achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Niemand snapt Hugo's AstraZeneca-beleid

Waar ben je mee bezig?

Oh Hugo, wat kan je eigenlijk wel? Als coronabestrijdingsopperhoofd bel je geen enkele trombose-expert voordat je het AstraZeneca-beleid de nek omdraait en daardoor moeten ze nu via de media hun mening geven. Ze gebruiken woorden als 'ontluisterend' en 'verbijsterend', omdat ze niets van je redenatie snappen. Omdat er nog geen bewijs is dat de Nederlandse gevallen daadwerkelijk van het gevreesde type trombose zijn. Omdat alles in het leven risico's met zich meebrengt en je die niet helemaal kan uitsluiten, waardoor deze actie vooral op politieke paniek lijkt. Omdat de impact op de nationale gezondheid groot is door het verder vertragen van een toch al pijnlijk trage vaccinatiecampagne. Omdat je de bevolking onnodige angst aanpraat, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om vaccinatietwijfelaars over te halen. Nu kunnen wij daar wel een mening over vormen, maar laten we in tegenstelling tot De Jonge de experts aan het woord laten. Hoogleraar virologie Marion Koopmans: "Dit is paniekvoetbal en een zwabberbeleid." Duidelijk, daar hebben we niets meer aan toe te voegen.

E-mail wordt ook briefgeheim, maar niet geheim

Iedereen kijkt mee 'in het belang van de nationale veiligheid'

Goed nieuws: uw e-mails aan de baas en app'jes aan moeders vallen binnenkort ook onder het briefgeheim! Terwijl Den Haag-volgend Nederland zich gisteren terecht druk maakte om de Omtzigtgate, werd stilletjes een wetsvoorstel ingediend voor het aanpassen van artikel 13 in de grondwet. Voor de tweede keer, want de afgelopen regering ging al akkoord, maar een grondswetswijziging heeft twee stemrondes nodig. De term 'brief-, telefoon- en telegraafgeheim' wordt in het voorstel vervangen door 'brief- en telecommunicatiegeheim', waardoor digitale berichten ook onder deze wet vallen. Een broodnodige modernisering van een stokoude wet, maar helaas geen belofte dat er niemand meer meesnuffelt in je app'jes. Laat u vooral niet misleiden door de term 'briefgeheim', want echt geheim worden uw digitale berichtjes niet. In de uitzonderingen zien we onder meer dat "in het belang van de nationale veiligheid" wel mag worden meegekeken worden door geselecteerde instanties. En laten we eerlijk zijn, de veiligheidsdiensten vinden alles wat ze doen "in het belang van de nationale veiligheid", dus die blijven slechts één ministeriële krabbel verwijderd van ieders e-mail. Het wetsvoorstel stelt zelfs expliciet dat daar geen rechter aan te pas hoeft te komen. Dus hoewel het goed is dat deze gerimpelde grondwet een facelift krijgt, doet het nog steeds weinig tegen sleepnetten en schoonmoederknuffelaars met een encryptiefobie. Helaas.

Belgische rechter veegt coronaregels van tafel

Go zuiderburen!

De zuiderburen heeft een eigen Viruswaarheid-uitspraak aan hun wafel hangen. De lokale rechter manneke piste eens flink over de coronamaatregelen en geeft de staat nu dertig dagen om deze ongedaan te maken of beter te onderbouwen. Best weinig tijd voor een regering die zestien maanden over zijn eigen formatie deed. De zaak was aangespannen door de Liga voor Mensenrechten en lijkt verdacht veel op het kort geding van onze eigen oerHollandse viruswappies. Kort samengevat stelt de rechter dat de huidige wetgeving onvoldoende onderbouwing biedt voor de huidige maatregelen, zoals de sluiting van alles dat gesloten is, de schorsing van de leerplicht, het beperken van openbare bijeenkomsten en reisbeperkingen van en naar België. Net zoals de Nederlandse regering dachten de zuiderburen dat wel onder bestaande wetgeving te kunnen wegzetten, maar net zoals in Nederland trapte de rechter daar niet in. De regering krijgt nu dertig dagen de tijd om orde op zaken te stellen, maar als dat niet gebeurt moet het land weer open. En dan gaan we toch twijfelen over België...

CPB: Vergeet de CPB-paniek, alles komt goed

Ergste economische coronaleed achter de rug

Waren de CPB-prognoses vorig jaar nog gitzwart, nu voorspellen de rekenaars plots vrolijkere cijfers. De dramatische scenario's die vorige zomer nog de krantenkoppen domineerden, bleken uiteindelijk toch niet zo dramatisch. Voorspellingen over een werkloosheid van tien procent bij een tweede golf waren onnodig negatief, want inmiddels zitten we al bij golfje drie en is het werkloosheidscijfer nog niet boven de 4,6 procent geklommen. Ook die monsterrecessie des doods bleef uit. Zonder een tweede golf voorspelde het CPB afgelopen juni een krimp van 6 procent, maar inmiddels weten we dat de tweede golf wel kwam en de krimp toch bleef steken op slechts 3,7 procent. Daarom klinken bij de presentatie van de nieuwe prognoses vandaag positievere boodschappen. De werkloosheid loopt in deze recente voorspelling niet zo rap op, maar piekt op 5 procent aan het eind van het jaar waarna een daling inzet. En voor de economie verwachten de rekenwonders dit jaar een groei van 2,2 procent en volgend jaar gaan we pas echt los met 3,5 procent extra economiedingen. Dus geen paniek, alles komt goed. Nou ja, volgens de prognoses die er eerder zo naast zaten...

Breaking news: Ghislaine Maxwell heeft nog steeds geen zelfmoord gepleegd

Maar wordt nu ook aangeklaagd voor mensenhandel

We hoorden al een tijdje niets mee van Epstein-madame Ghislaine Maxwell en dat was niet omdat de camera's rond haar cel waren uitgeschakeld. De pedo-ondersteuner met connecties zit blijkbaar nog steeds in de gevangenis in Brooklyn zonder dat iemand heeft getracht haar te laten bungelen. Blijkbaar hebben ZE er veel vertrouwen in dat ze haar mond houdt. Ondertussen heeft zich een vierde slachtoffer gemeld en op basis van haar verklaringen heeft Maxwell nu ook een aanklacht voor mensenhandel aan haar pantalon hangen. Dit meisje werd op 14-jarige leeftijd door Ghislaine naar Epstein gebracht voor het geven van naakte massages met een happy end en ze kreeg ook de opdracht om de minderjarige harem uit te breiden. "Epstein and MAXWELL each also encouraged Minor Victim-4 to recruit other young females to provide sexualized massages to Epstein." Hele aanklacht in pdf hierrr. **Allemaal heel erg natuurlijk, maar hoe zit het met de betrokkenheid van Bill Clinton en de koninklijke invloeden van zweetprins Andrew? En lag Trump ook op deze massagetafel? Dat zijn de antwoorden die we willen en snel een beetje, voordat de camera's alsnog uitgaan.

Koningsdag 2021: Oranjes in een hok gepropt

Interactieve dingen doen op een virtueel podium, maar dan online ofzo

Balen voor Wim-Lex, want dit jaar geen toiletpotsmijten op Koningsdag. Corona verpestte al zijn Griekenlandtripje en nu wordt ook zijn verjaardagspartijtje een saaie bedoening. Terwijl de rest van Nederland biertjes tikt in het park, moet Willem met vrouw en de drie A'tjes naar Eindhoven. Daar mogen ze niet door de stad banjeren en lof, kleurplaten en waxinelichthouders in ontvangst nemen, maar moeten ze in een studio verschillende presentaties aanschouwen. De burgervader van Eindhoven onthulde vandaag een programma vol vreselijke woorden als "interactief", "virtuele podia" en "digitale ontmoetingen". Oftewel de hele dag Zoomen op een groot scherm. Oh, en er is parkour, want hoe beter de jeugd te bereiken dan met een trend van twintig jaar geleden... Verder wordt het een event vol met de kneuterige citymarketing van de voorgaande jaren, maar dan zonder het volkse van het publiek. De NOS zendt eigenlijk een door Eindhoven geregisseerd reclamefilmpje uit met de Oranjes als verplichte figuranten. Een dure bezigheidstherapie voor de koninklijke familie en de direct betrokkenen, want de rest van Nederland zal het een worst wezen en ligt die dag gewoon in het park.

Pieter Omtzigt: I'll be back!

Keert morgen terug in de slangenkuil

Heel veel mensen en hun verkenners spraken de afgelopen tijd over Pieter Omtzigt, maar morgen komt de man zelf eindelijk aan het woord. Op Twitter kondigt de Nationale Omtzigtman aan dat hij gewoon aanwezig is bij de installatie van de nieuwe Tweede Kamer en zijn zetel in ontvangst zal nemen. "Functie Kamerlid dus", sneert hij naar de aantekeningmakers. "Vergeet niet, ik zit er niet voor mijn eigen kiezers of voor het CDA. (subtiel opstapdreigementje Pieter, red.) Artikel 50 van de Grondwet is kraakhelder. De Staten-Generaal vertegenwoordigen het gehele Nederlandse volk." Hij schuift waarschijnlijk nog niet aan bij het debat over de gelekte aantekeningen van de verkenners, maar zijn aanwezigheid in Den Haag zal ongetwijfeld de druk nog verder opvoeren. Welkom terug Pieter, dat je ze maar mag laten zweten! 
UPDATE: Grapperhaus zal hij morgen niet tegenkomen, want die duikt in quarantaine.

Hugo liegt weer: minder ic-bedden beschikbaar

De zorg is op

Demissionair minister Hugo de Jonge kondigde zaterdag nog trots aan dat de ic's kunnen opschalen naar 1.700 ic-bedden en als hij het zegt dan weet je dat er iets niet klopt. Blijkbaar was hij eventjes het menselijke element vergeten en dat menselijke element is op, uitgeknepen, afgemat en compleet kapot. Dat menselijke element stond al op het punt van omvallen en zag toen ter motivatie politici een sprintje trekken om maar niet te hoeven stemmen over een zorgbonus. Een applausje konden ze krijgen en lovende woorden, maar daar betaal je de huur niet van. "Het personeel op de ic is uitgeput. De rek is eruit, net als bij de rest van de Nederlanders. Als je ze nu vraagt of het lukt om weer zover op te schalen, zullen ze antwoorden dat dat niet gaat", concludeert IC-hopman Gommers. Sommige ziekenhuizen melden bijna een halvering van het aantal beschikbare ic-bedden voor coronapatiënten. Nederland heeft meer dan het maximale gevraagd van de zorg en betaalt daar nu de prijs voor. "Afschalen van de reguliere zorg is onvermijdelijk, dat is nu alweer begonnen." Ruim een jaar na de eerste uitbraak en we zijn geen stap verder. 
RIVM UpdateI: +5609 Vondelparkbezoekers, en 682 op de IC
RIVM UpdateII: Alle cijfers in het rood

Politie neemt eerste RoboCop in dienst

Binnenkort volautomatisch demonstranten klappen

De lange arm van de wet wordt hydraulisch! Weg met die agenten van vlees en bloed en welkom RoboCop. Of in dit geval: RoboDog. De Dienst Specialistische Operaties zet de eerste stap richting een volledig mechanische politiedienst met de introductie van robohond Spot van het bazenbedrijf Boston Dynamics. De mechanische makker duikt meteen in de voorste linies, want Robodog onderzoekt vermoedelijke drugslabs die kwetsbare vleselijke agenten te risicovol vinden vanwege  chemicaliën en schietgrage drugsboys. Dat is slechts het begin, want uiteindelijk gaan de robots natuurlijk volautomatisch journalisten neerknuppelen op het Museumplein en nekklemmen leggen op Haagse festivals. Daar hebben we geen mensen meer voor nodig. Een paar weken terug is Spot al succesvol ingezet bij een drugslab in (hoe kan het ook anders) Braboland, maar nu is er een officiële introductie door enorm enthousiaste techboys/girls. Inclusief extreem tenenkrommend acteerstukje met een voorbeeldsituatie. Maar het maakt niet uit, want RoboDog is hier. Resistance is futile.

U heeft meer vertrouwen in de politiek

Ja, echt!

Gejojo met coronamaatregelen, de extreem pijnlijke kindertoeslagenaffaire, de Rutte-doctrine, de avondklok die als eerste zou verdwijnen, "positie Omtzigt, functie elders", schoonmoederknuffelende Grapperhaus, Hugo's vaccinatiefiasco, een aanhoudend tekort op de woningmarkt, de middelvinger voor de horeca, de verstikkende stikstofchaos, de dividendbelasting, anonieme karaktermoorden, alles wat met ICT en de overheid te maken heeft, bevend Groningen, Lelystad Airport, het JSF-project, Mark Rutte überhaupt, het wachtgeld van Isabelle Diks, Unilever naar Londen, die verdomde 1.000 euro, constante asielinstroom, miljarden naar Zuid-Europa, dat verdomde inlegvelletje, nog meer miljarden naar Zuid-Europa en natuurlijk het laffe wegrennen bij de stemming over de zorgbonus. En toch groeit het vertrouwen van Nederlanders in de politiek "van 39,2 in 2019 naar 52,4 procent een jaar later". Dit land verdient zichzelf.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.