Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland is net Afrika

Mag ik een Big Mac, een extra large cola en drie friet met dubbele mayoJawel, we staan weer op de kaart. Vandaag besteedt de USA Today uitgebreid aandacht aan Nederland. Als derdewereldland welteverstaan. Want zo lezen we: "It's bad in Africa, but people are going hungry here too." Toch weer een mooi stukje reclame voor ons land. Straks krijgen we nog Marshallhulp en komt Angelina Jolie ons bijvoederen. Het maakt het allemaal wel een stuk verklaarbaarder voor de Yanks die na een weekendje vuilnis struikelen op Sail vandaag weer de plas over steken. Jan Peter, bedankt!

Reaguursels

Inloggen

Mensen hoeven niet in de bijstand te lopen.probleem is dat de mensen hier vaak zelf voor kiezen,met smoesjes als ik moet mijn kinderen verzorgen,kan best maar daar hoort de vader of ex-vader dan aan mee te betalen!
Waarom moeten andere belasting betalers gebroken huwelijken onderhouden?

nummertje | 25-08-05 | 08:23

dat die mensen hun voedsel niet kunnen betalen komt waarschijnlijk doordat ze ook hun best niet doen om aan eten te komen sorry hoor maar geef ze gewoon geen eten leren ze ook misschien een keer te werken!

hardcore_ej | 24-08-05 | 19:34

Kopen op afbetaling , wat dan ook .. het maakt niks uit . Dit is kapitalisme aangevoerd door een kleine groep upperklasser die het geld verdelen . Domme praat als ik lees mensen kopen de Wehkamp leeg , nee mensen krijgen de kans voor de Wehkamp leeg te kopen en met torenhoges rentes te worden opgescheept want het grote geld verdient hier geld aan . De weinige keren dat het mis gaat nemen ze op de koop toe , dit is bijkomende schade en zal hun hoog rendament niet echt nadelig beinvloeden.
Zeker is in Amerika ook elende troef maar Nederland is ook een land onder aanvoering van een kleine boevenbende die toch ook de wachtlijsten voor voedselhulp steeds meer omhoog jaagt .

Bakvanelende en andere boeven in DenHaag zijn hier grotendeels schuldig aan .
Tevens had die rot euro er nooit mogen komen . Weg met dit kabinet en liefs vandaag nog

Marley | 24-08-05 | 16:48

Ja mensen die voedselpaketten moeten halen hebben problemen,vaak alcoholisten,rookverslaafd,kopen lukraak de Wehkamp-gids leeg op afbetaling,Mobieltje,hebben vaak nog een auto,en lopen zielig te doen ik kom niet rond!
Laat deze mensen eerst eens afstand nemen van hun luxe?
We doen nu net of het zo slecht is in ons land,ja uitkeringen zijn geen VETPOT het is om je eerste levensbehoefte van te betalen,en dat is ETEN,dus geen mobieltjes,auto,s,op afbetaling kopen!

nummertje | 24-08-05 | 08:25

Amstel 23-08-05 @ 11:50
Beginnersuitkering? Zou een mooie boel worden! En als na 4 maanden je geld op is dan de schuldsanering in zeker? Zo wil ik ook wel een zaak beginnen!
Als je een goed onderbouwd bedrijfsplan hebt moeten er zeker wegen zijn...

Pannie | 23-08-05 | 17:13

Inkomensnivellering ala SP?
Goed, we beginnen met de voetballers!
.
Weet er iemand trouwens een land ter wereld te bedenken waar de inkomensverschillen tussen de slechtstbetaalden en de bestbetaalden na de belastingen (!!) kleiner is dan hier in Nederland???
Zweden misschien? Verder kom ik niet.

Pannie | 23-08-05 | 17:03

@ Amstel. Deze discussie is in Den Haag een taboe. De politiek is toe aan een fundamenteel debat over inkomen(sverschillen). Er worden hooguit wel eens aspecten aangestipt (Wim Kok: exorbitante zelfverrijking). De SP is het meest duidelijk: het hoogste inkomen mag niet hoger zijn dan drie maal het laagste. De USA zijn gebouwd op het fenomeen vrijheid. De overheid bemoeit zich niet met jou, tenzij?.. De salarisverschillen kunnen dus onbeperkt zijn. Men accepteert dit als uitgangspunt en daarmee ook dat je niets verdiend als je niet werkt. Ook hier bemoeit de overheid zich niet mee (er bestaat overigens wel een beperkte uitkering). Amerikanen weten niet beter en houden altijd geld of kredietruimte achter de hand om de periode between jobs te overbruggen. Baan zekerheid bestaat hier zeker niet.
Ik weet niet als je wel eens in de USA bent geweest (en ik bedoel niet in Disney land), maar dit land biedt echt alle mogelijkheden voor diegenen die willen. En soms betekend dat drie banen, ja. Van hard werken ga je niet dood.
USA stroomt op dit moment vol met Hispanics en zijn thans de grootste minderheid. Deze mensen krijgen over het algemeen grote gezinnen. De ?witte? Amerikanen die ik heb gesproken zijn hier enerzijds bezorgd over, maar anderzijds is men zich bewust dat deze nieuwe bewoners de gemiddelde leeftijd gelijk gaan houden en het systeem betaalbaar gaat houden. Bovendien integreert men gemakkelijk, net zoals de Moslims.
Misschien zijn de pensioenfondsen wel rijk, maar voor de meeste mensen is het basispensioen de AOW. Dat wij een probleem hebben met de AOW met zijn omslagstelsel is meer dan duidelijk. Ofwel ieders pensioenfundament is onzeker. De nieuwe wet WIA is een slap polderakkoord en gaat het probleem van de 1 miljoen arbeidsongeschikten niet oplossen. De Ziektewet is voor de werkgevers dusdanig duur om competitief in de wereldmarkt te kunnen werken. Om nog maar niet te spreken over diverse sociale premies. De werkgever moet aan het nieuwe zorgstelsel weer meer gaan betalen.
Hoewel velen in dit land mogelijk trots op het huidige systeem zijn, is het voor mij duidelijk dat het doodlopende weg is. Politici willen deze discussie niet voeren vanwege electorale redenen. En dat is rampzalig

Dokter Spin | 23-08-05 | 16:49

@John de Mol: Dat klopt, ik had de link in de USA Today gesubmit hierheen, en die heeft hij rechtstreeks overgenomen. Zijn idd nog veel meer sites. Nazi's gaat me te ver, hoewel ik het met veel reacties niet eens ben.

Amstel | 23-08-05 | 16:26

Vleesboom linkt dan wel naar de USAToday voor dit artikel, het staat in meer dan 60 publicaties vandaag, waaronder de Washington Times, Los Angeles Times, The Guardian (UK), Businessweek, en de Boston Globe. Niet de minsten.

Enne, fijne reacties hiero. Stelletje nazis.

John de Mol | 23-08-05 | 16:14

@Dokter Spin: Ik ben niet per definitie voorstander van inkomensnivillering. Vraag/aanbod icm geschiktheid en inzet bepaald uiteindelijk je belonging, denk ik zo. Waar ik wél voorstander van ben, is mensen die om welke reden dan ook géén inkomen hebben iig recht te geven op een behoorlijk bestaan, zodat we hier geen US toestanden krijgen (2-3 baantjes om je hoofd boven water te kunnen houden is daar vrij normaal). Het systeem zoals ze daar hanteren werkt voor het rijkere gedeelte prima, maar voor de minder bedeelden is het zwaar afzien, een situatie die we hier in NL altijd hebben weten te voorkomen, ondanks dat de rest v/d wereld dat NIET kon of iig deed. Vergrijzing? Al die vergrijzende mensen hebben hun hele leven geld in de NL pensioenfondsen gepompt, die hierdoor tot de rijkste organisaties in de EU behoren (behoorden?). Dat zij op de beurs op hun bek gegaan zijn, is eerder het gevolg van te veel marktwerking in ons sociale systeem dan te weinig. En dan hebben ze ook nog eens 10% minder dankzij ons Zalmpje met z'n onderwaardering.
Oliecrisis komt er idd aan. Dus het probleem is op niet al te lange termijn vanzelf opgelost, denk ik zo...
@nlnl: Kan ik voor het grootste gedeelte met je eens zijn.

Amstel | 23-08-05 | 15:09

@amstel
Links en rechts denken is inderdaad voor hokjesgeesten. Het gaat om het verschil van inzicht op welke wijze welvaart wordt verdeeld. Jij bent voorstander van een overheid die ingrijpt in de verhouding arm en rijk. Kniebelknuistje, Davitamon en ondergetekende vinden op zijn minst dat dit in Nederland is doorgeschoten en onbetaalbaar is geworden. Hoewel het systeem van de USA in Nederland waarschijnlijk niet zou werken zouden wij enkele elementen van marktwerking in het sociale stelsel moeten inbouwen. Het kabinet ziet dat ook wel maar loopt hier stuk op gebrek aan daadkracht en het poldermodel.
Ik ben recent enorm geschrokken van de te verwachten groei van de gemiddelde leeftijd in West Europa. De daarmee gepaard gaande kosten (pensioen, gezondheidszorg) zal door de komende generaties nimmer meer op te brengen zijn. Met nog een oliecrisis er overheen stevenen wij af op een complete catastrofe. Wij zijn een stelletje konijnen die in het licht van een naderbij stormende auto.

Dokter Spin | 23-08-05 | 14:32

Geen wonder, dit kabinet is er alleen maar op uit om iedereen in Nederland zo arm mogelijk door ons zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen.

Het meest trieste is dat dit kabinet de nadelen van een rechtse regering weet te combineren met die van een linkse.

Vroeger had je bij een rechtse rgering pech las je een uitkering had of zo en werd er niet al te veel aan allerlei geldverslindende goede doelen zoals milieu gedaan. Voordeel was wel dat men de uitgaven zo veel mogelijk mogelijk probeeerde te beperken en zo mogelijk de belastingtarieven te verlagen. Verder probeerde men de regelzucht ook in te dammen

Bij een linkse regering daarentegen zat je goed als je een uitkering had en kon er niet genoeg geld naar allerlei politiek correcte doelen zoals milieu, ontwikkelingshulp enzovoorts. Nadeel was wel dat ze zich overal mee bemoeiden (de maakbare samenleving) en de belasting en tekorten door het dak gingen.

Kijk nu naar deze regering vol met niksnutten dan zie je dat uitkeringen en zo afgeknepen worden maar dat aan de andere kant er waanzinnig veel geld gaat naar allerlei goede doelen (milieu, onderwijs, zorg enz.) en dat dus ook de belastingen alsmaar omhooggaan. Meer geld voor onderwijs zorg enz. lijkt de oplossing voor de problemen daar maar zolang iedere cent extra daar naar allerlei overhead en bureaucratie gaat in plaats van naar de mensen voor de klas, aan het bed enz. is ook dit je reinste verspilling.

Tenslotte slaat de bemoeizucht van deze regering werkelijk alles, met als dieptepunt de paraplu op de achterbank van oma Peijs.

nlnl | 23-08-05 | 14:31

En nogmaals: 180000 banen zijn nu eenmaal niet over 500000 man te verspreiden.

Amstel | 23-08-05 | 12:17

@Kneibelknuistje: Warenhuis is overdreven. Bekijk de video maar eens van die uitzending (Bovenste).

Amstel | 23-08-05 | 12:04

@Amstel. Dan blaast hij misschien te hoog van de toren. Je moet eerst klein beginnen. Een succesvolle allo in mijn omgeving is begonnen op straat, (vergunning kostte 30 euro) heeft gespaard, heeft toen een kraampje gehuurd, daarna een winkeltje. Maar ja, als je meteen een warenhuis wil hebben...

kniebelknuistje | 23-08-05 | 11:55

Iets op poten zetten? Prima. Vriend van mij wil pandjeshuis beginnen, is er zelfs mee bij "Werken aan Zee" mee op TV geweest ( www.rvu.nl/rvu.php?i=2&l=0&n=8... ). Hij heeft echter een startkapitaal nodig om hiermee te kunnen beginnen (huur/inrichting pand, aankoop goederen etc). Bank wil hem niet genoeg lenen, sociale dienst geen beginnersuitkering etc. Conclusie: Hij zit nog steeds thuis met uitkering. Initiatief genoeg maar niet de mogelijkheid. Hij zoekt ook werk elders, solliciteerd zich rot, maar wie in NL neemt nu een Marokkaan aan die al 6 jaar op de bank zit (hij spreekt overigens perfect nederlands), die willen niet werken toch dus daar heb je niks aan (volgens de algemene opininie).
En geloof mij: hij is niet de enige in zo'n soort situatie. Tuurlijk kun je geluk hebben en wél een kans krijgen bij een goede werkgever, maar dat is dan de uitzondering die de regel bevestigd, in mijn opninie.

Amstel | 23-08-05 | 11:50

@Amstel
Kom ik godbetere met een praktijkvoorbeeld, begin jij erover dat het in de praktijk nou eenmaal niet werkt.
Waar ik woon is bulken werk. Alle mensen in mijn kennissenkring, opgeleid, niet opgeleid, krakkemikkig of kerngezond, oud en jong, buitenlands en Nederlands, voorzien zelf in hun onderhoud. Sommigen fietsen er een lang end voor naar de tuinder, anderen werken hier aan de Noord-Zuid lijn. (Kan jij mij uitleggen waarom 90% van de mensen die aan de NZ-lijn werken uit GB, Belgie, Duitsland etc komen?) Verder kan iedereen met een beetje fantasie iets op poten zetten. Het probleem is dat het in Nederland mensen vaak aan die fantasie ontbreekt, omdat ze zo afhankelijk worden gehouden van die hele bureaucratische verzorgingsmolen. Initiatief, of afwijken van de platgetreden paden, wordt niet echt gestimuleerd, maar daarom is het nog wel een optie.

kniebelknuistje | 23-08-05 | 11:31

btw, OT: Ik wordt wel eens moe van dat 'links en rechts' gezeik. Volgens mij zijn die termen hopeloos veroudert, wat vroeger links was kan nu rechts zijn en vice versa. Iemand die ook dat gevoel heeft hier?

Amstel | 23-08-05 | 11:27

@kniebelknuistje: Het minimumloon is nog steeds een stukje hoger dan een bijstandsuitkering. Bovendien ken ik weinig mensen met een uitkering die het leuk vinden om de hele dag op de bank te hangen (ja gloof het of niet, maar dat gaat echt vervelen op den duur). Een baan krijgen in NL is alleen niet zo makkelijk als de meesten denken. Zoals ik eerder al vermeldde, er zijn 500.000 werkelozen (dus mensen met uitkering die niet in de WAO/AOW etc zitten), en ong. 180.000 banen, zij het in andere sectoren dan dat de (huidige) werkelozen geschoold zijn. Dan kun je wel hard roepen: "Iedereen kan werken als ie maar wil", maar in de praktijk werkt dat nou eenmaal niet, hoe hard je ook roept. Omscholing is een optie, dat gebeurd ook wel, maar kost tijd&geld. Tijd houd in dat tegen de tijd dat je omgeschoold bent, je kans hebt dat ook in deze sector geen werk is. Geld betekend dat de overheid er niet happig op is, uitkering kost op korte termijn minder (op lange uiteraard meer).

Amstel | 23-08-05 | 11:22

@King Quote: "Overigens, als mensen in de leugens van de Frisia reclame's trappen is dat alweer een reden waarom er meer in onderwijs geinvesteerd moet worden."

King hoort tot de 1% van die arrogante wereldbevolking die de andere 99% het liefst als slachtoffer afschildert. Dan kan hij er medelijden meehebben, (wat altijd goed is voor zijn eigen ego van barmhartige samaritaan) of kan hij er allerlei geldverslindende projecten voor opzetten die mensen afhankelijk maken, maar waar hij zijn klasse van 1 % mee in stand kan houden, want wat een brood zit er in!
Wat hij niet begrijpt, is dat mensen ziek, ongelukkig, moe en ontevreden worden van een slachtofferrol en onzelfstandigheid. Mensen die in Frisia reclames trappen zijn eerder materialistisch en hebberig dan dom. Kan je wel weer bakken overheidsgeld aan onderwijs tegenaan gooien, maar dit heeft gewoon met gezond verstand te maken, waaraan het vroeger de arbeidersklasse, die jij wil blijven verheffen, nooit heeft ontbroken.

kniebelknuistje | 23-08-05 | 11:19

@King of Controversy
Ok, 'jullie rechtsen' dan maar ff aan het woord (hoewel rechts in Nederland even links is als links in de rest v/d wereld, volkomen achterhaalde tweedeling, maar goed) - ik wil niet eens optellen hoeveel belasting ik in mijn leven heb betaald, het is ontiegelijk veel. Ik zou er voor de rest van mijn leven van achterover kunnen leunen. Inderdaad vind ik het zuur als dat besteed wordt aan mensen die hun hele leven nooit iets anders hebben gedaan dan achteroverleunen. Als dat rechts is, dan ben ik daar trots op. Want de A uit PvdA stond ook eens voor Arbeid. Anders moet het zijn: PvhP, Partij van het Profijt.
De verzorgingsmaatschappij in Nederland is gewoon uit de klauwen gelopen, de ruif is leeggevroten. Klaar. Lees wat Ksi-Ziks schrijft. Volgens mij kijk jij te weinig naar de praktijk, en zit je teveel met je hoofd in de vergeelde spandoeken. Het is een waar dat het in Nederland vaak de moeite niet loont om de solliciteren. Niet omdat je wordt uitgelachen, maar omdat het te weinig loont ivgl met wat je anders kan vangen. Juist voor ongeschoold personeel is er veel werk. Praktijkvoorbeeldje waarom ik nooit aan Z-verkopers geef: toen mijn vriend hier als illegale buitenlander woonde, nog geen woord Nederlands sprak, en geen papieren had, had hij letterlijk binnen 1 dag een baantje. Als verhuizer, ja, hij moest om vijf uur 's ochtends opstaan, hij was minstens 12 uur bezig, het werk was teringzwaar en heel smerig, het was ver beneden zijn opleidingsniveau, maar hij is opgegroeid in een land waar je je tanden op elkaar leert houden. Oja: met hetzelfde gemak kon hij daar overigens wit aan de slag, dat heeft hij later ook gedaan, dus het werk was niet alleen voor onderbetaalde illegalen weggelegd. Niemand wilde dat werk doen, die werkgever zat echt elke keer met z'n handen in het haar. Want het is zoveel lekkerder om om 13.00 uit je nest te rollen en met wat blaadjes voor de AH te gaan staan en je uitkering op te halen.

kniebelknuistje | 23-08-05 | 11:04

De linkse propaganda molen draait zelfs in het buitenland op volle toeren. Als Marokkanen het hier niet kunnen rooien gaan ze toch weer terug naar de bergen? Wat is daar "rechts" aan?

lord wanhoop | 23-08-05 | 10:55

laten we wel solidair blijven, ook voor nieuwkomers die hier hun handjes ophouden... stel je voor. We ZOUDEN natuurlijk alle buitenlanders met een uitkering terug kunnen sturen, of ga ik nu te ver? ik ga te ver. Ik neem mijn woorden terug. Laten we nog een paar miljoen riffians uitnodigen aan ons succesverhaal mee te doen, en nu maar hopen dat ze net zo solidair met ons zullen zijn als wij met hun....

Brullio | 23-08-05 | 10:40

Als je in Nederland honger hebt, of op straat leeft, dan heb je zelf volgens mij ook iets niet goed gedaan. Als je ergens in de wereld niet op straat hoeft te leven is het hier wel.

toedeledodo | 23-08-05 | 09:38

@pannie idd. Hoogopgeleiden die niet graag putjesschepper worden, of puttjesscheppers die geen personeelsmanager kunnen zijn etc etc

Amstel | 23-08-05 | 09:32

Een werkgever moet eerst er vertrouwen in hebben dat de sollicitant de job niet gebruikt als een mogelijke verbetering van zijn huidige uitkering met toeslagen. Ik en veel werkgevers met mij weten dat zij niet op minimum loon niveau kunnen concureren tegen de bijstand verstrekkende gemeente en vaak is de job zo simpel aan te leren dat het minimumloon voor 23 j + nog te hoog is. Ik ga dus eerst voor een werkstudent, dan een Poolse hardwerker, de Sociale werkplaats en voor het mogelijk importeren van het gerede product of halffabrikaat. Er is in NL beslist voor minstens 1 miljoen serieuse mensen werk op minimumloon niveau (die weer wellicht ca. 200.000 banen in de hogere echelons zullen opleveren), echter iedere werkgever in de marktsector bouwt liever zijn bedrijf af of om zodat hij zo weinig mogelijk te maken krijgt met de o zo goed bedoelde socialistische voorschriften terreur die momenteel onlosmakelijk aan het hebben van medewerkers verbonden is.

Ksi-Ziks | 23-08-05 | 09:20

anarchez 22-08-05 @ 18:46
Jij werkt ook voor het grootkapitaal begrijp ik?
Mensen zoals jij en ultra links houden gewoon het systeem in gang.
Jullie hebben ook een hypotheek zeker?

Pannie | 23-08-05 | 09:01

Een paar weekjes Nederlandse les zou in de meeste gevallen toch wel voldoen lijkt mij.

Pannie | 23-08-05 | 08:52

Bij die 180.000 zit niemand voor die 500.000? Die moeten eerst terug naar school?

Pannie | 23-08-05 | 08:47

Ok, even voor iedereen die hard roept:
Er zijn in NL 500000 werkelozen, en 180000 banen beschikbaar. Schreeuwert: "IEDEREEN KAN WERKEN! Als je maar zoekt/wilt/niet lui bent!"
Yeah right slaap lekker verder. 'En die 180000 dan die nu nog geen baan hebben en waar wel banen voor zijn?' Moeten eerst omgeschoold worden. Kan wel, kost alleen een beetje.

Amstel | 23-08-05 | 08:15

Wat en gelul hier weer. Ik werk parttime naast mijn studie en verdien zo'n 900 euro per maand netto. Ik vreet me dood aan de luxe maar ja daar werk ik ook voor. Okee het kan natuurlijk beter. Ik moet afzien voor de luxe waarvan ik geniet. Ik heb soms nachten van 2 uur slaap en ik heb wel vaker pijn in mijn rug. Maarja daar kies ik voor. En mij hoor je er niet over klagen. Als je van 150 euro per maand moet leven dan doe je ergens iets fout. Punt uit. Weelde komt niet vanzelf; je zult ervoor moet vechten. Ik heb een appartement waar je met een gezinnetje ook prima in zou kunnen leven, ik eet meer in restaurants dan dat ik thuis eet en ben meer in de kroeg dan in mijn huiskamer. En toch hou ik geld over iedere maand en dat terwijl ik alles dat ik uitgeef zelf verdien. Ja owkee ik krijg ook stufi maar die is zo minimaal dat ik er nog niet eens mijn boeken en schoolgeld van kan betalen; geen kostenposten die de gemiddelde voedselbank-afhankelijke heeft. En idd ik heb geen 27 kinderen die ook moeten vreten van mijn geld maarja; OMDAT IK HET NIET KAN BETALEN SCHUIF IK EEN CONDOOM OM MIJN SNIKKEL ALS IK EEN OF ANDERE SLOERIE UITHOL. Als je niet genoeg geld hebt in dit land dan doe je iets verkeerd.

P.S. ik heb ook geen ouders die me geld toestoppen, gelukkig niet.

KooS | 23-08-05 | 03:35

@ Davitamon
Tuurlijk betaalt de gemiddelde belastingbetaler meer dan 1 euro. Mij heb je niets anders horen beweren. Ik denk alleen dat de gemiddelde belastingbetaler echt niet zo heel veel extra kwijt is aan die schuldsaneringen.
En jullie rechtsen schijnen maar niet te kunnen accepteren dat er soms gewoon niet genoeg werk is voor iedereen in Nederland, voornamelijk door jullie bezuinigingen bij het bedrijfsleven. Wie zijn het eigenlijk die al die Polen ect naar Nederland halen? Jullie rechtsen toch? En dan vervolgens gaan pissen op de werklozen van Nederland? Godsallemachtig dat is toch te zwak voor woorden. En maar zeiken "och och, ik moet zoveel belastng betalen, wat een schande is het toch"Laat die werklozen toch gaan werken, en zodra ze komen solliciteren worden ze uitgelachen. Te oud, te weinig ervaring, een Pool is toch goedkoper, ect.
Flikker toch op met je gezeik. Zo lang jullie rechtsen nog meer belasting betalen dan iemand anders aan inkomsten ontvangt, kan je jezelf gelukkig prijzen.

King of controversy | 23-08-05 | 01:32

Bestaat er zoiets als het "recht" op een auto en een tv?! Fascinerend. En ik maar denken dat je dat soort zaken moet verdienen.

Goed voorbeeld van de totaal absurde socialistische ideeën die de Nederlandse economie naar de kloten helpen. En ik denk dat de gemiddelde belastingbetaler wel meer betaalt dan "1 euro"...

Davitamon | 23-08-05 | 01:14

@ kniebelknuistje
En hoeveel betaal jij daar nou aan mee op jaarbasis. Schat eens? Mischien wel 1 euro? Dat moet je toch wel kunnen opbrengen, of niet soms?
Overigens, als mensen in de leugens van de Frisia reclame's trappen is dat alweer een reden waarom er meer in onderwijs geinvesteerd moet worden.

King of controversy | 23-08-05 | 01:10

@King of controversy
Iedereen heeft er recht op, dat is in dit land ook zo, maar dat betekent nog niet dat het mensen die er niets voor willen doen zomaar in de schoot moet worden geworpen. En dat is wat er gebeurt: mongolen die niet begrijpen dat je voor geld moet werken, bestellen spullen op kredieten die ze dus nooit af kunnen betalen. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Dan maar geen auto of tv, heb ik ook niet. En ik wil er ook niet aan meebetalen als mensen door hun hebberigheid in de shit komen, aan de overheidsuitgaven voor schuldsaneringsvoorzieningen. Dit is meestal de realiteit, met de armoede in Nederland. Lees eens het blaadje van Genoeg! , dan kan je zien dat je van heel weinig rond kan komen in Nederland, als je maar tevreden bent.

kniebelknuistje | 23-08-05 | 01:01

@ Davitamon
Ha ik al verteld dat ik ook een schijthekel had aan Nederlands? :P
" Op basis waarvan denk je die norm te kunnen rechtvaardigen? "
Nederland is een rijk land, er is meer dan genoeg voor iedereen. Het is dus raar dat er nog steeds mensen zijn die afhankelijk zijn van anderen voor hun eten. En dan kan jij met mooie verhaaltjes aankomen dat de laagste inkomens meeprofiteren van economische groei, maar dat maakt weinig uit. Iedereen heeft in dit land evenveel recht op een beetje welvaart, een tv en een auto.

King of controversy | 23-08-05 | 00:55

@Hatseflatse
Toch schaamde ik me als ik er toeristen langs zag lopen, ik bedoel, diep in mijn hart wil ik toch trots zijn op mijn stad. Ik begrijp trouwens niet waarom ze er een week over moeten doen om het nu op te ruimen. Met koninginnedag is al die troep (van alle provincialen die op GS roepen dat Amsterdam een stinkstad is) toch ook altijd in een nachtje weg?

kniebelknuistje | 23-08-05 | 00:54

Gelukkig hebben wij nog geen fractie van het honger-probleem dat de VS zelf heeft.

En Sail was prima schoon. De zooi was in de rest van de stad. Heb vanochtend met een mooie boog mijn opgespaarde stinkzakken op de stapel op straat gegooid.

Hatseflatse | 23-08-05 | 00:48

Ik ben ook geen "economoon", en ook geen econoom.

En jouw laatste "punt". Tja, dat is jouw mening. Op basis waarvan denk je die norm te kunnen rechtvaardigen? Ik vind tomatensoep lekker. En ik blijf bij mijn laatste punt.

Davitamon | 23-08-05 | 00:42

@ kniebelknuitsje
Sukkel, je kleed je te rijk. Vind je het gek dat zo'n zwerver dan meer geld vraagt. Ik hoef altijd maar 50 eurocents af te staan en een fiets is voor 5 euro te koop. ;)

King of controversy | 23-08-05 | 00:37

@ Davitamon
Je dacht toch niet echt dat ik dat 44 tellende rapport ging lezen? Ik ben geeneens economoon en vond het een typhus vak. Datzelfde geldt overigens voor Engels. ;)
In ieder geval blijft m'n laatste punt staan: namelijk dat de inkomsten van de laagste inkomensgroep harder moet stijgen dan het gemiddelde inkomen. Is dat ook ergens voorgekomen in al die onderzochte landen?

King of controversy | 23-08-05 | 00:24

@King of controversy
20% ("fifth" is 1/5de) van de Nederlandse bevolking bestaat uit "zwervers en drugsverslaafden"? Mijn hemel..

Oftewel; lees bladzijde 6, voetnoot 4.

Davitamon | 23-08-05 | 00:20

@King of C: Quote "In het geval van Nederland bestaat die groep dus voornamelijk uit zwervers en drugsverslaafden. Waarschijnlijk hebben die niet hun IT biljetje ingevuld, dus hoe weet deze onderzoeker zo precies hun inkomen en inkomstenstijging?"

Ik durf te wedden van wel. Ze vroegen nl vroeger altijd een gulden, en nu is het een euro. 120% prijsstijging. Net als de fiets bij de junk. Was altijd 25 piek, nu 25 euro.

kniebelknuistje | 23-08-05 | 00:07

@Filter
Al die verhalen die je hoort van mensen die in Nederland diep in de shit zitten, blijken uiteindelijk teveel gekocht en te weinig gewerkt te hebben. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Mijn vriend heeft een tijdje als verhuizer gewerkt, en werd daarbij wel eens ingeschakeld als huizen van failliete mensen moesten worden leeggehaald. Dramatische taferelen, zoals ze die op tv graag laten zien, waren er zelden. Je ziet nl nooit wat er aan vooraf gaat: honderden waarschuwingen, geboden kansen en aanmaningen, alles wordt genegeerd en ze blijven toch maar kopen-kopen-kopen. En heus niet van marktplaats, zoals ik dat doe. Vaak was het enige wat ze hoefden te doen om het onheil af te wenden, een briefje overleggen van dat ze in een schuldsaneringstraject zaten. Ook weer hulp, dus.
Mijn vriend keek zijn ogen uit in die huizen. Die bulkten van de plasma's, hometrainers en stereoinstallaties, die zouden wij dus nooit kopen (zit nog steeds met m'n tv-tje van 37 cm van vijftien jaar terug, nou en? Je bootst de werkelijkheid toch nooit na...)
Maar ja, de Bavianen onder ons zullen in deze mensen wel weer een slachtoffer ontdekken...

kniebelknuistje | 23-08-05 | 00:04

@ Davitamon
Een paar citaten uit hetzelfde artikel:
"In the light of the heated [...] debate..."
Kennelijk zijn de heren en dames economen het nog niet met elkaar eens. Dat blijkt ook uit de citaten waarmee het onderzoek opent.
" In this paper, we define the poor as those in the bottom fith of the income distribution of a country"
In het geval van Nederland bestaat die groep dus voornamelijk uit zwervers en drugsverslaafden. Waarschijnlijk hebben die niet hun IT biljetje ingevuld, dus hoe weet deze onderzoeker zo precies hun inkomen en inkomstenstijging?
Daarbij is een groei van 3% zeer makkelijk te realiseren als je een inkomen hebt van bijna 0. Een extra portomonnee of radio jatten kan er zelfs voor zorgen dat je inkomen er met 10% op vooruit gaat.
En dan nog een socialistisch puntje:Het gaat er niet om dan de armsten even arm blijven, maar dat ze rijker worden. Het inkomen van de laagste 5% moet dus harder groeien dan de gemiddelde economie.

King of controversy | 22-08-05 | 23:55

@kniebelknuistje: Ik vond je vorige post over 'hebberigheid' ijzersterk.

Dàt is het wat ons 'arm' maakt.

De behoefte om de buren de ogen uit te steken met nòg meer goud om je nek, nòg coolere nikes voor de kids en een nòg grotere TV.

Koop maar allemaal op afbetaling en betaal je blauw aan rente.

Waarom? : "Hebberigheid'.
Eigen schuld, dikke bult.

filter | 22-08-05 | 23:43

@Davitamon, alles wat je zegt is goed onderbouwd en waar, maar waarschijnlijk aan dovemansoren besteed. Merk je niet dat Baviaan in slogans spreekt? Net mijn schoonmoeder, die is gehersenspoeld door decennia's sovjetsocialisme. Empirisch denken gaat er bij haar niet in, nooit geleerd. Alleen maar leuzes op grond van veronderstellingen. Een paar demagogische trucjes. Dodelijk vermoeiend, want helaas zijn wetenschappelijk onderbouwde theorieen vaak te taai om te verteren. Het is veel fijner om de wereld in te delen in US=rich=bad guys en the rest=poor=victim. Ongelofelijk dat dit generatieslang zo populair blijft, hoewel ingehaald door de werkelijkheid. Ach. Maar laten we kijken over tien jaar, als Baviaan een baantje+huisje+vrouwtje bij elkaar gebeund heeft. Het is makkelijk te eisen dat iedereen alles moet opgeven voor de zwakkeren als je zelf (nog) niets hebt (verdiend).

kniebelknuistje | 22-08-05 | 23:37

Oef ik klink in die laatste paar zinnen wel erg serieus. Denk er maar een paar smilies achter ofzo. En wat Dokter Spin zegt klopt ook zeker.

Davitamon | 22-08-05 | 23:18

@baviaan
Ga vooral totaal niet in op de gequote tekst. Ik geef je de link naar het onderzoek, waarin warempel 92 landen over vier decennia onderzocht worden, en je vraagt naar voorbeelden?! Ufffh..

Amerika is het meest welvarende land ter wereld. Natuurlijk is er armoede, zoals in elk land. Dat kan je misschien op korte termijn door nivellering enkele decennia verminderen, maar dit schaadt zoals gezegd de economie waardoor dit systeem op lange termijn niet meer op te brengen is (bijv. over Zweden www.mises.org/story/955). Maar het is makkelijk scoren en dat weten de socialistische partijen ook maar al te goed (zie bijv. volgende GS bericht over Den Uyl). Voor de duidelijkheid, "gedurende een [...] regeerperiode" is dus korte termijn(denken).

Daarnaast is Amerika verre van een vrije markteconomie. Ooit van protectionisme gehoord? Corporatisme? Laat maar, ik weet het antwoord al. Ik ben zo te zien niet degene die een "leraar" nodig heeft..

Davitamon | 22-08-05 | 23:09

@ Baviaan 22.18 Je laatste opmerking snap ik niet. De US heeft een samenleving waarin eigen verantwoordelijkheid voorop staat en geen instituten (subsidiesponsen) achter elk sociaal geval klaar staan en daardoor ook lage belastingen. Mensen hebben daardoor weer meer te besteden, wat weer goed is voor de handel. Misschien een harde maatschappij, maar tegelijkertijd staan de mensen wel voor elkaar klaar en zijn ze zeer behulpzaam en hoffelijk voor elkaar.

Dokter Spin | 22-08-05 | 22:55

oh ja, daviamon, je kan wel zeggen dat het 'amerika argument' niet originieel is, maar het staat wel. Amerika is het land met de meest omvangrijke vrije marktwerking in de wereld (naar mijn weten). Hoe verklaar je dan dat er daar veel armoede heerst? Hier hebben die geroemde economische principes van jou immers decennia lang te kans gehad zich te ontwikkelen. Je zou denken dat amerika dan ondertussen het land is, met het minste armoede.

baviaan | 22-08-05 | 22:18

@daviamon

Zou jij zo vriendelijk willen zijn een voorbeeld te geven van een land waar de arme mensen het makkelijker hebben gedurende een rechtse regeerperiode, dan voorgaande (linkse) jaren

baviaan | 22-08-05 | 22:13

Gezien het feit dat de gemiddelde Amerikaan(se) inmiddels zo'n 6.000 kilo weegt voor zijn/haar 30ste kan ik mij die bezorgdheid daar wel voorstellen.

President Babboe Bab | 22-08-05 | 21:44

zo, de heren van geenstijl zijn kennelijk niet bij sail geweest. Lekker lullen van achter je computer, maar niet naar buiten, want je zou een zonlicht zien... ik ben er wel geweest, en het zag er keurig uit, geen afval te bekennen.

jantje666 | 22-08-05 | 21:33

@baviaan
Dat is geen streven, maar het resultaat van een wetenschappelijk onderzoek. De bron staat er notabene achter.

"When average income rises, the average incomes of the poorest fifth of society rise proportionately. This is a consequence of the strong empirical regularity that the share of income accruing to the bottom quintile does not vary systematically with average income. The authors document this empirical regularity in a sample of 92 countries spanning the past four decades and show that it holds across regions, periods, income levels, and growth rates."

siteresources.worldbank.org/DEC/Resour...

Davitamon | 22-08-05 | 21:10

Tsja davitamon, helaas is het voor sommige mensen ook moeilijk om een stukje volledig door te lezen.

Jij kan wel heel stoer staan verkondigen wat je leraar je verteld heeft, maar het zou niet gek zijn als je eens naar de praktijk kijkt.

citaat:'De armen zijn op lange termijn voornamelijk gebaat bij economische groei, waar zij evenredig van profiteren'
Dit is misschien een leuk streven, maar in de praktijk bestaat dit niet en al helemaal niet in een rechtse staat met vrije marktwerking. De mens is daarvoor eenvoudig weg te hebzuchtig ingesteld.

Dit principe zou alleen kans maken in een linkse samenleving met veel regulering van de geldstromen.

baviaan | 22-08-05 | 20:47

Helaas baviaan, je gaat niet door voor de koelkast.

"het slaat nergens op"
Wauw. Bedankt voor je inzicht..

Helaas ontbreekt enige vorm van algemene economische kennis. Sommige mensen kun je nou eenmaal niks uitleggen. En die blijf je houden, ook in Amerika (origineel 'argument' trouwens!!).

Davitamon | 22-08-05 | 20:30

Sommige mensen zijn nog te lamlendig om met enige regelmaat een pil te slikken blijkbaar.
Zou ik zelf waarschijnlijk ook zijn, maar daar heb je dan weer de prikpil voor.

Pannie | 22-08-05 | 20:30

Ze zullen haarlem en harlem wel door elkaar halen. Nogal slecht in aardrijkskunde die amerikanen weet je.

BitchSuperSoaker | 22-08-05 | 20:21

@alle aso's in hun nette gezinswoningen

Misschien dringt het niet tot jullie door maar er zijn mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Die doos is natuurlijk behoorlijk stom, door 6 kinderen te verwekken met een baan als kassiére. Maar zij heeft waarschijnlijk geen goed voorbeeld van haar ouders gehad, en heeft haar hele leven in een 'laag sociaal mileu' geleefd. Jullie hebben makkelijk praten vanuit jullie mooie woningen en een, door jullie ouders bekostigde, studie.

Je zou eens kunnnen proberen je in te leven in een ander.

baviaan | 22-08-05 | 20:20

@davitamon

Je kan wel lekker lullen met je zero sum economics maar het slaat nergens op. Ik wed dat je een eertejaars studentje bent dat zich wel het heertje voelt omdat meneer een kansloze economie studie volgt (hoe origineel!!)

Heb je wel eens gekeken naar amerika? Daar heb je volledige vrije marktwerking volgens jouw economische principes. Nou, de enorme aantallen werklozen, armen etc zullen vast wel aan jouw willen uitleggen hoe fantastisch ze die principes van jouw wel niet vinden!

baviaan | 22-08-05 | 20:09

@King

Die stratenmaker verdient minder omdat ie letterlijk vaker moet bukken, maar figuurlijk niet.

En figuurlijk bukken doet gewoon meer pijn dan letterlijk bukken. Vandaar dat de beloning bij managers hoger is dan bij stratenmakers.

Rabarberke | 22-08-05 | 19:48

Ik weet niet zozeer of er armoede is in Nederland, maar het volgende vind ik wel een beetje vreemd. Een stratenmaker verdient ongeveer 14.000 per jaar.
www.loonwijzer.nl/index.php?pag=salari...
Terwijl een manager bij een Semi-overheid een of twee ton verdient per jaar.
En ik denk dat de stratenmaker nog harder werkt ook.

King of controversy | 22-08-05 | 19:36

@anarchez 18.52: niks maar alles met het onderwerp.

Thygros | 22-08-05 | 19:05

Ach.... dit is weer zo'n bericht van AP Amsterdam. Het gaat ongeveer zo op die redactie:

Chief of Bureau: "Ehmm Fred is covering sail, Mike is chasing ghosts in The Hague, Alice is pregnant... so what the fuck are you doing Anthony? Why don't you drive your 'leasebakto Rotterdam and do some story on something that at least will attract some attention, just to let London know that we're alive"

Anthony Deutsch: "Uhhh well London doesn't give a flying fuck if we're alive. "

Chief of bureau: "Don't humour me Anthony. Just stop F5'ing on Geenstijl.nl and get your ass on the streets unless you want to go covering chinese chicken farms in the next few months."

Zo gaat het bij AP en niet anders.

Rabarberke | 22-08-05 | 19:03

@thygros
wat heeft je link met je vraag te maken?

anarchez | 22-08-05 | 18:52

@pannie

Iedereen werkt voor het grootkapitaal, of spekt het op wat voor manier dan ook. De boten van Greenpeace gaan ook op diesel, de gemiddelde anarchist heeft gewoon Windows op zijn machine staan en ik ken genoeg principiele vegetariers die leren schoenen dragen.
.
Hypocriet? In jouw ogen misschien wel, maar ik vind dat je weinig keuze hebt in dit land. Desalniettemin betekend dit niet dat je er een andere mening op na kan houden. Ook erg kinderachtig om iemand hier op aan te vallen, i.p.v. inhoudelijk te discussieren.

En meer on-topic: armoede is een relatief iets. In écht arme landen zullen de armen wel jaloers zijn op onze zwervers, ze hebben een eigen winkelwagen en de prullenbakken zitten vol met eten! Ik denk dat de zwerver in kwestie het hier niet mee eens mee is omdat hij zoveel rijkdom om zich heen heeft als referentie. Met een beetje inlevingsvermogen kan je dit zelf wel uitvinden. Maar dit ontbreekt er helaas een beetje aan als je het zelf goed hebt...

Saaihead | 22-08-05 | 18:48

@pannie (18:18)
tja, linkse figuren kunnen ook niet gaan werken, maar daar zal je het ook niet mee eens denk ik; kulredenering van jou dus.

anarchez | 22-08-05 | 18:46

36 jaar alleenstaand en 6 kinderen? Waar haalt ze in godsnaam de tijd vandaan om elke keer weer een nieuwe vader te zoeken of is ie er pas na de zesde vandoor gegaan?

www.keerhettij.nl

Thygros | 22-08-05 | 18:44

Ultra links ik vind het vak van automatiseerder nog steeds niet bij je passen. Jij werkt dan voor het grootkapitaal toch? Waar je zo tegen bent?
Of werk je alleen voor Amnesty International?

Pannie | 22-08-05 | 18:18

Ik ben onlangs bij een aantal mensen in de schuldhulpverlening over de vloer geweest en die hadden allemaal een kleurentv. En internet trouwens. Sommigen konden zo (na een paar jaar sappelen, dat is waar!), een schuld van 20.000 Euri's in de prullenbak gooien. Volgens mij is Nederland het enige land ter wereld waar dit zo gaat.
En ~Pyro~ 22-08-05 @ 14:31 al geef je iedereen 1500 euri's in de maand, hongerlijers zullen er altijd blijven, dat weet jij toch ook?
Blijkbaar ken jij arme ouders, maar jij zal toch ook het patroon herkennen? Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet voor zichzelf zorgen, geeft helemaal niks, moeten geholpen worden, maar teveel pamperen zoals 10 jaar geleden gebeurde doen we helaas voor hun niet meer.

Pannie | 22-08-05 | 18:13

@Clandestino
Ach ja, en als Kok vette bezuinigingen had doorgevoerd tijdens Paars 1 & 2 had jij vooraan gestaan met een spandoek om ertegen te protesteren.
Het is ook nooit goed.

Pharos | 22-08-05 | 17:38

Ach ach, die zielige Amerikanen. eind jaren 80 op highschool geweest daar en wat denk je dat die lerares doodleuk tegen de klas staat te vertellen: in Europa hebben ze nog geen koelkasten en snelwegen zijn er ook niet. Lache! en aangezien mijn pa bij het leger zat kreeg ik vaak de vraag of hij wel eens aan het front vocht tegen de Russen. Wat een debielen. Geloof mij maar, ze zijn daar nog achterlijker dan het achterste van een varken. En als je op internet gaat zoeken op armoe en VS dan denk ik dat ze niet slecht scoren.

witchdoctor | 22-08-05 | 17:28

@clandestino
en voor de zoveelste keer: wie was minister van de poen in paars? ene Zalm toch; en noem pvda'ers geen socialisten meer ja.

anarchez | 22-08-05 | 17:22

Met dank aan de puinhopen van paars I & II.

Kok is de schuldige aan deze teringzooi. Tijdens de 7 vette jaren hadden hij en zijn dievenbende voor een betere toekomst moeten zorgen.

Hartelijk bedankt teringsocialisten!!!

clandestino | 22-08-05 | 17:15

Yeah right, weltruste dokter!

Saaihead | 22-08-05 | 17:05

Wat is er beter dan werken in de markt sector: volgens links een goede uitkering zonder sollicitatieplicht voor 25 jaar en ouder, volgens het CDA een baan als ambtenaar en volgens de VVD: niets. Ik ga voor de VVD.

Ksi-Ziks | 22-08-05 | 17:05

Het succes van gratis eten uitdelen zegt meer over de zuinigheid van de Nederlanders dan over de veronderstelde armoede.

Dr. Faustus | 22-08-05 | 17:04

zeg maar tegen Angelina dat het enigeste gebrek wat ik heb een sexgebrek is. alstublieft.

DJmarco | 22-08-05 | 16:49

Aha, daar komt dat complex dus weg.

Davitamon | 22-08-05 | 16:48

@jackrandom
nog geen antwoord op fuckje en loekiloek?
valt me tegen van je.

anarchez | 22-08-05 | 16:46

@Davitamon
Ja dus....??? Je bent wel een beetje simpel he? Ga lekker werken knul, krijg je van je baas (woef woef) een aai over je bolletje.

ultra-links | 22-08-05 | 16:45

Opvallend genoeg zijn juist vaak de figuren die lopen te drammen dat er "meer is dan" werken/geld/etc. (doh..), die constant lopen te bitchen over het "grootkapitaal".

Davitamon | 22-08-05 | 16:43

Misschien is het een beetje overdreven om de teringzooi hier te vergelijken met Afrika. Maar een teringzooi is het zeker wel! Als je ziet dat er steeds meer mensen onder de armoede grens leven in Nederland. Kan je wel geintjes over maken, maar dit gaat een heel groot probleem voor nederland worden. En ons fijne kabinet gaat hiet helemaal niks aan doen, die zijn net zo blind als vele mensen hier. En dan ook gek vinden dat de SP steeds populairder wordt... sukkels!
.
En ja, ik ben ervaringsdeskundige wat armoede betreft!

Saaihead | 22-08-05 | 16:42

Dus de armen moeten er g*dver eens mee ophouden te stemmen op een partij die ze naait! Dat is het probleem van de armen, je kan ze van alles wijsmaken.

ultra-links | 22-08-05 | 16:42

laten die TYVIS Amerikanen beginnen met hun eigen armoede te bestrijden. Bemoeizuchtige hufters....

SimpelZat | 22-08-05 | 16:39

Gezinnen die minder dan 200 euro per maand overhouden krijgen van Zijne Barmhartigheid Jan Peter bonnetjes uitgereikt om een voedselpakket met verlopen datum af te halen. Dat steeds meer mensen in deze situatie terechtkomen is te wijten aan het beleid van prijsverhogingen van diezelfde overheid. Een overheid die loonmatiging predikt en oproept geen misbruik te maken van omrekening naar de Euro. Maar juist gemeentelijke belastingen, energie en water, parkeertarieven en ga zo maar door zijn juist explosief gestegen. En nu weer de verplichte ziektekostenverzekering. De staat die met een stelsel van hypotheekrenteaftrek, waar de rijksten het meeste voordeel uit behalen, de te hoge huizenprijzen kunstmatig in stand houdt. Op deze manier betalen huurders, dus mensen met een laag inkomen, mee aan de huizen van de rijken.

ultra-links | 22-08-05 | 16:38

@Amstel
Dat jij argumenten niet als zodanig herkent, betekent niet dat ze er niet staan. Natuurlijk schrijf ik hier geen complete boekwerken aan uitwijding, dat zou wel erg uit de toon vallen tegenover jouw "Argumenten?" en er zijn een heleboel economen die dat beter kunnen. En dat kun je zelf ook prima opzoeken (Google eens op "non-zero-sum economics"). Ook sta je volledig vrij de genoemde bron erop na te lezen.

@ultra-links
Minstens éénmaal "zakkenvullers" en ook nog eens "grootkapitaal". Je gaat mijn verwachtingen zelfs te boven! En vooral blijven afdoen op de mensen die voor miljoenen gezinnen werkgelegenheid creëren. Jij komt er wel.

Davitamon | 22-08-05 | 16:36

Een Melkertbaner wordt niet als werkeloze geteld, evenals de ambtenaren, WAO'ers en andere niet ww trekkers. Zo kan je op kosten van de werkenden in de marktsector pewrfect een enorme parasitaire industrie opbouwen en grote groeicijfers produceren. Onze Pim prikte daar genadeloos doorheen en gaf de parasitaire industrie een grote schop. JPB I en II ruimen nu in een hoog tempo de restanten van de parasitaire industrie op maar durfen helaas nog niet de grootverdieners hierin, zijnde de ontwikkelingssamenwerkers, de talloze adviesbureaus, de publieke omroepen, etc. aan te pakken omdat dat vele partijgenoten ook hun baantje of status gaat kosten. Het grote publiek zal echter massaal voor JPB III stemmen als de parasitaire industrie tot op het bot zal worden afgebroken en de uitkeringstrekkers noodgedwongen alles beter vinden dan het hebben van een rook-, drank-, vakantie-, plezier- en autoloze (dus een terug naar de periode 1930 - 1940) uitkering.

Ksi-Ziks | 22-08-05 | 16:35

@Amstel
ja wat heb je nou aan een dooie kip in je tank, dat loopt voor geen meter..

Tubifiks | 22-08-05 | 16:35

@Tubifiks: Eerst doodmaken helpt.

Amstel | 22-08-05 | 16:33

ik heb wel eens biobrandstof geprobeerd, maar het gekrijs als je zo'n kip door een tangkgaatje perst is niet om aan te horen.

Tubifiks | 22-08-05 | 16:33

@ultra-links 16:08: groot gelijk.
@ultra-links 16:15: Voedselbonnen hebben we niet, wel pakketjes.

Amstel | 22-08-05 | 16:23

Dat nederland voedselbonnen verstrekt zegt al genoeg ongeacht welke flutkrant het nieuws brengt. De laatste keer dat we aan de voedselbonnen waren was toen onze Duitse bevrijders eruit zijn gelazerd.

ultra-links | 22-08-05 | 16:15

Ach, arm... voor je kinderen geen ijsje kunnen kopen is vervelend, maar het is wel wat anders dan in een kartonnen doos op straat moeten leven en je kinderen aan ondervoeding moeten zien sterven. En ja, als we deze armen helpen, dan gaan ze zeiken dat ze nu wel een ijsje kunnen kopen, maar hun kinderen niet de Nike Airs kunnen geven waar de rest van de buurt ook op loopt. Zoals Komrij ooit al eens zei: "Achter iedere groep ex-achtergestelden staan wel weer nieuwe hordes rancunelijders".

Muxje | 22-08-05 | 16:14

agja, de USA today staat ook bekend als de Telegraaf van Amerika. Dat blijkt wel weer uit zo'n stukje wat weinig met de werkelijkheid te maken heeft.

c_to_the_cizzle | 22-08-05 | 16:12

@Davitamon
Wat mijn mening is tegenover het grootkapitaal maak ik zelf wel uit. Dat jij het bezit en de hebzucht van de upperclass accepteert is jouw probleem. Misschien ben je er wel onderdeel van. Ik zal het ieder geval niet nalaten de zakkenvullers te dwarsbomen waar mogelijk. Iedereen mag bezitten zoveel hij wil tenzij dat betekent dat ik daarvoor moet kruipen of mijn planeet naar de klote helpt. Daarbij geloof ik dat er meer is dan alleen werken en economie. Maar daar heb je fantasie voor nodig.

ultra-links | 22-08-05 | 16:08

@ MILF: kan ik er wat aan doen dat die christenhonden en die nep-liberalen nederland zo de vernieling in helpen?

wannabecool | 22-08-05 | 16:06

@davitamon: Je lijkt nu ook wel zo'n schreeuwert. Argumenten?

Amstel | 22-08-05 | 16:00

@ loekieloek: heel goed.. Je gaat nu tenminste goede vragen stellen en dus onderzoek doen. Da's beter dan op vooroordelen, of sterker Jerry Springer af te gaan voor je wereldbeeld.

Mijn antwoord: vraag het ze zelf, ik ben nog steeds een Hollander, maar ik kan wel duizend redenen geven: omdat ik hier niet op minder dan 3 meter van mijn buurman woon, omdat je hier als klant niet afgezeken wordt, omdat de gemiddelde Amerikaan echt wel heel vriendelijk en sociaal is.
Door te suggeren dat Amerikanen zo 'slecht' zijn doe je zelf niet onder voor het vooroordeel dat jij van hen hebt. Verder heb ik sowieso al weinig met generalisaties.

deAmerikaan | 22-08-05 | 15:58

Afijn, meer dan de helft van Nederland heeft meer dan genoeg troep in huis.

Zoveel zelfs dat de banken, kasten, aquaria & oude bedden, enz, Dinsdag nog de staat op moesten(vast i.v.m ruimte gebrek!!!) maar nu blijk dat er tenminste 1 bevolking?s groep is geweest die hier dan toch wat aan heeft gehad...

Zie je wel, dat het allemaal op z'n pootjes terechtkomt!!!!!!

Wat nou armoede! Het enige wat we hier missen, is normen en waarde(volgens JP tenminste)

szol2001 | 22-08-05 | 15:51

@ultra-links
Je wordt niet gehinderd door enige economische kennis zie ik. Dat hele "de rijken worden rijker en de armen worden armer" verhaal is wel zo achterhaald. Minstens zo achterhaald als die afgunst tegen het zogenaamde "grootkapitaal" overigens. Economie is geen zero-sum game. Bekijk die bron eens.
Tenzij je slechts zo'n linkse schreeuwert bent. In dat geval volstaat een zinnetje met "boehoeha zakkenvullers omgwtf!!".

Davitamon | 22-08-05 | 15:47

Zou targent z'n internet al afgesloten zijn?

Grazert | 22-08-05 | 15:46

Wat eens verboden zou moeten worden in dit land, is die telemarketing tiefus zooi. Je wordt deze dagen zelfs gebeld of je hotelbonnen wil kopen, als er 2 neemt krijg je er 1 gratis. Er zijn gewoon een hoop mensen die geen nee kunnen of durven te zeggen om wat voor reden dan ook. Ook deze lui zie je naar verloop van tijd aanschuiven bij de voedselbank. Ofwel Balkie, kom eens in actie en bescherm deze mensen, in plaats van de btw te innen.

jaco | 22-08-05 | 15:42

(nog steeds OT) @ayaan: Biobrandstoffen hebben allemaal één v/d volgende problemen:
- Of de produktie ervan kost meer energie dan dat het oplevert. Bijv. waterstof waar iedereen zo lyrisch over is, of zonne- /windenergie (enig idee hoeveel energie, en nog belangrijker, olie het kost om zo'n zonnecel/windmolen te maken?)
- Of de produktie neemt zoveel ruimte in beslag dat je de halve wereld vol kunt zetten met plantjes, denk aan zonnebloemen of koolzaad.
Daarnaast: Olie wordt niet alleen gebruikt voor energie en autorijden. Denk aan kleding, landbouw (kunstmest!) etc etc.

Amstel | 22-08-05 | 15:40

In NL kan je best rondkomen als je weet hoe je je handje moet ophouden. Ik heb nogal wat echte armoede gezien waar ik 10 jr lang woonde, daarbij vgl zijn de Nederlandse tranen krokodillentranen. Tuurlijk, je kan je in een moeilijk pakket bewegen (uit hebberigheid alles op krediet kopen bij de Wehkamp bv) maar zelfs daar word je uitgeholpen als je weet waar je moet aankloppen.
Nee, dan diegene die het in dit land zelf willen doen! Dan wordt het je pas moeilijk gemaakt: ik heb geen uitkering (wil ik niet) maar wel een zeer onregelmatig inkomen. (Lees: soms niets) Dat betekent: geen ziekenfonds, geen subsidies, kortingen, etc. Ik heb nog nooit iets van de staat ontvangen, geen huursubsidie etc, een pensioen zal ik ook niet hebben (wie is zo naief om daar nog op te rekenen) maar ik klaag niet, omdat ik in een land met echte armoede heb geleefd.
En wat een belachelijke zin weer in dat stuk over dat immigrants face discrimination... Tja, dat zal er wel weer achter zitten, niet? Zucht.

kniebelknuistje | 22-08-05 | 15:39

@fuckje: Heel goed, amstel is neit te zuupen.

Amstel | 22-08-05 | 15:35

Ben blij dat de zomer op het einde loopt. Kun je weer zonder masker ademhalen want de barbeques gaan in de winterstand. Honger in Nederland, boewah.

ventus_aqualis | 22-08-05 | 15:34

@Lange Neus,
we wonen in een koophuis, heeft mn vriend gekocht.
@Amstel,
we hebben alleen grolsch.

fuckje | 22-08-05 | 15:32

Voor ik bij de voedselbank terechtkom gaan er een paar zakkenvullers door als compost. Die garantie kan ik al geven....

ultra-links | 22-08-05 | 15:29

@fuckje @ 15:13: Hij blijkbaar niet, ikke wel hoor :)

Amstel | 22-08-05 | 15:28

@ Amstel

Ik ben bang dat Venezuela binnenkort al een staalorder gaat plaatsen om een boorplatform te gaan bouwen in het oerwoud. Wel zie je dat Shell (en andere olie ondernemingen) bezig zijn met bio technologiën en dergelijk soort bedrijfen die zich daarmee bezig houden al aan het opkopen is. Uiteindelijk denk ik dat er op deze manier een oplossing wordt gevonden om de vraag naar brandstof te voldoen.

Ayaan | 22-08-05 | 15:28

@Davitamon: Armen zijn niet altijd gebaad bij economische groei. Dit gaat alleen maar op als het sociaal vangnet óók baat heeft bij dit soort economische groei, en tot nu toe heeft het dat beslist niet. Waarom moet het sociaal vangnet er van profiteren? Om er voor te zorgen dat iedereen die om de één of andere reden niet (meer) KAN werken ook nog kan leven. Ik heb het dus over ZW, AOW en WAO en zo. Werkeloosheid zal normaliter wel afnemen.
Ook is het zo dat economische groei KAN betekenen dat de rijken zichzelf nog wat rijker maken, en 'om de economische groei te stimuleren' de armen nog wat armer.

Amstel | 22-08-05 | 15:24

@Davitamon
Mensen willen graag genaaid worden door een kleine groep zakkenvullers omdat het uiteindelijk beter voor ze is.

ultra-links | 22-08-05 | 15:22

Bovenstaande rekeningnrs. zijn van de voedselbank trouwens. :)

~Pyro~ | 22-08-05 | 15:22

@fuckje> Het is sloeg meer op het 'krakerscursus' topic. En geen koffie, doe dan thee en daarna ff lekker knuffelen. :)

Lange Neus | 22-08-05 | 15:22

@jaymz blonde
het is weer heel goed duidelijk dat jij echt geen idee hebt waar je over praat! sommige mensen komen door heel vervelende omstandigheden in de bijstand tegen hun wil in! en veel van die mensen wil ook weer heel graag aan het werk. alleen is het vaak een probleem als je wilt gaan werken en je hebt kinderen dat je niet altijd beschikbaar bent en op die manier ergens niet snel wordt aangenomen. je leven kan heel goed zijn met je partner en het geld kan rollen als water maar dingen komenen en gaan soms weer net zo snel weg mensen zoals jij zouden ze moeten castreren. met zulke iedeen als jij kan je maar beter niet voortgepland worden!

lorije | 22-08-05 | 15:22

@QB
Ben je soms verwekt in een uitzendbureau of zo?

ultra-links | 22-08-05 | 15:20

Met dank aan het socialisme.

De armen zijn op lange termijn voornamelijk gebaat bij economische groei, waar zij evenredig van profiteren (bronnetje: "Growth is good for the poor", Wereldbank; D.Dollar, K.Aart). En economische groei impliceert economische vrijheid. Kortom; armen hebben enkel op korte termijn profijt bij inkomensverdeling. En wel tot het punt dat dit de economie teveel schaadt en de sociale ziekenstaat vervolgens langzamerhand niet meer op te brengen is.

Amerikaanse toestanden worden doorgaans zwaar overtrokken. Welvaart is relatief, armoede ook. De socialistische projecten in Europa zijn mislukt of aan het mislukken, kijk maar naar resp. Zweden en Duitsland/Nederland. En zachte heelmeesters..

Davitamon | 22-08-05 | 15:19

Typo's neemt men maar op de koop toe, als men het geld maar overboekt naar Postbank: 6017573
Rabobank: 396398626

~Pyro~ | 22-08-05 | 15:18

niet zo janken allahmaal, op een enkeling na is het gewoon je eigen schuld als je geen geld meer hebt, niet huilen maar gewoon de handjes uit de mouwen.....

werken is geen vies woord ofzo hoor !

QB (ja die.....) | 22-08-05 | 15:18

@Zeemo 22-08-05 @ 14:29

Beter laat dan nooit.
Wat boeit mij het of een gezin 1 of 10 kinderen heeft?
Dat jij zo "wijs" bent en weet wat condooms en de pil is... is leuk voor je.
Ooit eraan gedacht dat mensen kinderen nemen, hier ook voor kunnen zorgen... edoch in een later stadium geen rooie rot cent meer hebben om hun aars te krabben door omstandigheden?
Iets wat jij met je meer dan modaal aan inkomsten ook kan overkomen, neem jij nog een kind (of meer)???

~Pyro~ | 22-08-05 | 15:14

Vrouwen zoals in het artikel zouden eigenlijk een verplichte sterilisatie (en haar man castratie) moeten ondergaan. Ze pleuren eerst ff 6 (!) koters op de wereld, vervolgens besloten ze dat ze elkaar eigenlijk toch niet zo lief vinden. En toen kwam het nadenken; Oooh ja, al die kinderen motten ook te vreten hebben en Onsdeelshirtjes en verplicht naar school. Oeps, vergeten! Zulke mongeaulen verdienen het om uit hun ouderlijke macht gezet te worden. Zet die domme doos ook maar in de schappen van de Bordeliotheek in Almere. Kan ze anderen vertellen hoe het vooral niet moet.

Jaymz Blonde | 22-08-05 | 15:14

@Lange Neus,
Ik vind jou behoorlijk off-topic.
Maar hoezo? wou je koffie komen drinken?

fuckje | 22-08-05 | 15:13

En terwijl de Nuon z'n prijzen nog maar eens verhoogd, verhoogd de directie z'n salaris nog maar eens. Daarbovenop krijgen we door gedwongen winkelnering een verplichte ziektekostenpolis door de strot geramd. Concurrentie uitgesloten want de regering heeft de koek al verdeeld onder hun vriendjes. Gelukkig heb ik ondertussen leren leven met de salarishalvering door de Pleuro.

ultra-links | 22-08-05 | 15:13

Dat krijg je er van als je domme mensen (postorder) leningen aanbiedt. Binnen de korste keren denken ze oh chill ik neem nog maar zon chille lening, dan houdt je natuurlijk niks over in de maand... of denk maar aanzuiperts, het ligt zeker weten niet aan Nederlandse staat~

Jmd | 22-08-05 | 15:13

@fuckje> En welk pand is op dit moment je 'thuus'? ;)

Lange Neus | 22-08-05 | 15:07

@Joop B.
NIVELLERING bedoel ik (ik haal die 2 altijd door elkaar, net als met mijn vrouw en mijn vriendin, ooit krijg ik daar gedonder mee). Dank voor het wijzen op de vout.

3*links=rechts | 22-08-05 | 15:06

@ayaan: inderdaad. Ondertussen stelt Shell (en Esso, Fina etc) de oliereserves (de olie die ze nog verwachtten uit bestaande olievelden te kunnen halen) om de paar maand met miljarden vaten olie naar beneden bij. China gebruikt nu al 10% v/d wereldmarkt, verwachting is 20% over 5-10 jaar. Onder Venezuela ligt nu nog een groot olieveld, helaas is dat lastig exploiteerbaar omdat er een oerwoud bovenop staat. Verwacht zelf dat dat oerwoud er niet lang meer staat (met alle gevolgen van dien), en dan kunnen we pompen, en t nog 10 jaar langer uithouden. dan is ook dat op. Lang leve het kapitalisme.

Amstel | 22-08-05 | 15:05

godver .. kom er net achter dat ik honger heb ! help !!!!

Draaitafel Demagoog | 22-08-05 | 15:03

Niet helemaal het onderwerp, maar toch...
Van het instituut Voedselbank wordt helaas - en dat is aantoonbaar - misbruik gemaakt. Een deel van NL heeft het bijzonder moeilijk om rond te komen. Voor een deel ligt die oorzaak bij de leefwijze en omgeving/milieu. Dat is allemaal waar. Ook is het waar dat het snoeigedrag van de verschillende kabinettten armoede en problemen in de hand heeft gewerkt, daarbij komt dat er een groot aantal mensen is dat tegen zichzelf in bescherming genomen moet worden (persoonlijke leningen, gokken etc.). Al met al kan en moet het een stuk rechtvaardiger, maar evenals met de snelheidslimiet zal de NL-er telkens weer de grens opzoeken en als eerste ergens anders tegenaan schoppen aleer hij zichzelf en zijn gedrag evalueert.

QZNYWRLD | 22-08-05 | 15:00

@Lekker belangrijk,
ik zit al thuus in Grunn!! :-)

fuckje | 22-08-05 | 14:58

@ yumpie 22-08-05 @ 14:47

Ook al was er een schuimspekje genoemd van een cent?
Het gaat om de gedachte erachter, jij gunt je kind toch ook alles?
Laat dit pleiriskabinet eerst eens de schuldsanering toegankelijker maken, d.w.z. meerdere schulden onderbrengen in één pot, waar maandelijks een X bedrag aan word afgelost.
En zeer zekers de criteria verruimen die er nu worden gehanteerd.
Plenty mensen zullen op deze wijze geholpen kunnen worden.
Ach, en één buikje iets voller vind ik toch wel een heel prettige gedachte.
Dat men een traject moet afgaan, spreke voor zich.
En daar zijn velen zich goed bewust van, gaat men in een saneringstraject... doen ze al behoorlijk wat concessies, zonder al teveel moeite.
Dus... geen internet meer, auto weg etc. etc.

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:57

"Jack Random kan even niet reageren want zijn chef is net binnengekomen."

loekieloek | 22-08-05 | 14:57

@ Amstel

Het heeft idd met de olie voorraad te maken. Irak en Iran zal mij een zorg zijn. Het gaat om het verbruik in China en India. China is langzaamaan in het buitenland rederijen aan het opkopen om in de toekomst aan de vraag te voldoen. Daarbij ligt het grootste probleem bij het vinden van nieuwe bronnen. Zo kwam ongeveer 40% van het resultaat van Royal Dutch Shell uit de opbrengt van nieuwe olievelden. Deze nieuwe velden worden op dit moment niet zoveel meer gevonden in vergelijking met 10 jaar geleden. Wanneer het olie verbruik en het aanboren van nieuwe velden exponentieel blijft groeien, zoals de afgelopen tijd, ligt RD over een kleine tien jaar stil.

Ayaan | 22-08-05 | 14:56

Tsja, dat nederland DE bananenrepubliek van het westen is, is nagenoeg bekend.
De uitspraak "het is hier net Afrika" komt van een nederlandse niet van een Amerikaan.

Mazzel | 22-08-05 | 14:56

@JackRandom, Ambtenaar + Friesland, plots weet ik het, jij bent een CJIB-er, jij vuile Spee collerbateur.

Lekker Belangrijk© | 22-08-05 | 14:55

Ik denk dat er meer honger en armoede in Amerika is.
Gelukkig weten ze het daar goed af te schermen, want stel je voor dat iemand het door heeft hoe zo'n teringbende het daar is.

Framoes | 22-08-05 | 14:54

Laat die rotte hypocriete aso amerikanen eens naar eigen armoede kijken. Ze kunnen noch niet eens een fatsoenlijke president kiezen. Een eikel die zijn eigen volk uit laat hongeren en de dood injaagd in Irak/Pakistan. USToday, in de brand ermee.

Sla om | 22-08-05 | 14:53

Kan iemand fuckje ophokken? Ze heeft d'r ei inmiddels gelegd.

Lekker Belangrijk© | 22-08-05 | 14:51

@Amstel,
ik ben bang dat we allebei gelijk hebben... en gelijk krijgen...!

fuckje | 22-08-05 | 14:51

ambt te naar

MILF | 22-08-05 | 14:48

@fuckje: volgens mij heeft het daar niet zoveel mee te maken, maar meer met de wereldwijde olie-voorraad. 'Peak Oil' komt dichterbij. Crisis in MO zal wel helpen de olieprijzen sneller omhoog te krijgen.

Amstel | 22-08-05 | 14:48

[klik] schakel net in, heb USAToday artikel gelezen, en was.... [ghaaaap] vervelend.
??? Quelle problem? In het artikel staat toch niet iets nieuws ofzo? Wat lopen we hier nou te zeiken? Dit weten we toch al lang? Het artikel somt het alleen nog ff overzichtelijk op, dat is wel zo handig: (...)"It's all a sign of economic troubles in a country that is shifting from a traditionally strong social welfare system toward a more free-market approach, with rising health insurance premiums and housing costs. Premiums for health insurance have risen by more than 50% on average in the past three years, and are expected to rise by around 10% in 2006." (...) ""The country is at a crossroads," Vrooman said. The right-wing Cabinet is leading the country in the direction of an American-style system, he said.

Those most at risk are pensioners, the elderly, single parents and nonnative households, particularly Moroccan immigrants, Vrooman said.

Immigrant families ? largely isolated from the employment market because they don't speak Dutch and sometimes face discrimination ? account for 33% of the country's poor although they make up less than a fifth of the population, according to SCP figures."
---
... en het beste bewaren we voor het laatst, famous last words: "I can't even afford to buy my children an ice cream."
---
Rot op! Icecream, tssssk

yumpie | 22-08-05 | 14:47

@Jackrandom
Ambtenaar dus...
En nu "aan het werk"?

loekieloek | 22-08-05 | 14:46

@JackRandom

Idd, Alle Amsterdammers zijn arrogante hufters, Brabanders zijn boeren, Friesen zijn stug en nuchter, Limburgers zijn dom en alleen hier in de randstad kunnen we enigsinds onszelf nog serieus nemen, maar bovenal ALLE AMBTENAREN ZIJN LUI!

Ayaan | 22-08-05 | 14:46

@Amstel,
dat is koffie-of oliedik kijken. Hangt allemaal af van de ontwikkelingen in Iran en ook Irak.

fuckje | 22-08-05 | 14:46

@MILF> Ja, en wij laten ze nog langer lijden door onze 'ontwikkelingshulp' (schuldgevoel wegnemen).
Uiteindelijk lost het zich vanzelf wel op (voedseltekort, AIDS, oorlog), echt humaan is dit natuurlijk niet.

Lange Neus | 22-08-05 | 14:45

@ultra-links: Ik wind me wel op, altijd maar dat gekanker op ambtenaren. Wij zijn ook maar gewone werknemers die het broodnodige werk doen, tegen een lager salaris dan in het bedrijfsleven gebruikelijk is.

JackRandom | 22-08-05 | 14:45

Heeft iemand het FOK! filter uitgezet?

Lekker Belangrijk© | 22-08-05 | 14:44

OT @fuckje: Hoelang geef jij de olie nog? 30 jaar?

Amstel | 22-08-05 | 14:44

@3*links=rechts
Denivellering?

Joop B. | 22-08-05 | 14:44

vreten zat in afrika, ze zijn alleen te lui om het neer te schieten.

Tubifiks | 22-08-05 | 14:42

@pyro
sportief
Nederland is inderdaad verwent en verkwist veel toch doe je daar niet veel aan vrees ik.
voor mij is het echte kwaad de Paus die geboortebeperking in Afrika tegenhoud, daar is de echte honger!

MILF | 22-08-05 | 14:38

@JackRandom
Wind je niet zo op. Iedereen is straks de lul. Behalve een kleine uitverkoren groep natuurlijk. De Van Halderen, de Breninckmeiertjes, de Oranjes en andere zakkenvullers die welvaren bij deze verdeel en heers politiek. Er zijn nog nooit zoveel dure auto's verkocht, er zijn nog nooit zoveel villawijken gebouwd in deze bananenrepubliek. Alleen vertellen ze het voetvolk dat het geld op is. Je moet blij zijn dat je nog werk hebt, maken ze je bang, zodat je weer eens instemd met salarisbevriezing/verlaging. En het voetvolk is nog zo dom om op een partij te stemmen die hun belangen helemaal niet vertegenwoordigd. De afbraak van het sociale stelsel heeft de normale nederlander helemaal niets gebracht. Alleen de rijken hebben de zakken nog verder gevuld en de gaarkeukens zijn weer geopend.

ultra-links | 22-08-05 | 14:37

@ Chocoprins 22-08-05 @ 14:33

Een betere verdeling van geld zou mij beter op zijn plaats lijken.
Die tv-shows is mischien leuk voor Talpa.
Maar hiermee word het probleem niet bij de kern aangepakt.

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:37

@merikaan
Waarom is het zo fijn om Amerikaan te zijn?

loekieloek | 22-08-05 | 14:36

ambtenaren zijn hard nodig, wie moeten er godverdomme anders die subsidies verdelen!

Tubifiks | 22-08-05 | 14:35

@MILF, nogmaals.
Lees even jezelf @ 13:43 terug.

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:35

@wannabecool
kanp denkwerk, eerst de regering betichten van het vernietigen van de beschaving en vervolgens een hele bevolkingsgroep voor hond uitmaken

MILF | 22-08-05 | 14:33

Wat een gejank zeg!Zullen we dan maar een inzamelingsactie beginnen??TV showtje met BNers erbij??Graag storten op giro ????Hebben we weer lekker het oerhollandse "wij" gevoel...

Chocoprins | 22-08-05 | 14:33

Eigen schuld dikke bult.
Maar dat gaat ook niet op.
Ook ik als burger ben de dupe van de keuzes die de grootste minderheid( LPF/NR types) samen met de kleinste meerderheid ( CDA types ) heeft gemaakt bij de laatste 2 verkiezingen.
Dankzij deze lieden (die gemanipuleerd door de goedkope praatjes van een kale pier,een tovenaarsleerling look-a-like en een hysterische vluchtelinge de gang naar de stembus vonden) en hun gang naar de stembus zijn wij met zijn allen in een vicieuze cirkel beland waar wij niet zomaar uit kunnen komen.
Al het vertrouwen van de Nederlanders in de toekomst is weg.
Praat maar eens met de mensen om je heen.
De meerderheid is somber en leeft met de hand op de knip.
Daar zal de nieuwe generatie buikspreekpoppen onder leiding van Wilders en Marijnisse weinig aan kunnen veranderen.
Alleen het winnen van het WK kan ons uit die negatieve gemoedstoestand halen ben ik bang.

MAXIMO | 22-08-05 | 14:32

Ik zit op mijn werk, op schiphol en als ik zie hoeveel er gevlogen word dan valt het wel mee met die armoe. Ruimte om een paar vluchten naar Marokland te doen is er overigens altijd ;-))

eliv | 22-08-05 | 14:31

@ MILF 22-08-05 @ 14:18

Mijn welgemeende excuus, de emotie nam overhand, en had niet zo snel door dat het een ander was.
Desondanks blijft het een simpele opmerking.
Weinig geld hebben is gewoon kloten!
Geen geld hebben is helemaal kloten!
En geloof mij op mijn mooie blauwe ogen dat er wel degelijk honger geleden word hier in dit 'o zo rijk kikkerlandje.
Ik heb het helaas TE vaak moeten constateren.
En ik vermoed dat leerkrachten die hier ook komen dit zekers kunnen beamen.
En dan heb ik het niet over broodpakketjes weggooien en chocolade/ chips kopen in plaats van......
Dit maakt mij zo ongelovelijk kwaad.
Nederland is een welvarend land, een land waar honger lijden niet nodig hoeft te zijn.

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:31

@loelieloek: lol, ja dat verklaart alles. Als je veel Jerry Springer kijkt dan weet je inderdaad waarover je praat! Dat is immers een zeer precieze afspiegeling van de maatschappij en daarnaast ook helemaal niet geregisseerd he? Ze zijn hier allemaal zo.

deAmerikaan | 22-08-05 | 14:31

It's bad in Africa, but people are going hungry here too.

Tot gek ik ben in Zambia geweest en daar zag honger er toch heel anders uit.

Conundrum | 22-08-05 | 14:31

Ja, dit kabinet heeft de inhoud van het woord beschaving volkomen vernietigd. We zijn geen superieure cultuur (als we dat al ooit waren), we zijn een "ieder voor zich en god voor ons allen" cultuur geworden. Een extreem rechtse enclave in europa waar de honger weer zijn smerige kop op steekt.
bedankt christenhonden en "liberalen".

wannabecool | 22-08-05 | 14:30

@merikaan
De geestelijke armoe haal ik uit een aantal impressies: De redenen om Irak aan te vallen zijn onjuist gebleken. Wolfie (als je echt in amerika woont weet je wie) was al voor 9/11 van plan Irak aan te vallen.
Verder telt in USA het recht van de sterkste/rijkste. De democratie is met geld verkracht want de president doet niks tegen mensen die zijn campagne betaald hebben.
Verder denkt amerika altijd alleen aan zijn eigen belang. Noord Korea is een groter gevaar maar heeft geen olie dus valt America niet aan.
-
Net nog een boek gelezen: CIA moorden in de derde wereld. Daarin wordt aangetoond dat in de jaren 80 de USA democratische regeringen om ver wierp om zo economische belangen van Fruit companie en coca cola veilig te stellen.
Moet ik nog meer vertellen over de geestelijke armoe?

loekieloek | 22-08-05 | 14:29

@ Pyro;

Het zal heerlijk smaken.
Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom dat mens in vredesnaam 6 kinderen heeft uitgescheten als ze er niet eens voor kan zorgen?
Ik verdien zelf meer dan modaal maar ben nog niet van plan om kinderen te krijgen omdat ik eerst 100% zekerheid wil hebben dat ik een kind ook een goed bestaan kan bieden zonder hulp nodig te hebben van derden...
Mischien ben ik wel kortzichtig maar in ieder geval weet ik WEL wat birthcontrol inhoud.

Zeemo | 22-08-05 | 14:29

@JackRandom,
je hebt helemaal gelijk joh!
Maar nu een gewetensvraag, en graag eerlijk antwoord..... Zit je nu op je werk????????

fuckje | 22-08-05 | 14:28

Ben je wel eens bij de voedselbank geweest? Oordeel dan pas. Doodgewone mensen. Geen postorderbedrijven. En de meeste ZONDER uitkering. Voor al die arroganten: morgen zijn jullie hopelijk aan de beurt!

recaltje | 22-08-05 | 14:28

Ze krijgen nu toch eten van de voedselbank, wat is het probleem dan? Beter dan dat ze het eten krijgen van de belastingbetaler. Oh ja, en zes kinderen, en dan in de bijstand gaan.... wat dacht je dan! Had je je maar moeten steriliseren.
-
Oh ja, en dit soort taferelen krijg je gewoon als je eerst mensen lui maakt en laat leunen op de staat, en ze dan in het diepe gooit. Dan gaan ze zeiken.

Qantrix | 22-08-05 | 14:27

@Jack Ik ik ik ik : )

Lucifer | 22-08-05 | 14:27

Lijkt me overigens best wel leuk wonen in Zuid-Afrika. Lekker zonnetje, af en toe een leeuwtje aaien en 's avonds op kosten van de Ontwikkelingshulp aangenaam uit eten.
En s'nachts geen gezijk aan je kop over condooms!

Mrs. Pickwick | 22-08-05 | 14:27

. JackRandom,

Je bent: alle friezen ruiken naar stront"vergeten

eliv | 22-08-05 | 14:27

@bondje33> En vergeet niet dat de Nederlandse gevangenissen van alle gemakken voorzien zijn: Internet, Canal+, fitnessruimte, praatgroepjes. En als je het er gezien hebt, loop je gewoon weg! Ideaal!

Lange Neus | 22-08-05 | 14:27

@iedereen: dit heet NIVELLERING, houdt in dat een deel steeds meer krijgt, en een deel steeds minder. PVDA vindt dat eigenlijk wel okay, want Wouter Bosch was staatssecretaris van Financiën onder Zalm, en nog steeds goede maatjes. Gaan we volgende keer stemmen op wat meer menselijke politieke partijen?

3*links=rechts | 22-08-05 | 14:27

@bondje33
het is inderdaad bekent dat je hier in de lik aardig te bikken krijgt...

MILF | 22-08-05 | 14:26

Aha, omdat een paar van jullie een handjevol ambtenaren kennen die lui zijn, en weinig uitvreten, zijn alle ambtenaren zo. Nee, ik snap het, da's logisch. Heerlijk toch, met een bord voor je kop generaliseren. Dat ken ik ook. Hee ultra-links, alle automatiseerders zijn vieze ongewassen nerds die veels te veel geld krijgen. Hee fuckje, alle Groningers zijn domme boeren. Hee Amstel, alle Amsterdammers zijn arrogante eikels. Nog meer liefhebbers? :)

JackRandom | 22-08-05 | 14:25

Gewoon meer jatten mensen.... gewoon meer jatten!
Ik heb nooit honger !
Gevangenisstrafjes in Nederland stellen geen reet voor dus dat risico kun je gerust lopen. Strafblad? Toekomst ? Fuck it, zonder werk geen geld, zonder geld geen leven, zonder leven: Jatten mensen .... gewoon jatten !
Goedenmiddaaaaagggg

bondje33 | 22-08-05 | 14:23

Eigenlijk is de strekking van het artikel dat in Nederland een klein gedeelte van de bevolking arm is en dat deze personen in Rotterdam wonen.

Ayaan | 22-08-05 | 14:21

@merikaan
Ik was er inderdaad niet mee eens. Net als meer dan de helft van de Nederlanders. Hadden ze toen maar een referendum gehouden...
-
Verder kijk ik niet alleen Cops en Rescue 911 maar heb ik ook veel Jerry Springer gezien.
Ik weet dus waar ik over praat!

loekieloek | 22-08-05 | 14:21

De VS meldt altijd zgn misstanden in andere landen om zo hun eigen problemen te verdekken. 20% van de amerikanen leeft onder de armoede grens. Dit ondanks hun 3 banen. 30-40% is onverzekerd tegen ziektekosten.
Die nieuwe zorgverzekering hier wordt in basis niet veel duurder, men krijgt een zorg toeslag en de ziekenfonds premie van 7% over je loon vervalt.

hillbilly | 22-08-05 | 14:21

Ik heb me al opgegeven als eenzaam weesje uit derde wereldland 'the Netherlands' zodat Angelina me kan adopteren : )

Lucifer | 22-08-05 | 14:19

er is toch onderzoek gedaan dat mensen met uitkering en gezin niet kunnen rondkomen met hun geld! maar dat wil niet zeggen dat we hier met zijn allen aan het verhongeren zijn! in amerika is het nog veel erger, daar heb ze helemaal geen sociale voorzieningen! geen geld betekend daar op straat verhongeren!

lorije | 22-08-05 | 14:19

@JackRandom,
ambtenaren zitten de hele dag op GS, Fok en VK en al de anderen te f5-en. Vandaar dat ambtenarenoverschot en de terecht lage salarissen. Iedere dag een beetje achter de pc ouwehoeren en koffie zuipen, vooral de telefoon niet opnemen, maar een bandje aanzetten: al onze medewerkers zijn in gesprek. Wilt u een klacht indienen toets dan een 11!
Ga aan het werk, stelletje lutsers!!

fuckje | 22-08-05 | 14:18

Inderdaad Amstel.
Zou me niks verbazen als 50% van alle reagluurders nu "aan het werk was".

loekieloek | 22-08-05 | 14:18

@fuckje: Kijk jij hebt het begrepen! Eindelijk iemand die het snapt :))

Amstel | 22-08-05 | 14:18

@loekieloek: tuurlijk, Nederland is een fantastisch land. Verder is je commentaar typisch van iemand die niet in de USA geweest kan zijn "geestelijk arm"? Waar slaat dat op? Misschien kijk je teveel "Cops" of "Rescue 911" (dat is TV!).

Verder moet je over Irak niet zeiken tenzij je een Belg bent. Jouw democratisch gekozen regering was een van de eersten die de oorlog moreel steunde en later ook fijn wat soldaatjes stuurde om de taak van de Amerikanen en Britten te verlichten. Misschien ben jij het er persoonlijk niet mee eens, dat geldt ook voor 49% van de Amerikanen.

deAmerikaan | 22-08-05 | 14:18

@pyro
iemand anders noemde Nederland een kutland,
dan mag je van mij oprotten ja, zoek maar wat beters dan.
Finacieel kan het tegen zitten dat kan ik begrijpen maar honger? daar geloof ik niks van.
Toen ik ooit op kamers ging had ik ook geen cent te makken maar ik betaalde wel eerst de huur en ging flink boodschappen doen, al het andere kon wachten (bier, shag, telefoon, platen etc)

MILF | 22-08-05 | 14:18

Dito voor Culo 22-08-05 @ 14:13
Wat zijn er hier een stelletje kortzichtige mensjes!
Doe die oogkleppen eens af...
De voedselbank is er NIET voor de flauwekul!

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:17

@JackRandom: Ik heb 2 maandjes (gedetacheerd) op de Helpdesk van de Gemeente Groningen gezeten, een paar jaar terug. Van de 10 ambtenaren zaten er meestal 6-7 te kletsen en koffie te drinken (continu!), en werkten de overigen. Totdat ze deadlines in het gezicht kregen en de PC het niet deed, dan moest ik snel op komen draven. Sommigen gingen zo ver dat ze om 9 uur inklokten, dan ff boodschappen gingen doen in de stad en dan pas weer op t werk terugkwamen. Volgens mij kunnen er (iig daar) wel een paar ambtenaren minder hier en daar..

Amstel | 22-08-05 | 14:17

Zo'n Voedselbank is wel een keigoed initiatief.
De commerciele bedrijven laten zien dat ze hart hebben en de zwaar christelijken (zo moet iedereen die christelijk is genoemd worden heb ik begrepen) kijken eens verder als hun wereldje. Samen maken ze de voeldselbank mogelijk.

Zo zie je maar dat JP niet alles hoeft op te lossen. de samenleving kan ook veel zelf

loekieloek | 22-08-05 | 14:16

@JackRandom
Kom maar op weekdier. Nederland Amerikaanse stijl, dus die leeglopers van ambtenaren als eerste eruit. Daarbij zijn er een hoop Polen die staan te trappelen om al die nietszeggende fucnties over te nemen. 1 Pool = 2 Ambtenaar / half salaris = dikke winst.

ultra-links | 22-08-05 | 14:16

@mallebabbe,
en TERECHT dat dat weggejorist is!
Ontopic,
Als er een oliecrisis komt ( en dat zit erin..) dan liggen we allemaal op ons gat.We zijn veel te afhankelijk van dat smerige goedje...

fuckje | 22-08-05 | 14:15

Kinderen die honger hebben in Nederland: flikker toch op. Ze vergeten te eten want ze moeten gamen op hun playstation en msn-e met hun vriendjes en bellen, bellen, bellen. Daar gaat de bijstanduitkering aan op. Geen geld meer voor een fatsoenlijke boterham en dan geven we de schuld aan iemand anders, zoals gebruikelijk. Donder toch op met al die zielige verhaaltjes. Ga werken en voed je kinderen op i.p.v. zeuren.

Culo | 22-08-05 | 14:13

Wat Gristenen ook beweren, het zijn een stelletje inhalige klootzakken.

ultra-links | 22-08-05 | 14:12

@ultra-links: Gozert, ik ben niet agressief ofzo, maar als je naast me stond kreeg je een linkse hoek. Flikker op met je 80% ambtenaren eruit, eikel! De gewone ambtenaar op de werkvloer werkt ook gewoon aan werk dat moet gebeuren. Wij zijn helemaal nergens voor gecompenseerd, onze lonen zijn al jarenlang bevroren! En een ambtenaar verdient al niet veel, gvd, wat kan ik hier pissed om worden, altijd dat gezeik over ambtenaren.

JackRandom | 22-08-05 | 14:11

Eerder geposte gaat ook op voor Zeemo 22-08-05 @ 14:03

Smakelijk eten, mensen met kennis van zaken.
Denk bij iedere hap aan een 4 jarige die graag één hapje van je eten zou willen hebben!

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:11

Er is haast nergens zoveel rijkdom dan in NL. Daarom halen wij het nieuws. De aantallen stellen toch helemaal niets voor. Niemand hoeft honger te hebben. Tja in de bijstand EN via postorderbedrijven geld uitgeven dat je niet hebt is ook niet handig. Mazaael voor ze die voedselbanken. Kunnen ze hun schulden terugbetalen en toekomstig hun geld aan eten uitgeven.

Teep | 22-08-05 | 14:11

De broodmessen bij de Blokker in Capelle zijn weer in de aanbieding!

ultra-links | 22-08-05 | 14:09

Wordt wakker: Er is heel veel armoede, jullie kunnen waarschijnlijk rondkomen, maar je moet eens weten hoeveel mensen zich voor hun armoede schamen, omdat we het allemaal zo goed moeten hebben! Zeg dan maar eens dat je niet kan rondkomen! (ook met een eventuele uitkering!)

recaltje | 22-08-05 | 14:09

@ronnie007

Overwonnen Staten kunnen nooit toetreden tot de Verenigde Staten.

El Gouda | 22-08-05 | 14:08

@mallebabbe: Zie mijn eerdere reacite 13:52.

Amstel | 22-08-05 | 14:08

Ik voeder persoonlijk liever Angelina Jolie bij. Slik maar door kindje, dat is goed voor je.

de Meelman | 22-08-05 | 14:07

zo vermagerd zagen die mensjens bij de voedselbank er anders niet uit op de foto..

lolita | 22-08-05 | 14:06

mooi, de usa heeft er een staat bij!

ronnie007 | 22-08-05 | 14:06

@the realss
dat linkje is bij mij vorige week door de redactie weggejorrist

mallebabbe | 22-08-05 | 14:06

Angelina Jolie mag mij best bijvoederen, het liefst borstvoeding.

Culo | 22-08-05 | 14:05

@MILF 22-08-05 @ 13:52

Nogmaals.... lul niet!
Vraag mij af of jij een gezin van 4, kan onderhouden met minder dan 150Euro te besteden p/m? (eten/drinken/kleding/schoolspullen etc. etc.)
Klaarblijkelijk ga je aan het feit voorbij dat zodra men minder inkomsten krijgt, om wat voor reden dan ook, dan passen ze hun financiën aan.
Het zijn gvd niet allemaal luie uitkeringstrekkers.
Het gaat slecht in Nederland!
En het gaat steeds slechter!
En slechter!
Rot dan op naar een ander land? (nog zo'n simpele opmerking van je)
Ik woon in Nederland, een land welke tot de top10 (!) van de rijkste landen ter wereld hoort....
En nog hebben kinderen honger!
Of dat nou de schuld is van het zgn. links-sociale beleid of het falen van JPB en zijn rakkers, zal MIJ volledig worst zijn (no pun intended)
Kinderen hebben honger hier in Nederland, wat denk jij eraan te doen om dit te verminderen?
Geen bullshit van belasting betalen
(cliche), wat denk jij eraan te kunnen doen om de buikjes van die kinderen te vullen?

~Pyro~ | 22-08-05 | 14:04

Als we dan toch op z'n amerikaans gaan doen, sodemieter dan gelijk 80 procent van de ambtenaren er maar uit. Juist die groep die de afgelopen jaren op alle fronten gecompenseerd is. Diezelfde staat die oproept tot loonmatiging/bevriezing en zichzelf nog maar eens tracteert. En donder dan ook maar op met die verplichte verzekeringen. Graag echte concurrentie voor wat betreft stroom, ziektekosten, vuilophalen etc etc.

ultra-links | 22-08-05 | 14:04

@lof der zotheid...
sorry hoor, maar een ijsje als kind... dat moet best kunnen. Ook van een uitkering! dan zeg ik, elke minister 1000 e per maand inleveren, hebben ze nog steeds 8500 per maand... Ik vind het kabinet namelijk geen zak uitvoeren, veel vakantie, beginnen ze eindelijk weer; gaan ze naar sail een dag lang!

pietro | 22-08-05 | 14:04

UN Human Development Index 2004
1. Noorwegen
2. Zweden
3. Australie
4. Canada
5. Nederland
6. Belgie
7. Ijsland
8. VS

Maar ja, niet dat dit Amerikanen interesseert.

my first punksong | 22-08-05 | 14:03

@ultra-links
wat is er mis met goekope oosteuropese hoertjes?

mallebabbe | 22-08-05 | 14:03

. Pharos... Je snapt het niet helemaal, zo blijkt uit je geraaskal.
Maakt niet uit hoor, ik heb ook wel eens zitten slapen tijdens Economie op de middelbare school. Maar toch niet zoveel als jij.

Goed voor jou, maar voorlopig zorg ik voor een heel gezin en jij waarschijnlijk alleen voor jezelf ass!

eliv | 22-08-05 | 14:03

Wat moet je godverdomme met 6 kinderen als je al niet eens een baantje als kassamuts kan behouden? En maar janken dat je niets te vreten krijgt.

Als je honger hebt kun je heel gewoon naar de sociale dienst lopen voor Bijzondere Bijstand.
En die 6 dubbelde kinderbijslag die ze krijgt dan? Zielige linkse verhalen.
Wel neuken en kinderen uitschijten maar niet eerst van tevoren kijken of je er wel kan voor zorgen.

Zeemo | 22-08-05 | 14:03

Het toppunt van falen binnen de 'veilige' maatschappij: Alleenstaande, christelijke, arbeidsongeschikte moeder met 6 (!!) kinderen. Tsja ... zullen we het een luxeprobleem noemen met gebrek aan inzet en daadkracht (JP bedankt!) en een overschot aan geloof in iets anders dan zichzelf?? Problem solved! Dit was Doggystyle vanuit nederland, nu weer terug naar Afrika ...

Doggystyle | 22-08-05 | 14:02

"The country is at a crossroads," Vrooman said. The right-wing Cabinet is leading the country in the direction of an American-style system, he said.

En dat is iets dat we allemaal willen natuurlijk! NOT!

magic marine | 22-08-05 | 14:02

@DeAmerikaan: Toch zit ik liever niet bemiddeld in de USA. Wat geld betreft kun je misschien meer over houden maar geestelijk imponeerd de USA als een arm land. Dan ben ik liever financieel arm in Nederland.
-
ALs je bekijkt dat GWB tijdens zijn ambstermijn het tekort tot een all time high heeft laten oplopen. Hij een oorlog is begonnen omdat Saddam en Osama vriendjes zouden zijn en er in Irak massavernietigingswapens zouden zijn. (we weten nu allemaal dat hiervan niks klopte) En toch kiezen de burgers van de USA deze vent weer voor een tweede termijn... Dan wordt ik een beetje bang van die amerikanen.
-
Vandaar: Nederland is zo slecht nog niet!

loekieloek | 22-08-05 | 14:02

@amstel 13.44
de redenering dat de marktwerking ervoor gezorgd heeft dat meer mensen naar de voedselbank moeten gecomineerd met de uitspraak; "met dank aan ons rechtse kabinet"

mallebabbe | 22-08-05 | 14:01

Ik heb net al het grond opgekocht onder iedere brug in Nederland. Ook mooie grote dozen van Appie Heijn zijn geregeld.

Hup Balkenende!

El Gouda | 22-08-05 | 14:01

Als JP en z'n clubje nog even zo doorgaan, kan zelfs ik met m'n modale salaris samen met vrouw en kind naar de voedselbank... :(

JackRandom | 22-08-05 | 13:57

Met dank aan die domme rechtse boeren die stemmen op de VVD/CDA terwijl ze een SP salaris verdienen. Wacht maar tot de nieuwe ziektekostenwet is ingevoerd en het land overspoeld wordt met goedkope oosteuropese werknemers...

ultra-links | 22-08-05 | 13:57

Het probleem van de 500.000 werklozen in Nederland wordt op z'n Amerikaans opgelost:

250.000 Hamburger verkopers
150.000 Hotdog verkopers
100.000 Pizza verkopers

El Gouda | 22-08-05 | 13:56

OT (misschien reeds eerder gebeurd?)

effe reclame spammen voor 'onze' Lucash

www.lucasdelinkselul.nl/

TheRealShowstopper | 22-08-05 | 13:56

@loekieloek: Nee maar een vriend van mij, die zo'n 15 jaar als schilder gewerkt heeft, kreeg onlangs een dubbele hernia (mede veroorzaakt door zijn werk). Weet je wat je dan als WAO krijgt? Niet veel, als je er met 1 kind, vrouw en particuliere huurwoning van moet leven.

Amstel | 22-08-05 | 13:55

Dit is echt weer zóóó VS van A. Zelf een sociaal beleid waar de honden geen brood van lusten (wat een passende vergelijking), maar ondertussen kritiek leveren op andere landen. Ik zou me eerder bezighouden met die enorme staatsschuld van ze, want als de Japanners geen enkele Yen meer uitlenen kan zelfs George himself in de rij gaan staan voor crackers en melk.

de Meelman | 22-08-05 | 13:55

weer een fijn stukje buitenlands nieuws voor de simpele zielen in gods own country. het is hier net afrika? a'dam west misschien... op de sail voer zeker 3x het BNP aan boten de laatste dagen, 7 miljoen auto's die niet kunnen rijden, weetikhoeveel subsidie voor uitermate vage zaken die bv. eens lijvige rapporten kunnen schrijven over de armoede. geleuter allemaal.

SloopKogel (wie zijn | 22-08-05 | 13:54

@Eliv
Je snapt het niet helemaal, zo blijkt uit je geraaskal.
Maakt niet uit hoor, ik heb ook wel eens zitten slapen tijdens Economie op de middelbare school. Maar toch niet zoveel als jij.

Pharos | 22-08-05 | 13:54

Ik begin me langzamerhand echt af te vragen of er toch niet iemand bij google zit die handmatig de minst toepasselijke Google-ad selecteert.

South Pork | 22-08-05 | 13:53

@mallebabbe: Hoe kom jij er bij dat ik links ben of vóór ontwikkelingshulp?

Amstel | 22-08-05 | 13:53

Ja inderdaad met bollen pellen? word je steenrijk, dat weet iedereen.

Tsabaothiemynoia | 22-08-05 | 13:52

@pyro
en waarom is er geen tabak-bank?

MILF | 22-08-05 | 13:52

@Eliv: Fout. Paars was niet al te best, ben ik met je eens, maar ik kon dat kabinet al niet meer 'links' noemen. Sociaal-democraten, yeah right. En ons huidige fantastische JPB kabinetje heeft wel erg overijverig bezuinigd, getuige het feit dat ze laatst een miljardje ofzo overhadden. Ondertussen loopt de koopkracht lekker verder terug, moeten we van JPB eigenlijk méér besteden (want dat is zo goed voor de economie) en trekken steeds meer mensen het maandelijks niet.
Al met al wil dit kabinet van NL (samen met de EU) een soort 2de USA creeeren, iets waar ik voor pas als het even kan.

Amstel | 22-08-05 | 13:52

@Amstel
lees het artikel even in der spiegel.
Hierin verzoekt een keniaanse economist de wetserse landen op te houden met het geven van voedsel hulp, aangezien dit kenia de afgelopen 40 jaar heeft geruinieerd.
Jij en je links vriendjes hebben deze malaise veroorzaakt, niet de "open markt werking"
service.spiegel.de/cache/international...

mallebabbe | 22-08-05 | 13:51

@MILF 22-08-05 @ 13:31

Lul niet zo!
Wil je aanspraak kunnen maken op de HULPverlening van de voedselbank...
Minder dan 150 Euro p/m te besteden!
Zij die toch roken, kopen vaak van die zelfmaakpeuken met het allergoedkoopste shag wat te krijgen is.
Dus houd gewoon even je muil als je niet weet waar het over gaat!

~Pyro~ | 22-08-05 | 13:51

@loekieloek: kan je verzekeren dat je toch echt wel leiver bemiddeld bent in de usa dan arm in NL. Bovendien hou je hier nog wat geld over na aftrek van de Taxes (thanks to guy from Texas).

deAmerikaan | 22-08-05 | 13:51

En jij Amstel?
Ervaringsdeskundige?
Vertel Vertel!

loekieloek | 22-08-05 | 13:49

"The Netherlands' economy showed the worst performance in the 25-country European Union in the first quarter of 2005, contracting 0.5%. While still under the double digit jobless rates of France and Germany, Dutch unemployment has risen to nearly 7% from just under 2% in the late 1990s"
---------------------------------------
Dit zijn toch wel de harde feiten mensen, wetende dat armoede relatief is, maar je moet niet toevallig iets overkomen en je kan niet meer werken, want dan is het echt ff niet meer lachen in Nederland op dit moment...'t gaat inderdaad steeds meer op Amerika lijken (in veel meer opzichten trouwens)

Gies van Agt | 22-08-05 | 13:48

Ik vraag me wel eens af hoeveel van jullie daadwerkelijk in de situatie gezeten hebben dat je door wat-voor-oorzaak dan ook niet (meer) kunt werken. Volgens mij niemand hier.

Amstel | 22-08-05 | 13:47

Zijn dat allemaal vuilnismannen bij die voedselbank?

loekieloek | 22-08-05 | 13:47

Amstel, jij spoort helemaal niet denk ik.. met je "rechtse kabinet" is de veroorzaker, het gaat over Nederland hoor.

Door jaren van links kabinet trekken de werkende nu de gevolgen en de schooiers de bijstand!

eliv | 22-08-05 | 13:47

als je honger hebt dan heb je dat aan je eigen luiheid te danken (1 promile uitgezonderd), dus niet janken gewoon werken met je donder, net als in ieder ander land.

en werk is overal te vinden, anders ga je maar folders rondbrengen, bollen pellen, tomaten plukken, garnalen pellen, etc etc

btw. ik betaal me de tering aan de belasting, waar de fuck blijft al dat geld dan...?

QB (ja die.....) | 22-08-05 | 13:46

en het inkomen van jp is ook gestegen dit jaar .. niet omdat ie het zo goed doet maar omdat anders zijn adviseurs te veel verdienen .. tja

Draaitafel Demagoog | 22-08-05 | 13:45

Een uitkering heeft als doel dat mensen wel redelijk rond kunnen komen, maar dat ze meer verdienen wanneer ze gaan werken. En zo hoort het ook, het is een stimulans om werk te zoeken. Ik weiger om mee te betalen aan mensen die een uitkering ontvangen, terwijl ze gewoon kunnen werken!

Stimpie | 22-08-05 | 13:45

@Lange Neus: tuurlijk die marktwerking wordt ook wel eens door dat soort gein teniet gedaan. Maar over het algemeen geld dat NL steeds verder overgaat op een 'open marktwerking' en steeds minder op een sociaal systeem, waardoor er alleen al dit jaar 1000 meer mensen voedselhulp nodig hebben. Met dank aan ons rechtse kabinet.

Amstel | 22-08-05 | 13:44

ik heb NL op een heel andere kant leren kennen. let maar op Dit land gaat failliet. Voedselbanken krijgen per week duizenden aanmeldingen erbij.
Iedereen wil het ontkennen, maar geloof me, er is heel veel armoede hier! Teveel vaste lasten (itt Afrika) waardoor er nauwelijks geld over blijft voor eten. Ga maar eens met AOWers praten!

recaltje | 22-08-05 | 13:43

@ultra-links
kutland ? rot dan op

MILF | 22-08-05 | 13:43

It's bad in Africa, but people are going hungry here too."

Zijn dus de woorden van een dakloze die net twee tassen boodschappen gratis heeft opgehaald, wat een armoe!!! GA ES WERKEN LUIE ZAK STRONT!!!!!!!!!!!!!!

eliv | 22-08-05 | 13:42

"The right-wing Cabinet is leading the country in the direction of an American-style system"
Staks lekker 's avonds bijklussen bij de McDonalds om je kot te kunnen betalen terwijl een klein percentage van dit kutland bulkt van het geld.

ultra-links | 22-08-05 | 13:41

LOL - "Nederlandse toestanden"!
Blieft u een koekje van eigen deeg?

Jan Passant | 22-08-05 | 13:40

Don't let me laugh, the Dutch poor ??!!
I think the people who get their groceries at "the Foodbank" think we are stupid, 768 Euro from the Social Security, and the rest for free , and I don't have to work anymore in my whole life, or something like this, isn't it ?

bondje33 | 22-08-05 | 13:40

@boston: sorry, maar ze zeggen in dat artikel toch niet dat de VS zo geweldig zijn? Ze weten daar als de besten dat er een schrijnend arme onderklasse is. En de staat doet daar weinig aan (zeker met de Republikeinen), maar het prive initiatief is er in overigens wel duizendmalen groter dan in Nederland om in dat gat te springen.

Ze laten alleen zien dat een 'grote' sociale welvaartstaat moeite heeft zelf geen sociale onderklasse te kweken in mindere tijden.

En btw... de armoedegrens ligt in de USA bij zo'n kleine $13000 (behalve Alaska en Hawaii). Dus dan valt het in Nederland nogal mee: je wilt met 13000 al helemaal niet in NY of Chicago wonen.

deAmerikaan | 22-08-05 | 13:39

Goed nieuws, Nederland wordt op deze manier wel een stuk minder aantrekkelijk voor profiteurs..

ooowyeah | 22-08-05 | 13:37

Ik ben ook arm. Ik heb minder dan $12,770 per jaar te besteden. Honger, honger, oh Amerikaanse God, kom mij verlossen. Laat Bush de stufi verhogen.

Annonico | 22-08-05 | 13:36

Ik lees in het USA Today artikel dat Marielle de Vries, moeder van zes kinderen, zo'n honger heeft.
Waarom neemt ze dan zoveel kinderen? En waar is de vader, kan die geen geld verdienen?
Ze is vast een bijstandsmoeder, die nooit de moeite heeft genomen om aan de pil te gaan, want de staat zorgt toch wel voor zielenpoten.
Slechte mentaliteit!

Libby | 22-08-05 | 13:34

Ik heb een jaar in Amerika gewoond - waar ik, helaas, de USA Today regelmatig las... ik kan je verzekeren: de stijl van schrijven, de verhalen die er in staan -- precies de Telegraaf (die overigens ook AP en ANP berichten plaats. Geen kenmerk van kwaliteit, dus)

JazzyNL | 22-08-05 | 13:34

Mensen die in Nederland naar de voedselbank "moeten" gaan daarvoor nog wel even naar de sigarenboer voor een slof shag en een pak krasloten, tis maar wat je armoe noemt

MILF | 22-08-05 | 13:31

Onze grote leider JP heeft nog steeds een witte huig van sjors dubbeljoe.

Lekker Belangrijk© | 22-08-05 | 13:31

Zelfs voor een modaal salaris wordt het leven onmogelijk in dit kutland. De staat met zijn buitenproportionele tariefsverhogingen. De belastingverlaging voor de hoogtste inkomens. Elke keer weer ben ik als modaalverdiener de lul. Ik mag betalen voor de uitkeringstrekkers maar ook de villa's van de zakkenvullers mag ik mee helpen afbetalen. Die gore kutgristenen gaan door tot ik geen cent meer over heb. De tiefus Jan Peter!

ultra-links | 22-08-05 | 13:31

We kunnen natuurlijk nu keihard gaan roepen dat het niet zo is, maar feit blijft dat de armoede in Nederland inderdaad toeneemt. Als het zelfs die Amerikanen al op begint te vallen, kunnen we ons terecht zorgen gaan maken.

Voorbijfietser | 22-08-05 | 13:30

Wacht u maar totdat de benzine straks op de bon gaat. Dan sterven we hier een partij de geeuwhonger, daar is de winter van '44 niks bij vergeleken.

Puntenslijper | 22-08-05 | 13:28

De USA Today is de Telegraaf van Amerika. Dus het bericht moet niet al te serieus genomen worden, lijkt mij zo.

JazzyNL | 22-08-05 | 13:28

In het artikel staat: de armoedegrens in NL voor een gezin is 23.000 dollar per jaar. De armoedeval lijkt me dan bezuinigen op kreeft en kaviaar.

Met al onze voorzieningen is armoe eerder een keuze (dure drugs) dan noodzaak (fijne uitkering).

dr oetker | 22-08-05 | 13:28

@Fleischbaum: Dankzij de linksubmit van mij, bedankt voor de vermelding.
On topic:
Leuk he, kabinet balkenende. Oh oh oh wat werkt die vrije markteconomie toch goed.

Amstel | 22-08-05 | 13:28

Wie wil er de Amerikanen even gaan uitleggen dat je nu eenmaal minder geld overhoudt als je de hoogste benzineprijzen ter wereld hebt?

Pietah21 | 22-08-05 | 13:27

Ik loop hier net ff over de markt en kom het ene vette monster na het ander tegen. Zeker allemaal toeristen uit de US van A...

Balkenende | 22-08-05 | 13:25

Dat is wel mooie publiciteit. Het wordt nu een stuk makkelijker om daarginds uit te gaan leggen dat we ons willen terugtrekken uit het krankjoreme JSF-project: een buitenkansje dus voor Kamp om de misser van drie jaar geleden goed te maken Kun je heel wat white loafs of bread met extra lekkere tomatoes voor kopen.

smoelwerk | 22-08-05 | 13:22

"The right-wing Cabinet is leading the country in the direction of an American-style system", zou Bush balkenende nu echt gaan zien als vriend na dit?

De Samoeraiiii | 22-08-05 | 13:22

Klopt Dr. Faustus, ik heb alleen een zwart/wit Plasmascherm of moet ik de handleiding echt doorlezen om het probleem te verhelpen?

Matamores de Derde | 22-08-05 | 13:21

note @ USA Today:

Die dikke buiken hier komen niet van de honger.

Stylzz | 22-08-05 | 13:21

Ach, als ik die laatste zin lees, gaat het om ijs.... IJs is luxe en daar is een uitkering niet voor bedoeld!

Te weinig om te leven, te veel om te sterven, dan heb je de balans voor een uitkering te pakken. Zodra het meer wordt, haal je de prikkel om te werken weg.

Oók voor alleenstaande moeders. Haal de centen maar bij papa weg, ipv bij de belastingbetaler!

Lof der Zotheid | 22-08-05 | 13:21

als er ergens armoe en honger is ... is het de vs.. dus kopdicht

boston | 22-08-05 | 13:21

als er ergens armoe en honger is ... is het de vs.. dus kopdicht

boston | 22-08-05 | 13:21

Pssttt Hedgehog,
De Amerikanen komen stiekum de taferelen in Amsterdam filmen en doen net alsof het in Amerika is opgenomen. Dus zijn het eigenlijk Nederlandse zwervers!!

Matamores de Derde | 22-08-05 | 13:20

In Nederland ben je al arm als je geen kleurentelevisie hebt.

Dr. Faustus | 22-08-05 | 13:20

Ik ben nooit in de states geweest, dus ik durf er niets over te beweren, maar in films zie ik daar juist altijd rijen zwervers bij voedsel handouts staan.

Hedgehog | 22-08-05 | 13:18

ik ook niet, maar als ze eerst ff naar de Vs zelf kijken, denk dat het daar net zo is misschien nog wel erger.

Xaio | 22-08-05 | 13:18

Ik heb geen honger hoor

De Samoeraiiii | 22-08-05 | 13:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland