naam op het stembiljet oversloegen en het bolletje naast Wybren van Haga rood kleurden. Een Verdonkje werd het net niet, want Baudet wist zo'n 2.500 stemmen voor Wybren te blijven, maar het signaal van de kiezers kan niemand binnen het FvD zijn ontgaan. Het programma van de FvD won acht zetels, maar de leiding van Baudet niet. Ondertussen speelt zich in de fractiekamer van het CDA een soortgelijk scenario af. De stemmenstrijd tussen lijsttrekker Wopke Hoekstra (450k stemmen) en Pieter Omtzigt (350k) was weliswaar minder spannend, maar geeft wel aan dat de CDA-kiezer niet volledig achter de ongekozen Wopke staat. De partij is na de desastreuze lijsttrekkersverkiezing nogmaals gewaarschuwd om meer rekening met Omtzigt te houden en hem dus niet snoeihard onder de bus te smijten. De christendemocraten lijken dat nog niet te begrijpen en proberen toch met gestrekt been Pieter onderuit te schoffelen. Niet handig als je al geel op zak hebt...
Urkse kerk weer propvol voor 'eigen proef'
Godvrezers maken hun eigen regels
De Sionkerk op Urk zit elke zondag weer stampend vol, want voor de wolkenwezen-gelovers gelden de coronamaatregelen blijkbaar niet. De prevelende helvrezers hebben niet de ballen om te zeggen dat ze zichzelf belangrijker vinden dan het rest van land en god boven gezondheid stellen en komen daarom met het laffe excuus van "een eigen proef". Een soort Fieldlabs, maar dan zonder de labs of enige andere vorm van die verduivelde wetenschap. De bijna vierhonderd messiasmalloten testen niet, maar bedenken wel hun eigen regels. "De kerk vraagt volwassen kerkleden om zich in de houten kerkbanken te omgeven door hun kinderen. Het is een alternatief voor de anderhalve meter afstand tussen huishoudens." Hé egoïstische evangelisten, weet je wie er ook een eigen proef wil? De rest van dit godvergeten land!
Terrasweer zonder terrassen in aantocht
Zin in anderhalve meter bier nu
Nu de stip aan de horeca's horizon een fata morgana blijkt en de terrassen wegblijven is het des te pijnlijker dat meteorologen prachtige dagen in het vooruitzicht stellen. Met temperaturen die volgende week oplopen tot wel twintig graden. Van die heerlijke terrasdagen. Van die dagen dat je een fluitje bestelt voor de directe dorst en dan een witbiertje om van te genieten. En een bak frituurvreten voor de broodnodige bodem, waarbij die bamihappen altijd als laatste overblijven. En een colaatje zonder prik voor Hugo. En een watertje met citroentje (geen bubbels!) voor Jaap. En een Bacardi Breezer voor Diederik, omdat hij zo graag in touch blijft met de jeugd. En een advocaatje voor tante Sigrid, met een glaasje appelsap ernaast want ze moet op kleine Rob passen. En zet de rekening maar op Marks naam, want we krijgen nog duizend euro van hem. Dat soort dagen komen eraan, maar dan zonder dat beloofde terras.
We babbelen ondanks MH17 stiekem met Poetin
Die onderste steen is alleen voor de bühne
Nederland is voor het oog van de camera nog steeds boos op schoftenstaat Rusland voor het neerhalen van MH17, maar achter de schermen is het een ander verhaal. In de schaduwen onderhandelen we alweer over de aanleg van de Nord Stream II-gaspijplijn. Uit onderzoek van Follow The Money en The Investigative Desk blijkt dat ambtenaren meerdere keren naar het Kremlin zijn gereisd om in het geheim de diplomatieke contacten met de vliegtuigmoordenaar aan te halen. Een dikke middelvinger naar alle slachtoffers en nabestaanden van de aanslag die nu ontdekken dat de onderste steen nooit boven winsten wordt geplaatst. Een middelvinger mede mogelijk gemaakt door mensenrechtenverwaarlozer Shell, groot aandeelhouder in deze nieuwe pijplijn, die hielp om de politieke contacten weer op gang te krijgen. En dit allemaal gefaciliteerd door minister van Laffe Zaken Stef Blok (vvd) die geheel volgens de Rutte-doctrine de Kamer onvoldoende informeerde over deze vernieuwde Ruslandcontacten. Helaas allemaal erg passend in dit pijnlijke dossier vol leugens.
