Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Busje komt niet meer...

Busje doet BOEMWeer is JP Balkenende aan een aanslag ontsnapt! Dit maal aan een aanslag door busmaatschappij Connexxion en hun legertje van hakbar robots. Want vorige week nog opende onze geliefde premier de Parkshuttle buslijntjes bij Capelle aan den IJssel en 010. Deze bussen rijden rond zonder een buschauffeur. Connexxion: Ja, absoluut veilig, geen probleem, onze robotbestuurder is altijd wakker. Ok, versie 1.0 stopte zelfs voor een dode mus of een stukje kauwgom op de weg, maar deze nieuwe versie 2.0 is absoluuut veilig en betrouwbaar. "Zeiden we al dat ze veilig waren, om niet te zeggen, betrouwbaar en beter dan een echte chauffeur?" Kortom, bij Connexxion kunnen alle buschauffeurs dood, leve de onbemande bus. Maar ja, sprookje voorbij. Vanochtend reden de magische onbemande busjes frontaal op elkaar. Allah Hakbar boem, Check de feauteaux. Of- en hoeveel gewonden er zijn gevallen als gevolg van deze oncrashbare bussen is niet bekend. UPDATE Er zijn geen gewonden gevallen. De bussen zijn voor onbepaalde tijd stilgelegd. De software wordt nu verhoord.

Reaguursels

Inloggen

Weer een leuk onderwerp voor een film met Leonardo di Capriololobrigitta of weet ik veel hoe die gozert heet.
Hij speelde in die Kudtfilm met die kudtboot die zogenaamd niet kon zinken totdat die met een kudtklap tegen die kudtijsberg aanknalde en toen gewoon wel zonk.
In plaats van één kudtboot kan je nu een film maken over twee kudtbussen.
Misschien ook iets voor Sandra Bullock, die heeft ervaring met zowel een kudtbus als kudtboot.
Ik weet het al: Sandra in de ene kudtbus en Leonardo in de andere kudtbus, zo... boem tegen elkaar.
Oh ja....... de bussen hadden geen chauffeur. Kudt zeg........ daaar gaaat mijn ideej weer in duigen.
Sorry, voor het ongemak dit te lezen.

Rubberen Robbie | 07-12-05 | 21:12

dr zit zo'n leuke noodstop op de zijkant... mochten ze weer gaan rijden, wellicht een nieuwe sport?

SylverGypsy | 07-12-05 | 14:38

Titaniconnexion

Return of the Beasjt | 06-12-05 | 18:35

I love bumperkleven...

Mad World | 06-12-05 | 18:12

gewoon die robots hacken met je laptoppie ;) kan je lachen en hoe zit dat dan met betalen??? ckrs gratis ofzo???? wordt leuk zo'n niet denken geval ook al moet ik dan ver lopen ikm ga niet in die troep!!! (behalve met me laptop ;) )

headshot | 06-12-05 | 18:04

btw, AI is een hoax. Als je denkt dat het echt kan heb je teveel The Matrix gekeken :P

taakberg | 06-12-05 | 17:07

@Motormind:
Nop. hoe leuk ze ook algoritmes kunne schrijven en random functies kunnen bedenken, AI kan logischerwijs gewoon niet.

taakberg | 06-12-05 | 17:01

Ik heb nog regelmatig gebruik gemaakt van die busjes, met de oude versie. Dat ging zo slecht dat er een hele tijd lang een bestelbusje met nromale chauffeur werd ingezet.

Wat die opmerking betreft over kunstmatige intelligentie: die komt er heus wel. Echter nog niet nu.

Motormind | 06-12-05 | 16:30

nee, het is CTRL + ALT + Backspace bij linux ;)

taakberg | 06-12-05 | 15:50

de software is volledig in de war sinds de testrit met Balkenende, gelijk op botsmodus overgegaan in het kader van "dit nooit meer".

fuckface | 06-12-05 | 15:20

control-alt-delete

werkt dus net zo bagger als die kut ov poortjes daaro bij kralingze zoom

Arkay | 06-12-05 | 14:47

Zal ik een geheimpje verklappen: De ParkShuttles draaien helemaal geen RTlinux (op AMD processors)! Er zit gewoon stiekem een echte (afgerichte) pinguin achter 't stuur!

elal | 06-12-05 | 14:45

geen conexxion rijd in 026 met trolly's Ook al zo'n staaltje vernuft Meer file minder service en net als de NS bang voor blaadjes

vlad | 06-12-05 | 14:44

@billie
Wat ik me afvraag, welke kneus heeft die bussen geprogrammeerd als dit soort domme fouten kunnen gebeuren?

taakberg | 06-12-05 | 14:32

Iets voor Israël deze bussen. Scheelt in ieder geval één dode.

kezie | 06-12-05 | 14:30

Pfff, een auto besturen is dermate simpel dat ze het al een jaar of 10 (voor het grootste gedeelte) kunnen automatiseren. De kracht van een computer schuilt in het foutloos uitvoeren van instructies, de fouten liggen uiteraard bij de ontwerper / programmeur...
Deze bussen volgen enkel een spoor in de weg en hoeven alleen afstand te houden. Geen idee wat er gebeurd is maar het wordt ongetwijfeld weer opgelost.

Billie | 06-12-05 | 14:12

waar heeft die Harry Plotter nou weer aangezeten?

zlogg | 06-12-05 | 13:59

Als we dit soort bussen écht gaan inzetten verdwijnen de banen voor busschauffeurs, leraar busrijbewijs, manager buschauffeur, enz..
maar het grote aantoal ongelukken compenseert dat weer een beetje, hoge vraag naar uitdeukers, monteurs, enz :)

taakberg | 06-12-05 | 13:49

Beter af en toe een ongelukje dan elk jaar stakende chauffeurs

Dr. Faustus | 06-12-05 | 13:44

heb tien jaar geleden met dat soort robots bij hoogovens gewerkt. Toen reden ze ook al over zwembadpoppen heen bij de test. Best leuk met 15 ton staal tussen de wielen..;-) Sinds die tijd was ik als de dood als ik er langsliep en de diesel sloeg weer aan. Het groene pad erlangs was veilig. Yeah right.

zeiksmurf | 06-12-05 | 13:31

Zaten "toevallig" geen passagiers in volgens Connexxion op radio 1.
Vorige week feestelijk geopend na maanden testen. Wonder van technisch vernuft noemde Bak ellende dit. Ook in Dubai (zustershuttels) is men zich de typhus geschrokken van dit onmogelijke.
Voorlopig zijn gewone stadsbussen met gewone chauffeurs ingezet.
Zeldzame humor, dat nou weer wel.

zoek | 06-12-05 | 13:28

Tegenwoordig zit er in een beetje Merc of BMW voor 5000 euro meerprijs een adaptive cruise control. Die houdt afstand en remt als een botsing dreigt. Is het nog echt zo moeilijk om dat kassie ook in die bussen te stoppen?

ErachterKijkerd | 06-12-05 | 13:22

Hackbar!

Achtertuyn | 06-12-05 | 13:19

Die software zat ook in die Hercules bij Teheran, kwam opeens de zon tegen...

Appie Snappie | 06-12-05 | 12:30

taakberg 06-12-05 @ 11:54 *LOL*
Busjes op Windows laten rijden ging vanochtend ongeveer zo: "Het programma reageert niet. Druk Ctrl+Alt+Delete in om het programma af te sluiten"
Na de botsing: "Er is een fout opgetreden in het programma. Wilt u Microsoft hiervan op de hoogte stellen???"

burnie | 06-12-05 | 12:20

Is it that or disConnexxion?

Jo de la Hi Ti | 06-12-05 | 12:12

Heb een paar keer in zo'n busje gezeten... niet supersnel, wel relaxed. Je hoefde er niet voor te stempelen overigens. Jammer dat dit mislukt is, je zou toch zeggen dat dit standaard voorkomen moet worden? En als er een verdwaalde voetganger op de baan loopt (wat nogal eens gebeurt) wordt die dan gewoon overreden?

The Hedge | 06-12-05 | 12:12

tsja.. wat is nou beter voor de werkgelegenheid: onbemande busjes die elkaar regelmatig aan gort rijden zodat er veel monteurs werk hebben, of bemande bussen met chauffeurs die vrijwel nooit iets raken? Wie t weet mag t zeggen...

Amstel | 06-12-05 | 12:10

heee, maar ze kwamen toch tot stilstand, dus wat nou?

TRS | 06-12-05 | 12:09

If your software works, thanks a software tester

Buk-is | 06-12-05 | 12:07

Fikkie in de gracht??

NEEEEEEEE!!!
FIKKIE!!!

Lucasdelinkselul | 06-12-05 | 12:04

compute compute

ikweetvannix | 06-12-05 | 12:03

Waarom rijden die dingen eigenlijk als er g-e-e-n passagiers inzitten???

IgNOraNcE | 06-12-05 | 12:01

het 42ste had voor troepen verplaatsingen ook een aantal van die dingen in bestelling. hebben we meteen afgezegt, we gaan nu hier voor: www.military.ch/SCM-RCP/images/londres... moet misschien nog een beetje gepimpt worden en een ander kleurtje, maar het is beter dan met gevaar voor eigen leven door de stad crossen.

kolonel klootoog | 06-12-05 | 12:01

Daar gaat onze kennis-economie...

DJW | 06-12-05 | 11:54

Toch grappig eigenlijk dat de mensen met het minste verstand van techniek altijd voorstander zijn van dit soort dingen...
Ik zal mn leven lang blijven zeggen: er is niet zoiets als AI, en dat gaat er ook niet komen, nooit! Hardstikke leuk dat ze in 010 een soort van opgepimpte skelters laten rijden, maar veilig is dit absoluut NIET!
computers kennen alleen invoer -> verwerking -> uitvoer, en geen gezond verstand. deze keer waren het twee busjes die op elkaar reden, maar volgende keer verzinnen ze een robot die de hod uitlaat en vervolgens fikkie in de gracht gooit ofzo
..
computers blijven computers, en ze zullen altijd 'dom' blijven

taakberg | 06-12-05 | 11:54

@Framoes: nee voor het afstempelen gaan ze uit van de goede wil en betrouwbaarheid van de passagier. En natuurlijk *kuch* regelmatig onaagekondigde controles *proest*.

Lucasdelinkselul | 06-12-05 | 11:52

Bij rijnmond zijn ze nog niet zo snel. Ze hebben vanochtend om 10:12 de tekst aangepast, maar geen woord over de botsing...

BoyInBlack | 06-12-05 | 11:41

"Het hele traject van Kralingse Zoom naar Rivium 4e straat is 1,8 km lang en duurt ongeveer 8 minuten. De wachttijd in de spits is 2 - 3 minuten en op de rest van de dag 4 - 6 minuten. "

Kan je net zo goed lopen; beter voor de gezondheid ook!

luisindepels | 06-12-05 | 11:41

Kolere, eindelijk een echte Connexxion bij Connexxion en is het weer niet goed.....

Kakbouter | 06-12-05 | 11:40

Reken uit je winst.... in negatieve zin dan.

daduck | 06-12-05 | 11:39

Aha... al gevonden...

Uit de Telegraaf:

Connexxion heeft in de vernieuwingen 2 miljoen euro geïnvesteerd. Eind jaren negentig kostte de aanleg 14 miljoen gulden, 6,35 miljoen euro.

QStel | 06-12-05 | 11:38

Toch knap, dat die busjes na zo'n 2 jaar testen nog tegen elkaar aanrijden. Misschien een keer testen met bestuurders......

Maupie | 06-12-05 | 11:37

Dus ook bussen zonder chauffeur zijn inhalerig. Lijkt Connexion wel.
Chauffeurs eruit.. maar wel het strippen kaartje duurder maken.

Steeds meer films als waarschuwingen, dat computers niet te veel macht/kracht moeten hebben. En toch gaan we ervoor.

Waneer zullen de ontwikkel kosten eruit zijn?

daduck | 06-12-05 | 11:36

Kan iemand even proberen uit te vinden hoeveel miljoen dit geintje heeft gekost?

QStel | 06-12-05 | 11:36

Al ademtest en bloedproef bij die busjes uitgevoerd?

Mrs. Pickwick | 06-12-05 | 11:34

Een 15-jarige scholier achter het stuur lijkt me een veiligere oplossing

Violette | 06-12-05 | 11:34

Betrouwbaarder en beter dan een echte chauffeur? Dat is een blind kind in een rolstoel zelfs.
Wat zien die dingen er trouwens waardeloos uit, lijkt wel een soort opgeleukt gehandicaptenbusje.
Hoe werkt dat dan trouwens met afstempelen ofzo? Krijg je een stroomstoot als je niet betaalt?

Framoes | 06-12-05 | 11:30

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat bus A bus B spotte, en toen met zijn stomme kop besloten heeft om maar eens een keer via de andere weghelft in te halen...
Of is dat tendentieus en ongefundeerd?

castamara | 06-12-05 | 11:28

Heeft connexxion klanten ?

Illumi | 06-12-05 | 11:28

@weeraanmelden: om daar een serieuze reactie op te geven. Het probleem met dit soort producten/diensten is dat de ICT-verantwoordelijkheid vaak een grote gatenkaas is. Is connexxion verantwoordelijk? De softwaremaker? De sensormaker? Want dan zegt de softwaremaker dat de fabrikant van de radar verantwoordelijk is. En de maker van de radar zegt dat er een defecte geheugenchip verantwoordelijk is. enz. enz. enz. gebed zonder eind. Een duidelijk juridisch raamwerk ontbreekt en de klant is de dupe.

pieterjan | 06-12-05 | 11:27

Oh dat waren die rookpluimen die ik gisteren zag toen ik tussen het F5-en door even naar buiten aan het kijken was vanuit het kantoor.

Kwissie | 06-12-05 | 11:25

@Weeraanmelden
Nee, Emalio natuurlijk. Die heeft met die magneet zitten fucken.
[Emalio 06-12-05 @ 11:07]

Illumi | 06-12-05 | 11:25

moet de politie nu de bus of de programmeur aansprakelijk stellen/arresteren?

Weeraanmelden | 06-12-05 | 11:23

De software is zeker geschreven door een van onze geweldige IT studenten. Haagse Hogeschool zou helemaal perfect zijn.

Lange Neus | 06-12-05 | 11:21

anykey ? dat is toch een sleutel ?

Illumi | 06-12-05 | 11:20

"De nieuwe shuttles die vanaf donderdag gaan rijden zijn de experimentele fase voorbij en sterk verbeterd." - LOL.jpg!!!!

MiRRoRMaN | 06-12-05 | 11:19

Das mooi spul hè.

VHS | 06-12-05 | 11:18

Press any key to continue...

Ariel | 06-12-05 | 11:18

@ n0sh:

zal wel windows zijn dan

sjaak lombok | 06-12-05 | 11:17

Jezus Sjaak, dat kudtstukje kan je ook nog wel lopen.

Muxje | 06-12-05 | 11:17

Bwahahahahahaaha.mpeg!!!!

MiRRoRMaN | 06-12-05 | 11:17

botsbussen

Illumi | 06-12-05 | 11:15

100% veilig, dat zeiden ze van de Titanic ook.

egwel | 06-12-05 | 11:12

Het is de schuld van Koos SS Spee.

De_Hufter | 06-12-05 | 11:11

Ik zeg het je, dat besturingssysteem heeft een eigen wil.
Zodra er rellende kudtpubertjes in zitten ramt ie vol gas in de dichtstbijzijnde boom.

n0sh | 06-12-05 | 11:10

Hilarisch... Dat er nog mensen bestaan die ECHT geloven dat iets 100% veilig is.
"Nee hoor, kan echt niet botsen..."
Right. Rden op Windows zeker, die busjes?

Lucasdelinkselul | 06-12-05 | 11:10

Die dingen zijn toch zo traag als dikke stront? Vandaar dat niemand er ooit inzit en de afrit Rivium gewoon elke dag dichtslibt.

emiliedepemilie | 06-12-05 | 11:09

@flamande: van links is altijd fout

more beer (cd /pub) | 06-12-05 | 11:09

zal wel murphy's law zijn... Ik heb het design bekeken, en in het uiztonderlijke geval dat de bussen exact elkaars sensoren matchen zou er een dergelijke frontale botsing kunnen voorkomen. LOL lang leve het gvb van 020, met tramchauffeurs die alleen fietsers en taxi's terugkoppen.

Hottestbrain | 06-12-05 | 11:08

Altijd leuk met een sterke magneet klooien

Emalio | 06-12-05 | 11:07

Misschien moeten ze bij connexxion eens een boek lezen. Als het zo vroeg al fout gaat, hoe moet dat dan met de echte robotten? Wet 1 nu al met voeten getreden.

Three Laws of Robotics. Wet 1: Een Robot mag een mens niets aandoen of nalaten iets te doen waardoor een mens iets overkomt. Wet 2: Een Robot moet alles doen wat hem wordt opgedragen door een mens, behalve wanneer dit conflicteert met wet 1. Wet 3: Een Robot moet zichzelf beschermen, behalve wanneer dit conflicteert met wet 1 of wet 2.

pieterjan | 06-12-05 | 11:07

En wat nu, welke bus is er nu in de fout. Wie moet er betalen? De rechtse of de linkse bus? Wie heeft er te hard gereden of wie heeft er te laat geremd?

a la flamande | 06-12-05 | 11:04

DIT IS ONMOGELIJK! Deze bussen kunnen NIET zinken, eehhh botsen. De software zorgt er voor dat zelfs de allergrootste ijsberg, eehhh object op de weg ruim van tevoren wordt gezien. en zelfs al gebeurt het onmogelijke, dan nog is de bus voorzien van 10 tussenschotten eehh lekkere stoelen die er voor zorgen dat de bus niet zinkt, ehhh bij een botsing afremt tot 0km/u.

pieterjan | 06-12-05 | 11:04

Geen chauffeurs. Zouden die bussen dan ook nog een keer op tijd komen, of net als vanmorgen 10 minuten later komen en een buschauffeur die zich van geen kwaad bewust is en gewoon doodleuk 20 km/u gaat rijden verd*mme?

Nemo | 06-12-05 | 11:04

De radartjes zullen wel elkaar hebben gestoord... wedden dat het zoiets is.

bwahaha | 06-12-05 | 11:03

ik heb nog nooit iemand in de dingen zien zitten! als ze nou eens vanaf de metro naar de uni zouden rijden.......

sjaak lombok | 06-12-05 | 11:03

Elk nadeel hep een voordeel, tenminste nu geen chauffeurs gewond. Het kost wat maar dan heb je ook niks.

hans-1975-laptop | 06-12-05 | 11:02

Jammer. Ik had deze experiment graag geslaagd gezien...

bwahaha | 06-12-05 | 11:01

Mooi en praktisch ontwerp. Omdraaien en dienstregeling afwerken.

ventus_aqualis | 06-12-05 | 11:01

suicidale robots?

bob hoop | 06-12-05 | 11:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken