
De Betuwelijn is klaar. En dat moet gevierd worden met een
paginiagrote advertentie in de landelijke media. De omstreden spoorlijn, waarmee waterige kastomaten, ploftulpen en Chinese kinderarbeid nog sneller naar Duitsland getreind kan worden, is het grootste en duurste infrastructurele project uit de Nederlandse geschiedenis. Grapje kost maar liefst 4.7 miljard euro. Spoorlijn is 160 kilometer lang, en snijdt als een machete door Hollandsch Landschap. Slechts een luizige 18 kilometer van de
Betuweroute is ondergronds, de rest is een groteske transportgoot met metershoge geluidschermen richting achterland. En wat doen de communicatiemanagers van ProRail? Die communiceren vandaag in de krant een kekke foto van een oergezonde tunnel. Check ook die ventilator rechtsboven het imago van frisse lucht communiceren. Heel goed boys. Vooral die 142 kilometers onrendabele landschapsverkrachting niet laten zien. Opening vanmiddag live op de
Staatszender.
Update:De eerste terroristische aanslag is al gepleegd. GroenFront heeft de rails
onklaar gemaakt.
Reaguursels
InloggenHmm "GroenFront activist Bert Spoor tegen Betuwelijn" Is dat familie van die Baksteen van de verkeersvliegers?
Juist het vervoer over de weg terugdringen naar vervoer per spoor is voor het milieu goed. Zo is in Die Schweiz transit verkeer niet toegestaan en moeten vrachtauto's verplicht de trein op.
Als ik die lutsers van bovengenoemd filmpje zie met hun maffe na-aap piecings kan ik maar een conclusie trekken: De ouders zaten voor de concipiering van hun kroost al vol PCB's en loodsporen, een gevolg van illegale sfvaldump. En dan krijg van dit soor kudt-kroost.
Jammer dat de bovenleiding hier tijdens hun actie niet is gevallen, 25kV (nominaal) 50Hz op de ruimte waarin normaal de hersens zitten zou ze eenmalig leren.
Zin om je ff lekker te ergeren?
www.vk.tv/video/index.php#kanaal=nieuw...
Adriaantjeeeeeuh 17-06-07 @ 15:32
Dat schrijf ik dus ook. Hoog/laag water en het vervoer naar het achterland stokt voor langere tijd. Alleen kun je niet 2 weken wachten met aanvoer van grondstoffen voor continue bedrijven daar.
Verstoringen die jij aanhaalt zijn incidenten van korte duur, meestal 1 tot 3 uur. Nog niet een achterlijke treinkoppert (ca. 280 per jaar) of auto-mannetje krijgt het treinverkeer voor een week plat. Trouwens op de Betuweroute zijn geen overwegen, en de vetvlek die zich voor een goederentrein werpt spuit men wel af binnen de 2 uren.
Al eens een idee hoeveel goederen er vanaf de Rotterdamse haven (tegenwoordig ook de Amsterdamse, en zelfs de Sloe) via Dorderecht/Breda/Tilburg/Eindhoven dan wel Rotterdam/AmstedamZuid(Diemen)/Amersfoort of Rotterdam/Utrecht/Arnhem richting de Pruus worden gesleept? Met een Betuweroute mijdt je al die steden en sta je in 1uur+20min aan de Duitsche grens. En daar ontlast je veel mensen mee.
Over de kosten: Waarom moet er om de Betuweroute wel hoge muren en om de 30 tot 50meter verder liggende A15 niet?
We meten graag met 2 maten in dit land en het spoor is altijd in het nadeel. Als de kosten voor het bevaarbaar houden van de vaarwegen voor beroepsvaart door de beroepsvaart moet worden betaald, als alle weduwen/wezen pensioenen/WAO uitkeringen die op de nederlandse wegen vallen door het beroeps goederen vervoer (hoeveel van de jaarlijkse 1000 dooien en hoeveel gewonden vallen er door vrachtauto's, incl de maatschappelijke kosten) gaan mee wegen wordt het al minder.
Als je alle belachelijke eisen door brandweer/gemeenten/milieu ook aan vracht-auto vervoerders en scheepvaart zou stellen wordt het nog beter voor de trein. Maar met de aan De Betuweroute gestelde eisen alleen op het spoor loslaten is gewoon belachelijk.
Ben geen fan van Groenfront. Die zijn best een beetje enge kwaltypes en zo. Maar ik vind het wel mooi dat ze die pleurislijn dide nooit geld op gaat leveren nu alvast stil hebben gelegd.
Binnenvaart is inderdaad een mooie oplossing meneer de volvo-rijder. Het is jammer dat meneer de overheid zelf even heeft geprobeerd om eigenhandig de binnevaart naar de kloten te helpen door het financieel nogal onmogelijk te maken voor een hoop schippers. Jammer voor de overheid dat de slagkracht der binnenvaarders wat groter bleek dan verwacht en er toch nog een hoop overbleven.
O ja, en die gasten varen wel bij hoog en laag water, alleen moet het wel mogelijk blijven. Als een rivier gestremd raakt door laag water houdt het verhaal natuurlijk op. Geldt ook als door hoog water de bruggen te laag worden. Maar goed, een betonblok op je rails stremt het verkeer ook. Een dwaas die voor de betuwetrein spring en de zaak gaat plat. 1 Iemand die wil kijken of zijn auto sterker is dan een trein en de betuwelijn is weer plat gelegd.
Kortom: pure geldverspilling. Dat hadden we beter op een andere manier kunnen besteden. Dan hadden ze nu niet met gekke plannetjes hoeven komen om de grote autorijder maar weer eens te gaan melken en zo.
Fraaie foto.
Trouwens waarom draait de binnenvaart niet zelf op voor het bevaarbaar houden van de vaarwegen naar het Rurgebiet? Verdeel die instandhoudingskosten eerlijk over die oude roestbakken, en ze stoppen er vandaag nog mee. Dan blijkt pas hoeveel erbij moet.
Aanleg kostte 4,7miljard, en dat was meer dan begroot. Hoeveel miljard per jaar heeft het Nederlandse asielbeleid gekost? Pak hem stijf een miljard of 6 per jaar, tot enkele jaren geleden.
De binenvaart is een mooie oplossing, alleen varen die gasten niet bij te laag of te hoog water, dan loopt hun capaciteit erg hard terug. En wat zeggen wij dan tegen ons achterland? We varen vandaag maar even niet.....
De Betuweroute is een mooi project met vele nieuwe technieken. Het zal nog wel een jaar of 2 duren voor alles vlekkeloos veloopt en in dienst is, komende maandag begint een heel voorzichtige exploitatie.
Maar ook Airbus stopt niet gelijk bij de eerste vlucht van de A380 gelijk 750 man in die kist, die vliegen ook al ruim 2 jaar leeg rond.
Echter alles afzeiken kan men goed in dit kudt-land.
als ik het mij goed herinner werd mij ooit lang geleden op school iets geleerd over ons achterland .. duitsland met alle industriele capaciteit van dien + aanvoer van grondstoffen en afvoer van produkten naar de nederlandse havens .. als het niet mogelijk is om rendabel te draaien voor een lijn als deze ,dan kan ik maar 1 ding zeggen typisch nederlands .. men steggelt 20 jaar over hamstertjes met hippies en milieu defensie ,kost allemaal klauwen vol geld en bereikt niks .. als alle procedures voorbij zijn heeft belgie zijn ijzeren rijn al lang naar antwerpen leggen en grijp je d'r mooi naast .. dus mijne heren politici ,volgende keer als er zo'n groene jongen loopt te zeiken over hamstertjes in het veld dan bestel je muizevallen en je zet die hippie desnoods door middel van dwangarbeid aan het werk .. aan het spoor ofzo dat verkort de procedure aanzienlijk
Nou mooi tunneltje hoor. Next.
@oerknal
rechten liggen bij fotograaf, ik vermoed ronald tilleman. zie zijn website
Betuwelijn is veel staal, beton, stroom en draadjes. Ook nog wat geavanceerde nutteloze controlesystemen ipv gewoon wat werkelozen met walky-talkies langs de kant laten staan.
Dit moeten we meer doen, is goed voor de technische kant van Nederland!
@ Stropdasje 16-06-07 @ 17:26
Kan ik voor dat geld ook wat in mijn achtertuin laten aanleggen?
Wel een vette foto, is er een high-resje ergens beschikbaar?
@KoningB
Check!
Ontzettend stelletje pissers zijn jullie. Als je dagelijks in de file staat weet je wel beter waarom goederenvervoer van de weg af moet. Nee, niks doen in de BV Nederland en nooit meer wat bouwen hè, nitwits. Maak er maar één groot museum van! En dan alom verbazing dat de Chinese economie 10% per jaar groeit. Dat komt natuurlijk omdat ze zo druk bezig zijn amfibietunnels voor beschermde kamsalamanders aan te leggen...
Landschapsverkrachting my ass. Vanaf Oud Alblas tot Bemmel ligt het spoor (uitgezonderd Hardinxveld G'dam) tegen de A15 aangeprakt. Enige ingrijpende verandering is bij Groessen en daar heeft de gemeente zelf om dat idiote ruim vier meter hoge scherm gevraagd ipv die mooie ronde geluidsschermen.
@Spanko: dit is de Sophiaspoortunnel, geen trucage
@allen: ventilatoren zijn onderdeel van de tunneltechnische installaties om treinbranden te bestrijden. Heeft niks met frische luft te maken, maar zijn er om rook af te voeren in geval van calamiteit. Check de feiten mensen.
Die foto is duidelijk nep.
Is een computerrendering.
Ga je sgoolgeld terughalen vandiedingenja.
Hahahaha. 4,7 miljard in 80 jaar afschtrijven is 587 miljoen per
jaar. Snel veel tonnen en nog meer spoor. Is beter voor het mileu.
Mooi van liegbeest Kamiel: ons een beetje voorliegen en het idee geven dat den nederlandsche weg nu roetvrijer wordt. Strakjes dubbele lol. Meer treintjes met vracht en vrije ruimte voor ander vrachtverkeer op de weg.
Wat een gezeik over een spoorlijntje. 150 jaar geleden waren er ook simpele boeren die de eerste spoorlijn te lijf gingen met hooivorken en koeienmest. Er is nog geen steek veranderd in ons dominee-landje. Leve de Betuwelijn!
Als we iedere bestuurder die zijn handtekening onder het project heeft gezet tot zijn of haar dood, de verliezen van dit project laten terugbetalen, dan heb ik mijn gevoel van rechtvaardigheid terug en heb ik vrede met de Betuwelijn. Zo werkt het real live ook. Maak je brokken, dan zal je de schade moeten betalen. Dan ben je zakelijk bezig.
We kunnen het inkomen dus voortaan uitdrukken in meters spoor. Rosenmöller verdient 15,75 meter spoor per jaar (1 meter kost 14.375), de Minister President verdient slechts 8,79 meter spoor/jaar (2006).
CoJoNes 16-06-07 @ 14:14
Het is toch helemaal niet beangrijk wat je kent of dat je capaciteiten hebt. Nederland is het enige land ter wereld, dat voor een sollicitatie naar een politieke functie kijkt of er een lul of een kut tussen de beneb zit. Zit er een lul, kan je alleen maar komen als je een heleboel foute dingen weet van je vriendjes. Als kut heb je het voordeel, dat je partij er prat op kan gaan dat ze zoveel kutten in de politiek hebben zitten. Pijp je dan nog een beetje goed, zit je geramd voor de rest van je carriere. Want smerige dingen van je collega's kom je pas te weten als je op je plekken zit. En DAT helpt je als een speer de politieke ladder op, met een tyfusgang richting ''hogeschool zakkenvullen', namelijk het Europarlement te Brussel... Als je zelfs daar uitgekostst wordt, is er altijd ene leuk postje als burgemeester of Commisaris van de Keuniging voor je open. Of er wordt een baantje voor je gemaakt, kijk naar die Reussenvuller...
telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2007/6/...
4.6 miljard voor 160 km
Dus voor elke 10 meter rails "slechts" 287.500 Euro. dat is per strekkende meter duurder dan de huizen op funda.
Hebben ze de ns website nu ook al onklaar gemaakt? Je kunt geen reis meer plannen.
lekker nuttig ook, spoor onklaar maken en blokkeren. Ding ligt er toch al, GA WERKEN!
Natuur in neederland, wahahahaha! Die sompige stukjes grasveld (groene hard(t)) en die bomen in die gareel bossen ies geen natur, ies grune kultur.
CoJoNes 16-06-07 @ 14:14
Prachtig al dat CV-gegoochel. Plemp zelf ook even je CV neer en wat je tot nu toe voor de maatschappij hebt gepresteerd, oké? Oordelen "wij" ook even.
Het ontbreekt aan visie en durf in Nederland. Als je ziet in welk tempo er infrastruktuur in China uit de grond wordt gestampt dan besef je dat. Toegegeven, dat land is een ecologische ramp van de eerste orde maar toch het is een duidelijk signaal dat de besluitvorming en daadwerkelijke realisatie van dit soort projekten veel sneller kan dan hier. Zeker waar het om echte infrastruktuur als vaar/spoor/snelwegen moeten we gewoon knopen doorhakken in dit land. Ja of Nee maar niet dat decennialange getalm (bijvoorbeeld over ht doortrekken van de A4).
@ CoJoNes, ik denk dat een overheid de taak heeft de voorwaarden te scheppen voor een bloeiende economie en dat je dit soort kosten dus niet direkt moet doorrekenen in de kilometerprijs. Je kunt anders wel aan de gang blijven. Verder denk ik ook niet dat de echte kosten van vaar/snelwegen aan het beroepsgoederenvervoer worden doorberekend dus waarom zou dat bij het spoor wél moeten gebeuren ? Bovendien kun je dan alles wel in dat perspektief beschouwen en komt er helmaal niets meer van de grond.
Treinen zijn zeau jaren '40-'45
Mooi ding...........meer asfalt nu nog...........komt het helemaal goed.
Hoeveel heeft Paul Rosenvoller al aan de betuwelijn verdiend ?
Tja, in Nederland MAG je niet zomaar tuig van de rails trappen. Als die daar willen zitten, dan vinden wij, belastingbetalers, blijkbaar massaal dat zoiets gewoon moet kunnen.
Of je het nou eens bent met de Betuwelijn of niet, hoe kan het dat een actie van een paar halfgare werkschuwe idioten het hele feest in de war schopt. Stel je even voor... twee oliedrums en een paar malloten... Zo moeilijk moet het voor de donut-politie toch niet zijn om dat zooitje binnen een half uur van de rails te schoppen?!!! Godallemachtig, wat een daadkracht weer... kenmerkend voor dit financiële fiasco....
Als je bij tilburg/eindhoven woont ben je echt wel super blij met die lijn!!!!!
Tot vandaag nog nooit bij stil gestaan maar ik heb echt elke dag wel paar min vertraging en grotendeels wordt veroorzaakt door die klote goederentreinen!!
No more!!!
Lang leven de betuwe lijn!
Haha, respect voor die Groenfronterts!
Er zijn dus nog ongeschoren oksels die niet op Terschelling zitten.
Voor die machinist van die eerste trein; een geef extra gas bij de actievoerders (ruimt lekker op!!).
Doe Rutger daar es heensturen, hoop weerwoorden. Als ie wil kan ie de trein pakken
@Pritt. Zit je Lucas nou te pijpen?<br>
Of is dit je wraak omdat je op zaterdag moest werken?<br>
Ga anders eens lekker snel deaud ofzeau zure azijzeikert.
@CoJoNes 14:14
Een lijstje met de SG's, DG's en verdere wérkelijke machtsfactoren op VWS gedurende die perioden is eauk leuk en potentieel veelzeggend natuurlijk {-;
@ Balsaq 16-06-07 @ 14:13
... en kunnen we die 4,7 miljard gewoon eindelijk fatsoenlijk te gelde gaan maken...
"The security certificate presented by this website was not issued by a trusted certificate authority"
Ja, we. Zelfs de links website is al terroristisch..
@fluh 16-06-07 @ 13:58
aXie van Velsen van de SP heeft wOOter van Eck van GL eerst ff gepijpt en nu liggen ze samen vast geklonken aan de rails ter heaugte van Lent.
gassen maar met die loc zou ik zeggen.
Overal betonblokken en links tuig op de Betuwelijn.
(pakt nieuw kratje pils uit kelder)
Nee dan deze:
- medewerkster reisbureau te Wolvega, van 1969 tot 1971
- secretaresse van een exportmanager te Dieren, van 1971 tot 1974
- free-lancemedewerker VVV Friesland, van 1974 tot 1982
- lid gemeenteraad van Bolsward, van 5 september 1978 tot 1988
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 16 september 1982 tot 4 juni 1986
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 30 juli 1986 tot 22 augustus 1994
- minister van Verkeer en Waterstaat, van 22 augustus 1994 tot 3 augustus 1998
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 19 mei 1998 tot 3 augustus 1998
- minister van Economische Zaken en vice-minister-president, van 3 augustus 1998 tot 22 juli 2002
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 23 mei 2002 tot 30 januari 2003
- waarnemend burgemeester van Delfzijl, van 11 februari 2003 tot 16 augustus 2003
- burgemeester van Almere, vanaf 16 augustus 2003
overige opleidingen
- School voor Toeristische Vorming te Breda, van juni 1967 tot 1969
- stenografie, Nederlands, Engels, Frans en Duits, Instituut "Schoevers"
- kadercursus discussie en vergadertechniek, 1979
- landelijke vormingscursus V.V.D., 1980
Mijn melkboer is hoger opgeleid dan Jorritsma.
@fluh 16-06-07 @ 13:58:
Juist ja: 1 keer goed doorrijden. Je hebt dan wel een internationale rel, maar daarna ook nooit meer last van dit soort ecoterroristen.
- 12/02/1944 Wormerveer
- Opleiding: HBO-lerarenopleiding N XX, K & O te 020 (1966)
- Loopbaan: lerares LBO en MBO (1966-1972); cursusleider opvoedkunde volwassenen-educatie (1972-1977); lid afdelingsbestuur Haarlemmermeer van de PvdA (1973-1976); kadertrainster Provinciale Vrouwenraad N-H (1980-1981); lid partijbestuur PvdA (1981-1987); tweede secretaris dagelijks bestuur (1985-1987); lid Tweede Kamer (1987-1994); staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (1994-1998); minister van VWS.
- Hobby: korfbal
VWS krijgt eauk alle diamantjes...
we gaan naar de klote....
Grapje kost maar liefst 4.7 miljard euro.
.
Dit zelfde bedrag, en meer! 5 miljard! word op op jaarbasis, weg gemikt aan mislukte ict projecten. geen product weg geld! overheidsgeld.
Kraait geen haan naar, zo gewoon is het al.
Brekend nieuws: ongewassen paupers van GroenFront staan op de rails van de Betuwelijn. Mijn advies aan de machinist: ietsje gas bij, is er niks aan de hand
nu nog een vrachtwagenverbod op de a15 ... kunnen we lekker doorrijden
Als er een nieuwe Hitler achtige politici aan de macht komt hebben we de infrastructuur al. Soort Cruijf denken; elk nadeel heeft ook zo zijn voordeel.
160 lang spoor door 25.000 volt geëlectrificeerd. Nu de electrische locomotieven nog; die zijn er niet, de huidige NL loks rijden alleen op 1500 Volt gelijkstroom. De goederentreinen over het Betuwemiljardengraf worden getrokken door oude aftandse diesels uit Engeland en Duitsland.
Kijk en dit wist ik dan weer niet:
"Tijdens haar ministerschap vonden in Nederland twee grote luchtvaartrampen plaats: het verongelukken van een militair Herculestoestel nabij Eindhoven en het neerstorten van een PanAm-vliegtuig van El-Al in de Bijlmermeer."
www.parlement.com/9291000/biof/02917#p...
Een PanAm vliegtuig van El-Al. Tis wat.
Een sterke minister op V&W zou eenvoudigweg te veel weerstand oproepen.
tunnelvisie
weer een knap stukje weggepleurd geld
ach de uitvoerende partijen ,kunnen weer een paar mooie euro,s op hun bank storten ..
Nog zo'n beroepsambtenaar zonder enige ervaring in de échte wereld.
- lid gemeenteraad Valkenburg aan de Geul, van 12 april 1994 tot 14 april 1998
- lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 19 mei 1998 tot 20 juli 2004
- lid Europees Parlement, van 20 juli 2004 tot 22 februari 2007
- minister van Verkeer en Waterstaat, vanaf 22 februari 2007
Camiel 'De bronstige bruinridder' Eurlings.
@Fred
Voor de gein even haar CV en dan mag iemand mij gaan uitleggen, hoe het in Godesnaam mogelijk is dat zo'n lichtgewicht op Verkeer en Waterstaat terecht kan komen.
docente gezondheidszorg te Amstelveen, vanaf 1967
- docente gezondheidszorg te Apeldoorn tot 1978
- lid Europees Parlement, van 17 juli 1979 tot 6 november 1989
- minister van Verkeer en Waterstaat, van 7 november 1989 tot 15 juli 1994
- lid Europees Parlement, van 19 juli 1994 tot 1 oktober 2003
- Commissaris der Koningin in Noord-Brabant, vanaf 1 oktober 2003
-weggejorist-
@ Weest gegroet 16-06-07 @ 10:02
Hoe dan? Tenzij jij een goederentrein bent, of een zeecontainer, of een kipkar met kolen, kom je d'r niet op. Kijken mag, aankomen niet. Te duur voor :)
De minister die heeft getekend voor deze MOLOCH nl.wikipedia.org/wiki/Moloch_%28god%29... van de bovenste plank was onder meer ook eerst-verantwoordelijke tijdens de Bijlmer-ramp:
www.parlement.com/9291000/bio/02917#pa...
"Niet ei have toe ce moor???"
Hé Bigi! Snap je het nou?
@CoJoNes 13:21
Tis een meer dan capabele bestuurder. Een man die weet van de hoed en de rand en ze nog kan verkopen eauk.
(Vond het overigens ook erg sportief dat hij enige jaarwisselingen geleden -tegen menig advies in- het lidmaadschap van Transparency International aanvaardde.)
@QB (ja die.....) 13:14
Bescheten posting was louter nav. uw structureel aanmerken van dé werkstad van 0031 met "verRotterdam". (Gelijk het een goed idioot betaamt.)
Maak u toch niet zeau druk.
@widtvoet
Schiphol en de Rabo.
Volgens dé Havenman van Rotterdam (waar zat die Smits hiervoor ook al weer?) is deze lijn zijn geld "dubbel en dwars" waard. De "revival van het spoor" is aanstaande!
(Maar wel gratis heh. Want bijdragen aan dit traject bleek voor het bedrijfsleven toch even wat te gortig. En terecht!)
widtvoet 16-06-07 @ 13:09
ga eens met je lego spelen als je niets te melden hebt lutser.
Dichtslippende snelwegen. Ik zie het voor me.
@QB (ja die...)
Dat Rotterdam voor u maar immer ver mag blijven.
@qb,
Maar gezien de verandering van het klimaat kun je ín de zomer niet varen vanwege laag water en in de winter niet vanwege hoog water. De snelwegen slippen dicht. Heel politiek Den Haag was tegen en toch is het er gekomen, gek he!? Wellicht zijn er nog andere groeperingen die hier aan de touwtjes trekken als het gaat om belangrijke zaken. Misschien maar goed ook.
@Bigi
nee, maar als ik geweten had dat de man van Railion zo tevreden was, dan vallen die kosten wel mee.
Bezetting van die lijn is totaal irrelevant als NIET de daadwerkeljke kilometerprijs bereknd wordt. Ik kan per dag 400 ton biefstuk verkopen voor 1,- per kilo, maar ik verdien geen flikker.
Snap je?
@Bigi Bana Boy 16-06-07 @ 12:57
RIGHT !
maarja kennelijk is het voor vele leuker om te horen dat iets mislukt is, ongeacht de realiteit.
"Als je alles bij elkaar optelt schijnt vervoer per Betuweroute niet zo gek veel sneller te zijn dan de boot"
oooh, opmerkelijke snelheid hebben die bootjes van jou dan Muxje.
anyway, even verder kijken dan je neus lang is en waar het uiteindelijk om gaat is de concurrentie positie van verRotterdam tov Hamburg, niet alleen nu maar ook over 10 jaar.
Feit is dat er nu gewoon een lijntje naar midden-Germania ligt, en dat Germania zelf een verkeerspobleem in het noorden heeft wat dus veel tijd kost om die containers naar het achter/beneden-land te krijgen.
Iedereen wil toch zeau graag verRotterdam op de wereldhavenkaart houden.... toch...?
Dan moet je ook je nek durven uitsteken en investeren in die toekomst.
en JA in de komende jaren zal slechts een parameter van belang zijn en dat zal de tijdsspanne om iets van a naar b te krijgen zijn.
Gaan we milieutaal uit slaan ineens Pritt ? Ik vond het gisteren wel prachtig om op Nova te zien hoe tevreden die vent van Railion met de nieuwe lijn was en verder was het ook grappig om te horen dat de capaciteit van de lijn nu al praktisch helemaal benut gaat worden. Dit alles in tegenspraak met wat die aksievoerders allemaal beweerden tot op voor kort, nml dat er helemaal geen behoefte was aan deze lijn. Mij lijkt een publiekelijk excuses wel op z'n plaats, maar de ervaring leert dat mijn dit soort kapitale blunders meestal graag vergeet.
In het kader van dergelijke "projecten", vind ik het jammer dat Wim-Lex z'n briljante inval (mn. als wottermanager) mbt. 0031 als Gastland voor de Winterspelen ongenoemd blijft. Gewoon 'n paar bergen aanleggen, schansje hier en daar, rodelbaantje usw. usw.
Dan zou Nederland pas wat prestige aan de dag leggen...
(Geld moet rollen. Vooral dat van anderen!)
Pritt, je zuigt!
En gezien de meeste reacties: zeuren, zeuren, zeuren als een stelletje dementerende oude mannetjes.
Geld moet rollen, het heeft veel mensen aan het werk gezet, uit de bijstand/WW gehouden en bedrijven flinke winsten opgeleverd. Kortom: de economie vaarde er wel onder. Is toch juist wat "we" willen?
Het is geloof ik een sport geworden om voornamelijk negatief ipv kritisch te reaguren, want, tja, anders is GS niet leuk meer.
het project heeft ong 7 miljard gekost in totaal.
de duitsters gaan het spoor helemaal NIET aanleggn
een binnenvaartschip 3x goedkoper als treinvervoer
we kunnen de betuwelijn nog beter ongebruikt laten liggen en de 7 miljard als verlies nemen ipv nog 10 talen jaren er enkele 100den miljoenen bij moeten leggen een toale kulinvestering dus en dan gaan zo ook nog met verotte oude diesel rijden waardoor je ook nog zo traag als dikke stront rijd en zeer milieuverontreinigend
@QB 12:23, van de Chunnel zagen de meeste mensen het nut wel in, alleen vroeg men zich af of het ding ooit rendabel zou worden.` Die vrees is ook niet ongegrond gebleven.
Die Betuweroute voegt niet zoveel toe aan de bestaande mogelijkheden. Snelheid? Als je alles bij elkaar optelt schijnt vervoer per Betuweroute niet zo gek veel sneller te zijn dan de boot. Goedkoper is het ook al niet. En extra capaciteit konden we veel goedkoper elders regelen. Dus wat is het nut? Oh, ik twijfel er niet aan dat er treinen over die lijn gaan rijden. Of dat met winst en zonder subsidie kan...?
@CoJoNes 16-06-07 @ 12:29
Binnenvaart is leuk, maar kost te veel tijd, als je met Hamburg de strijd wil aangaan is dat een zwaarwegende parameter.
btw de binnenvaart en het conventionele vervoer via de weg, wie is daar eigenlijk mee gebaat...?
Een handvol transporteurs die louter polen in dienst hebben ivm de kosten, en tegelijk zorgen voor overvolle wegen.
en duwbakken op de al overvolle vaarwegen.... een utopie, een sprookje uit de milieuterror koker.
@CoJoNes 12:35
Dat eventueel de beslissingsmodellen, het aanbestedingstraject en het besluitvormingspad als "voorbeeld" gaan dienen en reeds dienden voor de EU komt mij even vreemd voor als nat worden in de regen.
Dr. Mabuse 16-06-07 @ 10:32
waarom staat er dan iedere dag gvd bijna 500 KM file?
@widtvoet
Het zou mooi zijn, ware het niet dat die lijn al min of meer is angemerkt als 'voorbeeldproject' door de EU. De innovaties (voor het boren van die tunnels van een paar miljard) moeten op meer plaatsen in de EU gebruikt gaan worden. Waarom weet niemand.
@CoJoNes 12:29
En precies die Ollandse Overheadssubsidie (want dat is het) die er gegeven wordt kan dalijk bij Kroes cs. aangemeld worden als concurrentievervalsing. (In zoveelste "termijn".)
@vanrechtsheeftvoorra 11:39, precies, en dat is jaren geleden ook al aangekaart: investeren in wegen, overslag en binnenvaart kost een fractie van deze lijn en levert een veel grotere capaciteit op. Dat plan is nooit serieus bekeken want "het besluit was al genomen en die lijn moet er komen".
De binnenvaart zorgt voor ongeveer de helft van al het transport uit de Rotterdamse haven, de trein ca. 3%. Nu gaan we met veel pijn en moeite die 3% verdubbelen... terwijl de binnenvaart haar capaciteit met een kleine investering in duwbakken zou kunnen verhogen tot 65 procentpunt.
Het trieste is dat er nog meer geld achteraan gaat. En dat er nooit zal worden toegegeven dat die lijn er alleen maar ligt omdat het plan er destijds doorgedrukt is door een stel megalomane nietsnutten, samen met een kamer die om partijpolititieke redenen het plan goedkeurden... en vervolgens iedereen zo blij was dat de knoop was doorgehakt dat men het de discussie nooit meer mocht aangaan. In de politiek kom je nou eenmaal niet op genomen besluiten terug. Misschien over 50 jaar, als de rails inmiddels overgroeid en verroest zijn, komt men tot een voorzichtige conclusie dat "de beslissing destijds wel wat overhaast genomen is".
Ik zou als politicus nog niet dood bij die opening aangetroffen willen worden.
@QB (ja die.....) 12:23
Het is net als bij de Chunnel ja. (NOT) Alleen loopt deze Kanaaltunnel dan tot vlak voor Calais (of vv. tot Folkestone) en moet men daar overstappen en/of overladen op de pont.
@dercks en QB
Tuurlijk hebben transporteurs massale belangstelling, zolang de overheid maar minder dan de kostprijs in rekening brengt.
Als de werkelijke exploitatiekosten in rekening gebracht zouden worden, een redelijke terugverdientijd (10 jaar) in achtnemend, zouden ze allemaal huilend richting binnenvaart rennen.
@Hollandia? 16-06-07 @ 11:47
Overal waar wouter van Eck TEGEN is ben ik VOOR, raar he...
Dat paarde-orgaan heeft het overslagpunt bij Valburg ff vakkundig de nek omgedraaid (samen met z'n club milieuterroristen) dat is het enige jammere aan de betuwelijn.
@vanrechtsheeftvoorra 16-06-07 @ 11:39
Selectief lezen is ook een kunst, het is net als bij de kanaaltunnel, eerst was iedereen tegen, en moest dikke boehoe en huil huil doen, en tegenwoordig ben je een sukkel als je niet via de tunnel naar de U.K. gaat.
Het kan verkeren.
@derkcs 12:12
"Transporteurs" als in "filantropen"? Of kiest men uiteindelijk gewoon voor de weg van de minste weerstand (kosten)?
Ik heb liever dat het geld hierheen gaat dan naar buurthuizen en theedrinksessies
Minister Eurlings heeft het (naast "opgeplust" en "neuzen dezelfde kant op") mbt. de Betuwelijn liever over de "Uiroparoute". Op de vraag van Neerlands meest gevreesde Radio 1 hoernalist *woeha*, of Eurlings dit "een mooi voorbeeld van Uiropeesche samenwerking" vindt, antwoordde Camiel "Ja, absoluut!"
Weg te gaan! Hebben we 'n keer geen borstdragende tweevoeterT als Min. krijg je dit...
4,7 MRD? Nou dat was vast 1 Mrd voor de lijn en 3,7 Mrd voor de tunnelbak en andere milieuverantwoorde maatregelen. Dank je wel, linkse mensen met jullie milieuverpestende gat in je hand.
Transporteurs hebben massale belangstelling. Tis maar even dat je ut weet. Natuurlijk het kan ook met paard en wagen, dat is waar, maar toch
Die spoorlijn is hét voorbeeld van de verkankering van Nederland: vriendjespolitiek, corruptie en vernieling van het landschap.
Voor dat geld hadden we betere scholen en gezondheidszorg gehad.
Een stukje spoor van 160 km. dwars over alles en iedereen heen. Voor 4.7 miljard. Wat een totale waste of money. Wat heeft de rest van het spoorweg netwerk dan wel niet gekost. Ik wed dat ik het voor 1.5 miljard had klaar gekregen.
@laardepul
ja precies, kvind het zo nutteloos allemaal die hele kutlijn. Waarom moet het trouwens feestelijk geopend worden?is alleen nog maar meer geld uitgeven voor niks.
Maar nu terug naar de essentie: Wat zou Bea aan hebben vandaag? Wat gaat ze drinken? En komt ze per Koninklijke trein?
@laardepul
ja precies, kvind het zo nutteloos allemaal die hele kutlijn. Waarom moet het trouwens feestelijk geopend worden?is alleen nog maar meer geld uitgeven voor niks.
Geweldig item over de Betuweroute van TV Gelderland. Mét onze oude GS-vriend Wouter van Eck: www.rtvgelderlandarchief.nl/index.php?... Wat een hilarisch figuur...
@vanrechtsheeftvoorra 16-06-07 @ 11:28
JSF.... Pimplisme...
Maar die lijn heeft ook wel weer voordelen: kunnen we al die mislukte finnen die willen vluchten voor het 'intolerante klimaat' in Nederland supersnel naar Duitsland vervoeren. Gaat sneller dan met de goederentrein uit '42..
Voor dit bedrag had TNO waarschijnlijk een 1.000 Pk sterke waterstofmotor kunnen ontwikkelen. Verschil is dat je een Betuwelijn niet kan exporteren dat deze jaarlijks ettelijke miljoenen kost om te exploiteren. Een waterstofmotor had Nederland een economische wereldmacht gemaakt.
Wat lullen we nou? Die hele Betuwelijn is tegen alle adviezen in doorgedrukt door een linkse regering. Als ik andere topics lees hier, denk ik dat een klein onderzoekje naar een plotseling aangekocht motorjachtje, een buitenhuisje of in die tijd aangelgd zwembadje in een achtertuin bij een van de toenmalige ministers, linkse kamerleden of andere beslissingsmakers misschien wel meer zou opleveren dan we denken. De aannemerij heeft gewoon die zaak doorgedrukt, want de Deltawerken waren afgelopen en de HSL nog niet beslist. Toen de Betuwelijn door de strot gedrukt was, volgende al rap de HSL. Ook zo'n landschapsverkrachter. Ondertunneld in het Groene Hart (lees onder de plassen en golfbanen van het Haagse tuig) en waar hij dwars door woonwijken snijdt (Brabant) is een simpele overkapping 'genoeg'. En het pleurisding rijdt NOG niet.. Let effe op welk groot project het komende jaar door onze strot gedrukt wordt, tegen alle adviezen van ECHTE deskundigen in..
Onlangs leerde mijn neefje van vier dat je van een euro een platte euro kunt maken door hem op de rails te leggen en er een trein overheen te laten denderen. Het lullige is wel natuurlijk dat je die euro daarna niet meer uit kunt geven. Maarja, een mooi stuk plat metaal is eauk wat waard...
@QB (ja die.....) 16-06-07 @ 11:31
Ga toch weg. Die lijn is totaal overbodig, voegt helemaal niets toe en heeft veel te veel materiele en immateriele schade aangericht. Nog even los van de emotionele. En heeft ons allen veel te veel geld gekost. Dit geld had de afgelopen tien jaar beter geinvesteerd kunnen worden in het verbreden van de belangrijkste snelwegen richting onze belangrijkste handelspartner, namelijk de A1 en deels nog de A12. De kolonnes vrachtwagens die daar dagelijks, sinds de dortrekkking naar Duitsland overheen trekken, zorgen voor een verstopping op 's lands wegen die overal te merken is. Rails zijn rigide en totaal uit de tijd. Maar je dat krijg je met wijven en heaumeaux op Verkeer.
@ QB (ja die.....) 16-06-07 @ 11:31, Railion is één van de vervoerders die er treinen op wil gaan rijden, de exploitant van de spoorlijn heeft een andere nietszeggende naam die me nu even ontschoten is.
@Andreas B. 11:22 & @Jan Passant 11:28
Fijne concurrentie ook voor die binnenvaart. Lekker eerlijk, lekker LPF. (Level Playing Field). Dat oa. mejufrouw Kroes dat allemaal maar goed vindt...
Tuurlijk zapper wat jij wilt, ik duik maar weer snel de kas in om te zorgen dat de plantjes een beetje blijven groeien, ben ik beter in dan in ironie blijkbaar.
Ten eerste ~5 Miljard voor die lijn van verRotterdam naar Germania is een fooitje, maarja kennelijk wil iedereen hier voor een duppie op de eerste rang zitten.
Ten tweede is de capaciteit al redelijk volgeboekt (volgens Railion die de explotatie in handen heeft), anders dan de azijnbode wil doen geloven, was van de week nog op omroep Gelderland te zien, en dat was nou niet echt een omroep die de laatste jaren pro-betuwelijn is geweest, leuk om te zien hoe die even door het stof moesten.
verladers van containers hebben een hele simpele rekensom: kosten per kilometer maal benodigde tijd per kilometer.
laatste parameter is vele malen hoger in het geval van conventionele verlading via vervoer met vrachtauto's, vanwege het verkeersinfarct verRotterdam/Gorichem/Valburg/a325 *wat nog vele jaren gaat kosten alvorens dat opgelost wordt*
Dus niet zeau piepen en huilen allahmaal, want we hebben nu een mooi hightech lijntje naar het achterland liggen, kost een paar centen maar dat is pinda's bij wat er kapoet geslagen wordt aan andere kansloze projectjes.
CoJoNes@09.57 Volgens mij heb je gelijk met die 7 miljard. Nu nog jaren geld bijleggen voor onderhouden en een dikke vervoers-subsidie. De Duitsers gaan (snel) een goede aansluiting maken. Wanneer?????
Pfff. Wat een ramp.
Hamburg blijft DE haven voor im- en export Duitsland en men wil daar verdienen. Duitsland zal de gewenste verlenging dus nooit aanleggen. Vergissing von der Niederlande maar wel een beetje dure vergissing. Duitsland is er inderdaad blij mee, ha! Hoe lang duurt het voordat Nederland dit debacle toegeeft?
Goederenvervoer per spoor. dat is zeau 1862.
.. een paar forse duwbakken hadden de hele capaciteit van de betuwelijn met gemak over de sloot gedrukt, maar dan was er vandaag geen feestje geweest.
Kijk Pim. Dit was het begin van jouw einde.
@Tuindert ironie is je echt vreemd he? Betuwelijn staat er met opzet, niet per ongeluk. Humor heet dat, mensen op te lange tenen trappen enzo.
waren het maar waterige tomaten en ploftulpen die vervoerd worden over de rails.
vooralsnog zal het vooral gaan om graan en erts, goederen die net zo goed met binnenvaartschepen vervoerd kunnen worden.
.. zapper 16-06-07 @ 11:10, ik volg je even niet, ik verbeterde mezelf, meer bedoelingen had ik er niet mee. En google maar even, de Betuwelijn ligt er al even.
Geweldig nieuws!
Zoals een econoom mij ooit vertelde zal deze spoorlijn zeker een verdubbeling geven van het goederentransport over het spoor vanuit Rotterdam naar Duitsland.
Dat was 1% van het totale transportaanbod.
Niet vergeten dat er ook nog 50 km Havenspoorlijn is aangelegt. Kosten iets van 2 miljard ofzo. Een tunnel, een brug, 5 viaducten enzovoorts. Dat alles voor een handige wekker in Oostvoorne. Er gaat niks boven het geluid van treinen om mee wakker te worden, ook al woon je 15 km weg.
Over de Duitse grens kan het spoor het verkeer ook nog wel aan. Het is immers bij het Ruhr-gebied, die sporen zijn gebouwd voor vrachttreinen.
Maar met de toegevoegde drukte van de Nederlandse vrachten zal het wel betekenen dat sommige spoorweg overgangen in kleine Duitse dorpjes nu 30 à 40 minuten per uur dichtzitten.
Of dit nu de schuld van ons of de Duitsers is mag punt 2 wezen. Maar er is zeker goed over na gedacht!
Het feit dat ze de feestelijke opening van zo'n economisch en praktisch debâcle live gaan uitzenden op de staatsTV getuigt van een grenzeloze minachting voor de belastingbetaler en staat gelijk aan een collectieve lobotomie.
Dat Bea zich hier mee afficheert, is schandelijk. Iedereen die vanmiddag op onze kosten een biertje drinkt en een harinkje hapt om de grootste geldverspilling van de afgelopen 50 jaar te vieren, legitimeert fraude en corruptie, naast grenzeloze incompetentie en volslagen achterlijkheid.
Toch een leuke 30K per meter spoorlijn!
Wat een negatieve reacties hier. Die spoorlijn is gemaakt om onze Poolse vrienden in de toekomst schneller hierheen te halen. Maar goed, de Maya-kalender komt in 2012 tot z'n einde. So what?
@Tuindert als ironie je vreemd is gelieve dit eerst eigen te maken.
@ mezelf: achter 100 moet natuurlijk "jaar" staan.
@.. zapper 16-06-07 @ 10:40
Ik gok op kilometeheffing. Dat is geraamd op 2,2 miljard eenmalig + 0,4 miljard per jaar. Dat is tussen het jaar 2012 en 2020 opgeteld 5,4 miljard en het helpt geen fuck.
.
Kilometerheffing is de nieuwe Betuweroute.
Hé professionele media doe es de naam BetuweLIJN in de kop vervangen door BetuweROUTE. De Betuwelijn is een enkelsporige spoorlijn die er al meer dan 100 ligt.
Oh, Eurlings is tenminste wel blij dat dat gouden kreng er ligt.
Nuja, dat maakt weer 'n hoop goed...
HP 16-06-07 @ 10:58
is dat hogere economie? Deze berekeing snap ik niet...
Deze lijn is puur gebouwd op de geldingsdrang van de minister van V&W. O ja en op onze centen. Waren we hierbij niet vergeten subsidie aan te vragen bij de eu?
Zeker de tunnels lijken trouwens uitermate geschikt om slakken te kweken.
Wir haben es nicht gewusst
www.werkmarkt.nl/streep/intro.htm
@The CrashPuppy 16-06-07 @ 10:45:
Omdat op het originele tracé een molshoop werd aangetroffen van een zeldzame groengevlekte zuid-Beierse mol. Toen hebben ze de lijn er maar met een bocht omheen laten lopen. Ter plekke geldt een maximum snelheid van 10 km/u om het paringsgedrag van de groengevlekte zuid-Beierse mol niet te verstoren. Het mag wat kosten, hier in Nederland.
Dat zijn de statistieken waar we in het buitenland mee kunnen aankomen.
4,7 miljard weggooien over 10 jaar om 160km rails aan te leggen. Met andere woorden:
.
16 km rails per jaar.
Bijna 30 miljoen per km rails.
.
Laat mij eens raden:
.
De rails is van goud en aangelegd door Paul Zakkenvöller himself in een deeltijd functie van 1 uur per maand?
CoJoNes 16-06-07 @ 10:22 Helaas ligt er in duitsland nog bedroevend weinig dat op ons lijntje aansluit, ja een lijn uit de tijd van de Fuhrer misschien.
@ Norman N. Warden 16-06-07 @ 10:46
Er wordt nooit geluisterd naar praktijkmensen die er verstand van hebben.
Men schijnt liever te luisteren naar managers en ''geleerden'' die het zo mooi op papier kunnen zetten.
Typisch 21e eeuw.
ProRail spoort niet
en de verantwoordelijke kabinetten al helemaal niet
Als je een héééle dure hut laat bouwen van laten we zeggen 250m2 voor 1.000.000 euries komt dat neer op 4.000,-- /m2. Wat hebben ze hier gebouwd voor een kleine 30.000,- per meter? Hier is de bouwfraude niets bij lijkt mij.
@CoJoNes wellicht dat ie als toeristisch attractie wel rendabel is, al die duitsers die naar het strand willen ofzo.
CoJoNes 16-06-07 @ 10:51
En dan stel ik voor om stukken tunnel om te bouwen tot grote zuipschuren waar gejumpt mag worden. Ruimt meteen lekker op.
de betuwelijn. wat moet ik er van zeggen. met dat geld hadden ze nog een braak stukje snelweg kunnen asfalteren in de randstad.
@The CrashPuppy 16-06-07 @ 10:45
U is treinmachinist ? Dan zult U met uw nick wel ervaren waarom die chicane is ingebouwd...
Als belastingbetaler zou je moeten eisen, dat de lijn niet gebruikt gaat worden. Geen personeel aannemen bij ProRail op die lijn, geen onderhoud, nooit de stroom aankoppelen, totdat een sluitende begroting is gemaakt. Mocht blijken dat de lijn nooit winstgevend exploiteerbaar is, gebruik hem dan maar niet. Afschrijven naar 0 en als compensabel verlies boeken, is soms de beste oplossing om een probleem niet jaren door te laten etteren en rendementsloos te laten drukken op het bedrijfsresultaat. Jammer dan, maar wel volwassen en getuigend van realiteitszin.
En geen aansluiting naar het Dritte Reich achterland?
ik zie geen licht aan het einde van deze tunnel...
Volgens mij hebben we dit infrastructurele wonder te danken aan de Kei van Klazienaveen, Hanja Maij Weggen. Ze heeft trouwens meer van dit soort fijne stukken infrastructuur op haar naam staan, zoals de infame carpoolstrook op de A1/A6.
In 1990 werd al in het blad van de Niria (ingenieursvereniging) een nuchtere kosten-batenanalyse gemaakt waaruit bleek dat de betuwelijn nooit rendabel kon worden. Waarom echter luisteren naar ingenieurs die met de poten in de drek staan als je als je ook je oren kunt laten hangen naar je politiek opportune vazalen?
Ik denk niet dat er op deze plek in het circuit hard gereden gaat worden. Waarom zit die S bocht er nu in.?
weer een staaltje van slecht onderbouwde visie gekoppeld aan slecht finance management . Het ergste (vreemdste) is nog dat beleidmakers het project ook nog zijn blijven steunen.........
@CoJoNes 10:25
Te triest voor woorden idd. De NV Nederland bouwt een peperdure prestige-lift in 'n internationale wolkenkrabber maar na de vierde verdieping dient men zich nog te bedienen van houten ladders.
Dat draaien, goochelen en liegen met getallen is ook een gotspe van jewelste. Na elke nieuwe berekening, na elke Kamervraag, na elke publicatie tovert men weer 'n andere raming van het jaarlijkse exploitatietekort uit de hoge hoed. Sinds 2004 alleen al kom je bedragen tegen van 10 á 15 miljoen per jaar tot enkele honderden miljoenen over 5 jaar...
Tis helemaal niet verkeerd om de belangerijkste beslissers en hoofdrolspelers uit dit dossier eens een paar jaar te volgen voor wat betreft hun verdere loopbaan. Oa. de commissariaten bij de grote bouwjongens de komende decennia zijn waarschijnlijk al verdeeld...
En nu maar zien of die 4.7 miljard terugverdiend gaan worden. De aansluiting op het Duitse spoornetwerk is belabberd, dus het zal wel niks worden. Maar goed, heel veel gezinnen hebben kunnen eten van die 4.7 miljard en dat is ook wat waard.
het valt eigenlijk wel mee die kosten. voor een kleine 300 euro per hoofd van de bevolking licht hij daar te roesten...
Voor wie zich overigens afvraagt waarom het geld dat in kennisnet wordt gestoken amper tot kwantitatieve resultaten leidt is het wellicht leuk om te weten dat de procesmanager die eerst de betuweroute deed is afgeserveerd en daarna bij kennisnet zijn ding gaan doen. Het is natuurlijk een schande dat dit soort mensen op vergelijkbare functies blijven werken. Ben benieuwd welk project deze meneer momenteel om zeep aan het helpen is.
heb je het nieuws gezien gister
in duitsland moeten ze nog beginnen met de aansluiting verder het land in
we zijn 10 jaar te snel
dus NUTTELOOS
Is dat lijntje aangelegd om die 100.000 fietsen terug te halen?
Nou , daar mogen we echt trots op zijn. Maar niet heus. En gaan er nog wel echte treinen op dit traject rijden ? Hoeveel jaar gaat het duren voordat het rendabel wordt, of maken we dat nooit mee ? Een ding is zeker, de enige mensen die met de Betuwelijn geld konden verdienen hebben hun zakken in elk al geval gevuld ! Of de Nederlandse belastingbetaler er nog ooit profijt van zal hebben is maar de vraag ! Ik heb daar mijn twijfels over !!!
Pritt Stift, wat een treurig baantje heb jij eigenlijk.
@OversteKarremans 16-06-07 @ 10:35
Precies, een exploitatiebegroting, daar houdt de overheid niet zo van.
Dit is een goed voorbeeld van een mega project waarvan men al bij het begin vergeten is wat het projectdoel is. Geen business cases, geen echte doelstellingen (behalve het leggen van een spoorlijn), etc. Slechts een "visie" dat de spoorlijn noodzakelijk is, maar geen onderbouwing voor die visie. Geen rekensommen over kosten versus opbrengsten, maar een politieke drang voor een doelloos megaproject waarvan de financiering eigenlijk door ProRail zou moeten worden gedragen. Maar ProRail betaalt natuurlijk niet voor een zwaar verliesgevend project. Kosten zijn namelijk een veelvoud van de potentiele opbrengsten.
@hoewasdatookalweer niet, want de viaducten kunnen die capaciteit niet aan, in die berekening gaan ze uit van een dubbelgestapelde lading. Dus met 2.5 moderne binnenschepen.
Wat een gezeik weer.
Kerels, we zijn schatrijk in dit land en worden nog veel rijker dankzij de Betuwelijn. Inderdaad, door goedkope rotzooi met een sneltreinvaart naar Oost- en Zuid-Europa te sluizen.
Déjà Vu?
nl.wikipedia.org/wiki/Ijzeren_Rijn
helaas heeft men 'vergeten' dat de Betuwelijn er al een tijdje lag. namelijk er pal naast. de capaciteit van dit 'wereldwonder' is equivalent met 5(!) moderne binnenschepen a 8 miljoen per stuk...
bolkedebeer 16-06-07 @ 10:13
ja zoiets.. 160.000 modale jaarinkomens heeft het gekost.. of 75000 mensen een leven lang een bijstanduitkering..
@widtvoet
Ongebruikt laten liggen tot de aansluiting in Duitsland klaar is, is sowieso bedrijfseconomisch de enige rationele beslissing.
Een paginia is een pagina vullende kutadvertentie. Dat woord klopt, en graag zo laren staan Pritt. Voor de rest, hopen dat ze de aansluiting met het spoor in Duitsland ook even voor de camera halen, da's pas lachen.
En dan gaan we de Grens over bij Zevenaar...
LOL
De Betuwelijn is een volkomen megalomaan project, idiotie ten top. Een technologie van 160 jaar oud onveranderd toepassen, gekkenhuis.
Voorzichtige schattingen voorspelen, bij een continue economische groei, een terugverdientijd van 25(!!) jaar. Er vanuit gaand, dat onze Duitse vrienden de aansluiting hebben aangelegd. Tot die tijd moet er jaarlijks 160 mln bij.
Proost Bea! Werkelijk een project dat feestelijk geopend moet worden, waar moet ik m'n geld naartoe storten?
@Weest gegroet 10:02
Voor de komende vijf jaar wordt er gerekend met 'n slordige 100 miljoen per jaar die de exploitatie gaat "kosten". D'r komt voorlopig dus niets uit, d'r moet structureel geld bij! Let wel; dit is een raming... en mbt. ramingen en begrotingen wordt er *kuch* nogal eens al te wishfull met cijfers gegoocheld.
Volgens sommige economen zal deze lijn NOOIT rendabel worden. (NB: reeds louter mbt. de exploitatiekosten) Dan zou het dus goedkoper zijn om 'm maar gewoon ongebruikt te laten liggen wegrotten...
-weggejorist-
Ik had ook al ergens gelezen dat het 36.000 euro per meter was.
-weggejorist-
Mooi stuk werk die tunnel.
@.. zapper 16-06-07 @ 10:09
Ik vond het weetje dat er "600.000 dwarsliggers" zijn ( www.tvgids.nl/programmadetail/?ID=6349... ) wel leuk, volgens mij waren er meer dwarsliggers...
En er zijn zoveeeeel weetjes. De hele route is bijvoorbeeld zo uitgevoerd dat de capaciteit een gestapelde container aan kan, voor mucho extra costo. De viaducten zijn daar (op een enkele na geloof ik) echter niet op berekend dus kedeng wasted money. En zo zijn er duizend en één verhalen over de grootste mislukking in de Neerlandse geschiedenis.
De gast die die tunnel heeft geboord moet ladderzat zijn geweest.
En dan vergeet je nog iets: vanwege het milieu zouden er GEEN diesellokomotieven gebruikt worden. Driemaal raden waar ze nou mee gaan rijden. Onder het mom van een kudtsmoes over veiligheid. Wij kunnen hier de blafkanker krijgen.
Meterhoge "witte" geluidsschermen W00T! -stopt spuitbusjes in rugzak-
Kunnen ze eindelijk een tunnel graven, ligt er een enorme bocht in...
D'as toch niet handig?
Als het zo duur is dan moeten er wel heel veel mensen aan gewerkt hebben. Nu het af is zitten die allemaal te duimendraaien, is het al bekend wat het volgende mega project gaat worden? Rekeningrijden?
Kewl! Ik ga gelijk een retourtje boeken!
Waar ligt dat eigenlijk, de Betuwe?
Gaan ze ook het verdere verloop van de Betuwelijn aan de Duitse kant van de grens laten zien?
Karrespoor dekt de lading nog niet, als daar meer dan 1 rolcontainer per week over heen gaat zal het veel zijn.
Zeiken heeft geen zin meer. De lijn ligt er en het geld is al uitgegeven. Laten we er dan maar proberen uit te halen wat er in zit.
"En dat moet gevierd worden met een paginiagrote advertentie in de landelijke media."
Is het zo duur geworden omdat er iets nieuws uitgevonden is? Wat is een paginia??
Stropdasje 16-06-07 @ 09:58
:-) o ja, dan valt het wel mee...
Boeddhi 16-06-07 @ 09:54
Het is slechts 14687,50 per meter want het is dubbelspoor... Koopje, TOCH?
nog ff, 29375 euri is een modaal jaar salaris. oftewel 160 x 1000 =160000 arbeidsjaren modaal inkomen. Das gerust astronomisch te noemen
4,7 mrd? You wish Pritt!
7 Miljard komt eerder, er wordt nogal met potjes geschoven.
Pritt, ook jij laat je dus indoctrineren door het gedram van de azijnbode c.s.
Het aller aller grootste deel van de lijn (van Alblasserdam tot knooppunt Valburg = 90 km) ligt pal naast de A15 dus met de aantasting van dat zgn. Hollandse landschap valt het best wel mee. De geschiedenis van dit project toont juist aan hoe gecriminaliseerd al die betaalde boeroepers van de milieumafia zijn.
En wat is 4,6 miljard voor een spoorlijn vergeleken met de 10 miljard die dit kabinet nu gaat weggooien aan gebakken lucht?
Die geluidschermen her en der zijn inderdaad wel jammer.
OoO 16-06-07 @ 09:47
4700000000 / 160 = 29375000 euri / 10000 =29375 euri per meter toch?
Zouden er ook stroom- sein en wisselstoringen zijn inbegrepen in die 4,7 mld?
Kekke tuNNel.
Wat een gezeur weer, hierop is maar één passend antwoord:
www.dumpert.nl/mediabase/16691/1e550af...
Und in Deutschland ist es gleich BUMM!!!
@mezelf
Niet meer commenten na een avond zuipen. Excusez-moi Boeddhi
Mooie foto, beetje Giger achtig.
van 4,7 miljard euro hadden ook alle snelwegen een paar stroken extra kunnen krijgen. Meer milieuwinst met minder landschapverkrachting.
Ach, jullie kunnen niet relativeren. 4,7 miljard is niks. We geven elk jaar VIJF maal zoveel uit voor bejaardenzorg en gehandicaptenzorg.
@Boeddhi
Nog es rekenen aub. De zakken zijn groter dan je denkt
best mooi
Hmm, wanneer wordt het tweede spoor aangelegd? Of is het uitsluitend eenrichtingsverkeer? En waarom zijn de lampjes aan als er toch niet getreind wordt? Waarvoor zijn die ventilatoren eigenlijk? Met zo'n slinger in een bocht krijg je toch snel problemen met schuivende lading? Vragen, vragen, vragen...
29,4 miljoen euro per km rails? zijn ze nu helemaal gek geworden! das meer dan 29000 euro per meter!!! Dit is ongehoord, wie heeft hier zijn zakken lopen vullen..?
Beter één lijntje door het land dan één file door het lint.
What the fuck is een paginia...?
Klinkt als een soort Indisch bladerdeeg.
Draak zegt:
Tjoek tjoeke, puf puf...
@Pritt
ff nalezen
REAGEER OOK