Gezellig Groningen: Journalist ontvangt molotovcocktails door zijn ruiten
Als een ingezonden brief niet meer voldoet
Een vlammende nacht in Groningen, want daar vlogen de molotovcocktails door de lucht. In dit geval met de woning van journalist Willem Groeneveld van stadsblog Sikkom als eindbestemming, zo meldt journalist Willem Groeneveld van stadsblog Sikkom. De politie bevestigt de vondst van "brandbaar materiaal" en onderzoekt de aanslag op deze Groningse tikgeit. Ja, u dacht misschien dat geweld tegen journalisten een Randstedelijk randverschijnsel was, maar in het hoge noorden kunnen ze er ook wat van. Groeneveld schrijft voor een jong publiek over kroegjes, restaurants en evenementen, maar ook over malafide huisjesmelkers en andere tuig dat een studentenstad aantrekt. En dat ligt blijkbaar gevoelig. Twee jaar geleden vlogen al stenen door zijn ruit en werd zijn adres gedeeld op internet en nu zijn de critici van de criticus opgeschaald naar vlammend materiaal. Weinig subtiel en zonder afzender, dus met de arrogantie dat hij wel zou weten van wie het kwam. Alsof er niet meer flutverhuurders met tere zieltjes in de stad wonen. Stuur de volgende keer gewoon een boze brief, boek een extra therapiesessie, of nog beter: wees geen verwerpelijke vastgoedondernemer. Maar blijf vooral eens met uw poten van journalisten. Het is niet alleen een teken van zwakte, maar de journalist stopt echt niet en nu bemoeit de politie er zich ook mee. Volkomen nutteloos dus, maar we moeten ook niet te veel verwachten van ondernemers die meteen naar brandende flessen grijpen als het even tegenzit.
UPDATE: ZoekZoek! Politie zoekt twee mannen in verband met de brandstichting. Video hierboven en foto's na de breek.
Sean Lock (58) gestopt met grappen maken
Nooooooo, whyyyyyyy, noooooooo, ahhhhhhh
Weer een liefhebber van hardere grappen minder. Sean Lock is op 58-jarige leeftijd bezweken aan die irritante kutziekte (die met een k, niet met een c). Bij Nederlanders zal hij vooral bekend zijn vanwege zijn aanwezigheid in Britse panelshows zoals QI, The Big Fat Quiz of the Year en 8 Out of 10 Cats Does Countdown. Daar beantwoordde hij de vraag "What would you want your obituary to say?" met het doeltreffende antwoord "I don't care, I'd be dead". Oftewel, het maakt geen ene ruk uit wat we hier opschrijven. Deed het toch al niet. Lock was een beroerder van de minder subtiele onderwerpen, atheïst, brombeer en succesvol stand-up comedian. Overleefde begin jaren 90 huidkanker, maar sneuvelde nu alsnog aan de K. Nooit meer zeehondjes kapotknuppelen, nooit meer carrot in the box, nooit meer moeilijke fapsessies op Rachel. Achtenvijftig, veel te jong.
Legend
Nu ook onderdeel van de censuurmachine: banken
De financiële sector heeft plots principes
We kenden al de falende nepnieuwsjagers uit de EU en onze eigen raamstaarambtenaren die bepalen wie wel en geen subsidie ontvangt. Daarnaast hebben we Apple en Google die bepalen welke apps wel en niet op uw telefoon mogen staan. We hebben social media giganten die bepalen welke stemmen er wel en niet gehoord mogen worden. We hebben de main stream media die bepalen welke openbaar beschikbare video's wel en niet geschikt zijn voor uw tere zieltje. We hebben Rutte's slaven die met een zwarte stift bepalen wat er wel en niet onthuld wordt in een WOB-document. We hebben streamingsdiensten die controleren of series en films nog wel correct genoeg zijn voor u. En nu hebben we ook banken die bepalen wie er wel en niet geld mogen ontvangen. Niet op basis van wettelijk vastgelegde grenzen, maar op gevoel en meningen. Geen rekeningen meer voor wappies, want die passen niet bij de visie van het bankpersoneel. Een hellend vlak, want wat volgt als leveranciers van dergelijke essentiële diensten plots besluiten alleen nog correcte klanten te accepteren? Geen stromend water meer voor mensen die zich niet laten vaccineren? Elektriciteit afsluiten bij FvD-stemmers? Geen toegang tot supermarkten voor mensen die wel eens iets op social media hebben gezegd dat achteraf niet bleek te kloppen? Stop met deze onzin en laat de interpretatie van de vrijheid van meningsuiting over aan onafhankelijke rechters en niet de meest woke medewerker van de marketingafdeling.
Vakantienieuws: felle bosbranden en 7.000 mensen geëvacueerd bij Saint-Tropez
Maar wel machtig mooie blusvluchten
Weet u nog die bosbranden die het nieuws domineerden voordat Afghanistan jaloers werd en alle aandacht opeiste? Die zijn dus nog niet weg. Terwijl wij wegsukkelen in een festivalloze zomer vol deprimerende neerslag, kampt Zuid-Frankrijk met hoge temperaturen en grote om zich heen grijpende natuurbranden, waardoor in de Var-regio bij Saint-Tropez ruim zevenduizend inwoners en zomerzontoeristen worden geëvacueerd. Ondanks een indrukwekkend squadron blusvliegtuigen (zie onderstaande video's) konden de lokale spuitgasten niet voorkomen dat al zo'n honderd huizen en vijfduizend hectare aan energierijke biomassa voortijdig in vlammen opgingen. Ruim negenhonderd stoere waterdragers trachten nu te voorkomen dat bruinbakkende toeristen in kustplaatsen letterlijk wegbakken en dat levert intense beelden op van brandweerwagens in de vuurzee. Gelukkig bezoekt president Emmanuel Macron het getroffen gebied vanmiddag om een PR-plasje over de zaak te doen, dus dan komt alles goed.
Entertainment bij het zwembad
Wat een strijders!
Weer veel schietpartijen op straat, evacuatie van Rotterdam lijkt nu onvermijdelijk geworden
Politie staat machteloos
De snelle opmars van straattuig zag heel Nederland al jaren aankomen, maar toch blijkt Rotterdam overvallen door de snelheid waarmee het (vuurwapen)geweld de straten inneemt. Vannacht waren er weer minstens twee schietpartijen en een steekpartij. Aantal opgepakte verdachten? Nul (0!) Aangezien in de havenstad meer wordt geschoten dan in Kaboel is het een kwestie van tijd voordat het demissionaire kabinet besluit Rotterdam te evacueren. Te laat uiteraard. Op het moment dat het straattuig vrijwel heel Rotterdam heeft overgenomen zullen de eerste Chinooks landen om de burgers die Nederland hebben geholpen mee te nemen. Scooterrijders zullen in eerste instantie de helikopters hinderen, omdat ze vinden dat de piloot ze verkeerd aankeek, maar uiteindelijk stelt het Nederlandse leger een gebied veilig zodat de evacuatie zonder verdere problemen verloopt. Als de laatste heli Rotterdam verlaat, is de stad overgeleverd aan de straatschoffies. 722 jaar lang deed Nederland een vergeefse poging tot citybuilding aan de oevers van de Nieuwe Maas, maar het laatste bestuur dat het criminele tuig geen strobreed in de weg legde luidde uiteindelijk het einde van de Nederlandse invloed in de regio in. Als de laatste evacuee de stad heeft verlaten, zal de invloed van de nieuwe leiding direct duidelijk worden. Ruzies worden enkel nog beslecht met een gewapend duel in een speeltuintje en iedereen is verplicht naar passerende vrouwen te sissen. De rest van Nederland zal treuren, al blijven politieke consequenties uit omdat de demissionaire premier de hieraan voorafgaande besluitvorming niet meer kan herinneren. Rotterdam, ooit zo vol potentie, nu teruggegeven aan barbaren en gedoemd te falen en er is niets wat we eraan kunnen doen.
Ontvoeringen en aanslagen door compleet incompetente amateurcriminelen
Een samenvatting van enkele weken crimineel wanbeleid
De meest recente golf aan serieuze criminaliteit die over Nederland rolt lijkt het gevolg te zijn van amateurtuig dat aan de ene kant zwaar geschut niet schuwt, maar aan de andere kant blunder op blunder stapelt. Dit begon op 28 juli toen ze niet konden voorkomen dat 1.899 kilo cocaïne afkomstig uit Ecuador in de handen van Belgische bromsnorren viel. Blijkbaar waren ze daar zo boos om dat ze besloten iemand (in hun ogen waarschijnlijk de verantwoordelijke) te ontvoeren. Dat ging helemaal mis, want ze gooiden de verkeerde persoon in hun rode Mercedes bestelbusje. In plaats van de 59-jarige man uit Alblasserdam zaten ze nu opgeschept met een 56-jarige man uit Hoofddorp die helemaal niets wist. Na ruim vijf dagen hebben ze hem maar weer vrijgelaten, maar toen was het daadwerkelijke doelwit allang op de hoogte van de kidnapplannen. Die koos eieren voor zijn geld en meldde zichzelf bij de politie. Dat hadden de boosboefjes niet door, want die pleegden zaterdagochtend een aanslag op zijn bedrijfspand in Zwijndrecht. Met een auto reden ze in op het gebouw en veroorzaakten zo een fik. Gevolg: een enorme vuurzee waar de brandweer een paar uur zoet mee was en die het pand volledig verwoeste. De update van het Openbaar Ministerie een paar uur later over het onderzoek naar de vergisontvoering lijkt een directe reactie op deze aanslag. Al het geweld is tot nu toe volledig zinloos gebleken. De drugs liggen nog steeds in een Belgische politieopslag, het ontvoeringsdoelwit zit gezellig bij de politie te babbelen (zijn huis op last van de burgermeester afgesloten en bewaakt) en zes potentiële ontvoerders zitten achter tralies. Dus stelletje wannebe-Escobars, zoek eens een andere baan zoeken! Beroepscrimineel zijn is duidelijk niet aan jullie besteed, dus ga alsjeblieft iets doen waar we als samenleving niet zo'n last van hebben. Word trucker of ga bij ProRail werken als jullie zo graag logistieke hoek actief zijn, maar stop met deze cocaïneclusterfuck!
UPDATE: Een tweede woning in Alblasserdam is op last van de burgemeester gesloten. Hier zou een familielid van het doelwit wonen.
LUCHTALARM! Provincie Utrecht is verloren!

Valt de Taliban binnen?
Het luchtalarm gaat af in de provincie Utrecht en heel twitter is direct in totaalpaniek. Vallen de Duitsers wederom binnen? Laatste waarschuwing voordat 5G wordt geactiveerd en we allemaal gemicrowaved worden? F5-tornado op komst als gevolg van de klimaatverandering? Lokale regenbui van Afghaanse vluchtelingen? Heeft Utrecht-opperhoofd Sharon Dijksma een chemische ruft gelaten? Een feestelijke sirene omdat de formatie weer is begonnen? Een bezorgde medewerker die bang was dat social media niets had om over te opheffen in deze komkommertijd? Iemand die deze druilerige maandag een dubbele espresso uit de automaat probeerde te krijgen, maar het verkeerde knopje indrukte? Is de wolf gesignaleerd? De Veiligheidsregio Utrecht heeft zelf ook geen idee waarom hun lawaaipalen plots begonnen te loeien, dus alles is nog mogelijk. Sterkte Utrecht, het was leuk je gekend te hebben.
UPDATE: Oeps, was een foutje bij een paaltest.
Haïti trilt kapot met een kracht van 7.2
Wederopgebouwd land moet weer opgebouwd worden
Daar gaan we weer. Haïti, het land dat in 2010 met de grond gelijk werd gemaakt door een zware aardbeving, is wederom getroffen door een zware triller. Het zit dat land dat is gebouwd op een breuklijn ook niet mee. De beving had deze keer een kracht van 7.2 en golfde als een sloophamer door het straatarme land. De beelden zijn inmiddels bekend: ingestorte huizen, beschadigde kerken, scheuren in de muren die nog staan en radeloos ronddwalende mensen. Het is nog te vroeg om iets te zeggen over het aantal doden en gewonden, maar de eerste beelden stellen niet hoopgevend. Als het stof optrekt zal de omvang van de ramp duidelijker worden. Doneren kan ongetwijfeld op een driecijferig gironummer bij u in de buurt. Hoe erg de immer betrokken BN'ers deze ramp vinden is nog niet bekend, maar zal ongetwijfeld in de komende dagen duidelijk worden. Haïti succes!
UPDATE: Eerste officieel genoemde dodental staat op 29.
UPDATE: Inmiddels gestegen naar 1.297 doden.
KOPEN! Het jacht van de Belgische koning
Voor al uw Griekse vakanties
Nu we het toch over dure speeltjes hebben: check dit buitenkansje. De Belgische koning gooit zijn jacht Alpa IV in de verkoop voor het luttele bedrag van 1,95 miljoen euro. Een koopje, want in 2009 betaalde koning patat zelf 4,6 miljoen euro voor het bootje. Dit is de kans om ook koninklijk te dobberen voor de Griekse kust. Met dat bierbuikje boven de zwembroek over de zonnebril gluren naar uw Argentijnse bikini-milf, terwijl uw over het raspaard getilde dochters met de camera op selfiestand hun geheime Insta- en TikTok-accounts vullen met zelfvleierij zoekend naar de likes en complimentjes die moeten bevestigen dat ze meer zijn dan de resultaten van een invloedrijke stamboom. Lekker op het water ver weg van het gepeupel dat zich druk maakt om coronamaatregelen en klimaatverandering. Onderwerpen waar u met uw blauwbloedboot ver boven staat. Dus wilt u ook de koning te rijk zijn op uw ruim 26 meter lange jacht, dan is dit uw kans. Let op, levenslange vrijstelling van alle vormen van belasting is niet inbegrepen.
Klimaatpaniek: Het geld is op!

Gierig kabinet vermoordt de ijsbeertjes
Herinnert u zich maandag nog? In nieuwstermen al een eeuwigheid geleden, maar toen verscheen het klimaatrapport van de IPCC en duikelden de klimaatvrienden over elkaar heen om te vertellen dat er nu echt iets moet gebeuren. Het is vijf voor twaalf. Stilzitten kan niet meer. Amersfoort aan zee. Enzovoort. Dat was de theorie en nu drie dagen later volgt de praktijk: het geld is al op. Het subsidiepotje voor het lokaal aanleggen van zonnepanelen is leeg. Een subsidiepotje dat überhaupt maar uit 92 miljoen euro bestond en dat voor een kabinet dat zonder blikken of blozen een miljard uittrekt voor een testsamenleving die er niet komt. Het huidige klimaatbeleid lijkt zich vooral te focussen op het goedkoop verbieden van dingen (brandstofmotor, houtkachel, enz) in plaats van het duurder investeren in minder restrictieve oplossingen. De kosten komen op deze manier bij de burger te liggen, zodat de overheid geld kan blijven uitgeven aan het plezieren van grootbedrijven en het voldoen aan de verplichte vlieguren van Wim-Lex. Dus de volgende keer als ze zeggen dat 'WE nu echt iets moeten doen aan de klimaatverandering' vergeet vooral niet dat ze eigenlijk bedoelen dat U nu iets moet gaan doen aan de klimaatverandering, want het overheidsbudget is al opgegaan aan ongebruikte sneltests.
