Maandag eindelijk beweging in de formatie

Zou tijd worden
Het is inmiddels dag 148 sinds de verkiezingen en na een periode van doodse stilte begint er weer wat te bewegen in formatieland, al kan het net zo goed een schijnbeweging zijn. Informateur Mariëtte Hamer probeert de Tweede Kamer met een kattebelletje (pdf) tevreden te houden en schrijft daarin dat de gesprekken met andere partijen waarschijnlijk volgende week verder gaan. HaAgSe BrOnNeN melden ook aan de Volkskrant dat het concept-regeerakkoord van de VVD en D66 maandag klaar zal zijn. Dat zal een best akkoord zijn, want daar werken de beide partijen al sinds eind juni keihard aan. "Volgens ingewijden zijn de gesprekken tussen VVD en D66 deze week weer gestart. De partijen braken de gesprekken een maand geleden af voor een vakantie." Oh, niet zo hard gewerkt dus. Terwijl de coronacrisis van variant naar variant huppelt, Limburg overstroomt en onze grondrechten wankelen op het drijfzand van een dreigende vaccinatieplicht, gingen de D66'ers en VVD'ers met de goedkeuring van Hamer eerst even lekker vakantie vieren. Ja joh, neem lekker de tijd, dit demissionaire kabinet gooide de grondwet toch al het raam uit en elke vorm van verantwoordelijkheid stuit op de out of office van het politieke reces. Mark lijkt prima tevreden met zijn kabinet Rutte 3.5 en de vraag is dan ook of er komende week echt iets gaat gebeuren of dat het formatieduo slechts een actie inzet om een straf voor passiviteit te ontlopen zonder daadwerkelijk resultaat te beogen. Ja, wij hebben ook judo zitten kijken tijdens de Spelen en het wordt tijd dat Nederland zich uit de houdgreep van deze demissionaire reservespelers wurmt.
Geef nooit op!
Verenigde Staten gaan niet naar de maan, want astronauten hebben niets om aan te trekken
Heeft iemand die pakken uit 1972 nog liggen?
Als de USA na ruim vijftig jaar terugkeert op de maan, kan dat niet in die oude pakken van begin jaren 70. Nee, de modegevoelige NASA-pioniers vereisen een nieuw designtje en daardoor komen ze dus te laat. Het doel was om eind 2024 op de maan te banjeren (datum ooit geprikt door astronomisch visionair Trump, want het einde van zijn tweede termijn), maar dat wordt niet gehaald, omdat de ontwikkeling van de astronautenpakjes vertraging oploopt. Meest positieve planning momenteel: april 2025, bijna twee jaar na het aan ouderdom overlijden van de huidige president. In een rapport stelt de ruimtevaartorganisatie dat de twee projectpakken nog lang niet klaar zijn en dat er sinds 2007 weliswaar al 420 miljoen dollar in het project is gepompt, maar dat naar verwachting nog eens 625 miljoen dollar nodig is. Dat brengt de eindrekening op ruim een miljard dollar voor een moderne versie van pakken die ze eind jaren 60 al hadden. Had deze opdracht gewoon aan Musk gegeven dan had het kledingstuk voor een derde van de prijs in de kast gehangen en was het gratis voorzien van een ingebouwde vlammenwerper. Dan stonden de astronauten waarschijnlijk nu al in een Iron Man-achtige creatie op de maan te dansen. Elon wil het zelfs doen, maar nee, het moet weer door de bureaucratische kledingpers gehaald worden. Met zo'n instelling komt er natuurlijk nooit iets van de grond.
Halsema zoekt politiecheckers met kleurenwaaier
Maar wie controleert de controleurs van de controleurs?
Amsterdam, bekend van schietpartijen, gaat preventief fouilleren om die schietpartijen tegen te gaan, maar dan wel op de meest polderknullige manier everooit. De politie gaat de controles uitvoeren onder toezicht van waarnemers die de gemeente momenteel werft en die controleren of de agenten zich wel een beetje netjes gedragen. Niet dat burgemeester Femke Halsema denkt dat de politie aan etnische profilering doet, maar ze zet wel waarnemers in om te kijken of er niet etnisch geprofileerd wordt. Dat niet alleen mensen met een kleurtje gecontroleerd worden, want ook blanke mensen kunnen een wapen bij zich dragen. Vraag maar aan de zoon van de burgemeester. Het is een enorme openbare motie van wantrouwen in de richting van de eigen politiediensten. Een onnodige knieval voor de discriminatie-roepers die denken dat ze hun Amerikaanse BLM-standpunten kunnen projecteren op de Nederlandse maatschappij. Een zwaktebod dat volkomen terecht tot veel woede en onbegrip leidt bij de hoofdstedelijke agenten. "Schandalig om het functioneren en de betrouwbaarheid van onze politie op deze wijze te ondermijnen", zo vat de voorzitter van de politievakbond het pakkend samen. Halsema krijgt het voor elkaar om haar eigen politiemacht tegen zich in het harnas te jagen en ondertussen lachen de criminelen zich suf met dat halfbakken flutbeleid. Gaat lekker daar binnen de ring.
VIDEO. Schietpartij 020 met lokaal commentaar
Drukken dan!
Amsterdam anno 2021. Een VVS-video van minder dan een minuut, dus passend bij de aandachtsspanne van de moderne generatie. Na het exceptionele optreden van het Nederlandse atletiekteam op de Olympische Spelen is het inspirerend om tieners door de Karspeldreef te zien rennen als het ware de toekomstige Femke Bols. Zij die niet rennen spreken motiverende woorden. "Drukken dan!" Een startschot klinkt voor een race die al is begonnen. Het tempo wordt verhoogd en de spanning neemt toe. De betrokken commentator blijkt een fan van de underdog, want met een herhaaldelijk "catch hem" wordt duidelijk de achterligger tot meer snelheid gemaand. Meer schoten klinken, gevolgd door een welgemeende "ho dear" van deze moderne explicateur. De vertaalafdeling is nog niet uit over de daadwerkelijke betekenis van dit primitieve geluid, maar een vorm van geschrokken enthousiasme klinkt door in zijn stem. "Jullie zijn flikkers man", voegt hij toe aan de situatie, waaruit blijkt dat Pride Amsterdam dit jaar veel indruk op hem heeft gemaakt. Dan eindigt de video. De maker laat de kijker achter in een staat van verlangen en verwarring. Kenmerkend voor deze tijden waarin u zelden krijgt wat u wilt. Vanuit andere media moeten we vernemen dat de 19-jarige hardloper wegkomt met een schotwond en naar het ziekenhuis is gebracht. De kijker weet dan genoeg: Amsterdam anno 2021: daar wilt u nog niet dood gevonden worden.
Het is #11augustus: Geniet van uw laatste dag!
Het was leuk zolang het duurde
En wat gaat u doen op uw laatste dag? Eindelijk de liefde verklaren aan die fijne buurvrouw? Zuipen totdat u erbij neervalt? Nog één keer los op het beste van uw fapcollectie? Drugs en prostituees tot uw laatste euro op is? De schoonmoeder eindelijk eens de waarheid vertellen? Volgas op de linkerbaan langs die flitser knallen? Maakt niet uit, want we gaan er vandaag allemaal aan. Nou ja, als u compleetidioot Micha Kat op zijn leeggezogen duim gelooft. De man die zelfs dé dorpsgek zou zijn in een dorp vol gestichten. De hogepriester van de complotkerk voorspelde op 2 augustus al dat vandaag 5G wordt geactiveerd en dan leggen alle gevaccineerden het loodje want magnetron of zoiets. Massagraven zijn al besteld, want die kunt u blijkbaar bij Amazon kopen. Dus gevaccineerden geniet van uw laatste dag en stekte aan die ongevaccineerden, want jullie blijven met de rotzooi zitten. Die body bags vullen zichzelf niet. Mocht dit einde van de wereld plots toch niet doorgaan (geen complotten plaatsen die we kunnen controleren Kat, wat een beginnersfout), dan is dat ongetwijfeld de schuld van Demmink, de Cabal, een pizzarestaurant in Washington DC of één van de andere doodvermoeide stokpaardjes die in dit verhalenverzinhoekje van het wappieclubhuis blijven terugkomen, maar dat is een zorg voor de mensen die morgen halen.
VS: Zoek het lekker zelf uit met die Taliban
Niet ons probleem
Pakt de Taliban na het vertrek van de VS hun land eindelijk terug van de Amerikaanse marionetten, staan de verslaggevertjes bij het Pentagon meteen te vragen wanneer de Air Force extra vliegtuigen stuurt. Mooi niet dus. Dit is de nieuwe realiteit en ze zoeken het zelf maar uit. Of in politiek correctere woordvoerderstaal: "It’s their country to defend now. It’s their struggle." Uit medelijden gooien ze deze laatste drie weken nog een paar bommetjes op de oprukkende Taliban-strijders, maar voor de rest zijn de Amerikanen er helemaal klaar mee. Voor de sier leiden ze vredesbesprekingen, maar we verwachten niet dat de Taliban daar veel gaat toegeven op het moment dat ze zwaar aan de winnende hand zijn (gisteren weer twee provinciehoofdsteden erbij). Ondertussen begint de tijd voor onze oude bondgenoten te dringen. Tolken die de Nederlandse strijdkrachten hielpen tijdens onze missie in zandbakkiestan vrezen voor instant executie zodra de Taliban hun woonplaats binnenrolt en Nederlandse hulp blijft uit. Bente accepteert met plezier 600, 700, 800 Miele-ontvangers per week, maar voor die paar tolken die onze nationale helden bijstonden is blijkbaar geen plaats. Kom op recesgangers, fix dit snel voordat de Taliban hun hulp vertaalt naar een doodvonnis.
Nu ook met tanks
Prins Andrew verhangt zich binnenkort in een cel
Zou zweten als ie het kon
Jeffrey Epstein leeft! In ieder geval in de wereld van prins Andrew, want exact twee jaar na de discutabele dood van zijn voormalige Amerikaanse zakenvriend heeft de Brit nu een rechtszaak aan zijn broek. En dat allemaal omdat hij zijn kroonjuwelen niet in zijn broek kon houden. De nu 38-jarige Virginia Giuffre claimt dat Andrew haar meerdere keren bewerkte met zijn koninklijke scepter toen ze nog slechts zeventien jaar was en wil nu geld zien. Het misbruik gebeurde in de huizen van Epstein in Londen en New York en volgens de aanklacht was de prins op de hoogte van haar leeftijd en het feit dat ze het slachtoffer was van mensenhandel. "Twenty years ago, Prince Andrew’s wealth, power, position, and connections enabled him to abuse a frightened, vulnerable child with no one there to protect her. It is long past the time for him to be held to account", stelt de prinsheerlijke aanklacht, dus hij kan zijn borst natmaken. Andrew, op de foto hierboven te zien met Virginia in Epsteins huis, ontkende eerder dat hij het meisje ooit ontmoette, dus dat wordt lachen. De koninklijke familie zal zich maximaal distantiëren van de prinselijke escapades en Andrew mag blij zijn dat dit geen strafzaak is, want als hij achter tralies belandt is de kans groot dat er een onverwachte koninklijke begrafenis in agenda verschijnt.
Vluchteling vermoordt Franse priester nadat hij eerder kathedraal in Nantes in brand stak
Ah jo, geef hem nog een kans
Wees een beetje lief voor de Fransen vandaag, want die kregen een dag na hun Olympische serotonineboost weer een flinke realiteitscheck over de staat van het land. Een Rwandese vluchteling bekende dat hij een Franse priester heeft vermoord en het lichaam van de geestelijke werd niet veel later gevonden. De 40-jarige moordenaar is dezelfde man die een jaar geleden de kathedraal van Nantes in de fik stak. Daar had hij om onbekende redenen op drie plekken in de kerk brand gesticht, waardoor onder meer het beroemde orgel uit 1621 en enkele kunstwerken verloren gingen en het gebouw zwaar beschadigd raakte. Die had natuurlijk allang op het vliegtuig naar Rwandistan moeten zitten, maar Frankrijk kon hem niet uitzetten omdat hij nog voor de rechter moest verschijnen. De stokbroden lieten hem in afwachting van het proces wel vrij door Frankrijk huppelen, waar hij onderdak vond bij andere wang toekerende religieuzen. Een clubje waar ook de vermoorde priester bij hoorde. Het hele verhaal is een enorme bureaucratische clusterfuck en het is dan ook geen verrassing dat Le Pen meteen vol op het (nog niet afgebrande) orgel gaat om dit tot een voorbeeld van een gefaald systeem te maken. Dit tot woede van minister Darmanin, want die vindt dat nu vooral over het slachtoffer moet gaan en niet over de dader en het bijbehorende systeem waar deze minister medeverantwoordelijk voor is. Het loopt dus weer flink in de soep met met immigratiebeleid van de Fransen, maar gelukkig is dat een ver-van-ons-bed-show en zou zoiets hier nooit gebeuren. Iemand nog een Miele?
Klimaatalarm: WE GAAN WEER ALLEMAAL DOOD!
IPCC publiceert rapport des doem
Zo, daar is het langverwachte paniekrapport van het IPCC, de klimaatafdeling van de VN, over de staat van de wereld. Kort samengevat: alles wat u wist en al jaren hoort in een nieuw jasje en we gaan nog steeds allemaal DOOD. Klimaatverandering is het werk van de mens, de zeespiegel zal stijgen, extreem weer zal toenemen en de mate waarin dit gebeurt hangt geheel af van uw gedrag als vieze vervuiler van deze planeet. Alle bekende open dramadeuren worden ingetrapt en bij iedereen en zijn Sigrid staat plots de klimaatklok weer op vijf voor twaalf. Media en belangengroepen buitelen over elkaar heen om maar zo hard mogelijk de noodklok te luiden, terwijl dit nieuws toch al jaren bekend is. Kijk maar uit uw raam. Italië? Bosbranden! Griekenland? Bosbranden! Albanië? Bosbranden! Aan de andere kant van de wereld in Californië? Bosbranden! Het noordoosten van Siberië? U raadt het al: een openlucht biomassacentrale die draait alsof GroenLinks aan de knoppen zit. De zelfbenoemde klimaatredders zullen zich met dit rapport extra gesteund voelen om werkelijk alles kapot te maken, zoals houtkacheltjes, benzineautootjes en vaarbootjes in de Amsterdamse grachten. Alsof deze druppels ook maar iets uithalen op de gloeiende plaat die bestaat uit een miljoenmiljard Chinese kolencentrales, brandende afvalbergen in India en de vliegreisjes van TimmerFrans. Deze lokale burgerverboden leiden de aandacht af van de internationale onwil, het buiten schot blijven van de grootindustrie en de belabberde voorbereiding op het onvermijdelijke (lol om kapotte Griekse blusvliegtuigen). Nee, laten we vooral zorgen dat u zich heel erg schuldig voelt, dan schrikt u tenminste niet zo hard als u straks de rekening ziet.
Boosmeneer prikt priklocatie
'Coronawoede in de nacht', mes op canvas, Verwarde Man (1960 - present)
Urkse toestanden in Middelburg afgelopen nacht. Toch een beetje het Urk van het zuiden, met het grote verschil dat de mosselvreters niet booswoedend worden als u 'IN Middelburg' zegt. Waar ze wel boos om worden zijn tenten. Niet de exemplaren met de kuilgravende vakantieDuitsers erin, maar tenten behorend bij een vaccinatielocatie van de GGD. Die riepen bij één man zoveel woede op dat hij ze vannacht rond 4:30 uur te lijf ging met een mes. Met enkele emotionele uithalen veranderde hij het tentdoek in een gewaagd canvas van moderne expressionistische kunst, maar nog niet tevreden met het resultaat probeerde hij het zojuist gecreëerde minimalistische protestobject ook nog in de brand te steken. Daar werd zijn creatieve sessie onderbroken door een passerende beveiliger, waarna deze 61-jarige streetartist er op zijn vluchtfiets vandoor ging. De plaatselijke bromsnor wist de artiest te arresteren en spreek over "een verwarde man", maar die omschrijving is van toepassing op alle grote kunstenaars dus wie zijn wij om te oordelen? Wanneer het tentdoek tussen de andere tijdsbeeldbepalende kunstwerken in het Rijks komt te hangen, is nog niet bekend.
