Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Opsteken middelvinger is belediging!

Breaking news: Het opsteken van de middelvinger tegen de politie is een belediging. Dus niet doen. Dit postje is inmiddels overbodig. Dit heeft heeft de rechter zojuist in hoger beroep bepaald. Het gerechtshof Arnhem acht bewezen dat de man vanuit een auto zijn middelvinger heeft opgestoken in de richting van twee politiefunctionarissen in uniform. De man heeft hierbij deze politieagenten aangekeken en heeft zijn middelvinger een aantal seconden opgestoken gehouden. De politieagenten voelden zich hierdoor naar eigen zeggen beledigd. Overbodig te stellen dat deze uitspraak GROTE gevolgen heeft in het dagelijkse leven. Ons juridisch advies is in deze kwestie daarom: geen middelvingertjes meer.

Reaguursels

Inloggen

De huidige politie verdient het gewoon om beledigd te worden, PUNT

souty | 13-07-07 | 08:39

dus geen wijsvinger?dan maar fuck you,dat mag wel :D

Necramonium | 13-07-07 | 02:20

het was een kram tja kun je weinig aan doen !

liefengeltje | 12-07-07 | 23:59

damn, begon het net leuk te vinden

Respetc | 12-07-07 | 23:42

Krak....zere vinger....werkt beter en veel sneller.

bloke | 12-07-07 | 23:28

Ik ga voortaan ook iedereen aanklagen die zijn middelvinger naar mij toe opsteekt. Die coppers zijn toch ook gewoon mensen?
Of mag je een ambtenaar in functie niet beledigen en de gewonen burger wel?

Fonta | 12-07-07 | 22:56

Terecht dat er tegen opgetreden wordt.Het geeft een hoop ergernis en frustratie als alles op zijn beloop wordt gelaten.

Groene Leeuw | 12-07-07 | 22:54

@ overvecht 14:59

haha ja! Die zie je ook veel in films. Sid en Nancy (de film) zijn er ooit mee begonnen.

Die zijn er niet mee begonnen hoor :)

Is een uiting van engelsen, stamt uit de engels-franse oorlogen
destijds hebben de engelsen een frans leger verdreven, met boogschutters

zie nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Azincou...

( hoezo, geenstijl niet educatief ....

DonutFrutter | 12-07-07 | 20:57

@HerNihilist: No problem. Zo veel mensen zoveel meningen.

GSven | 12-07-07 | 19:50

dat bedoelde ik ook, lieverd.

excuus voor mijn onduidelijkheid. De eeste 2 en de laatste zin moest eigenlijk een regel tussen...

Madmanjr | 12-07-07 | 19:11

@GSven 12-07-07 @ 18:49
Dan hebben we een onoverkomelijk meningsverschil, ik kan geen enkel respect opbrengen voor andermans zelfgekozen heilige symbolen waarvan de uitvinders vinden dat ze niet beledigd mogen worden, van mensen niet, van gezag niet.

.HerNihilist | 12-07-07 | 19:09

Normen en Waarden, jongens!

De 'machthebbers' knechtjes niet beledigen.....

Respect moet je verdienen zeg ik altijd, dat kan je niet afdwingen.

Madmanjr | 12-07-07 | 19:04

Ja, ik vind dat je belediging moet straffen. Belediging tegen burgers, maar ook zeker tegen het openbaar gezag.

GSven | 12-07-07 | 18:49

@GSven 12-07-07 @ 17:21
Er is geen twijfel bij mij dat de middelvinger beledigend bedoeld was, maar moet je dat bestraffen? Ik vind dus persoonlijk dat je zoiets moet kunnen incasseren.
@Bernhard Bang 12-07-07 @ 17:27
Precies, door een mening te bestraffen elimineer je de intentie niet, zwaktebod.

.HerNihilist | 12-07-07 | 18:38

-weggejorist-

fokkenmast | 12-07-07 | 17:55

hmm, ik doe altijd gestrekte vingers van onder de kin vandaan bewegen... vooral finnen voelen zich daar niet lekker bij, het schijnt dat het betekent: "Allah spuugt op jou". het is vooral raadzaam daarbij snel weg te kunnen wezen, het roept namelijk bij finnen het gevoel op onmiddelijk een mes te moeten trekken.....

van dal | 12-07-07 | 17:47

Mooi! Jolo aanklagen!

Reykjavik | 12-07-07 | 17:32

@ Deport 12-07-07 @ 15:50
Ja, je voelt in elk geval goed aan in welke richting ik probeerde te denken... Iemand werd veroordeeld omdat-ie geen 'ezel' mocht zeggen tegen een agent.... vroeg toen of-ie wel 'agent' mocht zeggen tegen een ezel... waarna hij bij het verlaten van de rechtzaal de klager beleefd groette: "Dag agent"

Bernhard Bang | 12-07-07 | 17:27

@HerNihilist: Mooie uiteenzetting en doet mij ook even nadenken over de grotere gevolgen van deze uitspraak, alhoewel ik het er wel mee eens ben dat een middelvinger als beledigend beschouwd mag worden (in de juiste context).
Maar goed, denk dat de zaak nog naar de HR gaat.

GSven | 12-07-07 | 17:21

@brulkikker 12-07-07 @ 15:35
Niet iedereen die dat ook ziet heeft zin om hier te reageren, is apathisme, maar enfin, de rechter heeft niet alleen geoordeeld dat het opsteken van een middelvinger een belediging is, maar ook dat daarmee in juridische zin elk woord, elke handeling, elk protest van elke willekeurige burger tegenover de politie als beledigend kan worden opgevat (buiten dat je nu kunt proberen je buurman aan te klagen voor het opsteken van een middelvinger). Ze werden namelijk niet beledigd in de zin dat er bv. valse informatie over hen werd verspreid, maar ze 'voelden' zich enkel 'beledigd', iets wat je naast je neer kunt leggen. De consequentie van een besluit om mensen (waaronder politie) rechterlijk in het gelijk stellen die zich op enigerwijze beledigd 'voelen' door gebaren of woorden laat zich namelijk niet beperken tot middelvingers, maar strekt verder. Een ervan is het machtsmisbruik door de staat, maar ook mensen die zichzelf beschermd willen zien tegen belediging vanwege hun vermeende superieure levensovertuiging krijgen meer ruimte. Religieuziteit en wetshandhaving liggen helemaal niet zo ver van elkaar als menigeen wil vermoeden, volgens Hegel betrof zij zelfs èèn en hetzelfde fenoneem. 'Geist' noemde hij het, onvoorwaardelijk respect voor gezag, leidde tot fascisme.

.HerNihilist | 12-07-07 | 16:59

"Fuck you!" en fuck je moeder’ mag ook niet meer vertelde de radieau me net.

henkjpal | 12-07-07 | 16:39

@TM
Beterschap!

Don Quichote | 12-07-07 | 16:36

Kan GS Van Jole nu aanklagen? Krijgen ze de rechtzaal eindelijk van binnen te zien.

Mubbenschonster | 12-07-07 | 16:24

@ TM
Je bent wel met me eens dat er na een 3 weken lange stroom van propaganda op de publieke omroep (belastinggeld) ook ÉÉN keer een ander geluid te horen mag zijn? Zonder dat er direct over rechts of zelfs extreemrechts wordt geloeid?
Hier de foto die die dwerg omschrijft als "Extreem-rechtse demonstranten protesteren tegen Al Gore en noemen hem racist" www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=45265...
Kan je me vertellen wat er extreemrechts is aan deze groepering? www.larouchepac.com/

Pippo van Eenennaam | 12-07-07 | 16:11

Doorprocederen dus.

RobbieG | 12-07-07 | 16:07

-weggejorist-

Gagnee | 12-07-07 | 16:06

Das toevallig. Gisteren de domste actie ooit uitgevoerd. Ik gaf in mijn enthousiasme laserpistolen paultje de vinger. Niet nadenkende dat bij lasercontroles je altijd wordt aangehouden bij een overtreding. Dus werd ik door zijn companen 100 meter verder aangehouden.

Middels mijn symphatieke voorkomen, contactuele eigenschappen en absoluut 100% bewust om het woordje "maar" NIET te gebruiken, kon ik doorrijden. Het had niet veel gescheeld of ik was maar liefst 250 euri armer geweest.

Varreke | 12-07-07 | 16:03

@Pippo van Eenennaam 12-07-07 @ 15:49 : Ik neem aan dat jij het beter weet? Vertel, ik ben een en al oor.

TM | 12-07-07 | 16:02

Jan-Joris-Jaap-Joop 12-07-07 @ 14:54:

ik zie hem nu pas, maar dat is dus inderdaad precies wat ik bedoel! Hup voor de politie!

de Gare Raap | 12-07-07 | 15:57

Jeroen Smit de Neuqjou! geven is wat anders dan dat uniform(pje) opjouwen. Gezag dwingt welzeker tot respect. Goedschiks of minder. Stel je voor zeg, dalijk staat men onaangesproken en ongestraft Nederlandsche vlaggen te verbranden op 't Schouwburgplein.

widtvoet | 12-07-07 | 15:53

@Specht! 12-07-07 @ 15:48
pliesie aan het lachen maken is altijd goed.

pooface | 12-07-07 | 15:51

@ Bernhard Bang 12-07-07 @ 15:40

Als het niet tegen een varken mag, mag het ook niet tegen een ezel, schat ik zo.

Deport | 12-07-07 | 15:50

Mag ik dan nog wel gewoon mijn lul laten zien aan een agent?

Specht! | 12-07-07 | 15:48

synchronicity 12-07-07 @ 15:44
Had het niet beter kunnen schrijven, hulde!
Gebrek aan kwaliteiten bij de plisie? Heb je dat kudtsalaris wel eens bekeken, man daar wordt je toch geen plisie voor. Behalve als je echt geen andere baan kan vinden. Zelfs de vuilniswagenchauffeurs verdienen per maand meer dan de gemiddelde hoofdagent.. Of je geilt op een uniform en weet dat driekwart van de VMBO spinazieacademiemeiden dit ook doet..

fokkenmast | 12-07-07 | 15:48

Volkomen terecht. Die kudt-middelvinger is geweaun een teken van een gebrek aan beschaving. Eauverigens lees ik iets heel anders in die uitspraak. Maar goed, ik ben dan ook een tikkie ziek op het moment...

TM | 12-07-07 | 15:45

Respect verdien je, dat dwing je niet af... Wanneer krijgen de plieses dat nou eens door! Het feit dat je met zoiets naar de rechter gaat impliceert dat je het niet alleen af kunt. Nou wisten we dat natuurlijk al, want tegenwoordig komen de pliesies al met z'n achten voor een aanrijding of om een luidruchtige dronken ouwe knar de mond te snoeren en wacht je als agent als iemand doodgemarteld wordt, maar maar met z'n 2-en bent, eerst op versterking. Vroeger had je nog (solo-)"veldwachters" en als die in de buurt waren, dan scheet je al 6 kleuren bagger. De huidige "VMBO scooter brigade" neigt soms naar het lachwekkende (als het niet om te huilen was)...

synchronicity | 12-07-07 | 15:44

Mag je wel een middelvinger opsteken tegen een ezel?

Bernhard Bang | 12-07-07 | 15:40

Waarmee de pliesie weer laat zien dat het zichzelf boven de wet wil plaatsen.
Immers, een burger heeft een middelvinger ook maar te accepteren.
Dat er buiten de middelvinger verder geen misdaad hoeft worden gepleegd doet blijkbaar niet ter zake.
Gewoon weer een voorbeeldje machtsmisbruik dus.
Dat sommigen hier dat niet zien zegt genoeg.

brulkikker | 12-07-07 | 15:35

Oke dan;)(Ik begrijp jouw standpunt ook,ik zal er aan denken ,mocht ik ooit een vervelende agent tegenkomen:P)

HowlingMad | 12-07-07 | 15:35

Het probleem is alleen: Als jij beledigend word zit jij in het kleine kamertje en kost het je tot 220,- Euro. De agent gaat weer fluitend door met werken. Maar goed, ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. ;-)

GSven | 12-07-07 | 15:34

"Deze uitspraak is ingetrokken door de centrale redactie" - What happen? HOAX HOAX! ;)

Het duurt niet lang of er verschijnen "kom bij de politie werken" bannerts hierboven.

Chapeau trouwens dat de heren van GS niet van die heel erg vervelende audieau bannerts hebben, daar kan menig locatie op internet wat mij betreft ook de vinger voor krijgen!

1 Punch Pikey | 12-07-07 | 15:34

Oke GSven,bij sommige agenten zou dat inderdaad werken,maar bij sommige agenten moet je vuur met vuur bestrijden,die trekken zich niks aan van normaal gedrag

HowlingMad | 12-07-07 | 15:32

Ja.. het moest er van komen; er moet minder gevingerT worden!

Falsema | 12-07-07 | 15:31

Goede info Patrick

HowlingMad | 12-07-07 | 15:30

@HoelingMad: Mocht je een agent tegenkomen die jou duidelijk niet respecteert en onbeschoft tegen jou is dan kun je hem er toch het beste op een rustige en volwassen manier op aanspreken? Verlaag je nooit tot het niveau van je tegenstander. Dan sta je veeeel sterker. De agent kan je niets maken, want jij blijft netjes en de agent beseft echt wel dat hij wat minder slim bezig is en zal rustig afdruipen. Je kan toch rustig tegen een agent zeggen: "Agent, ik spreek netjes tegen u, zou u mij ook netjes willen behandelen?" Blijf zelf netjes en dien eventueel achteraf een klacht in. Daar heb je veel meer aan!

GSven | 12-07-07 | 15:30

*steekt zijn middelvinger op richting de weergoden*

djiezuskrijst | 12-07-07 | 15:26

@overVecht: Het kan per korps verschillen. Wettelijk gezien gaat het om de context waarin de belediging geuit wordt. Dat is wat moeilijk uit te leggen. Als iemand duidelijk uit emotie op redelijk rustige manier bijvoorbeeld zegt tegen een agent: "Klootzak," dan zou dat wel eens niet bestraft kunnen worden. Zeker als er geen omstanders bij zijn. zelfde geldt als je eenmaal opgesloten zit. In de cel een middelvinger opsteken zal niet leiden tot een veroordeling terzake belediging.

GSven | 12-07-07 | 15:25

-weggejorist-

ik kom van rechts | 12-07-07 | 15:23

@ GSven 12-07-07 @ 15:17
Als hun normaal en volwassen doen, doe ik ook normaal,maar als hun geen begrip en respect tonen,terwijl hun een voorbeeldfunctie zouden moeten vervullen,waarom zou ik dat dan wel doen?

HowlingMad | 12-07-07 | 15:22

-weggejorist-

ik kom van rechts | 12-07-07 | 15:22

Als een agent mij beledigt, dan beledig ik hem terug. Als een agent mij bedreigt, dan bedreig ik hem terug. Als een agent mij slaat, dan krijgt hij een tik terug. RESTECP je weet toch.

Biff Eagleburger | 12-07-07 | 15:20

Voortaan de pink omhoog. Zo klein is die van jou !

zeurdertje | 12-07-07 | 15:20

@GSven 12-07-07 @ 15:15
owww ok! Wist niet meer precies hoe dat zat. In ieder geval vind ik dat die gast genoeg gedaan heeft om es even bij te komen in het hot... gevang. Wat ik wel het irritante cq. moeilijke aan deze zaak vind is dat het nu gelijk nieuws is dat je geen middelvinger op mag steken. Tenminste zo wordt het vermeld. Volgens mij (corrigeer me als het niet zo is) scheelt het per korps hoe dit soort zaken worden behandelt.

overVecht | 12-07-07 | 15:18

Ja, nog even en je moet je nog eens gewoon normaal en volwassen gedragen! Waar gaat dit heen!

GSven | 12-07-07 | 15:17

Als je je bek houdt en je raakt de agenten niet aan mag je ook je middelvinger niet meer opsteken? Waar gaat dit heen waar gaat dit heen!!

HowlingMad | 12-07-07 | 15:16

@overVecht:

Het is inderdaad op verschillende momenten gebeurd. Maar er staat nergens dat jij maar voor 3 delicten tegelijk mag worden vervolgd. Dat staat alleen in de Wet Mulder m.b.t. simpele verkeersovertredingen: max. 3 bekeuringen per keer met een max. van totaal 750,- Euro.
Overigens zou het ook wel heel knap zijn om meer dan 3 verschillende misdrijven tegelijk te plegen, maar als je dat lukt zijn ze alle vervolgbaar.

GSven | 12-07-07 | 15:15

ook voor nazi's?

overVecht | 12-07-07 | 15:14

Je mag agenten trouwens nog steeds voor 'naties' uitmaken.

Boer Harm uut Twente | 12-07-07 | 15:10

lol@Don Quichote 12-07-07 @ 15:05 :-)

overVecht | 12-07-07 | 15:10

@GSven 12-07-07 @ 15:04
moet dan bij meerdere aanhoudingen cq. situaties gebeurd zijn. Je mag per keer namelijk maar voor drie 'delicten' iets uitschrijven cq. bestraffen. kortom geen fris ventje. Maar als hij al die andere dingen al heeft gedaan was die middelvinger helemaal niet iets wat hoog in die zaak was maar meer een kanttekening. Ik denk overigens dat als je gewoon aangehouden wordt voor bijvoorbeeld snelheid of wat dan ook, en je steekt eventjes vanuit frustratie een middelvinger op is er niks aan de hand. Een agent zal je hoogstwaarschijnlijk eerst mededelen dat je het niet nog een keer moet doen omdat je er anders wel iets voor krijgt.
Mocht je gewoon op straat uit het niets een middelvinger opsteken kan ik me enigszins indenken dat een agent er minstens iets van zegt en misschien ook nog wel een boete voor geeft. Het is dan gewoon ondermijning van het gezag en belediging van een pennenlikker in functie.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen met dit hele irritante lange kudtverhaal.
"er wordt per situatie gekeken en beslist in welke mate iemand strafbaar is"ofzeau

overVecht | 12-07-07 | 15:09

@overVecht
Als je een rechte courgette bedoelt wel. Bananen daarentegen zijn gevaarlijk.

Don Quichote | 12-07-07 | 15:05

Goede uitspraak. Betreffende mijnheer heeft overigens nog wat meer op z'n kerfstok. In dezelfde uitspraak wordt hij nog even veroordeeld voor: Openlijke geweldpleging, poging diefstal in vereniging, diefstal kentekenplaten, gebruiken van die kentekens om te tanken zonder te betalen, niet meewerken aan een ademanalyse. Frisse jongen. Maar goed, dan krijgt hij ook wel 3 maanden straf voor...

GSven | 12-07-07 | 15:04

Je moet gewoon gebrekkig Nederlands praten en zeggen "Belediging, welnee, in main cultoer betekent dat "gegroet eerbiedwaardige gezagsdrager".

Het helpt ook als je een tintje hebt, dus even onder de zonnebank.

Boer Harm uut Twente | 12-07-07 | 15:04

Hmmmm, dat werkt dus niet... LOL

RedBill | 12-07-07 | 15:02

Wijsvinger dan maar?

Eagle_Eye | 12-07-07 | 15:02

Van Jealaux, neem maar een krantenwijk erbij dan.

Otman | 12-07-07 | 15:01

n
nnnn
| /

RedBill | 12-07-07 | 15:01

@Don Quichote 12-07-07 @ 15:00
ik ben dan toch meer van de couchette. mag dat ook?

overVecht | 12-07-07 | 15:00

Als iedereen nou gewoon een komkommer opsteekt.

Don Quichote | 12-07-07 | 15:00

@ widtvoet 12-07-07 @ 14:58

Ook goed, Ali G, Neerlandsche Prinschen, beiden niet leuk...

ShadowBMX | 12-07-07 | 15:00

@schele henk 12-07-07 @ 14:56
haha ja! Die zie je ook veel in films. Sid en Nancy (de film) zijn er ooit mee begonnen. Later is dat in heel veel films, series enz. overgenomen en tegenwoordig weet iedereen precies wat ermee bedoelt wordt! Het leuke is dat er niks aan gedaan kan worden inderdaad. Mochten ze dat wel willen doen kun je overigens altijd nog gewoon zeggen dat je juist een peace teken gaf en dat de agent zelf erbij heeft verzoinnen dat je hand verkeerd om was. :D

overVecht | 12-07-07 | 14:59

@ShadowBMX 14:43

Das toch de Prinselijke manier? Volgens Margaridinges gaven Wim-Lex en zijn broers het zwaaiend gepeupel altijd de "neuq-jou!" wanneer ze vanuit de Koninklijke bus het pleps aan zich zagen voorbijtrekken.

widtvoet | 12-07-07 | 14:58

tja, en de duim opsteken naar de pliesie doen we zowiezo niet. Mag de ehm.... wijsvinger wel? Lijkt me een mooi compromis!

wijsvinger | 12-07-07 | 14:58

Ik doe het wel op z'n engels met wijs en middel vinger. Zegt de uitspraak nix over.

schele henk | 12-07-07 | 14:56

de Gare Raap 12-07-07 @ 14:48

http://www.youtube.com/watch?v=FXbq9cRjDOQ

Jan-Joris-Jaap-Joop | 12-07-07 | 14:54

Sinds dat strijkerbommetje van '99 heeft mijn neefje nog maar drie vingers aan z'n linkerhand. Zijn middelste is daar z'n ringvinger. Mag zeker weer wel...

"Kijk, ik ben nog niet getrouwd. Neuqen?"

widtvoet | 12-07-07 | 14:53

maar als we de middelvinger nou langzaamaan veranderen. Zeg maar dat een duim voortaan een belediging wordt zonder dat we dat tegen de pliesie vertellen. Denken zij de hele dag complimentjes te krijgen terwijl de rest van de bevolking stiekem weet dat je ze eigenlijk deaudt wenst... hihihi ik boefje.

overVecht | 12-07-07 | 14:53

Ja, logisch!

Lying Dutchman | 12-07-07 | 14:52

Les 1 in de cursus opvoeding van GS.
Geen middelvinger opsteken.

henriette | 12-07-07 | 14:52

@de Gare Raap;
Dat niet alleen; probeer in de VS een agent wat aan te doen en het hele continent met pliesiemannen komt je achter je aan. En terecht.

Rest In Privacy | 12-07-07 | 14:52

Wie doet aangifte tegen Van Jole?

Hakbarrr | 12-07-07 | 14:51

Gewoon net als de Engelse een ongedraait V teken gebruiken...

da wizard | 12-07-07 | 14:51

@ LvD

En anders richten we gewoon het middelvingergeloof op.

Collivery | 12-07-07 | 14:48

Terecht, de politie in Nederland moet al veel te veel pikken.

Middelvingers.
Irritante figuren die een dikke roze microfoon onder je neus stoppen als je gewoon je werk probeert te doen, waar ze ook nog niks van mogen zeggen "want het is toch openbare weg".
Bij iedere boete voor te hard rijden (die toch echt terecht zijn, dat bord met '80' staat er niet voor niets) een hoop geklaag en "ga toch boeven vangen"...

Er is niet zo heel erg veel wat wij van Amerika kunnen leren, maar de manier waarop ze daar zouden reageren als jij je middelvinger richting de plaatselijke diender opsteekt, zouden ze wat mij betreft hier ook wel mogen invoeren.

de Gare Raap | 12-07-07 | 14:48

Ik steek nooit mijn middelvinger op. Ik haal mijn andere vingers naar beneden.

Teen | 12-07-07 | 14:47

Helemaal terecht.

Slim-Brunetje | 12-07-07 | 14:47

Ik dacht dat dit een uiting was van het moslim zijn en onder godsdienstvrijheid viel.

LvD | 12-07-07 | 14:46

ok

Maaaas | 12-07-07 | 14:45

bah, een slag voor de wormen in naarden.

Jan Passant | 12-07-07 | 14:45

Als ik die Jeauleeh nog 1 keer zie deinstalleer ik geenstijl

Tjop Tjong | 12-07-07 | 14:45

@ me eige

Leer nou es om je post nog ff een keertje door te lezen voor je op het knopje drukt, sukkelaar!

ShadowBMX | 12-07-07 | 14:44

volgens mij is het ook bedoelt om te belediggen dusssss....

the Enforcer | 12-07-07 | 14:44

Waarom zou je iemand niet mogen beledigen?

Collivery | 12-07-07 | 14:43

Sukkerlaar! Vanuit de auto doe je dat toch op de Ali G-manier? Achter je portier verstopt? :)

ShadowBMX | 12-07-07 | 14:43

En terecht! NEXT!

kwarko01 | 12-07-07 | 14:43

Arme Jeauleaux, dat zal schoffelen worden voor hem.

J.B. van Heutsz | 12-07-07 | 14:43

tsss

Ritalover | 12-07-07 | 14:42

Nee he? Kut, dan krijg ik ws zoveel boetes meer..

Yuri_B | 12-07-07 | 14:42

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken